IQTISODIY XARAJATLAR, DAROMADLAR VA FOYDA

Yuklangan vaqt

2025-09-07

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

7

Faytl hajmi

25,1 KB


 
 
 
 
IQTISODIY XARAJATLAR, DAROMADLAR VA FOYDA. 
 
 
Reja:  
1. Ishlab chiqarish xarajatlari tushunchasi va uning tarkibi 
2. Qisqa muddatli va uzoq muddatli davrlarda ishlab chiqarish xarajatlarining 
o‘zgarish tamoyillari 
3. Foydaning mazmuni. Foyda normasi va massasi 
 
1. Ishlab chiqarish xarajatlari tushunchasi va uning tarkibi 
Milliy iqtisodiyotdagi ishlab chiqarish birliklari (korxona, firma) o‘z 
faoliyati natijalaridan ko‘proq foyda olishga harakat qiladilar. Har qanday korxona 
oladigan foyda nafaqat o‘zining tovarini ancha yuqori narxlarda sotishga, balki 
tovar ishlab chiqarish va uni sotishga qilinadigan xarajatlarni kamaytirishga ham 
intiladi. 
Tovarlarni sotish narxlari asosan korxona faoliyatiga bog‘liq bo‘lmagan 
tashqi sharoitlar bilan belgilansa, ishlab chiqarish xarajatlari korxonaning ishlab 
chiqarish va tayyor tovarlarni sotish jarayonlarini tashkil qilish samaradorligi 
darajasiga bog‘liq. Lekin har qanday tovarni ishlab chiqarish va sotish uchun 
ma’lum sarf xarajatlar talab etiladi. Hozirda ishlab chiqarish xarajatlarini tadqiq 
etishda ikki xil yondashuv – klassik va neoklassik yoki zamonaviy 
konsepsiyalardan foydalaniladi. Klassik nazariya yondashuviga ko‘ra, ishlab 
chiqarish xarajatlari – bu mahsulot ishlab chiqarish uchun amalga oshirilgan 
barcha jonli mehnat, pul va moddiy sarflardir .  
Umumiy nazariy jihatdan quyidagilarni farqlash lozim: 
1) 
ishlab chiqarishning ijtimoiy xarajatlari yoki mahsulot qiymati; 
Logotip
IQTISODIY XARAJATLAR, DAROMADLAR VA FOYDA. Reja: 1. Ishlab chiqarish xarajatlari tushunchasi va uning tarkibi 2. Qisqa muddatli va uzoq muddatli davrlarda ishlab chiqarish xarajatlarining o‘zgarish tamoyillari 3. Foydaning mazmuni. Foyda normasi va massasi 1. Ishlab chiqarish xarajatlari tushunchasi va uning tarkibi Milliy iqtisodiyotdagi ishlab chiqarish birliklari (korxona, firma) o‘z faoliyati natijalaridan ko‘proq foyda olishga harakat qiladilar. Har qanday korxona oladigan foyda nafaqat o‘zining tovarini ancha yuqori narxlarda sotishga, balki tovar ishlab chiqarish va uni sotishga qilinadigan xarajatlarni kamaytirishga ham intiladi. Tovarlarni sotish narxlari asosan korxona faoliyatiga bog‘liq bo‘lmagan tashqi sharoitlar bilan belgilansa, ishlab chiqarish xarajatlari korxonaning ishlab chiqarish va tayyor tovarlarni sotish jarayonlarini tashkil qilish samaradorligi darajasiga bog‘liq. Lekin har qanday tovarni ishlab chiqarish va sotish uchun ma’lum sarf xarajatlar talab etiladi. Hozirda ishlab chiqarish xarajatlarini tadqiq etishda ikki xil yondashuv – klassik va neoklassik yoki zamonaviy konsepsiyalardan foydalaniladi. Klassik nazariya yondashuviga ko‘ra, ishlab chiqarish xarajatlari – bu mahsulot ishlab chiqarish uchun amalga oshirilgan barcha jonli mehnat, pul va moddiy sarflardir . Umumiy nazariy jihatdan quyidagilarni farqlash lozim: 1) ishlab chiqarishning ijtimoiy xarajatlari yoki mahsulot qiymati;
2) 
korxona (firma)ning individual ishlab chiqarish xarajatlari. 
Ijtimoiy ishlab chiqarish xarajatlari – bu mahsulot ishlab chiqarish uchun 
ijtimoiy zaruriy mehnatning umumiy (jonli va moddiylashgan) sarflaridir. Ular 
mazkur mahsulotni ishlab chiqarish jamiyat uchun qanchaga tushganligini 
ko‘rsatadi. Tovar ishlab chiqarish sharoitida ijtimoiy xarajatlar pul shaklida 
namoyon bo‘ladi va tovar qiymatiga muvofiq tushadi, ya’ni: 
  
 
 
 
w = c + v + m, 
bu erda: w – ijtimoiy ishlab chiqarish xarajatlari yoki mahsulot qiymati; s – 
iste’mol qilingan ishlab chiqarish vositalari qiymati; v – ishchi kuchi qiymati (ish 
haqi); m – qo‘shimcha qiymat. 
 Korxona ishlab chiqarish xarajatlari deganda tovar va xizmatlarni ishlab 
chiqarish va iste’molchilarga etkazib berishga qilinadigan barcha sarflar 
tushuniladi: 
k  =  s + v. 
Korxona ishlab chiqarish xarajatlari tarkibiga xomashyo, asosiy va 
yordamchi 
materiallar, 
yonilg‘i 
va 
energiya 
xarajatlari, 
asosiy 
kapital 
amortizatsiyasi, ish haqi va ijtimoiy sug‘urta ajratmalari, foiz to‘lovlari va boshqa 
xarajatlar kiradi. Korxona tomonidan ishlab chiqarishga qilingan barcha sarf-
xarajatlarning puldagi ifodasi mahsulot tannarxini tashkil qiladi. 
 
Bevosita ishlab chiqarish xarajatlari faqat tovarni ishlab chiqarish bilan 
bog‘liq xarajatlarni o‘z ichiga olib, tovar birligi qiymatining faqat bir qismini 
tashkil qiladi. Ishlab chiqarish xarajatlari tovar qiymatidan foyda miqdoriga kam 
bo‘ladi.  
Muomala xarajatlari tushunchasi tovarlarni sotish jarayoni bilan bog‘liq 
bo‘lib, shu tovarlarni ishlab chiqaruvchidan iste’molchiga etkazilguncha ketadigan 
sarflarga aytiladi. Ular ikki guruhga bo‘linadi: qo‘shimcha muomala xarajatlari va 
sof muomala xarajatlari. Tovarlarni o‘rash, qadoqlash, saralash, transportga ortish, 
tashish va saqlash xarajatlari qo‘shimcha muomala xarajatlari hisoblanadi. 
Muomala xarajatlarining bu turlari ishlab chiqarish xarajatlarining davomi 
Logotip
2) korxona (firma)ning individual ishlab chiqarish xarajatlari. Ijtimoiy ishlab chiqarish xarajatlari – bu mahsulot ishlab chiqarish uchun ijtimoiy zaruriy mehnatning umumiy (jonli va moddiylashgan) sarflaridir. Ular mazkur mahsulotni ishlab chiqarish jamiyat uchun qanchaga tushganligini ko‘rsatadi. Tovar ishlab chiqarish sharoitida ijtimoiy xarajatlar pul shaklida namoyon bo‘ladi va tovar qiymatiga muvofiq tushadi, ya’ni: w = c + v + m, bu erda: w – ijtimoiy ishlab chiqarish xarajatlari yoki mahsulot qiymati; s – iste’mol qilingan ishlab chiqarish vositalari qiymati; v – ishchi kuchi qiymati (ish haqi); m – qo‘shimcha qiymat. Korxona ishlab chiqarish xarajatlari deganda tovar va xizmatlarni ishlab chiqarish va iste’molchilarga etkazib berishga qilinadigan barcha sarflar tushuniladi: k = s + v. Korxona ishlab chiqarish xarajatlari tarkibiga xomashyo, asosiy va yordamchi materiallar, yonilg‘i va energiya xarajatlari, asosiy kapital amortizatsiyasi, ish haqi va ijtimoiy sug‘urta ajratmalari, foiz to‘lovlari va boshqa xarajatlar kiradi. Korxona tomonidan ishlab chiqarishga qilingan barcha sarf- xarajatlarning puldagi ifodasi mahsulot tannarxini tashkil qiladi. Bevosita ishlab chiqarish xarajatlari faqat tovarni ishlab chiqarish bilan bog‘liq xarajatlarni o‘z ichiga olib, tovar birligi qiymatining faqat bir qismini tashkil qiladi. Ishlab chiqarish xarajatlari tovar qiymatidan foyda miqdoriga kam bo‘ladi. Muomala xarajatlari tushunchasi tovarlarni sotish jarayoni bilan bog‘liq bo‘lib, shu tovarlarni ishlab chiqaruvchidan iste’molchiga etkazilguncha ketadigan sarflarga aytiladi. Ular ikki guruhga bo‘linadi: qo‘shimcha muomala xarajatlari va sof muomala xarajatlari. Tovarlarni o‘rash, qadoqlash, saralash, transportga ortish, tashish va saqlash xarajatlari qo‘shimcha muomala xarajatlari hisoblanadi. Muomala xarajatlarining bu turlari ishlab chiqarish xarajatlarining davomi
hisoblanib, tovar qiymatiga kiradi va uning qiymatini oshiradi. Xarajatlar tovarlar 
sotilgandan keyin olingan pul tushumi summasidan qoplanadi . 
Cof muomala xarajatlari tovarni sotish bilan bog‘liq bo‘lib, sotuvchilarning 
maoshi, marketing (iste’molchilar talabini o‘rganish), reklama va shu kabi 
xarajatlardan iborat bo‘ladi. Sof muomala xarajatlari tovar qiymatini oshirmaydi va 
ishlab chiqarish jarayonida yaratilgan tovarni sotgandan keyin olingan foyda 
hisobidan qoplanadi. 
Tashqi xarajatlar korxona tomonidan zarur resurs va xizmatlarni 
tashqaridan to‘lov asosida jalb etishi uchun sarf qilingan xarajatlardir. Bunday 
xarajatlarga yollanma ishchilar ish haqi, xomashyo va materiallar uchun to‘lovlar, 
kredit uchun foiz to‘lovlari, ijaraga olingan er uchun renta, transport xizmati va 
boshqa har xil xizmatlar uchun to‘lovlar kiradi. Tashqi xarajatlar to‘lov hujjatlari 
bilan rasmiylashtiriladi, shu sababli buxgalteriya xarajatlari deb ham ataladi. 
Korxonaning o‘ziga tegishli bo‘lgan resurslardan foydalanishi bilan 
bog‘liq xarajatlar ichki xarajatlar deyiladi. Bunday xarajatlar pul to‘lovlari shaklida 
chiqmaydi. SHu sababli ichki xarajatlar darajasini baholash o‘z resurslari qiymatini 
shunga o‘xshash resurslarning bozordagi narxlariga taqqoslash orqali amalga 
oshiriladi.  
Ishlab chiqarish hajmining o‘zgarishiga (qisqarishi yoki ortishiga) ta’sir 
qilmaydigan xarajatlar doimiy xarajatlar deyiladi . Doimiy xarajatlar (DX) ishlab 
chiqarish hajmining o‘sishiga bevosita ta’sir etmaydi va ishlab chiqarishning har 
qanday, hatto nolinchi hajmida ham mavjud bo‘ladi. Bunga korxonaning to‘lov 
majburiyatlari (qarzlar bo‘yicha foiz va boshqalar), soliqlarning ishlab chiqarish 
hajmiga bog‘liq bo‘lmagan turlari, amortizatsiya ajratmalari, ijara haqi, qo‘riqlash 
xizmatiga to‘lov, uskunalarga xizmat ko‘rsatish sarflari, boshqaruv xodimlari 
maoshi va shu kabilar kiradi. 
O‘zgaruvchi xarajatlar (O‘X) deb ishlab chiqarish hajmining o‘zgarishiga 
ta’sir qiladigan xarajatlarga aytiladi. Unga xomashyo, material, yonilg‘i, transport 
xizmati, ishchilar ish haqi va shu kabilarga qilinadigan sarflar kiradi. 
Logotip
hisoblanib, tovar qiymatiga kiradi va uning qiymatini oshiradi. Xarajatlar tovarlar sotilgandan keyin olingan pul tushumi summasidan qoplanadi . Cof muomala xarajatlari tovarni sotish bilan bog‘liq bo‘lib, sotuvchilarning maoshi, marketing (iste’molchilar talabini o‘rganish), reklama va shu kabi xarajatlardan iborat bo‘ladi. Sof muomala xarajatlari tovar qiymatini oshirmaydi va ishlab chiqarish jarayonida yaratilgan tovarni sotgandan keyin olingan foyda hisobidan qoplanadi. Tashqi xarajatlar korxona tomonidan zarur resurs va xizmatlarni tashqaridan to‘lov asosida jalb etishi uchun sarf qilingan xarajatlardir. Bunday xarajatlarga yollanma ishchilar ish haqi, xomashyo va materiallar uchun to‘lovlar, kredit uchun foiz to‘lovlari, ijaraga olingan er uchun renta, transport xizmati va boshqa har xil xizmatlar uchun to‘lovlar kiradi. Tashqi xarajatlar to‘lov hujjatlari bilan rasmiylashtiriladi, shu sababli buxgalteriya xarajatlari deb ham ataladi. Korxonaning o‘ziga tegishli bo‘lgan resurslardan foydalanishi bilan bog‘liq xarajatlar ichki xarajatlar deyiladi. Bunday xarajatlar pul to‘lovlari shaklida chiqmaydi. SHu sababli ichki xarajatlar darajasini baholash o‘z resurslari qiymatini shunga o‘xshash resurslarning bozordagi narxlariga taqqoslash orqali amalga oshiriladi. Ishlab chiqarish hajmining o‘zgarishiga (qisqarishi yoki ortishiga) ta’sir qilmaydigan xarajatlar doimiy xarajatlar deyiladi . Doimiy xarajatlar (DX) ishlab chiqarish hajmining o‘sishiga bevosita ta’sir etmaydi va ishlab chiqarishning har qanday, hatto nolinchi hajmida ham mavjud bo‘ladi. Bunga korxonaning to‘lov majburiyatlari (qarzlar bo‘yicha foiz va boshqalar), soliqlarning ishlab chiqarish hajmiga bog‘liq bo‘lmagan turlari, amortizatsiya ajratmalari, ijara haqi, qo‘riqlash xizmatiga to‘lov, uskunalarga xizmat ko‘rsatish sarflari, boshqaruv xodimlari maoshi va shu kabilar kiradi. O‘zgaruvchi xarajatlar (O‘X) deb ishlab chiqarish hajmining o‘zgarishiga ta’sir qiladigan xarajatlarga aytiladi. Unga xomashyo, material, yonilg‘i, transport xizmati, ishchilar ish haqi va shu kabilarga qilinadigan sarflar kiradi.
Ishlab chiqarishning har bir darajasida doimiy va o‘zgaruvchi xarajatlar 
yig‘indisi umumiy xarajatlar (UX)ni tashkil qiladi. 
Qo‘shilgan xarajatlarni har bir navbatdagi qo‘shilgan mahsulot birligi 
uchun aniqlash mumkin. Tovar yoki xizmatlarning keyingi qo‘shilgan birligini 
ishlab chiqarishga to‘g‘ri keladigan xarajatlar o‘rtacha qo‘shilgan xarajatlar 
deyiladi. 
 
2. Qisqa muddatli va uzoq muddatli davrlarda ishlab chiqarish 
xarajatlarining o‘zgarish tamoyillari 
 
Qisqa muddatli davr – bu korxonaning faqat o‘zgaruvchi xarajatlari 
miqdorini o‘zgartirish uchun taqozo etiladigan davrdir . Bunday xarajatlar qatoriga 
quyidagilarni kiritish mumkin: 
1) jonli mehnat xarajatlarini oshirish, ya’ni qo‘shimcha ishchi kuchini yollash 
va ulardan foydalanish; 
2) xomashyo, material, elektr energiyasi va boshqa xarajatlar miqdorini 
ko‘paytirish; 
3) nisbatan arzon va ishlab chiqarishga osonlik bilan joriy etish mumkin 
bo‘lgan mehnat vositalari miqdorini ko‘paytirish va h.k. 
Uzoq muddatli davr – bu korxonaning ishlab chiqarish quvvatlarini va 
barcha band bo‘lgan resurslari miqdorini o‘zgartirish uchun etarli bo‘lgan davrdir . 
Bu erda shuni ta’kidlash lozimki, ishlab chiqarish quvvatlarining o‘zgarishini 
taqozo qiladigan davr davomiyligi ayrim tarmoq va korxona xususiyatidan kelib 
chiqib farqlanishi mumkin.  
Ishlab chiqarish miqyosining ijobiy samarasi shunda namoyon bo‘ladiki, 
korxonada ishlab chiqarish hajmi o‘sib borishi bilan, bir qator omillar ishlab 
chiqarish o‘rtacha xarajatlarining pasayishiga ta’sir ko‘rsata boshlaydi. 
 Bu omillar quyidagilar: 
 1) mehnatning ixtisoslashuvi;  
2) boshqaruv xodimlarining ixtisoslashuvi;  
Logotip
Ishlab chiqarishning har bir darajasida doimiy va o‘zgaruvchi xarajatlar yig‘indisi umumiy xarajatlar (UX)ni tashkil qiladi. Qo‘shilgan xarajatlarni har bir navbatdagi qo‘shilgan mahsulot birligi uchun aniqlash mumkin. Tovar yoki xizmatlarning keyingi qo‘shilgan birligini ishlab chiqarishga to‘g‘ri keladigan xarajatlar o‘rtacha qo‘shilgan xarajatlar deyiladi. 2. Qisqa muddatli va uzoq muddatli davrlarda ishlab chiqarish xarajatlarining o‘zgarish tamoyillari Qisqa muddatli davr – bu korxonaning faqat o‘zgaruvchi xarajatlari miqdorini o‘zgartirish uchun taqozo etiladigan davrdir . Bunday xarajatlar qatoriga quyidagilarni kiritish mumkin: 1) jonli mehnat xarajatlarini oshirish, ya’ni qo‘shimcha ishchi kuchini yollash va ulardan foydalanish; 2) xomashyo, material, elektr energiyasi va boshqa xarajatlar miqdorini ko‘paytirish; 3) nisbatan arzon va ishlab chiqarishga osonlik bilan joriy etish mumkin bo‘lgan mehnat vositalari miqdorini ko‘paytirish va h.k. Uzoq muddatli davr – bu korxonaning ishlab chiqarish quvvatlarini va barcha band bo‘lgan resurslari miqdorini o‘zgartirish uchun etarli bo‘lgan davrdir . Bu erda shuni ta’kidlash lozimki, ishlab chiqarish quvvatlarining o‘zgarishini taqozo qiladigan davr davomiyligi ayrim tarmoq va korxona xususiyatidan kelib chiqib farqlanishi mumkin. Ishlab chiqarish miqyosining ijobiy samarasi shunda namoyon bo‘ladiki, korxonada ishlab chiqarish hajmi o‘sib borishi bilan, bir qator omillar ishlab chiqarish o‘rtacha xarajatlarining pasayishiga ta’sir ko‘rsata boshlaydi. Bu omillar quyidagilar: 1) mehnatning ixtisoslashuvi; 2) boshqaruv xodimlarining ixtisoslashuvi;