IXTISOSLASHTIRILGAN BOSHLANGʻICH SINFLARDA MATEMATIKA OʻQITISH.

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

15

File size

Fayl hajmi

49,8 KB


IXTISOSLASHTIRILGAN BOSHLANGʻICH SINFLARDA
MATEMATIKA OʻQITISH.
Reja:
1. Ixtisoslashtirilgan boshlang`ich sinfda matematika o`qitishni tashkil etish.
2. Ixtisoslashgan sinflarda  darsda va darsdan tashqari mashg’ulotlarda masalalar
yechish metodikasi 
3. To’la jamlanmagan  maktabda o’quv ishini tashkil etish
Tayanch iboralar. Ixtisoslashtirilgan, to’la jamlanmagan, dars, darsdan
tashqari ishlar, 
O‘quvchilarga  matematikaga  ixtisoslashgan  sinflarda  o‘qitishda   ta‘lim
berish va maktabdagi o‘quv-tarbiya jarayonini takomillashrishning maqsadlaridan
biri – bu o‘quvchilarni mustaqil fikrlashini shakllantirishdir.  
S.L.Rubinshteyn birinchilardan umumiy aqliy rivojlanish borasida qilingan
izlanishlarni  o‘rganishga  chaqirganlardan  biridir.  U  ruhshunoslikdagi  faoliyat
toifasini ruhiy izlanishning ob‘ekti va maqsadi  qilib kiritdi va asosladi. Faoliyat
nazariyasi asosida Rubinshteyn faoliyat tushunchasini sub‘ektdan ob‘ekga o‘tish
deb  kiritadi. Rubinshteyn faoliyatning ikkinchi bosqichi ob‘ekdan sub‘ektga qarab
borgan aloqadan deb hisoblaydi. Rubinshteynning diqqat markazida, inson faoliyat
jarayonida faqatgina o‘ziga xos bo‘lgan shaxs sifatida o‘zining xususiyatlarini
namoyon  etib  qolmay,  balki  undagi  ruhiyatning  shakllanishi  ob‘ekt  bo‘lib
aniqlanadi degan mazmuni turadi. 
«Faoliyat»,  «harakat»,  «operatsiya»  tushunchalarining  fundamental
psixologik tushunchalari A. N. Leontev ishlarida yoritilgan. 
Faoliyat –  sub‘ektning  bir-biriga  bog‘langan  realligining  o‘zaro  ta‘sir
ko‘rsatishi deb bilgan A.N.Leontev, reallikning inson ongida aks ettirilishi – 
Logotip
IXTISOSLASHTIRILGAN BOSHLANGʻICH SINFLARDA MATEMATIKA OʻQITISH. Reja: 1. Ixtisoslashtirilgan boshlang`ich sinfda matematika o`qitishni tashkil etish. 2. Ixtisoslashgan sinflarda darsda va darsdan tashqari mashg’ulotlarda masalalar yechish metodikasi 3. To’la jamlanmagan maktabda o’quv ishini tashkil etish Tayanch iboralar. Ixtisoslashtirilgan, to’la jamlanmagan, dars, darsdan tashqari ishlar, O‘quvchilarga matematikaga ixtisoslashgan sinflarda o‘qitishda ta‘lim berish va maktabdagi o‘quv-tarbiya jarayonini takomillashrishning maqsadlaridan biri – bu o‘quvchilarni mustaqil fikrlashini shakllantirishdir. S.L.Rubinshteyn birinchilardan umumiy aqliy rivojlanish borasida qilingan izlanishlarni o‘rganishga chaqirganlardan biridir. U ruhshunoslikdagi faoliyat toifasini ruhiy izlanishning ob‘ekti va maqsadi qilib kiritdi va asosladi. Faoliyat nazariyasi asosida Rubinshteyn faoliyat tushunchasini sub‘ektdan ob‘ekga o‘tish deb kiritadi. Rubinshteyn faoliyatning ikkinchi bosqichi ob‘ekdan sub‘ektga qarab borgan aloqadan deb hisoblaydi. Rubinshteynning diqqat markazida, inson faoliyat jarayonida faqatgina o‘ziga xos bo‘lgan shaxs sifatida o‘zining xususiyatlarini namoyon etib qolmay, balki undagi ruhiyatning shakllanishi ob‘ekt bo‘lib aniqlanadi degan mazmuni turadi. «Faoliyat», «harakat», «operatsiya» tushunchalarining fundamental psixologik tushunchalari A. N. Leontev ishlarida yoritilgan. Faoliyat – sub‘ektning bir-biriga bog‘langan realligining o‘zaro ta‘sir ko‘rsatishi deb bilgan A.N.Leontev, reallikning inson ongida aks ettirilishi –
«ta‘sir»  ning  natijasi  bo‘lmay,  o‘zaro  ta‘sir,  ya‘ni  bir-  biriga  duch  kelgan
jarayonlarning natijasidir deb hisoblaydi . 
Matematikaga  ixtisoslashgan  sinflarda  o‘qitishda  oquvchilar  masalani
quyidagi  sxemaga  qarab  yechadilar:  masalani  o‘qish  davrida  talabi  (savol)
aniqlanadi, masala ob‘ekti va ularning berilgan tashqi nisbati (shartda ko‘rsatilgan),
keyin chizma va qisqa qilib masala shartlari yoziladi. Agar shundan keyin masalani
yechish  uchun  kerak  bo‘lgan  nazariya,  yechish  rejasi  o‘xshash  masala  bilan
bog‘lanishlari  bo‘lsa,  unda  masala  yechimi  davom  ettiriladi.  Agar  bunday
bog‘lanishlar  bo‘lmasa,  o‘quvchilarning  bir  qismi  masala  yechishni  to‘xtatib
qo‘yadi, chunki bu yerda shartlarning chuqur tahlili, noma‘lumning masala ob‘ekti
bilan  bo‘lgan  bog‘lanishlarini  aniqlash  lozimdir.  Ushbu  harakatlarda  masala
shartlari tahlili va unga kerak bo‘lgan chizmalar bajariladi va noaniq bo‘lgan
bog‘lanishlar asosida masala yechishga o‘tiladi. 
O‘quvchilar  ko‘p  sonli  masalalarni  darslarda,  darsdan  tashqari
to‘garaklarda,  fakulg‘tativ  mashg‘ulotlarda  va  matematik  olimpiadalarda
yechadilar. Ushbu masalani ikki guruhga bo‘lsa bo‘ladi: ijodiy masalalar va ijodiy
bo‘lgan  masalalardir.  Ijodiy  masalani  ta‘lim  jarayonida  unumli  ishlatish  va
mustaqil  fikrlashni  shakllantirish  uchun  masalaning  strukturasini,  tabiatini  va
mazmunini tamomila tushunish lozimdir. 
«Ijodiy  masala» termini  uslubiy  adabiyotda  turli  sinonim  bo‘lgan
terminlar bilan atalgan, ammo ushbu terminni qanday tushunish kerak deyilganda,
mualliflarning javoblarida birlik yo‘q edi. 
Ulardan  biri  – ijodiy masalaning mohiyatini masala yechish uslubining
yangi  elementlarining  mavjudligini  ko‘rsatsa,  boshqalari  yangi  bilimlarga  ega
bo‘lish borasidagi umumiy printsiplarni kashf etishda ko‘rishadi,  uchinchilari –
yechim natijasining yangiligida,  to’rtinchilari – masalaning yuqori darajadagi
murakkabligida deb tushunishadi. 
Metodist  fizik  olim  V.G.Razumovskiyning  fikricha,  yechim  algoritmi
o‘quvchi uchun noma‘lum bo‘lgan masala – ijodiy masaladir. Polshiyalik pedagog
N.A.  Dobrovolskiy  o‘zining  tadqiqotida  ijodiy  masalaga  shunday  masalani
kiritadiki, bu masalalar  har  xil  fanlarda uchraydi  va mutaxassislar  tomonidan
hozirgacha aniq yechim metodlari topilmagan masalalardir. 
Logotip
«ta‘sir» ning natijasi bo‘lmay, o‘zaro ta‘sir, ya‘ni bir- biriga duch kelgan jarayonlarning natijasidir deb hisoblaydi . Matematikaga ixtisoslashgan sinflarda o‘qitishda oquvchilar masalani quyidagi sxemaga qarab yechadilar: masalani o‘qish davrida talabi (savol) aniqlanadi, masala ob‘ekti va ularning berilgan tashqi nisbati (shartda ko‘rsatilgan), keyin chizma va qisqa qilib masala shartlari yoziladi. Agar shundan keyin masalani yechish uchun kerak bo‘lgan nazariya, yechish rejasi o‘xshash masala bilan bog‘lanishlari bo‘lsa, unda masala yechimi davom ettiriladi. Agar bunday bog‘lanishlar bo‘lmasa, o‘quvchilarning bir qismi masala yechishni to‘xtatib qo‘yadi, chunki bu yerda shartlarning chuqur tahlili, noma‘lumning masala ob‘ekti bilan bo‘lgan bog‘lanishlarini aniqlash lozimdir. Ushbu harakatlarda masala shartlari tahlili va unga kerak bo‘lgan chizmalar bajariladi va noaniq bo‘lgan bog‘lanishlar asosida masala yechishga o‘tiladi. O‘quvchilar ko‘p sonli masalalarni darslarda, darsdan tashqari to‘garaklarda, fakulg‘tativ mashg‘ulotlarda va matematik olimpiadalarda yechadilar. Ushbu masalani ikki guruhga bo‘lsa bo‘ladi: ijodiy masalalar va ijodiy bo‘lgan masalalardir. Ijodiy masalani ta‘lim jarayonida unumli ishlatish va mustaqil fikrlashni shakllantirish uchun masalaning strukturasini, tabiatini va mazmunini tamomila tushunish lozimdir. «Ijodiy masala» termini uslubiy adabiyotda turli sinonim bo‘lgan terminlar bilan atalgan, ammo ushbu terminni qanday tushunish kerak deyilganda, mualliflarning javoblarida birlik yo‘q edi. Ulardan biri – ijodiy masalaning mohiyatini masala yechish uslubining yangi elementlarining mavjudligini ko‘rsatsa, boshqalari yangi bilimlarga ega bo‘lish borasidagi umumiy printsiplarni kashf etishda ko‘rishadi, uchinchilari – yechim natijasining yangiligida, to’rtinchilari – masalaning yuqori darajadagi murakkabligida deb tushunishadi. Metodist fizik olim V.G.Razumovskiyning fikricha, yechim algoritmi o‘quvchi uchun noma‘lum bo‘lgan masala – ijodiy masaladir. Polshiyalik pedagog N.A. Dobrovolskiy o‘zining tadqiqotida ijodiy masalaga shunday masalani kiritadiki, bu masalalar har xil fanlarda uchraydi va mutaxassislar tomonidan hozirgacha aniq yechim metodlari topilmagan masalalardir.
Muammoli  masala  ijodiy  masala  tushunchasining  turidir.  O‘quvchini
mustaqil fikrlashini shakllantirish uchun uning qiziquvchanlik talablariga javob
beruvchi masala kerak. 
Ijodiy masala – algoritmli masala emas, standart masalaga o’xshash va
oddiy masala ham emas. 
Masalaning g‘oyaviy tomoni faqatgina uning yechimini topishda emas,
balki sub‘ektning masalaga ijodiy talablarini qondirivchi munosabatiga bog‘liqdir. 
Matematikaga  ixtisoslashgan  sinflarda  o’qitishda  o’quvchilarning
mustaqil  fikrlashini  shakllantirish  maqsadida  o`quvchilar  egallashi  kerak
bo`lgan malaka va ko`nikmalarni tanlash. 
Matematika bоshlаng‘ich sinflаrdа o‘rgаtilаdigаn аsоsiy o‘quv fаnlаridаn
bo‘lib, Mustаqil O‘zbеkistоn Respulikasi mаnfааtlаri, o‘zbеkоnа оdоb vа milliy
аn‘аnаlаr ruhi,  хаlqаrо bilimdоnlik mеzоni, dаvlаtimiz vа хаlqimiz ehtiyojidаn
kеlib chiqib, tаrtiblаngаn ijtimоiy buyurtmаlаr tizimini bаjаrаdi. 
Bu vаzifаlаr kichik yoshdаgi o‘quvchilаrni matematika go‘zаlligi bilаn
tаnishtirish, matematik nutq mаdаniyatini  tаrkib tоptirish  vа uning yordаmidа
yoshlаrni hаyotgа tаyyorlаshni tаqоzо etаdi. Ya‘ni, mаntiqiy tаfаkkur bilаn bоg‘liq
rаvishdа оg‘zаki vа yozmа matematik nutqni o‘zigа хоs аniq, iхchаm, sоddа vа
to‘g‘ri bаyon qilish kаbi bаrchа sifаtlаri bilаn rivоjlаntirish lоzim. Bоshlаng‘ich
matematika tа‘limi bоlаlаrning mа‘lum bilim vа mаlаkаlаrni o‘zlаshtirib оlish bilаn
birgа ulаrdа kuzаtuvchаnlik, idrоk, ijоdiy tаsаvvur, diqqаt,  хоtirа, tаfаkkur kаbi
bilish qоbiliyatlаrining ilmiy rivоjlаntirishni hаm nаzаrdа tutаdi.  
Bu mаqsаddаn kеlib chiqib o‘quvchilаr аqliy fаоliyatining muhim usullаri:
tаhlil qilish, tаqqоslаsh, umumlаshtirish,  аniqlik kiritish, o‘хshаshini tоpish kаbi
murаkkаb ishlаrni  bаjаrish  ko‘nikmаlаri  hаm  hоsil  qilinishi  kеrаk.Hisоb dаrsi
jаrayonidа lоyihаlаshgа аlоqаdоr mа‘lum o‘lchаsh, yasаsh, chizish, qirqish vа
yopishtirish kаbi ishlаr matematika ilmining аmаliy yo‘nаlishini kuchаytirаdi. Оilа
dаrоmаdi vа burоmаdi hаqidаgi  аniq hаyotiy mа‘lumоtlаr hаmdа bоlаlаr dаrsdа
o‘rganadigan tushunchа vа qоidаlаrining hаmmаsi аmаliy fаоliyatdа ishlаtilishini
vа turmush tаlаblаri tufаyli kеlib chiqqаnligini tushunishlаrigа imkоn bеrаdi. 
Logotip
Muammoli masala ijodiy masala tushunchasining turidir. O‘quvchini mustaqil fikrlashini shakllantirish uchun uning qiziquvchanlik talablariga javob beruvchi masala kerak. Ijodiy masala – algoritmli masala emas, standart masalaga o’xshash va oddiy masala ham emas. Masalaning g‘oyaviy tomoni faqatgina uning yechimini topishda emas, balki sub‘ektning masalaga ijodiy talablarini qondirivchi munosabatiga bog‘liqdir. Matematikaga ixtisoslashgan sinflarda o’qitishda o’quvchilarning mustaqil fikrlashini shakllantirish maqsadida o`quvchilar egallashi kerak bo`lgan malaka va ko`nikmalarni tanlash. Matematika bоshlаng‘ich sinflаrdа o‘rgаtilаdigаn аsоsiy o‘quv fаnlаridаn bo‘lib, Mustаqil O‘zbеkistоn Respulikasi mаnfааtlаri, o‘zbеkоnа оdоb vа milliy аn‘аnаlаr ruhi, хаlqаrо bilimdоnlik mеzоni, dаvlаtimiz vа хаlqimiz ehtiyojidаn kеlib chiqib, tаrtiblаngаn ijtimоiy buyurtmаlаr tizimini bаjаrаdi. Bu vаzifаlаr kichik yoshdаgi o‘quvchilаrni matematika go‘zаlligi bilаn tаnishtirish, matematik nutq mаdаniyatini tаrkib tоptirish vа uning yordаmidа yoshlаrni hаyotgа tаyyorlаshni tаqоzо etаdi. Ya‘ni, mаntiqiy tаfаkkur bilаn bоg‘liq rаvishdа оg‘zаki vа yozmа matematik nutqni o‘zigа хоs аniq, iхchаm, sоddа vа to‘g‘ri bаyon qilish kаbi bаrchа sifаtlаri bilаn rivоjlаntirish lоzim. Bоshlаng‘ich matematika tа‘limi bоlаlаrning mа‘lum bilim vа mаlаkаlаrni o‘zlаshtirib оlish bilаn birgа ulаrdа kuzаtuvchаnlik, idrоk, ijоdiy tаsаvvur, diqqаt, хоtirа, tаfаkkur kаbi bilish qоbiliyatlаrining ilmiy rivоjlаntirishni hаm nаzаrdа tutаdi. Bu mаqsаddаn kеlib chiqib o‘quvchilаr аqliy fаоliyatining muhim usullаri: tаhlil qilish, tаqqоslаsh, umumlаshtirish, аniqlik kiritish, o‘хshаshini tоpish kаbi murаkkаb ishlаrni bаjаrish ko‘nikmаlаri hаm hоsil qilinishi kеrаk.Hisоb dаrsi jаrayonidа lоyihаlаshgа аlоqаdоr mа‘lum o‘lchаsh, yasаsh, chizish, qirqish vа yopishtirish kаbi ishlаr matematika ilmining аmаliy yo‘nаlishini kuchаytirаdi. Оilа dаrоmаdi vа burоmаdi hаqidаgi аniq hаyotiy mа‘lumоtlаr hаmdа bоlаlаr dаrsdа o‘rganadigan tushunchа vа qоidаlаrining hаmmаsi аmаliy fаоliyatdа ishlаtilishini vа turmush tаlаblаri tufаyli kеlib chiqqаnligini tushunishlаrigа imkоn bеrаdi.
Mеhnаt tа‘limigа аlоqаdоr  аmаliy ishlаrdа mаtеmаtik hisоb-kitоblаr  оlib
bоrilmоg‘i vа gеоmеtrik shаkllаrdаn fоydаlаnib yasаsh, o‘lchаsh vа hisоblаshgа
dоir mаshqlаr bаjаrilmоg‘i kеrаk. 
O‘quv  mа‘lumоtlаrini  o‘qitish  yillаrigа tаqsimlаshdа sоnlаr  sоhаsining
tоbоrа kеngаyib bоrishi nаzаrdа tutilаdi: 1- sinfdа ―1 dаn 100 gаchа bo‘lgаn
sоnlаr, ularni qo‘shish vа аyirish‖, 2- sinfdа ―1 dаn 1000 gаchа bo‘lgаn sоnlаr vа
100 ichidа to‘rt  аmаl‖. 3 -sinfdа ―Milliоn ichidаgi sоnlаr vа 1000 ichidа to‘rt
аmаl‖. 4 –sinfdа, ―Ko‘p хоnаli sоnlаr vа ulаr ustidа to‘rt аmаl‖ o‘rgаtilаdi. Bu fаn
bilаn  аmаliyot  оrаsidаgi  bоg‘lаnishlаrni  to‘g‘ri  tushunish  vа kеyinchаlik
аtrоfimizdа sоdir bo‘lаyotgаn hоdisаlаr  оrаsidаgi sаbаb bоg‘lаnishlаrini  оchish
uchun muhim аsоs bo‘lаdi. O‘quvchilаr bа‘zi qоnuniyatlаr bilаn o‘z shахsiy аmаliy
hаrаkаtlаri оrqаli tаnishаdilаr vа аmаliy mаsаlаlаrni hаl qilishdа оlingаn bilimlаrni
qo‘llаydilаr. Tа‘lim vа tаrbiya yagоnа jаrаyon bo‘lib,  аyniqsа, matematika dаrsi
tаbiаtni  e‘zоzlаsh,  uni  muhоfаzа qilish,  nаfоsаt,  tеjаmkоrlik,  mеhnаtsеvаrlik,
tаdbirkоrlik, mustаqillik, tаshаbbuskоrlik kаbi hоzirgi yoshlаr uchun judа zаrur
tаrbiyaviy vаzifаlаrni bаjаrаdi. 
Bu ishlаr butun tа‘lim dаvomida, mаsаlаlаr mаzmuni tаlqinidа vа mаsаlа
yеchish vаqtidа fаоllik, diqqаtni jаmlаsh, chidаmlilik, irоdа vа bоshlаngаn ishni
охirigа o`tkаzishgа intilish kаbi  хislаtlаrning tаrkib tоpishigа хizmаt qilаdi. Fаn
yutuqlаrini hamda yangi texnologiyalarni tа‘lim jаrаyonigа tаdbiq etish mаqsаdidа
o‘quvchilаrning yosh хususiyatlаrini vа bilish qоbiliyatlаrini hisоbgа оlgаn hоldа
matematika tа‘limini kоmpyutеrlаshtirish mаsаlаsi hаm mаqbul dаrаjаdа hаl etib
bоrilmоg‘i lоzim. 
Bоshlаng‘ich matematika tа‘limining аsоsini butun nоmаnfiy sоnlаri ustidа
bаjаrilаdigаn to‘rt  аrifmеtik  аmаl hаmdа puхtа o‘zlаshtirilgаn  оg‘zаki vа yozmа
hisоblаsh usullаri,  аsоsiy miqdоrlаr vа ulаr  оrаsidаgi munоsаbаtlаr, yеr ustidа
chаmаlаb vа аniq o‘lchаsh, yassi shаkllаr vа ulаrning o‘lchаmlаri bilаn tаnishtirish
tаshkil qilаdi. 
Matematika dаrsi bоlаlаrdа ilmiy dunyoqаrаsh аsоslаrining shаkllаnishigа,
bilish qоbiliyatlаrining rivоjlаnishigа imkоn bеrаdi; o‘qish vа ijtimоiy fоydаli
mеhnаtgа nisbаtаn  vijdоniy  munоsаbаtni,  Vаtаngа muhаbbаtni  tаrbiyalаydi.
Logotip
Mеhnаt tа‘limigа аlоqаdоr аmаliy ishlаrdа mаtеmаtik hisоb-kitоblаr оlib bоrilmоg‘i vа gеоmеtrik shаkllаrdаn fоydаlаnib yasаsh, o‘lchаsh vа hisоblаshgа dоir mаshqlаr bаjаrilmоg‘i kеrаk. O‘quv mа‘lumоtlаrini o‘qitish yillаrigа tаqsimlаshdа sоnlаr sоhаsining tоbоrа kеngаyib bоrishi nаzаrdа tutilаdi: 1- sinfdа ―1 dаn 100 gаchа bo‘lgаn sоnlаr, ularni qo‘shish vа аyirish‖, 2- sinfdа ―1 dаn 1000 gаchа bo‘lgаn sоnlаr vа 100 ichidа to‘rt аmаl‖. 3 -sinfdа ―Milliоn ichidаgi sоnlаr vа 1000 ichidа to‘rt аmаl‖. 4 –sinfdа, ―Ko‘p хоnаli sоnlаr vа ulаr ustidа to‘rt аmаl‖ o‘rgаtilаdi. Bu fаn bilаn аmаliyot оrаsidаgi bоg‘lаnishlаrni to‘g‘ri tushunish vа kеyinchаlik аtrоfimizdа sоdir bo‘lаyotgаn hоdisаlаr оrаsidаgi sаbаb bоg‘lаnishlаrini оchish uchun muhim аsоs bo‘lаdi. O‘quvchilаr bа‘zi qоnuniyatlаr bilаn o‘z shахsiy аmаliy hаrаkаtlаri оrqаli tаnishаdilаr vа аmаliy mаsаlаlаrni hаl qilishdа оlingаn bilimlаrni qo‘llаydilаr. Tа‘lim vа tаrbiya yagоnа jаrаyon bo‘lib, аyniqsа, matematika dаrsi tаbiаtni e‘zоzlаsh, uni muhоfаzа qilish, nаfоsаt, tеjаmkоrlik, mеhnаtsеvаrlik, tаdbirkоrlik, mustаqillik, tаshаbbuskоrlik kаbi hоzirgi yoshlаr uchun judа zаrur tаrbiyaviy vаzifаlаrni bаjаrаdi. Bu ishlаr butun tа‘lim dаvomida, mаsаlаlаr mаzmuni tаlqinidа vа mаsаlа yеchish vаqtidа fаоllik, diqqаtni jаmlаsh, chidаmlilik, irоdа vа bоshlаngаn ishni охirigа o`tkаzishgа intilish kаbi хislаtlаrning tаrkib tоpishigа хizmаt qilаdi. Fаn yutuqlаrini hamda yangi texnologiyalarni tа‘lim jаrаyonigа tаdbiq etish mаqsаdidа o‘quvchilаrning yosh хususiyatlаrini vа bilish qоbiliyatlаrini hisоbgа оlgаn hоldа matematika tа‘limini kоmpyutеrlаshtirish mаsаlаsi hаm mаqbul dаrаjаdа hаl etib bоrilmоg‘i lоzim. Bоshlаng‘ich matematika tа‘limining аsоsini butun nоmаnfiy sоnlаri ustidа bаjаrilаdigаn to‘rt аrifmеtik аmаl hаmdа puхtа o‘zlаshtirilgаn оg‘zаki vа yozmа hisоblаsh usullаri, аsоsiy miqdоrlаr vа ulаr оrаsidаgi munоsаbаtlаr, yеr ustidа chаmаlаb vа аniq o‘lchаsh, yassi shаkllаr vа ulаrning o‘lchаmlаri bilаn tаnishtirish tаshkil qilаdi. Matematika dаrsi bоlаlаrdа ilmiy dunyoqаrаsh аsоslаrining shаkllаnishigа, bilish qоbiliyatlаrining rivоjlаnishigа imkоn bеrаdi; o‘qish vа ijtimоiy fоydаli mеhnаtgа nisbаtаn vijdоniy munоsаbаtni, Vаtаngа muhаbbаtni tаrbiyalаydi.
Shuningdеk, qаt‘iy hаyotiy nuqtаi nаzаrgа egа bo‘lgаn milliy qadriyatlarni hurmat
qiladigan insоnlаrni tаrbiyalаshgа хizmаt qilаdi. 
Umumаn,  bоshlаng‘ich  sinflаr  uchun  matematika  dаsturi  va  darslikni
quyidаgi tаlаb vа qоidаlаr аsоsidа tuzish mаqsаdgа muvоfiq bo‘lаdi: 
а) o‘quv mа‘lumоtlаrini qiyinlik dаrаjаsigа, o‘rgаnishidаn kuzаtilgаn 
mаqsаdgа qаrаb chiziqli yoki hаlqаsimоn tаrzdа muntаzаm bаyon etish; 
b)  dаrslik  uchun  nаzаriy  vа аmаliy  mаnbа sifаtidа mаhаlliy  vа milliy
hunаrmаndchilikkа dоir  ахbоrоtlаrdаn,  O‘rtа Оsiyo  mutаfаkkirlаri  hаyotidаn
оlingаn tаriхiy mа‘lumоtlаrdаn vа o‘lkаmiz tаbiаti vоqеliklаridаn fоydаlаnish; 
v) o‘quv ахbоrоtlаrini ko‘rsаtmаli, hаrаkаtli, so‘z -bаyon vа mаntiqiy sаvоl-
jаvоb usullаridаn o‘rinli fоydаlаnib, o‘quvchilаrni qismаn izlаnishlаrgа jаlb etgаn
hоldа bаyon etish; 
g) dаrslik, mеtоdik qo‘llаnmаlаr vа bоshqа tа‘lim vоsitаlаrini yarаtishgа,
rivоjlаnuvchi tа‘lim, muаmmоli tа‘lim, dаsturlаshtirilgаn tа‘lim, tаbаqаlаshtirib
o‘qitish vа o‘quvchi shахsining kаmоl tоpishigа yordаm bеruvchi imkоniyatlаrdаn
o‘rinli fоydаlаnish. 
Matematikadаn o‘quv mа‘lumоtlаrining jоylаnishigа qаrаb uni  o‘rgаnish
tаrtibi o‘zgаrtirib kеlingаn. Ya‘ni, sоnlаrni o‘rgаtish аsоsidа chiziqli jоylаshtirish
yotsа,  аmаllаrni o‘rgаtish tаriqаtidа hаlqаsimоn jоylаshtirish yotаdi. Sоnlаrni vа
аmаllаrni  birgаlikdа o‘rgаtish  usuli  kеngаyib  bоruvchi  burаmа mix  (chiziq)
shаkligа o‘хshаydi,  uni  hоzirgi  zаmоn  tаlаbigа mоs  kеlаdi  dеb  qаbul  qilish
mumkin. 
Matematikaga ixtisoslashgan sinflarda kursi bo‘yicha  o`qitish metodlarini
usuli va uning masalalar yechishda qo‘llanilishi, ijodiy o‘zlashtirishning vositalari
va malakalari ishlab chiqilgan. Bu vosita va malakalar o‘zaro bog‘langan va o‘zaro
bog‘liqli  geometrik  almashtirishlarga  bag‘ishlangan.  Boshlang‗ich  matematika
kursining asosini natural son va nol, butun musbat sonlar ustida to‗rt arifmetik
amal hamda ularning asosiy xossalari haqidagi aniq tasavvurlar va bu  bilimlarga
asoslangan  og‗zaki va yozma hisoblash usullarini ongli va puxta o‗zlashtirishni
tashkil etish, shuningdek jadval hollaridagi hisoblash malakalarini  avtomatizm
darajasiga  yetkazilishini tashkil  etadi. Matematika kursi asosiy kattaliklar va
geometriya  elementlari  bilan  tanishtirishni  nazarda  tutadi.  Ular  imkoniyat
Logotip
Shuningdеk, qаt‘iy hаyotiy nuqtаi nаzаrgа egа bo‘lgаn milliy qadriyatlarni hurmat qiladigan insоnlаrni tаrbiyalаshgа хizmаt qilаdi. Umumаn, bоshlаng‘ich sinflаr uchun matematika dаsturi va darslikni quyidаgi tаlаb vа qоidаlаr аsоsidа tuzish mаqsаdgа muvоfiq bo‘lаdi: а) o‘quv mа‘lumоtlаrini qiyinlik dаrаjаsigа, o‘rgаnishidаn kuzаtilgаn mаqsаdgа qаrаb chiziqli yoki hаlqаsimоn tаrzdа muntаzаm bаyon etish; b) dаrslik uchun nаzаriy vа аmаliy mаnbа sifаtidа mаhаlliy vа milliy hunаrmаndchilikkа dоir ахbоrоtlаrdаn, O‘rtа Оsiyo mutаfаkkirlаri hаyotidаn оlingаn tаriхiy mа‘lumоtlаrdаn vа o‘lkаmiz tаbiаti vоqеliklаridаn fоydаlаnish; v) o‘quv ахbоrоtlаrini ko‘rsаtmаli, hаrаkаtli, so‘z -bаyon vа mаntiqiy sаvоl- jаvоb usullаridаn o‘rinli fоydаlаnib, o‘quvchilаrni qismаn izlаnishlаrgа jаlb etgаn hоldа bаyon etish; g) dаrslik, mеtоdik qo‘llаnmаlаr vа bоshqа tа‘lim vоsitаlаrini yarаtishgа, rivоjlаnuvchi tа‘lim, muаmmоli tа‘lim, dаsturlаshtirilgаn tа‘lim, tаbаqаlаshtirib o‘qitish vа o‘quvchi shахsining kаmоl tоpishigа yordаm bеruvchi imkоniyatlаrdаn o‘rinli fоydаlаnish. Matematikadаn o‘quv mа‘lumоtlаrining jоylаnishigа qаrаb uni o‘rgаnish tаrtibi o‘zgаrtirib kеlingаn. Ya‘ni, sоnlаrni o‘rgаtish аsоsidа chiziqli jоylаshtirish yotsа, аmаllаrni o‘rgаtish tаriqаtidа hаlqаsimоn jоylаshtirish yotаdi. Sоnlаrni vа аmаllаrni birgаlikdа o‘rgаtish usuli kеngаyib bоruvchi burаmа mix (chiziq) shаkligа o‘хshаydi, uni hоzirgi zаmоn tаlаbigа mоs kеlаdi dеb qаbul qilish mumkin. Matematikaga ixtisoslashgan sinflarda kursi bo‘yicha o`qitish metodlarini usuli va uning masalalar yechishda qo‘llanilishi, ijodiy o‘zlashtirishning vositalari va malakalari ishlab chiqilgan. Bu vosita va malakalar o‘zaro bog‘langan va o‘zaro bog‘liqli geometrik almashtirishlarga bag‘ishlangan. Boshlang‗ich matematika kursining asosini natural son va nol, butun musbat sonlar ustida to‗rt arifmetik amal hamda ularning asosiy xossalari haqidagi aniq tasavvurlar va bu bilimlarga asoslangan og‗zaki va yozma hisoblash usullarini ongli va puxta o‗zlashtirishni tashkil etish, shuningdek jadval hollaridagi hisoblash malakalarini avtomatizm darajasiga yetkazilishini tashkil etadi. Matematika kursi asosiy kattaliklar va geometriya elementlari bilan tanishtirishni nazarda tutadi. Ular imkoniyat
darajasiga  ko‗ra  o‗quvchilarning  son,  arifmetik  amallar  va  matematik
munosabatlar haqidagi tushunchalarni yuqori darajada  o‗zlashtirishlariga  yordam
bera  borib,  arifmetik  bilimlar   tizimiga   qo‗shiladi.  Dastur  matematik
tushunchalarning hayotiy materiallar asosida o‗zlashtirishni ko‗zda tutadi. Bu esa
darsda o‗quvchilar o‗zlashtirishi lozim bo‗lgan tushuncha va qoidalar amaliyotga
xizmat qilishini, hayotiy ehtiyojlar natijasida vujudga kelganligini o‗quvchilarga
yetkazib berish imkonini yaratadi, hamda fan va amaliyot orasidagi aloqalarni
to‗g‗ri  tushunishga  asos  bo‗ladi. Matematika bolalarda tafakkur, diqqat, xotira,
ijodiy ta‘savvur etish, kuzatuvchanlikni rivojlantirishga imkоn bеrаdi. Shuningdеk,
mаtеmаtikа o‗quvchilаrning mаntiqiy fikrlаsh mаlаkаlаrini оshirishi, ulаrning o‗z
fikrlаrini  аniq,  to‗g‗ri  vа tushunаrli  bаyon   etishi  uchun  zаmin  hоzirlаydi.
O‗qituvchining vаzifаsi – bоlаlаrgа mаtеmаtikаni o‗qitishdа bu imkоniyatlаrdаn
sаmаrаli fоydаlаnа оlishdаn ibоrаt. 
Erkin Jumayevning tadqiqot ishlarida matematikani chuqurlashtirib o`qitish
uchun  aksiomatik  metodni  o‘zlashtirish  uchun  masalalar  ikki  guruhga  ajratib
ko‘rsatilgan: 
1)asosiy  tushuncha  va  munosabatlar,  aksiomalar  va  teoremalar  haqida
birinchi tasavvurlarni shakllantirishga yo‘naltirilgan masalalar. 
2)«ta‘rif» tushunchasini shakllantirishga yo‘naltirilgan masalalar. 
O‘quvchilarning mustaqil fikrlashini shakllantirish va ularning darsga bo‘lgan
qiziqishlarini oshirish maqsadida,  qiziqarli masalalarni tanlashga alohida e‘tibor
berish  zarur.  Darsga  doir  tanlanadigan  masalalar  aniq  bir  sistemani  tashkil
qilishligi, o‘ziga xos tanlash usuliga va o‘qitishning aniq bir maqsadiga qaratilishi
zarur. Yechiladigan masalalar sistemasini ishlab chiqish murakkab ishdir. Hozircha
metodik adabiyotlarda har bir mavzuga oid masalalar tanlashning ilmiy asoslangan
umumiy kriteriyasi, miqdor va sifat jihatdan shakllantirilmagan, ularning mantiqiy
taqsimlanish  ketma-ketligi  ham  to‘liq  ilmiy  va  metodik  jihatdan  ishlab
chiqilmagan. 
Shuning uchun matematika o‘qituvchisi ayrim mavzuga, bobga va butun
kursga oid masalalar tanlash ishiga alohida ahamiyat berishi zarur. 
Shuni alohida qayd qilish kerakki, tanlangan masalalar sistemasi ma‘lum
metodik talablarni qanoatlantirishi kerak: 
Logotip
darajasiga ko‗ra o‗quvchilarning son, arifmetik amallar va matematik munosabatlar haqidagi tushunchalarni yuqori darajada o‗zlashtirishlariga yordam bera borib, arifmetik bilimlar tizimiga qo‗shiladi. Dastur matematik tushunchalarning hayotiy materiallar asosida o‗zlashtirishni ko‗zda tutadi. Bu esa darsda o‗quvchilar o‗zlashtirishi lozim bo‗lgan tushuncha va qoidalar amaliyotga xizmat qilishini, hayotiy ehtiyojlar natijasida vujudga kelganligini o‗quvchilarga yetkazib berish imkonini yaratadi, hamda fan va amaliyot orasidagi aloqalarni to‗g‗ri tushunishga asos bo‗ladi. Matematika bolalarda tafakkur, diqqat, xotira, ijodiy ta‘savvur etish, kuzatuvchanlikni rivojlantirishga imkоn bеrаdi. Shuningdеk, mаtеmаtikа o‗quvchilаrning mаntiqiy fikrlаsh mаlаkаlаrini оshirishi, ulаrning o‗z fikrlаrini аniq, to‗g‗ri vа tushunаrli bаyon etishi uchun zаmin hоzirlаydi. O‗qituvchining vаzifаsi – bоlаlаrgа mаtеmаtikаni o‗qitishdа bu imkоniyatlаrdаn sаmаrаli fоydаlаnа оlishdаn ibоrаt. Erkin Jumayevning tadqiqot ishlarida matematikani chuqurlashtirib o`qitish uchun aksiomatik metodni o‘zlashtirish uchun masalalar ikki guruhga ajratib ko‘rsatilgan: 1)asosiy tushuncha va munosabatlar, aksiomalar va teoremalar haqida birinchi tasavvurlarni shakllantirishga yo‘naltirilgan masalalar. 2)«ta‘rif» tushunchasini shakllantirishga yo‘naltirilgan masalalar. O‘quvchilarning mustaqil fikrlashini shakllantirish va ularning darsga bo‘lgan qiziqishlarini oshirish maqsadida, qiziqarli masalalarni tanlashga alohida e‘tibor berish zarur. Darsga doir tanlanadigan masalalar aniq bir sistemani tashkil qilishligi, o‘ziga xos tanlash usuliga va o‘qitishning aniq bir maqsadiga qaratilishi zarur. Yechiladigan masalalar sistemasini ishlab chiqish murakkab ishdir. Hozircha metodik adabiyotlarda har bir mavzuga oid masalalar tanlashning ilmiy asoslangan umumiy kriteriyasi, miqdor va sifat jihatdan shakllantirilmagan, ularning mantiqiy taqsimlanish ketma-ketligi ham to‘liq ilmiy va metodik jihatdan ishlab chiqilmagan. Shuning uchun matematika o‘qituvchisi ayrim mavzuga, bobga va butun kursga oid masalalar tanlash ishiga alohida ahamiyat berishi zarur. Shuni alohida qayd qilish kerakki, tanlangan masalalar sistemasi ma‘lum metodik talablarni qanoatlantirishi kerak:
1.Barcha tanlangan masalalar sistemasining, shuningdek har bir masalaning
aniq didaktik maqsadini aniqlash. 
2.Murakkablashishning ketma-ketligi. 
3.Tanlangan  masalalar  sistemasi  barcha  ko‘rinishdagi  masalalarni
(hisoblashga yasashga, isbotlash va tekshirishga oid) o‘z tarkibiga olishi kerak. Bu
esa bir masalani turli usullar bilan yechishga yordam beradi, yangi masalalar tuzish
va ularni yechishga boy material va katta imkoniyatlar beradi. 
Masalalarning mazmuni o‘rta maktabda matematika o‘qitishning maqsad
va vazifalaridan kelib chiqishligi kerak. Masalaning qo‘yilishi aniq va real bo‘lishi
kerak. Tanlangan masalalarni aniq o‘zlashtirish natijasida o‘quvchi aniq ilmiy
bilimga va amaliy malakaga ega bo‘lishi kerak. 
Shuni  alohida  qayd  qilish  kerakki,  agar  tanlangan  masalalar  sistemasi
shuningdek, masala quyidagi talablarga javob bersa, bunday holda tanlangan har
bir masalalar sistemasi va har bir masala tarbiyaviy-pedagogik yutuqqa ega bo‘ladi:
1.Har bir masalada qanday maqsad ko‘zda tutilgan? 
2.Bu masalaning boshqa masalaga nisbatan zaruriyligi nimada? 
   3.Nima uchun bu masala tanlangan, masalalar sistemasiga kiritilgan? Bu
masalani kiritish bilan qanday tarbiyaviy-pedagogik maqsad ko‘zda tutilgan? 
4.Bordi-yu,  masala  o‘quvchi  uchun  qiziqarli  bo‘lsa,  uning  javobi  va
yechish usuli o‘quvchini o‘ziga jalb qiladimi? 
5.Berilgan masalani o‘quvchilar mustaqil yecha oladimi? Buning uchun u
nimani bilishi, eslashi va qila olishi kerak? 
6.Qiynalib qolganda unga o‘qituvchi qanday darajada yordam berishi mumkin? 
7.Qo‘yilgan  masalani  yechish  davomida  o‘quvchilarning   qanday
yutuqlarga erishishini istaymiz? 
8.Yechiladigan masala o‘quvchilarning oldingi va keyingi masala bilan
qanday bog‘liqligi bor? 
O‘quvchilarning mustaqil fikrlashini shakllantirish maqsadida tanlangan
masalalar  sistemasini  tuzishda  ta‘limning  didaktik  tamoyillarini  hisobga  olish
kerak. 
2.  Ixtisoslashgan  sinflarda   darsda  va  darsdan  tashqari  mashg’ulotlarda
masalalar yechish metodikasi 
Logotip
1.Barcha tanlangan masalalar sistemasining, shuningdek har bir masalaning aniq didaktik maqsadini aniqlash. 2.Murakkablashishning ketma-ketligi. 3.Tanlangan masalalar sistemasi barcha ko‘rinishdagi masalalarni (hisoblashga yasashga, isbotlash va tekshirishga oid) o‘z tarkibiga olishi kerak. Bu esa bir masalani turli usullar bilan yechishga yordam beradi, yangi masalalar tuzish va ularni yechishga boy material va katta imkoniyatlar beradi. Masalalarning mazmuni o‘rta maktabda matematika o‘qitishning maqsad va vazifalaridan kelib chiqishligi kerak. Masalaning qo‘yilishi aniq va real bo‘lishi kerak. Tanlangan masalalarni aniq o‘zlashtirish natijasida o‘quvchi aniq ilmiy bilimga va amaliy malakaga ega bo‘lishi kerak. Shuni alohida qayd qilish kerakki, agar tanlangan masalalar sistemasi shuningdek, masala quyidagi talablarga javob bersa, bunday holda tanlangan har bir masalalar sistemasi va har bir masala tarbiyaviy-pedagogik yutuqqa ega bo‘ladi: 1.Har bir masalada qanday maqsad ko‘zda tutilgan? 2.Bu masalaning boshqa masalaga nisbatan zaruriyligi nimada? 3.Nima uchun bu masala tanlangan, masalalar sistemasiga kiritilgan? Bu masalani kiritish bilan qanday tarbiyaviy-pedagogik maqsad ko‘zda tutilgan? 4.Bordi-yu, masala o‘quvchi uchun qiziqarli bo‘lsa, uning javobi va yechish usuli o‘quvchini o‘ziga jalb qiladimi? 5.Berilgan masalani o‘quvchilar mustaqil yecha oladimi? Buning uchun u nimani bilishi, eslashi va qila olishi kerak? 6.Qiynalib qolganda unga o‘qituvchi qanday darajada yordam berishi mumkin? 7.Qo‘yilgan masalani yechish davomida o‘quvchilarning qanday yutuqlarga erishishini istaymiz? 8.Yechiladigan masala o‘quvchilarning oldingi va keyingi masala bilan qanday bog‘liqligi bor? O‘quvchilarning mustaqil fikrlashini shakllantirish maqsadida tanlangan masalalar sistemasini tuzishda ta‘limning didaktik tamoyillarini hisobga olish kerak. 2. Ixtisoslashgan sinflarda darsda va darsdan tashqari mashg’ulotlarda masalalar yechish metodikasi
Bir sinf o‘quvchilari mustaqil fikrlashining shakllanish darajasi uch bosqichga
bo‘linadi: 
1.
Olingan  bilimlarni  tavsiya  qilingan  masalalarni  yechishga  qo‘llay
bilish, yahni tahriflar va tushnchalarni, ularning xossalarini masalalar yechishga
to‘g‘ridan-to‘g‘ri qo‘llay olishi (unumsiz (reproduktivniy) qobiliyatlar. 
2.
Standart  shartlarda  olingan  bilimlarni  qo‘llay  olishligi,  masalalar
yechishda yangi tushunchalar va oldin o‘rganilgan tushunchalar orasida masalalar
yechish bilan bog‘lanishlar o‘rnata olishligi (unumli (produktivniy) qobiliyat); 
3.
Ijodiy faoliyat tajribalarini  egallaganligi, yangi  standart  bo‘lmagan
sharoitlarda  bilim  va  qobiliyatni  mustaqil  olingan  yangi  bilimlarga  ko‘chira
olishligi. 
Yuqoridagi bochqichlar asosida masalalarni sistemalashtirilib uchta guruhga
ajratish zaruriyatiga olib keldi. 
Birinchi guruhga olingan bilimlar birinchi qo‘llanilishiga oid masalalar
kiritilib, bunday masalalar chamasi 20 % ni tashkil qiladi. 
Ikkinchi  guruhga  standart  shartlarda  egallangan  va  olingan  bilimlarni
mustahkamlashga oid masalalar kiritildi. Bu guruhdagi masalalar o‘quvchilarda
izlanish  qobiliyatini  shakllantirishga  yo‘nalish  beradigan,  yangi  va  oldin
o‘rganilgan tushunchalar, xossalar va usullar orasidagi bog‘lanishni o‘rnatuvchi
masalalar kiritildi. Bunday masalalar to‘plami chamasi 70 % ni tashkil qiladi. 
Uchinchi guruhga o‘quvchilarda ijodiy faoliyat tajribalarini o‘zlashtirishga
yo‘naltiradigan, nostandart sharoitlardagi bilim va qobiliyatlarni mustaqil yangi
bilimlar  olishga  ko‘chirishga  imkon  beradigan  masalalar  kiritildi.  Bunday
masalalar to‘plami  chamasi 10 % ni tashkil qiladi. 
Matematikaga ixtisoslashgan sinflarda o‘qitish jarayonida o‘quvchilarning
mustaqil fikrlashini rivojlantiruvchi ishlarni tashkil qilish uchun ijodiy faoliyat
jarayonini oldindan belgilab, aniqlaydigan va ushba jarayonning kechishiga olib
keluvchi  asosiy  faktlarni  bilish  muhimdir.  Boshqacha  so‘z  bilan  aytganda
o‘quvchilarning shunday sifatini bilish kerakki, bu sifatlarni rivojlantirish bilan
o‘quvchilarda  shakllangan  rivojlanish  bo‘yicha  ulardagi  ijodiy  mantiqning
rivojlanishida erishilgan yutuqlar aniqlanadi. 
Logotip
Bir sinf o‘quvchilari mustaqil fikrlashining shakllanish darajasi uch bosqichga bo‘linadi: 1. Olingan bilimlarni tavsiya qilingan masalalarni yechishga qo‘llay bilish, yahni tahriflar va tushnchalarni, ularning xossalarini masalalar yechishga to‘g‘ridan-to‘g‘ri qo‘llay olishi (unumsiz (reproduktivniy) qobiliyatlar. 2. Standart shartlarda olingan bilimlarni qo‘llay olishligi, masalalar yechishda yangi tushunchalar va oldin o‘rganilgan tushunchalar orasida masalalar yechish bilan bog‘lanishlar o‘rnata olishligi (unumli (produktivniy) qobiliyat); 3. Ijodiy faoliyat tajribalarini egallaganligi, yangi standart bo‘lmagan sharoitlarda bilim va qobiliyatni mustaqil olingan yangi bilimlarga ko‘chira olishligi. Yuqoridagi bochqichlar asosida masalalarni sistemalashtirilib uchta guruhga ajratish zaruriyatiga olib keldi. Birinchi guruhga olingan bilimlar birinchi qo‘llanilishiga oid masalalar kiritilib, bunday masalalar chamasi 20 % ni tashkil qiladi. Ikkinchi guruhga standart shartlarda egallangan va olingan bilimlarni mustahkamlashga oid masalalar kiritildi. Bu guruhdagi masalalar o‘quvchilarda izlanish qobiliyatini shakllantirishga yo‘nalish beradigan, yangi va oldin o‘rganilgan tushunchalar, xossalar va usullar orasidagi bog‘lanishni o‘rnatuvchi masalalar kiritildi. Bunday masalalar to‘plami chamasi 70 % ni tashkil qiladi. Uchinchi guruhga o‘quvchilarda ijodiy faoliyat tajribalarini o‘zlashtirishga yo‘naltiradigan, nostandart sharoitlardagi bilim va qobiliyatlarni mustaqil yangi bilimlar olishga ko‘chirishga imkon beradigan masalalar kiritildi. Bunday masalalar to‘plami chamasi 10 % ni tashkil qiladi. Matematikaga ixtisoslashgan sinflarda o‘qitish jarayonida o‘quvchilarning mustaqil fikrlashini rivojlantiruvchi ishlarni tashkil qilish uchun ijodiy faoliyat jarayonini oldindan belgilab, aniqlaydigan va ushba jarayonning kechishiga olib keluvchi asosiy faktlarni bilish muhimdir. Boshqacha so‘z bilan aytganda o‘quvchilarning shunday sifatini bilish kerakki, bu sifatlarni rivojlantirish bilan o‘quvchilarda shakllangan rivojlanish bo‘yicha ulardagi ijodiy mantiqning rivojlanishida erishilgan yutuqlar aniqlanadi.
Ijodiy  fikrlashni  rivojlantirish  uchun  shunday  psixologik  elementlarni
(komponentlarni)   hisobga  olish  zarurki,  qaysiki  mustaqil  fikrlashning
muvaffaqiyatli o‘tishi uchun shart-sharoitni ifodalasin. Bunday imkoniyatlar: boy
tasavvur qila olishlik, kuzatuvchanlik, fikrlashning ko‘lami, mantiqiy fikrlashning
rivjlanganligi, yaxshi xotira va boshqalar. 
Matematikaga ixtisoslashgan sinflarda o‘qitishda  o‘quvchilar shaxsining
yuqorida  sanab  o‘tilgan  sifatlarini  shakllantirish  va  rivojlantirishni  o‘zining
maqsadi qilib ko‘yishi mumkin. Biroq amaliyot shuni ko‘rsatmoqdaki, o‘qitish
jarayonida o‘quvchilarda bunday sifatlarni shakllantirish va rivojlantirish yetarli
darajada  emas.  Shu  jumladan  bunday  holat  geometrik  masalalarni  yechish
jarayonida ham sezilib turadi. 
O‘quvchilarning mustaqil  fikrlashini shakllantirish va rivojlantirishning
shunday  faktorlarni  (vositalarni)  topib  amalga  oshirish  kerakki,  o‘quvchilar
shaxsida yangi mustaqil fikrlash ko‘lami kengayadigan bo‘lsin. Bunday faktorlar
(vositalar) quyidagilar bo‘lishi mumkin: 
1. o‘quvchilarda ijodiy jarayonning asosiy komponentlarini rivojlantirish:
tasavvur qila olishlik, kuzatuvchanlik, mantiqiy fikrlash, xotira, turli matematik
o‘yinlar va boshqalar. 
a)qo‘yilgan maqsadga erishish uchun ratsional yo‘llarni topishni, natijalarni
taqqoslash va baholashga o‘rgatish; 
b)yechilgan masalalar orasida mantiqiy bog‘lanishlar o‘rnatish, xulosalar 
chiqarish, umumlashtirshga o‘rgatish. 
2. Masalalar  yechish jarayonida olingan bilimlarni o‘quvchilarni kundalik
hayotiy amaliyotda tarbiyalashda qo‘llash maktab geometriya kursida masalalar
yechish jarayonida yuqorida ko‘rsatilgan o‘quvchilarda ijodiy fikrlash yo‘llarini
amalga  oshirish  uchun  maktabda  (sinfda)  yetarli  imkoniyatlar  ham  yaratilgan
bo‘lishi kerak. 
Shuni qayd qilish kerakki, masalalarni yechishda zaruriy qobiliyatga ega
bo‘lib, tegishli usullarni egallagan bo‘lishligi kerak: 
Masalalar  yechishda  uddaburonlik  bilan  xulosalar  chiqara  olishligi,  paydo
bo‘lgan muammolarni yechishning yo‘llarini topa bilishligi ham zarur. Masalalar
yechishda  o‘quvchilarda  shakllangan  bilimdan  to‘liq  foydalanishga  imkoniyat
Logotip
Ijodiy fikrlashni rivojlantirish uchun shunday psixologik elementlarni (komponentlarni) hisobga olish zarurki, qaysiki mustaqil fikrlashning muvaffaqiyatli o‘tishi uchun shart-sharoitni ifodalasin. Bunday imkoniyatlar: boy tasavvur qila olishlik, kuzatuvchanlik, fikrlashning ko‘lami, mantiqiy fikrlashning rivjlanganligi, yaxshi xotira va boshqalar. Matematikaga ixtisoslashgan sinflarda o‘qitishda o‘quvchilar shaxsining yuqorida sanab o‘tilgan sifatlarini shakllantirish va rivojlantirishni o‘zining maqsadi qilib ko‘yishi mumkin. Biroq amaliyot shuni ko‘rsatmoqdaki, o‘qitish jarayonida o‘quvchilarda bunday sifatlarni shakllantirish va rivojlantirish yetarli darajada emas. Shu jumladan bunday holat geometrik masalalarni yechish jarayonida ham sezilib turadi. O‘quvchilarning mustaqil fikrlashini shakllantirish va rivojlantirishning shunday faktorlarni (vositalarni) topib amalga oshirish kerakki, o‘quvchilar shaxsida yangi mustaqil fikrlash ko‘lami kengayadigan bo‘lsin. Bunday faktorlar (vositalar) quyidagilar bo‘lishi mumkin: 1. o‘quvchilarda ijodiy jarayonning asosiy komponentlarini rivojlantirish: tasavvur qila olishlik, kuzatuvchanlik, mantiqiy fikrlash, xotira, turli matematik o‘yinlar va boshqalar. a)qo‘yilgan maqsadga erishish uchun ratsional yo‘llarni topishni, natijalarni taqqoslash va baholashga o‘rgatish; b)yechilgan masalalar orasida mantiqiy bog‘lanishlar o‘rnatish, xulosalar chiqarish, umumlashtirshga o‘rgatish. 2. Masalalar yechish jarayonida olingan bilimlarni o‘quvchilarni kundalik hayotiy amaliyotda tarbiyalashda qo‘llash maktab geometriya kursida masalalar yechish jarayonida yuqorida ko‘rsatilgan o‘quvchilarda ijodiy fikrlash yo‘llarini amalga oshirish uchun maktabda (sinfda) yetarli imkoniyatlar ham yaratilgan bo‘lishi kerak. Shuni qayd qilish kerakki, masalalarni yechishda zaruriy qobiliyatga ega bo‘lib, tegishli usullarni egallagan bo‘lishligi kerak: Masalalar yechishda uddaburonlik bilan xulosalar chiqara olishligi, paydo bo‘lgan muammolarni yechishning yo‘llarini topa bilishligi ham zarur. Masalalar yechishda o‘quvchilarda shakllangan bilimdan to‘liq foydalanishga imkoniyat
beradigan eng qulay va sodda masalalarni yechishdan ishni boshlash kutilgan
natijalarga olib kelishi mumkin. 
Shuningdek,  bunday  ishlarni  amalga  oshirish  tanlangan  masalalarning
mazmuniga  ularning  turli-tumanligiga,  yechish  usullariga,  qolaversa  darsning
tashkil qilinishiga ham bog‘liq bo‘ladi. 
Maktabda  har  bir  dars  tugallanadigan  maqsadni  o‘zida
mujassamlashtirilgan  bo‘lishi  kerak.  Buning  uchun  geometriya  darsi  yetarli
darajada qoniqarli va muvaffaqiyatli o‘tishligi uchun o‘qituvchi darsning umumiy
ta‘lim, tarbiyaviy va rivojlantiruvchi maqsad va vazifasini uni amalga oshirish
usullarini aniq tushungan va egallagan bo‘lishi kerak. Darsda masalalar yechish
jarayonida har bir o‘quvchi uning mustaqil  fikrlashini  rivojlantirishga imkon
beradigan  matematik  bilimlar  sistemasiga  ega  bo‘lishligi,  maxsus  va  umumiy
o‘quv ko‘nikma va malakalariga, rivojlanganlik va tarbiyalanganlik  darajasiga
erishgan bo‘lishi kerak. 
Darsning har bir maqsadi aniq bo‘lib, bilimda aniq bir sifat o‘zgarishni
ko‘zda  tutgan  bo‘lishi  kerak.  O‘quvchida  masalalar  yechish  uchun  tegishli
ko‘nikma  va  malakalari,  mantiqiy  va  ijodiy  fikrlash  faoliyati,  qolaversa  unda
ahloqiy  tarbiyasi  ham  tugal  shakllangan  bo‘lishi  kerak.  Darsning  mazmuniga
tegishli bo‘lgan materiallar esa o‘quvchilarning aniq masalalarni ijodiy qilinishiga,
ularning mustaqil fikrlashining rivojlanishiga qaratilgan bo‘lishi kerak. O‘qitish
usullari esa o‘qituvchi va o‘quvchilarning birgalikdagi ish faoliyatidan kelib chiqib,
o‘quvchilarni bilim olishga maksimal tartibiga qarab tanlanishi kerak. 
Amaliyot ko‘rsatadiki, quyidagi masalalar hal qilinadigan bo‘lsa, albatta,
o‘quvchilarning  darsdan  tashqari  ijodiy  faoliyatini  shakllantirish  va
rivojlantirishning aniq pedagogik asoslari yaratilgan bo‘ladi: 
1)
Har xil 
qiziqishlar va 
intilishlar, ko‘nikma 
va
 
malakalarni 
shakllantirish o‘quvchilarning fikrlash faoliyatini yanada oshiradi; 
2)
O‘quvchilarni mustaqil masalalar tuzishga o‘rgatish va bunday ishni
tashkil qilish juda muhim; 
3)
O‘quvchilarning xulqi va faoliyatini umumiy ahamiyatga ega bo‘lgan
motivlar bilan shakllantirish va rivojlantirish; 
Logotip
beradigan eng qulay va sodda masalalarni yechishdan ishni boshlash kutilgan natijalarga olib kelishi mumkin. Shuningdek, bunday ishlarni amalga oshirish tanlangan masalalarning mazmuniga ularning turli-tumanligiga, yechish usullariga, qolaversa darsning tashkil qilinishiga ham bog‘liq bo‘ladi. Maktabda har bir dars tugallanadigan maqsadni o‘zida mujassamlashtirilgan bo‘lishi kerak. Buning uchun geometriya darsi yetarli darajada qoniqarli va muvaffaqiyatli o‘tishligi uchun o‘qituvchi darsning umumiy ta‘lim, tarbiyaviy va rivojlantiruvchi maqsad va vazifasini uni amalga oshirish usullarini aniq tushungan va egallagan bo‘lishi kerak. Darsda masalalar yechish jarayonida har bir o‘quvchi uning mustaqil fikrlashini rivojlantirishga imkon beradigan matematik bilimlar sistemasiga ega bo‘lishligi, maxsus va umumiy o‘quv ko‘nikma va malakalariga, rivojlanganlik va tarbiyalanganlik darajasiga erishgan bo‘lishi kerak. Darsning har bir maqsadi aniq bo‘lib, bilimda aniq bir sifat o‘zgarishni ko‘zda tutgan bo‘lishi kerak. O‘quvchida masalalar yechish uchun tegishli ko‘nikma va malakalari, mantiqiy va ijodiy fikrlash faoliyati, qolaversa unda ahloqiy tarbiyasi ham tugal shakllangan bo‘lishi kerak. Darsning mazmuniga tegishli bo‘lgan materiallar esa o‘quvchilarning aniq masalalarni ijodiy qilinishiga, ularning mustaqil fikrlashining rivojlanishiga qaratilgan bo‘lishi kerak. O‘qitish usullari esa o‘qituvchi va o‘quvchilarning birgalikdagi ish faoliyatidan kelib chiqib, o‘quvchilarni bilim olishga maksimal tartibiga qarab tanlanishi kerak. Amaliyot ko‘rsatadiki, quyidagi masalalar hal qilinadigan bo‘lsa, albatta, o‘quvchilarning darsdan tashqari ijodiy faoliyatini shakllantirish va rivojlantirishning aniq pedagogik asoslari yaratilgan bo‘ladi: 1) Har xil qiziqishlar va intilishlar, ko‘nikma va malakalarni shakllantirish o‘quvchilarning fikrlash faoliyatini yanada oshiradi; 2) O‘quvchilarni mustaqil masalalar tuzishga o‘rgatish va bunday ishni tashkil qilish juda muhim; 3) O‘quvchilarning xulqi va faoliyatini umumiy ahamiyatga ega bo‘lgan motivlar bilan shakllantirish va rivojlantirish;