Iqtisodiy o‘sish to‘g‘risidagi nazariyalar. Xozirgi zamon iqtisodiy qarashlari evolyusiyasi.
Yuklangan vaqt
2025-09-07
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
13
Faytl hajmi
23,8 KB
Iqtisodiy o‘sish to‘g‘risidagi nazariyalar. Xozirgi zamon iqtisodiy qarashlari
evolyusiyasi.
Reja:
1.Xozirgi zamon iqtisodiy qarashlari evolyusiyasi
2.G‘.Xauyek va uning ijtimoiy-iqtisodiy g‘oyalari
Jozef Alois Shumpeter ( nemis: [ˈʃʊmpeːtɐ] ; 8 fevral 1883 - 1950 yil 8
yanvar) [3] - avstriyalik siyosiy iqtisodchi . Keyinchalik u AQShga hijrat qildi va
1939 yilda Amerika fuqaroligini oldi. U Moraviyada tug'ilgan va qisqa vaqt ichida
1919 yilda Germaniya-Avstriya moliya vaziri bo'lib ishlagan . 1932 yilda u
Garvard universitetida professor bo'lib ishlagan va shu erda ishining oxirigacha
ishlagan. Shumpeter 20-asr boshlarida eng nufuzli iqtisodchilardan biri bo'lgan va
iqtisodiyotda " ijodiy halokat " atamasini ommalashtirgan Shumpeterning dinamik,
o'zgarishga yo'naltirilgan va innovatsiyalarga asoslangan iqtisodiyotining manbai
Tarixiy iqtisodiy maktab edi . Garchi uning yozuvlari Maktabni tanqidiy jihatdan
tanqid qilishi mumkin bo'lsa-da, Shumpeterning innovatsiya va tadbirkorlikning
roli haqidagi ishlarini Tarixiy maktab tomonidan, ayniqsa Gustav fon Shmoller va
Verner Sombart ijodidan kelib chiqqan g'oyalarning davomi deb hisoblash mumkin
. 2012 yilgi bir maqolada, Fabris Dannequin Shumpeterning yozuvlari Frensis
Galtonning ishlarining ta'sirini ko'rsatganligini ko'rsatdi .
Evolyutsion iqtisodiyot Shumpeterning ijodini tadqiq qilishga ko'p vaqt ajratgan
olim Kristofer Frimanning (2009) fikriga ko'ra : "uning butun hayotidagi ishining
markaziy nuqtasi: bu kapitalizmni faqat uzluksiz innovatsiyalar va" ijodiy halokat
" evolyutsiyasi jarayoni sifatida tushunish mumkin ".
Iqtisodiy tahlil tarixi Schumpeter ning stipendiya uning vafotidan keyin ham
ko'rinib Iqtisodiy tahlil tarixi, Uning hukmlariga ba'zi ko'rinadi bo'lsa-da, o'ziga
xos va ba'zan otliq Masalan, Shumpeter 18-asrning eng buyuk iqtisodchisini Adam
Smit emas, balki Turgot deb o'ylardi va u Leon Valrasni "barcha iqtisodchilarning
eng buyuksi" deb bilar edi , uning yonida boshqa iqtisodchilar nazariyalari "etarli
bo'lmagan urinishlar singari" edi. Valrasiya haqiqatining ba'zi o'ziga xos jihatlari ".
Shumpeter Jon Maynard Keyns va Devid Rikardoni tanqid qildi"Rikardian vitse-
prezidenti" uchun. Shumpeterning fikriga ko'ra, Rikardo va Keyns mavhum
modellar nuqtai nazaridan mulohaza yuritganlar, bu erda ular bir nechta
o'zgaruvchidan boshqasini muzlatib qo'yishadi. Keyin ular boshqasini oddiy
monotonik tarzda keltirib chiqargan deb bahslashishlari mumkin edi. Bu siyosiy
xulosalarni to'g'ridan-to'g'ri yuqori mavhum nazariy modeldan chiqarishi mumkin
degan ishonchga olib keldi. Ushbu kitobda Jozef Shumpeter oltin pul standarti fiat
monetar standarti bilan taqqoslaganda tan olingan . Yilda iqtisodiy tahlil tarixi ,
Schumpeter quyidagilarni aytgan: "AN« avtomatik »oltin valyuta bir qismi va
Uydagi hamma qavatlar bo'lib aralashmaslik va erkin savdoiqtisodiyot. U har bir
millatning pul stavkalari va narxlari darajasini "oltin" ga ega bo'lgan boshqa barcha
xalqlarning pul stavkalari va narxlari darajalari bilan bog'laydi. Biroq, oltin
hukumat xarajatlariga va hatto to'g'ridan-to'g'ri xarajatlar bilan bog'liq bo'lmagan
munosabatlarga yoki siyosatga, masalan, tashqi siyosatga, ayrim soliq siyosatiga
va umuman olganda, ushbu printsiplarni buzadigan barcha siyosatlarga juda sezgir.
[klassik] liberalizm. Bu u qadar mashhur bo'ldi nega oltin, hozir va ham
Sevilmagan nima sabab bo'ladi burjua davri. " Shumpeterning boshqa iqtisodchilar
g'oyalari bilan aloqalari uning iqtisodiy tahlilga qo'shgan eng muhim hissasi -
biznes tsikllari va rivojlanish nazariyasida ancha murakkab bo'lgan. Valrasdan
ham, Keynsdan keyin ham Shumpeter Iqtisodiy rivojlanish nazariyasi har
qanday yangilik va innovatsion faoliyatni hisobga olmaganda statsionar
holatga olib boruvchi dumaloq oqim risolasi bilan boshlanadi. Statsionar
holat, Shumpeterga ko'ra, Valrasiya muvozanati bilan tavsiflangan. Uning
hikoyasining qahramoni - bu tadbirkor .
Tadbirkor bu muvozanatni buzadi va bir necha vaqt o'lchovlari bo'yicha
tsiklik usulda davom etadigan iqtisodiy rivojlanishning asosiy sababi hisoblanadi.
Innovatsiyalar, tsikllar va rivojlanishni birlashtirgan ushbu nazariyani ishlab
chiqishda Shumpeter rusiyalik Nikolay Kondratievning 50 yillik tsikllar,
Kondratiev to'lqinlari haqidagi g'oyalarini hayotda saqlab qoldi .
Shumpeter to'rt asosiy tsikl, Kondratiev (54 yosh), Kuznets (18 yosh), Juglar (9
yosh) va Kitchin (taxminan 4 yil) birlashib, kompozit to'lqin shaklini yaratishi
mumkin bo'lgan modelni taklif qildi . Aslida Shumpeter va Kuznets o'rtasida katta
professional raqobat mavjud edi. Bu erda tavsiya etilgan to'lqin shakli Kuznets
siklini o'z ichiga olmagan, chunki Shumpeter uni haqiqiy tsikl deb tan olmagan.
Qo'shimcha ma'lumot olish uchun " biznes tsikli " ga qarang . Kondratiev to'lqini
uchta quyi darajadagi Kuznets to'lqinlaridan iborat bo'lishi mumkin. Har bir
Kuznets to'lqini o'zi ikkita Juglar to'lqinidan iborat bo'lishi mumkin. Xuddi
shunday ikkita (yoki uchta) Kitchin to'lqinlari ham yuqori darajadagi Juglar
to'lqinini hosil qilishi mumkin. Agar ularning har biri bosqichda bo'lsa, eng
muhimi, agar ularning har biri pastga tushadigan yoyi bir vaqtning o'zida bo'lsa,
shunda ularning har biri nadir bilan tasodifiy bo'lsa, bu halokatli pasayishlar va
natijada tushkunlikni tushuntiradi. Kondratiev to'lqinining segmentatsiyasiga
kelsak, Shumpeter hech qachon bunday qat'iy modelni taklif qilmagan. U ushbu
tsikllarning vaqt bo'yicha o'zgarib turishini ko'rdi, garchi bu tasodif tufayli tor vaqt
oralig'ida bo'lsa ham va ularning har biri ma'lum bir maqsadga xizmat qilishi
uchun.
G‘.Xauyek va uning ijtimoiy-iqtisodiy g‘oyalari
Fridrix fon Xayek (1899-1992-y.) neoliberalizmning otasi hisoblanadi. U juda ko‘p
iqtisodiy va ijtimoiy-falsafiy mazmundagi asarlar muallifi. “Baholar va ishlab
chiqarish” (1929), “Pul nazariyasi va iqtisodiy sikl” (1933), “Foyda, foiz va
investitsiyalar” (1939), “Kapitalning sof nazariyasi” (1941), “Qullikdan qoCh”
(1944), “Erkinlik konstitutsiyasi” (1960), “Sof pullar” (1976), “Erkin kishilarning
siyosiy tuzumi” (1973-1979) va boshqalar shular jumlasidandir.
Inson erkinligining ustunligini G‘.Xauyek bosh tamoyil sifatida ko‘rsatadi.
Erkinlik bu davlat tomonidan har qanday majbur qilishning bo‘lmasligi.
G‘.Xauyek fikriga ko‘ra davlat maorifni tashkil qilish bilan ham, ijtimoiy
sug‘urtani tashkil qilish bilan ham, kvartira haqi stavkasini tartiblash bilan ham
shug‘ullanmasligi kerak, bunday xatti- harakatlar “ma'muriy despotizm”dan
boshqa hech narsa emas; davlatni pul emissiyasini amalga oshirishdagi monopol
huquqidan ham mahrum etish kerak; davlatga ishonib topshirish mumkin bo‘lgan
maksimum narsa bu qarilik pensiyalarini, ishsizlik bo‘yicha nafaqalarni to‘lash.
G‘.Xauyek “o‘z-o‘zidan bo‘ladigan tartib” konsepsiyasini qattiq turib himoya
qildi. Unga ko‘ra zamonaviy jamiyatni tavsiflovchi uning barcha elementlari
yig‘indisi hech vaqt inson tomonidan ongli ravishda tashkil etilishi mumkin emas
(chunki uning bilimi, ongi cheklangan), aksincha ular o‘z- o‘zidan yuz beradigan
tartib doirasida rivojlanib boradi. “Biz hodisalar o'rtasidagi aloqani muayyan
darajada tushunishimiz mumkin, lekin ulari boshqara olmaymiz”, - deb yozadi
G‘.Xauyek. Ijtimoiy tartib ongli xatti-harakat natijasi boMishi mumkin emas.
Jamiyatda o‘matiIgan tartib o‘z-o‘zidan bo‘ladigan xatti-harakat natijasidir.
G‘.Xauyek makroiqtisodiy tahlilga salbiy munosabatda bo'lgan. Uningcha
mikroiqtisodiy jarayonlari tadqiq qilish bir butun iqtisodiyotning amal qilishini
tushuntirib berish uchun zarur va yetarli hisoblanadi. Alohida xo‘jalik subyektlari
xatti-harakatining muvofiqlashuvi muammosi axborot yordamida hal etilib turiladi.
Axborot bozor bahosi mexanizmi orqali kelib tushadi, u xo‘jalik ishtirokchilariga
ustunlik beradi.
Bozorning samaradorligi shunda ko‘rinadiki, unda aniq axborotlar yetarli va
ular tez tarqaladi. Natijada ideal emas, lekin shunga yaqin muvozanat
o‘matiladi. G‘.Xauyek sotsializmni tanqid qiluvchilardan biri sifatida to‘liq va
operativ
axborotga
ega
bo‘lmagan
markaziy
rejalashtirish
bozor
iqtisodiyotiga o‘xshab samarali amal qila olmasligini ko‘rsatib berdi.
Baholaring bir markazdan o‘matilishi, ularing ustidan nazorat qilib turilishi,
F.Xayekning fikri bo‘yicha axborotning buzilishiga, noto‘g‘ri tarqalishiga olib
keladi. Baho talab va taklifni to‘g‘ri aks ettirmaydi, mahsulotlarga bo'lgan
talab to‘g‘risida ishlab chiqaruvchi aniq tasavvurga ega bo‘lmaydi.
G‘.Xauyek bo'yicha pul emissiyasiga bo'lgan davlat monopoliyasi erkin jamiyat
uchun zararli, negaki hukumat bunday monopoliya yordamida o‘z fuqarolari
hisobiga davlat muammolarini yechishga urinadi (masalan, davlat qarzi
muammosi, davlat xarajatlarining ko‘payib ketishi va b.)- U davlat emissiyasini
xususiy emission banklaring erkin raqobati bilan almashtirishni taklif qiladi.
Xususiy valyutalari chiqarayotgan banklar o‘rtasidagi erkin raqobat natijasida
odamlar kundalik hayotda foydalanish qo‘l keladigan ancha barqaror valyutani
tanlash imkoniyatiga ega bo‘ladilar.
Insoniyat
XXI
asrga
kelib
ma’muriy-buyruqbozlik
iqtisodiyotining
mohiyatini chuqurroq anglash bilan bir qatorda, uning asoratlariga barham
berishga astoydil kirishganini namoyon etmoqda. Xususan, O'zbekiston
Respublikasi uchun sobiq mustabid tuzum merosi va sohta mafkuraning
oqibatlari quyidagilarda o‘z aksini topishi Respublikasi birinchi Prezidenti,
akademik I.Karimov asarlarida umumlashtirilgan:
1.Bir yoqlama rivojlangan, mo‘rt, zaif iqtisodiyotga asoslangan
markazga qaram yarim mustamlaka mamlakat.
2.Boy mineral xom ashyo resurslaridan nazoratsiz va ayovsiz foydalanishga hamda
puxta yakkahokimlikka asoslangan iqtisodiy tizim.
3.Mahalliy xomashyolari qayta ishlash quwatlarini ibtidoiy darajadaligi, ishlab
chiqarishning texnologik asbob-uskuna va bo‘tlovchi qismlar, shuningdek, yoqilg‘i
ta’minotida markazga qaramlik.
4.Eng muhim oziq-ovqat mollari (un, shakar, go‘sht-so‘t mahsulotlarijva boshqa
xalq iste’moli mahsulotlarining chetdan keltirilishi.
5.Paxta
xomashyosi
mahsulotlarining
suvtekinga
tashib
ketilishi,
oltin,
qimmatbaho va rangli metallar, strategik ahamiyatga ega materiallar jahon
bozorida o‘ta xaridorgir bo‘lgan boshqa qimmatbaho mahsulotlari ishlab chiqarish
va sotishdan keladigan foydaning O’zbekiston xazinasiga tushmasligi.
6.Iqtisodiy o‘sish sur’atlari samaradorligi ko‘rsatkichlarining salbiy
darajadaligi ortib borishi, moliya-pul tizimining butkul ishdan chiqishi.
7.Xorijiy mamlakatlar bilan bevosita tashqi iqtisodiy aloqalarning cheklanganligi.
8.Qishloq joylarda yashirin ishsizlik, shahar va qishloqdagi turmush darajalaridagi
farqning ortib borishi.
9.O’zbekiston aholisi turmush darajasi ko‘rsatkichlarining sobiq SSSRdagi eng
oxirgi o‘rinlardan biriga tushib qolganligi.
10.Ekologik
muammolaring
keskinlashuvi,
yer-suv
resurslaridan
ayovsiz
foydalanish, yerlar sho‘rlanishining ortishi, cho‘l zonalarining kengayishi.
Bozorga o‘tish zaruriyati tashqi va ichki omillardan ham kelib chiqadi.
Tashqi omillar:
1.Jahon hamjamiyatining geopolitik tarkibida ijtimoiy dunyoqarashda chuqur sifat
o‘zgarishlarini amalga oshirish.
2.
Davlatlararo hamkorlikda integratsion jarayonlaring kuchayishi.
3.
Yagona xalqaro me’yorlar, qoidalar va andozalarga o‘tilishi bilan yagona
siyosiy-iqtisodiy jarayonlaring shakllanishi.
4.
Sotsialistik, deb atalgan lageming parchalanishi va ma’muriy- buymqbozlik
tizimining barham topishi.
5.
Moddiy turmush farovonligi va iqtisodiy o‘sish sur'atlari bo‘yicha G‘arbdan
ortda qolishning kuchayishi va iqtisodiy tizim tanazzuli.
Ichki omillar:
1.
Mustabid tuzim qusurlari va direktiv rejalashtirishning salbiy oqibatlari.
2.
Davlat mulkchiligining yakkahokimligi tufayli mulkning va shaxsning
ajratilishi va ijtimoiy serxarajatlilikning ortib borishi.
3.
Xarajatlari tejashdan manfaatdorlikning yo‘qligi, pirovardida esa, resurslari
samarasiz taqsimlanishning kuchayishi.
4.
Mehnat unumdorligini oshirishdan rag'batlantirishning pasayishi va
mehnatga ishtiyoqsizlik va loqaydlikning ortishi.
5.
Texnika va texnologiya rivojlanishidagi turg‘unlik.
6.
Iqtisodiy hayotda mulkning mutlaq davlatlashtirilishiga qarshilik munosabati
sifatida pinhoniy iqtisodiyotning kuchayishi.
7.
Ijtimoiy
hayotda
talab va
taklif muvozanatini
ta'minlash
samaradorligining pastligi.
Direktiv markazlashgan rejalashtirish tizimining hududlar va xo‘jaliklar talablarini
qondirishda muvofiqlashtirish imkoniyatlarining cheklanganligi. Natijada quyi
bo‘g‘inlarda - xaridor va sotuvchi, iste’molchi va ishlab chiqaruvchilar orasidagi
bevosita bog‘liqlikni ta’minlashga ma’muriy rejalashtirishning salbiy ta’siri.
Korxonalararo raqobatning yo‘qligi tufayli samaradorlikka moyillikning pastligi.
Xomashyo serxarajatligiga asoslangan investitsion talabning kuchayishi.
Sotsialistik
xo'jalik
yuritishda
fondlaring
markazlashgan
taqsimotiga
asoslanganligi tufayli ko‘proq resurslar taqchilligi namoyon bo‘ladi. Bozor
iqtisodiyotida esa sotish qiyinchiligi ishlab chiqarish qiyinchiligidan muhimroq
hisoblanadi.
Korxonalari pul mablag'lari bilan ta’minlashda yagona davlat bank tizimining faol
ishtirok
eta
olmasligi.
Bank
tizimining
pul
mablag‘lari
oborotidan
manfaatdorlikning pastligi. Ayniqsa, kredit siyosatining mijozlar moliyaviy
imkoniyati bilan bevosita bog'lanmaganligi.
Davlat byudjeti vakolatining keng qamrovliligi turli bo‘g‘indagi xo‘jaliklar
daromadiga bog‘liq bo‘lib, uning to‘planishi va taqsimlanishi to‘liq
markazlashtirilgan.
Korxonalaring
byujdetdan
moliyalashtirilishi
zahiralardan samarali foydalanishni rag‘batlantirmagan.
Ma’muriy-buyruqbozlik tizimining eng muhim ayanchli oqibatlaridan biri - mute
shaxs «sovet kishisi» ning shakllanishi hisoblanadi. Mazkur shaxs tafakkuri
mafkuraviy qarashlar, g‘oyaviy kurashlar, chalg'ituvchi dalillar tuzog‘iga asir
qilindi. Taraqqiyparvar insoniyat erishgan yutuqlardan bebahra qoldi. Sobiq tizim
o‘z
iqtisodiy
g‘oyalarida
ish
kuchining
qayerlardadir
tovar
sifatida
sotilayotganligini tanqid qiladi-yu, o'zidagi inson resurslariga e’tibor faqat
kundalik moddiy ehtiyojlari arang qondirish darajasida qolib ketganligini inkor
etadi. Keyinroq, 1999-yilga kelib, Birinchi Prezidentimiz LKarimov bu haqda
ta'kidlaganidek: «Shunday ulkan salohiyatga ega bo‘lgan mamlakatni kamsitadigan
og‘ir ahvolga solib qo‘yib, u qonuniy haqli ravishda o‘ziga qarashli bo‘lgan
mablag‘ni markazdan dotatsiya sifatida so‘rab, aytish mumkinki, yolvorib olishga
majbur edi. Boz ustiga noinsoniy g‘oya hukmron boigan mustabid tizim o‘zining
bor mafkuraviy kuchini, ommaviy axborot vositalarini, butun maorif tizimini ishga
solib odamlar ongini keng miqyosda zaharlar edi. Ularing milliy va diniy
tuyg‘ularini qo‘pol ravishda kamsitar edi. O’z ona tilini, milliy an’ana va
madaniyatini, o‘z tarixini bilmaslik, ko‘plab odamlaring shaxsiy fojiasiga aylanib
qolgan edi. Milliy o‘zlikni anglashga bo‘lgan tabiiy intilish johilona inkor
etilardi...Biz eski tizim o‘z o‘mini osonlikcha bo‘shatib bermasligini, uning zaharli
mafkurasi odamlar ongini tez va yengil o‘z ta’siri iskanjasidan chiqarmasligini
yetarli darajada tassavvur qilishimiz va hisobga olishimiz zarur edi».
Yuqoridagilari va boshqalari hisobga olgan holda O’zbekiston mustaqillik davrida
ma’muriy-buyruqbozlik iqtisodiyotidan bozor munosabatlariga o‘tishni zarur, deb
topdi.
Jahon sivilizasiyasining hozirgi davri va rivojlangan mamlakatlar taraqqiyoti.
O’zbekistonning mustaqilligi va erkin taraqqiyoti-jahon sivilizasiyasiga qo’shilish
yo’li. Taraqqiyotning o’zbek modeli jahon sivilizasiyasining tarkibiy qismi
ekanligi. O’zbekistonning jahon sivilizasiyasiga qo’shiluvining asosiy yo’nalishlari
Ma’lumki jahon sivilizasiyasi deganda biz Sharq va G’arb sivilizasiyalari,
mintaqaviy va hududiy sivilizasiyalarning yaxlit, bir butun ijtimoiy tizimi bo’lgan
umuminsoniyat, sayyoramizdagi jamiyatni tushunamiz. Bu tushuncha, umumiy
ma’noda, zaminimizda yashagan barcha odamlarning umumiy makoni bo’lgan Yer
yuzidagi hayot, tarixning hamma davrlarida mavjud bo’lgan davlat, jamiyat, xalq
va millatlarning umrguzaronlik qilishi bilan bog’liq jarayonlar majmuasini o’zida
aks ettiradi.
Bugungi tahlikali dunyoda insoniyatning eson-omon yashab qolishi va
kelajakda baxtiyor bo’lishi jahon sivilizasiyasining asosiy maqsadi va yo’nalishiga
aylandi. Respublikamizda bu sohada amalga oshirilayotgan ishlar butun dunyo
hamjamiyati faoliyati bilan hamoxang kechmoqda. Zero, jahon sivilizasiyasi
xalqlar va millatlar, davlatlar va turli hududiy sivilizasiyalarning umumiy tizimidir.
Ayrimlik, o’ziga xoslik va umumiylik o’rtasidagi munosabatni teran anglash
hozirgi zamon jahon sivilizasiyasining shakllanish va rivojlanish xususiyatlarini
falsafiy idrok etishga imkon beradi.Yer yuzidagi har bir mamlakat jahon
sivilizasiyasi deb ataladigan yaxlit tizimning turli tarkiblari bo’lib, ularning o’zaro
ta’siri, hamkorligi sivilizasiyaning takomillashuvi, barqaror yashashiga imkon
beradi.
To’g’ri, bu tizim tarkibida Amerika, Rossiya, Xitoy, Yaponiya kabi salmoqli
tarkiblar ham bor. Ular ko’p jihatdan jahon tizimi taraqqiyotiga ta’sir ko’rsatadi,
muayyan jarayonlarning yo’nalishlarini belgilaydi. Ammo bu tizimda har bir
davlatning, kichkina Vatikan yoki Lixtenshteyndan tortib Germaniyagacha,
Andorra yoki Monakodan toki Fransiyagacha o’z o’rni, o’ziga xos ta’sir kuchi va
doirasi bor. Shu ma’noda, ularning har biri, hududining katta-kichikligi,
aholisining soni qanchaligidan qati nazar, BMTda teng ovozga ega. Demak,
tarkiblar tizimda muayyan tarzda amal qilgani singari har bir mamlakat jahon
sivilizasiyasiga teng huquqli a’zo va muhim element sifatida kirib boradi.
Jaqon hamjamiyati o’zida umumiylikni, har bir mustaqil mamlakat esa ayrimlik va
o’ziga xoslikni ifodalaydi. Bu holda Osiyo yoki Markaziy Osiyo mamlakatlari
xususiylikni aks ettirsa. O’zbekiston alohidalikni ifodalaydi. O’zbekiston
mustaqillikka erishganiga ko’p bo’lmaganiga qaramay, jahon hamjamiyatida o’z
o’rniga ega. Uning Markaziy Osiyodagi mavqyei esa bu mintakaning asosiy
taraqqiyot yo’nalishlarini ko’p jihatdan belgilaydi.Har bir xalq, millat o’zining
betakror, noyob xususiyatlarini saqlagan holda mustaqil rivojlanadi va jahon
hamjamiyatiga qo’shilib boradi. Bunday qo’shilish ko’p qirrali, rang-barang bo’lib,
u ijtimoiy, iqtisodiy, siyosiy, ma’naviy, xukuqiy, davlatlararo munosabatlarni
qamrab oladi.
Jahon hamjamiyatiga qo’shilish tabiiy-qonuniyatli jarayon bo’lib, har bir
mamlakatning har tomonlara taraqqiy etishi, yer yuzida umumiy xavfsizlik,
tinchlik va farovonlikni ta’minlashga, tabiiy resurslar, ilm-fan va texnika
yutuqlaridan keng foydalanishga, ekologik muvozanatni ta’minlashga imkon
beradi. Mustaqil taraqqiyot yo’liga o’tgan xalqlarning jahon hamjamiyatiga