0
IQTISODIYOTNING SIKLLILIGI TO’GRISIDA TURLI XIL NAZARIYALAR.
M U N D A R I J A :
Kirish…
1-bob. Iqtisodiyotning siklliligi to’grisida turli xil nazariyalar.
1.1Makroiqtisodiy beqarorlik va iqtisodiyotning siklliligi………………………….
1.2. Sikllarning retsessiya va yuksalish orqali ro‘y berishi……………………………
1.3. Inqirozlarning mazmuni va turlari………………………………………………..
2-bob. Moliyaviy siyosat
2.1. Moliyaviy siyosatning mazmuni va tamoyillari.…...……………...........................
2.2. Moliyaviy strategiya va taktika, ularning o`zaro bog`liqligi.………………………
2.3. Moliya mexanizmi va uning moliyaviy siyosatni amalga oshirishdagi ahamiyati.
……………………………………………………………………................
Xulosa………..…...…………………………………………………..….…..................
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati………………………
Ilovalar……………...………..……………..……………...……
K I R I S H
Bugungi kunda jamiyat va davlat hayotining barcha sohalari shiddat bilan
rivojlanayotgani islohotlarni mamlakatimizning jahon sivilizatsiyasi yеtakchilari qatoriga
kirish yo‘lida tez va sifatli ilgarilashini ta’minlaydigan davlat moliyasini boshqarishni
takomillashtirishga asoslangan holda amalga oshirishni taqozo etadi. Iqtisodiyotni
modernizatsiyalash sharoitida mamlakatimizda davlat moliyasining barqarorligini
ta’minlashga qaratilgan islohotlar izchillik bilan amalga oshirilmoqda. Bu borada
muhtaram Prezidentimiz Sh.M.Mirziyoyevning quyidagi fikrlarini keltirib o‘tish joizdir,
“Makroiqtisodiy barqarorlikni yanada mustahkamlash va iqtisodiy o‘sishning yuqori
sur’atlarini saqlab qolish, jumladan, Davlat byudjeti barcha darajada mutanosib, milliy
valyuta va ichki bozordagi narx darajasi barqaror bo‘lishini ta’minlash - eng muhim
ustuvor vazifamizdir.”
2018 yilda PEFA metodologiyasi bo‘yicha amaldagi byudjet tizimining tanqidiy
tahlili, davlat moliyasini boshqarish samaradorligini baholash natijalari hamda Xalqaro
valyuta jamg‘armasining shaffoflik Kodeksi asosida soliq-byudjet siyosati ochiqligi
yuzasidan o‘tkazilgan diagnostik baholashlardan kelib chiqib so‘ngi ikki yilda davlat
moliyasi boshqarishni takomillashtirish bo‘yicha bir qator tadbirlar amalga oshirildi.
Jumladan, O‘zbekiston Respublikasi Davlat byudjeti (keyingi o‘rinlarda Davlat byudjeti
deb yuritiladi) to‘g‘risidagi ma’lumotlarning ochiqligi va shaffofligini hamda fuqarolarni
byudjet jarayonidagi ishtirokini ta’minlash maqsadida: 2018 yildan boshlab “Fuqarolar
uchun byudjet” axborot nashri ishlab chiqilmoqda; Davlat byudjeti to‘g‘risida batafsil
ma’lumotlar joylashtirilib kelinayotgan “Openbudget.uz” axborot portali 2019 yilning
yanvar oyidan boshlab ishga tushirildi; Davlat byudjeti ijrosi to‘g‘risidagi ma’lumotlar
Davlat moliyaviy statistikasi (GFS) standartlariga muvofiq shaklda Xalqaro valyuta
jamg‘armasining saytida joylashtirib borilmoqdа.
2019 yildan boshlab tuman va shahar byudjetlarida hosil bo‘ladigan qo‘shimcha
manbalarining kamida 10 foizi fuqarolar tomonidan bildirilgan tadbirlarga asosan
yo‘naltirish mexanizmi joriy etildi; Byudjet mablag‘larini tasarruf etuvchilar hamda
mahalliy davlat hokimiyati organlari tomonidan byudjet mablag‘laridan foydalanish
jarayonini to‘liq o‘z rasmiy saytlarida e’lon qilib borishlarini tartibga soluvchi qonun va
qonunosti hujjatlariga tegishli normalar kiritildi.
Shuningdek, 2020 yildan boshlab ilg‘or xorijiy tajribadan kelib chiqqan holda
Davlat byudjeti loyihasi ilk bora Qonun shaklida qabul qilindi hamda vazirlik va
idoralarning vakolat va mas’uliyatini oshirish maqsadida byudjet xarajatlari avvalgidek
sohalar bo‘yicha emas, balki vazirlik va idoralar kesimida tasdiqlandi. Shu bilan birga,
O‘zbekiston Respublikasi respublika byudjeti xarajatlari O‘zbekiston Respublikasi Oliy
Majlis palatalari tomonidan, mahalliy byudjetlar esa tegishli xalq deputatlari kengashlari
tomonidan tasdiqlash amaliyoti joriy etildi. 2018-2019 yillar davomida mamlakatda soliq
1
islohotlari amalga oshirilib, iqtisodiyotga soliq yuki kamaytirishga erishildi, shuningdek
soliq turlari maqbullashtirilib, qo‘shilgan qiymat soliq to‘lovchilar sonini oshirish
hisobiga qo‘shimcha qiymat solig‘i zanjirini hosil qilishga erishildi. Yangi tahrirdagi Soliq
kodeksida soliqlarni ortiqcha undirganlik uchun davlat soliq xizmati organlarining
javobgarligi kuchaytirildi, zamonaviy usullarni qo‘llagan holda xorijiy amaliyotda
sinalgan soliq nazorati shakllari joriy etildi, shuningdek, soliqlarni hisoblash va to‘lash
tartiblari soddalashtirildi.
Shu bilan birga, o‘tkazilgan tahlil natijalari davlat moliyasini boshqarish tizimida
mamlakatning o‘rta va uzoq muddatli byudjet loyihalarini rejalashtirish bo‘yicha
qo‘yilgan maqsadlarga erishish borasida qilinadigan ishlar ko‘pligini ko‘rsatdi. Xususan,
byudjet tashkilotlari va muassasalari hamda davlat ulushi mavjud bo‘lgan korxonalarning
hisobi alohida yuritilishi, shuningdek vazirlik va idoralarning byudjetdan tashqari
mablag‘lari konsolidatsiyalashgan byudjetda aks ettirilmasligi Davlat byudjeti
mablag‘larining shaffofligini to‘liq ta’minlashga to‘sqinlik qilmoqda. Mahalliy
byudjetlarni mustaqil ravishda belgilab olish imkonini beradigan byudjetlararo
transfertlarni hisoblashning shaffof metodologiyasini ishlab chiqilmagan. Davlat xaridlari
va investitsiyalarini boshqarish samaradorligini oshirish, davlat qarzini boshqarish
strategiyasini ishlab chiqish, davlat aktivlari va majburiyatlarini boshqarish uchun
tavakkalchiliklarni baholashning samarali tizimini joriy etish taqozo etilmoqda. Ko‘rsatib
o‘tilgan kamchilik va muammolar amalga oshirilayotgan byudjet siyosatini ob’ektiv va
ishonchli baholash imkonini bermaydi hamda byudjet xarajatlarini o‘rta muddatga
mo‘ljallangan davlat dasturlari bilan samarali tahlil qilishga to‘sqinlik qilmoqda. Shu
munosabat bilan, bugungi kunda davlat moliyasini sog‘lomlashtirishga qaratilgan ilmiy
tadqiqot ishlari olib borish zarur hisoblanadi. Mamlakatning uzoq muddatli rivojlantirish
kontseptsiyalari hamda ustuvor davlat dasturlari, xususan, 2022-2026 yillarda O‘zbekiston
Respublikasini rivojlantirishning beshta ustuvor yo‘nalishlari bo‘yicha Taraqqiyot
strategiyasi, O‘zbekison Respublikasi Prezidentining har yilgi Oliy Majlis palatalariga
murojaatnomasi, 2030 yilgacha Mamlakatning ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanish
kontseptsiyasi hamda boshqa shu kabi davlat dasturlari Strategiyani ishlab chiqish uchun
asos bo‘lib xizmat qildi. Strategiyaning asosiy maqsadi har tomonlama puxta o‘ylangan
byudjet siyosatini olib borishni, mamlakatni ijtimoiy - iqtisodiy rivojlantirishga
yo‘naltirilayotgan byudjet mablag‘laridan foydalanish samaradorligini oshirishni, ularning
shaffofligi va ochiqligini ta’minlashga qaratilgan davlat moliyasini boshqarishning
samarali tizimini yaratishdan iborat.
Strategiyaning maqsadlariga erishish uchun quyidagi asosiy vazifalarni amalga
oshirish zarur:
− strategik maqsadlarga yo‘naltirilgan hamda o‘rta muddatga mo‘ljallangan soliq-
byudjet siyosatini yuritish;
− fiskal nazoratni kuchaytirish, birinchi darajali byudjet mablag‘larini
taqsimlovchilari uchun ajratiladigan byudjet mablag‘larining chegaralangan miqdorlarini
2
Oliy Majlis tomonidan belgilash orqali byudjet jarayon ishtirokchilarining mas’uliyatini
va hisobdorligini oshirish
− uzoq muddatga davlat moliyaviy barqarorligini ta’minlashga yo‘naltirilgan soliq-byudjet
siyosatini joriy etish;
− byudjet jarayonining shaffofligi va byudjet ma’lumotlarining ochiqligini oshirib
borish;
− byudjetlararo munosabatlarni tubdan isloh qilish, mahalliy byudjetlarning
mustaqilligini va javobgarligini oshirish hamda byudjetlararo transfertlar taqdim etishning
shaffof mexanizmini joriy etish. Strategiyani ishlab chiqishda nafaqat iqtisodiyoti
rivojlangan davlatlar, balki moliyaviy-iqtisodiy jihatdan tuzilishi bo‘yicha o‘xshash
mamlakatlar tajribasi ham o‘rganib chiqilgan. Strategiyani amalga oshirish davri 2024
yilgacha mo‘ljallangan bo‘lib, quyidagi oltita muhim maqsadlarni o‘z ichiga oladi:
•byudjet mablag‘larini taqsimlovchilar va mahalliy davlat hokimiyati organlarining
byudjet sohasidagi vakolatlarini va hisobdorligini oshirish hamda ularning mas’uliyatini
kuchaytirish;
•byudjet ma’lumotlarining ochiqligi, to‘liqligi va xalqaro standartlarga mosligini
ta’minlash;
•soliq-byudjet siyosatiga strategik yondashuvni tatbiq etish maqsadida o‘rta
muddatli byudjet asoslarini ishlab chiqish hamda yillik byudjetni shakllantirishning yangi
“natijaga yo‘naltirilgan byudjet” tizimini joriy etish;
•fiskal tavakkalchiliklarni baholash, moliyaviy aktivlar va majburiyatlar hisobini
yuritish hamda ularni samarali boshqarish tizimini joriy etish;
•byudjet hisobi standartlarini unifikatsiya qilish, ichki nazorat va audit tizimini
takomillashtirish orqali moliyaviy intizomni mustahkamlash hamda byudjet jarayoni
ustidan parlament va jamoatchilik nazoratini kuchaytirish;
•institutsional va qonunchilik bazasini mustahkamlash.
3
1-bob. Iqtisodiyotning siklliligi to’grisida turli xil nazariyalar.
1.1 Makroiqtisodiy beqarorlik va iqtisodiyotning siklliligi
Har qanday mamlakat iqtisodiy o‘sishga, iqtisodiy resurslaming to‘la bandligi va
narxlarning barqaror darajasiga erishishga harakat qiladi. Ammo
uzoq muddatli iqtisodiy rivojlanish bir tekis va uzluksiz bormaydi, u
iqtisodiy beqarorlik davrlari ta’sirida tebranib turadi. Vaqti-vaqti
bilan ob’ektiv qonunlarning o‘zgartirib bo‘lmaydigan ta’siri ostida
milliy ishlab chiqarish va uning ayrim bo‘g‘inlarda uzilishlar paydo bo‘ladi va bu uzilish
iqtisodiyot nomutanosibliklarining keskin shaklda namoyon bo‘lishi hisoblanadi. Bozor
iqtisodiyotida iqtisodiy o‘sish milliy
xo‘jalikda hal qiluvchi ijtimoiy-iqtisodiy
o‘zgarishlarni tavsiflovchi asosiy makroiqtisodiy ko‘rsatkichlar - YAIM, milliy daromad,
bandlik va narx darajasidagi iqtisodiy tebranishlar bilan birga ro‘y beradi.
Iqtisodiy tebranishlar - bu muhim makroiqtisodiy ko‘rsatkichlar o‘zlarining barqaror
holatidan farqlanishidir. Davriy o‘sish ishlab chiqarishdagi tanazzullik bilan almashinadi
va iqtisodiy sikllar vujudga keladi. Bu holat iqtisodiy adabiyotlarda iqtisodiyotning siklli
rivojlanishi deb ataladi.
Ko‘plab iqtisodchilar ortiqcha ishlab chiqarish sabablarini ochib berishga harakat qilib,
talabning ko‘payishi va kamayishi, ishlab chiqarish hajmining o‘sishi yoki qisqarishi kabi
hodisalarning davriy tavsifiga e’tibor qaratdilar. Bu hodisalarning ro‘y berish ketma-
ketligidagi ma’lum izchillik ham aniqlandi. Siklli rivojlanishning ob’ektivligi va realligi,
uning iqtisodiy jarayonlar tavsifiga ta’siri nuqtai nazaridan ahamiyatliligi to‘g‘risida bir
qator taniqli iqtisodchilar, (A.Shpitgof, M.Tugan-Baranovskiy, T.Veblen, U.Mitchell,
J.M.Klark, J.Xiks, J.M.Keyns, YSHumpeter va boshqalar) qayd qilib o‘tishgan.
Ko‘pchilik iqtisodchilar iqtisodiy sikllar nazariyasi iqtisodiy o‘sish nazariyasi bilan bir
qatorda iqtisodiy dinamika nazariyalari tarkibiga kirishi, iqtisodiy sikl tabiatining o‘zi esa
munozarali va kam o‘rganilgan muammolardan biri ekanligini ta’kidlaydi.1 Shuningdek,
ijtimoiy hayotda siklli rivojlanishni tan oluvchi hamda inkor etuvchi ikki yo‘nalishdagi
qarashlar mavjud. Ba’zan siklning mohiyatini ochib berishda dastlab unga jismlar o‘zaro
ta’sir jarayonining natijasi sifatida qaralib, falsafiy qoidalar nuqtai nazaridan izohlashga
1 Каралсин: Экономическая теория: Учебник.- Изд., испр. и доп./ Под общ.ред. акад. В.И. Видяпина, А.И.
Добрынина, Г.П. Журавлевой, Л.С. Тарасевича. -М.: ИНФРА-М,2005,465-486-б.
4
harakat qilinadi. Ko‘pincha sikl fazalarini ajratib ko‘rsatishda klassiklarning sanoat sikli
nazariyasiga keng o‘rin berilgan.
Iqtisodiy sikl deganda, odatda iqtisodiyot rivojlanishining bir holatidan boshlanib, birin
ketin bir necha fazalarni bosib o‘tib, o‘zining dastlabki holatiga qaytib kelgunga qadar
o‘tgan davr tushuniladi.2 Iqtisodiy sikl milliy iqtisodiyotning bir inqiroz boshlangandan
keyingi inqiroz boshlanguncha davrdagi harakat shaklidir. Iqtisodiyotning rivojlanishidagi
harakati bir sikl bilan to‘xtab qolmaydi, balki u to‘xtovsiz to‘lqinsimon harakat sifatida
davom etadi. Siklli harakat milliy xo‘jalik turli tarkibiy qismlarining amal qilishidagi
notekislikni, uning rivojlanishidagi inqilobiy va tadrijiy bosqichlarni iqtisodiy taraqqiyot
jarayonidagi chuqur o‘zgarishlami aks ettiradi.
Iqtisodiy sikl maxsus fazalar orqali amalga oshadi. Har bir faza iqtisodiy
rivojlanishdagi muayyan davrni ifodalab, o‘ziga xos xususiyatlarga ega bo‘ladi. Odatda
iqtisodiy siklning inqiroz, turg‘unlik, jonlanish, yuksalish fazalari ajratib ko‘rsatiladi
(30-rasm). Ana shu fazalarning har biri rivojlanishi jaryonida navbatdagi fazaga o‘tish
uchun sharoit yuzaga keladi.
Iqtisodiy siklning bir qator fazasi inqirozdan boshlanib, u ishlab chiqarishning
pasayishida ifodalanadi. Inqirozdan keyin turg‘unlik fazasi boshlanib, u nisbatan uzoqroq
davom etadi. Bu fazada ishlab chiqarish darajasining barqarorligi ta’minlansada, u inqiroz
boshlanishidan oldingi darajaga nisbatan ancha past bo‘ladi. Narxlarning o‘sishi to‘xtab,
ssuda foiz normalari pasayadi, tovar zaxiralari barqarorlashadi. Biroq ishsizlikning yuqori
darajasi saqlanib qoladi. Turg‘unlik fazasi davomida iqtisodiy faollik jonlanishi uchun
sharoitlar vujudga kelishi nihoyasiga etadi.
Jonlanish fazasida ishsizlik darajasi bir oz qisqarib, ishlab chiqarish darajasi sekin-asta
o‘sib boradi. Narxlar ham sekin ko‘tarilib, ssuda foiz normasi o‘sa boshlaydi.
Iqtisodiyot bandlik darajasining ortishi va foyda hajmining tezlik bilan o‘sishi jonlanish
fazasining yuksalish bosqichiga o‘sib o‘tishiga imkoniyat yaratadi. Yangi sikl
yuksalishning boshlang‘ich nuqtasi hisoblanadi.
Yuksalish fazasida ishchi kuchiga bo‘lgan talabning kengayishi ishsizlikning
birmuncha kamayishiga hamda ish haqining o‘sishiga olib keladiki, buning oqibatida
iste’mol tovarlariga to‘lovga qodir talab kengayadi. Pirovard talabning ortishi, o‘z
navbatida, iste’mol tovarlari ishlab chiqaruvchi tarmoqlarga, bozorni kengaytirish uchun
turtki beradi. Raqobat va foyda ketidan quvish oqibatida nomutanosibliklarning to‘planib
borishidan iborat zanjirli reaksiya tezlashadi. Bu bilan yangi inqiroz muqarrar bo‘lib
qoladi.
Alohida iqtisodiy sikllar bir-biridan davomiyligi va intensivligi bo‘yicha keskin
farqlanadi. SHunga qaramay, hammasi bir xil fazalarga ega bo‘ladi.
5
Iqtisodiy sikl - umumiy iqtisodiy faollikning muayyan yillar davomida davriy yuksalib va
pasayib, tebranib turishi; bir necha yillar da-vomida iqtisodiyotda yuksalish va
pasayishning davriy takrorlanib turishi, yuksalish, tanglik, depressiya, jonlanish
fazalaridan iborat. Vaqtga nisbatan har 20—25-yilda takrorlanib turadigan uzoq va har 5
—10-yilda takrorlanadigan qisqa I.s. bor. Alohida I.s. bir-biridan davomiyligi va jadalligi
boʻyicha keskin farqlanadi. Shu bilan birga ularning hammasi bir xil fazalarga ega boʻladi.
Siklning eng yuqori nuqtasida iqtisodiyotda toʻliq bandlik kuzatiladi va i.ch. toʻliq yoki
deyarli toʻliq quvvat bilan ishlaydi. Siklning bu fazasida narx dsi oʻsish tamoyiliga ega
boʻladi, iqtisodiy faollikning oʻsishi toʻxtaydi. Tanglik fazasida i.ch. va bandlik qisqaradi,
ammo narxlar pasayish tamoyiliga berilmaydi. Tanglikning quyi nuqtasida i.ch. va bandlik
oʻzining eng past darajasi bilan harakterlanadi. Jonlanish fazasida i.ch. darajasi koʻtariladi,
bandlik esa toʻliq bandlik dara-jasigacha oʻsadi.Sobiq sovet ittifoqi davrida iqtisodiy sikl
doimo yuksalish darajasida bo'lgan.Ittifoqning parchalanishiga esa AQSH ning
g'alamisligi sababchi bo'lgan.SSSR ning oxirgi prezidenti Mixail Sergeyevich Garbachyov
AQSH ning laycha iti bo'lganva aynan u sobiq ittifoqni parchalagani uchun AQSH
hukumatidan 15MLRD dollorlik mukofot olgan
Iqtisodiyot nazariyasida I.s.ning asosiy sababi yalpi talab bilan yalpi taklif oʻrtasidagi
muvozanatning buzilishi va uning yana kaytadan tiklanishi tarzida izohlanadi. I.s. milliy
iqtisodiyotning oʻzini oʻzi tartibga solishi usullaridan biridir.
Iqtisodiy sikl fazalari
23.1 -rasm.
6
7
Hozirgi zamon iqtisodiy sikllari XIX va XX asr birinchi yarimidagi sikllardan
sezilarli farq qiladi. Shu sababli, hozirgi zamon iqtisodiy qarashlarda faqat ikki
faza retsessiya va yuksalish ajratiladi. Retsessiya fazasi inqiroz va turg‘unlikni,
yuksalish fazasi esa jonlinish va o‘sishni qamrab oladi.
Milliy ishlab chiqarish hajmining me’yorida pasayishi retsessiya deb nomlanadi.
a
t
iqtisodiy sikl.
Ko’rib chiqdikki, AQSh iqtisodiyotining uzoq muddatli tendensiyasi
iqtisodiy o’sishning bir omili. Ammo, iqtisodiy o’sish odatda iqtisodiy sikl deb
nomlanadigan iqtisodiy noturg’unlik davri tufayli to’xtab qoladi. Bir necha
yillar mobaynida iqtisodiy sikl iqtisodiy faoliyat darajasini pasayib, ko’tarilish
tendemsiyasini o’zgartirmoqda. Yakka tartibdagi ko’tarilib, pasayishlar
davomiy va yuqori darajada o’zgarib bormoqda.
• Retsessiya yoki inqiroz umumiy ishlab chiqarish, daromad va ish bilan
ta’minlanishdagi pasayish davri hisoblanadi. 6 oy yoki undan ham ko’proq vaqt
mobaynida davom etadigan bunday davr iqtisodiyotning ko’p sektorlarida ish
faoliyatining keng tarzda qiaqarishi bilan baholanadi. YIMdagi pasayishlar bilan
bir qatorda, ishsizlikda sezilarli darajada ko’tarilshlar kuzatiladi. 7.2 jadval 1950
yildan beri AQShda 10 gayaqin inqirozlar kuzatilganidan darak beradi.
• Turg’unlik yoki inqiroz
girdobida ishlab chiqarish va ish
bilan
ta’minlanish o’zining eng past ko’rsatkichiga yetadi. Bu davr uzoq vaqt yoki qisqa
vaqt mobaynida kechishib Inqirozdan keyin odatda jonlanish yoki tiklanish
alomatlari sodir bo’ladi ya’ni daromad, ish bilan ta’minlanish darajasida
ko’tarilishlar seziladi. Ba’zi vaqtlarda, iqtisodiyot yana o’zini avvalgi to’liq quvvat
bilan imkoniyatlarini erisha boshlaydi. Agar iqtisodiy o’sish imkoniyatlati
xarajatlardan oshib ketsa, deyarli barcha mahsulot va tovarlarning narxlari
ko’tarilib ketadi. Boshqaga qilib aytganda, in fl yatsiya sodir bo’ladi. Garchi ish
faoliyati sikllari bir davrni o’zida o’tib ketsa, ular davomiylik va ishlab chiqarish
imkoniyati jihatidan juda katta o’zgarishlarga yuz tutadi. Ba’zi iqtisodchilar bu
holatni ish faoliyatidagi davrlar deyishdan ko’ra ‘pasayibtushishlar’ deb ataydilar,
chunki davrlar doimiylik xarakteriga ega‘pasayibtushishlar’ esa unday xarakterga
ega emas. 1930 yillardagi ulkan iqtisodiy inqiroz AQShda 3 yil vaqt mobaynida
real YIMni 40 foiz pasayishiga olib keldi va o’n yilga biznes faoliyatida jiddiy
zarar ko’rsatdi. Qiyosan aytganda, 7.2 jadvalda berilganidek keying paytlarda
bo’lib o’tgan inqirozlar kuch va davomiylik jihatidan nisbatan zararsizroq bo’ldi.
Bu kabi iqtisodiy tanazzullar boshqa mamlakatlarda ham sodir bo’lib turadi,
albatta. Keyingi 10 yil ichida goh - gohida Argentina, Braziliya, Yaponiya,
Meksika, Germaniya va Janubiy Koreyada ham shu kabi inqirozlar kuzatildi2
3
1. 2 Sikllarning retsessiya va yuksalish orqali ro‘y
berishi
Sikllilik, ishlab chiqarishning davriy tushib turishi deyarli 200 yil davomida
bozor iqtisodiyotiga ega mamlakatlarga xos bo‘lgan.
Iqtisodiy sikllarning kelib chiqish sabablari va
ularga ta’sir ko‘rsatuvchi omillarning chuqur va izchil
ravishda tadqiq etilishi turli ko‘rinishdagi
nazariyalarning vujudga kelishiga sabab bo‘lgan.
Ko‘pchilik hozirgi zamon iqtisodchilari iqtisodiy
sikllarning ob’ektiv tavsifini tan olib, bu hodisani unga
ta’sir ko‘rsatuvchi ichki va tashqi omillarni tahlil qilish
2 McConnell, Campbell R. Economics : principles, problems, and policies 17th ed. 2008 page 190
3 McConnell, Campbell R. Economics : principles, problems, and policies 17th ed. 2008 page 195
8
orqali o‘rganishni tavsiya qiladi. Iqtisodiy sikllarni tashqi omillarning
mavjudligi bilan tushuntiruvchi nazariya eksternal nazariya deb ataladi.
Tashqi omillarga iqtisodiy tizimdan tashqarida yotuvchi va iqtisodiy
hodisalaming davriy takrorlanishini keltirib chiqaradigan omillar kiritiladi. Bu
tashqi omillar ichidan quyidagilarni ajratib ko‘rsatish mumkin:
-
urushlar, inqilobiy o‘zgarishlar va boshqa siyosiy larzalar;
-
oltin, uran, neft va boshqa qimmatli resurslar yirik konlarining ochilishi;
-
yangi hududlarning ochilishi va bu bilan bog‘liq ravishda aholi
migratsiyasi, er shari aholisi sonining o‘zgarib turishi;
-
ijtimoiy ishlab chiqarish tarkibini tubdan o‘zgartirishga qodir bo‘lgan
texnologiya, tadqiqotlar va innovatsiyalardagi qudratli o‘zgarishlar.
Iqtisodiy sikllarni iqtisodiy tizimning o‘ziga xos ichki omillari ta’sirida vujudga
kelishini asoslovchi nazariya internal nazariya deb ataladi.
Asosiy kapitalning jismoniy va ma’naviy jihatdan eskirib,
xizmat muddati tugashi va uning yangilanishi ko‘pchilik
iqtisodchilar tomonidan iqtisodiy siklni keltirib
chiqaruvchi muhim ichki omillardan biri sifatida
qaraladi.
Agar bir yoki bir necha tarmoqda mashina-
uskunalarga talabning keskin ortishini keltirib
chiqaradigan iqtisodiy o‘sish boshlansa, tabiiyki, bu hol
mashina va uskunalar to‘liq eskiradigan har 10-15 yildan
keyin takrorlanadi. Fan-texnika taraqqiyoti natijasida bu muddat qisqarib boradi va
inqirozlar tez takrorlanadi.
Shuningdek, siklni keltirib chiqaruvchi boshqa ichki
omillar ham ajratib ko‘rsatiladi:
- shaxsiy iste’molning o‘zgarishi (qisqarishi yoki
Oʻzbekiston Respublikasi Prezidentining Farmoni
Soʻnggi yillarda respublika iqtisodiyotida davlatning roli va ishtirokini qisqartirish,
iqtisodiyot tarmoqlarini boshqarishga bozor prinsiplari va mexanizmlarini keng
joriy qilish, shuningdek, aholi farovonligi va turmush darajasini oshirish boʻyicha
aniq maqsadga yoʻnaltirilgan chora-tadbirlar amalga oshirildi.
Shu bilan birga, iqtisodiyot organlarining amaldagi tuzilmasi, ularning ishini
tashkil qilish prinsip va usullari iqtisodiyotni boshqarishning zamonaviy
9
Iqtisodiy sikllarni iqtisodiy
tizimning o‘ziga xos ichki
omillari ta’sirida vujudga
kelishini asoslovchi nazariya
internal nazariya deb ataladi.
talablariga, shuningdek, iqtisodiyot tarmoqlaridagi tuzilmaviy oʻzgartirishlarga
javob bermaydi.
Xususan, iqtisodiyotning oʻzgarishi sharoitida mamlakatni ijtimoiy-iqtisodiy
rivojlantirishning asoslangan maqsadli yoʻnalishlarini (indikatorlarini)
shakllantirish, shuningdek, mavjud ichki va tashqi omillarni hamda islohotlarning
strategik ustuvor yoʻnalishlarini hisobga olgan holda iqtisodiy oʻsishning yangi
manbalarini aniqlash tizimi mavjud emas.
Iqtisodiyotning hududiy va tarmoq taraqqiyoti, shu jumladan, urbanizatsiya
salohiyatini amalga oshirish orqali mutanosiblikni taʼminlash uchun ishlab
chiqarish kuchlarini joylashtirish borasidagi ishlarni muvofiqlashtirish tizimi
kerakli darajada yoʻlga qoʻyilmagan.
Bozor tamoyillarini keng joriy etish, mahalliy ishlab chiqarishni diversifikatsiya
qilish, bozorni raqobatbardosh tovarlar bilan toʻldirish va ularni tashqi bozorlarga
yoʻnaltirish hajmlarini oshirish boʻyicha zarur tadbirlar ishlab chiqilmayapti.
Natijada, barqaror ishchi oʻrinlari yaratish darajasi pastligicha saqlanib
qolayotganligi aholini, ayniqsa, qishloq aholisini barqaror daromad manbai bilan
taʼminlash imkonini bermaydi va sifatli inson kapitalini rivojlantirishga toʻsqinlik
qiladi.
Iqtisodiyot organlari faoliyati samaradorligini tubdan oshirish, ularni mamlakatni
ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirish “lokomotiviga” aylantirish, iqtisodiyotni
boshqarishning bozor mexanizmlarini joriy etish maqsadida, shuningdek, 2017 —
2021 yillarda Oʻzbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta ustuvor
yoʻnalishi boʻyicha Harakatlar strategiyasiga asosan belgilangan vazifalarga
muvofiq:
1. Oʻzbekiston Respublikasi Iqtisodiyot vazirligi Oʻzbekiston Respublikasi
Iqtisodiyot va sanoat vazirligi etib qayta tashkil etilsin va quyidagilar uning
asosiy vazifalari etib belgilansin:
makroiqtisodiy indikatorlarni tahlil qilish va prognozlash asosida iqtisodiyotni
boshqarishning bozor mexanizmlarini joriy etish va iqtisodiyotning real sektori
holati, tashqi bozorlari konʼyunkturasi hamda global va mintaqaviy iqtisodiy
rivojlanish tendensiyalari bilan bogʻliq holda iqtisodiyot asosiy sohalarini
rivojlantirish strategiyasini shakllantirish;
xususiy tadbirkorlikni rivojlantirishni ragʻbatlantirish, ishbilarmonlik
muhitini yaxshilash va “xufiyona” iqtisodiyot ulushini qisqartirish uchun
qulay sharoit yaratish, jumladan, iqtisodiy jarayonlarda davlat ishtirokini
10
qisqartirish, byurokratik toʻsiqlarni bartaraf etish, moliyaviy va ishlab chiqarish
resurslaridan foydalanish qulayligini taʼminlash, shuningdek, kichik sanoat
zonalari salohiyatidan samarali foydalanish orqali bunga erishish;
milliy iqtisodiyotning raqobatbardoshligini oshirish va diversifikatsiya qilishni,
shuningdek, hududlar va tarmoqlarni rivojlantirish uygʻunligini taʼminlash
maqsadida ishlab chiqarish kuchlarini samarali joylashtirish, hududlarning
mavjud tabiiy va iqtisodiy resurslaridan samarali foydalanish asosida
mamlakat sanoatini rivojlantirish strategiyalarini (modellarini) ishlab
chiqish;
innovatsiya ishlanmalari va texnologiyalarini joriy qilish, mehnat unumdorligini
oshirish, ishlov berish tarmoqlarini jadal rivojlantirish va yuqori qoʻshilgan
qiymatli tayyor raqobatbardosh mahsulotlar ishlab chiqarishni kengaytirish
asosida tovar bozorlari muvozanatini taʼminlash boʻyicha tizimli chora-
tadbirlarni amalga oshirish;
eksportbop mahsulotlar ishlab chiqarishni ragʻbatlantirishga qaratilgan sanoat
siyosatini amalga oshirish, ishlab chiqarishni mahalliylashtirishni chuqurlashtirish
asosida uning importga qaramligini kamaytirish orqali milliy iqtisodiyotning
eksport salohiyatini oshirish maqsadida tashqi iqtisodiy faoliyatni
rivojlantirishning strategik yoʻnalishlarini ishlab chiqish, shuningdek,
respublika hududlari va xorijiy davlatlar oʻrtasidagi hamkorlik munosabatlarini
kengaytirish;
urbanizatsiya sohasida davlat siyosatini kuchaytirish, ishlab chiqarishlarni
oqilona joylashtirish, turarjoylarni muhandislik, transport va ijtimoiy infratuzilma
bilan birgalikda qurishni inobatga olgan holda urbanizatsiya jarayonlarini davlat
tomonidan samarali tartibga solishni taʼminlash, shuningdek, yer
uchastkalariga oid zamonaviy bozor mexanizmlarini joriy etish;
barqaror iqtisodiy oʻsishni taʼminlash, milliy iqtisodiyotning raqobatbardoshligini
oshirish, sanoat salohiyatini mustahkamlash va hududlarni kompleks rivojlantirish
maqsadida investitsiyalarni jalb qilish sohalari va tarmoqlarini aniqlash
orqali mamlakatning faol investitsiya siyosatini ishlab chiqish va amalga
oshirishda ishtirok etish;
milliy iqtisodiyotni rivojlantirish va uning raqobatdoshligini oshirishning asosiy
resurslari va omillaridan biri sifatida inson kapitalining darajasi va sifatini, ustuvor
ravishda qishloq joylarida, yaxshilash boʻyicha kompleks tahlil olib borish va
chora-tadbirlarni ishlab chiqish;
iqtisodiyot organlari faoliyatiga zamonaviy axborot-kommunikatsiya
texnologiyalarining joriy etilishini taʼminlash, kadrlarni qayta tayyorlash va
malakasini oshirish, vazirlik apparati va uning tarkibiy boʻlinmalarining, ustuvor
ravishda oʻziga biriktirilgan sohadagi aniq natijalarga erishish, oldiga qoʻyilgan
11
vazifalarni oʻz vaqtida va sifatli bajarishi uchun xodimlarning shaxsiy
javobgarligini oshirishga yoʻnaltirilgan ish shakllari va usullarini takomillashtirish;
Oʻzbekiston Respublikasi Davlat byudjeti va davlat maqsadli jamgʻarmalari
mablagʻlari hisobidan moliyalashtiriladigan loyihalarni oʻz vaqtida va sifatli
amalga oshirishda koʻmaklashish, mamlakatni rivojlantirish davlat dasturlari va
investitsiya dasturlarini shakllantirish va amalga oshirish doirasidagi loyihalarni,
ularning loyihaoldi, loyiha va tender hujjatlarini, texnik topshiriqlarni
ekspertizadan oʻtkazish boʻyicha idoralararo kompleks tizimini tashkil qilish.
2. Oʻzbekiston Respublikasi Iqtisodiyot va sanoat vazirligi mamlakatni ijtimoiy-
iqtisodiy va industrial rivojlantirish sohasida davlat siyosatini, shuningdek,
Oʻzbekiston Respublikasi investitsiya siyosatining strategiyasini ishlab chiqish va
amalga oshirish boʻyicha vakolatli davlat organi etib belgilansin.
3. Belgilab qoʻyilsinki:
Oʻzbekiston Respublikasini rivojlantirish davlat dasturlari va investitsiya dasturlari
Oʻzbekiston Respublikasining oʻrta muddatli investitsiya siyosati strategiyasi
asosida ishlab chiqiladi;
Oʻzbekiston Respublikasining oʻrta muddatli investitsiya siyosati strategiyasi
Oʻzbekiston Respublikasi Iqtisodiyot va sanoat vazirligi tomonidan Oʻzbekiston
Respublikasini 2030 yilgacha ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirish Konsepsiyasi,
hududlar va tarmoqlarni rivojlantirish konsepsiyalari, shuningdek, Oʻzbekiston
Respublikasi Prezidenti va Oʻzbekiston Respublikasi Hukumati tomonidan
tasdiqlangan dastur va qarorlar asosida shakllantiriladi;
Oʻzbekiston Respublikasi Iqtisodiyot va sanoat vazirligi tomonidan oʻz vakolati
doirasida qabul qilingan va normativ-huquqiy xarakterga ega qarorlarining ijrosi
davlat va xoʻjalik boshqaruvi organlari, mahalliy davlat hokimiyati organlari,
mulkchilik shakli va idoraviy boʻysunuvidan qatʼi nazar, barcha xoʻjalik yurituvchi
subyektlar uchun majburiy hisoblanadi;
Oʻzbekiston Respublikasi Iqtisodiyot va sanoat vazirligi, uning tizim va hududiy
tashkilotlarini moliyalashtirish va moddiy-texnik taʼminlash Oʻzbekiston
Respublikasi Davlat byudjeti, byudjetdan tashqari jamgʻarmalar va qonunchilik
bilan taqiqlanmagan boshqa mablagʻlar hisobidan amalga oshiriladi.
4. Shunday tartib oʻrnatilsinki, unga koʻra:
barcha normativ-huquqiy hujjatlar loyihalarini, shu jumladan, davlat rivojlanish
dasturlari va investitsiya dasturlarini yakuniy bosqichda Oʻzbekiston Respublikasi
12
Iqtisodiyot va sanoat vazirligi bilan kelishish Adliya vazirligiga huquqiy
ekspertizadan oʻtkazish uchun kiritishdan oldin amalga oshiriladi;
Oʻzbekiston Respublikasi Investitsiyalar boʻyicha davlat qoʻmitasi, Oʻzbekiston
Respublikasi Vazirlar Mahkamasi huzuridagi Oʻzbekiston Respublikasining
rivojlanish davlat dasturlarini moliyalashtirish jamgʻarmasi, kichik sanoat zonalari
direksiyalari Iqtisodiyot va sanoat vazirligiga rivojlanish davlat dasturlari va
investitsiya dasturlariga kiritilgan loyihalarning, shuningdek, kichik sanoat
zonalari hududida amalga oshirilayotgan loyihalarning bajarilishi yuzasidan har
chorakda maʼlumot taqdim etib boradilar;
investitsiya siyosati strategiyasi ijrosi Oʻzbekiston Respublikasi Investitsiyalar
boʻyicha davlat qoʻmitasi tomonidan davlat rivojlanish dasturlari va investitsiya
dasturlarini tayyorlash va ijrosini taʼminlash orqali amalga oshiriladi;
Oʻzbekiston Respublikasi Iqtisodiyot va sanoat vazirligi oʻz vakolati doirasida
davlat va xoʻjalik boshqaruvi organlari, mahalliy davlat hokimiyati organlariga
ular tomonidan qabul qilingan normativ-huquqiy hujjatlarni bekor qilish yoki qayta
koʻrib chiqish boʻyicha taqdimnoma kiritish huquqiga ega;
kichik sanoat zonalari hududida qiymati 7,0 million AQSH dollari ekvivalenti
hisobidan yuqori boʻlgan investitsiya loyihalarini amalga oshirish boʻyicha
maʼmuriy kengashlar qarorlari Oʻzbekiston Respublikasi Iqtisodiyot va sanoat
vazirligi bilan kelishilishi lozim;
5. Oʻzbekiston Respublikasi Iqtisodiyot va sanoat vazirligiga quyidagi maqsadlar
uchun shartnoma asosida, jumladan, xorijiy konsultantlar va ekspertlarni,
shuningdek, texnik koʻmak va grant mablagʻlarini jalb qilishga ruxsat etilsin:
investitsiya va sanoat siyosati strategiyalarini ishlab chiqish sohasida ilgʻor xalqaro
tajribani oʻrganish va tatbiq etish, shuningdek, vazirlikka yuklatilgan boshqa
vazifalar va topshiriqlarni bajarish;
vazirlik va uning tarkibiy boʻlinmalari xodimlarini qayta tayyorlash va malakasini
oshirish, shuningdek, ijtimoiy-iqtisodiy va industrial rivojlantirishning dolzarb
masalalari boʻyicha tadqiqotlar oʻtkazish, investitsiya siyosati strategiyasini ishlab
chiqish;
xorijiy mamlakatlarning tegishli vazirliklari va idoralari bilan samarali va oʻzaro
manfaatli hamkorlik oʻrnatish.
13
6. Oʻzbekiston Respublikasi Iqtisodiyot va sanoat vazirligi Moliya vazirligi va
Investitsiyalar boʻyicha davlat qoʻmitasi bilan birgalikda ishlab
chiqilgan Oʻzbekiston Respublikasini 2030 yilgacha ijtimoiy-iqtisodiy
rivojlantirish Konsepsiyasi loyihasi asosida, hududlar va tarmoqlarni
rivojlantirish konsepsiyalari hamda ekspertlar jamoatchiligi orasidagi
muhokamalarning natijalarini hisobga olgan holda 2019 yil 1 iyunga
qadar Konsepsiyaning, shu jumladan, investitsiya siyosati strategiyasini oʻz ichiga
olgan yakuniy variantini belgilangan tartibda kiritsin.
7. Prognozlashtirish va makroiqtisodiy tadqiqotlar instituti tarkibida institutning
umumiy shtat birligi doirasida 10 nafar kishidan iborat Xodimlarning malakasini
oshirish oʻquv markazi tashkil etilsin.
8. Oʻzbekiston Respublikasi Iqtisodiyot va sanoat vazirligi, Moliya vazirligi va
Oʻzbekiston Respublikasi Investitsiyalar boʻyicha davlat qoʻmitasining quyidagi
takliflariga rozilik berilsin:
a) kichik sanoat zonalari ishtirokchilari uchun imtiyoz va preferensiyalarni ularni
amaldagi ishtirokchilar uchun 2020 yil 1 yanvargacha saqlab qolgan holda bekor
qilish;
b) kichik sanoat zonalari ishtirokchilariga quyidagi huquqlarni berish:
oʻz mablagʻlari hisobiga qurilgan bino va inshootlarga (yoki ularning qismlariga)
mulk huquqini oʻrnatilgan tartibda rasmiylashtirish;
investitsiya va boshqa ijtimoiy majburiyatlarni toʻliq bajargan taqdirda, biroq
kichik sanoat zonasi ishtirokchisi maqomini olgan davridan boshlab kamida 5 yil
muddat oʻtgandan keyin, oʻzlariga berilgan binolar va inshootlarni (yoki ularning
qismlarini) xususiylashtirish;
rekonstruksiya qilish yoki kapital taʼmirlashni oʻz mablagʻlari hisobidan amalga
oshirgan taqdirda, biroq kichik sanoat zonasi ishtirokchisi maqomini olgan
davridan boshlab kamida 3 yil muddat oʻtgandan keyin, binolar va inshootlarni
(yoki ularning qismlarini) xususiylashtirish.
Shunday tartib oʻrnatilsinki, unga koʻra bino va inshootlarni (yoki ularning
qismlarini) rekonstruksiya qilish yoki kapital taʼmirlash uchun kichik sanoat zonasi
ishtirokchisi tomonidan ajratilgan mablagʻlar ularni xususiylashtirishda hisobga
olinadi.
14
9. Oʻzbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi bir oy muddatda Oʻzbekiston
Respublikasi Iqtisodiyot va sanoat vazirligining faoliyatini tashkil etish toʻgʻrisida
Oʻzbekiston Respublikasi Prezidentining qarori loyihasini belgilangan tartibda
kiritsin.
10. Oʻzbekiston Respublikasi Iqtisodiyot va sanoat vazirligi manfaatdor idoralar
bilan birgalikda ikki oy muddatda Oʻzbekiston Respublikasi Vazirlar
Mahkamasiga:
mazkur Farmon talablaridan kelib chiqib, sanoat sohasidagi xoʻjalik boshqaruvi
organlari vazifalari, funksiyalari va vakolatlarini qayta koʻrib chiqish boʻyicha
takliflar;
qonun hujjatlariga ushbu Farmondan kelib chiqadigan oʻzgartirish va
qoʻshimchalar toʻgʻrisida takliflar kiritsin.
11. Mazkur Farmonning ijrosini nazorat qilish Oʻzbekiston Respublikasining Bosh
vaziri A. N. Aripov, Oʻzbekiston Respublikasi Prezidenti Administratsiyasi rahbari
Z. Sh. Nizomiddinov va Oʻzbekiston Respublikasi Bosh vaziri oʻrinbosari —
moliya vaziri J. A. Qoʻchqorov zimmasiga yuklansin.
kengayishi);
-
investitsiyalar, ya’ni ishlab chiqarishni kengaytirish, uni yangilash va yangi
ish joylarini vujudga keltirishga yo‘naltiriladigan mablag‘lar hajmi;
-
ishlab chiqarish, talab va taklif hajmiga ta’sir ko‘rsatishga qaratilgan davlat
iqtisodiy siyosatining o‘zgarishi.
Iqtisodiy siklning kelib chiqishini faqat eksternal yoki internal nazariya orqali
tushuntirish ko‘pam to‘g‘ri bo‘lmaydi. Iqtisodiy sikl va umuman iqtisodiy
tizimdagi miqdoriy va sifat o‘zgarishlar tashqi va ichki omillarning birgalikdagi
ta’siri oqibatida kelib chiqishi mumkin.4
Sikl to‘g‘risidagi nazariyalar, uning asosiy turlari.
Iqtisodiyotning siklli rivojlanishi sabablarini izohlash orqali bir qator
nazariyalar vujudga kelgan. Ulardan asosiylarini ko‘rib chiqamiz.
1.3. Inqirozlarning mazmuni va turlari
4
15
Iqtisodiy faollikning o‘sishi, iqtisodiyotning ravnaq topishi, uning turg‘unlik
bilan almashinib turishiga yagona sabab pul oqimining o‘zgarishidir. Tovarlarga
talabning ortishi nati-jasida savdo hajmi, chakana narx o‘sib, ishlab chiqarishning
kengayishiga olib keladi.
Pul oqimi (iste’mol sarflari summasi) pul miqdorining o‘zgarishi natijasida
o‘zgaradi. Pul miqdorining kamayishi iqtisodiy faoliyat faolligini pasaytiradi.
Pul va kredit tizimi beqaror tavsifga ega ekanligi sababli pul oqimini
barqarorlashtirish qiyinlashadi. Hozirgi paytda kredit pullari to‘lov va muomala
vositasi sifatida asosiy rolni o‘ynaydi. Aynan bank tizimi kredit pullarni yaratadi,
shunga ko‘ra, pul oqimining o‘zgarishida banklarning hisob stavkalari katta
ahamiyat kasb etadi. Bu nazariyaning ayrim tarafdorlari pulni harakatga keltiruvchi
kuch sifatida qarab, uni muvozanat buzilishiga asosiy sabab deb ko‘rsatadi.
Ikkinchi guruhi esa pul tizimi mutanosiblikni buzmaydi, faqat uning
buzilishiga olib keluvchi boshqa omillar uchun sharoit yaratadi, degan fikrni ilgari
suradilar. SHunga mos ravishda monetar va nomonetar yo‘nalish vujudga keldi.
Monetar nazariyaning e’tiborga loyiq tomonlari sifatida quyidagilarni keltirish
mumkin:
1) yuksalish fazasi davrida kreditni kengaytirish tufayli kelib chiqqan ishlab
chiqarish tuzilmasidagi nomutanosibliklari tahlil qilinadi;
2) mazkur nomutanosibliklarning salbiy natijasida sifatida kelib chiquvchi
inqirozlar tahlil qilinadi.
Siklik Ta’sir: Uzoq-Muddatli va Qisqa Muddatli
Garchi iqtisodiy sikl iqtisodiyotda har qachon kuzatilsada, u turlicha
segmentlarga turlicha yo’llar orqali turlicha darajalarda ta’sir ko’rastadi. Asosiy
tovarlarni ishlab chiqarayotgan fi rmalar va ishlab chiqarish tarmoqlari va uzoq
muddatli iste’mol tovarlariga iqtisodiy sikl katta ta’sir ko’rsatadi. Imkoniyat
darajasida, fi rmalar asosiy tovarlarni ishlab chiqarishni kechiktirib turishlari
mumkin. iqtisodiyot oqsayotgan bo’lsa, ishlab chiqaruvchilar yangi asbob-
uskunalami xarid qilishni va yangi zavod-fabrikalarni qurilishini kechiktirib turadi.
Iqtisodiyotning istiqboldagi ahvoli asosiy tovarlarni ishlab chiqarilish ko’lamini
oshirishni kafolatini bermaydi. Ishlab chiqarish imkoniyatlari yaxshi bo’lganda,
asosiy tovarlar odatda, ular umuman foydalanishdan chiqarilishidan avval
boshqasiga almashtiriladi. Ammo, inqiroz qo’ng’irog’i bong ursa, fi rmalar
o’zlarining eski uskunalarini ta’mirlab, ularni qayta foydalanishga jalb etadi.
Natijada, asosiy tovarlarga qo’yiladigan investitsiyalar keskin sur’atda pasayib
ketadi. Ishlab chiqarish qudrati yuqori bo’lgan firmalar muomaladan chiqib
16
ketayotgan sarmoyani o’rniga qo’yishga bosh qotirmaydilar. Ular uchun, sof
investitsiya salbiy ko’rinishda bo’lishi mumkin. Bu holat avtomobillar va asosiy uy
jihozlari kabi uzoq muddatli foydalanib bo’ladigan iste’mol tovarlariga ham
taa’luqlidir. Qachon iqtisodiy inqiroz yuz bersa va uy-xo’jaliklar o’z byudjetlarini
qisqartirsa, bu mahsulotlarni xarid qilinishi sekinlashadi. Oilalar yangi uy johozlari
yoki avtomobillar sotib olish o’rniga eskilarini ta’mirlashga tushib ketadilar hamda
bu mahsulotlarni ishlab chiqarayotgan firmalar bundan katta aziyat chekadilar.
Aksincha, xizmatlar ko’rsatish sohasi va qisqa muddatli mahsulotlarni ishlab
chiqaruvchi tarmoqlar har qalay inqirozning bunday keskin oqibatlaridan
uzoqroqda bo’ladilar. Odamlar endi kerakli tibbiy va qonuniy xizmatlarga
xarajatlarni qisqartirmaydilar. Inqiroz garovga narsa qo’yib pul beruvchi
garovxona egalari va bankkrotlik ishlari bilan shug’ullanuvchi huquqshunoslik fi
rmalariga qaysidir darajada foyda keltiradi. Chunki ular inqiroz ketidan ancha pul
ishlab olishlari mumkin. Oziq-ovqat va kiyim-kechak kabi qisqa muddatli
tovarlarning xaridlarini kechiktirib bo’lmaydi. Qisqa muddatli tovarlarning
xaridlarining sifati ham, miqdori ham pasayadi, lekin bu ko’rsatkich asosiy va
uzoq muddatli tovarlarda kuzatilmaydi.5
Shunday qilib, bu nazariya jamg‘arishning davriy ravishda oshib ketishi va
mutanosiblik buzilishining asosiy sababi sifatida pulning xarakterini ko‘rsatadilar.
Nomonetar nazariya tarafdorlari esa texnologik o‘zgarishlar, yangiliklar,
ixtirolarning ahamiyatini alohida ta’kidlab, ularning pul jamg‘arishning ko‘payib
ketishidagi rolini ko‘rsatishadi. Monetar va nomonetar nazariyalar o‘rtasidagi farq
uncha katta bo‘lmasdan, biri ikkinchisini to‘ldiradi.
Har ikkala nazariya ham oxir-oqibat iqtisodiy faollikning o‘zgarishiga
iste’mol emas, balki investitsiya sabab bo‘ladi, degan fikrni ilgari suradi.
Fetarlicha iste’mol qilmaslik nazariyasi. Bu nazariyada daromadlarni ko‘proq
jamg‘arib, etarli darajada iste’mol qilmaslik iqtisodiyot siklli rivojlanishining
sababi qilib ko‘rsatiladi:
1)
mablag‘ni jamg‘arish, boshqacha aytganda xazinaga aylantirish
turg‘unlikka olib kelishi mumkin, chunki bu mablag‘ investitsiyalash uchun
foydalanilmaydi;
2)
pulni jamg‘arish iste’molga sarflarini qisqartirib, iste’mol tovarlariga
talabning qisqarishiga olib keladi.
3)
investitsiyaga nisbatan pul shaklidagi jamg‘arish hajmi o‘sib, iste’mol
tovarlariga talab kamayib borishi sharoitida, taklif ortganda, narx pasayadi,
iste’mol tovarlari bozoridagi nomutanosiblik inqirozga olib keladi.
5
17
Jamg‘arish nazariyasi. Bu nazariya iqtisodiy siklni ishlab chiqarish vositalari
yoki kapitallashgan investitsion tovarlar ishlab chiqarish hajmi bilan bog‘laydi.
Kunlik va uzoq muddat foydalaniladigan iste’mol tovarlari hamda investitsion
tovarlar ishlab chiqarish sikllari o‘rtasida katta farq mavjud bo‘ladi.
Kunlik iste’mol tovarlari doimiy iste’mol qilinishi sababli, ularni iste’mol qilish
hajmi o‘zgargan taqdirda ham iqtisodiy faollikda uncha katta o‘zgarishlar sodir
bo‘lmaydi.
Uzoq muddat foydalaniladigan tovarlar domiy ravishda emas, balki iste’molchi
daromadi ko‘paygan taqdirda sotib olinadi. SHu sababli, bunday tovarlarga talab
barqaror emas. Ishlab chiqarishni uzluksiz davom ettirish talabi esa investitsion
tovarlarni doimiy ishlab chiqarish zarur qilib quyadi.
18
II–bob: MOLIYAVIY SIYOSAT
2.1. MOLIYA SIYOSATINING MAZMUNI VA AHAMIYATI
Har qanday jamiyatda ham davlat sub’ekt sifatida o‘ziga yuklatilgan burch,
vazifa va funksiyalarni bajarishda moliyadan foydalanadi. Ushbularni hayotda
amalga oshirish jarayonida moliya siyosati yetakchi o‘rinni egallaydi.
Siyosat – bu davlatning o‘z funksiyalarini va vazifalarini amalga oshirishga
qaratilgan hamma yo‘nalishlar, chora va tadbirlar yig‘indisidir. Ijtimoiy
munosabatlar sohalariga bog‘liq holda va uni siyosiy ta’sir ko‘rsatuvchi ob’ekt deb
qaraganimizda – iqtisodiy va ijtimoiy, madaniy yoki texnik, moliya yoki kredit,
ichki yoki tashqi siyosatlar to‘g‘risida fikr yuritamiz.
Siyosatning asl ma’nosi davlatni boshqarish san’ati degan ma’noni
anglatadi.
Siyosat, siyosiy ta’sir yoxud siyosiy boshqarish uch muhim elementlardan
iborat bo‘ladi:
Birinchidan, jamiyatning hayotiga oid bo‘lgan asosiy vazifalar va
maqsadlar aniqlanadi va belgilanadi;
Ikkinchidan, shu aniqlangan istiqbolli va yaqin kelajakdagi vazifalar va
maqsadlarga erishish uchun eng qulay, eng yaxshi natija beradigan chora-tadbirlar
ishlab chiqiladi;
Uchinchidan, shu aniqlangan va belgilangan vazifalarni bajarish tashkil
etiladi.
Iqtisodiy siyosat – xo‘jalik yuritishning tamoyillari va shakllari,
iqtisodiyotni rivojlantirish vazifalarini yechishdagi usullar, chora-tadbirlar va
faoliyatlar yig‘indisidir. Iqtisodiy siyosat jamiyat rivojlanishining turli
bosqichlarida turlicha bo‘lishi, iqtisodiy rivojlanish darajasiga qarab o‘zgarib
turishi mumkin. Iqtisodiy siyosat o‘z ichiga:
-
moliya-fiskal siyosati;
-
pul-kredit siyosati;
-
investitsiya siyosati;
-
narx siyosati;
-
tashqi iqtisodiy faoliyati siyosati kabilarni oladi.
Moliya siyosatini ishlab chiqish va hayotga tadbiq etish jarayonida
davlatning oldida turgan vazifalarni bajarishga, jamiyat iqtisodiy manfaatlariga
ta’sir etish shart-sharoitlari yaratiladi.
Moliya siyosati – bu moliyaviy resurslarni jamlash, ularni davlatning o‘z
funksiya va vazifalarini amalga oshirish uchun taqsimlash va ishlatish shakl hamda
usullarida tizimli namoyon bo‘luvchi tadbirlar yig‘indisidir.
19