IQTISОDIY TA`LIMОTLAR TARIXI» FANINING PREDMETI VA O`RGANISH USULI

Yuklangan vaqt

2024-06-10

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

10

Faytl hajmi

22,9 KB


 
 
 
 
 
 
 
 
«IQTISОDIY TA`LIMОTLAR TARIXI» FANINING PREDMETI VA 
O`RGANISH USULI 
 
 
 
Reja: 
 
Kirish. 
1. «Iqtisodiy ta'limotlar tarixi» kursining predmeti va o`rganish usuli. 
2. «Iqtisodiy ta'limotlar tarixi» uslubi 
3. «Iqtisodiy ta'limotlar tarixi» fanining mohiyati 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
«IQTISОDIY TA`LIMОTLAR TARIXI» FANINING PREDMETI VA O`RGANISH USULI Reja: Kirish. 1. «Iqtisodiy ta'limotlar tarixi» kursining predmeti va o`rganish usuli. 2. «Iqtisodiy ta'limotlar tarixi» uslubi 3. «Iqtisodiy ta'limotlar tarixi» fanining mohiyati  
 
 
«Iqtisodiy ta'limotlar tarixi» kursi iqtisodiy fanlar tizimida muhim o'rinni 
egallaydi. 
Insoniyat o'zining ko'p ming yillik tarixi davomida katta iqtisodiy va ijtimoiy 
taraqqiyot yo'lini bosib o'tgan. Har bir davrda u yoki bu mamlakatda ayrim shaxslar 
(olim yoki hokimlar) tomonidan shunday iqtisodiy ahamiyatga molik fikr, g'oya, 
nazariya, konцepцiyalar ilgari surilgan va amalga oshirilganki, bir holda shular 
tufayli davlat va xalqlar ravnaq topgan, ba'zida tushkunlikka uchragan. Ana shu 
iqtisodiy g'oyalarni har tomonlama chuqur o'rganish, tahlil etish, ular orasidan 
umumbashariy ahamiyatlilarini ajratib olib, hozirgi davrga, ya'ni hayotga tadbiq 
etish nihoyatda ham amaliy, ham nazariy foydalidir, chunki ularda ko'p yillik tajriba 
mujassamlashgan bo'ladi. 
«Iqtisodiy ta'limotlar tarixi» fanining predmeti bo'lib, ma'lum davrlardagi u 
yoki ijtimoiy qatlamlar, insonlar manfaatini ifoda etuvchi iqtisodiy g'oyalar va 
ijtimoiy konцepцiyalarning vujudga kelishi, rivojlanishi va almashinuvining tarixiy 
jarayoni hisoblanadi. 
Bu g'oyalar ayrim iqtisodchi olimlar, nazariy maktablar, oqimlar va 
yo'nalishlarga tegishlidir. Iqtisodiy ta'limotlar tarixi mustaqil fan sifatida eng 
qadimgi davrdan boshlab to hozirgi zamongacha vujudga kelgan asosiy iqtisodiy 
fikr, g'oya, qarash, nazariya va ta'limotlarni o'z ichiga oladi. 
Uslubiy jihatdan bu fan iqtisodiy tahlilning ilg'or metodlari yig'indisidan 
iborat bo'lib, tarixiy, indukцiya, mantiqiy abstrakцiya va boshqa usullardan keng 
foydalanadi. 
«Iqtisodiy ta'limotlar tarixi» fani «Iqtisodiy nazariya» fani bilan chambarchas 
bog'liq, lekin undan katta farq qiladi. «Iqtisodiy nazariya» fanida eng muhim 
iqtisodiy kategoriyalarning so'nggi davr uchun tahlili beriladi, ammo bu nazariyalar 
har doim ham turg'un bo'lmaydi va vaqt davomida, ayniqsa keskin o'zgarishlar 
davrida evolyuцiyada bo'ladi. «Iqtisodiy ta'limotlar tarixi» fanida ayrim olimlar, 
davlat arboblari tomonidan ilgari surilgan g'oya, qarash, nazariya, qonun, ta'limot, 
konцepцiyalar insoniyat taraqqiyotining turli bosqichlaridagi ijtimoiy qatlamlar, 
«Iqtisodiy ta'limotlar tarixi» kursi iqtisodiy fanlar tizimida muhim o'rinni egallaydi. Insoniyat o'zining ko'p ming yillik tarixi davomida katta iqtisodiy va ijtimoiy taraqqiyot yo'lini bosib o'tgan. Har bir davrda u yoki bu mamlakatda ayrim shaxslar (olim yoki hokimlar) tomonidan shunday iqtisodiy ahamiyatga molik fikr, g'oya, nazariya, konцepцiyalar ilgari surilgan va amalga oshirilganki, bir holda shular tufayli davlat va xalqlar ravnaq topgan, ba'zida tushkunlikka uchragan. Ana shu iqtisodiy g'oyalarni har tomonlama chuqur o'rganish, tahlil etish, ular orasidan umumbashariy ahamiyatlilarini ajratib olib, hozirgi davrga, ya'ni hayotga tadbiq etish nihoyatda ham amaliy, ham nazariy foydalidir, chunki ularda ko'p yillik tajriba mujassamlashgan bo'ladi. «Iqtisodiy ta'limotlar tarixi» fanining predmeti bo'lib, ma'lum davrlardagi u yoki ijtimoiy qatlamlar, insonlar manfaatini ifoda etuvchi iqtisodiy g'oyalar va ijtimoiy konцepцiyalarning vujudga kelishi, rivojlanishi va almashinuvining tarixiy jarayoni hisoblanadi. Bu g'oyalar ayrim iqtisodchi olimlar, nazariy maktablar, oqimlar va yo'nalishlarga tegishlidir. Iqtisodiy ta'limotlar tarixi mustaqil fan sifatida eng qadimgi davrdan boshlab to hozirgi zamongacha vujudga kelgan asosiy iqtisodiy fikr, g'oya, qarash, nazariya va ta'limotlarni o'z ichiga oladi. Uslubiy jihatdan bu fan iqtisodiy tahlilning ilg'or metodlari yig'indisidan iborat bo'lib, tarixiy, indukцiya, mantiqiy abstrakцiya va boshqa usullardan keng foydalanadi. «Iqtisodiy ta'limotlar tarixi» fani «Iqtisodiy nazariya» fani bilan chambarchas bog'liq, lekin undan katta farq qiladi. «Iqtisodiy nazariya» fanida eng muhim iqtisodiy kategoriyalarning so'nggi davr uchun tahlili beriladi, ammo bu nazariyalar har doim ham turg'un bo'lmaydi va vaqt davomida, ayniqsa keskin o'zgarishlar davrida evolyuцiyada bo'ladi. «Iqtisodiy ta'limotlar tarixi» fanida ayrim olimlar, davlat arboblari tomonidan ilgari surilgan g'oya, qarash, nazariya, qonun, ta'limot, konцepцiyalar insoniyat taraqqiyotining turli bosqichlaridagi ijtimoiy qatlamlar,  
 
sinflar va boshqa guruhlarning manfaatlari nuqtai nazaridan tarixiy rivojlanishi 
tadqiq etiladi. 
Iqtisodiy tafakkur tarixi fanining amaliy xo'jalik ob'ekti bilan chambarchas 
bog'liqligini namoyon etadi. «Eskirgan nazariyalarni ular faqat inkor etilganligi 
sababli prinцipda ilmiy emas deyish mumkin emas» deb yozadi taniqli iqtisodchi 
T.Kun. Chunki keyingi, nisbatan yangi qarashlar avvalgilar asosida, ularni qabul 
qilish, rivojlantirish yoki inkor etish natijasida paydo bo'lgan. Ba'zi mutaxassislar 
faqat yangi nazariyalarnigina o'rganishni taklif etishadi, ammo bu so'nggi nazariya 
avvalgi ko'p yillik ilmiy, amaliy tadqiqotlarning yakuniy qisqacha xulosalarsi 
sifatida namoyon bo'ladi yoki bugun biz «yangi» degan fikr ma'lum vaqtdan keyin 
o'zgarishi mumkin. 
Bu fan boshqa iqtisodiy va tarixiy, ayniqsa iqtisodiyot nazariyasi fani bilan 
bevosita bog'liq. Iqtisodiy ta'limotlar tarixi ancha keng davrni qamrab olgan va 
mustaqil xarakterga ega. Bu fanni o'rganish orqali ekonomiks, xalq xo'jaligi tarixi, 
iqtisodiy tarix va iqtisodiy konцepцiyalar hamda aniq iqtisodiy predmetlarni 
o'zlashtirish osonlashadi, u yoki bu iqtisodiy o'zgarishning shart-sharoitlari va 
oqibatlarini tahlil etishga katta ko'mak beradi.  
Masalan, bizga bugun yangidek tuyulgan bozor iqtisodiyoti to'g'risidagi 
fikrlar Adam Smit tomonidan 1776 yili chop etilgan «Xalqlar boyligi» asarida 
asosan to'la tahlil etib berilgan. Ba'zi iqtisodiy g'oyalar esa qadimdan ma'lum. Ularni 
o'rganish va eng muhimi hayotga tadbiq etish yaxshi samara beradi, ko'p hollarda 
Amerikani yangidan kashf etishga hojat qolmaydi. 
Hozirgi paytda dunyodagi ilg'or g'oyalarni o'rganish davomida hurfikrlilikka 
(plyuralizmga) keng o'rin berish, har qanday fikrni atroflicha tahlil etish kerakligi 
aniq bo'lib qoldi. 
Bu fanni chuqurroq o'rganish tufayli bir qancha echimini kutayotgan nazariy 
masalalarga oydinlik kiritish imkoni tug'iladi. Masalan, bozor munosabatlarining 
ibtidosi hanuzgacha aniq echimga ega emas. Ayrim olimlar bu jarayonni xususiy 
mulk, sinfiy jamiyat yuzaga kelishi bilan bog'lasalar, ayrimlari (R.Xeylbroner, 
L.Turou) uni kapitalizm bilan, aniqrog'i, «ishlab chiqarish omillari» paydo bo'lishi 
sinflar va boshqa guruhlarning manfaatlari nuqtai nazaridan tarixiy rivojlanishi tadqiq etiladi. Iqtisodiy tafakkur tarixi fanining amaliy xo'jalik ob'ekti bilan chambarchas bog'liqligini namoyon etadi. «Eskirgan nazariyalarni ular faqat inkor etilganligi sababli prinцipda ilmiy emas deyish mumkin emas» deb yozadi taniqli iqtisodchi T.Kun. Chunki keyingi, nisbatan yangi qarashlar avvalgilar asosida, ularni qabul qilish, rivojlantirish yoki inkor etish natijasida paydo bo'lgan. Ba'zi mutaxassislar faqat yangi nazariyalarnigina o'rganishni taklif etishadi, ammo bu so'nggi nazariya avvalgi ko'p yillik ilmiy, amaliy tadqiqotlarning yakuniy qisqacha xulosalarsi sifatida namoyon bo'ladi yoki bugun biz «yangi» degan fikr ma'lum vaqtdan keyin o'zgarishi mumkin. Bu fan boshqa iqtisodiy va tarixiy, ayniqsa iqtisodiyot nazariyasi fani bilan bevosita bog'liq. Iqtisodiy ta'limotlar tarixi ancha keng davrni qamrab olgan va mustaqil xarakterga ega. Bu fanni o'rganish orqali ekonomiks, xalq xo'jaligi tarixi, iqtisodiy tarix va iqtisodiy konцepцiyalar hamda aniq iqtisodiy predmetlarni o'zlashtirish osonlashadi, u yoki bu iqtisodiy o'zgarishning shart-sharoitlari va oqibatlarini tahlil etishga katta ko'mak beradi. Masalan, bizga bugun yangidek tuyulgan bozor iqtisodiyoti to'g'risidagi fikrlar Adam Smit tomonidan 1776 yili chop etilgan «Xalqlar boyligi» asarida asosan to'la tahlil etib berilgan. Ba'zi iqtisodiy g'oyalar esa qadimdan ma'lum. Ularni o'rganish va eng muhimi hayotga tadbiq etish yaxshi samara beradi, ko'p hollarda Amerikani yangidan kashf etishga hojat qolmaydi. Hozirgi paytda dunyodagi ilg'or g'oyalarni o'rganish davomida hurfikrlilikka (plyuralizmga) keng o'rin berish, har qanday fikrni atroflicha tahlil etish kerakligi aniq bo'lib qoldi. Bu fanni chuqurroq o'rganish tufayli bir qancha echimini kutayotgan nazariy masalalarga oydinlik kiritish imkoni tug'iladi. Masalan, bozor munosabatlarining ibtidosi hanuzgacha aniq echimga ega emas. Ayrim olimlar bu jarayonni xususiy mulk, sinfiy jamiyat yuzaga kelishi bilan bog'lasalar, ayrimlari (R.Xeylbroner, L.Turou) uni kapitalizm bilan, aniqrog'i, «ishlab chiqarish omillari» paydo bo'lishi  
 
bilan izohlaydilar (mehnat, er va kapital tovarga aylangach, bozor tizimi yuzaga 
kelgan ekan). Keyingi fikr bo'yicha bozorning ibtidosi XVIII asrda Angliyada 
boshlandi. O'z davrida ilg'or Sharqning ortda qolish, Farbning ilgarilab ketish 
sabablari, kelajak to'g'risidagi prognozlar ham muammo bo'lib turibdi. 
Darslikda shu masallarni hal etishga oid fikr mulohazalar beriladi. Iqtisodiy 
ta'limotlar tarixini o'rganishda ma'lum davrlash tizimidan foydalaniladi. Taniqli 
iqtisodchi olim J.K.Gelbreyt: «Amalda iqtisodiy g'oyalar o'z davri va vujudga kelish 
joyining mahsuli bo'lib, ular bilan chambarchas bog'langandir; bu g'oyalarni ular 
tushuntirib berayotgan dunyodan mustaqil ravishda ajratib qarash mumkin emas; bu 
dunyo esa doimo o'zgarishda bo'ladi, agar bu g'oyalar o'z maqsadlariga to'la javob 
berishni ko'zlasalar, doimo shunga mos ravishda o'zgarib turishlari kerak», deb 
yozgan edi. Kapitalizm davrida xo'jalik va ijtimoiy hayotda baynalmilallik 
(internaцionalizm) ko'chayganligi tufayli, iqtisodiy fikrning rivojlanishi ham yagona 
jahon jarayoniga aylana boshladi. Oqibatda, klassik iqtisodiy maktab asoschilari 
A.Smit va D.Rikardoning qarashlari qisqa vaqt ichida butun jahonga ma'lum bo'ldi, 
vaholanki undan avvalgi ko'pgina nazariyalar ayrim mamlakatlarda ko'pchilikka 
ma'lum bo'lmasdan «o'lik mol» sifatida yotgan. G`arb mamlakatlarida yuzaga 
kelgan «Ekonomiks» va boshqa tadqiqotlar barchaning diqqat-e'tiborini jalb 
qilmoqda.  
Qadimdan to hozirgi davrgacha minglab turli-tuman iqtisodiy g'oya, qarash, 
konцepцiya, nazariya, ta'limotlar vujudga kelganligi aniq. Ularning barchasini to'la 
o'rganish alohida mavzu, maxsus muammo. Shu maqsadda yangi-yangi tadqiqotlar 
olib borish, tahlil etish va umumlashtirib e'lon qilish zarur, bu yaqin kelajak vazifasi 
sifatida qabul qilinishi mumkin. 
Ammo hozirgi davrgacha jamlangan barcha iqtisodiy g'oyalarni ma'lum 
sistemaga solish va shu asosda o'rganish maqbuldir. Ammo o'tgan davr hodisalari 
va g'oyalarini hozirgi zamon qarashlari «qolipi»ga zo'rma-zo'raki kelishtirish, 
moslashtirish 
mumkin 
emas. 
Bu 
tarixni 
vulgar 
zamonaviylashtirishga, 
o'rganilayotgan davrning xususiyatlarini inkor etishga olib keladi. 
bilan izohlaydilar (mehnat, er va kapital tovarga aylangach, bozor tizimi yuzaga kelgan ekan). Keyingi fikr bo'yicha bozorning ibtidosi XVIII asrda Angliyada boshlandi. O'z davrida ilg'or Sharqning ortda qolish, Farbning ilgarilab ketish sabablari, kelajak to'g'risidagi prognozlar ham muammo bo'lib turibdi. Darslikda shu masallarni hal etishga oid fikr mulohazalar beriladi. Iqtisodiy ta'limotlar tarixini o'rganishda ma'lum davrlash tizimidan foydalaniladi. Taniqli iqtisodchi olim J.K.Gelbreyt: «Amalda iqtisodiy g'oyalar o'z davri va vujudga kelish joyining mahsuli bo'lib, ular bilan chambarchas bog'langandir; bu g'oyalarni ular tushuntirib berayotgan dunyodan mustaqil ravishda ajratib qarash mumkin emas; bu dunyo esa doimo o'zgarishda bo'ladi, agar bu g'oyalar o'z maqsadlariga to'la javob berishni ko'zlasalar, doimo shunga mos ravishda o'zgarib turishlari kerak», deb yozgan edi. Kapitalizm davrida xo'jalik va ijtimoiy hayotda baynalmilallik (internaцionalizm) ko'chayganligi tufayli, iqtisodiy fikrning rivojlanishi ham yagona jahon jarayoniga aylana boshladi. Oqibatda, klassik iqtisodiy maktab asoschilari A.Smit va D.Rikardoning qarashlari qisqa vaqt ichida butun jahonga ma'lum bo'ldi, vaholanki undan avvalgi ko'pgina nazariyalar ayrim mamlakatlarda ko'pchilikka ma'lum bo'lmasdan «o'lik mol» sifatida yotgan. G`arb mamlakatlarida yuzaga kelgan «Ekonomiks» va boshqa tadqiqotlar barchaning diqqat-e'tiborini jalb qilmoqda. Qadimdan to hozirgi davrgacha minglab turli-tuman iqtisodiy g'oya, qarash, konцepцiya, nazariya, ta'limotlar vujudga kelganligi aniq. Ularning barchasini to'la o'rganish alohida mavzu, maxsus muammo. Shu maqsadda yangi-yangi tadqiqotlar olib borish, tahlil etish va umumlashtirib e'lon qilish zarur, bu yaqin kelajak vazifasi sifatida qabul qilinishi mumkin. Ammo hozirgi davrgacha jamlangan barcha iqtisodiy g'oyalarni ma'lum sistemaga solish va shu asosda o'rganish maqbuldir. Ammo o'tgan davr hodisalari va g'oyalarini hozirgi zamon qarashlari «qolipi»ga zo'rma-zo'raki kelishtirish, moslashtirish mumkin emas. Bu tarixni vulgar zamonaviylashtirishga, o'rganilayotgan davrning xususiyatlarini inkor etishga olib keladi.  
 
Bu fan doim rivojlanishda bo'lib, bir-birini to'ldiruvchi evolyuцion (mavjud 
g'oyalarning yanada chuqurroq takomillashuvi) va inqilobiy (butunlay yangicha 
konцepцiyalar vujudga kelishi) yo'llari mavjud. Inqilobiy o'zgarishga misol sifatida 
A.Smit va uning izdoshlari g'oyalari, marjinalistik to'ntarish, yangi klassik yo'nalish 
(A.Marshall), J.M.Keynsning iqtisodiy qarashlarini keltirish mumkin. O'tish davri 
iqtisodiyoti bo'yicha g'oyalar hozirgi davrning muhim qarashlari majmuasiga kiradi 
va nihoyatda dolzarbdir, bu masala O'zbekiston misolida qarab chiqildi. 
Taniqli davlat arbobi Uinston Cherchill (1874-1965) «Qaerga borishimizni 
bilish uchun, qaerdan chiqqan ekanligimizni bilishimiz kerak», deb aytgan edi. Bu 
g'oya nihoyatda ahamiyatli bo'lib, bosib o'tilgan yo'lni to'g'ri baholash va kelajak 
istiqbolni ko'zlash haqida gap boradi. 
Iqtisodchilarning tadqiqotlaridagi asosiy bosh g'oya - jamiyat, insoniyat, 
ayrim shaxslarning boyligi masalasidir. Maqsad bir, lekin unga eltadigan yo'llar 
nihoyatda xilma-xil ekanligini ko'ramiz. Ilk kapitalistik munosabatlar vujudga 
kelgan davrgacha (XV asr) bo'lgan iqtisodiy g'oyalardagi umumiylik shuki, barcha 
donishmandlar va ularning yozgan asarlarida mehnat va er boylikning asosiy 
vositasi ekanligi turli yo'llar bilan talqin etiladi, ularda ishlab chiqarish sohasi asosiy 
deb hisoblangan. 
XV-XVII asrlarda (qisman XVIII asr boshlarida) yangi iqtisodiy ta'limot - 
merkantilizm vujudga keldi. Merkantilizm to'g'risida qisqa ma'lumot beradigan 
bo'lsak, uning mohiyati iqtisodiy siyosatda mamlakatda va davlat xazinasida nodir 
metallarni ko'proq to'plash, ta'limotda esa muomala (savdo, pul oboroti) sohasidagi 
iqtisodiy qonuniyatlarni izlashdir, ya'ni avvalgi davrdagi g'oyalardan keskin farq 
qiladi. 
Keyingi muhim o'zgarish, bu klassik iqtisodiy maktabning yuzaga kelishidir (XVIII 
asr). Bu iqtisodiy ta'limot ichida fiziokratizm ham vujudga keldiki, uning umri 
uncha uzoq bo'lmadi. Klassik maktab g'oyalari hozirgi davrda ham turli shakllarda 
qayta namoyon bo'lmoqda (neoklassik, liberal, neoliberal...). Marks nomi bilan 
bog'liq bo'lgan marksizm ta'limoti (nobozor iqtisodiyot) ham tarixda muhim o'rinni 
egallaydi. Hozirgi davrda bu ta'limot to'g'risida imkoni boricha gapirmaslikka va 
Bu fan doim rivojlanishda bo'lib, bir-birini to'ldiruvchi evolyuцion (mavjud g'oyalarning yanada chuqurroq takomillashuvi) va inqilobiy (butunlay yangicha konцepцiyalar vujudga kelishi) yo'llari mavjud. Inqilobiy o'zgarishga misol sifatida A.Smit va uning izdoshlari g'oyalari, marjinalistik to'ntarish, yangi klassik yo'nalish (A.Marshall), J.M.Keynsning iqtisodiy qarashlarini keltirish mumkin. O'tish davri iqtisodiyoti bo'yicha g'oyalar hozirgi davrning muhim qarashlari majmuasiga kiradi va nihoyatda dolzarbdir, bu masala O'zbekiston misolida qarab chiqildi. Taniqli davlat arbobi Uinston Cherchill (1874-1965) «Qaerga borishimizni bilish uchun, qaerdan chiqqan ekanligimizni bilishimiz kerak», deb aytgan edi. Bu g'oya nihoyatda ahamiyatli bo'lib, bosib o'tilgan yo'lni to'g'ri baholash va kelajak istiqbolni ko'zlash haqida gap boradi. Iqtisodchilarning tadqiqotlaridagi asosiy bosh g'oya - jamiyat, insoniyat, ayrim shaxslarning boyligi masalasidir. Maqsad bir, lekin unga eltadigan yo'llar nihoyatda xilma-xil ekanligini ko'ramiz. Ilk kapitalistik munosabatlar vujudga kelgan davrgacha (XV asr) bo'lgan iqtisodiy g'oyalardagi umumiylik shuki, barcha donishmandlar va ularning yozgan asarlarida mehnat va er boylikning asosiy vositasi ekanligi turli yo'llar bilan talqin etiladi, ularda ishlab chiqarish sohasi asosiy deb hisoblangan. XV-XVII asrlarda (qisman XVIII asr boshlarida) yangi iqtisodiy ta'limot - merkantilizm vujudga keldi. Merkantilizm to'g'risida qisqa ma'lumot beradigan bo'lsak, uning mohiyati iqtisodiy siyosatda mamlakatda va davlat xazinasida nodir metallarni ko'proq to'plash, ta'limotda esa muomala (savdo, pul oboroti) sohasidagi iqtisodiy qonuniyatlarni izlashdir, ya'ni avvalgi davrdagi g'oyalardan keskin farq qiladi. Keyingi muhim o'zgarish, bu klassik iqtisodiy maktabning yuzaga kelishidir (XVIII asr). Bu iqtisodiy ta'limot ichida fiziokratizm ham vujudga keldiki, uning umri uncha uzoq bo'lmadi. Klassik maktab g'oyalari hozirgi davrda ham turli shakllarda qayta namoyon bo'lmoqda (neoklassik, liberal, neoliberal...). Marks nomi bilan bog'liq bo'lgan marksizm ta'limoti (nobozor iqtisodiyot) ham tarixda muhim o'rinni egallaydi. Hozirgi davrda bu ta'limot to'g'risida imkoni boricha gapirmaslikka va  
 
ayniqsa yozmaslikka harakat kuchayib bormoqda, ko'proq uning faqat salbiy 
tomonlarini tilga olish «moda»ga kirgan. Bunda «jon» bor albatta, chuni 1917 yili 
Rossiyada boshlangan marksizmni hayotga tadbiq etish jarayoni samarasiz tugadi. 
Keyinchalik shu yo'lga o'tgan bir qancha mamlakatlarda ham eksperiment samarasiz 
yakunlandi. Lekin tarix uchun insoniyatga bu saboq juda muhim, shu sababli uni 
chetlab o'tish adolatdan emas, deb hisoblaymiz. Darslikda xayoliy soцialistlar va 
markschilarning iqtisodiy g'oyalari ham o'rin olgan, uning tarixiy taqdiri berilgan. 
XIX asr 2-yarmida avvalgi g'oyalarga marksizmga muqobil ravishda vujudga 
kelgan va umumlashtirilgan holda marjinalizm deb ataladigan ta'limot hozirgi 
zamonning asosiy iqtisodiy g'oyasi hisoblanadi. Lekin shuni ham alohida ta'kidlab 
o'tish kerakki, biror ta'limot doimo sof holda amalda deyarli qo'llanilmaydi. Har bir 
ta'limotning ko'plab turli oqim va yo'nalishlari mavjud. Odatda sof erkin bozor 
munosabatlari deyarli uchramaydi. Bozor munosabatlarining unsurlari, ular 
o'rtasidagi nisbat ham doimo o'zgarib turadi. Demak, iqtisodiy ta'limotlar tarixi 
fanining muhim xususiyatlaridan biri, bu uning doimo harakatda, o'zgarish, 
rivojlanishda ekanligidir. Bir mamlakat chegarasida iqtisodiy ta'limot ta'siri ostida 
iqtisodiy siyosat har doim rivojlanishda bo'lishi kerak.  
90-yillarda tarixiy jarayonlarda yana bir holat qayd etilmoqda. Bu «soцialistik» deb 
atalgan va iqtisodiyoti ma'muriy-buyruqbozlikka asoslangan («rejali iqtisodiyot» 
ham deyiladi) mamlakatlarning bozor iqtisodiyotiga o'tish davri amalga oshmoqda 
(«o'tish iqtisodiyoti» deb ham nomlanadi). Bu tarixda birinchi marta ro'y bermoqda, 
oxirgi o'n yillik tajriba bor. Ammo bu holat ko'p munozaralarga sabab bo'lmoqda. 
Darslikda O'zbekiston misolida bozor munosabatlariga o'tish iqtisodiyoti 
konцepцiyasi xususiyatlari bayon etiladi.  
“Iqtisodiy ta'limotlar tarixi” fanining boshqa fanlardan farqli yana bir muhim 
xususiyati shuki, har bir g'oya, ta'limot uni yaratgan bir yoki bir guruh insonlar, 
olimlar, davlat rahbarlarining faoliyati bilan chambarchas bog'liq holda beriladi. 
Iqtisodiyot bo'yicha Nobel mukofoti laureati Milton Fridmenning fikricha, fanni 
o'rganishda olimlarning «avtobiografiya va biografiyalariga murojaat qilish, shu yo'l 
ayniqsa yozmaslikka harakat kuchayib bormoqda, ko'proq uning faqat salbiy tomonlarini tilga olish «moda»ga kirgan. Bunda «jon» bor albatta, chuni 1917 yili Rossiyada boshlangan marksizmni hayotga tadbiq etish jarayoni samarasiz tugadi. Keyinchalik shu yo'lga o'tgan bir qancha mamlakatlarda ham eksperiment samarasiz yakunlandi. Lekin tarix uchun insoniyatga bu saboq juda muhim, shu sababli uni chetlab o'tish adolatdan emas, deb hisoblaymiz. Darslikda xayoliy soцialistlar va markschilarning iqtisodiy g'oyalari ham o'rin olgan, uning tarixiy taqdiri berilgan. XIX asr 2-yarmida avvalgi g'oyalarga marksizmga muqobil ravishda vujudga kelgan va umumlashtirilgan holda marjinalizm deb ataladigan ta'limot hozirgi zamonning asosiy iqtisodiy g'oyasi hisoblanadi. Lekin shuni ham alohida ta'kidlab o'tish kerakki, biror ta'limot doimo sof holda amalda deyarli qo'llanilmaydi. Har bir ta'limotning ko'plab turli oqim va yo'nalishlari mavjud. Odatda sof erkin bozor munosabatlari deyarli uchramaydi. Bozor munosabatlarining unsurlari, ular o'rtasidagi nisbat ham doimo o'zgarib turadi. Demak, iqtisodiy ta'limotlar tarixi fanining muhim xususiyatlaridan biri, bu uning doimo harakatda, o'zgarish, rivojlanishda ekanligidir. Bir mamlakat chegarasida iqtisodiy ta'limot ta'siri ostida iqtisodiy siyosat har doim rivojlanishda bo'lishi kerak. 90-yillarda tarixiy jarayonlarda yana bir holat qayd etilmoqda. Bu «soцialistik» deb atalgan va iqtisodiyoti ma'muriy-buyruqbozlikka asoslangan («rejali iqtisodiyot» ham deyiladi) mamlakatlarning bozor iqtisodiyotiga o'tish davri amalga oshmoqda («o'tish iqtisodiyoti» deb ham nomlanadi). Bu tarixda birinchi marta ro'y bermoqda, oxirgi o'n yillik tajriba bor. Ammo bu holat ko'p munozaralarga sabab bo'lmoqda. Darslikda O'zbekiston misolida bozor munosabatlariga o'tish iqtisodiyoti konцepцiyasi xususiyatlari bayon etiladi. “Iqtisodiy ta'limotlar tarixi” fanining boshqa fanlardan farqli yana bir muhim xususiyati shuki, har bir g'oya, ta'limot uni yaratgan bir yoki bir guruh insonlar, olimlar, davlat rahbarlarining faoliyati bilan chambarchas bog'liq holda beriladi. Iqtisodiyot bo'yicha Nobel mukofoti laureati Milton Fridmenning fikricha, fanni o'rganishda olimlarning «avtobiografiya va biografiyalariga murojaat qilish, shu yo'l  
 
bilan olimlarni aforizm va misollar yordamida rag'batlantirish kerak, faqat sillogizm 
(deduktiv fikrlash) va teoremalar bilan cheklanmaslik zarur». 
 Sharq, xususan Markaziy Osiyo donishmandlarining iqtisodiy g'oyalarini 
o'rganish, aslini olganda, endi boshlandi, shu sababli kitobning bu bo'limi yangi 
materiallar bilan to'lib borishiga ishonchimiz komil.  
Yetakchi mamlakatlar taraqqiyotining asosiy omillaridan biri, bu davlatlar 
iqtisodiyotining bo'layotgan o'zgarishlarga tez adaptaцiyasidir, ya'ni moslashuvidir.  
AQSh davlati tarixida qisqa vaqt davomida iqtisodiy siyosat bir necha bor almashdi 
va iqtisodiy ravnaq saqlab qolindi. Buyuk depressiya (1929-1933 yy.)dan keyingi 
davrda AQSh prezidenti D.Ruzvelt «yangi yo'l» kursi bilan J.M.Keynsning 
iqtisodiy g'oyalarini amalda qo'lladi (davlatning iqtisodiyotdagi roli keskin oshdi, 
vaholanki undan avvalgi yillari xususiy mulk (99 foiz) asosiy va etakchi bo'lgan). 
Keyinroq prezident R.Reygan davrida davlatning iqtisodiyotdagi roli ancha 
kamaytirilib, liberal (erkin) iqtisodiyotga keng yo'l ochib berildi (reyganomika), 
oqibatda bu prezident davrida qo'shimcha 14 million kishi tadbirkorligiga yo'l ochib 
berildi, yangi-yangi millionerlar vujudga keldi. Xuddi shunday holat B.Klinton 
davrida ham qayd etildi. 
Buyuk Britaniya iqtisodiyotida ham buni ko'rish mumkin (tetcherizm). Iqtisodiy 
siyosat va iqtisodiy g'oyalarning bir-biri bilan chambarchas bog'liqligini isbotlovchi 
misollarni ko'plab keltirish mumkin. 
Ayniqsa, «sotsialistik» deb atalgan rivojlanish yo'lidan voz kechmagan Xitoy 
va Vetnam davlatlarining iqtisodiy taraqqiyoti ham diqqatga sazovordir. Bozor 
iqtisodiyoti unsurlarining keng rivojlanishiga imkon beruvchi iqtisodiy islohotlar 
tufayli katta yutuqlarga erishildi. 
Ikkinchi jahon urushi tufayli ikkiga ajratilgan GFR va GDR larning bu 
davlatlar qayta birlashgandan keyingi iqtisodiy rivoji ham juda ibratlidir. 
«Sotsialistik» lager vakillari ichida yetakchi bo'lgan GDRning to'la erkin bozor 
munosabatlariga o'tishi uchun katta mablag' va vaqt talab etilishi aniq bo'lib qoldi. 
Vaholanki, Rossiyaning taniqli iqtisodchi olimlari bozor iqtisodiyotiga o'tishning 
bilan olimlarni aforizm va misollar yordamida rag'batlantirish kerak, faqat sillogizm (deduktiv fikrlash) va teoremalar bilan cheklanmaslik zarur». Sharq, xususan Markaziy Osiyo donishmandlarining iqtisodiy g'oyalarini o'rganish, aslini olganda, endi boshlandi, shu sababli kitobning bu bo'limi yangi materiallar bilan to'lib borishiga ishonchimiz komil. Yetakchi mamlakatlar taraqqiyotining asosiy omillaridan biri, bu davlatlar iqtisodiyotining bo'layotgan o'zgarishlarga tez adaptaцiyasidir, ya'ni moslashuvidir. AQSh davlati tarixida qisqa vaqt davomida iqtisodiy siyosat bir necha bor almashdi va iqtisodiy ravnaq saqlab qolindi. Buyuk depressiya (1929-1933 yy.)dan keyingi davrda AQSh prezidenti D.Ruzvelt «yangi yo'l» kursi bilan J.M.Keynsning iqtisodiy g'oyalarini amalda qo'lladi (davlatning iqtisodiyotdagi roli keskin oshdi, vaholanki undan avvalgi yillari xususiy mulk (99 foiz) asosiy va etakchi bo'lgan). Keyinroq prezident R.Reygan davrida davlatning iqtisodiyotdagi roli ancha kamaytirilib, liberal (erkin) iqtisodiyotga keng yo'l ochib berildi (reyganomika), oqibatda bu prezident davrida qo'shimcha 14 million kishi tadbirkorligiga yo'l ochib berildi, yangi-yangi millionerlar vujudga keldi. Xuddi shunday holat B.Klinton davrida ham qayd etildi. Buyuk Britaniya iqtisodiyotida ham buni ko'rish mumkin (tetcherizm). Iqtisodiy siyosat va iqtisodiy g'oyalarning bir-biri bilan chambarchas bog'liqligini isbotlovchi misollarni ko'plab keltirish mumkin. Ayniqsa, «sotsialistik» deb atalgan rivojlanish yo'lidan voz kechmagan Xitoy va Vetnam davlatlarining iqtisodiy taraqqiyoti ham diqqatga sazovordir. Bozor iqtisodiyoti unsurlarining keng rivojlanishiga imkon beruvchi iqtisodiy islohotlar tufayli katta yutuqlarga erishildi. Ikkinchi jahon urushi tufayli ikkiga ajratilgan GFR va GDR larning bu davlatlar qayta birlashgandan keyingi iqtisodiy rivoji ham juda ibratlidir. «Sotsialistik» lager vakillari ichida yetakchi bo'lgan GDRning to'la erkin bozor munosabatlariga o'tishi uchun katta mablag' va vaqt talab etilishi aniq bo'lib qoldi. Vaholanki, Rossiyaning taniqli iqtisodchi olimlari bozor iqtisodiyotiga o'tishning  
 
«500 kunlik», hatto «100 kunlik» dasturlarini taklif etdilar (Shatalin, Yavlinskiy...). 
Bu yo'l o'zini oqlamadi.  
Iqtisodiy ta'limotlar tarixiga, balki boshqa fanlarga ham xos bo'lgan yana bir 
xususiyat shuki, iqtisodiy g'oyalar doimo dialektik rivojlanishda bo'lib, ularning 
tahliliga so'nggi nuqta qo'yish qiyin.Bundan bir necha yuz yil avval yuzaga kelgan 
fikr va g'oyalarning ma'nosi ustida tortishuv va baxslar hali ham davom etib 
kelmoqda. Masalan, hanuzgacha K.Marksning qiymat (ruscha - «стоимость») 
to'g'risidagi fikri aslida qimmat (ruscha - «цeнность») bo'lgan, degan fikr mavjud. 
Marks asarlarini nemis tilidan tarjimada yo'l qo'yilgan xato tufayli jiddiy 
tushunmovchilik yuzaga kelgan, deyilgan (Blaug M. «Экономическая мысль в 
ретроспективе» M. ,1994). 
Bu fan tarixi shuni aniq isbotlamoqdaki, ko'pgina iqtisodiy g'oyalar ob'ektiv 
xo'jalik amaliyoti bilan chambarchas bog'liq. Ko'pgina olimlar avvallari (hozir ham 
uchrab turadi) o'z qarashlarini mutloq universal bekami-ko'st deb ko'rsatishga 
uringanlar. Albatta, «abadiy» qonuniyatlar ham mavjud bo'lib, ularni istalgan 
tizimda kuzatish mumkin, ammo ko'p hollarda olimlar bugungi haqiqatning 
tarixiyligini ilg'ab olishga har doim qodir emas. 
  
Yana bir muhim masala ustida to'xtab o'tish kerakki, avval yuzaga kelgan 
iqtisodiy g'oyalarga shu kungi o'lchovlar bilan baho beriladi va odatda ilgarigi 
g'oyadagi «xato» va «kamchilik»lar aniqlanib, yangi g'oyaning undan afzalligi 
«isbotlanadi». 
Bunda dialektik mantiq bor albatta, lekin yuqorida ta'kidlanganidek, avvalgi g'oyalar 
tufayli odatda yangi g'oyalar yuzaga keladi, shuning uchun bu g'oya «yaxshi», unisi 
«yomon» kabi baholash adolatdan bo'lmaydi. A.Smitning mashhur asarida o'zidan 
avvalgi davrda yuzaga kelgan antik dunyo, merkantilizm, fiziokratizm ta'limotlari 
tahlil etilgan, Evropaning iqtisodiy tarixi sinchiklab o'rganilgan. 
Etakchi g'arb olimlari ko'p hollarda uch buyuk shaxsning g'oyalariga alohida urg'u 
berishadi: bu Smit, Marks, A.Marshall va Keynsdir. 
«500 kunlik», hatto «100 kunlik» dasturlarini taklif etdilar (Shatalin, Yavlinskiy...). Bu yo'l o'zini oqlamadi. Iqtisodiy ta'limotlar tarixiga, balki boshqa fanlarga ham xos bo'lgan yana bir xususiyat shuki, iqtisodiy g'oyalar doimo dialektik rivojlanishda bo'lib, ularning tahliliga so'nggi nuqta qo'yish qiyin.Bundan bir necha yuz yil avval yuzaga kelgan fikr va g'oyalarning ma'nosi ustida tortishuv va baxslar hali ham davom etib kelmoqda. Masalan, hanuzgacha K.Marksning qiymat (ruscha - «стоимость») to'g'risidagi fikri aslida qimmat (ruscha - «цeнность») bo'lgan, degan fikr mavjud. Marks asarlarini nemis tilidan tarjimada yo'l qo'yilgan xato tufayli jiddiy tushunmovchilik yuzaga kelgan, deyilgan (Blaug M. «Экономическая мысль в ретроспективе» M. ,1994). Bu fan tarixi shuni aniq isbotlamoqdaki, ko'pgina iqtisodiy g'oyalar ob'ektiv xo'jalik amaliyoti bilan chambarchas bog'liq. Ko'pgina olimlar avvallari (hozir ham uchrab turadi) o'z qarashlarini mutloq universal bekami-ko'st deb ko'rsatishga uringanlar. Albatta, «abadiy» qonuniyatlar ham mavjud bo'lib, ularni istalgan tizimda kuzatish mumkin, ammo ko'p hollarda olimlar bugungi haqiqatning tarixiyligini ilg'ab olishga har doim qodir emas. Yana bir muhim masala ustida to'xtab o'tish kerakki, avval yuzaga kelgan iqtisodiy g'oyalarga shu kungi o'lchovlar bilan baho beriladi va odatda ilgarigi g'oyadagi «xato» va «kamchilik»lar aniqlanib, yangi g'oyaning undan afzalligi «isbotlanadi». Bunda dialektik mantiq bor albatta, lekin yuqorida ta'kidlanganidek, avvalgi g'oyalar tufayli odatda yangi g'oyalar yuzaga keladi, shuning uchun bu g'oya «yaxshi», unisi «yomon» kabi baholash adolatdan bo'lmaydi. A.Smitning mashhur asarida o'zidan avvalgi davrda yuzaga kelgan antik dunyo, merkantilizm, fiziokratizm ta'limotlari tahlil etilgan, Evropaning iqtisodiy tarixi sinchiklab o'rganilgan. Etakchi g'arb olimlari ko'p hollarda uch buyuk shaxsning g'oyalariga alohida urg'u berishadi: bu Smit, Marks, A.Marshall va Keynsdir.  
 
Bu olimlarning iqtisodiy g'oyalarida mavjud ta'limotlarning ko'pchiligi o'z 
in'ikosini topgan va ular jahon iqtisodiy g'oyalari rivojiga alohida hissa qo'shgan 
shaxslardir. 
Iqtisodiy ta'limotlar tarixi fani bo'yicha yaratilgan adabiyotlarga to'xtaladigan 
bo'lsak, bu masala o'zbek o'quvchilari uchun eng nozik masala deyish mumkin. 
1997 yili «Fan» nashriyoti tomonidan e'lon qilingan o'quv qo'llanmadan (2000 
nusha) so'ng, 2001 yilda Toshkent moliya instituti tomonidan ham qo'llanma (300 
nusha) bosilib chiqqan. 
2001 y. Q.Yo'ldoshev va Q.Muftoydinlvlar tomonidan «Iqtisodiy ta'limotlar 
tarixidan» 
nomli 
qo'llanmada 
Sharq 
iqtisodiy 
g'oyalari 
tahlil 
etiladi. 
Yu.B.Yusupovning rus tilida (1999) chop etilgan ma'ruzalar matni diqqatga 
sazovardir. 2000 yildan boshlab TDIU magistraturasida «Iqtisodiy nazariyasi» 
mutaxassisliklari uchun «O'rta Osiyo mutafakkirlarining iqtisodiy g'oyalari» maxsus 
kursi o'qitila boshlandi, shunga mos namunaviy dastur, ma'ruzalar matni va boshqa 
me'yoriy xujjatlar tayyorlanib, amalda qo'llanilmoqda. 
Xorijda esa (jumladan, Rossiyada) bu sohada ancha ish qilinganini qayd etib 
o'tish kerak. Taniqli g'arb iqtisodchisi Mark Blaugning (1927 y. tug'ilgan) 
«Экономическая мысль в ретроспективе» asarining to'rtinchi nashri (1984y.) 
rus tiliga tarjima qilingan (1994 y.) bo'lib, bu kitobda iqtisodiy g'oyalar tarixi 
bo'yicha dastlabki adabiyotlar Britaniya entsiklopediyasida chop etilgan J.Mak-
Kulloxning maqolasi bilan boshlanishi qayd etiladi. M.Blaug (birinchi nashri 1961 
y.) kitobida iqtisodiy g'oyalar tarixi bo'yicha boy bibliografiya berilgan. Adabiyotlar 
ikki qismga bo'linishi mumkin: ular asosan tarixiy va mantiqiy tamoyillar asosida 
yozilgan. Ayniqsa, Germaniyadagi tarixiy maktab ta'siri ostida ko'p adabiyot shu 
asosda beriladi. M.Blaug asari mantiqiy tamoyil asosida tuzilgan, asosiy e'tibor 
g'oya mualliflariga, ularning tarjimai holi, o'sha davr tarixiy shart-sharoitiga emas, 
balki ular yaratgan iqtisodiy ta'limotning mazmuni va boshqalardan farqiga 
bag'ishlangan. 
Yana bir qiziqarli holat shuki, biz uchun iqtisodchi bo'lgan shaxslarning 
ko'pchiligi kasb-kori, mutaxassisligi bo'yicha boshqa soha sohiblari yoki davlat 
Bu olimlarning iqtisodiy g'oyalarida mavjud ta'limotlarning ko'pchiligi o'z in'ikosini topgan va ular jahon iqtisodiy g'oyalari rivojiga alohida hissa qo'shgan shaxslardir. Iqtisodiy ta'limotlar tarixi fani bo'yicha yaratilgan adabiyotlarga to'xtaladigan bo'lsak, bu masala o'zbek o'quvchilari uchun eng nozik masala deyish mumkin. 1997 yili «Fan» nashriyoti tomonidan e'lon qilingan o'quv qo'llanmadan (2000 nusha) so'ng, 2001 yilda Toshkent moliya instituti tomonidan ham qo'llanma (300 nusha) bosilib chiqqan. 2001 y. Q.Yo'ldoshev va Q.Muftoydinlvlar tomonidan «Iqtisodiy ta'limotlar tarixidan» nomli qo'llanmada Sharq iqtisodiy g'oyalari tahlil etiladi. Yu.B.Yusupovning rus tilida (1999) chop etilgan ma'ruzalar matni diqqatga sazovardir. 2000 yildan boshlab TDIU magistraturasida «Iqtisodiy nazariyasi» mutaxassisliklari uchun «O'rta Osiyo mutafakkirlarining iqtisodiy g'oyalari» maxsus kursi o'qitila boshlandi, shunga mos namunaviy dastur, ma'ruzalar matni va boshqa me'yoriy xujjatlar tayyorlanib, amalda qo'llanilmoqda. Xorijda esa (jumladan, Rossiyada) bu sohada ancha ish qilinganini qayd etib o'tish kerak. Taniqli g'arb iqtisodchisi Mark Blaugning (1927 y. tug'ilgan) «Экономическая мысль в ретроспективе» asarining to'rtinchi nashri (1984y.) rus tiliga tarjima qilingan (1994 y.) bo'lib, bu kitobda iqtisodiy g'oyalar tarixi bo'yicha dastlabki adabiyotlar Britaniya entsiklopediyasida chop etilgan J.Mak- Kulloxning maqolasi bilan boshlanishi qayd etiladi. M.Blaug (birinchi nashri 1961 y.) kitobida iqtisodiy g'oyalar tarixi bo'yicha boy bibliografiya berilgan. Adabiyotlar ikki qismga bo'linishi mumkin: ular asosan tarixiy va mantiqiy tamoyillar asosida yozilgan. Ayniqsa, Germaniyadagi tarixiy maktab ta'siri ostida ko'p adabiyot shu asosda beriladi. M.Blaug asari mantiqiy tamoyil asosida tuzilgan, asosiy e'tibor g'oya mualliflariga, ularning tarjimai holi, o'sha davr tarixiy shart-sharoitiga emas, balki ular yaratgan iqtisodiy ta'limotning mazmuni va boshqalardan farqiga bag'ishlangan. Yana bir qiziqarli holat shuki, biz uchun iqtisodchi bo'lgan shaxslarning ko'pchiligi kasb-kori, mutaxassisligi bo'yicha boshqa soha sohiblari yoki davlat  
 
arboblari bo'lganlar. Masalan, klassik maktab asoschisi V.Petti vrach-shifokor, 
P.Buagilber huquqshunos-sudya, fiziokrat F.Kene jarroh, B.Mandevil va A.Smitlar 
faylasuf bo'lishgan. Bunday misollarni ko'plab keltirish mumkin, ammo biz ularni 
asosan iqtisodchilar deb bilamiz. Shu sababli kitobda iqtisodchilarning tarjimai 
holidan ayrim qiziqarli voqealar ham keltiriladi. 
 
arboblari bo'lganlar. Masalan, klassik maktab asoschisi V.Petti vrach-shifokor, P.Buagilber huquqshunos-sudya, fiziokrat F.Kene jarroh, B.Mandevil va A.Smitlar faylasuf bo'lishgan. Bunday misollarni ko'plab keltirish mumkin, ammo biz ularni asosan iqtisodchilar deb bilamiz. Shu sababli kitobda iqtisodchilarning tarjimai holidan ayrim qiziqarli voqealar ham keltiriladi.