Ilmiybaza.uz
ISHLAB CHIQARISH VA TOVAR - PUL MUNOSABATLARI
Reja:
1. Ishlab chiqarish va uning omillari
2. Natural ishlab chiqarishdan tovar ishlab chiqarishga o`tish va uning rivojlanishi
3. Tovar va uning o’ziga xos xususiyatlari
6. Pulning mohiyati, turlari va vazifalari
Ilmiybaza.uz
2.1. Ishlab chiqarish va uning omillari
Ishlab chiqarish jarayonining mazmunini chuqur anglash uchun eng avvalo, ishlab
chiqarish omillari va uning bilan tanishib chiqish maqsadga muvofiq hisoblanadi.
Ishlab chiqarish jarayonida bevosita qo`llaniluvchi barcha resurslar ishlab
chiqarish omillari deyiladi. Iqtisodiyotning tizimi va shaklidan qat`iy nazar uchta omil:
i
s
h
c
h
i
k
u
c
h
i
,
m
e
h
n
a
t
q
u
r
o
l
l
a
g
’
Lekin ishchi kuchi insonning o`zi emas yoki uning mehnati ham emas, uning
qobiliyatidan iboratdir.
Mehnat qurollari – bu, inson uning yordamida tabiatga, mehnat predmetlariga
ta`sir qiladigan vositalarga aytiladi. Bularga mashinalar, stanoklar, traktorlar,
qurilmalar, uskunalar va boshqalarni misol keltirish mumkin.
Mehnat predmetlari esa bevosita mehnat ta`sir qiladigan, ya`ni mahsulot
tayyorlanadigan narsalardir. Er, suv, xomashyo va boshqa turli materiallar mehnat
predmetining asosiy turlarini tashkil etadi. Mehnat predmetlari tabiatda tayyor holda
uchrashi mumkin yoki oldingi davrdagi mehnat mahsuli, ya`ni xomashyo bo`lishi
mumkin.
Mehnat qurollari va mehnat predmetlari birgalikda ishlab chiqarish vositalari
deb yuritiladi. Bu esa mehnat jarayonining tabiatidan kelib chiqadi; shuning uchun
ham ishlab chiqarish vositalari barcha ijtimoiy-iqtisodiy tizimlar, insoniyat
taraqqiyotining hamma bosqichlari uchun xosdir.
Ishlab chiqarish omillari insoniyat taraqqiyotining hamma bosqichlari uchun
umumiy bo`lsa-da, bu omillarga turli adabiyotlarda turlicha ta`rif beriladi. Jumladan,
«Siyosiy iqtisod» darsliklarida ishlab chiqarishning ikki omili: moddiy va shaxsiy
omillari mavjudligi tan olinadi. Bunda mehnat qurollari va mehnat predmetlaridan
iborat ishlab chiqarish vositalari ishlab chiqarishning moddiy omilini tashkil etadi,
ishchi kuchi esa uning shaxsiy omili deb yuritiladi. Hozirgi bozor iqtisodiyotiga doir
ko`pchilik adabiyotlarda esa ishlab chiqarishning to`rt omili: mehnat, kapital, er,
tadbirkorlik qobiliyati tan olinadi.
Bu yerda ishchi kuchi bilan mehnat o`rtasidagi farqni anglab olish juda
muhimdir. Chunki, mehnat insonning, to`g’rirog’i ishchi kuchining ma`lum
Ilmiybaza.uz
maqsadga qaratilgan faoliyati jarayoni bo`lib, ishchi kuchi tushunchasidan tamomila
farqlanadi. Ko`pgina adabiyotlarda esa ularga sinonim (bir xil tushuncha) sifatida
qaralib, bunday holat ko`plab chalkashliklarni keltirib chiqaradi. Bizga ma`lumki,
ishchi kuchi insonning mehnatga bo`lgan aqliy va jismoniy qobiliyati, uning bilim,
malaka darajasi bilan birgalikda ishlab chiqarishda qatnashishiga tayyor turgan
omillardan biri hisoblanadi. Mehnat esa barcha omillarning, shu jumladan, ishchi
kuchining ishlab chiqarish vositalari bilan qo`shilishi natijasida sodir bo`ladigan va
ma`lum samara olishga qaratilgan faoliyatdir.
Shuning uchun biz mehnat degan tushunchani emas, balki ishchi kuchi degan
tushunchani ishlab chiqarishning omili deb bilamiz va ishlab chiqarish omillari
ishchi kuchi, kapital, er va tadbirkorlik qobiliyatidan iborat deb ta`kidlaymiz (2.1-
chizma).
Ishchi kuchi insonning mehnatga bo`lgan aqliy va jismoniy qobiliyatlarining
yig’indisi bo`lganligi uchun bozor iqtisodiyoti davrida inson emas, mehnat jarayoni
ham emas, balki ishchi kuchi tovar sifatida sotiladi va sotib olinadi. Ishchi kuchining
boshqa tovarlar kabi qiymati va nafliligi mavjuddir va binobarin, uning bozori ham
mavjud bo`ladi. Shuning uchun hozirgi kunda keng qo`llanilayotgan mehnat bozori
tushunchasi o`rniga ishchi kuchi bozori, mehnat resurslari o`rniga ishchi kuchi
resurslari deyilsa to`g’ri va tushunarli bo`lar edi.
Ishlab chiqarish omillarining turkumlanishi
Kapital tushunchasi ham turli adabiyotlarda turlicha talqin qilinadi. Ko`pchilik
kapital tushunchasini tarixiy tushuncha deb qarab, uning kapitalizmga xosligini
isbotlaydi va kapitalni o`z egasiga qo`shimcha qiymat keltiruvchi qiymat, o`z-
Ishlab chiqarish omillari
Ishchi
kuchi
Yer
Tadbirkorlok
qobiliyati
Kapital
Ilmiybaza.uz
o`zidan ko`payuvchi, o`suvchi qiymat deb hisoblaydi. Ayrim g’arb iqtisodchilari
ham, masalan, J.Klark, L.Val’ras, I.Fisherlar kapitalga daromad keltiruvchi, foyda
keltiruvchi, foiz keltiruvchi qiymat deb qaraydilar.
Qator g’arb iqtisodchilarining jumladan, D.Xayman, P.Xeyne, E.Dolon,
J.Robinson, R.Dornbush va boshqalarning fikrini keltirib va ularni umumlashtirib,
prof. V.D.Kamaev o`zining rahbarligida yozilgan darsligida «haqiqatdan ham —
kapital o`zidan o`zi ko`payuvchi qiymat»1 deb yozadi. Bunday fikr D.D.Moskvin,
V.YA.Ioxin, A.G.Gryaznova, E.F.Borisov va boshqalarning rahbarligida nashr
e
t
i
l
g
a
n
q
a
t
o
r
i
q
t
i
s
o
d
i
y
o
t
1 Qаранг: Экономическая теория: Учеб. для студ. высш. учеб. заведений / Под ред. В.Д.Камаева. – 10-е изд.,
перераб. и доп. - М.: Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 2004, 217-бет.
Ilmiybaza.uz
birligini tushunamiz. Boshqacha qilib aytganda, «kapital» ham qiymatga, ham
naflilikka ega bo`lgan, ishlab chiqarish va xizmat ko`rsatish jarayonida
f
o
y
d
a
l
a
n
i
l
a
d
i
g
a
n
,
y
o
l
l
a
n
m
a
e
n
a
t
Hamma adabiyotlarda erga deyarli bir xil tushuncha beriladi, ya`ni er deganda
tuproqning unumli qatlami, o`tloqlar, yaylovlar, suv, havo, o`rmon, qazilma
boyliklar, umuman tabiiy resurslar tushuniladi.
Bozor iqtisodiyoti sharoitida katta e`tibor beriladigan omillardan biri
tadbirkorlik qobiliyatidir. Tadbirkor deb iqtisodiy resurslar, ya`ni ishlab chiqarish
vositalari va ishchi kuchi resurslarining, tabiiy resurslarning bir-biriga
qo`shilishini ta`minlaydigan, tashkilotchi, yangilikka intiluvchi, tashabbuskor,
iqtisodiy va boshqa xavfdan, javobgarlikdan qo`rqmaydigan kishilarga aytiladi;
bu hislatlar majmui esa tadbirkorlik qobiliyati deb yuritiladi. Hozirgi davrda
ayrim adabiyotlarda axborot va uning vositalarini, ekologiyani ham alohida omil deb
ko`rsatadilar. Bizning fikrimizcha, ular yer va kapitalda o`z ifodasini topadi. Shuning
uchun ularni alohida omil deb qarashga hojat yo`q.
2.2. Natural ishlab chiqarishdan tovar ishlab chiqarishga
o`tish va uning rivojlanishi
Kishilik jamiyatining rivojlanishida ijtimoiy xo`jalikni tashkil etishning ikkita
umumiy iqtisodiy shakli ajralib turadi. Umumiy iqtisodiy shakllarning tarixan
birinchisi natural ishlab chiqarish hisoblanadi. Ijtimoiy xo`jalikning bu shaklida
yaratilgan mahsulotlar ishlab chiqaruvchining o`z ehtiyojlarini qondirish uchun,
xo`jalik ichki ehtiyojlari uchun mo`ljallangan. Demak, o`z ehtiyojlarini qondirish
uchun ishlab chiqarish – natural ishlab chiqarish, bunday ishlab chiqarishga
asoslangan xo`jalik esa – natural xo`jalik deb ataladi. Iste`mol hajmi va tarkibi
ko`pincha ishlab chiqarish hajmi va tarkibiga mos kelgan, ularning bir-biri bilan
bog’lanishi bir xo`jalik doirasida amalga oshganligi sababli juda oson kechgan.
Bunday munosabatlar eng avvalo ibtidoiy jamoada, keyinchalik patriarxal dehqon
xo`jaligida hukm surgan. Natural ishlab chiqarish shakli barcha iqtisodiy
jarayonlarni bir xo`jalik doirasida qat`iy cheklab qo`yadi, tashqi aloqalar uchun yo`l
ochilmaydi. Ishchi kuchi muayyan xo`jalikka juda qattiq biriktirib qo`yiladi va
Ilmiybaza.uz
ko`chib yurish imkoniyatidan mahrum bo`ladi. Natural xo`jalik shakllarining xuddi
shu xususiyatlari qishloq xo`jalik jamoalarini ming yillar davomida barqaror
saqlanib qolishining «siri»ni ochib beradi. Natural xo`jalik ishlab chiqarish
maqsadlarini nihoyatda cheklab, hajmi va turi jihatidan kam bo`lgan ehtiyojlarni
qondirishga bo`ysungan. Shuning uchun ham jamiyat rivojlanish yo`lida asta-
sekinlik bilan natural ishlab chiqarishdan tovar ishlab chiqarishga o`tadi.
Hozirda ijtimoiy xo`jalik yuritish shakli sifatida natural xo`jalik deyarli barham
topgan. Shunga qaramay, hali u qadar rivojlanmagan hamda jahon hamjamiyati
iqtisodiy aloqalaridan ajralib qolgan qoloq mamlakatlarda natural xo`jalik
ko`rinishlari hamon saqlanib qolgan. Shuningdek, tovar ishlab chiqarish ommaviy
tus olishiga qaramay, ijtimoiy hayotning ba`zi bir jabhalarida natural ishlab
chiqarish elementlarini uchratish mumkin. Masalan, oiladagi shaxsiy ehtiyojlarni
qondirish uchun uy bekalari tomonidan ovqatlar, turli xil konserva mahsulotlarining
tayyorlanishi, kir yuvish, dazmollash, uylarni tozalash kabi xizmatlarning
bajarilishi, shaxsiy tomorqada turli xil sabzavot va rezavor mevalarning
yetishtirilishi kabilar shular jumlasidandir. Biroq, shunga qaramay, kishilik jamiyati
taraqqiyotining yuksalib borishi bilan, natural ishlab chiqarish miqyoslari qisqarib,
o`z o`rnini tovar ishlab chiqarishga bo`shatib beradi.
Mahsulot va xizmatlarni o`z ehtiyojini qondirish uchun emas, balki
bozorda ayirboshlash uchun ishlab chiqarish – tovar ishlab chiqarish, bunday
ishlab chiqarishga asoslangan xo`jalik esa – tovar xo`jaligi deyiladi. Tovar
xo`jaligida kishilar o`rtasidagi iqtisodiy munosabatlar buyum orqali, ular mehnati
mahsulini oldi-sotdi qilish orqali namoyon bo`ladi. Tovar ishlab chiqarish natural
xo`jalikning rivojlanishi, mahsulotlar turi va miqdorining o`sishi natijasida paydo
bo`ladi. Natural va tovar xo`jaliklarining bir-biridan farqini 4.1-jadval orqali ko`rish
mumkin.
Tovar ishlab chiqarish ishlab chiqaruvchilar bilan iste`molchilar o`rtasidagi
munosabatlarning, mehnatni o`lchash va uni jamiyatning jami mehnati tarkibiga
kiritishning o`ziga xos usulidir. Natural xo`jalikni siqib chiqarish va tovar
ayirboshlashning rivojlanish jarayoni mehnat taqsimotining chuqurlashuvi, ishlab
Ilmiybaza.uz
chiqarishning ixtisoslashuvi, xususiy mulkning vujudga kelishi va rivojlanishi
asosida individual xo`jaliklarning tovar ayirboshlashga, oldi-sotdiga o`tish yo`li
bilan boradi. Ayrim turdagi mahsulotlarni ishlab chiqarishga ixtisoslashuv ularni
turli xil ishlab chiqaruvchilar o`rtasida ayirboshlashni zarur qilib qo`yadi. Ayni
paytda ixtisoslashuv mehnat unumdorligining oshishiga olib keladi, demak, tovar
ayirboshlash faqat zarurgina emas, balki foydali bo`lib ham boradi. Vaqtni va
moddiy resurslarni tejash tovar xo`jaligini rivojlantirishning harakatlantiruvchi
kuchi bo`lib chiqadi. Ayirboshlash jarayoniga tortiladigan ishlab chiqaruvchilar
tobora bir-birlariga ko`proq bog’lanib boradilar. Dastlabki davrlarda tovar
xo`jaliklari jamoalar, quldorlik, feodal va dehqon xo`jaliklari o`rtasida aloqalar
o`rnatilishiga yordam berib, ishlab chiqarishning va umuman jamiyatning
rivojlanishi uchun qo`shimcha imkoniyatlar ochgan.
4.1-jadval
Natural va tovar xo`jaligining asosiy farqlari
Asosiy jihatlar
Natural xo`jalik
Tovar xo`jaligi
1. Ne`matlar ishlab
chiqarishning asosiy
maqsadi
Shaxsiy ehtiyojlarni
qondirishda foydalanish
Boshqa tovarlarga
ayirboshlash, bozorda
oldi-sotdi qilish
2. Ishlab chiqariladigan
mahsulot tarkibining
aniqlanishi
Ehtiyojlar va
imkoniyatlardan kelib
chiqqan holda oldindan
aniqlanadi
Bozordagi muayyan talab
va ishlab chiqaruvchining
xususiy manfaati asosida
aniqlanadi
3. Iste`molchini o`ziga
jalb etish uchun kurash
Bunday kurash mavjud
emas
Bunday kurash mavjud
va tovar xo`jaligining
rivojlanishi bilan
kuchayib boradi
4. Ishlab chiqarilgan
mahsulotning iste`mol
qilinish darajasi
Barcha ishlab chiqarilgan
mahsulotlar to`liq
iste`mol qilinadi
Ishlab chiqarilgan
mahsulotlarning ayrim
turlari va qismlari
sotilmay qolishi, ya`ni
Ilmiybaza.uz
iste`mol qilinmasligi
mumkin
5. Ishlab chiqarish
jarayonida ishchi
kuchining ishtirok etish
tamoyillari
Ishlab chiqarish
jarayonida faqat o`zining
va oila a`zolarining
ishchi kuchidan
foydalaniladi
Ishlab chiqarish
jarayonida ustun ravishda
yollanma ishchi kuchidan
foydalanish mumkin
Ma`lum tarixiy davrlarga kelib tovar munosabatlari jamiyat iqtisodiyotining
barcha tomonlarini keng va chuqur qamrab oladi.
Tovar xo`jaligining vujudga kelishi va amal qilinishining ijtimoiy-iqtisodiy
asoslari hamda shart-sharoitlari quyidagilardan iborat:
1) ijtimoiy mehnat taqsimotining ro`y berishi. Bunda ishlab chiqaruvchilar u
yoki bu aniq mahsulotni ishlab chiqarishga ixtisoslashadi. Ixtisoslashuv, o`z
navbatida, qiyosiy ustunlik tamoyili bo`yicha, ya`ni mahsulotni nisbatan kam
muqobil qiymatda ishlab chiqarish layoqati bilan aniqlanadi;
2) shaxsiy va xususiy mulkchilikning shakllanishi, ishlab chiqaruvchilarning
iqtisodiy jihatdan alohidalashuvi. Bunda ular o`z mulklari hamda mehnat natijalarini
o`zlari tasarruf qiladilar. Iqtisodiy alohidalik xo`jalik faoliyatiga oid barcha
qarorlarni ishlab chiqaruvchining o`zi hal qilishini bildiradi. Xuddi shu ikki holat
tovar ishlab chiqarishni zarur qilib qo`yadi va bozor iqtisodiyoti vujudga kelishining
shart-sharoiti hisoblanadi. Mehnat mahsuli tovarga, ya`ni bozorda ayirboshlash
uchun, sotish uchun tayyorlanadigan narsaga, ishlab chiqaruvchilar esa tovar ishlab
chiqaruvchilarga aylanadi. Tovar ishlab chiqarishning mohiyatini yanada kengroq
tushunish uchun uning asosiy unsuri bo`lgan tovarning xususiyatlarini ko`rib chiqish
maqsadga muvofiq hisoblanadi.
2.3. Tovar va uning o’ziga xos xususiyatlari
Tovar-pul
munosabatlarini
tushunishda
tovarning
mazmunini,
uning
xususiyatlarini bilish muhim ahamiyat kasb etadi. Tovarga ta`rif berishda ham
iqtisodchilar tomonidan turlicha yondashuvlar mavjud. Jumladan, E.F.Borisov
ta`rifiga ko`ra «Tovar–bu bozorda boshqa tovarga ekvivalent asosida ayirboshlashga
Ilmiybaza.uz
mo`ljallangan, mehnat orqali yaratilgan ijtimoiy naflilikdir»1. Bundan ko`rinadiki, u
tovarga inson mehnati mahsuli sifatida qaraydi.
V.I.Vidyapin va boshqalar tahriri asosida tayyorlangan darslikda «ne`mat» va
«tovar» tushunchalariga keng izoh berilgan. Unda tovar iqtisodiy ne`matning
maxsus shakli bo`lib hisoblanishi ko`rsatib berilgan: «Tovar–bu ayirboshlash uchun
ishlab chiqarilgan maxsus iqtisodiy ne`mat»2. Bu va boshqa qator olimlarning
fikrlari asosida ta`kidlash mumkinki, tovar–bu biron-bir naflilikka va qiymatga
ega bo`lgan, ayirboshlash uchun yaratilgan mehnat mahsuli.
Ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyotning hozirgi bosqichida mamlakatlarda ishlab
chiqarilayotgan millionlab turdagi mahsulotlar va ko`rsatilayotgan xizmatlar tovar
shaklini olgan. Ishlab chiqarishni zamonaviy texnologiyalar bilan jihozlash, uni
ma`naviy jihatdan yangilash, tarkibiy jihatdan texnik va texnologik qayta tuzish kabi
chora-tadbirlarni o`z ichiga oluvchi ishlab chiqarishni modernizatsiyalash jarayoni
pirovardida tovarlar miqdorining oshishi, sifatining takomillashuvi va turlarining
ko`payishiga imkon yaratadi. Ayniqsa, ishlab chiqarishning samaradorligini
oshirish, mahsulot va xizmatlarni sotish bozorlarini kengaytirish maqsadida tarmoq
va
korxonalar
faoliyat
sohalarini
kengaytirish,
mahsulot
va
xizmatlar
assortimentlarini ko`paytirish, ularning sifatini takomillashtirishdan iborat
diversifikatsiya jarayoni tovar ishlab chiqarishni kengaytirishning muhim
yo`nalishlaridan biri hisoblanadi.
Tovar ikki xususiyatga ega: bir tomondan, u kishilarning qandaydir
ehtiyojini qondira oladigan, ikkinchi tomondan esa, boshqa buyumlarga
ayirboshlana oladigan buyumdir. Boshqacha aytganda, tovar naflilikka
(iste`mol qiymatiga) va qiymatga egadir.
Buyumning iste`mol qiymati uning kishilar uchun nafli ekanligi, muayyan naf
keltirishi orqali namoyon bo`ladi. U shaxsiy iste`mol buyumi yoki ishlab chiqarish
vositalari sifatida kishilarning biron-bir narsaga bo`lgan ehtiyojini qondiradi.
1 Борисов Е.Ф. Экономическая теория: учеб. – 2-е изд., перераб. и доп. - М.: ТК Велби, Изд-во Проспект, 2005,
с.144.
2 Экономическая теория: Учебник. - Изд., испр. и доп. / Под общ. ред. акад. В.И.Видяпина, А.И.Добрынина,
Г.П.Журавлевой, Л.С.Тарасевича. – М.: ИНФРА-М, 2005, с.143.
Ilmiybaza.uz
Naflilikni aniqlashda ham turlicha yondashuvlar mavjud. Masalan, marjinalizm
maktabi asoschilari ham, ularning keyingi davomchilari ham tovarlar nafliligini
aniqlashda alohida olingan individning xayolidagi psixologik yondashuv bilan,
ya`ni hech kim bilan aloqasi bo`lmagan o`rmondagi cholning yoki kimsasiz orolda
bir o`zi qolib ketgan Robinzonning xayoli bilan aniqlash usulini qo`llaydilar.
Holbuki, tovar ayirboshlash jamiyat a`zolari o`rtasida, gavjum bozor qatnashchilari
o`rtasida real qaynoq hayot jarayonida sodir bo`ladi. Ular naflilikning negizida
ob`ektiv iqtisodiy jarayon borligini, naflilik tabiat ashyosi bilan jonli mehnatning
birikishi natijasida, to`g’rirog’i naflilik aniq mehnat bilan tabiat ashyosining
xususiyatlari o`zgartirilishi natijasida vujudga kelishini o`ylab ham o`tirmaydilar.
Albatta, tabiatda mavjud bo`lgan yoki inson mehnati bilan yaratilgan har qanday
narsa ham naflilikka ega bo`lavermaydi. Shuning uchun iqtisodiyot nazariyasida
ijtimoiy zaruriy naflilik degan tushuncha ishlatiladi va real bozor har qanday
naflilikni emas, balki ijtimoiy zaruriy naflilikni tan oladi.
Ijtimoiy zaruriy naflilik deb talab miqdoriga mos keladigan miqdordagi
naflilikka aytiladi.
Ne`matlar tovar bo`lishi uchun, ular ayirboshlashga mo`ljallangan, ma`lum
mehnat sarflangan, bozorga sotishga chiqarilgan bo`lishi zarur. SHunga ko`ra, tovar
mahsulotdan farqlanadi. Tovar, eng avvalo, o`z iste`moli uchun emas, balki
boshqalarning iste`moli uchun bozorga sotish maqsadida tayyorlanadigan
mahsulotdir. Tovarning natural-buyum va ijtimoiy-iqtisodiy tomonlari, xususiyatlari
ana shundan kelib chiqadi.
Tovarning almashuv qiymati – bu biror turdagi naflilikning boshqa turdagi
naflilikka ayirbosh qilinadigan miqdoriy nisbatidir. Masalan, bitta bolta 20 kg donga
ayirbosh qilinadi. Ayirbosh qilinadigan tovarlarning bu miqdoriy nisbatida ularning
almashuv qiymati ifodalanadi.
Qiymatning mehnat nazariyasi tarafdorlari1 fikriga ko`ra, tovarlar qiymatining
umumiy asosi bo`lib mehnat hisoblanadi, shu sababli ular ma`lum miqdorlarda bir-
1 Товар қийматини меҳнат билан аниқлашга ёндашувларида маълум фарқлар мавжуд бўлсада, уларга А.Смит,
Д.Рикардо, У.Петти, Ж.С.Милл ва бошқа айрим иқтисодчиларни, уларнинг издошларини киритиш мумкин.
Ilmiybaza.uz
biriga tenglashtiriladi. Tovarlarning og’irligi, hajmi, shakli va shu kabi tabiiy
xususiyatlaridan
birortasi
qiymatning
umumiy
asosi
bo`la
olmaydi.
Ayirboshlashning zarur sharti bo`lib tovarlarning turlicha nafliligi hisoblanadi.
Biroq, turli tovarlarning nafliligi sifat jihatidan farq qilish bilan birga miqdoriy
o`lchamga ega emas. Miqdor jihatdan taqqoslash uchun tovarlarda mavjud bo`lgan
umumiy narsa – ularni yaratish uchun sarflangan mehnatdir.
Tovarlar o`lchovdosh bo`lishining boisi shuki, bularning hammasi umuman
inson mehnati mahsulidir, ya`ni inson kuchi, miyasi, mushaklari, asablari va
hokazolari sarfining mahsulidir. Tovarda mujassamlashgan ijtimoiy mehnat
uning qiymatini tashkil qiladi. Bu qiymat tovar ayirboshlaganda ko`rinadi, shuning
uchun almashuv qiymati (ya`ni iste`mol qiymatlarini ayirboshlash nisbati) qiymat
shakli bo`lib, uning ichki mazmunini tashkil etadi. Bu holat L.M.Kulikov tomonidan
qiymat va almashuv qiymatini tovarning alohida asosiy xususiyatlari sifatida
ajratilib ko`rsatilishida namoyon bo`ladi. «Qiymat–bu tovar ishlab chiqarish va uni
sotish (ko`pincha qisqacha qilib «ishlab chiqarish xarajatlari» deb ataydilar)
qanchaga tushganligi ifodasidir. Tovarni ayirboshlaganda (sotilganda) ishlab
chiqaruvchi (sotuvchi), tabiiyki, o`z xarajatlarini qoplashni istaydi, biroq bozorda
boshqacha nisbatlar tarkib topishi mumkin. endi ularni boshqa ko`rsatkich –
almashuv qiymati ifodalaydi. Bu bir tovar boshqasiga ayirboshlanadigan miqdoriy
nisbatdir».1 Tovarning o`zi esa ikki tomon – naflilik va qiymatning uzviy birligidan
iboratdir. Shu o`rinda ta`kidlash lozimki, L.Kulikov tomonidan qiymatga berilgan
yuqoridagi ta`rif ba`zi hollarda iqtisodchilar tomonidan yo`l qo`yiladigan yanglish
fikrlardan ham xoli emas. Ya`ni, qiymatning ishlab chiqarish xarajatlari bilan
aynanlashtirilishini u tomonidan yo`l qo`yilgan xatolik deb hisoblaymiz. Aslida,
ishlab chiqarish xarajatlari qiymatning bir qismi bo`lib, aksariyat hollarda miqdor
jihatidan qiymatdan kam bo`ladi.
Tovar qiymatining miqdori ijtimoiy-zaruriy ish vaqti orqali hisoblanadi.
Ijtimoiy zaruriy ish vaqti muayyan ijtimoiy normal ishlab chiqarish sharoitida
1 Куликов Л.М. Экономическая теория: учеб. – М.: ТК Вебли, Изд-во Проспект, 2005, с.129.
Ilmiybaza.uz
va muayyan jamiyatdagi mehnat malakasi va jadalligi darajasi o`rtacha
bo`lgan sharoitda biron bir tovarni ishlab chiqarish uchun zarur bo`lgan ish
vaqtidir.
Tovar qiymatining miqdorini hisoblashda mehnatning oddiy va murakkab,
malakali va malakasiz, aqliy yoki jismoniy turlari hisobga olinadi. Qiymatni
hisoblashda nisbatan murakkab mehnat ko`paytirilgan yoki darajaga ko`tarilgan
oddiy mehnat sifatida hisobga olinadi, shu sababli oz miqdordagi murakkab mehnat
ko`p miqdordagi oddiy mehnatga tenglashtiriladi.
Tovarning ikki xil xususiyatga ega bo`lishiga sabab tovar ishlab chiqaruvchi
mehnati tabiatining ikki tomonlamaligidadir. Bir tomondan, bu – muayyan turdagi
aniq mehnatdir. Shuning uchun, naflilikni yaratgan mehnat aniq mehnat deb nom
olgan (4.1-chizma).
4.1-chizma
Mehnatning ikki yoqlama tavsifidan kelib chiquvchi tovarning ikki xil
xususiyati
Ikkinchi tomondan, mehnat – aniq shaklidan qat`iy nazar, umuman sarflangan
inson ishchi kuchidir, jami ijtimoiy mehnatning bir qismidir. U o`zining shu sifatida
abstrakt mehnat deb ataladi. Bu mehnat esa tovar qiymatini yaratadi. Qiymat
tovarning emas, balki faqat mehnatning ijtimoiy xossasi bo`lib, unda tabiat
Aniq mehnat
Abstrakt mehnat
Mehnat
Ijtimoiy naflililigi
Tovar
Ijtimoiy qiymati
Ijtimoiy zaruriy
naflilik
Talabga mos
miqdordagi tovar
Ijtimoiy zaruriy
mehnat
Ilmiybaza.uz
ashyolarining birorta ham molekulasi, zarrachasi yo`qdir. Qiymatning asosida
odamlar bir-birlari uchun mehnat qilishlarini bildiruvchi ijtimoiy mehnat yotadi.
Biroq, alohidalashgan tovar ishlab chiqaruvchilar mehnati o`zining ijtimoiy
xususiyatini faqat mehnat mahsullarini ayirboshlash orqali ko`rsatadi.
Tovarlar qiymatining miqdori mehnat unumdorligiga qarab o`zgaradi. Mehnat
unumdorligi ma`lum ish vaqti birligi mobaynida ishlab chiqarilgan
mahsulotning miqdori yoki mahsulot birligini ishlab chiqarish uchun
sarflangan ish vaqti bilan o`lchanadi. Misol uchun, duradgor bir ish kuni
davomida 4 ta stol yasadi. Agar ish kunini 8 soatdan iborat, deb olsak, u holda 1 ta
stol yasash uchun 2 soat vaqt sarflangan. Ya`ni, duradgorning 1 soatlik mehnat
unumdorligi 0,5 ta stolga teng. Mehnat unumdorligining o`zgarishi tovar birligi
qiymatining o`zgarishiga sabab bo`ladi. Mehnat unumdorligi o`ssa, tovar birligining
qiymati kamayadi yoki aksincha, mehnat unumdorligi pasaysa, tovar birligining
qiymati oshadi. Misolimizdagi duradgor yasagan bitta stolning qiymati 2 soatlik
mehnat sarfiga teng edi. Deylik, uning mehnat unumdorligi ikki baravar ortib, bir
ish kunida 8 ta stol yasash darajasiga yetdi. U holda, bitta stolning qiymati ham ikki
baravar pasayib, 1 soatlik mehnat sarfiga teng bo`ladi.
Mehnat intensivligi ish vaqti birligi mobaynida sarflangan mehnat miqdori
orqali tavsiflanuvchi ko`rsatkich hisoblanadi. Mehnat intensivligi deganda ish
vaqti birligi davomida mehnat sarfining oshib borishi, ya`ni mehnatning
jadallashishi tushuniladi. Mehnat intensivligining oshishi muayyan vaqt davomida
ko`proq qiymat yaratilishiga imkon beradi.
Tovar qiymatining negizini aniqlash doimiy ravishda tortishuvlar va
munozaralarga sabab bo`lib, bu borada quyidagi ikki asosiy yo`nalish mavjud:
1) qiymatning mehnat nazariyasi;
2) qiymatning naflilik yoki keyingi qo`shilgan miqdor nafliligi nazariyasi.
Qiymatning mehnat nazariyasi asoschilari Uil’yam Petti, Adam Smit, David
Rikardolar hisoblanadi. U.Petti – qiymatning mehnat nazariyasining dastlabki
asoschisi bo`lib, u qiymatning manbai mehnat hisoblanishini, aynan mehnat sarfi
tovar qiymati miqdorini belgilab berishini ko`rsatib o`tgan. Biroq, U.Petti tovarning
Ilmiybaza.uz
iste`mol qiymati va qiymati o`rtasidagi farqni ko`ra olmagan. U tovarning qiymati
faqat qimmatbaho metallarni ishlab chiqarishga sarflanuvchi mehnat orqali
yaratiladi, deb hisoblagan. A.Smit o`zining «Xalqlar boyligining tabiati va sabablari
to`g’risida tadqiqotlar» (1776) nomli asarida tovarning iste`mol va almashuv
qiymatini farqlab bergan. U tovar qiymatining yagona manbai bo`lib moddiy ishlab
chiqarishning har qanday sohasida sarflangan mehnat hisoblanadi, degan xulosaga
kelgan. Shu bilan birga, tovar qiymatining miqdorini har qanday mehnat emas, balki
jamiyat uchun zarur bo`lgan o`rtacha mehnat belgilab berishini ko`rsatib o`tgan.
D.Rikardo qiymatning yagona mezoni bo`lib tovar ishlab chiqarishga sarflangan
hamda ish vaqti sarflari orqali aniqlanuvchi mehnat hisoblanishini isbotlab bergan.
U tovarning iste`mol qiymati va qiymati o`rtasidagi farqni aniq ko`rsatib, har qanday
ishlab chiqarishda tovarning qiymati sarflangan mehnat orqali aniqlanishini
ta`kidlagan. Demak, yuqorida ta`kidlaganimizdek, qiymatning mehnat nazariyasi
tarafdorlarining fikricha, tovarlarni ayirboshlash ularning qiymati asosida amalga
oshiriladi. Qiymatning miqdori esa, ijtimoiy zaruriy mehnat sarflari bilan, ya`ni
ijtimoiy zaruriy ish vaqti bilan o`lchanadi. Qiymatning mehnat nazariyasi
tarafdorlari tovar ishlab chiqarish sharoitda tovar ishlab chiqaruvchilar o`rtasidagi
aloqalarni, ijtimoiy mehnatni taqsimlash va rag’batlantirishni tartibga soluvchi
ob`ektiv qiymat qonunining mavjudligini e`tirof etadilar. Qiymat qonuni tovar
ishlab chiqarish va ayirboshlash uning qiymati asosida amalga oshishini,
qiymatning o`zi esa ijtimoiy zaruriy mehnat sarflari orqali o`lchanishini
ifodalaydi.
Qiymat qonuni individual mehnat sarfi ijtimoiy zaruriy mehnat sarfidan ozroq
bo`lgan ishlab chiqaruvchilarni rag’batlantiradi. Bu bilan ishlab chiqaruvchilarning
mehnat unumdorligini oshirishga undaydi. Aks holda ular bozordan siqib
chiqarilishlari yoki xonavayron bo`lishlari mumkin.
Qiymat qonuni tovar ishlab chiqaruvchilarni tabaqalashtiradi, mehnat va
moddiy sarflarni kamaytirishni rag’batlantiradi va mehnatning ishlab chiqarish
sohalari bo`yicha taqsimlanishini tartibga solib turadi. Masalan, eng yuksak mehnat
unumdorligiga erishgan ishlab chiqaruvchilar o`z tovarlarini ijtimoiy zaruriy
Ilmiybaza.uz
sarflaridan kamroq, lekin ayrim individual sarflaridan yuqori narxlarga sotishlari va
yuqori foyda olishlari mumkin. Lekin, ular ish faoliyatining muvaffaqiyati
kafolatlangan deb bo`lmaydi. Chunki ular ishlab chiqarishga fan-texnika
yangiliklarini, samarali ishlab chiqarish usullarini o`z vaqtida qo`llab turmasalar,
ma`lum vaqtdan so`ng o`z ustunliklaridan ajralib qolishlari mumkin.
Qiymat qonunining tartibga solib turuvchi mexanizmi raqobat kurashi
natijasida bozor narxlarining stixiyali ravishda tebranib turishidan, ularning ijtimoiy
qiymatdan farq qilib turishidan iborat. Tovar narxining ijtimoiy qiymatidan chetga
chiqish shart-sharoitlari quyidagilardan iborat deb hisoblanadi:
Talab = taklif bo`lgan holda narx = qiymat.
Talab > taklif bo`lgan holda narx > qiymat.
Talab < taklif bo`lgan holda narx < qiymat.
Shunday qilib, tovarlar narxining ular qiymatidan farq qilishi tovar ishlab
chiqaruvchilarning xohishi bilan sodir bo`lmay, balki ob`ektiv qiymat qonunining
kuchi ta`siri ostida bo`ladi.
Keyingi qo`shilgan miqdor nafliligi1 nazariyasining asoschilari Avstriya
maktabi vakillari K.Menger (1840-1921), F.Vizer (1851-1926), E.Bem-Baverk
(1851-1914) va boshqalar hisoblanadi. Mazkur nazariyaga ko`ra, kishilar tomonidan
juda xilma-xil moddiy va ma`naviy ne`matlar (xizmatlar) ularni ishlab chiqarishga
ijtimoiy zaruriy mehnat sarflanganligi uchun emas, balki ushbu ne`matlar naflilikka
ega bo`lganligi uchun qadrlanadi. Insonlar tomonidan ma`lum nafliliklarga ehtiyoj
sezilganligi sababli u yoki bu tovarni ishlab chiqarishga mehnat sarflari amalga
oshiriladi. Mazkur nazariya tarafdorlari fikrlariga ko`ra, faqat tovarning nafliligi
uning qiymatiga va binobarin, narxiga asos bo`lishi mumkin. Keyingi qo`shilgan
miqdor nafliligi nazariyasi bilan qiymatning mehnat nazariyasining bir-biriga to`g’ri
1 «Кейинги қўшилган миқдор нафлилиги» атамасини қўллашда муаллифлар томонидан кўплаб мулоҳазаларга
борилди. Сабаби – бугунги кунда иқтисодий адабиётларда бу атаманинг турли вариантлари («меъёрий
нафлилик», «меъёрий фойдалилик», «чегаравий нафлилик», «чегаравий фойдалилик» ва ҳ.к. ) қўлланиб
келмоқда. Бироқ, бу атамалар луғавий таржима сифатида ўринли қўлланилган бўлсада, мазкур тушунчанинг
ҳақиқий мазмунини ифодалай олмайди. «Кейинги қўшилган миқдор нафлилиги» атамаси эса бу мазмунга
кўпроқ мос тушади. Бобнинг баён этилишини осонлаштириш мақсадида кейинги ўринларда қўлланилувчи
«сўнгги қўшилган миқдор нафлилиги», «қўшилган миқдор нафлилиги», «кейинги қўшилган нафлилик» каби
иборалар бир хил маъно касб этади.
Ilmiybaza.uz
kelmasligi turli xil iste`mol qiymatlarini yoki naflilikni hisobga olish muammosi
bilan bog’liq. Chunki, turli ko`rinishdagi ikkita tovarning nafliligini shunchaki
umumiy tarzda o`zaro taqqoslash mumkin emas.
Bu nazariya tarafdorlari naflilikning ikki turini ajratib ko`rsatish zarur deb
hisoblaydilar: a) abstrakt yoki umumiy naflilik, ya`ni ne`matlarning kishilar biron-
bir ehtiyojlarini qondirish layoqati; b) aniq naflilik, bu ne`mat mazkur nusxasi
foydaliligining sub`ektiv narxini bildiradi. Bu sub`ektiv narx ikki omilga bog’liq:
mazkur ne`matning mavjud zahirasi va unga bo`lgan ehtiyojning to`yinganlik
darajasi. Keyingi qo`shilgan miqdor nafliligi muammosini o`rmonda yashovchi chol
ega bo`lgan besh qop don misolida, uning ongida sodir bo`lgan psixologik xayol
orqali tasvirlab ko`rsatadilar. Bu qoplardagi donning nafliligi kamayib boruvchi
tartibda joylashadi: birinchi qopdagi don eng zarur, ya`ni cholning oziq-ovqatga
bo`lgan ehtiyojini qondirish uchun iste`mol qilinadi, ikkinchisi – ovqatlanishni
yaxshilash uchun, uchinchisi – uy parrandalarini boqish, to`rtinchisi – pivo
tayyorlash, beshinchisi – cholning o`z uyi atrofida sayrab yurgan qushlarni boqib,
ko`ngilxushlik qilishi uchun. Bundan ko`rinadiki, beshinchi qopning nafliligi chol
uchun u qadar ahamiyatli emas, chunki agar bu qopdagi dondan mahrum bo`lsa u
faqatgina ko`ngilxushlik qilish imkoniyatidan voz kechadi xolos. Biroq, to`rtinchi
qopdagi donning yo`q bo`lishi cholni pivosiz, uchinchisi esa parrandalarsiz
qoldirishi mumkin. Faqat bitta qopdagi don qolgan taqdirda chol uchun uning
nafliligi eng yuqori darajaga yetadi, ya`ni u ovqatlanish ehtiyoji bilan tenglashadi.
Shu o`rinda turli qoplardagi donlarning nafliligi turlicha ekan, ularning qaysi biri
donlarning umumiy naflilik darajasini aniqlab beradi, degan savol tug’iladi.
Holbuki, qoplardagi donlarning bir-biridan farqi yo`q ekan, chol uchun ularning
nafliligi beshinchi, so`nggi qopdagi donning nafliligi orqali aniqlanadi. Demak, har
bir ne`matning so`nggi qo`shilgan birligi, ya`ni uncha muhim bo`lmagan ehtiyojni
qondiruvchi birligining nafliligi kamayib borish xususiyatiga egadir.
Agar uzoq davrlar mobaynida tortishuvlar va bo`linishlarga olib kelgan bu ikki
yo`nalishdagi nazariyalarga e`tibor bilan qaralsa, ularning hammasi tovarda
gavdalangan mehnatning ikki tomonlama tavsifini, undan kelib chiquvchi tovarning
Ilmiybaza.uz
ikki xil xususiyati (nafliligi va qiymati)ni tushunmaslikdan, uni bilishga bir
tomonlama yondashuvdan kelib chiqqanligi ma`lum bo`ladi (4.2-chizma).
Qiymat va narx nazariyasida yangi yo`nalishni boshlab bergan inson mashhur
ingliz iqtisodchisi A.Marshall hisoblanadi. Tovarlarning qiymatini aniqlashda
mehnat nazariyasi ham, qo`shilgan naflilik nazariyasi ham yetarli asosga ega emas,
deb hisoblagan A.Marshall bir nechata nazariyalarni sintez qilish yo`li bilan aniqlik
kiritishga harakat qildi. Qo`shilgan miqdor nafliligi nazariyasining bir
tomonlamaligini u qiymatni faqat naflilik bilan tushuntirishda ko`rdi. A.Marshall
keyingi qo`shilgan miqdor nafliligi nazariyasini talab va taklif nazariyasi hamda
ishlab chiqarish xarajatlari nazariyasi bilan bog’lashga harakat qildi.
A.Marshallning tovar qiymati nima bilan aniqlanishini bilishda qo`shilgan
miqdor nafliligi va ishlab chiqarish xarajatlarini sintez qilish (umumlashtirish)
zarurligi haqidagi fikri juda mashhur. Neoklassiklarning qiymat va narxning bir
negizli (monistik) nazariyasini yaratishga urinishdan chekinishlari xususan
A.Marshall ishlari bilan bog’liq. Neoklassiklarning qoidalari qiymatning yagona
manbai, narxning yagona asosi va bozor xo`jaligida jamiyat daromadlarining yagona
manbai topilishi zarurligini bildiradi. Bunday yagona manba, masalan, ingliz klassik
iqtisodiy maktabi va markscha nazariyalarda mehnat, marjinalistlarda qo`shilgan
miqdor nafliligi kategoriyasi hisoblanadi. A.Marshall nazariyasida esa qiymat va
narx ham talab (qo`shilgan miqdor nafliligi) va ham taklif (tovar ishlab chiqarish
xarajatlari) tomonida yotuvchi bozor kuchlari o`zaro ta`siri orqali aniqlanadi.
A.Marshall fikricha, tovar qiymati teng darajada keyingi qo`shilgan miqdor nafliligi
va ishlab chiqarish xarajatlari bilan aniqlanadi. Shunday qilib, A.Marshalldan
boshlab iqtisodiyot nazariyasida turli nazariyalarni sintez qilishga o`tildi. Lekin
A.Marshall ushbu sintezni oxirigacha etkaza olmadi. U ijtimoiy zaruriy naflilik va
ijtimoiy zaruriy mehnat tovarning ikki tomoni ekanligini aniq ko`ra olmadi. Shuning
uchun, u ijtimoiy zaruriy naflilik o`rniga qo`shilgan naflilikni, ijtimoiy zaruriy
mehnat sarflari o`rniga ishlab chiqarish xarajatlarini qo`ydi. Natijada tovarning
qiymati ham, nafliligi ham to`liq hisobga olinmadi.
Ilmiybaza.uz
4.2-chizma
Qiymatning mehnat nazariyasi va keyingi qo`shilgan miqdor nafliligi nazariyasining o`zaro aloqasi hamda bir-birini
to`ldirishi
Naflilik va
qo’shilgan
naflilik
Tovar
qiymatining
aniqlanishi
Ijtimoiy zaruriy
mehnat sarfi
Iste’molchi va
xaridorlar
Bozor
ishtirokchilari
manfaatining
ifodalanishi
Ishlab
chiqaruvchi va
sotuvchilar
Talab
Bozorda
namoyon
bo’lishi
Taklif
Narx
Tovar
nafliligining
puldagi ifodasi
Tovar
qiymatining
puldagi ifodasi
Qo’shilgan
naflilik
nazariyasi
Qiymatning
turli
nazariyalari
Mehnat
nazariyasi
K.Menger,
F.Vizer. Bem-
Baverk
Qiymat
nazariyalari
asoschilari
U.Petti, A.Smit,
D.Rikardo,
K.Marks
Umuman aytganda, uzoq tarixiy davrdan boshlab tortishuvga sabab bo`lgan narsa –
tovarda gavdalangan ijtimoiy mehnatning ikki yoqlama tavsifi va shu asosda hosil
bo`ladigan tovarning ikki xil xususiyatiga ega bo`lishini inobatga olmaslikdir.
Mehnat nazariyachilari tovarga sarflangan mehnat miqdoriga asosiy e`tiborni
qaratgan bo`lsa, marjinalistlar uning nafliligiga e`tibor berib keladilar. Ularning biri
ko`proq tovarni ishlab chiqaruvchilar manfaati nuqtai nazaridan tahlil qilgan bo`lsa,
ikkinchisi iste`molchi (xaridorlar) manfaati nuqtai-nazaridan qaraydilar. Holbuki
tovarning qiymatini va binobarin narxini aniqlashda uning ikki tomoniga va
sotuvchilar bilan xaridorlar manfaati to`qnashgan tugunga e`tibor qaratish zarur.
2.4. Pulning mohiyati, turlari va vazifalari
Pul uzoq zamonlardan beri odamlarga ma`lum. Pulning kelib chiqishi turli
nazariyotchilar tomonidan tovar ayirboshlash jarayonining rivojlanishi bilan bog’liq
holda tushuntiriladi.
Pulning vujudga kelishi va mohiyatining turli ilmiy kontseptsiyalari mavjud
bo`lib, ular orasida ratsionalistik va evolyutsion kontseptsiyalar muhim o`rin tutadi.
Ratsionalistik kontseptsiya pulning kelib chiqishini kishilar o`rtasidagi
bitim, kelishuv natijasi sifatida izohlaydi. Bu holat ularning tovarlarni
ayirboshlash chog’ida qiymatlarning harakatlanishi uchun maxsus vositalar
zarurligiga amin bo`lishiga asoslanadi. Pulning o`zaro kelishuv sifatida amal qilishi
to`g’risidagi mazkur g’oya XVIII asrning oxirlarigacha hukm surdi. Pulning kelib
chiqishiga sub`ektiv psixologik yondashuv ko`plab hozirgi zamon xorijiy
iqtisodchilarning qarashlarida ham uchrab turadi. Ularning fikricha, pul kategoriyasi
ob`ektiv iqtisodiy kategoriya bo`lmay, kishilar kelishuviga yoki davlatning
xohishiga bog’liq bo`lgan yuzaki, sub`ektiv kategoriyadir.
Pul kelib chiqishining evolyutsion kontseptsiyasiga ko`ra ular ijtimoiy
mehnat taqsimoti, tovar ishlab chiqarish va ayirboshlashning rivojlanishi
natijasida vujudga kelgan. Qiymat shakllari va ayirboshlash rivojlanishining
tarixiy jarayonini tadqiq qilish orqali tovarlar umumiy olami ichidan pul rolini
bajaruvchi alohida tovarning ajralib chiqishini tushunish mumkin. Bir tovarning
qiymati uni boshqa bir tovarga ayirboshlash orqali aniqlanadi (T-T). Bir qarashda
ayirboshlash bitimida har ikkala tovar ham bir xil rol o`ynaydigandek ko`rinadi.
Aslida esa ularning roli turlichadir. Bir tovar o`z qiymatini boshqa tovarga nisbatan
ifodalaydi. Ikkinchi tovar esa birinchi tovarning qiymatini o`zida ifodalab,
ekvivalent rolini bajaradi, ya`ni qiymatning ekvivalent shaklini tashkil etadi. Xuddi
mana shu yerda pulning dastlabki kurtagi paydo bo`ladi. Pulning paydo bo`lishi va
rivojlanishida qiymat shakllarining rivojlanish bosqichlarini bilish muhim o`rin
tutadi. Umuman olganda qiymatning oddiy yoki tasodifiy, kengaytirilgan,
umumiy va pul shakllari mavjud.
Ayirboshlash jarayonining tarixan uzoq davom etgan davri mobaynida turli
tovarlar umumiy ekvivalent rolini o`ynagan. Masalan, ayrim joylarda chorva
mollari, ayrim joylarda tuz, ayrim joylarda mo`yna, nodir metallar (kumush, mis,
oltin) va boshqalar. ekvivalent rolini o`ynovchi turli tovarlar ichidan ba`zi birlari
o`zining barcha tomonidan tan olinishi tufayli ajralib chiqa boshladi (masalan, nodir
metallar). Chunki, ekvivalent rolini o`ynovchi tovarlarning barchasi ham
ayirboshlash jarayonida vositachilik vazifasini bir xilda muvaffaqiyatli bajara olmas
edi. Natijada, barcha tovarlarning qiymatini bir xil tovar qiymati orqali taqqoslash
mumkin bo`lgan qiymatning umumiy shakli vujudga keldi.
XIX asrning oxirida mamlakatlar birin-ketin oltin valyutaga, ya`ni monometall
tizimiga o`ta boshladilar. Bu hol Avstriyada 1892, Yaponiyada 1897, Rossiyada
1898, AQSHda esa 1900 yilda sodir bo`ldi. Angliyada oltin pul tizimi XVII asrning
oxirida, Germaniyada 1871 yilda, Gollandiyada 1877 yildayoq joriy etilgan edi.
O`zbekiston hududida tarixan bundan ham oldinroq kumush va mis tangalar
muomalada bo`lgan. Shayboniyxon Samarqandni zabt etgandan keyin, 1507 yilda
pul islohotini o`tkazgan. Shayboniyxon (1501-1610) va Abdullaxon (1583-1598)
zarb etgan tangalar bizgacha etib kelgan. Abdullaxon davrida tanga (oltin va
kumush) zarb qilish davlat poytaxti – Buxoroda markazlashtirilgan. 1695-1709
yillarda oltin tanga zarb qilish muntazam tus oldi. Tanga og’irligi 4,8 gramm, sifat
sofligi juda yuqori – 958 bo`lgan1.
1 Чжен В.А Пул ва молия бозорлари. Т.: 1996. 25-26-бетлар.
Umumiy ekvivalent rolining nodir metallarga, jumladan oltinga yuklatilish
sabablari quyidagilar orqali izohlanadi:
- sifat jihatdan bir xil o`lchamga keltirish mumkinligi;
- zanglamasligi va uzoq muddat saqlash mumkinligi;
- bo`linuvchanligi va bo`lgandan keyin yana yaxlit holga keltirish mumkinligi;
- bo`linganda ham o`z qiymatini saqlab qola olishi;
- tabiatda nisbatan kamyobligi;
- ozgina miqdordagi va og’irlikdagi nodir metallning qiymati ancha yuqoriligi.
Shu xususiyatlarga ko`ra umumiy ekvivalent rolini o`ynovchi ko`plab tovarlar
ichidan maxsus tovar – oltin pul ajralib chiqdi. Shunday qilib, pul – bu hamma
tovarlarni sotish va sotib olish mumkin bo`lgan, umumiy ekvivalent rolini
o`ynovchi maxsus tovardir.
Endi tovarlar dunyosi ikkiga – bir tomondan, naflilikning ifodasi bo`lgan
tovarlarga va ikkinchi tomondan, qiymatning moddiylashgan ifodasi bo`lgan pulga
ajraladi:
Tovarlar
Tovarlar dunyosi
Pullar
Pulning iqtisodiy mazmunini bilishda uning asosiy nazariyalarini ko`rib chiqish
maqsadga muvofiqdir. Umuman olganda, pulning metallistik, nominalisitik va
miqdoriy nazariyalarini farqlash mumkin. Pulning kelib chiqishi va muomalada
bo`lishi metall pullar bilan bog’liq bo`lganligi sababli dastlab pulning metallistik
nazariyasi vujudga kelgan. Uning asosiy mohiyati pulni nodir metallar (oltin va
kumush) bilan aynanlashtirish orqali namoyon bo`lgan.
Pulning metallistik nazariyasining rivojlanishida merkantilistik maktab
namoyandalarining qarashlari muhim o`rin tutadi. Ular pulning qadr-qimmatini oltin
va kumushning tabiiy xossalarida deb bilib, uning tovar mazmunini tan olganlar.
Biroq, pulni nodir metallar bilan aynanlashtirish ularning mohiyati va
iqtisodiyotdagi roliga noto`g’ri baho berish hamda pul fetishizmining rivojlanishiga
olib keldi.
Pulning nominalistik nazariyasi tarafdorlari metallistik nazariyaga qarshi
chiqib, pullarning tovar tabiati hamda ular ichki qiymatini zarurligining o`zini inkor
etadilar. Nominalistlar pulga shartli belgi sifatida qarab, ularning nodir metallar
bilan aloqadorligini rad qiladilar. Nominalistik nazariya tarafdorlarining qarashlari
o`rta asrlarda to`la qiymatga ega bo`lmagan metall tangalarning muomalaga
chiqarilishi bilan paydo bo`ldi. Ba`zi bir namoyandalar pullar – davlat
hokimiyatining mahsuli, shunga ko`ra faqat davlatgina pullarning qiymatini
belgilashi mumkin, degan fikrlarni ilgari surdilar. XX asrning boshlarida, oltin
standartning tan olinmasligi, uning bekor qilinishi bilan, nominalistik nazariya
yanada rivojlandi.
Pulning miqdoriy nazariyasi – bu muomaladagi pul miqdori, tovar narxlari
darajasi hamda pullarning qiymati o`rtasidagi o`zaro bog’liqlikni izohlashga
asoslangan iqtisodiy ta`limotdir. Uning mohiyati muomaladagi pul miqdori narxlar
va pul qiymati darajasining mutanosib ravishda o`zgarishining dastlabki sababidir,
degan qoidadan iborat.
Pulning mohiyatini to`laroq tushunish uchun uning quyidagi asosiy
vazifalarini ko`rib chiqamiz: 1) qiymat o`lchovi; 2) muomala vositasi; 3) boylik
to`plash vositasi; 4) to`lov vositasi.
Pulning qiymat o`lchovi vazifasini ideal pul bajaradi. Tovar egasi yoki sotib
oluvchi fikran ideal ravishda shu tovarning almashuv qiymatini pul bilan ifodalaydi.
Tovarning narxi talab va taklif miqdori teng bo`lgan taqdirdagina uning qiymatiga
muvofiq keladi. Aks holda, narx qiymatdan farq qiladi. Demak, tovarlarning narxi
ularning qiymati, pulning qiymati, talab va taklifning nisbati va boshqa omillarga
bog’liq. Tovar almashuv qiymatining pul bilan ifodalanishi uning narxini anglatadi.
Tovarning almashuv qiymatini o`lchash uchun muayyan miqdordagi pul materialini
birlik qilib olish zarur. Bunday birlik narxlar o`lchovi (masshtabi) deb ataladi. Bir
tomondan narxlar o`lchovi har qanday o`lchov birligi kabi shartlidir. Ikkinchi
tomondan esa, u muayyan mamlakatda hamma tomonidan e`tirof etilgan bo`lishi
kerak. Shuning uchun davlat pul birligi huquqini qonun bilan mustahkamlaydi, bu
birlik shu tariqa rasmiy tan olinadi.
Tovar muomalasi jarayonida naqd pul bo`lishi kerak, chunki tovarlarni oldi-
sotdi paytida ularning ramziy narxlari real pulga aylanmog’i lozim. Bu jarayonda
pul muomala vositasi vazifasini bajaradi. Dastlab tovarlarni ayirboshlashda pulning
bevosita kumush yoki oltin quymalar shaklida mavjud bo`lishi muomala vaqtida
qiyinchiliklar tug’dirgan: pul metallni o`lchash uni mayda bo`laklarga bo`lish,
sifatini belgilash zarur bo`lgan. Keyinchalik metall quymalari o`rniga moneta
(metall tanga)lar ishlatila boshlagan. Uzluksiz muomalada bo`lish natijasida oltin
tangalar yeyilib ketishi, o`z vaznining bir qismini yo`qotishi sababli muomalaga
to`la qiymatli bo`lmagan qiymat belgilari chiqarilgan.
Pul muomaladan chiqarilganda boylik to`plash vazifasini bajara boshlaydi.
Natural xo`jalik sharoitida boylik to`plash, jamg’arish mahsulot jamg’arish shaklida
amalga oshirilgan. Tovar xo`jaligining rivojlanishi boylik to`plashning pul
jamg’arish shaklini keltirib chiqaradi. Tovar xo`jaligi taraqqiyotining dastlabki
davrlarida pul jamg’arish uni muomaladan chiqarib olish yo`li bilan amalga
oshirilgan. Keyinchalik foyda ketidan quvish hukmron ahamiyat kasb etib, bo`sh
yotgan pul foyda keltirmasligi sababli pul egalari uni harakatga solishga, uni foydali
joyda ishlatish yo`lini topishga intildilar.
Tovarlar nasiyaga to`lov muddati kechiktirib sotilganda, pul to`lov vositasi
vazifasini bajaradi. Xaridorlar tovarning pulini to`lov muddati kelgandan keyingina
to`laydi. Pulning bu vazifasi tovar muomalasi doirasi bilan cheklanmay, pul qarz
berilganda, renta va soliqlarni to`lashda ham to`lov vositasi vazifasini bajaradi.
Qog’oz pullar, veksel va banknotlar – pulning to`lov vositasi sifatidagi vazifasidan
kelib chiqqan.
Bugungi kunda zamonaviy, ya`ni qog’oz-kredit pullarning iqtisodiy mazmuni
va tabiati to`g’risida so`z yuritilganda, g’arb iqtisodiy adabiyotlarida qog’oz pulning
tovar emasligi qat`iy ta`kidlanadi. Bunda ayrim iqtisodchilar pulning tabiatini uning
likvidligi, boshqa birlari esa uning dekret pul, ya`ni qonun tomonidan
mustahkamlanganligi orqali belgilaydilar1.
Klassiklar ham, miqdoriylik nazariyasi tarafdorlari ham pulning alohida tovar
ekanligini va boshqa tovarlardan uning ana shu alohida xususiyati ajratib turishini
tushunmaydilar. Bizning nazarimizda pul alohida tovar bo`lib, boshqa barcha
tovarlarning qiymatini ifodalaydigan umumiy ekvivalent sifatida xizmat qiladi. U
boshqa tovarlar kabi ikki tomonlama xususiyatga ega: bir tomondan, umuman tovar
sifatida boshqa tovarlar singari qiymatga ega bo`lsa, ikkinchi tomondan, naflilikka,
ya`ni iste`mol qiymatiga ega. Uning iste`mol qiymati umumiy ekvivalent sifatida
boshqa istalgan tovarga almashuvchanligida ifodalanadi. To`la qimmatli pullardan
o`z qiymatiga ega bo`lmagan pul belgilarini qo`llashga o`tish hamda naqd pulsiz
hisob-kitoblarning rivojlanishi natijasida qog’oz pul oddiy tovarlarga xos bo`lgan
xususiyatlar – qiymat va iste`mol qiymatga ega bo`lmaydi. Ammo u maxsus tovar
sifatida oltin puldagi ikki xususiyatni – qiymat belgisi va rasmiy naflilikni saqlab
qoladi.
Qog’oz pul umumiy ekvivalentlik vazifasini bajarganda, boshqa tovarlar
qiymati bevosita qiymatga ega bo`lgan tovar (oltin) bilan emas, balki qiymat
belgisiga ega bo`lgan vakolatli «tovar» bilan o`lchanadi2 (4.3-chizma).
4.3-chizma
Oltin va qog’oz pullarning o`zaro bog’liqligi
1 Қаралсин: Экономическая теория: Учебник. - Изд., испр. и доп. / Под общ. ред. акад. В.И.Видяпина,
А.И.Добрынина, Г.П.Журавлевой, Л.С.Тарасевича. – М.: ИНФРА-М, 2005, 163-б.; Экономическая теория:
Учебник./ Под ред. А.Г.Грязновой, Т.В.Чечелевой. – М.: Издательство «Экзамен», 2004, 189-191-б.; Курс
экономической теории. Учебное пособие под ред. Чепурина М.Н., Киселевой Е.А. Киров, изд-во «АСА», 1995,
96-б.
2 Юсупов Р.А. Бозор муносабатларига ўтиш жараёнида миллий валюта барқарорлигини таъминлашнинг
назарий асослари. И.ф.н. илмий даражасини олиш учун ёзилган диссертация автореферати. Т., 2001, 9-11-б.
Real naflilik
Bozor iqtisodiyoti sharoitida pul faqatgina umumiy ekvivalent bo`lib emas,
balki o`z egasining qo`lida foyda, daromad olish vositasi bo`lib xizmat qiladi,
o`zidan-o`zi o`suvchi qiymatga, bir so`z bilan aytganda kapitalga aylanadi. Buning
natijasida qog’oz pullar ikkita tarkibiy qismga ajraladi: naqd pullar (qog’oz pul,
tanga-chaqalar) va kredit pullar (chek, veksel, sertifikat, to`lov talabnomalari va
h.k.). Ularning tub xususiyatlari 4.4-chizmada aks ettirilgan.
4.4-chizma
Naqd va kredit pullarning xususiyatlari
Nafliligi
Oltin pul
Qiymati
Cheklangan rasmiy
naflilik
Qog’oz pullar
Qiymat belgisi
Rasmiy naflilik
Oltinning qiymati
Qiymat belgisi
Qоg’оz pullar
Cheklahgan rasmiy
naflilik
Qo’shimcha naflilik
Qiymat belgisi
Naqd pullar
Kredit pullar
Vakolatli qiymat
Bundan ko`rinadiki, pul kapital sifatida muomalada bo`ladi, unga qo`shimcha
ijtimoiy vazifa yuklatiladi. endi u daromad keltiradigan maxsus vositaga aylanadi1.
Shunday qilib, tovar ayirboshlash, ishlab chiqarish va pulning kelib chiqishi
hamda tovar-pul muomalasining rivojlanishi bozor va bozor iqtisodiyotining kelib
chiqishiga sabab bo`ldi va uning rivojlanishiga shart-sharoit yaratdi.
Xulosalar
1. Ishlab chiqarish jarayonida kishilar o`rtasida sodir bo`ladigan iqtisodiy
munosabatlar umumiy ishlab chiqarish munosabatlarining asosiy negizini tashkil
etib,
ayirboshlash,
taqsimlash
va
iste`mol
jarayonlarida
bo`ladigan
munosabatlarning tavsifini belgilab beradi. Shuning uchun ularni o`rganish o`ta
muhim ahamiyat kasb etadi.
2. Insoniyat zarur ne`matlar iste`molisiz yashay olmaydi. Shunga ko`ra, bu
ne`matlarni muntazam ravishda ishlab chiqarish muhim hisoblanadi. Ishlab
chiqarish va xizmat qilish jarayonida insonning yashashi uchun zarur bo`lgan barcha
hayotiy vositalar yaratiladi.
3. Bozor iqtisodiyoti sharoitida ishlab chiqarish omillari – er, kapital, ishchi
kuchi va tadbirkorlik qobiliyatidan iborat bo`lib, ular o`zaro bir-birlariga ta`sir
ko`rsatadi. Bu omillardan birining sifat va miqdor jihatidan o`zgarishi pirovardida
boshqa omillarning o`zgarishiga ham ta`sir ko`rsatadi.
4. Ishlab chiqarish jarayonida barcha omillar harakatda bo`ladi, lekin ular
ichida jonli mehnat, ya`ni ishchi kuchi faol bo`lib, u barcha ishlab chiqarish
vositalarini harakatga keltiradi, ularga «jon kiritadi», asosiy kapital qiymatining
yo`qolib ketmasligini ta`minlab, yangi yaratilgan tovar va xizmatlarga o`tkazadi, va
nihoyat, bu jarayonda yangi tovar va xizmatlar vujudga keladi.
5. Yangi vujudga kelgan tovar va xizmatlar ikki xil xususiyatga – naflilik va
qiymatga ega bo`lib, ikki tomonlama hisobga olinadi: natural-ashyoviy (naflilik) va
qiymat tomonidan. Natural-ashyoviy tomondan u uch qismga: ishlab chiqarish
vositalari, iste`mol buyumlari va turli xizmatlarga bo`linadi. Qiymat tarafidan ham
1 Шодмонов Ш. Бозор иqтисодиётига ўтишда пулнинг янги мазмуни ва роли. Бозор, пул ва кредит. Махсус
нашр, 2001, 9-б.
uch qismga: iste`mol qilingan ishlab chiqarish vositalari qiymati (s), zaruriy
mahsulot qiymati (v) va qo`shimcha mahsulot qiymati (m)ga bo`linadi.
6. Bundan 100 yil ilgari marjinalistlar tomonidan kashf qilingan va
iqtisodiyotning universal qonuni deb atalgan qonun – «keyingi qo`shilgan omil
(qo`shilgan kapital, qo`shilgan mehnat) unumdorligining pasayib borish qonuni»
ko`r-ko`rona isrofgarchilikka, ortiqcha xarajatlarga yo`l qo`yilmasa, hozirgi zamon
fan-texnika taraqqiyoti sharoitida amal qilmaydi.
7. Ishlab chiqarish jarayoni doimo o`zgarib, takomillashib va kengayib boradi.
Uning rivojlanib borishida ishlab chiqarish jarayonlarini modernizatsiyalash,
diversifikatsiyalash va tarkibiy jihatdan o`zgartirib borish muhim rol o`ynaydi.
8. Tovar ishlab chiqarish va ayirboshlashning paydo bo`lishi ijtimoiy mehnat
taqsimotining hamda xususiy mulk kelib chiqib, ishlab chiqaruvchilar
alohidalashuvining rivojlanishi bilan bog’liq.
9. Tovarning ikki xossasi – nafliligi (iste`mol qiymati) va qiymati inson
mehnatining ikki yoqlama tavsifi natijasida vujudga keladi. Agar naflilik (iste`mol
qiymati) aniq mehnat orqali yaratilsa, almashuv qiymati abstrakt mehnatning natijasi
hisoblanadi.
10.Qiymat mehnatning ijtimoiy xossasi bo`lib, unda tabiat ashyolarining
birorta ham molekulasi, zarrachasi yo`qdir. Qiymatning asosida odamlar bir-birlari
uchun mehnat qilishlarini bildiruvchi ijtimoiy mehnat yotadi. Biroq, alohidalashgan
tovar ishlab chiqaruvchilar mehnati singari o`zining ijtimoiy xususiyatini faqat
mehnat mahsullarini ayirboshlash orqali ko`rsatadi.
11.Tovar qiymatini aniqlash borasida iqtisodiyot nazariyasida ikki xil
yondashuv mavjud: qiymatning mehnat nazariyasi va keyingi qo`shilgan miqdor
nafliligi nazariyasi. Birinchi nazariya tovar qiymatini unda mujassamlashgan
ijtimoiy zaruriy mehnat sarflari tashkil qiladi desa, ikkinchi nazariya tovarning
qiymatini uning nafliligi, ayniqsa keyingi qo`shilgan tovar nafliligi belgilab beradi,
deb ko`rsatadi.
12.Tovarlarni ayirboshlash jarayonining uzoq vaqt rivojlanishi natijasida
umumiy ekvivalent vazifasini bajaruvchi, boshqa hamma tovarlarni ayirboshlash
mumkin bo`lgan alohida tovar pul sifatida ajralib chiqdi.
13.Pul o`zining rivojlanish tarixida quyidagi bosqichlarni bosib o`tdi: tovar
pullar (pul o`rnini har xil mahsulotlar bosgan); to`la qiymatga ega pullar (oltin yoki
kumush); to`la qiymatga ega bo`lmagan pullar (qog’oz pullar, oddiy metall
tangalar); kredit pullar (veksel, banknot, chek, kredit kartochka).
– ishlab chiqarish jarayonida bevosita qo`llaniluvchi barcha resurslardir.
– insonning mehnat qilishga bo`lgan aqliy va jismoniy qobiliyatlarining
Mehnat qurollari – inson uning yordamida tabiatga, mehnat predmetlariga
ta`sir qiladigan vositalardir.
Mehnat predmetlari – bevosita mehnat ta`sir qiladigan, ya`ni mahsulot
tayyorlanadigan narsalardir.
Ishlab chiqarish jarayoni – kishilik jamiyatining amal qilishi va rivojlanishi
uchun zarur bo`lgan moddiy va ma`naviy ne`matlarni yaratishga qaratilgan maqsadga
muvofiq faoliyatdir.
Ijtimoiy takror ishlab chiqarish – jamiyat miqyosida ishlab chiqarish
jarayonlarining muntazam ravishda yangilanib va takroran amalga oshirilib
turishidir.
Oddiy takror ishlab chiqarish – ishlab chiqarish miqyoslarining o`zgarmagan
holda takrorlanishidir.
Kengaytirilgan takror ishlab chiqarish – ishlab chiqarish miqyoslarini
muntazam ravishda oshirib borishga asoslangan holdagi takrorlanishidir.
Ishlab chiqarishning umumiy natijasi – mamlakat bo`yicha yaratilgan milliy
mahsulotning yil davomidagi yig’indisidir.
Ishlab chiqarishning pirovard natijasi – ishlab chiqarish sohasidagi o`z
harakatini tugatgan, jamiyat a`zolarining ehtiyojlarini bevosita (iste`mol fondi
orqali), yoki bilvosita, ya`ni ishlab chiqarishni kengaytirish (jamg’arish fondi) orqali
qondirishga tayyor mahsulotdir.
Sof mahsulot – yaratilgan mahsulotdan iste`mol qilingan ishlab chiqarish
vositalari qiymati chegirib tashlangandan qolgan qismidir.
Zaruriy mahsulot – ishchi va xizmatchilar ish vaqtining bir qismi bo`lgan
zaruriy ish vaqtida zaruriy mehnat bilan yaratilgan, ishchi kuchini normal holatda
saqlash va qayta tiklash uchun zarur bo`lgan mahsulotdir.
Qo`shimcha mahsulot – sof mahsulotning zaruriy mahsulotdan ortiqcha qismi,
ya`ni qo`shimcha ish vaqtida qo`shimcha mehnat bilan yaratilgan mahsulotdir.
Qo`shimcha mahsulot massasi – yil davomida olingan qo`shimcha mahsulotlar
yig’indisidir.
Qo`shimcha mahsulot normasi – qo`shimcha mahsulot massasining zaruriy
mahsulotga nisbatidir.
Ishlab chiqarish funktsiyasi – ishlab chiqarish omillari bilan uning samarasi
o`rtasidagi bog’liqlikdir.
Umumiy mahsulot – jalb qilingan barcha ishlab chiqarish omillaridan
foydalanish evaziga olingan mahsulotning mutloq hajmidir.
O`rtacha mahsulot – jalb qilingan barcha ishlab chiqarish omillarining bir
birligiga to`g’ri keladigan mahsulot hajmidir.
So`nggi qo`shilgan mahsulot – eng so`nggi qo`shilgan omil (kapital yoki
ishchi kuchi) evaziga o`sgan mahsulot hajmidir.
Mehnat unumdorligi – ishchi kuchining vaqt birligi mobaynida mahsulot
yaratish qobiliyatidir.
Natural ishlab chiqarish – mahsulotlar ishlab chiqaruvchining o`z
ehtiyojlarini qondirish, ichki xo`jalik ehtiyojlari uchun mo`ljallagan ishlab
chiqarishdir.
Tovar ishlab chiqarish – mahsulotlarni o`z iste`moli uchun emas, balki
bozorda sotish, ayirboshlash uchun va boshqalarning ehtiyojini qondirish maqsadida
ishlab chiqarishdir.
Tovar – biron-bir naflilikka va qiymatga ega bo`lgan, ayirboshlash uchun
yaratilgan mahsulotdir.
Naflilik – tovarning kishilarning biron-bir narsaga bo`lgan ehtiyojini qondirish
layoqatidir.
Ijtimoiy zaruriy naflilik – talab miqdoriga mos keladigan miqdordagi
naflilikdir.
Qiymat – tovarda gavdalangan ijtimoiy-zaruriy mehnatdir.
Almashuv qiymati – biror turdagi iste`mol qiymatning boshqa turdagi iste`mol
qiymatga ayirbosh qilinadigan miqdoriy nisbatidir.
Ijtimoiy zaruriy ish vaqti – muayyan ijtimoiy normal ishlab chiqarish
sharoitida va muayyan jamiyatdagi mehnat malakasi va jadalligi darajasi o`rtacha
bo`lgan sharoitda biron bir tovarni ishlab chiqarish uchun zarur bo`lgan ish vaqtidir.
Qiymat qonuni – tovar ishlab chiqarish va ayirboshlash uning qiymati asosida
amalga oshishini, qiymatning o`zi esa ijtimoiy zaruriy mehnat sarflari orqali
o`lchanishini ifodalovchi sabab-oqibat bog’liqligidir.
Aniq mehnat – muayyan aniq iste`mol qiymatlarni vujudga keltiradigan
mehnatdir.
Abstrakt mehnat – mehnatning aniq shaklidan qat`iy nazar umuman inson
ishchi kuchining sarflanishi, ijtimoiy mehnatning bir qismidir.
Mehnat unumdorligi – ma`lum vaqt davomida ishlab chiqarilgan mahsulot
miqdori yoki mahsulot birligini ishlab chiqarish uchun ketgan vaqtdir.
Mehnat intensivligi – mehnatning sarflanish tezligi yoki jadalligidir.
Pul – umumiy ekvivalent rolini bajaruvchi maxsus tovar.
Diversifikatsiya – ishlab chiqarishning samaradorligini oshirish, mahsulot va
xizmatlarni sotish bozorlarini kengaytirish maqsadida tarmoq va korxonalar faoliyat
sohalarini kengaytirish, mahsulot va xizmatlar assortimentlarini ko`paytirish,
ularning sifatini takomillashtirishdir.
Ishlab chiqarishni modernizatsiyalash – ishlab chiqarishni zamonaviy
texnologiyalar bilan jihozlash, uni ma`naviy jihatdan yangilash, tarkibiy jihatdan
texnik va texnologik qayta tuzish kabi chora-tadbirlarni o`z ichiga oluvchi
jarayondir.
Takrorlash uchun savollar va topshiriqlar
1. Ishlab chiqarish omillari nimalardan iborat?
2. Ishchi kuchi nima, uning mehnat tushunchasidan nima farqi bor?
3. Kapital tushunchasiga ta`rif bering va uning tarkibiga nimalar kirishini
tushuntirib bering.
4. Ishlab chiqarish jarayonining mazmunini va uning ikki tomonini
tushuntiring.
5. Oddiy va kengaytirilgan takror ishlab chiqarishning mohiyati nimada?
6. Ishlab chiqarishning umumiy va pirovard natijalarini tushuntirib bering.
7. Ijtimoiy xo`jalik shakllariga umumiy tavsif bering. Natural va tovar
xo`jaligining asosiy farqlari nimalardan iborat?
8. Tovar ishlab chiqarish va bozorning vujudga kelishining umumiy shart-
sharoitlarini tushuntiring.
9. Nima uchun tovarga naflilik (iste`mol qiymat) va almashuv qiymatining
birligi sifatida qaraladi? Tovardagi bu ikki xil xususiyat nimadan kelib chiqadi?
10. Qiymatning mehnat nazariyasi mazmunini tushuntirib bering.