ISTE’MOL VA UNGA TA’SIR ETUVCHI OMILLAR
MUNDARIJA
KIRISH
I BOB ISTE'MOLNING MOHIYATI VA UNING NAZARIY ASOSLARI
1.1 Iste'mol tushunchasi, mohiyati va ahamiyati.
1.2 Iste'mol va jamg'armaning o'zaro bog'likligi
1.3 Iste'mol funksiyasi to'g'risidagi nazariyalar
II BOB ISTE'MOLGA TA'SIR ETUVCHI OMILLAR
2.1 Iste'molchilarning daromadlari va xarajat turlari
2.3 O'zbekistonda iste'mol bozorini rivojlantirishga e'tibor
XULOSA
TAYANCH IBORALAR
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
ILOVALAR
KIRISH
1
Mamlakatimizda mustaqillik yillarida olib borilgan oqilona va izchil
iqtisodiy siyosat orqali katta muvaffaqiyat va natijalarga erishilmoqda. Jumladan,
o'tgan davr mobaynida milliy xo'jaligimiz iqtisodiy jihatdan bir tomonlamalik va
inqiroz holatidan chiqarildi, iqtisodiyotning barqaror o'sishi ta'minlandi,
makroiqtisodiy va moliyaviy barqarorlik mustahkamlandi, iqtisodiyot va uning
ayrim sohalaridagi mutanosiblik kuchaydi, bozor mexanizmining tarkibiy qismlari
qaror topdi va uning infratuzilmalari vujudga keltirilib, rivojlantirildi. Bundan
ko'rinib turibdiki kurs ishi sifatida bu mavzuning tanlanishi bejiz emas. Chunki
o'zgarib borayotgan jug'rofiy-siyosiy strukturaning barcha mintaqalarda iqtisodiy
ko'rsatkichlardan biri bo'lgan iste'molning ahamiyati juda katta desak mubolag'aga
yo'l qo'ymagan bo'lamiz. Umuman olganda iqtisodiyotning iste'mol sohasida
faoliyat qiluvchi asosiy tarkibiy birligi sifatida uy xo'jaliklari kiritiladi. Uy
xo'jaliklari doirasida moddiy ishlab chiqarish va xizmat ko'rsatish sohalarida
yaratilgan tovar va xizmatlar iste'mol qilinadi. Bozor iqtisodiyotida uy xo'jaliklari
mulk egasi hamda ishlab chiqarish omillarini yetkazib beruvchilar hisoblanadi.
Iqtisodiy resurslarni sotishdan olingan pul daromadlari shaxsiy ehtiyojni qondirish
uchun sarflanadi. Demak iste'mol va unga ta'sir etuvchi omillar mavzusini
yoritishda uy xo'jaliklarining daromad, xarajat va joriy yildagi iste'mol
ko'rsatkichlarining bazis yildagi iste'mol ko'rsatkichlari bilan o'zaro taqqoslanishi
orqali ko'rsatilib beriladi. Mavzuning dolzarbligi tadbirkorlik faoliyatini
rivojlantirish bozor iqtisodiyotining asosiy harakatlantiruvchi kuchi hisoblangan
kichik mulkdorlar sinfini shakllantirishga, mamlakatimiz bozorini iste'mol tovarlari
va turli xizmatlar bilan boyitish imkoniyatini yaratadi. Tijorat banklari tomonidan
iste'mol tovarlari ishlab chikaruvchi korxonalarga, xususan, ularning
modernizatsiya qilinishi va texnologik yangilanishiga moliyaviy ko'mak berish,
yangi ish o'rinlari yaratilishi va aholining bandligi ta'minlanishida, ichki iste'mol
tovarlari ishlab chikarish hajmining ko'payishi va minglab oilalar daromadlari
ortishida muhim ahamiyat kasb etadi. Prezidentimiz ta'biri bilan aytganda, "Jahon
moliyaviy-iqisodiy inqirozi sharoitida iqtisodiyotning real sektori korxonalarini
qo'llab-quwatlash bo'yicha birinchi navbatda ishlab chiqarishni modernizatsiya
2
qilish, kooperatsiya aloqalarini kengaytirish, mustahkam hamkorlikni yo'lga
qo'yish, mamlakatimizda ishlab chiqarilgan mahsulotlarga ichki talabni
rag'batlantirish masalalari alohida o'rin tutadi. Qolaversa, "... ichki bozorda talabni
rag'batlantirish orqali mahalliy ishlab chikaruvchilarni qo'llab-quvvatlash iqtisodiy
o'sishning yuqori sur'atlarini saqlab qolishda g'oyat muhim ahamiyatga ega.
Bugungi kunda iste'mol bozorini sifatli iste'mol tovarlari bilan to'ldirish, aholining
iste'mol tovarlariga bo'lgan talabining shakllanishi va unga ta'sir etuvchi omillarni
o'rganish hamda savdoni shu asosda tashkil etib, iste'molchilarning talablarini
to'laroq qondirilishini tadqiq etish muhim ahamiyatga ega bo'lmoqda. Qisqa vaqt
ichida iqtisodiyotda chuqur tarkibiy o'zgarishlarni amalga oshirish, aholi
daromadlarining o'sishini ta'minlash, samarali tashqi savdo hamda investitsiya
jarayonlarini kuchaytirish, qishloq xo'jaligini isloh qilish, iste'mol bozori, kichik
biznes va xususiy tadbirkorlikni rivojlantirishda ijobiy yutuqlar qo'lga kiritildi.
Chunki respublikamiz o'z mustaqilligiga erishish jarayonida muhim ahamiyatga
ega bo'lgan bir qator siyosiy, ijtimoiy-iqtisodiy sohalarda chuqur islohotlarni
bosqichma-bosqich amalga oshirishni belgilab oldi. Iqtisodiy islohotlarning
birinchi bosqichida davlat tomonidan xalq iste'molidagi asosiy oziq-ovqat tovarlari
- iste'mol mahsulotlari, go'sht va go'sht mahsulotlari, sut, qand-shakar, o'simlik
yog'i, xo'jalik sovuni, bolalarga kerakli ayrim tovarlarga belgilangan narx-navoni
boshqarib turishni zarur deb topdi. Bunda respublikaning ichki iste'mol bozorini
tartibga solish va iste'moldagi oziq-ovqat mahsulotlarining ma'lum bir turlari
iste'molini muayyan darajada saqlab turish orqali, aholini ijtimoiy himoyalash
davlatimizning iqtisodiy islohotlarini amalga oshirishdagi ustuvor yo'nalishlaridan
biri hisoblandi.. Fikrimizni aniq ifodalaydigan bo'lsak ushbu mavzuda milliy
daromad tarkibiy qismlari tahlili davom ettirilib, uning iste'mol, hamda ishlab
chiqarishni kengaytirishga ketadigan qismi bo'lgan jamg'arishning iste'molga
bevosita bog'liqligi ularning iqtisodiy mazmuni qarab chiqiladi. qaratiladi.
3
1. ISTE'MOLNING MOHIYATI VA UNING NAZARIY ASOSLARI
1.1 Iste'mol tushunchasi, mohiyati va ahamiyati
Milliy iqtisodiyotda yangidan vujudga keltirilgan qiymat, ya'ni milliy
daromad iste'mol va jamg'arish maqsadlarida sarflanadi. Iste'mol - jamiyat
iqtisodiy ehtiyojlarini qondirish maqsadida ishlab chiqarish natijalaridan va ishlab
chiqarish omillari (ishchi kuchi)dan foydalanish jarayoni. Keng ma'noda iste'mol
jamiyat iqtisodiy ehtiyojlarini qondirish jarayonida ishlab chiqarilgan tovar va
xizmatlardan foydalanishni bildiradi. Bunda unumli va shaxsiy iste'mol farqlanadi.
Unumli iste'mol bevosita ishlab chiqarish jarayoniga tegishli bo'lib, ishlab
chiqarish vositalari va inson ishchi kuchining iste'mol qilinishini, ya'ni ulardan
ishlab chiqarish maqsadida foydalanish jarayonini anglatadi. Shaxsiy iste'mol
ishlab chiqarish sohasidan tashqarida ro'y berib, bunda iste'mol buyumlaridan
bevosita foydalaniladi. Iste'mol jarayonida turli xil moddiy va ma'naviy
ne'matlardan foydalaniladi. Iste'mol qilinadigan ne'mat turiga bog'liq ravishda
moddiy hamda nomoddiy ne'mat va xizmatlarni iste'mol qilish
farqlanadi.Bularning tarkibiga kiruvchi moddiy ne'mat va xizmatlar bilan bir
qatorda aholining madaniy xordig'i uchun mo'jallangan nomoddiy ne'mat va
xizmatlarning o'rni ham albatta beqiyosdir. Bu ko'rsatkichlar zamirida iqdisodiy
yuksalish turadi. Fikrimizni aniqlashtirish maqsadida quyidagi misolga yuzlansak:
umumiy ma'noda olganda davlat tashkilotida ishlovchi ishchi hodim hafta
davomidagi og'ir mehnatdan so'ng madaniy xordiq olish maqsadida albatta
iste'molning nomoddiy turiga kiruvchi kino, teatr yoki konsertga ehtiyoji ortishini
kuzatishimiz mumkin. Qondirilgan iste'molning bunday turi orqali kelgusi hafta
davomidagi ish unumining ko'tarilishiga bu esa makroiqtisodiy jihatdan
iqtisodning barcha ko'rsatkichlarida o'sishni o'zida namoyon qilib beradi. Bundan
ko'rinib turibdiki iste'mol iqtisodiyotning barcha ko'rsatkichlari bilan o'zaro
bog'liqdir. Bundan tashqari iste'molni yakka tartibdagi yoki jamoa bo'lib iste'mol
qilish bilan ham farqlanadi. Alohida shaxsning o'z ixtiyorida bo'lgan ne'matlarni
4
iste'mol qilishi yakka tartibdagi iste'molga, jamiyat a'zolari turli guruhlarining
ne'matlardan birgalikda foydalanishi jamoa bo'lib iste'mol qilishga kiradi. Milliy
daromadning jamiyat a'zolaring moddiy va ma'naviy ehtiyojlarini qondirishga
sarflanuvchi qismi iste'mol fondi deb ataladi. Iste'mol fondi butun aholining
shaxsiy iste'molini, aholiga ijtimoiy xizmat qiladigan muassasalardagi, shuningdek,
ilmiy muassasalar va boshqarishdagi barcha sarflarni o'z ichiga oladi.
1.2 Iste'mol va jamg'armaning o'zaro bog'likligi
Iste'mol fondining shaxsiy daromad shaklida aholi qo'liga kelib tushadigan
qismi iste'mol sarflari maqsadida ishlatiladi. Iste'mol sarflari - bu aholi joriy
daromadlarining tirikchilik ne'matlari va xizmatlar uchun ishlatiladigan qismi.
Aholi o'z daromadini sarflar ekan, bugungi (joriy) iste'mol hamda kelgusidagi
iste'mol hajmini oshirish o'rtasida tanlovni amalga oshiradi. Kelgusida iste'mol
hajmini oshirish imkoniyati joriy davrdagi jamg'armaga ham bog'liq bo'ladi.
Jamg'arma - bu aholi, korxona (firma) va davlat joriy daromadlarining kelajakdagi
ehtiyojlarini qondirish va daromad olish maqsadlarida to'planib borishi.Uning
hajmi barcha xo'jaliklar daromadidan iste'mol sarflarini ayirib tashlash yo'li bilan
aniqlanadi. Daromad tarkibida iste'mol sarflari ulushi qanchalik yuqori bo'lsa,
jamg'arma hajmi shunchalik kam bo'ladi. Jamg'armaning o'sishi esa iqtisodiy
ma'noda mablag'larning iste'mol buyumlari xarid qilishdan investitsion tovarlar
xarid qilishga yo'naltirilishini bildiradi. Shunga ko'ra, jamg'arma - bu muddat
jihatidan kechiktirilgan iste'molni anglatadi. Shu bilan birga joriy davrda amalga
oshirilgan jamg'arma joriy iste'molning chegirilgan qismidir, chunki jamg'arma
aholi va korxonalar ixtiyordagi daromadning iste'molga sarflanmagan qismi
hisoblanadi: Y= C+S 1.2.1 bu erda: Y - barcha xo'jaliklar ixtiyoridagi daromad; C -
iste'mol miqdori; S - jamg'arma miqdori. Shu sababli daromad tarkibidagi iste'mol
5
sarflari va jamg'arma nisbatining o'zgarishi bir qator, ba'zan qarama-qarshi
oqibatlarga olib kelishi mumkin.
Birinchidan, daromadlarning qandaydir qismini jamg'armaga qo'yish oqibatida
u tovarlarda bo'lgan talabda o'z aksini topmaydi. Jamg'arma, yuqorida
ta'kidlanganidek, daromadlarning ma'lum bir qismini iste'mol qilishdan chegirib
qo'yishni bildirib, natijada iste'mol sarflari hajmi barcha ishlab chiqarilgan
mahsulot va xizmatlarni sotib olish uchun yetarli bo'lmay qoladi. Aholi
daromadining jamg'arilgan qismi o'zining xususiy talabini vujudga keltirmaydi.
Buning natijasida sotilmay qolgan tovarlarning ko'payishi, ishlab chiqarishning
qisqarishi, ishsizlik va daromadlarning pasayishi ro'y berishi mumkin. Boshqacha
tarzda ifodalaydigan bo'lsak jamg'armaga bo'lgan moyillikning o'sishi o'z
navbatida iste'molga bo'lgan moyillikning pasayishini anglatadi. Iste'mol
sarflarining qisqarishi esa mavjud tovar va xizmatlarning sotilmay qolishiga, ya'ni
ishlab chiqarish zahirasining ko'payishiga olib keladi. Oqibatda yangi kapital
qo'yilmalar amalga oshirilmaydi, ishlab chiqarish qisqaradi, ishsizlikning o'sishi va
daromadlarning pasayishi ro'y beradi. Aholi tomonidan jamg'armaning haddan
ortiq ko'paytirib yuborilishi oqibatida kelib chiquvchi salbiy jarayonlar, ya'ni -
«tejamkorlik paradoksi» shunday tarzda namoyon bo'ladi. Ikkinchidan, jamg'arma
talabning yetishmasligiga olib kelmasligi ham mumkin, chunki jamg'arilgan
mablag'lar tadbirkorlar tomonidan investitsion maqsadlarda ishlatiladi. Bu esa
jamg'arma keltirib chiqaradigan iste'mol sarflaridagi har qanday yetishmaslikni
to'ldiradi. Uchinchidan, korxonalar ham o'zining barcha mahsulotini pirovard
iste'molchilarga sotishni ko'zda tutmaydi, balki uning bir qismidan o'zi ishlab
chiqarishida foydalanishi mumkin. Shunday qilib, agar tadbirkorlar aholining
jamg'armalariga teng miqdordagi mablag'larni investitsiyalarga qo'yishni ko'zda
tutsa, ishlab chiqarish darajasi doimiy bo'lib qoladi. Iste'mol va jamg'arma
darajasini aniqlab beruvchi asosiy omil milliy daromad hisoblanadi. Lekin milliy
daromad tarkibida to'g'ri soliqlar ham mavjud bo'ladi. Shu sababli soliqlar
to'langandan keyin aholi qo'lida qoladigan daromad iste'mol sarflari va shaxsiy
jamg'arma yig'indisiga teng bo'ladi. Iste'mol va shaxsiy jamg'armaning darajasi
6
bevosita soliqlar to'langandan keyingi qolgan daromad bilan aniqlanadi. Bu
daromadni biz tahlil chog'ida ixtiyordagi yoki sof daromad deb ataymiz. Demak bu
daromad iste'molning ham, jamg'armaning ham umumiy omili hisoblanadi. Chunki
jamg'arma daromadning iste'mol qilinmaydigan qismi hisoblansa, soliqlar
to'langandan keyingi daromad shaxsiy jamg'armani aniqlab beradigan asosiy omil
bo'lib chiqadi. Har yilgi haqiqiy iste'mol miqdori va soliqlar to'langandan keyingi
daromad o'rtasidagi farq shu yildagi jamg'arma miqdorini aniqlaydi.
Iste'mol va jamg'arma hajmi hamda unga ta'sir ko'rsatuvchi omilar o'rtasidagi
bog'liqlik iste'mol va jamg'arma funksiyasi deyiladi. Bu funksiyalarni bayon
etishda klassik iqtisodchilar va keynschilarning nuqtai nazarlari farqlanadi. Klassik
iqtisodchilarning fikriga ko'ra, kishilar o'z mablag'larini qo'shimcha daromad
keltirgan taqdirda jamg'armaga yo'naltirishga harakat qiladilar. Shunga ko'ra,
banklarning real foiz stavkasi qanchalik yuqori bo'lsa, ularning jamg'armaga
qiziqishlari shu qadar kuchli bo'ladi, ya'ni jamg'arma real foiz stavkasining o'sib
boruvchi funksiyasi hisoblanadi. Aholi daromadlari iste'mol va jamg'arma
mablag'larining yig'indisidan iborat ekan, real foiz stavkasining o'sishi bilan
iste'mol kamayib, pasayishi bilan esa ko'payib boradi. Boshqacha aytganda, klassik
iqtisodchilar fikriga ko'ra iste'mol real foiz stavkasining pasayib boruvchi
funksiyasi hisoblanadi. J.M.Keyns klassik iqtisodchilarning bu fikrlariga qarshi
chiqib, uy xo'jaliklarining iste'mol sarflari real foiz stavkasiga u qadar bog'liq
emasligini, kishilar uchun hamma vaqt joriy iste'molning kelgusidagi iste'moldan
afzalligini ta'kidlaydi. U iste'mol sarflari darajasiga ta'sir ko'rsatuvchi asosiy omil
sifatida uy xo'jaliklarining joriy daromadlarini ko'rsatadi. Demak, Keyns fikriga
ko'ra, iste'mol uy xo'jaliklari joriy daromadlarining o'sib boruvchi funksiyasi
hisoblanadi: Iste'mol funksiyasini grafik ko'rinishida ham tasvirlash mumkin .
Bunda tik o'qqa iste'mol sarflari, yotiq o'qqa esa aholi ixtiyoridagi daromad
miqdori joylashtiriladi. Biz tahlil chog'ida ixtiyordagi yoki sof daromad deb
ataymiz. Demak bu daromad iste'molning ham, jamg'armaning ham umumiy omili
hisoblanadi. Chunki jamg'arma daromadning iste'mol qilinmaydigan qismi
hisoblansa, soliqlar to'langandan keyingi daromad shaxsiy jamg'armani aniqlab
7
beradigan asosiy omil bo'lib chiqadi. Har yilgi haqiqiy iste'mol miqdori va soliqlar
to'langandan keyingi daromad o'rtasidagi farq shu yildagi jamg'arma miqdorini
aniqlaydi.
Uy xo’jaliklarining iste’mol xarajatlari (bundan buyon iste’mol deb
yuritiladi), yalpi talab, yoki YAIMning yakuniy iste’molga ko’ra tarkibida
eng katta ulushga ega bo’lgan komponentdir. Shu tufayli ham iste’mol
xarajatlariga ta’sir etuvchi omillarni, uning o’zgarish qonuniyatlarini o’rganish
muhim ahamiyatga ega. Iste’mol va jamg’arish hajmini belgilovchi asosiy omil uy
xo’jaliklarining ishlab topgan daromadlari, olgan transfert to’lovlari va
to’lagan soliqlari bilan belgilanadigan tasarrufidagi daromadi (DI – disposable
income, yoki Yd ) ko’rsatkichidir. Uy xo’jaliklari tasarrufidagi daromadning
iste’mol qilinmasdan qolganqismi ularning jamg’armalarini tashkil etadi. J.M.
Keyns uy xo’jaliklarining iste’mol xarajatlari va jamg’arishlari hajmini
belgilovchi asosiy omil ularning ishlab chiqarishda ishtirok etishdan olingan
daromadlari, yanada aniqrog’i tasarrufidagi daromad deb hisoblaydi Ma’lumki, uy
xo’jaligi tasarrufidagi daromad iste’mol va jamg’arish uchun ishlatiladi. Ya’ni,
qancha ko’p iste’mol qilinsa, shuncha kam jamg’ariladi va aksincha. Iste’mol
va jamg’arish o’rtasidagi o’zaro bog’liqlik har xil daromadga ega bo’lgan
shaxslarda bir xil emas: kam daromadga ega bo’lganlar, odatda, uning ko’proq
qismini iste’mol qilib, kamroq qismini jamg’aradi, lekin daromadlari oshib
borishi bilan bu nisbat jamg’arish foydasiga o’sadi.
1.3 Iste'mol funksiyasi to'g'risidagi nazariyalar
Iste'mol va jamg'arma hajmi hamda unga ta'sir ko'rsatuvchi omilar
o'rtasidagi bog'liqlik iste'mol va jamg'arma funksiyasi deyiladi. Bu funksiyalarni
bayon etishda klassik iqtisodchilar va keynschilarning nuqtai nazarlari farqlanadi.
Klassik iqtisodchilarning fikriga ko'ra, kishilar o'z mablag'larini qo'shimcha
daromad keltirgan taqdirda jamg'armaga yo'naltirishga harakat qiladilar. Shunga
ko'ra, banklarning real foiz stavkasi qanchalik yuqori bo'lsa, ularning jamg'armaga
qiziqishlari shu qadar kuchli bo'ladi, ya'ni jamg'arma real foiz stavkasining o'sib
boruvchi funksiyasi hisoblanadi. Aholi daromadlari iste'mol va jamg'arma
8
mablag'larining yig'indisidan iborat ekan, real foiz stavkasining o'sishi bilan
iste'mol kamayib, pasayishi bilan esa ko'payib boradi. Boshqacha aytganda, klassik
iqtisodchilar fikriga ko'ra iste'mol real foiz stavkasining pasayib boruvchi
funksiyasi hisoblanadi. J.M.Keyns klassik iqtisodchilarning bu fikrlariga qarshi
chiqib, uy xo'jaliklarining iste'mol sarflari real foiz stavkasiga u qadar bog'liq
emasligini, kishilar uchun hamma vaqt joriy iste'molning kelgusidagi iste'moldan
afzalligini ta'kidlaydi. U iste'mol sarflari darajasiga ta'sir ko'rsatuvchi asosiy omil
sifatida uy xo'jaliklarining joriy daromadlarini ko'rsatadi. Demak, Keyns fikriga
ko'ra, iste'mol uy xo'jaliklari joriy daromadlarining o'sib boruvchi funksiyasi
hisoblanadi: Iste'mol funksiyasini grafik ko'rinishida ham tasvirlash mumkin (1-
chizma). Bunda tik o'qqa iste'mol sarflari, yotiq o'qqa esa aholi ixtiyoridagi
daromad miqdori joylashtiriladi.
1.3.1-chizma. Iste'mol funksiyasining grafikdagi tasviri
9
Har ikkala o'q o'rtasidan 45gradus ostida o'tuvchi OF to'g'ri chiziq iste'mol
sarflari va ixtiyordagi (sof) daromadning miqdoran tengligini ifodalaydi. OY
o'qidagi har qanday daromad miqdorini ifodalovchi ushbu chiziqda joylashgan
nuqta OC o'qning tegishli miqdordagi iste'mol sarfiga teng bo'ladi. Boshqacha
aytganda, uy xo'jaligi sof daromadning barcha hajmini to'liq iste'molga sarflaydi.
Biroq, bunday tenglik amalda doimo ham ro'y beravermaydi. Iste'mol sarflari
miqdori ba'zida joriy sof daromadlar miqdoridan past bo'lishi, ba'zida esa oshib
ketishi ham mumkin. Shuning uchun iste'mol egri chizig'i C sof daromad OF
chizig'iga mos tushmay, unga nisbatan ma'lum darajada og'adi. Har ikkala
chiziqning o'zaro kesishgan B nuqtasi«0 darajadagi jamg'arma»ni anglatadi. Bu
nuqtaning chap tomonida iste'mol sarflari daromad miqdoridan yuqori bo'lib, bu
manfiy jamg'arma deb ataladi. Shuni ham ta'kidlash lozimki, real hayotda
iste'molning ma'lum qismi daromad hajmiga bog'liq boimaydi. Masalan, biron-bir
shaxsning daromadi kutilmaganda juda past darajaga tushib qolishi mumkin.
Biroq, bu shaxs, daromadi bunga imkon bermagan taqdirda ham, ma'lum darajada
ovqatlanish, kiyinish va boshqa zarur iste'mol xarajatlarini amalga oshirishga
majbur. U mazkur sarflarni yo oldingi davrda jamg'arilgan daromadlari hisobiga,
yoki o'zgalardan qarz olish hisobiga qoplashi mumkin. Iqtisodiy adabiyotlarda
iste'mol sarflarining bu darajasi avtonom (ya'ni, joriy sof daromaddan mustaqil)
holdagi iste'mol darajasi deyiladi. Bizning grafigimizda bu daraja Co nuqtadan
boshlanadi. Chizmadagi B nuqtaning o'ng tomoni esa ijobiy (musbat ishorali)
jamg'arma deb ataladi. Aynan B nuqtada aholi daromadlari va sarflarining
muvozanatiga erishiladi. Daromad miqdori oshib borgan sari bu muvozanat
buzilib, jamg'arma miqdori ortib boradi. Bu holatni chizmadagi daromadning
Yidarajasida iste'molmiqdori E1E0 kesmadan, jamg'arma miqdori esa
EoE2kesmadan iborat bo'ladi. Iste'mol yoki jamg'armaga keyingi qo'shilgan
moyillik ko'rsatkichi ham ahamiyatlidir. Bu ko'rsatkich iste'molchi daromadining
navbatdagi o'zgarishi uning iste'mol va jamg'armaga nisbatan munosabati qanday
o'zgarishini aks ettiradi. Shu o'rinda takidlash joizki iste'mol va jamg'arma
funksiyalarini yaxshilab ko'rib chiqadigan bo'lsak quyidagich holatni kuzatish
10
mumkin: Jamg'arma funksiyasining grafikdagi tasviri bir oz o'zgacha ko'rinishda
bo'ladi.
Chizmadan ko'rinadiki, jamg'arma funksiyasining grafikdagi tasviri iste'mol
funksiyasi tasvirining aksi sifatida namoyon bo'ladi. Bu grafikda ham B nuqta O
darajadagi jamg'arishni OY yotiq chizig'ining O darajadan pastki qismi manfiy
jamg'arishni, yuqori qismi esa ijobiy (musbat) jamg'arishni anglatadi. EgE^kesma
sof daromadning Yi darajasidagi jamg'arma miqdorini ko'rsatadi. Yillar davomida
sof daromad hajmi oshib borishi bilan uning iste'mol va jamg'armaga sarflanishi
o'rtasidagi nisbat o'zgarib borada. Iste'molchilarning daromadlari qanchalik o'sib
borgan sari ularning jamg'armaga bo'lgan moyilliklari shunchalik oshib boradi.
Buni iste'mol va jamg'armaga bo'lgan o'rtacha va keyingi qo'shilgan moyillik
ko'rsatkichlari orqali ham kuzatish mumkin. O'rtacha va keyingi qo'shilgan
moyillik ko'rsatkichlari tug'risida quyida beriladigan keying boblar orqali alohida
to'htalamiz. \
2. ISTE'MOLGA TA'SIR ETUVCHI OMILLAR
2.1 Iste'molchilarning daromadlari va xarajat turlari
Bizga ma'lumki iste'molga ta'sir etuvchi asosiy omil bu narxdir. Mazkur
bobning bu bo'limida narx va boshqa omillarning iste'molga ta'sir jarayonini ko'rib
chiqilib, iste'molchilarning daromad va xarajatlarini o'rganib bevosita narx orqali
ta'sir etishini tushinish mumkin. Daromad bevosita mehnat yoki biror mulk
(boylik)ni ishlatish evaziga hosil qilinishi mumkin. Ikkinchi bobning bu bo'limida
daromadning bevosita mehnat evaziga hosil qilinadigan turi haqida to'htalamiz. Ish
haqi mehnat evaziga olinadigan daromad bo'lib, u iste'molchilar daromadining
asosiy qismini tashkil qiladi. Mustaqillik yillaridan hozirgi davrgacha aholining
ziyoli qatlamini va ularni ish bilan taminlanishi darajasining yuqori suratlarga
ko'tarilib borgani sari aholi yoki iste'molchilarning daromadlari ham shunga
yarasha ortib boradi. Iste'molchilarning daromadlarini asosiy iste'mol mahsulotlari
jadvali orqali quyidagicha kuzatish mumkin.
11
Iste'mol xarajatlarini ikki turga bo'lish mumkin: majburiy xarajatlar va erkin
xarajatlar. Majburiy xarajatlar - kundalik turmushda ularsiz yashab bo'lmaydigan
birlamchi xarajatlar. Unga oziq ovqat mahsulotlari, maishiy xizmat, kiyim- kechak
va trasportga ketgan xarajatlar kiradi. Uni boshqacha, iste'mol savati deb ham
atashadi. Iste'mol savatichegaralangan baholar aholini himoya qilish maqsadida
ayrim ayrim turdagi oziq-ovqat mahsulotlariga belgilangan. Chegaralangan baho
uning qiymatidan bir necha barobarga kam bo'ladi. Qolgan xarajatlar- erkin
xarajatlar sirasiga kiradi. Agar odamning yoki oilaning daromadi majburiy
xarajatlardan ortsa, uning xarajatlariga mablag'i qolmaydi. Oilaning daromadlari
qancha ko'p bo'lsa, uning shuncha oz qismi oziq ovqatga va boshqa majburiy
xarajatlarga sarf bo'ladi. Bu qonuniyatni nemis iqtisodchisi Ernest Engel fanga
kiritgan Davlat tashkilotlarida ishlovchilar, asosan, oylik maosh ko'rinishidagi ish
haqi oladilar. Zavod va fabrikalarning ishchilariga ko'pincha ishbay ish haqi
belgilanadi. O'qituvchilar, odatda, o'tgan darslari uchun vaqtbay ish haqi olishadi.
Shuningdek, ba'zi korxonalar va tashkilotlar aralash ko'rinishda ish haqi
belgilanadi, yani ishchilar qat'iy oylik maosh tayinlanishi bilan bir qatorda,
bajarilgan ish hajmiga bog'liq ravishda qo'shimcha ishbay ish haqi ham beriladi.
12
Oila darmadlari har doim ham pul ko'rinishida bo'lavermaydi. Masalan, oila o'z
tomorqasidan sabzavot ekinlari yetishtirib, iste'mol qilishadi. Bu bilan ular
to'g'ridan to'gri ne'mat ko'rinishidagi daromadni o'zlashtirishyapdi. Soliqlar
to'langandan keyingi daromad uyxo'jaliklari eng oxirida ega bo'ladigan daromad
hisoblanib,alohida shaxs va oilalar o'z tasarrufida bu daromadlarning bir qismini
iste'mol uchun sarflaydi va boshqa qismini jamg'armagayo'naltiradi. Yuqorida
qayd etilgan ijobiy natijalar aholi jon boshiga o'rtacha daromadning o'sishida o'z
ifodasini topgan. Mamlakatimizda aholi daromadlarining oshib borishi bilan uning
tarkibi o'zgarib, tadbirkorlik faoliyatidan olinayotgan daromad barqaror o'sib
borayotgani alohida e'tiborga molikdir. Amaliyotda bir qator turli xil tovar va
xizmatlar to'plamiyoki iste'mol savatining narx indeksidan foydalaniladi. Farb
mamlakatlari va xususan AQSHda bu indekslar ichida eng keng qo'llaniladigani
iste'mol narxlari indeksi hisoblanadi.
Iste'mol va uning hajmiga daromaddan tashqari yana bir qator obyektiv va
subyektiv omillar ta'sir ko'rsatadi. Obyektiv omillar alohida iste'mol- chining
ixtiyoriga, idrokigabog'liq bo'lmagan omillardan iborat bo'lib, ulardan a sosiylari
sifatida quyidagilarniko'rsatish mumkin: - barcha xo'jaliklar tomonidan
jamg'arilgan mol-mulk darajasi; - narxlar darajasi; - real foiz stavkalari; -
iste'molchining qarzdorligi darajasi; - iste'molchilarni soliqqa tortish darajasi Narx
darajasi oshishining yalpi iste'molga ta'siri(narx omili): - foiz stafkasining o'sishi; -
narx darajasining oshishi; - iste'mol buyumlariga talabning pasayishi; -
iste'molchilar pulga talabining oshishi; - ishlab chiqarish omillariga talabning
pasayishi; Subyektiv omillar asosan iste'molchining o'ziga, uning ruhiyati va
bozordagi hatti-harakatiga bog'liq bo'ladi. Bu omillar qatoriga iste'mol va
jamg'arishga bo'lgan moyillik, kelgusidagi narx, pul daromadlari, soliq, tovarlar
mavjudligi darajasining o'zgarishiga nisbatan munosabatni kiritish mumkin.
Iste'molchilarning daromadlari qanchalik o'sib borgan sari ularning jamg'armaga
bo'lgan moyilliklari shunchalik oshib boradi. Subyektiv omillar ta'sirida iste'mol va
jamg'arma darajasining o'zgarishini shartli ma'lumotlar asosida tuzilgan quyidagi
jadval orqali ko'rib chiqamiz. bu indekslar ichida eng keng qo'llaniladigani iste'mol
13
narxlari indeksi hisoblanadi. Uning yordamida tirik shahar aholisi sotib oladigan,
iste'mol tovar va xizmatlarining 300 turini o'z ichiga oluvchi bozor savatining qayd
qilingan narxlari hisoblanadi
Iste'mol va uning hajmiga daromaddan tashqari yana bir qator obyektiv va
subyektiv omillar ta'sir ko'rsatadi. Obyektiv omillar alohida iste'mol- chining
ixtiyoriga, idrokigabog'liq bo'lmagan omillardan iborat bo'lib, ulardan a sosiylari
sifatida quyidagilarniko'rsatish mumkin: - barcha xo'jaliklar tomonidan
jamg'arilgan mol-mulk darajasi; - narxlar darajasi; - real foiz stavkalari; -
iste'molchining qarzdorligi darajasi;
- iste'molchilarni soliqqa tortish darajasi. Narx darajasi oshishining yalpi iste'molga
ta'siri(narx omili): - foiz stafkasining o'sishi; - narx darajasining oshishi; - iste'mol
buyumlariga talabning pasayishi; - iste'molchilar pulga talabining oshishi; - ishlab
chiqarish omillariga talabning pasayishi; Subyektiv omillar asosan iste'molchining
o'ziga, uning ruhiyati va bozordagi hatti-harakatiga bog'liq boiadi. Bu omillar
qatoriga iste'mol va jamg'arishga bo'lgan moyillik, kelgusidagi narx, pul
daromadlari, soliq, tovarlar mavjudligi darajasining o'zgarishiga nisbatan
munosabatni kiritish mumkin. Iste'molchilarning daromadlari qanchalik o'sib
borgan sari ularning jamg'armaga bo'lgan moyilliklari shunchalik oshib boradi.
Subyektiv omillar ta'sirida iste'mol va jamg'arma darajasining o'zgarishini shartli
ma'lumotlar asosida tuzilgan quyidagi jadval orqali ko'rib chiqamiz2.3
O'zbekistonda iste'mol tovarlariga bo'lgan talab tarkibidagi o'zgarishlar.
O'zbekistonda mustaqilligimizning birinchi kunidan boshlaboq iste'mol tovarlari
bozorini rivojlantirish masalalariga alohida e'tibor berib kelinmoqda. Keyingi
yillarda bosqichma-bosqich amalga oshirilgan chora-tadbirlar natijasida iste'mol
tovarlari bozorida juda katta o'zgarishlar yuz bermoqda. Ya'ni: - birinchidan,
iste'mol tovarlari bozorida sotuvchilarning monopoliyasi deyarli barham topdi.
Hozirgi davrda iste'mol tovarlar turli manbalardan, xilma- xil mulkchilik
shaklidagi tashkilotlar tomonidan erkin raqobat sharoitida keltirilmoqda. -
ikkinchidan, iste'mol tovarlari bozorining infratuzilmasi bozor iqtisodiyoti
sharoitiga yaqinlashtirildi. Hozirda chakana savdo tashkilotlari aksariyat ochiq
14
turdagi aksionerlik jamiyatlar shaklida faoliyat kursatmoqda. Ulgurji savdo
tashkilotlari va ishlab chikaruvchilar bilan munosabatlar teng huquqli iqtisodiy
mustaqillik va o'zaro manfaatdorlikka asoslangan. - uchinchidan, iste'mol tovarlari
bozori davlat boshqaruvisiz mustaqil ravishda tartibga solinadigan tizimga
aylanmoqda. Agar ilgari asosiy iste'mol tovarlari davlat fondlari yoki davlatlararo
shartnomalar asosida keltirilgan bo'lsa, hozir iste'mol bozorida asosiy o'rinni
shaxsiy tashabbus bilan faoliyat kursatuvchi savdo korxonalari, xususiy
tadbirkorlar egallagan. Savdo va ishlab chikarish sohasida xususiy mulkchilikka
asoslangan tadbirkorlik muvaffaqiyatli iqtisodiy o'zgarishlarga kalit bo'ldi.
O'zbekiston Respublikasi Prezidentining 1994 yil 21 yanvar "Iqtisodiy islohotlarni
yanada chuqurlashtirish, xususiy mulk manfaatlarini himoya qilish va
tadbirkorlikni rivojlantirish chora-tadbirlari to'g'risida"gi va 1995 yil 5 yanvar
"Xususiy tadbirkorlikda tashabbus kursatish va uni rag'batlantirish to'g'risida"gi
Farmonlari ham aynan shu faoliyatni rivojlantirishga yo'naltirilgan. Bu
tadbirlarning hammasi O'zbekiston Respublikasida iste'mol bozorini shakllanishi
va amal qilishi uchun zamin yaratmoqda. Shunday qilib, iqtisodiyotni tarkibiy
o'zgartirish va diversifikatsiyalash sharoitida aholi ehtiyojlarini, talablarini chuqur
o'rganish, ishlab chikarishda aholining iste'mol tovarlariga bulgan talablarini
ta'minlash, to'lov qobiliyatiga ega talab va mahsulot taklifming o'sib boruvchi
mutanosibligi, ichki bozorni shakllantirish, tadbirkorlikni rivojlantirish va
marketing faoliyatini amalga oshirishning asosini tashkil qiladi. Tahlillar
kursatishicha, respublikamiz iqtisodiyotining xususiyatlari yuqoridagi omillar
ichida narx omillari va iste'molchilarning pul daromadlari alohida ahamiyat kasb
etayotganligini belgilab bermoqda. Iste'mol savatichegaralangan baholar aholini
himoya qilish maqsadida ayrim ayrim turdagi oziq-ovqat mahsulotlariga
belgilangan. Demak, bu omillar muhim ahamiyatga ega. Iste'mol tovarlari va
xizmatlari bozorini rivojlantirish uchun avvalo ular faoliyatida marketing
faoliyatini maqsadli tashkil etish lozim. Ushbu marketing faoliyati esa tovarlarni
sotish bilan shug'ulanuvchi sotuvchilar va shu tovarlarni xarid qilish uchun kelgan
xaridorlarni yuqori darajada tashkil etilgan servis asosida kutib olishga qaratilgan
15
tadbirlarning yig'indisi bo'lib, uning mamlakat miqiyosidagi ijtimoiy-iqtisodiy
mohiyati, bu sohada amalga oshirilgan ishlar ko'lamini zamonaviy marketing
tamoyillari asosida yo'lga qo'yish zaruriyatini belgilaydi. Bu bozorda
foydalanuvchilar uchun kursatilayotgan xizmatlar va va sotiladigan mahsulotlarni
xarid qildirish aynan iste'mol bozorida marketing faoliyati shakllanishi va
rivojlanishining istiqbollari bilan bog'liqdir. Chegaralangan baho uning qiymatidan
bir necha barobarga kam bo'ladi. Qolgan xarajatlar- erkin xarajatlar sirasiga kiradi.
Agar odamning yoki oilaning daromadi majburiy xarajatlardan ortsa, uning
xarajatlariga mablag'i qolmaydi. Oilaning daromadlari qancha ko'p bo'lsa, uning
shuncha oz qismi oziq ovqatga va boshqa majburiy xarajatlarga sarf bo'ladi. Bu
qonuniyatni nemis iqtisodchisi Ernest Engel fanga kiritgan Davlat tashkilotlarida
ishlovchilar, asosan, oylik maosh ko'rinishidagi ish haqi oladilar. Zavod va
fabrikalarning ishchilariga ko'pincha ishbay ish haqi belgilanadi. O'qituvchilar,
odatda, o'tgan darslari uchun vaqtbay ish haqi olishadi. Shuningdek, ba'zi
korxonalar va tashkilotlar aralash ko'rinishda ish haqi belgilanadi, yani ishchilar
qat'iy oylik maosh tayinlanishi bilan bir qatorda, bajarilgan ish hajmiga bog'liq
ravishda qo'shimcha ishbay ish haqi ham beriladi. Oila darmadlari har doim ham
pul ko'rinishida bo'lavermaydi. Masalan, oila o'z tomorqasidan sabzavot ekinlari
yetishtirib, iste'mol qilishadi. Hozirgi kunda iste'molchilarning o'zini tutishi
nafaqat shaxsiy did yoki afzalliklarga bog'liq bo'lmasdan, balki iste'molning
minimal me'yorini saqlab qolish zaruriyatidan kelib chiqadi. O'zbekistonga
ta'sirining jiddiy bo'lmasligi uchun iste'mol bozorida narxlar indeksining asossiz
tarzda o'sishining oldini olishga doir chora-tadbirlar izchillik bilan amalga
oshirilmoqda. Iste'mol tovarlari va xizmatlari bozorini rivojlantirish uchun avvalo
ular faoliyatida marketing faoliyatini maqsadli tashkil etish lozim. Ushbu
marketing faoliyati esa tovarlarni sotish bilan shug'ulanuvchi sotuvchilar va shu
tovarlarni xarid qilish uchun kelgan xaridorlarni yuqori darajada tashkil etilgan
servis asosida kutib olishga qaratilgan tadbirlarning yig'indisi bo'lib, uning
mamlakat miqiyosidagi ijtimoiy-iqtisodiy mohiyati, bu sohada amalga oshirilgan
ishlar ko'lamini zamonaviy marketing tamoyillari asosida yo'lga qo'yish
16
zaruriyatini belgilaydi. Bu bozorda foydalanuvchilar uchun kursatilayotgan
xizmatlar va va sotiladigan mahsulotlarni xarid qildirish aynan iste'mol bozorida
marketing faoliyati shakllanishi va rivojlanishining istiqbollari bilan bog'liqdir.
O'zbekiston iqtisodiyotining uzluksiz rivojlanishida erishilgan bugungi kunda
iste'mol tovalari bozorining rivojlanganlik darajasi, bozor sig'imi, segmentlarning
to'yinganligi, talab va taklif nisbatida mamlakat aholisining moddiy iste'moli,
daromad va xarajatlari, ya'ni farovonligi darajasida, iqtisodiyotning tarkibiy
tuzilishida namoyon bo'ladi. Respublikamiz aholisi talabini shakllantiruvchi
omillar to'g'risidagi fikrimizni davom ettiradigan bo'lsak, shuni yana bir bor
ta'kidlashimiz zarurki, biz o'rganayotgan kategoriya - talabga ta'sir etuvchi eng
muhim omil bu aholi daromadlaridir. Talabning tarkibiga aholining turmush tarzi
va kasb-kori ham jiddiy ta'sir kursatadi. Masalan, shahar aholisi qishloqnikiga
nisbatan o'z daromadlarining katta qismini poyafzal, trikotaj mahsulotlari, musiqa
asboblari va jihozlarni xarid qilishga sarflasalar, qishloq aholisi velosiped,
mototsikl, alohida gazlama turlari, rezina poyafzal va hokazolarga sarflaydilar.
Aholi kasb tarkibining talabga bulgan ta'siri pul daromadlari orqali ko'zga
tashlanadi. Bunda turli kasb guruhlarining iqtisodiy imkoniyatlarini chuqur
o'rganish zarur. Respublikamiz qishloq aholisi talabining xajmi va tarkibi ko'p
jihatdan natural (notovar) iste'moli xajmi bilan, ya'ni shaxsiy foydalanishga bozor
vositasisiz keltiriladigan mahsulotlar bilan belgilanadi. Iqtisodiyotni
diversifikatsiyalash sharoitida natural iste'molning solishtirma sig'imi o'tgan
yillardagiga nisbatan o'smoqda. Bunday o'sish kartoshka, tuxum, sabzavotlar, sut,
go'sht mahsulotlarida ancha yuqori. Talabga ta'sir etuvchi omillar o'rtasida
demografik xususiyatlar ham muhim ahamiyatga ega. Ularning ta'siri bevosita
hamda boshqa omillar orqali bo'lishi mumkin. Aholining yosh tarkibi va oila
a'zolarining soni singari demografik omillar talabning xajmi va tarkibi bo'yicha
shakllanishiga ta'sir kursatadi. Talab tarkibiga shahar va qishloq aholisi soni
o'rtasidagi nisbat jiddiy darajada ta'sir kursatadi, chunki aholi bu toifalarining
iste'mol darajasi bir-biridan farq qiladi. Talabga ta'sir etuvchi demografik omillar
qatorida oila tarkibi alohida ajralib turishi bejiz emas. Shuni ta'kidlab o'tish joizki,
17
oila kattalashgan sari iste'mol tovarlarini xarid qilish harajatlari oshib boradi. Shu
bilan birga oila a'zolari soni ortib borgani bilan umumoilaviy foydalaniladigan
tovarlarni xarid qilish uchun sarflanadigan xarajatlar ulushi ko'paymay, aksincha
kamayadi. Oilani talabni shakllantiruvchi omil sifatida tahlil qilganda oila tarkibiga
e'tibor berish muhimdir. Ishlovchilar va ularning qaramog'ida bo'lganlar, bolalar,
ayollar va erkaklarning ulushi, ayniqsa ayollarning oladigan daromadlari talabning
xajmi va tarkibini belgilashda muhim ahamiyat kasb etadi Xorij tajribasidan
ma'lumki, aholi daromadlarini shakllantirishda "iste'mol savatchasi" muhim
ahamiyat kasb etadi. "Iste'mol savatchasi" - bu aholi fiziologik qobiliyatini tiklash
uchun zarur bo'lgan eng muhim iste'mol tovarlar me'yorining ma'lum davrdagi
qiymatidir. Har bir mamlakatda "iste'mol savatchasi" tarkibi tub aholining
demografik, milliy, tarixiy va boshqa xususiyatlaridan kelib chiqqan holda
aniqlanadi. Hozirgi paytga kelib, O'zbekiston "iste'mol savatchasi"ga eng muhim
19 xil oziq-ovqat mahsulotlari kiritilgan. Iste'mol savatchasini o'rganishning
iqtisodiy ahamiyati shundan iboratki, uning qiymatidagi o'zgarishlarga qarab,
aholining ijtimoiy himoyaga muhtoj tabaqalarining daromad miqdorlari oshiriladi
yoki ma'lum darajada (masalan, 50-70 %) indeksatsiya qilinadi. Iste'mol
savatchasidan kelib chiqib, aholining ijtimoiy zaif qatlamlari asosiy daromadlari
indeksatsiya qilinadi Lekin shuni unutmaslik kerakki, ish haqini minimal miqdorini
belgilashda oilalar "iste'mol savatchasi"ning quyi chegarasi, ya'ni oila a'zolarining
asosiy fiziologik, ijtimoiy-iqtisodiy va madaniy-maishiy ehtiyojlarini qondirish
uchun zarur bulgan minimal iste'mol byudjetidan kelib chiqib belgilanishi
muhimdir. Talabga ta'sir kursatuvchi omillar tarkibi bir xilda bo'lmay, ular vaqt
sayin o'zgarib turadi. Demak, bu omillar muhim ahamiyatga ega. Iste'mol tovarlari
va xizmatlari bozorini rivojlantirish uchun avvalo ular faoliyatida marketing
faoliyatini maqsadli tashkil etish lozim. Ushbu marketing faoliyati esa tovarlarni
sotish bilan shug'ulanuvchi sotuvchilar va shu tovarlarni xarid qilish uchun kelgan
xaridorlarni yuqori darajada tashkil etilgan servis asosida kutib olishga qaratilgan
tadbirlarning yig'indisi bo'lib, uning mamlakat miqiyosidagi ijtimoiy-iqtisodiy
mohiyati, bu sohada amalga oshirilgan ishlar ko'lamini zamonaviy marketing
18
tamoyillari asosida yo'lga qo'yish zaruriyatini belgilaydi. Bu bozorda
foydalanuvchilar uchun kursatilayotgan xizmatlar va va sotiladigan mahsulotlarni
xarid qildirish aynan iste'mol bozorida marketing faoliyati shakllanishi va
rivojlanishining istiqbollari bilan bog'liqdir. O'zbekiston iqtisodiyotining uzluksiz
rivojlanishida erishilgan bugungi kunda iste'mol tovalari bozorining rivojlanganlik
darajasi, bozor sig'imi, segmentlarning to'yinganligi, talab va taklif nisbatida
mamlakat aholisining moddiy iste'moli, daromad va xarajatlari, ya'ni farovonligi
darajasida, iqtisodiyotning tarkibiy tuzilishida namoyon bo'ladi. Respublikamiz
aholisi talabini shakllantiruvchi omillar to'g'risidagi fikrimizni davom ettiradigan
bo'lsak, shuni yana bir bor ta'kidlashimiz zarurki, biz o'rganayotgan kategoriya -
2.3 O'zbekistonda iste'mol bozorini rivojlantirishga e'tibor
O'zbekistonda iste'mol bozorini rivojlantirishga katta e'tibor qaratilmoqda.
Chunki, iste'mol bozorini rivojlantirish orqali aholi o'rtasida iqtisodiy munosabatlar
amalga oshiriladi, ularning moddiy ehtiyojlari qondiriladi. Shuning uchun ham
iste'mol bozori, uni rivojlantirish va faoliyatini takomillashtirish ustuvor vazifa
hisoblanadi. Chunki, hozirgi kunda yuz berayotgan jahon moliyaviy iqtisodiy
inqirozining O'zbekistonga ta'sirining jiddiy bo'lmasligi uchun iste'mol bozorida
narxlar indeksining asossiz tarzda o'sishining oldini olishga doir chora-tadbirlar
izchillik bilan amalga oshirilmoqda. Iste'mol tovarlari va xizmatlari bozorini
rivojlantirish uchun avvalo ular faoliyatida marketing faoliyatini maqsadli tashkil
etish lozim. Ushbu marketing faoliyati esa tovarlarni sotish bilan shug'ulanuvchi
sotuvchilar va shu tovarlarni xarid qilish uchun kelgan xaridorlarni yuqori darajada
tashkil etilgan servis asosida kutib olishga qaratilgan tadbirlarning yig'indisi bo'lib,
uning mamlakat miqiyosidagi ijtimoiy-iqtisodiy mohiyati, bu sohada amalga
oshirilgan ishlar ko'lamini zamonaviy marketing tamoyillari asosida yo'lga qo'yish
zaruriyatini belgilaydi. Bu bozorda foydalanuvchilar uchun kursatilayotgan
xizmatlar va va sotiladigan mahsulotlarni xarid qildirish aynan iste'mol bozorida
marketing faoliyati shakllanishi va rivojlanishining istiqbollari bilan bog'liqdir.
O'zbekiston iqtisodiyotining uzluksiz rivojlanishida erishilgan bugungi kunda
iste'mol tovalari bozorining rivojlanganlik darajasi, bozor sig'imi, segmentlarning
19
to'yinganligi, talab va taklif nisbatida mamlakat aholisining moddiy iste'moli,
daromad va xarajatlari, ya'ni farovonligi darajasida, iqtisodiyotning tarkibiy
tuzilishida namoyon bo'ladi. Respublikamiz aholisi talabini shakllantiruvchi
omillar to'g'risidagi fikrimizni davom ettiradigan bo'lsak, shuni yana bir bor
ta'kidlashimiz zarurki, biz o'rganayotgan kategoriya - talabga ta'sir etuvchi eng
muhim omil bu aholi daromadlaridir. Talabning tarkibiga aholining turmush tarzi
va kasb-kori ham jiddiy ta'sir kursatadi. Masalan, shahar aholisi qishloqnikiga
nisbatan o'z daromadlarining katta qismini poyafzal, trikotaj mahsulotlari, musiqa
asboblari va jihozlarni xarid qilishga sarflasalar, qishloq aholisi velosiped,
mototsikl, alohida gazlama turlari, rezina poyafzal va hokazolarga sarflaydilar.
Aholi kasb tarkibining talabga bulgan ta'siri pul daromadlari orqali ko'zga
tashlanadi. Bunda turli kasb guruhlarining iqtisodiy imkoniyatlarini chuqur
o'rganish zarur. Respublikamiz qishloq aholisi talabining xajmi va tarkibi ko'p
jihatdan natural (notovar) iste'moli xajmi bilan, ya'ni shaxsiy foydalanishga bozor
vositasisiz keltiriladigan mahsulotlar bilan belgilanadi. Iqtisodiyotni
diversifikatsiyalash sharoitida natural iste'molning solishtirma sig'imi o'tgan
yillardagiga nisbatan o'smoqda. Bunday o'sish kartoshka, tuxum, sabzavotlar, sut,
go'sht mahsulotlarida ancha yuqori. Talabga ta'sir etuvchi omillar o'rtasida
demografik xususiyatlar ham muhim ahamiyatga ega. Ularning ta'siri bevosita
hamda boshqa omillar orqali bo'lishi mumkin. Aholining yosh tarkibi va oila
a'zolarining soni singari demografik omillar talabning xajmi va tarkibi bo'yicha
shakllanishiga ta'sir kursatadi. Talab tarkibiga shahar va qishloq aholisi soni
o'rtasidagi nisbat jiddiy darajada ta'sir kursatadi, chunki aholi bu toifalarining
iste'mol darajasi bir-biridan farq qiladi. Talabga ta'sir etuvchi demografik omillar
qatorida oila tarkibi alohida ajralib turishi bejiz emas. Shuni ta'kidlab o'tish joizki,
oila kattalashgan sari iste'mol tovarlarini xarid qilish harajatlari oshib boradi. Shu
bilan birga oila a'zolari soni ortib borgani bilan umumoilaviy foydalaniladigan
tovarlarni xarid qilish uchun sarflanadigan xarajatlar ulushi ko'paymay, aksincha
kamayadi. Oilani talabni shakllantiruvchi omil sifatida tahlil qilganda oila tarkibiga
e'tibor berish muhimdir. Ishlovchilar va ularning qaramog'ida bo'lganlar, bolalar,
20
ayollar va erkaklarning ulushi, ayniqsa ayollarning oladigan daromadlari talabning
xajmi va tarkibini belgilashda muhim ahamiyat kasb etadi Xorij tajribasidan
ma'lumki, aholi daromadlarini shakllantirishda "iste'mol savatchasi" muhim
ahamiyat kasb etadi. "Iste'mol savatchasi" - bu aholi fiziologik qobiliyatini tiklash
uchun zarur bo'lgan eng muhim iste'mol tovarlar me'yorining ma'lum davrdagi
qiymatidir. Har bir mamlakatda "iste'mol savatchasi" tarkibi tub aholining
demografik, milliy, tarixiy va boshqa xususiyatlaridan kelib chiqqan holda
aniqlanadi. Hozirgi paytga kelib, O'zbekiston "iste'mol savatchasi"ga eng muhim
19 xil oziq-ovqat mahsulotlari kiritilgan. Iste'mol savatchasini o'rganishning
iqtisodiy ahamiyati shundan iboratki, uning qiymatidagi o'zgarishlarga qarab,
aholining ijtimoiy himoyaga muhtoj tabaqalarining daromad miqdorlari oshiriladi
yoki ma'lum darajada (masalan, 50-70 %) indeksatsiya qilinadi. Iste'mol
savatchasidan kelib chiqib, aholining ijtimoiy zaif qatlamlari asosiy daromadlari
indeksatsiya qilinadi Lekin shuni unutmaslik kerakki, ish haqini minimal miqdorini
belgilashda oilalar "iste'mol savatchasi"ning quyi chegarasi, ya'ni oila a'zolarining
asosiy fiziologik, ijtimoiy-iqtisodiy va madaniy-maishiy ehtiyojlarini qondirish
uchun zarur bulgan minimal iste'mol byudjetidan kelib chiqib belgilanishi
muhimdir. Talabga ta'sir kursatuvchi omillar tarkibi bir xilda bo'lmay, ular vaqt
sayin o'zgarib turadi. Demak, bu omillar muhim ahamiyatga ega. Pulning
qadrsizlanishi, xom-ashyo va materiallarning etishmasligi, tovar zahiralarining
kamayishi va boshqalar to'g'risidagi kundalik axborotlar iste'molchini ko'proq
o'ylashga va faolroq harakat qilishga, ba'zi hollarda, bugungi kun uchun kerak
bo'lmagan tovarlarni ham sotib olishga undaydi . Bu esa talabning xajmiga ta'sir
kursatadi. Talabning hajmi esa o'z-o'zidan istemolning asosiy ko'rsatkichidir
21
O‘zbekistonda statistik ma‘lumotlar sir saqlanadi va mamlakat iqtisodining
real ahvoli haqidagi raqamlar kam sondagi respublika rahbarlariga hisobot sifatida
taqdim etiladi.O‘zbekistonda mustaqillikning ilk yillaridan buyon iste‘mol savati
qanchani tashkil etishi borasidagi ma‘lumotlarni ham jamoatchilikka oshkor
etmaslik afzal ko‘riladi.Iste‘mol savati - insonning salomatligi hamda yashashini
saqlab turish uchun talab qilinadigan eng oz oziq-ovqat mahsulotlari, nooziq-ovqat
tovarlar va xizmatlarning jamlamasi.Dunyodagi turli mamlakatlarning turli iqlim
sharoitlari va aholi ehtiyojlaridan kelib iste‘mol savatiga mahsulot va xizmatlar
kiritiladi.Misol uchun AQShdagi iste‘mol savatiga 300 ta, Buyuk Britaniyada 350,
Olmoniyada 470 mahsulot va xizmat kiritilgan.Bu mahsulotlarning oziq-ovqat
turiga kiradiganlarining asosiylari - non va un mahsulotlari, sut va sut mahsulotlari,
yog‘, go‘sht, tuxum, poliz mahsulotlari, meva-chevalar va boshqalar.Nooziq-ovqat
mashulotlariga ko‘ylak, kostyum-shim, poyafzal, bosh kiyim, paypoq, ichik kiyim
turlari, sanitariya va gigiyena mahsulotlari, maktab va ta‘lim olish uchun zarur
tovarlar kiritiladi.Rossiyadek sovuq mamlakat uchun qishda issiqlik ta‘minoti
iste‘mol savatidagi eng muhim xizmat hisoblansa, Afrikaning ayrim mamlakatlari
uchun bu xizmatning umuman keragi yo‘q.O‘zbekistonda bundan oldin ayrim
22
faollar bir oyda bir insonga qancha non, qancha go‘sht zarurligini hisoblashga
harakat qilganlar.
Makroiqtisodiy jarayonlarni modellashtirish Makroiqtisodiy jarayonlar
butun milliy iqtisodiyotning barcha tarmoqlarini qamrab oladi.
Makroiqtisodiy jarayonlar asosan uchta katta jarayonlarni o‘rganadi va
tushuntirib beradi. Bular:
1. Ishsizlik.
2. Inflatsiya.
3. Iqtisodiy o‘sish.
Ishchsizlik - bu mamlakat miqyosida faol, mehnatga yaroqli aholining bir
qismining ish bilan band bo‘lmasligini bildiradi. Inflatsiya - mamlakat miqyosida
umumiy baholarning o‘sishini ko‘rsatadi. Iqtisodiy o‘sish - mamlakat aholisiga
yalpi ichki mahsulotning yildan-yilga ko‘proq ishlab chiqarilishi tushuniladi.
Ushbu uchta ko‘rsatkich makroiqtisodiy muammolar hisoblanadi. Iqtisodiyotning
beqaror rivojlanishi tufayli bu muammolar vujudga keladi va ularni hal qilishning
bir necha usullari mavjud. Ushbu muammolar turli xil sharoitlar, davlatning olib
borayotgan iqtisodiy siyosati, fiskal va monetar siyosat orqali vujudga kelishi
mumkin. Milliy iqtisodiyot darajasida shakllantiriladigan kengaytirilgan takror
ishlab chiqarish modeli o‘sish sur’ati va proporsiyalarini aniqlash uchun xizmat
qiladi. Iqtisodiy o‘sishning bir sektorli va ikki sektorli modellarini ko‘rib chiqish
mumkin. Bunday modellarni yaratish uchun quyidagi belgilar qabul qilinadi. X (t)
23