ISHLAB CHIQARISHNING TEXNIK-IQTISODIY ASOSLARI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

9

File size

Fayl hajmi

52,9 KB


ISHLAB CHIQARISHNING TEXNIK-IQTISODIY ASOSLARI
Reja: 
1. Ishlab chiqarish jarayoni haqida tushuncha
2. Ishlab chiqarishni hududiy tashkil etishning asosiy omillari
Quyidagi mavzular bilan tanishasiz: ishlab chiqarish jarayoni, ish kuchi,
mehnat, capital, moddiy va nomoddiy ishlab chiqarish, korxona, texnik loyiha,
tabiiy va inson resurslari.
Inson har doim uchta vazifani bajarib kelgan. Uning aholini tabiiy takror
ko’payishida  bevosita  ishtirok  etuvchi,  ishlab  chiqaruvchi  hamda  o’zi  ishlab
chiqargan  oziq-ovqatlar  va  kiyim-kechaklarning  asosiy  iste’molchisi  sifatida
namoyon bo’lishi  sizlarga oldingi  sinflarda o’tilgan darslardan ma’lum. Inson
bajaradigan vazifalar qatorida uning ishlab chiqarish subyekti ekanligi eng muhim
belgilaridan biridir.
Inson  ishlab  chiqarishda  bevosita  ishtirok  etar  ekan,  doimo  mehnat
qurollarini,  texnik  vositalarni  takomillashtirishga,  sarf-xarajatlarni  esa
qisqartirishga intilib kelgan. XIX asrdagi sanoat inqilobi va XX asrdagi fan-texnika
inqiloblari texnika-texnologiya bilan ishlab chiqarish o’rtasidagi aloqalarning yana
ham samarali bo’lishiga xizmat qilmoqda.
Sizlar bu bo’limda ishlab chiqarish jarayoni tushunchasi, ishlab chiqarishni
hududiy  tashkil  etishning  asosiy  omillari,  sanoat  korxonasini  joylashtirish  va
boshqarishni geografik tadqiq etish to’g’risida ma’lumotlar olasiz. Undan tashqari,
texnik loyihalarni asoslashda geografik tadqiqotlar natijalaridan foydalanish, soha
kompleks  dasturlarini  amalga  oshirishda  geografiyaning  ahamiyati,  kompleks
mintaqaviy loyihalarni amalga oshirishda geografiyaning o’rni, tabiiy va inson
Logotip
ISHLAB CHIQARISHNING TEXNIK-IQTISODIY ASOSLARI Reja: 1. Ishlab chiqarish jarayoni haqida tushuncha 2. Ishlab chiqarishni hududiy tashkil etishning asosiy omillari Quyidagi mavzular bilan tanishasiz: ishlab chiqarish jarayoni, ish kuchi, mehnat, capital, moddiy va nomoddiy ishlab chiqarish, korxona, texnik loyiha, tabiiy va inson resurslari. Inson har doim uchta vazifani bajarib kelgan. Uning aholini tabiiy takror ko’payishida bevosita ishtirok etuvchi, ishlab chiqaruvchi hamda o’zi ishlab chiqargan oziq-ovqatlar va kiyim-kechaklarning asosiy iste’molchisi sifatida namoyon bo’lishi sizlarga oldingi sinflarda o’tilgan darslardan ma’lum. Inson bajaradigan vazifalar qatorida uning ishlab chiqarish subyekti ekanligi eng muhim belgilaridan biridir. Inson ishlab chiqarishda bevosita ishtirok etar ekan, doimo mehnat qurollarini, texnik vositalarni takomillashtirishga, sarf-xarajatlarni esa qisqartirishga intilib kelgan. XIX asrdagi sanoat inqilobi va XX asrdagi fan-texnika inqiloblari texnika-texnologiya bilan ishlab chiqarish o’rtasidagi aloqalarning yana ham samarali bo’lishiga xizmat qilmoqda. Sizlar bu bo’limda ishlab chiqarish jarayoni tushunchasi, ishlab chiqarishni hududiy tashkil etishning asosiy omillari, sanoat korxonasini joylashtirish va boshqarishni geografik tadqiq etish to’g’risida ma’lumotlar olasiz. Undan tashqari, texnik loyihalarni asoslashda geografik tadqiqotlar natijalaridan foydalanish, soha kompleks dasturlarini amalga oshirishda geografiyaning ahamiyati, kompleks mintaqaviy loyihalarni amalga oshirishda geografiyaning o’rni, tabiiy va inson
resurslari hamda ularni iqtisodiy-geografik asoslash bo’yicha ham zaruriy hajmda
ma’lumotlar taqdim etiladi.
1. Ishlab chiqarish jarayoni haqida tushuncha
Jamiyat va odamlar ehtiyojini qondirish uchun moddiy ne’matlar yaratish
va xizmatlar ko’rsatish ishlab chiqarish jarayoni deb ataladi.
Ishlab  chiqarish  jarayonida  iqtisodiy  resurslar  ishlatiladi.  Iqtisodiy
resurslarga yer, kapital, mehnat va tadbirkorlik kiradi. Bu resurslar ishlab chiqarish
omillari deb ham ataladi.
Ishlab chiqarishning rivojlanishi unda qo’llaniladigan omillarning soni va
sifatiga bog’liq. Bu omillarga quyidagilar kiradi:
Inson omili. Bunga moddiy va ma’naviy ne’matkar yaratish uchun maxsus
kasbiy tayyorgarlikka ega bo’lgan odamlar kiradi.
Moddiy omil. Tabiiy (yer) va inson tomonidan yaratilgan (mashinalar,
texnika, inshootlar) mehnat vositalaridan iborat. 
Mehnat  qurollari. Mazkur  omilga  qayta  ishlanmaydigan,  ishlab
chiqarishda bevosita foydalaniladigan tabiiy moddalar kiradi (masalan, shaxtadagi
ko’mir, ruda va h.k.).
Yer omili. Bu tabiiy omil bo’lib, unga tabiiy boyliklar, foydali qazilmalar,
haydaladigan yerlar, bog’lar, o’rmonlar va h.k. kiradi.
Kapital  omili. Bu  Tovar  ishlab  chiqarishda  va  xizmat  ko’rsatishda
ishlatiladigan ne’matlar majmuasidan iborat. Kapital juda ko’p qirralarga ega. U
ma’lum miqdordagi pul, inson qobiliyati, malaka va ma’lumot bo’lishi mumkin.
Tadbirkorlik omili. Bu omil ikki qismdan iborat. 1.Tadbirkorlik faoliyati,
bunda  tashabbus,  topqirlik,  tavakkalchilikdan  ko’zda  tutiladi.  2.  Tadbirkorlik
qobiliyati inson kapitalining muhim turi bo’lib, u ne’matlar yaratish va xizmatlar
ko’rsatish  uchun  boshqa  omillarni  muvofiqlashtirishda  va  uyg’unlashtirish
faoliyatini o’z ichiga oladi.
Moddiy omillar inson omili bilan birikkan taqdirdagina ishlab chiqarish
sodir  bo’ladi,  hayotiy  ne’matlar  yaratiladi.  Ular,  birinchidan,  moddiy
mahsulotlardan, ikkinchidan, turli xizmatlardan iborat bo’ladi. 
Logotip
resurslari hamda ularni iqtisodiy-geografik asoslash bo’yicha ham zaruriy hajmda ma’lumotlar taqdim etiladi. 1. Ishlab chiqarish jarayoni haqida tushuncha Jamiyat va odamlar ehtiyojini qondirish uchun moddiy ne’matlar yaratish va xizmatlar ko’rsatish ishlab chiqarish jarayoni deb ataladi. Ishlab chiqarish jarayonida iqtisodiy resurslar ishlatiladi. Iqtisodiy resurslarga yer, kapital, mehnat va tadbirkorlik kiradi. Bu resurslar ishlab chiqarish omillari deb ham ataladi. Ishlab chiqarishning rivojlanishi unda qo’llaniladigan omillarning soni va sifatiga bog’liq. Bu omillarga quyidagilar kiradi: Inson omili. Bunga moddiy va ma’naviy ne’matkar yaratish uchun maxsus kasbiy tayyorgarlikka ega bo’lgan odamlar kiradi. Moddiy omil. Tabiiy (yer) va inson tomonidan yaratilgan (mashinalar, texnika, inshootlar) mehnat vositalaridan iborat. Mehnat qurollari. Mazkur omilga qayta ishlanmaydigan, ishlab chiqarishda bevosita foydalaniladigan tabiiy moddalar kiradi (masalan, shaxtadagi ko’mir, ruda va h.k.). Yer omili. Bu tabiiy omil bo’lib, unga tabiiy boyliklar, foydali qazilmalar, haydaladigan yerlar, bog’lar, o’rmonlar va h.k. kiradi. Kapital omili. Bu Tovar ishlab chiqarishda va xizmat ko’rsatishda ishlatiladigan ne’matlar majmuasidan iborat. Kapital juda ko’p qirralarga ega. U ma’lum miqdordagi pul, inson qobiliyati, malaka va ma’lumot bo’lishi mumkin. Tadbirkorlik omili. Bu omil ikki qismdan iborat. 1.Tadbirkorlik faoliyati, bunda tashabbus, topqirlik, tavakkalchilikdan ko’zda tutiladi. 2. Tadbirkorlik qobiliyati inson kapitalining muhim turi bo’lib, u ne’matlar yaratish va xizmatlar ko’rsatish uchun boshqa omillarni muvofiqlashtirishda va uyg’unlashtirish faoliyatini o’z ichiga oladi. Moddiy omillar inson omili bilan birikkan taqdirdagina ishlab chiqarish sodir bo’ladi, hayotiy ne’matlar yaratiladi. Ular, birinchidan, moddiy mahsulotlardan, ikkinchidan, turli xizmatlardan iborat bo’ladi.
Ishlab  chiqarishning  mazkur  omillari  nuqtai  nazaridan  fikr  yuritganda
O’zbekiston Respublikasining imkoniyati juda yuqori ekanligini ta’kidlash lozim.
Chunki, O’zbekiston Respublikasi aholisining 69 foizi yoshlardan iborat bo’lib,
ular salohiyati mehnat resurslarini, ishchi kuchini tashkil etadi. Bundan tashqari,
mamlakat  aholisining  savodxonlik  darajasiga  rivojlangan  mamlakatlar  bilan
raqobatlasha oladi. Bu ishlab chiqarishning ko’p (aqliy va jismoniy) mehnat talab
etuvchi tarmoqlarini rivojlantirish imkoniyatlari mavjud ekanligidan dalolat beradi.
Ayni paytda O’zbekiston hududi (447,4 ming kv.km) da mashhur  Mendeleev
davriy  jadvalining  barcha  elementlari  topilgan.  Demak,  mamlakatda  ishlab
chiqarishning barcha shakllarini rivojlantirish uchun asos bor.
Ishlab chiqarish o’zining maqsad-mohiyatiga ko’ra ikki qismga ajratiladi: 
1. Moddiy ishlab chiqarish –  moddiy shakldagi mahsulotlarni, masalan,
oziq-ovqat, kiyim-kechak, turar joy va boshqalarni yaratish hamda ishlab
chiqarish uchun zarur bo’lgan xizmatlar ko’rsatish. Masalan, yuk tashish,
yo’l xizmati ko’rsatish, ishlab chiqarish axborotini uzatish va hokazolar.
Mazkur sohaga sanoat, transport, aloqa, qurilish, qishloq xo’jaligi va
boshqa shu kabi tarmoqlar kiradi. 
2. Nomoddiy ishlab chiqarish – moddiy shaklga ega bo’lmasada, aholi
uchun zarur xizmatlarni o’z ichiga oladi. Mazkur sohaga jismoniy tarbiya,
sport, bilim berish, madaniy-maishiy va tibbiy xizmat ko’rsatish kabilar
kiradi.
2. Ishlab chiqarishni hududiy tashkil etishning asosiy omillari
Ishlab chiqarishni (moddiy va nomoddiy) hududiy jihatdan tashkil etishda,
joylashtirishda,  albatta  hudud shart-sharoitlari  va  omillari  hisobga  olinadi. Bu
omillarni tog’ri tanlay bilish ishlab chiqarishning huquqiy tarkibi va tizimning
rivojlanish qonuniyatlarini asoslashga imkon beradi. 
Ishlab chiqarish tarmoqlarini joylashtirishda geografik o’rin, ekologik omil,
bozor iqtisodiyoti omillari bilan bir qatorda tabiiy (xomashyo, yoqilg’I, suv, iqlim),
Logotip
Ishlab chiqarishning mazkur omillari nuqtai nazaridan fikr yuritganda O’zbekiston Respublikasining imkoniyati juda yuqori ekanligini ta’kidlash lozim. Chunki, O’zbekiston Respublikasi aholisining 69 foizi yoshlardan iborat bo’lib, ular salohiyati mehnat resurslarini, ishchi kuchini tashkil etadi. Bundan tashqari, mamlakat aholisining savodxonlik darajasiga rivojlangan mamlakatlar bilan raqobatlasha oladi. Bu ishlab chiqarishning ko’p (aqliy va jismoniy) mehnat talab etuvchi tarmoqlarini rivojlantirish imkoniyatlari mavjud ekanligidan dalolat beradi. Ayni paytda O’zbekiston hududi (447,4 ming kv.km) da mashhur Mendeleev davriy jadvalining barcha elementlari topilgan. Demak, mamlakatda ishlab chiqarishning barcha shakllarini rivojlantirish uchun asos bor. Ishlab chiqarish o’zining maqsad-mohiyatiga ko’ra ikki qismga ajratiladi: 1. Moddiy ishlab chiqarish – moddiy shakldagi mahsulotlarni, masalan, oziq-ovqat, kiyim-kechak, turar joy va boshqalarni yaratish hamda ishlab chiqarish uchun zarur bo’lgan xizmatlar ko’rsatish. Masalan, yuk tashish, yo’l xizmati ko’rsatish, ishlab chiqarish axborotini uzatish va hokazolar. Mazkur sohaga sanoat, transport, aloqa, qurilish, qishloq xo’jaligi va boshqa shu kabi tarmoqlar kiradi. 2. Nomoddiy ishlab chiqarish – moddiy shaklga ega bo’lmasada, aholi uchun zarur xizmatlarni o’z ichiga oladi. Mazkur sohaga jismoniy tarbiya, sport, bilim berish, madaniy-maishiy va tibbiy xizmat ko’rsatish kabilar kiradi. 2. Ishlab chiqarishni hududiy tashkil etishning asosiy omillari Ishlab chiqarishni (moddiy va nomoddiy) hududiy jihatdan tashkil etishda, joylashtirishda, albatta hudud shart-sharoitlari va omillari hisobga olinadi. Bu omillarni tog’ri tanlay bilish ishlab chiqarishning huquqiy tarkibi va tizimning rivojlanish qonuniyatlarini asoslashga imkon beradi. Ishlab chiqarish tarmoqlarini joylashtirishda geografik o’rin, ekologik omil, bozor iqtisodiyoti omillari bilan bir qatorda tabiiy (xomashyo, yoqilg’I, suv, iqlim),
ijtimoiy (mehnat resurslari, iste’molchi) va iqtisodiy (elektroenergiya, transport)
omillar e’tiborga olinadi (29-rasm). 
22 – rasm. Ishlab chiqarishni joilashtirishga ta’sir etuvchi asosiy omillar
Muayyan bir ishlab chiqarish tarmog;ini hududiy tashkil etishda barcha
omillar emas, balki ulardan faqat ayrimlari yetakchi, hal qiluvchi rol o’ynaydi.
Ishlab  chiqarishni  tarmoqlarinijoylashtirishda  qaysi  biro  mil  yetakchi
ekanligini aniqlash uchun quyidagi aormuladan foydalaniladi. 
K= O
M
Bu yerda K –ishlab chiqarish koeffitsienti;  O – mazkur  korxona yoki
umuman ishlab chiqarishni joylashtirishga ta’sir etuvchi omil; M –maxsulot birligi.
Fan-texnika
taraqqiyoti
Ichlab
chiqarish
Yoqilg’i-
energetika
Transport
Boshqa 
omillar
Infrastruktu
ra
Xomashyo
Yer-suv
Iqtisodiy geografik
o’rin
Ekologiya
Bozor 
iqtisodiyoti
Iste’mol
Ishchi 
kuchi
Logotip
ijtimoiy (mehnat resurslari, iste’molchi) va iqtisodiy (elektroenergiya, transport) omillar e’tiborga olinadi (29-rasm). 22 – rasm. Ishlab chiqarishni joilashtirishga ta’sir etuvchi asosiy omillar Muayyan bir ishlab chiqarish tarmog;ini hududiy tashkil etishda barcha omillar emas, balki ulardan faqat ayrimlari yetakchi, hal qiluvchi rol o’ynaydi. Ishlab chiqarishni tarmoqlarinijoylashtirishda qaysi biro mil yetakchi ekanligini aniqlash uchun quyidagi aormuladan foydalaniladi. K= O M Bu yerda K –ishlab chiqarish koeffitsienti; O – mazkur korxona yoki umuman ishlab chiqarishni joylashtirishga ta’sir etuvchi omil; M –maxsulot birligi. Fan-texnika taraqqiyoti Ichlab chiqarish Yoqilg’i- energetika Transport Boshqa omillar Infrastruktu ra Xomashyo Yer-suv Iqtisodiy geografik o’rin Ekologiya Bozor iqtisodiyoti Iste’mol Ishchi kuchi
Ushbu formula yordamida ma’lium bir mahsulot birligini hosil qiluvchi
barcha omillar alohida-alohida hisoblab chiqiladi (masalan, bir tonna shaker olish
uchun  qancha  xamashyo,  ya’ni  qancha  qand  lavlagi  ishlatiladi,  qancha
elektroenergiya yoki mehnat sarflanadi). Qaysi omil bo’yicha yirik son chiqsa,
odatda uning ahamiyati  shuncha yuqori  bo’ladi  va  г maskur  ishlab chiqarish
tarmog’ini joylashtirishda belgilovchi, aniqlovchi vazifasini o’taydi.
Shuni  alohida  qayd  etish  lozimki,  ma’lum  tarmoqqa  kiruvchi  barcha
korxonalar yoki kichik “tarmoqchalar” uchun bittagina omil tegishli bo’lmaydi.
Jumladan, mashinasozlik tarmog’iga kiruvchi bf’zi bir korxonalarni joylashtirishda
xamashyo (metal) ko’proq ahamiyatga ega bo’lsa, boshqasi uchun malakali ishchi
kuchi  muhum  omil  hisoblanadi.  Endi  yuqorida  ko’rsatilgan  asosiy  omillarga
qisqacha to’xtalib o’tamiz. 
Xomashyo.  Tabiiyki,  ishlab  chiqarish  jarayonida  xomashyo  resurslari
muhim omil hisoblanadi. Ayrim maxsulotlarni ishlab chiqarishda esa xomashyo
boshqa  omillarga  qaraganda  ko’proq  talab  etiladi.  Shuning  uchun  bunday
maxsulotlarni ishlab chiqarishga ixtisoslashgan tarmoqlar va korxonalar mumkin
qadar xomashyo rayonlariga yaqin joylashtiriladi.
Sanoatning ba’zi tarmoqlari masalan, tog’ –kon, o’rmon, baliqchilik sanoati
tarmoqlarining joylashuvi xomashyo bo’lmagan rayonlarda rivojlanmaydi. Bunday
sanoat tarmoqlarining joylashuvi bevosita foydali qazilmalar yoki tabiiy boyliklar
ko’lami bilan belgilanadi.
Boshqa  sanoat  tarmoqlarining  hududiy  tashkil  etilishi  esa  biroz
murakkabroq ko’rinisga ega. Masalan, bir tonna paxta tolasi olish uchun taxminan
3 tonna paxta, bir tonna paxta yog’i uchun 5 tonna chigit, 1 tonna pista yogi uchun
3 tonna kungaboqar, 1 tonna shaker uchun 7 tonna qand lavlagi ishlatiladi.
Yoqilg’i.  Ko’mir   havzalari  йщкф metallurgiya  sanoatining  dastlabki
bosqichi (cho’yan eritishni joylashtirishda asosiy rol o’ynaydi. Ammo uning ta’siri
har doim ham yetakchi kuchga ega emas. 
Qorametallurgiya  (cho’yan  erituvchi)  zavodlarini  joylashtirish
qonuniyatlari bir xil emas. Ma’lumki, qazib olinadigan temir rudasining taxminan
48-50 foizi foydali, bu “o’rtacha” raqam hamma joida ham bir xil emas, ayrim
konlarda temirning qazib olinadigan rudadagi ulushi atiga 17-19 foizni tashkil
Logotip
Ushbu formula yordamida ma’lium bir mahsulot birligini hosil qiluvchi barcha omillar alohida-alohida hisoblab chiqiladi (masalan, bir tonna shaker olish uchun qancha xamashyo, ya’ni qancha qand lavlagi ishlatiladi, qancha elektroenergiya yoki mehnat sarflanadi). Qaysi omil bo’yicha yirik son chiqsa, odatda uning ahamiyati shuncha yuqori bo’ladi va г maskur ishlab chiqarish tarmog’ini joylashtirishda belgilovchi, aniqlovchi vazifasini o’taydi. Shuni alohida qayd etish lozimki, ma’lum tarmoqqa kiruvchi barcha korxonalar yoki kichik “tarmoqchalar” uchun bittagina omil tegishli bo’lmaydi. Jumladan, mashinasozlik tarmog’iga kiruvchi bf’zi bir korxonalarni joylashtirishda xamashyo (metal) ko’proq ahamiyatga ega bo’lsa, boshqasi uchun malakali ishchi kuchi muhum omil hisoblanadi. Endi yuqorida ko’rsatilgan asosiy omillarga qisqacha to’xtalib o’tamiz. Xomashyo. Tabiiyki, ishlab chiqarish jarayonida xomashyo resurslari muhim omil hisoblanadi. Ayrim maxsulotlarni ishlab chiqarishda esa xomashyo boshqa omillarga qaraganda ko’proq talab etiladi. Shuning uchun bunday maxsulotlarni ishlab chiqarishga ixtisoslashgan tarmoqlar va korxonalar mumkin qadar xomashyo rayonlariga yaqin joylashtiriladi. Sanoatning ba’zi tarmoqlari masalan, tog’ –kon, o’rmon, baliqchilik sanoati tarmoqlarining joylashuvi xomashyo bo’lmagan rayonlarda rivojlanmaydi. Bunday sanoat tarmoqlarining joylashuvi bevosita foydali qazilmalar yoki tabiiy boyliklar ko’lami bilan belgilanadi. Boshqa sanoat tarmoqlarining hududiy tashkil etilishi esa biroz murakkabroq ko’rinisga ega. Masalan, bir tonna paxta tolasi olish uchun taxminan 3 tonna paxta, bir tonna paxta yog’i uchun 5 tonna chigit, 1 tonna pista yogi uchun 3 tonna kungaboqar, 1 tonna shaker uchun 7 tonna qand lavlagi ishlatiladi. Yoqilg’i. Ko’mir havzalari йщкф metallurgiya sanoatining dastlabki bosqichi (cho’yan eritishni joylashtirishda asosiy rol o’ynaydi. Ammo uning ta’siri har doim ham yetakchi kuchga ega emas. Qorametallurgiya (cho’yan erituvchi) zavodlarini joylashtirish qonuniyatlari bir xil emas. Ma’lumki, qazib olinadigan temir rudasining taxminan 48-50 foizi foydali, bu “o’rtacha” raqam hamma joida ham bir xil emas, ayrim konlarda temirning qazib olinadigan rudadagi ulushi atiga 17-19 foizni tashkil
etadi.  Bunday  konlarga  Uraldagi  Kochkonar  yoki  Qoraqalpog’istondagi
Tebinbuloq konlarini misol qilib ko’rsatish mumkin. Bu yerlardan qazib olinadigan
rudani bevosita domna pechlarida eritib bo’lmaydi, zero unda kerakli mineraldan
ko’ra foydasiz jinslar kop’roq. Shuning uchun bu ruda dastlab boyitilishi va unung
tarkibidagi foydali mineralning hissasi oshirilishi lozim. Boyitilganidan so’ng ruda
tarkibidagi temirning (rangli metallar uchun boyitilish jarayoni ayniqsa muxum,
chunki ularning rudalar tarkibidagi ulushi ancha past) miqdori bir necha barobar
ortadi.
Ammo bu bilan ham unung hissasi yetarlicha bo’lmaydi. Shuning uchun
metallurgiya  korxonalari  ko’proq  xomashyo  rayoniga  yaqinroq  joylashtiriladi.
Ba’zi metallurgiya zavodlari xomashyo va yoqilg’I rayonlari o’rtasida joylashgan,
zero maskur sanoat tarmog’I uchun bu ikki omilning ahamiyati deyarli bir xil.
Bunga  yorqin  misol  bo’lib,  Cherepoves  metallurgiya  kombinatini  (  Rossiya
Federatsiyasi) ko’rsatish mumkin. U Pechora kokslanuvchi ko’mir havzasi bilan
Kola yarimorali temir rudasi konlarining o’rtasida qurilgan.
Elektroenergiya (elektr quvvati). Hozirgi  zamon  ishlab  chiqarishini  ,
hatto transportni, qishloq xo’jaligini elektr quvvatisiz tasavvur qilish qiyin. Bu
sahoning  o’ziga  xos  xususiyati  shundaki,  u  yaratgan  mahsulotni,  ya’ni  elektr
quvvatini jamg’arib omborxonalarga yig’ib bo’lmaydi, undan ayni paytning oz’ida
foydalanish kerak.
Odatda  elektr  quvvati  omilini  ishlab  chiqarishning  hududiy  tashkil
etilishida eng avvalo unung arzon turiga ahamiyzt beriladi. Arzon elektr quvvati
GESlardan  olinadi,  issiqlik  elektr  stansiyalarida  esa  ko’mir,  mazut  yoki  gaz
sarflanadi. 
Elektr quvvati omiliga quyidagi misollarni keltirish kifoya: 1 tonna titan
ishlab chiqarish uchun ( titan po'latdan bir necha marta yengil va chidamli) 40-50
ming  kVt/soat,  aluminiy  uchun  17-19  ming  kVt/soat,  misni  tozalash,  temir
qotishmalarini ishlab chiqarish, elektr pechlarida po'lat eritish uchun ularning har
bir  tonnasiga  8-10 ming kVt/soat  atrofida elektr  quvvati  sarflanadi. Nabiiyki,
bunday korxonalarni arzon elektr quvvati manbalariga yaqin joilashtirish iqtisodiy
jihatdan maqsatga muvofiq bo’ladi. 
Logotip
etadi. Bunday konlarga Uraldagi Kochkonar yoki Qoraqalpog’istondagi Tebinbuloq konlarini misol qilib ko’rsatish mumkin. Bu yerlardan qazib olinadigan rudani bevosita domna pechlarida eritib bo’lmaydi, zero unda kerakli mineraldan ko’ra foydasiz jinslar kop’roq. Shuning uchun bu ruda dastlab boyitilishi va unung tarkibidagi foydali mineralning hissasi oshirilishi lozim. Boyitilganidan so’ng ruda tarkibidagi temirning (rangli metallar uchun boyitilish jarayoni ayniqsa muxum, chunki ularning rudalar tarkibidagi ulushi ancha past) miqdori bir necha barobar ortadi. Ammo bu bilan ham unung hissasi yetarlicha bo’lmaydi. Shuning uchun metallurgiya korxonalari ko’proq xomashyo rayoniga yaqinroq joylashtiriladi. Ba’zi metallurgiya zavodlari xomashyo va yoqilg’I rayonlari o’rtasida joylashgan, zero maskur sanoat tarmog’I uchun bu ikki omilning ahamiyati deyarli bir xil. Bunga yorqin misol bo’lib, Cherepoves metallurgiya kombinatini ( Rossiya Federatsiyasi) ko’rsatish mumkin. U Pechora kokslanuvchi ko’mir havzasi bilan Kola yarimorali temir rudasi konlarining o’rtasida qurilgan. Elektroenergiya (elektr quvvati). Hozirgi zamon ishlab chiqarishini , hatto transportni, qishloq xo’jaligini elektr quvvatisiz tasavvur qilish qiyin. Bu sahoning o’ziga xos xususiyati shundaki, u yaratgan mahsulotni, ya’ni elektr quvvatini jamg’arib omborxonalarga yig’ib bo’lmaydi, undan ayni paytning oz’ida foydalanish kerak. Odatda elektr quvvati omilini ishlab chiqarishning hududiy tashkil etilishida eng avvalo unung arzon turiga ahamiyzt beriladi. Arzon elektr quvvati GESlardan olinadi, issiqlik elektr stansiyalarida esa ko’mir, mazut yoki gaz sarflanadi. Elektr quvvati omiliga quyidagi misollarni keltirish kifoya: 1 tonna titan ishlab chiqarish uchun ( titan po'latdan bir necha marta yengil va chidamli) 40-50 ming kVt/soat, aluminiy uchun 17-19 ming kVt/soat, misni tozalash, temir qotishmalarini ishlab chiqarish, elektr pechlarida po'lat eritish uchun ularning har bir tonnasiga 8-10 ming kVt/soat atrofida elektr quvvati sarflanadi. Nabiiyki, bunday korxonalarni arzon elektr quvvati manbalariga yaqin joilashtirish iqtisodiy jihatdan maqsatga muvofiq bo’ladi.