IQTISODIY BILIM ASOSLARINI O‘QITISH METODIKASI TA’LIM USULI – O‘QITISH TEXNOLOGIYASINING KOMPONENTI
Yuklangan vaqt
2024-06-26
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
42
Faytl hajmi
167,5 KB
IQTISODIY BILIM ASOSLARINI O‘QITISH METODIKASI TA’LIM
USULI – O‘QITISH TEXNOLOGIYASINING KOMPONENTI
I. Reja:
1.O‘qitish texnologiyasida usullarning roli va o‘rni.
2. Ta’lim usullarini tanlash.
3. Faol ta’lim usullari va texnikasi.
II. Asosiy turkum va tushunchalar:
Ta’lim usuli, o‘qitish usuli, o‘rgatish usuli, interfaol ta’lim, «Miyaga xujum»
usuli, «Insert» texnikasi, amaliy vaziyatlarga o‘rgatish usuli, (Case – stadi),
«Ekspertlarni so‘roqlash» usuli.
III. Mavzuning alohida savollari va ularni chuqurroq o‘rganish uchun
foydalanilgan va tavsiya etiladigan adabiyotlar ro‘yxati:
1. Golish L.V. Chto nujno znat obuchayuhemu o sovremenno‘x texnologiyax
obucheniya? // Eksperimentalnoe uchebno-metodicheskoe posobie. Tashkent:
IRSSPO, 2002.
2. Djenni Stil, Kert Meredis, Charlz Templ. Uchebnaya programma
Obuchenie soobha: chtenie i pismo dlya razvitiya kriticheskogo mo‘shleniya.
Bishkek: Fond Soros - Ko‘rgo‘zstan, 1999.
3. Metodo‘ effektivnogo obucheniya vzroslo‘x // Uchebno-metodicheskoe
posobie. M.: IPK gosslujahix, 1998.
4. Novo‘e pedagogicheskie informatsionno‘e texnologii v sisteme
obrazovaniya: Ucheb. posobie dlya stud. ped. vuzov i sistemo‘ povo‘sh. kvalif. ped.
kadrov / Ye.S. Polat i dr. – M.: Akademiya, 2000.
5. Podlaso‘y M.L. Pedagogika. Novo‘y kurs: uchebnik dlya studentov ped.
vuzov: V 2 kn. K.1: Obhie osnovo‘ protsessa obucheniya. M.: VLADOS, 1999.
6. Farberman B.L., Musina R.G. i dr. Instrumento‘ razvitiya kriticheskogo
mo‘shleniya // T.: MinVUZ, 2002.
7. Xarlamov I.D. Pedagogika. Uchebnoe posobie. 2-ye izd. M.: Vo‘sshaya
shkola, 1990.
8. Shadmonov Sh.Sh., Baubekova G.D. Pedagogicheskoe masterstvo i
innovatsii v prepodavanii ekonomicheskoy teorii/ Metodicheskoe posobie. T.:I-y
Sentr «Yangi asr avlodi», 2004.
9. Shadmonov Sh.Sh., Baubekova G.D., Xalikova G.M. Innovatsionno‘e
metodo‘ obucheniya v ekonomicheskom obrazovanii. T.: FAN, 2002.
IV. Mustaxkamlash uchun savol va vazifalar:
1. «Ta’lim usuli» tushunchasiga batafsil izox bering.
2. O‘qitish texnologiyasida usullarning roli va o‘rnini belgilang.
3. Guruxlar aro ta’lim usullarning farqini aytib bering.
4. Ta’lim usullarini tanlashning aniqlovchi omillarini aytib bering.
5. Ta’lim oluvchilar tomonida o‘quv axborotlarni egallashlari natijasida ta’lim
usullarining ta’siri to‘g‘risidagi o‘zingizning tasdiqlovchi izoxingizni bering.
6. O‘qitish va o‘rgatishning interfaol usullari turlarini ta’lim oluvchilarning
unumli, muammoli–izlanuvchan faoliyatni ta’minlab berishga qaratilganligiga
o‘zingizning tasdiqlovchi izoxingizni bering. Bu yerda faqatgina bilimlarni egallash,
mustaxkamlash va qaytadan tiklashga yo‘naltirilganligigina emas, balki ta’lim
beruvchining bevosita boshchiligida yoki muammoni mustaqil ravishda yechimini
izlashda yordam beruvchi xarakatlarni algoritm (namuna) bo‘yicha bajarish
malakasi va ko‘nikmalarini shakllantiradi.
7. OO‘Yu da o‘qitish texnologiyasining roli va o‘rnini tushuntirib bering.
«Miyaga xujum» usuli
«Insert» texnikasi
«Keys-stadi» usuli
«Ekspertlarni so‘roqlash» usuli
1. O‘qitish texnologiyasida usulning roli va o‘rni
Usul - metod – (grekcha Metodos so‘zidan olingan bo‘lib, izlanish yoki bilish
yo‘li, nazariya, ta’limot ma’nosini anglatadi) aniq vazifani yechishga
bo‘ysindirilgan, borliqni amaliy yoki nazariy o‘zlashtirish operatsiyalarining
yoki yo‘llarining yig‘indisi xisoblanadi.
Ta’lim usullari – o‘qitishda belgilangan maqsadga erishish uchun ta’lim
oluvchi va ta’lim beruvchining o‘zaro bog‘liq faoliyatini tashkil etishning
tartibga solingan usulidir.
O‘qitish usuli – ta’lim beruvchi faoliyatini tashkillashtirish yo‘llari.
O‘rganish usuli – ta’lim oluvchi faoliyatini tashkillashtirish yo‘llari.
Ta’lim usuli ta’lim maqsadini amalga oshirishda ta’lim oluvchi bilan ta’lim
beruvchi o‘rtasidagi o‘zaro faoliyatning murakkab jarayoni xisoblanadi. Usullar
berilgan natijaga erishishni ta’minlaydi: ta’lim olish davridan chiqishda ta’lim
oluvchi o‘rganishi, bilishi va qadrlashi (axamiyatli yo‘l-yo‘riqlar, ko‘rsatmalar)
kerak bo‘lgan narsalar.
Pedagogikada klassifikatsiyaga turli xildagi yondoshuvlar (tartibga solinish,
guruxlarga birlashtirish) yuzaga kelgan. Ular tizimlashtirishning turli hil asoslarida
qurilgan.
Ta’lim usullarini ta’limiy maqsadga erishishda ta’lim oluvchi (o‘rganish)
bilan ta’lim beruvchining (o‘qitish) o‘zaro faoliyat yo‘llarini belgilash quyidagi
shaklda o‘quv faoliyati natijalari va tavsifini guruxlarga taqsimlash imkonini
beradi:
(1) 1 darajada, usullar retseptiv(qabul qilish) o‘quv faoliyatni va ta’lim
oluvchilar tomonidan bilimlarni egallashni ta’minlanib beruvchi;
(2) 2 darajada, usullar reproduktiv (esda qolgan narsalarni tasvirlashga oid)
o‘quv faoliyatni va ta’lim oluvchilar tomonidan bilim va malakalarni egallashlarini
ta’minlab beruvchi;
(3) 3 darajada, usullar ta’limga, unumli, qisman-izlanuvchan o‘quv faoliyatni
va ta’lim oluvchilar tomonidan bilimlarni egallashlarini ta’minlab beradigan
muxokama, rivojlanish va ijodiy xususiyatlarni (qo‘shimcha qiluvchi) qo‘shimcha
qiladi;
(4) 4 darajada, usullar ta’lim oluvchilar muammolarini tushunishda va
yechishda, ularning tadqiqotchilik faoliyatlarini va bilimlarni egallashlarida
mustaqil bilim olishga undaydi, faollashtiradi.
1.1. Ta’lim usullari klassifikatsiyasi (tasniflash)
(ta’lim beruvchi va ta’lim oluvchilarning o‘zaro faoliyatini tashkillashtirish yo‘llari
va o‘quv faoliyati natijalari
asosida)
I Гурух
Таълим
берувчи:
катта
хажимдаги
ўқув
ахборотларни кам (минимал) вақт ичида ўқиб
эшиттиради, минимал харакатлар билан таълим
олувчилар хотирасида идрок қилиш, англаш ва
қайд қилишни ташкиллаштиради.
Таълим олувчилар: хотирада идрок этадилар,
фикрлайдилар
ва
қайд
қиладилар,
олган
билимларини хатосиз, лекин тушунмаган ҳолда
айтиб берадилар.
II Гурух
Таълим берувчи: таълим олувчининг онгли равишда
билимларни
пухта
ызлаштириш
ва
уларни
мустащкамлаш, қўлга киритиш ва амалиётда оддий
шароитда берилган алгоритм (намуна) быйича ишлаб
кырсатиш фаолиятини ташкиллаштиради.
Таълим
олувчилар:
тахлил
қиладилар,
таққослайдилар, умумлаштирадилар, хулосалар
чиқарадилар,
тайёр
нусха
бўйича
амалий
кўникмаларни бажарадилар.
III Гурух
Таълим
берувчи:
билимларнинг
бир
қисмидан
хабардор қилади, изланишларни алоҳида қадамлар
билан бажаришга таълим олувчиларни жалб этади,
турли хил муаммоли вазиятларни ташкиллаштиради,
унинг муҳокамасида ўзи ва фаолиятидаги таълим
олувчилар билан ўзаро тахлилларни уюштиради.
Таълим олувчилар: таълим берувчининг кузатуви
остида
мустақил
равишда
таққослайдилар,
умумлаштирадилар,
хулосалар
чиқарадилар,
бахолайдилар
ва
тахлил
қиладилар,
муаммоли
вазиятларни щал этадилар ва ностандарт масалаларни
ечадилар, мураккаблаштирилган шароитларда амалий
кўникмаларни бажарадилар.
VI Гурух
Якка тартибдаги (индивидуал)
(тадқиқотчилик) усул
Ўқув лойихалар усули
Сухбат
Мунозара
Таълимий ўйинлар
Мияга хужум
Муаммоли вазифалар ва
вазиятлар усули
Таълим
берувчи:
муаммоларни,
гипотезаларни,
вазифаларни шакллантиришда таълим олувчига
ёрдам кўрсатади ва маслахатчи сифатида уларни
амалга ошириш жараёнини бошқаради.
Таълим
олувчилар:
улар
учун
янги
былган
муаммоларни ечиш жараёнида билимларни мустақил
топадилар, ўзлари режалаштирилган натижаларга
эришишнинг йўллари ва воситаларини аниқлайдилар.
Ўзаро боғлиқ фаолиятни
ташкиллаштириш
йўллари
Усуллар гурухи
Фаолият мазмуни
Лаборатория усули
Машқ
Китоб билан ишлаш усули
Амалий иш усули
Хикоя
Тушунтириш
Намойиш
Маъруза
Видеоусул
Иллюстрация
Кўрсатма бериш
2. Ta’lim berish usullarini tanlash
Ta’lim berish usullarini tanlash va qo‘llashda didaktik omillarni
e’tiborga olish muhimdir:
1.
Maqsadlashtirish: (1) ta’lim maqsadi, (2) pedagogik vazifalar, (3)
o‘quv faoliyati natijalari.
2. O‘quv axborotlar mazmunining xajmi va ularning murakkabligi; bu
predmetning qanchalik murakkabligiga qarab, quyidagi o‘quv predmetning maqsadi
va spesifikasi (o‘ziga xos xususiyati).
3. O‘quv axborotlarni egallashda ta’lim usullarining ta’siri. G. Mayer
bo‘yicha, ta’lim oluvchi ma’lumotni qabul qilgandan keyingi 72 soat (3 sutka)
o‘tgandan so‘ng tinglovchi xotirasida audioqabul qilish (eshitish) bo‘yicha taxminan
10 foiz axborot qoladi; vizual (ko‘rganida) – 20 foiz; audiovizual (eshitish va
ko‘rish) – 50 foiz; audiovizual qabul qilish va muxokamada - 70 foiz; audiovizual
qabul qilish, taxlil va imkoniyat darajasida amaliy qo‘shimchalarning (ilovada) bor
bo‘lishida – 90 foiz axborot qoladi.
4. Ta’lim oluvchilarning o‘quv imkoniyatlari: tayyorgarlik darajasi,
umumo‘quv ko‘nikmalarining shakllanishi, faollik, qiziqish (motivatsiyalangan),
yoshi, ishga layoqatligi, shaxsiy imkoniyat va qobiliyatlari.
5. Sarflangan vaqt: (1) butun o‘quv kursida o‘quv dasturlarni olib borish
uchun ajratilgan vaqt, ularning alohida mavzulari shu qadar chegaralangan bo‘lishi
mumkinki u ko‘p vaqt oladigan usuldan foydalanish faqatgina zaruriy joylardagina
ishlatish maqsadga muvofiqdir. (2) vaqt, tayyorgarlikka va uni joriy qilish uchun
sarflangan kuch nuqtai nazarga ko‘ra asosiy omillardan biri xisoblanadi. Shuning
uchun, bunday usullardan foydalanishni rejalashtirishda o‘zimizdan so‘rashimiz
kerak, faoliyatni tashkillashtirishning quyidagi yo‘llarini amalga oshirishda zaruriy
tayyorgarlik uchun vaqt va kuch yetadimi?
6. Ta’lim sharoitlari: ayrim usullarni amalga oshirish uchun o‘ziga xos
alohida sharoitlar talab qilinadi: TTV, kompyuter, maxsus kompyuter dasturlari,
magnit doska, maxsus jixozlangan xona, va bosh. Agar, maxsus o‘quv-moddiy
sharoitlar talab qilingan usullardan foydalanish rejalashtirilgan bo‘linsa, unda
ularning mavjudligini ta’minlab berish zarur.
7.
Kollektivda,
ta’lim
beruvchi
bilan
ta’lim
oluvchilar
o‘zaro
munosabatlarining o‘ziga xos xususiyatlari (xamkorlik, bo‘ysinishga asoslangan).
8. Ta’lim oluvchilar soni: agar ular unchalik ko‘p bo‘lmasalar, unda
ta’limning faol usullaridan foydalangan holda ta’limni intensiv qilish mumkin.
9. Ta’lim beruvchining kompetentliligi (bilimdonligi, puxta bilimga egaligi)
va uning shaxsiy sifatlari: afzal ko‘rgan usullardan foydalanishni va ularni qo‘llay
olishni bilishlari, mos shaxsiy sifatlarga ega bo‘lishlari kerak bo‘ladi.
2.1. Ta’lim usullarini tanlashning aniqlovchi omillari
Мақсадлаштириш
Қышимча омиллар:
Мавзуни
ўрганишни
ташкиллаштириш
йыллари (мустақил равишда / таълим
берувчи бошчилигида): қандай қилиб?
Дидактик воситалар: қанақа?
Фаолликни оширувчи усуллар: қанақа?
Назорат ва ўз-ўзини назорат усуллари:
қандай?
Ўқув
ахборотларни
эгаллашнинг
таъсири
Ўқув ахборотлар мазмунининг
хажми
ва
уларнинг
мураккаблиги; бу предметнинг
қанчалик мураккаблигига қараб
қуйидаги
ўқув
предметнинг
мақсади ва спецификаси (ўзига
хос хусусиятлари).
Сарфланган
вақт
Таълимнинг ўқув-
моддий
шароитлари
Коллективда
таълим
берувчи билан таълим
олувчилар
орасидаги
ызаро муносабатларнинг
ўзига хос хусусиятлари
Таълим
олувчиларнинг
сони
Таълим
олувчиларнинг ўқув-
имкониятлари
Таълим
берувчининг
компетентлилиги
(билимдонлиги,
пухта
билимга
эгалиги)
ва
унинг шахсий сифатлари
Таълим
усулларини
танлаш
2.2. Axborotlarni eslab qolish natijalarida ta’lim
usullarining ta’siri
Ma’ruza
Xikoya
Tushuntiris
h
Ko‘rsatma
berish
Eshitganlarimizdan 5 foizini
Kitob bilan
ishlash
O‘qiganlarimizdan 10 foizini
Namoyish
Illyustratsiya
Videousul
Ko‘rganlarimizdan 20 foizini
Namoyish
Illyustratsiya
Videousul
Ma’ruza
Xikoya
Tushuntirish
Ko‘rsatma berish
Ko‘rganimiz va eshitganlarimizdan 30 foizini
Munozara
Suxbat
Miyaga xujum
Birgalikda muxokama qilganimizdan 40 foizini
Kitob bilan ishlash
Mashq
Munozara
Suxbat
Miyaga xujum
O‘qiganimizdan, yozganimizdan va
qaytarganimizdan
50 foizini
Ta’lmiy o‘yinlar
Muammoli vazifalar usuli
Loyixalash usuli
Mustaqil ravishda o‘qiganimizdan, taxlil
qilganimizdan, yozganimizdan, muxokama
qilganimizdan, himoya qilganimizdan,
namoyish etganimizdan
75 foizini
Boshqalarni o‘rgatish
Boshqalarni o‘rgatganimizdan 90 foizini
2.3. Ta’lim usullarini tanlash me’zonlari
Usul
Me’zonlarni tanlash
Ta’lim maqsadi
O‘quv-moddiy
sharoitlar
Ta’lim beruvchining
kompetentliligi
Ma’ruza Yangi materiallar
bilan
tizimlashtirilgan
tanishuv, murakkab
tizim, xodisalar va
bosh. tariflash.
Aloxidasi yo‘q,
lekin TTV dan
foydalanish
mumkin.
Masalan, flip-
chatka
Materialni
mantiqiy,
tizimli
bayon
etish
malakasi, va uni aytib
(diktovat qilish) turish;
nutq texnikasiga, ta’lim
oluvchilarni
faollashtirish
uchun
pedagogik
yo‘llariga
ega bo‘lishi.
Xikoya
Yangi materialni
egallashda
psixologik
ko‘rsatmani
yaratish, yangi
materialni xis-
xayajon bilan bayon
etish yo‘li orqali
bilim orttirish
faoliyatiga undash.
Aloxidasi yo‘q,
lekin musiqa bilan,
TTV bilan
mumkin.
O‘z fikrlarini mantiqiy,
ishonarli, aniq, ketma-
ketlikda, xus-tuyg‘ular
bilan ifoda etish,
asosiylarini ajratib,
belgilab olish, rezyume
va qisqacha xulosalar
chiqarish.
Tushunti
rish,
ko‘rsatm
a berish
Tushuntirish, taxlil,
mohiyatini
tushuntirish, va
bayon etilayotgan
materialning turli
hildagi ko‘rinishini
isbotlash, xarakat
qoidalari bilan
tanishish
Aloxidasi yo‘q,
lekin TTV dan
foydalanish
mumkin.
Masalan, flip-chat
Materialni
mantiiqIy,
tizimli bayon etish, uni
aytib turish malakasi;
nutq texnikasiga, ta’lim
oluvchilarni
faollashtirish
uchun
pedagogik
yo‘llariga
ega bo‘lishi.
Namo-
yish
Yangi material bilan
namoyish
orqali
tanishuv:
o‘rganilayotgan
xodisalar dinamikasi,
predmetning
tashqi
ko‘rinishi,
uning
ichki
tuzilishi,
tushunchalarini
shakllantirish bilan.
Maxsus texnik va
o‘quv vositalari
talab qilinadi.
Ob’ektni to‘g‘ri tanlash,
ta’lim
oluvchilar
diqqatini unga qarata
olish
malakasi;
namoyish
texnikasiga
ega bo‘lish.
Illyus-
tratsiya
O‘rganilayotgan
predmet va
xodisalarning muhim
belgilarini ochib
berish va
tushunchalarni
shakllantirish.
O‘quv vositalari,
ba’zida esa texnik
vositalar talab
qilinadi,
Illyustratsiyaga doir
materiallarning optimal
xajimini tanlash, texnik
ko‘rsatuvni olib borish
malakasiga ega bo‘lish.
Videous
ul
Yangi material bilan
namoyish
orqali
tanishish, o‘rganish,
umumlashtirish,
bilimlarni
tizimlashtirish,
modellashtirish
ko‘nikmalarini
shakllantirish.
O‘quv axborotni
ekran
orqali
maxsus
texnik
vositalar
yordamida taqdim
etish
talab
qilinadi.
Muammoga
kirish,
ta’lim
oluvchilar
faoliyatini yo‘naltirish,
ularga
individual
yordam berish, ta’limni
tashkillashtirishda
differentiv yondoshuvni
ta’minlab
berish
malakasi.
Kitob
bilan
ishlash
Yangi material bilan
tanishish,
tushunib
yetish,
egallash,
bilimlarni
mustaxkamlash
va
kengaytirish,
referatlashtirish
ko‘nikmalarini,
o‘zini-o‘zi
nazorat
qilishni,
o‘qishga
odatlantirishni
shakllantirish,
mustaqil
o‘qish
malakasini
rivojlantirish,
tushunish,
asosiylarini
belgilash,
konspektlashtirish,
tizimli-mantiqiy
sxemalarni
tuzaish,
tayanch
konspektlarni
va
adabiyotlarni tanlash.
Alohidasi yo‘q
Zaruriy
adabiyotlarni
tanlay olish malakasi,
konspektlashtirish,
tizimli-mantiqiy
sxemani tuza olish, bu
usulni amalga oshirish
yo‘llariga ega bo‘lish,
kitob
bilan
ishlash
bo‘yicha
didaktik
talablarni
bilish
va
ularni amalga oshirish
Labora-
toriya
usuli
Yangi
materialni
idrok
qilish,
tushunib yetish va
egallash, bilimlarni
mustaxkamlash va
chuqurlashtirish,
mustaqil
ravishda
tadqiqot olib borish,
muammolarni
ratsional yecha olish
malakalarini
shakllantirish,
unumli
ijodiy
fikrlashni,
asbob-
uskunalar
bilan
muomala
qilish
ko‘nikmalarini
rivojlantirish,
o‘lchash
ishlarini
olib borish.
Maxsus asboblar
Tajribalarni,
eksperiment
va
tadqiqotlarni o‘tkazish
texnikasiga,
laboratoriya jixozlarini
ishlata
olish
ko‘nikmalariga
ega
bo‘lish.
Mashq
Bilimlarnii
chuqurlashtirish,
amaliyotda
olgan
bilimlarini qo‘llash
bo‘yicha malaka va
ko‘nikmalarini xosil
qilish, qaytarish va
mustaxkamlash.
Alohidasi yo‘q
Turli
xildagi
mashqlarni o‘tkazishni
tashkillashtira
olish
ko‘nikmalari.
Suxbat
Yangi
mavzuga
kirish,
ta’lim
oluvchilarni
ishlashga
tayyorlash,
e’lon
qilish,
tanishtirish,
tizimlashtirish,
mustaxkamlash,
eslab
qolish,
tushunib yetish va
bilimlarni egallash.
Alohidasi yo‘q
Asosiy va yordamchi
savollarni shakllantira
olish,
ularni
berish,
umumlashtira olish va
xulosalar chiqara olish
malakasi, savol-javob
texnikasini
olib
borishga ega bo‘lish.
«Stol
atrofida»
suxbat
Tizimlashtirish,
mussstaxkamlash,
eslab qolish, chuqUr
tushunchaga
va
bilimga ega bo‘lish;
bilim olish uchun
qiziqtirishga,
kommunikatsiya
ko‘nikmalariga, o‘z
fikrlarini mantiiqan
bayon
eta
olish
malakasiga,
savollarni
shakllantirishga va
xulosalarni
asoslashga
yo‘naltirish
va
shakllantirish.
Stol atrofida
Asosiy va yordamchi
savollarni shakllantira
olish,
ularni
berish,
umumlashtira olish va
xulosalar chiqara olish
malakasi, savol-javob
texnikasini
olib
borishga ega bo‘lish.
Munozar
a
Bilimlarni egallash,
tartibga solish va
mustaxkamlash,
bilim olish uchun
qiziqtirishga,
kommunikatsiya
ko‘nikmalariga, o‘z
fikrlarini mantiiqan
bayon
eta
olish
malakasiga, savollar
(tuza olish) shakliga
keltirish
va
xulosalarni
asoslashga
yo‘naltirish
va
shakllantirish.
Alohidasi yo‘q
Ta’lim
oluvchilarni
munozaraga tayyorlash
malakasi, munozarani
ishlab chiqish va uni
boshqarish.
Miyaga
xujum
Bilimlarni egallash,
tartibga solish va
mustaxkamlash,
bilim olish uchun
qiziqtirishga
yo‘naltirish
va
shakllantirish.
Alohidasi yo‘q
Muammoli vazifalarni
to‘g‘ri
shakllantirish
malakasi,
takliflarni
tayyorlash, argumentlar
(asoslar bilan) bilan
shakllantirish.
Ta’limiy
o‘yinlar
usuli
Savollar
shaklga
keltirish,
xulosalarga
izox
berish malakalarini
shakllantirish: xulqi
va
xarakterini
to‘g‘irlash,
vaziyatlarni
tushunish va to‘g‘ri
xal qilish
O‘yinning
mavzusiga,
maqsadiga va
mazmuniga qarab.
Ishbilarmonlik
o‘yini
rejasini
tuza
olish
malakasi,
xarakatlanuvchi
shaxslarning
tasnifini
va vaziyat mazmanini
ishlab
chiqish,
qatnashchilar
xarakatini yo‘naltirish,
yakun
yasash
va
natijalarni baholash.
Pinbord
texnikasi
Bilimlarni tartibga
soli
shva
mustaxkamlash, o‘z
fikrlarini og‘zaki va
yozma
ravishda
shaklga keltirish va
bayon
qilish,
mantiiqiy va tizimli
fikrlashni
rivojlantirish,
muomala qilish va
muzokara
olib
borish madaniyatini
shakllantirish.
Klassik doskalarga
ma’lumotlarni
yozish uchun
magnit doskasi
yoki yopishtirish
uchun skoch
Vazifalarni shakllantira
olish
va
berilgan
javoblar
orasidagi
o‘zaro
mantiqiy
bog‘liqlikni
tiklash,
yakun yasash.
Muammo
li
vazifalar
va
vaziyatlar
usuli
Ta’limni
faollashtirish;
predmetga nisbatan
qiziqishni
shakllantirish,
vaziyatlarni xal qila
olish
va
to‘g‘ri
xulosalar chiqarish
malakasi;
BMK
mustaxkamlash,
chuqurlashtirish va
amaliyotda
ularni
qo‘llash.
Alohidasi yo‘q
Muammoli vazifalarni
ishlab
chiqa
olish
malakasi,
muammo
chegarasini
shakllantirish,
ularni
yechishga,
yakunlashga, xulosalar
chiqarishga
ta’lim
oluvchilar
faoliyatini
yo‘naltirish
Loyixalas
h usuli
Ta’limni
faollashtirish,
bilimlarni
chuqUr
va
xar
taraflama
egallash,
ularni
amaliyotda qo‘llash,
taxlil
qila
olish
malakasini
shakllantirish,
baholash,
tli
tashkillashtirishni
va mustaxkamlashni
shakllantirish
O‘yinning
mavzusiga,
maqsadiga va
mazmuniga qarab.
Mavzuni
tanlash
malakasi
va
loyixa
chegarasini
shakllarntirish,
ta’lim
oluvchilar
faoliyatini
yo‘naltirish.
3. Ta’limning faol usullari va texnikasi
Ta’limning faolligi – ta’lim oluvchilarning faolligini tashkillashtirishni
ta’minlab beruvchi ta’lim.
Ta’limning faol usullari – ta’lim oluvchilarning bilim orttirish faoliyatini
kuchaytirish usullari. Asosan u yoki bu muammoni yechish yo‘llarini izlashda
taxminiy erkin fikr almashinish diologi asosida quriladi.
Ayniqsa keng tarqalgan va o‘ziga xos xususiyatga ega bo‘lgan ta’limning faol
usullariga quyidagilar kiradi: suxbat, munozara, ta’limiy o‘yinlar, «keys-stadi»,
loyixalash usuli, muammoli usul, miyaga xujum va bosh.
Interaktiv (Interactive) – dialogli.
Interfaol ta’lim – ta’lim beruvchi va ta’lim oluvchi o‘rtasidagi (ta’lim oluvchi va
kompyuter) o‘zaro xarakatni amalga oshiruvchi dialogli ta’lim.
Interfaollik – ta’lim doirasida prinsipial yangi xodisa – shu tufayli ta’lim
oluvchi:
(1) ta’lim jarayonining xamma sub’ektlari bilan faol o‘zaro xarakatda bo‘lishi,
faqatgina o‘qituvchi bilan shaxsiy munosabat yo‘lidagina emas, balki boshqa
talabalar, ma’muriyat bilan ham qila olishi mumkin;
(2) multimedia ob’ektlarini taxlil qilish jarayonida ularning mazmunini,
shaklini, o‘lcham va ranglarini dinamik ravishda boshqarishni, turli tarafdan ularni
kuzatishni, boshqa shunga o‘xshash manipulyatsiyalarini qayta ta’minlashni,
ko‘proq aniq ko‘rsatuvga erishish uchun xoxlagan joyidan to‘xtatib va davom ettira
olish mumkin bo‘ladi. Shunday qilib, interfaollik faqatgina axborotlarni passiv qabul
qilish uchungina emas, balki o‘rganilayotgan ob’ektlar yoki jarayonlarda va virtual
modellarning o‘zaro xarakatlarida multimedia modellari xususiyatlarini faol
tadqiqot qilish uchun ham imkoniyat yaratib beradi.
Interfaollik darajasi qanchalik yuqori bo‘lsa, ta’lim jarayoni ham shunchalik
samarali bo‘ladi.
3.1. «Miyaga xujum» usuli
Miyaga xujum (breynstorming – miya to‘foni) – g‘oyalarni generatsiya qilish
usuli. Qatnashchilar birlashgan holda amaliy va ilmiy muammolarni yechishga
xarakat qiladilar: uni yechish uchun shaxsiy g‘oyalarini ilgari (generatsiya
qiladilar) suradilar.
Miyaga xujum jarayonida qatnashchilar qiyin muammoni bir-birlari bilan fikr
almashgan holda yechishga xarakat qiladilar: muammoni yechishda uni tanqidga
uchramasligi uchun o‘zlarining ko‘proq shaxsiy fikrlarini (generatsiya qiladilar)
bayon etadilar, keyin esa mos keladigan, ratsional, samarali, optimal va bosh.
g‘oyalarni (fikrlarni) tanlab oladilar, ularni muxokama qiladilar, ularni
kengaytiradilar, chuqurlashti-radilar, ularni isbotlanishi yoki rad etilishi
imkoniyatlarini baholaydilar.
Bu usul xamma vazifalarni bajaradi, lekin uning asosiy vazifasi ta’lim
oluvchilarning o‘quv-bilim orttirish faoliyatini faollashtiradi, muammolarni
mustaqil tushunish va yechishda ularning motivatsiyasini o‘stiradi va muomala
madaniyatini tarbiyalaydi, kommunikativ (o‘zaro fikr almashinuvi) malakalarini
rivojlantiradi, fikrni inersiya (xolatni saqlash xususiyati) xolatidan ozod etish va
ijodiy vazifalarni yechishda o‘rganib qolingan fikrlarni yengib o‘tishga yordam
beradi.
An’anaviy ta’limda ko‘pgina ta’lim oluvchilar muammoni muxokama qilish
vaqtida o‘z fikrlarini ayta olmaydilar, chunki, ular o‘rtamiyona talaba bo‘lishlari,
o‘z fikrlarini bayon etayotganlarida boshqa muzokara qatnashchilarning salbiy
munosabatlaridan, tanqidlaridan, kulgilaridan cho‘chishdan o‘zlarini ximoya
qiladilar. A. Osborn fikrlarni generatsiya qilishni tavsiya etadi va bunday
sharoitlarda tanqid ta’qiqlanadi va aksincha har bir g‘oya, fikrlar turli yo‘llar bilan
rag‘batlantirilib turiladi, hatto eng be’manilarini ham. Hamma bildirilgan fikrlar
yoziladi, keyin birma-bir taxlil qilinadi, baholanadi va shundan keyingina eng
samaralisi, optimali, ratsionalliligi va istiqboli borlari tanlab olinadi.
Kollektivga xos to‘g‘ridan-to‘g‘ri miyaga xujum – iloji boricha ko‘p fikrlarni
jamlashni ta’minlab beradi. Hamma qatnashchilar bitta muammoni yechadilar.
Optimal qatnashchilar soni: 15 kishidan ortmasligi kerak. Davomiyligi: 1
soatgacha. Bu usuldan samarali foydalanish ko‘pincha ta’lim beruvchiga bog‘liq
bo‘ladi.
Keng ommaga xos miyaga xujum – auditoriyada (60 kishigacha) fikrlani
generatsiya qilish samaradorligini jiddiy ko‘paytirishga imkon beradi. Mikro-
guruxlar ichida umumiy muammoning bir tomoni (aspekti) xal qilinadi.
3.1.1. «Miyaga xujum» usulini tashkillashtirishning
protsessual tuzilishi
Коллективга хос
тўғридан-тўғри МХ
Таълим берувчи бутун гурухга муаммоли вазифани беради ва шу муаммони ечиш
хақидаги ўз фикрларини беришларини тавсия этади. Таълим олувчиларга (шу
муаммога
тегишли
былса
бас)
хохлаганча,
хатто
фантастик
фикрларини
билдиришлари мумкинлигини огохлантиради. МХ қоида ва талабларини эслатиб
ўтади.
Таълим берувчи (ассистент) билдирадиган фикрини доскага
(флипчарткада) ёзади
МХ тугаганидан сынг (1) баҳолаш ўтказилади ва энг яхши фикрлар
танланади; (2) тавсия этилган муаммонинг конструктив ечимини ишлаб
чиқиш мАқсадида ҳамма ёзиб олинган фикрлар гурухларга (туркумларга)
бўлинади. (Пинборд техникасига қаранг, категориал (туркумли ) таблица)
Кенг оммага хос
МХ
Муаммони
ечишда
таълим
берувчи
бир
нечта
аспектларни
(томонларни) ишлаб чиқади ва уларни катта қоғозларга ёзиб олади.
Ҳамма
қатнашчилар
кичик
(5-6
кишидан)
мини-гурухларга
бўлинадилар, сынг уларга муаммони ечишнинг битта аспекти
(томони) ёзилган катта қоғозларни тарқатиб чиқилади.
Гурух ичида 10-15 дақиқа давомида тўғридан-тўғри МХ олиб
борилади, шундан сўнг унинг натижаларини қоғозга ёзилади.
Муаммони
ечиш
бўйича
тахминий
фикрларни
гурухлараро
презинтация қиладилар.
Коллективда, таълим берувчи бошчилигида фикрлар бахоланади
(3.1.2.; 3.3.қаранг).
Муаммони ечишда энг яхши фикрлар (вариантлар) танланади, қўйилган
муаммони
ечишда
фикрларнинг
бирлигини
(хамфикрлигини,
хамжихатлигини) шакллантирилади.
3.1.2. Mini-guruxlarda baholanish va eng yaxshi fikrlarni tanlash tizimi
Баҳоланиш ва энг яхши
фикрларни танлаш тизими
2. Хар бир фикр учун олинган баллар қўшилади.
1. Ўар бир қатнашувчи 5 балли баҳоланувчи балларни (пунктларни)
олади, у дархол ҳаммасини битта фикр билдиришда бериши мумкин, ёки
уларни иккига бўлиб бериш мумкин (2:3, 1:4 ва бош.) ёки учга (2:1:2 ва
шунга ўхшаш) ва в.к.. Шахсий фикр баҳоланмайди.
3. Ҳамма фикрлар бир узун оқ қоғозга туширилади, агар фикрлар
қайтарилса, унда иккала бир хил фикрга баллар бўлиниб ёзилади.
4. Фикрларнинг катта-кичиклигига қараб умумий балл тартиб
билан (масалан 10 дан бошлаб 1 гача ) пасайиб боради
5. Қатнашчилар танланган энг яхши фикрлар коллектив фикри
сифатида шакллантирилади.
3.1.3. Miyaga xujum qoidalari:
Xech biri o‘zaro baholanmaydi yoki tanqid qilinmaydi.
Tavsiya etilgan fikrni (agarda ular fantastik yoki aqilga to‘g‘ri kelmaydigan bo‘lsada)
baholashga shoshilma – ularning hammasiga ruxsat etilgan.
Tanqid qilma – hamma bildirilgan fikrlar o‘zicha ahamiyatli.
Fikr bildiruvchini bo‘lma!
Tanqid qilishga shoshilma!
Maqsad sonining ko‘pligi!
qanchalik fikrlar ko‘proq bildirilsa, shunchalik ya’xshi: chunki bunda yaxshi, axamiyatli
fikrlar, g‘oyalar paydo bo‘ladi.
Agar fikrlar qaytarilsa, ajablanma va qizishma.
«Avjga olish» fikridan qayt! O‘zingda paydo bo‘lgan fikrdan voz kechma, xattoki
u sening fikringcha qabul qilingan sxemaga mos kelmasa ham.
Bu muammo faqatgina taniqli yo‘llar bilan hal qilinadi deb o‘ylama.
3.1.4. Miyaga xujum usulining texnologik xaritasi
Ish
bosqichlari
va mazmuni
Faoliyat
Ta’lim beruvchi
Ta’lim oluvchilar
I - bosqich.
Tayyorlov
O‘quv mashg‘ulotda MX usulining joyini
aniqlaydi, uning maqsadini shakllantiradi,
natijalarini
rejalashtiradi,
muammoni
aniqlaydi va tavsiya etilgan fikrlarni yechish
bo‘yicha baholanish me’zonlarini aniqlaydi.
II – bosqich.
Kirish
Mavzuni
e’lon
qiladi,
muammoni
tushuntiradi, uni xal qilish yo‘llarini izlashni
va baxolanish me’zonalrini asoslab beradi.
Kollektivda (jamoada) ishlash shartlarini va
MX qoidalarini (eslatib qo‘yadi) tanishtiradi.
Qatnashchilarni
3-4
ta
mini-guruxlarga
bo‘ladi (MX ni - to‘g‘ridan-to‘g‘ri kollektiv
Har
bir
gurux
baholarni va optimal,
samarali,
ratsional
bo‘lib ta’lim olish sharoitlarida olib borish
mumkin, lekin bu boshqaruvni qiyinlashtiradi
va samaradorlikni kamaytiradi).
Steriotip (taqlid, bir xillik)dan va psixologik
to‘siqlardan xalos bo‘lish uchun ta’lim
oluvchilarga yordam beradi. Bu yerda ta’lim
beruvchi
kutilmaganda,
aynan
mavzuga
aloqador bo‘lmagan, lekin yaqin bo‘lgan
mavzudan
olingan
original
savollarning
javoblarini tezlikda topishlari uchun mashq -
razminkalarini (chigalini yechish) o‘tkazadi.
Berilgan vazifani eslatib o‘tadi va komanda
beradi: «Start!»
fikrlarni qayd qilib
(yoki yozib) turuvchi
ekspert tanlaydi.
Gurux a’zolarini bir
birlari
bilan
muloqotda
bo‘lishlari
uchun
qulay
joylashib
o‘tirishadi.
III – bosqich.
Asosiy
Kuzatadi, to‘g‘rilaydi va rag‘batlantiradi.
O‘zini
muzokaraga
qo‘pol
ravishda
qo‘shilishiga va apelyatsiyasiz (yordam,
madad, fikr so‘rab qilingan murojatsiz )
fikrlarni
(o‘zlarining
nuqtai-nazaridan
fikrlarini) bayon etishga yo‘l qo‘ymaydi.
Odob saqlashni, sabr-toqat qilishni va og‘ir-
vazmin bo‘lishlikni namoyon qiladi. Zaruriy
sharoitlarda ochiq ko‘ngillik bilan guruxni
ishlash xolatiga qaytaradi.
Muammoni yechish
bo‘yicha
o‘z
fikrlarini
va
takliflarini bildiradi.
ekspertlar esa ularni
yozib boradilar.
1-variant. ekspertlar bilan bildirilgan fikrlarni,
tavsiya etilgan mezonalar asosida ularni
baholash va tanlash bo‘yicha muxokamani
tashkillashtiradi.
Tanlab olingan fikrlar, muammolarni yechish
va ularni muxokama qilish bo‘yicha ekspertlar
guruxining prezintatsiyasini tashkillashtiradi.
Ekspertlar
ishlayotgan vaqitda
boshqa
hamma
qatnashchilar
shu
mavzu
(kurs)
bo‘yicha
krasvord
yechishlari,
o‘quv
2-variant. Individual baholashni va eng yaxshi
kollektivni tanlashni tashkillashtiradi (3.1.2.,
3.3. qarang).
vaziyatni va bosh.
muxokama qilishlari
mumkin,
Ekspertlar tanlangan
fikrlarni
taqdim
etadilar.
Shu
fikr
mualliflari
ximoya
o‘tkazadilar.
VI – bosqich.
Yakun yasash,
taxlil va
baholash
Yakuniy natijani umumlashtiradi, taxlil qiladi
va gurux ishlarini baholaydi: ijobiylarini
belgilaydi,
ijodning
yuqori
darajadagi
daqiqalarini,
kollektiv
faoliyatining
yutuqlarini va x.k.
O‘zini-o‘zi
baholashni
o‘tkazishi mumkin.
3.2. Insert texnikasi
Insert – bu samarali o‘qish va fikrlash uchun matnlarda belgilangan
interfaol tizimdir.
Insert – bu o‘tilgan mashg‘ulotlarni faollashtirishdan boshlanadigan va
matnlarda belgilash uchun qo‘yiladigan masalalar tartibdir. Undan keyin
matnlarda uchraydigan turli xildagi o‘quv axborotlarni belgilash keladi.
Insert – bu ta’lim oluvchilarning kitob bilan ishlash jarayonida o‘zlarini
shaxsiy bilimlarining faol kuzatuvini olib borish imkoniyatini ta’minlab
beruvchi kuchli asbobdir.
Insert – bu o‘quv materiallarni egallash va mustaxkamlash bo‘yicha
kompleks vazifalarni yechishda, kitob bilan ishlash o‘quv malakasini
rivojlantirishda foydalanuvchi ta’lim texnikasidir.
Matnda belgilash tizimi
() – buni bilishimni bildiradi,
(Q) – yangi axborot,
(-) – bilganlarimga e’tiroz bildiradi,
(?) – meni o‘ylantirib qo‘ydi. Bu masala bo‘yicha menga qo‘shimcha
axborot kerak.
Insert tablitsasi
Q
–
?
3.2.1. Insert texnikasidan foydalanilgan holda o‘quv mashg‘ulotning
texnologik xaritasi
Ish
bosqichlari
Faoliyat
Ta’lim beruvchi
Ta’lim oluvchilar
I – bosqich.
Tayyorlov
O‘quv mashg‘ulot maqsadini aniqlaydi,
uning natijalarini, ta’lim oluvchilar
faoliyatini
baxolash
me’zonlarini
shakllantiradi,
kerakli
o‘quv
materiallarni tayyorlaydi.
II – bosqich.
O‘quv
mashg‘ulotga
kirish
O‘quv
faoliyatning
mavzusini,
maqsadini, natijalarini va baholanish
me’zonalarini e’lon qiladi. Mashg‘ulot
o‘tkazishning o‘ziga xos xususiyatlari
va yo‘llari bilan tanishtiradi.
Kerakli
ma’lumotlarni
yozib boradilar.
III – bosqich.
Asosiy
Mavzu bo‘yicha bor bo‘lgan axborotlar
yuzasidan aktuallashtirish o‘tkazadi:
miyaga xujum usuli orqali «... xaqida siz
nima
bilasiz?»
savoliga
javob
berishlarini so‘raydi.
Javoblarning aloxida so‘z yoki so‘z
birikmasi bo‘yicha doskada yozuv olib
borishni tashkillashtiradi.
Olingan
axborotlarni
turkumlari
bo‘yicha tizimlashtirishni tavsiya etadi.
Buning uchun (1) turkumli tablitsa
tuzilishini kollektiv bilan muxokama
qilishni tashkil qiladi;
(2) doskada tablitsani chizishni va unga
olingan axborotlarni (kollektiv yoki
individual) kirgizishni tavsiya etadi.
Bilimlarni eslashni umumlashtiradi:
«Siz
qanday
yangilikni
bilishni
xoxlardingiz?», «Nima uchun sizga ...
xaqidagi
bilimlar
kerak?»
degan
savollarga javob berishlarini tavsiya
etadi.
Savollarga
javob
beradilar.
Tablitsaning
tuzilish
komponent
(tarkibiy
qism)lari yechimini qabul
qiladilar. Uning ichiga
axborotlarni kirgizadilar
Savollarga
javob
beradilar.
Matnlarni tarqatadi, uni o‘qib chiqib,
insert texnikasidan foydalangan holda,
matn chetiga belgilar qo‘yishni tavsiya
etadi.
Matnlarni o‘qiydilar va
belgilar qo‘yadilar.
Ish yurishini kuzatib boradi. Ishlar
bo‘yicha o‘zaro tekshiruv o‘tkazishni va
o‘qish
davomida
yuzaga
kelgan
savollarga javob berishni tavsiya etadi.
Juftlikda
ishlaydilar:
o‘rganilgan
mavzu
bo‘yicha
fikr
almashadilar.
Ixtiyoriy belgilar bo‘yicha guruxlarga
bo‘lib
chiqadi
va
insert
guruxli
tablitsani tuzishni va unga olingan
axborotlarni kirgizishni tavsiya etadi.
Muxokama vaqtida tanlab
olingan
axborotlarga
tayangan holda guruxlar
bo‘yicha
tablitsalar
tuzadilar.
Natijalar prezintatsiyasi boshlanishini
e’lon qiladi.
Gurux
sardorlarining
natijalar prezintatsiyasini
o‘tkazadi. Bunda asosiy
diqqatni yangi axborotga
qaratadilar,
o‘qish
jarayonida yuzaga kelgan
savolni aytadilar.
IV – bosqich.
Yakuniy –
analitik
Olingan axborotlarni umumlashtiradi va
eshittiradi. Yuzaga kelgan savollarga
javob beradi, va zaruriy qo‘shimcha
axborotlarni
(ma’lumotlarni)
e’lon
qiladi.
Maqsadga
erishish
muvaffaqiyatni
taxlil qiladi va baholaydi va keyingi
ishlarning kelajagini aniqlaydi
3.3. «Keys – stadi» usuli
3.3.1. Amaliy vaziyatlarni o‘rganuvchi usul (Case – stadi)
Ta’limiy (o‘rgatuvi) vaziyat – keys-stadi (angl. sase – to‘plam, aniq vaziyat,
study-ta’lim, o‘rgatish) – xayotdan olingan mavjud vaziyatlarga asoslangan holda
tashkillashtirilgan yoki oddiy muammolarni keltirib chiqaruvchi so‘n’iy ravishda
yaratilgan vaziyatlarning ta’lim oluvchilarni maqsadga muvofiq ravishda yechimini
izlashni o‘rgatish usuli. Keys – bu (1) tashkillashtirish xayotida ma’lum bir
talablar
bayonining
yozma
ravishdagi
ko‘rsatmasi,
ta’lim
oluvchilarni
muammolarni shakllantirishga va ularni yechishda maqsadga muvofiq variantlarini
izlab topishga yo‘naltiruvchi insonlar guruxi yoki bitta (individ) inson; (2)
qo‘shimcha axborotlarni, ya’ni audio, vidio, elektron va o‘quv-uslubiy materiallar.
Chet davlatlarda keyslar o‘quv rejalarda 25 foizgacha tuziladi, dolzarbliligi:
T.v. (Ta’limiy vaziyat).
Aniq vaziyat ta’limni mavjudlikka bog‘lab turadi: keys ta’lim oluvchilarga
vaziyatni
aniqlangunicha
amaliy
faoliyatni
modellashtirishga,
gipotezani
shakllantirishga, muammolarni ajratib olishga, qo‘shimcha axborotlarni yig‘ishga,
gipotezani aniqlashga va yechimini topishda aniq yo‘llarini loyixalashtirishga
imkoniyat beradi.
Keys
ta’lim
oluvchilarga
taxlil
yo‘llarini
izlashda
erkinlikni,
muammolarni identifikatsiya (aynan o‘qshash qilib) qilish va yechish yo‘llarini
taqdim etadi.
Keysni taxlil qilish vaqtida ta’lim oluvchilar ta’lim jarayonini yaratadilar
va shu yo‘sinda bir-birlari bilan o‘zaro xarakat jarayonda mavjud kommunikativ
(o‘zaro fikr almashinuv) sharoitni taqlid qiladilar (bank- korxona).
T.v. (Ta’limiy vaziyat) bo‘yicha mashg‘ulotlar foydalanishga va nazariy
tayyorgarlik davrida olgan bilimlarini amaliy qo‘llashga va shu bilan birga ta’lim
oluvchilarning avval olgan amaliy faoliyati tajribasiga tayangan malaka va
ko‘nikmalarga yo‘naltirilgan.
Ta’lim usuli sifatida u quyidagi funksiyalarni (vazifalarni) amalga oshiradi:
ta’limiy: (nazariy bilimlarni olgandan so‘ng) o‘rganilgan mavzu (kurs) bo‘yicha
bilimlarini mustaxkamlash; amaliy vaziyatlar taxlili sxemasi bilan tanishish,
malakasini (seminar mashg‘ulotlari davomida, asosiy kurs jarayonida), yana
guruxlar bilan yoki individual (yakka holda) ravishda muammoni taxlil qilish va
qarorga kelish (trening tartibi doirasida) ko‘nikmalarini qayta mustaxkamlash;
rivojlantiruvchi: bilim orttirishlik va ijodiy qobiliyatlarni, mantiiqiy fikrlashni,
nutqni, o‘ziga-o‘zi yo‘l ko‘rsatishini, muhitdagi sharoitlarga adaptatsiya (chiqishish)
qilish qobiliyatlarini rivojlantirish; motivatsion: yangilikka tayyor turishga va
mustaqil qaror qabul qilishga qiziqtirish; tarbiyalovchi: javobgarlikni, mustaqillikni,
kommunikativ (o‘zaro fikr almashinuv) va empatiya, refleksiyaga shakllantirish;
nazoratli-analitik: o‘quv axborotni egallash sifatini nazorat qilish (ta’limning oxirgi
dasturida).
3.3.2. Keys qoidalarini ishlab chiqish va amalga oshirish
1.К ейс быйича асосий
вазифаларни =ыйиш
Саволлар ма=сади:
К ейс материалларини талаба билишини
текшириш
(«амалга
ошириш
кетма-
кетлигини баён этинг»).
М ухокама =илищ ва ечиш учун асосий
(калитли) саволларни ани=лаш (талабалар
муста=ил
саволларни
тузишлари
щам
мумкиндир)
Ы=ув дастурлар мА=садини баж ариш
(ырганилган
назария
билан
кейс
материалларининг
ызаро
бо\ ли=лиги
ща=идаги саволлар).
К ейс ты\ ри ахборотни ызида акс
былиши шарт.
Янги ва оддий былмаган шархлаш.
Берилганлар ани= былиши керак.
Таблицалар, графиклар и схемал
тез фойдаланиб турилиши лозим. М а
албатта былиши керак былган изох
сони.
Албатта аудио, видио воситалар
компьютер техникасидан фойдаланиш
шу билан бирга кейсни мухокама
кейс
ходисаларининг
=атнашчиларини таклиф =илиш лозим
2. К ейсни расмийлаштириш
3. М ини- гурухларда ишлаш
Ишлаш ва=ти: 15 дан да=и=адан 40
да=и=агача.
Сони: 4 дан 6 кишигача.
Таркиби ызгариб туриши мумкин ёки
умуман ызгармайди.
Гурухлар ызаро ало=а =илмасликлари
керак.
Щар бир гурухда ишланган ечимларни
ва альтернативларни ёзишга катта (А4)
блакноти
былиши
керак
(ы=итувчи
текшириб туриши учун).
Щар бир гурух презинтацияга ж авоб
берадиган спикерларни танлаши лозим.
Одатда
спикернинг
чи
(маърузаси) 10- 15 да=и=а давом э
керак.
Уни
чал\ итиш
мумкин
саволлар эса у чи=ишни тугатгандан
берилади.
М авзу
быйича
Маш\ улотл
олдинро= ытказиш мумкин: презинтац
=андай =илинади (яъни, кириш, а
мазмун, резюме) омма олдидаги ч
саъати.
4. Гурух =арорининг презинтацияси
5. Умумий музокара (бахс)
Ва=т – 20- 25 да=и=адан ошмаслиги
керак.
Ы=итувчи
музокара
ташкилотчиси
саволлар
беради,
эътирозлар
билдиради.
назарий материалларни эслатиб =ыяди.
М узокарада кенг иштирок этган щамма
талабалар
мотивация
=илинган
былиши
керак.
Вазият тахлилининг чу=урлиги
ва
кетма- кетлиги,
назарий
эрудицияси.
М уаммонинг
ечимини
аргументлаш (асослаш).
n ...
6. К ейс билан ишлаш быйича бахола
меъзонлари
7. Ы=итувчи позицияси (тактикаси,
холати)
8. Бащоланиш
Арбитр ва маслахатчи консультантларнинг
роли.
Натиж аларни эмас мухокамани тахлил
=илади.
Чи=ишларни,
мини- гурухлар
харакатларини
бащолайди,
назарий
«тынтарилиш»ларни ва бош. кырсатиб беради.
Хамма биладиган былиши керак эмас.
«супер- спикер» эмас, балки маслахатчи
консультант былиб.
К ейсда баён этилган вазиятлар =андай
=илиб ечимини топганини албатта айтади.
+ ис=артирилган вариант – ы=итувчи
томонидан
вазифалар
белгилангандан
сынг
мини- гурухларда
иш
олиб
борилмайди
–
ы=итувчининг
чи=иши
натиж алари
быйича
даров
музокара
бошланади.
Текширувчи вариант – анъанавий
имтихон
ырнига
талаба
кейс
быйича
саволларга ёзма жавоб беради
К ейс быйича ишлаш 1 ой ёки ундан
кып ва=итни талаб =илади. график быйича
ы=итувчи маслахат (консультация) беради
чи=иш натижаларини тахлил =илади (кейс
мавзуси курс ишлари вазифаларидан щам
олинган былиши мумкин).
3.3.3. Amaliy vaziyatlarni taxlil qilishning
yo‘naltiruvchi sxemasi
Босқичлари
Фаолият мазмуни
Баҳолаш
меъзонлари
I. Тахлил
Берилган аниқ вазиятни тадқиқот қилиш ва
вазифани ечиш учун муҳим бўлган ахборот-
ларни йиғиш. Вазиятда ўрин тутадиган нарса
констатация (қайд қилиш)си: нима бўляпти?
кимларнингиштирокида ва нима учун? Ходи-
саларни ривожлантириш натижаси қандай?
қисқа
II. Муаммони
шакллантириш
Муаммо мазмунини билдирувчи фикр
Максимал қисқа: 9 – 10
сўздан
ошмаслиги лозим
III.
Ходиса
қатнаш-
чиларини аниқлаш
Максимал қисқа
а) ҳамма ходиса қатнашчиларининг ўрни
ва холатини кўрсатиш, уларнинг таснифи;
б) ходисалар содир этиладиган ташкилот
таснифи:
унинг
табиати,
(бизнес)
таснифи, ташқи мухит ва ўзига хос ху-
сусиятлари
IV. Хронологик ходиса-
ларни тиклаш (амалий
вазиятларда)
V. Концептуал (мощиятини)
аспектларни
(томонларини)
очиб бериш
Тушунарли ва аниқ
Бащоланмаган ҳолда ва қайтар хроноло-
гик тартибда далил ва ходисаларни кўрса-
тиш
Вазиятларга тегишли (мотивация, режа-
лаштириш, ишларни бахолаш ва бош.) кон-
цептуал (асосий) саволларни баён этиш.
Далиллар билан «мустах-
камлаш» (яхшиси матндан
олинган сўзлар билан)
VI.
Альтернативаларни
аниқлаш
(ойдинлашти-
риш), энг яхши альтерна-
тивани ечиш ва танлаш
Ситуацион
(вазиятдаги)
вазифаларни
ечишда аьтернатив имкониятларни очиб
бериш: характга йыналтирилган имконият-
лар сони. Ҳар бир альтернативанинг асосла-
ниши ва бащоланиши. Амалга оширишнинг
ижобий ва салбий натижаларини кырсатиш.
Вазифани ечишда энг яхши альтернативани
танлаш.
Тушунарли ва аниқ тушун-
тириш, танловнинг аргу-
ментлаштирилганлиги
(асосланганлиги).
VII. Хулосани (ечимини)
ишлаб чиқиш
Танланган курс харакатларини амалга оши-
риш бўйича аниқ ечимнинг ҳамма қисмлари-
ни ишлаб чиқиш. Курсни танлаш сабаблари
ва тўғрилигини тушунтириш.
Тушунарли ва аниқ
VIII. Презентация (хи-
моя)
Ялпи мажлис учун муаммони ечиш бўйича
ишлаб чиқилган курс харакати тўғрисидаги
тасаввур
қисқа, тушунарли ва да-
лиллар билан исботлан-
ган.
3.3.4. Muammoli (ta’limiy) vaziyatlar usulining texnologik xaritasi
Ish
bosqichlari
va
mazmuni
Faoliyat
Ta’lim beruvchi
Ta’lim oluvchilar
I-bosqich.
Tayyorlov
Axborot ta’minotini tayyorlaydi:
ta’lim
oluvchilarning
nazariy
bilimlarini ravon mantiiqiy tizimga
o‘tkazish,
materiallarni
sxema,
grafik,
tizimlashtirilgan
bayon
ko‘rinishida ishlab chiqish; keys
mavzusini tanlaydi; agar tayyor
bo‘lgan keysdan foydalanmasa, unda
yetarlicha
to‘liq
bayon
etilgan
materiallar keysini ishlab chiqadi;
vaziyatlarni
yechish
bo‘yicha
variantlarning
baholanish
(ekspertiza) me’zonlarini aniqlaydi.
Mashg‘ulot boshlanishidan 3 kun
oldin individual o‘rganib chiqishlari
uchun ta’lim oluvchilarga keys va
uning axborot ta’minotini taqdim
etadi.
Keys va uning axborot
ta’minoti bilan tanishadilar.
II-bosqich.
Kirish
Ta’lim
oluvchilarni
keys-stadi
maqsadi, sharoitlari, qoidalari va
baholanish
me’zonlari
bilan
tanishtiradi. Real (mavjud) xayotda
xarakat qilish uchun motivatsiyani
Eshitadilar.
shakllantiradi.
III-bosqich.
Asosiy
Vaziyat taxlili sxemasini taqdim
etadi. quyidagi sxema bo‘yicha
berilgan
vaziyatning
mustaqil
taxlilini olib borishni tavsiya etadi.
(bu ish auditoriya mashg‘ulotlaridan
oldin olib borilishi mumkin). Sxema
bilan ishni baholaydi.
Ta’lim oluvchilarni (5-7 kishi) mini-
guruxlarga bo‘ladi. Vaziyatni taxlil
qilish bo‘yicha (ma’lumot) chiqish
tayyorlashni va uni guruxlararo
sessiya majlisida prezintatsiya qilish
uchun matn tarzida va plakatlarda
ifodalashni tavsiya etadi.
Guruxlararo
sessiyaning
boshlanishini e’lon qiladi.
Sxema
bilan
–
avval
nazariy
kursda
taqdim
etilgan xarakat algoritmi
bilan tanishadi. Sxemaga
asoslanib
va
nazariy
bilimlardan
foydalangan
holda
yozma
ravishda
ma’lumot tayyorlaydi.
O‘zaro
taxlil
o‘tkazadi,
vaziyatning
zaruriy
aspektlarini,
asosiy
muammolarni va ularni xal
qilish yo‘llarini aniqlaydi,
yechimning
topilgan
o‘zaromaqbul
variantlari
natijalarni rasmiylashtiradi.
Guruxlar
bilan
ishida
refleksiyasi
(fikr
yurgizish):
guruxlarda
ishlash
unumdorligini
baholash, gurux rollarini
tashxis qilish, jarayon va
gurux ishlari natijalarini
baholash.
Gurux spikerlari vaziyatni
yechish variantini taqdim
etadilar, savollarga javob
beradilar va o‘z takliflarini
aniqlaydilar
IV-bosqich.
Yakun
yasash,
taxlil va
baholash
Maslaxatchi
ekspertlar
bilan
birgalikda
tavsiya
etilagan
xulosalarni baholaydilar. Natijalarni
umumlashtiradilar va imkoniyati
bo‘lgan ekspert xulosasini taqdim
etadilar.
Boshqa
gurux
a’zolari
tavsiya
etgan
yechish
(xulosa) variantlariga o‘z
munosabatlarini
bildiradilar.
3.4. «Maslaxatchi-ekspertlarni so‘roqlash» usuli
«Maslaxatchi-ekspertlarni so‘roqlash» usulining mohiyati savol va javoblar
uchun o‘quv mashg‘ulotlarga malakali mutaxassilarni taklif etish xisoblanadi. Bu
ayniqsa talabalar uchun dolzarb bo‘lgan va mavjud xayotga yaqin muammolarni
bilimdonlik bilan xal qilish (echish)ga (aniqlash, chuqurlashtirish, bilimlarini
kengaytirishga) yordam beradi.
Odatda, ekspertlarni so‘roqlash quyidagi ketma-ketlikda va quyidagi
xarakatlarda amalga oshiriladi:
Кириш
Саволларга
жавоблар
Таълим берувчи ёки экспертлардан бири
қисқача
чиқиш
(доклад)
билан
таълим
олувчиларни вазифа доирасига олиб киради.
Муаммони
қўйиш
Хулоса
Экспертлар муаммони тушунтириб берадилар,
вазифаларни
аниқлайдилар
ва
уларнинг
альтернатив ечимини кырсатадилар.
Қатнашчилар экспертларга саволлар берадилар
ва биринчи навбатда муаммога яқин саволлар
қўйилади.
Таълим берувчи ёки эксперт якун ясайди ва
муаммони
ечишнинг
энг
оптимал
ечими
тўғрисида фикр билдиради.
«Maslaxatchi-ekspertlarni so‘roqlash» usuli qarama-qarshi fikr yurituvchi
ekspertlar ishtirokiga ham ruxsat beradi.
Quyidagi usuldan unumli foydalanishning shart-sharoitalri:
savollarga javob berishga tayyor, malakali mutaxassislar soni;
muxokama uchun muammo, ta’lim oluvchilar berishi mumkin bo‘lgan
savollar ro‘yxati ta’lim beruvchi va ekspertlar orasida o‘zaro oldindan
kelishilganligi;
savollarga javob berish uchun yetarlicha vaqtning mavjudligi.
III. Mavzuning alohida savollari va ularni chuqurroq o‘rganish uchun
foydalanilgan va tavsiya etiladigan adabiyotlar ro‘yxati:
1. Golish L.V. Chto nujno znat obuchayuhemu o sovremenno‘x texnologiyax
obucheniya? // Eksperimentalnoe uchebno-metodicheskoe posobie. Tashkent:
IRSSPO, 2002.
2. Djenni Stil, Kert Meredis, Charlz Templ. Uchebnaya programma
Obuchenie soobha: chtenie i pismo dlya razvitiya kriticheskogo mo‘shleniya.
Bishkek: Fond Soros - Ko‘rgo‘zstan, 1999.
3. Metodo‘ effektivnogo obucheniya vzroslo‘x // Uchebno-metodicheskoe
posobie. M.: IPK gosslujahix, 1998.
4. Novo‘e pedagogicheskie informatsionno‘e texnologii v sisteme
obrazovaniya: Ucheb. posobie dlya stud. ped. vuzov i sistemo‘ povo‘sh. kvalif. ped.
kadrov / Ye.S. Polat i dr. – M.: Akademiya, 2000.
5. Podlaso‘y M.L. Pedagogika. Novo‘y kurs: uchebnik dlya studentov ped.
vuzov: V 2 kn. K.1: Obhie osnovo‘ protsessa obucheniya. M.: VLADOS, 1999.
6. Farberman B.L., Musina R.G. i dr. Instrumento‘ razvitiya kriticheskogo
mo‘shleniya // T.: MinVUZ, 2002.
7. Xarlamov I.D. Pedagogika. Uchebnoe posobie. 2-ye izd. M.: Vo‘sshaya
shkola, 1990.
8. Shadmonov Sh.Sh., Baubekova G.D. Pedagogicheskoe masterstvo i
innovatsii v prepodavanii ekonomicheskoy teorii/ Metodicheskoe posobie. T.:I-y
Sentr «Yangi asr avlodi», 2004.
9. Shadmonov Sh.Sh., Baubekova G.D., Xalikova G.M. Innovatsionno‘e
metodo‘ obucheniya v ekonomicheskom obrazovanii. T.: FAN, 2002.
IV. Mustaxkamlash uchun savol va vazifalar:
1. «Ta’lim usuli» tushunchasiga batafsil izox bering.
2. O‘qitish texnologiyasida usullarning roli va o‘rnini belgilang.
3. Guruxlar aro ta’lim usullarning farqini aytib bering.
4. Ta’lim usullarini tanlashning aniqlovchi omillarini aytib bering.
5. Ta’lim oluvchilar tomonida o‘quv axborotlarni egallashlari natijasida ta’lim
usullarining ta’siri to‘g‘risidagi o‘zingizning tasdiqlovchi izoxingizni bering.
6. O‘qitish va o‘rgatishning interfaol usullari turlarini ta’lim oluvchilarning
unumli, muammoli–izlanuvchan faoliyatni ta’minlab berishga qaratilganligiga
o‘zingizning tasdiqlovchi izoxingizni bering. Bu yerda faqatgina bilimlarni egallash,
mustaxkamlash va qaytadan tiklashga yo‘naltirilganligigina emas, balki ta’lim
beruvchining bevosita boshchiligida yoki muammoni mustaqil ravishda yechimini
izlashda yordam beruvchi xarakatlarni algoritm (namuna) bo‘yicha bajarish
malakasi va ko‘nikmalarini shakllantiradi.
7. OO‘Yu da o‘qitish texnologiyasining roli va o‘rnini tushuntirib bering.
«Miyaga xujum» usuli
«Insert» texnikasi
«Keys-stadi» usuli
«Ekspertlarni so‘roqlash» usuli