IQTIDORLI O‘QUVCHILARNI O‘QITISH (EDUCATION OF
GIFTED CHILDREN). PEDAGOGIK DIAGNOSTIKA VA NAZORAT,
BAHOLASH).
Reja:
1. Iqtidorli o’quvchilar faoliyatini tashkil etish.
2. Ta’lim olganlikni tashxis etishning mohiyati.
3. Ta’lim olganlikni tashxis etish tamoyillari.
4. O’quv faoliyatini nazorat qilish turlari, shakl va metodlari.
5. Bilim, ko’nikma, malakalarni va kompetensiyalarini baholash mezonlari. 5.
Ta’lim sifati monitoringi.
Tayanch tushunchalar: tashxis, tashxis etish, nazorat, hisobga olish,
tekshirish, baholash, baho, ta’lim sifati, monitoring.
Ta‘lim jarayonida pedagogik faoliyatning turli jabhalarida o`quvchilarning
alohida iqtidor va qobiliyatlari namoyon bo`ladi. Maktabda, xususan, boshlang`ich
sinflarda iqtidorli bolalar bilan ishlash, ularning qobiliyat va iste‘dodlarini
namoyon qilishda ta‘lim va tarbiya ishlarini samarali tashkil etish, o‘quvchilarning
iqtidorini rivojlantirish masalasi tobora taraqqiy etayotgan bugungi kunda muhim
vazifalardan biridir. Zamonaviy ta’lim sharoitida bugungi kun pedagoglaridan
talab qilinayotgan eng muhim xususiyat va vazifalardan biri ham yosh avlodni har
tomonlama yetuk shaxs va jahonda ilm-fanda raqobatlasha oladigan bilimli,
intellektual salohiyatli qilib tarbiyalashdan iborat. Xususan, iqtidorli bolalar va
qobiliyatli yoshlarning o`z bilimlarini namoyon etishi va iste‘dodlarini
rivojlantirishi uchun o`qituvchilar o`zida mas‘uliyatni his etishi, mamlakat kelajagi
bo`lgan yoshlarning ta‘limiga vijdonan yondashishi zarur.
Muayyan sohada iqtidorga ega shaxslarni aniqlash va qoʻllab-
quvvatlash maqsadida pedagogik, psixologik, ijtimoiy shart-sharoitlar yaratish,
ularning maʻnaviy-ruhiy kamoloti, aqliy-ijodiy iqtidorini oshirishning zarur
meʻyoriy-huquqiy asoslari yaratilmoqda. Respublikamizda olib borilayotgan
islohotlar bir qator hujjatlarda oʻz aksini topgan. Jumladan, Oʻzbekiston
Respublikasi Prezidentining 2019-yil 3-maydagi ―Iqtidorli yoshlarni aniqlash va
yuqori malakali kadrlar tayyorlashning uzluksiz tizimini tashkil etish chora-
tadbirlari toʻgʻrisida‖ PQ-4306-son qarori aynan iqtidorli bolalar bilan ishlashni
takomillashtirishni nazarda tutadi.
Jahon tajribasida ham iqtidorlilar masalasiga katta e‘tibor qaratiladi.
Dunyoning yetakchi davlatlarida bunday tadqiqotlar, iqtidorli bolalar bilan
shug`ullanuvchi tashkilotlar o`z faoliyatini yuritadi. Jumladan, Yevropa
mamlakatlari va AQSH da iqtidorlilar uchun bir qancha dasturlar ishlab chiqilgan.
Bu dasturlar ularning qobiliyatlarini rivojlantirish uchun hissa qo`shadi. Bunga
misol sifatida xalqaro ―Merit‖ dasturini ko`rsatish mumkin. Bu dastur o`rta
maktabda iqtidorli bolalarni tanlash bo`yicha yetakchi hisoblanadi. Buyuk
Britaniyada ―London Gifted and Talanted‖, ―National Association for Gifted
Children (NAGC)‖ tashkilotlari aynan shu sohada faoliyat olib boradi. Bundan
tashqari, PISA (O`quvchilarni xalqaro baholash), Dalton-reja (Individual o`qitish
tizimi) dasturlari ilg`or ta‘lim muassasalaridagi iqtidorli o`quvchjilarni aniqlashga
qaratilganligi alohida e‘tiborga molik.
Har bir bolada kim bo`lishidan qat‘iy nazar nimagadir qobiliyat
bo`lishi mumkin. Lekin, qobiliyat va iqtidorning farqi bor. Iqtidor har doim ham
namoyon bo‘lavermaydi hamda hammada ham uchramaydi. Iqtidorning yuzaga
chiqishi uchun ichki va tashqi omillarning ta‘siri, ta‘lim jarayonida o`quvchilar
tomonidan olinadigan motivlarning ahamiyati juda katta. Iqtidor tushunchasi
adabiyotlarda turlicha talqin etiladi. Xo`sh, iqtidor nima? Iqtidor tushunchasi
adabiyotlarda turlicha talqin etiladi. Xo`sh, iqtidor nima? M.Karimova , M.
Tojimamatova va R. To‘ychiyevalarning ― Iqtidorli yoshlarni aniqlash va
tarbiyalashning pedagogik asoslari‖ maqolasida iqtidor, iqtidorli bola, iqtidorlilik
haqida quyidagicha izoh berilgan: Iqtidor – bu inson psixikasining butun umr
davomida tizimli rivojlanuvchi sifati bo`lib, insonning boshqa odamlarga nisbatan
bir yoki bir necha sohada yuqori natijalarga erishish imkoniga ega ekanligidir.
Psixologik lug`atda ―iqtidor‖ tushunchasiga quyidagicha ta‘rif beriladi:
1. iqtidor bu – faoliyatning muvaffaqiyatli amalga oshirilishini
ta‘minlaydigan qobiliyatlarniong o`ziga xos uyg`unlashuvidir;
2. iqtidor bu - insonning imkoniyatlari doirasi, faoliyatlari darajasi va o`ziga
xosligini belgilaydigan umumiy qobiliyatlar;
3. iqtidor bu - aqliy potensial, ta‘lim olish qobiliyati va bilish
imkoniyatlarining bir butun individual xarakteristikasi;
4. iqtidor bu – tabiat tomonidan in‘om etilgan qobiliyatlar, qobiliyatlar tabiiy
asoslarining o`ziga xosligi va ularning namoyon bo`lishi darajalari;
5. iqtidor bu – iste‘dodlilik, faoliyatda yuqori natijalarga erishish uchun ichki
imkoniyat va sharoitlarning mavjudligi.
Bu kabi fikrlarga asoslanib, iqtidorlilik tusshunchasiga quyidagicha ta‘rif
berish mumkin:
Iqtidorlilik – bu hayot davomida rivojlanadigan psixikaning tizimli sifati
bo`lib, u odamning boshqa odamlarga nisbatan bir yoki bir nechta faoliyat
turlarida yuqori, ajoyib natijalarga erishish imkoniyatiga egalik.
Iqtidorli bola – bu u yoki bu faoliyat turida yorqin, ravshan, ba‘zan ajoyib
yutuqlari ( yoki bunday yutuqlar uchun ichki qobiliyatlarga egaligi) bilan ajralib
turadigan bola. Iqtidor va iqtidorli bolalarni o`qitishning asoslari, usullari, va
pedagogic jihatlari mohiyatini bayon etish uchun turli manbalarni o`rgandik.
Avstraliyalik olim N.F.Ellerton 11-13 yoshli maktab oʻquvchilarining murakkab
matematik topshiriqlarni mustaqil yechish metodikasini bolalar uchun yaratilgan
matematik muammolar - iqtidorli matematiklarga yangi nuqtai nazardan
oʻrgangan. Yechilishi qiyin bo`lgan muammolarni tuzish topshiriqlari va suhbatlar
asosida qobiliyatli va qobiliyatsiz bolalar guruhlari tomonidan tuzilgan
muammolar hamda muammolarga berilgan sharhlari orqali ularning bilish
qobiliyatlari o`zaro taqqoslangan. Natijalarga ko`ra, iqtidorli bolalar murakkab
mantiqiy masalalarni tuzgan va o`zlari tuzgan masalaga to`g`ri yechimni ishlab
chiqa olgan. Qobiliyatsiz bolalar esa masalalarni tuzishda ham, ularni hal qilishda
ham ancha zaif ekanliklarini ko`rsatgan. Bu tadqiqot iqtidorli bolalar boshqa
tengdoshlariga qaraganda ancha ilg`or va aqlli ekanliklarini ko`rsatadi. Turkiyalik
olimlar Necate Baykoc, Duygu Aydemir, Bahar Uyarog`lu iqtidorli bolalar va
iqtidorli bolalarning ta`lim imkoniyatlaridagi tengsizlik mavzusini o`rgangan.
Ularning tadqiqqotlariga ko`ra, iqtidorli bolalar uchun ta‘limning ustuvor
yo`nalishlari, maxsus ta‘limga muhtoj o`quvchilarga alohida e‘tibor qaratiladi.
Iqtidorlilar uchun asosiy imkoniyatni ta‘lim deb baholanadi. Shuningdek,
Turkiyadagi ta‘lim olishni barcha bolalarga birdek, ya‘ni iqtidorli bolalar bilan
boshqa normal o`quvchilarni birgalikda o`qitish kerakligi haqida muhokamalar
olib boriladi. Bu tadqiqotda Turkiyalik olimlar Necate Baykoc, Duygu Aydemir,
Bahar Uyarog`lu iqtidorli bolalar va iqtidorli bolalarning ta`lim imkoniyatlaridagi
tengsizlik mavzusini o`rgangan. Ularning tadqiqqotlariga ko`ra, iqtidorli bolalar
uchun ta‘limning ustuvor yo`nalishlari, maxsus ta‘limga muhtoj o`quvchilarga
alohida e‘tibor qaratiladi. Iqtidorlilar uchun asosiy imkoniyatni ta‘lim deb
baholanadi. Shuningdek, Turkiyadagi ta‘lim olishni barcha bolalarga birdek, ya‘ni
iqtidorli bolalar bilan boshqa normal o`quvchilarni birgalikda o`qitish kerakligi
haqida muhokamalar olib boriladi. Ceylan Sen, Zeyneb Sonay Ay, Seyit Ahmed
Kiray muhandislik loyihalash jarayoniga asoslangan integratsiyalashgan STEM
faoliyatida iqtidorli va iqtidorli o`quvchilarning hisoblash fikrlash qobiliyatlari:
robototexnika va 3D robot modellashtirish misolida tadqiq etgan. Ushbu
tadqiqotning mohiyati STEM ta‘limida 3D printer texnologiyasi faoliyatini ishlab
chiqish va amalga oshirishdan iborat. Buni amalga oshirish maqsadida 7 nafar 7-
sinf o`quvchilari o`rtasida STEM maktabdan tashqari kurslari tashkil etilib,
kursdagi mashg`ulotlar 3D printer texnologiyasi yordamida amalga oshirilgan.
Faoliyat davomida Balans modeli asosida o`quvchilarning loyihalash,
rejalashtirish, dizayn jarayonini yaratish qobiliyatlarini yaxshilash va
rivojlantirishga erishilgan. Tadqiqot natijalari samarali bo`lib, bu o`qituvchilarga
o`quvchilarning muhandislik qobiliyatlarini ochish va yaxshilashga yordam
beradi. Rossiyalik olim Yurkevich V ―Iqtidorli bolalar: bugungi tendentsiyalar va
ertangi muammolar‖ mavzusini o`rgangan. Maqolada iqtidorli bolalar bilan
ishlashning dolzarb muammolarini hal qilishda ta‘lim tashkilotlarining o`rni va
iqtidorlilik, iqtidorli bolalarni aniqlash, ularni qo`llab-quvvatlashda ta‘lim
muassasalari o`rtasidagi hamkorlikni tashkil etish borasidagi fikrlar keltirilgan.
Tadqiqotda so`rov usulidan foydalanilib, bu borada olib borilayotgan ishlar
samaradorligi baholangan. O. Rajabov ta`lim jarayonida iqtidorli o`quvchilar bilan
ishlash dasturlarining afzalliklarini tadqiq etgan. Tadqiqotda umumiy o‘rta ta‘lim
maktablarida tahsil olayotgan iqtidorli o‘quvchilarning ta‘lim jarayonlarini
tashkillashtirish va takomillashtirish masalalari yoritilgan. Shuningdek, iqtidorli
o‘quvchilar uchun maxsus dasturlarning yaratilish tarixi, nazariyasi va tajribalari
bayon etilgan. Bundan tashqari, maqolada umumta‘lim maktablari yuqori sinf
iqtidorli o‘quvchilari uchun jadallashtirilgan ta‘lim tizimi asosida olib boriladigan
dars va darsdan tashqari mashg‘ulotlar uchun tavsiyalar ham berilgan. X.
Beknazarova iqtidorli yoshlar ta‘limini differensial ta‘limning asosiy yo`nalishi
sifatida o`rgangan. U iqdidorli bolalar bilan ishlashda jahon tajribalari, dastur va
loyihalarini tadqiq etgan. Jumladan, AQSH, Yaponiya, Germaniya kabi
davlatlarning tashkilot va tadqiqotlarini tahlil qilib, afzal tomonlarini ko`rsatib
bergan. Bunda AQSH da ―Merit‖ dasturi orqali har yili iqtidorli o`quvchilar
tanlab olinishi va ularga alohida imtiyozlar berilishi, Fransiya va boshqa
davlatlarda iqtidorlilar uchun alohida maktablar tashkil etilishi haqida fikr
yuritgan.
Iqtidorli bolalar bilan ishlashning pedagogik-psixologik usullari haqida
D.Isabayeva tadqiqot olib borgan. Bu ilmiy ishda iqtidorni erta yoshdan aniqlash,
bunga ota-ona, jamiyat, pedagoglar e‘tibor qaratishi lozimligi aytilgan.
Iqtidorlilarga beparvolik qobiliyatning yo`qolishiga olib keladi, deydi muallif.
Iqtidorli bolalarni o`qitishda individual yondashuv, samarali ta‘lim
texnologiyalaridan foydalanish borasida fikr yuritadi. Bunda har xil usul va
texnologiyalarni taklif etib, zamonaviy ta‘limda intellektual rivojlanishga erishish
uchun o`quvchining ta‘lim ehtiyojlarini hisobga olishni nazarda tutadi. Maktab
ta‘limidan tashqari, turli innovatsion va ijodiy yondashuvga asoslangan loyihalarni
tahlil etadi.
1.Ta’lim olganlikni tashxis etishning mohiyati.
Tashxis - bu didaktik jarayon kechadigan barcha sharoitlarni oydinlashtirish,
uning natijalarini belgilash demakdir. Tashxissiz didaktik jarayonni samarali
boshqarish, mavjud sharoit uchun optimal natijalarga erishish mumkin emas.
Didaktik tashxislashning maqsadi o’quv jarayonida kechadigan barcha
jihatlarni uning mahsuli bilan bog’liq holda, o’z vaqtida aniqlash, baholash va
tahlil qilishdan iborat.
Tashxislash nazorat, tekshirish, baholash, statisticma’lumotlar to’plash,
ularni tahlil qilish, dinamika,tendensiyalarni aniqlash, voqealarning keyingi
rivojinitaxminlashni o’z ichiga oladi.
O’quvchilarning bilim, ko’nikma va malakalarini nazorat qilish, baholash
tashxislashning zaruriy tarkibiy qismlari sanaladi.
Ta’lim jarayonida nazorat va hisobga olish, ularning vazifalari. Ta’lim
jarayonining muhim tarkibiy qismlaridan biri - nazorat va hisobga olishdir. Bu
tushunchalar o’ziga xos mohiyat va xususiyatlarga ega. O’qituvchi nazorat va
hisobga olishni to’g’ri tashkil etsa, ta’lim jarayonining samaradorligi ortadi.
Buning uchun o’qituvchi o’quvchining o’quv materiallarini o’zlashtirish darajasini
aniqlab borishi lozim.
Nazora
t (ta’lim jarayonida) ta’lim oluvchining bilim,ko’nikma va malakalari
darajasini aniqlash, o’lchash vabaholash jarayonini anglatadi. Aniqlash va
o’lchash esatekshirish deb ataladi.
Tekshirish - nazoratning tarkibiy qismi bo’lib, uning asosiy didaktik vazifasi
o’qituvchi va o’quvchilar o’ rtasida aks aloqani ta’minlash, pedagog tomonidan
o’quv materialini o’zlashtirish haqida obektiv axborot olinishi hamda bilimlardagi
kamchilik va nuqsonlarni o’z vaqtida aniqlashdir. Tekshirishning maqsadi nafaqat
o’quvchining bilim darajasi, sifati, balki uning o’quv mehnati hajmini ham
aniqlashdan iborat.
O’quvchilarning bilim va malakalarini tekshirish quyida ko’rsatilgan mantiqiy
ketma-ketlikda olib borilishi kerak:
Tekshirish tizimidagi birinchi bo’g’in ta’lim oluvchilarning bilim darajasini
oldindan aniqlash hisoblanadi. Odatda, u o’quv yili boshida o’ quvchilar
tomonidan avvalgi o’quv yilida o’zlashtirilgan bilimlari darajasini aniqlash
maqsadida o’tkaziladi. Bu kabi tekshirish, shuningdek, o’quv yilining o’rtasida
yangi bo’lim (kurs)ni o’rganishga kirishilganda ham o’tkazilishi mumkin va o’rinli
bo’ladi.
Bilimlarni tekshirishning ikkinchi bo’g’ini har bir mavzuni o’zlashtirish
jarayonidagi joriy tekshirishdir. Joriy tekshirish ta’lim oluvchilar tomonidan
o’quv dasturida belgilangan ayrim alohida elementlarni o’zlashtirish darajasini
tashxislash imkonini beradi. Mazkur tekshirishning asosiy vazifasi o’rgatishdir.
Bunday tekshirishning shakl va metodlari turlicha bo’lib, ular o’quv materiali
mazmuni, murakkabligi, o’ quvchilarning yoshi va tayyorgarligi, ta’lim bosqichi
va maqsadlari, muayyan pedagogik sharoitlarga bog’liq bo’ladi.
Takroriy tekshirish bilim, ko’nikma va malakalarni tekshirishning uchinchi
bo’g’ini sanalib, joriy tekshirish kabi mavzuli bo’lishi mumkin. Yangi mavzuni
o’rganish bilan birga o’quvchilar avval o’rganilganlarni takrorlaydilar. Takroriy
tekshirish bilimlarni mustahkamlashga ko’maklashadi, biroq o’quv ishlari
bosqichini tavsiflash, bilimlarni o’zlashtirish mustahkamligi darajasini tashxislash
imkonini bermaydi. Ushbu tekshirish tashxisning boshqa turlari va metodlari bilan
birga qo’llanilsagina kutilgan samarani beradi.
Tizimning
to’rtinchi bo’g’ini
o’quvchilarning bilim, ko’nikma va
malakalarini yaxlit bo’lim yoki kursning alohida mavzusi bo’yicha davriy
tekshirish hisoblanadi. Mazkur tekshirishning maqsadi - kursning turli qismlarida
o’rganilgan o’quv materialining strukturaviy elementlari o’rtasidagi o’zaro
aloqalarni o’zlashtirish sifatini tashxislash. Davriy tekshirishning asosiy vazifasi -
tizimlashtirish va umumlashtirish.
Tekshirishni tashkil etishda beshinchi bo’g’in ta’lim oluvchilarning, ta’lim
jarayonining barcha bosqichlarida egallangan bilim, ko’nikma va malakalarini
yakuniy tekshirish va hisobga olishdir. O’zlashtirishning yakuniy hisobi har bir
chorak va o’quv yili oxirida o’tkaziladi. U olingan baholarni qo’shib, o’rtacha
arifmetik ballni mexanik tarzda chiqarishdangina iborat bo’lmasligi lozim. Bu,
avvalo, mazkur bosqichda belgilangan maqsadga muvofiq tarzda amaldagi ta’lim
olganlik darajasi (sifati)ni tashxislashdir.
Tekshirishdan tashqari nazorat o’z ichiga baholashni (jarayon sifatida) va
bahoni (natija sifatida) ham oladi.
Baholash
deb bilim, ko’nikma va malakalarni o’quv dasturida
ko’rsatilgan etalon (ko’rstakich, qolip, o’lchagich)lar bilan solishtirishni
aytamiz.
Baho
deb baholashning ball shaklida ko’rsatilgan son jihatdan
o’lchamiga aytiladi.
O’zlashtirish tabellari, sinf, guruh jurnallari, reyting daftarchalari va shu
kabilarda baholar shartli belgilar, kod signallari, xotiralash belgilari va xokazolar
baho ko’rinishida qayd etiladi. O’quvchining o’zlashtirish darajasini baholash
uchun nazorat yakunlari (natijalari) asos bo’ladi. Bunda o’quvchilar ishining ham
sifat, ham miqdor ko’rsatkichlari hisobga olinadi.
O’qituvchi o’qitish bilan bir vaqtda o’quvchilarning o’rganilayotgan mavzuni
qanday qilib idrok etishini, esda saqlashga harakat qilishini va uni amalda qo’llash
malakalarini egallashini hisobga olib borishi kerak.
Hisobga olish - bu o’qitishning muayyan bir davrida o’ quvchilar va
o’qituvchi faoliyatini umumlashtirib xulosalash.
Hisobga olish natijasida o’qituvchi ham, o’quvchi ham o’zlarining keyingi
bajaradigan ishlarining shaklini va mazmunini belgilaydi. O’zlashtirishni hisobga
olish o’quvchilarning bilish faoliyatini rag’batlantirib, ma’lum bir harakatlarni
bajarish uchun uning irodasini tarbiyalaydi. Shuningdek, o’zlashtirishni hisobga
olish o’qituvchining faoliyatini ham tashkil etadi. O’qitish metodlari va
shakllarining tabora takomillashuvi natijasida baho o’qituvchining pedagogik
mahorati ko’rsatkichiga aylanmoqda va o’qituvchining o’z malakasini oshirib
borishida muhim ahamiyatga ega bo’lmoqda.
O’zlashtirishni nazorat qilish va hisobga olish nazorat, o’qitish, tarbiyalash
va rivojlantirish
vazifalari
ni bajaradi.
Nazorat qilish vazifasi o’quvchilarning bilim, ko’nikma va malakalari
darajasini aniqlash va baholashdan iborat. Bu o’quv materiallarini o’rganishning
keyingi bosqichiga o’tish imkoniyatlarini aniqlashtiradi hamda o’qituvchining
o’quv metodlarini va usullarini to’g’ri tanlaganini nazorat qiladi. Nazorat qilish
vazifasi o’quv materiallarini o’rganishning maqbul yo’llarini topish bilan bog’
liqdir.
O’qitish vazifasi o’quvchilarning bilimini tekshirishda aniq ko’rinadi. Yangi
mavzuni mustahkamlash jarayonida yoki uy vazifalarini tekshirishda
o’quvchilarning o’tilgan mavzuni takrorlashga, ular uchun tushunarsiz bo’lgan
ma’lumotlarni bilib olishlariga imkon tug’iladi.
Nazoratning tarbiyalash vazifasi shundan iboratki, o’quvchilar tekshirishga
tayyor bo’lish uchun darslarni o’z vaqtida tayyorlaydilar, bo’sh vaqtlaridan unumli
foydalanishga harakat qiladilar, intizomga o’ rganadilar.
Agar nazoratning o’qitish va tarbiyalash vazifalari to’g’ri amalga oshirilsa,
shaxsning tafakkurini rivojlantirishga, xis-tuyg’ulari va axloqiy sifatlarini
tarbiyalashga imkon tug’iladi. Bu esa o’z-o’zidan nazoratning rivojlantiruvchi
vazifasi sanaladi.
2.Ta’lim olganlikni nazorat qilish va tashxislash tamoyillari.
Pedagogikada o’quvchilarning ta’lim olganligini tashxislash va nazorat qilish
tamoyillarining tizimi ishlab chiqilgan. Ulardan eng muhimlari xolislik
(obektivlik), tizimlilik (sistemalilik), ko’rgazmalilik (oshkoralik) sanaladi. Xolislik
(obektivlik) tashxis testlari (topshiriqlari, savollari), tashxis jarayoni mazmunining
ilmiy asoslanganligi, pedagogning barcha ta’lim oluvchilarga do’stona munosabati
hamda bilim, malakalarni baholashning aniq ko’rinishda belgilangan
mezonlaridan iborat. Amalda tashxisning xolisligi qo’yilgan baholar nazorat
metodlari va vositalaridan, tashxis o’tkazgan o’qituvchidan qat’iy nazar xamma
vaqt mos kelishini anglatadi.
Tizimlilik (sistemalilik) tamoyilining talabi shundan iboratki, tashxislash
nazoratini ta’lim jarayonining barcha bosqichlarida - bilimlarni boshlang’ich idrok
etishdan to amalda qo’llashgacha bo’lgan bosqichlarida olib borish
kerak.Tizimlilik barcha ta’lim oluvchilar o’quv muassasida bo’lgan birinchi
kundan boshlab oxirigacha muntazam tashxisga jalb etilishini anglatadi. Ta’lim
oluvchining bilimi va egallashi lozim bo’lgan barcha jihatlarni ishonchli tekshirish
uchun ta’ lim nazoratini tez-tez o’tkazish kerak. Tizimlilik tamoyili tashxis
o’tkazishga bir butun yondashuvni talab etadiki, bunda nazorat, tekshirish,
baholashning turli shakllari, metodlari, vositalari uzviy o’zaro bog’liqlikda va
birlikda qo’llaniladi, bir maqsadga xizmat qiladi. Bu kabi yondashuv tashxisning
ayrim metodlari va vositalarini mutloqlashtirishga yo’l qo’ymaydi.
Ko’rgazmalilik (oshkoralik) tamoyili avvalo barcha ta’lim oluvchilar-ni
aynan bir xil mezonlar bo’yicha ochiq sinovdan o’tkazishni anglatadi. Tashxis
jarayonida belgilanadigan har bir o’quvchi reytingi ko’rgazmali, qiyosiy
xarakterga ega. Oshkoralik tamoyili, shuningdek, baholarni e’lon qilish va
motivatsiyalashni talab etadi. Baho mo’ljal (orientir) bo’lib, ta’lim oluvchilar unga
muvofiq o’zlariga qo’yiladigan talablar va pedagogning xolisligi haqida fikr
yuritadi. Tamoyilni amalga oshirishning zarur sharti tashxislash natijalarini e’lon
qilish, ularni manfaatdor shaxslar ishtirokida muhokama va tahlil qilish,
nuqsonlarni tugatishning istiqbolli rejalarini tuzish hisoblanadi.
3.O’quvchilarning o’quv faoliyatini nazorat qilish turlari, shakl va
metodlari. Hozirgi davr pedagogik amaliyotida o’quvchilar o’quv faoliyatini
nazorat qilishning qo’yidagi turlaridanfoydalaniladi: joriy nazorat; oraliq nazorat;
yakuniy nazorat.
Joriy nazorat o’qituvchi tomonidan o’quvchilarning har bir o’quv ishini
muntazam nazorat qilishni hamda ularning o’rganilgan mavzularni o’zlashtirish
bo’yicha bilim, ko’nikma va malakalari darajasini tekshirishni o’z ichiga oladi.
Bilim darajasini tekshirish fanning har bir mavzusi bo’yicha kundalik ballar qo’yib
borishni nazarda tutadi. Joriy nazorat o’qituvchini har bir o’quvchining o’quv
faoliyati bo’yicha tezkor ma’lumotlar bilan ta’minlaydi, o’qitish jarayonini
boshqarishda yaxshi natija beradi, o’zlashtirmagan o’quvchilarni o’z vaqtida
aniqlaydi, o’zlashtirmaslikni bartaraf etish bo’yicha choralar belgilaydi.
Oraliq nazorat - bu o’quvchilar tomonidan mazkur fanning muayyan bob
yoki bo’limlarining o’zlashtirilganini tekshirish. Oraliq nazoratni o’qituvchi dars
jadvali asosida darsda o’quv materialining o’ziga xos xususiyatini hisobga olgan
holda o’tkazadi.
Oraliq nazorat o’tkazishdan oldin o’quvchilar ogohlantiriladi. Har bir oraliq
tekshirish alohida-alohida shkala asosida baholanadi.
Yakuniy nazorat - choraklik, yarim yillik, yillik va davlat attestatsiyasi
sinovlari singari turlarga bo’linadi. Yakuniy nazorat og’zaki, yozma, test hamda
amaliy topshiriqlarni bajarish metodlari asosida o’tkaziladi.
Nazoratning shakli o’quv ishini tashkil etish shakliga bog’liq bo’ladi.
O’qituvchi uni mavzudan kelib chiqib tanlaydi. Nazoratning asosiy besh shakli
mavjud:
nazoratning ommaviy (frontal) shaklida o’qituvchi o’quvchilarga
materialning ma’lum bir hajmi bo’yicha savol beradi, o’quvchilar unga qisqa
javob qaytaradi. Mazkur so’rash ko’pchilik o’quvchini nazorat qilishni ta’minlaydi
va butun guruhni faollashtiradi. Ammo bu nazoratni o’quvchilarning bilim
darajasini har tomonlama aniqlash uchun qo’llab bo’lmaydi.
nazoratning guruhli shaklida o’quvchilarning ma’ lum bir qismi nazorat
qilinadi. O’qituvchi tomonidan o’quvchilar guruhiga vazifa beriladi va uni shu
guruh bajaradi. Lekin masalani hal qilishda boshqa o’quvchilar ham qatnashishi
mumkin. Guruh ishlayotgan paytda qolgan o’quvchilar bo’sh qolmaydi, ular
o’rtoqlarining bajargan ishlarini baholash uchun o’z ustilarida ishlab o’tiradi.
nazoratning individual shaklidan har bir o’quvchining bilim, ko’nikma va
malakasi bilan mukammal tanishish uchun foydalaniladi. Nazoratning bu
shaklida,odatda o’quvchilar javob berish uchun sinf taxtasi oldiga chaqiriladi.
nazoratning kombinatsiyalangan (biriktirilgan)shakliindividual nazoratni
ommaviy va guruhli shakllar bilan birlashtirishni taqozo etadi. Bu nazoratni hajmi
katta mavzularni barcha o’quvchilardan so’rash kerak bo’lgan vaqtda foydalanadi.
Har bir o’quvchiga alohida topshiriq beriladi va bir vaqtda birnecha o’quvchini
tekshirish mumkin bo’ladi.
O’z-o’zini nazorat qilish shakli ta’lim jarayonida ichki aks aloqaning
bo’lishini ta’minlaydi. Nazoratning bu shakli psixologik mezonlarga asoslanadi.
Uning samaradorligi o’ qituvchining kasbiy mahoratiga bog’liq bo’ladi.
O’quvchilarning o’quv faoliyatini nazorat qilish
metodlariquyidagilar:
og’zaki tekshirish, yozma tekshirish, amaliytop shiriqlarni bajarishga asoslangan
tekshirish, uy vazifalarinitekshirish.
Og’zaki tekshirish. Bu metod bilimlarni nazorat qilish va baholashning
ancha keng tarqalgan an’anaviy usullaridan biridir.
Og’zaki tekshirishning mohiyati shunda ko’rinadiki, o’qituvchi o’
quvchilarga o’ rganilgan mavzuning mazmunidan kelib chiqib, savollar beradi va
ularni javob berishga undaydi. Ana shu tarzda ularning o’zlashtirish darajasini
aniqlaydi. Og’zaki tekshirish o’quvchilarning bilimlarini tekshirishni savol-javob
usuli asosida amalga oshiriladi. Ushbu usul ayrim hollarda suhbat usuli deb ham
ataladi. Og’zaki tekshirishda o’qituvchi o’rganilayotgan mavzuni alohida
qismlarga ajratadi va ularni har biridan o’quvchilarga savollar beradi. Biroq
o’quvchilarning nutqini o’stirish hamda ularning chuqur va mustahkam bilimga
ega bo’lishlari uchun ulardan shu yoki oldingi mavzuni butunlay esga tushirishni
talab qilish mumkin.
Yozma tekshirish - o’quvchilarning bilim, ko’nikma va malakalarini
nazorat qilish va baholashning eng samarali usullaridan biri bo’lib, ularning
ijodiy qobiliyatlarini baholash imkonini beradi. Mazkur usulning mohiyati
shundaki, o’ qituvchi alohida mavzu yoki o’quv dasturining ma’lum bo’limini
o’tib bo’lganidan so’ng oz vaqtning ichida barcha o’ quvchilarni tekshirishi
mumkin. Yozma tekshirish nazorat ishi, insho, bayon, diktant va b. yordamida
olib boriladi. Ammo o’qituvi va o’quvchi o’rtasida bevosita aloqaning yo’qligi
sababli uning fikrlashini kuzatish imkoni bo’lmaydi.
Amaliy topshiriqlarni bajarishga asoslangan tekshirish.
Bajarilayotgan amaliy harakatlar (sport, mehnat harakatlari)ning to’g’riligini
kuzatish yoki olingan natijalarga tayanishdan iborat bo’lishi mumkin. Amaliy
tekshirish tabiiy-matematik sikldagi fanlardan o’ quvchilarning o’ zlashtirishini
hisobga olishda keng foydalaniladi. Bu usul yordamida o’ quvchilarning olgan
bilimlarini amaliyotda qo’llay olish malakasi aniqlanadi.
Uy vazifalarini tekshirish. O’quvchilarning o’zlashtirishini nazorat qilish
uchun ularning uyga berilgan vazifalarni bajarishini tekshirish katta ahamiyatga
ega. Uy vazifalarini tekshirish o’qituvchiga o’quvchilarning o’quv ishiga bo’lgan
munosabatini, o’rganilgan materialni qanchalik egallaganligini, uy vazifalarini
bajarishdagi mustaqillik darajasini aniqlashga imkon beradi.