IQTIDORLI O‘QUVCHILARNI O‘QITISH (EDUCATION OF GIFTED CHILDREN). PEDAGOGIK DIAGNOSTIKA VA NAZORAT, BAHOLASH).

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

18

File size

Fayl hajmi

48,1 KB


IQTIDORLI O‘QUVCHILARNI O‘QITISH (EDUCATION OF
GIFTED CHILDREN). PEDAGOGIK DIAGNOSTIKA VA NAZORAT,
BAHOLASH).
Reja:
1. Iqtidorli o’quvchilar faoliyatini tashkil etish.
2. Ta’lim olganlikni tashxis etishning mohiyati. 
3. Ta’lim olganlikni tashxis etish tamoyillari. 
4. O’quv faoliyatini nazorat qilish turlari, shakl va metodlari.
5. Bilim, ko’nikma, malakalarni va kompetensiyalarini baholash mezonlari. 5.
Ta’lim sifati monitoringi.
Tayanch  tushunchalar: tashxis,  tashxis  etish,  nazorat,  hisobga  olish,
tekshirish, baholash, baho, ta’lim sifati, monitoring.
Ta‘lim jarayonida pedagogik faoliyatning turli jabhalarida o`quvchilarning
alohida iqtidor va qobiliyatlari namoyon bo`ladi. Maktabda, xususan, boshlang`ich
sinflarda  iqtidorli  bolalar  bilan  ishlash,  ularning  qobiliyat  va  iste‘dodlarini
namoyon qilishda ta‘lim va tarbiya ishlarini samarali tashkil etish, o‘quvchilarning
iqtidorini rivojlantirish masalasi tobora taraqqiy etayotgan bugungi kunda muhim
vazifalardan biridir. Zamonaviy ta’lim sharoitida bugungi kun pedagoglaridan
talab qilinayotgan eng muhim xususiyat va vazifalardan biri ham yosh avlodni har
tomonlama  yetuk  shaxs  va  jahonda  ilm-fanda  raqobatlasha  oladigan  bilimli,
intellektual salohiyatli qilib tarbiyalashdan iborat. Xususan, iqtidorli bolalar va
qobiliyatli  yoshlarning  o`z  bilimlarini  namoyon  etishi  va  iste‘dodlarini
Logotip
IQTIDORLI O‘QUVCHILARNI O‘QITISH (EDUCATION OF GIFTED CHILDREN). PEDAGOGIK DIAGNOSTIKA VA NAZORAT, BAHOLASH). Reja: 1. Iqtidorli o’quvchilar faoliyatini tashkil etish. 2. Ta’lim olganlikni tashxis etishning mohiyati. 3. Ta’lim olganlikni tashxis etish tamoyillari. 4. O’quv faoliyatini nazorat qilish turlari, shakl va metodlari. 5. Bilim, ko’nikma, malakalarni va kompetensiyalarini baholash mezonlari. 5. Ta’lim sifati monitoringi. Tayanch tushunchalar: tashxis, tashxis etish, nazorat, hisobga olish, tekshirish, baholash, baho, ta’lim sifati, monitoring. Ta‘lim jarayonida pedagogik faoliyatning turli jabhalarida o`quvchilarning alohida iqtidor va qobiliyatlari namoyon bo`ladi. Maktabda, xususan, boshlang`ich sinflarda iqtidorli bolalar bilan ishlash, ularning qobiliyat va iste‘dodlarini namoyon qilishda ta‘lim va tarbiya ishlarini samarali tashkil etish, o‘quvchilarning iqtidorini rivojlantirish masalasi tobora taraqqiy etayotgan bugungi kunda muhim vazifalardan biridir. Zamonaviy ta’lim sharoitida bugungi kun pedagoglaridan talab qilinayotgan eng muhim xususiyat va vazifalardan biri ham yosh avlodni har tomonlama yetuk shaxs va jahonda ilm-fanda raqobatlasha oladigan bilimli, intellektual salohiyatli qilib tarbiyalashdan iborat. Xususan, iqtidorli bolalar va qobiliyatli yoshlarning o`z bilimlarini namoyon etishi va iste‘dodlarini
rivojlantirishi uchun o`qituvchilar o`zida mas‘uliyatni his etishi, mamlakat kelajagi
bo`lgan yoshlarning ta‘limiga vijdonan yondashishi zarur. 
         Muayyan sohada iqtidorga ega shaxslarni aniqlash va qoʻllab-
quvvatlash maqsadida pedagogik, psixologik, ijtimoiy shart-sharoitlar yaratish,
ularning  maʻnaviy-ruhiy  kamoloti,  aqliy-ijodiy  iqtidorini  oshirishning  zarur
meʻyoriy-huquqiy  asoslari  yaratilmoqda.  Respublikamizda  olib  borilayotgan
islohotlar  bir  qator  hujjatlarda  oʻz  aksini  topgan.  Jumladan,  Oʻzbekiston
Respublikasi Prezidentining 2019-yil 3-maydagi ―Iqtidorli yoshlarni aniqlash va
yuqori  malakali  kadrlar  tayyorlashning  uzluksiz  tizimini  tashkil  etish  chora-
tadbirlari toʻgʻrisida‖ PQ-4306-son qarori aynan iqtidorli bolalar bilan ishlashni
takomillashtirishni nazarda tutadi.
       Jahon tajribasida ham iqtidorlilar masalasiga katta e‘tibor qaratiladi.
Dunyoning  yetakchi  davlatlarida  bunday  tadqiqotlar,  iqtidorli  bolalar  bilan
shug`ullanuvchi  tashkilotlar  o`z  faoliyatini  yuritadi.  Jumladan,  Yevropa
mamlakatlari va AQSH da iqtidorlilar uchun bir qancha dasturlar ishlab chiqilgan.
Bu dasturlar ularning qobiliyatlarini rivojlantirish uchun hissa qo`shadi. Bunga
misol  sifatida xalqaro  ―Merit‖ dasturini  ko`rsatish  mumkin.  Bu  dastur  o`rta
maktabda  iqtidorli  bolalarni  tanlash  bo`yicha  yetakchi  hisoblanadi.  Buyuk
Britaniyada ―London Gifted and Talanted‖, ―National Association for Gifted
Children (NAGC)‖ tashkilotlari aynan shu sohada faoliyat olib boradi. Bundan
tashqari, PISA (O`quvchilarni xalqaro baholash), Dalton-reja (Individual o`qitish
tizimi) dasturlari ilg`or ta‘lim muassasalaridagi iqtidorli o`quvchjilarni aniqlashga
qaratilganligi alohida e‘tiborga molik. 
          Har bir bolada kim bo`lishidan qat‘iy nazar nimagadir qobiliyat
bo`lishi mumkin. Lekin, qobiliyat va iqtidorning farqi bor. Iqtidor har doim ham
namoyon bo‘lavermaydi hamda hammada ham uchramaydi. Iqtidorning yuzaga
chiqishi uchun ichki va tashqi omillarning ta‘siri, ta‘lim jarayonida o`quvchilar
tomonidan  olinadigan  motivlarning  ahamiyati  juda  katta.  Iqtidor  tushunchasi
adabiyotlarda turlicha talqin  etiladi. Xo`sh,  iqtidor  nima?  Iqtidor  tushunchasi
adabiyotlarda  turlicha  talqin  etiladi.  Xo`sh,  iqtidor  nima?  M.Karimova  ,  M.
Tojimamatova  va  R.  To‘ychiyevalarning  ―  Iqtidorli  yoshlarni  aniqlash  va
Logotip
rivojlantirishi uchun o`qituvchilar o`zida mas‘uliyatni his etishi, mamlakat kelajagi bo`lgan yoshlarning ta‘limiga vijdonan yondashishi zarur. Muayyan sohada iqtidorga ega shaxslarni aniqlash va qoʻllab- quvvatlash maqsadida pedagogik, psixologik, ijtimoiy shart-sharoitlar yaratish, ularning maʻnaviy-ruhiy kamoloti, aqliy-ijodiy iqtidorini oshirishning zarur meʻyoriy-huquqiy asoslari yaratilmoqda. Respublikamizda olib borilayotgan islohotlar bir qator hujjatlarda oʻz aksini topgan. Jumladan, Oʻzbekiston Respublikasi Prezidentining 2019-yil 3-maydagi ―Iqtidorli yoshlarni aniqlash va yuqori malakali kadrlar tayyorlashning uzluksiz tizimini tashkil etish chora- tadbirlari toʻgʻrisida‖ PQ-4306-son qarori aynan iqtidorli bolalar bilan ishlashni takomillashtirishni nazarda tutadi. Jahon tajribasida ham iqtidorlilar masalasiga katta e‘tibor qaratiladi. Dunyoning yetakchi davlatlarida bunday tadqiqotlar, iqtidorli bolalar bilan shug`ullanuvchi tashkilotlar o`z faoliyatini yuritadi. Jumladan, Yevropa mamlakatlari va AQSH da iqtidorlilar uchun bir qancha dasturlar ishlab chiqilgan. Bu dasturlar ularning qobiliyatlarini rivojlantirish uchun hissa qo`shadi. Bunga misol sifatida xalqaro ―Merit‖ dasturini ko`rsatish mumkin. Bu dastur o`rta maktabda iqtidorli bolalarni tanlash bo`yicha yetakchi hisoblanadi. Buyuk Britaniyada ―London Gifted and Talanted‖, ―National Association for Gifted Children (NAGC)‖ tashkilotlari aynan shu sohada faoliyat olib boradi. Bundan tashqari, PISA (O`quvchilarni xalqaro baholash), Dalton-reja (Individual o`qitish tizimi) dasturlari ilg`or ta‘lim muassasalaridagi iqtidorli o`quvchjilarni aniqlashga qaratilganligi alohida e‘tiborga molik. Har bir bolada kim bo`lishidan qat‘iy nazar nimagadir qobiliyat bo`lishi mumkin. Lekin, qobiliyat va iqtidorning farqi bor. Iqtidor har doim ham namoyon bo‘lavermaydi hamda hammada ham uchramaydi. Iqtidorning yuzaga chiqishi uchun ichki va tashqi omillarning ta‘siri, ta‘lim jarayonida o`quvchilar tomonidan olinadigan motivlarning ahamiyati juda katta. Iqtidor tushunchasi adabiyotlarda turlicha talqin etiladi. Xo`sh, iqtidor nima? Iqtidor tushunchasi adabiyotlarda turlicha talqin etiladi. Xo`sh, iqtidor nima? M.Karimova , M. Tojimamatova va R. To‘ychiyevalarning ― Iqtidorli yoshlarni aniqlash va
tarbiyalashning pedagogik asoslari‖ maqolasida iqtidor, iqtidorli bola, iqtidorlilik
haqida quyidagicha izoh berilgan: Iqtidor – bu inson psixikasining butun umr
davomida tizimli rivojlanuvchi sifati bo`lib, insonning boshqa odamlarga nisbatan
bir yoki bir necha sohada yuqori natijalarga erishish imkoniga ega ekanligidir. 
Psixologik lug`atda ―iqtidor‖ tushunchasiga quyidagicha ta‘rif beriladi:
 1.  iqtidor  bu  –  faoliyatning  muvaffaqiyatli  amalga  oshirilishini
ta‘minlaydigan qobiliyatlarniong o`ziga xos uyg`unlashuvidir;
2. iqtidor bu - insonning imkoniyatlari doirasi, faoliyatlari darajasi va o`ziga
xosligini belgilaydigan umumiy qobiliyatlar;
3.  iqtidor  bu  -  aqliy  potensial,  ta‘lim  olish  qobiliyati  va  bilish
imkoniyatlarining bir butun individual xarakteristikasi;
4. iqtidor bu – tabiat tomonidan in‘om etilgan qobiliyatlar, qobiliyatlar tabiiy
asoslarining o`ziga xosligi va ularning namoyon bo`lishi darajalari;
5. iqtidor bu – iste‘dodlilik, faoliyatda yuqori natijalarga erishish uchun ichki
imkoniyat va sharoitlarning mavjudligi.
Bu kabi fikrlarga asoslanib, iqtidorlilik tusshunchasiga quyidagicha ta‘rif
berish mumkin:
Iqtidorlilik – bu hayot davomida rivojlanadigan psixikaning tizimli sifati
bo`lib,  u  odamning  boshqa  odamlarga  nisbatan  bir  yoki  bir  nechta  faoliyat
turlarida yuqori, ajoyib natijalarga erishish imkoniyatiga egalik.
Iqtidorli bola – bu u yoki bu faoliyat turida yorqin, ravshan, ba‘zan ajoyib
yutuqlari ( yoki bunday yutuqlar uchun ichki qobiliyatlarga egaligi) bilan ajralib
turadigan bola. Iqtidor va iqtidorli bolalarni o`qitishning asoslari, usullari, va
pedagogic  jihatlari  mohiyatini  bayon  etish  uchun  turli  manbalarni  o`rgandik.
Avstraliyalik olim N.F.Ellerton 11-13 yoshli maktab oʻquvchilarining murakkab
matematik topshiriqlarni mustaqil yechish metodikasini bolalar uchun yaratilgan
matematik  muammolar  -  iqtidorli  matematiklarga  yangi  nuqtai  nazardan
oʻrgangan. Yechilishi qiyin bo`lgan muammolarni tuzish topshiriqlari va suhbatlar
asosida  qobiliyatli  va  qobiliyatsiz  bolalar  guruhlari  tomonidan  tuzilgan
muammolar  hamda  muammolarga  berilgan  sharhlari  orqali  ularning  bilish
qobiliyatlari o`zaro taqqoslangan. Natijalarga ko`ra, iqtidorli bolalar murakkab
Logotip
tarbiyalashning pedagogik asoslari‖ maqolasida iqtidor, iqtidorli bola, iqtidorlilik haqida quyidagicha izoh berilgan: Iqtidor – bu inson psixikasining butun umr davomida tizimli rivojlanuvchi sifati bo`lib, insonning boshqa odamlarga nisbatan bir yoki bir necha sohada yuqori natijalarga erishish imkoniga ega ekanligidir. Psixologik lug`atda ―iqtidor‖ tushunchasiga quyidagicha ta‘rif beriladi: 1. iqtidor bu – faoliyatning muvaffaqiyatli amalga oshirilishini ta‘minlaydigan qobiliyatlarniong o`ziga xos uyg`unlashuvidir; 2. iqtidor bu - insonning imkoniyatlari doirasi, faoliyatlari darajasi va o`ziga xosligini belgilaydigan umumiy qobiliyatlar; 3. iqtidor bu - aqliy potensial, ta‘lim olish qobiliyati va bilish imkoniyatlarining bir butun individual xarakteristikasi; 4. iqtidor bu – tabiat tomonidan in‘om etilgan qobiliyatlar, qobiliyatlar tabiiy asoslarining o`ziga xosligi va ularning namoyon bo`lishi darajalari; 5. iqtidor bu – iste‘dodlilik, faoliyatda yuqori natijalarga erishish uchun ichki imkoniyat va sharoitlarning mavjudligi. Bu kabi fikrlarga asoslanib, iqtidorlilik tusshunchasiga quyidagicha ta‘rif berish mumkin: Iqtidorlilik – bu hayot davomida rivojlanadigan psixikaning tizimli sifati bo`lib, u odamning boshqa odamlarga nisbatan bir yoki bir nechta faoliyat turlarida yuqori, ajoyib natijalarga erishish imkoniyatiga egalik. Iqtidorli bola – bu u yoki bu faoliyat turida yorqin, ravshan, ba‘zan ajoyib yutuqlari ( yoki bunday yutuqlar uchun ichki qobiliyatlarga egaligi) bilan ajralib turadigan bola. Iqtidor va iqtidorli bolalarni o`qitishning asoslari, usullari, va pedagogic jihatlari mohiyatini bayon etish uchun turli manbalarni o`rgandik. Avstraliyalik olim N.F.Ellerton 11-13 yoshli maktab oʻquvchilarining murakkab matematik topshiriqlarni mustaqil yechish metodikasini bolalar uchun yaratilgan matematik muammolar - iqtidorli matematiklarga yangi nuqtai nazardan oʻrgangan. Yechilishi qiyin bo`lgan muammolarni tuzish topshiriqlari va suhbatlar asosida qobiliyatli va qobiliyatsiz bolalar guruhlari tomonidan tuzilgan muammolar hamda muammolarga berilgan sharhlari orqali ularning bilish qobiliyatlari o`zaro taqqoslangan. Natijalarga ko`ra, iqtidorli bolalar murakkab
mantiqiy masalalarni tuzgan va o`zlari tuzgan masalaga to`g`ri yechimni ishlab
chiqa olgan. Qobiliyatsiz bolalar esa masalalarni tuzishda ham, ularni hal qilishda
ham ancha zaif  ekanliklarini ko`rsatgan. Bu tadqiqot  iqtidorli  bolalar  boshqa
tengdoshlariga qaraganda ancha ilg`or va aqlli ekanliklarini ko`rsatadi. Turkiyalik
olimlar Necate Baykoc, Duygu Aydemir, Bahar Uyarog`lu iqtidorli bolalar va
iqtidorli  bolalarning  ta`lim  imkoniyatlaridagi  tengsizlik  mavzusini  o`rgangan.
Ularning  tadqiqqotlariga  ko`ra,  iqtidorli  bolalar  uchun  ta‘limning  ustuvor
yo`nalishlari, maxsus ta‘limga muhtoj o`quvchilarga alohida e‘tibor qaratiladi.
Iqtidorlilar  uchun  asosiy  imkoniyatni  ta‘lim  deb  baholanadi.  Shuningdek,
Turkiyadagi ta‘lim olishni barcha bolalarga birdek, ya‘ni iqtidorli bolalar bilan
boshqa normal o`quvchilarni birgalikda o`qitish kerakligi haqida muhokamalar
olib boriladi. Bu tadqiqotda Turkiyalik olimlar Necate Baykoc, Duygu Aydemir,
Bahar Uyarog`lu iqtidorli bolalar va iqtidorli bolalarning ta`lim imkoniyatlaridagi
tengsizlik mavzusini o`rgangan. Ularning tadqiqqotlariga ko`ra, iqtidorli bolalar
uchun ta‘limning ustuvor yo`nalishlari, maxsus ta‘limga muhtoj o`quvchilarga
alohida  e‘tibor  qaratiladi.  Iqtidorlilar  uchun  asosiy  imkoniyatni  ta‘lim  deb
baholanadi. Shuningdek, Turkiyadagi ta‘lim olishni barcha bolalarga birdek, ya‘ni
iqtidorli bolalar bilan boshqa normal o`quvchilarni birgalikda o`qitish kerakligi
haqida muhokamalar olib boriladi.  Ceylan Sen, Zeyneb Sonay Ay, Seyit Ahmed
Kiray muhandislik loyihalash jarayoniga asoslangan integratsiyalashgan STEM
faoliyatida iqtidorli va iqtidorli o`quvchilarning hisoblash fikrlash qobiliyatlari:
robototexnika  va  3D  robot  modellashtirish  misolida  tadqiq  etgan.  Ushbu
tadqiqotning mohiyati STEM ta‘limida 3D printer texnologiyasi faoliyatini ishlab
chiqish va amalga oshirishdan iborat. Buni amalga oshirish maqsadida 7 nafar 7-
sinf  o`quvchilari  o`rtasida  STEM  maktabdan  tashqari  kurslari  tashkil  etilib,
kursdagi mashg`ulotlar 3D printer texnologiyasi yordamida amalga oshirilgan.
Faoliyat  davomida  Balans  modeli  asosida  o`quvchilarning  loyihalash,
rejalashtirish,  dizayn  jarayonini  yaratish  qobiliyatlarini  yaxshilash  va
rivojlantirishga erishilgan. Tadqiqot natijalari samarali bo`lib, bu o`qituvchilarga
o`quvchilarning  muhandislik  qobiliyatlarini  ochish  va  yaxshilashga  yordam
beradi. Rossiyalik olim Yurkevich V ―Iqtidorli bolalar: bugungi tendentsiyalar va
Logotip
mantiqiy masalalarni tuzgan va o`zlari tuzgan masalaga to`g`ri yechimni ishlab chiqa olgan. Qobiliyatsiz bolalar esa masalalarni tuzishda ham, ularni hal qilishda ham ancha zaif ekanliklarini ko`rsatgan. Bu tadqiqot iqtidorli bolalar boshqa tengdoshlariga qaraganda ancha ilg`or va aqlli ekanliklarini ko`rsatadi. Turkiyalik olimlar Necate Baykoc, Duygu Aydemir, Bahar Uyarog`lu iqtidorli bolalar va iqtidorli bolalarning ta`lim imkoniyatlaridagi tengsizlik mavzusini o`rgangan. Ularning tadqiqqotlariga ko`ra, iqtidorli bolalar uchun ta‘limning ustuvor yo`nalishlari, maxsus ta‘limga muhtoj o`quvchilarga alohida e‘tibor qaratiladi. Iqtidorlilar uchun asosiy imkoniyatni ta‘lim deb baholanadi. Shuningdek, Turkiyadagi ta‘lim olishni barcha bolalarga birdek, ya‘ni iqtidorli bolalar bilan boshqa normal o`quvchilarni birgalikda o`qitish kerakligi haqida muhokamalar olib boriladi. Bu tadqiqotda Turkiyalik olimlar Necate Baykoc, Duygu Aydemir, Bahar Uyarog`lu iqtidorli bolalar va iqtidorli bolalarning ta`lim imkoniyatlaridagi tengsizlik mavzusini o`rgangan. Ularning tadqiqqotlariga ko`ra, iqtidorli bolalar uchun ta‘limning ustuvor yo`nalishlari, maxsus ta‘limga muhtoj o`quvchilarga alohida e‘tibor qaratiladi. Iqtidorlilar uchun asosiy imkoniyatni ta‘lim deb baholanadi. Shuningdek, Turkiyadagi ta‘lim olishni barcha bolalarga birdek, ya‘ni iqtidorli bolalar bilan boshqa normal o`quvchilarni birgalikda o`qitish kerakligi haqida muhokamalar olib boriladi. Ceylan Sen, Zeyneb Sonay Ay, Seyit Ahmed Kiray muhandislik loyihalash jarayoniga asoslangan integratsiyalashgan STEM faoliyatida iqtidorli va iqtidorli o`quvchilarning hisoblash fikrlash qobiliyatlari: robototexnika va 3D robot modellashtirish misolida tadqiq etgan. Ushbu tadqiqotning mohiyati STEM ta‘limida 3D printer texnologiyasi faoliyatini ishlab chiqish va amalga oshirishdan iborat. Buni amalga oshirish maqsadida 7 nafar 7- sinf o`quvchilari o`rtasida STEM maktabdan tashqari kurslari tashkil etilib, kursdagi mashg`ulotlar 3D printer texnologiyasi yordamida amalga oshirilgan. Faoliyat davomida Balans modeli asosida o`quvchilarning loyihalash, rejalashtirish, dizayn jarayonini yaratish qobiliyatlarini yaxshilash va rivojlantirishga erishilgan. Tadqiqot natijalari samarali bo`lib, bu o`qituvchilarga o`quvchilarning muhandislik qobiliyatlarini ochish va yaxshilashga yordam beradi. Rossiyalik olim Yurkevich V ―Iqtidorli bolalar: bugungi tendentsiyalar va
ertangi  muammolar‖  mavzusini  o`rgangan.  Maqolada  iqtidorli  bolalar  bilan
ishlashning dolzarb muammolarini hal qilishda ta‘lim tashkilotlarining o`rni va
iqtidorlilik,  iqtidorli  bolalarni  aniqlash,  ularni  qo`llab-quvvatlashda  ta‘lim
muassasalari o`rtasidagi hamkorlikni tashkil etish borasidagi fikrlar keltirilgan.
Tadqiqotda  so`rov  usulidan  foydalanilib,  bu  borada  olib  borilayotgan  ishlar
samaradorligi baholangan. O. Rajabov ta`lim jarayonida iqtidorli o`quvchilar bilan
ishlash dasturlarining afzalliklarini tadqiq etgan. Tadqiqotda umumiy o‘rta ta‘lim
maktablarida  tahsil  olayotgan  iqtidorli  o‘quvchilarning  ta‘lim  jarayonlarini
tashkillashtirish va takomillashtirish masalalari yoritilgan. Shuningdek, iqtidorli
o‘quvchilar uchun maxsus dasturlarning yaratilish tarixi, nazariyasi va tajribalari
bayon etilgan. Bundan tashqari, maqolada umumta‘lim maktablari yuqori sinf
iqtidorli o‘quvchilari uchun jadallashtirilgan ta‘lim tizimi asosida olib boriladigan
dars  va  darsdan  tashqari  mashg‘ulotlar  uchun  tavsiyalar  ham  berilgan.   X.
Beknazarova iqtidorli yoshlar ta‘limini differensial ta‘limning asosiy yo`nalishi
sifatida o`rgangan. U iqdidorli bolalar bilan ishlashda jahon tajribalari, dastur va
loyihalarini  tadqiq  etgan.  Jumladan,  AQSH,  Yaponiya,  Germaniya  kabi
davlatlarning tashkilot va tadqiqotlarini tahlil qilib, afzal tomonlarini ko`rsatib
bergan. Bunda AQSH da ―Merit‖ dasturi orqali har yili iqtidorli o`quvchilar
tanlab  olinishi  va  ularga  alohida  imtiyozlar  berilishi,  Fransiya  va  boshqa
davlatlarda  iqtidorlilar  uchun  alohida  maktablar  tashkil  etilishi  haqida  fikr
yuritgan.  
        Iqtidorli bolalar bilan ishlashning pedagogik-psixologik usullari haqida
D.Isabayeva tadqiqot olib borgan. Bu ilmiy ishda iqtidorni erta yoshdan aniqlash,
bunga  ota-ona,  jamiyat,  pedagoglar  e‘tibor  qaratishi  lozimligi  aytilgan.
Iqtidorlilarga beparvolik qobiliyatning yo`qolishiga olib keladi, deydi muallif.
Iqtidorli  bolalarni  o`qitishda  individual  yondashuv,  samarali  ta‘lim
texnologiyalaridan  foydalanish  borasida  fikr  yuritadi.  Bunda  har  xil  usul  va
texnologiyalarni taklif etib, zamonaviy ta‘limda intellektual rivojlanishga erishish
uchun o`quvchining ta‘lim ehtiyojlarini hisobga olishni nazarda tutadi. Maktab
ta‘limidan tashqari, turli innovatsion va ijodiy yondashuvga asoslangan loyihalarni
tahlil etadi.
Logotip
ertangi muammolar‖ mavzusini o`rgangan. Maqolada iqtidorli bolalar bilan ishlashning dolzarb muammolarini hal qilishda ta‘lim tashkilotlarining o`rni va iqtidorlilik, iqtidorli bolalarni aniqlash, ularni qo`llab-quvvatlashda ta‘lim muassasalari o`rtasidagi hamkorlikni tashkil etish borasidagi fikrlar keltirilgan. Tadqiqotda so`rov usulidan foydalanilib, bu borada olib borilayotgan ishlar samaradorligi baholangan. O. Rajabov ta`lim jarayonida iqtidorli o`quvchilar bilan ishlash dasturlarining afzalliklarini tadqiq etgan. Tadqiqotda umumiy o‘rta ta‘lim maktablarida tahsil olayotgan iqtidorli o‘quvchilarning ta‘lim jarayonlarini tashkillashtirish va takomillashtirish masalalari yoritilgan. Shuningdek, iqtidorli o‘quvchilar uchun maxsus dasturlarning yaratilish tarixi, nazariyasi va tajribalari bayon etilgan. Bundan tashqari, maqolada umumta‘lim maktablari yuqori sinf iqtidorli o‘quvchilari uchun jadallashtirilgan ta‘lim tizimi asosida olib boriladigan dars va darsdan tashqari mashg‘ulotlar uchun tavsiyalar ham berilgan. X. Beknazarova iqtidorli yoshlar ta‘limini differensial ta‘limning asosiy yo`nalishi sifatida o`rgangan. U iqdidorli bolalar bilan ishlashda jahon tajribalari, dastur va loyihalarini tadqiq etgan. Jumladan, AQSH, Yaponiya, Germaniya kabi davlatlarning tashkilot va tadqiqotlarini tahlil qilib, afzal tomonlarini ko`rsatib bergan. Bunda AQSH da ―Merit‖ dasturi orqali har yili iqtidorli o`quvchilar tanlab olinishi va ularga alohida imtiyozlar berilishi, Fransiya va boshqa davlatlarda iqtidorlilar uchun alohida maktablar tashkil etilishi haqida fikr yuritgan. Iqtidorli bolalar bilan ishlashning pedagogik-psixologik usullari haqida D.Isabayeva tadqiqot olib borgan. Bu ilmiy ishda iqtidorni erta yoshdan aniqlash, bunga ota-ona, jamiyat, pedagoglar e‘tibor qaratishi lozimligi aytilgan. Iqtidorlilarga beparvolik qobiliyatning yo`qolishiga olib keladi, deydi muallif. Iqtidorli bolalarni o`qitishda individual yondashuv, samarali ta‘lim texnologiyalaridan foydalanish borasida fikr yuritadi. Bunda har xil usul va texnologiyalarni taklif etib, zamonaviy ta‘limda intellektual rivojlanishga erishish uchun o`quvchining ta‘lim ehtiyojlarini hisobga olishni nazarda tutadi. Maktab ta‘limidan tashqari, turli innovatsion va ijodiy yondashuvga asoslangan loyihalarni tahlil etadi.
1.Ta’lim olganlikni tashxis etishning mohiyati.
Tashxis - bu didaktik jarayon kechadigan barcha sharoitlarni oydinlashtirish,
uning  natijalarini  belgilash  demakdir.  Tashxissiz  didaktik  jarayonni  samarali
boshqarish, mavjud sharoit uchun optimal natijalarga erishish mumkin emas.
Didaktik  tashxislashning  maqsadi o’quv  jarayonida  kechadigan  barcha
jihatlarni uning mahsuli bilan bog’liq holda, o’z vaqtida aniqlash, baholash va
tahlil qilishdan iborat.
Tashxislash nazorat,  tekshirish,  baholash,  statisticma’lumotlar  to’plash,
ularni  tahlil  qilish,  dinamika,tendensiyalarni  aniqlash,  voqealarning  keyingi
rivojinitaxminlashni o’z ichiga oladi. 
O’quvchilarning bilim, ko’nikma va malakalarini nazorat qilish, baholash
tashxislashning zaruriy tarkibiy qismlari sanaladi.
Ta’lim jarayonida nazorat va hisobga olish, ularning vazifalari. Ta’lim
jarayonining muhim tarkibiy qismlaridan biri - nazorat va hisobga olishdir. Bu
tushunchalar o’ziga xos mohiyat va xususiyatlarga ega. O’qituvchi nazorat va
hisobga  olishni  to’g’ri  tashkil  etsa,  ta’lim  jarayonining  samaradorligi  ortadi.
Buning uchun o’qituvchi o’quvchining o’quv materiallarini o’zlashtirish darajasini
aniqlab borishi lozim.
Nazora
 
 t   (ta’lim jarayonida) ta’lim oluvchining bilim,ko’nikma va malakalari
 
 
darajasini  aniqlash,  o’lchash  vabaholash  jarayonini  anglatadi.  Aniqlash  va
o’lchash esatekshirish deb ataladi. 
Tekshirish - nazoratning tarkibiy qismi bo’lib, uning asosiy didaktik vazifasi
o’qituvchi va o’quvchilar o’ rtasida aks aloqani ta’minlash, pedagog tomonidan
o’quv materialini o’zlashtirish haqida obektiv axborot olinishi hamda bilimlardagi
kamchilik va nuqsonlarni o’z vaqtida aniqlashdir. Tekshirishning maqsadi nafaqat
o’quvchining  bilim  darajasi,  sifati,  balki  uning  o’quv  mehnati  hajmini  ham
aniqlashdan iborat.
O’quvchilarning bilim va malakalarini tekshirish quyida ko’rsatilgan mantiqiy
ketma-ketlikda olib borilishi kerak:
Tekshirish tizimidagi birinchi bo’g’in ta’lim oluvchilarning bilim darajasini
oldindan  aniqlash hisoblanadi.  Odatda,  u  o’quv  yili  boshida  o’  quvchilar
Logotip
1.Ta’lim olganlikni tashxis etishning mohiyati. Tashxis - bu didaktik jarayon kechadigan barcha sharoitlarni oydinlashtirish, uning natijalarini belgilash demakdir. Tashxissiz didaktik jarayonni samarali boshqarish, mavjud sharoit uchun optimal natijalarga erishish mumkin emas. Didaktik tashxislashning maqsadi o’quv jarayonida kechadigan barcha jihatlarni uning mahsuli bilan bog’liq holda, o’z vaqtida aniqlash, baholash va tahlil qilishdan iborat. Tashxislash nazorat, tekshirish, baholash, statisticma’lumotlar to’plash, ularni tahlil qilish, dinamika,tendensiyalarni aniqlash, voqealarning keyingi rivojinitaxminlashni o’z ichiga oladi. O’quvchilarning bilim, ko’nikma va malakalarini nazorat qilish, baholash tashxislashning zaruriy tarkibiy qismlari sanaladi. Ta’lim jarayonida nazorat va hisobga olish, ularning vazifalari. Ta’lim jarayonining muhim tarkibiy qismlaridan biri - nazorat va hisobga olishdir. Bu tushunchalar o’ziga xos mohiyat va xususiyatlarga ega. O’qituvchi nazorat va hisobga olishni to’g’ri tashkil etsa, ta’lim jarayonining samaradorligi ortadi. Buning uchun o’qituvchi o’quvchining o’quv materiallarini o’zlashtirish darajasini aniqlab borishi lozim. Nazora t (ta’lim jarayonida) ta’lim oluvchining bilim,ko’nikma va malakalari darajasini aniqlash, o’lchash vabaholash jarayonini anglatadi. Aniqlash va o’lchash esatekshirish deb ataladi. Tekshirish - nazoratning tarkibiy qismi bo’lib, uning asosiy didaktik vazifasi o’qituvchi va o’quvchilar o’ rtasida aks aloqani ta’minlash, pedagog tomonidan o’quv materialini o’zlashtirish haqida obektiv axborot olinishi hamda bilimlardagi kamchilik va nuqsonlarni o’z vaqtida aniqlashdir. Tekshirishning maqsadi nafaqat o’quvchining bilim darajasi, sifati, balki uning o’quv mehnati hajmini ham aniqlashdan iborat. O’quvchilarning bilim va malakalarini tekshirish quyida ko’rsatilgan mantiqiy ketma-ketlikda olib borilishi kerak: Tekshirish tizimidagi birinchi bo’g’in ta’lim oluvchilarning bilim darajasini oldindan aniqlash hisoblanadi. Odatda, u o’quv yili boshida o’ quvchilar
tomonidan  avvalgi  o’quv  yilida  o’zlashtirilgan  bilimlari  darajasini  aniqlash
maqsadida o’tkaziladi. Bu kabi tekshirish, shuningdek, o’quv yilining o’rtasida
yangi bo’lim (kurs)ni o’rganishga kirishilganda ham o’tkazilishi mumkin va o’rinli
bo’ladi.
Bilimlarni  tekshirishning  ikkinchi  bo’g’ini  har bir  mavzuni  o’zlashtirish
jarayonidagi  joriy tekshirishdir. Joriy tekshirish ta’lim  oluvchilar  tomonidan
o’quv dasturida belgilangan ayrim alohida elementlarni o’zlashtirish darajasini
tashxislash imkonini beradi. Mazkur tekshirishning asosiy vazifasi o’rgatishdir.
Bunday tekshirishning shakl va metodlari turlicha bo’lib, ular o’quv materiali
mazmuni, murakkabligi, o’ quvchilarning yoshi va tayyorgarligi, ta’lim bosqichi
va maqsadlari, muayyan pedagogik sharoitlarga bog’liq bo’ladi.
Takroriy tekshirish bilim, ko’nikma va malakalarni tekshirishning uchinchi
bo’g’ini  sanalib, joriy tekshirish kabi mavzuli bo’lishi mumkin. Yangi mavzuni
o’rganish bilan birga o’quvchilar avval o’rganilganlarni takrorlaydilar. Takroriy
tekshirish  bilimlarni  mustahkamlashga  ko’maklashadi,  biroq  o’quv  ishlari
bosqichini tavsiflash, bilimlarni o’zlashtirish mustahkamligi darajasini tashxislash
imkonini bermaydi. Ushbu tekshirish tashxisning boshqa turlari va metodlari bilan
birga qo’llanilsagina kutilgan samarani beradi.
Tizimning
 to’rtinchi  bo’g’ini 
o’quvchilarning  bilim,  ko’nikma  va
malakalarini  yaxlit  bo’lim  yoki  kursning  alohida  mavzusi  bo’yicha  davriy
tekshirish hisoblanadi. Mazkur tekshirishning maqsadi - kursning turli qismlarida
o’rganilgan  o’quv  materialining  strukturaviy  elementlari  o’rtasidagi  o’zaro
aloqalarni o’zlashtirish sifatini tashxislash. Davriy tekshirishning asosiy vazifasi -
tizimlashtirish va umumlashtirish.
Tekshirishni tashkil etishda  beshinchi bo’g’in ta’lim oluvchilarning, ta’lim
jarayonining barcha bosqichlarida egallangan bilim, ko’nikma va malakalarini
yakuniy tekshirish va hisobga olishdir. O’zlashtirishning yakuniy hisobi har bir
chorak va o’quv yili oxirida o’tkaziladi. U olingan baholarni qo’shib, o’rtacha
arifmetik ballni mexanik tarzda chiqarishdangina iborat bo’lmasligi lozim. Bu,
avvalo, mazkur bosqichda belgilangan maqsadga muvofiq tarzda amaldagi ta’lim
olganlik darajasi (sifati)ni tashxislashdir.
Logotip
tomonidan avvalgi o’quv yilida o’zlashtirilgan bilimlari darajasini aniqlash maqsadida o’tkaziladi. Bu kabi tekshirish, shuningdek, o’quv yilining o’rtasida yangi bo’lim (kurs)ni o’rganishga kirishilganda ham o’tkazilishi mumkin va o’rinli bo’ladi. Bilimlarni tekshirishning ikkinchi bo’g’ini har bir mavzuni o’zlashtirish jarayonidagi joriy tekshirishdir. Joriy tekshirish ta’lim oluvchilar tomonidan o’quv dasturida belgilangan ayrim alohida elementlarni o’zlashtirish darajasini tashxislash imkonini beradi. Mazkur tekshirishning asosiy vazifasi o’rgatishdir. Bunday tekshirishning shakl va metodlari turlicha bo’lib, ular o’quv materiali mazmuni, murakkabligi, o’ quvchilarning yoshi va tayyorgarligi, ta’lim bosqichi va maqsadlari, muayyan pedagogik sharoitlarga bog’liq bo’ladi. Takroriy tekshirish bilim, ko’nikma va malakalarni tekshirishning uchinchi bo’g’ini sanalib, joriy tekshirish kabi mavzuli bo’lishi mumkin. Yangi mavzuni o’rganish bilan birga o’quvchilar avval o’rganilganlarni takrorlaydilar. Takroriy tekshirish bilimlarni mustahkamlashga ko’maklashadi, biroq o’quv ishlari bosqichini tavsiflash, bilimlarni o’zlashtirish mustahkamligi darajasini tashxislash imkonini bermaydi. Ushbu tekshirish tashxisning boshqa turlari va metodlari bilan birga qo’llanilsagina kutilgan samarani beradi. Tizimning to’rtinchi bo’g’ini o’quvchilarning bilim, ko’nikma va malakalarini yaxlit bo’lim yoki kursning alohida mavzusi bo’yicha davriy tekshirish hisoblanadi. Mazkur tekshirishning maqsadi - kursning turli qismlarida o’rganilgan o’quv materialining strukturaviy elementlari o’rtasidagi o’zaro aloqalarni o’zlashtirish sifatini tashxislash. Davriy tekshirishning asosiy vazifasi - tizimlashtirish va umumlashtirish. Tekshirishni tashkil etishda beshinchi bo’g’in ta’lim oluvchilarning, ta’lim jarayonining barcha bosqichlarida egallangan bilim, ko’nikma va malakalarini yakuniy tekshirish va hisobga olishdir. O’zlashtirishning yakuniy hisobi har bir chorak va o’quv yili oxirida o’tkaziladi. U olingan baholarni qo’shib, o’rtacha arifmetik ballni mexanik tarzda chiqarishdangina iborat bo’lmasligi lozim. Bu, avvalo, mazkur bosqichda belgilangan maqsadga muvofiq tarzda amaldagi ta’lim olganlik darajasi (sifati)ni tashxislashdir.
Tekshirishdan tashqari nazorat o’z ichiga baholashni (jarayon sifatida) va
bahoni (natija sifatida) ham oladi.
Baholash
 
  deb  bilim,  ko’nikma  va  malakalarni  o’quv  dasturida
 
 
ko’rsatilgan  etalon  (ko’rstakich,  qolip,  o’lchagich)lar  bilan  solishtirishni
aytamiz.  
 
 Baho  
 
 deb  baholashning  ball  shaklida  ko’rsatilgan  son  jihatdan
 
 
o’lchamiga aytiladi.
O’zlashtirish tabellari, sinf, guruh jurnallari, reyting daftarchalari va shu
kabilarda baholar shartli belgilar, kod signallari, xotiralash belgilari va xokazolar
baho ko’rinishida  qayd etiladi. O’quvchining o’zlashtirish  darajasini  baholash
uchun nazorat yakunlari (natijalari) asos bo’ladi. Bunda o’quvchilar ishining ham
sifat, ham miqdor ko’rsatkichlari hisobga olinadi.
O’qituvchi o’qitish bilan bir vaqtda o’quvchilarning o’rganilayotgan mavzuni
qanday qilib idrok etishini, esda saqlashga harakat qilishini va uni amalda qo’llash
malakalarini egallashini hisobga olib borishi kerak.
Hisobga olish - bu o’qitishning muayyan bir davrida o’ quvchilar va
o’qituvchi faoliyatini umumlashtirib xulosalash.
Hisobga olish natijasida o’qituvchi ham, o’quvchi ham o’zlarining keyingi
bajaradigan ishlarining shaklini va mazmunini belgilaydi. O’zlashtirishni hisobga
olish o’quvchilarning bilish faoliyatini rag’batlantirib, ma’lum bir harakatlarni
bajarish uchun uning irodasini tarbiyalaydi. Shuningdek, o’zlashtirishni hisobga
olish  o’qituvchining  faoliyatini  ham  tashkil  etadi.  O’qitish  metodlari  va
shakllarining  tabora  takomillashuvi  natijasida  baho  o’qituvchining  pedagogik
mahorati  ko’rsatkichiga  aylanmoqda  va o’qituvchining o’z  malakasini  oshirib
borishida muhim ahamiyatga ega bo’lmoqda.
O’zlashtirishni nazorat qilish va hisobga olish nazorat, o’qitish, tarbiyalash
va rivojlantirish 
 
 vazifalari
 
 ni bajaradi.
 
 
Nazorat  qilish vazifasi  o’quvchilarning  bilim,  ko’nikma  va  malakalari
darajasini aniqlash va baholashdan iborat. Bu o’quv materiallarini o’rganishning
keyingi  bosqichiga  o’tish  imkoniyatlarini  aniqlashtiradi  hamda  o’qituvchining
o’quv metodlarini va usullarini to’g’ri tanlaganini nazorat qiladi. Nazorat qilish
Logotip
Tekshirishdan tashqari nazorat o’z ichiga baholashni (jarayon sifatida) va bahoni (natija sifatida) ham oladi. Baholash deb bilim, ko’nikma va malakalarni o’quv dasturida ko’rsatilgan etalon (ko’rstakich, qolip, o’lchagich)lar bilan solishtirishni aytamiz. Baho deb baholashning ball shaklida ko’rsatilgan son jihatdan o’lchamiga aytiladi. O’zlashtirish tabellari, sinf, guruh jurnallari, reyting daftarchalari va shu kabilarda baholar shartli belgilar, kod signallari, xotiralash belgilari va xokazolar baho ko’rinishida qayd etiladi. O’quvchining o’zlashtirish darajasini baholash uchun nazorat yakunlari (natijalari) asos bo’ladi. Bunda o’quvchilar ishining ham sifat, ham miqdor ko’rsatkichlari hisobga olinadi. O’qituvchi o’qitish bilan bir vaqtda o’quvchilarning o’rganilayotgan mavzuni qanday qilib idrok etishini, esda saqlashga harakat qilishini va uni amalda qo’llash malakalarini egallashini hisobga olib borishi kerak. Hisobga olish - bu o’qitishning muayyan bir davrida o’ quvchilar va o’qituvchi faoliyatini umumlashtirib xulosalash. Hisobga olish natijasida o’qituvchi ham, o’quvchi ham o’zlarining keyingi bajaradigan ishlarining shaklini va mazmunini belgilaydi. O’zlashtirishni hisobga olish o’quvchilarning bilish faoliyatini rag’batlantirib, ma’lum bir harakatlarni bajarish uchun uning irodasini tarbiyalaydi. Shuningdek, o’zlashtirishni hisobga olish o’qituvchining faoliyatini ham tashkil etadi. O’qitish metodlari va shakllarining tabora takomillashuvi natijasida baho o’qituvchining pedagogik mahorati ko’rsatkichiga aylanmoqda va o’qituvchining o’z malakasini oshirib borishida muhim ahamiyatga ega bo’lmoqda. O’zlashtirishni nazorat qilish va hisobga olish nazorat, o’qitish, tarbiyalash va rivojlantirish vazifalari ni bajaradi. Nazorat qilish vazifasi o’quvchilarning bilim, ko’nikma va malakalari darajasini aniqlash va baholashdan iborat. Bu o’quv materiallarini o’rganishning keyingi bosqichiga o’tish imkoniyatlarini aniqlashtiradi hamda o’qituvchining o’quv metodlarini va usullarini to’g’ri tanlaganini nazorat qiladi. Nazorat qilish
vazifasi o’quv materiallarini o’rganishning maqbul yo’llarini topish bilan bog’
liqdir.
O’qitish vazifasi o’quvchilarning bilimini tekshirishda aniq ko’rinadi. Yangi
mavzuni  mustahkamlash  jarayonida  yoki  uy  vazifalarini  tekshirishda
o’quvchilarning o’tilgan mavzuni takrorlashga, ular uchun tushunarsiz bo’lgan
ma’lumotlarni bilib olishlariga imkon tug’iladi.
Nazoratning tarbiyalash vazifasi shundan iboratki, o’quvchilar tekshirishga
tayyor bo’lish uchun darslarni o’z vaqtida tayyorlaydilar, bo’sh vaqtlaridan unumli
foydalanishga harakat qiladilar, intizomga o’ rganadilar.
Agar nazoratning o’qitish va tarbiyalash vazifalari to’g’ri amalga oshirilsa,
shaxsning  tafakkurini  rivojlantirishga,  xis-tuyg’ulari  va  axloqiy  sifatlarini
tarbiyalashga imkon tug’iladi. Bu esa o’z-o’zidan nazoratning rivojlantiruvchi
vazifasi sanaladi.
2.Ta’lim olganlikni nazorat qilish va tashxislash tamoyillari.
Pedagogikada o’quvchilarning ta’lim olganligini tashxislash va nazorat qilish
tamoyillarining  tizimi  ishlab  chiqilgan.  Ulardan  eng  muhimlari  xolislik
(obektivlik), tizimlilik (sistemalilik), ko’rgazmalilik (oshkoralik) sanaladi. Xolislik
(obektivlik) tashxis testlari (topshiriqlari, savollari), tashxis jarayoni mazmunining
ilmiy asoslanganligi, pedagogning barcha ta’lim oluvchilarga do’stona munosabati
hamda  bilim,  malakalarni  baholashning  aniq  ko’rinishda  belgilangan
mezonlaridan  iborat.  Amalda  tashxisning  xolisligi  qo’yilgan  baholar  nazorat
metodlari va vositalaridan, tashxis o’tkazgan o’qituvchidan qat’iy nazar xamma
vaqt mos kelishini anglatadi.
Tizimlilik (sistemalilik) tamoyilining talabi shundan iboratki, tashxislash
nazoratini ta’lim jarayonining barcha bosqichlarida - bilimlarni boshlang’ich idrok
etishdan  to  amalda  qo’llashgacha  bo’lgan  bosqichlarida  olib  borish
kerak.Tizimlilik  barcha  ta’lim  oluvchilar  o’quv  muassasida  bo’lgan  birinchi
kundan boshlab oxirigacha muntazam tashxisga jalb etilishini anglatadi. Ta’lim
oluvchining bilimi va egallashi lozim bo’lgan barcha jihatlarni ishonchli tekshirish
uchun  ta’  lim  nazoratini  tez-tez  o’tkazish  kerak.  Tizimlilik  tamoyili  tashxis
o’tkazishga  bir  butun  yondashuvni  talab  etadiki,  bunda  nazorat,  tekshirish,
Logotip
vazifasi o’quv materiallarini o’rganishning maqbul yo’llarini topish bilan bog’ liqdir. O’qitish vazifasi o’quvchilarning bilimini tekshirishda aniq ko’rinadi. Yangi mavzuni mustahkamlash jarayonida yoki uy vazifalarini tekshirishda o’quvchilarning o’tilgan mavzuni takrorlashga, ular uchun tushunarsiz bo’lgan ma’lumotlarni bilib olishlariga imkon tug’iladi. Nazoratning tarbiyalash vazifasi shundan iboratki, o’quvchilar tekshirishga tayyor bo’lish uchun darslarni o’z vaqtida tayyorlaydilar, bo’sh vaqtlaridan unumli foydalanishga harakat qiladilar, intizomga o’ rganadilar. Agar nazoratning o’qitish va tarbiyalash vazifalari to’g’ri amalga oshirilsa, shaxsning tafakkurini rivojlantirishga, xis-tuyg’ulari va axloqiy sifatlarini tarbiyalashga imkon tug’iladi. Bu esa o’z-o’zidan nazoratning rivojlantiruvchi vazifasi sanaladi. 2.Ta’lim olganlikni nazorat qilish va tashxislash tamoyillari. Pedagogikada o’quvchilarning ta’lim olganligini tashxislash va nazorat qilish tamoyillarining tizimi ishlab chiqilgan. Ulardan eng muhimlari xolislik (obektivlik), tizimlilik (sistemalilik), ko’rgazmalilik (oshkoralik) sanaladi. Xolislik (obektivlik) tashxis testlari (topshiriqlari, savollari), tashxis jarayoni mazmunining ilmiy asoslanganligi, pedagogning barcha ta’lim oluvchilarga do’stona munosabati hamda bilim, malakalarni baholashning aniq ko’rinishda belgilangan mezonlaridan iborat. Amalda tashxisning xolisligi qo’yilgan baholar nazorat metodlari va vositalaridan, tashxis o’tkazgan o’qituvchidan qat’iy nazar xamma vaqt mos kelishini anglatadi. Tizimlilik (sistemalilik) tamoyilining talabi shundan iboratki, tashxislash nazoratini ta’lim jarayonining barcha bosqichlarida - bilimlarni boshlang’ich idrok etishdan to amalda qo’llashgacha bo’lgan bosqichlarida olib borish kerak.Tizimlilik barcha ta’lim oluvchilar o’quv muassasida bo’lgan birinchi kundan boshlab oxirigacha muntazam tashxisga jalb etilishini anglatadi. Ta’lim oluvchining bilimi va egallashi lozim bo’lgan barcha jihatlarni ishonchli tekshirish uchun ta’ lim nazoratini tez-tez o’tkazish kerak. Tizimlilik tamoyili tashxis o’tkazishga bir butun yondashuvni talab etadiki, bunda nazorat, tekshirish,
baholashning turli shakllari, metodlari, vositalari uzviy o’zaro bog’liqlikda va
birlikda qo’llaniladi, bir maqsadga xizmat qiladi. Bu kabi yondashuv tashxisning
ayrim metodlari va vositalarini mutloqlashtirishga yo’l qo’ymaydi.
Ko’rgazmalilik (oshkoralik) tamoyili avvalo barcha ta’lim oluvchilar-ni
aynan bir xil mezonlar bo’yicha ochiq sinovdan o’tkazishni anglatadi. Tashxis
jarayonida  belgilanadigan  har  bir  o’quvchi  reytingi  ko’rgazmali,  qiyosiy
xarakterga  ega.  Oshkoralik  tamoyili,  shuningdek,  baholarni  e’lon  qilish  va
motivatsiyalashni talab etadi. Baho mo’ljal (orientir) bo’lib, ta’lim oluvchilar unga
muvofiq  o’zlariga  qo’yiladigan  talablar  va  pedagogning  xolisligi  haqida  fikr
yuritadi. Tamoyilni amalga oshirishning zarur sharti tashxislash natijalarini e’lon
qilish,  ularni  manfaatdor  shaxslar  ishtirokida  muhokama  va  tahlil  qilish,
nuqsonlarni tugatishning istiqbolli rejalarini tuzish hisoblanadi.
3.O’quvchilarning  o’quv  faoliyatini  nazorat  qilish  turlari,  shakl  va
metodlari. Hozirgi  davr  pedagogik  amaliyotida  o’quvchilar  o’quv  faoliyatini
nazorat qilishning qo’yidagi turlaridanfoydalaniladi: joriy nazorat; oraliq nazorat;
yakuniy nazorat.
Joriy nazorat o’qituvchi tomonidan o’quvchilarning har bir o’quv ishini
muntazam nazorat qilishni hamda ularning o’rganilgan mavzularni o’zlashtirish
bo’yicha bilim, ko’nikma va malakalari darajasini tekshirishni o’z ichiga oladi.
Bilim darajasini tekshirish fanning har bir mavzusi bo’yicha kundalik ballar qo’yib
borishni nazarda tutadi. Joriy nazorat o’qituvchini har bir o’quvchining o’quv
faoliyati  bo’yicha  tezkor  ma’lumotlar  bilan  ta’minlaydi,  o’qitish  jarayonini
boshqarishda  yaxshi  natija  beradi,  o’zlashtirmagan  o’quvchilarni  o’z  vaqtida
aniqlaydi, o’zlashtirmaslikni bartaraf etish bo’yicha choralar belgilaydi.
Oraliq nazorat - bu o’quvchilar tomonidan mazkur fanning muayyan bob
yoki bo’limlarining o’zlashtirilganini tekshirish. Oraliq nazoratni o’qituvchi dars
jadvali asosida darsda o’quv materialining o’ziga xos xususiyatini hisobga olgan
holda o’tkazadi.
Oraliq nazorat o’tkazishdan oldin o’quvchilar ogohlantiriladi. Har bir oraliq
tekshirish alohida-alohida shkala asosida baholanadi.
Logotip
baholashning turli shakllari, metodlari, vositalari uzviy o’zaro bog’liqlikda va birlikda qo’llaniladi, bir maqsadga xizmat qiladi. Bu kabi yondashuv tashxisning ayrim metodlari va vositalarini mutloqlashtirishga yo’l qo’ymaydi. Ko’rgazmalilik (oshkoralik) tamoyili avvalo barcha ta’lim oluvchilar-ni aynan bir xil mezonlar bo’yicha ochiq sinovdan o’tkazishni anglatadi. Tashxis jarayonida belgilanadigan har bir o’quvchi reytingi ko’rgazmali, qiyosiy xarakterga ega. Oshkoralik tamoyili, shuningdek, baholarni e’lon qilish va motivatsiyalashni talab etadi. Baho mo’ljal (orientir) bo’lib, ta’lim oluvchilar unga muvofiq o’zlariga qo’yiladigan talablar va pedagogning xolisligi haqida fikr yuritadi. Tamoyilni amalga oshirishning zarur sharti tashxislash natijalarini e’lon qilish, ularni manfaatdor shaxslar ishtirokida muhokama va tahlil qilish, nuqsonlarni tugatishning istiqbolli rejalarini tuzish hisoblanadi. 3.O’quvchilarning o’quv faoliyatini nazorat qilish turlari, shakl va metodlari. Hozirgi davr pedagogik amaliyotida o’quvchilar o’quv faoliyatini nazorat qilishning qo’yidagi turlaridanfoydalaniladi: joriy nazorat; oraliq nazorat; yakuniy nazorat. Joriy nazorat o’qituvchi tomonidan o’quvchilarning har bir o’quv ishini muntazam nazorat qilishni hamda ularning o’rganilgan mavzularni o’zlashtirish bo’yicha bilim, ko’nikma va malakalari darajasini tekshirishni o’z ichiga oladi. Bilim darajasini tekshirish fanning har bir mavzusi bo’yicha kundalik ballar qo’yib borishni nazarda tutadi. Joriy nazorat o’qituvchini har bir o’quvchining o’quv faoliyati bo’yicha tezkor ma’lumotlar bilan ta’minlaydi, o’qitish jarayonini boshqarishda yaxshi natija beradi, o’zlashtirmagan o’quvchilarni o’z vaqtida aniqlaydi, o’zlashtirmaslikni bartaraf etish bo’yicha choralar belgilaydi. Oraliq nazorat - bu o’quvchilar tomonidan mazkur fanning muayyan bob yoki bo’limlarining o’zlashtirilganini tekshirish. Oraliq nazoratni o’qituvchi dars jadvali asosida darsda o’quv materialining o’ziga xos xususiyatini hisobga olgan holda o’tkazadi. Oraliq nazorat o’tkazishdan oldin o’quvchilar ogohlantiriladi. Har bir oraliq tekshirish alohida-alohida shkala asosida baholanadi.
Yakuniy nazorat - choraklik, yarim yillik, yillik va davlat attestatsiyasi
sinovlari singari turlarga bo’linadi. Yakuniy nazorat og’zaki, yozma, test hamda
amaliy topshiriqlarni bajarish metodlari asosida o’tkaziladi.
Nazoratning  shakli  o’quv  ishini  tashkil  etish  shakliga  bog’liq  bo’ladi.
O’qituvchi uni mavzudan kelib chiqib tanlaydi. Nazoratning asosiy  besh shakli
mavjud:
nazoratning  ommaviy  (frontal)  shaklida  o’qituvchi  o’quvchilarga
materialning ma’lum bir hajmi bo’yicha savol beradi, o’quvchilar unga qisqa
javob qaytaradi. Mazkur so’rash ko’pchilik o’quvchini nazorat qilishni ta’minlaydi
va  butun  guruhni  faollashtiradi.  Ammo  bu  nazoratni  o’quvchilarning  bilim
darajasini har tomonlama aniqlash uchun qo’llab bo’lmaydi.
nazoratning guruhli shaklida o’quvchilarning ma’ lum bir qismi nazorat
qilinadi. O’qituvchi tomonidan o’quvchilar guruhiga vazifa beriladi va uni shu
guruh bajaradi. Lekin masalani hal qilishda boshqa o’quvchilar ham qatnashishi
mumkin.  Guruh  ishlayotgan  paytda  qolgan  o’quvchilar  bo’sh  qolmaydi,  ular
o’rtoqlarining bajargan ishlarini baholash uchun o’z ustilarida ishlab o’tiradi.
nazoratning individual shaklidan har bir o’quvchining bilim, ko’nikma va
malakasi  bilan  mukammal  tanishish  uchun  foydalaniladi.  Nazoratning  bu
shaklida,odatda o’quvchilar javob berish uchun sinf taxtasi oldiga chaqiriladi.
nazoratning kombinatsiyalangan (biriktirilgan)shakliindividual nazoratni
ommaviy va guruhli shakllar bilan birlashtirishni taqozo etadi. Bu nazoratni hajmi
katta mavzularni barcha o’quvchilardan so’rash kerak bo’lgan vaqtda foydalanadi.
Har bir o’quvchiga alohida topshiriq beriladi va bir vaqtda birnecha o’quvchini
tekshirish mumkin bo’ladi.
O’z-o’zini  nazorat  qilish shakli ta’lim  jarayonida ichki  aks  aloqaning
bo’lishini ta’minlaydi. Nazoratning bu shakli psixologik mezonlarga asoslanadi.
Uning samaradorligi o’ qituvchining kasbiy mahoratiga bog’liq bo’ladi.
O’quvchilarning  o’quv  faoliyatini  nazorat  qilish  
 
 metodlariquyidagilar:
 
 
og’zaki tekshirish, yozma tekshirish, amaliytop shiriqlarni bajarishga asoslangan
tekshirish, uy vazifalarinitekshirish.
Logotip
Yakuniy nazorat - choraklik, yarim yillik, yillik va davlat attestatsiyasi sinovlari singari turlarga bo’linadi. Yakuniy nazorat og’zaki, yozma, test hamda amaliy topshiriqlarni bajarish metodlari asosida o’tkaziladi. Nazoratning shakli o’quv ishini tashkil etish shakliga bog’liq bo’ladi. O’qituvchi uni mavzudan kelib chiqib tanlaydi. Nazoratning asosiy besh shakli mavjud: nazoratning ommaviy (frontal) shaklida o’qituvchi o’quvchilarga materialning ma’lum bir hajmi bo’yicha savol beradi, o’quvchilar unga qisqa javob qaytaradi. Mazkur so’rash ko’pchilik o’quvchini nazorat qilishni ta’minlaydi va butun guruhni faollashtiradi. Ammo bu nazoratni o’quvchilarning bilim darajasini har tomonlama aniqlash uchun qo’llab bo’lmaydi. nazoratning guruhli shaklida o’quvchilarning ma’ lum bir qismi nazorat qilinadi. O’qituvchi tomonidan o’quvchilar guruhiga vazifa beriladi va uni shu guruh bajaradi. Lekin masalani hal qilishda boshqa o’quvchilar ham qatnashishi mumkin. Guruh ishlayotgan paytda qolgan o’quvchilar bo’sh qolmaydi, ular o’rtoqlarining bajargan ishlarini baholash uchun o’z ustilarida ishlab o’tiradi. nazoratning individual shaklidan har bir o’quvchining bilim, ko’nikma va malakasi bilan mukammal tanishish uchun foydalaniladi. Nazoratning bu shaklida,odatda o’quvchilar javob berish uchun sinf taxtasi oldiga chaqiriladi. nazoratning kombinatsiyalangan (biriktirilgan)shakliindividual nazoratni ommaviy va guruhli shakllar bilan birlashtirishni taqozo etadi. Bu nazoratni hajmi katta mavzularni barcha o’quvchilardan so’rash kerak bo’lgan vaqtda foydalanadi. Har bir o’quvchiga alohida topshiriq beriladi va bir vaqtda birnecha o’quvchini tekshirish mumkin bo’ladi. O’z-o’zini nazorat qilish shakli ta’lim jarayonida ichki aks aloqaning bo’lishini ta’minlaydi. Nazoratning bu shakli psixologik mezonlarga asoslanadi. Uning samaradorligi o’ qituvchining kasbiy mahoratiga bog’liq bo’ladi. O’quvchilarning o’quv faoliyatini nazorat qilish metodlariquyidagilar: og’zaki tekshirish, yozma tekshirish, amaliytop shiriqlarni bajarishga asoslangan tekshirish, uy vazifalarinitekshirish.
Og’zaki tekshirish. Bu metod bilimlarni nazorat qilish va baholashning
ancha keng tarqalgan an’anaviy usullaridan biridir.
Og’zaki  tekshirishning  mohiyati  shunda  ko’rinadiki,  o’qituvchi  o’
quvchilarga o’ rganilgan mavzuning mazmunidan kelib chiqib, savollar beradi va
ularni javob berishga undaydi. Ana shu tarzda ularning o’zlashtirish darajasini
aniqlaydi. Og’zaki tekshirish o’quvchilarning bilimlarini tekshirishni savol-javob
usuli asosida amalga oshiriladi. Ushbu usul ayrim hollarda suhbat usuli deb ham
ataladi.  Og’zaki  tekshirishda  o’qituvchi  o’rganilayotgan  mavzuni  alohida
qismlarga ajratadi va ularni har biridan o’quvchilarga savollar beradi. Biroq
o’quvchilarning nutqini o’stirish hamda ularning chuqur va mustahkam bilimga
ega bo’lishlari uchun ulardan shu yoki oldingi mavzuni butunlay esga tushirishni
talab qilish mumkin.
Yozma  tekshirish -  o’quvchilarning  bilim,  ko’nikma  va  malakalarini
nazorat qilish va baholashning eng samarali usullaridan biri bo’lib, ularning
ijodiy  qobiliyatlarini  baholash  imkonini  beradi.  Mazkur  usulning  mohiyati
shundaki, o’ qituvchi alohida mavzu yoki o’quv dasturining ma’lum bo’limini
o’tib bo’lganidan so’ng oz vaqtning ichida barcha o’ quvchilarni tekshirishi
mumkin. Yozma tekshirish nazorat ishi, insho, bayon, diktant va b. yordamida
olib boriladi. Ammo o’qituvi va o’quvchi o’rtasida bevosita aloqaning yo’qligi
sababli uning fikrlashini kuzatish imkoni bo’lmaydi.
Amaliy topshiriqlarni bajarishga asoslangan tekshirish.
Bajarilayotgan amaliy harakatlar (sport, mehnat harakatlari)ning to’g’riligini
kuzatish yoki olingan natijalarga tayanishdan iborat bo’lishi mumkin. Amaliy
tekshirish tabiiy-matematik sikldagi fanlardan o’ quvchilarning o’ zlashtirishini
hisobga olishda keng foydalaniladi. Bu usul yordamida o’ quvchilarning olgan
bilimlarini amaliyotda qo’llay olish malakasi aniqlanadi.
Uy vazifalarini tekshirish. O’quvchilarning o’zlashtirishini nazorat qilish
uchun ularning uyga berilgan vazifalarni bajarishini tekshirish katta ahamiyatga
ega. Uy vazifalarini tekshirish o’qituvchiga o’quvchilarning o’quv ishiga bo’lgan
munosabatini, o’rganilgan materialni  qanchalik egallaganligini, uy vazifalarini
bajarishdagi mustaqillik darajasini aniqlashga imkon beradi.
Logotip
Og’zaki tekshirish. Bu metod bilimlarni nazorat qilish va baholashning ancha keng tarqalgan an’anaviy usullaridan biridir. Og’zaki tekshirishning mohiyati shunda ko’rinadiki, o’qituvchi o’ quvchilarga o’ rganilgan mavzuning mazmunidan kelib chiqib, savollar beradi va ularni javob berishga undaydi. Ana shu tarzda ularning o’zlashtirish darajasini aniqlaydi. Og’zaki tekshirish o’quvchilarning bilimlarini tekshirishni savol-javob usuli asosida amalga oshiriladi. Ushbu usul ayrim hollarda suhbat usuli deb ham ataladi. Og’zaki tekshirishda o’qituvchi o’rganilayotgan mavzuni alohida qismlarga ajratadi va ularni har biridan o’quvchilarga savollar beradi. Biroq o’quvchilarning nutqini o’stirish hamda ularning chuqur va mustahkam bilimga ega bo’lishlari uchun ulardan shu yoki oldingi mavzuni butunlay esga tushirishni talab qilish mumkin. Yozma tekshirish - o’quvchilarning bilim, ko’nikma va malakalarini nazorat qilish va baholashning eng samarali usullaridan biri bo’lib, ularning ijodiy qobiliyatlarini baholash imkonini beradi. Mazkur usulning mohiyati shundaki, o’ qituvchi alohida mavzu yoki o’quv dasturining ma’lum bo’limini o’tib bo’lganidan so’ng oz vaqtning ichida barcha o’ quvchilarni tekshirishi mumkin. Yozma tekshirish nazorat ishi, insho, bayon, diktant va b. yordamida olib boriladi. Ammo o’qituvi va o’quvchi o’rtasida bevosita aloqaning yo’qligi sababli uning fikrlashini kuzatish imkoni bo’lmaydi. Amaliy topshiriqlarni bajarishga asoslangan tekshirish. Bajarilayotgan amaliy harakatlar (sport, mehnat harakatlari)ning to’g’riligini kuzatish yoki olingan natijalarga tayanishdan iborat bo’lishi mumkin. Amaliy tekshirish tabiiy-matematik sikldagi fanlardan o’ quvchilarning o’ zlashtirishini hisobga olishda keng foydalaniladi. Bu usul yordamida o’ quvchilarning olgan bilimlarini amaliyotda qo’llay olish malakasi aniqlanadi. Uy vazifalarini tekshirish. O’quvchilarning o’zlashtirishini nazorat qilish uchun ularning uyga berilgan vazifalarni bajarishini tekshirish katta ahamiyatga ega. Uy vazifalarini tekshirish o’qituvchiga o’quvchilarning o’quv ishiga bo’lgan munosabatini, o’rganilgan materialni qanchalik egallaganligini, uy vazifalarini bajarishdagi mustaqillik darajasini aniqlashga imkon beradi.