“Iqtisodiy ta’limotlar tarixi” fanining predmeti

Yuklangan vaqt

2025-09-07

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

12

Faytl hajmi

23,3 KB


 
 
 
 
“Iqtisodiy ta’limotlar tarixi” fanining predmeti 
 
 
 
 
Reja: 
1. “Iqtisodiy ta’limotlar tarixi” fanining predmeti  
2.G‘oyalar ta’limoti tarixi. 
3.Qadimgi dinlarning iqtisodiy jihatlari. 
1.G‘oyalar kuchi. 
 
 
Bozor munosabatlarini rivojlantirish jarayonida iqtisodiy ta’limotlar tarixi fani 
insonlarni iqtisodiy bilim saviyasini oshirish, iqtisodiy fikr, g‘oya, nazariyalarning kelib 
chiqish tarixini, ularning mohiyatini, iqtisodiy maktablar, hozirgi zamon iqtisodiy 
yo‘nalishlari, ularning asosiy qoidalarini yaxshi bilish, har bir nazariyaning o‘ziga 
xosligini, uning asosiy tomonlarini, nazariya bilan amaliyotni bir-biriga bog‘lab o‘rganish 
zarurligini, har qanday iqtisodiy xulosa universal bo‘lmasligini, shu bois ularning amal 
qilish xususiyatlarini to‘g‘ri tushinish uchun muhim ahamiyat kasb etadi. 
Hozirgi davrda odamlar iqtisodiyot to‘g‘risida imkoni boricha ko‘proq bilishga 
intilmoqdalar. Xo‘sh, ummon kabi keng iqtisodiyot fanini o‘rganishni nimadan boshlamoq 
kerak, degan savol tug‘ilishi tabiiy. 
Iste’molchilar xohishlari odatda chegaralanmagan va cheksizdir, ammo resurslar 
(odatda yer, mehnat, kapital va tadbirkorlik layoqati) cheklangandir. Tanqislik 
muammosini hal qilish uchun cheklangan iqtisodiy resurslarni cheklanmagan muqobil 
variantlar (xohish istaklar) o‘rtasida adolatli taqsimlaydigan ijtimoiy mexanizm zarur. 
Bunday taqsimot bir tarafdan iste’molchi istaklarini kamaytirishi va cheklashi, ikkinchi 
Logotip
“Iqtisodiy ta’limotlar tarixi” fanining predmeti Reja: 1. “Iqtisodiy ta’limotlar tarixi” fanining predmeti 2.G‘oyalar ta’limoti tarixi. 3.Qadimgi dinlarning iqtisodiy jihatlari. 1.G‘oyalar kuchi. Bozor munosabatlarini rivojlantirish jarayonida iqtisodiy ta’limotlar tarixi fani insonlarni iqtisodiy bilim saviyasini oshirish, iqtisodiy fikr, g‘oya, nazariyalarning kelib chiqish tarixini, ularning mohiyatini, iqtisodiy maktablar, hozirgi zamon iqtisodiy yo‘nalishlari, ularning asosiy qoidalarini yaxshi bilish, har bir nazariyaning o‘ziga xosligini, uning asosiy tomonlarini, nazariya bilan amaliyotni bir-biriga bog‘lab o‘rganish zarurligini, har qanday iqtisodiy xulosa universal bo‘lmasligini, shu bois ularning amal qilish xususiyatlarini to‘g‘ri tushinish uchun muhim ahamiyat kasb etadi. Hozirgi davrda odamlar iqtisodiyot to‘g‘risida imkoni boricha ko‘proq bilishga intilmoqdalar. Xo‘sh, ummon kabi keng iqtisodiyot fanini o‘rganishni nimadan boshlamoq kerak, degan savol tug‘ilishi tabiiy. Iste’molchilar xohishlari odatda chegaralanmagan va cheksizdir, ammo resurslar (odatda yer, mehnat, kapital va tadbirkorlik layoqati) cheklangandir. Tanqislik muammosini hal qilish uchun cheklangan iqtisodiy resurslarni cheklanmagan muqobil variantlar (xohish istaklar) o‘rtasida adolatli taqsimlaydigan ijtimoiy mexanizm zarur. Bunday taqsimot bir tarafdan iste’molchi istaklarini kamaytirishi va cheklashi, ikkinchi
tomondan esa iqtisodiy resurslar va ne'matlarni yetkazib berishni ko‘paytirishi 
kerak.Shifokor davolanuvchini tuzatishni uning kasallik tarixidan boshlagani kabi ushbu 
fanni o‘rganishni ham uning tarixini o‘rganishdan boshlash zarur. Albatta, bugungi va 
ertangi kun muammolarini to‘la hal etishda o‘tgan asr iqtisodchilaridan barcha savollarga 
tayyor javob topish qiyinligi aniq, ammo o‘tgan donishmandlarning fikr-mulohazalari 
hozirgi va kelajak to‘g‘risida to‘g‘ri xulosa chiqarish uchun yaxshi imkoniyat beradi. 
G’oya, qarash, nazariya va ta’limotlar ham ko‘p ming yillik tarixga ega. Lekin  
ularning asosiy qismi yozuv paydo bo‘lganidan so‘ng yozma manbalardan bizgacha yetib 
kelgan. Bu manbalar, ulardagi g‘oyalar, avvalo, insoniyatning muqaddas mulkidir, uni 
topish, o‘rganish va kelajak uchun saqlash savobli bo‘lsa, ulardagi nodir fikrlarni hayotga 
tatbiq etish ham nazariy, ham amaliy ahamiyat kasb etishi bilan birga katta tarbiyaviy 
ahamiyatga ham ega. 
Iqtisodiyot baynalmilal hodisa bo‘lib, uning oldida turgan vazifalar barcha xalqlar 
uchun bir xil, ammo ular rivojlanish davomida turlicha natijalarga erishganlar. «Iqtisodiy 
ta’limotlar tarixi» fanida ayrim olimlar, davlat arboblari tomonidan ilgari surilgan g‘oya, 
qarash, nazariya, qonun, ta'limot, konsepsiyalar insoniyat taraqqiyotining turli 
bosqichlaridagi ijtimoiy qatlamlar, sinflar va boshqa guruhlarning manfaatlari nuqtayi 
nazaridan tarixiy rivojlanishi tadqiq etiladi. 
“Iqtisodiy ta’limotlar tarixi” fanini o‘rganish manbalari turli-tuman bo‘lib, qadimgi 
arxeologik topilmalar, moddiy ne’matlar, qoya va bino devorlaridagi rasmlar, chizmalar va 
xalq og‘zaki ijodi namunalari muhim ahamiyatga ega. Ammo bu fanning eng muhim 
manbalari bo‘lib, qo’lyozmalar, davlat arboblari, olim, donishmand, mutafakkirlarning 
yozib qoldirgan kitoblari hal qiluvchi o‘rinni egallaydi. Jahon iqtisodiy tafakkurida 
qadimgi qoiyozmalar o‘ta ahamiyatlidir. Masalan, O’zbekiston fanlar akademiyasi 
sharqshunoslik institutida arab, fors, qadimgi turk tillarida yozilgan yigirma besh mingdan 
ortiq qoiyozmalar mavjud. Lekin bu qoiyozmalarni o‘rganishda maium obyektiv va 
subyektiv kamchiliklar mavjud. Xuddi sutning qaymog‘ini olish oson bo‘Iganidek, bu 
qo‘lyozmalardagi entsiklopedik g‘oyalardan muhimlarigina o‘rganilgan,iqtisodiyot 
tafakkuri bilan bog‘liq bo'lgan materiallar hali o‘z tadqiqotchilarini kutib turibdi. 
Bu fanning maqsadi avvalgi ortodoksal g‘oyalar zamonaviy iqtisodiy nazariyaning 
mazmuni va predmetiga qo‘shgan hissalarini va shu bilan birga ortodoksal bo‘lmagan 
Logotip
tomondan esa iqtisodiy resurslar va ne'matlarni yetkazib berishni ko‘paytirishi kerak.Shifokor davolanuvchini tuzatishni uning kasallik tarixidan boshlagani kabi ushbu fanni o‘rganishni ham uning tarixini o‘rganishdan boshlash zarur. Albatta, bugungi va ertangi kun muammolarini to‘la hal etishda o‘tgan asr iqtisodchilaridan barcha savollarga tayyor javob topish qiyinligi aniq, ammo o‘tgan donishmandlarning fikr-mulohazalari hozirgi va kelajak to‘g‘risida to‘g‘ri xulosa chiqarish uchun yaxshi imkoniyat beradi. G’oya, qarash, nazariya va ta’limotlar ham ko‘p ming yillik tarixga ega. Lekin ularning asosiy qismi yozuv paydo bo‘lganidan so‘ng yozma manbalardan bizgacha yetib kelgan. Bu manbalar, ulardagi g‘oyalar, avvalo, insoniyatning muqaddas mulkidir, uni topish, o‘rganish va kelajak uchun saqlash savobli bo‘lsa, ulardagi nodir fikrlarni hayotga tatbiq etish ham nazariy, ham amaliy ahamiyat kasb etishi bilan birga katta tarbiyaviy ahamiyatga ham ega. Iqtisodiyot baynalmilal hodisa bo‘lib, uning oldida turgan vazifalar barcha xalqlar uchun bir xil, ammo ular rivojlanish davomida turlicha natijalarga erishganlar. «Iqtisodiy ta’limotlar tarixi» fanida ayrim olimlar, davlat arboblari tomonidan ilgari surilgan g‘oya, qarash, nazariya, qonun, ta'limot, konsepsiyalar insoniyat taraqqiyotining turli bosqichlaridagi ijtimoiy qatlamlar, sinflar va boshqa guruhlarning manfaatlari nuqtayi nazaridan tarixiy rivojlanishi tadqiq etiladi. “Iqtisodiy ta’limotlar tarixi” fanini o‘rganish manbalari turli-tuman bo‘lib, qadimgi arxeologik topilmalar, moddiy ne’matlar, qoya va bino devorlaridagi rasmlar, chizmalar va xalq og‘zaki ijodi namunalari muhim ahamiyatga ega. Ammo bu fanning eng muhim manbalari bo‘lib, qo’lyozmalar, davlat arboblari, olim, donishmand, mutafakkirlarning yozib qoldirgan kitoblari hal qiluvchi o‘rinni egallaydi. Jahon iqtisodiy tafakkurida qadimgi qoiyozmalar o‘ta ahamiyatlidir. Masalan, O’zbekiston fanlar akademiyasi sharqshunoslik institutida arab, fors, qadimgi turk tillarida yozilgan yigirma besh mingdan ortiq qoiyozmalar mavjud. Lekin bu qoiyozmalarni o‘rganishda maium obyektiv va subyektiv kamchiliklar mavjud. Xuddi sutning qaymog‘ini olish oson bo‘Iganidek, bu qo‘lyozmalardagi entsiklopedik g‘oyalardan muhimlarigina o‘rganilgan,iqtisodiyot tafakkuri bilan bog‘liq bo'lgan materiallar hali o‘z tadqiqotchilarini kutib turibdi. Bu fanning maqsadi avvalgi ortodoksal g‘oyalar zamonaviy iqtisodiy nazariyaning mazmuni va predmetiga qo‘shgan hissalarini va shu bilan birga ortodoksal bo‘lmagan
boshqa g‘oyalarning zamonaviy iqtisodiy ta'limotlarning shakllanishidagi ahamiyatini 
ko‘rsatgan holda iqtisodiy nazariyaning asrlar davomida shakllanishini tasvirlab berishdan 
iborat. 
Bundan tashqari kitobda alohida olingan g‘oya va fikrlarning iqtisodiyot 
nazariyasining rivojlanishidagi ahamiyati va o‘z o‘mida nazariyaning ijtimoiy-iqtisodiy 
siyosat shakllanishidagi ahamiyati tushuntirilgan. Tabiyiki, bu iqtisodiy ta'limotlar 
kishilarning dunyoqarashi va rasmiy nazariyalaridan tashkil topgan. Iqtisodiy dunyoqarash 
shaxsning dunyodagi voqeliklani o‘z ongida aks ettirishidir. 
Iqtisodiy ta’limotlar tarixi fanini o‘rganishning asosiy sabablaridan biri yaxshi 
iqtisodchi bo‘lishdir. O’tmishning va hoziming eng muhim iqtisodchilari o‘z fanlari 
nazariyasi tarixi bilan yaqindan tanish bo‘lganlar. Iqtisodiy ta’limotlar tarixini o‘qish 
nazariy va mantiqiy qobilyatlarni oshiradi, farazlarni xulosaga bog’lashga imkon beradi, 
o‘z fikridan farqli bo’lgan tizimli mantiq asosida ishlashni o‘rgatadi. O’tmish g‘oyalarini 
o‘rganishning yana bir sababi yangi g‘oyalarni shakllantirishdir. Oldingi iqtisodiy 
nazariyalarni o‘rganish ko‘pincha yangi g‘oyalarni yaratishga undaydi. Ba’zan nazariyalar 
o‘tmishda yo‘qolib ketadi va kelajakka yetib bormaydi yoki ular ma’lum vaziyatlargagina 
bog’liq bo’lib qolishadi. 1815-yillarda renta va unumdorlikning pasayib borishi 
tushunchalarining rivojlantirilishi bunga yaxshi misol bo’ladi. Ya’ni renta va 
unumdorlikning pasayib borishi tushunchalari 1890-yillargacha ishlab chiqarish omillariga 
tatbiq etilmaguncha faqatgina yerga nisbatan ishlatilgan. Shunday qilib, zamonaviy 
ortodoksal iqtisodning yuzaga kelishini o‘rganish orqali ortodoksal g‘oyalardan farqli 
bo‘lgan, lekin hozirgi kun iqtisodiy nazariyalar mazmunining shakllanishiga yordam 
bergan g‘oyalarni esdan chiqarmagan holda iqtisodiy ta’limotlar tarixini o‘rganishimiz 
lozim. Iqtisodiy nazariyalarning ko‘larni va mazmuniga qo‘shimcha ravishda o‘sha 
davrdagi iqtisodiy vaziyat o‘rtasidagi bog‘liqlikka ham e’tibor qaratishimiz zarur. 
Nazariyalardan kelib chiquvchi umumiy xulosalar hamda alohida olingan. g‘oyalarning 
rivojlanishi orqali uning iqtisodiy va ijtimoiy siyosatni shakllantirishdagi ahamiyatini 
ko‘rsatib o‘tishimiz lozim1. 
   2.G‘oyalar ta’limoti tarixi. 
  Taniqli iqtisodchi olim J.K.Gelbreyt: «Amalda iqtisodiy g‘oyalar o‘z davri va vujudga 
kelish joyining mahsuli bo‘lib, ular bilan chambarchas bog‘langandir.Bu g‘oyalarni ular 
Logotip
boshqa g‘oyalarning zamonaviy iqtisodiy ta'limotlarning shakllanishidagi ahamiyatini ko‘rsatgan holda iqtisodiy nazariyaning asrlar davomida shakllanishini tasvirlab berishdan iborat. Bundan tashqari kitobda alohida olingan g‘oya va fikrlarning iqtisodiyot nazariyasining rivojlanishidagi ahamiyati va o‘z o‘mida nazariyaning ijtimoiy-iqtisodiy siyosat shakllanishidagi ahamiyati tushuntirilgan. Tabiyiki, bu iqtisodiy ta'limotlar kishilarning dunyoqarashi va rasmiy nazariyalaridan tashkil topgan. Iqtisodiy dunyoqarash shaxsning dunyodagi voqeliklani o‘z ongida aks ettirishidir. Iqtisodiy ta’limotlar tarixi fanini o‘rganishning asosiy sabablaridan biri yaxshi iqtisodchi bo‘lishdir. O’tmishning va hoziming eng muhim iqtisodchilari o‘z fanlari nazariyasi tarixi bilan yaqindan tanish bo‘lganlar. Iqtisodiy ta’limotlar tarixini o‘qish nazariy va mantiqiy qobilyatlarni oshiradi, farazlarni xulosaga bog’lashga imkon beradi, o‘z fikridan farqli bo’lgan tizimli mantiq asosida ishlashni o‘rgatadi. O’tmish g‘oyalarini o‘rganishning yana bir sababi yangi g‘oyalarni shakllantirishdir. Oldingi iqtisodiy nazariyalarni o‘rganish ko‘pincha yangi g‘oyalarni yaratishga undaydi. Ba’zan nazariyalar o‘tmishda yo‘qolib ketadi va kelajakka yetib bormaydi yoki ular ma’lum vaziyatlargagina bog’liq bo’lib qolishadi. 1815-yillarda renta va unumdorlikning pasayib borishi tushunchalarining rivojlantirilishi bunga yaxshi misol bo’ladi. Ya’ni renta va unumdorlikning pasayib borishi tushunchalari 1890-yillargacha ishlab chiqarish omillariga tatbiq etilmaguncha faqatgina yerga nisbatan ishlatilgan. Shunday qilib, zamonaviy ortodoksal iqtisodning yuzaga kelishini o‘rganish orqali ortodoksal g‘oyalardan farqli bo‘lgan, lekin hozirgi kun iqtisodiy nazariyalar mazmunining shakllanishiga yordam bergan g‘oyalarni esdan chiqarmagan holda iqtisodiy ta’limotlar tarixini o‘rganishimiz lozim. Iqtisodiy nazariyalarning ko‘larni va mazmuniga qo‘shimcha ravishda o‘sha davrdagi iqtisodiy vaziyat o‘rtasidagi bog‘liqlikka ham e’tibor qaratishimiz zarur. Nazariyalardan kelib chiquvchi umumiy xulosalar hamda alohida olingan. g‘oyalarning rivojlanishi orqali uning iqtisodiy va ijtimoiy siyosatni shakllantirishdagi ahamiyatini ko‘rsatib o‘tishimiz lozim1. 2.G‘oyalar ta’limoti tarixi. Taniqli iqtisodchi olim J.K.Gelbreyt: «Amalda iqtisodiy g‘oyalar o‘z davri va vujudga kelish joyining mahsuli bo‘lib, ular bilan chambarchas bog‘langandir.Bu g‘oyalarni ular
tushuntirib berayotgan dunyodan mustaqil ravishda ajratib qarash mumkin emas; bu dunyo 
esa doimo o‘zgarishda bo‘ladi, agar bu g‘oyalar o‘z maqsadlariga to‘la javob berishni 
ko‘zlasalar, doimo shunga mos ravishda o‘zgarib turishlari kerak», deb yozgan edi. 
   Kapitalistik bozor munosabatlari davrida xo‘jalik va ijtimoiy hayotda baynalmilallik 
(intematsionalizm) kuchayganligi tufayli iqtisodiy fikming rivojlanishi ham yagona jahon 
jarayoniga aylana boshladi. Oqibatda, klassik iqtisodiy maktab asoschilari V. Petti, A. 
Smit va D. Rikardoning qarashlari qisqa vaqt ichida butun jahonga ma'lum bo‘ldi, 
vaholanki undan avvalgi ko‘pgina nazariyalar ayrim  mamlakatlarda ko‘pchilikka ma’lum 
bo‘lmasdan «O’lik mol» sifatida yotgan. 
   Bizning kamchiliklarimizdan biri bu munozarani yaxshi ko‘rishimizdir. Biz murosadan 
ko‘ra bahsni ko‘proq yaxshi ko‘ramiz. Yana bir kamchiligimiz bu “1000 gul ochilishiga 
imkon berish” yondashuvimizdir, ya’ni biz kichkina urug‘dan qanday go‘zallik paydo 
bo‘lishini tasavvur ham qila olmaymiz. Qadimdan to hozirgi davrgacha minglab turli-
tuman iqtisodiy g‘oya, qarash, konsepsiya, nazariya, ta’limotlar vujudga kelgan. Ularning 
barchasini to‘la o‘rganish maqsadida yangi-yangi tadqiqotlar olib borish, tahlil etish zarur. 
Shuning uchun ham hozirgi davrgacha jamlangan barcha iqtisodiy g‘oyalarni ma’lum 
tizimga solish va shu asosida o‘rganish maqsadga muvofiq bo‘ladi. Ammo o‘tgan   davr   
hodisalari   va   g‘oyalarini   hozirgi   zamon   qarashlari «qolipi»ga zo‘rma-zo‘raki 
moslashtirish mumkin emas. Bu tarixni vulgar zamonaviylashtirishga , o'rganilayotgan 
davrning xususiyatlarini inkor etishga olib keladi. Merkantilizm - jamiyatning boyligi 
puldan, oltindan iborat bo‘lib, u savdoda, «asosan tashqi savdoda paydo bo‘ladi va 
ko‘payadi», deb tushuntiradi. Merkantilizm — italyancha «mercante» so‘zidan olingan 
bo‘lib, «savdogar» ma’nosini anglatadi. Bu oqimning namoyondalari Uil Stafford, Tomas 
Men, Antuan Monkreten, Jon Lou, Gaspar Skaruffi va boshqalar hisoblanadi. 
   Fiziokratlar - jamiyatning boyligi qishloq xo‘jaligida vujudga keladi, degan g‘oyani 
ilgari    suradilar. Bu ta’limotning asoschisi Fransua Kene (1694- 1774) hisoblanadi. 
Klassik siyosiy iqtisod - boylik faqat qishloq xo‘jaligida emas, balki sanoat, transport, 
qurilish va boshqa sohalarda ham yaratilishini isbotlab berdi. 
  U. Petti (1623-1686) boylikning manbayi yer va mehnat ekanligini e’tirof etgan. 
«Mehnat boylikning otasi, yer uning onasi», degan ibora unga tegishlidir. A.Smit «Xalqlar 
boyligining tabiati va sabablari to‘g‘risida tadqiqot»  asarida talab va taklif asosida 
Logotip
tushuntirib berayotgan dunyodan mustaqil ravishda ajratib qarash mumkin emas; bu dunyo esa doimo o‘zgarishda bo‘ladi, agar bu g‘oyalar o‘z maqsadlariga to‘la javob berishni ko‘zlasalar, doimo shunga mos ravishda o‘zgarib turishlari kerak», deb yozgan edi. Kapitalistik bozor munosabatlari davrida xo‘jalik va ijtimoiy hayotda baynalmilallik (intematsionalizm) kuchayganligi tufayli iqtisodiy fikming rivojlanishi ham yagona jahon jarayoniga aylana boshladi. Oqibatda, klassik iqtisodiy maktab asoschilari V. Petti, A. Smit va D. Rikardoning qarashlari qisqa vaqt ichida butun jahonga ma'lum bo‘ldi, vaholanki undan avvalgi ko‘pgina nazariyalar ayrim mamlakatlarda ko‘pchilikka ma’lum bo‘lmasdan «O’lik mol» sifatida yotgan. Bizning kamchiliklarimizdan biri bu munozarani yaxshi ko‘rishimizdir. Biz murosadan ko‘ra bahsni ko‘proq yaxshi ko‘ramiz. Yana bir kamchiligimiz bu “1000 gul ochilishiga imkon berish” yondashuvimizdir, ya’ni biz kichkina urug‘dan qanday go‘zallik paydo bo‘lishini tasavvur ham qila olmaymiz. Qadimdan to hozirgi davrgacha minglab turli- tuman iqtisodiy g‘oya, qarash, konsepsiya, nazariya, ta’limotlar vujudga kelgan. Ularning barchasini to‘la o‘rganish maqsadida yangi-yangi tadqiqotlar olib borish, tahlil etish zarur. Shuning uchun ham hozirgi davrgacha jamlangan barcha iqtisodiy g‘oyalarni ma’lum tizimga solish va shu asosida o‘rganish maqsadga muvofiq bo‘ladi. Ammo o‘tgan davr hodisalari va g‘oyalarini hozirgi zamon qarashlari «qolipi»ga zo‘rma-zo‘raki moslashtirish mumkin emas. Bu tarixni vulgar zamonaviylashtirishga , o'rganilayotgan davrning xususiyatlarini inkor etishga olib keladi. Merkantilizm - jamiyatning boyligi puldan, oltindan iborat bo‘lib, u savdoda, «asosan tashqi savdoda paydo bo‘ladi va ko‘payadi», deb tushuntiradi. Merkantilizm — italyancha «mercante» so‘zidan olingan bo‘lib, «savdogar» ma’nosini anglatadi. Bu oqimning namoyondalari Uil Stafford, Tomas Men, Antuan Monkreten, Jon Lou, Gaspar Skaruffi va boshqalar hisoblanadi. Fiziokratlar - jamiyatning boyligi qishloq xo‘jaligida vujudga keladi, degan g‘oyani ilgari suradilar. Bu ta’limotning asoschisi Fransua Kene (1694- 1774) hisoblanadi. Klassik siyosiy iqtisod - boylik faqat qishloq xo‘jaligida emas, balki sanoat, transport, qurilish va boshqa sohalarda ham yaratilishini isbotlab berdi. U. Petti (1623-1686) boylikning manbayi yer va mehnat ekanligini e’tirof etgan. «Mehnat boylikning otasi, yer uning onasi», degan ibora unga tegishlidir. A.Smit «Xalqlar boyligining tabiati va sabablari to‘g‘risida tadqiqot» asarida talab va taklif asosida
shakllanadigan erkin narxlar asosida bozor o‘z-o‘zini tartibga solishi («ko‘rinmas qo‘l») 
g‘oyasini ilgari suradi. Insonni faollashtiradigan asosiy rag‘bat bu shaxsiy manfaatdir, deb 
ko‘rsatadi.D.Rikardo foydaning yagona manbayi mehnat ekanligini ko‘rsatadi.Sismondi 
(Jon Sharl Leonard Simon de Sismondi) kapitalistik iqtisodiy mexanizmni tanqid qilib, 
siyosiy iqtisod inson baxti yo'lida ijtimoiy mexanizmni takomillashtirishga qaratilgan fan 
bo‘lmog‘i lozim, deb ko‘rsatadi. 
   Sotsial-utopistlar (A.Sen-Simon, Sharl Fure, Robert Ouen) kapitalizmni tanqid qilib, 
xususiy mulkchilikni yo‘q qilish, ishlab chiqarish, taqsimot va iste'molni qayta tashkil 
etish va adolatli tuzum (industrial jamiyat, garmonik jamiyat, kommunizm) o‘matish talabi 
bilan chiqadilar. 
   Marksizm jamiyat taraqqiyotiga tabiiy tarixiy jarayon deb qarab, ijtimoiy-    iqtisodiy 
formatsiyalar, ularning vujudga kelishi, rivojlanishi va boshqasi bilan almashinishi 
sabablari to‘g‘risidagi ta’limotni hamda qo‘shimcha qiymat nazariyasini yaratadi. 
  Marjinalizm vakillari (marginal-me’yoriy, qo‘shilgan) — tovar nafliligi, qo‘shilgan 
mehnat yoki resurs unumdorligining pasayib borishi nazariyalarini ishlab chiqqan. Keyingi 
tovar nafliligining kamayib borish qonuni bu oqimning asosiy tamoyili hisoblanadi. 
Shunga ko‘ra narx xarajatga bog‘liq bo‘lmay, keyingi naflilik asosida belgilanadi. 
Marjinalizm asoschilari Karl Mengsr, Fridrix fon Vizer, Eigen fon Bem- Baverk, Uilyam 
Stenli Jevons hisoblanadi. 
  Neoklassik maktab (asoschisi Alfred Marshall)- bozor iqtisodiyoti sharoitida davlatning 
aralashuvini 
cheklash 
g‘oyasini 
ilgari 
suradi. 
Bozor 
mexanizmining buzilishi 
monopoliyalar vujudga kelganda ham yuz berishini ko‘rsatadi. Funksional bog‘lanish 
g‘oyasini asoslaydi, bozor bahosini belgilovchi omillar talab va taklifdan iborat, deb 
hisoblaydi. Bu maktab vakillaridan L.Valras umumiy iqtisodiy muvozanatlik modelini 
ishlab chiqishga, L.Shumpeter esa iqtisodiy tizimlar o‘zgarishning ichki kuchlarini 
ko'rsatib berishga harakat qilgan hamda iqtisodiyotni harakatga keltiruvchi asosiy kuch 
tadbirkorlik, degan xulosaga kelgan. 
 Keynschilik — rivojlangan bozor iqtisodiyotini davlat tomonidan tartibga solib turish 
zarurligini asoslashga qaratiladi. Jon Meynard Keyns «Bandlik, foiz va pulning umumiy 
nazariyasi» (1936) nomli kitobida bunday tartibga solish yalpi talabga hamda shu orqali 
inflyatsiya va bandlikka ta'sir ko'rsatishini asoslaydi. 
Logotip
shakllanadigan erkin narxlar asosida bozor o‘z-o‘zini tartibga solishi («ko‘rinmas qo‘l») g‘oyasini ilgari suradi. Insonni faollashtiradigan asosiy rag‘bat bu shaxsiy manfaatdir, deb ko‘rsatadi.D.Rikardo foydaning yagona manbayi mehnat ekanligini ko‘rsatadi.Sismondi (Jon Sharl Leonard Simon de Sismondi) kapitalistik iqtisodiy mexanizmni tanqid qilib, siyosiy iqtisod inson baxti yo'lida ijtimoiy mexanizmni takomillashtirishga qaratilgan fan bo‘lmog‘i lozim, deb ko‘rsatadi. Sotsial-utopistlar (A.Sen-Simon, Sharl Fure, Robert Ouen) kapitalizmni tanqid qilib, xususiy mulkchilikni yo‘q qilish, ishlab chiqarish, taqsimot va iste'molni qayta tashkil etish va adolatli tuzum (industrial jamiyat, garmonik jamiyat, kommunizm) o‘matish talabi bilan chiqadilar. Marksizm jamiyat taraqqiyotiga tabiiy tarixiy jarayon deb qarab, ijtimoiy- iqtisodiy formatsiyalar, ularning vujudga kelishi, rivojlanishi va boshqasi bilan almashinishi sabablari to‘g‘risidagi ta’limotni hamda qo‘shimcha qiymat nazariyasini yaratadi. Marjinalizm vakillari (marginal-me’yoriy, qo‘shilgan) — tovar nafliligi, qo‘shilgan mehnat yoki resurs unumdorligining pasayib borishi nazariyalarini ishlab chiqqan. Keyingi tovar nafliligining kamayib borish qonuni bu oqimning asosiy tamoyili hisoblanadi. Shunga ko‘ra narx xarajatga bog‘liq bo‘lmay, keyingi naflilik asosida belgilanadi. Marjinalizm asoschilari Karl Mengsr, Fridrix fon Vizer, Eigen fon Bem- Baverk, Uilyam Stenli Jevons hisoblanadi. Neoklassik maktab (asoschisi Alfred Marshall)- bozor iqtisodiyoti sharoitida davlatning aralashuvini cheklash g‘oyasini ilgari suradi. Bozor mexanizmining buzilishi monopoliyalar vujudga kelganda ham yuz berishini ko‘rsatadi. Funksional bog‘lanish g‘oyasini asoslaydi, bozor bahosini belgilovchi omillar talab va taklifdan iborat, deb hisoblaydi. Bu maktab vakillaridan L.Valras umumiy iqtisodiy muvozanatlik modelini ishlab chiqishga, L.Shumpeter esa iqtisodiy tizimlar o‘zgarishning ichki kuchlarini ko'rsatib berishga harakat qilgan hamda iqtisodiyotni harakatga keltiruvchi asosiy kuch tadbirkorlik, degan xulosaga kelgan. Keynschilik — rivojlangan bozor iqtisodiyotini davlat tomonidan tartibga solib turish zarurligini asoslashga qaratiladi. Jon Meynard Keyns «Bandlik, foiz va pulning umumiy nazariyasi» (1936) nomli kitobida bunday tartibga solish yalpi talabga hamda shu orqali inflyatsiya va bandlikka ta'sir ko'rsatishini asoslaydi.
  Neoliberalizm (F.Xayek, L.Erxard) - davlatning iqtisodiyotga aralashuvini eng kam 
darajaga keltirishga, xususiy tadbirkorlikni rivojlantirishga qaratish lozimligini uqtiradi. 
 Monetarizm - (M. Fridman) iqtisodiyotni boshqarishni pul muomalasini 
  Neoliberalizm (F.Xayek, L.Erxard) - davlatning iqtisodiyotga aralashuvini eng kam 
darajaga 
keltirishga, 
xususiy 
tadbirkorlikni rivojlantirishga 
qaratish lozimligini 
uqtiradi.Monetarizm - (M. Fridman) iqtisodiyotni boshqarishni pul muomalasini tartibga 
solish orqali amalga oshirish mumkinligini asoslab beradi. Institutsionalizm tarafdorlari 
(T.Veblen, J.Gelbreyt) fikriga ko‘ra xo‘jalik yurituvchilar o‘rtasidagi munosabatlar 
nafaqat iqtisodiy, balki noiqtisodiy omillar ta’sirida vujudga keladi. Shu sababli 
iqtisodiyotga muassasaviy o‘zgarishlar orqali ham ta’sir ko‘rsatish mumkin. 
  Taniqli davlat arbobi Uinston Cherchill (1874-1965) «Qayerga borishimizni bilish uchun, 
qayerdan chiqqan ekanligimizni bilishimiz kerak», deb aytgan edi. Bu g‘oya nihoyatda 
ahamiyatli bo‘lib, bosib o‘tilgan yo‘lni to‘g‘ri baholash va kelajak istiqbolini ko‘zlash 
haqida fikr yuritishga undaydi.G‘arbiy Yevropadagi iqtisodiy g'oyalar Rim imperiyasi 
yemirilgandan keyin G‘arbiy Yevropada juda ko‘p feodal davlatlar vujudga keldi. Ularda 
o‘sha davrdagi katolik cherkovining qoidalari ustunlik qilardi. Barcha ilmiy fikrlarda diniy 
cheklashlar mavjud edi. Shuning uchun iqtisodiy masalalar bo‘yicha o‘rta asr 
mualliflarining talqinlari diniy-etnik shaklda ifoda etilgan. 
F.Akvinskiyning iqtisodiy g ‘oyalari. G‘arbiy Yevropadagi ancha ko‘zga ko‘ringan 
iqtisodiy fikrlar muallifi, deb odatda, Italiya monaxi Foma Akvinskly (Akvinat) (1225-
1274) tan olinadi. UIV asming oxiri - V asming boshida iqtisodiy muammolarga diniy-
etnik yondashuvning nomuqobil dogmatik prinsiplarini kiritgan, dastlabki kanonizm 
maktabi asoschilaridan biri hisoblangan Avgustin Blajenniyga (Avliyo Avgustin) (353-
430) muxoliflik qildi va uning g‘oyalarini ijodiy davom ettirdi. V-XI asrlar davomida bu 
prinsiplarga amal qilib kelindi. 
Akvinatning iqtisodiy qarashlari bilan tanishib chiqishdan oldin dastlabki va 
keyingi kanonizmning o‘ziga xos xususiyatlarini ko‘rib chiqamiz.       O’rta asring 
dastlabki davrida hukmronlik qilgan dastlabki kanonistlar g‘oyasi savdo foydasini va 
sudxo‘rlik foizini qat’iy qoraladi. Ular noto‘g‘ri ayirboshlash va birovning mehnatini 
o‘zlashtirish natijasi sifatida tavsiflanib, gunoh sanaldi. Faqat «Odil narx» o‘matilgan 
sharoitdagina ekvivalentli va proporsional ayirboshlash bo‘lishi mumkinligi uqtirildi 
Logotip
Neoliberalizm (F.Xayek, L.Erxard) - davlatning iqtisodiyotga aralashuvini eng kam darajaga keltirishga, xususiy tadbirkorlikni rivojlantirishga qaratish lozimligini uqtiradi. Monetarizm - (M. Fridman) iqtisodiyotni boshqarishni pul muomalasini Neoliberalizm (F.Xayek, L.Erxard) - davlatning iqtisodiyotga aralashuvini eng kam darajaga keltirishga, xususiy tadbirkorlikni rivojlantirishga qaratish lozimligini uqtiradi.Monetarizm - (M. Fridman) iqtisodiyotni boshqarishni pul muomalasini tartibga solish orqali amalga oshirish mumkinligini asoslab beradi. Institutsionalizm tarafdorlari (T.Veblen, J.Gelbreyt) fikriga ko‘ra xo‘jalik yurituvchilar o‘rtasidagi munosabatlar nafaqat iqtisodiy, balki noiqtisodiy omillar ta’sirida vujudga keladi. Shu sababli iqtisodiyotga muassasaviy o‘zgarishlar orqali ham ta’sir ko‘rsatish mumkin. Taniqli davlat arbobi Uinston Cherchill (1874-1965) «Qayerga borishimizni bilish uchun, qayerdan chiqqan ekanligimizni bilishimiz kerak», deb aytgan edi. Bu g‘oya nihoyatda ahamiyatli bo‘lib, bosib o‘tilgan yo‘lni to‘g‘ri baholash va kelajak istiqbolini ko‘zlash haqida fikr yuritishga undaydi.G‘arbiy Yevropadagi iqtisodiy g'oyalar Rim imperiyasi yemirilgandan keyin G‘arbiy Yevropada juda ko‘p feodal davlatlar vujudga keldi. Ularda o‘sha davrdagi katolik cherkovining qoidalari ustunlik qilardi. Barcha ilmiy fikrlarda diniy cheklashlar mavjud edi. Shuning uchun iqtisodiy masalalar bo‘yicha o‘rta asr mualliflarining talqinlari diniy-etnik shaklda ifoda etilgan. F.Akvinskiyning iqtisodiy g ‘oyalari. G‘arbiy Yevropadagi ancha ko‘zga ko‘ringan iqtisodiy fikrlar muallifi, deb odatda, Italiya monaxi Foma Akvinskly (Akvinat) (1225- 1274) tan olinadi. UIV asming oxiri - V asming boshida iqtisodiy muammolarga diniy- etnik yondashuvning nomuqobil dogmatik prinsiplarini kiritgan, dastlabki kanonizm maktabi asoschilaridan biri hisoblangan Avgustin Blajenniyga (Avliyo Avgustin) (353- 430) muxoliflik qildi va uning g‘oyalarini ijodiy davom ettirdi. V-XI asrlar davomida bu prinsiplarga amal qilib kelindi. Akvinatning iqtisodiy qarashlari bilan tanishib chiqishdan oldin dastlabki va keyingi kanonizmning o‘ziga xos xususiyatlarini ko‘rib chiqamiz. O’rta asring dastlabki davrida hukmronlik qilgan dastlabki kanonistlar g‘oyasi savdo foydasini va sudxo‘rlik foizini qat’iy qoraladi. Ular noto‘g‘ri ayirboshlash va birovning mehnatini o‘zlashtirish natijasi sifatida tavsiflanib, gunoh sanaldi. Faqat «Odil narx» o‘matilgan sharoitdagina ekvivalentli va proporsional ayirboshlash bo‘lishi mumkinligi uqtirildi
(“Odil narx” - mehnat va moddiy sarflar bilan ifodalanadigan narx). Shuningdek, cherkov 
qonunlari mualliflari antik dunyo qarashlariga xos bo‘lgan jismoniy mehnatga nisbatan 
nafratli munosabatlarga, ko‘pchilik aholining zarar ko‘rishi hisobiga ayrim shaxslarning 
boylik orttirish huquqiga qarshi chiqdilar. Yirik savdo, ssuda operatsiyalari gunohli ish 
sifatida, umuman man etilgan. 
Ammo jamiyatning tabaqalashuvi kuchaygan, shaharlarning soni va iqtisodiy 
qudrati oshgan, unda dehqonchilik bilan birga hunarmandchilik, savdo va sudxo‘rlik 
rivojlana boshlagan, ya’ni tovar- pul munosabatlari jamiyat va davlat taqdiri uchun muhim 
ahamiyatga aylangan O’rta asming oxirgi davriga kelib, keyingi kanonistlar iqtisodiy 
muammo va ijtimoiy tengsizlik sabablarini tushuntimvchi «dalillar» doirasini ancha 
kengaytirdilar. Bu yerda shu narsa nazarda tutiladiki, dastlabki kanonistlar asoslangan 
metodologik baza eng avvalo, avtoritarli isbotlash (diniy kitob va cherkov nazariyachilari 
asarlaridan dalil (izoh) keltirish vositasi orqali) va iqtisodiy kategoriyalarning axloqiy-
etnik tavsifi (shu jumladan «odil narx» to‘g‘risidagi qoida ham) bo‘lgan. Bu prinsiplarga 
keyingi kanonistlar izohlash, aniqlash, qo‘shimcha qilish yo‘li bilan o‘rganilayotgan 
konkret xo‘jalik hodisalarning va iqtisodiy kategoriyalarning avvalgi tadqiqot ma'nosini 
o‘zgartirish va hatto qarama-qarshi ma’no keltirib chiqarish imkonini bemvchi yana 
ikkiyoqlama baholash prinsipini qo‘shdi. Akvinat undan foydalangan holda boylik, qiymat 
(qimmat), pul, savdo foydasi, sudxo‘rlik foizi singari boshqa iqtisodiy kategoriyalarni 
tadqiq qildi. Ularni quyidagi tartibda ko‘rib chiqamiz Boylik - Avgustin davridan boshlab 
kanonistlar tomonidan moddiy ne’matlar yig‘indisi sifatida, ya’ni natural shaklda 
qaralgan. Agar boylik unga sarflangan mehnat bilan emas, balki boshqa vositalar 
yordamida yaratilgan bo'lsa, gunoh deb tan olingan. Bu qat’iy qoidaga muvofiq noinsoflik 
bilan oltin va kumushning ko‘paytirilishi (jamg‘arilishi) jamiyatning axloqiy va boshqa 
me’yorlariga zid hisoblangan. Ammo Akvinat fikri bo‘yicha «odil narx» xususiy mulkni 
ko‘paytirish va «o'rtacha» boylik yaratishda inkor etib bo‘lmaydigan manba bo‘lib xizmat 
qilishi mumkin. Bu uningcha, gunoh hisoblanmaydi. Ayirboshlash - Qadimgi Dunyo va 
o‘rta asrda tadqiqotchilar tomonidan proporsional va ekvivalent qoidasiga asoslangan, 
odamlarning xohishi tufayli bo'ladigan akt sifatida qabul qilingan. Bu prinsipni inkor 
etmagan holda, noekvivalent boiib tuyulgan ayirboshlash, subyektiv jarayon sifatida, 
tomonlarga teng foyda keltirishi mumkinligin Akvinat ko‘rsatib berdi. Boshqacha 
Logotip
(“Odil narx” - mehnat va moddiy sarflar bilan ifodalanadigan narx). Shuningdek, cherkov qonunlari mualliflari antik dunyo qarashlariga xos bo‘lgan jismoniy mehnatga nisbatan nafratli munosabatlarga, ko‘pchilik aholining zarar ko‘rishi hisobiga ayrim shaxslarning boylik orttirish huquqiga qarshi chiqdilar. Yirik savdo, ssuda operatsiyalari gunohli ish sifatida, umuman man etilgan. Ammo jamiyatning tabaqalashuvi kuchaygan, shaharlarning soni va iqtisodiy qudrati oshgan, unda dehqonchilik bilan birga hunarmandchilik, savdo va sudxo‘rlik rivojlana boshlagan, ya’ni tovar- pul munosabatlari jamiyat va davlat taqdiri uchun muhim ahamiyatga aylangan O’rta asming oxirgi davriga kelib, keyingi kanonistlar iqtisodiy muammo va ijtimoiy tengsizlik sabablarini tushuntimvchi «dalillar» doirasini ancha kengaytirdilar. Bu yerda shu narsa nazarda tutiladiki, dastlabki kanonistlar asoslangan metodologik baza eng avvalo, avtoritarli isbotlash (diniy kitob va cherkov nazariyachilari asarlaridan dalil (izoh) keltirish vositasi orqali) va iqtisodiy kategoriyalarning axloqiy- etnik tavsifi (shu jumladan «odil narx» to‘g‘risidagi qoida ham) bo‘lgan. Bu prinsiplarga keyingi kanonistlar izohlash, aniqlash, qo‘shimcha qilish yo‘li bilan o‘rganilayotgan konkret xo‘jalik hodisalarning va iqtisodiy kategoriyalarning avvalgi tadqiqot ma'nosini o‘zgartirish va hatto qarama-qarshi ma’no keltirib chiqarish imkonini bemvchi yana ikkiyoqlama baholash prinsipini qo‘shdi. Akvinat undan foydalangan holda boylik, qiymat (qimmat), pul, savdo foydasi, sudxo‘rlik foizi singari boshqa iqtisodiy kategoriyalarni tadqiq qildi. Ularni quyidagi tartibda ko‘rib chiqamiz Boylik - Avgustin davridan boshlab kanonistlar tomonidan moddiy ne’matlar yig‘indisi sifatida, ya’ni natural shaklda qaralgan. Agar boylik unga sarflangan mehnat bilan emas, balki boshqa vositalar yordamida yaratilgan bo'lsa, gunoh deb tan olingan. Bu qat’iy qoidaga muvofiq noinsoflik bilan oltin va kumushning ko‘paytirilishi (jamg‘arilishi) jamiyatning axloqiy va boshqa me’yorlariga zid hisoblangan. Ammo Akvinat fikri bo‘yicha «odil narx» xususiy mulkni ko‘paytirish va «o'rtacha» boylik yaratishda inkor etib bo‘lmaydigan manba bo‘lib xizmat qilishi mumkin. Bu uningcha, gunoh hisoblanmaydi. Ayirboshlash - Qadimgi Dunyo va o‘rta asrda tadqiqotchilar tomonidan proporsional va ekvivalent qoidasiga asoslangan, odamlarning xohishi tufayli bo'ladigan akt sifatida qabul qilingan. Bu prinsipni inkor etmagan holda, noekvivalent boiib tuyulgan ayirboshlash, subyektiv jarayon sifatida, tomonlarga teng foyda keltirishi mumkinligin Akvinat ko‘rsatib berdi. Boshqacha
aytganda, buyum «bir odamning foydasiga boshqa odamning zarar ko‘rishi hisobidan 
kelib tushsa», o‘shandagina ayirboshlash sharti buzilgan boladi. 
     «Odil narx» bu kategoriya kanonistlar ta’limotida «qiymat» (qimmat),«bozor 
bahosi» kategoriyalari o‘rnida ishlatilgan. U muayyan feodal oqsuyaklar hududida 
o‘matilgan va biriktirib qo‘yilgan. Dastlabki kanonistlar uning darajasini tovar ishlab 
chiqarish jarayonidagi mehnat va moddiy sarflarga bog‘lab tushuntirganlar. Ammo 
Akvinat «odil narx»ga bo‘lgan sarfli yondashuv tushunchasini yetarli emas, deb hisobladi. 
Uning fikricha sotuvchi o‘z mavqeyiga qarab buyumni «o‘z narxidan ko‘ra qimmatroq 
sotishi mumkin». 
     Pul (moneta)ni Akvinat Qadimgi Dunyo va dastlabki kanonizm mualliflariga o‘xshash 
talqin qiladi. Uning ta’kidlashicha, «savdoda ishonchli o ‘lchov birligiga» ega bo‘lish 
uchun pul kishilarning xohishi tufayli kelib chiqqan. Olim monetaning «ichki qimmatga» 
ega ekanligini tan olsada, davlat moneta qimmatini uning «ichki qimmatiga» nisbatan bir 
oz o'zgartirishga haqli, deb hisobladi. Bu yerda Akvinat o‘zining ikkiyoqlamalik 
prinsipiga sodiqligini yana bir bor ko‘rsatdi, ya’ni bir tomondan, monetalarni buzish tashqi 
savdoda pulning qadr-qimmatini yo‘qotilishiga olib kelishini tan olgach, ikkinchi 
tomondan esa - pulning «nominal qimmatini» davlatning o‘z xohishi bo‘yicha o‘matish 
huquqiga ishongan. 
Savdo foydasi va sudxo‘rlik foizi kanonistlar tomonidan qoralangan va gunoh, deb 
hisoblangan. Akvinat ham ularni shartli ravishda «aybladi». Uning fikricha agar ular 
bunda axloq-odob  doirasida ish yuritgan bo‘lsalar, savdo foydasi va ssuda uchun foiz 
muvofiq ravishda savdogar va sudxo‘r tomonidan o‘zlashtirilishi kerak.Boshqacha so‘z 
bilan aytganda, mazkur turdagi daromad savdo va ssuda operatsiyalaridagi mehnat, 
transport va boshqa xarajatlar va hatto xatar uchun to'lanadigan haq bo‘lmog‘i kerak.  
3.Qadimiy dinlarning iqtisodiy jihatlari 
     Sivilizatsiya (lot. cuvilis) - fuqarolikka, davlatga taalluqli, tamaddun— 1) keng 
maʼnoda — ongli mavjudotlar mavjudligining har qan-day shakli; 2) madaniyat soʻzining 
si-nonimi. Bu termin koʻpincha moddiy madaniyat maʼnosida xam qoʻllaniladi; 3) 
madaniyatning zamon va makonda chegaralangan tarixiy tipi (Misr S.si, Mesopotamiya 
S.si va boshqalar); 4) yovvoyilik va vahshiylikdj keyingi ijtimoiy taraqqiyot bosqichi. "S." 
tushunchasi 18-asrda "madaniyat" tushunchasi bilan uzviy bogʻliq ravishda paydo boʻlgan. 
Logotip
aytganda, buyum «bir odamning foydasiga boshqa odamning zarar ko‘rishi hisobidan kelib tushsa», o‘shandagina ayirboshlash sharti buzilgan boladi. «Odil narx» bu kategoriya kanonistlar ta’limotida «qiymat» (qimmat),«bozor bahosi» kategoriyalari o‘rnida ishlatilgan. U muayyan feodal oqsuyaklar hududida o‘matilgan va biriktirib qo‘yilgan. Dastlabki kanonistlar uning darajasini tovar ishlab chiqarish jarayonidagi mehnat va moddiy sarflarga bog‘lab tushuntirganlar. Ammo Akvinat «odil narx»ga bo‘lgan sarfli yondashuv tushunchasini yetarli emas, deb hisobladi. Uning fikricha sotuvchi o‘z mavqeyiga qarab buyumni «o‘z narxidan ko‘ra qimmatroq sotishi mumkin». Pul (moneta)ni Akvinat Qadimgi Dunyo va dastlabki kanonizm mualliflariga o‘xshash talqin qiladi. Uning ta’kidlashicha, «savdoda ishonchli o ‘lchov birligiga» ega bo‘lish uchun pul kishilarning xohishi tufayli kelib chiqqan. Olim monetaning «ichki qimmatga» ega ekanligini tan olsada, davlat moneta qimmatini uning «ichki qimmatiga» nisbatan bir oz o'zgartirishga haqli, deb hisobladi. Bu yerda Akvinat o‘zining ikkiyoqlamalik prinsipiga sodiqligini yana bir bor ko‘rsatdi, ya’ni bir tomondan, monetalarni buzish tashqi savdoda pulning qadr-qimmatini yo‘qotilishiga olib kelishini tan olgach, ikkinchi tomondan esa - pulning «nominal qimmatini» davlatning o‘z xohishi bo‘yicha o‘matish huquqiga ishongan. Savdo foydasi va sudxo‘rlik foizi kanonistlar tomonidan qoralangan va gunoh, deb hisoblangan. Akvinat ham ularni shartli ravishda «aybladi». Uning fikricha agar ular bunda axloq-odob doirasida ish yuritgan bo‘lsalar, savdo foydasi va ssuda uchun foiz muvofiq ravishda savdogar va sudxo‘r tomonidan o‘zlashtirilishi kerak.Boshqacha so‘z bilan aytganda, mazkur turdagi daromad savdo va ssuda operatsiyalaridagi mehnat, transport va boshqa xarajatlar va hatto xatar uchun to'lanadigan haq bo‘lmog‘i kerak. 3.Qadimiy dinlarning iqtisodiy jihatlari Sivilizatsiya (lot. cuvilis) - fuqarolikka, davlatga taalluqli, tamaddun— 1) keng maʼnoda — ongli mavjudotlar mavjudligining har qan-day shakli; 2) madaniyat soʻzining si-nonimi. Bu termin koʻpincha moddiy madaniyat maʼnosida xam qoʻllaniladi; 3) madaniyatning zamon va makonda chegaralangan tarixiy tipi (Misr S.si, Mesopotamiya S.si va boshqalar); 4) yovvoyilik va vahshiylikdj keyingi ijtimoiy taraqqiyot bosqichi. "S." tushunchasi 18-asrda "madaniyat" tushunchasi bilan uzviy bogʻliq ravishda paydo boʻlgan.