IQTISODIY IQLIM NAZORATI
REJA:
1. Iqlimni iqtisodiy nazorati. Iqlim o‘zgarishi xavflarini boshqarish
2. Kioto Protokoli. Bali harakatlar rejasi
3. Kopengagen bitimi. Kankun kelishuvlari
4. Durban platformasi. Doxa mintaqaviy portali
Iqlim o‘zgarishi xavflarini boshqarishni ta’minlovchi asosiy yoki bosh xalqaro
hujjat BMTning Iqlim o‘zgarishi to‘g‘risidagi sohaviy konvensiyasi (IO‘SK)
hisoblanib, u Er sammitida (Rio-de-Janeyro, 1992 yil) qabul qilingan va 1994 yilning 21
martidan kuchga kirgan. O‘zbekiston bu Konvensiyani 1993 yili imzolagan.
IO‘SK iqlim o‘zgarishi muammosi bo‘yicha global xarakterdagi asosiy xalqaro
huquqiy hujjat hisoblanish barobarida, bu o‘zgarishning salbiy oqibatlarini
engillashtirish bo‘yicha xalqaro hamkorlik hamda Er atmosferasiga antropogen yukni
pasaytirish vositasi sanaladi. IO‘SKda global iqlim o‘zgarishiga qarshi harakat qilish
bo‘yicha dunyo hamjamiyati faoliyatining umumiy faoliyat yo‘nalishlari belgilab
qo‘yilgan.
Iqlim o‘zgarishlari xavflarini boshqarishni huquqiy ta’minlashda asosiy rolni
quyidagi hujjatlar bajarib kelgan va bajarmoqda: BMTIO‘SK doirasidagi Kioto
Protokoli; Biologik xilma-xillikni saqlab qolish to‘g‘risidagi Konvensiya; BMT ning
"Jiddiy qurg‘oqchilik va cho‘llashishni boshidan kechirayotgan mamlakatlar, ayniqsa,
Afrikada cho‘llashishga qarshi kurash bo‘yicha" Konvensiyasi va boshqalar.
BMTning Iqlim o‘zgarishi to‘g‘risidagi sohaviy konvensiyasi 1992 yili Rio-
de-Janeyro shahrida bo‘lib o‘tgan BMTning atrof-muhit va rivojlanish bo‘yicha
Konferensiyasi majlisida qabul qilingan. Bu Konvensiya 1994 yilning 21 martida
kuchga kirgan. Bugungi kunda IO‘SKni yoqlovchi davlatlar soni 195 tani tashkil
qiladi. IO‘SKning pirovard maqsadi - atmosferadagi parnik gazlari konsentratsiyasini
iqlimiy tizimga xavfli antropogen ta’sirning oldini oluvchi darajada barqaror ushlab
turishdir. Ushbu hujjat umumiy, lekin differensiallashgan javobgarlikka asoslangan,
iqlim o‘zgarishlari bo‘yicha mamlakatlarning harakatlariga oid umumiy prinsiplarni
aniqlab beradi va parnik gazlarini chiqarishni qisqartirish bo‘yicha mikdoriy
majburiyatlarni o‘zida aks ettirmaydi. Konvensiyada ishtirok etuvchi tomonlar iqlim
o‘zgarishining salbiy oqibatlari bilan kurashda asosiy rolni sanoatlashgan davlatlar
va o‘zining iqtisodiy rivojlanish jarayonida parnik gazlarining chiqishiga asosiy
hissa qo‘shuvchi (tarixiy mas’uliyat tamoyili) iqtisodiy o‘tish davridagi davlatlar
o‘ynashi kerakligini tan oladilar.
Kioto Protokoli. 1997 yil BMTIO‘SK tarafdorlarining majlisida (TM) Kioto
Protokoli qabul qilingan bo‘lib, uning 1-ilovasiga kiritilgan davlatlar uchun parnik
gaz chiqindilarining miqdoriy majburiyatlari belgilab qo‘yilgan. Bu protokol 2005
yil 18 fevraldan kuchga kirgan, hozirgi kunda uni 191 ta mamlakat ratifikatsiya
qilgan. Kioto Protokoliga muvofiq, birinchi majburiyat davrida (2008-2012 yillar) 28
ta rivojlangan davlat va Markaziy hamda SHarqiy Evropaning 12 ta davlati
(protokolning B ilovasi) o‘zlarining parnik gazlari chiqindilarini 1990 yildagi darajaga
qaraganda o‘rtacha 5,2% ga kamaytirishlari zarur. Kioto Protokoli doirasidagi
birinchi majburiyatlar davri 2012 yilning 31 dekabrida o‘z nihoyasiga etdi va 2013
yil 1 yanvardan boshlab yangi majburiyatlar davri boshlandi, u 2020 yilning 31
dekabrigacha davom etadi.
Bali harakatlar rejasi. 2007 yilda IO‘SK tarafdorlarining 13-konferensiyasida
Bali harakatlar rejasi qabul qilindi va uzoq muddatli hamkorlik chora-tadbirlari
bo‘yicha maxsus ishchi guruhi (AWG-LCA) tashkil qilindi. AWG-LCA ning mandati
uzoq muddatli hamkorlikning quyidagi eng muhim elementlariga yo‘naltirilgan edi:
iqlim o‘zgarishini engillatish, uzoq hamkorlik uchun moslashish, moliyalashtirish,
texnologiyalarni berish va o‘zaro qarashlar. SHuningdek, Balida ikki yo‘nalishdagi
muzokaralarni belgilab beruvchi Bali yo‘l ko‘rsatkichi qabul qilinib, bular 2009
yilgacha nihoyasiga etkazilishi kerak bo‘lgan IO‘SK yo‘nalishi va Kioto Protokolidan
tashkil topgan edi. Muzokara guruhlari tomonidan ishlab chiqilgan hujjatlar majmui
Kopengagenda IO‘SK tarafdorlarining 15-konferensiyasida qabul qilinadi.
Kopengagen bitimi. AWG-LCA va AWG-KP tomonidan amalga oshirilgan
ulkan ishlarga qaramay, Kopengagenda o‘tkazilgan IO‘SK tarafdorlarining 15-
konferensiyasida matni 2007-2009 yillar davomida ishlab chiqilgan va muhokama
qilingan yangi xalqaro bitim bo‘yicha bir kelishuvga kelinmadi. Natijada dunyoning
eng yirik iqtisodiyotga ega bo‘lgan davlatlari rahbarlarining norasmiy
uchrashuvlari davomida "Kopengagen bitimi" deb nomlangan hujjatning matni
tayyorlandi. Hujjat Tarafdorlar Konferensiyasining yakuniy yalpi majlisida
ma’qullanishi uchun takdim qilindi. Biroq umumiy kelishuvning yo‘qligi sabab 7 ta
rivojlanayotgan davlatlar o‘zining noroziligini bildirdi - Kopengagen bitimi
ma’lumot uchungina qabul qilindi. Konvensiya tarafdorlari har bir mamlakatning
ushbu hujjatga qo‘shilishi mumkinligiga qaror qilishdi. 2010 yilda bunga 140
mamlakat qo‘shildi, 80 dan ortiq davlatlar esa chiqindilarni qisqartirish bo‘yicha o‘z
rejalari va iqlim o‘zgarishining oldini olish bo‘yicha boshqa harakatlari to‘g‘risidagi
ma’lumotlarni taqdim qildilar.
Kankun kelishuvlari. Hujjat 2010 yil Kankunda o‘tkazilgan IO‘SK
tarafdorlarining 16-konferensiyasida qabul qilingan. O‘z mohiyatiga ko‘ra, bu
hujjat Kopengagen bitimining kengaytirilgan ko‘rinishi bo‘lsa-da, uni Tarafdorlar
Konferensiyasi qarori mustahkamlar edi. YAngi hujjatda Kopengagen tuzilmasi
saqlab qolingan va unga muvofiq rivojlangan mamlakatlarning majburiyatlari
tegishli jadval-ilovada belgilab qo‘yilgan, rivojlangan mamlakatlarning chiqindilarini
qisqartirish bo‘yicha maqsadlar esa erkin shaklda berilishi ko‘rsatilgan.
Rivojlanayotgan mamlakatlarning harakati alohida reestrga kiritilib, unda rivojlangan
mamlakatlar tomonidan beriladigan ko‘mak ham ko‘rsatib o‘tilgan. Miqdoriy
majburiyatlarni aniqlashda Kankunda "pastdan tepaga" yondashuvidan foydalanilgan
bo‘lib, unga ko‘ra, dastavval, alohida olingan har bir mamlakatning majburiyatlari
aniqlanadi, so‘ngra umumiy majburiyatlar ko‘rsatiladi. Kioto Protokolida esa buning
aksi edi, dastavval, umumiy maqsad aniqlangan (5,2°S), so‘ng uning asosida
mamlakatlarning majburiyatlari belgilangan edi. Kankunda moliyalashtirish,
moslashish, texnologiyalarni berish va o‘rmonlarni kengaytirish masalalari bo‘yicha
eng katta muvaffaqiyatlarga erishildi:
•
yashil iqlimjamg‘armasiningtashkil qilinganligi e’lon qilindi;
•
yangi Kankun moslashish tuzilmasi va moslashish qo‘mitasi tuzildi;
•
mamlakatlar tegishli texnologik va moliyaviy qo‘llab-quvvatlash asosida
o‘rmon hududpariga tashlanadigan chiqindilarni qisqartirish bo‘yicha harakatlarni
tezlashtirish qarorlarini qabul qildilar;
•
texnologik ijro qo‘mitasi, iqlimiy texnologiyalarni uzatish markazlari,
shuningdek, iqlim o‘zgarishi va chiqindilar o‘sishining oldini olishga mospashish
harkatlarini qo‘llab-quvvatlovchi texnologik hamkorlikni kuchaytirishga
yo‘naltirilgan yangi tuzilmaga ega bo‘lgan texnologik mexanizmningtashkil
qilinganligi e’lon qilindi.
IO‘SKni amalga oshirish bo‘yicha yuqorida aytib o‘tilgan choralardan tashqari
Kankunda Kioto protokoli bo‘yicha muzokaralar davom etdi. Biroq konvensiyaga
oid muzokaralardan farqli o‘laroq, bu masala bo‘yicha hech qanday qaror qabul
qilinmadi. Mamlakatalar na Kioto Protokolini uzaytirish va na yangi kelishuv
doirasidagi kelgusi majburiyatlar haqida kelishuvga erishdilar.
Durban platformasi.
Tarafdorlarning o‘n ettinchi sessiyasi Janubiy
AfrikaningDurbanida tashkil etildi. Durbandagi eng muhimqaror Durban
platformasi bo‘yicha Maxsus ishchi guruhini (DP-MIG) shakllantirish haqida qabul
qilindi va mexanizmi, iqlimiy texnologiyalar markazi va tarmog‘i ishini
aniqlashtirish va DP-MIG ish rejalari bo‘yicha muhim qarorlar qabul qilindi.
Konferensiyaning moliyalashtirishga oid muvaffaqiyatli qarorlaridan biri sifatida
YAshil iqlim jamg‘armasi bo‘yicha kelishuvni ajratib ko‘rsatish mumkin. YAshil
iqlim jamg‘armasidan mustaqil sekretariat tashkil qilish, moslashtirish qo‘mitasi va
texnologiyalarni berish bo‘yicha qo‘mita bilan ishlashni boshlash, shuningdek,
mamlakatlarning iqlim bo‘yicha milliy strategiyalariga mos tarzda davlat va xususiy
sektorni samarali moliyalashtirish bo‘yicha oshkora chora-tadbirlarni ishlab chiqish
so‘raldi. O‘zbekiston uchun oxirgi talab juda istiqbolli hisoblanadi.
Agar Respublikamiz iqtisodiyot rivojlanishining zamonaviy tendensiyalarini
hisobga oladigan iqlim bo‘yicha batafsil strategiyani tayyorlay olsa va uni
manfaatdorlar orasida tarqatish bo‘yicha tegishli choralarni ko‘ra olsa, bizda YAshil
iqlim jamg‘armasidan pul mablag‘lari jalb qilish uchun katta imkoniyatlar bo‘ladi.
"Sof taraqqiyot mexanizmiga oid boshqaruv"ni qabul qilish bo‘yicha kelishuv
O‘zbekiston uchun muhim ahamiyatga ega bo‘lgan yana bir qaror bo‘ldi. Sof
taraqqiyot mexanizmi dunyoning 80 ta mamlakatida ro‘yxatga olingan loyihalarga