IQLIM VA UNING QISHLOQ XO‘JALIGI ISHLAB CHIQARISHIDAGI AHAMIYATI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

13

File size

Fayl hajmi

113,5 KB


IQLIM VA UNING QISHLOQ XO‘JALIGI ISHLAB CHIQARISHIDAGI
AHAMIYATI
Iqlim–  biror  joyning  quyosh  radiatsiyasiga,  Yer  yuzasining  xarakteriga  va
atmosfera sirkulyasiyasiga bog‘liq bo‘lgan ko‘p yillik ob–havo rejimiga aytiladi. 
Global isish bilan bir qatorda, iqlim o‘zgarishi muammosi qatoriga 
yog‘ingarchiliklarning bir maromda emasligi, gohida quruqchilik bo‘lishi, gohida esa 
birdan yog‘ingarchiliklar ko‘payib hududlarni suv bosishi ham kiradi. Aslida iqlim 
o‘zgarishlarining sababi nimada? Keling, bir boshdan, hozirgi davrdagi holatni tahlil 
qilishdan boshlaymiz.
Iqlim o‘zgarishi bo‘yicha O‘zbekiston tomonidan ko‘riladigan choralar
va harakatlar
Bugun iqlim o‘zgarishi insoniyat oldida turgan eng jiddiy muammo ekani jahon
hamjamiyati tomonidan tan olingan. Iqlim o‘zgarishi inson hayotining barcha sohalariga
ta’sir ko‘rsatmoqda va iqlim o‘zgarishining salbiy oqibatlarini oldini olish hamda yangi
hayot sharoitlariga moslashish bo‘yicha kechiktirilmaydigan choralar ko‘rishni talab
etmoqda.
Zamonaviy ilm-fan insonning avvalambor qazib olinadigan yoqilg‘ini yondirish
natijasida issiqxona gazlarining chiqarilishi  bilan bog‘liq xo‘jalik faoliyati iqlimga
sezilarli ta’sir ko‘rsatayotganini tasdiqlovchi jiddiy asoslar taqdim qilmoqda.
Logotip
IQLIM VA UNING QISHLOQ XO‘JALIGI ISHLAB CHIQARISHIDAGI AHAMIYATI Iqlim– biror joyning quyosh radiatsiyasiga, Yer yuzasining xarakteriga va atmosfera sirkulyasiyasiga bog‘liq bo‘lgan ko‘p yillik ob–havo rejimiga aytiladi. Global isish bilan bir qatorda, iqlim o‘zgarishi muammosi qatoriga yog‘ingarchiliklarning bir maromda emasligi, gohida quruqchilik bo‘lishi, gohida esa birdan yog‘ingarchiliklar ko‘payib hududlarni suv bosishi ham kiradi. Aslida iqlim o‘zgarishlarining sababi nimada? Keling, bir boshdan, hozirgi davrdagi holatni tahlil qilishdan boshlaymiz. Iqlim o‘zgarishi bo‘yicha O‘zbekiston tomonidan ko‘riladigan choralar va harakatlar Bugun iqlim o‘zgarishi insoniyat oldida turgan eng jiddiy muammo ekani jahon hamjamiyati tomonidan tan olingan. Iqlim o‘zgarishi inson hayotining barcha sohalariga ta’sir ko‘rsatmoqda va iqlim o‘zgarishining salbiy oqibatlarini oldini olish hamda yangi hayot sharoitlariga moslashish bo‘yicha kechiktirilmaydigan choralar ko‘rishni talab etmoqda. Zamonaviy ilm-fan insonning avvalambor qazib olinadigan yoqilg‘ini yondirish natijasida issiqxona gazlarining chiqarilishi bilan bog‘liq xo‘jalik faoliyati iqlimga sezilarli ta’sir ko‘rsatayotganini tasdiqlovchi jiddiy asoslar taqdim qilmoqda.
O‘zbekistonda 1880 yildan to hozirgi vaqtgacha bo‘lgan davrda o‘rtacha yillik
harorat 1,6 daraja (13, 2 dan 14,8 °S gacha) oshdi, bu global miqyosda kuzatilayotgan
o‘rtacha  sur’atlardan  yuqoridir.  Mutaxassislarning  prognozlariga  ko‘ra  2030-2050
yillarda mintaqada havo harorati yana 1,5-3°Sga ko‘tarilishi mumkin. Havo haroratining
ayniqsa Orolbo‘yida ko‘tarilishi kutilmoqda, bu esa mahalliy iqlim o‘zgarishlari bilan
yanada og‘irlashadi.
O‘zbekiston  iqlim  o‘zgarishi  oqibatlari  ta’siriga  ko‘proq  moyil  bo‘lgan
mamlakatlar qatoriga kiradi. Ekspertlarning baholariga ko‘ra atmosferada issiqxona
gazlari konsentratsiyasining bundan keyin ham ortishi, qurg‘oqchilik natijasida suv va
oziq-ovqat tanqisligi xavfini ko‘payishiga, issiq mavsum davomiyligi va qizg‘inligining
oshishi tufayli aholi sonining ortishiga, shuningdek sellar, toshqinlar va boshqa xavfli
hodisalarning takrorlanishiga olib keladi. Undan tashqari, bunday ilish ekotizimlar
holatiga salbiy ta’sir ko‘rsatadi, va Orolbo‘yi, Qoraqalpog‘iston, Surxondaryo, Buxoro
va Xorazm viloyatlari kabi mintaqalarda ekologik vaziyatning keskinlashuviga olib
keladi.
Global  iqlim  o‘zgarishi  va  mamlakat  tabiiy-resurs  kompleksining  ana  shu
o‘zgarishlarga  ta’sirchanligi  izchil  iqlimiy  siyosatni  shakllantirish  zaruriyatini
belgilaydi.
BMTning  Iqlim  o‘zgarishi  to‘g‘risidagi  Doiraviy  konvensiyasi  (BMT  IO‘DK)
iqlim  o‘zgarishiga  qarshi  kurash  bo‘yicha  xalqaro  harakatlarning  asosi  bo‘lib,
atmosferadagi issiqxona gazlari konsentratsiyasini iqlimiy tizimga xavfli antropogen
ta’sir  ko‘rsatishiga  yo‘l  qo‘ymaydigan  darajada  barqarorlashtirishga  qaratilgan.
O‘zbekiston BMT IO‘DKga 1993 yilda qo‘shildi.
O‘zbekistonda  BMT  IO‘DKni  amalga  oshirish  bo‘yicha  harakatlarni
muvofiqlashtirish  O‘zbekiston  Respublikasi  Gidrometeorologiya  xizmati  markazi
zimmasiga yuklatilgan.
Logotip
O‘zbekistonda 1880 yildan to hozirgi vaqtgacha bo‘lgan davrda o‘rtacha yillik harorat 1,6 daraja (13, 2 dan 14,8 °S gacha) oshdi, bu global miqyosda kuzatilayotgan o‘rtacha sur’atlardan yuqoridir. Mutaxassislarning prognozlariga ko‘ra 2030-2050 yillarda mintaqada havo harorati yana 1,5-3°Sga ko‘tarilishi mumkin. Havo haroratining ayniqsa Orolbo‘yida ko‘tarilishi kutilmoqda, bu esa mahalliy iqlim o‘zgarishlari bilan yanada og‘irlashadi. O‘zbekiston iqlim o‘zgarishi oqibatlari ta’siriga ko‘proq moyil bo‘lgan mamlakatlar qatoriga kiradi. Ekspertlarning baholariga ko‘ra atmosferada issiqxona gazlari konsentratsiyasining bundan keyin ham ortishi, qurg‘oqchilik natijasida suv va oziq-ovqat tanqisligi xavfini ko‘payishiga, issiq mavsum davomiyligi va qizg‘inligining oshishi tufayli aholi sonining ortishiga, shuningdek sellar, toshqinlar va boshqa xavfli hodisalarning takrorlanishiga olib keladi. Undan tashqari, bunday ilish ekotizimlar holatiga salbiy ta’sir ko‘rsatadi, va Orolbo‘yi, Qoraqalpog‘iston, Surxondaryo, Buxoro va Xorazm viloyatlari kabi mintaqalarda ekologik vaziyatning keskinlashuviga olib keladi. Global iqlim o‘zgarishi va mamlakat tabiiy-resurs kompleksining ana shu o‘zgarishlarga ta’sirchanligi izchil iqlimiy siyosatni shakllantirish zaruriyatini belgilaydi. BMTning Iqlim o‘zgarishi to‘g‘risidagi Doiraviy konvensiyasi (BMT IO‘DK) iqlim o‘zgarishiga qarshi kurash bo‘yicha xalqaro harakatlarning asosi bo‘lib, atmosferadagi issiqxona gazlari konsentratsiyasini iqlimiy tizimga xavfli antropogen ta’sir ko‘rsatishiga yo‘l qo‘ymaydigan darajada barqarorlashtirishga qaratilgan. O‘zbekiston BMT IO‘DKga 1993 yilda qo‘shildi. O‘zbekistonda BMT IO‘DKni amalga oshirish bo‘yicha harakatlarni muvofiqlashtirish O‘zbekiston Respublikasi Gidrometeorologiya xizmati markazi zimmasiga yuklatilgan.
O‘zbekiston 1999 yilda rivojlangan mamlakatlarga issiqxona gazlari ajratmalarini
qisqartirish yoki barqarorlashtirish majburiyatlarini yuklovchi xalqaro bitim – Kioto
protokolini ratifikatsiya qildi.
Kuchayib borayotgan iqlim o‘zgarishi bilan bog‘liq global tahdidlarga kompleks
javobni mustahkamlash maqsadida, BMT IO‘DKning Kioto protokoli o‘rniga 2015 yil
dekabrda Parij bitimi qabul qilindi, u 2020 yilda kuchga kirdi.
2017 yil 19 aprelda O‘zbekiston Parij bitimini imzoladi, 2018 yil 2 noyabrda
ratifikatsiya  qildi. O‘zbekiston  Respublikasining  O‘RQ-491-son  “Parij  bitimini
ratifikatsiya  qilish  to‘g‘risida”gi  Qonuni  2018 yil  2 oktabrda qabul  qilindi. Bitim
O‘zbekiston uchun 2018 yil 9 dekabrda kuchga kirdi.
Parij  bitimining  maqsadi  -  IO‘DK  amalga  oshirilishini  faollashtirish,  global
o‘rtacha haroratning industriallashtirishgacha (1750y.) bo‘lgan darajaga nisbatan 2°S ga
saqlab turish hamda haroratning 1,5°S gacha o‘sishini cheklashga harakat qilishdan
iborat, bu 2050 yilga kelib iqlim o‘zgarishi global ajratmalarini 40-70%ga kamaytirishni
va 2100 yilga kelib uning 0 yoki manfiy ko‘rsatkichga yetkazishni talab etadi.
Parij  bitimini  imzolashning  zaruriy  sharti  –  mamlakatning  2030  yilga  qadar
erishmoqchi  bo‘lgan  issiqxona  gazlari  tashlamalarini  kamaytirishga  oid
Mo‘ljallanayotgan  milliy  miqyosda  belgilanadigan  hissa  (MMBH)ni  tayyorlash  va
BMT IO‘DK kotibiyatiga taqdim etish. Milliy miqyosda belgilanadigan hissa (MBH)
Parij bitimining global maqsadlariga hissa qo‘shish uchun milliy harakatlarni amalga
oshirishni asosiy mexanizmidir.
Parij  bitimi bo‘yicha O‘zbekistonning asosiy majburiyati - 2030 yilga qadar
issiqxona  gazlarining  yalpi  ichki  mahsulot  birligiga  nisbatan  solishtirma
ajratmalarini 2010 yildagi darajadan 10%ga qisqartirish.
 
Logotip
O‘zbekiston 1999 yilda rivojlangan mamlakatlarga issiqxona gazlari ajratmalarini qisqartirish yoki barqarorlashtirish majburiyatlarini yuklovchi xalqaro bitim – Kioto protokolini ratifikatsiya qildi. Kuchayib borayotgan iqlim o‘zgarishi bilan bog‘liq global tahdidlarga kompleks javobni mustahkamlash maqsadida, BMT IO‘DKning Kioto protokoli o‘rniga 2015 yil dekabrda Parij bitimi qabul qilindi, u 2020 yilda kuchga kirdi. 2017 yil 19 aprelda O‘zbekiston Parij bitimini imzoladi, 2018 yil 2 noyabrda ratifikatsiya qildi. O‘zbekiston Respublikasining O‘RQ-491-son “Parij bitimini ratifikatsiya qilish to‘g‘risida”gi Qonuni 2018 yil 2 oktabrda qabul qilindi. Bitim O‘zbekiston uchun 2018 yil 9 dekabrda kuchga kirdi. Parij bitimining maqsadi - IO‘DK amalga oshirilishini faollashtirish, global o‘rtacha haroratning industriallashtirishgacha (1750y.) bo‘lgan darajaga nisbatan 2°S ga saqlab turish hamda haroratning 1,5°S gacha o‘sishini cheklashga harakat qilishdan iborat, bu 2050 yilga kelib iqlim o‘zgarishi global ajratmalarini 40-70%ga kamaytirishni va 2100 yilga kelib uning 0 yoki manfiy ko‘rsatkichga yetkazishni talab etadi. Parij bitimini imzolashning zaruriy sharti – mamlakatning 2030 yilga qadar erishmoqchi bo‘lgan issiqxona gazlari tashlamalarini kamaytirishga oid Mo‘ljallanayotgan milliy miqyosda belgilanadigan hissa (MMBH)ni tayyorlash va BMT IO‘DK kotibiyatiga taqdim etish. Milliy miqyosda belgilanadigan hissa (MBH) Parij bitimining global maqsadlariga hissa qo‘shish uchun milliy harakatlarni amalga oshirishni asosiy mexanizmidir. Parij bitimi bo‘yicha O‘zbekistonning asosiy majburiyati - 2030 yilga qadar issiqxona gazlarining yalpi ichki mahsulot birligiga nisbatan solishtirma ajratmalarini 2010 yildagi darajadan 10%ga qisqartirish.
O‘zbekiston MMBH 2030 yilgacha bo‘lgan davrda iqlim o‘zgarishini yumshatish
va unga moslashish choralarini va harakatlarini o‘z ichiga oladi. Mo‘ljallanayotgan
milliy miqyosda belgilanadigan hissa (MMBH)ni amalga oshirish faol olib borilyapti va
O‘zbekiston iqtisodiyoti rivojlanishiga katta hissa qo‘shmoqda.
Bundan  tashqari,  BMT  IO‘DKning  4.1  va  12.1-moddalariga  muvofiq,
Konvensiyaning  ishtirokchi-mamlakatlari  o‘zlarining  Iqlim  o‘zgarishi  to‘g‘risidagi
Milliy axborotlarini doimiy ravishda taqdim etishlari shart, bu esa o‘z vaqtida BMT
IO‘DK va Parij bitimining bajarilish jarayoni to‘g‘risidagi hisobot hisoblanadi. Milliy
axborot  iqlim  o‘zgarishini  yumshatish,  unga  moslashish,  salohiyatni  oshirish,
texnologiyalarni rivolantirish va uzatish, turli aholining ijtimoiy guruhlarining ta’lim va
xabardorligini oshirishga qaratilgan milliy chora-tadbirlarning batafsil sharhidir.
BMT IO‘DK bo‘yicha majburiyatlarni bajarish doirasida O‘zgidromet tomonidan
tegishli vazirlik va idoralar bilan birgalikda BMT IO‘DK talablari va ko‘rsatmalariga
muvofiq, Birinchi milliy axborot (1999 y.) va uning 2-bosqichi bo‘yicha hisobot (2001
y.), Ikkinchi milliy axborot (2008 y.), Uchinchi milliy axborot (2016 y.) tayyorlangan
va taqdim etilgan. Bundan tashqari, O‘zgidromet vazirlik va idoralar bilan birgalikda
issiqxona gazlari tashlamalari inventarizatsiyasini tayyorlaydi. 1990-2012 yillar uchun
inventarizatsiya bo‘yicha hisobotlar tayyorlangan.
Hozir To‘rtinchi milliy axborotni tayyorlash ishlari olib borilmoqda. Yangilangan
ma’lumotlar  bo‘yicha  Birinchi  ikki  yillik  hisoboti  tayyorlandi  va  BMT  IO‘DK
Kotibiyatiga taqdim etildi. Ikki yillik hisobotga ikkita asosiy yo‘nalish kiritilgan: 1990-
2017 yil uchun issiqxona gazlari tashlamalari inventarizatsiyasi va iqlim o‘zgarishini
yumshatish choralari samaradorligini baholash.
O‘zgidromet BMT Taraqqiyot dasturi va manfaatdor tashkilotlar bilan birgalikda
iqtisodiyot tarmoqlari va iqlim o‘zgarishiga eng zaif bo‘lgan mintaqalarga qaratilgan
Iqlim o‘zgarishiga Milliy moslashish rejasini ishlab chiqishni rejalashtirmoqda. Bu ham
mamlakatning Parij bitimi bo‘yicha majburiyatidir.
Logotip
O‘zbekiston MMBH 2030 yilgacha bo‘lgan davrda iqlim o‘zgarishini yumshatish va unga moslashish choralarini va harakatlarini o‘z ichiga oladi. Mo‘ljallanayotgan milliy miqyosda belgilanadigan hissa (MMBH)ni amalga oshirish faol olib borilyapti va O‘zbekiston iqtisodiyoti rivojlanishiga katta hissa qo‘shmoqda. Bundan tashqari, BMT IO‘DKning 4.1 va 12.1-moddalariga muvofiq, Konvensiyaning ishtirokchi-mamlakatlari o‘zlarining Iqlim o‘zgarishi to‘g‘risidagi Milliy axborotlarini doimiy ravishda taqdim etishlari shart, bu esa o‘z vaqtida BMT IO‘DK va Parij bitimining bajarilish jarayoni to‘g‘risidagi hisobot hisoblanadi. Milliy axborot iqlim o‘zgarishini yumshatish, unga moslashish, salohiyatni oshirish, texnologiyalarni rivolantirish va uzatish, turli aholining ijtimoiy guruhlarining ta’lim va xabardorligini oshirishga qaratilgan milliy chora-tadbirlarning batafsil sharhidir. BMT IO‘DK bo‘yicha majburiyatlarni bajarish doirasida O‘zgidromet tomonidan tegishli vazirlik va idoralar bilan birgalikda BMT IO‘DK talablari va ko‘rsatmalariga muvofiq, Birinchi milliy axborot (1999 y.) va uning 2-bosqichi bo‘yicha hisobot (2001 y.), Ikkinchi milliy axborot (2008 y.), Uchinchi milliy axborot (2016 y.) tayyorlangan va taqdim etilgan. Bundan tashqari, O‘zgidromet vazirlik va idoralar bilan birgalikda issiqxona gazlari tashlamalari inventarizatsiyasini tayyorlaydi. 1990-2012 yillar uchun inventarizatsiya bo‘yicha hisobotlar tayyorlangan. Hozir To‘rtinchi milliy axborotni tayyorlash ishlari olib borilmoqda. Yangilangan ma’lumotlar bo‘yicha Birinchi ikki yillik hisoboti tayyorlandi va BMT IO‘DK Kotibiyatiga taqdim etildi. Ikki yillik hisobotga ikkita asosiy yo‘nalish kiritilgan: 1990- 2017 yil uchun issiqxona gazlari tashlamalari inventarizatsiyasi va iqlim o‘zgarishini yumshatish choralari samaradorligini baholash. O‘zgidromet BMT Taraqqiyot dasturi va manfaatdor tashkilotlar bilan birgalikda iqtisodiyot tarmoqlari va iqlim o‘zgarishiga eng zaif bo‘lgan mintaqalarga qaratilgan Iqlim o‘zgarishiga Milliy moslashish rejasini ishlab chiqishni rejalashtirmoqda. Bu ham mamlakatning Parij bitimi bo‘yicha majburiyatidir.
O‘zbekiston Konvensiya va Parij bitimi Tomoni sifatida iqtisodiyotning yetakchi
tarmoqlarida  issiqxona  gazlari  tashlamalarini  qisqartirishga  yo‘naltirilgan  izchil
siyosatni  amalga  oshirmoqda.  Hukumat  tomonidan  iqlim  o‘zgarishi  sohasida
harakatlarni tartibga solish va choralarni amalga oshirish yuzasidan qator hujjatlar qabul
qilindi.
O‘zbekiston  Respublikasi  Prezidentining 2019 yil  4 oktabrdagi PQ-4477-sonli
qaroriga  muvofiq,  O‘zgidromet  tomonidan  tegishli  vazirlik  va  idoralar  bilan
hamkorlikda  tayorlangan  “2019-2030  yillar  davrida  O‘zbekiston  Respublikasining
«Yashil» iqtisodiyotga o‘tish strategiyasi” tasdiqlandi va ushbu Strategiyani ilgari surish
va joriy etish bo‘yicha Idoralararo kengash tuzildi. Ushbu Strategiyaning Harakatlar
rejasi  (Yo‘l  xaritasi)ga  muvofiq,  har  bir  vazirlik  va  idoralarga  iqlim  o‘zgarishini
yumshatish yoki unga moslashish bo‘yicha vazifalar yuklatilgan.
“Qayta tiklanuvchi energiya manbalaridan foydalanish to‘g‘risida” va “Davlat-
xususiy sheriklik to‘g‘risida”gi O‘zbekiston Respublikasi qonunlarining qabul qilinishi
O‘zbekistonda qayta tiklanuvchi energiya manbalarini joriy etishni tezlashtirish (quyosh
va shamol elekr stansiyalarni qurish) uchun huquqiy va me’yoriy asos yaratdi.
BMT IO‘DK va Parij bitimi bo‘yicha majburiyatlarni bajarish doirasida issiqxona
gazlar  tashlamalarini  kamaytirish  va  iqlim  o‘zgarishiga  moslashishning  ustuvor
yo‘nalishlari mamlakatning tegishli strategik va tarmoq rejalari va dasturlarida aks
ettirilgan.
O‘zbekiston  Repsublikasining  BMT  IO‘DK  va  Parij  bitimidagi  ishtiroki
rivojlanayotgan mamlakat sifatida iqlimni moliyalashtirish jamg‘armalaridan mablag‘
jalb qilishga imkon beradi, shu jumladan, Yashil  iqlim  fondi  (YaIF), Adaptatsiya
jamg‘armasi (AJ), Global ekologik jamg‘armasi (GEJ) va boshqalar.
Global ekologik jamg‘arma (GEJ), BMT Taraqqiyot dasturi (BMT TD), BMT
Atrof-muhit dasturi (YuNEP) va boshqa halqaro tashkilotlarning moliyaviy ko‘magi
yordamida mamlakatning iqlim o‘zgarishini yumshatish va unga moslashish bo‘yicha
Logotip
O‘zbekiston Konvensiya va Parij bitimi Tomoni sifatida iqtisodiyotning yetakchi tarmoqlarida issiqxona gazlari tashlamalarini qisqartirishga yo‘naltirilgan izchil siyosatni amalga oshirmoqda. Hukumat tomonidan iqlim o‘zgarishi sohasida harakatlarni tartibga solish va choralarni amalga oshirish yuzasidan qator hujjatlar qabul qilindi. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2019 yil 4 oktabrdagi PQ-4477-sonli qaroriga muvofiq, O‘zgidromet tomonidan tegishli vazirlik va idoralar bilan hamkorlikda tayorlangan “2019-2030 yillar davrida O‘zbekiston Respublikasining «Yashil» iqtisodiyotga o‘tish strategiyasi” tasdiqlandi va ushbu Strategiyani ilgari surish va joriy etish bo‘yicha Idoralararo kengash tuzildi. Ushbu Strategiyaning Harakatlar rejasi (Yo‘l xaritasi)ga muvofiq, har bir vazirlik va idoralarga iqlim o‘zgarishini yumshatish yoki unga moslashish bo‘yicha vazifalar yuklatilgan. “Qayta tiklanuvchi energiya manbalaridan foydalanish to‘g‘risida” va “Davlat- xususiy sheriklik to‘g‘risida”gi O‘zbekiston Respublikasi qonunlarining qabul qilinishi O‘zbekistonda qayta tiklanuvchi energiya manbalarini joriy etishni tezlashtirish (quyosh va shamol elekr stansiyalarni qurish) uchun huquqiy va me’yoriy asos yaratdi. BMT IO‘DK va Parij bitimi bo‘yicha majburiyatlarni bajarish doirasida issiqxona gazlar tashlamalarini kamaytirish va iqlim o‘zgarishiga moslashishning ustuvor yo‘nalishlari mamlakatning tegishli strategik va tarmoq rejalari va dasturlarida aks ettirilgan. O‘zbekiston Repsublikasining BMT IO‘DK va Parij bitimidagi ishtiroki rivojlanayotgan mamlakat sifatida iqlimni moliyalashtirish jamg‘armalaridan mablag‘ jalb qilishga imkon beradi, shu jumladan, Yashil iqlim fondi (YaIF), Adaptatsiya jamg‘armasi (AJ), Global ekologik jamg‘armasi (GEJ) va boshqalar. Global ekologik jamg‘arma (GEJ), BMT Taraqqiyot dasturi (BMT TD), BMT Atrof-muhit dasturi (YuNEP) va boshqa halqaro tashkilotlarning moliyaviy ko‘magi yordamida mamlakatning iqlim o‘zgarishini yumshatish va unga moslashish bo‘yicha
majburiyatlarini bajarish uchun ko‘plab loyihalar muvaffaqiyatli amalga oshirildi va
hozirgi paytda amalga oshirilmoqda.
 Iqlim  o‘zgarishi  bo‘yicha  O‘zbekiston  tomonidan  ko‘riladigan  choralar  va
harakatlar
Yer sayyorasidagi o‘rtacha harorat qanchaga ko‘tarildi?
1  °C  dan  ozgina  ko‘proqqa  - bu  aslida  siz  tasavvur  qilayotgandan-da
yomonroq ko‘rsatkich.  1980 yildan, ya’ni ma’lumotlar global darajada qayd etilish
boshlangandan  beri  va  2017  yil  holatiga  ko‘ra,  solishtiradigan  bo‘lsak,  Yer
sayyorasining harorati 1 °C ga oshgan. Bu raqam sezilarli emasdek ko‘rinishi mumkin,
ammo  unga  sayyora  yuzasidagi  o‘rtacha  ko‘rsatkich  sifatida  qaraydigan  bo‘lsak,
o‘zgarish katta ekanligini, oqibatda muzliklar eriyotganini va dengizlar darajasining
keskin ko‘tarilayotganini ko‘rishimiz mumkin. Agar issiqxona gazlarining tarqalishi
to‘xtamasa, olimlar Yer sayyorasi o‘rtacha haroratining 4 °C ga oshishini prognoz
qilishmoqda. Bu esa quruqlikning katta qismini inson hayoti uchun yaroqsiz holga
keltirib qo‘yadi.
Issiqxona effekti o‘zi nima va u iqlimga qanday ta’sir qiladi?
Bunga ishonish qiyin, lekin insoniyat issiqxona effekti haqida bir asrdan
ko‘proq  vaqt  davomida  xabardor.  XIX  asrda  olimlar  ayrim  gazlarning  Yerdan
chiqadigan issiqlikni ushlab turishini va ularning yordamisiz bu issiqlik koinotga chiqib
ketishini aniqlashdi. Bu jarayonda asosiy rolni karbonat angidrid o‘ynaydi: usiz sayyora
muzlagan cho‘lga aylangan bo‘lar edi. 1896 yilda issiqxona gazlari konsentratsiyasining
oshishi  sababli  sayyoradagi  haroratning  oshishi  haqida  ilk  bor  bashorat  qilingan.
Bugungi kunda ularning atmosferadagi soni sanoat inqilobidan oldingi davrga nisbatan
43% ga oshdi va Yerning o‘rtacha harorati olimlar bashorat qilgan qiymatgacha oshdi.
Atmosferadagi karbonat angidrid konsentratsiyasining oshayotgani uchun aynan
inson javobgar deya ta’kidlash mumkinmi?
Logotip
majburiyatlarini bajarish uchun ko‘plab loyihalar muvaffaqiyatli amalga oshirildi va hozirgi paytda amalga oshirilmoqda. Iqlim o‘zgarishi bo‘yicha O‘zbekiston tomonidan ko‘riladigan choralar va harakatlar Yer sayyorasidagi o‘rtacha harorat qanchaga ko‘tarildi? 1 °C dan ozgina ko‘proqqa - bu aslida siz tasavvur qilayotgandan-da yomonroq ko‘rsatkich. 1980 yildan, ya’ni ma’lumotlar global darajada qayd etilish boshlangandan beri va 2017 yil holatiga ko‘ra, solishtiradigan bo‘lsak, Yer sayyorasining harorati 1 °C ga oshgan. Bu raqam sezilarli emasdek ko‘rinishi mumkin, ammo unga sayyora yuzasidagi o‘rtacha ko‘rsatkich sifatida qaraydigan bo‘lsak, o‘zgarish katta ekanligini, oqibatda muzliklar eriyotganini va dengizlar darajasining keskin ko‘tarilayotganini ko‘rishimiz mumkin. Agar issiqxona gazlarining tarqalishi to‘xtamasa, olimlar Yer sayyorasi o‘rtacha haroratining 4 °C ga oshishini prognoz qilishmoqda. Bu esa quruqlikning katta qismini inson hayoti uchun yaroqsiz holga keltirib qo‘yadi. Issiqxona effekti o‘zi nima va u iqlimga qanday ta’sir qiladi? Bunga ishonish qiyin, lekin insoniyat issiqxona effekti haqida bir asrdan ko‘proq vaqt davomida xabardor. XIX asrda olimlar ayrim gazlarning Yerdan chiqadigan issiqlikni ushlab turishini va ularning yordamisiz bu issiqlik koinotga chiqib ketishini aniqlashdi. Bu jarayonda asosiy rolni karbonat angidrid o‘ynaydi: usiz sayyora muzlagan cho‘lga aylangan bo‘lar edi. 1896 yilda issiqxona gazlari konsentratsiyasining oshishi sababli sayyoradagi haroratning oshishi haqida ilk bor bashorat qilingan. Bugungi kunda ularning atmosferadagi soni sanoat inqilobidan oldingi davrga nisbatan 43% ga oshdi va Yerning o‘rtacha harorati olimlar bashorat qilgan qiymatgacha oshdi. Atmosferadagi karbonat angidrid konsentratsiyasining oshayotgani uchun aynan inson javobgar deya ta’kidlash mumkinmi?
 Sanoat  issiqxona  gazlari  tarqalishining  ulushini  aniqlash  uchun  radioaktiv
nurlanishdan  foydalanilgan  tadqiqotlar  kabi  ishonchli  dalillar  mavjud.  Tadqiqot
natijalari  shuni  ko‘rsatadiki,  ortiqcha  gaz  inson  faoliyatining  natijasidir.  Karbonat
angidrid darajasi har doim tabiiy ravishda ko‘tarilgan va tushib ketgan, ammo bu
o‘zgarishlar  minglab  yillar  davom  etgan.  Geologlarning  ta’kidlashicha,  odamlar
iqtisodiy faoliyat davomida karbonat angidridni atmosferaga tabiatdan ko‘ra ko‘proq
intensiv ravishda chiqaradi.
Biz duch kelgan muammo qanchalik katta?
 Olimlarning ta’kidlashicha, yaqin 25−30 yil ichida iqlim yanada issiqlashadi va
ob-havo  sharoiti  keskinlashadi.  Marjon  qoyalari  va  boshqa  zaif  yashash  joylari
allaqachon  yo‘q  bo‘lib  keta  boshladi.  Atmosferaga  issiqxona  gazlari  chiqindilari
nazoratsiz  ravishda  tarqalishda  davom  etsa,  olimlar  buning  uzoq  muddatli  jiddiy
oqibatlarga olib kelishidan qo‘rqishmoqda: bular, dunyo tartibining buzilishi, keng
ko‘lamli migratsiya, Yer tarixidagi o‘simliklar va hayvonlarning oltinchi ommaviy yo‘q
bo‘lib  ketishining  tezlashishi,  muzliklar  erishi,  dengiz  sathining  ko‘tarilishi  va
dunyoning  qirg‘oqbo‘yi  shaharlarining  ko‘p  qismini  suv  bosishi  kabi  oqibatlardir.
Ushbu xavflarni keltirib chiqaradigan gazlar hozirdan o‘z ta’sirini ko‘rsatmoqda va bu
bizning  avlodimiz  uchun  oldimizda  turgan  chuqur  axloqiy  savollar  borasida  bosh
qotirish uchun bir imkoniyatdir.
Dengizlar sathi qanchalik ko‘tarilishi mumkin?
«Qanchalik o‘sishi» emas, qanchalik tez o‘sishi ahamiyatliroq. Dengiz sathi
keskin  sur’atlarda  ko‘tarilmoqda  va  hozirda  har  100  yilda  0,3  metr  tezlik  bilan
ko‘tarilmoqda, bu hukumatlar va mulk egalarini qirg‘oq eroziyasiga qarshi kurashish
uchun  o‘nlab  milliard  dollar  sarflashga  majbur  qilmoqda.  Ammo  bu  tendensiya
o‘zgarmasa, bunday o‘sish oqibatlarini nazorat qilish mumkin, deydi ekspertlar.
Biroq, xavf shundaki, dengiz sathining ko‘tarilishi davom etaveradi. Yer tarixini
o‘rganuvchi olimlar, eng yomon holatda, garchi bu ehtimoldan yiroq bo‘lsa-da, o‘n yil
Logotip
Sanoat issiqxona gazlari tarqalishining ulushini aniqlash uchun radioaktiv nurlanishdan foydalanilgan tadqiqotlar kabi ishonchli dalillar mavjud. Tadqiqot natijalari shuni ko‘rsatadiki, ortiqcha gaz inson faoliyatining natijasidir. Karbonat angidrid darajasi har doim tabiiy ravishda ko‘tarilgan va tushib ketgan, ammo bu o‘zgarishlar minglab yillar davom etgan. Geologlarning ta’kidlashicha, odamlar iqtisodiy faoliyat davomida karbonat angidridni atmosferaga tabiatdan ko‘ra ko‘proq intensiv ravishda chiqaradi. Biz duch kelgan muammo qanchalik katta? Olimlarning ta’kidlashicha, yaqin 25−30 yil ichida iqlim yanada issiqlashadi va ob-havo sharoiti keskinlashadi. Marjon qoyalari va boshqa zaif yashash joylari allaqachon yo‘q bo‘lib keta boshladi. Atmosferaga issiqxona gazlari chiqindilari nazoratsiz ravishda tarqalishda davom etsa, olimlar buning uzoq muddatli jiddiy oqibatlarga olib kelishidan qo‘rqishmoqda: bular, dunyo tartibining buzilishi, keng ko‘lamli migratsiya, Yer tarixidagi o‘simliklar va hayvonlarning oltinchi ommaviy yo‘q bo‘lib ketishining tezlashishi, muzliklar erishi, dengiz sathining ko‘tarilishi va dunyoning qirg‘oqbo‘yi shaharlarining ko‘p qismini suv bosishi kabi oqibatlardir. Ushbu xavflarni keltirib chiqaradigan gazlar hozirdan o‘z ta’sirini ko‘rsatmoqda va bu bizning avlodimiz uchun oldimizda turgan chuqur axloqiy savollar borasida bosh qotirish uchun bir imkoniyatdir. Dengizlar sathi qanchalik ko‘tarilishi mumkin? «Qanchalik o‘sishi» emas, qanchalik tez o‘sishi ahamiyatliroq. Dengiz sathi keskin sur’atlarda ko‘tarilmoqda va hozirda har 100 yilda 0,3 metr tezlik bilan ko‘tarilmoqda, bu hukumatlar va mulk egalarini qirg‘oq eroziyasiga qarshi kurashish uchun o‘nlab milliard dollar sarflashga majbur qilmoqda. Ammo bu tendensiya o‘zgarmasa, bunday o‘sish oqibatlarini nazorat qilish mumkin, deydi ekspertlar. Biroq, xavf shundaki, dengiz sathining ko‘tarilishi davom etaveradi. Yer tarixini o‘rganuvchi olimlar, eng yomon holatda, garchi bu ehtimoldan yiroq bo‘lsa-da, o‘n yil
ichida suv yarim metrga ko‘tarilishiga ishonishadi. Ko‘pgina ekspertlarning fikricha,
ertaga  issiqxona  gazlari  chiqindilari  to‘xtagan taqdirda ham, dengiz sathining 4−6
metrga  ko‘tarilishi  muqarrar  va  bu  ko‘plab  shaharlarni  suv  bosishi  uchun  yetarli.
Albatta, agar ularni himoya qilish uchun trillionlab dollar sarflanmasa. Bu qancha
davom etishi noma’lum. Ammo agar bu shunday davom etsa, u oxir-oqibat 24−30
metrgacha ko‘tarilishi mumkin.
Yaqinda yuz bergan tabiiy ofatlarning iqlim o‘zgarishiga aloqasi bormi?
Olimlar  issiqlik  to‘lqinlarining  sababi  global  isish  ekanligi  haqida  ishonchli
dalillarni e’lon qilishdi. Inson chiqindilari tufayli global dengiz sathi ko‘tarilgach, tropik
yomg‘irlar  va  toshqinlar  kuchayadi.  Global  isish  Yaqin  Sharqdagi  qurg‘oqchilikni
kuchaytirdi  va  yaqinda  Kaliforniyadagi  qurg‘oqchilikka  hissa  qo‘shgan  bo‘lishi
mumkin.
Ko‘pgina boshqa holatlarda, bo‘ron kabi tabiat hodisalarining global isish bilan
bog‘liqligi aniq yoki bahsli emas. Ammo iqlim tahlilining zamonaviy usullari olimlarga
tabiat hodisalari haqidagi bilimlarini doimiy ravishda yaxshilash imkonini beradi.
Insoniyat  uzoq  vaqt  davomida  hech  qanday  chora  ko‘rmadi,  shuning  uchun
olimlarning fikriga ko‘ra, hozirda vaziyat umid baxsh etmaydi. Ammo Yer yuzida qazib
olinadigan yoqilg‘i bor ekan, harakat qilish uchun hali ham kech emas. Atmosferaning
qizishi  faqat  issiqxona  gazlari  chiqindilari  nolga  tushirilganidagina,  potensial
boshqarilishi  mumkin  bo‘lgan  ko‘rsatkichga  keladi.  Yaxshi  yangilik:  avtomobillar
uchun yoqilg‘i tejamkorligi standartlari, jiddiy qurilish qoidalari va elektr stansiyalari
uchun emissiya chegaralari kabi dasturlar natijasida hozirda ko‘plab mamlakatlarda gaz
chiqindilari  miqdori  kamaymoqda.  Ammo  mutaxassislar  iqlim  o‘zgarishining  eng
yomon oqibatlarini oldini olish uchun qayta tiklanadigan energiya manbalariga o‘tish
jarayonini sezilarli darajada tezlashtirish kerak, degan fikrda.
Parij kelishuvi o‘zi nima?
Logotip
ichida suv yarim metrga ko‘tarilishiga ishonishadi. Ko‘pgina ekspertlarning fikricha, ertaga issiqxona gazlari chiqindilari to‘xtagan taqdirda ham, dengiz sathining 4−6 metrga ko‘tarilishi muqarrar va bu ko‘plab shaharlarni suv bosishi uchun yetarli. Albatta, agar ularni himoya qilish uchun trillionlab dollar sarflanmasa. Bu qancha davom etishi noma’lum. Ammo agar bu shunday davom etsa, u oxir-oqibat 24−30 metrgacha ko‘tarilishi mumkin. Yaqinda yuz bergan tabiiy ofatlarning iqlim o‘zgarishiga aloqasi bormi? Olimlar issiqlik to‘lqinlarining sababi global isish ekanligi haqida ishonchli dalillarni e’lon qilishdi. Inson chiqindilari tufayli global dengiz sathi ko‘tarilgach, tropik yomg‘irlar va toshqinlar kuchayadi. Global isish Yaqin Sharqdagi qurg‘oqchilikni kuchaytirdi va yaqinda Kaliforniyadagi qurg‘oqchilikka hissa qo‘shgan bo‘lishi mumkin. Ko‘pgina boshqa holatlarda, bo‘ron kabi tabiat hodisalarining global isish bilan bog‘liqligi aniq yoki bahsli emas. Ammo iqlim tahlilining zamonaviy usullari olimlarga tabiat hodisalari haqidagi bilimlarini doimiy ravishda yaxshilash imkonini beradi. Insoniyat uzoq vaqt davomida hech qanday chora ko‘rmadi, shuning uchun olimlarning fikriga ko‘ra, hozirda vaziyat umid baxsh etmaydi. Ammo Yer yuzida qazib olinadigan yoqilg‘i bor ekan, harakat qilish uchun hali ham kech emas. Atmosferaning qizishi faqat issiqxona gazlari chiqindilari nolga tushirilganidagina, potensial boshqarilishi mumkin bo‘lgan ko‘rsatkichga keladi. Yaxshi yangilik: avtomobillar uchun yoqilg‘i tejamkorligi standartlari, jiddiy qurilish qoidalari va elektr stansiyalari uchun emissiya chegaralari kabi dasturlar natijasida hozirda ko‘plab mamlakatlarda gaz chiqindilari miqdori kamaymoqda. Ammo mutaxassislar iqlim o‘zgarishining eng yomon oqibatlarini oldini olish uchun qayta tiklanadigan energiya manbalariga o‘tish jarayonini sezilarli darajada tezlashtirish kerak, degan fikrda. Parij kelishuvi o‘zi nima?
Ko‘plab davlatlar kelajakda gaz chiqindilarini cheklashga kelishib olishdi.
2015 yil dekabr oyida Parij yaqinida muhim kelishuvga erishildi. Kelishuvga ko‘ra,
chiqindilarni kamaytirish majburiy emas, va jiddiy oqibatlarning oldini olish uchun
va’dalarning  o‘zigina  yetarli  emas.  Mamlakatlar  umumiy e’lon  qilingan  maqsadga
erishishda o‘z hissalarini oshirishlari uchun shartnoma bir necha yilda bir marta ko‘rib
chiqilishi  kerak.  Donald  Tramp  2017  yilda  AQSh  Parij  kelishuvidagi  ishtirokini
to‘xtatayotganini  e’lon  qildi.  Boshqa  davlatlar,  AQSh  niyatidan  qat’i  nazar,  o‘z
maqsadlariga erishish uchun oldinga siljishlarini aytishdi.
Ekologik toza energiya iqtisodiyotga zarar keltiradimi?
Qayta  tiklanadigan  energetika  sohasida  aholi  bandligi  yuqori  sur’atlarda
o‘sib bormoqda. Qayta tiklanadigan eng kam energiya manbalariga shamol turbinalari,
quyosh panellari, gidroelektrostansiyalar va atom elektr stansiyalari kiradi. Tabiiy gazda
ishlaydigan  elektr  stansiyalari  ham  ko‘mir  yoqadiganlarga  qaraganda  kamroq  gaz
chiqindilarini chiqaradi. Qayta tiklanadigan energiya manbalariga o‘tish qisqa muddatda
qimmatga  tushishi  mumkin,  ammo  uzoq  muddatda  barcha  investitsiyalar  iqlimga
yetkazilgan zararni qoplash va havo ifloslanishi bilan bog‘liq kasalliklarni kamaytirish
orqali oqlanadi. Qayta tiklanadigan energiya bozorining kengayishi ularning tannarxini
pasaytiradi  va natijada  toza energiya dunyoning bir  qancha mamlakatlarida  ishlab
chiqarilgan «iflos» energiyadan arzonroq bo‘ladi.
Toza energiyaga o‘tish ko‘mir kompaniyalari kabi ayrim sanoat tarmoqlariga zarar
yetkazadi, ammo, yangi  ish o‘rinlarini  ham  yaratadi. Misol  uchun, AQSh quyosh
energetikasi  sanoatida  hozirda  ko‘mir  qazib  olish  sanoatiga  nisbatan  ikki  baravar
ko‘proq odam ishlaydi.
Freking yoki toza ko‘mir-chi?
Ikkala texnologiya ham energiyani toza qilishga yordam beradi. Freking —
burg‘ulash texnologiyasi bo‘lib, odatdagi gaz qazib olish uchun ortiq yaroqli bo‘lmagan
yoki foyda keltirmaydigan bo‘sh turgan quduqlarni «jonlantirish» imkonini berdi. Elektr
Logotip
Ko‘plab davlatlar kelajakda gaz chiqindilarini cheklashga kelishib olishdi. 2015 yil dekabr oyida Parij yaqinida muhim kelishuvga erishildi. Kelishuvga ko‘ra, chiqindilarni kamaytirish majburiy emas, va jiddiy oqibatlarning oldini olish uchun va’dalarning o‘zigina yetarli emas. Mamlakatlar umumiy e’lon qilingan maqsadga erishishda o‘z hissalarini oshirishlari uchun shartnoma bir necha yilda bir marta ko‘rib chiqilishi kerak. Donald Tramp 2017 yilda AQSh Parij kelishuvidagi ishtirokini to‘xtatayotganini e’lon qildi. Boshqa davlatlar, AQSh niyatidan qat’i nazar, o‘z maqsadlariga erishish uchun oldinga siljishlarini aytishdi. Ekologik toza energiya iqtisodiyotga zarar keltiradimi? Qayta tiklanadigan energetika sohasida aholi bandligi yuqori sur’atlarda o‘sib bormoqda. Qayta tiklanadigan eng kam energiya manbalariga shamol turbinalari, quyosh panellari, gidroelektrostansiyalar va atom elektr stansiyalari kiradi. Tabiiy gazda ishlaydigan elektr stansiyalari ham ko‘mir yoqadiganlarga qaraganda kamroq gaz chiqindilarini chiqaradi. Qayta tiklanadigan energiya manbalariga o‘tish qisqa muddatda qimmatga tushishi mumkin, ammo uzoq muddatda barcha investitsiyalar iqlimga yetkazilgan zararni qoplash va havo ifloslanishi bilan bog‘liq kasalliklarni kamaytirish orqali oqlanadi. Qayta tiklanadigan energiya bozorining kengayishi ularning tannarxini pasaytiradi va natijada toza energiya dunyoning bir qancha mamlakatlarida ishlab chiqarilgan «iflos» energiyadan arzonroq bo‘ladi. Toza energiyaga o‘tish ko‘mir kompaniyalari kabi ayrim sanoat tarmoqlariga zarar yetkazadi, ammo, yangi ish o‘rinlarini ham yaratadi. Misol uchun, AQSh quyosh energetikasi sanoatida hozirda ko‘mir qazib olish sanoatiga nisbatan ikki baravar ko‘proq odam ishlaydi. Freking yoki toza ko‘mir-chi? Ikkala texnologiya ham energiyani toza qilishga yordam beradi. Freking — burg‘ulash texnologiyasi bo‘lib, odatdagi gaz qazib olish uchun ortiq yaroqli bo‘lmagan yoki foyda keltirmaydigan bo‘sh turgan quduqlarni «jonlantirish» imkonini berdi. Elektr