ISHLAB CHIQARISHNI BOSHQARISH

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

27

File size

Fayl hajmi

76,0 KB


ISHLAB CHIQARISHNI BOSHQARISH
Reja
8.1. Ishlab chiqarishni boshqarish mazmuni va mohiyati
8.2. Ishlab chiqarishni boshqarishda ob’ekt va sub’ekt tushunchalari
8.3. Ishlab chiqilgan mahsulot sifatini boshqarish
8.4. Sifat menejmenti. Sifatni nazorat qilish bosqichlari
Tayanch iboralar
Ishlab  chiqarishni  boshqarish.  Korxonani  boshqarish.  Boshqariluvchi.
Boshqaruvchi. Maxsulot sifatini boshqarish. Sifatli tovar. Sifat menejmenti. Sifatni
nazorat qilish.
8.1. Ishlab chiqarishni boshqarish mazmuni va mohiyati
Ob’ektiv dunyo jonsiz va jonli tabiatdan tashkil topgan. har ikkisi ham doimo
rivojlanishda  va  harakatda  bo’ladi.  SHu  sababli  ular  boshqarishga  muhtojdir.
SHunga binoan boshqaruv ham ikki asosiy turga bo’linadi:
  jonsiz tabiatni boshqarish;           - jonli tabiatni boshqarish.
Boshqarishning bu turlaridan har biri, o’z navbatida, bir necha xillarga bo’linadi.
Masalan, jonli tabiatni boshqarish:
  jamiyatni boshqarish;
  jamoat tashkilotlarini boshqarish;
  ishlab chiqarishni boshqarish;
  xodimlarni boshqarish kabilarga bo’linadi.
Logotip
ISHLAB CHIQARISHNI BOSHQARISH Reja 8.1. Ishlab chiqarishni boshqarish mazmuni va mohiyati 8.2. Ishlab chiqarishni boshqarishda ob’ekt va sub’ekt tushunchalari 8.3. Ishlab chiqilgan mahsulot sifatini boshqarish 8.4. Sifat menejmenti. Sifatni nazorat qilish bosqichlari Tayanch iboralar Ishlab chiqarishni boshqarish. Korxonani boshqarish. Boshqariluvchi. Boshqaruvchi. Maxsulot sifatini boshqarish. Sifatli tovar. Sifat menejmenti. Sifatni nazorat qilish. 8.1. Ishlab chiqarishni boshqarish mazmuni va mohiyati Ob’ektiv dunyo jonsiz va jonli tabiatdan tashkil topgan. har ikkisi ham doimo rivojlanishda va harakatda bo’ladi. SHu sababli ular boshqarishga muhtojdir. SHunga binoan boshqaruv ham ikki asosiy turga bo’linadi: jonsiz tabiatni boshqarish; - jonli tabiatni boshqarish. Boshqarishning bu turlaridan har biri, o’z navbatida, bir necha xillarga bo’linadi. Masalan, jonli tabiatni boshqarish: jamiyatni boshqarish; jamoat tashkilotlarini boshqarish; ishlab chiqarishni boshqarish; xodimlarni boshqarish kabilarga bo’linadi.
Boshqaruv ijtimoiy rivojlanish mahsuli va ijtimoiy mehnat jarayonining ob’ekti
zaruriy  unsuridir.  Binobarin,  har  qanday  nisbatan  katta  miqyosda  amalga
oshiriladigan bevosita ijtiomiy yoki birgalikda qilinadigan mehnat idora qiluvchiga
ma’lum darajada muhtojdir. Bu idora qiluvchi yakka ishlar o’rtasida uyg’unlik
o’rnatadi va ishlab chiqarish organizmining mustaqil organlari harakatidan farq
qilib,  butun  ishlab  chiqarish  organizmining  harakatidan  kelib  chiqadigan
funktsiyalarni bajaradi.
Ishlab  chiqarishni  boshqarish  deganda  ishlab  chiqarish  doirasida  amalga
oshiriladigan rahbarlik, tashkilotchilik va ma’muriy harakterdagi alohida faoliyat
tushuniladi. Bunday boshqarishda ikki tomon:
 ijtimoiy-iqtisodiy;
 tashkiliy-texnik  tomonlar  farq  qilinadi.  Bu  har  ikkala  tomonlar  o’zaro
bog’liqdir,  lekin  ishlab  chiqarishning  borishiga  ijtiomiy-iqtisodiy  tomon  hal
qiluvchi  ta’sir  ko’rsatadi,  chunki  ishlab  chiqarishni  boshqarish  eng  avvalo,
odamlarni, ularning mehnatini boshqarishdir.
Ijtimoiy mehnat taqsimotiga ko’ra boshqaruv: sanoat ishlab chiqarishini, qishloq
xo’jalik  ishlab  chiqarishini,  transportni,  savdoni  va  hokazolarni  boshqarishga
bo’linadi. 
Hududiy  boshqarish  darajasiga  ko’ra  boshqaruv:  tuman  viloyat,  mamlakat
miqyosidagi ishlab chiqarishni boshqarish turlariga bo’linadi.
Boshqarishga korxona nuqtai nazaridan quyidagicha ta’rif berish mumkin.
Korxonani  boshqarish  -  bu  xo’jalik  rahbar  organlari,  korxona  ma’muriyati
hamda jamoat tashkilotlarining iqtisodiy va ijtimoiy natijalarga erishishini ko’zda
tutgan holda kishilar jamoasiga, ular orqali ishlab chiqarishning moddiy-buyum
unsurlariga,  ularning  o’zaro  amal  qilishini  uyushtirish  uchun  aniq  maqsad
yo’nalishida tartibli ta’sir ko’rsatishdir.
Har qaysi ishlab chiqarish xoh u korxona darajasida, xoh u mamlakat miqyosida
bo’lsin  o’zining  boshqariluvchisi  (ob’ekti)  va  boshqaruvchisi  (sub’ekti)ga  ega
bo’ladi.
Logotip
Boshqaruv ijtimoiy rivojlanish mahsuli va ijtimoiy mehnat jarayonining ob’ekti zaruriy unsuridir. Binobarin, har qanday nisbatan katta miqyosda amalga oshiriladigan bevosita ijtiomiy yoki birgalikda qilinadigan mehnat idora qiluvchiga ma’lum darajada muhtojdir. Bu idora qiluvchi yakka ishlar o’rtasida uyg’unlik o’rnatadi va ishlab chiqarish organizmining mustaqil organlari harakatidan farq qilib, butun ishlab chiqarish organizmining harakatidan kelib chiqadigan funktsiyalarni bajaradi. Ishlab chiqarishni boshqarish deganda ishlab chiqarish doirasida amalga oshiriladigan rahbarlik, tashkilotchilik va ma’muriy harakterdagi alohida faoliyat tushuniladi. Bunday boshqarishda ikki tomon: ijtimoiy-iqtisodiy; tashkiliy-texnik tomonlar farq qilinadi. Bu har ikkala tomonlar o’zaro bog’liqdir, lekin ishlab chiqarishning borishiga ijtiomiy-iqtisodiy tomon hal qiluvchi ta’sir ko’rsatadi, chunki ishlab chiqarishni boshqarish eng avvalo, odamlarni, ularning mehnatini boshqarishdir. Ijtimoiy mehnat taqsimotiga ko’ra boshqaruv: sanoat ishlab chiqarishini, qishloq xo’jalik ishlab chiqarishini, transportni, savdoni va hokazolarni boshqarishga bo’linadi. Hududiy boshqarish darajasiga ko’ra boshqaruv: tuman viloyat, mamlakat miqyosidagi ishlab chiqarishni boshqarish turlariga bo’linadi. Boshqarishga korxona nuqtai nazaridan quyidagicha ta’rif berish mumkin. Korxonani boshqarish - bu xo’jalik rahbar organlari, korxona ma’muriyati hamda jamoat tashkilotlarining iqtisodiy va ijtimoiy natijalarga erishishini ko’zda tutgan holda kishilar jamoasiga, ular orqali ishlab chiqarishning moddiy-buyum unsurlariga, ularning o’zaro amal qilishini uyushtirish uchun aniq maqsad yo’nalishida tartibli ta’sir ko’rsatishdir. Har qaysi ishlab chiqarish xoh u korxona darajasida, xoh u mamlakat miqyosida bo’lsin o’zining boshqariluvchisi (ob’ekti) va boshqaruvchisi (sub’ekti)ga ega bo’ladi.
Boshqariluvchi yoki boshqaruv ob’ekti ko’p qirrali ishlab chiqarish jarayoni
bo’lib, u:
 moddiy va texnikaviy tayyorgarlik (asosiy va aylanma fondlari);
 tashkiliy mehnat tayyorgarligi (kadrlarni tanlash, ishga qabul qilish, joy-joyiga
qo’yish, o’qitish va hk.);
 xizmat ko’rsatishni tashkil qilish (energiya berish, ta’mirlash, tashish va.);
 mahsulot ishlab chiqarishning bevosita jarayoni va uni sotishni tashkil qilishni
o’z ichiga oladi.
Boshqaruvchi yoki boshqaruv sub’ekti - bu bir guruh kishilar hamda boshqaruv
organlaridan iborat bo’lib, turli shakllar, usullar va texnikaviy vositalar yordamida
boshqariluvchi ob’ektga ta’sir o’tkazadi. Boshqarish ob’ektlari bo’lmasa, uning
sub’ektlari  ham  bo’lmaydi.  Demak,  boshqaruvchi  ichki  tizimning  negizida
boshqaruvchi kichik tizim yotadi.
Masalan, korxona bo’g’inida sub’ekt bo’lib, shu korxonaning direktori va unga
bo’ysinuvchi  butun  boshqaruv  apparati  hisoblanda.  Ob’ekt  bo’lib  esa  shu
korxonadagi barcha tsexlar va uchastkalar hisoblanadi
TSex bo’g’inida sub’ekt bo’lib, tsex boshlig’i va unga bo’ysinuvchi barcha
boshqaruv apparati hisoblansa, boshqariladigan ob’ektni esa barcha tsexlar tashkil
qiladi.
Uchastka bo’g’inida boshqariluvchi ob’ektga ishchilarning ish joylari kiradi.
Boshqaruv sub’ekti bo’lib, uchastka boshliqlari hisoblanadi.
Ish  joylarida  ham  boshqarish  mavjud  bo’lib,  u  boshqa  ko’rinishda  amalga
oshiriladi.  Bunday  boshqarish  mehnat  vositalarini,  ya’ni  buyumni  boshqarish
deyiladi (12 -jadval).
12-jadval. Ishlab chiqarishni boshqarishda "ob’ekt" va "sub’ekt" tushunchalari
Ishlab
 
chiqarish
bo’g’inlari
Boshqariluvchi tizim
(ob’ekt)
Boshqaruvchi
 
tizim
(sub’ekt)
Korxonada
-
 
TSexlar,
uchastkalar
-  Direktor  va  unga
bo’ysunuvchi
 
barcha
boshqaruv apparati
Logotip
Boshqariluvchi yoki boshqaruv ob’ekti ko’p qirrali ishlab chiqarish jarayoni bo’lib, u: moddiy va texnikaviy tayyorgarlik (asosiy va aylanma fondlari); tashkiliy mehnat tayyorgarligi (kadrlarni tanlash, ishga qabul qilish, joy-joyiga qo’yish, o’qitish va hk.); xizmat ko’rsatishni tashkil qilish (energiya berish, ta’mirlash, tashish va.); mahsulot ishlab chiqarishning bevosita jarayoni va uni sotishni tashkil qilishni o’z ichiga oladi. Boshqaruvchi yoki boshqaruv sub’ekti - bu bir guruh kishilar hamda boshqaruv organlaridan iborat bo’lib, turli shakllar, usullar va texnikaviy vositalar yordamida boshqariluvchi ob’ektga ta’sir o’tkazadi. Boshqarish ob’ektlari bo’lmasa, uning sub’ektlari ham bo’lmaydi. Demak, boshqaruvchi ichki tizimning negizida boshqaruvchi kichik tizim yotadi. Masalan, korxona bo’g’inida sub’ekt bo’lib, shu korxonaning direktori va unga bo’ysinuvchi butun boshqaruv apparati hisoblanda. Ob’ekt bo’lib esa shu korxonadagi barcha tsexlar va uchastkalar hisoblanadi TSex bo’g’inida sub’ekt bo’lib, tsex boshlig’i va unga bo’ysinuvchi barcha boshqaruv apparati hisoblansa, boshqariladigan ob’ektni esa barcha tsexlar tashkil qiladi. Uchastka bo’g’inida boshqariluvchi ob’ektga ishchilarning ish joylari kiradi. Boshqaruv sub’ekti bo’lib, uchastka boshliqlari hisoblanadi. Ish joylarida ham boshqarish mavjud bo’lib, u boshqa ko’rinishda amalga oshiriladi. Bunday boshqarish mehnat vositalarini, ya’ni buyumni boshqarish deyiladi (12 -jadval). 12-jadval. Ishlab chiqarishni boshqarishda "ob’ekt" va "sub’ekt" tushunchalari Ishlab chiqarish bo’g’inlari Boshqariluvchi tizim (ob’ekt) Boshqaruvchi tizim (sub’ekt) Korxonada - TSexlar, uchastkalar - Direktor va unga bo’ysunuvchi barcha boshqaruv apparati
TSexda
- Uchastkalar
- TSex boshlig’i va unga
bo’ysunuvchi
 
barcha
boshqaruv apparati
Uchastkada
-  Ishchilarning  ish
joylari
- Uchastka boshlig’i  va
unga  bo’ysunuvchi  barcha
boshqaruv apparati
Ish joylarida
- Mehnat vositalari
-  Ishchilar,  xizmatchilar
va boshqa xodimlar
Boshqaruvning har ikkala tizimi o’zaro aloqador bir butunni tashkil qiladi va
bir-biriga  ta’sir  ko’rsatadi.  Bir  tomondan,  boshqaruvchi  tizim  boshqariluvchi
tizimga ta’sir ko’rsatgan holda uning tarkibini o’zgartiradi, uni muayyan eng qulay
va eng muvofiq nisbatga keltiradi. Ikkinchi tomondan esa, boshqariluvchi tizim
boshqaruvchi tizimga aks ta’sir ko’rsatadi.
8.2.Ishlab chiqarishni boshqarishda ob’ekt va sub’ekt tushunchalari
Ishlab chiqarish ikki turdagi boshqarishni tashkil qiladi:
buyumni, ya’ni mehnat vositalarini boshqarish;
odamlar (ishchilar)ni boshqarish.
Buyumni  boshqarish  uning  o’zini  ishlab  chiqarish  jarayonidan  iborat.  Bu
jarayonda ishchilar moddiy boylik olish maqsadida mehnat buyumlariga ta’sir
ko’rsatadilar va boshqarish sub’ekti rolini bajaradilar. Moddiy boylik olish uchun
mehnat buyumlariga bevosita ta’sir ko’rsatadigan ishchilar:
 boshqaruvchi tizimda boshqarishning ob’ekti (odamlarni boshqarish);
 boshqariladigan tizimda boshqarishning sub’ekti (buyumni boshqarish) sifatida
ishtirok etadilar (5-chizma).
Ишчилар
Одамларни 
бошқариш нуқтаи 
назардан-бу
Буюмларни бошқариш 
нуқтаи назардан-бу
Объект
Субъект
Logotip
TSexda - Uchastkalar - TSex boshlig’i va unga bo’ysunuvchi barcha boshqaruv apparati Uchastkada - Ishchilarning ish joylari - Uchastka boshlig’i va unga bo’ysunuvchi barcha boshqaruv apparati Ish joylarida - Mehnat vositalari - Ishchilar, xizmatchilar va boshqa xodimlar Boshqaruvning har ikkala tizimi o’zaro aloqador bir butunni tashkil qiladi va bir-biriga ta’sir ko’rsatadi. Bir tomondan, boshqaruvchi tizim boshqariluvchi tizimga ta’sir ko’rsatgan holda uning tarkibini o’zgartiradi, uni muayyan eng qulay va eng muvofiq nisbatga keltiradi. Ikkinchi tomondan esa, boshqariluvchi tizim boshqaruvchi tizimga aks ta’sir ko’rsatadi. 8.2.Ishlab chiqarishni boshqarishda ob’ekt va sub’ekt tushunchalari Ishlab chiqarish ikki turdagi boshqarishni tashkil qiladi: buyumni, ya’ni mehnat vositalarini boshqarish; odamlar (ishchilar)ni boshqarish. Buyumni boshqarish uning o’zini ishlab chiqarish jarayonidan iborat. Bu jarayonda ishchilar moddiy boylik olish maqsadida mehnat buyumlariga ta’sir ko’rsatadilar va boshqarish sub’ekti rolini bajaradilar. Moddiy boylik olish uchun mehnat buyumlariga bevosita ta’sir ko’rsatadigan ishchilar: boshqaruvchi tizimda boshqarishning ob’ekti (odamlarni boshqarish); boshqariladigan tizimda boshqarishning sub’ekti (buyumni boshqarish) sifatida ishtirok etadilar (5-chizma). Ишчилар Одамларни бошқариш нуқтаи назардан-бу Буюмларни бошқариш нуқтаи назардан-бу Объект Субъект
5-chizma. Boshqaruv ob’ekti va sub’ekti
Ishlab chiqarishni boshqarish - ishchilarni boshqarishdan iborat bo’lib, ular o’z
navbatida  mehnat  vositalarini  boshqaradilar.  Odamlarni  boshqarish  ishlab
chiqarishda ularning munosabatlariga ham ta’sir ko’rsatishdir.
Masalan, har bir korxona tsexlararo asosiy va yordamchi tsexlar o’rtasida, har
bir tsexda esa uchastkalararo; o’z navbatida har qaysi uchastka yoki brigadalarning
ishchilari o’rtasida ishlab chiqarish aloqalari va munosabatlari mavjud bo’ladi.
SHuningdek,  korxonalar  boshqa  korxonalar  bilan  mahsulot  sotish,  ishlab
chiqarish vositalari  bilan ta’minlash borasida ham ishlab chiqarish aloqalarini
o’rnatadi.  Bu  munosabatlar  kooperatsiya  va  mehnatni,  ishlab  chiqarishni
ixtisoslashtirish darajasiga bog’liq.
Iqtisodiy faoliyat ishlab chiqarishdan boshlanadi. har qanday ishlab chiqarishda
ikki  omil  -  shaxsiy-insoniy  omil  va  moddiy-ashyoviy  omil  ishtirok  etadi.
CHunonchi:
Ik                       Ich           T         A       I
ICHv
Bu yerda: Ik - ishchi kuchi (shaxsiy insoniy omil);
Logotip
5-chizma. Boshqaruv ob’ekti va sub’ekti Ishlab chiqarishni boshqarish - ishchilarni boshqarishdan iborat bo’lib, ular o’z navbatida mehnat vositalarini boshqaradilar. Odamlarni boshqarish ishlab chiqarishda ularning munosabatlariga ham ta’sir ko’rsatishdir. Masalan, har bir korxona tsexlararo asosiy va yordamchi tsexlar o’rtasida, har bir tsexda esa uchastkalararo; o’z navbatida har qaysi uchastka yoki brigadalarning ishchilari o’rtasida ishlab chiqarish aloqalari va munosabatlari mavjud bo’ladi. SHuningdek, korxonalar boshqa korxonalar bilan mahsulot sotish, ishlab chiqarish vositalari bilan ta’minlash borasida ham ishlab chiqarish aloqalarini o’rnatadi. Bu munosabatlar kooperatsiya va mehnatni, ishlab chiqarishni ixtisoslashtirish darajasiga bog’liq. Iqtisodiy faoliyat ishlab chiqarishdan boshlanadi. har qanday ishlab chiqarishda ikki omil - shaxsiy-insoniy omil va moddiy-ashyoviy omil ishtirok etadi. CHunonchi: Ik Ich T A I ICHv Bu yerda: Ik - ishchi kuchi (shaxsiy insoniy omil);
ICHv  -  ishlab  chiqarish  vositalari  (mehnat  predmetlari,  ya’ni  xom-ashyo,
materiallar  va mehnat  qurollari, ya’ni  mashina,  asMavzu:-uskunalar, o’lchash,
hisoblash asMavzu:lari va hk.);
Ich - ishlab chiqarish jarayoni;
T - taqsimot;
A - ayirboshlash;
I - iste’mol.
Ishlab chiqarish  jarayonida mahsulot  yaratiladi  va u taqsimot, ayirboshlash
orqali iste’mol qilish bilan tugallanadi.
Ishlab chiqarish muhitida boshqarish faoliyatining asosiy maqsadi - bu ishlab
chiqarish samaradorligini oshirish va yuqori foyda olishdir. Foyda olish esa:
ishlab chiqarish omillaridan foydalanish samaradorligiga;
investitsiya samaradorligiga;
mahsulot sifati va uning raqobatbardoshliligiga;
tez va samarali qarorlarning qabul qilinishiga;
yangi texnika va texnologiyaning joriy qilinish darajasi kabi qator omillarga
bog’liqdir.
Demak, ishlab chiqarishni boshqarish bevosita, ishlab chiqarish jarayoniga ta’sir
qiluvchi  tashqi  va  ichki  omillarni  boshqarish  jarayonlarini  o’z  ichiga  oladi.
CHunonchi:
ishchi kuchini boshqarish;
ishlab chiqarish vositalarini boshqarish;
texnikua va texnologiyani boshqarish;
ishlab chiqarish samaradorligini boshqarish;
mahsulot sifatini boshqarish;
investitsiya samaradorligini boshqarish;
innovatsion jarayonni boshqarish va b.
Qayd qilingan ob’ektlarni boshqarish dastlab rejalashtirishdan boshlanib, ishlab
chiqarishni tashkil qilish, uni tartibga tushirish, muvofiqlashtirish bilan davom
Logotip
ICHv - ishlab chiqarish vositalari (mehnat predmetlari, ya’ni xom-ashyo, materiallar va mehnat qurollari, ya’ni mashina, asMavzu:-uskunalar, o’lchash, hisoblash asMavzu:lari va hk.); Ich - ishlab chiqarish jarayoni; T - taqsimot; A - ayirboshlash; I - iste’mol. Ishlab chiqarish jarayonida mahsulot yaratiladi va u taqsimot, ayirboshlash orqali iste’mol qilish bilan tugallanadi. Ishlab chiqarish muhitida boshqarish faoliyatining asosiy maqsadi - bu ishlab chiqarish samaradorligini oshirish va yuqori foyda olishdir. Foyda olish esa: ishlab chiqarish omillaridan foydalanish samaradorligiga; investitsiya samaradorligiga; mahsulot sifati va uning raqobatbardoshliligiga; tez va samarali qarorlarning qabul qilinishiga; yangi texnika va texnologiyaning joriy qilinish darajasi kabi qator omillarga bog’liqdir. Demak, ishlab chiqarishni boshqarish bevosita, ishlab chiqarish jarayoniga ta’sir qiluvchi tashqi va ichki omillarni boshqarish jarayonlarini o’z ichiga oladi. CHunonchi: ishchi kuchini boshqarish; ishlab chiqarish vositalarini boshqarish; texnikua va texnologiyani boshqarish; ishlab chiqarish samaradorligini boshqarish; mahsulot sifatini boshqarish; investitsiya samaradorligini boshqarish; innovatsion jarayonni boshqarish va b. Qayd qilingan ob’ektlarni boshqarish dastlab rejalashtirishdan boshlanib, ishlab chiqarishni tashkil qilish, uni tartibga tushirish, muvofiqlashtirish bilan davom
ettirilib,  nazorat  bilan  tugaydi.  Bu  erda  rag’batlantirish  ishlab  chiqarishni
boshqarishning barcha funktsiyalari jarayonida o’z aksini topadi.
8.3. Ishlab chiqilgan mahsulot sifatini boshqarish
Mahsulot  sifatini  boshqarish  deganda,  buyumlarni  iste’molchilar  talablariga
butunlay  mos  keluvchi  sifat  tasniflari  bilan  ishlab  chiqarishni  ta’minlovchi
maqsadga  qaratilgan  faoliyat  tushuniladi.  Mahsulot  sifatini  baholash  va  uni
boshqarish zaruriyati:
rejalashtirish va istiqbolni belgilashda;
yangi mahsulot yaratish variantini tanlashda;
normativ (me’yoriy) hujjatlarni ishlab chiqishda;
mahsulot sifatini nazorat qilishda;
mahsulot sifatini oshirgani uchun xodimlarni rag’batlantirishda;
sifat to’g’risida axborot yig’ishni tashkil etishda va hokazo hollarda vujudga
keladi.
Sifatli tovar deganda uning mustahkamligi, chidamliligi, iste’mol xususiyatlari,
tashqi  ko’rinishi  standartlashtirilganlik  darajasi,  tayyorlanish  texnologiyasi  va
boshqalarni o’zida jam etgan tovar tushuniladi.
Mahsulot sifati mazkur tovardan, ma’lum ijtimoiy ehtiyojning mazkur iste’mol
qiymatidan qoniqqanlik darajasini ifodalaydi. Mahsulot sifati xom-ashyo, ishlab
chiqarish  vositalarining  sifatini  oshirishdan  olinadigan  iqtisodiy  samarada
namoyon bo’ladi.
Xom-ashyo sifatini oshirishdan olinadigan iqtisodiy samara:
materiallar sarfi normalarining kamayishida;
unga ishlov berishga qilinadigan mehnat sarfining qisqarishida;
pirovard mahsulot chiqishining ko’payishida;
mahsulot sifatining yaxshilanishida namoyon bo’ladi.
Mashinalar sifatini oshirishning samaradorligi:
mehnat unumdorligining oshishida;
Logotip
ettirilib, nazorat bilan tugaydi. Bu erda rag’batlantirish ishlab chiqarishni boshqarishning barcha funktsiyalari jarayonida o’z aksini topadi. 8.3. Ishlab chiqilgan mahsulot sifatini boshqarish Mahsulot sifatini boshqarish deganda, buyumlarni iste’molchilar talablariga butunlay mos keluvchi sifat tasniflari bilan ishlab chiqarishni ta’minlovchi maqsadga qaratilgan faoliyat tushuniladi. Mahsulot sifatini baholash va uni boshqarish zaruriyati: rejalashtirish va istiqbolni belgilashda; yangi mahsulot yaratish variantini tanlashda; normativ (me’yoriy) hujjatlarni ishlab chiqishda; mahsulot sifatini nazorat qilishda; mahsulot sifatini oshirgani uchun xodimlarni rag’batlantirishda; sifat to’g’risida axborot yig’ishni tashkil etishda va hokazo hollarda vujudga keladi. Sifatli tovar deganda uning mustahkamligi, chidamliligi, iste’mol xususiyatlari, tashqi ko’rinishi standartlashtirilganlik darajasi, tayyorlanish texnologiyasi va boshqalarni o’zida jam etgan tovar tushuniladi. Mahsulot sifati mazkur tovardan, ma’lum ijtimoiy ehtiyojning mazkur iste’mol qiymatidan qoniqqanlik darajasini ifodalaydi. Mahsulot sifati xom-ashyo, ishlab chiqarish vositalarining sifatini oshirishdan olinadigan iqtisodiy samarada namoyon bo’ladi. Xom-ashyo sifatini oshirishdan olinadigan iqtisodiy samara: materiallar sarfi normalarining kamayishida; unga ishlov berishga qilinadigan mehnat sarfining qisqarishida; pirovard mahsulot chiqishining ko’payishida; mahsulot sifatining yaxshilanishida namoyon bo’ladi. Mashinalar sifatini oshirishning samaradorligi: mehnat unumdorligining oshishida;
mashinalar chidamliligining uzayishida; 
zaxiradagi mashinalarga bo’lgan talabning qisqarishida;
ta’mirtalab mashinalar sonining kamayishida;
kapital sarflariga bo’lgan tejamkorlikda namoyon bo’ladi va hk.
Mahsulot sifatiga quyidagi omillar ta’sir ko’rsatadi:
ishlab chiqarish vositalari sifati; xom-ashyo va materiallar sifati;
ishlovchilarning  malakasi,  ish  qobiliyati,  uyushqoqligi,  tashabbuskorligi,
izlanuvchanligi va ijodiy yondoshuvi;
ishlab chiqarishni tashkil qilish va boshqarish san’ati.
8.4. Sifat menejmenti. Sifatni nazorat qilish bosqichlari
Sifat menejmenti mahsulot ishlab chiqarishning har bir bosqichida sifat haqida
qayg’urishni anglatadi. SHu nuqtai nazardan sifatni boshqarish jarayoni quyidagi
bosqichlarni o’z ichiga oladi:
ishlab chiqarishgacha - konstruktsiyalash, samarali texnologiyani, standartlarni
ishlab chiqish va hk.;
ishlab chiqarish jarayonida - bu erda yaroqsiz mahsulotni ishlab chiqarishga yo’l
qo’ymaslik;
ishlab chiqarishdan keyingi bosqich - saqlash, sotish, tashish, xizmat ko’rsatish
va boshqa jihatlar ustidan qattiq nazoratni o’rnatish.
Sifatni nazorat qilish ham uch bosqichdan   iborat:
kelayotgan xom-ashyo, materiallar, yarim fabrikatlar va butlovchi qismlarni
tekshirishdan iborat bo’lgan kirish nazorati;
ishlab  chiqarish  jarayonida  mahsulotlar  parametrlarni  tekshirishdan  iborat
ehtiyot yoki joriy nazorat;
tayyor mahsulotni tekshirishga qaratilgan qabul qilish nazoratlariga bo’linadi.
Sifatni nazorat qilish - mahsulot sifati ko’rsatkichlarining belgilangan talablarga
muvofiqligini tekshirishdir.
Logotip
mashinalar chidamliligining uzayishida; zaxiradagi mashinalarga bo’lgan talabning qisqarishida; ta’mirtalab mashinalar sonining kamayishida; kapital sarflariga bo’lgan tejamkorlikda namoyon bo’ladi va hk. Mahsulot sifatiga quyidagi omillar ta’sir ko’rsatadi: ishlab chiqarish vositalari sifati; xom-ashyo va materiallar sifati; ishlovchilarning malakasi, ish qobiliyati, uyushqoqligi, tashabbuskorligi, izlanuvchanligi va ijodiy yondoshuvi; ishlab chiqarishni tashkil qilish va boshqarish san’ati. 8.4. Sifat menejmenti. Sifatni nazorat qilish bosqichlari Sifat menejmenti mahsulot ishlab chiqarishning har bir bosqichida sifat haqida qayg’urishni anglatadi. SHu nuqtai nazardan sifatni boshqarish jarayoni quyidagi bosqichlarni o’z ichiga oladi: ishlab chiqarishgacha - konstruktsiyalash, samarali texnologiyani, standartlarni ishlab chiqish va hk.; ishlab chiqarish jarayonida - bu erda yaroqsiz mahsulotni ishlab chiqarishga yo’l qo’ymaslik; ishlab chiqarishdan keyingi bosqich - saqlash, sotish, tashish, xizmat ko’rsatish va boshqa jihatlar ustidan qattiq nazoratni o’rnatish. Sifatni nazorat qilish ham uch bosqichdan iborat: kelayotgan xom-ashyo, materiallar, yarim fabrikatlar va butlovchi qismlarni tekshirishdan iborat bo’lgan kirish nazorati; ishlab chiqarish jarayonida mahsulotlar parametrlarni tekshirishdan iborat ehtiyot yoki joriy nazorat; tayyor mahsulotni tekshirishga qaratilgan qabul qilish nazoratlariga bo’linadi. Sifatni nazorat qilish - mahsulot sifati ko’rsatkichlarining belgilangan talablarga muvofiqligini tekshirishdir.
Har qanday  mahsulotni  sifati  uni yaratish jarayonida  vujudga keladi. YUqori
sifatli  mahsulot  yaratishda  buni quyidagi  bosqichlarga  bo‘lish mumkin1.
1. Rejalashtirish. Bu etapda  yaratilayotgan  mahsulotni  soni  bilan  birgalikda
sifat ko‘rsatkichlariga ham e’tibor  beriladi. Asosiy  e’tibor  progressiv va jahon
talablari  ko‘rsatkichlariga  karatiladi.
2. Loyihalashtirish. YAngi  mahsulotni  loyihalash vaqtida  iste’molchilar   va
tayyorlovchilar talablarni hisobga  olgan holda, aniq sifat ko‘rsatkichlarini  o‘z
ichiga  olgan texnik  topshiriklar  qayta ishlanadi.
3. Ishlab  chiqarish.  Bu  bosqichda   yangi   mahsulot  to‘liq   sinovlaridan
o‘tgandan so‘ng, ishlab chiqaruvchi  korxona  texnologiyalari darajasiga  bog‘liq
holda, har bir  sifati hisobga olinib  ishlab chiqariladi.
4. Foydalanish. Bu bosqichda esa iste’molchi  tomonidan  tayyor mahsulot
foydalnila boshlanadi. Mahsulot saqlash va transportirovka qilish shunday holda
tashkil  etishning  kerakki unda  mahsulot  sifati to‘liq  saqlansin. Asosiy  e’tibor
yangi   mahsulotdan  to‘g‘ri  foydalanishga   kiritish  lozim.  Undan  foydalanish
jarayonida yangi mahsulotga to‘g‘ri, ob’ektiv baho berish lozim.
Mahsulot sifatini rejalashtirish deganda, belgilangan vaqt yoki vaqt oralig‘i
ichida oldindan o‘rnatilgan sifat ko‘rsatkichlari talablari bo‘yicha mahsulot ishlab
chiqarish hajmini belgilash tushuniladi. Sifatni oshirishni rejalashtirish tashqi va
ichki bozorni ilmiy asoslangan prognoziga tayanishi lozim. Sifatni oshirish rejasini
to‘g‘ri  asoslab  berishda  mahsulotdan  faoydalanish  natijalari  haqidagi
ma’lumotlardan  foydalanishni  va  sifat  darajasi  haqidagi  ma’lumotlarni
umumlashtirish va tahlil qilish muhim rol o‘ynaydi.
1 Tauseef Aized. (2012).Total quality management and six sigma. // 
http://dx.doi.org/10.5772/2559.
1.Сифатни бошқариш жараёнини режалаштириш
Logotip
Har qanday mahsulotni sifati uni yaratish jarayonida vujudga keladi. YUqori sifatli mahsulot yaratishda buni quyidagi bosqichlarga bo‘lish mumkin1. 1. Rejalashtirish. Bu etapda yaratilayotgan mahsulotni soni bilan birgalikda sifat ko‘rsatkichlariga ham e’tibor beriladi. Asosiy e’tibor progressiv va jahon talablari ko‘rsatkichlariga karatiladi. 2. Loyihalashtirish. YAngi mahsulotni loyihalash vaqtida iste’molchilar va tayyorlovchilar talablarni hisobga olgan holda, aniq sifat ko‘rsatkichlarini o‘z ichiga olgan texnik topshiriklar qayta ishlanadi. 3. Ishlab chiqarish. Bu bosqichda yangi mahsulot to‘liq sinovlaridan o‘tgandan so‘ng, ishlab chiqaruvchi korxona texnologiyalari darajasiga bog‘liq holda, har bir sifati hisobga olinib ishlab chiqariladi. 4. Foydalanish. Bu bosqichda esa iste’molchi tomonidan tayyor mahsulot foydalnila boshlanadi. Mahsulot saqlash va transportirovka qilish shunday holda tashkil etishning kerakki unda mahsulot sifati to‘liq saqlansin. Asosiy e’tibor yangi mahsulotdan to‘g‘ri foydalanishga kiritish lozim. Undan foydalanish jarayonida yangi mahsulotga to‘g‘ri, ob’ektiv baho berish lozim. Mahsulot sifatini rejalashtirish deganda, belgilangan vaqt yoki vaqt oralig‘i ichida oldindan o‘rnatilgan sifat ko‘rsatkichlari talablari bo‘yicha mahsulot ishlab chiqarish hajmini belgilash tushuniladi. Sifatni oshirishni rejalashtirish tashqi va ichki bozorni ilmiy asoslangan prognoziga tayanishi lozim. Sifatni oshirish rejasini to‘g‘ri asoslab berishda mahsulotdan faoydalanish natijalari haqidagi ma’lumotlardan foydalanishni va sifat darajasi haqidagi ma’lumotlarni umumlashtirish va tahlil qilish muhim rol o‘ynaydi. 1 Tauseef Aized. (2012).Total quality management and six sigma. // http://dx.doi.org/10.5772/2559. 1.Сифатни бошқариш жараёнини режалаштириш
Sifatni oshirishni rejalashtirishning ahamiyatini u boshqaruvning turli darajalari
va  mahsulot  hayotiy  siklining  loyihalash,  ishlab  chiqarish  va  foydalanish
bosqichlarida  amal  qilishini  ta’minlashi  kerak.  Sifatni  oshirish  rejalari  zarur
materiallar,  moliyaviy  va  mehnat  resurslari  bilan  ta’minlanishi  zarur.  Sifatni
oshirish  bo‘yicha  rejalashtirilayotgan  ko‘rsatkichlar  va  tadbirlarning  iqtisodiy
samaradorligini diqqat bilan hisoblash zarur.
Mahsulot sifatini oshirishni rejalashtirishning bosh vazifalariga quyidagilar
kiradi:
1. Mavjud va istiqboldagi bozor talbalari sharoitida mahsulot hajmini uning
xossalari bilan maksimal darajada bog‘liqligini ta’minlash;
2. Milliy va xorijiy mahsulotlarning eng yaxshi namunalarini texnik darajasi va
sifatini oshirish;
3. Iste’molchilar ehtiyoji va resurslar bilan ta’minlanish holati nuqtai nazaridan
kelib  chiqib,  mahsulot  sifatini  oshirish  bo‘yicha  optimal  iqtisodiy  vazifalarni
qo‘yish;
4. Ishlab chiqarilayotgan mahsulotning namunaviy qatorini optimallashtirish
yo‘li bilan uning tarkibini takomillashtirish;
5. Sertifikatlangan mahsulot ishlab chiqarishni ortirish;
6. Ishlab chiqarilayotgan mahsulotning alohida iste’molchilik xususiyatlarini
takomillashtirish (ishonchlilik, uzoq muddatlilik, tejamkorlik va boshqalar);
7. Ma’naviy eskirgan va raqobatbardosh bo‘lmagan mahsulotni o‘z vaqtida
ishlab chiqarishdan olish yoki uni qisqartirish;
8. Standart talablari, texnik sharoitlar va boshqa me’yoriy hujjatlar bo‘yicha
qat’iy nazoratni ta’minlash, yangi ishlanmalarni o‘z vaqtida amalga oshirish va
eskirgan standartlarni qayta ko‘rib chiqish;
9. O‘rnatilgan sifat darajasiga erishishni ta’minlovchi aniq tadbirlarni ishlab
chiqish va tadbiq etish;
10.
Ishlab  chiqarishning  iqtisodiy  samaradorligini  oshirish  va  sifatini
oshirishga erishilgan mahsulotdan foydalanish.
Logotip
Sifatni oshirishni rejalashtirishning ahamiyatini u boshqaruvning turli darajalari va mahsulot hayotiy siklining loyihalash, ishlab chiqarish va foydalanish bosqichlarida amal qilishini ta’minlashi kerak. Sifatni oshirish rejalari zarur materiallar, moliyaviy va mehnat resurslari bilan ta’minlanishi zarur. Sifatni oshirish bo‘yicha rejalashtirilayotgan ko‘rsatkichlar va tadbirlarning iqtisodiy samaradorligini diqqat bilan hisoblash zarur. Mahsulot sifatini oshirishni rejalashtirishning bosh vazifalariga quyidagilar kiradi: 1. Mavjud va istiqboldagi bozor talbalari sharoitida mahsulot hajmini uning xossalari bilan maksimal darajada bog‘liqligini ta’minlash; 2. Milliy va xorijiy mahsulotlarning eng yaxshi namunalarini texnik darajasi va sifatini oshirish; 3. Iste’molchilar ehtiyoji va resurslar bilan ta’minlanish holati nuqtai nazaridan kelib chiqib, mahsulot sifatini oshirish bo‘yicha optimal iqtisodiy vazifalarni qo‘yish; 4. Ishlab chiqarilayotgan mahsulotning namunaviy qatorini optimallashtirish yo‘li bilan uning tarkibini takomillashtirish; 5. Sertifikatlangan mahsulot ishlab chiqarishni ortirish; 6. Ishlab chiqarilayotgan mahsulotning alohida iste’molchilik xususiyatlarini takomillashtirish (ishonchlilik, uzoq muddatlilik, tejamkorlik va boshqalar); 7. Ma’naviy eskirgan va raqobatbardosh bo‘lmagan mahsulotni o‘z vaqtida ishlab chiqarishdan olish yoki uni qisqartirish; 8. Standart talablari, texnik sharoitlar va boshqa me’yoriy hujjatlar bo‘yicha qat’iy nazoratni ta’minlash, yangi ishlanmalarni o‘z vaqtida amalga oshirish va eskirgan standartlarni qayta ko‘rib chiqish; 9. O‘rnatilgan sifat darajasiga erishishni ta’minlovchi aniq tadbirlarni ishlab chiqish va tadbiq etish; 10. Ishlab chiqarishning iqtisodiy samaradorligini oshirish va sifatini oshirishga erishilgan mahsulotdan foydalanish.
Mahsulot sifatini rejalashtirish predmeti mahsulotning alohida xususiyatini aks
ettiruvchi turli tadbirlar va ko‘rsatkichlari, sifatni boshqarish jarayoni va tizimining
turli-tuman xarakteristikasidir. Mazkur ko‘rsatkichlar mahsulot sifatini oshirishda,
ilmiy-tadqiqot  rejalarida,  tajriba-konstruktorlik  ishlarida,  standartlashtirish  va
metrologiya  ta’minotida,  sifat  boshqaruvi  tizimini  joriy  etishda,  korxonaning
texnik rivojlanishida, kadrlar tayyorlashda va boshqa yo‘nalishlarda o‘z aksini aniq
vazifalarda topadi. 
Mahsulot  sifatini  oshirishni  rejalashtirish  rejalashtirishning  umumiy
prinsiplariga  va  rejalashtirish  uslublarini  tadbiq  etishga  asoslanadi.
Rejalashtirishning umumiy prinsiplariga quyidagilar kiradi2: 

Proporsionallik  -  resurslar  hisobi  va  korxona  imkoniyatlarini
muvofiqlashtirish;

Majmuaviylik  -  korxona  tadbirkorligining  barcha  tomonlarini  o‘zaro
bog‘lash;

Detallashtirish – rejalashtirishning chuqurlik darajasi;

Aniqlik – rejalashtirilgan parametrlardan og‘ish;

Oddiylik  va  oydinlik  –  rejani  ishlab  chiquvchi  va  undan
foydalanuvchilarning o‘zaro tushunishi; 

Uzluksizlik – rejalashtirishning vaqtinchalik bo‘linishini yaxlitlash;

Egiluvchanlik  va  qayishqoqlik  –  zahiralardan  foydalanish  va  muqobil
hisobni yuritish imkoniyati;

Ilmiylik  –  ilm  va  texnikaning  yangi  muvaffaqiyatlarini  rejalashtirishda
istiqbolli standartlar va bozor talablarini hisobga olish;

Tejamkorlik – rejaviy faoliyatning samaradorligini oshirish.
Rejalashtirish metodlariga quyidagilar kiradi:

Hisob-tahlil, bajarilayotgan ishlarni bo‘lib yuborishga va foydalanilayotgan
resurslarni elementlari va bog‘liqligi bo‘yicha guruhlashga, asoslanadi.
2Juran’s quality handbook / Joseph M. Juran, co-editor-in-chief, A. Blanton Godfrey, co-editor-
in-chief. — 5th ed.
Logotip
Mahsulot sifatini rejalashtirish predmeti mahsulotning alohida xususiyatini aks ettiruvchi turli tadbirlar va ko‘rsatkichlari, sifatni boshqarish jarayoni va tizimining turli-tuman xarakteristikasidir. Mazkur ko‘rsatkichlar mahsulot sifatini oshirishda, ilmiy-tadqiqot rejalarida, tajriba-konstruktorlik ishlarida, standartlashtirish va metrologiya ta’minotida, sifat boshqaruvi tizimini joriy etishda, korxonaning texnik rivojlanishida, kadrlar tayyorlashda va boshqa yo‘nalishlarda o‘z aksini aniq vazifalarda topadi. Mahsulot sifatini oshirishni rejalashtirish rejalashtirishning umumiy prinsiplariga va rejalashtirish uslublarini tadbiq etishga asoslanadi. Rejalashtirishning umumiy prinsiplariga quyidagilar kiradi2:  Proporsionallik - resurslar hisobi va korxona imkoniyatlarini muvofiqlashtirish;  Majmuaviylik - korxona tadbirkorligining barcha tomonlarini o‘zaro bog‘lash;  Detallashtirish – rejalashtirishning chuqurlik darajasi;  Aniqlik – rejalashtirilgan parametrlardan og‘ish;  Oddiylik va oydinlik – rejani ishlab chiquvchi va undan foydalanuvchilarning o‘zaro tushunishi;  Uzluksizlik – rejalashtirishning vaqtinchalik bo‘linishini yaxlitlash;  Egiluvchanlik va qayishqoqlik – zahiralardan foydalanish va muqobil hisobni yuritish imkoniyati;  Ilmiylik – ilm va texnikaning yangi muvaffaqiyatlarini rejalashtirishda istiqbolli standartlar va bozor talablarini hisobga olish;  Tejamkorlik – rejaviy faoliyatning samaradorligini oshirish. Rejalashtirish metodlariga quyidagilar kiradi:  Hisob-tahlil, bajarilayotgan ishlarni bo‘lib yuborishga va foydalanilayotgan resurslarni elementlari va bog‘liqligi bo‘yicha guruhlashga, asoslanadi. 2Juran’s quality handbook / Joseph M. Juran, co-editor-in-chief, A. Blanton Godfrey, co-editor- in-chief. — 5th ed.

Eksperimental  (tajribaviy)  –  menejerlar,  rejalashtiruvchi  va  boshqa
mutaxassislarni tajribalarini hisobga olish asosida korxona boshqaruvi tizim osti
modellarini va me’yorlarini loyihalashtirish.

Hisobot-statistik – reja loyihalarini boshqaruv tizimchalarining o‘zgarish
xarakteristikasi real holatni tavsiflovchi hisobotlar, statistika va boshqa haqiqiy
ma’lumotlar asosida ishlab chiqiladi.
Zaruriy sifat darajasini ta’minlovchi rejalashtirish faoliyatida ishlarni o‘ziga xos
xususiyatlari tadbiq etiladi. Ularga quyidagilar kiradi:

Iste’molchilar ehtiyojini tahlil etish;

Talabni o‘rganish;

Reklamatsiya tahlili;

Istiqbolli standartlar talabining hisobi va ilmiy tadqiqot natijalari;

Rejaviy hisob-kitoblarni amalga oshirish;

Rejaviy tadbirlarning bog‘liqligi.
Rejalashtirishning  vazifasi  rejalar  tizimini  shakllantirish  va  bajarilishini
ifodalovchi ko‘rsatkichlarni baholash.
Mahsulot  sifatini  rejalashtirish  jarayonida  tayyor  mahsulotni  tayyorlashda
foydalaniladigan  homashyolarni, ehtiyot  qismlarni, yarim  tayyor  mahsulotlarni
etkazib  beruvchilarda  etkazib  berilayotgan  mahsulotlarni  sifatlilarini  etkazib
berishni talab qilish va uni nazorat qilishni rejalashtirish. Ushbu holat mahsulot
sifatini oshirishning predmetlaridan biri bo‘lib xizmat qiladi. 
Korxonada  mahsulot  sifatini  oshirishni  rejalashtirish  alohida  yo‘nalish
sifatida quyidagilarni o‘z ichiga oladi:

Mahsulot sifatini ichki rejalashtirish;

Korxonada sifatni boshqarish tizimini tadbiq etishni rejalashtirish;

Mahsulot sifatini oshirishda kadrlar ta’minotini rejalashtirish;

Korxonani braklardan yo‘qotishlarini pasaytirishni rejalashtirish;

SHartnoma va kelishuvlarda mahsulot sifatini rejalashtirish.
Barcha davlatlarda mahsulot sifatini boshqarish alohida diqqatni o‘zida jalb
etadi. Oxirgi yillarda mahsulot sifatini boshqarishda uzoq muddatli va strategik
Logotip
 Eksperimental (tajribaviy) – menejerlar, rejalashtiruvchi va boshqa mutaxassislarni tajribalarini hisobga olish asosida korxona boshqaruvi tizim osti modellarini va me’yorlarini loyihalashtirish.  Hisobot-statistik – reja loyihalarini boshqaruv tizimchalarining o‘zgarish xarakteristikasi real holatni tavsiflovchi hisobotlar, statistika va boshqa haqiqiy ma’lumotlar asosida ishlab chiqiladi. Zaruriy sifat darajasini ta’minlovchi rejalashtirish faoliyatida ishlarni o‘ziga xos xususiyatlari tadbiq etiladi. Ularga quyidagilar kiradi:  Iste’molchilar ehtiyojini tahlil etish;  Talabni o‘rganish;  Reklamatsiya tahlili;  Istiqbolli standartlar talabining hisobi va ilmiy tadqiqot natijalari;  Rejaviy hisob-kitoblarni amalga oshirish;  Rejaviy tadbirlarning bog‘liqligi. Rejalashtirishning vazifasi rejalar tizimini shakllantirish va bajarilishini ifodalovchi ko‘rsatkichlarni baholash. Mahsulot sifatini rejalashtirish jarayonida tayyor mahsulotni tayyorlashda foydalaniladigan homashyolarni, ehtiyot qismlarni, yarim tayyor mahsulotlarni etkazib beruvchilarda etkazib berilayotgan mahsulotlarni sifatlilarini etkazib berishni talab qilish va uni nazorat qilishni rejalashtirish. Ushbu holat mahsulot sifatini oshirishning predmetlaridan biri bo‘lib xizmat qiladi. Korxonada mahsulot sifatini oshirishni rejalashtirish alohida yo‘nalish sifatida quyidagilarni o‘z ichiga oladi:  Mahsulot sifatini ichki rejalashtirish;  Korxonada sifatni boshqarish tizimini tadbiq etishni rejalashtirish;  Mahsulot sifatini oshirishda kadrlar ta’minotini rejalashtirish;  Korxonani braklardan yo‘qotishlarini pasaytirishni rejalashtirish;  SHartnoma va kelishuvlarda mahsulot sifatini rejalashtirish. Barcha davlatlarda mahsulot sifatini boshqarish alohida diqqatni o‘zida jalb etadi. Oxirgi yillarda mahsulot sifatini boshqarishda uzoq muddatli va strategik
rejalashtirish  yordamida  amalga  oshiriladigan  yangicha  yondoshuv  yangicha
strategiya shakllandi. Uni asoslovchi sifatga doir zamonaviy qarashlar quyidagicha
xarakterlanadi:

Sifatni  ta’minlash  texnik  funksiya  emas,  balki  firmaning  tashkiliy
strukturasini bezovchi tizimli jarayondir;

YAngi tushunchada sifat tushunchasi korxonaning tashkiliy strukturasiga
javob berishi shart;

Sifat  masalalari  nafaqat  ishlab  chiqarish  jarayonida,  balki  loyihalarni
tayyorlash,  konstruktirlash,  marketing  va  sotuvdan  keyingi  xizmat  ko‘rsatish
holatlarida ham dolzarbdir;

Sifat  iste’molchi  ehtiyojini  qondirishga  qartilgan  bo‘lishi  lozim,  ishlab
chiqaruvchini emas;

Mahsulot  sifatini  oshirish  ishlab  chiqarishni  yangi  texnologiyasini  jalb
etishga  qaratilgan  bo‘ladi,  u  mahsulotni  loyihalashtirishdan  sifatni  nazorat
qilishgacha bo‘lgan bosqichni o‘z ichiga oladi;

Jami  ishlab  chiqarish  hajmini  sifatini  oshirish  barcha  hodimlarni
ortirgandagina amalga oshirilishi mumkin.
Mahsulot  sifatini  oshirishni  rejalashtirish  ishlab  chiqish  rejasini  tarkibiy
qismlaridan biri hisoblanadi. Bunda mahsulot sifati ko‘rsatkichlar ishlab chiqarish
rejasi ko‘rsatkichlari bilan taqqoslangan holda rejalashtiriladi.
Mahsulot sifatini oshirishni rejalashtirishda har bir bo‘limda sifatning alohida
ko‘rsatkichlari loyihalanadi va korxonaning umumiy rejasida tasdiqlanadi.
SHuning uchun korxonaning strukturaviy ko‘rsatkichlari korxona tomonidan
sifatni oshirish bo‘yicha qo‘yilgan aniq sifatni oshirishdagi  vazifalardan kelib
chiqadi.
    
Sifat tushunchasi va uni boshqarishning mohiyati
Sifat tushunchasini anglab etish va undan iste’molchi yoki ishlab chiqaruvchi
sifatida samarali foydalanish sifatga berilgan ta’riflarni diqqat bilan o‘rganishni
talab qiladi. CHunki, sifatga berilgan ta’riflar ko‘p va xilma-xil bo‘lib, vaqt o‘tishi
Logotip
rejalashtirish yordamida amalga oshiriladigan yangicha yondoshuv yangicha strategiya shakllandi. Uni asoslovchi sifatga doir zamonaviy qarashlar quyidagicha xarakterlanadi:  Sifatni ta’minlash texnik funksiya emas, balki firmaning tashkiliy strukturasini bezovchi tizimli jarayondir;  YAngi tushunchada sifat tushunchasi korxonaning tashkiliy strukturasiga javob berishi shart;  Sifat masalalari nafaqat ishlab chiqarish jarayonida, balki loyihalarni tayyorlash, konstruktirlash, marketing va sotuvdan keyingi xizmat ko‘rsatish holatlarida ham dolzarbdir;  Sifat iste’molchi ehtiyojini qondirishga qartilgan bo‘lishi lozim, ishlab chiqaruvchini emas;  Mahsulot sifatini oshirish ishlab chiqarishni yangi texnologiyasini jalb etishga qaratilgan bo‘ladi, u mahsulotni loyihalashtirishdan sifatni nazorat qilishgacha bo‘lgan bosqichni o‘z ichiga oladi;  Jami ishlab chiqarish hajmini sifatini oshirish barcha hodimlarni ortirgandagina amalga oshirilishi mumkin. Mahsulot sifatini oshirishni rejalashtirish ishlab chiqish rejasini tarkibiy qismlaridan biri hisoblanadi. Bunda mahsulot sifati ko‘rsatkichlar ishlab chiqarish rejasi ko‘rsatkichlari bilan taqqoslangan holda rejalashtiriladi. Mahsulot sifatini oshirishni rejalashtirishda har bir bo‘limda sifatning alohida ko‘rsatkichlari loyihalanadi va korxonaning umumiy rejasida tasdiqlanadi. SHuning uchun korxonaning strukturaviy ko‘rsatkichlari korxona tomonidan sifatni oshirish bo‘yicha qo‘yilgan aniq sifatni oshirishdagi vazifalardan kelib chiqadi. Sifat tushunchasi va uni boshqarishning mohiyati Sifat tushunchasini anglab etish va undan iste’molchi yoki ishlab chiqaruvchi sifatida samarali foydalanish sifatga berilgan ta’riflarni diqqat bilan o‘rganishni talab qiladi. CHunki, sifatga berilgan ta’riflar ko‘p va xilma-xil bo‘lib, vaqt o‘tishi
bilan  ular  o‘zgarib  boradi.  Ayniqsa,  sifatga  bo‘lgan  iste’molchilarning
dunyoqarashi mahsulotlar takomillashib borgan sari o‘zgarishda davom etmoqda. 
Sifat tushunchasi birinchi marotaba eramizdan avvalgi III asrlarda Aristotel
tomonidan o‘rganilgan. 
Xitoy tilida sifatni anglatuvchi ieroglif ikki qismdan, ya’ni muvozanat va puldan
tashkil topgan. Demak, sifat “qimmat” degan tushuncha bilan aynan o‘xshashdir. 
YUqoridagi  berilgan  ta’riflardan  ko‘rinadiki,  sifatga  har  bir  olim  va
mutaxassislarda turlicha yondoshuv bo‘lgan. Lekin ularning o‘rtasidagi umumiy
bog‘liqlik mavjud bo‘lib, ular quyidagilardan iborat:

Iste’molchining ehtiyojini qondirishi;

Sifatni har bir inson o‘z nuqtai nazari bilan tushunishi;

Mahsulotning fizik xususiyatlari.
Bu fikr va muloxazalar umumlab jamlanganda  «Sifat – bu qo‘yilgan va kutilgan
talablarni mahsulotning yig‘ilgan tavsiflari orqali qoniqtirish»  degan xulosa kelib
chiqadi.
1-jadval
Sifat tushunchasiga berilgan ta’riflar3
№
Ta’rif
mualliflar
Sifatga berilgan ta’rif
1.
D.Djuran4
Sifat – “foydalanish (iste’mol) uchun yaroqlik”. Bu
tushuncha to‘rtta o‘ziga xos elementga egadir:

Mahsulotni  shakli,  tuzilishini  (dizayni)
iste’molchilar o‘zlarida idrok qilishlari;

Mahsulotning proektiga va vazifasiga mosligi;

Mahsulotni
 
iste’molchilarga
 
ma’qulligi,
chidamligi va ta’mirlash mumkinligi;
3 Jack P. Pekar. (1995). Total Quality Management: Guiding Principles for
Application.
4 Juran’s quality handbook / Joseph M. Juran, co-editor-in-chief, A. Blanton 
Godfrey, co-editor-in-chief. — 5th ed.
Logotip
bilan ular o‘zgarib boradi. Ayniqsa, sifatga bo‘lgan iste’molchilarning dunyoqarashi mahsulotlar takomillashib borgan sari o‘zgarishda davom etmoqda. Sifat tushunchasi birinchi marotaba eramizdan avvalgi III asrlarda Aristotel tomonidan o‘rganilgan. Xitoy tilida sifatni anglatuvchi ieroglif ikki qismdan, ya’ni muvozanat va puldan tashkil topgan. Demak, sifat “qimmat” degan tushuncha bilan aynan o‘xshashdir. YUqoridagi berilgan ta’riflardan ko‘rinadiki, sifatga har bir olim va mutaxassislarda turlicha yondoshuv bo‘lgan. Lekin ularning o‘rtasidagi umumiy bog‘liqlik mavjud bo‘lib, ular quyidagilardan iborat:  Iste’molchining ehtiyojini qondirishi;  Sifatni har bir inson o‘z nuqtai nazari bilan tushunishi;  Mahsulotning fizik xususiyatlari. Bu fikr va muloxazalar umumlab jamlanganda «Sifat – bu qo‘yilgan va kutilgan talablarni mahsulotning yig‘ilgan tavsiflari orqali qoniqtirish» degan xulosa kelib chiqadi. 1-jadval Sifat tushunchasiga berilgan ta’riflar3 № Ta’rif mualliflar Sifatga berilgan ta’rif 1. D.Djuran4 Sifat – “foydalanish (iste’mol) uchun yaroqlik”. Bu tushuncha to‘rtta o‘ziga xos elementga egadir:  Mahsulotni shakli, tuzilishini (dizayni) iste’molchilar o‘zlarida idrok qilishlari;  Mahsulotning proektiga va vazifasiga mosligi;  Mahsulotni iste’molchilarga ma’qulligi, chidamligi va ta’mirlash mumkinligi; 3 Jack P. Pekar. (1995). Total Quality Management: Guiding Principles for Application. 4 Juran’s quality handbook / Joseph M. Juran, co-editor-in-chief, A. Blanton Godfrey, co-editor-in-chief. — 5th ed.

Maishiy xizmat korxonalarining mavjudligi.
2.
Shuxart
Sifat  –  bu  ob’ektiv  fizik  tavsiflarni  va  sub’ektiv
tomonlarni o‘z ichiga olgan buyum.
3.
Isikava
Sifat – bu iste’molchining real ehtiyojini qondiruvchi
xususiyatdir
4.
Nemis
tadqiqotchilar
Sifat  -  mahsulot  yoki  xizmatlarning  barcha
xususiyatlarining yig‘indisi bo‘lib, ular o‘z vazifalarini
bajara olishlarini kafolatlaydi.
5.
Dyoming
Sifatni  boshqarish  mukammalikka  erishildi  degani
emas,   u  bozor  talabiga  javob  beruvchi  sifatga  ega
bo‘lgan mahsulotni samarali ishlab chiqarishdir
6.
Filipp
Krosbi
Talablarga to‘g‘ri kelishi
7.
Iqtisodchilar
Noziklarning nozigi
8.
Amerika
komapaniyalar
i
«Go‘zallik  kuzatib  turuvchining  ko‘z  o‘ngida
namoyon bo‘ladi»,  ya’ni har bir inson sifatga o‘z nuqtai
nazaridan qaraydi
9.
Xalqaro ISO
9000  -  1994
sistemasiga
muvofiq
Sifat - shartlangan yoki taxmin qilingan extiyojlarni
qondirish  qobiliyatini  beradigan  mahsulot  yoki
xizmatlarning xususiyati va tavsiflari majmuasidir
Iste’molchining kutilayotgan talablarini qoniqtirish, bozorda o‘z mavqeiga ega
bo‘lish uchun ishlab chiqaruvchidan quyidagilarni talab qiladi:
1.
Yangi mahsulotlar;
2.
Yangi texnologiyalar;
3.
Yangi boshqaruv usullari;
4.
Yangi unsurlarni tadbiq etish.
Bularni  tadbiq  etish  esa  ishlab  chiqaruvchi  kompaniya  va  firmalar  orasida
raqobatni yuzaga keltiradigan taraqqiyotning asosiy omili hisoblanadi.
Logotip
 Maishiy xizmat korxonalarining mavjudligi. 2. Shuxart Sifat – bu ob’ektiv fizik tavsiflarni va sub’ektiv tomonlarni o‘z ichiga olgan buyum. 3. Isikava Sifat – bu iste’molchining real ehtiyojini qondiruvchi xususiyatdir 4. Nemis tadqiqotchilar Sifat - mahsulot yoki xizmatlarning barcha xususiyatlarining yig‘indisi bo‘lib, ular o‘z vazifalarini bajara olishlarini kafolatlaydi. 5. Dyoming Sifatni boshqarish mukammalikka erishildi degani emas, u bozor talabiga javob beruvchi sifatga ega bo‘lgan mahsulotni samarali ishlab chiqarishdir 6. Filipp Krosbi Talablarga to‘g‘ri kelishi 7. Iqtisodchilar Noziklarning nozigi 8. Amerika komapaniyalar i «Go‘zallik kuzatib turuvchining ko‘z o‘ngida namoyon bo‘ladi», ya’ni har bir inson sifatga o‘z nuqtai nazaridan qaraydi 9. Xalqaro ISO 9000 - 1994 sistemasiga muvofiq Sifat - shartlangan yoki taxmin qilingan extiyojlarni qondirish qobiliyatini beradigan mahsulot yoki xizmatlarning xususiyati va tavsiflari majmuasidir Iste’molchining kutilayotgan talablarini qoniqtirish, bozorda o‘z mavqeiga ega bo‘lish uchun ishlab chiqaruvchidan quyidagilarni talab qiladi: 1. Yangi mahsulotlar; 2. Yangi texnologiyalar; 3. Yangi boshqaruv usullari; 4. Yangi unsurlarni tadbiq etish. Bularni tadbiq etish esa ishlab chiqaruvchi kompaniya va firmalar orasida raqobatni yuzaga keltiradigan taraqqiyotning asosiy omili hisoblanadi.
Sifat tushunchasini anglab etish va uni ishlab chiqarishda ta’minlab berish har
bir tashabbuskor uchun dolzarb vazifadir.
Bozor  iqtisodiyoti  rivojlanayotgan  davlatlarda  ko‘rinib  turibdiki  asosiy
vosita - sifat orqali:

hamma ko‘rinishdagi resurslar xarajatini muvofiqlashtirish;

ishlab  chiqarishdagi  sarf-xarajatlarni  kamaytirish,  ishlab  chiqarishni
oshirish;

mahsulotga qo‘yilgan hamma talablarni bajarish;

iste’molchining kutayotgan talabini ruyobga chiqarish;

iste’molchi bilan ishlab chiqaruvchining orasidagi aloqa va munosabatlarni
ta’minlash;

ishlab chiqarish boshqaruvini va xizmat ko‘rsatish jarayonlarini  doimo
murakkablashtirish;

nafaqat ishlab chiqaruvchini,  iste’molchining ham talabini to‘liq qondirish
imkoniyatini beradi.
Mahsulot sifati kuyidagilar bilan ta’riflanadi:

Xizmatga yarokligi;

Ishonchligi  (xavfsizligi,  uzok  muddatda  foydalanishligi,   saklashligi,
ta’mirlashga yarokligi);

Foydalanish tavsifi;

Tashqi estetik ko‘rinishi;

Ishlatishdagi kulayligi;

Sotuv oldi va keyingi xizmat ko‘rsatish va boshqalar;
Mahsulot  sifati  ko‘p  sonli  va  har-xil  texnik,  iqtisodiy,  ijtimoiy-psixologik
xususiyatlar omiliga bog‘liq.
Shartli ravishda bu omillar 3 guruhga bo‘linadi:

material-texnik  (ishlab  chiqarish  asbob-uskunalari,   dastgohlar  ishlab
chiqarishni texnik va metrolog ta’minoti, sinov va nazoratning uslub va vositalari,
ishlatiladigan materiallar, bino va qurilmalar);
Logotip
Sifat tushunchasini anglab etish va uni ishlab chiqarishda ta’minlab berish har bir tashabbuskor uchun dolzarb vazifadir. Bozor iqtisodiyoti rivojlanayotgan davlatlarda ko‘rinib turibdiki asosiy vosita - sifat orqali:  hamma ko‘rinishdagi resurslar xarajatini muvofiqlashtirish;  ishlab chiqarishdagi sarf-xarajatlarni kamaytirish, ishlab chiqarishni oshirish;  mahsulotga qo‘yilgan hamma talablarni bajarish;  iste’molchining kutayotgan talabini ruyobga chiqarish;  iste’molchi bilan ishlab chiqaruvchining orasidagi aloqa va munosabatlarni ta’minlash;  ishlab chiqarish boshqaruvini va xizmat ko‘rsatish jarayonlarini doimo murakkablashtirish;  nafaqat ishlab chiqaruvchini, iste’molchining ham talabini to‘liq qondirish imkoniyatini beradi. Mahsulot sifati kuyidagilar bilan ta’riflanadi:  Xizmatga yarokligi;  Ishonchligi (xavfsizligi, uzok muddatda foydalanishligi, saklashligi, ta’mirlashga yarokligi);  Foydalanish tavsifi;  Tashqi estetik ko‘rinishi;  Ishlatishdagi kulayligi;  Sotuv oldi va keyingi xizmat ko‘rsatish va boshqalar; Mahsulot sifati ko‘p sonli va har-xil texnik, iqtisodiy, ijtimoiy-psixologik xususiyatlar omiliga bog‘liq. Shartli ravishda bu omillar 3 guruhga bo‘linadi:  material-texnik (ishlab chiqarish asbob-uskunalari, dastgohlar ishlab chiqarishni texnik va metrolog ta’minoti, sinov va nazoratning uslub va vositalari, ishlatiladigan materiallar, bino va qurilmalar);

inson omili (malakasi, professional bilimi, o‘z ishiga bo‘lgan qiziqishi);

ma’muriy (tashkilotning umumiy ishlab chiqarish faoliyatini va qisman sifat
boshqaruvini tashkil etish);
Umuman olganda,  ishlab chiqarilayotgan mahsulot sifatini yuqori darajada
ushlab turish va  ta’minlash – kompleks muammodir.
Faqatgina ilmiy asoslangan holda tizim va kompleksli, bir vaqtda va o‘zaro
bog‘liq  bo‘lgan  texnik,  tashkiliy,  iqtisodiy,  huquqiy  va  ijtimoiy  tadbirlar
yordamida tez va aniq holatda mahsulot sifatini mukammalashtirish mumkin.
Sifat  -  keng  sig‘imli,  murakkab  va  universal  kategoriya  bo‘lib,  u  ko‘plab
xususiyat va jihatlarga egadir. Sifatning asosiy jihati mahsulotga iste’molchining
qiziqishini uyg‘otish bo‘lib, ushbu ko‘rinishda u ko‘plab funksiyalarni bajaradi. 
Qaysi  maqsadda  foydalanishiga  qarab  sifat  tushunchasini  quyidagi  jihatlari
namoyon bo‘ladi: falsafiy, ijtimoiy, texnikaviy, iqtisodiy va xuquqiy.
1-rasm. Sifat tushunchasini namoyon etuvchi asosiy jihatlari
Falsafiy nuqtai nazardan qaraganda sifat aniq mazmun va mohiyatga ega bo‘lib,
boshqalardan farq qiladi. Avvalam bor uning ayrim xususiyatlari va boshqalardan
Sifat
Falsafiy
Ijtimoiy
Texnikavi
y
Iqtisodiy
Huquqiy
Logotip
 inson omili (malakasi, professional bilimi, o‘z ishiga bo‘lgan qiziqishi);  ma’muriy (tashkilotning umumiy ishlab chiqarish faoliyatini va qisman sifat boshqaruvini tashkil etish); Umuman olganda, ishlab chiqarilayotgan mahsulot sifatini yuqori darajada ushlab turish va ta’minlash – kompleks muammodir. Faqatgina ilmiy asoslangan holda tizim va kompleksli, bir vaqtda va o‘zaro bog‘liq bo‘lgan texnik, tashkiliy, iqtisodiy, huquqiy va ijtimoiy tadbirlar yordamida tez va aniq holatda mahsulot sifatini mukammalashtirish mumkin. Sifat - keng sig‘imli, murakkab va universal kategoriya bo‘lib, u ko‘plab xususiyat va jihatlarga egadir. Sifatning asosiy jihati mahsulotga iste’molchining qiziqishini uyg‘otish bo‘lib, ushbu ko‘rinishda u ko‘plab funksiyalarni bajaradi. Qaysi maqsadda foydalanishiga qarab sifat tushunchasini quyidagi jihatlari namoyon bo‘ladi: falsafiy, ijtimoiy, texnikaviy, iqtisodiy va xuquqiy. 1-rasm. Sifat tushunchasini namoyon etuvchi asosiy jihatlari Falsafiy nuqtai nazardan qaraganda sifat aniq mazmun va mohiyatga ega bo‘lib, boshqalardan farq qiladi. Avvalam bor uning ayrim xususiyatlari va boshqalardan Sifat Falsafiy Ijtimoiy Texnikavi y Iqtisodiy Huquqiy
farqi namoyon bo‘lishiga qaramay ular o‘zaro uzviy bog‘liqlikda ekani namoyon
bo‘ladi. Qolaversa, sifat  ko‘plab xususiyatlar  majmuasidan  tarkib topadi, ular
cheksiz  bo‘lishlari  ham  mumkin.  Bu  esa  moddiy  manbaalarga  va  turlicha
dunyoqarashlarga asos bo‘la oladi.
Sifatning sotsiologik jihatlari muayyan sub’ekt bilan yoki jamiyat bilan bog‘liq
bo‘lib u iste’molchilar va mahsulot (xizmatlar) orasidagi munosabatdir. Bu erda
sifat kategoriya ko‘rinishida namoyon bo‘lib talab va taklif qonuniyatlariga javob
beradi, hamda iste’molchilarning madaniyati va daromadlariga bevosita bog‘liq
bo‘ladi.
Sifatning  texnik  jihatlari  o‘rganilayotgan  ob’ektning  miqdor  va  sifat
o‘zgarishlari  bilan bog‘liqdir. Bu  erda  fizikaviy, elektrokimyoviy va mexaniq
o‘zgarishlar bir turdagi vazifani bajaruvchi mahsulot (moddalar) xususiyati xaqida
so‘z yuritiladi.
Muxandislik  nuqtaiy-nazardan  olinganda  o‘rganilayotgan  mahsulot  sifati  va
xususiyatlari etalonlar bilan taqqoslab o‘rganilishi nazarda tutiladi.
Iqtisodiy nuqtaiy-nazardan olganda - sifat - o‘rganilayotgan manbaani iste’mol
xususiyatlarini va qiymatini namoyon etadi.
Iste’molchilarning  bu  boradagi  fikirlari  turlicha  bo‘lishi  -  sifat  darajasini
aniqlashda texnik-iqtisodiy jihatlari birgalikda tahlil qilishni taqazo etadi va bu
tajribani aniqlik darajasini ko‘paytiradi.
Sifatning xuquqiy aspektlari NTX, ularning ishlab chiqish tartibi, tasdiqlash,
joriy  etish  va  amalga  oshirish,  uni  ro‘yxatga  olishdir.  Sifat  xuquqiy  nuqtaiy
nazardan olinganda manba’ni barcha xususiyatlari eg‘indisi talablarga to‘la javob
berishi NTXlarda o‘z aksini topishidir.
3.Sifatni boshqarish tizimlarining besh bosqichlari
Xujjatlashtirilgan  sifat  tizimlari  rivojlanishi  tarixida  sifatning  besh  yulduzi
sifatida ko‘riladigan beshta bosqichni ajratib ko‘rsatish mumkin5.
5 Total Quality Management and Six Sigma, Edited by Tauseef Aized
Logotip
farqi namoyon bo‘lishiga qaramay ular o‘zaro uzviy bog‘liqlikda ekani namoyon bo‘ladi. Qolaversa, sifat ko‘plab xususiyatlar majmuasidan tarkib topadi, ular cheksiz bo‘lishlari ham mumkin. Bu esa moddiy manbaalarga va turlicha dunyoqarashlarga asos bo‘la oladi. Sifatning sotsiologik jihatlari muayyan sub’ekt bilan yoki jamiyat bilan bog‘liq bo‘lib u iste’molchilar va mahsulot (xizmatlar) orasidagi munosabatdir. Bu erda sifat kategoriya ko‘rinishida namoyon bo‘lib talab va taklif qonuniyatlariga javob beradi, hamda iste’molchilarning madaniyati va daromadlariga bevosita bog‘liq bo‘ladi. Sifatning texnik jihatlari o‘rganilayotgan ob’ektning miqdor va sifat o‘zgarishlari bilan bog‘liqdir. Bu erda fizikaviy, elektrokimyoviy va mexaniq o‘zgarishlar bir turdagi vazifani bajaruvchi mahsulot (moddalar) xususiyati xaqida so‘z yuritiladi. Muxandislik nuqtaiy-nazardan olinganda o‘rganilayotgan mahsulot sifati va xususiyatlari etalonlar bilan taqqoslab o‘rganilishi nazarda tutiladi. Iqtisodiy nuqtaiy-nazardan olganda - sifat - o‘rganilayotgan manbaani iste’mol xususiyatlarini va qiymatini namoyon etadi. Iste’molchilarning bu boradagi fikirlari turlicha bo‘lishi - sifat darajasini aniqlashda texnik-iqtisodiy jihatlari birgalikda tahlil qilishni taqazo etadi va bu tajribani aniqlik darajasini ko‘paytiradi. Sifatning xuquqiy aspektlari NTX, ularning ishlab chiqish tartibi, tasdiqlash, joriy etish va amalga oshirish, uni ro‘yxatga olishdir. Sifat xuquqiy nuqtaiy nazardan olinganda manba’ni barcha xususiyatlari eg‘indisi talablarga to‘la javob berishi NTXlarda o‘z aksini topishidir. 3.Sifatni boshqarish tizimlarining besh bosqichlari Xujjatlashtirilgan sifat tizimlari rivojlanishi tarixida sifatning besh yulduzi sifatida ko‘riladigan beshta bosqichni ajratib ko‘rsatish mumkin5. 5 Total Quality Management and Six Sigma, Edited by Tauseef Aized