Iqtisodiy Bilim Asoslari fani o‘qitishning maqsad va vazifalari, o‘quv dasturi

Yuklangan vaqt

2024-06-26

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

16

Faytl hajmi

24,6 KB


 
 
 
 
Iqtisodiy Bilim Asoslari fani o‘qitishning maqsad va vazifalari, o‘quv dasturi 
 
 
Reja: 
 
1.1. Iqtisodiyot va uning bosh masalasi  
1.2. Iqtisodiy bilim asoslari fanini o‘qitishning zaruriyati.  
1.3. Iqtisodiy bilim asoslari fanining o‘quv dasturi.  
 
Tayanch iboralar: iqtisodiyot, ehtiyoj, ishlab chiqarish, taqsimlash, iste’mol, 
iqtisodiy resurslar, iqtisodiyot fanining predmeti, o‘quv dastur, bilim, ko‘nikma, 
malaka, 
kompetensiya, 
savodxonlik 
kompetensiyasi, 
iqtisodiy 
madaniyat 
kompetensiyasi.  
 
1.1. Iqtisodiyot va uning bosh masalasi  
 
Yer yuzida insoniyatning paydo bo‘lishi, o‘zining biologik va ijtimoiy kamol 
topishi borasida uzoq va mashaqqatli yo‘lni bosib o‘tgan. Inson biologik jihatdan 
eng oliy tirik mavjudot bo‘lib, boshqa jonzodlardan o‘zining aql-idroki, ongli va 
ijodiy mehnat qila olish qobiliyati bilan ajralib turadi. Inson tabiatning ajralmas 
qismi sifatida tabiatdagi ashyolar shaklini o‘zgartiradi, uni iste’molga, yaroqli holga 
keltiradi.  
Iqtisodiyotni harakatga keltiruvchi kuch, jamiyatdagi tovar va xizmatlarning 
ishlab chiqaruvchisi, yaratuvchisi va iste’molchisi ham inson hisoblanadi. Inson 
bozor sharoitida barcha tovar va xizmatlarni ishlab chiqaruvchi bo‘libgina 
qolmasdan, balki ularni iste’molchiga yetkazib beruvchi, ishlab chiqarishni iste’mol 
bilan bog‘lovchi, ular o‘rtasidaga aloqani bajaruvchi, tovar va xizmatlarning sotib 
oluvchi va ularning iste’molchisi sifatida ham namoyon bo‘ladi.  
Iqtisodiy Bilim Asoslari fani o‘qitishning maqsad va vazifalari, o‘quv dasturi Reja: 1.1. Iqtisodiyot va uning bosh masalasi 1.2. Iqtisodiy bilim asoslari fanini o‘qitishning zaruriyati. 1.3. Iqtisodiy bilim asoslari fanining o‘quv dasturi. Tayanch iboralar: iqtisodiyot, ehtiyoj, ishlab chiqarish, taqsimlash, iste’mol, iqtisodiy resurslar, iqtisodiyot fanining predmeti, o‘quv dastur, bilim, ko‘nikma, malaka, kompetensiya, savodxonlik kompetensiyasi, iqtisodiy madaniyat kompetensiyasi. 1.1. Iqtisodiyot va uning bosh masalasi Yer yuzida insoniyatning paydo bo‘lishi, o‘zining biologik va ijtimoiy kamol topishi borasida uzoq va mashaqqatli yo‘lni bosib o‘tgan. Inson biologik jihatdan eng oliy tirik mavjudot bo‘lib, boshqa jonzodlardan o‘zining aql-idroki, ongli va ijodiy mehnat qila olish qobiliyati bilan ajralib turadi. Inson tabiatning ajralmas qismi sifatida tabiatdagi ashyolar shaklini o‘zgartiradi, uni iste’molga, yaroqli holga keltiradi. Iqtisodiyotni harakatga keltiruvchi kuch, jamiyatdagi tovar va xizmatlarning ishlab chiqaruvchisi, yaratuvchisi va iste’molchisi ham inson hisoblanadi. Inson bozor sharoitida barcha tovar va xizmatlarni ishlab chiqaruvchi bo‘libgina qolmasdan, balki ularni iste’molchiga yetkazib beruvchi, ishlab chiqarishni iste’mol bilan bog‘lovchi, ular o‘rtasidaga aloqani bajaruvchi, tovar va xizmatlarning sotib oluvchi va ularning iste’molchisi sifatida ham namoyon bo‘ladi.  
 
Nihoyat inson iqtisodiyotning hamma bosqichlarida, uning tashkilotchisi, 
boshqaruvchisi, turli omillari, bo‘laklari, sohalar o‘rtasidagi muvozanatni, 
aloqalarni birbiriga muvofiqligini ta’minlovchi kuch sifatida ham ish yuritadi. Inson 
faqatgina moddiy ne’matlarni yaratuvchisi va iste’molchi bo‘lmasdan, balki shu 
jarayonda yangidan-yangi texnika va texnologiyani yaratuvchi, ishga soluvchi, 
ulardan foydalanish usullarini belgilovchi oliy intellektual shaxs hisoblanadi. Ishlab 
chiqarish vositalari inson mehnatining mahsuli bo‘lib, o‘z navbatida mehnatning 
shakl va mohiyatini o‘zgartiradi. Inson nima uchun mehnat qiladi? Mehnat hayotiy 
ehtiyojmi yoki zaruriyatmi? Ma’lumki, ibtidoiy jamiyat bosqichida hali ishlab 
chiqarish qurollari yaratilmagan, tabiat bergan tayyor, ne’matlardan jamoa 
tariqasida, ya’ni ko‘pchilik birlashgan jamoa mulki sifatida foydalanganlar.  
Chunki jamoadan ajralgan ibtidoiy odam tabiat injiqliklariga qarshi yakka 
holda kurash olib bora olmagan. Faqat jamoa ravishda hayot uchun zarur bo‘lgan 
yegulik topish mumkin bo‘lgan, hali ishlab chiqarish qurollari yaratilmagan, tayyor 
tabiat bergan ne’matlardan jamoa tariqasida, ya’ni, ko‘pchilik, birlashgan jamoa 
sifatida foydalanganlar. 
 Inson shu urinishlarini osonlashtirish va kamaytirishga intilib, mehnat 
qurollarini, zarur hayotiy ne’matlarni yaratish uchun yangi texnologiyalarini o‘ylab 
topishga majbur bo‘lgan. U piyoda yurmaslik uchun g‘ildirak (velosiped) ixtiro 
qilgan, yerni qo‘l bilan qazimaslik uchun belkurak, keyinchalik esa zamonaviy 
ekskovator-larni ham ixtiro etgan. Inson o‘z faoliyatida u yoki bu ish bilan 
shug‘ullanish uchun eng avvalo istemol qilishi, ovqatlanishi, kiyim-kechak kiyishi, 
uy-joyga ega bo‘lishi, turli xizmatlardan bahramand bo‘lishi kerak, buning uchun 
esa ularni ishlab chiqarish zarur. Mehnat tufayli inson turli sohalarda faoliyat 
ko‘rsatish imkoniyatiga ega bo‘ladi va shu orqaligina zarur moddiy va ma’naviy 
ne’matlarni ishlab chiqaradi, o‘zining yashashi hamda kamol topishini 
ta’minlaydigan faoliyat bilan shug‘ullanadi. Bu iqtisodiy faoliyatda o‘z aksini 
topadi. Odamlarning iqtisodiy faoliyati inson shaxsiyatida namoyon bo‘lib, uning 
muhim tomoni jamiyatning barcha jihatlariga xos bo‘lgan rivojlanishning asosiy 
omiliga aylanadi. Shuning uchun ham iqtisodiyotning yagona maqsadi – 
Nihoyat inson iqtisodiyotning hamma bosqichlarida, uning tashkilotchisi, boshqaruvchisi, turli omillari, bo‘laklari, sohalar o‘rtasidagi muvozanatni, aloqalarni birbiriga muvofiqligini ta’minlovchi kuch sifatida ham ish yuritadi. Inson faqatgina moddiy ne’matlarni yaratuvchisi va iste’molchi bo‘lmasdan, balki shu jarayonda yangidan-yangi texnika va texnologiyani yaratuvchi, ishga soluvchi, ulardan foydalanish usullarini belgilovchi oliy intellektual shaxs hisoblanadi. Ishlab chiqarish vositalari inson mehnatining mahsuli bo‘lib, o‘z navbatida mehnatning shakl va mohiyatini o‘zgartiradi. Inson nima uchun mehnat qiladi? Mehnat hayotiy ehtiyojmi yoki zaruriyatmi? Ma’lumki, ibtidoiy jamiyat bosqichida hali ishlab chiqarish qurollari yaratilmagan, tabiat bergan tayyor, ne’matlardan jamoa tariqasida, ya’ni ko‘pchilik birlashgan jamoa mulki sifatida foydalanganlar. Chunki jamoadan ajralgan ibtidoiy odam tabiat injiqliklariga qarshi yakka holda kurash olib bora olmagan. Faqat jamoa ravishda hayot uchun zarur bo‘lgan yegulik topish mumkin bo‘lgan, hali ishlab chiqarish qurollari yaratilmagan, tayyor tabiat bergan ne’matlardan jamoa tariqasida, ya’ni, ko‘pchilik, birlashgan jamoa sifatida foydalanganlar. Inson shu urinishlarini osonlashtirish va kamaytirishga intilib, mehnat qurollarini, zarur hayotiy ne’matlarni yaratish uchun yangi texnologiyalarini o‘ylab topishga majbur bo‘lgan. U piyoda yurmaslik uchun g‘ildirak (velosiped) ixtiro qilgan, yerni qo‘l bilan qazimaslik uchun belkurak, keyinchalik esa zamonaviy ekskovator-larni ham ixtiro etgan. Inson o‘z faoliyatida u yoki bu ish bilan shug‘ullanish uchun eng avvalo istemol qilishi, ovqatlanishi, kiyim-kechak kiyishi, uy-joyga ega bo‘lishi, turli xizmatlardan bahramand bo‘lishi kerak, buning uchun esa ularni ishlab chiqarish zarur. Mehnat tufayli inson turli sohalarda faoliyat ko‘rsatish imkoniyatiga ega bo‘ladi va shu orqaligina zarur moddiy va ma’naviy ne’matlarni ishlab chiqaradi, o‘zining yashashi hamda kamol topishini ta’minlaydigan faoliyat bilan shug‘ullanadi. Bu iqtisodiy faoliyatda o‘z aksini topadi. Odamlarning iqtisodiy faoliyati inson shaxsiyatida namoyon bo‘lib, uning muhim tomoni jamiyatning barcha jihatlariga xos bo‘lgan rivojlanishning asosiy omiliga aylanadi. Shuning uchun ham iqtisodiyotning yagona maqsadi –  
 
insonlarning yashashi, ko‘payishi va kamol topishi uchun zarur shart-sharoitlarni 
yaratish, turli xil hayotiy vositalarni ishlab chiqarish tufayli o‘sib borayotgan cheksiz 
ehtiyojlarni qondirishdan iboratdir. Iqtisodiyotning asosiy va bosh muammosi 
ehtiyojlarning yuksalishi va cheksizligi bilan ularni qondirish uchun zarur bo‘lgan 
resurslarning cheklanganligi o‘rtasidagi ziddiyatdan iborat bo‘lib, iqtisodiyot bu 
vazifani hal qilishning muqobil yo‘llarini izlab topishdan iborat. Har bir jamiyat va 
inson hayotiy, zarur bo‘lgan ehtiyojlarsiz, iste’molsiz, o‘z ehtiyojini qondira 
olmasdan yashay olmaydi. Ehtiyoj nima? Insonni yashashi, mehnat qilishi va 
ma’lum iqtisodiy mavqega ega bo‘lishi, kamol topishi, umuman insonning 
rivojlanishi uchun zarur hayotiy vositalarga bo‘lgan zaruriyatga ehtiyoj deyiladi. 
Zarur hayotiyehtiyojlar, deganda mehnatga bo‘lgan ehtiyoj, ijtimoiy-iqtisodiy 
ehtiyojlar birinchi darajali ahamiyatga egadir. Chunki, bu ehtiyojlar odamlarning 
yashashi, mehnat qilishi va hayot kechirishi uchun zarur bo‘lgan moddiy 
ne’matlardan, xizmatlardan iborat bo‘ladi. 32 Insoniyat taraqqiyotining dastlabki 
bosqichlaridagi zarur ehtiyoj bilan, bugungi XXI asr boshidagi ehtiyojlar tubdan farq 
qiladi, dastlab ehtiyoj, asosan tirikchilik yuritish, qorin to‘yg‘azishdan iborat 
bo‘lgan bo‘lsa, bugun insonni har tomonlama kamol topishi va to‘kin farovon hayot 
kechirishi hayotiy zaruratga aylangan. Ehtiyoj abadiy va cheksiz, ularni to‘la 
qondirib bo‘lmaydi, xar qanday jamiyatda ham ma’lum bir davrda, tabiiy ravishda 
ko‘plab qondirilmagan ehtiyojlar mavjud bo‘ladi. Ehtiyojlar zamon o‘tishi bilan 
o‘zgaradi, o‘sib, ko‘payadi hamda doimo yangilanib boradi. Natijada ehtiyojlarning 
doimo yangilanib, o‘sib borishi tabiiy tus oladiki u ehtiyojlarning to‘xtovsiz, 
uzluksiz yuksalish qonunida o‘z aksini topadi. Ehtiyojlarni yuksalish qonuni ishlab 
chiqarish bilan extiyojlar o‘rtasidagi uzviy bog‘liqlikni aks ettiradi. Ishlab chiqarish 
ehtiyojlarni qondirishga xizmat qiladi va uni yuksalishi yangi ehtiyojlarni keltirib 
chiqaradi, ishlab chiqarishning baynalminallashuvi natijasida ishlab chiqarish bilan 
ehtiyoj o‘rtasidagi bog‘liqlik xalqaro miqiyoda yuz beradi. Bu bir mamlakatda 
paydo bo‘lgan ehtiyojlar boshqalarga tezda tarqaladi va xalqaro tus oladi. Masalan, 
kompyuter, uyali aloqa telefoni, internet bir mamlakatta paydo bo‘lib, tezda ularga 
bo‘lgan talab dunyoning boshqa mamlakatlariga ham keng tarqaldi va ehtiyojga 
insonlarning yashashi, ko‘payishi va kamol topishi uchun zarur shart-sharoitlarni yaratish, turli xil hayotiy vositalarni ishlab chiqarish tufayli o‘sib borayotgan cheksiz ehtiyojlarni qondirishdan iboratdir. Iqtisodiyotning asosiy va bosh muammosi ehtiyojlarning yuksalishi va cheksizligi bilan ularni qondirish uchun zarur bo‘lgan resurslarning cheklanganligi o‘rtasidagi ziddiyatdan iborat bo‘lib, iqtisodiyot bu vazifani hal qilishning muqobil yo‘llarini izlab topishdan iborat. Har bir jamiyat va inson hayotiy, zarur bo‘lgan ehtiyojlarsiz, iste’molsiz, o‘z ehtiyojini qondira olmasdan yashay olmaydi. Ehtiyoj nima? Insonni yashashi, mehnat qilishi va ma’lum iqtisodiy mavqega ega bo‘lishi, kamol topishi, umuman insonning rivojlanishi uchun zarur hayotiy vositalarga bo‘lgan zaruriyatga ehtiyoj deyiladi. Zarur hayotiyehtiyojlar, deganda mehnatga bo‘lgan ehtiyoj, ijtimoiy-iqtisodiy ehtiyojlar birinchi darajali ahamiyatga egadir. Chunki, bu ehtiyojlar odamlarning yashashi, mehnat qilishi va hayot kechirishi uchun zarur bo‘lgan moddiy ne’matlardan, xizmatlardan iborat bo‘ladi. 32 Insoniyat taraqqiyotining dastlabki bosqichlaridagi zarur ehtiyoj bilan, bugungi XXI asr boshidagi ehtiyojlar tubdan farq qiladi, dastlab ehtiyoj, asosan tirikchilik yuritish, qorin to‘yg‘azishdan iborat bo‘lgan bo‘lsa, bugun insonni har tomonlama kamol topishi va to‘kin farovon hayot kechirishi hayotiy zaruratga aylangan. Ehtiyoj abadiy va cheksiz, ularni to‘la qondirib bo‘lmaydi, xar qanday jamiyatda ham ma’lum bir davrda, tabiiy ravishda ko‘plab qondirilmagan ehtiyojlar mavjud bo‘ladi. Ehtiyojlar zamon o‘tishi bilan o‘zgaradi, o‘sib, ko‘payadi hamda doimo yangilanib boradi. Natijada ehtiyojlarning doimo yangilanib, o‘sib borishi tabiiy tus oladiki u ehtiyojlarning to‘xtovsiz, uzluksiz yuksalish qonunida o‘z aksini topadi. Ehtiyojlarni yuksalish qonuni ishlab chiqarish bilan extiyojlar o‘rtasidagi uzviy bog‘liqlikni aks ettiradi. Ishlab chiqarish ehtiyojlarni qondirishga xizmat qiladi va uni yuksalishi yangi ehtiyojlarni keltirib chiqaradi, ishlab chiqarishning baynalminallashuvi natijasida ishlab chiqarish bilan ehtiyoj o‘rtasidagi bog‘liqlik xalqaro miqiyoda yuz beradi. Bu bir mamlakatda paydo bo‘lgan ehtiyojlar boshqalarga tezda tarqaladi va xalqaro tus oladi. Masalan, kompyuter, uyali aloqa telefoni, internet bir mamlakatta paydo bo‘lib, tezda ularga bo‘lgan talab dunyoning boshqa mamlakatlariga ham keng tarqaldi va ehtiyojga  
 
aylandi. Extiyojlar kengayib, miqdoran o‘zgarib boradi, yangi paydo bo‘lgan 
ehtiyojlar, eskilarini surib qo‘yadi, ehtiyojlarning ichki tarkibi, nisbati ham 
o‘zgaradi, turdosh, o‘rinbosar ehtiyojlar kelib chiqadi; Ehtiyojlarning o‘sib borishi 
bir tekis, uzluksiz bo‘lmaydi, uning holatiga qarshi ta’sir etuvchi omillar ham 
mavjud bo‘ladi. Bu ishlab chiqarish holatiga, ba’zan favqulotda yuz beradigan 
holatlar, tabiiy ofatlar ehtiyojlarni o‘sishiga qarshi ta’sir ko‘rsatishi mumkin. 
Ehtiyojlarning yuksalib borishi uni qondirish vositalari darajasi bilan chegaralanadi. 
Chunki cheksiz o‘zgargan ehtiyojlarni ta’minlash uchun zarur bo‘ladigan iqtisodiy 
resurslar cheklangan bo‘ladi. Bu o‘z navbatida cheksiz ehtiyojlarni qondirish bilan 
cheklangan iqtisodiy resurslar o‘rtasidagi ziddiyatda namoyon bo‘ladi. Iqtisodiy 
resurslar - mamlakat, korxona, firma, oila ixtiyorida jamlangan va ayni vaqtda zarur 
bo‘lgan tovar va xizmatlarni ishlab chiqarish, ularni iste’molchiga yetkazib berish 
va iste’molda foydalanish mumkin bo‘lgan imkoniyatlar, vositalar, manbalardan 
tashkil topadi. Tabiiy resurslar – yer, suv, o‘rmon, yer osti boyliklari; moddiy 
resurslar - bino-inshoatlar, mashina, asbob-uskunalar, qurilmalar, sotishga tayyorlab 
qo‘yilgan mahsulotlar, pul mablag‘lari, ishchi kuchi resurslaridan tashkil topadi. 
Iqtisodiy resurslarni ishlab chiqarish omillaridan farqlamoq kerak. Chunki ularga 
ishlab chiqarishda ishtirok etadigan ishchi kuchi, tabiiy resurslar va ishlab chiqarish 
vositalaridan boshqa barcha moddiy resurslar, tovar va pul resurslari ham kiradi. 
Cheklangan resurslar davrida barcha ehtiyojlarni bir yo‘la qondirib bo‘lmaydi, 
shuning uchun ishlab chiqarish imkoniyatiga qarab u yoki bu ehtiyojlarni 
qondirishning mumkin bo‘lgan eng qulay (optimal) darajasini tanlab olish kerak 
bo‘ladi. Agar shunday qilinmasa, bir ehtiyojni qondirish uchun resurslar safarbar 
etilaversa, boshqa ehtiyojlar qondirilmaydi yoki chala qondiriladi, natijada 
mamlakat, korxona o‘z imkoniyatiga qarab, tovar va xizmatlarni hamma turini 
birdaniga ishlab chiqarmasdan, shu davr uchun eng zarur bo‘lgan sohalarni tanlab 
oladi va rivojlantiradi, zarur resurslarni birinchi navbatda shu sohaga sarflaydi.  
Ishlab chiqarishni rivojlantirish uchun davlat bor pul va valyuta zaxiralarini 
iste’mol buyumlarini sotib olishga emas, balki ishlab chiqarish uchun zarur bo‘lgan 
yangi texnika va texnologiyani sotib olishga jalb etdi. Bu o‘z navbatida ayrim 
aylandi. Extiyojlar kengayib, miqdoran o‘zgarib boradi, yangi paydo bo‘lgan ehtiyojlar, eskilarini surib qo‘yadi, ehtiyojlarning ichki tarkibi, nisbati ham o‘zgaradi, turdosh, o‘rinbosar ehtiyojlar kelib chiqadi; Ehtiyojlarning o‘sib borishi bir tekis, uzluksiz bo‘lmaydi, uning holatiga qarshi ta’sir etuvchi omillar ham mavjud bo‘ladi. Bu ishlab chiqarish holatiga, ba’zan favqulotda yuz beradigan holatlar, tabiiy ofatlar ehtiyojlarni o‘sishiga qarshi ta’sir ko‘rsatishi mumkin. Ehtiyojlarning yuksalib borishi uni qondirish vositalari darajasi bilan chegaralanadi. Chunki cheksiz o‘zgargan ehtiyojlarni ta’minlash uchun zarur bo‘ladigan iqtisodiy resurslar cheklangan bo‘ladi. Bu o‘z navbatida cheksiz ehtiyojlarni qondirish bilan cheklangan iqtisodiy resurslar o‘rtasidagi ziddiyatda namoyon bo‘ladi. Iqtisodiy resurslar - mamlakat, korxona, firma, oila ixtiyorida jamlangan va ayni vaqtda zarur bo‘lgan tovar va xizmatlarni ishlab chiqarish, ularni iste’molchiga yetkazib berish va iste’molda foydalanish mumkin bo‘lgan imkoniyatlar, vositalar, manbalardan tashkil topadi. Tabiiy resurslar – yer, suv, o‘rmon, yer osti boyliklari; moddiy resurslar - bino-inshoatlar, mashina, asbob-uskunalar, qurilmalar, sotishga tayyorlab qo‘yilgan mahsulotlar, pul mablag‘lari, ishchi kuchi resurslaridan tashkil topadi. Iqtisodiy resurslarni ishlab chiqarish omillaridan farqlamoq kerak. Chunki ularga ishlab chiqarishda ishtirok etadigan ishchi kuchi, tabiiy resurslar va ishlab chiqarish vositalaridan boshqa barcha moddiy resurslar, tovar va pul resurslari ham kiradi. Cheklangan resurslar davrida barcha ehtiyojlarni bir yo‘la qondirib bo‘lmaydi, shuning uchun ishlab chiqarish imkoniyatiga qarab u yoki bu ehtiyojlarni qondirishning mumkin bo‘lgan eng qulay (optimal) darajasini tanlab olish kerak bo‘ladi. Agar shunday qilinmasa, bir ehtiyojni qondirish uchun resurslar safarbar etilaversa, boshqa ehtiyojlar qondirilmaydi yoki chala qondiriladi, natijada mamlakat, korxona o‘z imkoniyatiga qarab, tovar va xizmatlarni hamma turini birdaniga ishlab chiqarmasdan, shu davr uchun eng zarur bo‘lgan sohalarni tanlab oladi va rivojlantiradi, zarur resurslarni birinchi navbatda shu sohaga sarflaydi. Ishlab chiqarishni rivojlantirish uchun davlat bor pul va valyuta zaxiralarini iste’mol buyumlarini sotib olishga emas, balki ishlab chiqarish uchun zarur bo‘lgan yangi texnika va texnologiyani sotib olishga jalb etdi. Bu o‘z navbatida ayrim  
 
sohalarni rivojlantirishga mablag‘larni sarflashni orttirish, bu esa albatta boshqa 
sohalarga ajratiladigan mablag‘larni ob’ektiv ravishda nisbatan qisqartirishga olib 
keladi. Masalan: Respublikamiz mustaqillikka erishgan dastlabki vaqtdan 
boshlaboq, respublikani energiya va don mustaqilligini ta’minlash uchun neft qazib 
olish, gaz kondestati ishlab chiqarish uchun ko‘proq mablag‘ ajratildi. Paxta 
yetishtirish uchun sarflanadigan bir qism resurslar g‘alla yetishtirish uchun jalb 
etildi. Natijada mamlakat aholisini g‘allaga bo‘lgan ehtiyoji qondirildi va g‘alla 
mustaqilligiga erishildi. Yuqoridagilardan xulosa shuki, cheklangan resurslar 
davrida ehtiyojni qondirishning asosiy manbai bo‘lgan ishlab chiqarish 
imkoniyatlarini cheklab qo‘yadi. Ammo bu imkoniyatlar darajasi doimo bir xil 
turmaydi, yangi texnika va texnologiyani yaratish va ishga solinishi ishlab chiqarish 
imkoniyatini kengaytiradi va u bir tomondan mehnat unumdorligini oshiradi, 
energiya, yoqilg‘i, moddiy mehnat resurslarini tejaydi va shuningdek yangi 
materiallar, xom-ashyo, energiya va boshqa resurslar manbalarini topib, ishlab 
chiqarishga jalb etishga yo‘l ochadi. (Masalan: yer osti boyliklarini topish, quyosh 
energiyasidan foydalanish, jahon okeanining eng uzoq, chuqur joylaridagi 
resurslarni qidirib topish va ishga solish). Shunday kelib chiqqan xolda, iqtisodiyot 
nazariyasi fanining predmetini cheklangan iqtisodiy resurslardan samarali va 
oqilona foydalanish natijasida yuksalib borayotgan inson ehtiyojlarini maksimal 
darajada qondirish maqsadida moddiy ne’matlar va xizmatlarni ishlab chiqarish, 
taqsimlash va ayirboshlashni optimallashtirish jarayonida yuzaga keladigan aloqa 
bog‘lanishlarni, ijtimoiy xo‘jalikni samarali yuritish, boshqarish sohasidagi qonun-
qoidalarni o‘rganuvchi fan deb tariflash mumkin. Aholi extiyojlari qondirilib borishi 
inson turmush darajasining yuksakligini bildiradi. Turmush darajasi - aholi 
ehtiyojlarining qondirilish me’yori bo‘lib, u ehtiyojlarning yuksalishini, ishlab 
chiqarish inson talabini qondirishga qanchalik qodir ekanligini bildiradi. Inson 
ehtiyojlarining qondirilishi faqat ishlab chiqarish bilan bog‘liq bo‘lmay, balki 
taqsimlash va ayriboshlash ham to‘g‘ri yo‘lga qo‘yilishi zarur. Jamiyatda yaratilgan 
mahsulotlar va xizmatlar taqsimlanganda ular aholining bir qismiga ko‘p, boshqa 
qismiga kam tegsa, ko‘p olgan toifalarning ehtiyoji qondirilib, ko‘pchilik aholining 
sohalarni rivojlantirishga mablag‘larni sarflashni orttirish, bu esa albatta boshqa sohalarga ajratiladigan mablag‘larni ob’ektiv ravishda nisbatan qisqartirishga olib keladi. Masalan: Respublikamiz mustaqillikka erishgan dastlabki vaqtdan boshlaboq, respublikani energiya va don mustaqilligini ta’minlash uchun neft qazib olish, gaz kondestati ishlab chiqarish uchun ko‘proq mablag‘ ajratildi. Paxta yetishtirish uchun sarflanadigan bir qism resurslar g‘alla yetishtirish uchun jalb etildi. Natijada mamlakat aholisini g‘allaga bo‘lgan ehtiyoji qondirildi va g‘alla mustaqilligiga erishildi. Yuqoridagilardan xulosa shuki, cheklangan resurslar davrida ehtiyojni qondirishning asosiy manbai bo‘lgan ishlab chiqarish imkoniyatlarini cheklab qo‘yadi. Ammo bu imkoniyatlar darajasi doimo bir xil turmaydi, yangi texnika va texnologiyani yaratish va ishga solinishi ishlab chiqarish imkoniyatini kengaytiradi va u bir tomondan mehnat unumdorligini oshiradi, energiya, yoqilg‘i, moddiy mehnat resurslarini tejaydi va shuningdek yangi materiallar, xom-ashyo, energiya va boshqa resurslar manbalarini topib, ishlab chiqarishga jalb etishga yo‘l ochadi. (Masalan: yer osti boyliklarini topish, quyosh energiyasidan foydalanish, jahon okeanining eng uzoq, chuqur joylaridagi resurslarni qidirib topish va ishga solish). Shunday kelib chiqqan xolda, iqtisodiyot nazariyasi fanining predmetini cheklangan iqtisodiy resurslardan samarali va oqilona foydalanish natijasida yuksalib borayotgan inson ehtiyojlarini maksimal darajada qondirish maqsadida moddiy ne’matlar va xizmatlarni ishlab chiqarish, taqsimlash va ayirboshlashni optimallashtirish jarayonida yuzaga keladigan aloqa bog‘lanishlarni, ijtimoiy xo‘jalikni samarali yuritish, boshqarish sohasidagi qonun- qoidalarni o‘rganuvchi fan deb tariflash mumkin. Aholi extiyojlari qondirilib borishi inson turmush darajasining yuksakligini bildiradi. Turmush darajasi - aholi ehtiyojlarining qondirilish me’yori bo‘lib, u ehtiyojlarning yuksalishini, ishlab chiqarish inson talabini qondirishga qanchalik qodir ekanligini bildiradi. Inson ehtiyojlarining qondirilishi faqat ishlab chiqarish bilan bog‘liq bo‘lmay, balki taqsimlash va ayriboshlash ham to‘g‘ri yo‘lga qo‘yilishi zarur. Jamiyatda yaratilgan mahsulotlar va xizmatlar taqsimlanganda ular aholining bir qismiga ko‘p, boshqa qismiga kam tegsa, ko‘p olgan toifalarning ehtiyoji qondirilib, ko‘pchilik aholining  
 
ehtiyoji qondirilmay, faqatgina eng zarur bo‘lgan birinchi darajali tirikchilik 
vositalari bilan cheklanib qolaveradi. Bu esa jamiyatda nomutanosiblikning kelib 
chiqishiga sabab bo‘ladi. Iqtisodiyot o‘sib, rivojlanishi bilan iste’mol tovarlari 
ko‘payadi, kengayadi, ularning taqsimoti ham yanada ko‘proq ko‘pchilik manfaatini 
hisobga olib taqsimlanadi. Hozirgi rivojlangan bozor iqtisodiyoti sharoitida 
mamlakatlar iqtisodiyotiga xos xususiyat ayrim toifa, guruhning emas, balki keng 
xalq ommasi ehtiyojlarining tobora to‘laroq qondirilishidan iborat.  
1.2. “Iqtisodiy bilim asoslari” fanini o‘qitishning zaruriyati.  
 
“Avval iqtisod, so‘ngra siyosat” yoki ―”Avval taom so‘ngra kalom” 
deydilar. Ijtimoiy-iqtisodiy jamiyatimizni va hayotning poydevorlarini targ‘ibot 
qiluvchi ulamolarimiz. Insonning iqtisodiy sa’y-harakatlari negizida hamisha 
muayyan qonun-qoidalar yotadi. Shu bois ularni bilishga va o‘rganishga intilish 
qadimdan mavjud. Insoniyat asrlar davomida iqtisodiy xodisalarni o‘rganish va fan 
sifatida avlodlarimizga o‘qitish, bilim berish, ularni kuzatish, umumlashtirgan holda 
turli fikr-mulohazalar, ilmiy qarashlarni olg‘a surganlar.  XX asrga kelib iqtisodiyot 
ilmiga e’tibor g‘oyatda kuchaydi. Jahondagi eng buyuk tabiatshunos omillar, 
madaniyat arboblari qatorida 1969-1991 yillarda 23 nafar taniqli iqtisodchi 
olimlarga xalqaro Nobel mukofoti berildi. Hozirgi kunda iqtisodiyot ilmi bir olam 
va ko‘p qirrali, uning tarkibiga 20ga yaqin ―Iqtisodiyot‖ fanlari kiradi. Bu fanlar 
iqtisodiyotning turli sohalariga oid eng asosiy mavzular, tushunchalar va tamoyillar 
qamrab olingan. Ularning oldida asosan ikki vazifa turadi: birinchisi, kishilarga 
iqtisodiyotning sir-asrorlarini o‘rganib, ularning iqtisodiy savodini chiqarish, 
kishilarni bilim saviyasini oshirish; ikkinchisi, iqtisodiyotga oid amaliy qoidalarni 
ayrim kishilar, oilalar, firmalar va davlat xizmatchilari e’tiboriga yetkazish. Har bir 
kishi kasbidan qat’iy nazar iqtisod dunyosi bilan u yoki bu darajada aloqada bo‘ladi, 
uning qonun-qoidalariga amal qilgan sharoitda kechiradi. Lekin kishilarning iqtisod 
dunyosidagi ishtiroki va faoliyati bir xil bo‘lmaydi. Ulardan ayrimlari tadbirkor 
bo‘lib, iqtisodga boshi bilan sho‘ng‘ib ketsa, boshqa biri yollanib ishlaydi va uning 
iqtisodiy faoliyati ma’lum darajada cheklangan bo‘ladi. Yakka bir kishi iqtisodiyot 
ehtiyoji qondirilmay, faqatgina eng zarur bo‘lgan birinchi darajali tirikchilik vositalari bilan cheklanib qolaveradi. Bu esa jamiyatda nomutanosiblikning kelib chiqishiga sabab bo‘ladi. Iqtisodiyot o‘sib, rivojlanishi bilan iste’mol tovarlari ko‘payadi, kengayadi, ularning taqsimoti ham yanada ko‘proq ko‘pchilik manfaatini hisobga olib taqsimlanadi. Hozirgi rivojlangan bozor iqtisodiyoti sharoitida mamlakatlar iqtisodiyotiga xos xususiyat ayrim toifa, guruhning emas, balki keng xalq ommasi ehtiyojlarining tobora to‘laroq qondirilishidan iborat. 1.2. “Iqtisodiy bilim asoslari” fanini o‘qitishning zaruriyati. “Avval iqtisod, so‘ngra siyosat” yoki ―”Avval taom so‘ngra kalom” deydilar. Ijtimoiy-iqtisodiy jamiyatimizni va hayotning poydevorlarini targ‘ibot qiluvchi ulamolarimiz. Insonning iqtisodiy sa’y-harakatlari negizida hamisha muayyan qonun-qoidalar yotadi. Shu bois ularni bilishga va o‘rganishga intilish qadimdan mavjud. Insoniyat asrlar davomida iqtisodiy xodisalarni o‘rganish va fan sifatida avlodlarimizga o‘qitish, bilim berish, ularni kuzatish, umumlashtirgan holda turli fikr-mulohazalar, ilmiy qarashlarni olg‘a surganlar. XX asrga kelib iqtisodiyot ilmiga e’tibor g‘oyatda kuchaydi. Jahondagi eng buyuk tabiatshunos omillar, madaniyat arboblari qatorida 1969-1991 yillarda 23 nafar taniqli iqtisodchi olimlarga xalqaro Nobel mukofoti berildi. Hozirgi kunda iqtisodiyot ilmi bir olam va ko‘p qirrali, uning tarkibiga 20ga yaqin ―Iqtisodiyot‖ fanlari kiradi. Bu fanlar iqtisodiyotning turli sohalariga oid eng asosiy mavzular, tushunchalar va tamoyillar qamrab olingan. Ularning oldida asosan ikki vazifa turadi: birinchisi, kishilarga iqtisodiyotning sir-asrorlarini o‘rganib, ularning iqtisodiy savodini chiqarish, kishilarni bilim saviyasini oshirish; ikkinchisi, iqtisodiyotga oid amaliy qoidalarni ayrim kishilar, oilalar, firmalar va davlat xizmatchilari e’tiboriga yetkazish. Har bir kishi kasbidan qat’iy nazar iqtisod dunyosi bilan u yoki bu darajada aloqada bo‘ladi, uning qonun-qoidalariga amal qilgan sharoitda kechiradi. Lekin kishilarning iqtisod dunyosidagi ishtiroki va faoliyati bir xil bo‘lmaydi. Ulardan ayrimlari tadbirkor bo‘lib, iqtisodga boshi bilan sho‘ng‘ib ketsa, boshqa biri yollanib ishlaydi va uning iqtisodiy faoliyati ma’lum darajada cheklangan bo‘ladi. Yakka bir kishi iqtisodiyot  
 
ilmini o‘rganishni o‘ziga kasb qilib, uning sir asrorlarini qunt bilan o‘rganishga 
intiladi. Iqtisodiyotni bilish bir gurux kishilar uchun ularning kasbi bilan bog‘liq 
bo‘lsa, boshqa bir gurux kishilar uchun ularni hayot kechirishi, ya’ni pul topishi, uni 
sarflashi, jamg‘arishi tovar va xizmatlarni iste’mol etish uchun zarur. Har bir kishi 
xech bo‘lmaganda iqtisodiyot maydoniga iste’molchi sifatida kirib keladi. 
Iqtisodiyot qonun-qoidalarini bilmaganlarning ham kuni bir amallab o‘tadi, lekin 
ularning qiyinchiliklarga duch keladilar, farovon hayot kechira olmaydilar. 
Aksincha, iqtisodiy qonun-qoidalarga tayanib ish ko‘rish ularga binoan harakat 
qilish ijobiy natija beradi. Demak, iqtisodiyotning umumiy bilimlariga ega bo‘lish 
va shunga asoslangan holda hayot kechirish talab etiladi. Tabiatda tayyor holda non, 
kiyim-kechak, uy-joy yo‘q. Inson tabiatda tayyor holda uchramaydigan barcha 
narsalarni o‘zi yaratishga majbur. U shu maqsadda tabiat qo‘ynida ―Iqtisodiyot‖ 
deb atalmish ulkan xo‘jalikni barpo etadi. Iqtisodiyot-bu insonning yer yuzida 
yashashi va kamol topishi bilan bog‘liq xo‘jalik yuritish tizimidir. Iqtisodiyotning 
eng asosiy tarkibiy qismi bu odamlardir. Odam o‘z mehnati aql-idroki evaziga 
iqtisodiyotni harakatga keltiradi, boshqaradi. Iqtisodiyotning ikkinchi tarkibiy qismi 
bu tabiatdir. Tabiat iqtisodiyotning xom ashyo manbaidir.  
Iqtisodiyotning uchinchi bo‘lagi bino va inshootlar, zavod va fabrikalar, yo‘l 
va ko‘priklar, asbob-uskunalar, mashina va mexanizmlar va boshqa bir qator inson 
qo‘li bilan yaratilgan narsalardan tarkib topgan sun’iy muhitdir. Iqtisodiyot fani 
jamiyat va uning a’zolariga mavjud resurslar: tabiiy, kapital, insonlarning mehnati 
hamda qobiliyatlari, malaka bilimlaridan o‘z maqsadlariga erishish uchun qanday 
foydalanishni o‘rgatadi. Bu bilan jamiyat va tabiatni ulug‘lash, ardoqlash hamda 
istiqbolli porloq davlat qurishda yetuk malakali kadrlarni tayyorlashda xizmat qiladi. 
Mustaqillikka erishgan dastlabki kunlarimizdan boshlab Birinchi Prezidentimiz 
I.Karimov mamlakatimiz fuqarolari oldiga ―Pirovard maqsadimiz ijtimoiy 
yo‘naltirilgan barqaror bozor iqtisodiyotiga, ochiq tashqi siyosatga ega bo‘lgan 
kuchli demokratik huquqiy davlatni va fuqarolik jamiyatni barpo etishdan iborat‖ – 
degan maqsadni qo‘ydilar. Mazkur maqsad asosida birinchi navbatda iqtsodiyotni 
ustun turmog‘i, uning ichki mazmunini tashkil qilmog‘i, aynan iqtisodiyot, uni 
ilmini o‘rganishni o‘ziga kasb qilib, uning sir asrorlarini qunt bilan o‘rganishga intiladi. Iqtisodiyotni bilish bir gurux kishilar uchun ularning kasbi bilan bog‘liq bo‘lsa, boshqa bir gurux kishilar uchun ularni hayot kechirishi, ya’ni pul topishi, uni sarflashi, jamg‘arishi tovar va xizmatlarni iste’mol etish uchun zarur. Har bir kishi xech bo‘lmaganda iqtisodiyot maydoniga iste’molchi sifatida kirib keladi. Iqtisodiyot qonun-qoidalarini bilmaganlarning ham kuni bir amallab o‘tadi, lekin ularning qiyinchiliklarga duch keladilar, farovon hayot kechira olmaydilar. Aksincha, iqtisodiy qonun-qoidalarga tayanib ish ko‘rish ularga binoan harakat qilish ijobiy natija beradi. Demak, iqtisodiyotning umumiy bilimlariga ega bo‘lish va shunga asoslangan holda hayot kechirish talab etiladi. Tabiatda tayyor holda non, kiyim-kechak, uy-joy yo‘q. Inson tabiatda tayyor holda uchramaydigan barcha narsalarni o‘zi yaratishga majbur. U shu maqsadda tabiat qo‘ynida ―Iqtisodiyot‖ deb atalmish ulkan xo‘jalikni barpo etadi. Iqtisodiyot-bu insonning yer yuzida yashashi va kamol topishi bilan bog‘liq xo‘jalik yuritish tizimidir. Iqtisodiyotning eng asosiy tarkibiy qismi bu odamlardir. Odam o‘z mehnati aql-idroki evaziga iqtisodiyotni harakatga keltiradi, boshqaradi. Iqtisodiyotning ikkinchi tarkibiy qismi bu tabiatdir. Tabiat iqtisodiyotning xom ashyo manbaidir. Iqtisodiyotning uchinchi bo‘lagi bino va inshootlar, zavod va fabrikalar, yo‘l va ko‘priklar, asbob-uskunalar, mashina va mexanizmlar va boshqa bir qator inson qo‘li bilan yaratilgan narsalardan tarkib topgan sun’iy muhitdir. Iqtisodiyot fani jamiyat va uning a’zolariga mavjud resurslar: tabiiy, kapital, insonlarning mehnati hamda qobiliyatlari, malaka bilimlaridan o‘z maqsadlariga erishish uchun qanday foydalanishni o‘rgatadi. Bu bilan jamiyat va tabiatni ulug‘lash, ardoqlash hamda istiqbolli porloq davlat qurishda yetuk malakali kadrlarni tayyorlashda xizmat qiladi. Mustaqillikka erishgan dastlabki kunlarimizdan boshlab Birinchi Prezidentimiz I.Karimov mamlakatimiz fuqarolari oldiga ―Pirovard maqsadimiz ijtimoiy yo‘naltirilgan barqaror bozor iqtisodiyotiga, ochiq tashqi siyosatga ega bo‘lgan kuchli demokratik huquqiy davlatni va fuqarolik jamiyatni barpo etishdan iborat‖ – degan maqsadni qo‘ydilar. Mazkur maqsad asosida birinchi navbatda iqtsodiyotni ustun turmog‘i, uning ichki mazmunini tashkil qilmog‘i, aynan iqtisodiyot, uni  
 
yanada 
rivojlantirish 
muammolari 
mamlakatimiz 
siyosatning 
asosiy 
yo‘nalishlaridan biri qilib belgilab berildi. Aynan ana shu vazifalarni amalga 
oshirish uchun bugungi kun o‘quvchilariga javob beradigan, raqobatdosh kadrlar 
tayyorlash ta’lim jarayonining asosiy maqsadlaridan biridir. Mazkur masala uzluksiz 
majburiy ta’limning barcha bosqichlarida o‘qitiladigan iqtisodiy ta’limning 
maqsadini ham tashkil etadi.  
Iqtisodiy ta’limning oldiga qo‘ygan maqsadlarini amalga oshirishda quyidagi 
vazifalar belgilanadi. 
 - iqtisodiy faoliyat sub’ekti ekanligini inobatga olgan holda ularning 
kelajakdagi hayotiy malakalarini oshirish;  
- majburiy ta’lim jarayonining barcha bosqichlarida moddiy va tabiiy mehnat 
resurslaridan samarali foydala oladigan kadrlarni tayyorlash;  
- o‘z mehnatini sarflash sohasi va shakllarini mustaqil belgilash malakalarini 
shakllantirish; 
 - mamlakatimizda xususiy tadbirkorlik va xususiy mulkchilikka berilayotgan 
imkoniyatlarni tushuntirish va ulardan oqilon foydalana olish ko‘nikmalarini 
shakllantirish;  
- iqtisodiy madaniyatni yuksaltirish bilan bir qatorda soliq madaniyatni 
shakllantirish;  
- iste’mol madaniyatini yuksaltirish;  
- ongiga iqtisodiy islohatlarning huquqiy negizining barpo etilishining asosiy 
va eng asosiy sababi mustaqillik bergan ne’mat ekanligini singdirib borish; 
 - yangi vujudga kelgan iqtisodiy shart-sharoitlar asosida yashash va faoliyat 
ko‘rsatishi uchun zarur bo‘lgan amaliy iqtisodiy bilim va malakalarni shakllantirish; 
 - jamiyat taraqqiyotida bo‘layotgan o‘zgarishlarning iqtisodiy mohiyatini 
anglashi, tahlil qilishi, ular haqida fikr yuritishi va o‘z munosabatini bildirish 
ko‘nikmasini tarkib toptirish; 
 - iqtisodiyot bilan bog‘liq bo‘lgan muayyan hayotiy vaziyatlarda eng maqbul 
yechim topa bilishi, to‘g‘ri qaror qabul qila olish kabi kompetensiya lari 
shakllantiriladi.  
yanada rivojlantirish muammolari mamlakatimiz siyosatning asosiy yo‘nalishlaridan biri qilib belgilab berildi. Aynan ana shu vazifalarni amalga oshirish uchun bugungi kun o‘quvchilariga javob beradigan, raqobatdosh kadrlar tayyorlash ta’lim jarayonining asosiy maqsadlaridan biridir. Mazkur masala uzluksiz majburiy ta’limning barcha bosqichlarida o‘qitiladigan iqtisodiy ta’limning maqsadini ham tashkil etadi. Iqtisodiy ta’limning oldiga qo‘ygan maqsadlarini amalga oshirishda quyidagi vazifalar belgilanadi. - iqtisodiy faoliyat sub’ekti ekanligini inobatga olgan holda ularning kelajakdagi hayotiy malakalarini oshirish; - majburiy ta’lim jarayonining barcha bosqichlarida moddiy va tabiiy mehnat resurslaridan samarali foydala oladigan kadrlarni tayyorlash; - o‘z mehnatini sarflash sohasi va shakllarini mustaqil belgilash malakalarini shakllantirish; - mamlakatimizda xususiy tadbirkorlik va xususiy mulkchilikka berilayotgan imkoniyatlarni tushuntirish va ulardan oqilon foydalana olish ko‘nikmalarini shakllantirish; - iqtisodiy madaniyatni yuksaltirish bilan bir qatorda soliq madaniyatni shakllantirish; - iste’mol madaniyatini yuksaltirish; - ongiga iqtisodiy islohatlarning huquqiy negizining barpo etilishining asosiy va eng asosiy sababi mustaqillik bergan ne’mat ekanligini singdirib borish; - yangi vujudga kelgan iqtisodiy shart-sharoitlar asosida yashash va faoliyat ko‘rsatishi uchun zarur bo‘lgan amaliy iqtisodiy bilim va malakalarni shakllantirish; - jamiyat taraqqiyotida bo‘layotgan o‘zgarishlarning iqtisodiy mohiyatini anglashi, tahlil qilishi, ular haqida fikr yuritishi va o‘z munosabatini bildirish ko‘nikmasini tarkib toptirish; - iqtisodiyot bilan bog‘liq bo‘lgan muayyan hayotiy vaziyatlarda eng maqbul yechim topa bilishi, to‘g‘ri qaror qabul qila olish kabi kompetensiya lari shakllantiriladi.  
 
Iqtisodiy bilim asoslari ta’limining oldiga qo‘yilgan maqsad va vazifalari 
hamda uzluksiz majburiy ta’limning davlat ta’lim standatlarida belgilangan 
o‘quvchilarning bilim, ko‘nikma va malakalarini shakllantirish orqali ularda 
iqtisodiy kompetentlikni shakllantirish yuzasidan talablarni o‘z ichiga olgan 
―Iqtisodiy bilim asoslari‖ fanining o‘ziga xos xususiyatlaridan biri shuki, 
tushunchalar oddiydan - murakkablikka qarab uzviylik va uzluksizlik tamoyili 
asosida takrorlanib, mavzular rivojlantirib boradi. Umumiy o‘rta ta’lim 
muassasalarida iqtisodiy bilim asoslari fanini o‘qitishning asosiy maqsadi: - 
o‘quvchilarda iqtisodiy savodxonlikni va iqtisodiy madaniyatni shakllantirish; - 
ijtimoiy-iqtisodiy faoliyat bilan bog‘liq bo‘lgan muayyan hayotiy vaziyatlarda eng 
maqbul yechim topa olish va to‘g‘ri qaror qabul qilishga o‘rgatishdan iborat. 
Umumiy o‘rta ta’lim muassasalarida iqtisodiy bilim asoslari fanini o‘qitishning 
asosiy vazifasi: - o‘quvchilarda kundalik faoliyatda qo‘llash, fanlarni o‘rganish va 
ta’lim olishni davom ettirish uchun zarur bo‘lgan iqtisodiy bilimlarni shakllantirish; 
- tabiiy-moddiy resurslardan oqilona foydalanish va asrab-avaylash, ongli ravishda 
kasb tanlashga yo‘naltirishdan iborat.  
 
 1.3. “Iqtisodiy bilim asoslari” fanining o‘quv dasturi.  
 
8- sinf “Iqtisodiy bilim asoslari” (Jami:34 soat, haftasiga 1 soatdan)  
1. Iqtisodiyotga kirish (6 soat). 
 Iqtisodiyot bilan tanishuv. Iqtisodiyot fanining tarixi. Iqtisodiyot. Iqtisodiyot 
fani. Iqtisodiyotning asosiy qismlari. Iqtisodiyot – xo‘jalik tizimi sifatida. 
Iqtisodiyotga oid sharqona tarixiy qarashlar. Mikroiqtisodiyot. Makroiqtisodiyot. 
Cheklanganlik muammosi. Ehtiyoj. Moddiy ehtiyojlar. Ma’naviy ehtiyojlar. 
Shaxsiy va ijtimoiy ehtiyojlar. Mehnat qilishga bo‘lgan ehtiyoj. Ehtiyojlarning 
yuksalib borishi. Ehtiyojlarning cheksizligi. Resurslarning cheklanganligi. 
Iqtisodiyotning asosiy muammosi. Tanlov va uning muqobil qiymati. Tanlov 
zaruriyati. Muqobil qiymat. Murosali tanlov.  
Ishlab chiqarish va uning omillari. Resurslar. Tabiiy resurslar. Kapital 
Iqtisodiy bilim asoslari ta’limining oldiga qo‘yilgan maqsad va vazifalari hamda uzluksiz majburiy ta’limning davlat ta’lim standatlarida belgilangan o‘quvchilarning bilim, ko‘nikma va malakalarini shakllantirish orqali ularda iqtisodiy kompetentlikni shakllantirish yuzasidan talablarni o‘z ichiga olgan ―Iqtisodiy bilim asoslari‖ fanining o‘ziga xos xususiyatlaridan biri shuki, tushunchalar oddiydan - murakkablikka qarab uzviylik va uzluksizlik tamoyili asosida takrorlanib, mavzular rivojlantirib boradi. Umumiy o‘rta ta’lim muassasalarida iqtisodiy bilim asoslari fanini o‘qitishning asosiy maqsadi: - o‘quvchilarda iqtisodiy savodxonlikni va iqtisodiy madaniyatni shakllantirish; - ijtimoiy-iqtisodiy faoliyat bilan bog‘liq bo‘lgan muayyan hayotiy vaziyatlarda eng maqbul yechim topa olish va to‘g‘ri qaror qabul qilishga o‘rgatishdan iborat. Umumiy o‘rta ta’lim muassasalarida iqtisodiy bilim asoslari fanini o‘qitishning asosiy vazifasi: - o‘quvchilarda kundalik faoliyatda qo‘llash, fanlarni o‘rganish va ta’lim olishni davom ettirish uchun zarur bo‘lgan iqtisodiy bilimlarni shakllantirish; - tabiiy-moddiy resurslardan oqilona foydalanish va asrab-avaylash, ongli ravishda kasb tanlashga yo‘naltirishdan iborat. 1.3. “Iqtisodiy bilim asoslari” fanining o‘quv dasturi. 8- sinf “Iqtisodiy bilim asoslari” (Jami:34 soat, haftasiga 1 soatdan) 1. Iqtisodiyotga kirish (6 soat). Iqtisodiyot bilan tanishuv. Iqtisodiyot fanining tarixi. Iqtisodiyot. Iqtisodiyot fani. Iqtisodiyotning asosiy qismlari. Iqtisodiyot – xo‘jalik tizimi sifatida. Iqtisodiyotga oid sharqona tarixiy qarashlar. Mikroiqtisodiyot. Makroiqtisodiyot. Cheklanganlik muammosi. Ehtiyoj. Moddiy ehtiyojlar. Ma’naviy ehtiyojlar. Shaxsiy va ijtimoiy ehtiyojlar. Mehnat qilishga bo‘lgan ehtiyoj. Ehtiyojlarning yuksalib borishi. Ehtiyojlarning cheksizligi. Resurslarning cheklanganligi. Iqtisodiyotning asosiy muammosi. Tanlov va uning muqobil qiymati. Tanlov zaruriyati. Muqobil qiymat. Murosali tanlov. Ishlab chiqarish va uning omillari. Resurslar. Tabiiy resurslar. Kapital  
 
resurslar. Mehnat resurslari. Ishlab chiqarish. Mahsulot. Iqtisodiy ne’mat va uning 
tovar va xizmat ko‘rinishlari. Ishlab chiqarishning moddiy va nomoddiy sohalari. 
Ishlab chiqarish omillari. Tabiiy omil. Kapital omili. Mehnat omili. Tadbirkorlik 
omili. Mehnat taqsimoti va ixtisoslashuv. Mehnat unumdorligi. Fan va texnika 
taraqqiyoti. Mehnat taqsimoti. Ixtisoslashuv. Soha va tarmoqlar. Xududiy 
ixtisoslashuv.  
Iqtisodiy tizimlar. Har qanday iqtisodiy xo‘jalik tizimi oldida turgan uchta 
savol:  
―Nima ishlab chiqarish kerak, qanday ishlab chiqarish kerak?, ―Kim uchun 
ishlab chiqarish kerak?. 
 Iqtisodiy tizim. Iqtisodiy tizim turlari. An’anaviy iqtisodiyot. Markazlashgan 
rejali iqtisodiyot va uning muammolari. Bozor iqtisodiyoti va uning asosiy 
xususiyatlari. Aralash iqtisodiyot.  
2. Bozor (4 soat). 
 Ayirboshlash va pul. Natural xo‘jalik. Ayirboshlash. Tovar tushunchasi. 
Tovar xo‘jaligi. Pul. Qadimda pul. Tanga va qog‘oz pullar. Tovar-pul almashuvi. 
Pulning vazifalari. Turli mamlakat pullari. Zamonaviy pullar. Bozor va uning turlari. 
Bozor. Sotuvchi va xaridor. Ular orasidagi oldi - sotdi munosabatlari. Bozorning 
vazifalari. Bozorning turlari. Xalq iste’moli tovarlari bozori, ishlab chiqarish 
vositalari bozori, mehnat bozori, moliya bozori, intellektual tovarlar bozori. 
Sharqona bozor xususiyatlari.  Bozorlar va narxlar. Narx. Bozorda narxning 
shakllanish mexanizmi. Narxlarning vazifalari. Bozor qatnashchilari. Bozor 
ishtirokchilari: ishlab chiqaruvchi, iste’molchi va davlat. Ular orasida bozor 
sharoitidagi tovar-pul munosabatlari. Bozor infratuzilmalari.  
3. Oila va uy xo‘jaliklari iqtisodiyoti (6 soat).  
Iste’molchilarning daromadlari va xarajat turlari. Iste’molchi. Iste’molchi 
daromadlari. Ish haqi. Oylik maosh. Ishbay ish haqi. Vaqtbay ish haqi. Iste’molchi 
xarajatlari. Oila byudjeti. Majburiy xarajatlar. Erkin xarajatlar. Engel qonuni. Mulk 
va xususiylashtirish. Mulk tushunchasi. Mulkning paydo bo‘lish tarixi. Mulk va 
undan foydalanish bo‘yicha sharq allomalarining qarashlari. Mulk ob’ekti: yer va 
resurslar. Mehnat resurslari. Ishlab chiqarish. Mahsulot. Iqtisodiy ne’mat va uning tovar va xizmat ko‘rinishlari. Ishlab chiqarishning moddiy va nomoddiy sohalari. Ishlab chiqarish omillari. Tabiiy omil. Kapital omili. Mehnat omili. Tadbirkorlik omili. Mehnat taqsimoti va ixtisoslashuv. Mehnat unumdorligi. Fan va texnika taraqqiyoti. Mehnat taqsimoti. Ixtisoslashuv. Soha va tarmoqlar. Xududiy ixtisoslashuv. Iqtisodiy tizimlar. Har qanday iqtisodiy xo‘jalik tizimi oldida turgan uchta savol: ―Nima ishlab chiqarish kerak, qanday ishlab chiqarish kerak?, ―Kim uchun ishlab chiqarish kerak?. Iqtisodiy tizim. Iqtisodiy tizim turlari. An’anaviy iqtisodiyot. Markazlashgan rejali iqtisodiyot va uning muammolari. Bozor iqtisodiyoti va uning asosiy xususiyatlari. Aralash iqtisodiyot. 2. Bozor (4 soat). Ayirboshlash va pul. Natural xo‘jalik. Ayirboshlash. Tovar tushunchasi. Tovar xo‘jaligi. Pul. Qadimda pul. Tanga va qog‘oz pullar. Tovar-pul almashuvi. Pulning vazifalari. Turli mamlakat pullari. Zamonaviy pullar. Bozor va uning turlari. Bozor. Sotuvchi va xaridor. Ular orasidagi oldi - sotdi munosabatlari. Bozorning vazifalari. Bozorning turlari. Xalq iste’moli tovarlari bozori, ishlab chiqarish vositalari bozori, mehnat bozori, moliya bozori, intellektual tovarlar bozori. Sharqona bozor xususiyatlari. Bozorlar va narxlar. Narx. Bozorda narxning shakllanish mexanizmi. Narxlarning vazifalari. Bozor qatnashchilari. Bozor ishtirokchilari: ishlab chiqaruvchi, iste’molchi va davlat. Ular orasida bozor sharoitidagi tovar-pul munosabatlari. Bozor infratuzilmalari. 3. Oila va uy xo‘jaliklari iqtisodiyoti (6 soat). Iste’molchilarning daromadlari va xarajat turlari. Iste’molchi. Iste’molchi daromadlari. Ish haqi. Oylik maosh. Ishbay ish haqi. Vaqtbay ish haqi. Iste’molchi xarajatlari. Oila byudjeti. Majburiy xarajatlar. Erkin xarajatlar. Engel qonuni. Mulk va xususiylashtirish. Mulk tushunchasi. Mulkning paydo bo‘lish tarixi. Mulk va undan foydalanish bo‘yicha sharq allomalarining qarashlari. Mulk ob’ekti: yer va  
 
ekin maydonlari, tabiiy boyliklar, inson qo‘li bilan yaratilgan iqtisodiy ne’matlar, 
pul mablag‘lari, ma’naviy ozuqalar, intellektual va ma’lumot manbalari, ishchi 
kuchi. Mulk sub’ekti: alohida olingan shaxs, oila, odamlar jamoasi, davlat 
tashkilotlari. Mulk shakllari. Xususiy mulk. Jamoa mulki. Davlat mulki. Mulkning 
iqtisodiy hayotdagi o‘rni. Hozirgi zamondagi mulk munosabatlaridagi o‘zgarishlar. 
Xususiylashtirish. O‘zbekistonda xususiylashtirish jarayoni. Daromad va boylik. 
Inson kapitali. Moddiy kapital. Boylik. Omonat. Tadbirkorlik foydasi. Real va 
nominal daromad. Jamg‘arish va sug‘urta.Jamg‘arma. Jamg‘arish usullari. Sug‘urta. 
Iqtisodiy qaror qabul qilish. Iqtisodiy qaror. Iqtisodiy qaror qabul qilish bosqichlari. 
Qarorning qadr qimmati va nafi. Iste’molchilarning huquqlari. Iste’molchi 
huquqlari. Reklama. Tovarning shtrix kodi.  
4. Talab va taklif (7 soat). 
 Talab va talab qonuni. Talab. Talab miqdori. Talab chizig‘i. Talab qonuni. 
Talabga ta’sir etuvchi boshqa omillar.Normal tovarlar. Past tabaqali tovarlar bir-
birining o‘rnini bosuvchi tovarlar. O‘zaro bog‘liq tovarlar. Birbirining o‘rnini 
to‘ldiruvchi tovarlar. Taklif va taklif qonuni. Taklif. Taklif miqdori. Taklif chizig‘i. 
Taklif qonuni. Taklifga ta’sir etuvchi boshqa omillar. Taklifga ta’sir etuvchi boshqa 
omillar. Tovarning bozor narxi. Muvozanat narx va muvozanat miqdor. To‘yingan 
va taqchil bozor. Muvozanatlashgan bozor. Qat’iy narxlar. Talab va taklif 
o‘zgarishining bozor narxiga ta’siri.Talab va taklif o‘zgarishining muvozanat narxga 
ta’siri. Narxlarning muvozanat narx atrofida tebranishi.  
5. Raqobat va bozor iqtisodiyoti (4 soat). 
 Raqobat. Raqobat. Raqobatning bozordagi o‘rni. Raqobatning turlari. 
Monopoliya va monopollashgan bozorlar. Bozorning monopollashganlik darajasiga 
qarab turlanishi. Sof raqobat bozori, monopolistik raqobat bozori, oligopoliya, sof 
monopolistik bozorlar. Tabiiy monopoliya. Davlat — bozor munosabatlari 
himoyachisi. O‘zbekistonda antimonopol qonunchilik. Bozor iqtisodiyoti. Bozor 
iqtisodiyotining asosiy xususiyatlari. Bozor iqtisodiyotining nochorligi. O‘zbekiston 
bozor iqtisodiyoti sari. Bozor iqtisodiyotiga o‘tish davrining mohiyati. 
O‘zbekistonda o‘tish davrining o‘zgachaligi. Bozor iqtisodiyotiga o‘tishning–
ekin maydonlari, tabiiy boyliklar, inson qo‘li bilan yaratilgan iqtisodiy ne’matlar, pul mablag‘lari, ma’naviy ozuqalar, intellektual va ma’lumot manbalari, ishchi kuchi. Mulk sub’ekti: alohida olingan shaxs, oila, odamlar jamoasi, davlat tashkilotlari. Mulk shakllari. Xususiy mulk. Jamoa mulki. Davlat mulki. Mulkning iqtisodiy hayotdagi o‘rni. Hozirgi zamondagi mulk munosabatlaridagi o‘zgarishlar. Xususiylashtirish. O‘zbekistonda xususiylashtirish jarayoni. Daromad va boylik. Inson kapitali. Moddiy kapital. Boylik. Omonat. Tadbirkorlik foydasi. Real va nominal daromad. Jamg‘arish va sug‘urta.Jamg‘arma. Jamg‘arish usullari. Sug‘urta. Iqtisodiy qaror qabul qilish. Iqtisodiy qaror. Iqtisodiy qaror qabul qilish bosqichlari. Qarorning qadr qimmati va nafi. Iste’molchilarning huquqlari. Iste’molchi huquqlari. Reklama. Tovarning shtrix kodi. 4. Talab va taklif (7 soat). Talab va talab qonuni. Talab. Talab miqdori. Talab chizig‘i. Talab qonuni. Talabga ta’sir etuvchi boshqa omillar.Normal tovarlar. Past tabaqali tovarlar bir- birining o‘rnini bosuvchi tovarlar. O‘zaro bog‘liq tovarlar. Birbirining o‘rnini to‘ldiruvchi tovarlar. Taklif va taklif qonuni. Taklif. Taklif miqdori. Taklif chizig‘i. Taklif qonuni. Taklifga ta’sir etuvchi boshqa omillar. Taklifga ta’sir etuvchi boshqa omillar. Tovarning bozor narxi. Muvozanat narx va muvozanat miqdor. To‘yingan va taqchil bozor. Muvozanatlashgan bozor. Qat’iy narxlar. Talab va taklif o‘zgarishining bozor narxiga ta’siri.Talab va taklif o‘zgarishining muvozanat narxga ta’siri. Narxlarning muvozanat narx atrofida tebranishi. 5. Raqobat va bozor iqtisodiyoti (4 soat). Raqobat. Raqobat. Raqobatning bozordagi o‘rni. Raqobatning turlari. Monopoliya va monopollashgan bozorlar. Bozorning monopollashganlik darajasiga qarab turlanishi. Sof raqobat bozori, monopolistik raqobat bozori, oligopoliya, sof monopolistik bozorlar. Tabiiy monopoliya. Davlat — bozor munosabatlari himoyachisi. O‘zbekistonda antimonopol qonunchilik. Bozor iqtisodiyoti. Bozor iqtisodiyotining asosiy xususiyatlari. Bozor iqtisodiyotining nochorligi. O‘zbekiston bozor iqtisodiyoti sari. Bozor iqtisodiyotiga o‘tish davrining mohiyati. O‘zbekistonda o‘tish davrining o‘zgachaligi. Bozor iqtisodiyotiga o‘tishning–  
 
O‘zbekiston modeli. O‘zbekiston Respublikasining bozor iqtisodiyotiga o‘tishining 
besh tamoyili. Bozor iqtisodiyotiga o‘tish islohotlari.  
6. Soliq tizimi (3 soat). 
 Soliqlar va ularning turlari. Soliq va uning mohiyati. Soliqlar – davlatning 
asosiy daromad manbai. Soliqlarning turlari. To‘g‘ri va egri soliqlar. Davlat va 
mahalliy soliqlar. Davlatning boshqa daromad manbalari. Jismoniy shaxs, yuridik 
shaxs. Soliqqa tortish asoslari. Soliq subektlari. Soliq to‘lovchilar. Vakolatli 
organlar. Soliq Kodeksi. Soliqqa tortishning asosiy tamoyillari. Soliq to‘lovining 
o‘ziga xos xususiyatlari. Soliq ob’ekti. Soliq stavkasi. Proporsional soliq stavkasi. 
Regressiv soliq stavkasi. Progressiv soliq stavkasi. Soliq to‘lovchilarning huquqlari 
va majburiyatlari. Soliq to‘lovchilarning huquqlari va majburiyatlari.  
 
Oraliq va yakuniy nazorat darslari (4 soat). 
 
9- SINF (Jami: 34 soat, haftasiga 1 soatdan) 
 
1. Tadbirkorlik va ishlab chiqarish (10 soat).  
Tadbirkorlik. Tadbirkorlik va uning asosiy xususiyatlari. Tadbirkorlikning 
iqtisodiyotdagi o‘rni. Biznes g‘oya va biznes reja. Tadbirkor va unga xos 
xususiyatlar. Tadbirkorlik faoliyatining turlari: ishlab chiqarish, tijorat, moliyaviy, 
vositachilik va sug‘urta faoliyati. Firma va uning turlari. Firmalar va ularning turlari. 
Egasi yakka shaxs bo‘lgan firma, shirkat, sherikchilik asosida tuzilgan firma, 
mas’uliyati cheklangan va cheklanmagan firmalar. Ularning tashkiliy asoslari va bir 
biridan farqlari. Aksiyadorlar jamiyati. Aksiyadorlar jamiyatining tashkiliy 
tuzilmasi. Ochiq va yopiq turdagi aksiyadorlar jamiyati. Oddiy va imtiyozli 
aksiyalar. Aksiyaning nominal qiymati, bozor narxi va kursi. Firmani ochish. Yakka 
tartibdagi tadbirkorlik. Firma ochishning tashkiliy yo‘l-yo‘riqlari. Firma nizomi va 
ta’sis shartnomasi. O‘zbekistonda tadbirkorlik faoliyati bilan shug‘ullanishning 
huquqiy asoslari. Firma mablag‘lari va harajatlari. Firmaning mablag‘lari. Asosiy va 
aylanma mablag‘lar. Amortizatsiya va amortizatsiya ajratmasi. Firmaning umumiy 
O‘zbekiston modeli. O‘zbekiston Respublikasining bozor iqtisodiyotiga o‘tishining besh tamoyili. Bozor iqtisodiyotiga o‘tish islohotlari. 6. Soliq tizimi (3 soat). Soliqlar va ularning turlari. Soliq va uning mohiyati. Soliqlar – davlatning asosiy daromad manbai. Soliqlarning turlari. To‘g‘ri va egri soliqlar. Davlat va mahalliy soliqlar. Davlatning boshqa daromad manbalari. Jismoniy shaxs, yuridik shaxs. Soliqqa tortish asoslari. Soliq subektlari. Soliq to‘lovchilar. Vakolatli organlar. Soliq Kodeksi. Soliqqa tortishning asosiy tamoyillari. Soliq to‘lovining o‘ziga xos xususiyatlari. Soliq ob’ekti. Soliq stavkasi. Proporsional soliq stavkasi. Regressiv soliq stavkasi. Progressiv soliq stavkasi. Soliq to‘lovchilarning huquqlari va majburiyatlari. Soliq to‘lovchilarning huquqlari va majburiyatlari. Oraliq va yakuniy nazorat darslari (4 soat). 9- SINF (Jami: 34 soat, haftasiga 1 soatdan) 1. Tadbirkorlik va ishlab chiqarish (10 soat). Tadbirkorlik. Tadbirkorlik va uning asosiy xususiyatlari. Tadbirkorlikning iqtisodiyotdagi o‘rni. Biznes g‘oya va biznes reja. Tadbirkor va unga xos xususiyatlar. Tadbirkorlik faoliyatining turlari: ishlab chiqarish, tijorat, moliyaviy, vositachilik va sug‘urta faoliyati. Firma va uning turlari. Firmalar va ularning turlari. Egasi yakka shaxs bo‘lgan firma, shirkat, sherikchilik asosida tuzilgan firma, mas’uliyati cheklangan va cheklanmagan firmalar. Ularning tashkiliy asoslari va bir biridan farqlari. Aksiyadorlar jamiyati. Aksiyadorlar jamiyatining tashkiliy tuzilmasi. Ochiq va yopiq turdagi aksiyadorlar jamiyati. Oddiy va imtiyozli aksiyalar. Aksiyaning nominal qiymati, bozor narxi va kursi. Firmani ochish. Yakka tartibdagi tadbirkorlik. Firma ochishning tashkiliy yo‘l-yo‘riqlari. Firma nizomi va ta’sis shartnomasi. O‘zbekistonda tadbirkorlik faoliyati bilan shug‘ullanishning huquqiy asoslari. Firma mablag‘lari va harajatlari. Firmaning mablag‘lari. Asosiy va aylanma mablag‘lar. Amortizatsiya va amortizatsiya ajratmasi. Firmaning umumiy  
 
harajatlari. Doimiy va o‘zgaruvchan harajatlar. Mahsulotning tannarxi, ishlab 
chiqarish narxi. Yalpi daromad, foyda va zarar. Korxona chiqimi. Korxona 
daromadi. Korxona foydasi va zarari. Iqtisodiy faoliyat tahlili. Rentabellik. Firma 
faoliyatining moliyaviy tahlili. Sof foyda, rentabellik. Bankrotlik. Firmani tugatish. 
O‘zbekiston Respublikasining ―Bankrotlik to‘g‘risida‖ gi qonuni. Firmani 
boshqarish – menejment.Boshqaruv tushunchasi. Bozor sharoitida boshqaruvning 
o‘rni. Korxonani boshqaruv jarayonining xususiyatlari. Menejment va uning 
vazifalari. Menejer. Boshqaruv jarayonining bosqichlari: boshlang‘ich vaziyatning 
tahlili, boshqarishdan ko‘zlangan maqsadni aniqlash, boshqaruv bilan bog‘liq xatti 
harakatlarni rejalashtirish, boshqaruvni amalga oshirish, boshqarish jarayonining 
borishiga oid ma’lumot va axborotlarni to‘plash, qayd qilib borish va qayta ishlash, 
boshqaruv jarayonini nazorat qilib borish. Menejer va jamoa o‘rtasidagi 
munosabatlar. Menejerning rahbarlik uslublari. Marketing. Marketing tushunchasi. 
Marketing tamoyillari va maqsadlari. Marketing tashkiliy tuzilmalari. Marketing 
tadqiqotlari. Bozorni tadqiq qilishda ma’lumotlarning roli. Ma’lumot to‘plash 
usullari va vositalari. Zamonaviy elektron axborot texnologiyalari. Internet tizimi. 
Marketingda rejalashtirish va oldindan aytish. Reklamaning ahamiyati va foydasi. 
Reklama turlari. Ishlab chiqarish va ekologiya. Tabiatdagi muvozanat. Ekologiya 
fani. Ekologik muammolar va ularning kelib chiqish sabablari. Ekologiya va 
iqtisodiyot orasidagi munosabatlar. Atrof muhitning ifloslanishi. Atrofmuhit 
ifloslanishini nazorat qilish. Davlat — tabiat himoyachisi. O‘zbekistonda ekologik 
muammolar. Orol dengizi muammosi. O‘zbekistonda mustaqillik yillarida ekologik 
muammolarni hal qilish bo‘yicha amalga oshirilayotgan tadbirlar. Atrof muhitni 
himoya qilish– har bir kishining fuqarolik burchi.  
2. Davlat va iqtisodiyot (4 soat). 
Davlatning iqtisodiy vazifalari. Davlatning iqtisodiyotda tutgan o‘rni. Ijtimoiy 
yo‘naltirilgan bozor iqtisodiyoti sharoitida davlatning roli. Davlatning jamiyat 
oldidagi vazifalari. Davlatning bozor ishtirokchisi sifatidagi iqtisodiy faoliyati 
Davlat byudjeti. Davlat byudjeti. Davlat byudjetining daromad va xarajat qismlari. 
Byudjet holati. Davlat qarzi. Davlatning fiskal siyosati. Bank tizimi. Banklarning 
harajatlari. Doimiy va o‘zgaruvchan harajatlar. Mahsulotning tannarxi, ishlab chiqarish narxi. Yalpi daromad, foyda va zarar. Korxona chiqimi. Korxona daromadi. Korxona foydasi va zarari. Iqtisodiy faoliyat tahlili. Rentabellik. Firma faoliyatining moliyaviy tahlili. Sof foyda, rentabellik. Bankrotlik. Firmani tugatish. O‘zbekiston Respublikasining ―Bankrotlik to‘g‘risida‖ gi qonuni. Firmani boshqarish – menejment.Boshqaruv tushunchasi. Bozor sharoitida boshqaruvning o‘rni. Korxonani boshqaruv jarayonining xususiyatlari. Menejment va uning vazifalari. Menejer. Boshqaruv jarayonining bosqichlari: boshlang‘ich vaziyatning tahlili, boshqarishdan ko‘zlangan maqsadni aniqlash, boshqaruv bilan bog‘liq xatti harakatlarni rejalashtirish, boshqaruvni amalga oshirish, boshqarish jarayonining borishiga oid ma’lumot va axborotlarni to‘plash, qayd qilib borish va qayta ishlash, boshqaruv jarayonini nazorat qilib borish. Menejer va jamoa o‘rtasidagi munosabatlar. Menejerning rahbarlik uslublari. Marketing. Marketing tushunchasi. Marketing tamoyillari va maqsadlari. Marketing tashkiliy tuzilmalari. Marketing tadqiqotlari. Bozorni tadqiq qilishda ma’lumotlarning roli. Ma’lumot to‘plash usullari va vositalari. Zamonaviy elektron axborot texnologiyalari. Internet tizimi. Marketingda rejalashtirish va oldindan aytish. Reklamaning ahamiyati va foydasi. Reklama turlari. Ishlab chiqarish va ekologiya. Tabiatdagi muvozanat. Ekologiya fani. Ekologik muammolar va ularning kelib chiqish sabablari. Ekologiya va iqtisodiyot orasidagi munosabatlar. Atrof muhitning ifloslanishi. Atrofmuhit ifloslanishini nazorat qilish. Davlat — tabiat himoyachisi. O‘zbekistonda ekologik muammolar. Orol dengizi muammosi. O‘zbekistonda mustaqillik yillarida ekologik muammolarni hal qilish bo‘yicha amalga oshirilayotgan tadbirlar. Atrof muhitni himoya qilish– har bir kishining fuqarolik burchi. 2. Davlat va iqtisodiyot (4 soat). Davlatning iqtisodiy vazifalari. Davlatning iqtisodiyotda tutgan o‘rni. Ijtimoiy yo‘naltirilgan bozor iqtisodiyoti sharoitida davlatning roli. Davlatning jamiyat oldidagi vazifalari. Davlatning bozor ishtirokchisi sifatidagi iqtisodiy faoliyati Davlat byudjeti. Davlat byudjeti. Davlat byudjetining daromad va xarajat qismlari. Byudjet holati. Davlat qarzi. Davlatning fiskal siyosati. Bank tizimi. Banklarning  
 
paydo bo‘lish tarixi. O‘zbekistonning bank tizimi. Markaziy bank va tijorat banklar. 
Bank krediti, kredit foizi, foiz stavkasi. Bank zahira normasi. Davlatning iqtisodiy 
siyosati. Davlatning iqtisodiy siyosati. Byudjet soliq siyosati. Davlatning pul–kredit 
siyosati.  
3. Soliq turlari (4 soat). 
 Daromad solig‘i. Jismoniy shaxslar. Yuridik va jismoniy shaxslar daromadi. 
Yuridik shaxslarning soliqqa tortiluvchi daromadi. Jami daromadlar tarkibi. Mol-
mulk solig‘i. Mol-mulk solig‘i. Jismoniy shaxslardan olinadigan mol-mulk solig‘i 
stavkasi. Yuridik shaxslardan olinadigan mol-mulk solig‘i. Mol-mulk solig‘i 
stavkasi. Mol-mulk solig‘idan imtiyozlar. Mol-mulk solig‘i ob’ekti va sub’ektlari. 
Yer solig‘i. Yer solig‘i. Jismoniy shaxslardan olinadigan yer solig‘i stavkasi. 
Yuridik shaxslardan olinadigan yer solig‘i. Yer solig‘i stavkasi. Yer solig‘idan 
imtiyozlar. Yer solig‘i ob’ekti va sub’ektlari. Aksiz va qo‘shilgan qiymat solig‘i. 
Aksiz solig‘i. Aksiz solinadigan tovarlar. Aksiz solig‘i ob’ekti. Qo‘shilgan qiymat 
solig‘i.qo‘shilgan qiymat solig‘i ob’ekti. Qo‘shilgan qiymat solig‘i stavkasi. 
qo‘shilgan solig‘i hisoblash formulasi.  
4. Iqtisodiy o‘sish (3 soat).  
Asosiy makroiqtisodiy ko‘rsatkichlar. Tugal mahsulot. Yalpi ichki mahsulot 
(YaIM). Yalpi milliy mahsulot (YaMM). Sof ichki mahsulot (SIM). Milliy daromad 
(MD). Aholi jon boshiga to‘g‘ri keladigan yalpi ichki mahsulot (yalpi milliy 
mahsulot). Real qiymat. Nominal qiymat. Real YaIM. Nominal YaIM. Iqtisodiy 
o‘sish va rivojlanish. Iqtisodiy davr. Ekstensiv iqtisodiy o‘sish. Intevsiv iqtisodiy 
o‘sish. Aholining turmush darajasi. Iqtisodiy farovonlik. 43 O‘zbekiston 
Respublikasining iqtisodiy 
salohiyati. O‘zbekiston Respublikasi iqtisodiy 
salohiyati: yer maydoni, aholisi, tabiiy resurslari, sanoati, qishloq xo‘jaligi.  
5. Inflyatsiya va ishsizlik (4 soat).  
Inflyatsiya va uning turlari. Pul massasi. Pulning aylanish tezligi. Inflyatsiya. 
Fisher tenglamasi. Pul muomalasi qonuni. Inflyatsiya oqibatlari. Inflyatsiya 
darajalari. Giperinflyatsiya. Inflyatsiyaga qarshi choralar. Mehnat bozori va 
ishsizlik. Mehnat bozori. Ishchi kuchi. Ish haqi va uning miqdori. Band, ishsiz va 
paydo bo‘lish tarixi. O‘zbekistonning bank tizimi. Markaziy bank va tijorat banklar. Bank krediti, kredit foizi, foiz stavkasi. Bank zahira normasi. Davlatning iqtisodiy siyosati. Davlatning iqtisodiy siyosati. Byudjet soliq siyosati. Davlatning pul–kredit siyosati. 3. Soliq turlari (4 soat). Daromad solig‘i. Jismoniy shaxslar. Yuridik va jismoniy shaxslar daromadi. Yuridik shaxslarning soliqqa tortiluvchi daromadi. Jami daromadlar tarkibi. Mol- mulk solig‘i. Mol-mulk solig‘i. Jismoniy shaxslardan olinadigan mol-mulk solig‘i stavkasi. Yuridik shaxslardan olinadigan mol-mulk solig‘i. Mol-mulk solig‘i stavkasi. Mol-mulk solig‘idan imtiyozlar. Mol-mulk solig‘i ob’ekti va sub’ektlari. Yer solig‘i. Yer solig‘i. Jismoniy shaxslardan olinadigan yer solig‘i stavkasi. Yuridik shaxslardan olinadigan yer solig‘i. Yer solig‘i stavkasi. Yer solig‘idan imtiyozlar. Yer solig‘i ob’ekti va sub’ektlari. Aksiz va qo‘shilgan qiymat solig‘i. Aksiz solig‘i. Aksiz solinadigan tovarlar. Aksiz solig‘i ob’ekti. Qo‘shilgan qiymat solig‘i.qo‘shilgan qiymat solig‘i ob’ekti. Qo‘shilgan qiymat solig‘i stavkasi. qo‘shilgan solig‘i hisoblash formulasi. 4. Iqtisodiy o‘sish (3 soat). Asosiy makroiqtisodiy ko‘rsatkichlar. Tugal mahsulot. Yalpi ichki mahsulot (YaIM). Yalpi milliy mahsulot (YaMM). Sof ichki mahsulot (SIM). Milliy daromad (MD). Aholi jon boshiga to‘g‘ri keladigan yalpi ichki mahsulot (yalpi milliy mahsulot). Real qiymat. Nominal qiymat. Real YaIM. Nominal YaIM. Iqtisodiy o‘sish va rivojlanish. Iqtisodiy davr. Ekstensiv iqtisodiy o‘sish. Intevsiv iqtisodiy o‘sish. Aholining turmush darajasi. Iqtisodiy farovonlik. 43 O‘zbekiston Respublikasining iqtisodiy salohiyati. O‘zbekiston Respublikasi iqtisodiy salohiyati: yer maydoni, aholisi, tabiiy resurslari, sanoati, qishloq xo‘jaligi. 5. Inflyatsiya va ishsizlik (4 soat). Inflyatsiya va uning turlari. Pul massasi. Pulning aylanish tezligi. Inflyatsiya. Fisher tenglamasi. Pul muomalasi qonuni. Inflyatsiya oqibatlari. Inflyatsiya darajalari. Giperinflyatsiya. Inflyatsiyaga qarshi choralar. Mehnat bozori va ishsizlik. Mehnat bozori. Ishchi kuchi. Ish haqi va uning miqdori. Band, ishsiz va  
 
ishchi kuchiga kirmaydiganlar. Ishsizlik va uning turlari. Ishsizlik darajasi va uni 
hisoblash. Ijtimoiy himoya vositalari. Ishsizlik oqibatlari. Mehnat birjalari. Ishsizlik 
nafaqasi. O‘zbekistonda ishsizlikka qarshi hukumat va ijtimoiy jamg‘armalarning 
chora-tadbirlari. 
 6. Jahon iqtisodiyoti (5 soat). 
 Xalqaro savdo. Jahon bozori va uning ishtirokchilari. Import. Eksport. Savdo 
balansi. Mutlaq ustunlik nazariyasi. Nisbiy ustunlik nazariyasi. Import. Eksport. 
Xalqaro iqtisodiy munosabatlar. Tashqi savdoga to‘siqlar. Bojxona boji. Kvota. 
Tashqi savdo litsenziyasi. Proteksionizm. Tashqi savdoni erkinlashtirish. Xalqaro 
savdo tashkilotlari. Valyuta kursi. Valyuta. Valyuta kurslari. Valyuta kursini 
aniqlash. Valyuta kursi o‘zgarishi. Jahon iqtisodiyoti muammolari. Yer yuzida 
tinchlikni saqlash. Atrof muhitni ifloslanishi. Xomashyo va energiya tanqisligi. Oziq 
- ovqat tanqisligi. Ochlik va qashshoqlik. Jahon moliyaviy-iqtisodiy inqirozi. Jahon 
moliyaviy-iqtisodiy inqirozining kelib chiqish sabablari. Jahon moliyaviy-iqtisodiy 
inqirozi) oqibatlari. Inqirozning O‘zbekiston iqtisodiyotiga ta’siri. Inqirozni bartaraf 
etish yo‘llari va choralari 
 
Oraliq va yakuniy nazorat darslari (4 soat). 
 
 Nazorat savollari. 
 1. Iqtisodiyot tushunchasi va uning bosh masalasini deganda nimani 
tushunasiz?  
2. Iqtisodiy resurslar deganda nimani tushunasiz? 
3. Iqtisodiyot nazariyasining predmetiga ta’rif bering?  
4. Iqtisodiy bilim asoslari‖ fanini o‘qitishning zaruriyatini asoslab bering.  
5. Iqtisodiyotning asosiy tarkibiy qismlarini sanab bering. 
6. Umumiy o‘rta ta’lim muassasalarida iqtisodiy bilim asoslari fanini 
o‘qitishning asosiy maqsadi nimalardan iborat?  
7. Umumiy o‘rta ta’lim muassasalari bitiruvchilariga qo‘yiladigan malaka 
talablarini izohlab bering. 
ishchi kuchiga kirmaydiganlar. Ishsizlik va uning turlari. Ishsizlik darajasi va uni hisoblash. Ijtimoiy himoya vositalari. Ishsizlik oqibatlari. Mehnat birjalari. Ishsizlik nafaqasi. O‘zbekistonda ishsizlikka qarshi hukumat va ijtimoiy jamg‘armalarning chora-tadbirlari. 6. Jahon iqtisodiyoti (5 soat). Xalqaro savdo. Jahon bozori va uning ishtirokchilari. Import. Eksport. Savdo balansi. Mutlaq ustunlik nazariyasi. Nisbiy ustunlik nazariyasi. Import. Eksport. Xalqaro iqtisodiy munosabatlar. Tashqi savdoga to‘siqlar. Bojxona boji. Kvota. Tashqi savdo litsenziyasi. Proteksionizm. Tashqi savdoni erkinlashtirish. Xalqaro savdo tashkilotlari. Valyuta kursi. Valyuta. Valyuta kurslari. Valyuta kursini aniqlash. Valyuta kursi o‘zgarishi. Jahon iqtisodiyoti muammolari. Yer yuzida tinchlikni saqlash. Atrof muhitni ifloslanishi. Xomashyo va energiya tanqisligi. Oziq - ovqat tanqisligi. Ochlik va qashshoqlik. Jahon moliyaviy-iqtisodiy inqirozi. Jahon moliyaviy-iqtisodiy inqirozining kelib chiqish sabablari. Jahon moliyaviy-iqtisodiy inqirozi) oqibatlari. Inqirozning O‘zbekiston iqtisodiyotiga ta’siri. Inqirozni bartaraf etish yo‘llari va choralari Oraliq va yakuniy nazorat darslari (4 soat). Nazorat savollari. 1. Iqtisodiyot tushunchasi va uning bosh masalasini deganda nimani tushunasiz? 2. Iqtisodiy resurslar deganda nimani tushunasiz? 3. Iqtisodiyot nazariyasining predmetiga ta’rif bering? 4. Iqtisodiy bilim asoslari‖ fanini o‘qitishning zaruriyatini asoslab bering. 5. Iqtisodiyotning asosiy tarkibiy qismlarini sanab bering. 6. Umumiy o‘rta ta’lim muassasalarida iqtisodiy bilim asoslari fanini o‘qitishning asosiy maqsadi nimalardan iborat? 7. Umumiy o‘rta ta’lim muassasalari bitiruvchilariga qo‘yiladigan malaka talablarini izohlab bering.  
 
8. O‘zbekistonda qurilayotgan yangi jamiyatni barpo etishda iqtisodiyot 
nazariyasi fanining o‘rnini qanday ta’riflaysiz? 
 
8. O‘zbekistonda qurilayotgan yangi jamiyatni barpo etishda iqtisodiyot nazariyasi fanining o‘rnini qanday ta’riflaysiz?