IQTISODIYOTNI RIVOJLANTIRISH VA LIBERALLASHTIRISHNING USTUVOR YO‘NALISHLARI
Yuklangan vaqt
2024-05-29
Yuklab olishlar soni
2
Sahifalar soni
12
Faytl hajmi
35,7 KB
Ilmiybaza.uz
IQTISODIYOTNI RIVOJLANTIRISH VA LIBERALLASHTIRISHNING
USTUVOR YO‘NALISHLARI
REJA
2.1. Makroiqtisodiy barqarorlikni mustahkamlash yo‘llari
2.2. Yuqori iqtisodiy o‘sish sur’atlarini saqlab qolish yo‘nalishlari
2.3. O‘zbekiston Respublikasi moliya bozorini o‘rta muddatli va uzoq
muddatli istiqbolda rivojlantirish konsepsiyasini ishlab chiqish
Ilmiybaza.uz
Tayanch iboralar: Makroiqtisodiy barqarorlik, investisiyalar, yalpi ichki
mahsulot. Milliy iqtisodiyot, xususiy mulkchilik, narxlar barqarorligi.
2.1. Makroiqtisodiy barqarorlikni mustahkamlash yo‘llari
Bugungi kunda barqaror iqtisodiy o‘sishning yo‘nalishlaridan biri sifatida
mamlakatimizda o‘zlashtirilayotgan investisiyalar alohida ahamiyat kasb etadi.
Invetisiyalarning mamlakat iqtisodiyotiga kirishi natijasida ishlab chiqarish, xizmat
ko‘rsatish korxonalarining faolligi oshmoqda. Buning natijasida aholining ish bilan
bandligi va aholi daromadlari oshmoqda. Bu esa o‘z navbatidi YAIMning o‘sishini
ta’minlaydi.
Ushbu
vazifalarni
samarali
amalga
oshirishda
mamlakat
rivojlanishining
asosiy
makroiqtisodiy
ko‘rsatkichlarining
o‘zgarish
tendensiyalarini bilish muhim ahamiyatga ega hisoblanadi.
Quyidagi jadvalda O‘zbekistonda yalpi ichki mahsulotning tarmoq tuzilmasi
tahlil qilingan. Jadvalda keltirilgan ma’lumotlardan ko‘rinib turibdiki, iqtisodiy
o‘sish sur’ati milliy iqtisodiyotning asosiy tarmoqlarida kuzatilgan ijobiy o‘sish
sur’atlari bilan bog‘liqdir. Milliy iqtisodiyotning barcha tarmoqlarida yaratilgan
yalpi qo‘shilgan qiymat (YAQQ) hajmi YAIM umumiy hajmining 89,8 foizini
tashkil etdi va 5,3 % ga o‘sdi (YAIM mutloq o‘sishiga ta’siri 4,8 % punktni tashkil
etdi). Mahsulotlar uchun sof soliqlarning YAIM tarkibidagi ulushi 10,2 % ni tashkil
etdi va YAQQ kabi 5,3 % darajada o‘sdi (YAIM mutloq o‘sishiga ta’siri 0,5 % foizni
tashkil etdi).
O‘zbekistonda
iqtisodiyotning
barqaror
o‘sishi
va
makroiqtisodiy
barqarorlikni tahminlash borasida ulkan natijalar ko‘zlanayotgan ekan, bu
vazifalarni bajarish uchun quyidagi tadbirlarni amalga oshirish lozim deb
hisoblaymiz:
iqtisodiyotning yetakchi tarmoqlari uchun uzoq muddatli rivojlanish
dasturlarini ishlab chiqish va uning izchillik bilan amalga oshirilishini ta’minlash;
Ilmiybaza.uz
mamlakatimizning har bir hududi uchun mavjud salohiyatni inobatga olgan holda
maxsus rivojlanish dasturlarini ishlab chiqish va ularni amalga oshirishni ta’minlash;
xususiy mulkchilikni rivjlantirish, xususiy tadbirkorlikning yanada jadal o‘sishini
ta’minlash;
narxlar
barqarorligini
ta’minlash
maqsadida
bank
kreditlarini
aynan
iqtisodiyotning real sektoriga jalb
2.1-jadval
O‘zbekistonda YAIMning tarmoq tuzilmasi1
Qo‘rsatkich nomi
2020yil
2021yil
2020 yilga
nisbatan
(%)
YAIM
(Yaqq)
o‘sishida
tarmoqlar
hissasi
mlrd.so‘m
I. YAIM
199 871,6
249 136,4
105,3
6,3
shu jumladan:
tarmoqlarning
yalpi
qo‘shilgan qiymati
178 053,1
223 829,8
105,3
4,8
mahsulotlarga
sof
soliqlar
20 818,5
25 306,9
105,3
0,5
II.
Tarmoqlarning
yalpi
qo‘shilgan
qiymati
178 053,1
223 829,8
105,3
6,3
qishloq, o‘rmon va baliq
xo‘jaligi
32 276,8
43 149,8
102,0
0,4
sanoat (qurilish bilan)
58 546,0
74 876,1
104,8
1,5
sanoat
45 398,0
59 650,9
104,6
1,1
qurilish
19148,0
15225,2
105,6
0,4
Ilmiybaza.uz
xizmatlar
87 320,3
105 803,9
106,9
3,4
savdo,
yashash
va
ovqatlanish bo‘yicha
chizmatlar
19833,2
25 773,9
103,9
0,4
tashish
va
saqlash,
ahborot va a’loqa
21 113,0
24,553
108,9
1,1
boshqa
xizmat
tarmoqlari
46,284,1
55,476,8
107,3
1,9
etilishinita’minlash;
aholining iste’moli uchun zarur bo‘lgan tovar va xizmatlarning tannarxini
oshib ketmasligini ta’minlash maqsadida ishlab chiqarish vositalarini (asbob
uskunalar va boshqalarni) import qilishni asta sekinlik bilan kamaytirib borish
hamda ularning ishlab chiqarilishni mahalliylashtirish;
iqtisodiyotni modernizasiyalash, tub tarkibiy o‘zgarishlarni amalga oshirish
hamda ishlab chiqarishning texnik va texnologik yangilanish jarayonlarini yanada
takomillashtirish;
yalpi ichki mahsulot hajmi oshishini ta’minlaydigan, bugungi kunda dunyoda
dolzarb masalaga aylanayotgan axborot-kommunikasiya xizmatlarini keskin
darajada o‘stirish;
malakatdagi mavjud ilmiy va innovasion salohiyatlardan unumli foydalanish;
ishlab chiqarilayotgan mahsulotlar tarkibini va sifatini yaxshilab, ularning
jahon bozorlariga ko‘proq sotilishini ta’minlash;
iqtisodiyotni yanada erkinlashtirish va institusional modernizasiya qilish
jarayonlarini chuqurlashtirish;
iqtisodiyot
tarmoqlarida
tadbirkorlikni
kengaytirishni
rag‘batlantirish
mexanizmlarini yanada faollashtirish;
moddiy-texnika resurslari va tayyor mahsulotlarni sotish va sotib olish tizimi
institutlarida transaksiya xarajatlarini pasaytirish;
Ilmiybaza.uz
aholining asosiy qatlamini iqtisodiy faollikka jalb qilish mexanizmlarini
takomillashtirish.
Ushbu tadbirlar yanada takomillashtirilib, zaruriy dasturlar va loyihalar o‘z vaqtida
amalga oshirilsa, O‘zbekistondagi barqaror iqtisodiy o‘sishning uzoq vaqt davom
etishi ta’minlanadi.
Harakatlar
strategiyasining
uchinchi
yo‘nalishida
makroiqtisodiy
barqarorlikni yanada mustahkamlash va yuqori iqtisodiy o‘sish sur’atlarini
saqlab qolishning quyidagi vazifalari belgilab olindi:
makroiqtisodiy
mutanosiblikni saqlash, qabul qilingan o‘rta muddatli dasturlar asosida tarkibiy va
institusional o‘zgarishlarni chuqurlashtirish hisobiga yalpi ichki mahsulotning
barqaror
yuqori
o‘sish
sur’atlarini
ta’minlash;
xarajatlarning
ijtimoiy
yo‘naltirilganini saqlab qolgan holda davlat byudjetining barcha darajalarida
mutanosiblikni
ta’minlash,
mahalliy
byudjetlarning
daromad
qismini
mustahkamlashga qaratilgan byudjetlararo munosabatlarni takomillashtirish; soliq
yukini kamaytirish va soliqqa tortish tizimini soddalashtirish siyosatini davom
ettirish, soliq ma’muriyatchiligini takomillashtirish va tegishli rag‘batlantiruvchi
choralarni kengaytirish; ilg‘or xalqaro tajribada qo‘llaniladigan instrumentlardan
foydalangan holda pul-kredit siyosatini yanada takomillashtirish, shuningdek
valyutani tartibga solishda zamonaviy bozor mexanizmlarini bosqichma-bosqich
joriy etish, milliy valyutaning barqarorligini ta’minlash; bank tizimini isloh qilishni
chuqurlashtirish va barqarorligini ta’minlash, banklarning kapitallashuv darajasi va
depozit bazasini oshirish, ularning moliyaviy barqarorligi va ishonchliligini
mustahkamlash, istiqbolli investisiya loyihalari hamda kichik biznes va xususiy
tadbirkorlik sub’yektlarini kreditlashni yanada kengaytirish; sug‘urta, lizing va
boshqa moliyaviy xizmatlarning hajmini ularning yangi turlarini joriy qilish va
sifatini oshirish hisobiga kengaytirish, shuningdek kapitalni jalb qilish hamda
korxona, moliyaviy institutlar va aholining erkin resurslarini joylashtirishdagi
muqobil manba sifatida fond bozorini rivojlantirish; xalqaro iqtisodiy hamkorlikni
yanada rivojlantirish, jumladan, yetakchi xalqaro va xorijiy moliyaviy institutlar
bilan aloqalarni kengaytirish, puxta o‘ylangan tashqi qarzlar siyosatini amalga
Ilmiybaza.uz
oshirishni davom ettirish, jalb qilingan xorijiy investisiya va kreditlardan samarali
foydalanish.
Iqtisodiyotni liberallashtirish sharoitida makroiqtisodiy ko‘rsatkichlar hamda
valyuta bozori holati ustidan tizimli monitoringni amalga oshirish, zaruriyat
tug‘ilganda, milliy valyuta va ichki bozordagi narxlarning barqarorligini oshirish,
makroiqtisodiy muvozanatni saqlash va yuqori iqtisodiy o‘sish sur’atlarini
ta’minlashga yo‘naltirilgan qonunchilikni takomillashtirish bugungi kunning muhim
masalalaridan hisoblanadi.
2.2. Yuqori iqtisodiy o‘sish sur’atlarini saqlab qolish yo‘nalishlari
O‘zbekistonda iqtisodiyotni barqaror rivojlanishining muhim yo‘nalishi
sifatida xususiy mulkchilik, kichik biznes va xususiy tadbirkorlikni ustuvor
rivojlantirishga asosiy e’tibor qaratish lozim. Shuni hisobga olib, kichik biznesning
yangi sub’yektlarining tashkil etilishi va rivojlanishini har tomonlama
rag‘batlantirish, kichik biznes nufuzini oshirish, ularni qo‘llab-quvvatlashni
faollashtirish
hamda
himoya
qilishning
institusional
normalari
yanada
takomillashtirish lozim. Shu bilan birga iqtisodiy o‘sishni barqaror sur’atlarini
ta’minlash uchun iqtisodiyotning real sektori tarmoqlarida mehnat unumdorligini
oshirish uchun boshqarish usullari takomillashtirish, iqtisodiyotning bazaviy
tarmoqlari, ayniqsa sanoat va qishloq xo‘jaligida iqtisodiy o‘sishi resurslardan
foydalanishni kengaytirish hisobiga emas, balki sifat jihatda takomillashtirilgan
ishlab chiqarish kooperasiyasi va klaster mexanizmini joriy etish hisobiga erish,
samarali yo‘l bo‘lib hisoblanadi.
Mamlakatimizda YAIM hajmini oshirishning prognoz variatlari innovasion -
investision tavsifga ega bo‘lib, uni amalga oshirish tegishli davlat va nodavlat
tashkilotlari ishi samaradorligining asosiy mezoniga aylanishi kerak.
Prezidentning Oliy majlisga murojaatnomasida sanoat, ishlab chiqarish
infratuzilmalarini rivojlantirish uchun yirik to‘g‘ridan-to‘g‘ri xorijiy investisiyalarni
keng jalb etish va bunga sarmoyadorlarni qiziqishini orttirish uchun mamlakat –
Ilmiybaza.uz
hudud – korxona pog‘onalarida investision jozibadorlikni hamda davlat boshqaruv
organlari samaradorligini oshirish chora-tadbirlarini amalga oshirish belgilangan.
Shularni hisobga olganda, xorijiy investisiyalar to‘g‘risidagi qonunchilikga
investisiyalarni jalb qilish va undan amalda foydalanish bilan bog‘liq bitimlarni
tuzish va ijrosini ta’minlash jarayonlardagi transaksiya xarajatlarini pasaytirish bilan
bog‘liq qo‘shimcha o‘zgartirishlar kiritish zarur.
Bizning fikrimizcha, qishloq xo‘jaligi ishlab chiqarishiga yo‘naltirilgan
investisiyalar hajmini ko‘paytirish hisobiga sohada yirik investorlar ishtirokida
chorvachilik klasterlarini tashkil qilish maqsadga muvofiq. Shuningdek, shahar oldi
hududlarida meva, sabzavot va chorvachilik maxsulotlarini tayyorlash, saqlash,
qayta ishlash va sotishga ixtisoslashgan yirik agroxoldinglar tashkil etish, aholini
sifatli oziq-ovqat mahsulotlarga bo‘lgan talablarini qondirishda samarali yo‘l
hisoblanadi.
Makroiqtisodiy barqarorlashtirish chora-tadbirlaridan kutilayotgan natijalar
2.2-jadval
Asosiy ssenariy
Muqobil (xatarli)
ssenariy
Ilmiybaza.uz
•
iqtisodiy rivojlanish tendensiyalarining davom
etishi va tashqi sharoitlarning sezilarli darajada
o‘zgarmasligi hamda soliq sohasida va tarkibiy
islohotlar
borasida
bosqichma-bosqich
kutilgan
natijalarga erishilib borilishi nazarda tutilgan;
•
soliq islohotlarining samarali amalga oshirilishi
hamda iqtisodiyotni kreditlash hajmining o‘sish
sur’atlarining maqbullashtirilishi (2019 yilda 25%)
ko‘zda tutilgan;
•
YAIM o‘sish sur’ati 2018 yil yakuniga ko‘ra
5,2%, 2019 yilda esa 5,4% bo‘lishi prognoz
qilinmoqda. O‘tgan va joriy yillarda investision
faollikning oshishi hamda iqtisodiyotning real sektorida
olib borilayotgan islohotlar natijasida keyingi yillarda
iqtisodiyotning o‘sish sur’atlari yanada tezlashishi
kutilmoqda;
•
yillik inflyasiya darajasining prognoz
ko‘rsatkichlari 2018 yilda 16–17%ni, 2019 yilda 13,5–
15,5%ni va 2020 yilda 10–12%ni tashkil etadi;
2021 yildan boshlab yillik inflyasiya darajasi bir xonali
ko‘rsatkichgacha pasayishi kutilmoqda
• tashqi iqtisodiy sharoit-
larning yomonlashuvi va
amalga oshiriladigan tarki-
biy islohotlarning sekin -
lashuvi taxmin qilingan;
• tashqi
va
ichki
sharoitlarning
yomonlashu- vi hamda
tarkibiy islohot- larning
kutilgan natija bermasligi
hisobiga 2019 yilda
inflyasiya darajasi -ning
17–18%gacha o‘sishi
kutilmoqda
Xorijiy investisiyalarni mamlakatimizga faol jalb qilish va undan foydalanish
samaradorligini oshirish uchun har bir hududning o‘z nisbiy ustunliklari,
foydalanilmayotgan imkoniyatlari, o‘sish zaxiralari va salohiyatidan oqilona
foydalanish dolzarb ahamiyatga ega. Chunki ishlab chiqarish quvvatlarini
hududlarning nisbiy afzalliklarini, ulardagi mavjud resurslar, infratuzilma, ishchi
kuchi kabi omillar imkoniyatlarini hisobga olgan holda joylashtirish kapitaldan
foydalanish samaradorligini oshiradi va oxir-oqibatda ishlab chiqarilayotgan
mahsulotlarning raqobatbardosh bo‘lishini ta’minlaydi.
Ilmiybaza.uz
Respublikamizda makroiqtisodiy barqarorlikni ta’minlash, valyuta bozorini
erkinlashtirish, yuqori likvidli tovarlarni sotishning bozor usullarini joriy etish,
tadbirkorlikni qo‘llab-quvvatlash va rag‘batlantirish bo‘yicha amalga oshirilgan
chora-tadbirlar aholining keng qatlamlarini tadbirkorlik faoliyatiga faol jalb qilish
uchun qulay shartsharoitlar hamda iqtisodiy islohotlarni izchil davom ettirish uchun
mustahkam zamin yaratdi.
Makroiqtisodiy barqarorlik hamda iqtisodiy o‘sishni ta’minlashda markaziy
bankning masuliyati ulkan ekanligini hisobga olib, uni ta’minlashda o‘zining asosiy
va muqobil ssenariysilarni ishlab chiqdi. Ikkala ssenariyda ham Markaziy bank pul-
kredit siyosatini yuritishda ehtiyotkorona yondashuvdan foydalanib, pul-kredit
sharoitlarini bir maromda qat’iylashtirib borishni ko‘zda tutilgan. Bunda muqobil
ssenariyda yanada qat’iyroq choralardan foydalaniladi.
Unga ko‘ra, istiqbolda pul-kredit siyosatining muhim vazifalari sifatida
inflyasiya darajasini pasaytirish va inflyasion targetlashrejimiga o‘tish uchun asos
yaratish, sh.j. pul-kredit siyosati instrumentlari va transmission mexanizmlarini
rivojlantirish zarur.
Inflyasiyani keltirib chiqaruvchi asosiy omillar investision faollikning oshishi
natijasida iqtisodiyotda vujudga keladigan yuqori talab va tartibga solinadigan
narxlarning liberallashtirilishkutilmoqda. Bunda davlat korxonalarining isloh
qilinishi (sh.j. xususiylashtirishi) doirasida kapital qo‘yilmalar hajmining o‘sishi
investision faollikni rag‘batlantiruvchi asosiy omil bo‘ladi.
Iqtisodiyot tarmoqlarida chuqur tarkibiy o‘zgartirishlarni amalga oshirish,
tovar va xizmatlarning sifatli bozorini shakllantirgan holda raqobatbardosh bozor
iqtisodiyotiga o‘tish jarayonini jadallashtirish, aholini ijtimoiy himoya qilish
tizimini takomillashtirish va mustahkamlash, davlat aktivlarini boshqarishda bozor
tamoillarini joriy etish mamlakat iqtisodiy taraqqiyotining yangi bosqichida muhim
ahamiyat kasb etadi.
2.3. O‘zbekiston Respublikasi moliya bozorini o‘rta muddatli va uzoq
muddatli istiqbolda rivojlantirish konsepsiyasini ishlab chiqish
Ilmiybaza.uz
O‘zbekiston iqtisodiyotiga investisiyalar jalb qilish hamda korxonalar,
moliyaviy institutlar va aholining erkin mablag‘larini joylashtirishning muqobil
manbai sifatida moliya bozorini rivojlantirishga qaratilgan O‘zbekiston
Respublikasi moliya bozorini o‘rta muddatli va uzoq muddatli istiqbolda
rivojlantirish konsepsiyasini ishlab chiqish maqsadga muvofiq hisoblanadi.
Shuning uchun ham Harakatlar strategiyasida ushbu sohani yanada rivojlantirish va
Markaziy bankning asosiy regulyatori bo‘lmish, qayta moliyalash stavkasini
o‘rnatishning xalqaro metodikasidan kelib chiqib, shuningdek, iqtisodiyotning
ochiqligi va moliya bozorlarining rivojlanganlik darajasini hisobga olgan holda
O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti qarori loyihasini ishlab chiqish belgilangan.
O‘zbekiston Respublikasi Markaziy bankining xorijiy valyutalar va oltin bilan
amalga oshiriladigan svop operasiyalari hajmini oshirish va milliy valyutaning
nominal almashuv kursini AQSH dollari, yevro va Yaponiya iyenidan tashkil topgan
“valyuta savati”ga nisbatan aniqlashni joriy qilish yo‘li bilan milliy valyuta-
so‘mning devalvasiya sur’atini pasaytirish lozim.
O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki AQSh Federal zaxira tizimi,
Yevropa Markaziy banki va Yaponiya Markaziy banki bilan valyutaviy svop
operasiyalarini uzluksiz ravishda amalga oshirishni yo‘lga qo‘yishi lozim. Buning
natijasida, birinchidan, joriy valyuta bozorining likvidliligini ta’minlash bilan
bog‘liq bo‘lgan muammolar barham topadi; ikkinchidan, Markaziy bankning rasmiy
xalqaro valyuta zaxiralarini boshqarish imkoniyati kengayadi.
Ushbu boradagi to‘planib qolgan muammoni bartaraf etish uchun valyutani
tartibga solishning ilg‘or bozor mexanizmlarini bosqichma-bosqich joriy etish kun
tartibidagi birlamchi masalalardan hisoblanadi. Shuning uchun ham valyutani
tartibga solishning yangicha mexanizmalarini ishlab chiqish bo‘yicha O‘zbekiston
Respublikasi Prezidentining qarorini tayyorlash Harakatlar strategiyasida belgilab
qo‘yildi. Qaror loyihasida quyidagilarning aks etishi nazarda tutilgan: valyuta
bozoridagi xorijiy valyutaga bo‘lgan talab va taklifdan kelib chiqib, bozor
mexanizmini hisobga olgan holda, ichki va tashqi bozorlarda mahalliy ishlab
Ilmiybaza.uz
chiqaruvchilarning raqobatbardoshligini ta’minlovchi va qo‘llab-quvvatlovchi
valyuta kursi siyosatini takomillashtirish; tadbirkorlik sub’yektlarining o‘z valyuta
mablag‘larini erkin tasarruf etish huquqini to‘liq amalga oshirilishini ta’minlash; har
qanday manipulyasiyalarning oldini oladigan mexanizmlarni joriy etgan holda,
xorijiy valyutaning birjada erkin muomalada bo‘lishini ta’minlash; tijorat banklari
tomonidan jalb qilingan va o‘z resurslari hisobidan xorijiy valyutani tegishli
qoidalarga rioya qilgan holda erkin sotish tizimini joriy qilish; byudjetga
qo‘shimcha tushumlar, tijorat banklarining joriy kreditlari va O‘zbekiston
Respublikasi Tiklanish va taraqqiyot jamg‘armasining mablag‘lari hisobiga
iqtisodiyotning tayanch tarmoqlarini vaqtinchalik moliyaviy qo‘llab-quvvatlash
choralarini ko‘rish.
Byudjet mablag‘lari mamlakatning makroiktisodiy barkarorlikka erishish
yo‘lida Hukumat tomonidan yaqin va uzoq davrlarga mo‘ljallangan davlat
dasturlarini amalga oshirishda muhim ahamiyat kasb etadi.
Harakatlar strategiyasida ko‘tarilgan yana bir muhim masala bu - soliq
ma’muriyatchiligi sifati va samaradorligini yaxshilashdan iboratdir. Ushbu masalani
hal etish uchun quyidagi vazifalarni amalga oshirish maqsadga muvofiq hisoblanadi:
1)
soliq qonunchiligini tanqidiy o‘rganish va tahlil qilish, huquqni qo‘llashda
ortiqcha va murakkab normalarni bartaraf etish, soliqqa tortish bazasini hisoblash
jarayonini soddalashtirish, yagona bazadan undiriladigan soliq va boshqa majburiy
to‘lovlarni unifikasiya qilish, shuningdek, soliq qonunchiligi barqarorligini
ta’minlashga qaratilgan takliflar tayyorlash;
2)
soliq yukini, shu jumladan: yakka tartibdagi tadbirkorlardan undiriladigan
qat’iy belgilangan soliq miqdorini, shu jumladan, faoliyat ko‘rsatish (masalan, uzoq
va borish qiyin bo‘lgan) joylarini hisobga olgan holda qayta ko‘rib chiqish; yirik
korxonalarga bo‘lgan soliq yukini maqbullashtirish hisobiga izchil pasaytirish
bo‘yicha takliflar tayyorlash.
Iqtisodiyotda optimal soliq yuki darajasini amalda ushlab turish orqali soliq
to‘lovchilarning iqtisodiy faolligini oshirishga, ishlab chiqarish jarayonini
rivojlantirishga, bu orqali esa mamlakatda iqtisodiy o‘sishni ta’minlashga erishish
Ilmiybaza.uz
mumkin. Soliq imtiyozlaridan foydalangan holda kichik korxona o‘z faoliyatini
kengaytirishga, ishlab chiqarish salohiyatini oshirishga hamda oxir-oqibat o‘zining
iqtisodiy ko‘rsatkichlarini ko‘tarishga erishmas ekan, taqdim etilgan soliq
imtiyozlari faqatgina ular sonini ko‘paytirishgagina xizmat qilishi mumkin. Shuning
uchun, kichik tadbirkorlik sub’yektlariga nisbatan amalda bo‘lgan soliq
imtiyozlarining soni, hajmidan tashqari, ularning mazkur sub’yektlar faoliyati
davomidagi samaradorlik ko‘rsatkichini ham tahlil qilib borish lozimdir.
Nazorat savollari
1. Makroiqtisodiy barqarorlikni ta’minlashning asosiy omillari va shartlari.
2. Respublika va mahalliy byudjetning daromadlar va xarajatlar qismi.
3. Soliq yukini kamaytirish va uni hisoblash usullari.
4. Pul-kredit siyosati va valyutani tartibga solishning ustuvor jihatlari.
5. Banklarning kapitallashuv darajasi va depozit bazasini oshirishning asosiy
yo‘nalishlari.
6. Istiqbolli investisiya loyihalari hamda kichik biznes va xususiy tadbirkorlik
sub’yektlarini kreditlashning zamonaviy prinsiplari.
7. Sug‘urta, lizing va boshqa moliyaviy xizmatlarning yangi turlarini joriy qilishdan
kutiladigan natijalar.
8. Xalqaro iqtisodiy hamkorlik, eksport-import hajmini oshirishning muhim
omillari.