Iqtisodiy faoliyat va tanlov erkinligi. Bozor iqtisodiyotining mazmuni va amal qilishi

Yuklangan vaqt

2024-07-26

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

15

Faytl hajmi

205,3 KB


 
 
 
 
 
 
Iqtisodiy faoliyat va tanlov erkinligi. Bozor iqtisodiyotining mazmuni va amal 
qilishi 
 
 
    Reja 
1. Iqtisodiy faoliyat va tanlov erkinligi. Iqtisodiy subyektlar harakatining 
taʼminlanishi. Bozor iqtisodiyotining boshqa ijobiy jihatlari.  
2. Bozor iqtisodiyotining asosiy ziddiyatlari va salbiy jihatlari. “Bozor” va 
“bozor iqtisodiyoti” tushunchalarining oʻzaro farqlanishi.  
3. Bozorning mazmuni va asosiy belgilari. Bozor mexanizmi.  
4. Bozorning obyektlari va subyektlari. Bozorning vazifalari.  
5. Bozorning turkumlanishi. Resurslar, mahsulotlar va daromadlarning 
doiraviy aylanishi. Bozor infratuzilmasi.  
6. Bozor infratuzilmasi muassasalarini guruhlash yoʻnalishlari. 
 
 
Bozor infratuzilmasi tarkibi. Iqtisodiy faoliyat va tanlov erkinligi. Iqtisodiy 
subyektlar harakatining taʼminlanishi. Bozor iqtisodiyotining boshqa ijobiy 
jihatlari. Bozor iqtisodiyotining asosiy ziddiyatlari va salbiy jihatlari. “Bozor” va 
“bozor iqtisodiyoti” tushunchalarining oʻzaro farqlanishi. 
Bozor tushunchasi bozor iqtisodiyotining muhim kategoriyasi bo’lib, 
iqtisodiyot nazariyasida ham, xo’jalik yuritish amaliyotida ham, barcha mamlakatlar 
tajribasida ham qo’llaniladigan ilmiy-amaliy tushunchadir. Eng avvalo «bozor» va 
«bozor iqtisodiyoti» tushunchalarining bir-biridan farqlanishini ta’kidlab o’tishimiz 
lozim. Chunki, ko’pincha bu ikki tushunchani bir xil ma’noda ifodalash, ba’zi adabi­ 
yotlarda sinonim so’zlar sifatida qo’llash yoki ularni chalkashtirish hollari uchraydi. 
Iqtisodiy faoliyat va tanlov erkinligi. Bozor iqtisodiyotining mazmuni va amal qilishi Reja 1. Iqtisodiy faoliyat va tanlov erkinligi. Iqtisodiy subyektlar harakatining taʼminlanishi. Bozor iqtisodiyotining boshqa ijobiy jihatlari. 2. Bozor iqtisodiyotining asosiy ziddiyatlari va salbiy jihatlari. “Bozor” va “bozor iqtisodiyoti” tushunchalarining oʻzaro farqlanishi. 3. Bozorning mazmuni va asosiy belgilari. Bozor mexanizmi. 4. Bozorning obyektlari va subyektlari. Bozorning vazifalari. 5. Bozorning turkumlanishi. Resurslar, mahsulotlar va daromadlarning doiraviy aylanishi. Bozor infratuzilmasi. 6. Bozor infratuzilmasi muassasalarini guruhlash yoʻnalishlari. Bozor infratuzilmasi tarkibi. Iqtisodiy faoliyat va tanlov erkinligi. Iqtisodiy subyektlar harakatining taʼminlanishi. Bozor iqtisodiyotining boshqa ijobiy jihatlari. Bozor iqtisodiyotining asosiy ziddiyatlari va salbiy jihatlari. “Bozor” va “bozor iqtisodiyoti” tushunchalarining oʻzaro farqlanishi. Bozor tushunchasi bozor iqtisodiyotining muhim kategoriyasi bo’lib, iqtisodiyot nazariyasida ham, xo’jalik yuritish amaliyotida ham, barcha mamlakatlar tajribasida ham qo’llaniladigan ilmiy-amaliy tushunchadir. Eng avvalo «bozor» va «bozor iqtisodiyoti» tushunchalarining bir-biridan farqlanishini ta’kidlab o’tishimiz lozim. Chunki, ko’pincha bu ikki tushunchani bir xil ma’noda ifodalash, ba’zi adabi­ yotlarda sinonim so’zlar sifatida qo’llash yoki ularni chalkashtirish hollari uchraydi.  
 
Bozor jamiyatda bozor iqtisodiyoti shakllangunga qadar mehnat taqsimotining ro’y 
berishi natijasida vujudga kelgan bo’lib, u ijtimoiy takror ishlab chiqarishning 
ayirboshlash jarayonini o’z ichiga oladi. Bozor iqtisodiyoti esa bozor 
munosabatlarining tarixan uzoq davr mobaynida rivojlanishi natijasi bolib, tovar-
pul qonunlari asosida tashkil etiluvchi va faoliyat ko’rsatuvchi iqtisodiy tizimni 
anglatadi. 
Bozor iqtisodiyoti takror ishlab chiqarishning barcha fazalarini: 
ishlab chiqarish, ayirboshlash, taqsimlash va iste’mol jarayonlarini qamrab 
oladi. Bozor esa faqat bitta fazani, ya’ni ayirboshlash fazasini o’z ichiga oladi. 
Bozor tushunchasi yuzaki qaraganda oddiy tushunchaga o’xshab ko’rinadi, ayrimlar 
bozorni tovarlar sotiladigan va xarid qilinadigan joy deb o’ylashadi. Lekin uning 
ichki mazmuniga e’tibor berilsa, u ko’p qirrali bolib, mazmuni o’zgaruvchan ekan- 
ligini, turli davrlarda turli ma’noni anglatishini bilib olish mumkin. Bozor 
tushunchasi tovar ayirboshlashning kelib chiqishi va rivojlanishi bilan bogliq 
bolib, u iqtisodiy jamoa tuzumining oxirlarida kelib chiqqan va dastlab tovar 
almashuv, tovar ayirboshlash joyi yoki maydoni degan mazmunni anglatgan. 
Dastlab, bozor ikki yoki bir necha qabila a’zolari bir-birlari bilan tovar almashuv 
joyi sifatida namoyon bolgan boisa, hunarmandchilikning 
rivojlanishi, 
shaharlarning paydo boiishi bilan alohida maydonlar ajratilib, unda kishilar oldi-
sotdi qilganlar. Lekin hali u davrlarda tovar ayirboshlash T - T ko’rinishida, ya’ni 
bir turdagi tovarga boshqa turdagi tovami ayirboshlash shaklida bolgan. Bunday 
ayirboshlashda vaqt va masofa bolmay, bir vaqtning o’zida o’shajoyda almashuv 
jarayoni sodir bolgan. Keyinchalik tovarlarni bunday tarzda ayirboshlashning 
ziddiyatlari kuchayib borishi natijasida pul kelib chiqib, sotish va sotib olish 
jarayoni ikkiga ajralgan va T - P - T ko’rinishini olgan. Endi tovarni sotish (T - P) 
va sotib olish (P - T) zamon va makon jihatidan mos kelmasligi mumkin. Chunki 
sotuvchi o’z tovarini bir joyda pulga ayirboshlab, o’ziga kerakli tovami boshqa vaqt 
va boshqa joyda sotib olishi mumkin. Pulning kelib chiqishi bilan savdogarlar, ya’ni 
tovarlarni ishlab chiqaruvchidan olib iste’molchiga, bir joydan ikkinchi joyga olib 
borib sotish bilan shug’ullanadigan maxsus guruhlar paydo bo’ldi. 
Bozor jamiyatda bozor iqtisodiyoti shakllangunga qadar mehnat taqsimotining ro’y berishi natijasida vujudga kelgan bo’lib, u ijtimoiy takror ishlab chiqarishning ayirboshlash jarayonini o’z ichiga oladi. Bozor iqtisodiyoti esa bozor munosabatlarining tarixan uzoq davr mobaynida rivojlanishi natijasi bolib, tovar- pul qonunlari asosida tashkil etiluvchi va faoliyat ko’rsatuvchi iqtisodiy tizimni anglatadi. Bozor iqtisodiyoti takror ishlab chiqarishning barcha fazalarini: ishlab chiqarish, ayirboshlash, taqsimlash va iste’mol jarayonlarini qamrab oladi. Bozor esa faqat bitta fazani, ya’ni ayirboshlash fazasini o’z ichiga oladi. Bozor tushunchasi yuzaki qaraganda oddiy tushunchaga o’xshab ko’rinadi, ayrimlar bozorni tovarlar sotiladigan va xarid qilinadigan joy deb o’ylashadi. Lekin uning ichki mazmuniga e’tibor berilsa, u ko’p qirrali bolib, mazmuni o’zgaruvchan ekan- ligini, turli davrlarda turli ma’noni anglatishini bilib olish mumkin. Bozor tushunchasi tovar ayirboshlashning kelib chiqishi va rivojlanishi bilan bogliq bolib, u iqtisodiy jamoa tuzumining oxirlarida kelib chiqqan va dastlab tovar almashuv, tovar ayirboshlash joyi yoki maydoni degan mazmunni anglatgan. Dastlab, bozor ikki yoki bir necha qabila a’zolari bir-birlari bilan tovar almashuv joyi sifatida namoyon bolgan boisa, hunarmandchilikning rivojlanishi, shaharlarning paydo boiishi bilan alohida maydonlar ajratilib, unda kishilar oldi- sotdi qilganlar. Lekin hali u davrlarda tovar ayirboshlash T - T ko’rinishida, ya’ni bir turdagi tovarga boshqa turdagi tovami ayirboshlash shaklida bolgan. Bunday ayirboshlashda vaqt va masofa bolmay, bir vaqtning o’zida o’shajoyda almashuv jarayoni sodir bolgan. Keyinchalik tovarlarni bunday tarzda ayirboshlashning ziddiyatlari kuchayib borishi natijasida pul kelib chiqib, sotish va sotib olish jarayoni ikkiga ajralgan va T - P - T ko’rinishini olgan. Endi tovarni sotish (T - P) va sotib olish (P - T) zamon va makon jihatidan mos kelmasligi mumkin. Chunki sotuvchi o’z tovarini bir joyda pulga ayirboshlab, o’ziga kerakli tovami boshqa vaqt va boshqa joyda sotib olishi mumkin. Pulning kelib chiqishi bilan savdogarlar, ya’ni tovarlarni ishlab chiqaruvchidan olib iste’molchiga, bir joydan ikkinchi joyga olib borib sotish bilan shug’ullanadigan maxsus guruhlar paydo bo’ldi.  
 
Mehnat taqsimoti chuqurlashib savdo sohasi vujudga keldi. Bu soha tovar-pul 
harakatini tezlashtirish imkonini berib, iste’molchi bilan ishlab chiqaruvchini 
bog’laydigan vositaga aylandi. Bunda ishlab chiqaruvchi bilan iste’molchi ham bir-
birlari bilan uchrashishi shart bo’lmay, ular savdogarlar-vositachilar orqali aloqa qi- 
lishlari mumkin bo’lib qoldi. Endi bozor tushunchasining mazmuni o’zgarib, yangi 
ma’no kasb etadi, ya’ni tovar-pul muomalasining yangi shakli sifatida namoyon 
bo’la boshladi. Oldi-sotdi jarayonida yangi o’ziga xos muhim tovar - ishchi 
kuchining paydo bo’lishi bilan bozor umumiy tus olib, uning mazmuni yanada 
kengaydi. Endilikda ishlab chiqarilgan tovar va xizmatlargina emas, balki ishlab 
chiqa rish vositalari va ishchi kuchi ham bozor jarayoni orqali o’tib, ish lab 
chiqarishga jalb etila boradigan, ularning bir-biriga o’zaro ta’siri to’g’ridan-to’g’ri 
emas, balki bilvosita-bozor orqali sodirbo’la bosh ladi. Shunday qilib, hozirgi davrda 
bozor ishlab chiqamvchilar bilan iste’molchilarning ko’p qirrali murakkab 
aloqalarini, ularning o’zaro bir-birlariga bo’lgan ta’sirini bog’laydigan bo’g’in, 
jamiyat taraqqiyotida modda almashuvini ta’minlaydigan jarayon sifatida 
shakllandi.  
Bozorning mazmuni va asosiy belgilari. Bozor mexanizmi. 
Bozor - ishlab chiqaruvchilar va iste’molchilar (sotuvchilar va xaridorlar) 
o’rtasida pul orqali ayirboshlash jarayonida vujudga keladigan munosabatlar 
majmuasi. 
Bozorning asosiy belgilari quyidagilardan iborat: 
- sotuvchi va xaridorlarning o’zaro kelishuvi, ekvivalentlilik prinsipi asosida 
ayirboshlash; 
- sotuvchilarning xarajatlari qoplanib, foyda olishi; 
- to’lovga layoqatli bo’lgan xaridorlarning talabini qondirish va raqobatchilik. 
Bozor tovarlarni ishlab chiqarish va ayirboshlash, pulning vujudga kelishi, 
ularning rivojlanishi natijasida kelib chiqqan tarixiy tushuncha bolib, hozirgi davrda 
keng tarqalgan obyektiv iqtisodiy jarayondir. 
Bozordagi tovar va xizmatlar miqdori talabga nisbatan kam bo’lsa narxlar oshib 
ketadi, ayirboshlashning ekvivalentlik muvozanati buziladi, natijada tovarni 
Mehnat taqsimoti chuqurlashib savdo sohasi vujudga keldi. Bu soha tovar-pul harakatini tezlashtirish imkonini berib, iste’molchi bilan ishlab chiqaruvchini bog’laydigan vositaga aylandi. Bunda ishlab chiqaruvchi bilan iste’molchi ham bir- birlari bilan uchrashishi shart bo’lmay, ular savdogarlar-vositachilar orqali aloqa qi- lishlari mumkin bo’lib qoldi. Endi bozor tushunchasining mazmuni o’zgarib, yangi ma’no kasb etadi, ya’ni tovar-pul muomalasining yangi shakli sifatida namoyon bo’la boshladi. Oldi-sotdi jarayonida yangi o’ziga xos muhim tovar - ishchi kuchining paydo bo’lishi bilan bozor umumiy tus olib, uning mazmuni yanada kengaydi. Endilikda ishlab chiqarilgan tovar va xizmatlargina emas, balki ishlab chiqa rish vositalari va ishchi kuchi ham bozor jarayoni orqali o’tib, ish lab chiqarishga jalb etila boradigan, ularning bir-biriga o’zaro ta’siri to’g’ridan-to’g’ri emas, balki bilvosita-bozor orqali sodirbo’la bosh ladi. Shunday qilib, hozirgi davrda bozor ishlab chiqamvchilar bilan iste’molchilarning ko’p qirrali murakkab aloqalarini, ularning o’zaro bir-birlariga bo’lgan ta’sirini bog’laydigan bo’g’in, jamiyat taraqqiyotida modda almashuvini ta’minlaydigan jarayon sifatida shakllandi. Bozorning mazmuni va asosiy belgilari. Bozor mexanizmi. Bozor - ishlab chiqaruvchilar va iste’molchilar (sotuvchilar va xaridorlar) o’rtasida pul orqali ayirboshlash jarayonida vujudga keladigan munosabatlar majmuasi. Bozorning asosiy belgilari quyidagilardan iborat: - sotuvchi va xaridorlarning o’zaro kelishuvi, ekvivalentlilik prinsipi asosida ayirboshlash; - sotuvchilarning xarajatlari qoplanib, foyda olishi; - to’lovga layoqatli bo’lgan xaridorlarning talabini qondirish va raqobatchilik. Bozor tovarlarni ishlab chiqarish va ayirboshlash, pulning vujudga kelishi, ularning rivojlanishi natijasida kelib chiqqan tarixiy tushuncha bolib, hozirgi davrda keng tarqalgan obyektiv iqtisodiy jarayondir. Bozordagi tovar va xizmatlar miqdori talabga nisbatan kam bo’lsa narxlar oshib ketadi, ayirboshlashning ekvivalentlik muvozanati buziladi, natijada tovarni  
 
sotuvchi me’yoridan ortiqcha daromad olish imkoniga ega boiadi. Aksincha, 
bozorda tovarlar miqdori talab miqdoridan oshib ketsa, narxlar pasayib ketib, 
sotuvchilar zarar ko’radilar. Shuningdek, ishlab chiqarish jarayonida sustkashlik, 
no’noqlik va xo’jasizlik yuz berib, ortiqcha xarajatlarga yol qo’yilsa ham zarar oshib 
ketadi, chunki bozor bunday behuda sarflarni hisobga olmaydi. Bularning barchasini 
bozor o’z mexanizmi orqali amalga oshiradi. Bozor mexanizmi - bozor 
iqtisodiyotining faoliyat qilishini tartibga solishni va iqtisodiy jarayonlarni 
uyg’unlashtirishni ta’minlaydigan dastak va vositalar. 
Bozorning iqtisodiy mazmunini ochib berishda uning obyekti va subyektini 
ajratib ko’rsatish lozim boiadi.  
Bozorning obyektlari va subyektlari. Bozorning vazifalari. 
Bozor obyekti - ayirboshlash munosabatlariga jalb qilingan iqtisodiy 
faoliyat natijalari va iqtisodiy resurslar, tovar, pul va unga tenglashtirilgan 
moliyaviy aktivlar. 
Hozirgi sharoitda oziq-ovqat va qishloq xo’jalik mahsulotlari do’konlari, 
avtomobilga xizmat ko’rsatish stansiyasi, benzin quyish shaxobchalari, sanoat 
tovarlari do’koni, tijoratchilarning savdo shaxobchalari, turli xil supermarketlar, 
yirik savdo markazlari va savdo yarmarkalari, umumiy ovqatlanish shaxobchalari 
bozorning odatdagi ko’rinishlari hisoblanadi. Fond birjalari, valyuta bozori, don 
birjalari va auksion kabilar bozorning yuqori darajada rivojlangan ko’rinishlaridir. 
Bozor subyekti - ayirboshlash munosabatlari qatnashchisi. 
Bozor subyektlari ikki guruhga - sotuvchi va xaridorlarga bolinib, ular bozor 
munosabatlarining turli vazifalarini bajaradi. Sotuvchilar bozorga tovar va 
xizmatlarni taklif etadi, xaridorlar esa ularga talab bildiradi. Bozor o’z subyektlari 
manfaatini bir-biriga boglab, ularni muvofiqlashtiradi. Ayrim turdagi bozorlarda 
sotuvchi va xaridorlar o’rtasida bevosita aloqa mavjud bolsa, boshqalarida bilvosita 
aloqa mavjud bolib, ular hech qachon bir-birini ko’rmaydi yoki bilmaydi. 
Bozorning asosiy vazifasi ishlab chiqaruvchilar tomonidan yaratilgan 
tovar va xizmatlarni, iqtisodiy resurslarni iste’molchilarga yetkazib berishdan 
iboratdir. Bu yerda bozor ish lab chiqarish bilan iste’molni bir-biriga boglaydi, 
sotuvchi me’yoridan ortiqcha daromad olish imkoniga ega boiadi. Aksincha, bozorda tovarlar miqdori talab miqdoridan oshib ketsa, narxlar pasayib ketib, sotuvchilar zarar ko’radilar. Shuningdek, ishlab chiqarish jarayonida sustkashlik, no’noqlik va xo’jasizlik yuz berib, ortiqcha xarajatlarga yol qo’yilsa ham zarar oshib ketadi, chunki bozor bunday behuda sarflarni hisobga olmaydi. Bularning barchasini bozor o’z mexanizmi orqali amalga oshiradi. Bozor mexanizmi - bozor iqtisodiyotining faoliyat qilishini tartibga solishni va iqtisodiy jarayonlarni uyg’unlashtirishni ta’minlaydigan dastak va vositalar. Bozorning iqtisodiy mazmunini ochib berishda uning obyekti va subyektini ajratib ko’rsatish lozim boiadi. Bozorning obyektlari va subyektlari. Bozorning vazifalari. Bozor obyekti - ayirboshlash munosabatlariga jalb qilingan iqtisodiy faoliyat natijalari va iqtisodiy resurslar, tovar, pul va unga tenglashtirilgan moliyaviy aktivlar. Hozirgi sharoitda oziq-ovqat va qishloq xo’jalik mahsulotlari do’konlari, avtomobilga xizmat ko’rsatish stansiyasi, benzin quyish shaxobchalari, sanoat tovarlari do’koni, tijoratchilarning savdo shaxobchalari, turli xil supermarketlar, yirik savdo markazlari va savdo yarmarkalari, umumiy ovqatlanish shaxobchalari bozorning odatdagi ko’rinishlari hisoblanadi. Fond birjalari, valyuta bozori, don birjalari va auksion kabilar bozorning yuqori darajada rivojlangan ko’rinishlaridir. Bozor subyekti - ayirboshlash munosabatlari qatnashchisi. Bozor subyektlari ikki guruhga - sotuvchi va xaridorlarga bolinib, ular bozor munosabatlarining turli vazifalarini bajaradi. Sotuvchilar bozorga tovar va xizmatlarni taklif etadi, xaridorlar esa ularga talab bildiradi. Bozor o’z subyektlari manfaatini bir-biriga boglab, ularni muvofiqlashtiradi. Ayrim turdagi bozorlarda sotuvchi va xaridorlar o’rtasida bevosita aloqa mavjud bolsa, boshqalarida bilvosita aloqa mavjud bolib, ular hech qachon bir-birini ko’rmaydi yoki bilmaydi. Bozorning asosiy vazifasi ishlab chiqaruvchilar tomonidan yaratilgan tovar va xizmatlarni, iqtisodiy resurslarni iste’molchilarga yetkazib berishdan iboratdir. Bu yerda bozor ish lab chiqarish bilan iste’molni bir-biriga boglaydi,  
 
ishlab chiqarilgan tovar yoki xizmat o’z iste’molchisini topadi. Bunda bozor 
vositachi bolib xizmat qiladi. Bozorda qiymat shakllari almashadi. U qiymatni 
tovar shaklidan pul shakliga aylantiradi. Individual mehnat sarflari sifatida chiqqan 
tovarlar bozor tomonidan tan olinsa, ijtimoiy mehnat sarfini namoyon qiladi va 
tovarning bozor qiymati hosil bo’ladi. 
Bozor ayirboshlash kategoriyasi bo’lib, ishlab chiqarishning uzluksiz 
takrorlanib turishiga yordam beradi. Ishlab chiqarish, yangidan boshlanishi 
uchun yaratilgan tovarlar sotilishi va ularning pulga aylanishi, puldan esa kerakli 
iqtisodiy resurslar xarid qilinishi zarur. Bozor vositasida tovami sotishdan tushgan 
mablag’lar hisobiga, ishlab chiqamvchilar resurslar sotib olish yo’li bilan sarflan 
gan ishlab chiqarish vositalari o’rnini qoplaydigan va ishlab chiqarishni kengaytirish 
uchun kerakli moddiy va mehnat resurslariga ega boladilar. Bozor orqali 
resurslarning erkin harakati ta’minlanadi va ularning tarmoqlar o’rtasida 
taqsimlanishi ro’y beradi. Iste’molchilar bozorda u yoki bu tovarga bo’lgan talabini 
bildiradi. 
Bozor bu talabni ishlab chiqaruvchilar va resurslarni yetkazib 
beruvchilarga uzatadi. Resurslar talab bildirgan tarmoqlar va sohalar o’rtasida 
taqsimlanib turadi. 
Bozor iqtisodiyotni tartibga solib turish vazifasini talab, taklif, raqobat va 
narxlar yordamida bajaradi. U o’zida talab va taklifni jamlab, bu bilan nimani, 
qancha miqdorda va qaysi vaqtda ishlab chiqarish kerakligini aniqlab beradi. Bozor 
narx vositasida iqtisodiy resurslarni tovarlarga talab kamaygan tarmoqlardan talab 
ortgan tarmoqlarga oqib kelishini ta’minlaydi. Shuningdek, adabiyotlarda bozorning 
boshqa ko’plab qo’shimcha vazifalari ham keltiriladi. Bu vazifalarni yaqqolroq 
tasavvur etish uchun ularni maxsus rasm ko’rinishida ifodalash mumkin. 
ishlab chiqarilgan tovar yoki xizmat o’z iste’molchisini topadi. Bunda bozor vositachi bolib xizmat qiladi. Bozorda qiymat shakllari almashadi. U qiymatni tovar shaklidan pul shakliga aylantiradi. Individual mehnat sarflari sifatida chiqqan tovarlar bozor tomonidan tan olinsa, ijtimoiy mehnat sarfini namoyon qiladi va tovarning bozor qiymati hosil bo’ladi. Bozor ayirboshlash kategoriyasi bo’lib, ishlab chiqarishning uzluksiz takrorlanib turishiga yordam beradi. Ishlab chiqarish, yangidan boshlanishi uchun yaratilgan tovarlar sotilishi va ularning pulga aylanishi, puldan esa kerakli iqtisodiy resurslar xarid qilinishi zarur. Bozor vositasida tovami sotishdan tushgan mablag’lar hisobiga, ishlab chiqamvchilar resurslar sotib olish yo’li bilan sarflan gan ishlab chiqarish vositalari o’rnini qoplaydigan va ishlab chiqarishni kengaytirish uchun kerakli moddiy va mehnat resurslariga ega boladilar. Bozor orqali resurslarning erkin harakati ta’minlanadi va ularning tarmoqlar o’rtasida taqsimlanishi ro’y beradi. Iste’molchilar bozorda u yoki bu tovarga bo’lgan talabini bildiradi. Bozor bu talabni ishlab chiqaruvchilar va resurslarni yetkazib beruvchilarga uzatadi. Resurslar talab bildirgan tarmoqlar va sohalar o’rtasida taqsimlanib turadi. Bozor iqtisodiyotni tartibga solib turish vazifasini talab, taklif, raqobat va narxlar yordamida bajaradi. U o’zida talab va taklifni jamlab, bu bilan nimani, qancha miqdorda va qaysi vaqtda ishlab chiqarish kerakligini aniqlab beradi. Bozor narx vositasida iqtisodiy resurslarni tovarlarga talab kamaygan tarmoqlardan talab ortgan tarmoqlarga oqib kelishini ta’minlaydi. Shuningdek, adabiyotlarda bozorning boshqa ko’plab qo’shimcha vazifalari ham keltiriladi. Bu vazifalarni yaqqolroq tasavvur etish uchun ularni maxsus rasm ko’rinishida ifodalash mumkin.  
 
 
1-rasm. Bozorning vazifalari 
Bozor turli xil vazifalarni bajarsada, ular o’zaro bog’liq va bir- birini taqozo 
qiladi. Bozorning iqtisodiy mazmunini chuqurroq tushunish uchun uning turlari va 
ichki tuzilishini ko’rib chiqish maqsadga muvofiq hisoblanadi. 
Hozirgi davrda bozor murakkab tuzilishga egadir. Bozorning ich ki tuzilishi 
murakkab bo’lganligi sababli uni turkumlashga quyidagi mezonlar asos qilib 
olinadi: bozorning yetuklik darajasi, sotiladigan va sotib olinadigan mahsulot turi, 
bozor subyektlari xususiyatlari, bozor miqyosi, iqtisodiy aloqalar tavsifi va 
boshqalar. 
Bozorning yetuklik darajasiga qarab rivojlanmagan bozor, erkin (klassik) 
bozor, hozirgi zamon rivojlangan bozorlarga bo’linadi. Rivojlanmagan, 
shakllanayotgan bozor tasodifiy tavsifga ega bo’lib, unda tovarni tovarga 
ayirboshlash (barter) usuli ko’proq qo’llaniladi. Bozorning bu turi tarixan hali 
haqiqiy pul mavjud bo’lmagan davrga to’g’ri keladi. Lekin hozirgi davrda ham 
ayrim mamlakatlarda pul inqirozga uchrab, ijtimoiy ishonchni yo’qotgan, bozor 
iqtisodiyotiga o’tish sharoitida ham bozorning bunday turi amal qilishi mumkin. 
Erkin (klassik) bozor - tovar va xizmatlarning har bir turi bo’yicha juda 
ko’p ishlab chiqaruvchilar va iste’molchilar, sotuvchilar va xaridorlar mavjud 
bo’lib, ular o’rtasida erkin raqobat amal qiluvchi, narxlar talab va taklif 
o’rtasidagi nisbatga qarab erkin shakllanuvchi bozordir. Erkin bozorda 
raqobatning turli usullari qo’llanilib, aholi va ishlab chiqaruvchilar keskin 
tabaqalanishi ro’y beradi. 
1-rasm. Bozorning vazifalari Bozor turli xil vazifalarni bajarsada, ular o’zaro bog’liq va bir- birini taqozo qiladi. Bozorning iqtisodiy mazmunini chuqurroq tushunish uchun uning turlari va ichki tuzilishini ko’rib chiqish maqsadga muvofiq hisoblanadi. Hozirgi davrda bozor murakkab tuzilishga egadir. Bozorning ich ki tuzilishi murakkab bo’lganligi sababli uni turkumlashga quyidagi mezonlar asos qilib olinadi: bozorning yetuklik darajasi, sotiladigan va sotib olinadigan mahsulot turi, bozor subyektlari xususiyatlari, bozor miqyosi, iqtisodiy aloqalar tavsifi va boshqalar. Bozorning yetuklik darajasiga qarab rivojlanmagan bozor, erkin (klassik) bozor, hozirgi zamon rivojlangan bozorlarga bo’linadi. Rivojlanmagan, shakllanayotgan bozor tasodifiy tavsifga ega bo’lib, unda tovarni tovarga ayirboshlash (barter) usuli ko’proq qo’llaniladi. Bozorning bu turi tarixan hali haqiqiy pul mavjud bo’lmagan davrga to’g’ri keladi. Lekin hozirgi davrda ham ayrim mamlakatlarda pul inqirozga uchrab, ijtimoiy ishonchni yo’qotgan, bozor iqtisodiyotiga o’tish sharoitida ham bozorning bunday turi amal qilishi mumkin. Erkin (klassik) bozor - tovar va xizmatlarning har bir turi bo’yicha juda ko’p ishlab chiqaruvchilar va iste’molchilar, sotuvchilar va xaridorlar mavjud bo’lib, ular o’rtasida erkin raqobat amal qiluvchi, narxlar talab va taklif o’rtasidagi nisbatga qarab erkin shakllanuvchi bozordir. Erkin bozorda raqobatning turli usullari qo’llanilib, aholi va ishlab chiqaruvchilar keskin tabaqalanishi ro’y beradi.  
 
Hozirgi zamon rivojlangan bozori ijtimoiy-iqtisodiy samaradorlikni 
ta’minlash va aholini ijtimoiy himoyalash maqsadida bozor aloqalarining 
davlat tomonidan tartibga solib turilishiga asoslanadi. Demak, davlat ham bozor 
ishtirokchisi bo’lib, u bozor aloqalarini tartiblashtiradi va boshqaradi. Hozirgi 
zamon rivojlangan bozorida turli xil birjalar va boshqa oldi-sotdi jarayoniga xizmat 
qiluv chi sohalar taraqqiy etgan bo’ladi. Raqobatning asoratli kurashlari, aholining 
tabaqalashuvi yumshatilib, ularning daromadlari o’rtasidagi tafovutlar me’yor 
darajasida ushlab turiladi. 
Bozor hududiy jihatdan ham turlicha bolishi mumkin. Bular mahalliy 
bozorlar (Toshkent bozori, Samarqand bozori, Urgut bo zori, London bozori, Nyu-
York bozori, Pekin bozori va boshqalar); milliy bozorlar (O’zbekiston bozori, 
Rossiya bozori, Ukraina bozori, Angliya bozori, Amerika bozori, Xitoy bozori va 
boshqalar); hududiy bozorlar (Markaziy Osiyo yoki Osiyo bozori, G'arbiy Yevropa 
bo zori) va nihoyat jahon bozori. 
Sotiladigan va sotib olinadigan tovar, xizmat turiga ko’ra bozorlar quyidagi 
turlarga bolinadi: iste’mol tovarlari va xizmatlari bozori, ishlab chiqarish vositalari 
va ishchi kuchi (resurslar) bozori, valyuta bozori va fond birjalari, ilmiy-texnika 
kashfiyoti va ishlanmalar bozori. 
Muomalaga chiqadigan subyektlarning xususiyatiga ko’ra ulgurji va 
chakana savdoni ajratish mumkin. Chakana savdoda, asosan, sotib oluvchilar 
fuqarolar hisoblanadi. Turli shakldagi korxonalar, firmalar, xususiy do’konlar va 
boshqalar esa sotuvchi hisoblanadi. Ulgurji savdoda mahsulotlar yirik partiyalarda 
ko’tarasiga sotiladi. 
Bozorning asosiy tarkibiy qismlaridan biri bolib iste’mol tovarlari va 
xizmatlar bozori hisoblanadi. Bu bozorda xo’jalik subyektlarining barcha uchta 
turi: uy xo’jaliklari, davlat va korxonalar qatnashadi. 
Iste’mol tovarlari va xizmatlari bozorining maxsus turi intellektual tovarlar 
bozoridir. Bu bozorda aqliy mehnat mahsuli bolgan tovarlar - ilmiy g’oyalar, 
texnika yangiliklari, san’at va adabiyot asarlari, har xil axborotlar oldi-sotdi qilinadi. 
Intellektual bozor tarkibida ilmiy-texnika ishlanmalarini ayirboshlash katta o’rin 
Hozirgi zamon rivojlangan bozori ijtimoiy-iqtisodiy samaradorlikni ta’minlash va aholini ijtimoiy himoyalash maqsadida bozor aloqalarining davlat tomonidan tartibga solib turilishiga asoslanadi. Demak, davlat ham bozor ishtirokchisi bo’lib, u bozor aloqalarini tartiblashtiradi va boshqaradi. Hozirgi zamon rivojlangan bozorida turli xil birjalar va boshqa oldi-sotdi jarayoniga xizmat qiluv chi sohalar taraqqiy etgan bo’ladi. Raqobatning asoratli kurashlari, aholining tabaqalashuvi yumshatilib, ularning daromadlari o’rtasidagi tafovutlar me’yor darajasida ushlab turiladi. Bozor hududiy jihatdan ham turlicha bolishi mumkin. Bular mahalliy bozorlar (Toshkent bozori, Samarqand bozori, Urgut bo zori, London bozori, Nyu- York bozori, Pekin bozori va boshqalar); milliy bozorlar (O’zbekiston bozori, Rossiya bozori, Ukraina bozori, Angliya bozori, Amerika bozori, Xitoy bozori va boshqalar); hududiy bozorlar (Markaziy Osiyo yoki Osiyo bozori, G'arbiy Yevropa bo zori) va nihoyat jahon bozori. Sotiladigan va sotib olinadigan tovar, xizmat turiga ko’ra bozorlar quyidagi turlarga bolinadi: iste’mol tovarlari va xizmatlari bozori, ishlab chiqarish vositalari va ishchi kuchi (resurslar) bozori, valyuta bozori va fond birjalari, ilmiy-texnika kashfiyoti va ishlanmalar bozori. Muomalaga chiqadigan subyektlarning xususiyatiga ko’ra ulgurji va chakana savdoni ajratish mumkin. Chakana savdoda, asosan, sotib oluvchilar fuqarolar hisoblanadi. Turli shakldagi korxonalar, firmalar, xususiy do’konlar va boshqalar esa sotuvchi hisoblanadi. Ulgurji savdoda mahsulotlar yirik partiyalarda ko’tarasiga sotiladi. Bozorning asosiy tarkibiy qismlaridan biri bolib iste’mol tovarlari va xizmatlar bozori hisoblanadi. Bu bozorda xo’jalik subyektlarining barcha uchta turi: uy xo’jaliklari, davlat va korxonalar qatnashadi. Iste’mol tovarlari va xizmatlari bozorining maxsus turi intellektual tovarlar bozoridir. Bu bozorda aqliy mehnat mahsuli bolgan tovarlar - ilmiy g’oyalar, texnika yangiliklari, san’at va adabiyot asarlari, har xil axborotlar oldi-sotdi qilinadi. Intellektual bozor tarkibida ilmiy-texnika ishlanmalarini ayirboshlash katta o’rin  
 
tutadi. U amalda patent, litsenziya va nou-xau sotishdan iborat bolib, bu bozorda 
asosan, innovatsiya firmalari ish ko’radi. Mazkur firmalar yangiliklar yaratish, 
bozorda sotish va ishlab chiqarishga joriy etish bo’yicha xizmat ko’rsatadi. 
Ishlab chiqarish vositalari (resurslar) bozorida tovar sifatidagi mehnat 
vositalari va materiallar oldi-sotdi qilinadi. Bu bozorda mashina, asbob-uskuna, 
xomashyo, yoqilgi va materiallar kabi ishlab chiqarish vositalari ulgurji ravishda 
sotiladi. Resurslar bozoridagi tovarlar shaxsiy iste’molga emas, ishlab chiqarish 
iste’moliga xizmat qiladi, ya’ni ishlab chiqarish talabini qondiradi. 
Bbozorning barcha subyektlari o’rtasidagi iqtisodiy aloqalar iste’mol 
tovarlari va resurslar bozori orqali ancha to’liq va yorqin namoyon bo’ladi (5.4-
rasm). 
Rasmdan ko’rinib turibdiki, uy xo’jaliklari va davlat iqtisodiy resurslarga 
egalik qilib, ularni resurslar bozoriga yetkazib beradi. Kor xonalar resurslarga talab 
bildiradi. Korxonalarning resurslarni sotib olishga sarflagan pul mablag’lari 
resurslarni yetkazib beruvchilarning daromadlari (ish haqi, renta, foiz va foyda) 
oqimini tashkil qiladi. 
 
2-rasm. Iste’m ol tovarlari bozori va resurslar bozori hamda bozor sub 
yektlari о ‘rtasida resurslar, mahsulot va daromadlar harakati. 
tutadi. U amalda patent, litsenziya va nou-xau sotishdan iborat bolib, bu bozorda asosan, innovatsiya firmalari ish ko’radi. Mazkur firmalar yangiliklar yaratish, bozorda sotish va ishlab chiqarishga joriy etish bo’yicha xizmat ko’rsatadi. Ishlab chiqarish vositalari (resurslar) bozorida tovar sifatidagi mehnat vositalari va materiallar oldi-sotdi qilinadi. Bu bozorda mashina, asbob-uskuna, xomashyo, yoqilgi va materiallar kabi ishlab chiqarish vositalari ulgurji ravishda sotiladi. Resurslar bozoridagi tovarlar shaxsiy iste’molga emas, ishlab chiqarish iste’moliga xizmat qiladi, ya’ni ishlab chiqarish talabini qondiradi. Bbozorning barcha subyektlari o’rtasidagi iqtisodiy aloqalar iste’mol tovarlari va resurslar bozori orqali ancha to’liq va yorqin namoyon bo’ladi (5.4- rasm). Rasmdan ko’rinib turibdiki, uy xo’jaliklari va davlat iqtisodiy resurslarga egalik qilib, ularni resurslar bozoriga yetkazib beradi. Kor xonalar resurslarga talab bildiradi. Korxonalarning resurslarni sotib olishga sarflagan pul mablag’lari resurslarni yetkazib beruvchilarning daromadlari (ish haqi, renta, foiz va foyda) oqimini tashkil qiladi. 2-rasm. Iste’m ol tovarlari bozori va resurslar bozori hamda bozor sub yektlari о ‘rtasida resurslar, mahsulot va daromadlar harakati.  
 
Uy xo’jaliklari resurslarni sotishdan olinadigan pul daromadlarini sarflash 
jarayonida ko’plab tovar va xizmatlarga o’zlarining talabini bildiradi. Bir vaqtda 
korxonalar aynan shu bozorda tovar va xizmatlarni taklif qiladi. Tovar va 
xizmatlarga iste’mol sarflari oqimi korxonalarning pul tushumi yoki daromadini 
tashkil qiladi. 
Iqtisodiy resurslar bozorining tarkibiy qismini ishchi kuchi bozori tashkil 
qiladi. Ishchi kuchi bozorida o’ziga xos xususiyatga ega bolgan iqtisodiy 
resursning oldi-sotdi bitimi amalga oshiriladi. Bu bozorda biznes tomonidan ishchi 
kuchiga bolgan talab, uy xo’jaliklari tomonidan bildirilgan ishchi kuchi taklifi bilan 
to’qnash keladi. Shunday ekan, ishchi kuchi bozorida iqtisodiy subyektlarning ikki 
turi - tadbirkorlar va yollanma ishchilar harakat qiladi. Ishchi kuchi insonning 
mehnat qilish qobiliyati sifatida tovarga aylanadi, bu qobiliyat bozor orqali uning 
egasidan ajratib olinishini bildirmaydi. Ishchi kuchi bozorida insonning o’zi emas, 
uning mehnat qilish qo biliyati ma’lum muddatga sotiladi. 
Moliya bozori turli-tuman va ko’p jihatli boisa ham oldi-sotdi obyekti bitta, 
ya’ni pul (pulga tenglashtirilgan qog’ozlar) hisoblanadi. Ortiqcha mablagiarga ega 
bolgan xo’jalik subyektlari o’z moliyaviy resurslarini ularga ehtiyoj sezgan 
subyektlarga taklif qiladi. 
Moliya bozorini moliyaviy bitimlarning harakatiga qarab turkumlash mumkin. 
Bunda moliya bozori ikkiga ajraladi: qarz majburiyatlari bozori va kapital (mulk) 
bozori. Qarz majburiyatlari bozorida pul vaqtincha qarzga olinadi va shaxsiy 
iste’mol uchun ishlatiladi. Kapital (mulk) bozorida jamg’arishga qo’yilgan 
puldan daromad olish huquqi sotiladi va sotib olinadi. Bu bozorda mablaglar 
kapital sifatida ishga solinib, foyda keltiradi. Shuni hisobga olib kapital bozorini 
ikkita bo’g’inga ajratish mumkin: ssuda kapitali bozori va qimmatli qog’ozlar 
bozori. Ssuda kapitali bozori - pul shaklidagi kapitalning foiz to’lash sharti 
bilan qarzga berish bo’yicha oldi- sotdi munosabatidir. Bu bozorda asosan davlat 
va banklarning qisqa muddatli majburiyatlari muomalada boiadi. 
Qimmatli qog’ozlar bozori - turli ko’rinishdagi qimmatli qog’ozlar 
(aksiya, obligatsiya, veksel, chek, depozit kabilar) ning oldi-sotdi munosabati. 
Uy xo’jaliklari resurslarni sotishdan olinadigan pul daromadlarini sarflash jarayonida ko’plab tovar va xizmatlarga o’zlarining talabini bildiradi. Bir vaqtda korxonalar aynan shu bozorda tovar va xizmatlarni taklif qiladi. Tovar va xizmatlarga iste’mol sarflari oqimi korxonalarning pul tushumi yoki daromadini tashkil qiladi. Iqtisodiy resurslar bozorining tarkibiy qismini ishchi kuchi bozori tashkil qiladi. Ishchi kuchi bozorida o’ziga xos xususiyatga ega bolgan iqtisodiy resursning oldi-sotdi bitimi amalga oshiriladi. Bu bozorda biznes tomonidan ishchi kuchiga bolgan talab, uy xo’jaliklari tomonidan bildirilgan ishchi kuchi taklifi bilan to’qnash keladi. Shunday ekan, ishchi kuchi bozorida iqtisodiy subyektlarning ikki turi - tadbirkorlar va yollanma ishchilar harakat qiladi. Ishchi kuchi insonning mehnat qilish qobiliyati sifatida tovarga aylanadi, bu qobiliyat bozor orqali uning egasidan ajratib olinishini bildirmaydi. Ishchi kuchi bozorida insonning o’zi emas, uning mehnat qilish qo biliyati ma’lum muddatga sotiladi. Moliya bozori turli-tuman va ko’p jihatli boisa ham oldi-sotdi obyekti bitta, ya’ni pul (pulga tenglashtirilgan qog’ozlar) hisoblanadi. Ortiqcha mablagiarga ega bolgan xo’jalik subyektlari o’z moliyaviy resurslarini ularga ehtiyoj sezgan subyektlarga taklif qiladi. Moliya bozorini moliyaviy bitimlarning harakatiga qarab turkumlash mumkin. Bunda moliya bozori ikkiga ajraladi: qarz majburiyatlari bozori va kapital (mulk) bozori. Qarz majburiyatlari bozorida pul vaqtincha qarzga olinadi va shaxsiy iste’mol uchun ishlatiladi. Kapital (mulk) bozorida jamg’arishga qo’yilgan puldan daromad olish huquqi sotiladi va sotib olinadi. Bu bozorda mablaglar kapital sifatida ishga solinib, foyda keltiradi. Shuni hisobga olib kapital bozorini ikkita bo’g’inga ajratish mumkin: ssuda kapitali bozori va qimmatli qog’ozlar bozori. Ssuda kapitali bozori - pul shaklidagi kapitalning foiz to’lash sharti bilan qarzga berish bo’yicha oldi- sotdi munosabatidir. Bu bozorda asosan davlat va banklarning qisqa muddatli majburiyatlari muomalada boiadi. Qimmatli qog’ozlar bozori - turli ko’rinishdagi qimmatli qog’ozlar (aksiya, obligatsiya, veksel, chek, depozit kabilar) ning oldi-sotdi munosabati.  
 
Mazkur bozor amalda fond birjalari, auksionlar va banklardan iborat bolib, unda 
broker va dilyerlar vositachilik qiladi. Qimmatli qog’ozlarning harakati xususiyati 
bo’yicha moliya bozori birlamchi va ikkilamchi (hosila) bozorlarga bolinadi. 
Birlamchi bozorda yangi nusxadagi qog’ozlar sotiladi va sotib olinadi, ikkilamchi 
bozorda oldin chiqarilgan qimmatli qog’ozlar harakat qiladi. Birlamchi bozorda 
qimmatli qog’ozlar sotilsa, ikkilamchi bozorda qayta sotiladi. Iqtisodiyot uchun 
qimmatli qog’ozlarning ikkilamchi bozori favqulodda muhim ahamiyatga ega. U 
xo’jalik subyektlari o’rtasida moliyaviy vositalarning erkin harakat qilishini 
ta’minlaydi. Shu sababli ham O’zbekiston Respublikasini yanada rivojlantirish 
bo’yicha harakatlar strategiyasida “sug’urta, lizing va boshqa moliyaviy 
xizmatlarning hajmini ularning yangi turlarini joriy qilish va sifatini oshirish 
hisobiga kengaytirish, shuningdek fond bozorini kapitalni jalb qilish hamda 
korxona, moliyaviy institutlar va aholining erkin resurslarini joylashtirishdagi 
muqobil manba sifatida rivojlantirish”ga katta ahamiyat berilmoqda. 
Bozorning turkumlanishi. Resurslar, mahsulotlar va daromadlarning 
doiraviy aylanishi. Bozor infratuzilmasi. 
Bozorning samarali amal qilishi ko’p jihatdan uning infratuzilmasining 
rivojlanganlik darajasiga bog’liqdir. 
Bozor infratuzilmasi - bu bozor aloqalarini o’rnatish va ularning bir 
maromda amal qilishiga xizmat ko’rsatuvchi muassasalar tizimidir. 
Bozor infratuzilmasi tarkibiga kimvchi muassasalarni quyidagi asosiy 
yo’nalishlar bo’yicha guruhlash mumkin: 
1) tovar va xizmatlar muomalasiga xizmat qiluvchi muassasalar (ombor 
xo’jaligi, transport va aloqa xizmatlari ko’rsatuvchi kor xonalar, birjalar, auksionlar, 
savdo uylari, savdo-sotiq idoralari va agentliklari va h.k.); 
2) moliya-kredit munosabatlariga xizmat qiluvchi muassasalar (bank, 
kredit muassasalari, sug’urta va moliya kompaniyalari, soliq idoralari va h.k.); 
3) ijtimoiy sohaga xizmat ko’rsatuvchi muassasalar (uy-joy va kommunal 
xizmat idoralari, aholini ishga joylashtirish firmalari va h.k.); 
4) axborot xizmati idoralari (ma’lumotlarni to’plash, umumlashtirish va 
Mazkur bozor amalda fond birjalari, auksionlar va banklardan iborat bolib, unda broker va dilyerlar vositachilik qiladi. Qimmatli qog’ozlarning harakati xususiyati bo’yicha moliya bozori birlamchi va ikkilamchi (hosila) bozorlarga bolinadi. Birlamchi bozorda yangi nusxadagi qog’ozlar sotiladi va sotib olinadi, ikkilamchi bozorda oldin chiqarilgan qimmatli qog’ozlar harakat qiladi. Birlamchi bozorda qimmatli qog’ozlar sotilsa, ikkilamchi bozorda qayta sotiladi. Iqtisodiyot uchun qimmatli qog’ozlarning ikkilamchi bozori favqulodda muhim ahamiyatga ega. U xo’jalik subyektlari o’rtasida moliyaviy vositalarning erkin harakat qilishini ta’minlaydi. Shu sababli ham O’zbekiston Respublikasini yanada rivojlantirish bo’yicha harakatlar strategiyasida “sug’urta, lizing va boshqa moliyaviy xizmatlarning hajmini ularning yangi turlarini joriy qilish va sifatini oshirish hisobiga kengaytirish, shuningdek fond bozorini kapitalni jalb qilish hamda korxona, moliyaviy institutlar va aholining erkin resurslarini joylashtirishdagi muqobil manba sifatida rivojlantirish”ga katta ahamiyat berilmoqda. Bozorning turkumlanishi. Resurslar, mahsulotlar va daromadlarning doiraviy aylanishi. Bozor infratuzilmasi. Bozorning samarali amal qilishi ko’p jihatdan uning infratuzilmasining rivojlanganlik darajasiga bog’liqdir. Bozor infratuzilmasi - bu bozor aloqalarini o’rnatish va ularning bir maromda amal qilishiga xizmat ko’rsatuvchi muassasalar tizimidir. Bozor infratuzilmasi tarkibiga kimvchi muassasalarni quyidagi asosiy yo’nalishlar bo’yicha guruhlash mumkin: 1) tovar va xizmatlar muomalasiga xizmat qiluvchi muassasalar (ombor xo’jaligi, transport va aloqa xizmatlari ko’rsatuvchi kor xonalar, birjalar, auksionlar, savdo uylari, savdo-sotiq idoralari va agentliklari va h.k.); 2) moliya-kredit munosabatlariga xizmat qiluvchi muassasalar (bank, kredit muassasalari, sug’urta va moliya kompaniyalari, soliq idoralari va h.k.); 3) ijtimoiy sohaga xizmat ko’rsatuvchi muassasalar (uy-joy va kommunal xizmat idoralari, aholini ishga joylashtirish firmalari va h.k.); 4) axborot xizmati idoralari (ma’lumotlarni to’plash, umumlashtirish va  
 
sotish bilan shug’ullanuvchi muassasalar). 
5) Bozor infratuzilmasi muassasalari tovar ishlab chiqaruvchilarning savdo-
sotiq, moliya-kredit faoliyatiga, asosiy hamkorlarni topishiga, ishchi kuchini 
yollashiga ko’maklashadi, davlatning iqtisodiyotni tar tibga solish bo’yicha 
tadbirlarini amalga oshiradi, tijorat aloqalarini o’rnatishga yordam beradi. Ularning 
bir qismi davlat mulki doirasida faoliyat yuritib, bepul xizmat ko’rsatsa, boshqalari 
mustaqil tijorat muassasasi va uyushmalaridan iborat bolib, ko’rsatgan xizmatlari 
uchun haq oladi. 
6) Bozor infratuzilmasi tarkibida tovar va xizmatlar muomalasiga xizmat 
qiluvchi muassasalar muhim o’rin tutishi sababli ulardan asosiylarining qisqacha 
tavsifiga to’xtalib o’tamiz. 
7) Birja - namuna (yoki standart)lar asosida ommaviy tovarlarning 
muntazam savdo-sotiq ishlarini o’tkazuvchi tijorat muas sasasi. Uning tovar 
birjasi, fond biijasi, valyuta biijasi, mehnat birjasi singari turlari keng tarqalgan. 
8) Tovar birjasi - oldindan belgilangan qoidalar asosida ulgurji savdoni 
tashkil etish shakli. 
9) Fond birjasi - qimmatli qog’ozlar oldi-sotdisi bo’yicha rasmiy jihatdan 
tashkil etilgan va muntazam amal qiluvchi bozor shakli. Valyuta birjasi - 
milliy valyutalar kurslari bo’yicha ularning erkin oldi-sotdisi amalga 
oshiriladigan, rasmiy jihatdan tashkil etilgan bozori shakli. 
10) Mehnat birjasi - ishchilar va tadbirkorlar o’rtasidagi ishchi kuchini 
oldi-sotdi bitimini tuzishda vositachilikni amalga oshiruvchi va ishsizlarni 
ro’yxatga oluvchi muassasa. 
11) Birjada ishtirokchilar tomonidan tovar ayirboshlash to’g’risidagi bitimlar 
tuziladi, lekin tovarni yetkazib berish va uning haqini tolash birjadan tashqarida yuz 
beradi. Bunda tovarning egasi va xaridorlari qatnashishi shart emas. Ular nomidan 
ishni brokyerlar (dallollar) yuritadi. Broker (makler) - bu tovar, fond va valyuta 
birjalarida oldi-sotdi bitimlarini tuzishda vositachilik qiladigan shaxs yoki 
maxsus firma. Ular odatda mijozlar topshirigiga ko’ra va uning hisobiga ish 
yuritadi, kafolat bemvchi hisobiga o’z nomidan savdo bitimlari tuzishi ham 
sotish bilan shug’ullanuvchi muassasalar). 5) Bozor infratuzilmasi muassasalari tovar ishlab chiqaruvchilarning savdo- sotiq, moliya-kredit faoliyatiga, asosiy hamkorlarni topishiga, ishchi kuchini yollashiga ko’maklashadi, davlatning iqtisodiyotni tar tibga solish bo’yicha tadbirlarini amalga oshiradi, tijorat aloqalarini o’rnatishga yordam beradi. Ularning bir qismi davlat mulki doirasida faoliyat yuritib, bepul xizmat ko’rsatsa, boshqalari mustaqil tijorat muassasasi va uyushmalaridan iborat bolib, ko’rsatgan xizmatlari uchun haq oladi. 6) Bozor infratuzilmasi tarkibida tovar va xizmatlar muomalasiga xizmat qiluvchi muassasalar muhim o’rin tutishi sababli ulardan asosiylarining qisqacha tavsifiga to’xtalib o’tamiz. 7) Birja - namuna (yoki standart)lar asosida ommaviy tovarlarning muntazam savdo-sotiq ishlarini o’tkazuvchi tijorat muas sasasi. Uning tovar birjasi, fond biijasi, valyuta biijasi, mehnat birjasi singari turlari keng tarqalgan. 8) Tovar birjasi - oldindan belgilangan qoidalar asosida ulgurji savdoni tashkil etish shakli. 9) Fond birjasi - qimmatli qog’ozlar oldi-sotdisi bo’yicha rasmiy jihatdan tashkil etilgan va muntazam amal qiluvchi bozor shakli. Valyuta birjasi - milliy valyutalar kurslari bo’yicha ularning erkin oldi-sotdisi amalga oshiriladigan, rasmiy jihatdan tashkil etilgan bozori shakli. 10) Mehnat birjasi - ishchilar va tadbirkorlar o’rtasidagi ishchi kuchini oldi-sotdi bitimini tuzishda vositachilikni amalga oshiruvchi va ishsizlarni ro’yxatga oluvchi muassasa. 11) Birjada ishtirokchilar tomonidan tovar ayirboshlash to’g’risidagi bitimlar tuziladi, lekin tovarni yetkazib berish va uning haqini tolash birjadan tashqarida yuz beradi. Bunda tovarning egasi va xaridorlari qatnashishi shart emas. Ular nomidan ishni brokyerlar (dallollar) yuritadi. Broker (makler) - bu tovar, fond va valyuta birjalarida oldi-sotdi bitimlarini tuzishda vositachilik qiladigan shaxs yoki maxsus firma. Ular odatda mijozlar topshirigiga ko’ra va uning hisobiga ish yuritadi, kafolat bemvchi hisobiga o’z nomidan savdo bitimlari tuzishi ham  
 
mumkin. 
12) Biijaning yana bir xususiyati shundaki, bu yerda hali ishlab chiqa- 
rilmagan, lekin tayyorlanishi aniq bo’lgan, oldin sotib olinib, egasi ixtiyoriga kelib 
tushmagan tovarlar ham sotiladi. 
13) Biijalar ixtisoslashgan yoki universal bo’lishi mumkin. Ixtisoslashgan 
biijalarda ayrim turdagi yoki bir guruh tovarlar, universal biijalarda har xil tovarlar 
sotiladi. 
14) Auksion - alohida xususiyatlarga ega bo’lgan tovarlarni sotish uchun 
muayyan joylarda tashkil qilingan maxsus kim oshdi sav do muassasasi. 
Auksionda savdo tovarlarning nisbatan cheklangan ro’yxati bo’yicha, ommaviy 
sotuvga qo’yish yo’li bilan o’tkaziladi. Auksion e’lon qilingan vaqtda va ma’lum 
davrda o’tkaziladi. Bunda tovarlarning bozorga kelib tushish mavsumi va hajmi 
hisobga olinadi. Auksion savdosida namuna tovarlar ro’yxatda ko’rsatilgan tartibda 
savdoga qo’yiladi, xaridorlar orasida eng yuqori narxni taklif qilgan kishi tovami 
sotib oladi. Auksionlarda san’at asarlari, noyob buyumlar, kolleksiyalar ham 
sotilishi mumkin. 
15) Savdo yarmarkasi - muayyan belgilangan vaqtda va joyda 
o’tkaziluvchi hamda o’tkazilish jarayonida ulgurji savdo bitimlari tuziluvchi 
tovar namunalari ko’rgazmasi. Savdo bitimlari tovar ishlab chiqaruvchi bilan 
savdo firmalari o’rtasida tuzilib, unda bevosita iste’molchi qatnashmaydi. 
16) Savdo uyi - o’z ichiga tashqi savdo kompaniyasi bilan bir qatorda 
ishlab chiqarish, bank, sug’urta, transport, ulgurji-chakana va boshqa turdagi 
firmalarni oluvchi keng tarmoqli savdo kompaniyasi. U ixtisoslashgan yoki 
universal boiishi mumkin. Ixtisoslashgan savdo uyi ayrim tovarlar bilan (kiyim-
kechak, oyoq kiyim, gazlama va h.k.), universal savdo uyi har xil tovarlar bilan 
savdo qiladi. Savdo uylari tarkibida savdo firmalari muhim o’rin tutadi. Ular tijorat 
ishini yurituvchi va ixtisoslashgan savdo-sotiq korxonalaridir. Firmalar mustaqil 
yoki yirik sanoat korporatsiyalari tarkibida ish yuritib, ulguiji va chakana savdo 
bilan shug’ullanadigan turlarga bo'linadi. Ayrim firmalar har ikkala savdo turi bilan 
ham shug’ullanadi. Savdo uylari o’z nomidan va ko’pincha o’z hisobidan eksport-
mumkin. 12) Biijaning yana bir xususiyati shundaki, bu yerda hali ishlab chiqa- rilmagan, lekin tayyorlanishi aniq bo’lgan, oldin sotib olinib, egasi ixtiyoriga kelib tushmagan tovarlar ham sotiladi. 13) Biijalar ixtisoslashgan yoki universal bo’lishi mumkin. Ixtisoslashgan biijalarda ayrim turdagi yoki bir guruh tovarlar, universal biijalarda har xil tovarlar sotiladi. 14) Auksion - alohida xususiyatlarga ega bo’lgan tovarlarni sotish uchun muayyan joylarda tashkil qilingan maxsus kim oshdi sav do muassasasi. Auksionda savdo tovarlarning nisbatan cheklangan ro’yxati bo’yicha, ommaviy sotuvga qo’yish yo’li bilan o’tkaziladi. Auksion e’lon qilingan vaqtda va ma’lum davrda o’tkaziladi. Bunda tovarlarning bozorga kelib tushish mavsumi va hajmi hisobga olinadi. Auksion savdosida namuna tovarlar ro’yxatda ko’rsatilgan tartibda savdoga qo’yiladi, xaridorlar orasida eng yuqori narxni taklif qilgan kishi tovami sotib oladi. Auksionlarda san’at asarlari, noyob buyumlar, kolleksiyalar ham sotilishi mumkin. 15) Savdo yarmarkasi - muayyan belgilangan vaqtda va joyda o’tkaziluvchi hamda o’tkazilish jarayonida ulgurji savdo bitimlari tuziluvchi tovar namunalari ko’rgazmasi. Savdo bitimlari tovar ishlab chiqaruvchi bilan savdo firmalari o’rtasida tuzilib, unda bevosita iste’molchi qatnashmaydi. 16) Savdo uyi - o’z ichiga tashqi savdo kompaniyasi bilan bir qatorda ishlab chiqarish, bank, sug’urta, transport, ulgurji-chakana va boshqa turdagi firmalarni oluvchi keng tarmoqli savdo kompaniyasi. U ixtisoslashgan yoki universal boiishi mumkin. Ixtisoslashgan savdo uyi ayrim tovarlar bilan (kiyim- kechak, oyoq kiyim, gazlama va h.k.), universal savdo uyi har xil tovarlar bilan savdo qiladi. Savdo uylari tarkibida savdo firmalari muhim o’rin tutadi. Ular tijorat ishini yurituvchi va ixtisoslashgan savdo-sotiq korxonalaridir. Firmalar mustaqil yoki yirik sanoat korporatsiyalari tarkibida ish yuritib, ulguiji va chakana savdo bilan shug’ullanadigan turlarga bo'linadi. Ayrim firmalar har ikkala savdo turi bilan ham shug’ullanadi. Savdo uylari o’z nomidan va ko’pincha o’z hisobidan eksport-  
 
import hamda boshqa savdo aloqalarini olib boradi. Tashqi savdo uylari savdo 
korxonalarini sotib olish, jihoz va uskunalarni ijaraga topshirish, kreditlar berish, 
sug’urta xizmati ko’rsatish orqali moliyaviy va ishlab chiqarish xizmatida ham 
qatnashadi. 
Bozor infratuzilmasi muassasalarini guruhlash yoʻnalishlari. 
Ulgurji savdo firmalari tovarlarni o’z mulki va mablagiari hisobidan sotib 
olib, keyin iste’molchilarga sotadi. Chakana savdo firmalari turlicha faoliyat 
yuritib, ular mustaqil do’konlar, maxsus do’konlar va supermarketlardan iborat 
bo’ladi. 
Supermarket - bu xaridorning o’ziga o’zi xizmat ko’rsatishiga asoslangan 
keng tarmoqli savdo korxonasi. U tovarlarning deyarli barcha turlari bilan, 
jumladan import tovarlar bilan ham savdo qiladi. Super market xaridorlarga bepul 
maslahatlar beradi, tovarlarni buyurtma bo’yicha xaridor uyiga etkazadi, ularga 
madaniy-maishiy xizmat ko’rsatadi. 
Hozirgi kunda keng rivojlanib borayotgan zamonaviy bozorlardan biri bu 
elektron savdo bozorlari bo’lib hisoblanadi. U O’zbekiston Respublikasining 
“Elektron tijorat to’g’risida”gi 2015-yil 9 dekabrdagi son Qonunining yangi tahriri 
bilan belgilanadi va amalga oshiriladi. Unda internet tarmog’idagi tijorat sohasiga 
oid faollikni, unda oldi-sotdini amalga oshirilishini ifodalash uchun qoilaniladi; 
kompyuter tarmog’idan foydalangan holda xarid qilish, sotish, servis xizmati 
ko’rsatishni amalga oshirish, marketing tadbirlarini o’tkazish imkoniyatini 
ta’minlaydi. 
Elektron tijoratning an’anaviy savdo turlaridan farqi quyidagilardan iborat: 
- xaridor o’ziga qulay vaqt, joy va tezlikda mahsulotni tanlash va sotib olish 
imkoniyatiga ega; 
- savdo-sotiq faoliyatini ish faoliyati bilan birga parallel ravishda, ya’ni ishlab 
chiqarishdan ajralmagan holda olib borish imkoniyati; 
- ko’p sonli xaridorlarning bir vaqtning o’zida bir nechta firmalarga murojaat 
qila olish imkoniyati; 
- kerakli mahsulotlarni tezlikda izlab topish va ushbu mahsulotlar mavjud 
import hamda boshqa savdo aloqalarini olib boradi. Tashqi savdo uylari savdo korxonalarini sotib olish, jihoz va uskunalarni ijaraga topshirish, kreditlar berish, sug’urta xizmati ko’rsatish orqali moliyaviy va ishlab chiqarish xizmatida ham qatnashadi. Bozor infratuzilmasi muassasalarini guruhlash yoʻnalishlari. Ulgurji savdo firmalari tovarlarni o’z mulki va mablagiari hisobidan sotib olib, keyin iste’molchilarga sotadi. Chakana savdo firmalari turlicha faoliyat yuritib, ular mustaqil do’konlar, maxsus do’konlar va supermarketlardan iborat bo’ladi. Supermarket - bu xaridorning o’ziga o’zi xizmat ko’rsatishiga asoslangan keng tarmoqli savdo korxonasi. U tovarlarning deyarli barcha turlari bilan, jumladan import tovarlar bilan ham savdo qiladi. Super market xaridorlarga bepul maslahatlar beradi, tovarlarni buyurtma bo’yicha xaridor uyiga etkazadi, ularga madaniy-maishiy xizmat ko’rsatadi. Hozirgi kunda keng rivojlanib borayotgan zamonaviy bozorlardan biri bu elektron savdo bozorlari bo’lib hisoblanadi. U O’zbekiston Respublikasining “Elektron tijorat to’g’risida”gi 2015-yil 9 dekabrdagi son Qonunining yangi tahriri bilan belgilanadi va amalga oshiriladi. Unda internet tarmog’idagi tijorat sohasiga oid faollikni, unda oldi-sotdini amalga oshirilishini ifodalash uchun qoilaniladi; kompyuter tarmog’idan foydalangan holda xarid qilish, sotish, servis xizmati ko’rsatishni amalga oshirish, marketing tadbirlarini o’tkazish imkoniyatini ta’minlaydi. Elektron tijoratning an’anaviy savdo turlaridan farqi quyidagilardan iborat: - xaridor o’ziga qulay vaqt, joy va tezlikda mahsulotni tanlash va sotib olish imkoniyatiga ega; - savdo-sotiq faoliyatini ish faoliyati bilan birga parallel ravishda, ya’ni ishlab chiqarishdan ajralmagan holda olib borish imkoniyati; - ko’p sonli xaridorlarning bir vaqtning o’zida bir nechta firmalarga murojaat qila olish imkoniyati; - kerakli mahsulotlarni tezlikda izlab topish va ushbu mahsulotlar mavjud  
 
bolgan korxonalarga murojaat qilishda texnik va transport vositalaridan samarali 
foydalanish imkoniyati; 
- xaridorlarning yashash joyi, so’g’ligi va moddiy ta’minlanish darajasidan 
qat’iy nazar hamma qatori teng huquqli mahsulot sotib olish imkoniyati; 
- hozirgi kundagi mavjud jahon standartlariga javob beradigan mahsulotlarni 
tanlash va sotish imkoniyati; 
- elektron 
tijoratda 
savdoni 
tashkil 
etish 
korxonalarning 
raqobatini 
kuchaytiradi, monopoliyadan chiqaradi va mahsulotlarning sifatini oshirish 
imkoniyatini beradi. 
Qo’lga kiritilgan yutuqlar tahlili shuni ko’rsatmoqdaki, avvalambor, tizimli 
demokratik bozor islohotlarini joriy etish, iqtisodiy liberallashtirishni yanada 
chuqurlashtirish, sanoat tarmoqlarida tarkibiy o’zgarishlarni amalga oshirish, 
modemizatsiyalash va diversifikatsiyalash jarayonlarini izchil davom ettirish -
bularning bari muvaffaqiyatlarning asosiy omilidir. E’tiborli jihati, yalpi ichki 
mahsulotning muttasil o’sishi an’anaviy xom ashyo tarmoqlari yoki bo’lmasa, jahon 
bozoridagi qulay kon’yunktura va ayrim xom-ashyo hamda material- lar narxining 
yuqoriligi hisobidan emas, aksincha, raqobatbardosh tayyor mahsulotlar ishlab 
chiqarish, zamonaviy xizmat ko’rsatish sohalarini jadal rivojlantirish evaziga 
ta’minlanmoqda. 
Ushbu vazifalarni amalga oshirish natijasi o’laroq, iqtisodi yotni tarkibiy 
jihatdan o’zgartirish, qayta ishlangan hamda yuqori qo’shimcha qiymatga ega 
bo’lgan tayyor mahsulotlarni ko’paytirish barcha tarmoq va sanoat korxonalarining 
tashqi bozordagi pozitsiyasini mustahkamlash imkonini bermoqda. 
Infratuzilma tizimida moliya-kredit 
munosabatlariga 
xizmat qiluvchi 
muassasalar alohida o’ringa ega. Ular moliya bozori, uning asosi bo’lgan kapital 
bozorini shakllantiradi va amal qilish tartib-qoidalarini o’matadi. Moliyaviy 
muassasalarning aksariyati o’ziga xos belgilar bilan bir qatorda yagona umumiy 
belgiga ham ega. Bu ular faoliyatining doimo moliyaviy majburiyatlar bilan 
bog’liqligidir. Ya’ni, moliyaviy muassasalar subyektlarning ortiqcha pul 
mablag’larini jalb etib, o’z nomidan moliyaviy mablag’larga ehtiyoj sezgan 
bolgan korxonalarga murojaat qilishda texnik va transport vositalaridan samarali foydalanish imkoniyati; - xaridorlarning yashash joyi, so’g’ligi va moddiy ta’minlanish darajasidan qat’iy nazar hamma qatori teng huquqli mahsulot sotib olish imkoniyati; - hozirgi kundagi mavjud jahon standartlariga javob beradigan mahsulotlarni tanlash va sotish imkoniyati; - elektron tijoratda savdoni tashkil etish korxonalarning raqobatini kuchaytiradi, monopoliyadan chiqaradi va mahsulotlarning sifatini oshirish imkoniyatini beradi. Qo’lga kiritilgan yutuqlar tahlili shuni ko’rsatmoqdaki, avvalambor, tizimli demokratik bozor islohotlarini joriy etish, iqtisodiy liberallashtirishni yanada chuqurlashtirish, sanoat tarmoqlarida tarkibiy o’zgarishlarni amalga oshirish, modemizatsiyalash va diversifikatsiyalash jarayonlarini izchil davom ettirish - bularning bari muvaffaqiyatlarning asosiy omilidir. E’tiborli jihati, yalpi ichki mahsulotning muttasil o’sishi an’anaviy xom ashyo tarmoqlari yoki bo’lmasa, jahon bozoridagi qulay kon’yunktura va ayrim xom-ashyo hamda material- lar narxining yuqoriligi hisobidan emas, aksincha, raqobatbardosh tayyor mahsulotlar ishlab chiqarish, zamonaviy xizmat ko’rsatish sohalarini jadal rivojlantirish evaziga ta’minlanmoqda. Ushbu vazifalarni amalga oshirish natijasi o’laroq, iqtisodi yotni tarkibiy jihatdan o’zgartirish, qayta ishlangan hamda yuqori qo’shimcha qiymatga ega bo’lgan tayyor mahsulotlarni ko’paytirish barcha tarmoq va sanoat korxonalarining tashqi bozordagi pozitsiyasini mustahkamlash imkonini bermoqda. Infratuzilma tizimida moliya-kredit munosabatlariga xizmat qiluvchi muassasalar alohida o’ringa ega. Ular moliya bozori, uning asosi bo’lgan kapital bozorini shakllantiradi va amal qilish tartib-qoidalarini o’matadi. Moliyaviy muassasalarning aksariyati o’ziga xos belgilar bilan bir qatorda yagona umumiy belgiga ham ega. Bu ular faoliyatining doimo moliyaviy majburiyatlar bilan bog’liqligidir. Ya’ni, moliyaviy muassasalar subyektlarning ortiqcha pul mablag’larini jalb etib, o’z nomidan moliyaviy mablag’larga ehtiyoj sezgan  
 
subyektlarga pul qarz beradi. 
Bozor infratuzilmasining banklar, sug’urta kompaniyalari, soliq va bojxona 
idoralari kabi muassasalari moliya-kredit munosabatlarida alohida o’ziga xos 
o’ringa ega. Ularning iqtisodiy faoliyati va moliyaviy munosabatlarda tutgan o’mi 
bilan keyingi boblarda batafsil tanishamiz. 
Bozor iqtisodiyoti subyektlarini moliyaviy axborotlar bilan ta ’minlash bozor 
infratuzilmasining axborot xizmati idoralari, shu jumladan auditorlik firmalari 
zimmasiga tushadi.  
Auditor 
firma-korxona, firma, kompaniyalar moliyaviy xo’jalik 
faoliyatini tekshirib boruvchi, ular hisobotini ekspertizadan o’tkazuvchi 
muassasa. Ular odatda aksiyadorlik jamiyati yoki kooperativ shakl da faoliyat 
ko’rsatadi va to’liq mustaqillikka ega bo’ladi. Auditor firmalar o’z ishini har bir 
mamlakatda yoki xalqaro miqyosda qabul qilingan hisob-kitob va taftish qoidalariga 
binoan olib boradi. Audi tor firma ishida qatnashuvchi taftishchilar auditorlar deb 
ataladi. Shunday qilib, bozor infratuzilmasi va uning ko’rib chiqilgan muassasalari 
barcha bozor turlarining faoliyat ko’rsatishi hamda davlatlararo iqtisodiy 
munosabatlarni tartibga solishni ta’minlaydi. 
 
 
 
 
 
 
 
 
subyektlarga pul qarz beradi. Bozor infratuzilmasining banklar, sug’urta kompaniyalari, soliq va bojxona idoralari kabi muassasalari moliya-kredit munosabatlarida alohida o’ziga xos o’ringa ega. Ularning iqtisodiy faoliyati va moliyaviy munosabatlarda tutgan o’mi bilan keyingi boblarda batafsil tanishamiz. Bozor iqtisodiyoti subyektlarini moliyaviy axborotlar bilan ta ’minlash bozor infratuzilmasining axborot xizmati idoralari, shu jumladan auditorlik firmalari zimmasiga tushadi. Auditor firma-korxona, firma, kompaniyalar moliyaviy xo’jalik faoliyatini tekshirib boruvchi, ular hisobotini ekspertizadan o’tkazuvchi muassasa. Ular odatda aksiyadorlik jamiyati yoki kooperativ shakl da faoliyat ko’rsatadi va to’liq mustaqillikka ega bo’ladi. Auditor firmalar o’z ishini har bir mamlakatda yoki xalqaro miqyosda qabul qilingan hisob-kitob va taftish qoidalariga binoan olib boradi. Audi tor firma ishida qatnashuvchi taftishchilar auditorlar deb ataladi. Shunday qilib, bozor infratuzilmasi va uning ko’rib chiqilgan muassasalari barcha bozor turlarining faoliyat ko’rsatishi hamda davlatlararo iqtisodiy munosabatlarni tartibga solishni ta’minlaydi.