IQTISODIY ISLOHOTLAR, XUSUSIY MULKCHILIKNING
SHAKLLANISHI. O‘ZBEKISTONDA BOZOR MUNOSABATLARINING
RIVOJLANISHI
Reja
1.
Taraqqiyotning “o‘zbek modeli”.
2.
Bozor iqtisodiyotiga o‘tilishi, kichik biznes va xususiy
tadbirkorlikning rivojlantirilishi.
3.
Mamlakatimiz iqtisodiyotini modernizatsiyalash va yangilashni
izchil davom ettirish.
4.
Agrar sektorni rivojlanishi.
Taraqqiyotning “o‘zbek modeli”. Bozor iqtisodiyotiga o‘tilishi, kichik biznes
va xususiy tadbirkorlikning rivojlantirilishi. O‘zbekiston o‘z mustaqilligini qo‘lga
kiritgach, taraqqiyotning eng muhim masalalardan biri, kelajakda o‘ziga xos
iqtisodiy taraqqiyot yo‘lini belgilash bo‘ldi. Jahon tajribasi shuni ko‘rsatmoqdaki,
o‘z mustaqilligiga erishgan davlatlarda ilk davrlarda ushbu masalada ayrim
muammolarning vujudga kelishi tabiiy hol. Darhaqiqat, mamlakatimiz
mustaqilligining qo‘lga kiritilishi birinchidan, milliy taraqqiyotimiz yo‘lini erkin
tanlashda ulkan imkoniyat bergan bo‘lsa, ikkinchidan, eski sobiq ma’muriy
buyruqbozlik tuzumiga barham berilishi yangi jamiyat qurish uchun shart-sharoit
yaratilganligini uzil kesil tasdiqladi. Shu nuqtai nazardan, mamlakatimiz
mustaqilligining qo‘lga kiritilishi demokratik jamiyat qurish uchun zarur shart-
sharoitlarni yaratibgina qolmasdan, o‘zimizga xos rivojlanish yo‘lini ham belgilab
olishimizga imkoniyat yaratdi. Bozor iqtisodiyoti sharoitida iqtisodiy
munosabatlarning keng miqyosli tizimi avvalambor xo‘jalik mexanizmlari orqali
boshqariladi. Bunday munosabatlarning sub’ekti turli xususiy mulk egalari,
jumladan turli uyushmalar, davlat va xususiy sektor egalari, yuridik va jismoniy
shaxslar hisoblanadi. XX asr oxirlariga kelib mamlakatlarning iqtisodiy
taraqqiyotini yagona andozaga solingan qoidalar bilan cheklab bo‘lmasligini,
taraqqiyot modellarining ancha keng ko‘lamga ega ekanligi, ularni tanlashda har
bir mamlakat o‘z ichki sharoitlaridan kelib chiqib ish olib borish zarurligi ma’lum
bo‘ldi. Mazkur masalaga mustaqillikka erishgan barcha mamlakatlar turli davrlarda
turlicha hal etishga erishganlar. Shu sababli bugun dunyoda ijtimoiy - iqtisodiy
taraqqiyotning «Shved modeli», «Amerika modeli», «Yapon modeli» kabilar keng
uchramoqda. Mazkur tamoyillar aslida muayyan mintaqa yoki mamlakatlar
ijtimoiy taraqqiyotida siyosiy-iqtisodiy islohotlarni qaysi yo‘l bilan va qay
yo‘sinda amalga oshirilishiga ko‘ra bir-biridan farq qiladi. Umuman, dunyoda
taraqqiyot modellarining umuminsoniy va milliy shakllariga xos bir qator tipik
milliy modellari ham mavjud. Ular quyidagilar: Osiyo taraqqiyot modeli, Yevropa
modeli, Lotin Amerikasi modeli, Osiyo – Tinch okeani modeli, Afrika iqtisodiy
taraqqiyot modeli, Postsovet iqtisodiy taraqqiyot modeli, “Amerika modeli”,
“yapon modeli”, “Shved modeli”, Erxard (nemis) modeli, Turk modeli, “Xitoy
modeli”, “Janubiy Koreya modeli” va h.k lar amal qilmoqda. 327 Mamlakatimiz
bugungi kunda o‘z kuchi va imkoniyatlariga tayanib, demokratik davlat va
fuqarolik jamiyati qurish yo‘lida ijobiy natijalarni qo‘lga kiritayotgani
barchamizga ayon. Bu borada xalqimiz o‘tgan davrda o‘zining mustahkam irodasi,
qat’iyat va matonati bilan jahon maydonida munosib hurmat-e’tibor
qozonanayotgani ahamiyatga molikdir. Bunda jamiyatning iqtisodiy, ijtimoiy,
siyosiy, ma’naviy va ma’rifiy negizlari mustahkamlangani, hayotning barcha
sohalarida amalga oshirilayotgan yangilanish va o‘zgarishlar, mamlakatni
modernizatsiya qilish yo‘lidagi ishonchli qadamlar dunyo jamoatchiligi, nufuzli
xalqaro tashkilotlar tomonidan ham e’tirof etilayapti. Mustaqillikning ilk
davrlaridan boshlab ma’muriy-buyruqbozlik, rejali-taqsimot tizimidan voz kechib,
jahonda «o‘zbek modeli» deb nom olgan taraqqiyot yo‘lini tanlangani bejiz emas.
Davlat tomonidan ishlab chiqilgan va hayotga izchil tatbiq etilgan ushbu
modelning ma’no-mazmuni — davlat qurilishi va konstitutsiyaviy tuzumni tubdan
o‘zgartirish va yangilashda o‘z ifodasini topdi. Ular quyidagilar edi:
Iqtisodiyotning siyosatdan ustuvorligi, ya’ni mafkuradan xoli
bo‘lishi;
Davlatning bosh islohotchilik vazifasini bajarishi, ya’ni islohotlar
tashabbuskori bo‘lishi va ularni muvofiqlashtirib borishi;
Qonun ustuvorligini ta’minlash;
Kuchli ijtimoiy siyosat yuritish;
Islohotlarni bosqichma-bosqich va izchil olib borish tamoyillariga
asoslandi.
Ushbu tamoyilning asosiy negizi Birinchi Prezident I.Karimov tomonidan
2010 yil noyabr oyida e’lon qilingan «Mamlakatimizda demokratik islohotlarni
yanada chuqurlashtirish va fuqarolik jamiyatini rivojlantirish Konsepsiyasi» da
yana bir bor e’tirof etildi. Shu o‘rinda so‘ngi yillar mobaynida yalpi ichki mahsulot
o‘sishi va aholining real daromadlari qariyb 4 barobarni tashkil etgani, ayniqsa,
ijtimoiy- gumanitar sohada erishilgan ulkan natijalar, xususan, aholini jtimoiy
himoya qilishga yo‘naltirilgan davlat xarajatlarining 5 barobardan ortiqroqqa
ko‘paygani «o‘zbek modeli» bejiz xalqaro e’tirofga sazovor bo‘lmayotganini
anglatadi. “O‘zbek modeli” ning natijalari va taraqqiyotimizning munosib
natijalari aholi turmush darajasida ham o‘z aksini topmoqda. Xususan, ushbu
modelning hayotimizga joriy etilishi natijasida ijtimoiy hayotimizda tub
o‘zgarishlar sodir bo‘ldi. Jumladan, aholi turmush darajasining yaxshilangani
natijasida onalar o‘limi 2 barobardan ko‘proq, bolalar o‘limi esa 3 barobarga
kamaygani, odamlarning o‘rtacha umr ko‘rishi 67 yoshdan 73 yoshga, jumladan,
ayollarning o‘rtacha umr ko‘rishi 75 328 yoshga yetgani ham O‘zbekistonning
XXI asrdagi rivojlanish dinamikasini yanada yaqqolroq namoyon etdi. Dunyoning
aksariyat mamlakatlarida iqtisodiy o‘sish sur’atlari keskin tushib ketgan, ishsizlik
eng katta muammoga aylangan, ishlab chiqarish pasaygan bir vaqtda
mamlakatimizda yalpi ichki mahsulotning o‘sish sur’atlari keyingi besh yilda 8
foizdan ortiqni tashkil etib, har yili bir million atrofida yangi ish o‘rni tashkil
etilayotgani, rivojlangan mamlakatlarda tashqi qarzlar ko‘payib borayotgani jiddiy
xavotir tug‘dirayotganda esa O‘zbekistonning tashqi qarzi yalpi ichki
mahsulotning 10 foizidan oshmayotgani, davlat byudjeti yildan- yilga profitsit
bilan bajarilayotgani milliy taraqqiyot modelining naqadar hayotbaxshligi va
barqaror taraqqiyotning bu boradagi asosiy tamoyilga aylanganidan dalolat beradi.
Ma’lumki, sobiq ittifoq davrida respublikamiz iqtisodiyoti bir tomonlama va
asosan paxta yetishtirishga yo‘naltirilgan bo‘lib, mash’um salbiy oqibatlarga olib
kelgan paxta yakkahokimligi avjga chiqqan, xalqning qadr-qimmati toptalib, uning
o‘zi va kelajagiga ishonchi so‘ngan edi. O‘sha davrda qoloq ishlab chiqarishga ega
bo‘lgan, sobiq ittifoqda aholi jon boshiga iste’mol darajasi bo‘yicha eng past
o‘rinda turgan respublikani tarixan qisqa bir davrda mustaqillikka erishib, ulkan
marralarni qo‘lga kiritadi. Buning natijasida mamlakat qiyofasi butunlay o‘zgarib,
uning jahon hamjamiyatidagi o‘rni va nufuzi yuksaldi. Ayni paytda dunyo
hamjamiyati yurtimizning o‘z yo‘lidan og‘ishmay, sobitqadamlik bilan
borayotgani, fuqarolik jamiyatini barpo etish borasida ulkan yutuqlarga
erishayotgani, barqaror rivojlanayotgan iqtisodiyotga asoslangani, demokratik
huquqiy davlat va rivojlangan mamlakatimizda inson, uning manfaatlari, huquq va
erkinliklari oliy qadriyat darajasiga ko‘tarilganini e’tirof etmoqda. Bu, shubhasiz,
xalqimizning o‘z oldiga qo‘ygan yuksak marralar sari muvaffaqiyat bilan
ilgarilayotgani natijasidir. Taraqqiyotning “o‘zbek modeli” asosida jahon
tajribasidan kelib chiqib O‘zbekiston o‘ziga xos istiqlol va taraqqiyot yo‘lini
belgilab oldi. Ular quyidagilarda o‘z ifodasini topdi: 1. O‘z yo‘limizning shart-
sharoiti va zaminlarinining mavjudligi. 2. O‘zbekistonda demokratik va ijtimoiy
adolat jamiyat qurish. 3. Milliy manfaatlar ustuvorligi va teng huquqli hamkorlikka
asoslangan tashqi siyosat olib borish. 4. Ijtimoiy jihatdan yo‘naltirilgan bozor
iqtisodiyotini qurish – mustaqil O‘zbekiston ichki siyosatining negizlarining
muhimligi. 5. Mustaqil O‘zbekistonni rivojlantirishning ma’naviy-axloqiy
negizlarini rivojlantirish. Mutaxassislar, ekspertlar tomonidan demokratik huquqiy
davlat qurishning jahon tajribasi o‘rganilib davlatimiz tomonidan O‘zbekistonda
demokratik huquqiy davlat va fuqarolik jamiyatini qurishning huquqiy asoslari va
tamoyillarini qabul qilish bilan birga, unda O‘zbekistonning o‘ziga xos
xususiyatlari har tomonlama asoslab berildi. Shundan so‘ng jamiyatimizda siyosiy
329 hayotning barcha sohalari, davlat va jamiyat qurilishini erkinlashtirish jadallik
bilan olib borilmoqda. Bizningcha, O‘zbekiston fuqarolarining mustaqil taraqqiyot
yo‘lidan sobitqadamlik bilan rivojlanib borishining siyosiy va iqtisodiy
yo‘nalishlari belgilab berildi. O‘zbekistonning mustaqillik taraqqiyot yo‘li bilan
«O‘zbek modeli» mamlakatimizning ijtimoiy taraqqiyot dasturi bo‘lib, bu dastur
ijtimoiy, iqtisodiy va siyosiy islohotlarning goyaviy, nazariy negizini tashkil etadi.
Mazkur islohotlar mustaqillik yillarida bir nechta bosqichlarni bosib o‘tadi.
Jumladan, islohotlarning dastlabki bosqichida eski ma’muriy buyruqbozlik tizimi
tugatildi va milliy davlatchilikning siyosiy-huquqiy poydevori barpo etildi.
Keyingi bosqichda ijtimoiy-iqtisodiy islohatlarning huquqiy asosi yaratildi,
iqtisodiyotning barqarorlashuviga erishildi. «O‘zbek modeli» O‘zbekistonning
o‘ziga xos bo‘lgan taraqqiyot yo‘li bo‘lib, bu yo‘l mamlakatimizning tarixiy milliy
xususiyatlarini, geografik va demografik shart-sharoitlarini hisobga olgan,
respublikaning bosh, strategik maqsadi sari yo‘naltirilgan islohotlarning har bir
bosqichida ijodiy rivojlanib boruvchi dasturulamaldir. Fuqarolik jamiyati
taraqqiyotning maqbul yo‘li va afzalligi inkor qilib bo‘lmaydigan haqiqatdir. Lekin
bu uni shunchaki qanday bo‘lsa, shundayligicha O‘zbekistonga tadbiq etsa
bo‘laveradi, degani emas. Aksincha, masalani muvaffaqiyatli yechish uchun
xalqning ko‘p ming yillik tarixi, siyosiy tajribasi, milliy mentaliteti, aql zakovatiga
tayanib ish yuritish muhim. Fuqarolik jamiyatining yurtimiz ravnaqini ta’minlash
uchun millatlarning o‘ziga xosligi, madaniy va ma’naviy qadriyatlari,
mamlakatning geografik joylashuvi, unga monand holda asrlar osha ajdodlar
tomonidan shakllantirilgan xo‘jalik yuritish vositalari va ko‘nikmalari hamda
insonlararo aloqalar ham hisobga olinganligi bejiz emas. O‘zbekistonning o‘ziga
xos taraqqiyot yo‘li nazariy va amaliy jihatdan puxta belgilab olindi. Bu barcha
tamoyillar demokratik va iqtisodiy qayta o‘zgartishlar jarayonlarini muvaffaqiyatli
amalga oshirish uchun hal qiluvchi ahamiyat kasb etib, hayot sinovidan o‘tdi.
Iqtisodiy islohotlarning birinchi bosqichining vazifalari bu, mustaqil davlatning
amal qilishini ta’minlovchi infratuzilmani yaratish, bozor iqtisodiyotiga o‘tishning
qonunchilik asoslarini shakllantirish, narxlarni erkinlashtirish, davlat tasarrufidan
chiqarish va xususiylashtirish, inflyatsiyaga qarshi kurashish va aholini ijtimoiy
himoyalash hisoblanar edi. Ma’lumki taraqqiyotning bozor iqtisodiyotiga
asoslangan yo‘lini tanlagan O‘zbekistonda mustaqillikning ilk kunlaridan boshlab,
kichik biznes va xususiy tadbirkorlik – jamiyatda ham iqtisodiy, ham siyosiy
vaziyatni mo‘tadillashtirishga yordam beradigan o‘rta mulkdorlar tabaqasining
paydo bo‘lishi demakdir. Bu borada qator qonunlar qabul 330 qilindi. Darhaqiqat,
O‘zbekiston o‘z mustaqilligini qo‘lga kiritgandan so‘ng, dastlabki kezlarda, kichik
biznes faoliyatini shakllantirish va rivojlantirish uchun quyidagi dastlabki
normativ-huquqiy normalari va qonun hujjatlari qabul qilindi. Bu borada ayniqsa
1991 yil 18 noyabrdagi O‘zbekiston Respublikasining “Mulkni davlat tasarrufidan
chiqarish va xususiylashtirish to‘g‘risida” gi qonuni muhim ahamiyatga ega bo‘ldi.
Unga ko‘ra mulkchilik shakllarini o‘zgartirish sohasidagi ishlar respublika hamda
hududiy maqsadga bosqichma-bosqich ishlab chiqiladigan va tasdiqlangan maxsus
dastur asosida amalga oshirilishi qat’iy belgilab qo‘yildi. Albatta, ushbu qonunning
qabul qilinishi sohani bosqichma-bosqich rivojlantirishning ustuvor yo‘nalishlarini
belgilab berdi. Qabul qilingan qonunlar va boshqa normativ-huquqiy hujjatlarga
muvofiq, xalq xo‘jaligidagi barcha soha tarmoqlarini ommaviy xususiylashtirish
uchun keng imkoniyat yaratildi, bu boradagi cheklashlar olib tashlandi. Birgina
1992-1996 yillarda davlat mulki ob’ektlarini xususiylashtirish tufayli 1 million 74
ming kishi turar-joy egasi, 2 million kishi xalq xo‘jaligining barcha tarmoqlarida
xususiylashtirilgan korxonalar aksiyalari, paylarining egalari, qishloq joylarida esa,
3 million kishi yordamchi xo‘jalik, 19 ming kishi ko‘chmas mulk egasi bo‘lib
qoldilar. Bu raqamlar, shubhasiz jamiyatda mulkdorlar sinfini shakllantirish
yo‘lidagi muhim qadamlar qo‘yilganligini anglatar edi. Amalga oshirilgan
dastlabki islohotlar natijasida 1991-1996 yillar mobaynida iqtisodiy islohotlarning
barcha yo‘nalishlarida salmoqli institutsional o‘zgarishlar sodir bo‘ldi. Xususan,
turar joylar, savdo xizmat ko‘rsatish sohalari, matlubot jamiyati ob’ektlari va turli
tarmoqlarning mayda korxonalarini xususiylashtirish amalda tugallandi, o‘rta va
yirik korxonalarni davlat tasarrufidan chiqarish va xususiylashtirish jarayoni jadal
davom ettirildi. Bu borada mulkni davlat tasarrufidan chiqarish va
hususiylashtirish, ko‘p ukladli iqtisodiyotni barpo qilish, qishloq xo‘jaligida
islohotlarni chuqurlashtirish, agrar munosabatlarning yangi tipini yaratish
jarayonlari amalga oshirildi. Bu tadbirlarning natijasi o‘laroq iqtisodiyotda tub sifat
o‘zgarishlari vujudga keldi. Davlatga qarashli bo‘lmagan, nodavlat, ya’ni xususiy
sektorning iqtisodiyotdagi ulushi keskin oshdi. Bu sektor 1995 yilda sanoat
mahsulotlarning 44 foizini, qishloq xo‘jaligi mahsulotlarining esa 97 foizini berdi.
Barcha kapital mablag‘larning 44 foizdan ortiqrog‘i uning hissasiga to‘g‘ri keldi.
2000 yilgacha xalq xo‘jaligida band bo‘lganlarning 64 foizi ana shu sektorda
mehnat qilgan. Bu esa o‘sha kezlarda bozor munosabatlariga o‘tish muammolarini
sinchkovlik bilan o‘rganib, ularni hal etishda ehtiyotkorlik bilan yondashishga
e’tibor qaratishni taqoza etar edi. Ayniqsa endigina bozor 331 psixologiyasi
odamlar ongida shakllanib kelayotgan bir sharoitda respublikada birinchi navbatda
maishiy xizmat, umumiy ovqatlanish, savdo-sotiq, mahsulotni qayta ishlovchi
kichik korxonalarni ochish zarur edi. Respublika o‘z mustaqilligining dastlabki
yillarida, kichik biznesga ko‘maklashish maqsadida respublika va hududiy
miqyosda faoliyat olib boruvchi – Xususiy tadbirkorlik va kichik biznesni qo‘llab-
quvvatlash fondi (Biznes fond, 1995 yil iyul), «Madad» sug‘urta agentligi (1995
yil 26 iyun), O‘zbekiston Tovar ishlab chiqaruvchilar va tadbirkorlar palatasi (1996
yil mart) hamda ularning hududiy bo‘limlari tashkil etildi. Kichik biznes va
xususiy tadbirkorlikning rivojlanishiga Dehqon va fermer xo‘jaliklari uyushmasi,
«Hunarmand» uyushmasi, Tadbirkor ayollar uyushmasi tashkil etildi. Ammo o‘sha
kezlarda sohada qator muammolar ham mavjud bo‘lib, ularning mvjud holati bir
necha yillar taraqqiyotga to‘siq bo‘lib keldi. Xususan, 1999 yil 1 iyunga qadar
ro‘yxatdan o‘tgan korxonalar tarkibida kichik va o‘rta korxonalar salmog‘i
kommunal xo‘jalikda 42,9%, maishiy xizmat sohasida 85,0%, qurilishda 89,3%,
qishloq xo‘jaligida 89,9%, sanoatda 93,5%, savdoda 95,3%, umumiy tijoratda
96,6%ni tashkil etgan bo‘lsada, amalda esa ro‘yxatdan o‘tib, o‘z faoliyatini davom
ettirayotgan korxonalar ulushi 20% ni tashkil etgan xolos. Qolganlari esa turli
sabalar bilan yopilib ketgan bo‘lib, buni quyidagi misollar ham tasdiqlaydi. Agar
raqamlarga murojaat qilinsa, respublika bo‘yicha 1996 yilda tashkil qilingan 7400
kichik korxonadan 20%, 1998 yili esa 3700 ta korxonadan 70% tugatilib ketgan.
Shu boisdan ko‘pgina tadbirkorlar faoliyat bilan shug‘ullanishdan sekin-sekin
uzoqlashganlar yoki ish boshlab qo‘yib, uni oxirigacha yetkazmasdan,
javobgarlikni davlatga tashlab qo‘yganlar. Masalan, 2000 yilning o‘zida faqat
Toshkent shahar bo‘yicha tugatish jarayonida turgan kichik biznes sub’ektlari 4666
ta bo‘lib, ulardan 54,7% yoki 2552 tasida ta’sischilar bo‘lmagan. Tugatilish holida
turgan jami korxonalardan tugatilganlari 25,6% ni tashkil qilgan yoki 1194 ta
bo‘lgan. Ushbu muammolarni to‘g‘ri anglagan va unga tanqidiy asosda
yondoshgan Prezident Shavkat Mirziyoev 2017 yil 22 dekabrda Oliy Majlisga
qilgan Murojaatnomasida “Yurtimizda tadbikorlik nima uchun kutilgan darajada
rivojlanmayapti? Chunki bu soha vakillarini asossiz ravishda tekshirish holatlari
ko‘p. Ochig‘ini aytganda tadbirkorlikning erkin rivojlanishiga o‘zimiz, davlat
idoralari yo‘l qo‘ymayapmiz. Hech kimga kerak bo‘lmagan tartib-tamoyillar
hamon saqlanib qolmoqda, joylarda ko‘pgina amaldorlar faqat o‘z shaxsiy
manfaatini o‘ylab ish ko‘rmoqda. Bundan buyon bu sohani qo‘llab- quvvatlash,
biznes sub’ektlarini jadal barqaror rivojlantirish 332 yo‘lidagi to‘siq va g‘ovlarni
bartaraf etish bo‘yicha zarur choralar ko‘riladi”13, deya qayd qilganligi bejiz emas,
albatta. Agar yaqin tariximizga murojaat qilsak, 1998 yil 9 aprelda O‘zbekiston
Respublikasi Prezidentining “Xususiy tadbirkorlik, kichik va o‘rta biznesni
rivojlantirishni yanada rag‘batlantirish chora- tadbirlari to‘g‘risida»gi Farmoni
e’lon qilindi. 2001 yil 22 avgustda esa O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar
Mahkamasi «Tadbirkorlik sub’ektlarini davlat ro‘yxatidan o‘tkazib va hisobga
qo‘yish tizimini takomillashtirish to‘g‘risida» qaror qabul qildi. Qarorga binoan
kichik va xususiy tadbirkorlikni rivojtirishni rag‘batlantirish bo‘yicha respublika
muvofiqlashtiruvchi kengashi tashkil etildi. Kichik va o‘rta biznes sub’ektlariga
Respublika tovar-xomashyo birjasi, Agrosanoat birjasi, «O‘zulgurjisavdo» orqali
moddiy-texnika resurslari sotildi.
O‘zbekiston iqtisodiyotida kichik biznes va tadbirkorlikning o‘sish
dinamikasi (2005-2017 yillar)
Ko‘rsatkichla
r
2005
y.
2007
y.
2010
y.
2013
y.
2017
y.
Yalpi ichki
maxsulot
38,2
45,5
52,5
55,8
54,9
Sanoat
10,0
13,2
19,6
23,0
39,6
Qishloq
xo‘jaligi
85,7
97,5
97,9
98,2
99
Qurilish
50,9
55,4
52,3
72,7
65,1
Eksport
6,0
14,8
13,6
18,0
27
Investitsiya
24,0
23,7
30,8
35,5
32
Mustaqillik yillarida soha rivoji tahliliga ko‘ra yana raqamlarga murojaat
etilsa, 2003 yili yurtimizdagi 5 ming 630 ta aholi yashash manzilgohlarida ko‘plab
kichik va o‘rta biznes korxonalari tashkil etilib, qariyb 155 mingta yangi ish
o‘rinlari yaratilgan. Dastur doirasida aholiga 2003 yilda 1 milliard 200 million
so‘mlik xayriya yordami ko‘rsatilgan. Ikki yoshgacha bo‘lgan bolalar tarbiyasi
bilan shug‘ullanayotgan 400 mingdan ziyod ayolga davlat tomonidan nafaqa puli
tayinlangan. 180 ming kam ta’minlangan oilaga qariyb 4 milliard so‘m miqdorida
moddiy ko‘maklar 13 O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoevning
Oliy Majlisga Murojaatnomasi. “Xalq so‘zi” gazetasi. T., 2017 yil 23 dekabr. 333
berilgan. 2003 yilda 25 mingdan ziyod yolg‘iz pensioner va nogironlarga 630
million so‘mlik moddiy yordamlar ko‘rsatilgan. So‘nggi yillarda joylarda kichik
korxonalar ochish va fermer xo‘jaliklarida ish bilan band aholi soni ham yil sayin
ortib, 2007 yildagi 2094,2 ming kishidan 2011 yilda 2338,4 ming kishiga yoki 11,6
foizga ko‘paygan. Respublikada tadbirkorlik faoliyatini rivojlantirishga alohida
e’tibor qaratilayotgani bois, bu sohada ish bilan band bo‘lgan aholi soni yil sayin
ortib bormoqda. 2007-2011 yillarda respublika bo‘yicha yuridik shaxs maqomiga
ega bo‘lmagan, lekin litsenziyaga ega tadbirkorlikda band bo‘lganlar soni 140,8
ming kishidan 698,4 ming kishiga yoki 4,96 marta ko‘paygan. Dehqon
xo‘jaliklarida ish bilan band bo‘lgan aholi soni 1472,5 ming kishidan 1745 ming
kishiga yoki 18,5 % ga ortgan. Bu esa amalga oshirilayotgan oqilona iqtisodiy
tizim tufayli bandlikning kasanachilik, oilaviy tadbirkorlik va hunarmandchilik
kabi aholining tadbirkorlik qobiliyati va bunyodkorlik mehnati salohiyatini
namoyon qilishga ko‘maklashuvchi samarali shakllari rivojlanayotganligini
anglatmoqda. Tadbirkorlik sub’ektlarining faol qo‘llab quvvatlanishi natijasida
uning mamlakat yalpi ichki mahsulotidagi ulushi yildan-yilga ortib bormoqda.
Xususan, 2000 yilda yalpi ichki mahsulotning qariyb 31 foizi iqtisodiyotning faol
rivojlanib borayotgan ushbu sektori ulushiga to‘g‘ri kelgan bo‘lsa, 2008 yilda bu
ko‘rsatkich 48,2 foizni, 2009 yilda 50,1 foizni, 2010 yilda 52,5 foizni, 2011 yilda
esa 54 foizni tashkil etdi yoki 2000 yilga nisbatan 23 foizga o‘sgan. 2010-2016
yillar davomida respublikada tadbirkorlik orqali tashkil etilgan ish o‘rinlari soni
3,9 foizga ortgan. 2017 yilda esa dasturga muvofiq sanoatni (5440 ta loyihada 131
mingta ish o‘rni bilan), qishloq xo‘jaligini (8430 loyihada 55,8 mingta ish o‘rni
bilan) va xizmat ko‘rsatishni (11 mingta loyiha 69,5 mingta ish o‘rni bilan)
rivojlantirish bo‘yicha viloyatlar, tumanlar va shaharlar hokimliklarining faoliyati
kuchaytirildi. Kelajakda mamlakatda 25 minga yaqin investitsiya loyihalarini
amalga oshirish hisobiga, 256, 4 mingdan ortiq ish o‘rinlari tashkil etishga
erishiladi. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2018 yil 27 iyundagi “Obod
mahalla” dasturi to‘g‘risida”gi PF- 5467-sonli Farmonida “Obod qishloq” va
“Obod mahalla” davlat Dasturini amalga oshirish va unda tadbirkorlar ishtirokiga
oid bo‘sh turgan er maydonlarini yoki foydalanilmasdan turgan bino va
inshootlarni tadbirkor va hunarmandlarga “nol” qiymatda berish hamda uni amalga
oshirishda tashabbuskor tadbirkorlar mablag‘lari va qonunchilikda taqiqlanmagan
boshqa manbalari “Obod mahalla” jamg‘armasining moliyalashtirish 334
manbalari qilib belgilangan14ligi ushbu tizim qonunchiligidagi muhim voqeadir.
Unga muvofiq, mahalla hududlarida bo‘sh turgan yer maydonlarini yoki
foydalanilmasdan turgan bino va inshootlarni tadbirkor va hunarmandlarga «nol»
qiymatda berish asosida mikro sanoat zonalari va hunarmandchilik markazlari
tashkil etildi. O‘z navbatida, 2018 yilning O‘zbekistonda «Faol tadbirkorlik,
innovatsion g‘oyalar va texnologiyalarni qo‘llab-quvvatlash yili» deb e’lon
qilinishi tadbirkorlar faoliyatini takomillashtirish yo‘lida yana bir katta amaliy
qadam bo‘ldi hamda iqtisodiyot va jamiyat hayotining barcha sohalarida
innovatsion jarayonlarni jadallashtirishga katta turtki berdi. Ya’ni, Davlat dasturiga
muvofiq, ayniqsa shu paytga qadar aholi turmush tarzini yanada yaxshilash, davlat
dasturlarini amaliyotga tadbiq etish, ularga imtiyozli kreditlar ajratish, aholi,
ayniqsa tadbirkorlarning tashabbuslarini yanada qo‘llab quvvatlash, ularning mulk
huquqi bilan bog‘liq muammolarini hal etish borasida qator muammolar mavjud
edi. Bunda ularni hal etishning huquqiy mexanizmi yo‘q edi. Unga ko‘ra
O‘zbekistonda tadbirkorlikni yanada rivojlantirish maqsadida xorijiy
investitsiyalarni jalb etishni boshqarish, rag‘batlantirish va qo‘llab-quvvatlash
siyosati kompleks tarzda amalga oshirildi. Bu jarayonni muvaffaqiyatli yuritish
uchun respublikada qator farmonlar, qonunlar va me’yoriy hujjatlar qabul qilindi.
O‘zbekiston iqtisodiyotida kichik bizesning ulushi, % hisobida15 Sohalar 2000 y
2005 y 2010 y 2015 y Yalpi ichki maxsulot ishlab chiqarishda 31,0 38,2 52,5 56,5
Sanoatda 12,9 10,0 18,8 40,6 Investitsiyalarda 15,4 24,0 28,5 35,8 Qurilish
sohasida 38,4 50,9 53,1 66,7 Eksportda 10,2 6,0 13,7 27,8 Aholi bandligida 49,7
64,8 74,3 77,9 14 O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2018 yil 27 iyundagi
“Obod mahalla” dasturi to‘g‘risida”gi PF- 5467-sonli Farmoni. “Xalq so‘zi”. T.,
2018 yil. 28 iyun. 15 Ma’lumotlar “Ekonomicheskoe razvitie Respubliki
Uzbekistan za godы nezavisimosti”. T., “Uzbekistan”. - T., 2016 to‘plamidan
olindi 335 Prezidentning 2018 yil 1 avgustdagi «O‘zbekiston Respublikasida
investitsiya muhitini tubdan yaxshilash chora-tadbirlari to‘g‘risida»gi PF- 5495-
sonli Farmoni ham muhim ahamiyatga ega bo‘ldi. Ushbu me’yoriy hujjat
mamlakatda to‘g‘ridan-to‘g‘ri investitsiyalarni jalb etish uchun eng qulay
investitsiya muhitini shakllantirish maqsadida iqtisodiyotni liberallashtirish, davlat
boshqaruvini isloh qilish, tadbirkorlik sub’ektlari faoliyatiga aralashuvni cheklash,
litsenziyalash va ruxsat berish tartib-taomillarini qisqartirish va soddalashtirish,
tovarlar (ishlar va xizmatlar)dan erkin foydalanishni ta’minlash, shuningdek,
hududlarda zarur infratuzilmani yaratishni ta’minlaydigan huquqiy asosni yanada
mustahkamladi. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “Tadbirkorlik
subektlarini tugatish tartib-taomillarini soddalashtirish chora- tadbirlari
to‘g‘risida”gi farmonida 2020 yil 1 yanvardan boshlab tadbirkorlik faoliyati-
yuridik shaxslarni ixtiyoriy tugatishda, bir yoki bir nechta davriy bosma nashrlarda
korxonaning tugatilishi to‘g‘risida e’lonlar berish talab etilmasligi, bunda tegishli
ma’lumotlar ro‘yxatdan o‘tkazuvchi organning rasmiy saytiga joylashtirilishi
belgilandi. Farmonga ko‘ra, davlat ro‘yxatidan o‘tkazilgandan boshlab moliya-
xo‘jalik faoliyatini amalga oshirmagan hamda soliq qarzi mavjud bo‘lmagan
korxonalarning moliya xo‘jalik faoliyati tekshirilmasligi, davlat soliq xizmati
organlari tomonidan o‘tkaziladigan, tugatiladigan korxonaning moliya-xo‘jalik
faoliyatini tekshirishning eng uzoq davriyligi uch yilni tashkil etishi belgilandi.
Farmonga muvofiq moliya-xo‘jalik faoliyatini tekshirish uchun vakolatli davlat
organlaridan korxona to‘g‘risidagi mavjud ma’lumotlarni olish tadbirkorlik
subektlarini davlat ro‘yxatidan o‘tkazish va hisobga qo‘yishning
avtomatlashtirilgan tizimi orqali amalga oshirilishi belgilandi. Shuningdek
korxonani ixtiyoriy tugatishning umumiy muddati ro‘yxatdan o‘tkazuvchi organ
ixtiyoriy tugatish to‘g‘risida xabardor qilingan kundan boshlab olti oydan
oshmasligi kerakligi ko‘rsatildi. Bu borada 2019 yilning 13 avgustida
tadbirkorlarning muammolarini qonuniy hal qilish, sohada samarali tizimi yaratish
maqsadida O‘zbekiston Respublikasining “Qishloq xo‘jaligiga mo‘ljallanmagan
yer uchastkalarini xususiylashtirish to‘g‘risida” gi qonun va O‘zbekiston
Respublikasi Prezidentining “Xususiy mulkni himoya qilish va mulkdorlar
huquqlarining kafolatlarini kuchaytirish, tadbirkorlik tashabbuslarini qo‘llab-
quvvatlash borasidagi ishlarni tashkil qilish tizimini tubdan takomillashtirish
bo‘yicha qo‘shimcha chora- tadbirlar”, shuningdek “Tadbirkorlik sub’ektlarining
moliyaviy resurslar va ishlab chiqarish infratuzilmasidan foydalanish
imkoniyatlarini kengaytirish to‘g‘risida” gi farmoni qabul qilindi. 336 2.
O‘zbekistonda agrar islohotlar va aholini ijtimoiy himoyalashning o‘ziga xos
xususiyatlari. Qishloq xo‘jaligida tub iqtisodiy islohotlarni amalga oshirish
jarayonida davlat xo‘jaliklari tugatilib, jamoa, shirkat xo‘jaliklariga aylantirildi,
chorvachilik, aksariyat xo‘jaliklarning qoramolchilik fermalari xususiylashtirildi,
dehqon va chorvachilik yo‘nalishidagi fermer xo‘jaliklari tashkil etila boshlandi.
Agar mamlaktimizda fermerlik harakatining shakllanish tarixi va rivojlanishiga
murojaat qilinsa, fermerlikni shakllantirish chorvachilik sohasi islohotlaridan
boshlangan edi. Yaqin tariximizda bu borada chorvachilik sohasini rivojlantirish
maqsadida O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 1993 yil 15
martdagi «Respublika chorvachiligida iqtisodiy islohotlarni chuqurlashtirish chora
– tadbirlari to‘g‘risida»gi, 1994 yil 23 fevralda «Chorvachilikda iqtisodiy
islohotlarni takomillashtirish hamda dehqon (fermer) xujaliklari va
xususiylashtirilgan fermalar manfaatlarini himoya qilish choralari to‘g‘risida»,
1995 yil 24 martdagi «Chorvachilikda xususiylashtirishni davom ettirish va
xususiy tadbirkorlikni qo‘llab – quvvatlash chora – tadbirlari to‘g‘risida» gi
qarorlari muhim ahamiyat kasb etdi. Bu qarorlarga ko‘ra, 1995 yilda jamoa
xo‘jaliklarining zarar bilan ishlayotgan 1499 qoramolchilik fermalari
xususiylashtirildi. Natijada respublikada ishlab chiqarilayotgan go‘sht va sutning
75% ni xususiy sektor bera boshladi. Ushbu davrda agrar soha fermerlik
yo‘nalishining shakllanishida davlat tasarrufidagi qo‘y, echki, qoramollar, yiliqi,
tuya kabi hayvonlarni fermerlarga bo‘lib berish, davlat mulkchiligini tugatish,
ularni xususiylashtirishga katta e’tibor qaratildi. Natijada 1990 yilda respulikada
bironta ham fermer xo‘jaligi faoliyat yuritmagan bo‘lsa, qishloq xo‘jaligi ekin
maydonlarining xo‘jalik shakllari bo‘yicha taqsimlanishiga e’tibor qaratilib, 2000
yilga kelib ular tasarrufidagi yerlar 632,2 ming gektarga, 2010 yilga kelib esa 3
mln 143 ming gektarga yetgan. Vaholanki 1990 yilda O‘zbekistonda sovxozlar,
kolxozlar, yordamchi xo‘jaliklar maxsus shirkatlar, qorako‘lchilik fermalariga
tegishli yer maydonlari 3 mln 974 ming gektar bo‘lgan bo‘lsa, 2000 yilga kelib
ularning yerlari fermer xo‘jaliklariga bo‘lib berilib, o‘sha qishloq xo‘jalik
korxonalarining yirklashtirilishi natijasida 2010 yilda umumiy yer maydonlari
qisqartirilib, zarar bilan ishlayotgan yoki dotatsiyaga tushgan xo‘jaliklar yerlari 93
ming 900 gektarga kamaytirilgan edi. 2000 yilllardan boshlab agrar sohada fermer
xo‘jaliklarining tashkil etilishi barqaror va muntazam tus oldi. Fermer xo‘jaligining
yuzaga kelish asoslari Vazirlar Mahkamasining 2002 yil 5 yanvardagi 8- sonli
«Qishloq xo‘jaligi korxonalarini fermer xo‘jaliklariga 337 aylantirish chora-
tadbirlari to‘g‘risida»gi qarori va 2003 yil 27 oktyabrdagi «2004-2006 yillarda
fermer xo‘jaliklarini rivojlantirish konsepsiyasi to‘g‘risida»gi Prezident Farmonida
batafsil yoritib berilgan. Agar 2001 yilda respublikada faoliyat ko‘rsatayotgan
fermer xo‘jaliklarining soni 55445 birlikdan iborat bo‘lgan bo‘lsa, 2006 yilga kelib
189235 birlikka yetgan, yoki 3,4 baravar oshgan. Xo‘jaliklar sonining tahlil
davridagi o‘rtacha yillik o‘sishi 40,2 foizni tashkil etgan. Jami 428 ta shirkat
xo‘jaligi negizida 22 mingdan ortiq fermer xo‘jaliklari tashkil etiladi.
Respublikamizda fermerlikning kelgusidagi rivojlanishi va yangi imkoniyatlaridagi
o‘zgarishlar 2000 yillar oxiriga to‘g‘ri keladi. Puxta o‘ylangan dastur asosida
2008-2010 yillar davomida o‘tkazilgan maqbullashtirish jarayoni natijalariga ko‘ra
fermer xo‘jaliklarining yer maydonlari hajmi kamaytirildi. Amalga oshirilgan
maqbullashtirish jarayoni natijasida, 2011 yil yakuniga ko‘ra, respublikamizdagi
fermer xo‘jaliklarining soni 215776 tadan 66134 taga yoki 69,4 foizga
kamaytirildi, bunda bir fermer xo‘jaligiga to‘g‘ri keladigan o‘rtacha yer maydoni
hajmini 27,4 gektardan 80,1 gektargacha ko‘paytirishga erishildi. O‘rtacha bir
fermer xo‘jaligiga to‘g‘ri keladigan yer maydonini tarmoqlar bo‘yicha olib
qaraydigan bo‘lsak, bu ko‘rsatkich o‘sha davrda paxtachilik va g‘allachilikda 106,3
gektarga, sabzavotchilik va polizchilikda 23,5 gektarga, bog‘dorchilik va
uzumchilikda 13,1 gektarga, chorvachilikda 205 gektarga teng bo‘lgan. Keyingi
yillarda qishloq xo‘jaligi maxsulotlari yetishtirish hajmining o‘sishi o‘rtacha 6 7
foizdan kam bo‘lmagan. Birgina 2015 yilda dalalardan 7.3 million tonnadan ortiq
don, 12,8 mln tonnadan ziyod sabzavot va kartoshka, salkam ikki million tonna
poliz mahsulotlari, qariyb 2,8 million tonna meva, 1,5 million tonnadan ziyod
uzum mahsulotlari yig‘ishtirib olindi. Go‘sht ishlab chiqarish hajmi 2014 yilga
nisbatan 106,7, sut ishlab chiqarish 107,1 tuxum ishlab chiqarish 111,1 foizni
tashkil yetdi. Bu qishloq mehnatkashlari, soha mutaxassislari va mutasaddilarining
qilgan mehnatlari samarasidir. 2017 yilgacha yurtimizda 160 mingdan ziyod
fermer ho‘jaliklari faoliyat ko‘rsatayotgan bo‘lib, ularning 36 mingdan ortig‘i ko‘p
tarmoqli yirik sub’ektlarga aylandi. Buning quvonarli jihati shundaki, ayni paytda
ular faqatgina dehqonchilik yoki chorvachilik bilan cheklanib qolmasdan, balki
zamonaviy texnalogiyalar, ixcham qayta ishlash uskunalarini jalb yetgan holda,
qo‘shimcha tarmoqlarni o‘zlashtirishga harakat qilishyapti. O‘zbekistonda
yetishtirilgan meva sabzavotlariga bo‘lgan talab dunyo miqiyosida talab ortib
bormoqda. Shu bois ham, hukumat tomonidan istiqbolda oziq ovqat yekinlari
maydonlarini kengaytirishga jiddiy ye’tibor qaratilmoqda. Ayniqsa, Prezidentning
2015 yil 29 dekabrdagi “2016-2020 yillar davrida qishloq xo‘jaligini qayta
shakllantirish 338 va rivojlantirish chora tidbirlari to‘g‘risida”gi qarori bu boradagi
muhim dasturilamaldir. Chunki, bu hujjatda tuproq unumdorligi nisbatan past, suv
ta’minoti og‘ir, kam rentabelli yekin maydonlariga paxta va g‘alla o‘rniga meva
sabzavot, kartoshka, moyli, ozuqabop yekinlar yekish vazifasi belgilab berildi.
Ularning amalga oshirilishi natijasida yaqin besh yilda boshoqli don yetishtirish
hajmini 8,5 mln tonnaga yetkazish, kartoshka yetishtirishni 35% ga, sabzavotlarni
30 foizga, meva va uzumni 21,5 foizga, go‘sht yetishtirishni 26,2 foizga, sutni 43,7
foizga, tuxum yetishtirishni 74,5 foizga ko‘paytirish, baliq yetishtirishni 2,5
martaga oshirish mo‘ljallanmoqda. Mamlakatimizda ishlab chiqarilayotgan yalpi
qishloq xo‘jalik mahsulotining 40 foizdan ortig‘ini chorvachilik mahsulotlari
tashkil etadi. Ushbu sohada ham erkin bozor mehanizmlari shakllantirilgani,
ko‘plab imtiyozlar berilayotgani natijasida chorva mollari bosh soni va
chorvachilik ishlab chiqarish hajmi muttasil ortib boryapti. Chorvachilik fermer
xo‘jaliklarini rivojlantirish, ularda naslli qoramollar podasini ko‘paytirish
maqsadida keyingi 10 yil mobaynida Polsha, Avstriya, Gollandiya, Germaniya
kabi mamlakatlardan 60 mingdan ko‘proq naslli qoramollar olib kelindi. Bugungi
kunda agrar sohada salohiyatli kadrlar tayyorlash masalasi ham muhim hisoblanadi
va hali bu borada qator muammolar borligi barchaga ayon. Agrar sohada
zamonaviy fan texnikani puxta biladigan trener- o‘qituvchilarni tayyorlovchi
maxsus kurslarning muttasil ishlab turganligiga qaramay, yuqorida ko‘rsatilgan
o‘qitish tizimlarida mahoratli, bilimli pedagog kadrlarning yetishmasligi ham
dolzarb muammolardan biridir. Shu boisdan yoshlarning agrar sohada biznes
tashabbuslari, startaplari, g‘oyalari va loyihalarini ro‘yobga chiqarishga
ko‘maklashish va qo‘llab-quvvatlash, band bo‘lmagan yoshlarni mehnat bozorida
talab yuqori bo‘lgan mutaxassisliklar va biznes yuritish ko‘nikmalariga o‘qitish,
umuman yoshlarning ijtimoiy-iqtisodiy faolligini oshirish orqali ularning
bandligini ta’minlashga qaratilgan «Yoshlar – kelajagimiz» Davlat dasturi qabul
qilindi. Shuningdek, «Har bir oila – tadbirkor» dasturi doirasida ularning oila
a’zolariga issiqxona tashkil etish, qoramol, parranda sotib olish va tadbirkorlik
faoliyati uchun 3 yillik muddatga, 6 oylik imtiyozli davr bilan, yillik 7 % stavkasi
miqdorida kreditlar ajratilishi o‘qituvchilarning jamiyatdagi mavqeini oshirishga
xizmat qiladi. O‘zbekistonning kuchli ijtimoiy siyosati. Ijtimoiy himoya tizimi. XX
asrning 90-yillari boshida Sovet Ittifoqidan ajralib chiqib, eski tuzumdan voz
kechib, o‘z mustaqilligini qo‘lga kiritgan, ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyotning bozor
iqtisodiyoti yo‘lini tanlagan O‘zbekistonda ijtimoiy himoya siyosati ishlab chiqildi.
Chunki, o‘sha 339 paytda respublikada bunday kuchli ijtimoiy himoya siyosatini
yo‘lga qo‘yishning bir qancha sabablari mavjud bo‘lib, ular quyidagi omillar bilan
izohlanadi: Birinchidan, jahon tajribasidan ayonki, davlat boshqaruvi asoslangan
sotsialistik tuzumdan, xususiy mulkchilikka asoslangan bozor iqtisodiyotiga o‘tish
davrida ko‘p hollarda davlat va jamiyat hayotida bir qancha ijtimoiy muammolar
yuzaga keladi. Ya’ni, bu jarayon hech qachon oson kechmagan. Bunga
taraqqiyotning bozor iqtisodiyoti yo‘lini tanlagan jahondagi ilg‘or davlatlarning
tarixiy tajribasi guvohlik beradi. Bunday sharoitda aholini ijtimoiy himoya qilish
va qo‘llab-quvvatlashga qaratilgan chora-tadbirlarga yetarli e’tibor bermaslik,
aholining bir qismi turmush tarzining pasayishiga olib kelishi mumkin. Shu
boisdan O‘zbekiston o‘z mustaqilligining dastlabki yillaridan boshlab aholining
muhtoj qatlamlarini ijtimoiy himoyaga olish tizimini joriy etdi; Ikkinchidan, o‘sha
davrda respublikadagi mavjud ijtimoiy- iqtisodiy shart sharoitlar, ya’ni o‘tish
davrida respublikaning ishlab chiqarish salohiyati, geografik o‘rni, tabiiy iqlim
sharoiti kabilar, barcha joylarda aholining birdek ish bilan band bo‘lish
imkoniyatini bermagan. Chunki, respublika aholisining katta qismi agrar soha
bilan shug‘illangan. Ushbu sohalardan kelayotgan daromadlar chekka joylarida
barcha aholi ehtiyojini to‘la ta’minlash imkoniyatini bermagan. Shu bois, ko‘p
bolali oilalarda ijtimoiy himoyaga ehtiyoj tug‘ilganligi bejiz emas edi;
Uchinchidan, demografik omilga ko‘ra, ya’ni dunyodagi davlatlar orasida
O‘zbekiston aholi soni muttasil o‘sib borayotgan mamlakatlar qatoriga kiradi.
Ya’ni, respublikada demografik vaziyat muhim bo‘lib, har bir oilaga o‘rtacha 4-5
ta kishi to‘g‘ri keladi. O‘zbekistondagi demografik vaziyatning o‘ziga xos
xususiyati shundaki, aholi, ayniqsa, mehnatga qobiliyatli yoshlarning soni tez o‘sib
bormoqda. Bugungi kunda mamlakat aholisining 32 % ni 30 yoshgacha bo‘lgan
yoshlar tashkil etadi. Mamlakat aholisi 2020 yilda 34 mln kishini tashkil qilgan,
2025 yilda esa 37 mln kishidan oshishi taxmin qilinmoqda. Agar aholining o‘sish
dinamikasiga e’tibor qaratadigan bo‘lsak, mamlakatda aholi soni so‘nggi 35 yil
ichida 1,4 barobarga ko‘paygan. Aholining taqsimlanishi bo‘yicha bir kvadrat
kilometrga o‘rtacha 56,1 kishi to‘g‘ri keladi. Shu nuqtai nazardan qaraganda ishchi
kuchlarini ish bilan ta’minlash, ishsizlik masalasini hal etish — respublikadagi eng
dolzarb muammolardan biridir. Shu bois bunday sharoitda aholining kam
ta’minlangan qatlamlarini ijtimoiy qo‘llab-quvvatlash muhim ahamiyat kasb etadi.
Bundan tashqari, mamlakat aholisining salkam 60 % qishloq joylarida yashaydi.
Bugungi kunda aynan qishloqlarda odamlarni ish bilan ta’minlash, daromad
manbalarini oshirish keskin muammo bo‘lib turibdi. Bu muammo yer va suv
resurslarining cheklanganligi bilan bog‘liq. Tabiiyki, bu masalani qishloq
xo‘jaligida o‘z holicha hal qila 340 olmaydi. Bu esa o‘z navbatida qishloq aholisini
ish bilan ta’minlash borasida bir qancha muammolarni keltirib chiqaradi. Yuqorida
qayd etilganidek, bunday sharoitda qishloq aholisi ijtimoiy turmushini
yaxshilashga alohida e’tibor qaratish lozim bo‘ladi. Demak, aholi sonining muttasil
o‘sishi, mamlakatda tug‘ilishning yuqori ko‘rsatkichi saqlanib qolayotganligi
(ayniqsa qishloq joylarida ko‘p bolali oilalar nufuzining yuqoriligi), respublikada
aholini kuchli ijtimoiy himoyalash tizimini joriy etishni taqoza etadi; O‘zbekiston
Sovet Ittifoqi tarkibidan ajralib chiqib o‘z mustaqilliginip qo‘lga kiritgandan so‘ng,
aynan ushbu omillarni inobatga olingan holda, aholini ijtimoiy himoya qilish
borasida bir qancha ishlar amalga oshirildi. Jumladan, ijtimoiy himoya tizimiga
ko‘ra, farzand tug‘ilganda beriladigan to‘lovlar saqlab qolinishi bilan birga,
nafaqalar va imtiyozlarning quyidagi turlari ham amalga oshirildi. Masalan, bola
boquvchi onalarga to‘lanayotgan nafaqaning miqdori ko‘paytirilib, uning muddati
ham uzaytirildi. 1991 yildan boshlab bunday yordam bir yarim yilgacha to‘langan
bo‘lsa, 1994 yildan e’tiboran bu muddat ikki yilga uzaytirildi. Ishlovchi onalar
ham, ishlamaydigan onalar ham, bu nafaqani oladiga bo‘ldilar. Ma’lum muddat
ko‘p bolali va kam ta’minlangan oilalarni, ishsizlarni, daromadi cheklangan
shaxslarni, maktab o‘quvchilarini ijtimoiy himoyalash va qo‘llab-quvvatlash
choralari ko‘rildi. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari va yolg‘iz pensionerlar uchun
bepul nonushtalar, ikki yoshga yetmagan bolalar uchun, shuningdek, kamqonlik
kasaliga duchor bo‘lgan homilador ayollar uchun bepul ovqat, barcha maktab
o‘quvchilari va talabalarni imtiyozli ovqatlantirish kabi ijtimoiy imtiyozlar ham
byudjet mablag‘laridan to‘lab turildi. Kommunal xizmatlar to‘lovi, shahar
transportida bepul yurish imtiyozlari “Qahramon onalar”, Ikkinchi jahon urushi
qatnashchilari, Afg‘onistonda urushda bo‘lgan internatsional jangchilarga nisbatan
imtiyozlar ham saqlab qolindi. Shunday murakkab sharoitda rejali yondashuv
tufayli sezilarli ijtimoiy ziddiyatlarga duch kelgan O‘zbekiston ayrim ijtimoiy
muammolarni chetlab o‘tishga muvaffaq bo‘ldi. Oldindan ko‘rilgan chora-
tadbirlar ijtimoiy-siyosiy barqarorlikni ta’minlash imkonini berdi. Aholida amalga
oshirilayotgan islohotlarga va kelajakda ushbu inqirozlardan bemalol chiqib keta
olishga nisbatan ishonch hissi paydo bo‘ldi. Ayniqsa bu borada amalga oshirilgan
muhim islohotlardan biri, 1994 yil 28 avgustda O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar
Mahkamasining “Kam ta’minlangan oilalarni ijtimoiy himoya qilishni tashkil etish
masalalari to‘g‘risida” gi qarorining qabul qilinganligi muhim voqea bo‘ldi. Ushbu
qaror asosida “Kam ta’minlangan oilalarni hisobga olish, ularga moddiy yordam
tayinlash va to‘lash tartibi to‘g‘risida” gi Nizom qabul qilindi. Respublika
“Mahalla” xayriya jamoat fondi va uning hududiy tuzilmalari joylarda ehtiyojmand
va kam 341 ta’minlangan oilalar, yolg‘iz qariya va nogironlar uchun moddiy
yordamlar tashkil qilishi belgilandi Masalan, 1995 yil ijtimoiy himoyaga ajratilgan
mablag‘ning 3 % onalarga ikki yoshgacha farzandlarini parvarish qilish uchun
ajratilganligi buni yaqqol isbotlaydi. Ushbu tizim respublikada nafaqa va ish
haqining eng kam miqdori bilan bog‘liq holda shakllantiriladigan bo‘ldi. Bu,
avvalo pulning qadrsizlanishi oshgan sharoitda nafaqalarning ushbu turining
indeksatsiyalanishini ta’minlashga xizmat qildi. Ayniqsa bolalarga beriladigan
yigirmadan ziyod turli nafaqalar o‘rniga 1994 yilning sentyabridan boshlab barcha
bolali oilalar uchun yagona nafaqa joriy etildi. Bu borada 1995 yilda ijtimoiy
himoyaga ajratilgan mablag‘larning 51 % farzandlarning ikki yoshga
to‘lgunlaricha parvarish qilish uchun ajratilgan. Albatta, aholining ijtimoiy
muhofazaga eng muhtoj qatlamlaridan biri – bu kam ta’minlangan oilalardir. Agar
yaqin o‘tmishga murojaat qilinsa, ularni davlat tomonidan moddiy ta’minlash
doimiy ravishda takomillashtirib borilgan. Bu borada O‘zbekiston Respublikasi
Vazirlar Mahkamasining 1996 yil 10 dekabrdagi “Bolali oilalarni ijtimoiy qo‘llab-
quvvatlashni kuchaytirish chora- tadbirlari to‘g‘risida”gi qaroriga asosan voyaga
yetmagan (16 yoshgacha bolalari bo‘lgan, shuningdek, akademik litsey va kasb-
hunar kollejlarida ta’lim olayotgan 16 yoshdan 18 yoshgacha bolalari bo‘lgan)
oilalarga nafaqa fuqarolarning o‘zini o‘zi boshqarish organlari tomonidan
tayinlanib kelindi. 1995 yil 20 noyabrda “Bolali oilalarga davlatning ijtimoiy
yordamini kuchaytirish to‘g‘risida”gi Prezident Farmoni aholining zaif
qatlamlariga moddiy yordam ko‘rsatishda muhim ahamiyatga ega bo‘ldi. Unga
muvofiq, 1996 yil 1 apreldan 16 yoshgacha bo‘lgan bolali oilalar uchun nafaqalar
ota-onasining daromadlari miqdoridan qat’i nazar, barcha oilalarga to‘lana
boshladi. Ya’ni, 16 yoshgacha bo‘lgan bolalarga to‘g‘ridan to‘g‘ri davlat yordami