ISTE’MOL , JAMGARISH VA INVESTETSIYA FUNKSIYALARI
Reja
7.1. Iste’mol va jamg’arish, ularning grafiklari va funksiyalari.
7.2. Iste’mol va jamg’arishga o’rtacha hamda chegaralangan moyillik.
7.3. Jon Maynard Keyns va iste’mol funksiyasi.
7.4. Irving Fisher va vaqtlararo tanlov.
7
.
5
.
7.6.Investitsiyalarning mohiyati, ko’rinishlari va ularmiqdorini aniqlovchi omillar
7.7. Investitsiyalar va jamg’armalar o’rtasidagi bog’liqlik
Tayanch so’z va iboralar Avtonom iste’mol, Avtonom investitsiyalar,
Investitsiya, Akselerator, Iste’molga o’rtacha moyillik, Iste’molga ( jamg’arishga)
c
h
e
g
a
r
a
l
a
n
g
a
n
7.1. Iste’mol va jamg’arish, ularning grafiklari va funksiyalari.
Uy xo’jaliklarining iste’mol xarajatlari (bundan buyon iste’mol deb yuritiladi),
yalpi talab, yoki YaIMning yakuniy iste’molga ko’ra tarkibida eng katta ulushga
ega bo’lgan komponentdir. 2004 yilda O’zbekiston Respublikasi Davlat Statistika
Qo’mitasining ma’lumotlariga ko’ra respublikamizda bu ulush 51,7 %ni tashkil
etgan. Shuningdek, rivojlangan mamlakatlarda iste’mol xarajatlari shaxsiy
tasarrufdagi daromadning 90 foizdan ortiq qismini tashkil etadi. Shu tufayli ham
iste’mol xarajatlariga ta’sir etuvchi omillarni, uning o’zgarish qonuniyatlarini
o’rganish muhim ahamiyatga ega.
Uy xo’jaliklari tasarrufidagi daromadning iste’mol qilinmasdan qolgan qismi
ularning jamg’armalarini tashkil etadi. Klassik maktab vakillari jamg’arish hajmi
foz stavkasining funktsiyasi de qarashsa J.M. Keyns uy xo’jaliklarining iste’mol
xarajatlari va jamg’arishlari hajmini belgilovchi asosiy omil ularning ishlab
chiqarishda ishtirok etishdan olingan daromadlari deb hisoblaydi. Yanada aniqlik
kiritsak iste’mol va jamg’arish hajmini belgilovchi asosiy omil uy xo’jaliklarining
ishlab topgan daromadlari, olgan transfert to’lovlari va to’lagan soliqlari bilan
belgilanadigan tasarrufidagi daromadi (DI – disposable income, yoki Yd )
ko’rsatkichidir. Makroiqtisodiy nazariyada iste’mol va jamg’armalar, milliy
daromad yoki shaxsiy daromadlarning funktsiyasi sifatida ham tadqiq qilinadi.
Ixtiyordagi shaxsiy daromad iste’mol va jamg’arish uchun ishlatiladi, ya’ni
qancha ko’p iste’mol qilinsa, shuncha kam jamg’ariladi va aksincha. Iste’mol va
jamg’arish o’rtasidagi o’zaro bog’liqlik har xil daromadga ega bo’lgan shaxslarda
bir xil emas: kam daromadga ega bo’lganlar odatda ko’proq iste’mol qilib, kamroq
jamg’aradi, lekin daromadlari oshib borishi bilan bu nisbat jamg’arish ulushining
o’sishi tomonga o’zgaradi.
Iste’mol bu ixtiyordagi daromadning iste’molchi tomonidan joriy davrdagi
ehtiyojlarini qondirish uchun sarflagan qismi bo’lib, u pirovard hamda oraliq
iste’molga ajratiladi. Oraliq iste’molda tovar va xizmatlar iste’mol jarayonida to’liq
yo’q bo’lib ketmaydi, pirovard iste’molda esa ular iste’mol jarayonida to’liq
ishlatiladi. Jamg’arish esa iste’moldan farqli ravishda kelgusidagi ehtiyojlarni
qondirish uchun xizmat qiladi va ixtiyordagi daromadning iste’moldan keyin qolgan
qismini aks ettiradi.
Ko’rsatkichlar o’rtasidagi bunday bog’liqlikni quyidagicha ifodalash mumkin:
3-jadval
Daromad, iste’mol va jamg’arish ko’rsatkichlari (shartli raqamlarda)
ming so’m
Ixtiyordagi
Iste’mol
Jamg’arish
Yillar
daromad
Yd
C
S
2006 yil
170
175
-5
2007 yil
210
210
0
2008 yil
250
245
5
2009 yil
290
280
10
2010 yil
330
315
15
2011 yil
370
350
20
2012 yil
410
385
25
2013 yil
450
420
30
2014 yil
490
455
35
2015 yil
530
490
40
Ixtiyordagi daromad hajmi 170 ming so’mga teng bo’lganda iste’mol 175
ming so’mga teng, ya’ni ixtiyordagi daromaddan 5 ming so’m ko’p bo’ladi. Ya’ni
aholi 5 ming so’mga teng miqdorda qarz hisobiga yoki o’tgan yillarda to’plangan
jamg’armalar hisobiga iste’mol xarajatlari qiladi.
Ixtiyordagi daromad hajmi 210 ming so’mga teng bo’lganda, uning miqdori
iste’mol miqdori bilan tenglashadi. Bu miqdor bo’sag’aviy daromad deb yuritiladi.
3-jadval ma’lumotlari asosida iste’mol grafigini chizamiz.
Iste’mol grafigi ikki to’g’ri chiziq ko’rinishda berilgan.
Birinchisi – bu bissektrisa, u shunday shartli vaziyatni ifodalaydiki, qachonki
har qanday yilda iste’mol ixtiyordagi daromadga teng bo’ladi, ya’ni jamg’arish
butunlay mavjud bo’lmaydi. Algebraik, bu o’zaro bog’liqlik Yd=C tengligi
ko’rinishida ifodalangan.
Ikkinchi to’g’ri chiziq – bu haqiqatdagi iste’mol grafigi bo’lib, haqiqiy iste’mol
va ixtiyordagi daromad teng bo’lgan nuqtada (190 ming so’m) bissektrisa bilan
kesishadi. Bundan quyig nuqtada haqiqiy iste’mol ixtiyordagi daromaddan ortiq. Bu
vaziyat insonlarni qarz hisobiga hayot kechirishlarini bildiradi. Ikki to’g’ri chiziq
kesishish nuqtasidan yuqorida haqiqiy iste’molning barcha miqdorlari ixtiyordagi
daromaddan kam hamda ular o’rtasidagi farq jamg’arishni tashkil etadi. Haqiqiy
iste’mol grafigi o’zining og’ish burchagiga ega va bissektrisadan farqli ravishda
daromad nolga teng bo’lganda iste’molni ma’lum miqdorini ko’rsatadi (14-chizma).
C Yd =C
350
210
C= a+bYd
170
175 210 370 Yd
7.1-chizma. Iste’mol grafigi
Chizmadan ko’rinib turibdiki, odamlar joriy yilda hech qanday daromadga ega
bo’lishmasa ham, iste’mol qilishdan butunlay to’xtamaydilar, balki ular o’zlarining
o’tgan yillardagi jamg’armalari yoki qarz hisobiga yashashadi. Ixtiyordagi daromad
va haqiqiy iste’mol o’rtasidagi algebraik bog’liqlikni C=a+bYd ko’rinishidagi
chiziqli tenglama ifodalaydi. Bunda a – ixtiyoridagi daromaddan qat’iy nazar
avtonom iste’mol, b – chiziqning og’ishi. Chiziqning og’ishi iste’mol hajmini
o’zgarishi (vertikal o’zgarish) va ixtiyordagi daromad miqdorini o’zgarishi
(gorizontal o’zgarishi) nisbatlari sifatida aniqlanadi.
Keltirilgan ma’lumotlar asosida jamg’arish grafigini ham ko’rib chiqamiz (7.2-
chizma).
S S= -a + (1-b) Yd
5
0
-5 170 210 250 Yd
7.2-chizma. Jamg’arish grafigi
Jamg’arish grafigi ixtiyordagi daromad bilan jamg’arish o’rtasidagi
bog’liqlikni ifodalaydi. Vertikal o’qdagi har bir nuqta jamg’arma miqdorini bildiradi
va ixtiyordagi daromad bilan unga muvofiq keladigan iste’mol hajmi o’rtasidagi farq
sifatida aniqlanadi (S= Yd - C). Boshlang’ich daromad darajasida jamg’arish nolga
(0) teng bo’lgan holda ixtiyordagi daromad hajmi o’sib borishi bilan uning miqdori
ham oshib boradi. Jamg’arish grafigi iste’mol grafigiga o’xshab algebraik ifodaga
ega: S=-a+(1-b) Yd, bunda a – ixtiyordagi daromad darajasi uning boshlang’ich
miqdoridan past bo’lgandagi qarz hajmi, (1-b) – og’ish burchagi bo’lib, jamg’arishni
o’zgarishini (vertikal o’zgarish) daromadning o’zgarishiga (gorizontal o’zgarish)
bo’lgan nisbati sifatida aniqlanadi.
Mavzuning birinchi savolida keltirilgan gepotetik ma’lumotlar va grafiklarga
tayanib iste’mol funktsiyasini yozamiz:
C = a + b Yd , bu yerda: a – avtonom xarajatlar; Yd – tasarrufidagi daromad
(Yd =Y-T), bu erda: T – soliqlar;
b – iste’mol hajmining tasarrufidagi daromadga bog’liqligini ifodalovchi
koeffitsient, boshqacha aytganda iste’molga chegaralangan moyillik.
ΔS
b = --------- 100
Δ Yd
Demak, iste’mol hajmi avtonom iste’molga, tasarrufidagi daromad hajmiga va
iste’mol hajmining tasarrufidagi daromad o’zgarishiga ta’sirchanligiga bog’liq.
Jamg’arish grafigini ham iste’mol grafigiga o’xshab algebraik ifodalash
mumkin, ya’ni jamg’arish funktsiyasi quyidagi ko’rinishga ega:
S = -a + (1 -b) Yd
Iste’mol va jamg’arish hajmiga tasarrufidagi daromad dinamikasidan tashqari
quyidagi omillar, to’g’rirog’i bu omillardagi o’zgarishlar ham ta’sir ko’rsatadi:
1. Uy xo’jaliklari daromadlari.
2. Uy xo’jaliklarida to’plangan mulk hajmi.
3. Baholar darajasi.
4. Iqtisodiy kutish.
5. Iste’molchilar qarzlari hajmi.
6. Soliqqa tortish hajmi.
Dastlabki besh omil ta’sirida iste’mol va jamg’arish grafiklari o’zaro teskari
tomonga siljiydi. Bu besh omil ta’sirida joriy tasarrufidagi daromad tarkibida
iste’mol va jamg’arish ulushi nisbatlari o’zgaradi. Soliqqa tortish darajasining
o’zgarishi ixtiyordagi daromad hajmini o’zgartirgani tufayli uning ta’sirida iste’mol
va jamg’arish grafiklari bir tomonga qarab siljiydi. Iste’mol funktsiyasini aniqlash
borsidagi tadqiqotlar, uning hajmi shuningdek 6)aholining daromadlari hajmi va
to’plagan mulki ko’lamiga ko’ra tabaqalanishi darajasi hamda 7) aholining soni va
yoshiga ko’ra tarkibiga ham bog’liqligini ko’rsatdi.
7.2. Iste’mol va jamg’arishga o’rtacha hamda chegaralangan moyillik.
Makroiqtisodiy tahlil jarayonida iste’mol va jamg’arish funktsiyalarini yanada
to’laroq bilish uchun iste’mol va jamg’arishga o’rtacha moyillik va chegaralangan
moyillik tushunchalarini mohiyatini anglab olishimiz lozim.
Iste’molga o’rtacha moyillik deganda tasarrufidagi daromaddagi iste’mol
xarajatlarining ulushi tushuniladi, ya’ni:
C
APC = ------------- 100
Yd
bunda: APC – (average propensity to consume) iste’molga o’rtacha moyillik.
Tasarrufidagi daromaddagi jamg’arish ulushini jamg’arishga o’rtacha moyillik
deb ataladi, ya’ni:
S
APS = --------------- 100
Yd
Bunda: APS (average propensity to saving) – jamg’armaga o’rtacha moyillik.
Misol uchun, tasarrufidagi daromad darajasi 410 va 530 shartli birlikka va
iste’mol darajalari 405 va 495 shartli birlikka teng bo’lgan holatlar uchun iste’molga
o’rtacha moyillikni hisoblaymiz, ya’ni:
ARS =(405 / 410) x 100 = 98, 78% yoki 0,98;
ARS = (495 / 530) x 100 = 93,39% yoki 0,93 ga teng.
Demak, bu misollardan ko’rinib turibdiki, tasarrufidagi daromadlar miqdori
ko’payib borishi bilan uning tarkibidagi iste’mol ulushi kamayib va aksincha
jamg’arma ulushi ko’payib boradi. Bu holatni Keynsning “asosiy psixologik
qonun”i bilan izohlash mumkin. “Mavjudligiga nafaqat aprior tasavvurlarga ko’ra,
bizning inson tabiatini bilishimizdan kelib chiqib shuningdek o’tmish tajribasini
sinchiklab o’rganish asosida biz to’liq ishonishimiz lozim bo’lgan asosiy psixologik
qonun shundan iboratki kishilar daromadlari o’sishi bilan, odatda, o’z iste’mollarini
oshirishga moyillar, ammo daromadlari o’sgan darajada emas”
Soliqlar to’langandan keyin qolgan daromadning bir qismi iste’mol qilinadi,
ikkinchi qismi esa jamg’ariladi, shu tufayli ham iste’molga va jamg’arishga o’rtacha
moyillik yig’indisi 100% ga yoki koeffitsient ko’rinishda 1 ga teng: ARS + ARS =
100% yoki 1.
Uy xo’jaliklari tasarrufidagi daromadlarining o’sgan qismini yo iste’mol qiladi,
yoki jamg’aradi.
Iste’moldagi o’zgarishlarning shu o’zgarishni keltirib chiqargan tasarrufidagi
daromad o’zgarishdagi ulushi iste’molga chegaralangan moyillik deyiladi.
Δ C
MPC = ----------- 100
Δ Yd
Bu erda: MPC (marginal propensity to consume) – iste’molga chegaralangan
moyillik.
Yuqorida keltirilgan 4-jadval ma’lumotlariga ko’ra ixtiyordagi daromad 410
sh.b.dan 430 sh.b.kacha oshgan holatda MRSni hisoblaymiz.
Δ S =420 - 405 =15; Δ Yd =430 - 410 = 20;
MRS = (15/20) 100=75%;
Bu shuni bildiradiki, daromad 100 % ga (yoki bir birlikka) o’zgarganda iste’mol
75 % (yoki 0,75)ga o’zgaradi.
Jamg’arishdagi o’zgarishning ixtiyordagi daromad o’zgarishdagi ulushi
jamg’arishga chegaralangan moyillik deyiladi.
Δ S
MRS = ------------ 100
Δ Yd
Bu erda: MPS (marginal propensity to saving) – jamg’arishga
o’rtacha moyillik.Yuqorida keltirilgan misolda:
Δ Yd = 430 - 410 = 20 Δ S = 10 - 5 = 5
MRS = (5/20) 100 = 25%;
Shunday qilib, iste’molga chegaralangan moyillik 0,75 ni tashkil etgan bo’lsa,
jamg’armaga chegaralangan moyillik 0,25 ni tashkil etadi. Daromadning o’sgan
qismi yoki iste’molga, yoki jamg’armaga sarflanadi. Shu sababga ko’ra iste’mol va
jamg’arishga o’rtacha moyillik ko’rsatkichlari yig’indisi 100%ga yoki koeffitsient
ko’rinishida 1ga teng bo’ladi.
MRS + MRS =100% yoki 1.
MRS va MRS ancha barqaror ko’rsatkichlar bo’lib, juda sekin o’zgarishga
uchraydilar.
7.3. Jon Maynard Keyns va iste’mol funksiyasi
Biz, 1936-yilda chop etilgan Jon Maynard Keynsning bosh nazariyasi bilan
iste'molnio'rganishni boshlaymiz.bizning Keyns iste'mol funksiyasini nazariyasini
yaratdi va bu nazariya makroiqtisodiy tahlildaasosiy rol o'ynagan. Keling ko'rib
chiqaylik,Keynes iste'mol funktsiyasi haqida o’ylad, va uning g’oyalari
ma’lumotlarga qarshi chiqqaniga guvoh bo’ldi.
Keynes’s nazariyasi
Bugungi
kunda,
iqtisodchilar
murakkab
texnikaga
tayanib
iste'molma’lumotlarini tahlil qiladilar. Kompyuter yordamida, milliy daromad
hisobi orqali umumiy iqtisodiyotning tahlil qilish va individual uy xo'jaliklarining
tekshirish, ular haqidagi jami ma'lumotlar ustida batafsil tahlil qilish ishlari amalga
oshiriladi.
Keynes,
chunki
1930-yilda
ma'lumotlarsilsilasi
kattaligidek
kompyuterlar tahlil qilishning ham afzalligi zaruriyligi haqida yozgan edi. Statistik
tahlilgatayanish o'rniga, Keyns iste'mol funktsiyasi asosidao’z-o’zini kuzatish va
sababli kuzatish conjecturasini yaratdi.
Birinchi va eng muhimi, Keyns marginal iste'moltalabi debiste'mol miqdorini
nol va bir-o'rtasidagi qo'shimcha dollar daromadini hisoblaydi. U shunday yozadi:
“fundamental
psixologik
qonunlarga
yukasak
ishonchlar
bilan
vakolat
berganmiz…, daromadlari oshganidek iste’mol qilish ham oshadi ammo ko’proq
daromadda o’sish kuzatiladi. ''Ya’ni shaxs qo'shimcha dollar olsa, u odatdama’lum
bir qismini sarflaydi, va ma’lum bir qismini jamg’aradi. 10bobda ko'rib
chiqqanimizdek Keynsmuvozanatini rivojlantirdik, iste’molga bo’lgan marginal
talab Keyns siyosati tavsiyalariga ya’ni keng tarqalgan ishsizlikning kamaytirish
uchun muhim edi. Fiskal siyosat kuchi iqtisodiyotga ta'sir qilishida ya’ni fiskal
siyosat bilan ifodalangan daromad va iste'mol o'rtasidagi fikr mulohazalarni
ko’payishidadir.
Ikkinchidan, Keyns iste'molnidaromadga nisbati, bu o'rtacha iste'mol talabi
pasayadi, daromad ko'tariladi, Ujamg’arish qimmatli, chunki u kambag’allikdan
ko’ra o’z daromadini yuqori nisbatda ushlab turishi bilan boy bo’lishga
intiladi.Shuningdek, keyns analizi shundan iboratki,istemolga bo’lgan o’rtacha
talab kamaysa, daromad oshishi keynsning markaziy iqtisodiyotiga aylandi.
Uchinchidan, Keyns fikricha daromad iste'molning asosiy mezonidir, vatalab
darajasi muhim rol o’ynamaydi.Uning tahmini o'zidan oldingi
klassik iqtisodchilari e'tiqodidan keskin farq qiladi. Klassik iqtisodchilar,
yuqori talab dar nazariyasi bir masala sifatidajasi jamg’armani rag'batlantiradi,
iste'molni esa rag'batlantirmaydi deb hisoblaydi. Keyns talab darajasini iste'molga
ta'sir ko'rsatishi mumkin, deb tan oldi. Uning yozishicha,”tajribalardagi asosiy
xulosasi talab darajasining qisqa muddatli ta’siri nisbatan ahamiyatsiz bo'ladi''.
Bu uch taxminlar asosida, Keyns iste'mol funktsiyasini quydagicha ishlab chiqadi
C = C- + cY, C-> 0, 0 <c <1,
C-iste'mol
,Y-
birmartalikdaromad,
C—o’zgarmas,
vac-
iste'molqilishningmarginaltalabi.
,
17-1rasmdagi,
iste'molfunktsiyasi,
to'g'richiziqgrafigibo'ladi. C-vertikal o'qda to’xtaydi, va c qiya holatda belgilaydi.
Keyns o'rtaga tashlaganiste'mol funktsiyasi uch xususiyatlariga e'tibor bering. Bu
Keynsning dastlabki farazi tasdiqlandi, chunki , nol va bir orasidagi iste'molga
b’lgan marginal talab bu – c, shunday qilib, yuqori daromad yuqori iste'mol va
shuningdek yuqori jamg’arishbo'lishiga olib keladi. Bu iste'mol funktsiyasi Keyns
ikkinchi farazitasdiqlandi, chunki o'rtacha iste'mol talabiAPC ni tashkil etadi,
APC = C / Y = C / Y + c.
Y ko'tarilsa, C/Y pasayadi, shuning uchun o'rtacha iste'mol talabiC / Y
tushadi. Nihoyat, iste'mol funktsiyasiKeynsning uchinchifarazi tasdiqlandi, chunki
talab darajasi iste'mol faktori sifatida bu tenglamani no’z ichiga olmaydi.
Ilk amaliy muvafaqqiyatlar.
Keyns iste'mol funktsiyasini tadbiq qilgandan so’ng, iqtisodchilar uning farazlari
haqidagi ma'lumotlarni yig`ib, o'rganishniva sinashni boshladilar. Dastlabki
tadqiqotlar Keynsning iste'mol funktsiyasi tahmini iste'molchilar tabiati qanday
ekanligini ko'rsatadiki. Bu izlanishlarning ba'zilarida, tadqiqotchilar uy
xo’jaliklarini tekshirib, iste'mol va daromad to’g’risida ma'lumotlarni to'plagan.
Daromad yuqoribo’lsa iste'molham yuqori boladi vamarginal talab noldan
kattabo’lishi tasdiqlangan. Ular, shuningdek, daromadi yuqori bo'lganda
jamg’arish ham yuqori bo’ladi,marginal talab esa birdan kichik bo’lishinin
tasdiqladilar. Bundan tashqari, bu tadqiqotchilar yuqori-daromadda jamg’arish
ham yuqori bo’ladi,o'rtacha iste'mol talabi kamayganda daromad oshadi. Shunday
qilib, bu Keyesning marginal va o'rtacha talab haqidagi qarashlari
ma'lumotlaritekshirildi.
7.4. Irving Fisher va vaqtlararo tanlov
Keynsning iste’mol funksiyasi orqali joriy daromadga joriy iste'mol
bog'liqligi ayondir. Bu bog’liqlikto’la bog’lanish emasqachon odamlar qancha
iste'mol uchun qancha jamg’arish uchun qaror qilsalar shundagina ular hozirgi va
kelajakka ishonch nazari bilan qaraydilar.Ular bugunko'proq iste'mol qilishdan
zavqlanadilar, ertaga esa kamroq zavqlanadilar. Xo’jaliklarda kelajakda oladiga
daromadini oldindan bilishi zarur va tovar va xizmatlarni sotib olish qobiliyati
mavjud bo’lishi kerak.
Iqtisodchi Irving Fisher iste’molchilarning maqsadli va vaqtlararo tanlovi
ya’ni turli davrlarini o’z ichiga olgantanlovlarni tahlil qilgan iqtisodchilar bilan
birgalikda modelini rivojlantirgan.Fisherning modeli i istemolchilar huquqlarini
cheklashlarning afzalliklari va ularning tanlovlari iste’mol va jamgarishni.
Vaqtlararo byudjet taqchilligi
Ko'p odamlar tovarlar va xizmatlar miqdorini yoki sifatini oshirishni afzal
ko’radilar,Ularyaxshiroqkiyimlarini kiyishni,yaxshiroq restoranlardaovqatlanishni
yokiko'proq filmlarko'rishnixohlaydilar. Odamlar o'zlari istaganidan kam iste'mol
qilishlariningsababi
ularning
daromadlari
cheklanganligidadir.
Boshqachaiste’molchilar qancha sarf qila olish chegarasiga duch kelishadi, bu esa
budjet cheklovi deyiladi.Qachon ular qancha iste'mol qilish va qancha kelajak
uchun jamg’arish qaror qabul qilsalar, ular intertemporal budjet chekloviga duch
kelishadi ya’ni bugun va kelajak iste’moli uchun jami resurlar yaroqliligi bn
o’lchanadi. Fisher modeli rivojlanayotgandagibirinchi qadam ba’zi detallarini
tekshirish.
Oddiy narsalarni saqlab qolish uchun, biz ikki davr yashaydigan iste’molchi
qarorini tekshiramiz.Birinchidavr iste'molchi yoshlarni ifodalaydi va ikkinchi davr
iste'molchining katta yoshliligini ifodalaydi. Iste'molchi daromad Y1 oladi va
birinchi davrda C1istemolqiladiva daromad Y2 oladi va C2 ikkinchi davrda
iste’mol qiladi. (barcha o’zgaruvchilar haqiqiy-ya'ni, inflyatsiya uchun o'rnatiladi.)
Chunki iste’molchida qarz berish va jamgárishuchun imkoniyatlar mavjud, iste’mol
ma’lum bir muddatda daromaddan yuqori yoki aksincha bo’lishi mumkin.
Iste’molchining daromadi ikki davrda qanday chegaralanadi. Birinchi davrda,
jamgárma daromad minus iste'molga teng. Ya'ni
S = Y1 - C1,
S jamgárma. Ikkinchi davrda iste’mol jamgármadagi talab plus ikkinchi davr
daromadi ya’ni,
C2 = (1 + r) S + Y2
r – real talab darajasi hisoblanadi. Misol uchun, agar real talab darajasi5
foiz bo'lsa, keyin jamg’arishning har 1$ birinchi davrdagi, iste'molchi ikkinchi
davrda qo'shimcha $ 1,05 ega. Chunki uchinchi davr mavjud emas, iste’molchi
ikkinchi davrda jamgára olmaydi.
O`zgaruvchan S jamgárish yoki qarz va bo’lishi mumkinva bu tenglamalar
ikkala hollarda teng bo’ladi.Agar birinchi davrda iste’mol ikkinchi davr
daromadidan kam bo’lsa, istemolchi jamgaradi, S noldan katta bo’ladi. Agar
birinchi davrda iste'mol,birinchi davr daromaddan oshsa,iste’molchi qarz beradi va
S noldan kichik bo’ladi.Biz qarz berish talab darajasi va jamgárish talab darajasi
bir xil deb faraz qilamiz.
Iste'mol byudjeti cheklovini hosil qilish uchun, ikki oldingi tenglamalarni
birlashtirish kerakbirinchi tenglamani o’rniga ikkinchi tenglama S qoyiladi.
C2 = (1 + r) (Y1 - C1) + Y2.
Tenglama engillashtirish uchun, biz shartlarini qayta tashkil qilishimiz
kerak.
(1 + r) C1 ong tomondan olinib tenglamaning chap tomonga suriladi va
joylashtiriladi.
(1 + r) C1 + C2 = (1 + r) Y1 + Y2.
Endi 1 + r har ikki tomonidan ajratib olinadi.
C1 + = Y1 +C2/1+r=Y1+Y2/1+r
Bu tenglama daromadga ikki davrlarda iste'mol bilan bog'liq.
Bu intertemporal budjet cheklovini tasvirlashning standart yo’lidir.
Iste'mol byudjeti cheklov osonlikcha talqin etiladi. Agar talab darajasi nolga teng
bo’lsa,budjet cheklovi shuni ko’rsatadiki ikkinchi davrdagi jami iste’mol ikkinchi
davrdagi jami daromadga teng bo’ladi. Talab darajasi noldan katta bo’laganda
kelajakdagi daromad va iste’mol 1+r orqali hisobga olinmaydi. Bu diskontlash
jamg’armaga talab orqali vujudga kelgan.Iste'molchi talabi joriy daromaddan kelib
chiqadi ya’ni kelajakdagi daromad joriy daromadga qaraganda yaxshiroq. Xuddi
shunday, kelajakda iste'mol uchun jamg’armadan to’lanadi ya’ni kelajakda
daromad joriy daromadga qaraganda kamroq bo’ladi. Ikkinchi davr iste’moli omil
1 / (1 + r) bilan o’lchanadi:Birinchi davr istemol miqdori ikkinchi davr iste’molning
bir qismini tashkil etishi lozim.
7-3rasmda iste'mol byudjet cheklovi aks etgan.Rasmda uch nuqta
belgilangan. Nuqta A, iste'molchi har bir davrda o’zining daromadini iste'mol
qiladi (C1 = Y1 va C2 = Y2), shuning uchun ikki davrda ham na qarz olish na
jamg’arish bo’lmaydi.Nuqta B da, iste'molchi birinchi davrida hech narsa iste'mol
qilmaydi (C1 = 0) va barcha daromadini jamg’aradi, shuning uchun
ikkinchi davri iste'mol C2 (1 + r) Y1 + Y2hisoblanadi. C nuqtada, iste'molchi ikkinchi
davrida hech narsa iste'mol qilmaslikni rejalashtiradi (C2 = 0) va shuning
uchun,qarz olish ikkinchi davri daromadiga imkon qadar qarshi bo’ladi,
shuningdek, birinchi davri iste'mol C1bu Y1 + Y2 / (1 + r) hisoblanadi.Birinchi va
ikkinchi davr iste’molining uchta asosiy kombinatsiyasi mavjud ya’ni iste’molchi B
dan C surilishi mumkin.
Qachonki 1-davr iste’moli past va 2-davr iste’moli baland bo’lganda, ya’ni Y
nuqtada, ayirboshlashning muhim bo’lmagan qismi baland bo’ladi: iste’molchi 1-
davr iste’molining bir qismidan voz kechish uchun ko’proq qo’shimcha tarzda 2-
davr iste’moliga ehtiyoj sezadi.
Iste’molchi berilgan o’xshash egri chiziqning hamma nuqtalarida teng
ravishda baxtli bo’ladi, lekin u boshqalariga qaraganda ba’zi o’xshash egri
chiziqlarni afzal ko’radi. Chunki u kamroq iste’moldan ko’ra, ko’proq iste’molni
afzal ko’radi, u quyiroqdagi o’xshash egri chiziqlardan ko’ra yuqoriroqdagi
o’xshash egri chiziqlarni afzal ko’radi. 17-4 chizmada iste’mol IC1 egri chizig’idagi
istalgan nuqtalardan ko’ra IC2 egri chizig’idagi istalgan nuqtalarni ma’qul ko’radi.
O’xshash egri chiziqlar to’plami iste’molchi tanlovining to’liq holatini
ko’rsatadi. Bu shuni bizga ma’lum qiladiki, iste’molchi W nuqtadan ko’ra Z nuqtani
tanlaydi, lekin bu aniq bo’lishi kerak, chunki Z nuqtada ikkala davrda ham ko’proq
iste’mol bo’ladi. Z nuqta va Y nuqtalarni taqqoslaymiz: Z nuqtada 1-davrda ko’proq
iste’mol va 2-davrda esa kamroq iste’mol mavjud. Qaysi biri tanlangan, Z yoki Y?
Z nuqta Y nuqtaga qaraganda yuqoridagi o’xshash egri chiziqda ekanligidan biz
bilamizki, iste’molchi Y nuqtadan ko’ra Z nuqtani afzal ko’radi. Shunday qilib, biz
1-davr va 2-davr iste’mollarining istalgan kombinatsiyalarini joylashtirish uchun
o’xshash egri chiziqlar to’plamini ishlatishimiz kerak. 1
1 N. Gregory Mankiw. Macroeconomics (7th edition). USA, 2009, p 496-498.
Iste’mol xarajatlarini YaIMning eng yirik komponenti bo’lib, uning hajmini
avvalo uy xo’jaliklarining tasarrufidagi daromadi belgilaydi. Aholining daromadlari
miqdori oshib borishi bilan undagi jamg’armalar ulushi ham oshib boradi.
Iste’mol va jamg’arish hajmi, shuningdek iste’molchilar boyliklari darajasiga,
narx va soliq o’zgarishlari, iste’molchilarning qarzi darajasiga va boshqa omillarga
bog’liq.
Iste’mol va jamg’arishga o’rtacha moyillik aholi daromadlarining qancha qismi
iste’molga va qancha qismi jamg’armaga sarflanganligini xarakterlovchi
ko’rsatkichlardir.
Iste’molga chegaraviy moyillik (MRS) iste’moldagi o’zgarishlarni ixtiyordagi
daromad darajasidagi o’zgarishga bo’lib topiladi. MRS ning katta yoki kichikligi
fiskal siyosat samaradorligini belgilovchi omillardan biridir.
7
.
5
Investitsiyalar YaIMning juda muhim va eng o’zgaruvchan tarkibiy
Iqtisodchilar tovar va xizmatlar ishlab chiqarish miqdorining o’zgarish tabiatini
yaxshiroq tushunish uchun investitsiyalarni o’rganadilar. YaIM modellarida
qo’llaniladi. Bunday funktsiya real foiz stavkasining ko’payishi investitsiyalarni
Investitsiya xarajatlarining uchta tipi ajratiladi. Korxonalarning asosiy
fondlariga investitsiyalar bu korxonalar tomonidan o’z ishlab chiqarish
uskunalardir. Uy-joy qurilishi uchun investitsiyalar o’z ichiga ularda o’zlari
o’z ichiga oladi. Bu tovarlar tarkibiga hom ashyo va materiallar, tugallanmagan
ariga investitsiyalarning andozaviy modeli investitsiyalarning neoklassik modeli
nomini olgan. Neoklassik modelda investitsion tovarlarga ega bo’lgan firmalarning
foyda va xarajatlari ko’rib chiqiladi. Modelda investitsiyalar darajasi kapital
firmalarga nisbatan qo’llaniladigan soliqqa tortish qoidalariga qanday bog’liqligi
ko’rsatiladi.
shlab chiqaruvchi firmalarga ijaraga beradilar. Hayotdagi iqtisodiyotda ko’plab
firmalar ikkala funktsiyani ham bajaradilar, ya’ni ular tovarlar va xizmatlarni ishlab
firmalar shug’ullanadi deb faraz qilgan holda ajratish foydalidir.
Dastavval ishlab chiqaruvchi firmalarni ko’rib chiqamiz. Odatda firma
foydalanadigan kapital miqdori to’g’risidagi qarorini quyidagi tartibda qabul qiladi:
kapitalning xar bir qo’shimcha birligidan olinadigan foyda va xarajatlarni
narx bo’yicha sotadi, ishlab chiqaruvchi firma uchun kapital birligiga haqiqatdagi
kapitalning chekli mahsulotidir (MPK), ya’ni kapitalning qo’shimcha birligidan
foydalanish hisobiga olinadigan qo’shimcha ishlab chiqarilgan mahsulotdir. Firma
tomonidan foydalaniladigan kapital hajmi ortishi bilan uning chekli mahsuloti
pasayadi: firma qanchalik ko’proq kapitalga ega bo’lsa, kapitalni qo’shib borish
bilan ishlab chiqarish hajmining shunchalik kam o’sishiga erishiladi. Bundan xulosa
italga bo’lgan talab grafigini beradi. Quyidagi chizmada ijaraga olingan kapital
bozoridagi muvozanat ko’rsatilgan. Kapitalning chekli mahsuloti kapitalga bo’lgan
talab egri chizig’ini aniqlaydi. Kapitalag bo’lgan talab egri chizig’i o’ngga pastga
shunchalik kam. Xar bir vaqtda iqtisodiyotdagi kapital miqdori qayd etilgan,
shuning uchun taklif egri chizig’i vertikal chiziq hisoblanadi.kapitalni ijarasi uchun
taklifni muvozanatlashtirish uchun o’zgartirib turiladi.
R
Kapital ijarasi uchun olinadigan narxning muvozanatli darajasiga qanday
o’zgaruvchilar ta’sir etishini aniqlash uchun ko’plab iqtisodchilar qanday qilib
darajada asoslangan holda aks ettiruvchi sifatida qaraydigan Kobb-Duglasning
ishlab chiqarish funktsiyasini asos qilib olamiz. quyidagi ko’rinishga ega:
αL1- α
α A (L/K) 1- α
bunda K-kapital, L-mehnat, A-texnologiya darajasini ko’rsatuvchi ko’rsatkich va α
– tayyor mahsulotni ishlab chiqarishda kapitalning ulushini o’lchovchi noldan katta
va birdan kichik bo’lgan ko’rsatkich. Muvozanat sharoitida kapital ijarasi uchun
olinadigan haqiqiy narx kapitalning chekli mahsulotiga teng bo’lganligi sababli, biz
R
α A (L/K) 1- α
Bu kapital ijarasi uchun olinadigan haqiqiy narxni aniqlovchi o’zgaruvchilar
miqdorining ifodasidir. U quyidagilarni ko’rsatadi:
Kapital zahirasi qanchalik kam bo’lsa,uning ijarasini haqiqiy narxi shunchalik
Qo’llaniladigan mehnat miqdori qanchalik ko’p bo’lsa, kapital ijarasi haqiqiy narxi
nchalik yaxshi bo’lsa, kapital ijarasi haqiqiy narxi shunchalik yuqori.
Kapitalga egalik qilishning foydaliligi uni ishlab chiqaruvchi firmalarga ijaraga
berishdan olinadigan daromaddandir. O’z kapitalini ijaraga bergan firma uning xar
R
chun sarflangan mablag’larni bank hisobiga qo’yib olishi mumkin bo’lgan
miqdordan foizlarni yo’qotadi. Yoki, shunga o’xshash, firma kapitalni sotib olish
uchun qarz mablag’laridan foydalandi, unda u olingan qarz bo’yicha foizlar
t
o
’
l
a
s
h
i
g
a
t
o
’
g
’
i
-
n
o
m
i
n
a
2. Firma kapitalni ijaraga berguncha, uning narxi o’zgarishi mumkin. Agar
kapital narxi pasaygan bo’lsa, unda firma uning aktivlari qiymati pasayganligi
tufayli zarar ko’rishi mumkin. Agar kapital narxi oshayotgan bo’lsa, unda firma
aktivlari qiymati ko’tarilishi sababli yutadi. Bu yutuq yoki zararning miqdori ∆Rkga
3. Kapital ijaraga berilganda, u eskiradi va qiymatini yo’qotadi. Bu
amortizatsiya deb ataladi. Agar δ-amortizatsiya me’yori, ya’ni eskirish natijasida
muayyan davr davomida qiymatning yo’qotilgan qismi bo’lsa, unda amortizatsiya
miqdorining puldagi ifodasi δRkbo’ladi.
ni ijaraga berish bo’yicha umumiy xarajatlarquyidagini tashkil etadi:
=
i
-∆Rk+δRk= Rk(i-∆Rk/Rk+δ)
kapital birligi narxiga, foiz stavkasiga, kapital narxni nisbiy o’zgarishiga va
amortizatsiya me’yoriga bog’liq.
Kapital birligi xarajatlari uchun ifodani soddalashtirish va u bilan ishlash qulay
bo’lishi uchun investitsion tovarlar narxi boshqa tovarlar narxi bilan birga ko’tariladi
deb hisoblaymiz. Bunday vaziyatda ∆Rk/Rkinflyatsiyaning umumiy darajasi π ga
xarajatlarni quyidagi ko’rinishda yozishimiz mumkin.
=
(r +δ)
Bu tenglamadan ko’rinib turibdiki, kapital birligiga xarajatlar kapital narxi, real
foiz stavkasi va amortizatsiya me’yoriga bog’liq.
Va nihyat biz kapital birligiga xarajatlarni iqtisodiyotdagi boshqa tovarlar
narxlari bilan bog’liqligini ko’rmoqchimiz. Kapital birligiga haqiqiy xarajatlar- bu
va ijaraga berish bo’yicha xarajatlardir va u quyidagini tashkil etadi:
=
(r +δ)
Bu tenglamadan ko’rish mumkinki, kapital birligiga haqiqiy xarajatlar
me’yori δ ga bog’liq.
7.6.Investitsiyalarning mohiyati, ko’rinishlari va ularmiqdorini aniqlovchi
Investitsiyalar – asosiy va aylanma kapitalni qayta tiklash va ko’paytirishga,
ishlab chiqarish quvvatlarini kengaytirishga qilingan sarflarning pul shaklidagi
ko’rinishidir. U pul mablag’lari, bank kreditlari, aktsiya va boshqa qimmatli
qog’ozlar ko’rinishida amalga oshiriladi. Pul mablag’lari ko’rinishidagi investitsiya
nominal investitsiya, ana shu pul mablag’lariga sotib olish mumkin bo’lgan
Investitsiyalarni ro’yobga chiqarish bo’yicha amaliy harakatlar – investitsion
faoliyat, investitsiyalarni amalga oshiruvchi shaxs – investor deyiladi.
Investitsiyalarning manbalaridan biri bo’lib aholi keng qatlamlarining
jamg’armalari hisoblanadi. Shuni ta’kidlash lozimki, amalda jamg’arma egasi va
jamg’arma jamiyatdagi ko’pchilik sub’ektlar tomonidan amalga oshirilib, ulardan
investitsiya sifatida foydalanish esa butunlay boshqa sub’ektlar tomonidan amalga
xo’jalik va boshqa korxonalar jamg’armasi ham investitsiya manbai bo’lib
hisoblanadi.
Bu
o’rinda
«jamg’aruvchi»
va
«investor»
bir
sub’ektda
- investorlarning o’z moliyaviy resurslari (foyda, amortizatsiya ajratmalari, pul
jamg’armalarivah.k.);
- qarz olingan moliyaviy mablag’lar (obligatsiya zayomlari, bank kreditlari);
- jalb qilingan moliyaviy mablag’lar (aktsiyalarni sotishdan olingan mablag’lar,
jismoniy va huquqiy shaxslarning pay va boshqa to’lovlari);
- davlat byudjeti mablag’lari;
- chet elliklar mablag’lari.
2) foiz stavkasi.
Investitsiyalarga qilinadigan sarflarning harakatlantiruvchi motive foyda
hisoblanadi. Tadbirkorlar ishlab chiqarish vositalarini ular foyda keltiradigan bo’lsagina
sotib oladilar.
Investitsiyalar darajasini belgilaydigan ikkinchi omil foizning real stavkasi
hisoblanadi. Foiz stavkasi – real asosiy kapitalni sotib olish uchun zarur bo’lgan,
bankdan olingan ssuda kapitaliga korxona to’lashi lozim bo’lgan pul miqdori.
K
a
p
i
t
a
l
b
i
r
l
i
g
i
g
a
Foyda me’yori = daromad (R/ R) – xarajatlar (Rk/R)(r +δ)
Muvozanat sharoitida kapital ijarasidan olinadigan haqiqiy narx kapitalning
chekli mahsulotiga teng bo’lganligi sababli biz foyda me’yori uchun ifodani
quyidagi ko’rinishda yozishimiz mumkin:
Foyda me’yori =MPK –(Rk/R)(r +δ)
Kapitalni ijaraga beruvchi firmalar agar kapitalning chekli mahsuloti bir birlik
kapitalga xarajatlardan katta bo’lsa foyda oladilar, aksincha bo’lsa, zarar ko’radilar.
Aynan shu ko’rsatkich sof investitsiyalar miqdorini belgilab beradi.
∆K=In(MPK –(Rk/R)(r +δ))
I
n
MPK–(Rk/R)(r +δ)) funktsiya sof investitsiyalar miqdori investitsiyalarga rag’batlar
mavjudligiga qanchalik ta’sirchanligini ko’rsatadi.
mumkin. Korxonalar asosiy fondiga investitsiyalar uchun xarajatlarning umumiy
miqdori sof investitsiyalar va chiqib ketgan kapitalni tiklashga investitsiyalar
miqdorlari yig’indisiga teng. Investitsiya funktsiyasi quyidagicha yoziladi:
I
=
I
n
MPK –(Rk/R)(r +δ)) +δK.
Korxonalar asosiy fondlariga investitsiyalar kapitalning chekli mahsuloti,
kapital birligiga xarajatlar va kapitalning chiqib ketgan miqdoriga bog’liq bo’ladi.
Model shuningdek investitsiyalar nima uchun foiz stavkasiga bog’liqligini ham
ko’rsatadi. Foiz stavkasini o’sishi kapital birligiga xarajatlarni ko’paytiradi. Bu
kapital egalari tomonidan olinadigan foyda qisqarishiga olib keladi va kapitalning
katta qismini jamg’arishga rag’batni qisqartiradi. Xuddi shunga o’xshash, foiz
rag’batlantiradi. Shu sababdan ham investitsiyalarning foiz stavkasiga bog’lifligini
Investitsiya darajasiga kutilayotgan sof foyda normasi va foiz stavkasidan tashqari
boshqa quyidagi omillar ham ta’sir ko’rsatadi:
1) mashina va uskunalarni xarid qilish, ishlatish va ularga xizmat ko’rsatish
3) texnologik o’zgarishlar.
Yalpi sarflar tarkibining investitsiya sarflariga oid qismi yalpi xususiy ichki
investitsiyalar deb yuritiladi. Shunga ko’ra yalpi va sof investitsiyalarni ham bir-
y yil davomida iste’mol qilingan asosiy kapitalni qoplashga mo’ljallangan
(amortizatsiya)
hamda
iqtisodiyotdagi kapital hajmiga har qanday sof
qo’shimchalardan iborat barcha investitsion tovarlarni ishlab chiqarishni o’z ichiga
Yalpi investitsiya hamda amortizatsiya nisbati o’zgarishining iqtisodiyotga
ta’siri
a) o’sib boruvchi iqtisodiyot
Yalpi
investitsiyalar
Yil boshiga YaIMning yillik hajmi Yil oxiriga
b) turg’un iqtisodiyot
Yalpi investitsiyalar
Yil boshiga YaIMning yillik hajmi Yil oxiriga
v) qisqarayotgan iqtisodiyot
Yalpi investitsiyalar
Yil boshiga YaIMning yillik hajmi Yil oxiriga
Boshqacha aytganda, sof investitsiya yalpi investitsiya bilan amortizatsiya
ajratmalarining ayirmasiga teng. Sof investitsiya asosiy va aylanma kapitalning
o’sishini ta’minlaydi.
Yalpi investitsiyalar bilan amortizatsiya hajmi o’rtasidagi nisbat iqtisodiyot
rivojlanish holatining ko’rsatkichi hisoblanadi.
Yuqoridagi chizmada yalpi va sof investitsiyalar hamda amortizatsiya nisbati
o’zgarishining o’suvchi, turg’un va qisqaruvchi iqtisodiyotlarga ta’sirini ko’rishimiz
Chizmadan ko’rinadiki, yalpi investitsiyalar tarkibida sof investitsiyalar
hajmining ahamiyatli darajada bo’lishi yil oxirida kapital hajmining o’sishiga
hamda, pirovardida iqtisodiyotning o’sishiga olib keladi. Turg’un iqtisodiyot
qilingan kapitalni qoplash fondi hajmiga teng bo’lib, yil oxirida kapital miqdori
o’zgarmay qoladi.
Yalpi investitsiyalarning iste’mol qilingan kapitalni qoplash fondi hajmidan
ham oz bo’lishi yil oxirida kapital miqdorining qisqarishiga va buning oqibatida,
iqtisodiyot ko’rsatkichlarining pasayib ketishiga olib keladi.
Investitsiyalarhajmining YaIM yokidaromadlar darajasiga bog’liqligini
akselerator modeli aksettiradi:
I = f(Y), ya’ni investitsiyalar (I) YaIM (Y)ning funktsiyasi ekan.
Akselerator modeliningto’liqroqko’rinishiquyidagichabo’ladi:
I= Ireja+ γY bu erda:
ΔI It –It-1
γ = ----------- =------------------
ΔY Yt - Yt-1
Ireja – rejalashtirilgan investitsiyalar;Y – YaIM (daromad) hajmi.
Akseletator modelini hisobga olib, investitsiya funktsiyasini quyidagicha
yozish mumkin:
I = e - dR + γY
YaIM hajmi oshishi korxonalar foydasining ko’payishiga olib keladi. Korxona
foydasi investitsiyalarning manbai ekanligini hisobga olsak, bu holatda investitsiya
xarajatlari oshadi
7.7. Investitsiyalar va jamg’armalar o’rtasidagi bog’liqlik
Jamg’arma va investitsiya o’rtasidagi makroiqtisodiy muvozanatga erishish
barqaror iqtisodiy o’sishning sharti hisoblanadi. Biroq, bu muvozanatga erishish
doimo oson kechavermaydi. Bunga sabab investitsiya darajasi hamda jamg’arma
Investitsiya va jamg’arma o’rtasidagi muvozanatni ta’minlash borasida bir
qator nazariy qarashlar farqlanadi. Bu borada eng avvalo klassik iqtisodchilarning
qarashlarini ko’rib chiqamiz.
iqtisodchilar nuqtai nazaridagi eng markaziy holat – bu ular tomonidan foiz
stavkasining ham investitsiyaning, ham jamg’armaning funktsiyasi sifatida qaralishi
rS=S(r)
r2
r0E
r1I=I(r)
Jamg’arma va investitsiya o’rtasidagi muvozanatning klassik modeli
Chizmadan ko’rinadiki, klassik modelni tuzishda tik o’q bo’yicha real foiz
stavkasi, yotiq o’q bo’yicha esa jamg’arma va investitsiya hajmi ko’rsatkichlari
joylashtirilgan. Investitsiya va foiz stavkasi o’rtasida teskari funktsional bog’liqlik
mavjud: foiz stavkasi qanchalik yuqori bo’lsa, investitsiya hajmi shu qadar past
bo’ladi va aksincha. Jamg’arma esa to’g’ri, o’suvchi funktsional bog’liqlikka ega,
ya’ni foiz stavkasining yuqori bo’lishi jamg’arma darajasining ham yuqori
bo’lishiga olib keladi.
Iqtisodiyotdagi investitsiya va jamg’arma hajmlari o’rtasida muvozanat (E nuqta)ga
d
a
r
a
j
a
s
i
t
a
’
–
–
y
u
q
o
r
i
b
o
’
l
g
a
Keynschilarning investitsiya va jamg’arma o’rtasidagi muvozanat modeli o’z
J.M.Keyns tomonidan jamg’arma foiz stavkasining emas, balki daromadning
S(Y)
S
I I(r)
.Ya’ni, keynscha kontseptsiyaning asosida jamg’arish va investitsiya
darajalarining boshqa-boshqa omillar ta’sirida o’zgarishi yotadi. Keynscha
F
Jamg’arma va investitsiya o’rtasidagi muvozanatning keynscha modeli
Chizmadan ko’rinadiki, grafik ko’rsatkichlarining joylashuvi ham klassik
modeldan farqqiladi. Tik o’qda jamg’arma (S) vainvestitsiya (I) darajasi, yotiq o’qda
esa milliy daromad darajasi (NI) joylashgan. Iqtisodiyotdagi jamg’arma darajasi
milliy daromad hajmiga bog’liq holda o’zgaradi. Milliy daromad hajmi amalda
daromadga bog’liq bo’lmagan, ya’ni avtonom holda beriladi. Grafikda investitsiya
va jamg’arma egri chiziqlari E nuqtada kesishadi. Agar iqtisodiyotdagi to’la bandlik
darajada investitsiya va jamg’arma muvozanatini (EFnuqta) ta’minlash uchun
ko’ra, investitsiya va jamg’arma darajasining muvozanati to’la bandlik bo’lmagan
sharoitda ham ta’minlanishi mumkin: grafikdagi milliy daromadning N hajmida
Investitsiya va jamg’arma darajalari muvozanatining klassik va keynscha
modellari o’rtasidagi farq quyidagilar orqali namoyon bo’ladi: birinchidan, klassik
modelda bu muvozanat ro’y berishi uchun iqtisodiyotning doimiy ravishda to’la
bandlik holatida bo’lishi taqozo etiladi. Keynscha modelda esa, yuqorida ko’rib
chiqilganidek, bu muvozanatga to’la bandlik bo’lmagan holatda ham erishish
yuqorida ta’kidlanganidek, klassik modelda jamg’arma foiz stavkasining funktsiyasi
sifatida, keynscha modelda esa daromad funktsiyasi sifatida qaraladi. Demak,
yuqoridagilardan ko’rinadiki, jamg’arma va investitsiya o’rtasidagi muvozanatning
keynscha modeli klassik modelga nisbatan asoslangan, real hayot, ya’ni
takomillashtirilgan model hisoblanadi. Shunga ko’ra, biz ham makrodarajadagi
boshqa muammolarni ko’rib chiqish va tahlil qilishda, asosan, ushbu modeldan
Mamlakatni modernizatsiya qilish va yangilash chora-tadbirlarini amalga
oshirishning muhim sharti va manbai sifatida faol investitsiya siyosatini amalga
oshirish va xorijiy investitsiyalarni jalb etish zarur. Mustaqillikning dastlabki
yillarida hukumat tomonidan iqtisodiyotga xorijiy investitsiyalarni jalb etish
tadbirlarini amalga oshirish tamoyillari ishlab chiqildi.
Mustaqillik yillarida investitsiya dasturlaridagi loyihalarni amalga oshirish
uchun jahonning Xitoy, Germaniya, Janubiy Korea, Yaponiya, Niderlandiya, Buyuk
Britaniya, Malayziya, Rossiya kabi 30 dan ziyod mamlakatlaridan xorijiy
investitsiyalar va kreditlar jalb qilindi.
Milliy iqtisodiyotning jahon xo’jaligidagi mavqeini mustahkamlash, milliy
ishlab chiqaruvchilarning jahon bozoridagi raqobatbardoshlik darajasini yanada
ko’tarish, sanoatning texnik tarkibini zamonaviylashtirish muammolari ham davlat
siyosatining boshqa omillari qatorida investitsion siyosat orqali amalga oshiriladi.
Xorijiy investitsiyalarni jalb etmay, ayniqsa, etakchi tarmoqlarda chet el sarmoyasi
ishtirokini kengaytirmay turib iqtisodiyotimizda tarkibiy o’zgarishlarni amalga
oshirish va modernizatsiyalash, korxonalarimizni zamonaviy texnika bilan qayta
jixozlash hamda raqobatga bardoshli mahsulot ishlab chiqarishni yo’lga qo’yish
mumkin emas.
Mahsus industrial zonalardagi korxonalar tomonidan qiymati 100 milliard
so’mdan ziyod mahsulot ishlab chiqarildi va bu boradagi o’sish sur’ati 2015 yilga
nisbatan 27,8 foizni tashkil etdi. Bugungi kunda yurtimizda faoliyat yuritayotgan
korxonalarni jadal modernizatsiya qilish va texnik qayta jixozlashni ta’minlash,
yuksak texnologiyalar asosida ishlaydigan avtomobilsozlik va gaz-kimyo, elektr
texnikasi,
to’qimachilik,
oziq-ovqat
va
farmatsevtika,
axborot
va
telekommunikatsiyalar tarmog’i hamda boshqa yo’nalishlardagi yangi va
zamonaviy ishlab chiqarish quvvatlarini tashkil etishga qaratilgan faol investitsiya
siyosatini yuritishga ustuvor e’tibor berilmoqda.
2015−2019 yillarda ishlab chiqarishni tarkibiy o’zgartirish, modernizatsiya va
diversifikatsiya qilishni ta’minlash chora-tadbirlari dasturini tayyorlash doirasida
jami qiymati 38 milliard dollarga teng bo’lgan 870 ta yirik investitsiya loyihasi
ro’yxati shakllantirildi. Ushbu loyihalarga binoan 415 ta yangi korxona barpo etish
hamda 455 ta ishlab turgan korxonani modernizatsiya qilish, texnik va texnologik
jihatdan yangilash nazarda tutilgan.
O’zbekistonnning 2015 yil iqtisodiy va ijtimoiy rivojlanish yakunlari yakunlari
va 2016 yil uchun taraqqiyot yo’limizning eng muhim ustuvor yo’nalishlariga oid
ma’ruzada
mamlakatimiz
iqtisodiyotini
tarkibiy
o’zgartirish,
tarmoqlarni
modernizatsiya qilish, texnik va texnologik yangilashga doir loyihalarni amalga
oshirish uchun investitsiyalarni jalb qilish borasida bajarilayotgan ishlar alohida
e’tiborga loyiqligi ta’kidlandi. 2015 yilda ana shu maqsadlarda barcha
moliyalashtirish manbalari hisobidan 15 milliard 800 million AQSh dollari
miqdorida investitsiyalar jalb etildi va o’zlashtirildi. Jami investitsiyalarning 3
milliard 300 million dollardan ziyod yoki 21 foizdan ortig’i xorijiy investitsiyalar
bo’lib, shuning 73 foizi to’g’ridan to’g’ri chet el investitsiyalaridar.
Investitsiyalarning 67,1 foizi yangi ishlab chiqarish quvvatlarini barpo etishga
yo’naltirildi. Bu esa 2015 yilda umumiy qiymati 7 milliard 400 million dollar
bo’lgan 158 ta yirik ishlab chiqarish ob’ekti qurilishini yakunlash va foydalanishga
topshirish imkonini berdi. O’tgan davr mobaynida iqtisodiyotimizga 190 milliard
xajmidagi investitsiyalar, jumladan, 65 milliard dollardan ortiq xorijiy sarmoyalarni
jalb etish hisobidan biz uchun mutlaqo yangi bo’lgan avtomobilsozlik, neft va gaz
kimyosi, neft gaz mashinasozligi, maishiy elektronika, farmatsevtika, yuqori
texnologiyalarga asoslangan oziq-ovqat va to’qimachilik sanoati kabi soha va
tarmoqlarga asos solindi. Mahalliylashtirilgan mahsulotlarning 585 ta yangi turini
ishlab chiqarish o’zlashtirildi.
Joriy yilning 1 yarmida strategik investitsiya loyihalarini jadal amalga oshirish va
joriy yilda ishga tushiriladigan muhim ob’ektlarni hamda sanoat quvvatlarini,
muhandislik-kommunikatsiya, yo’l-transport va ijtimoiy infratuzilma ob’ektlarini
o’z vaqtida foydalanishga topshirishni so’zsiz ta’minlash yuzasidan, ko’rilgan
chora-tadbirlar natijasida o’zlashtirilgan investitsiyalar hajmlarini 11,8 foizga, shu
jumladan, xorijiy investitsiyalar va kreditlarni 17,2 foizga ko’paytirish ta’minlandi.
Jami qiymati 1,9 milliard AQSh dollari bo’lgan 43 ta ishlab chiqarish ob’ektlari
foydalanishga topshirildi. Umumiy qiymati 3,4 milliard AQSh dollaridan ortiq
bo’lgan 72 ta yangi investitsiya loyihalarini amalga oshirish boshlandi.
Mahalliylashtirilgan mahsulotlar ishlab chiqarish hajmlari 1,5 baravarga oshishi
ta’minlandi.
Mamlakat milliy xo’jaligini modernizatsiyalashda xorijiy investitsiyalarning
ahamiyatini oshirish orqali ularni real sektorga yo’naltirish asosida barqaror
iqtisodiy o’sishni ta’minlash uchun moliya bozorining chayqovchilikka asoslangan
modelidan iqtisodiyotning barqaror o’sishi va modernizatsiyani moliyaviy
ta’minlash hamda rag’batlantirishga yo’naltirilgan modeliga o’tish lozim. Bundan
tashqari iqtisodiyotning tez o’sayotgan sohalarini, yuqori texnologiyali tarmoqlarni,
innovatsion
sohani
moliyalashtirishning
barcha
bo’g’inlari
bo’yicha
moliyalashtirishda ehtiyojlarni qoplash ko’zda tutilmoqda. To’g’ridan-to’g’ri
xorijiy investitsiyalarni norezidentlarning portfelli qo’yilmalari ko’payishidan
ustunroq o’sishini ta’minlash kerak. Real iqtisodiyotning moliyaviy aktivlariga uzoq
muddatli qo’yilmalar uchun byudjet resurslarini ko’paytirish zarur.
Bugun mamlakatimizda shunday amaliy tajriba to’plandiki, unga ko’ra,
O’zbekiston sharoitida yurtimiz sarmoyadorlari bilan bir qatorda chet ellik
investorlar aktsiyalarga ega bo’lgan mulkchilik shakli eng maqbul bo’lib, har
jihatdan o’zini oqlamoqda. Hozirgi kunda yurtimizda 90 dan ortiq davlatning xorijiy
investorlari ishtirokida tashkil etilgan 4 mingdan ziyod korxona muvaffaqiyatli
faoliyat ko’rsatmoqda. Mamlakatimizda faoliyat yuritayotgan ushbu kompaniyalar
O’zbekistonda ham, uning tashqarisida ham yaxshi ma’lum.
O’zbekiston hududida to’liq chet el kapitali va korporativ boshqaruvning xorijiy
usullariga asoslangan korxonalar muvaffaqiyatli faoliyat olib bormoqda. Xususan,
2016 yilda iqtisodiyotimizni rivojlantirish, modernizatsiya qilish va tarkibiy
o’zgarishlarni amalga oshirish uchun 17 milliard 300 million dollar qiymatidagi
investitsiyalar yo’naltirish, ularning o’sish sur’atini 109,3 foizga etkazish
belgilangan. Ana shu investitsiyalarning 4 milliard dollardan ortig’ini xorijiy
investitsiyalar tashkil qiladi, bu 2015 yilga nisbatan 20,8 foiz ko’pdir.
Yuqorida bildirilgan tahlil va mulohazalardan kelib chiqib shuni ta’kidlash
lozimki, jahon moliyaviy iqtisodiy inqirozi davom etayotganligi, jahon va
mintaqaviy investitsiya bozorlarida raqobat kuchayib borayotganligi mamlakatda
yanada qulayroq investitsiya muhitini yaratish, ishlab chiqarishlarni modernizatsiya
qilish, texnik va texnologik yangilash bo’yicha loyihalarni amalga oshirish uchun
xorijiy investitsiyalar jalb etilishini rag’batlantirish, shuningdek, xorijiy investorlar
bilan ishlashdagi mavjud byurokratik g’ovlar va to’siqlarni bartaraf etish, xorijiy
investitsiyalar ishtirokidagi korxonalar faoliyatiga davlat va nazorat idoralari
tomonidan noqonuniy aralashuvlarga yo’l qo’ymaslik borasida qo’shimcha chora-
tadbirlarni ishlab chiqish maqsadga muvofiqdir.