ISHLAB CHIQARISH JARAYONI AUDITI
REJA:
1. Korxona faoliyatida ishlab chiqarish xarajatlari auditining maqsadi,
vazifalari va axborot manbalari
2. Korxonada ishlab chiqarish xarajatlari auditini o’tkazishni rejalashtirish
3. Korxona faoliyatida ishlab chiqarish xarajatlari auditini o’tkazish tartibi
4. Tekshiruv jarayonida olingan ma’lumotlar asosida ishlab chiqarish
xarajatlari auditi natijalarini umumlashtirish
Tayanch so’z va iboralar: Ishab chiqarish jarayoni, ishlab chiqarish
xarajatlari, inventarizatsiya, me’yordan chetlanishlar, tannarx, ombor-
tayyorlov xarajatlari, ombor hisoboti, ishlab chiqarish hisoboti, xarajatlar
smetasi, tugallanmagan ishlab chiqarish, kalkulyatsiya, material qiymatliklar
kamomadi, ta’minot jarayonlari.
1.Korxona faoliyatida ishlab chiqarish xarajatlari auditining maqsadi,
vazifalari va axborot manbalari
Ishlab chiqarish jarayoni - bu kishilarni o’zlarining iste’moli uchun zarur
bo’lgan moddiy va ma’naviy ne’matlarni yaratishga qaratilgan maqsadga
muvofiq faoliyatidir. Moddiy va ma’naviy ne’matlar yaratish, turli xizmatlar
ko’rsatish jarayoni kishilar iqtisodiy faoliyatining asosiy tomonidir. Ma’lumki,
har qanday ishlab chiqarish, birinchi navbatda, mehnat jarayonidir yoki
boshqacha qilib aytganda, tabiatdagi bor narsalarning ko’rinishini o’zining
iste’moli uchun muvofiq holga keltirish uchun qilingan mehnat faoliyatidan
iboratdir. Ana shu mehnat jarayonida kishilar, eng avvalo, tabiat bilan, uning
kuchlari va ashyolari bilan hamda bir-birlari bilan o’zaro ma’lum
munosabatda bo’ladilar. Ishlab chiqarish jarayonida bo’ladigan bu
munosabatlarning shakllari va xususiyatlarini o’rganish hamda ularni bilgan
holda ishlab chiqarishni ongli tashkil etish oliy maqsadga, ya’ni cheklangan
iqtisodiy resurslardan unumli foydalanilgan holda kishilarning o’sib boruvchi
ehtiyojlarini qondirish maqsadiga erishishning birdan-bir yo’lidir.
Moddiy ne’matlar ishlab chiqarish va xizmatlar ko’rsatishning ichki
qonuniyatlari va uning rivojlanish xususiyatlari ko’pgina iqtisodchi olimlar
tomonidan ko’rsatib berilgan. Ular mehnat kishilar yashashining umumiy
asosidir deb ta’riflaydilar. Demak, mehnat iste’mol qiymatlarini yaratuvchi
sifatida, foydali mehnat sifatida kishilarning yashashi uchun hech qanday
ijtimoiy shakllarga bog’liq bo’lmagan holda abadiy tabiiy zaruriyatdir, mehnat
bo’lmaganda kishi bilan tabiat o’rtasida modda almashinuvi ham mumkin
bo’lmas edi. Kishilar o’zlarining ongli maqsadga muvofiq unumli mehnati
bilan tabiat moddalarining shakllarini o’zgartiradilar va iste’moli uchun zarur
bo’lgan mahsulotni vujudga keltiradilar. Mehnat jarayonida kishilar bilan
tabiat o’rtasida moddalar almashinuvi bilan birga insonning o’zi ham har
tomonlama kamol topib boradi, ya’ni kishilar o’zining mehnatga bo’lgan
qobiliyatini, bilimini oshiradi va ularni amalda qo’llashni kengaytirib boradi.
Shunday qilib, ishlab chiqarish jarayoni iste’mol qiymatlarni vujudga keltirish
uchun maqsadga muvofiq qilinadigan harakatdir, tabiat yaratgan narsalarni
kishi iste’moli uchun o’zlashtirib olishdir, kishi bilan tabiat o’rtasidagi modda
almashuvining umumiy shartidir, kishi hayotining abadiy tabiiy sharoitidir.
Ishlab chiqarish xarajatlari va mahsulotlar tannarxini hisoblashni
auditorlik tekshiruvidan o’tkazishdan maqsad:
- sodir bo’lgan xo’jalik muomalalarini hisobga olib, tannarxning to’g’ri
shaklllanishini O’zbekiston Respublikasi me’yoriy hujjatlari talablariga
muvofiqligini aniqlagan holda, ishlab chiqarish xarajatlarining yuzaga chiqishi
va javobgarlik markazlari bo’yicha hisobga olish va soliq to’lanadigan
bazaning aniq hisob-kitobini yuritish va bu orqali ishlab chiqarish xarajatlari
hamda korxona sarflarini boshqarishni tashkil etishdan iborat
Ishlab chiqarish xarajatlari va mahsulotlar tannarxini hisoblashni
auditorlik tekshiruvidan o’tkazishda quyidagi vazifalar mavjud:
-ishlab chiqarish xarajatlarini o’rganish va ularning holatiga baho
berish;
-mahsulot tannarxini pasaytirish bo’yicha belgilangan rejaning
bajarilishi va dinamikasini nazorat qilish;
-ishlab chiqarish xarajatlarining iqtisodiy elementi va kalkulyatsion
moddalari bo’yicha o’rganish va ularga baho berish;
-tannarxning o’zgarish sabablarini aniqlash va unga ta’sir etuvchi
omillarni miqdor jihatidan hisoblash;
-ayrim turdagi mahsulot tannarxini xarajat moddalari bo’yicha tahlil
etish;
-tannarxni pasaytirish bo’yicha mavjud imkoniyatlarni aniqlash va
boshqalar.
Korxonalarda ishlab chiqarish xarajatlari hisobini tartibga soluvchi
asosiy hujjat- O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 1999 yil 5-
fevraldagi 54-sonli qarori bilan tasdiqlangan «Mahsulot(ish,xizmat)larni ishlab
chiqarish va realizatsiya xarajatlarining tarkibi hamda moliyaviy natijalarni
shakllantirish tartibi to’g’risidagi Nizom» bo’lib hisoblanadi.
Ishlab chiqarish xarajatlari hisobining to’g’riligini va mahsulot, ish
hamda xizmatlar tannarxi to’g’risidagi hisobotni tuzishning to’g’riligini
nazorat qilish uchun quyidagilarni tekshirish lozim: hisobot davridagi haqiqiy
xarajatlarning ishlab chiqarish xarajatlari schyotlarida o’z vaqtida, to’liq va
ishonarli aks ettirilishi; ishlab chiqarishga xarajat qilingan xom ashyolar,
materiallar, yoqilg’ilar, extiyot qismlar va yoqilg’i-moylash materiallarini
baholashning tug’riligi; belgilangan xarajat smetalari, lavozim maoshlari, tarif
stavkalari, ishlab chiqarish xodimlarining mehnatiga haq to’lash va
mukofatlash haqidagi Nizomga rioya qilish ustidan nazoratning
ta’minlanganligi; noishlab chiqarish sarflari va yo’qotishlarning paydo bo’lish
sabablari hamda hisobdan o’chirilishning asoslanganligi; ularni kamaytirish
bo’yicha qabul qilingan chora-tadbirlar; asosiy vositalar va nomoddiy
aktivlarga eskirish hisoblashning to’g’riligi; tovar-moddiy boyliklarning hisob
bahosidan chetga chiqqan summalar (transport tayyorlov xarajatlari)ni
hisobdan o’chirishning to’g’riligi; tovarlar, YoMM va boshka qiymatliklar tabiiy
kamayishini hisobdan o’chirishning to’g’riligi; quyidagi xarajatlarni maxsulot
(ish,xizmat)lar tannarxiga qo’shishning to’g’riligi va asoslanganligi; ta’sis
hujjatlariga muvofiq qo’shma korxonada ishlab chiqarishda bevosita
ishlaydigan chet el fuqarolariga berilgan turar joylar va kommunal xizmatlar
uchun to’lovlar; xizmat safarida va yo’lda bo’lgan vaqt, turar joy ijarasi,
xizmat safari joyiga borib qaytish yo’l xarajatlari uchun tasdiqlangan
me’yorlar doirasida,ishlab chiqarish faoliyati bilan bog’liq chet el xizmat
safari xarajatlari.
Asosiy xarajatlar, ishlab chiqarishni tashkil etish va boshqarish
xarajatlarining to’g’ri va asoslangan hamda me’yorlarga muvofiqligini
tekshiriladi. Mahsulot (ish,xizmat) larning rejadagi va hisobot
kalkulyatsiyasining to’g’riligini xarajat moddalari bo’yicha tekshiriladi.
Natijada reja va haqiqiy tannarx o’rtasidagi tafovutlarni moddalar bo’yicha
tahlil qilinib, tafovutlar sababini aniqlanadi. Xom ashyo va materiallar
sarflashning to’g’riligi, baholar to’g’riligini tekshirish metodlari, mahsulot
(ish,xizmat) birligiga to’g’ri keladigan sarf me’yoriga rioya qilinishi
tekshiriladi. Brak (yaroqsiz) dan ko’rilgan yo’kotishlar va ishlab chiqarish
xarajatlari schyotlarini yopishning to’g’riligini tekshirish.
Auditor shuni yaxshi bilishi zarurki, mahsulot(ish,xizmat)lar tannarxi
buxgalteriya hisobida oddiy faoliyat turlari bo’yicha hisobot davrida mahsulot
ishlab chiqarish (ish bajarish,xizmat kursatish) va realizatsiya bilan bog’liq
ҳисобот давридаги ҳақиқий харажатларнинг ишлаб чиқариш
харажатлари счётларида ўз вақтида, тўлиқ ва ишонарли акс
эттирилиши
ишлаб чиқаришга харажат қилинган хом ашёлар, материаллар,
ёқилғилар, эҳтиёт қисмлар ва ёқилғи-мойлаш материалларини
баҳолашнинг тўғрилиги
белгиланган харажат сметалари, лавозим маошлари, тариф
ставкалари, ишлаб чиқариш ходимларининг меҳнатига ҳақ тўлаш
ва мукофотлаш устидан назоратнинг таъминланганлиги
ноишлаб чиқариш сарфлари ва йўқотишларнинг пайдо бўлиш
сабаблари ҳамда ҳисобдан чиқарилишнинг асосланганлиги
маҳсулот ишлаб чиқариш (иш, хизмат) учун қилинадиган
харажатларнинг туркумланишини
харажатларни калькуляция моддалари бўйича ҳисобга олиш ва ҳисобдан
чиқариш (тақсимлаш)
яроқсизлик (брак) дан ва бекор туриб қолишдан кўрилган йўқотишлар
тугалланмаган ишлаб чиқаришни аниқлаш
билвосита сарфларни тақсимлаш
sarflar yig’indisi kabi aniqlanadi.
Tannarx soliqqa tortish maqsadlarida hisob elementi sifatida esa
soliqqa tortiladigan bazani kamaytiradigan miqdor bo’lib hisoblanadi. Ushbu
ta’rifdagi tafovut faqat shaklan ya’ni atamashunoslik nuqtai nazaridan emas,
balki miqdor jihatidan hamdir. Chunki, soliqqa tortish maqsadida
hisoblanadigan tannarxga odatdagi faoliyat turlariga doir sarflar belgilangan
me’yor(limit)lar va cheklashlarni hisobga olgan holda qo’shiladi. Mahsulot
ishlab chiqarish (ish bajarish,xizmat ko’rsatish) xarajatlari to’langan vaqtidan
qat’iy nazar (oldin yoki keyinchalik to’langan), qaysi hisobot davriga taalluqli
bo’lsa, shu davr tannarxiga qo’shiladi. Xo’jalik faoliyatidagi faktlarning
vaqtinchalik aniqlik tamoili tannarxni to’g’ri shakllantirish uchun tovar-
moddiy zahira (ish,xizmat)lar qiymatining to’langanlik fakti emas, balki ularni
ishlatish(sarflash) fakti ahamiyatli ekanini bildiradi. Masalan, auditorga
tekshiruv o’tkazish uchun taqdim qilingan hujjatlar mazmunidan ma’lum
bo’lishicha, tekshirilayotgan korxona tomonidan o’tgan yili dekabr oyida
keyingi yil uchun ishlab chiqarish binolarining ijara haki to’langan. Ushbu sarf
shu vaqtning o’zida ya’ni o’tgan yili dekabr oyida maxsulot(ish,xizmat)lar
tannarxiga olib borilgan. Auditor ushbu xujalik muomalasini asossiz, ya’ni
o’tgan yildagi mahsulot (ish,xizmat) lar tannarxini sun’iy ravishda oshirgan
va moliyaviy natijani hamda foyda solig’ini pasaytirgan deb topdi va tuzatish
kiritishni tavsiya qildi. Shu bilan birga to’langan ijara haqi keyinga yil
davomida umumiy summaning 1/12 qismi miqdorida har oyda xarajatga
hisobdan o’chirishi lozimligini tushuntirdi. Xarajatlarni hujjatlashtirish tamoyili
auditorning xarajatlarni asoslash uchun isbotlovchi hujjatlarning mavjudligi,
hamda ushbu muomalalarni buxgalteriya hisobida aks ettirishning to’g’riligini
tasdiqlash vazifasini belgilab beradi.
Yuqorida nomi qayd qilingan, «Xarajatlar tarkibi to’g’risidagi Nizom»ga
muvofiq barcha xarajatlar quyidagicha guruhlanadi:
1.Mahsulotlarning ishlab chiqarish tannarxiga kiritiladigan xarajatlar:
a)bevosita va bilvosita moddiy xarajatlar;
b) bevosita va bilvosita mehnat xarajatlari;
v)boshka bevosita va bilvosita xarajatlar,shu jumladan ishlab chiqarish
xususiyatiga ega bo’lgan ustama xarajatlar.
2.Ishlab chiqarish tannarxiga kiritilmasdan, davr sarflari tarkibida
hisobga olinib, asosiy faoliyatdan olingan foyda hisobidan qoplanadigan
xarajatlar:
a)sotish xarajatlari;
b)boshqaruv xarajatlari(ma’muriy sarf-xarajatlar);
v)boshqa muomala xarajatlari va zararlar.
3.Xo’jalik yurituvchi sub’ektlarning umumxo’jalik faoliyatidan olingan
foyda yoki ko’rilgan zararlarni hisoblab chiqarishda hisobga olinadigan, uning
moliyaviy faoliyatiga doir xarajatlar:
a)foizlar bo’yicha sarflar;
b)xorijiy valyuta muomalalari bo’yicha salbiy kurs tafovutlari;
v)qimmatli kog’ozlarga qo’yilgan mablag’larni qayta baholash;
g)moliyaviy faoliyatga doir boshqa xarajatlar.
4.Foyda solig’ini to’lagunga qadar bo’lgan foyda yoki zararlarni
hisoblab chiqarishda hisobga olinadigan favqulodda zararlar.
2.Korxonada ishlab chiqarish xarajatlari auditini o’tkazishni rejalashtirish
Har kanday faoliyat, xususan auditorlik faoliyati ham samarali bo’lishi
uchun dastavval, uning puxta va aniq rejasi yoki dasturini tuzish lozim.
Ularning mazmuni qo’yilgan maqsad va uni bajarish uchun belgilangan aniq
vazifalardan kelib chiqadi. Tannarx auditining maqsadi xususan
quyidagilardan iborat: buxgalteriya hisobida tannarx bilan bevosita bog’liq
xarjatlarning holatini ekspertiza yo’li bilan baholash, yillik moliyaviy hisobot
ma’lumotlarining xaqqoniyligini tekshirish.
Tannarx auditini rejalashtirish chog’ida auditorlik tashkiloti tomonidan
qo’llaniladigan me’yorlar bilan belgilanadi. Yuqorida ta’kidlanganidek, audit
rejasini puxta tuzmasdan sifatli auditorlik tekshiruvi o’tkazish mumkin emas.
Amalda, auditni rejalashtirish jarayoni auditorlik tashkiloti bilan xo’jalik
yurituvchi sub’ekt o’rtasida shartnoma tuzilgunga qadar boshlanadi. Bu holat
ko’p hollarda, agar mijoz bilan shartnoma tuzilmasa, auditni rejalashtirish
bilan bog’liq xarajatlar qaysi manbalar hisobidan mablag’ bilan ta’minlanishi
to’g’risidagi savolni yuzaga keltiradi. Keyinchalik shartnoma tuzilgan holda
auditni dastlabki rejalashtirishga doir ishlar qiymati o’tkaziladigan auditorlik
xizmatining umumiy qiymatiga qo’shiladi, aks holda u auditorlik
tashkilotining mablag’lari hisobidan amalga oshirilishi lozim. Rejalashtirish
auditorlik tekshiruvini boshlangich bosqichi bo’lib, auditorlar reja tuzulgunga
qadar bevosita tekshiruv jarayonini boshlamasliklari lozim. Tannarx auditini
rejalashtirish ham quyidagi bosqichlarga bo’linishi lozim:
a) mahsulot tannarx auditini dastlabki rejalashtirish;
b) mahsulot tannarx auditining umumiy rejasini tayyorlash va tuzish;
v) mahsulot tannarx auditi dasturini tayyorlash va tuzish.
Ushbu standart har qanday korxonada auditorlik tekshiruvini
shuningdek tannarx auditini o’tkazish ham audit rejasini, ham audit dasturini
tuzishni talab etadi.
Agar auditorlik tashkilotining ko’pchilik mijozlari kichik va o’rta biznes
korxonalariga taaluqli bo’lsa, u holda unchalik katta bo’lmagan tuzatishlar
kiritilganida ko’pchilik korxonalarni tekshirish uchun mos keladigan
namunaviy audit rejasi ishlab chiqish va rejalashtirish chog’ida tannarx auditi
dasturini batafsil tuzishga maxsus e’tibor qaratish zarur. Bunday namunaviy
rejalar bir nechta bo’lib, ular bir-birlaridan turli biznesga ega korxonalar
uchun farq kilishlari mumkin. Masalan, savdo korxonalari, ishlab chiqarish va
xizmat ko’rsatish korxonalari va xokazo. Shuningdek auditor qandaydir
boshqa tamoyillar bo’yicha umumiy namunaviy rejalar ham tuzishi mumkin.
Mahsulot tannarxi auditining umumiy rejasi: mijoz faoliyati bilan
tanishish, mahsulot(ish, xizmat) bilan bog’liq dastlabki rejalashtirish,
tekshiriladigan xo’jalik yurituvchi sub’ektning ichki nazorat tizimini baholash,
tanlash hajmi va ahamiyatlilik darajasini aniqlash, mahsulot tannarxini auditi
bo’yicha dasturni tayyorlash, auditni bevosita o’tkazish jarayoni (dasturni
bajarish), bajarilgan ishlar natijalarini tahlil qilish, barcha oraliq va umumiy
hujjatlarni tayyorlash, tekshiruv natijalarini mijozga takdim etish va
xokazolarni o’z ichiga olgan holda audit o’tkazishning barcha bosqichlarini
aks ettirishi lozim.
Standartda ko’rsatilishicha, auditor umumiy rejada audit o’tkazish
muddatlari va audit o’tkazish grafigini tuzishni, auditorlik hisoboti (xo’jalik
yurituvchi sub’ekt raxbariyatiga yozma axborot) va auditorlik xulosasi
tuzishni nazarda tutishi lozim. Shundan kelib chiqib, auditor tannarx auditini
o’tkazish uchun uning muddati va grafigini tuzib olishi lozim. Rejalashtirish
chog’ida auditor quyidagilarni hisobga olishi zarur:
- kelgusi davrdagi vaqt sarfi hisob-kitobi (takroriy audit o’tkazish
xollarida) va haqiqiy mexnat xarajatlari;
- ahamiyatlilik darajasi;
- auditorlik guruhini tuzish, audit o’tkazishga jalb qilinadigan auditorlar
soni va malakasi;
- auditorlarni, ularning malakaviy darajalari va lavozimlariga muvofiq
audit o’tkaziladigan muayyan uchastkalarga taqsimlash;
- auditorlik guruxining barcha a’zolariga yo’l - yo’riq ko’rsatish, ularni
mijozning moliya-xujalik faoliyati bilan tanishtirish ;
- auditorlik guruxi rahbarining reja bajarilishi va yordamchi auditorlar
ishlari sifati ustidan nazorat o’rnatishi;
- auditorlik amallarini bajarish bilan bog’liq uslubiy masalalarni
tushuntirish.
Auditorlik tekshiruvini amalga oshirish chog’ida ko’p hollarda mijoz
faoliyatida mahsulot tannarxi bo’yicha 100% hujjatlar va jarayonlarni to’liq
tekshirish mumkin bo’lmaydi. Shu boisdan rejada auditorlik tanlash qay
tarzda amalga oshirilishini ko’rsatish zarur.
Tannarx auditi rejasi va dasturining ayrim bo’limlarini xujalik yurituvchi
sub’ekt raxbariyati bilan kelishish ko’zda tutilgan bo’lib, bunda auditorlik
tashkiloti audit uslublari va usullarini tanlashda mustaqil bo’lib qoladilar. Ko’p
hollarda bunday kelishish, mijoz faoliyatining ayrim uchastkalarini batafsilrok
tahlil etish bilan bog’liq masalalarni rejalashtirish bosqichida ko’zda tutish,
auditorning tekshiruv chog’idagi xatti - xarakatlari mijoz korxona rahbariyati
uchun tushunarli bo’lishi, shuningdek auditorning ish jadvaliga muvofiq talab
qilinadigan xujjatlar mijoz tomonidan tezkorlik bilan takdim kilinishi va
tekshiruvning u yoki bu bosqichida zarur bo’ladigan moliyaviy xizmat
xodimlarini ishdan ozod etish uchun maqsadga muvofiqdir.
Standartga muvofik tannarx auditining rejasi tuzilganidan so’ng audit
dasturi tuzilib, unda mahsulot tannarxi hisobi to’g’ri olib borilayotganligi
bo’yicha barcha auditorlik amallarining batafsil ro’yxati bayon qilinishi zarur.
Dastur auditorlar uchun batafsil yo’riknoma bo’lib, unda tekshirilishi lozim
bo’lgan buxgalterlik hisobining tannarxga oid bo’limlarini tekshirish,
shuningdek ichki nazorat tizimini tahlil qilish bo’yicha ularning barcha xatti-
xarakatlari aks etirilgan bo’lishi lozim. Audit dasturini tuzish yuzaki
bajarilmasligi lozim, chunki u auditorlar ishidagi ta’sirchan nazorat dastagi
bo’lib xizmat qiladi, dasturni har bir bo’limi bo’yicha auditor xulosalari esa
auditorlik hisoboti va auditorlik xotimasini tuzish uchun asos bo’lib xizmat
qilishi lozim.
Auditor o’z ishini shunday rejalashtirishi lozimki, buxgalteriyada
tannarxning to’g’ri hisobga olinishini, xarajatlarning to’g’ri aks ettirilishini,
moliya-xujalik muomalalarining ishonchliligini va qonuniyligini, hamda ular
buxgalteriya xisobi schyotlarida aks ettirilishining to’g’riligini o’z vaqtida va
sifatli auditorlik tekshiruvidan o’tkaziladi.
Mahsulot tannarxi auditini rejalashtirish quyidagilarni ta’minlashi lozim:
a) buxgalteriyada mahsulot tannarxiga tegishli va davr xarajatlari
xisobining holati hamda ichki nazorat tizimining samaradorligi to’g’risida
zarur axborotlarni olish;
b) bajarilishi lozim bo’lgan nazorat amallarining mazmunini, o’tkazish
vaqtini va hajmini aniqlash.
Auditni rejalashtirish kutilayotgan ishlar rejasini tuzish va auditorlik
dasturini ishlab chiqishni o’z ichiga oladi.
Kutilayotgan ishlar rejasida quyidagi ko’rsatkichlar aks ettiriladi:
- tannarx auditini o’tkazish muddati va ishlarning davomiyligi;
- bajariladigan ishlar hajmi;
- auditor qo’llaydigan usullar va amallar.
Auditor rejani yaxshi va sifatli tuzish xamda ishlarning kutilayotgan
hajmini aniq hisobga olish uchun eng avvalo:
- auditorlik tekshiruvi o’tkazish shartnomasi shartlarini o’rganishi;
- o’tkaziladigan auditning eng muhim masalalarini ajratib olishi;
- maxsus e’tibor talab qiladigan shartlarni aniqlashi;
- tekshiriladigan korxona faoliyatida mahsulot tannarxini hisobga olgan
holda yangi konunlar, nizomlar, yo’riknomalar va boshka aloqador me’yoriy
hujjatlarning auditga ta’sirini o’rganishi;
- tekshiriladigan korxonaning xarajatlar hisobi tizimi va ichki audit
tizimining ishonchlilik darajasini aniqlash;
- ichki auditorlarning ishlarini va ularni auditga jalb qilish mumkinligini
tahlil qilishi;
- ekspertlarni jalb qilish zarurligini aniqlanishi lozim.
Ishchi hujjatlarning tafsiloti tasdiqlangan moliyaviy hisobotdagi
ma’lumotlardan farq qilmasligi o’ta muhimdir. Auditorlik xulosalari yaqqol va
ikki xil ma’no bildirmaydigan bo’lishi lozim.
Auditorlik tashkilotlarining ish faoliyatini umumiy rejalashtirish ikki
bosqichga bo’linadi. Birinchi bosqichda tekshiriladigan korxona o’rganilib,
bayon qilinadi va o’tkaziladigan tekshiruvning asosiy o’lchamlari aniqlanadi,
ikkinchi bosqichda esa tekshiruv strategiyasi ishlab chiqiladi va barcha
oldinda turgan ishlarning batafsil bayoni tuziladi.
Mahsulot tannarxi auditorlik tekshiruvini rejalashtirish tekshiriladigan
korxona faoliyatini batafsil o’rganishdan boshlanadi. Auditor korxona
faoliyatini o’rganishdan ikkita maqsadni ko’zlaydi: a) audit o’tkazishni
osonlashtirish va sifatini oshirish; b) tekshiriladigan korxona iktisodini
yaxshilashga qaratilgan amaliy maslahat yordami ko’rsatish.
Korxonalarga nisbatan qo’llaniladigan qonunlar nafaqat mulkchilik
shakllariga, balki karorlar qabul qilish jarayonlarining tashkil etilishi va u yoki
bu hujjatlarni imzolash uchun javobgar shaxslarning tarkibiga xam bog’lik.
Bashkaruv jarayonini bilish nafakat auditorga zarur bo’lgan materiallarni
to’plash uchun, balki uning hisobotidan asosiy foydalanuvchilarni aniqlab,
uning ishlaridagi xatarli vaziyatlarni to’g’ri baholashda ham unga yordam
beradi. Tekshiriladigan korxonaning maksadlarini tahlil qilish, uning
muomalalarini yaxshi tushunishga imkon berib, tekshiriladigan hisobot
haqida to’g’ri fikr shaklllantirilishi uchun zarurdir. Korxonaning maqsadlarini
aniqlash uchun quyidagilarni bilish zarur: mahsulotlar va xizmatlarning asosiy
turlari; boshqa korxonalar, guruxlar bilan birlashishga oid yoki korxonaning
sotib olish, sotish bo’yicha rejalari; ilmiy tadkikot va tajriba konstruktorlik
sohasidagi yirik korxonalar; rejalashtirilgan kapital qo’yilmalar; yangi
bozorlarga chiqish rejalari; axborot texnologiyasidagi o’zgarishlar, soliqlarni
rejalashtirish strategiyasi.
Mijozning muomalalari haqidagi ma’lumotlar auditorga o’zining xatarli
holatlarini to’g’ri baholash, samarali tekshirish dasturi tuzish va uni
o’tkazishga ketadigan vaqtni tejashda yordam beradi.
Tekshiriladigan korxonaning mahsulot tannarxini shakllantirish bo’yicha
hisob yuritish siyosatini bilish auditorga har xil schyotlarni tekshirishning
samarali metodlarini ishlab chiqish imkonini beradi.
Eng muhimi, auditor amaldagi buxgalterlik hisobi tizimi tekshirilayotgan
xo’jalik yurituvchi sub’ektning xo’jalik faoliyatini ishonarli aks ettirishi hamda
tekshirilayotgan korxonadagi mavjud nazorat vositalariga qay darajada
tayana olishiga ishonch hosil qilishi lozim. Shuningdek, hisob tizimini, ya’ni
xujjatlar aylanish reja-grafigining tuzilishini, buxgalteriya xodimlarining
xizmat vazifalari qanday taqsimlanayotganligini ko’rsatishi, korxonaning
asosiy
muomalalarini
aks
ettirish
uchun
qanday
schyotlar
korrespondentsiyalari (o’zaro bog’lanishlari) qabul qilinganligi va qanday
hisob registrlaridan foydalanilayotganligi kabi masalalarni bayon qilish lozim.
Ko’pchilik auditorlar hisobni tashkil etish va uni yuritish uslubiyoti
standart, markazlashtirilgan holda tartibga solishga bo’ysundirilgan va
shuning uchun uni bayon qilishga ehtiyoj sezilmaydi degan noto’g’ri fikrga
ega. Ular bunday fikrga asoslanib auditni rejalashtirishning bu qismiga etarli
e’tibor bermaydilar. Bunday yondoshuvga yo’l qo’yib bo’lmaydi, chunki
markazlashtirilgan tizim shunga olib keladiki, unda turli korxonalar nafaqat
o’z xususiyatlarini, balki namunaviy schyotlar va registrlar nomi ostida ham
xatolarini yashiradilar. Masalan, 1010-1090 «Materiallar» schyotlari bo’yicha
qoldiqlarni balansda hisob baholarida aks ettirish hollari ko’p uchraydi. Hisob
yuritish siyosatidagi «ishlab chiqarish zahiralarining hisobi ularning o’rtacha
sotib olish bahosi bo’yicha yuritiladi» degan yozuv ostida nafaqat o’rtacha
miqdorlarni hisob-kitob qilishning xilma xil usullari, balki ulardan to’g’ridan -
to’g’ri voz kechish va materiallarni korxona uchun eng qulay bo’lgan
baholarda hisobdan o’chirish va shunga o’xshashlar yashirinishi mumkin.
Buxgalteriya xodimlari korxonada yuritiladigan oborot vedomostlari va
shunga o’xshashlarni jurnal-orderlar deb tushunib, hisob jurnal-order shaklida
yuritilishini tasdiqlashlari ham mumkin.
Har bir auditor, garchi bitta mahsulot tannarxi auditorlik tekshiruvida
to’lik ishtirok etgan bo’lsa ham, buxgalteriya hisobida xarajatlarni tartibga
solish va soliqqa tortishning mavjud tizimida istalgan xo’jalik yurituvchi
sub’ekt buxgalterlik (moliyaviy) hisobotining u yoki bu darajadagi xatolarga
yo’l qo’ymasligi o’ta murakkab ekanligini tushunib etadi.
Auditor bunday xatolarni aniqlaganida quyidagi vazifalarni xal etishi
lozim:
- buxgalterlik hisobotidagi xarajatlar bilan bog’liq xatolarning buzib
ko’rsatilishini bayonini yozish;
- buxgalterlik hisobida xarajatlar hisobining qonunchilik bilan
belgilangan koidalari xo’jalik yurituvchi sub’ekt xodimlari tomonidan
bilmasdan yoki ataylab buzilgan hollar aniqlanganida auditorlik tashkiloti
qanday ish tutishi xususiyatlarini aniqlash;
- buxgalteriya xisobotining ishonchliligiga ta’sir qiladigan xatolar
auditor tomonidan aniqlanganligi munosabati bilan xo’jalik yurituvchi sub’ekt
va auditorlik tashkiloti mas’uliyatlarini bir-biridan ajratib belgilash;
- buxgalterlik (moliyaviy) hisobotning buzib ko’rsatilish xavf-xatari
omillarini aniqlash.
Ko’pincha auditor mahsulot tannarxi auditini o’tkazish chog’ida
buxgalteriyada xarajatlarning tannarxga qanday maqsadlarda ataylab xatolar
kiritilganligini aniqlashga urinib, unga xos bo’lmagan funktsiyalarni
zimmasiga olishga xarakat qiladi (balki buxgalterlik hisoboti ma’lumotlaridan
foydalanuvchilarni chalg’itish uchun g’arazli maqsadlar ko’zlangan bo’lishi
mumkin).
Xo’jalik yurituvchi sub’ekt xodimlarining buxgalterlik hisobotida xatolar
paydo bo’lishiga olib keladigan, ataylab qilingan xatti-xarakatlari (yoki
loqaidliklari) to’g’risida xulosa qilish faqat vakolatli organ tomonidan amalga
oshirilishi mumkinligini auditor hisobga olishi zarur. Auditor uchun muhimi
aniqlangan xatolarning axamiyatli yoki axamiyatsiz ekanligi.
Agar rahbariyatga taqdim qilingan axborotlar natijalari bo’yicha tegishli
buxgalteriya hujjatlariga tegishli o’zgartishlar kiritilmagan bo’lsa, u holda
auditor audit jarayonida aniqlangan buxgalterlik hisobotidagi buzib
ko’rsatilgan faktlar to’g’risidagi ma’lumotlarni auditorlik xulosasiga kiritishi
kerak.
Auditorlar ham, tekshirilayotgan xo’jalik yurituvchi sub’ekt rahbariyati
ham shuni unutmasliklari zarurki, buxgalterlik hisobotlarini ataylab va
bilmasdan buzishlarning yuzaga kelishi uchun; shunday xatolarning oldini
olish bo’yicha choralar ko’rilmaganligi uchun; ularni bartaraf qilmaganligi
yoki kechikib to’g’rilaganligi uchun xo’jalik yurituvchi sub’ekt xodimlari
javobgardir.
· korxonada mahsulotlarni etkazib berish bo’yicha shartnoma
majburiyatlarining bajarilishini ishonarli, tezkor hisobga olishning tashkil
etilishi, tayyor mahsulotlar etkazib berish majburiyatlarining bajarilishini
hisobga olgan holda korxona xodimlari tomonidan belgilangan tartibga rioya
qilinishi;
- mahsulotlarni to’lik va o’z vaqtida etkazib bermaganlik natijasida
ko’rilgan yo’qotishlar (jarimalar, peniyalar, neustoykalar va boshqalar);
- chiqarilayotgan mahsulotlarni yangilashga doir ko’zlangan
tadbirlarning bajarilishi; mahsulot sifati ko’rsatkichlari, brak va sifatsiz
mahsulot etkazib berganlik uchun ko’rilgan zararlar;
- mahsulot chiqarish ritmi, ritmsiz ishlash sabablari, sutkalik grafiklar
bajarilmasligi oqibatida ko’rilgan zararlar;
- xom ashyolar, materiallar va ishlab chiqarish chiqitlaridan oqilona
foydalanish;
- mahsulot ishlab chiqarish va sotish haqidagi hisobot ma’lumotlarining
buxgalterlik hisobi va dastlabki xujjatlar ma’lumotlariga to’g’ri kelishi;
- mahsulotlar hisobotiga hisobot davrida tayyorlanib tugallanmagan
mahsulotlarning kiritilmaganligi va hisobotlarda boshqa qo’shib yozish
hamda chalkashliklarga yo’l qo’yilmaganligi.
Hisob siyosatida quyidagilar aks ettirilishi lozim:
Materiallarni sotib olish va tayyorlashni hisobga olish tartibi:
Ishlab chiqarishga berilgan materiallarni hisobdan o’chirish usullari:
- xar bir birligining tannarxi bo’yicha.
- o’rtacha tannarx bo’yicha (AVECO).
- moddiy ishlab chiqarish zahiralarining birinchi sotib olingan tannarxi
bo’yicha navbati bilan (FIFO)
Xarajatlarni va muomala sarflarini hisobga olish uslubi:
- maxsulotlar tannarxini shakllantiradigan xarajatlarni hisobga olish
(2010,2310,2510) balans schyotlarida amalga oshiriladi.
- to’liq bo’lmagan ishlab chiqarish tannarxi.
Umumishlab chiqarish xarajatlarini taqsimlash va hisobdan o’chirish
tartibi.
Kelgusi davr sarflarini hisobdan o’chirish tartibi:
- bir tekisda;
- mahsulot hajmiga mutanosib ravishda.
Boshqaruv va tijorat sarflarini tan olish tartibi:
- hisobot yilida ular to’lik tan olinadi.
- sotilgan va sotilmagan tovarlar (maxsulotlar) o’rtasida taqsimlanadi.
Auditor ichki nazorat tizimining ishonchliligini va tekshirish o’tkazishda
unga tayanish mumkinligi haqida asosli qaror qabul qila olishi uchun bu
tizimni o’rganadi. Nazorat tizimining ishonchliligi, uning hisob yuritishda
muayyan shaxslar qasddan qilishi mumkin bo’lgan, shuningdek tasodifiy yo’l
qo’yiladigan xatolarning oldini olish va aniqlash layoqatidan iborat. Agar
auditorning fikricha, ichki nazorat tizimi ishonchli bo’lsa, bunda u tekshiruv
ob’ektlaridan birortasi bo’yicha schyotlar yoki muomalalarni tekshirishni to’lik
yoki qisman ichki nazorat tizimining ishlashini tekshirish natijasi bilan
almashtirishi mumkin. Agar, ichki nazorat tizimi ishonchli va sezilarli darajada
izdan chiqmasdan ishlayotganligini aniqlansa, u bunday tizimdagi
buxgalterlik ma’lumotlarida ham katta xatolar yo’q deb taxmin qilishga
haqlidir. Agar mabodo ichki nazorat tizimi samarasiz bo’lsa, auditor uning
kamchiliklaridan kelib chiqadigan xatarli vaziyatlarni bartaraf qilish uchun
testlar soni va uni tanlash hajmini ko’paytirishi lozim. Ichki nazorat tizimini
ko’rib chiqishda, auditor avvalo, korxona ma’muriyatining ichki nazoratga
munosabatini, ya’ni korxona rahbarining fikrlash xususiyatlarini, ularning
rahbarlik qilish uslubini, aniq moliyaviy hisobotga munosabatini o’rganadi.
Auditor korxona atrofidagi ishchanlik muhitini ham inkor qilmasligi lozim.
O’rganishning ushbu bosqichida auditor mijoz bilan tuzilgan shartnomadan
kelib chiqadigan taxlikali vaziyatlarni baholashda to’plagan ma’lumotlaridan
foydalanadi. Lekin, u agar butun auditning taxlikali vaziyatlarini qulay deb
baholagan bo’lsa, shuningdek, korxonaning ichki nazorat tizimini ham
ishonchli deb bilmasligi lozim.
Rejalashtirish paytida ichki nazorat tizimi faoliyatining barcha
tomonlarini batafsil tahlil qilib chiqish lozim. Auditor olingan ma’lumotlarni
yagona tizimga keltirish uchun qisqacha hisobot tayyorlab, unda
quyidagilarni bayon qiladi: korxonaning faoliyat qilish sohasi va printsiplari;
rahbariyatning ishonchli hisob va nazorat tizimini yaratishga oid
majburiyatlari; rahbariyatning korxona faoliyatini nazorat qila olish layoqati.
O’zbekiston Respublikasi qonunchiligida ichki nazoratga taaluqli
kandaydir maxsus talablar yuk. Shuning uchun auditor ichki nazorat tizimini
baxolashda ikkita omilga tayanadi:
- ichki nazoratning maqsadi korxona rahbariyati uchun ham, auditor
uchun ham bir xil - buxgalteriya hisobotining ishonchliligi va ob’ektivligini
ta’minlash;
- auditorlik hisobotining tahliliy qismida ichki nazorat holatini ekspertiza
qilish natijalarini aks ettirish zarur.
Ichki nazorat tizimini baholashning asosiy maqsadi auditni
rejalashtirish, shuningdek auditorlik amallarining turlarini, o’tkazish vaqtini
va hajmini aniqlash uchun puxta zamin yaratib, ularni auditorlik
tekshiruvining dasturida aks ettirishdan iborat. Nazorat muhitining ahvoli
rahbarlarning ish uslubi, ularning dunyo qarashi, nazorat va xodimlar ustidan
nazorat maqsadini tushuntirish tizimining samaradorligiga bog’lik.
Ishlab chiqarish xarajatlarining buxgalteriya hisobi bo’yicha ichki
nazorat tizimi holatini tekshirish yuzasidan testlar
.
№
Test sinovlari bo’yicha yo’nalishlar va savollar
Javoblar
Javo
b
Ha
Yo’
q
Izoh
1
2
3
4
5
6
1 Shartlar
Yuk
xatlari,
cheklab-olish
xaritalari,
talabnomalar, naryadlar, tabellar, hisob
x
2 Haqqoniylik
Usta (brigadir) tomonidan tayyorlangan
materiallarni olish talabnomalari va ish vaqtini
x
3 Har hafta yakuni bo’yicha usta (brigadir)
tomonidan tayyorlangan mehnat va ishlatilgan
x
Korxona
da
4 To’liqlik
Yuk
xatlari,
cheklab
olish
xaritalari,
talabnomalar, naryadlar, tabellar, hisob
x
5 Javobgarlik
Naryad-topshiriqnomalar, materiallar bo’yicha
yuk xatlar va ishchi kuchiga bo’lgan ehtiyojlar
x
6 Aniqlik
Materiallarni sarflash, mehnat hisobi va ishlab
chiqarish hisobotlari bo’yicha dastlabki hujjatlar
x
7 Xarajatlar bo’yicha me’yorlar muntazam
ravishda qaytadan ko’rib chiqiladimi?
x
Korxona
da
8 Tayyor
mahsulot
to’g’risidagi
hisobot
ma’lumotlari bilan omborga kirim qilingan
mahsulotlar to’g’risidagi ma’lumotlar orasidagi
x
9 Tabaqalashtirish
Xarajatlar kalkulyatsiya elementlari va bandlari
x
1
0
Hisob
Mahsulot tannarxi bo’yicha xarajatlar hisobi va
kalkulyatsiya usuli tanlab olinganmi?
x
1
1
Xarajatlar hisobi uchun mas’ul shaxslar
tomonidan
segmentlar
bo’yicha
va
umumlashtirilgan
hisob
ma’lumotlari
x
1
2
Davriylik
Xarajatlar hisobi "Voqealarni davr bo’yicha
aniqligi" tamoyiliga javob beradimi?
x
Nazorat muhiti quyidagi elementlardan iborat:
- siyosat va boshqaruv uslublari;
- korxonaning boshqaruv tuzulmasi;
- direktorlar kengashi, xususan uning auditorlik komiteti faoliyati;
- boshkaruv funktsiyalari va mas’uliyatlarni taqsimlash uslublari;
- nazorat boshqaruv uslublari, shu jumladan ichki audit;
- kadrlar siyosati va amaliyot;
- tashqi ta’sirlar (banklar tekshiruvi, soliq nazorati).
Nazorat muhitidagi nazorat amallariga nazorat amallarining ayrim
xususiyatlari xosdir. Rahbarlar va menenjerlarning nazoratga munosabati
nazorat muhitiga eng katta ta’sir ko’rsatadi. Boshkaruvning yuqori pog’onasi
xizmatchilarning nazoratga munosabatini belgilaydi. Yaxshi boshqaruv muhiti
yuqori darajadagi ichki kommunikatsiya tizimini ta’minlaydigan, direktorlar
Kengashi huzuridagi auditorlik inspektsiyasining samarali ishlashiga yordam
beradigan, byudjetlar tizimi (biznes-reja yoki smeta) va ularning bajarilishi
to’g’risidagi hisobotlardan foydalanadigan, ichki auditning samaradorligini
ta’minlaydigan boshqaruv tizimi bilan tavsiflanadi. Keyinchalik, nazorat
muhiti korxona xodimlarining kompetentliligi, xizmat vazifalarining
taqsimlanishi, aktivlar, hujjatlarni olish imkoni va hisob yozuvlarini vaqti-vaqti
bilan taqqoslab turish bilan aniqlanadi. Nazorat funktsiyalarini amalga
oshiruvchi xodimlar kompetentliligi korxona ichki nazorat tizimining asosiy
belgisi hisoblanadi. Korxonaning kadrlar bilan bog’lik muammolari ichki
nazorat tizimiga salbiy ta’sir ko’rsatadi. Agar buxgalterlar tez-tez almashtirib
turilsa, bu hisob va nazorat funktsiyalari etarli tajribaga ega bo’lmagan va
buning oqibatida ko’plab xatolarga yo’l qo’yadigan odamlar tomonidan
bajarilishga olib keladi. Yangi rahbarlar va mansabdor shaxslar korxonadagi
hisob tizimi bilan etarli darajada tanish bo’lmasligi mumkin. Ayrim hollarda
buxgalteriya xodimlari yuqori boshqaruv bo’g’ini tomonidan topshirilgan
nojo’ya hisob amallarini bajarishni xohlamaganliklari uchun ham ishdan
bo’shab ketadilar. Shuning uchun ham buxgalteriya xodimlarining tez-tez
almashtirilib turishi noxush fakt bo’lishi mumkin.
Auditorlik tekshiruvining dasturi
Audit bo’limi:
Ishlab chiqarish xarajatlari
Tekshirilayotgan tashkilot
TEH-KOMPUTER PLUS korxonasi
Audit davri
14.03.15 - 25.03.15
Kishi-soatlar soni
16
Auditorlik guruhi rahbari
Karimov X.
Auditorlik guruhi tarkibi
Karimov X,.Salimov D.G.
Rejalashtirilayotgan auditorlik riski
5 %
Rejalashtirilayotgan
muhimlik
darajasi
5 %
№
Audit bo’limlari bo’yicha
auditorlik tadbirlari ro’yxati
O’tkazis
h
davri
Bajaruv
chi
Auditorning ish
hujjatlari
1
Ishlab chiqarish harajatlari
tarkibidagi
ajratmalarni
13.01.
2015y.
Karimo
v X.
Korxona sarf-
xarajatlari
2
Ishlab chiqarish xarajatlari
tarkibidagi to’lovlarni tekshirish
13.01.
2015y.
Karimo
v X
Korxona sarf-
xarajatlari
3
Davr xarajatlari tarkibidagi
soliqlarni tekshirish
14.01.
2015y.
Salimo
v D.G.
Korxona sarf-
xarajatlari
4
Ishlab chiqarish xarajatlari
tarkibidagi
ajratmalarni
14.01.
2015y.
Karimo
v X.
Korxona sarf-
xarajatlari
5
Ishlab chiqarish xarajatlari
tarkibidagi
to’lovlarni
14.01
2015y.
Salimo
v D.G.
Korxona sarf-
xarajatlari
Nazorat qilib turish nazorat muhitining muxim elementi hisoblanadi.
Korxonada hisob funktsiyalari va nazorat amallarini korxona xodimlari va
kompyuter tizimi bajarishi mumkin. Menejerlar tomonidan bu funktsiyalar
bajarilishi ustidan nazorat o’rnatilishini ta’minlash e’tiborga molik. Kreditlash
bo’yicha menejerlar ishi ustidan nazoratni amalga oshiruvchi nazoratchi,
masalan, debitorlar schyotlaridagi saldolarni nazorat schyoti ma’lumotlariga
vaqti-vaqti bilan taqqoslab turishi mumkin. Bo’linmalar rahbarlari yoki
nazoratchilari xizmatchilar tomonidan topilgan xatolarni tuzatishlari,
shuningdek, korxonadagi hisob tizimiga taalluqli qarorlar qabul qilishi va
ruxsat etishi mumkin. Nazorat o’rnatish boshqaruv nazoratining muhim
vositasi va butun ichki nazorat tizimi faoliyat ko’rsatishining sharti
hisoblanadi.
Dastur auditor assistentlari uchun batafsil yo’riqnoma bo’lib xizmat
qiladi va bir vaqtning o’zida auditorlik tashkiloti va auditorlik guruhining
rahbarlari uchun ish sifatini nazorat qilish vositasi hisoblanadi.
Mahsulot tannarxini tekshirishda auditor audit dasturini hujjatli
rasmiylashtirishi, har bir bajariladigan auditorlik rusum-qoidasini raqam yoki
kod bilan belgilashi kerak, toki auditor ish jarayonida o’zining ish hujjatlarida
ularga havola qilish imkoniyatiga ega bo’lsin.
Mohiyatiga ko’ra auditorlik rusum-qoidalari o’z ichiga buxgalteriya
hisobida hisobvaraqlar bo’yicha oborotlar va saldo to’g’ri aks ettirilganligini
batafsil tekshirishni oladi.
Shuningdek auditorlik rusum-qoidalari dasturi ana shunday aniq
batafsil tekshirishlar uchun auditor harakatlari ro’yxatidan iborat bo’ladi.
Shu bilan mahsulot tannarxini audit qilish bo’yicha rejalashtirish ishlari
nihoyasiga etadi.
3. Korxona faoliyatida ishlab chiqarish xarajatlari auditini o’tkazish tartibi
Ishlab chiqarish xarajatlari guruhi iqtisodiy mazmuniga ko’ra mahsulot
(ish,xizmat)lar tannarxining tarkibini tashkil etuvchi quyidagi elementlarga
bo’linadi:
1.
Ishlab chiqarish moddiy xarajatlari (qaytariladigan chiqindilar
qiymati chegirilib tashlangan holda);
2.
Ishlab chiqarish xususiyatiga ega bo’lgan mehnat haqi xarajatlari;
3.
Ishlab chiqarishga taalluqli ijtimoiy sug’urta ajratmalari;
4.
Ishlab chiqarish ahamiyatiga ega bo’lgan asosiy vositalar va
nomoddiy aktivlar eskirishi;
5.
Ishlab chiqarish ahamiyatiga ega bo’lgan boshqa xarajatlar.
Shuning uchun auditor har bir xarajat elementi tarkibining «Nizom»ga
muvofiqligiga ishonch hosil qilishi lozim.
Ishlab chiqarish moddiy xarajatlari elementi tarkibiga ishlab
chiqariladigan mahsulotning asosini tashkil etuvchi yoki mahsulotni
tayyorlash (ishlarni bajarish va xizmatlarni ko’rsatish)da zarur tarkibiy qism
hisoblangan, chetdan sotib olingan xom-ashyo va materiallar,butlovchi
buyumlar va yarim tayyor mahsulotlar,ish va xizmatlar hamda Nizomda
belgilangan boshqa xarajatlar kiradi.
Auditor qaytarib olinadigan chiqindilar qiymati va idish hamda o’rash
materiallari qiymati ularni sotish,foydalanish yoki omborga kirim qilish
mumkin bo’lgan narxda baholanib,mahsulot tannarxiga kiritiladigan moddiy
resurslar xarajatlaridan chegirib tashlanganligini aniqlashi zarur..
Shuningdek,mazkur element bo’yicha aks ettiriladigan moddiy resurslar
qiymati ularni sotib olish narxidan, shu jumladan qo’shimcha
narx(ustama)dan,ta’minlovchi,tashqi iqtisodiy tashkilotlarga to’lanadigan
vositachilik taqdirlashlaridan, tovar birjalari xizmatlari qiymatidan,shu
jumladan brokerlik xizmatlari bilan birga,bojlar va yig’imlardan, yuklash-
tushirish hamda tashishga haq to’lashdan, tashqi yuridik shaxslar tomonidan
amalga oshiriladigan saqlash va etkazib berishga haq to’lashdan kelib chiqib
shakllanishini ham nazarda tutishi zarur. Bulardan tashqari auditor
mahsulot(ish,xizmat)lar tannarxiga olib borilgan moddiy resurslarni
baholashning to’g’riligini ham tekshirishi kerak. №4-«Tovar-moddiy
zahiralar»nomli BHMSga muvofiq har bir xo’jalik yurituvchi sub’ekt
materiallarni baholash usullaridan (FIFO, AVECO)birini tanlaydi va hisob
yuritish siyosatida aks ettiradi. Auditor tomonidan hisob siyosatiga mos
ravishda material xarajatlari tannarxga olib borilishini ham tekshirish lozim.
Masalan, TEH-KOMPUTER PLUS korxonasi tomonidan kompyuter detallari
bo’yicha quyidagicha ma’lumotlar keltirilgan (korxonada FIFO usulidan
foydalaniladi):
Xom ashyoni sotib olish davri va qiymati
Detallar sotib olingan
sana
dona
Har birining
qiymati
Umumiy
summa
7 mart
15
23500
352500
15 mart
18
27000
486000
28 mart
12
28300
339600
Jami
45
1178100
Oy oxiriga qoldiq, dona
13ta
Oy oxiriga qoldiq, so’mda
13*23500
=
305500
Oy davomida qabul qilingan detallar qiymati
Minus: oy oxiridagi qoldiq
Mahsulot tannarxiga olib borilgan detallar tannarxi
1178100
305500
872600
«ZIYONUR AUDIT» auditorlik tashkiloti auditori tekshirishda buxgalter
qaysi usuldan foydalanib materiallarni tannarxga olib borayotganligiga e’tibor
bergan. Yuqoridagi misolda korxonada hisob siyosatiga muvofiq FIFO
usulidan foydalanish lozim bo’lsada, unga rioya qilinmagan. Bu erda oy
oxiriga qoldiq 366600 so’m (12*28300+1*27000) bo’lishi lozim edi. Tabiiyki,
mahsulot tannnarxida ham 61100 so’m tafovut vujudga keladi. Bu mahsulot
tannarxini oshishini ta’minlab to’lanishi lozim bo’lgan soliqni kamaytiradi. Bu
esa ancha salbiy vaziyatga olib kelishi mumkin. Ishlab chiqarish xususiyatiga
ega bo’lgan mehnat haqi xarajatlarining tarkibi «Xarajatlar tarkibi
to’g’risidagi Nizom»da batafsil berilgan. (1.2.1-1.2.3.(1.2.3.1-1.2.3.8)-1.2.5.
(1.2.5.1-1.2.5.4)-1.2.7 bandlar).
Mahsulotlar tannarxining mazkur elementini tekshirishda aniqlanadigan
asosiy xato-bu xarajatlarning ishlab chiqarish yo’nalishi tamoyiliga rioya
qilmaslikdir. Auditor ish haqi hisoblashga doir dastlabki hujjatlar (ish vaqtini
hisobga olish tabeli,ishbay ishlar uchun naryadlar,hisoblashuv-to’lov
vedomostlari)ni tekshirish chog’ida boshqa faoliyat turlari (qurilish,madaniy-
maishiy va sh.o’)da band bo’lgan xodimlarning mehnatiga haq to’lash
xarajatlarining asosiy faoliyatdagi mahsulotlar tannarxiga qo’shilish faktlarini
aniqlashi kerak. Bunga 6710-«Mehnat haqi bo’yicha xodimlar bilan hisob-
kitoblar» va 6720-«Deponentlangan mehnat haqi» schyotlarining krediti
bo’yicha ma’lumotlarning ishlab chiqarishga olib borilgan qismini, yig’ma
mehnat haqi vedomostining uni hisoblash qismi bo’yicha jami ko’rsatkichlari
bilan solishtirish orqali erishiladi. Qoidaga ko’ra, yig’ma vedomostning jami
ma’lumotlari, ishlab chiqarish xarajatlarini hisobga oladigan schyotlarning
debeti bo’yicha ma’lumotlarga qaraganda ko’p bo’lishi lozim.
Auditor xatoliklarni aniqlash bilan birga ish haqi hisoblashda maqbul
yo’llar bo’yicha takliflar ham berishi lozim. Masalan, TEH-KOMPUTER PLUS
korxonasida 15 ta ishchi band bo’lib, soatbay ish haqi stavkasi – 1500 so’m
va bu normativ stavka bo’lib xizmat qiladi. Shu bilan birga korxonada
premiyali (rag’batli) to’lov turi ham mavjud, unga ko’ra 100% dan oshgan
samaradorlik darajasining yarmi miqdorida soatbay ish haqiga nisbatan
to’lanadi, ya’ni agar samaradorlik darajasi 110% ni tashkil etsa, soatbay ish
haqi 1575 (1500+1500*5%) so’mni tashkil etadi. Oy davomida korxonada
154 ta kompyuter 172 soatda yig’ildi. Normativ bo’yicha esa soatiga 0,7 ta
kompyuter yig’ilishi lozim edi. Bunda norma bo’yicha korxonada 120ta
kompyuter yig’ilishi lozim edi. Korxonada esa soatiga 0,9 (154:172) ta
kompyuter yig’ilgan. Ya’ni samaradorlik 130% ni (0,9:0,7) tashkil etgan.
Ishchilarga norma doirasida 258000 (172*1500) so’m to’lanadi, shu bilan
birga 38700 (172*1500*15%) so’m rag’batlantirish summasi ham to’lanadi.
Korxonalarda bunday usullarni qo’llash korxona samaradorligini oshirishda
albatta sezilarli ta’sir ko’rsatadi.
Ishlab chiqarishga taalluqli ijtimoiy sug’urta ajratmalari elementiga
byudjetdan tashqari majburiy fondlarga qonunchilik bilan belgilangan
me’yorlarga muvofiq ajratiladigan to’lovlar kiradi. Masalan, mehnat haqi
fondidan sug’urta fondiga majburiy ajratmalar, nodavlat pensiya
jamg’armalariga, ixtiyoriy tibbiy sug’urta va sug’urtaning boshqa turlariga
ajratmalar, bandlik xizmatiga ajratmalar shular jumlasidandir. Bunday
ajratmalarning mahsulotlar tannarxiga olib borilishini tekshirishda byudjetdan
tashqari fondlarga to’lanadigan badallarni hisoblab chiqarish manbalarining
mehnat haqi fondining o’zini hisoblab chiqarish manbasiga bevosita bog’liq
ekanligiga e’tibor berish zarur. Boshqacha qilib aytganda, to’lov manbasi
qanday bo’lsa, badallarni to’lash manbasi ham shunday bo’ladi, bu esa yoxud
tannarx,yoxud korxonaning o’z xususiy mablag’lari bo’lishi mumkin. Masalan,
tekshiruv jarayonida auditor asosiy ishlab chiqarishda ishlaydigan ishlovchiga
bergan 80000 so’mlik moddiy rag’batlantirish summasi hamda shu summaga
nisbatan
hisoblangan
byudjetdan
tashqari
fondlarga
to’lovlar
summalari(ijtimoiy sug’urta fondiga 24%- 19200 so’m, bandlik xizmatiga
2,5% - 2000 so’m) ham mahsulot tannarxiga olib borilgan(Dt 2010 Kt 6710 -
80000 s ,Dt 2010 Kt 6520 - 19200 so’m,Dt 2010 Kt 6530 - 2000 so’m).Auditor
ushbu xo’jalik muomalalari bo’yicha tuzilgan schyotlar korrespondentsiyasini
noto’g’ri deb topib,jami 101200 so’mga mahsulot tannarxi asossiz oshirilgan
va natijada soliqqa tortiladigan baza shu summaga kamaytirilganligini
isbotladi.
Moddiy rag’batlantirish summasi ( 80000 s) va u bo’yicha hisoblangan
barcha ajratmalar (19200 s) mahsulot tannarxiga qo’shilmasdan,korxonaning
o’z mablag’lari ya’ni moddiy rag’batlantirish uchun ajratilgan fond hisobidan
qoplanishi kerak.
Ishlab chiqarish ahamiyatiga ega bo’lgan asosiy vositalar va nomoddiy
aktivlar eskirishi elementi bo’yicha xarajatlar tarkibiga asosiy ishlab chiqarish
vositalarining, shu jumladan moliyaviy lizing asosida olinganlarni ham
qo’shgan holda dastlabki (tiklash) qiymatiga nisbatan belgilangan tartibda
tasdiqlangan me’yorlar, jadallashtirilgan amortizatsiyani ham qo’shib,
hisoblangan amortizatsiya ajratmalari (hisoblangan eskirish) summalari
kiradi.
Ta’kidlash joizki, №5 -«Asosiy vositalar»nomli BHMSga muvofiq asosiy
vositalarga amortizatsiya hisoblashning quyidagi usullari tavsiya qilinadi:
Bir tekis (to’g’ri chiziqli) usul;
Bajarilgan ishlar hajmiga mutanosib usul (ishlab chiqarish usuli);
Asosiy vositalar foydali xizmat qilish muddati yillar sonining yig’indisi
bo’yicha hisobdan o’chirish usuli (kumulyativ usul);
Kamayib boruvchi qoldiq usuli.
Auditor korxonada ushbu usullardan bittasi tanlab olinib, hisob yuritish
siyosati to’g’risidagi buyruq bilan rasmiylashtirilganligini aniqlashi lozim.
Shuningdek, tanlangan usulning hisobot yili davomida o’zgarmaganligiga,
agar o’zgargan bo’lsa sababini va bu haqda hisob yuritish siyosati
to’g’risidagi buyruqqa o’zgartish kiritilganligiga e’tibor berishi kerak. Asosiy
vositalar ob’ektlarining foydali xizmat qilish muddatlari ularni balansga qabul
qilish paytida aniqlanadi. Amortizatsiya hisoblash asosiy vositalar
ob’ektlarining butun foydali xizmat qilish muddati davomida to’xtatilmaydi.
Faqat korxona rahbarining qaroriga muvofiq qayta jihozlash (rekonstruktsiya)
va zamonaviylashtirish (modernizatsiya) uchun o’tkazilgan, hamda
konservatsiyaga qo’yilgan asosiy vositalar bundan mustasno. Amortizatsiya
ajratmalari hisoblash yillik summasi quyidagicha aniqlanadi:
Bir tekis (to’g’ri chiziqli) usulda -muayyan asosiy vosita ob’ektining
dastlabki qiymati, amortizatsiya me’yori va foydali xizmat qilish muddatidan
kelib chiqib aniqlanadi.
Bajarilgan ishlar hajmiga mutanosib usul (ishlab chiqarish usuli)
bo’yicha amortizatsiya hisoblash faqat asosiy vositadan foydalanish
natijasiga asoslanib, uni hisoblash chog’ida vaqt oralig’i rol o’ynamaydi.
Masalan, stanokning dastlabki qiymati 800000 so’m,qoldiq qiymati 50000
so’m va foydali xizmat qilish muddati davomida ishlab chiqarishi lozim
bo’lgan mahsulot esa 60000 dona mahsulot. Bunda 1 dona mahsulotga
to’g’ri keladigan amortizatsiya xarajatlari quyidagicha aniqlanadi:
Dastlabki qiymat - qoldiq qiymat = 800000 – 50000 = 12,5 s
ish birligi hajmi 60000
Bir yilda ishlab chiqarilgan mahsulot miqdori 12,5 so’mga ko’paytirilib,
bir yillik amortizatsiya summasi aniqlanadi. Masalan, stanok birinchi yili
10000 ta mahsulot ishlab chiqarish rejalashtirilgan. Demak, birinchi yil uchun
amortizatsiya summasi:
10000 ta x 12,5 = 125000 so’m.
3. Asosiy vositalar foydali xizmat qilish muddati davomidagi yillar
sonining yig’indisi bo’yicha hisobdan o’chirish usuli (kumulyativ usul)
muayyan asosiy vositaning foydali xizmat qilish muddati davomidagi yillar
yig’indisi asosida aniqlanib, ushbu yig’indi hisob-kitob koeffitsienti uchun
maxraj qilib olinadi. Foydali xizmat qilish muddati davomidagi yillar soni esa
surat qilinib, kamayib borish tartibida teskari joylashtiriladi. Masalan,
stanokning xizmat muddati 5 yil. Xizmat yillari yig’indisi (kumulyativ son) 15
ga teng (1+2+3+4+5 q 15). Har yil uchun amortizatsiya hisoblash
koeffitsienti esa quyidagicha bo’ladi (2.4-jadval).
So’ngra har bir koeffitsient (kasr) amortizatsiyalanadigan qiymatga
ko’paytirilib, tegishli yil uchun amortizatsiya summasi aniqlanadi.
Amortizatsiya hisoblash jadvali
Yillar
1 - y
2 - y
3 - y
4 - y
5 – y
Koeffits
enti
_5_
15
_4_
15
_3_
15
_2_
15
_1_
15
4. Kamayib boruvchi qoldiq usuli kumulyativ usuldagi tamoyilga
asoslangan bo’lib, istalgan qat’iy stavka (%) qo’llanilishi mumkin. Bunday
stavka (%) sifatida ko’p hollarda bir tekis (to’g’ri chiziqli) usulda
qo’llaniladigan amortizatsiya me’yorining ikkiga ko’paytirilgan miqdori olinadi
va har yil boshidagi qoldiq qiymatidan shu yil uchun eskirish summasi
hisoblab chiqariladi.
Auditor korxonada qo’llanilayotgan amortizatsiya hisoblash usuli
bo’yicha hisob-kitoblarning to’g’riligini ham tekshirishi zarur. Shuningdek,
asosiy vositalar ob’ektlari bo’yicha amortizatsiya ajratmalari hisoblash
usulidan qat’iy nazar, yil davomida har oyda yillik summaning 1/12 qismi
hajmida hisoblab borilganligini aniqlash kerak. Asosiy vositalar bo’yicha
amortizatsiya ajratmalari qaysi hisobot davridan hisoblangan bo’lsa,
buxgalteriya hisobi va hisobotda shu davrda aks ettirilishi, hamda
korxonaning hisobot davridagi moliyaviy natijasi qanday bo’lishidan qat’iy
nazar (foyda yoki zarar) hisoblanishini ham nazarda tutish zarur.
Bulardan tashqari, xo’jalik yurituvchi sub’ekt tomonidan, ishlab
chiqarish ahamiyatiga ega bo’lgan nomoddiy aktivlarning dastlabki qiymati
va foydali xizmat qilish muddati (biroq xo’jalik yurituvchi sub’ektning faoliyat
qilish muddatidan oshmagan muddat)dan kelib chiqib hisoblangan, me’yorlar
bo’yicha har oyda mahsulot (ish, xizmat)lar tannarxiga olib boriladigan
eskirish summalari ham ushbu elementga kiradi. Bunda auditor foydali
xizmat qilish muddatini aniqlash imkoni bo’lmagan nomoddiy aktivlar
bo’yicha eskirish me’yori besh yil muddat hisobidan kelib chiqib aniqlanishini,
biroq bu muddat xo’jalik yurituvchi sub’ektning faoliyat muddatidan oshib
ketmasligini nazarda tutishi kerak.
Ishlab chiqarish ahamiyatiga ega bo’lgan boshqa xarajatlar ro’yxati
«Xarajatlar tarkibi.... to’g’risidagi Nizom»da batafsil keltirilgan. Jumladan,
ishlab chiqarish jarayonlariga xizmat ko’rsatish xarajatlari; ishlab chiqarishni
xom ashyo, materiallar, yonilg’i, energiya, dastgohlar, moslamalar va boshqa
mehnat vositalari hamda buyumlari bilan ta’minlash xarajatlari; asosiy ishlab
chiqarish vositalarini ishchi holatida saqlash xarajatlari; asosiy ishlab
chiqarish vositalarini xo’jalik usuli bilan barcha turdagi (joriy, o’rta, kapital)
ta’mirlashlar ishlab chiqarish xarajatlarining tegishli moddalari bo’yicha
mahsulot (ish,xizmat)lar tannarxiga kiritiladi.
Bundan tashqari, zarur hollarda ayrim tarmoqlar xo’jalik yurituvchi
sub’ektlari O’zbekiston Respublikasi Moliya Vazirligining ruxsati bilan kapital
ta’mirlash ishlarini bajarish uchun zahira (manba) yaratishlari mumkin. Ushbu
zahirani yaratish uchun qilingan ajratmalar ham mazkur element tarkibida
aks ettiriladi va ko’zda tutilayotgan xarajatlar qiymati hamda har bir asosiy
vosita ob’ektini kapital ta’mirlashning davriyligidan kelib chiqqan holda
aniqlanadi. Zahira uchun ajratmalar me’yori har hisobot yili oxirida qayta
ko’rib chiqilib, zarurat bo’lganda yangi moliya yili uchun o’zgartirilishi
(ko’paytirilishi yoki kamaytirilishi) mumkin. Agar kapital ta’mirlash uchun
yaratilgan zahira mablag’larining summasi mazkur ob’ektni ta’mirlash uchun
qilingan haqiqiy xarajatlar summasidan ortiqcha bo’lsa, oshib ketgan summa
bo’yicha tuzatish kiritilishi kerak; agarda haqiqiy xarajatlar zahiradagidan
oshib ketsa, u holda oshib ketgan summa «Ishlab chiqarish ahamiyatiga ega
bo’lgan boshqa xarajatlar» elementi tarkibida aks ettiriladi.
Yong’indan saqlash va qo’riqlashni hamda xo’jalik yurituvchi
sub’ektlarning texnikadan foydalanish qoidalarida ko’rsatilgan boshqa
maxsus talablarni ta’minlash, ular faoliyatini nazorat qilish xarajatlari ham
tekshiriladi.
Idoradan tashqari qo’riqlash xarajatlarini, bunday qo’riqlash talab
qilinadigan mazkur ishlab chiqarishga maxsus talablar mavjud bo’lgandagina,
mahsulotlar tannarxiga kiritish mumkin.
«Xarajatlar tarkibi..... to’g’risidagi Nizom»ga muvofiq ishlab chiqarish
faoliyatiga taalluqli joriy ijaraga olish bilan bog’liq xarajatlar ham mahsulotlar
tannarxiga kiritiladi. Ijara to’lovlarini mahsulotlar tannarxiga kiritish bo’yicha
Nizomda hech qanday cheklashlar ko’zda tutilmagan. Xususan, joriy tartibda
ijaraga olingan asosiy vositalarni ta’mirlash xarajatlarini hisobdan o’chirish
ko’plab munozarali masalalarni yuzaga keltiradi.
O’zbekiston Respublikasi Fuqarolik Kodeksining 548-moddasida
belgilangan, ijaraga olingan asosiy vositalarni saqlash bo’yicha umumiy
qoidalarga muvofiq agarda qonun yoki shartnomada boshqacha tartib
belgilangan bo’lmasa, ijaraga oluvchi mol-mulkni yaxshi holda saqlashi,
ijaraga olingan mulk-mulkni o’z hisobidan joriy ta’mirlashi va saqlash
bo’yicha boshqa xarajatlarni qilishi lozim. O’z navbatida, agar qonun
hujjatlari yoki shartnomada boshqa tartib nazarda tutilgan bo’lmasa, ijaraga