JADIDCHILIK HARAKATINING IJTIMOIY-IQTISODIY MOHIYATI VA JADIDLAR TAFAKKURI

Yuklangan vaqt

2024-04-27

Yuklab olishlar soni

3

Sahifalar soni

9

Faytl hajmi

31,5 KB


Ilmiybaza.uz 
 
 
 
 
 
JADIDCHILIK HARAKATINING IJTIMOIY-IQTISODIY MOHIYATI VA 
JADIDLAR TAFAKKURI 
 
 
 
XIX asr oxiri- XX asrning boshlarida siyosiy, madaniy, iqtisodiy jixatdan 
inqiroz xolatiga tushib qolgan muslamlaka tufayli rivojlanish past darajada bo’lgan 
o’lkada Turkiston ziyolilari chor Rossiyasining mustamlakachilik zulmidan 
qutulish, o’z milliy davlatchiligini tuzish, iqtisodiy va madaniy taraqqiyotga yo’l 
ochish, xalqqa ziyo tarqatish choralarini ko’rdi. Bu borada jadidchilik xarakati katta 
rol o’ynadi. Jadidchilik rus mustamlakachiligiga qarshi milliy demokratik xarakat 
bo’lib, u o’sha davr Turkistondagi qoloq iqtisodiy, ijtimoiy va madaniy sharoitda 
yashayotgan xalqlarni ma’rifatlashtirish, jamiyat xayotida ijtimoiy va madaniy 
isloxotlar o’tkazish, pirovardida milliy mustaqillik g’oyalarini xayotga tadbiq etish 
maqsadini o’z oldiga qo’ygan edi. Turkistonda jadidchilik g’oyalari XIX asrning 90-
yillaridan yoyila boshladi. Bu xarakat XX asrning 30-yillari oxirlarigacha o’lka 
ijtimoiy-siyosiy xayotida muxim rol o’ynadi. Bugungi kunda respublikamiz tarixchi 
olimlari jadidchilik xarakatida quyidagi uchta bosqichni farqlashmoqda: 1) XIX asr 
oxirlaridan 1915 yilgacha-ma’rifatchilik; 2) 1915 yildan – 1918 yil fevraligacha-
muxtoriyatchilik; 3) 1918 yil fevralidan - 20-yillar oxirlarigacha mustabid sovetlar 
davridagi faoliyati. Jadidchilik Rossiyaga qaram bo’lgan musulmon xalqlari orasida 
dastlab Qrimda XIX asrning 80-yillarida paydo bo’ldi. Uning asoschisi diniy-
dunyoviy ilmlarni chuqur egallagan Ismoilbek Gasprali (1851-1914) bo’ldi. 
Ismoilbek 1884 yilda jadid maktabi tashkil etib, 40 kunda 12 bolaning savodini 
Ilmiybaza.uz JADIDCHILIK HARAKATINING IJTIMOIY-IQTISODIY MOHIYATI VA JADIDLAR TAFAKKURI XIX asr oxiri- XX asrning boshlarida siyosiy, madaniy, iqtisodiy jixatdan inqiroz xolatiga tushib qolgan muslamlaka tufayli rivojlanish past darajada bo’lgan o’lkada Turkiston ziyolilari chor Rossiyasining mustamlakachilik zulmidan qutulish, o’z milliy davlatchiligini tuzish, iqtisodiy va madaniy taraqqiyotga yo’l ochish, xalqqa ziyo tarqatish choralarini ko’rdi. Bu borada jadidchilik xarakati katta rol o’ynadi. Jadidchilik rus mustamlakachiligiga qarshi milliy demokratik xarakat bo’lib, u o’sha davr Turkistondagi qoloq iqtisodiy, ijtimoiy va madaniy sharoitda yashayotgan xalqlarni ma’rifatlashtirish, jamiyat xayotida ijtimoiy va madaniy isloxotlar o’tkazish, pirovardida milliy mustaqillik g’oyalarini xayotga tadbiq etish maqsadini o’z oldiga qo’ygan edi. Turkistonda jadidchilik g’oyalari XIX asrning 90- yillaridan yoyila boshladi. Bu xarakat XX asrning 30-yillari oxirlarigacha o’lka ijtimoiy-siyosiy xayotida muxim rol o’ynadi. Bugungi kunda respublikamiz tarixchi olimlari jadidchilik xarakatida quyidagi uchta bosqichni farqlashmoqda: 1) XIX asr oxirlaridan 1915 yilgacha-ma’rifatchilik; 2) 1915 yildan – 1918 yil fevraligacha- muxtoriyatchilik; 3) 1918 yil fevralidan - 20-yillar oxirlarigacha mustabid sovetlar davridagi faoliyati. Jadidchilik Rossiyaga qaram bo’lgan musulmon xalqlari orasida dastlab Qrimda XIX asrning 80-yillarida paydo bo’ldi. Uning asoschisi diniy- dunyoviy ilmlarni chuqur egallagan Ismoilbek Gasprali (1851-1914) bo’ldi. Ismoilbek 1884 yilda jadid maktabi tashkil etib, 40 kunda 12 bolaning savodini Ilmiybaza.uz 
chiqaradi. Uning o’qitish usuli «usuli savtiya», ya’ni «yangi usul» nomi bilan 
shuxrat qozondi. «Jadid» arabcha so’z bo’lib, «yangi» degan ma’noni bildiradi. 
Ismoilbek g’oyalarini qabul qilgan yangilik tarafdorlari «jadidlar», uning g’oyalari 
esa «jadidchilik» nomini oldi. Ismoilbek Gasprali darslik yaratadi, o’zining 
«Tarjimon» (1883-1914) gazetasini tashkil etib, jadidchilikni turkiy xalqlar orasida 
keng targ’ib qiladi. Bu gazeta Toshkent va boshqa shaxarlarga xam tez yoyiladi. 
I. Gasprali 1893 yilda Toshkent, Samarqand va Buxoroda bo’ldi. Buxoroda amir 
Abdulaxadni jadid maktabi ochishga ko’ndiradi. Bu maktabga «Muzaffariya» nomi 
beriladi. 1898 yilda To’qmoqda (Qirg’iziston) xam shunday maktab ochildi. 1899 
yilda Andijonda SHamsuddin domla, 1901 yilda Qo’qonda Saloxiddin domla, 
Toshkentda Munavvarqori Abdurashidxonov va Samarqandda Abduqodir 
SHakuriylar birinchi bo’lib jadid maktablarini ochadilar. Jadidchilik xarakatining 
yirik namoyandalari jadid maktablari uchun darsliklar xam yaratganlar. Xususan, 
Saidrasul Aziziyning «Ustozi avval» (1903), Munavvarqorining «Adibi avval» 
(1907), Abdulla Avloniyning «Birinchi muallim», «Ikkinchi muallim» (1912) 
darsliklari aloxida e’tiborga molikdir. Jadidlarning xalq ma’rifati uchun kurash 
dasturi uch asosiy yo’nalishdan iborat bo’lgan: 
1.YAngi usul maktablari tarmog’ini kengaytirish. 
2.Umidli, iqtidorli yoshlarni chet elga o’qishga yuborish. 
3.Turli ma’rifiy jamiyatlar tuzish xamda ziyolilarning kuchli firqasini tashkil etishga 
qaratilgan gazetalarni chop etish. 
SHu dasturni amalga oshirish borasida Maxmudxo’ja Bexbudiy, Abdurauf Fitrat, 
Munavvarqori Abdurashidxonov, Ubaydullaxo’ja Asadullaxo’jayev, Abdulla 
Avloniy, Abdulxamid CHo’lpon va boshqa ziyolilar jonbozlik ko’rsatishdi. 
YAngicha o’qitish musulmon bolalariga qisqa vaqt ichida dunyoviy, diniy ta’lim 
berish dasturi asosida olib borildi. Bu dasturga ko’ra maktablarda o’qitish tizimi ikki 
bosqichdan iborat bo’lgan. Birinchi bosqich ibtidoiy qism deb atalib, uning taxsil 
muddati 4 yil bo’lgan. Birinchi bosqichni tugatgan shogird eski maktabda 10 yil 
o’qigandan ko’ra yaxshiroq savod chiqargan. Ikkinchi bosqichni muvaffaqiyatli 
Ilmiybaza.uz chiqaradi. Uning o’qitish usuli «usuli savtiya», ya’ni «yangi usul» nomi bilan shuxrat qozondi. «Jadid» arabcha so’z bo’lib, «yangi» degan ma’noni bildiradi. Ismoilbek g’oyalarini qabul qilgan yangilik tarafdorlari «jadidlar», uning g’oyalari esa «jadidchilik» nomini oldi. Ismoilbek Gasprali darslik yaratadi, o’zining «Tarjimon» (1883-1914) gazetasini tashkil etib, jadidchilikni turkiy xalqlar orasida keng targ’ib qiladi. Bu gazeta Toshkent va boshqa shaxarlarga xam tez yoyiladi. I. Gasprali 1893 yilda Toshkent, Samarqand va Buxoroda bo’ldi. Buxoroda amir Abdulaxadni jadid maktabi ochishga ko’ndiradi. Bu maktabga «Muzaffariya» nomi beriladi. 1898 yilda To’qmoqda (Qirg’iziston) xam shunday maktab ochildi. 1899 yilda Andijonda SHamsuddin domla, 1901 yilda Qo’qonda Saloxiddin domla, Toshkentda Munavvarqori Abdurashidxonov va Samarqandda Abduqodir SHakuriylar birinchi bo’lib jadid maktablarini ochadilar. Jadidchilik xarakatining yirik namoyandalari jadid maktablari uchun darsliklar xam yaratganlar. Xususan, Saidrasul Aziziyning «Ustozi avval» (1903), Munavvarqorining «Adibi avval» (1907), Abdulla Avloniyning «Birinchi muallim», «Ikkinchi muallim» (1912) darsliklari aloxida e’tiborga molikdir. Jadidlarning xalq ma’rifati uchun kurash dasturi uch asosiy yo’nalishdan iborat bo’lgan: 1.YAngi usul maktablari tarmog’ini kengaytirish. 2.Umidli, iqtidorli yoshlarni chet elga o’qishga yuborish. 3.Turli ma’rifiy jamiyatlar tuzish xamda ziyolilarning kuchli firqasini tashkil etishga qaratilgan gazetalarni chop etish. SHu dasturni amalga oshirish borasida Maxmudxo’ja Bexbudiy, Abdurauf Fitrat, Munavvarqori Abdurashidxonov, Ubaydullaxo’ja Asadullaxo’jayev, Abdulla Avloniy, Abdulxamid CHo’lpon va boshqa ziyolilar jonbozlik ko’rsatishdi. YAngicha o’qitish musulmon bolalariga qisqa vaqt ichida dunyoviy, diniy ta’lim berish dasturi asosida olib borildi. Bu dasturga ko’ra maktablarda o’qitish tizimi ikki bosqichdan iborat bo’lgan. Birinchi bosqich ibtidoiy qism deb atalib, uning taxsil muddati 4 yil bo’lgan. Birinchi bosqichni tugatgan shogird eski maktabda 10 yil o’qigandan ko’ra yaxshiroq savod chiqargan. Ikkinchi bosqichni muvaffaqiyatli Ilmiybaza.uz 
tugatgan shogird arabcha, forscha, turkiy tilda bemalol so’zlashib, ruschada erkin 
gaplasha olar edilar. 
Jadidlarning xalqaro aloqalari juda keng qamrovli bo’lgan. Ular Rossiya, Turkiya, 
Misr va boshqa mamlakatlardagi jadidchilik oqimlari dasturlaridan xabardor 
bo’lganlar, o’zaro safarlar, muloqotlar orqali tajriba almashganlar. 1905-1906 yilgi 
Rossiyadagi inqilobiy xarakatlar Turkistonga xam o’z ta’sirini ko’rsatdi. Faol 
kuchlar jipslasha boshladilar va jadidlar ma’rifatchilik faoliyatini jadallashtirdilar. 
Bu faqatgina maktablarda emas, balki jonli matbuotchilik faoliyati, jumladan, 
ro’znomalarning ko’plab vujudga kelishida xam ko’rindi. CHunonchi, 1906 yilda 
Ismoil 
Obidovning 
muxarrirligida 
«Taraqqiy», 
shu 
yili 
Munavvarqori 
muxarrirligida «Xurshid», 1907-1908 yillarda Abdulla Avloniy muxarrirligida 
«SHuxrat», Axmadjon Bektemirov muxarrirligida «Osiyo» ro’znomalari chop 
etildi. 
Lekin tez orada chor ma’muriyati ashaddiy shovinist N.P. Ostroumov 
bildirishnomasiga asoslanib, bu ro’znomalarni man etdi.Ma’rifatchilikning yangi 
to’lqinida 1913-1915 yillarda «Samarqand», «Sadoi Turkiston», «Sadoi Farg’ona», 
«Buxoroi sharif», «Turon», 1917 yilda esa «El bayrog’i», «Kengash», «Xurriyat», 
«Ulug’ Turkiston» gazetalari, «Oyina» jurnali kabi ommaviy axborot vositalari xam 
paydo bo’ldi. 
Jadidchilik Stolipin reaksiyasidan so’ng yashirin tusga o’tdi. CHunonchi, Toshkent 
politsiyasi maxkamasiga yetkazishicha, maxfiy guruxlardan birini o’qituvchi 
Axmadjonov boshqargan va u, asosan, milliy ziyolilar xamda o’quvchi yoshlar 
vakillaridan tarkib topgan. Qo’qondagi maxfiy gurux 50 kishidan iborat bo’lgan. 
Andijondagi jadidlarning yashirin tashkiloti «Taraqqiyparvar» deb atalib, maxfiy 
ishlar bo’yicha politsiya bo’limining ma’lumotlariga qaraganda, uning raxbarlaridan 
biri Ubaydulla Xo’jayev bo’lgan. SHuningdek, podsho ayg’oqchilari 1909-1916 
yillar davomida mudarris va maktab o’qituvchilarining o’lkani boshqarishda 
isloxotlar o’tkazish kerakligi xaqida targ’ibotlar olib borayotganliklarini bir necha 
marotaba xukumatga yetkazganlar.Rossiya Fevral demokratik inqilobi arafasida 
Turkiston jadidchiligi yetuk siyosiy xarakatga aylandi. Agar Birinchi Jaxon 
Ilmiybaza.uz tugatgan shogird arabcha, forscha, turkiy tilda bemalol so’zlashib, ruschada erkin gaplasha olar edilar. Jadidlarning xalqaro aloqalari juda keng qamrovli bo’lgan. Ular Rossiya, Turkiya, Misr va boshqa mamlakatlardagi jadidchilik oqimlari dasturlaridan xabardor bo’lganlar, o’zaro safarlar, muloqotlar orqali tajriba almashganlar. 1905-1906 yilgi Rossiyadagi inqilobiy xarakatlar Turkistonga xam o’z ta’sirini ko’rsatdi. Faol kuchlar jipslasha boshladilar va jadidlar ma’rifatchilik faoliyatini jadallashtirdilar. Bu faqatgina maktablarda emas, balki jonli matbuotchilik faoliyati, jumladan, ro’znomalarning ko’plab vujudga kelishida xam ko’rindi. CHunonchi, 1906 yilda Ismoil Obidovning muxarrirligida «Taraqqiy», shu yili Munavvarqori muxarrirligida «Xurshid», 1907-1908 yillarda Abdulla Avloniy muxarrirligida «SHuxrat», Axmadjon Bektemirov muxarrirligida «Osiyo» ro’znomalari chop etildi. Lekin tez orada chor ma’muriyati ashaddiy shovinist N.P. Ostroumov bildirishnomasiga asoslanib, bu ro’znomalarni man etdi.Ma’rifatchilikning yangi to’lqinida 1913-1915 yillarda «Samarqand», «Sadoi Turkiston», «Sadoi Farg’ona», «Buxoroi sharif», «Turon», 1917 yilda esa «El bayrog’i», «Kengash», «Xurriyat», «Ulug’ Turkiston» gazetalari, «Oyina» jurnali kabi ommaviy axborot vositalari xam paydo bo’ldi. Jadidchilik Stolipin reaksiyasidan so’ng yashirin tusga o’tdi. CHunonchi, Toshkent politsiyasi maxkamasiga yetkazishicha, maxfiy guruxlardan birini o’qituvchi Axmadjonov boshqargan va u, asosan, milliy ziyolilar xamda o’quvchi yoshlar vakillaridan tarkib topgan. Qo’qondagi maxfiy gurux 50 kishidan iborat bo’lgan. Andijondagi jadidlarning yashirin tashkiloti «Taraqqiyparvar» deb atalib, maxfiy ishlar bo’yicha politsiya bo’limining ma’lumotlariga qaraganda, uning raxbarlaridan biri Ubaydulla Xo’jayev bo’lgan. SHuningdek, podsho ayg’oqchilari 1909-1916 yillar davomida mudarris va maktab o’qituvchilarining o’lkani boshqarishda isloxotlar o’tkazish kerakligi xaqida targ’ibotlar olib borayotganliklarini bir necha marotaba xukumatga yetkazganlar.Rossiya Fevral demokratik inqilobi arafasida Turkiston jadidchiligi yetuk siyosiy xarakatga aylandi. Agar Birinchi Jaxon Ilmiybaza.uz 
urushidan keyin jadidlar parlamentar monarxiya uchun kurashgan bo’lsalar, Fevral 
inqilobidan keyin Turkiston jadidlarining «taraqqiyparvarlar» oqimini tashkil qilgan 
radikal qismi ancha keng qamrovli, bir qator siyosiy talablarni ilgari surdi. Ular 
qatoriga maxalliy axoli xuquqlarini kengaytirish tomon o’lkani boshqarish 
yuzasidan asosli isloxotlar o’tkazish, o’lkaga Davlat Dumasidan axoli soniga qarab 
o’rin berish, asosiy demokratik erkinliklar, avvalo, milliy matbuot erkinligini 
ta’minlash, chorizmni konstitutsion tuzum bilan almashtirish kabilar kiradi. 
Rossiyadagi Fevral demokratik inqilobi Rossiyada yangi davlat tuzumi 
o’rnatilgandan so’ng federativ davlat shaklida muxtoriyat olishga umid bog’lagan 
jadidlarni ruxlantirib yubordi. Ayni paytda, milliy siyosiy partiyalar va tashkilotlar, 
jumladan, jadidlar tomonidan «SHo’roi Islomiya», «Ittifoqi muslimin», «Turon» 
kabi bir qator tashkilotlar tuzildi. Bu paytga kelganda jadidlar tub yerli axoli ijtimoiy 
tarkibining turli qatlamlarini o’z ortlaridan ergashtira oldilar, ular ongida 
musulmonlar birligini mustaxkamlash, jipslashtirish xissini uyg’otdilar. Ammo ular 
tez kunlarda tushundilarki, Rossiyadagi Muvaqqat xukumat va uning Turkiston 
Qo’mitasi xam o’lkada avvalgidek mustamlakachilik siyosatini davom ettirish 
yo’lini tutmoqda. CHunonchi, bu siyosat Ta’sis majlisini chaqirishga tayyorgarlikda 
yaqqol namoyon bo’ldi. SHu vaqtdan jadidlar uchun mustaqillik va muxtoriyat yo 
xayot, yo mamot muammosiga aylandi va jadal siyosiy janglar boshlandi. Ular 
xukumatning mustamlakachilik siyosatini qattiq tanqid ostiga oldilar va 
Turkistonning Rossiya Demokratik Federativ Respublikasi tarkibida milliy-xududiy 
muxtoriyat olish uchun astoydil xarakat qilishga kirishdilar. Jadidlarning dasturiy 
xujjatlarida diqqat-e’tibor milliy-xududiy muxtoriyatning asosiy tamoyillarini 
amalga oshirish mexanizmlari-Turkiston Federativ Respublikasi imkoniyatlariga 
taalluqli bo’lgan masalalar bo’yicha, qonunlar chiqarishni amalga oshirish uchun 
chaqirilgan mustaqil vakolatli o’lka xokimiyatining oliy organlari, boshqaruvi va 
sudi mexanizmlarini ishlab chiqish, o’z davlat tuzilishini barpo etishga qaratildi. 
Boshqaruvning poydevori sifatida respublika shakli tanlab olindi. Demokratik 
xuquq va erkinliklar berilgan va konstitutsion jixatdan kafolatlanishi lozim bo’lgan 
demokratik jamiyatni shakllantirish-ustuvor maqsad qilib belgilandi. Turkiston 
Ilmiybaza.uz urushidan keyin jadidlar parlamentar monarxiya uchun kurashgan bo’lsalar, Fevral inqilobidan keyin Turkiston jadidlarining «taraqqiyparvarlar» oqimini tashkil qilgan radikal qismi ancha keng qamrovli, bir qator siyosiy talablarni ilgari surdi. Ular qatoriga maxalliy axoli xuquqlarini kengaytirish tomon o’lkani boshqarish yuzasidan asosli isloxotlar o’tkazish, o’lkaga Davlat Dumasidan axoli soniga qarab o’rin berish, asosiy demokratik erkinliklar, avvalo, milliy matbuot erkinligini ta’minlash, chorizmni konstitutsion tuzum bilan almashtirish kabilar kiradi. Rossiyadagi Fevral demokratik inqilobi Rossiyada yangi davlat tuzumi o’rnatilgandan so’ng federativ davlat shaklida muxtoriyat olishga umid bog’lagan jadidlarni ruxlantirib yubordi. Ayni paytda, milliy siyosiy partiyalar va tashkilotlar, jumladan, jadidlar tomonidan «SHo’roi Islomiya», «Ittifoqi muslimin», «Turon» kabi bir qator tashkilotlar tuzildi. Bu paytga kelganda jadidlar tub yerli axoli ijtimoiy tarkibining turli qatlamlarini o’z ortlaridan ergashtira oldilar, ular ongida musulmonlar birligini mustaxkamlash, jipslashtirish xissini uyg’otdilar. Ammo ular tez kunlarda tushundilarki, Rossiyadagi Muvaqqat xukumat va uning Turkiston Qo’mitasi xam o’lkada avvalgidek mustamlakachilik siyosatini davom ettirish yo’lini tutmoqda. CHunonchi, bu siyosat Ta’sis majlisini chaqirishga tayyorgarlikda yaqqol namoyon bo’ldi. SHu vaqtdan jadidlar uchun mustaqillik va muxtoriyat yo xayot, yo mamot muammosiga aylandi va jadal siyosiy janglar boshlandi. Ular xukumatning mustamlakachilik siyosatini qattiq tanqid ostiga oldilar va Turkistonning Rossiya Demokratik Federativ Respublikasi tarkibida milliy-xududiy muxtoriyat olish uchun astoydil xarakat qilishga kirishdilar. Jadidlarning dasturiy xujjatlarida diqqat-e’tibor milliy-xududiy muxtoriyatning asosiy tamoyillarini amalga oshirish mexanizmlari-Turkiston Federativ Respublikasi imkoniyatlariga taalluqli bo’lgan masalalar bo’yicha, qonunlar chiqarishni amalga oshirish uchun chaqirilgan mustaqil vakolatli o’lka xokimiyatining oliy organlari, boshqaruvi va sudi mexanizmlarini ishlab chiqish, o’z davlat tuzilishini barpo etishga qaratildi. Boshqaruvning poydevori sifatida respublika shakli tanlab olindi. Demokratik xuquq va erkinliklar berilgan va konstitutsion jixatdan kafolatlanishi lozim bo’lgan demokratik jamiyatni shakllantirish-ustuvor maqsad qilib belgilandi. Turkiston Ilmiybaza.uz 
jadidlari davlat mustaqilligi xaqidagi o’z g’oyalarini xayotga tatbiq etishni 
mamlakatdagi turli ijtimoiy kuchlar o’rtasida tinchlik va kelishuvchilik, demokratik 
asosda shakllantirilgan Rossiya Ta’sis majlisini chaqirish bilan bog’langanliklari 
xam diqqatga sazovor. 1917 yil iyulda «SHo’roi islomiya»dan «SHo’roi Ulamo» 
tashkiloti ajralib chiqdi. Ammo Ta’sis majlisida o’rin olish masalasining 
muximligini anglash, bu ikki oqimning keyinchalik qo’shilishiga va «Turk Adami 
markaziyati» nomi bilan ataluvchi yagona Turkiston Federalistlari partiyasining 
tashkil etilishiga olib keldi. 
Biroq Turkistondagi oktyabr voqealari va bolsheviklarning zo’ravonlik bilan 
xokimiyatni egallashi ularga o’z maqsadlarini oxirigacha amalga oshirishlariga 
imkon bermadi. SHunga qaramay, ular Petrogradda tuzilgan Lenin boshchiligidagi 
bolsheviklar xokimiyatining «Rossiya xalqlari Deklaratsiyasi» (1917 yil 2 noyabr), 
«Rossiya va sharqning barcha musulmon mexnatkashlariga» Murojaatnoma (1917 
yil 20 noyabr), xujjatlarda ko’rsatilgan millatlarning o’z taqdirini o’zi belgilashi 
to’g’risidagi xuquqlardan foydalanib, Turkiston muxtoriyati xukumatini e’lon 
qildilar. Uch oygina yashagan bu muxtor respublika tugatilishi oqibatida jadidlar 
ta’qibga uchradilar. Munavvarqori Abdurashidxonovning guvoxlik berishicha, 
«Ittixodi taraqqiy» (1917-1920), «Milliy ittixod» (1920-1925), «Milliy istiqlol» 
(1925-1929) va «Turkiston Milliy Birligi» (1921-1923) (raisi Axmad Zakiy Validiy) 
maxfiy tashkilotlari o’lkada xokimiyatni qo’lga olish maqsadida faoliyat 
yuritgan.Sovet davrida jadidlardan chiqqan milliy ziyolilar sovet organlarida 
faoliyat ko’rsatdilar va o’z faoliyatlari bilan xalq ta’limi san’atini rivojlantirishga 
ma’rifiy ishlarni taraqqiy ettirishga xarakat qildilar. Jadidlarning ayrim qismi 
mustabid tuzumning siyosatiga ko’nikmay xorijga o’tib ketdilar, muayyan qismi esa 
istiqlolchilar xarakatiga qo’shilib ketdilar. Istiqlolchilik xarakatiga g’oyaviy 
raxnamolik qilish, ayniqsa, sovet organlarida ishlab, milliy mustaqillik g’oyalarini 
targ’ib qilishdagi sa’y-xarakatlari jadidlarning sovetlar tomonidan 1929, 1937-1938 
yillarda ommaviy qirg’in qilinishiga olib keldi. 
Buxoro amirligi va Xiva xonligida jadidchilik xarakati Turkistondagi kabi XIX asr 
oxiri-XX asr boshlarida shakllangan bo’lsa xam bu xududlardagi tarixiy sharoit 
Ilmiybaza.uz jadidlari davlat mustaqilligi xaqidagi o’z g’oyalarini xayotga tatbiq etishni mamlakatdagi turli ijtimoiy kuchlar o’rtasida tinchlik va kelishuvchilik, demokratik asosda shakllantirilgan Rossiya Ta’sis majlisini chaqirish bilan bog’langanliklari xam diqqatga sazovor. 1917 yil iyulda «SHo’roi islomiya»dan «SHo’roi Ulamo» tashkiloti ajralib chiqdi. Ammo Ta’sis majlisida o’rin olish masalasining muximligini anglash, bu ikki oqimning keyinchalik qo’shilishiga va «Turk Adami markaziyati» nomi bilan ataluvchi yagona Turkiston Federalistlari partiyasining tashkil etilishiga olib keldi. Biroq Turkistondagi oktyabr voqealari va bolsheviklarning zo’ravonlik bilan xokimiyatni egallashi ularga o’z maqsadlarini oxirigacha amalga oshirishlariga imkon bermadi. SHunga qaramay, ular Petrogradda tuzilgan Lenin boshchiligidagi bolsheviklar xokimiyatining «Rossiya xalqlari Deklaratsiyasi» (1917 yil 2 noyabr), «Rossiya va sharqning barcha musulmon mexnatkashlariga» Murojaatnoma (1917 yil 20 noyabr), xujjatlarda ko’rsatilgan millatlarning o’z taqdirini o’zi belgilashi to’g’risidagi xuquqlardan foydalanib, Turkiston muxtoriyati xukumatini e’lon qildilar. Uch oygina yashagan bu muxtor respublika tugatilishi oqibatida jadidlar ta’qibga uchradilar. Munavvarqori Abdurashidxonovning guvoxlik berishicha, «Ittixodi taraqqiy» (1917-1920), «Milliy ittixod» (1920-1925), «Milliy istiqlol» (1925-1929) va «Turkiston Milliy Birligi» (1921-1923) (raisi Axmad Zakiy Validiy) maxfiy tashkilotlari o’lkada xokimiyatni qo’lga olish maqsadida faoliyat yuritgan.Sovet davrida jadidlardan chiqqan milliy ziyolilar sovet organlarida faoliyat ko’rsatdilar va o’z faoliyatlari bilan xalq ta’limi san’atini rivojlantirishga ma’rifiy ishlarni taraqqiy ettirishga xarakat qildilar. Jadidlarning ayrim qismi mustabid tuzumning siyosatiga ko’nikmay xorijga o’tib ketdilar, muayyan qismi esa istiqlolchilar xarakatiga qo’shilib ketdilar. Istiqlolchilik xarakatiga g’oyaviy raxnamolik qilish, ayniqsa, sovet organlarida ishlab, milliy mustaqillik g’oyalarini targ’ib qilishdagi sa’y-xarakatlari jadidlarning sovetlar tomonidan 1929, 1937-1938 yillarda ommaviy qirg’in qilinishiga olib keldi. Buxoro amirligi va Xiva xonligida jadidchilik xarakati Turkistondagi kabi XIX asr oxiri-XX asr boshlarida shakllangan bo’lsa xam bu xududlardagi tarixiy sharoit Ilmiybaza.uz 
undagi jadidchilik xarakatiga xam o’ziga xos xususiyatlar baxsh etdi. Buxoro va 
Xiva jadidlari dastlab amir va xon xukmronligini cheklash, mavjud tuzum sharoitida 
isloxotlar o’tkazib, jamiyat taraqqiyoti va milliy mustaqillikni qo’lga kiritishni 
maqsad qilib qo’ygan bo’lsalar, keyinchalik xon va amir yakka xukmronligi xar 
qanday taraqqiyotga to’siq ekanligini tushunib yetdilar. CHunki 1917 yilda Xivada 
Asfandiyorxon ruxsati bilan tuzilgan yosh xivaliklardan iborat majlis va nozirlar 
kengashi, ularning taqiqlanishi va Junaidxon davridagi yosh xivaliklarning qattiq 
ta’qib qilinishi; Buxoro amiri Said Olimxonning o’zi qabul qilgan isloxotlar 
o’tkazish xaqidagi farmonini bekor qilishi va 1918-1920 yillarda yosh 
buxoroliklarning quvg’inga uchrashi shunga olib kelgan. Buxoro va Xorazm Xalq 
Respublikalarida jadidlar xukumat organlarida raxbar lavozimlarida ishlab 
mamlakatni taraqqiy qildirish va mustaqillikni saqlab qolishga intildilar (1920-
1924). Biroq sovet rejimi avval Buxoro va Xorazm davlatlari mavjudligiga chek 
quygan bo’lsa, keyinchalik barcha jadid namoyondalarini jismonan maxv qildi. 
Umuman olganda, asr boshida yuzaga kelgan jadidchilik xarakati Turkiston 
xalqlarining milliy ozodlik, mustaqillik uchun dastlab chor Rossiyasi, so’ngra sovet 
mustamlakachiligiga qarshi kurashda muxim o’rin tutadi. 
XIX asr oxiri XX asrning boshlarida siyosiy, madaniy, iqtisodiy jihatdan inqiroz 
holatiga tushib qolgan mustamlaka tufayli rivojlanish past darajada bo’lgan o’lkada 
Turkiston ziyolilari chor Rossiyaning mustamlakachilik zulmidan qutilish o’z milliy 
davlatchiligini tuzish, iqtisodiy va ma’naviy taraqqiyotga yo’l ochish, halqqa ziyo 
tarqatish choralarini ko’radilar. Bu borada jadidchilik harakati katta rol o’ynadi. 
Turkistonda jadidchilik G’oyalari XIX asrning 90-yillaridan yoyila boshlagan. Bu 
harakat XX asrning 30-yillari oxirigacha o’lka ijtimoiy, siyosiy hayotida muhim rol 
o’ynadi. Hozirgi kunda respublikamiz tarixchi olimlari jadidchilik harakatida 
quyidagi uchta bosqichni farqlashmoqda: 
XX asr oxirlaridan 1915 yilgacha-ma’rifatchilik; 
1915 yildan 1918 yil fevraligacha-muxtoriyatchilik; 
1918 yil fevralidan 20 yillar oxirlarigacha mustabid sovetlar davridagi faoliyatidir. 
 
Ilmiybaza.uz undagi jadidchilik xarakatiga xam o’ziga xos xususiyatlar baxsh etdi. Buxoro va Xiva jadidlari dastlab amir va xon xukmronligini cheklash, mavjud tuzum sharoitida isloxotlar o’tkazib, jamiyat taraqqiyoti va milliy mustaqillikni qo’lga kiritishni maqsad qilib qo’ygan bo’lsalar, keyinchalik xon va amir yakka xukmronligi xar qanday taraqqiyotga to’siq ekanligini tushunib yetdilar. CHunki 1917 yilda Xivada Asfandiyorxon ruxsati bilan tuzilgan yosh xivaliklardan iborat majlis va nozirlar kengashi, ularning taqiqlanishi va Junaidxon davridagi yosh xivaliklarning qattiq ta’qib qilinishi; Buxoro amiri Said Olimxonning o’zi qabul qilgan isloxotlar o’tkazish xaqidagi farmonini bekor qilishi va 1918-1920 yillarda yosh buxoroliklarning quvg’inga uchrashi shunga olib kelgan. Buxoro va Xorazm Xalq Respublikalarida jadidlar xukumat organlarida raxbar lavozimlarida ishlab mamlakatni taraqqiy qildirish va mustaqillikni saqlab qolishga intildilar (1920- 1924). Biroq sovet rejimi avval Buxoro va Xorazm davlatlari mavjudligiga chek quygan bo’lsa, keyinchalik barcha jadid namoyondalarini jismonan maxv qildi. Umuman olganda, asr boshida yuzaga kelgan jadidchilik xarakati Turkiston xalqlarining milliy ozodlik, mustaqillik uchun dastlab chor Rossiyasi, so’ngra sovet mustamlakachiligiga qarshi kurashda muxim o’rin tutadi. XIX asr oxiri XX asrning boshlarida siyosiy, madaniy, iqtisodiy jihatdan inqiroz holatiga tushib qolgan mustamlaka tufayli rivojlanish past darajada bo’lgan o’lkada Turkiston ziyolilari chor Rossiyaning mustamlakachilik zulmidan qutilish o’z milliy davlatchiligini tuzish, iqtisodiy va ma’naviy taraqqiyotga yo’l ochish, halqqa ziyo tarqatish choralarini ko’radilar. Bu borada jadidchilik harakati katta rol o’ynadi. Turkistonda jadidchilik G’oyalari XIX asrning 90-yillaridan yoyila boshlagan. Bu harakat XX asrning 30-yillari oxirigacha o’lka ijtimoiy, siyosiy hayotida muhim rol o’ynadi. Hozirgi kunda respublikamiz tarixchi olimlari jadidchilik harakatida quyidagi uchta bosqichni farqlashmoqda: XX asr oxirlaridan 1915 yilgacha-ma’rifatchilik; 1915 yildan 1918 yil fevraligacha-muxtoriyatchilik; 1918 yil fevralidan 20 yillar oxirlarigacha mustabid sovetlar davridagi faoliyatidir. Ilmiybaza.uz 
Jadidchilik Rossiyaga qaram bo’lgan musulmon halqlari orasida dastlab Qrimda 
XIX asrning 80-yillarida paydo bo’ldi. Uning asoschisi diniy dunyoviy ilmlarni 
chuqur egallagan. Ismoilbek Gaspirali (1851-1914) bo’ldi. Ismoilbek 1884 yilda 
jadid maktabi tashkil etib, 40 kunda 12 ta bolaning savodini chiqardi. Uning o’qitish 
usuli «usuli savtiya», ya’ni «yangi usul» nomi bilan shuhrat qozondi. «Jadid» 
arabcha so’z bo’lib, «yangi»degan ma’noni bildiradi.Ismoilbek G’oyalari 
yangilanish,yangi zamonaviy maktab, matbaa, milliy taraqqiyot usullari, yo’llari 
tarafdorlari «jadidlar», uning G’oyalari esa «jadidchilik» nomini oldi. Jadidchilik 
XIX asrning birinchi choragida turkiy musulmon o’lkalarida (Qrim, Kavkaz, 
Volgabo’yi-BulG’or va Janubiy ¤rol havzasi, Turkiston) shakllanib kelayotgan 
milliy burjuaziya muhitida yuzaga kela boshladi. U o’sha davrdan Turkistondagi 
milliy-ozodlik harakatining mafkurasi Turkiston milliy mustaqillik mafkurasi 
vazifasini bajardi. Jadidchilikning asosiy G’oya va maqsadlari: Turkistonni o’rta 
asrchilik, feodal qaloqlik, xurofatlardan ozod qilish, «Usuli qadam»ni inkor etgan 
holda o’lkani, halqni millatni zamonaviy mutaraqqiy yo’liga olib chiqish, milliy 
davlat bunyod etish,konstitutsion parlament va prezident idora usulidagi ozod va 
farovon jamiyat qurish, turkiy tillarga davlat tili maqomini berish, milliy pul birligi 
va milliy qo’shin tuzish. Bu G’oya va maqsadlar 1917-1920 yillarda «Turkiston» 
muhtoriyati; Buxoro va Xorazm halq respublikalari davrida, qisqa muddatda va 
qisman bo’lsa-da amalga oshirildi. 
Jadidchilikning mintaqaviy-hududiy tarixiy shakllari: Qrim, Kavkaz, Volgabo’yi-
BulG’or va Janubiy ¤roldagi jadidchilikka Gaspirali Ismoilbey, Jovid Husaynzoda, 
Muso Jorulloh Qozoniy, Rizouddin ibn Fahriddin rahnomolik qilgan; 
 
Turkistonda Munavvar qori, Behbudiy va boshqalar yetakchilik qilishgan; Buxoroda 
«YOsh buxoroliklar» hukumati, Jum hurrais Usmonho’ja, Fitrat va boshqalar 
yo’lboshchilik qilishgan; Xiva jadidlariga «YOsh xivaliklar» hukumati, Jumhurrais 
Xoja Pahlovon Niyoz Hoji yetakchilik qilganlar. 
Jadidchilikning Turkistondagi tadrijoti; 
Ilmiybaza.uz Jadidchilik Rossiyaga qaram bo’lgan musulmon halqlari orasida dastlab Qrimda XIX asrning 80-yillarida paydo bo’ldi. Uning asoschisi diniy dunyoviy ilmlarni chuqur egallagan. Ismoilbek Gaspirali (1851-1914) bo’ldi. Ismoilbek 1884 yilda jadid maktabi tashkil etib, 40 kunda 12 ta bolaning savodini chiqardi. Uning o’qitish usuli «usuli savtiya», ya’ni «yangi usul» nomi bilan shuhrat qozondi. «Jadid» arabcha so’z bo’lib, «yangi»degan ma’noni bildiradi.Ismoilbek G’oyalari yangilanish,yangi zamonaviy maktab, matbaa, milliy taraqqiyot usullari, yo’llari tarafdorlari «jadidlar», uning G’oyalari esa «jadidchilik» nomini oldi. Jadidchilik XIX asrning birinchi choragida turkiy musulmon o’lkalarida (Qrim, Kavkaz, Volgabo’yi-BulG’or va Janubiy ¤rol havzasi, Turkiston) shakllanib kelayotgan milliy burjuaziya muhitida yuzaga kela boshladi. U o’sha davrdan Turkistondagi milliy-ozodlik harakatining mafkurasi Turkiston milliy mustaqillik mafkurasi vazifasini bajardi. Jadidchilikning asosiy G’oya va maqsadlari: Turkistonni o’rta asrchilik, feodal qaloqlik, xurofatlardan ozod qilish, «Usuli qadam»ni inkor etgan holda o’lkani, halqni millatni zamonaviy mutaraqqiy yo’liga olib chiqish, milliy davlat bunyod etish,konstitutsion parlament va prezident idora usulidagi ozod va farovon jamiyat qurish, turkiy tillarga davlat tili maqomini berish, milliy pul birligi va milliy qo’shin tuzish. Bu G’oya va maqsadlar 1917-1920 yillarda «Turkiston» muhtoriyati; Buxoro va Xorazm halq respublikalari davrida, qisqa muddatda va qisman bo’lsa-da amalga oshirildi. Jadidchilikning mintaqaviy-hududiy tarixiy shakllari: Qrim, Kavkaz, Volgabo’yi- BulG’or va Janubiy ¤roldagi jadidchilikka Gaspirali Ismoilbey, Jovid Husaynzoda, Muso Jorulloh Qozoniy, Rizouddin ibn Fahriddin rahnomolik qilgan; Turkistonda Munavvar qori, Behbudiy va boshqalar yetakchilik qilishgan; Buxoroda «YOsh buxoroliklar» hukumati, Jum hurrais Usmonho’ja, Fitrat va boshqalar yo’lboshchilik qilishgan; Xiva jadidlariga «YOsh xivaliklar» hukumati, Jumhurrais Xoja Pahlovon Niyoz Hoji yetakchilik qilganlar. Jadidchilikning Turkistondagi tadrijoti; Ilmiybaza.uz 
I.1885-1895 yillar: G.Ismoilbeyning «Tarjumon» gazetasi ta’sirida Qo’qonda yangi 
jadid usulidagi maktablar ochish harakatlari boshlanib, ular asta-sekin rus-tuzem 
maktablari bilan raqobatlasha boshlagan. 
II. Qrimdagi Gaspra shahridan G.Ismoilbeyning Buxoro va Samarqandga tashrifi, 
Buxoro amiri bilan uchrashishi natijasida 1895 yilda jadid maktablarini tashkil etish 
davri Buxoroda Jo’raboy, Samarqandda A.SHakuriy, S.Aziziy, A Munzim, Mulla 
Qilich, Toshkentda Munavvar Qori, A.Avloniylar, Qo’qonda Hamza, Namanganda 
I.Ibrat, So’fizoda va boshqalar siymolarimiz ochgan jadid maktablari o’z 
faoliyatlarini olib bordilar. 
III. 1905-1914 yillar jadidchilikning maktab-maorifidan kengroq gazetachilik, ya’ni 
ro’znomalar va jadidlarni chop etish, matbaa ishlarini yo’lga qo’yish, ilm-fan, 
adabiyot, madaniyat maorifni milliylashtirish bosqichi. 
IV.1914-1917 yillar jadidchilikning o’ta ijtimoiy, siyosiy yo’nalish kasb etishi, 
jadidchilik siyosiy firqlarining tuzilishi va ularga 3 xil turli talablar qo’yish: 
Rossiyadan to’la ajralib chiqish: 
Rossiya Federatsiyasi tartibida «milliy-hududiy muxtoriyat» tuzish: 
Rossiya unitarizmi tartibida faqat ma’naviy-diniy muxtoriyat huquqlari kafolatiga 
ega bo’lish: 
V. 1917 yil oktyabri 1918 yil Qo’qonda «Turkiston muhtoriyati»ning tuzilishi va 
uning qonga botirilib, mahv etilishi davri. 
 
VI. 1918-1924 yillar sho’ro tizimi tarkibida, maorif-matbaa ishlarida «CHiG’atoy 
gurungi»ni tuzish bilan ajralib turadi. 
VII. Turkiston parchalanib (1924), jadidchilikning keyingi taraqqiyoti «milliy 
jumhuriyatlar»doirasida bordi. Jadidchilik asosan madaniyat-maorif, maktab va 
matbaa ishlarida «CHiG’atoy gurungi» G’oyalarini zimdan amalga oshirishga, 
milliy-ozodlik harakatini jonlantirishga urindi. 
VIII. 1931 yildan to 1937-38 yillar orqali 50-yillarining birinchi yarmigacha 
qataG’onga uchrash davri. 
Ilmiybaza.uz I.1885-1895 yillar: G.Ismoilbeyning «Tarjumon» gazetasi ta’sirida Qo’qonda yangi jadid usulidagi maktablar ochish harakatlari boshlanib, ular asta-sekin rus-tuzem maktablari bilan raqobatlasha boshlagan. II. Qrimdagi Gaspra shahridan G.Ismoilbeyning Buxoro va Samarqandga tashrifi, Buxoro amiri bilan uchrashishi natijasida 1895 yilda jadid maktablarini tashkil etish davri Buxoroda Jo’raboy, Samarqandda A.SHakuriy, S.Aziziy, A Munzim, Mulla Qilich, Toshkentda Munavvar Qori, A.Avloniylar, Qo’qonda Hamza, Namanganda I.Ibrat, So’fizoda va boshqalar siymolarimiz ochgan jadid maktablari o’z faoliyatlarini olib bordilar. III. 1905-1914 yillar jadidchilikning maktab-maorifidan kengroq gazetachilik, ya’ni ro’znomalar va jadidlarni chop etish, matbaa ishlarini yo’lga qo’yish, ilm-fan, adabiyot, madaniyat maorifni milliylashtirish bosqichi. IV.1914-1917 yillar jadidchilikning o’ta ijtimoiy, siyosiy yo’nalish kasb etishi, jadidchilik siyosiy firqlarining tuzilishi va ularga 3 xil turli talablar qo’yish: Rossiyadan to’la ajralib chiqish: Rossiya Federatsiyasi tartibida «milliy-hududiy muxtoriyat» tuzish: Rossiya unitarizmi tartibida faqat ma’naviy-diniy muxtoriyat huquqlari kafolatiga ega bo’lish: V. 1917 yil oktyabri 1918 yil Qo’qonda «Turkiston muhtoriyati»ning tuzilishi va uning qonga botirilib, mahv etilishi davri. VI. 1918-1924 yillar sho’ro tizimi tarkibida, maorif-matbaa ishlarida «CHiG’atoy gurungi»ni tuzish bilan ajralib turadi. VII. Turkiston parchalanib (1924), jadidchilikning keyingi taraqqiyoti «milliy jumhuriyatlar»doirasida bordi. Jadidchilik asosan madaniyat-maorif, maktab va matbaa ishlarida «CHiG’atoy gurungi» G’oyalarini zimdan amalga oshirishga, milliy-ozodlik harakatini jonlantirishga urindi. VIII. 1931 yildan to 1937-38 yillar orqali 50-yillarining birinchi yarmigacha qataG’onga uchrash davri. Ilmiybaza.uz 
Har bir davrda biror yangi G’oyaning tuG’ilishi aniq tarixiy sharoitda sodir bo’ladi. 
Unda tarixiy shaxslarning o’ynaydigan rolini hech kim inkor etmaydi. CHunki ular 
yetilgan muammolarni hal qilish yo’llarini nazariy tomonlarini hal qilish yo’llarini, 
nazariy tomonlarini barchadan teranroq idrok qiladi, ularni amalga oshirishga 
favqulodda kuch va G’ayrat bilan kirishadilar. Musulmonlar va qolaversa, turkiylar 
dunyosining jahon taraqqiyotidan uzilib qolganligini, buni G’oyat hafvli holga 
barham berish kerakligini hamda umumturkiy qavm, el-yurtlaridagi jaholatni yo’q 
qilib, ma’rifat orqali taraqqiy topgan mamlakatlariga tenglashish zarurligini birinchi 
bo’lib qrim-tatar halqi farzandi Ismoil Gaspirinskiy (1851-1914) tushunib yetdi. ,U 
jadidchilik harakatining butun turkdunyosidagi «G’oyaviy otasi»dir. 
Ismoil Gaspirinskiy ilmga qattiq berildi. Jahon madaniyati durdonalarini mashaqqat 
bilan o’rgandi. Natijada turli ilmlardan boxabar bo’ldi. Bir necha tillarni mukammal 
egalladi. Bu esa uning jahon ilm-fan yutuqlari bilan tanishuviga keng yo’l ochdi. 
Ana shu tufayli Ismoil Gaspirinskiy SHarq bilan G’arb olamini taqqoslash va yakdil 
bir hulosaga kelish imkoniyatiga ega bo’ldi. Musulmon turkiy olamini jahon 
ma’rifati, ilm darajasiga ko’tarish G’oyasi unga kecha-kunduz tinchlik bermadi.  
 
 
Ilmiybaza.uz Har bir davrda biror yangi G’oyaning tuG’ilishi aniq tarixiy sharoitda sodir bo’ladi. Unda tarixiy shaxslarning o’ynaydigan rolini hech kim inkor etmaydi. CHunki ular yetilgan muammolarni hal qilish yo’llarini nazariy tomonlarini hal qilish yo’llarini, nazariy tomonlarini barchadan teranroq idrok qiladi, ularni amalga oshirishga favqulodda kuch va G’ayrat bilan kirishadilar. Musulmonlar va qolaversa, turkiylar dunyosining jahon taraqqiyotidan uzilib qolganligini, buni G’oyat hafvli holga barham berish kerakligini hamda umumturkiy qavm, el-yurtlaridagi jaholatni yo’q qilib, ma’rifat orqali taraqqiy topgan mamlakatlariga tenglashish zarurligini birinchi bo’lib qrim-tatar halqi farzandi Ismoil Gaspirinskiy (1851-1914) tushunib yetdi. ,U jadidchilik harakatining butun turkdunyosidagi «G’oyaviy otasi»dir. Ismoil Gaspirinskiy ilmga qattiq berildi. Jahon madaniyati durdonalarini mashaqqat bilan o’rgandi. Natijada turli ilmlardan boxabar bo’ldi. Bir necha tillarni mukammal egalladi. Bu esa uning jahon ilm-fan yutuqlari bilan tanishuviga keng yo’l ochdi. Ana shu tufayli Ismoil Gaspirinskiy SHarq bilan G’arb olamini taqqoslash va yakdil bir hulosaga kelish imkoniyatiga ega bo’ldi. Musulmon turkiy olamini jahon ma’rifati, ilm darajasiga ko’tarish G’oyasi unga kecha-kunduz tinchlik bermadi.