Ilmiybaza.uz
JAHON HOMASHYO VA TAYYOR MAXSULOTLAR BOZORI
Ushbu bobda quyidagi bilimlar bayon etilgan:
Jahon bozori konyukturasi.
Jahon bozori konyukturasiga ta’sir etuvchi omillar.
Jahon qayta ishlash sanoati maxsulotlari bozorlarining
rivojlanish tendensiyalari.
Jahon homashyo bozorlarining rivojlanish xususiyatlari.
Xomashyo mahsulotining guruhlanishi.
Oʻzbekistonda oziq-ovqat sanoati va qishloq xoʻjaligining
rivojlanish tendensiyasi.
Ilmiybaza.uz
Kirish
Bugungi kunda har qanday davlat oʻzi uchun qulay iqtisodiy muhit, kuchli
ijtimoiy jamiyat, chegaralari mustahkamligi va eng asosiysi aholi farovonligiga
toʻlaqonli erishish uchun faqatgina oʻz doirasidagina emas, balki jahon
mamlakatlari bilan ham doʻstona iqtisodiy aloqalarni yoʻlga qoʻyish kerakligini
toʻliq anglab yetdi. Jahon bozori — xalqaro mehnat taqsimotida ishtirok etish bilan
oʻzaro bogʻlangan mamlakatlar oʻrtasidagi barqaror tovar-pul munosabatlari tizimi.
Xalqaro savdo munosabatlari qadimda ham mavjud boʻlgan, mamlakatlar oʻrtasida
iqtisodiy va siyosiy aloqalar milliy davlatlarning paydo boʻlishi bilan yuzaga
kelgan, ammo koʻpgina mamlakatlar, soʻngra Jahondagi barcha mamlakatlar
savdosini qamraydigan Jahon bozori (uning negizida jahon xoʻjaligi) faqat yirik
mashinalashgan industriyaga oʻtish bilan shakllana boshladi va XX asr boshlariga
kelib qaror topdi. Yirik mashinalashgan ishlab chiqarishga oʻtish milliy bozor
chegaralarini kengaytirdi, tashqi savdo u yoki bu mamlakatning ichki taraqqiyotini
toʻldiradigan omildan mamlakat xoʻjaligi taraqqiyotining zaruriy shartiga aylandi.
Ixtisoslashuv bir mamlakatda muayyan tovarni arzon va sifatli ishlab chiqarish
imkonini bersa, tovarlarni ishlab chiqarishda resurslardan samarali foydalanishni
ta’minlasa, shu tovarlar koʻplab yaratiladi va Jahon bozoriga yetkazib beriladi.
Biror mamlakatda resurslarni sarflash qulay boʻlmagan yoki ishlab chiqarish imkoni
boʻlmagan tovarlar Jahon bozoridan sotib olinadi. Jahon bozorida alohida narxlar
— jahon narxlari amal qiladi, ayirboshlash ulgurji shaklda va xalqaro birjalar
vositasida olib boriladi. Jahon bozori xalqaro birjalar, savdo uylari, banklar,
sugʻurta kompaniyalaridan iborat boʻlgan oʻz infratuzilmasiga ega. Jahon bozorida
toʻlovlar va hisob-kitoblar xalqaro pul vazifasini oʻtovchi barqaror, erkin
almashtiriladigan valyutalar, masalan, AQSH dollari, Yaponiya iyenasi va Yevroda
olib boriladi. Jahon bozori ixtisoslashgan xalqaro birjalardan iborat yirik
segmentlariga ega, masalan, Chikago don birjasi, Liverpul paxta birjasi va London
rangli metallar birjasi va boshqalar. Jahon bozorida savdo-sotiq xalqaro birja
Ilmiybaza.uz
bitimlari, ikki tomonlama yoki koʻp tomonlama birjadan tashqari bitimlar
yoʻnalishlarida boradi. Jahon bozoridagi savdo-sotiqni maxsus tashkilot — Jahon
savdo tashkiloti boshqarib boradi, davlatlararo savdo tartibi va qoidalarini belgilab
beradi, unga a’zo boʻlganlar oʻzlari uchun qulay savdo qilish huquqini oladilar.
Jahon bozorida investitsiya harakati ham yuz beradi, bu chet elda yangi
korxonalarni qurish, eski korxonalarni sotib olish yoki oʻziga birlashtirish
shakllariga ega. Bu ishni asosan transmilliy xalqaro korporatsiyalar olib boradi.
Jahon bozorining ulkan salohiyati milliy bozorlarga juda katta ta’sir oʻtkazadi, bu
ta’sir mamlakatlarning manfaatlari nuqtai nazaridan ijobiy yoki salbiy boʻlishi
mumkin. Jahon bozori sigʻimi jami mamlakatlar bozor talabining import hisobiga
qondiriladigan qismlari yigʻindisiga teng. Jahon bozorida sanoati rivojlangan
mamlakatlar ishtiroki ustunlik qiladi va ular tayyor mahsulot bilan (jahon tovar
eksportining 70% dan koʻprogʻi) qatnashadilar, rivojlanayotgan mamlakatlar
asosan xom ashyo va ishchi kuchi eksporti bilan ishtirok etadilar.
12.1. Jahon bozori konyukturasi va unga ta’sir etuvchi omillar
Xalqaro savdo qatnashchilarini, birinchi navbatda, tovar bozorlari
konyunkturasi
qiziqtiradi.
Tovarlar
bozorining
turli-tumanligi
ularni
guruhlashtirishni taqozo etadi.
Ushbu
bozorlar
hududiy
qamroviga koʻra quyidagilarga
ajratiladi:
•
ichki bozor — bu barcha ishlab chiqarilgan va sotishga moʻjallangan
mahsulotlarni ichki bozorda sotishda vujudga keladigan iqtisodiy munosabatlar
sohasi;
•
milliy bozor — bu muyyan mamlakat bozori boʻlib, uning bir qismi
xalqaro ayriboshlash (mahsulot va xizmatlar eksporti va importi) bilan bogʻliq;
Ilmiybaza.uz
•
xalqaro bozor — bu xorijiy bozorlar bilan bogʻliq va xorijiy xaridor
hamda sotuvchiga yoʻnaltirilgan milliy bozorlar segmentining yaxlitligi;
•
jahon bozori — bu jahonning barcha mamlakatlar bozorlarini
umumlashtiruvchi sintetik tushuncha. Bundan tashqari, jahon tovarlar bozori
ishtirokchilari oʻrtasidagi oʻzaro munosabatlar xarakteriga koʻra yopiq, ochiq,
preferensial bozorlarga boʻlinadi. Jahon bozorini tizimli yondashuv asosida tahlil
qilganda uning quyidagi xususiyatlarini ajratib koʻrsatish mumkin:
•
jahon bozorining shakillanishiga makroiqtisodiy subektlarni samarali
xalqaro ayriboshlashni amalga oshirish maqsadida milliy chegaralardan chiqishlari
sabab boʻlgan;
•
tovarlar, xizmatlar va ishlab chiqarish omillarining xalqaro harakati
jahon bozori konyunkturasida oʻz aksini topadi;
•
jahon bozori ishlab chiqarish omillarining samaradorligi yuqori
boʻlgan sohalarga yoʻnaltirish orqali ulardan foydalanishni optimallashtiradi.
•
jahon bozori mahsulotlar boʻyicha oʻziga xos filtr vazifasini bajarib,
xalqaro sifat andozalari va xalqaro raqobatning qat’iy talablariga mos kelmagan
mahsulotlarni xalqaro ayriboshlashdan chiqarib yuboradi.
Ammo xalqaro savdoda har qanday mahsulot ham ishtirok eta olmaydi. Ya’ni
mahsulotlarni ikki guruhga: savdo qilinadigan va savdo qilinmaydigan
mahsulotlarga boʻlish mumkin. Savdo qilinadigan mahsulotlar deganda xorijiy
bozorlarda ayirboshlanadigan raqobatdosh mahsulotlar tushuniladi va aksincha,
savdo qilinmaydigan mahsulotlar deganda ishlab chiqarilgan mamlakat bozorida
sotilib, xalqaro ayirboshlashda ishtirok etmaydigan mahsulotlar tushuniladi. Savdo
qilinmaydigan mahsulotlarga quyidagi lar kiradi:
•
ulgurji va chakana savdo, restoran va mehmonxonalar;
•
transport, saqlash, aloqa va moliyaviy vositachilik;
•
kommunal xizmatlar va qurilish;
•
mudofaa va majburiy ijtimoiy xizmatlar;
•
ta’lim, sogʻliqni saqlash va jamoat ishlari;
Ilmiybaza.uz
•
boshqa kommunal, ijtimoiy va xususiy xizmatlar savdo qilinadigan
mahsulotlarni uch guruhga boiish mumkin:
•
qishloq xoʻjalik, ovchilik, oʻrmon xoʻjaligi va baliqchilik mahsulotlari;
•
qazib chiqarish sanoati mahsulotlari;
•
qayta ishlash sanoati mahsulotlari.
Jahon bozorining holati, konyunkturasi va u bilan bogʻliq narxlar xalqaro
savdo qatnashchilarining doimiy diqqat markazida boʻladi. Keng ma’noda
konyunktura, deganda muayyan davriy va geografik miqyosda qator omillar
ta’sirida vujudga keladigan bozorning aniq holati tushuniladi. Konyunkturaga ta’sir
qiluvchi omillar, narxlar darajasi, ularning oʻtgan davrda, hozirda va kelajakda
oʻzgarish dinamikasiga asoslangan jahon bozori konyunkturasining rivojlanish
yoʻnalishlarini aniqlash uchun murakkab tahliliy va istiqbolli tadqiqotlar amalga
oshiriladi.
Jahon bozori konyunkturasi turli darajalarda farqlanadi:
•
umumiqtisodiy konyuktura (mamlakatlar iqtisodiyoti yoki jahon
xoʻjaligi);
•
jahon bozorining alohida segmentlari va tarmoq konyunkturasi;
•
ayrim mahsulot va xizmatlar konyunkturasi (u yoki bu tovar va
xizmatlarning milliy yoki jahon bozori). Quyidagi 16.1-rasmda savdo qilinadigan
mahsulotlarni tashqi savdo operatsiyasi turiga koʻra guruhlanishi keltirilgan.
Jahon tovarlar bozorini tizimlashtirish uchun turli xalqaro guruhlashlardan
foydalanish mumkin. Bu guruhlash tarkibida BMT ning xalqaro tarmoqlar
guruhlashlari muhim oʻrin egallaydi. Statistik maqsadlarda bu tasniflagichda
mashina va asbob-uskunalar, xomashyo va yoqilgʻi, qishloq va oʻrmon xoʻjaligi
mahsulotlari ajratib koʻrsatiladi. Oʻz navbatida ushbu guruhlar boshqa quyi
guruhlarga boʻlinadi, sababi-statistikada muayyan tartib va izchillik talab etiladi.
Ammo aniq belgilangan bozorlarni oʻrganishda tovarlarning tasniflanishi va
e’tiborga olinishi kerak boʻlgan koʻrsatkichlar tadqiqot oldiga qoʻyilgan maqsad va
Ilmiybaza.uz
vazifalardan kelib chiqib aniqlanadi. Misol uchun, non va non mahsulotlari bozorini
chuqur tahlil qilish uchun bugʻdoy bozorida mahsulotlarning sifat koʻrsatkichlarini
tadqiq etish zarur boʻladi. Jahon bozori konyunkturasini tahlil qilishda bozorlarni
iste’mol va investitsion tovarlarga boʻlish muhim ahamiyatga ega. Chunki bu
bozorlar narxlarning shakillanish xususiyatlari va iqtisodiy sikllarga bogʻliqlik
darajasi bilan bir-biridan ajralib turadi.
Shuningdek, fan sigʻimkorligi yuqori tovarlar bozori ham oʻziga xos xususiyatlarga
ega. IHTT tasnifiga muvofiq fan sigʻimkorligi yuqori tovarlarga quyidagi toʻrtta
tarmoqqa tegishli tovarlar kiradi: ayerokosmos, farmatsevtika, kompyuter va ofis
jihozlari
ishlab
chiqarish, kommunikatsiyaning elektron vositalari.
Fan
sigʻimkorligi yuqori tovarlar roʻyxati milliy guruhlashlarda yanada kattaroq boʻlishi
mumkin. Masalan, AQSH da ularga biotexnologiya, yangi materiallar, atom
reaktorlari, qurol-yarogʻlarning alohida turlari ham kiritiladi.
Jahon bozori konyunkturasining holatiga turli omillar ta’sir koʻrsatadi.
Ushbu omillar quyidagi
Jahon bozori konyukturasini shakllantiruvchi omillar
12.2-rasm. Jahon bozori konyunkturasiga ta’sir etuvchi omillar.
Bozor kon’yukturasining oʻzgarishi iqtisodiy rivojlanishning siklik
xususiyati bilan bevosita bogʻlikdir. Bunda bozor kon’yukturasining uzun sikllari
- iqtisodiy;
- ilmiy - texnik;
- siyosiy;
- ijtimoiy.
- doimiy va o‘zgaruvchan;
- siklik va nosiklik;
- bozor rivojlanishini
rag‘batlantiruvchi va cheklovchi;
- qisqa, o‘rta va uzoq muddatli ta'sirga
ega bo‘lgan.
Ilmiybaza.uz
(toʻlqinlar) ajratiladi. Bunday sikllar Kondratyev sikllari deb nomlanib, taniqlik
iqtisodchi olim N.D.Kondratyev ilmiy tadqiqotlari bilan bogʻliq.
12.2. Jahon xomashyo bozorlarining rivojlanish xususiyatlari
Xomashyo mahsulotlarining guruhlanishi. Jahon xoʻjaligining rivojlanishida
tabiiy resurslar bilan bogʻliq boʻlgan muammolar muhim rol oʻynaydi. Ushbu
muammolar milliy iqtisodiyotning ishlab chiqarish, moliya-valyuta va tashqi
iqtisodiy faoliyat kabi sohalariga jiddiy ta’sir koʻrsatishi mumkin. Jahon xoʻjaligida
ishlab chiqarish sohalarining koʻpayishi xomashyo resurslari iste’molining ortib
borishiga sabab boʻladi. Jahon iqtisodiyotida xomashyo maxsulotlari iste’molining
oʻzgarishiga kuyidagi omillar ta’sir kursatadi.
- jahon tovar ishlab chikarish darajasi - tovar ishlab chiqarishning oʻsishi
xomashyoga boʻlgan talabning oʻsishiga olib keladi;
- ilmiy-texnik rivojlanish — ilmiy-texnik rivojlanish pirovard mahsulot
birligiga toʻgʻri keladigan xarajatlar darajasining pasayishi va tarkibining
oʻzgarishiga olib keladi.
Iqtisodiy rivojlanishda tabiiy foydali qazilma boyliklarning sanoat zahiralari
muhim ahamiyatga ega. Sanoat zaxiralari deganda mavjud narxlar va texnikaviy
bilimlar darajasida oʻzlashtirish uchun samarali, sifatli va yaxshi oʻrganilgan tabiiy
foydali qazilma boyliklar zaxiralari tushuniladi.
Bunday resurslar miqdori Jahon xoʻjaligida nisbatan cheklangan.
Tabiiy xomashyo resurslari aksariyat mamlakatlar iqtisodiyoti uchun sezilarli
ahamiyatga ega boʻlib, mamlakat boyligi va daromad keltiruvchi manbalardan
biridir. Tabiiy resurslar kuyidagi mezonlarga koʻra guruhlanadi:
- tabiiy muhitga bogʻliqligi; - tugallanishi;
- foydalanish yoʻnalishi; - fizik xolati.
Ilmiybaza.uz
12.2 Xar qanday Tovar ishlab chiqarishning moddiy asosini homashyo
tashkil etadi. Maxsulotlar tarkibida xomashyoning ulushi mahsulot
turiga qarab oʻzgarib turadi. Masalan, ushbu koʻrsatkich
mashinasozlikda
10-12%
gacha,
asosiy
kimyoviy
sintez
mahsulotlarida esa 80-90% gacha yetadi.
Resurslar tabiiy muhitga bogʻliqligiga koʻra esa quyidagilarga boʻlinadi:
- litosfera (foydali qazilmalar, yer va tuproq resurslari);
- gidrosfera (muzliklar, suvlar, quruqlik va dunyo okeani); - atmosfera
(shamol, iqlimiy va rekreatsion); - biosfera (flora va fauna).
Kazib chiqarish tarmoqlari jahon milliy mahsulotining 11% ini tashkil etadi.
Ushbu soxa hissasiga sanoat ishlab chiqarishining 1/3 kismi toʻgʻri keladi. Mineral
resurslar koʻplab davlatlarning iqtisodiy rivojlanishi va foyda olishida asosiy rol
oʻynaydi.
Xomashyo iste’moli dinamikasini asosan kuyidagi omillar belgilaydi:
- moddiy ishlab chiqarish darajasining oʻsishi xomashyoga boʻlgan
talabning oʻsishiga olib keladi;
- ilmiy-texnik
taraqqiyot
tayyor
mahsulot
ishlab
chiqarishga
sarflanadigan xarajatlarning kamayishi va tarkibining oʻzgarishiga olib keladi.
Jahon yalpi iste’molining oʻsishi cheklangan resurslardan foydalanish
muammosini keltirib chiqaradi. Resurslarning cheklanganligi, yer kurrasi va
okeanda qancha mavjudligi ularga xos xususiyat hisoblanadi. Nazariy jixatdan
mineral resurslar uzoq vaqt intensiv ishlatish oqibatida tugashi mumkin.
Ammo yer kurrasida mavjud aksariyat resurslarning umumiy hajmi iste’mol
qilinayotganidan minglab, millionlab marta koʻpdir. Misol uchun 1990-yilda sanoat
zaxiralarining oʻrtacha yillik isgyemolga nisbati temir rudasi boʻycha 250-yilni,
nikel boʻyicha - 76, alyuminiy boʻyicha - 280, kumush boʻyicha - 60, Koʻmir, tabiiy
gaz va neft boʻyicha - mos ravishda 400,71 va 45-yilni tashkil etgan. Qazib
Ilmiybaza.uz
chiqarish hajmining ortishi natijasida xomashyo zaxiralari miqdori kamayib
bormoqda. Shu bilan birga sanoat uchun ishlatiladigan xomashyodan samarali,
tejamkorlik bilan foydalanish va yangi konlarni qidirib topish resurslarni
koʻpaytiradi. Masalan, 1970-1990yillarda misni tejamkorlik bilan ishlatish va yangi
konlarni izlab topilishi natijasida jahonda mis zaxirasi 1,17-martaga, boksit zaxirasi
esa 4,7-martaga koʻpaydi. Tabiiy resurslarning zaxiralari jahonda mintaqa va
mamlakatlar oʻrtasida notekis taqsimlangan. Rivojlangan mamlakatlar xissasiga
yoqilgʻi boʻlmagan resurslar zahirasining taxminan 36% i, neftning 5% i va qayta
ishlab chiqarish sanoatining
80% i toʻgʻri keladi.
Yuqori darajadagi oʻzgaruvchanlikka qaramay, XVFning asosiy tovar
narxlari indekslari 2020-yil aprel va oktyabr oylarida Jahon iqtisodiy istiqbollariga
tegishli mos keladigan davrlar - 2020-yil fevral va avgust oylari oraligʻida barqaror
boʻlib qoldi. Bu ikkita alohida bosqichni aks ettiradi: CОVID-19 pandemiyasi
kuchayganligi sababli fevral va aprel oylari orasida indeks 24 foizga pasaygan; aprel
va avgust oylari orasida indeks taxminan 31 foizga tiklandi, chunki koʻplab
mamlakatlar yopiqlik choralarini yengillashtirdilar va iqtisodiy faoliyat qayta
tiklandi. Qayta tiklanish, tovarlarning har xil turlariga qarab, oxirgi foydalanish
sohalari va kasallik tarqalishidan ta’sirlangan mintaqalar va tovarning saqlanishi va
ta’minot egiluvchanligi sharoitlariga bogʻliq. Energiya va ba’zi qishloq xoʻjaligi
xom ashyolari narxi metallarning narxlaridan keyinroq tiklandi. Oʻzgarishlar
qishloq xoʻjaligi tovarlari boʻyicha keng tarqalib ketgan boʻlsa-da, oziq-ovqat
narxlariga kamroq ta’sir koʻrsatdi. Ushbu oʻziga xos xususiyat koʻmirni chuqur
tahlil qilishni ham oʻz ichiga oladi.
2020-yil fevral va aprel oylari orasida neft narxi 60 foizga pasayib ketdi,
chunki pandemiya jahon miqyosidagi neftga boʻlgan talabning pasayishiga va
omborxonalardagi hajmi haqida xavotirga sabab boʻldi. Mart oyida OPEK + (Neft
eksport qiluvchi mamlakatlar tashkiloti, shu jumladan Rossiya va OPEKga a’zo
boʻlmagan boshqa neft eksportchilari) bozorda tartibni tiklash uchun yetkazib
berishni qisqartirish toʻgʻrisida kelisha olmadilar, ammo neft narxining pasayishi
Ilmiybaza.uz
kuchayib borayotganligi sababli, aprel oyining oʻrtalarida kartel qaror qildi may va
iyun oylarida kuniga 9,7 million barrelga (keyinchalik iyulga qadar uzaytirilgan)
kuniga 7,7 million barrelga,
2020-yil dekabrigacha kuniga 5,8 million barrelga chek qoʻydi. AQSH xom neft
ishlab chiqaruvchilari ham oldingi oy sifatida zarar koʻrdilar. Gʻarbiy Texas oraliq
aralashmasi uchun fyuchers narxi qisqacha - aprel oyida Ta’minotni qisqartirish
tufayli aprel oyining oxiridan boshlab neft narxi iyunning boshiga kelib barreli
uchun 40 dollardan oshib ketdi, ammo avgust oyiga qadar ular yanvar oyi boshidagi
narxlardan taxminan 25 dollarga tushdi.
Natijada, koʻplab neft kompaniyalari narxlar va investitsiyalarni qayta koʻrib
chiqishda katta yoʻqotishlarga, ishdan boʻshatilishlarga va aktivlarni hisobdan
chiqarishga duch kelishdi. Talab tomonida CОVID-19 epidemiyasi neft narxlarini
keskin pasayishiga olib keldi, chunki sayohat cheklovlari 2020-yil birinchi yarmida
suyuq yoqilgʻiga boʻlgan global talabni keskin pasaytirdi. Bir tomondan, koʻplab
mamlakatlarda yoʻl harakati tiklandi; boshqa tomondan, havo qatnovi hajmi,
ayniqsa xalqaro parvozlar, boʻysunmasdan qolmoqda. Natijada, Xalqaro energetika
agentligi bu yilgi neftga boʻlgan talab kuniga 8,1 million barrelga kamayib, 91,9
million barrelga tushishini kutmoqda va 2021-yilda kuniga 5,2 million barrelga
qayta tiklanish - bu aprel oyidagi prognoziga koʻra 2020-yil uchun kuniga 9,3
million barrelga nisbatan sezilarli darajada koʻtarildi.
Tabiiy gaz bozorida soʻnggi qish oylarida yengil zaxiralar, talabning sustligi
va neftning pasaytirilgan narxlaridan keyin qoldirilgan katta zaxiralar sharoitida
spot narxlar eng past koʻrsatkichlar darajasida koʻtarildi. Bu neft ishlab
chiqaruvchilarga yetakchilik qildi.
Avgust oyi oxirida tabiiy gaz narxi qishda kutilayotgan talabning oshishi,
Osiyodagi ta’minotning noaniqligi va texnik savdo sxemalari tufayli koʻtarildi.
Elektr energiyasini ishlab chiqarish uchun tabiiy gaz bilan raqobatdosh boʻlgan
koʻmirta’minotiga qaramay, narxning pasayishiga sezilarli ta’sir koʻrsatdi.
Janubiy Afrikadagi uzilishlar va hindistonlik sanoat xaridorlarining kuchli
talabi Janubiy Afrikadagi koʻmir narxlarini qoʻllabquvvatladi, Avstraliya narxlari
Ilmiybaza.uz
esa Xitoyning import cheklovlarini aniq kuchaytirishi va Yaponiyaning 2030-
yilgacha samarasiz koʻmir yoqadigan elektr stansiyalaridan voz kechish niyatidan
tushkunlikka tushdi.
Sentyabr oyining boshidan boshlab, neftning fyuchers shartnomalari Brent
narxlari 2023-yil oxiriga kelib 50 dollarga koʻtarilishini koʻrsatadi va bu talabning
yaqin istiqbolli muammolarini ta’kidlaydi. Boshlangʻich taxminlar, shuningdek,
fyuchers narxlariga asoslanib, oʻrtacha yillik narxlarni 2020-yilda barreli 41,7
dollarni tashkil etadi - bu 2019-yil oʻrtacha koʻrsatkichidan 32 foizga pasaygan va
XVFning oʻrtacha neft narxlari uchun 2021-yilda bir barreli uchun 46,7 dollar.
12.1-jadval.
Sektor boʻyicha koʻmirni iste’mol qilish (foizda)
Hozirgi vaqtda neft bozori yuqori noaniqlik bilan ajralib turadi, chunki
CОVID-19 pandemiyasi hali nazorat ostida emas. Xatarlar, umuman olganda
muvozanatli. Yaqin Sharqda avj olayotgan geosiyosiy voqealar va pandemiyani
tezroq oldini olish, shuningdek, neft va gazga investitsiyalarni haddan tashqari
qisqartirish va energetika sohasidagi bankrotliklarni narxlar uchun teskari xatarlar
qatoriga kiritish mumkin.
2020-yil fevral va avgust oylari oraligʻida asosiy metallarning narxi 18,2
foizga oʻsdi. Jahondagi sekin sanoat faolligi 2020-yilning birinchi choragida
narxlarga katta ta’sir koʻrsatdi. Oʻshandan beri CОVID-19 bilan bogʻliq qazib
olishda yetkazib berishda uzilishlar va Xitoyda sanoat faoliyatining tiklanishi
asosiy metallga boʻlgan talabning yarmini tashkil etadi - bu metallarning narxlari
pandemiya darajasiga qaytishiga yordam berdi. Misli koʻrilmagan ragʻbatlantirish
OESD
OESD ga a’zo
b oʻ lmagan
davlatlar
Jami
Energiya ishlab
chiqarish
20.1
50.7
70.8
Sanoat
2.2
19.4
21.6
Boshqalar
0.9
6.7
7.6
Jami
23.2
76.8
100
Ilmiybaza.uz
choralari va fond bozoridagi keskin oʻsish ham metallarga boʻlgan munosabatni
kuchaytirdi. Qimmatbaho metallarga narxlar, ikkinchi toʻlqin xavotiri ostida
xavfsiz mol-mulkka boʻlgan talabning ortishi sababli oʻsishda davom etdi.
CОVID-19 infeksiyalari uzoq muddatli pul-kredit siyosatini ragʻbatlantiradi.
Asosiy metallar orasida temir javhari narxi fevral va avgust oylari orasida eng
yuqori darajada oʻsib, 37,0 foizga oʻsdi va oʻtgan yilgi eng yuqori koʻrsatkichga
erishdi, mis narxi esa Xitoyning iqtisodiy tiklanishi, tovar zaxiralarining pasayishi
va asosiy ishlab chiqaruvchi mamlakatlarda yetkazib berishda uzilishlar ortib
borayotgan optimizm fonida 14,4 foizga oʻsdi (Chili va Peru).
Xalqaro valyuta jamgʻarmasining oziq-ovqat va ichimliklar narxlari indeksi
0,7 foizga oʻsdi, bu talab va taklif sharoitidagi pandemiya bilan bogʻliq
oʻzgarishlarni aks ettirdi, mintaqaga va qishloq xoʻjaligi tovarlariga qarab oziq-
ovqat narxlariga turlicha ta’sir koʻrsatdi. COVID-19 iqtisodiy faolligini pasaytirishi
bilan qishloq xoʻjaligi xomashyosi va hayvon ozuqalariga boʻlgan talab dastlab
pasayib ketdi. Bugʻdoy, makkajoʻxori, soya va palma yogʻini oʻz ichiga olgan
asosiy ekinlarning narxlari barqaror boʻlib kelgan yoki pandemiya boshlanganidan
buyon jahon miqyosidagi katta ta’minot va xom neft narxlarining dastlabki
pasayishi sababli pasaygan.
Ilmiybaza.uz
12.4-rasm. CОVID-19 pandemiyasi davrida tovarlarning narxi
(foizda)
Мanba’lar: Аrgus; Bloomberg L.P.; ХVJ, tovarlarining birlamchi narxlari tizimi;
Тomson Reuters Datastream; va ХVF hodimlarining hisob-kitoblari.
Izoh: Тoʻq rangli toʻlgʻazish qismlari 2020 yil fevral aprel oylarida tovar
narxlarining fozili oʻzgarishining, engil toʻlgʻazish boʻlimlari esa 2020 yil
aprelavgust oylarida yuz bergan oʻzgarishlarining aks ettiradi. APSP = neftning
oʻrtacha spot narxi; AU = Аvstarliya; EU = Evropa; HH = Genri hub; LNG =
suyiltirilgan tabiiy gaz; NE = shimoliy sharq; SА = Janubiy Afrika; US = AQSH.
Ta’kidlanishicha, oziq-ovqat narxlari 2020-yilda yiliga 0,4 foizga oʻsib
boradi va keyinchalik qattiq yetkazib berish sharoitida keyingi yilda 4,3 foizga
oʻsadi, bu qisman ta’minot zanjiridagi kutilayotgan kechiqishlar bilan bogʻliq.
Ta’minot zanjirining uzilishi va yirik oziqovqat eksportchilarining eksportga
qoʻyilgan cheklovlari yuqori xavfning muhim manbai hisoblanadi. Qoʻshma
Shtatlar va Xitoy oʻrtasidagi yangilangan ziddiyatlar oziq-ovqat savdosini buzishi
Ilmiybaza.uz
va AQSHdagi oziq-ovqat mahsulotlarining narxlarini pasayishi va raqobatdosh
eksportchilar koʻpayishi mumkin. Xalqaro valyuta jamgʻarmasining yillik
metallarga narxlar indeksining 2020-yilda oʻrtacha yillik oʻrtacha 0,8 foizga, 2021-
yilda esa pandemiyaning uzoq muddatli ta’siri bilan bogʻliq xavotirlar tufayli yana
3,0 foizga oʻsishi kutilmoqda. CОVID-19 ning ikkinchi toʻlqini paydo boʻlishi
ehtimoli, Xitoyga boʻlgan talabning barqarorligi, Xitoy va AQSH oʻrtasidagi
ziddiyatlar metall narxlarining pasayishi uchun asosiy xavf hisoblanadi. Bu yirik
metall ishlab chiqaruvchi mamlakatlarda yetkazib berishni toʻxtatish xavfini
qoplashdan koʻproq. Kuchli global noaniqlik va barqaror pul-kredit siyosatining
ta’siri tufayli qimmatbaho metallar indeksining 2020-yilda 28,4 foizga va 2021-
yilda 10,4 foizga oʻsishi kutilmoqda .
12.3. Jahon tayyor mahsulotlar bozori va qayta ishlash sanoatining
rivojlanish xususiyatlari
Qayta ishlash sanoati koʻp tarmoqli boʻlib, oʻzida 300 dan ortiq tarmoq va
kuyi tarmokdarni bilashtiradi. Odatda, qayta ishlash sanoati tarmoklari quyidagi
toʻrt guruhga ajratiladi:
1) konstruksion materiallar va kimyo mahsulotlarini ishlab
chiqarish;
2) mashinasozlik va metallni qayta ishlash; 3) yengil sanoat; 4)
oziq-ovqat sanoati.
ХХ asrda jahon bozorida boʻlib oʻtgan oʻzgarishlar tarkibida qazib
chiqaruvchi tarmoqlar ulushining qisqarishi va qayta ishlash tarmoqlari ulushining
ortishini ajratib koʻrsatish mumkin. Shuningdek, bu davrda yana jahon bozorida
moddiy resurslar sigʻimkorligi yuqori boʻlgan maxsulotlar ulushi qisqardi. Iqtisodiy
muhitdan doimiy tarzda yuz beradigan oʻzgarishlar ta’sirida jahon iqtisodiyotida
qayta ishlangan maxsulotlarni ishlab chiqarishda tarkibiy oʻzgarishlar sodir boʻladi.
Ilmiybaza.uz
Ilm-fan taraqqiyoti mashinasozlik va metallni qayta ishlash sanoatining keskin
rivojlanishiga ta’sir etdi.
12.3 Agar 1970 yillarda qazib chiqarish va qayta ishlash tarmoqlarining
nisbati 13/87 boʻlgan boʻlsa, 2000 yillarning boshiga kelib bu nisbat
8/92 ga oʻzgardi. Bundan tashqari, ushbu davr mobaynida aksariyat
taraqqiy etgan mamlakatlarda qazib chiqarish tarmoqlarining
YAIMdagi ulushi qisqardi. Ammo rivojlanayotgan va oʻtish
iqtisodiyoti mamlakatlarda qazib chiqarishning ulushi ortib borgan.
XXI asr boshida rivojlangan mamlakatlarda bu soha usuli 2% ni
tashkil etgan boʻlsa, rivojlanayotgan mamlakatlarda bu koʻrsatkich
14% dan ortdi.
Jahon tayyor mahsulotlar bozori koʻp tarmoqli boʻlib, uning tarmoq tarkibida
mashinasozlik,
ofis
va
telekommunikatsiya
uskunalari,
avtomobilsozlik,
toʻqimachilik va oziq-ovqat tarmoqlarini ajratib koʻrsatish mumkin. Bu
tarmoqlarning har biri oʻziga xos xususiyatlarga va rivojlanish dinamikasiga ega.
Jahon mashina va uskunalar bozori keng diversifikatsiyalashgan. Bu bozor
tovar nomenklaturasidan shaxsiy kompyuterlar, uyali telefonlar, sun’iy yoʻldoshlar
bilan birga katta laynerlar kabi tovarlar ham joy olgan.
Mashina va uskunalar bozori ХХI asr boshida global bozorga aylandi va
uning
istiqbolda
rivojlanishi
koʻp
jihatdan,
innovatsiyalardan
samarali
foydalanishga bogʻliq boʻlmoqda. Shu sababli, bu bozorga kiruvchi tovarlarning
tannarxida innovatsiyalarga sarflangan xarajatlar katta ulushga ega.
Mashina va uskunalar jahon bozorida umumiy narx ХХ asr oxiri
– ХХI asr boshida oʻsib borish tendensiyasiga ega. Buning asosiy sabablari
quyidagilardan iborat boʻldi:
-
tovar diversifikatsiyalashuvi darajasining oʻsganligi;
Ilmiybaza.uz
-
tovar sifatini oshirish uchun koʻproq xarajatlar qilinishi;
-
tadqiqotlarga yoʻnaltirilgan xarajatlarning oshganligi; - inflatsiya
jarayonlari.
Tahlillar koʻrsatishicha, alohida tovarlar guruhi boʻyicha narxlar dinamikasi
umumiy tendensiyaga ega emas. Uzoq davr davomida sanoat tarmoqlarining
ommaviy tovarlariga narxlar pasayib borgan boʻlsa, nostandart tovarlarning narxi
oshib borgan. Sanoat tarmoqlarida miqyos samarasidan foydalanish orqali narxlar
pasaytirilgan boʻlsa, davlatning alohida tarmoqlarni qoʻllabquvvatlash dasturlari,
harbiy buyurtmalar, yirik loyihalarda davlatning ishtirok etishi kabilar ayrim
tovarlar bozorida narxining oshishiga sabab boʻlmoqda.
2019-yilda jahon tovar savdosi qiymati ketma-ket ikki yillik oʻsishdan soʻng
2,8 foizga kamaydi. Jahon eksporti 18,9 trillion AQSH dollarini tashkil etdi.
COVID-19 nurlari asosida 2020-yilning ikkinchi choragida keskin pasayish
kuzatildi, oldinroq uchinchi chorakda biroz tiklanish kerak edi. Ushbu tiklanishga
qaramay, yiliga 11,9 foizga pasayish 2020-yilning uchinchi choragiga toʻgʻri keladi.
2019-yilda global eksport "Shimol" va "Janub" oʻrtasida deyarli teng
ulushlarda taqsimlandi. Rivojlanayotgan va oʻtish davri iqtisodiyotlari birgalikda
dunyoga 9,1 trillion AQSH dollari va rivojlangan iqtisodiyotlar 9,9 trillion AQSH
dollarini tashkil etdi. Yevropada, Markaziy Amerika, Janubiy Afrika va Janubi-
Sharqiy Osiyo iqtisodiyotlari, tovar eksporti kamdan-kam hollarda yalpi ichki
mahsulotning (YAIM) 20 foizidan kamrogʻini tashkil qilgan boʻlsa, Karib dengizi
va Markaziy va Sharqiy Afrikada bu koʻrsatkich odatda 10 foizdan past boʻlgan.
2019-yilda tovar eksporti rivojlanish holatiga koʻra tasniflangan barcha
iqtisodiyot guruhlarida 2,5 foizdan 3,3 foizgacha kamaydi. Importning rivojlanishi
ancha xilma-xil edi: Amerikaning rivojlanayotgan iqtisodiyotlarida ularning
importi 4,1 foizga kamaygan boʻlsa, asosan Meksika, Argentina va Chilidagi
pasayishlar hisobiga, Afrika importi deyarli doimiy boʻlib qoldi (-0,3 foiz), oʻtish
davri iqtisodiyotlari esa koʻtarildi (+4,6 foiz). Afrikada Nigeriyadagi raketa importi
(+28 foiz) umumiy tendensiyadan keskin ogʻishni koʻrsatdi.
Ilmiybaza.uz
12.5-rasm. Jahon tovarlar eksporti, xar chorakda (trln. AQSH
dollari).
Tovar savdosining dunyodagi eng yirik ikki tomonlama qarzlari
Xitoy va Amerika Qoʻshma Shtatlari va ularning qoʻshni iqtisodiyotlari oʻrtasida
amalga oshiriladi. 2019-yilda AQSH tomonidan qiymati 472 milliard AQSH
dollarlik tovarlarni Xitoydan import qilingan. 132 milliard AQSH dollarlik tovar
ham teskari yoʻnalishda harakat qildi. Xitoyning Gonkong maxsus ma’muriy
hududi, Yaponiya, Xitoyning Tayvan viloyati va Koreya Respublikasi bilan savdosi
- eksport va import - 1,16 trillion AQSH dollarini tashkil etdi. Qoʻshma Shtatlarning
Meksika va Kanada bilan savdosi taxminan bir xil qiymatga (1,12 trillion AQSH
dollari) teng boʻlgan. Mintaqalararo savdo eng koʻp Yevropada kuzatilgan. 2019-
yilda butun Yevropa eksportining 68 foizi oʻsha qit’adagi savdo sheriklariga toʻgʻri
keldi.
Osiyoda bu koʻrsatkich 60 foizni tashkil etdi. Aksincha, Okeaniya, Lotin
Amerikasi va Karib havzasi, Afrika va Shimoliy Amerikada savdo-sotiqning
aksariyati mintaqadan tashqari edi.
Ilmiybaza.uz
12.6-rasm. Mintaqaviy va mintaqadan tashqari eksport, 2019-yil (Jami
eksport ulushi).
2019-yilda rivojlangan iqtisodiyotlar (Shimoliy-Shimoliy savdo) oʻrtasida
6,7 trillion AQSH dollari miqdoridagi tovar almashildi, rivojlanayotgan va oʻtish
davrida (Janubiy-Janubiy savdo) mamlakatlar oʻrtasidagi tovar ayirboshlash hajmi
5,3 trillion AQSH dollarini tashkil etdi. Rivojlangan iqtisodiyotdan rivojlanayotgan
mamlakatlarga va aksincha (Shimoliy-Janubiy va Janubiy-Shimoliy savdo) eksporti
6,7 trillion AQSH dollarini tashkil etdi. Shunday qilib, rivojlangan iqtisodiyotlar
uchun rivojlanayotgan iqtisodiyotlar bilan savdo rivojlangan mamlakatlar bilan
savdo-sotiq kabi muhim ahamiyatga ega edi.
2019-yilda rivojlanayotgan iqtisodiyotlar eksportining katta qismini Amerika
Qoʻshma Shtatlariga (1,4 trillion AQSH dollari), keyin Xitoy (1,1 trillion AQSH
dollari) va boshqa Osiyo iqtisodiyotlariga joʻnatdilar. Ular, shuningdek, importning
katta qismini ushbu iqtisodiyotlardan olishgan. Amerikaning rivojlanayotgan
iqtisodiyotlaridan eksport koʻproq Amerikaga, ayniqsa Amerika Qoʻshma
Shtatlariga (466 milliard AQSH dollari) yoʻnaltirilgan edi. Afrikaning
rivojlanayotgan iqtisodiyotlari uchun asosiy eksport bozorlari Osiyo va
Yevropada boʻlib, asosiy yoʻnalishlar sifatida Xitoy (59,6 mlrd. AQSH dollari) va
Hindiston (38,0 mlrd. AQSH dollari) boʻlgan.
Ilmiybaza.uz
12.7-rasm. Global savdo-sotiq, 2019-yil .
Jahon bozoriga tovarlarni yetkazib berish mintaqaviy xususiyatga ega. 2019-
yilgi koʻrsatkichlarga koʻra Shimoliy va Markaziy Amerika, Yevropa va Janubiy,
Sharqiy va Janubi-Sharqiy Osiyo iqtisodiyotlari asosan ishlab chiqarilgan
mahsulotlarni eksport qilmoqda. Asosiy yoqilgʻi eksportchilari Janubiy
Amerikaning shimoliy qirgʻoqlari boʻylab, Oʻrta va Shimoliy Afrika va Gʻarbiy va
Markaziy Osiyoda joylashgan. Kot-diIvuar, Senegal, shuningdek Sharqiy Afrika va
Janubiy
Amerikaning
sharqidagi
bir
nechta
mamlakatlar
oziq-ovqatga
ixtisoslashgan.
Afrikada 2019-yilda tovar eksportining 77 foizi birlamchi mahsulotlarga
toʻgʻri keldi; shundan yonilgʻi 42 foizni tashkil etdi. Rivojlanayotgan Osiyo va
Okeaniya oʻz eksportida (23 foiz) birlamchi tovarlarga juda kam ishongan.
Rivojlanayotgan Amerika uchta rivojlanayotgan mintaqalar orasida oziq-ovqat
eksportining eng katta qismini (23 foiz) qayd etdi.
2019-yilda jahon tovar savdosining qisqarishi yoqilgʻi ta’sirida boʻlib, uning
eksporti 9 foizga kamaydi. Qishloq xoʻjaligi xom ashyosi eksporti 7 foizga
kamaydi; ishlab chiqarilgan mahsulotlar va rudalar,metallar,qimmatbaho toshlar va
Ilmiybaza.uz
pul boʻlmagan oltin eksporti 2 foizdan kam. Oziq-ovqat savdosi deyarli oʻzgarishsiz
qoldi.
12.8-rasm. Mahsulotlar guruhi boʻyicha eksportning yillik oʻsish sur’ati,
2019-yil (foiz)
Rivojlanayotgan mintaqalar oʻzlarining boshqa dunyo bilan savdosida
sezilarli
farqlarni
koʻrsatmoqdalar.
2019-yilda
Osiyo
va
Okeaniyada
rivojlanayotgan iqtisodiyotlargina tovar savdosida profitsitni qayd etib, mintaqadan
tashqari eksportning 8 foizini tashkil etdi. Bunga sanoat mahsulotlarining yuqori
eksporti ta’sir koʻrsatdi va qisman boshqa tovar guruhlaridagi defitsit bilan
qoplandi.
Afrikada savdo tarkibi butunlay boshqacha edi, ishlab chiqarilgan
mahsulotlar importi eksportga nisbatan uch baravar koʻp edi. Garchi rudalar,
metallar, qimmatbaho toshlar, pul oltini va yoqilgʻidagi ortiqcha bilan
muvozanatlashgan
boʻlsa-da,
umumiy
defitsit
17
foizni
saqlab
qoldi.
Rivojlanayotgan Amerika savdo defitsiti Afrikaga qaraganda ancha kam (1 foiz) va
oziq-ovqat mahsulotlarining eksporti nisbatan yuqori boʻlgan.
Hududiy geografik tuzilma dunyo miqyosidagi yoki kengaytirilgan
mamlakatlar guruhining bir qismiga (rivojlangan mamlakatlar, rivojlanayotgan
mamlakatlar, oʻtish davridagi mamlakatlar) tegishli boʻlgan mamlakatlarning
xalqaro savdo koʻlami toʻgʻrisida ma’lumotni umumlashtiradi.
Ilmiybaza.uz
Xalqaro savdoning tovar tarkibi milliy iqtisodiyot uchun mavjud boʻlgan
raqobatbardosh ustunliklar ta’sirida shakllanadi. Mamlakat eksport tovarlaridagi
narxlar (yoki ichki narxlar) dunyo narxlaridan pastroq boʻlgan taqdirdagina
raqobatbardosh ustunliklarga ega. Narxlardagi farq turli xil ishlab chiqarish
xarajatlari tufayli yuzaga keladi, ular ikki omil guruhiga bogʻliq.
Birinchi omil guruhi tabiiy raqobatbardosh ustunliklar bilan shakllanadi.
Ular orasida tabiiy-geografik omillar: iqlim, mineral qoldiqlarning mavjudligi,
tuproq unumdorligi va boshqalar. Ikkinchi omil guruhi (ijtimoiy-iqtisodiy)
raqobatdosh ustunliklarga ega. Ushbu omillar mamlakatni rivojlantirishning ilmiy-
texnik va iqtisodiy darajasini, uning ishlab chiqarish apparatini, ishlab chiqarish
koʻlami va ketma-ketligini, ishlab chiqarish va ijtimoiy infratuzilmani, tadqiqot
faoliyati koʻlamini belgilaydi. Bularning barchasi milliy iqtisodiyotni rivojlantirish
jarayonida qoʻlga kiritilgan raqobatbardosh ustunliklarni belgilaydi.
12.9-rasm. Rivojlanayotgan iqtisodiyotlarning tashqi savdo tuzilmasi,
2019-yil (Eksport ulushi)
Ilmiybaza.uz
Geografik va tovar tarkibi xalqaro savdoning muhim xususiyati boʻlib,
geografik taqsimot va tovarlarni toʻldirish nuqtai nazaridan tuzilmani taqdim etadi.
Xalqaro savdoning geografik tuzilishi hududiy yoki tashkiliy mezonlarga muvofiq
tuzilgan savdo oqimlarini alohida mamlakatlar va ularning guruhlari oʻrtasida
taqsimlanishini anglatadi.
12.2-jadval.
Mahsulotlar guruhi eksporti 2019-yil, kelib chiqishi va yoʻnalishi boʻyicha
(million AQSH dollari).
Kelib chiqishi Yoʻnalishi (Barcha oziq-ovqat mahsulotlari)
Dunyo Rivojlanayotgan iqtisodiyotlar
Oʻtish Rivojlanay
Jami Afrika Amerika Osiyova iqtisosodi otgan iqti-
Okeaniya
yoti
sodiyotlar
Dunyo
1559429
629900
80259
83145
466496
54323
872922 (100)
(40) (5)
(5)
(30) (3)
(56)
Rivojlanayotga 629126
377392
47074
37450
292868
16206
234948 n iqtisodiyotlar (100) (60) (7)
(6)
(47) (3)
(37) Afrika 61427
32543
14773
482 17288
1667 27032 (100)
(53) (24) (1)
(28) (3)
(44)
Amerika 228348 120123 10349 31475 78298 4937 102995 (100) (53) (5) (14)
(34) (2) (45)
Osiyova
339351 224726 21951 5493
197282
9602
104921
Okeaniya (100) (66) (6) (2) (58) (3) (31) Oʻtish 63485 28716 6141 303 22271
20097 14598 iqtisosodiyoti (100) (45) (10) (0) (35) (32) (23) Rivojlanayotgan
866817 223792 27045 45391 151356 18020 623376 iqtisodiyotlar (100) (26)
(3) (5) (17) (2) (72)
Ilmiybaza.uz
12.3-jadval.
Mahsulotlar guruhi eksporti 2019-yil, kelib chiqishi va yoʻnalishi boʻyicha
(million AQSH dollar).
Kelib chiqishi
Yoʻnalishi (Barcha oziq-ovqat mahsulotlari)
Dunyo Rivojlanayotgan iqtisodiyotlar Oʻtish
iqtisosodi
yoti
Rivojlanay
otgan
iqtisodiyot
lar
Jami Afrika Ameri
ka
Osiyo va
Okeaniya
Dunyo
254599
(100)
127642
(50)
7044
(3)
9450
(4)
111149
(44)
4995
(2)
121291
(48)
Rivojlanayotgan
iqtisodiyotlar
97818
(100)
64756
(66)
2766
(3)
3311
(3)
58679
(60)
1000
(1)
31897
(33)
Afrika
12798
(100)
8887
(69)
1124
(9)
70
(1)
7693
(60)
91
(1)
3814
(30)
Amerika
24484
(100)
13647
(56)
185
(1)
1677
(7)
11786
(48)
268
(1)
10410
(43)
Osiyova
Okeaniya
60537
(100)
42222
(70)
1457
(2)
1565
(3)
39201
(65)
641
(1)
17672
(29)
Oʻtish
iqtisosodiyoti
13319
(100)
7254
(54)
215
(2)
160
(1)
6879
(52)
1488
(11)
4574
(34)
Rivojlanayotgan
iqtisodiyotlar
143462
(100)
55631
(39)
4062
(3)
5978
(4)
45591
(32)
2507
(2)
84820
(59)
12.4-jadval.
Mahsulotlar guruhi eksporti 2019-yil, kelib chiqishi va yoʻnalishi boʻyicha
(million AQSH dollar)1.
1 UNCTAD Handbook of Statistics page 25
Ilmiybaza.uz
Kelib chiqishi
Yoʻnalishi(Yoqilgʻi)
Dunyo
Rivojlanayotgan iqtisodiyotlar
Oʻtish Rivojlan-
Jami
Afrika Amerika Osiyo va iqtisodi-
gan
Okeaniya yoti
iqtisodi-
yotlar
Dunyo
224744 1136084
85940
129315
920829
32022
1027510 2 (100) (51) (4)
(6)
(41) (1)
(46)
Rivojlanayotgan 1201088 811308 55315 37896 718097 2255 366962
iqtisodiyotlar (100) (68) (5) (3) (60) (0) (31) Afrika 199505 104361 17768
5044 81549 90 93946
(100)
(52)
(9)
(3)
(41)
(0)
(47)
Amerika 116607 66674 676 25039 40960 32 33168 (100) (57) (1) (21) (35) (0)
(28)
Osiyo
va 884976 640273 36871 7814
595588
2133
239848
Okeaniya (100) (72) (4) (1) (67) (0) (27) Oʻtish 299460 98373 2843 1633
93897 21354 179650 iqtisodiyoti (100) (33) (1) (1) (31) (7) (60) Rivojlangan
746895 226403 27782 89786 108835 8413 480898 iqtisodiyotlar (100) (30) (4)
(12) (15) (1) (64)
12.5-jadval.
Maxsulotlar guruhi eksporti 2019 yil, kelib chiqishi va yoʻnalishi boʻyicha
(million AQSH dollari)3.
Kelib chiqshi
Yoʻnalishi(Ishlab chiqarilgan
mahsulotlar)
Dunyo Rivojlanayotgan mahsulotlar
Oʻtish
iqtisodi
y oti
Rivojlanga
n
iqtisodiyotl
ar
Jami Afrika Amerik
a
Osiyop
va
Ilmiybaza.uz
Okeaniy
a
Dunyo
1302229
1
(100)
507974
6
(39)
373965
(3)
74477
9
(6)
396100
3
(30)
37070
2
(3)
7540532
(58)
Rivojlanayotg
an
iqtisodiyotlar
5847070
(100)
319191
1
(55)
221430
(4)
31352
9
(5)
265695
2
(45)
13332
1
(2)
2518999
(43)
Afrika
109907
(100)
52818
(48)
31916
(29)
3991
(4)
16911
(15)
732
(1)
55524
(51)
Amerika
507694
(100)
102734
(20)
2276
(0)
80833
(16)
19625
(4)
734
(0)
403300
(79)
Osiyo
va
Okeaniya
5229469
(100)
303635
9
(58)
18723
8
(4)
22870
5
(4)
262041
6
(50)
13185
6
(3)
2060174
(39)
Oʻsish
iqtisodiyoti
165960
(100)
42822
(26)
6009
(4)
5543
(3)
31270
(19)
56625
(34)
66130
(40)
Rivojlangan
iqtisodiyotlar
7009260
(100)
184501
3
(26)
14652
5
(2)
42570
7
(6)
127278
1
(18)
18075
5
(3)
4955404
(71)
12.6-jadval.
Maxsulotar guruhi eksporti 2019 yil, kelib chiqishi va yoʻnalishi boʻyicha
(million AQSH dollari).
Kelib chiqishi Yoʻnalishi (Rudalar, metallar ,qimmatbaho toshlar)
Dunyo Rivojlanayotgan iqtisodiyotlar Oʻsish Rivojlanayot
Jami Afrika Amerika Osiyo va iqtisodi
gan
Okeaniya yoti iqtisodiyotlar
Ilmiybaza.uz
Dunyo
118426 613017
21817
22905
568295
17617
547932 6 (100)
(52) (2)
(2)
(48) (1)
(46)
Rivojlanayotgan 539687 351460 14932 9912 326616 3047 180214
iqtisodiyotlar (100) (65) (3) (2) (61) (1) (33) Afrika 92030 52855 8330 691
43834 612 33926
(100)
(57)
(9)
(1)
(48)
(1)
(37)
Amerika
129230 76724 865
5918
69942
826
51359
(100)
(59)
(1)
(5)
(54)
(1)
(40)
Osiyo
va 318428 221880 5737
3304
212840 1609
94929
Okeaniya (100) (70) (2) (1) (67) (1) (30) Oʻtish 61964 17674 597 221 16855
7868 36422 iqtisodiyoti (100) (29) (1) (0) (27) (13) (59) Rivojlangan 582614
243884 6288 12772 224824 6702 331296 iqtisodiyotlar (100) (42) (1) (2) (39)
(1) (57)
Jahon maishiy elektronika sanoatida 2019-2025-yillarda prognoz davrida
sezilarli oʻsish kuzatilishi kutilmoqda. Televizorlar, smartfonlar va kiyiladigan
moslamalar kabi mahsulotlarga boʻlgan talabning oʻsishi jahon iste’molchilar
elektron bozori uchun asosiy omillardan biri hisoblanadi. Hisobotda iste’molchilar
elektronika jahon bozori mahsulot turi va geografiyasi asosida tahlil qilingan.
Mahsulot turiga qarab bozor smartfon va planshetlar, noutbuklar, televizorlar,
kameralar va videokameralar, audio/video qurilmalar, oʻyin pristavkalari va
aksessuarlari, maishiy texnika va boshqalarga boʻlinadi. Boshqa mahsulot turlariga
aqilli soatlar va virtual haqiqat va kengaytirilgan viteslar kabi kiyiladigan
elektronika kiradi.
Geografik nuqtai nazardan, bozor Shimoliy Amerika, Yevropa, Osiyo-Tinch
okeani va dunyoning qolgan qismida tahlil qilinadi. Osiyo-Tinch okeani global
iste’molchilar elektron bozorida bozor ulushining katta hissasini qoʻshishi
kutilmoqda. Tezkor urbanizatsiya, odamlarning bir martalik daromadlarini oshirish
va Samsung, Panasonik, Soni, Huavei, Hitachi va boshqa bir qator bozorlarning
Ilmiybaza.uz
asosiy ishtirokchilarining mavjudligi mintaqaning bozor oʻsishiga ta’sir
koʻrsatmoqda.
12.10-rasm. Dunyo buyicha maishiy elektronika bozoridagi daromad
(mln. AQSH dollari )
Maishiy elektronika tendensiyalari. Virtual reallik 2019-yilda paydo
boʻladigan maishiy elektronika tendensiyalaridan biri kengaytirilgan haqiqat yoki
XR. 2020-yil haqiqat konsepsiyasi va texnologiyasini yanada kengaytirishi
mumkin. Virtual va kengaytirilgan video tasvirlar oʻtgan yili VR yoki AR
elementlari bilan birlashtirilgan koʻplab mashhur oʻyinlar bilan bir qatorda juda
katta oʻzgarishlarga duch keldi. Kengaytirilgan haqiqat maishiy elektronikaning
navbatdagi ulkan hisoblash platformasi boʻlishi mumkin. Texnologiya oʻsib
chiqqach, joylashuvga asoslangan koʻngil ochish va ilova ichidagi xaridlar juda
yaxshi boʻladi. Bundan tashqari, smartfonlar apparatlaridagi yangi yutuqlar,
masalan, 3D sezgir kameralar va AI chiplari ishlab chiquvchilarga koʻplab
iste’molchilar va korxonalarning qurilmalaridan foydalangan holda yanada kuchli
AR tajribalarini rivojlantirishga imkon beradi. Avtomatlashtirilgan uy. Uy
markazlari orqali bogʻlangan karnaylar, televizorlar, muzlatgichlar, pechlar, kir
Ilmiybaza.uz
yuvish mashinalari, termostatlar, chiroqlar va xavfsizlik kameralari kabi
avtomatlashtirilgan uy texnologiyalari. Aqlli karnaylar tobora avtomatlashtirilgan
uy texnologiyalari markazi sifatida ishlaydi. Global Data ma’lumotlariga koʻra,
2025-yilga kelib, aqlli texnikaga sarflanadigan mablagʻlar 5,5 milliard dollarni
tashkil etadi. Shaxsiylashtirilgan tibbiyot. Tibbiy texnologiyalar uzoq vaqtdan beri
elektronika yangiliklariga tayanib kelgan. Hozirgi vaqtda elektron tatuirovkalarda
koʻproq evolyutsiya amalga oshirildi - ingichka, kiyinadigan elektronika, ular yurak
va miya faoliyati kabi hayotiy belgilarni kuzatib borish va ushbu ma’lumotlarni
smartfonga yoki kompyuterga real vaqtda sogʻliqni tahlil qilish uchun oʻtkazish
uchun teriga taqilishi mumkin. Farmasevtika sohasida bir necha yil davomida
yakunlangan qoʻshilishlar soni tobora koʻpayib bormoqda, chunki tashkilotlar yangi
bozorlarga chiqish va raqobatbardosh oʻsish uchun muhim bilimlarni olishga
intilmoqda. Ushbu tendensiya 2021-yilda ham davom etishi mumkin. Informa
Pharma Intelligence kompaniyasining Dan kansleri shunday dedi: "Xususan, biz bir
nechta tadqiqot bosqichidagi kompaniyalarning potensial tijorat operatsiyalariga
oʻtishini kutmoqdamiz, chunki ularning dori vositalari muhim tartibga solish
bosqichlariga yetadi va bu yerda global miqyosdagi yirik kompaniyalar shkala
qiymat yaratish uchun eng yaxshi joylashtirilgan. Intersept farmatsevtika, bu
birinchi va alkogolsiz yogʻli jigar kasalligi preparatiga ma’qul kelishi kerak boʻlgan
katta imkoniyatlardan biridir. Marketing bu jarayonda oʻz rolini oʻynaydi, chunki
tashkilotlar har doim oʻzlarini tashqi investorlar va xaridorlar uchun jozibador
qiladi. Farmatsyevtika ba’zi yirik transmilliy kompaniyalardan iborat. Retsept
boʻyicha beriladigan dorilar bozoriga asoslanib, fizer dunyodagi yetakchi
farmatsevtika kompaniyalaridan biridir. Global shtab-kvartirasi Nyu-York shahrida
joylashgan kompaniyaning daromadi 2019-yilda jami 51,7 milliard AQSH dollarini
tashkil qildi, ularning aksariyati oʻz mahsulotlarini sotishdan olingan. Qoʻshma
Shtatlarning boshqa eng yaxshi global oʻyinchilariga Johnson & Johnson, Mersk &
Cо. va Аbbvie kiradi. Farmasevtika boʻyicha yetakchi kompaniyalarning aksariyati
Qoʻshma Shtatlardan keladi va shuning uchun mamlakat butun dunyoda eng katta
farmatsevtika bozoriga ega boʻlishi ajablanarli emas. Xitoy sanoatning asosiy
Ilmiybaza.uz
oʻyinchilaridan biriga aylandi va rivojlanayotgan farmatsevtika bozorining yillik
oʻsish sur’atlari soʻnggi yillarda kuchli boʻldi. Biroq, farmatsevtika prognozi
boʻyicha Shimoliy Amerika va Yevropaning belgilangan bozorlari 2023-yilda ham
yetakchilik qiladi. Yevropaning eng yirik kompaniyalari Novartis, Roche,
GlahoSmithKline va Sanofi hisoblanadi. Ammo butun dunyo boʻylab COVID-19
tarqalishi sababli sanoat ogʻir yuqotishdarga duch kelmoqda. Virus tarqalishi
Xitoyga katta zarar yetkazdi, chunki mamlakat COVID-19 epitsentri hisoblanadi.
Nafaqat Xitoy, balki AQSH, Janubiy Koreya, Yaponiya va Italiya kabi bir qator
yirik iqtisodiyotlar ham COVID-19 yuqish xavfi ostida va ularning iste’molchilar
elektron sanoatida ham mavjud. Buyuk brendlarning chakana savdo doʻkonlari va
koʻrgazma zallari, supermarketlar va gipermarketlar maishiy elektronikaning turli
xil mahsulotlarining sotilishiga ta’sir koʻrsatadigan ma’lum bir vaqtga qadar
yopilgan. Jahon iqtisodiy tizimidagi xalqaro savdoning ahamiyati muhim omillar va
xalqaro tovar va xizmatlar almashinuvining amaliy faoliyatidan kelib chiqadi.
Xalqaro savdo zarurligini oldindan belgilab beruvchi ba’zi omillar mavjud.
Ular: • Jahon bozorining paydo boʻlishi.
•
Turli mamlakatlarda ayrim tarmoqlarning rivojlanishining notekisligi.
Ichki bozorda amalga oshirib boʻlmaydigan eng rivojlangan tarmoqlarning
mahsulotlari chet elga tashiladi. Boshqacha qilib aytganda, tashqi bozorda sotish
talablari ham, ayrim tovarlarni tashqaridan olish zarurati ham paydo boʻladi.
•
ishlab chiqarishni cheksiz kengaytirish tendensiyasi. Ichki bozorning
imkoniyatlari aholining toʻlov qobiliyatiga ega talablari bilan cheklanganligi
sababli, ishlab chiqarish ichki bozor chegaralaridan oshib bormoqda va har bir
mamlakat ishbilarmonlari tashqi bozorlar uchun kurashmoqdalar.
•
rivojlanayotgan mamlakatlardan kam haq toʻlanadigan ishchi kuchi va
xom ashyolardan foydalanish bilan bogʻliq ravishda yuqori daromad olish
tendensiyasi.
12.4.
Oʻzbekiston
oziq-ovqat
sanoati
va
qishloq
xoʻjaligi
mahsulotlarining xalqaro savdosini jadallashtirish muammolari
Ilmiybaza.uz
Sir emas, oziq-ovqat xavfsizligi jahon hamjamiyati oldidagi eng dolzarb
masalalardan biriga aylangan. Yer yuzida aholi nufuzining yil sayin oʻsib
borayotganligi natijasida qishloq xoʻjaligi mahsulotlariga boʻlgan talab ham tobora
ortmoqda. Biroq iqlim oʻzgarishi oqibatida roʻy berayotgan tabiiy ofatlar, suv
taqchilligi, qurgʻoqchilik kabi tabiat injiqlari vaziyatni murakkablashtirayotgani bor
gap. Oqibatda dunyo bozorida oziq-ovqat mahsulotlari narxining keskin koʻtarilish
tendensiyasi kuzatilyapti. Bu muammo koronavirus pandemiyasi ta’sirida yanada
chuqurlashayotganidan esa koʻz yumib boʻlmaydi. Xalqaro tashkilotlar
prognozlariga qaraganda, pandemiya natijasida toʻyib ovqatlana olmaydigan dunyo
aholisi soni 2 barobar koʻpayib, 1,6 milliard kishini tashkil qilishi mumkin ekan.
Bugungi kunda dunyoda 2 milliardga yaqin kishi temir moddasi va A vitamini
kabi organizm uchun oʻta zarur boʻlgan organik mikroelementlarni talab darajasida
tanovul qilmayapti. 155 million bola oʻsish va rivojlanish borasida, 52 million bola
esa surunkali charchoqdan aziyat chekyapti. BMT ma’lumotlariga koʻra, har kuni
sayyoramizning 840 milliondan ortiq aholisi toʻyib ovqatlanmayapti. Natijada, 160
milliondan ortiq jajji bolakaylar nimjon, boʻyi past, hatto nogiron boʻlib qolmoqda.
Oziq-ovqat mahsulotlari ishlab chiqarish hajmining oʻsishi aholi soni va ehtiyojlari
oʻsishidan ortda qolmoqda.
12.4 BMTning insonparvarlik tashkiloti — Butunjahon oziq-ovqat dasturi
bor e’tiborini ocharchilikka qarshi kurashishga qaratgan. Natijada
2019-yilda ochlikdan aziyat chekayotgan 88 mamlakatdagi qariyb
100 million kishiga yordam berildi. Shu ma’noda, tinchlik boʻyicha
2020-yilgi Nobel mukofoti BMTning insonparvarlik tashkiloti —
Butunjahon oziq-ovqat dasturi (Wоrld Food Programme (WFP) loyiq
koʻrilgani juda koʻp narsasini anglatadi.
Ilmiybaza.uz
Dunyo miqyosidagi ana shunday tendensiyalarga qaramay, mamlakatimizda
oziq-ovqat ishlab chiqarish sanoati jadal rivojlantirilmoqda. Aholini yil davomida
meva-sabzavotlar bilan uzluksiz ta’minlash maqsadida zamonaviy issiqxonalar
tashkil etilyapti, bogʻlar, tokzorlar maydoni kengaytirilib, yetishtirilgan hosilni kuz-
qish davrida sifatli saqlash imkonini beradigan omborxonalar barpo etilyapti.
Natijada 2017 – 2019-yillar davomida yiliga 10 million tonnadan ortiq
sabzavot, 17 million tonnadan ortiq boshqa dehqonchilik mahsulotlari va 2,5 tonna
goʻsht yetishtirildi. 2019-yil qishloq xoʻjaligi mahsulotlari eksporti 2017-yilga
nisbatan 2 baravarga koʻpaydi. Bugun yurtimizda 80 dan ortiq turdagi qishloq
xoʻjaligi mahsuloti yetishtirilib, ular dunyoning 70 ga yaqin mamlakatiga eksport
qilinmoqda.
Shu bilan birga, tahlillarda yiliga oʻrtacha yetishtirilgan 21 million tonna
meva va sabzavotning 10 foizidan ortigʻi eksport qilinmay qolayotgani,
mahsulotlarni saralash, qadoqlash, qayta ishlash va eksport qilish uchun 30 dan ortiq
agrologistik
markaz
tashkil
etilgan
boʻlsa-da,
aylanma
mablagʻlarning
yetishmasligi tufayli ular mavjud ishlab chiqarish quvvatining atigi 15 foizidan
foydalanayotgani koʻrsatilmoqda. Shuningdek, ishlab chiqarish orqali mamlakat
ehtiyojini toʻliq qoplash va eksport qilish imkoniyati mavjud boʻlgani holda sut
mahsulotlari, tomat pastasi, makkajoʻxori va yashil noʻxat konservalari import
qilinayotgani bu borada hali yechimini kutayotgan muammolar borligini
koʻrsatyapti. Davlatimiz rahbarining 2020-yil 9sentabrdagi «Respublika oziq-ovqat
sanoatini jadal rivojlantirish hamda aholini sifatli oziqovqat mahsulotlari bilan
toʻlaqonli ta’minlashga doir chora-tadbirlar toʻgʻrisida» gi Qarori aynan ana
shunday muammolarni hal etishga qaratilgani bilan ahamiyatlidir.
Mazkur qarorga koʻra, meva-sabzavot, goʻsht, sut va boshqa qishloq xoʻjaligi
mahsulotlarini yetishtiruvchi korxonalar bilan bunday mahsulotlarni qayta
ishlovchi, tayyorlovchi va realizatsiya qiluvchi korxonalar oʻrtasida oʻzaro
manfaatli munosabatlarni kuchaytirish, tadbirkorlik subyektlarini har tomonlama
qoʻllab-quvvatlash, mahalliy oziq-ovqat mahsulotlarining raqobatbardoshligini
Ilmiybaza.uz
oshirish, bunday mahsulotlarning eksport salohiyatini kengaytirish va import
hajmini kamaytirish choralarini koʻrish vazifalari belgilab qoʻyildi.
Bundan tashqari, Qishloq xoʻjaligi vazirligida alohida boshqarma tashkil
etilishi hamda Qishloq xoʻjaligini rivojlantirish va oziq-ovqat ta’minoti
jamgʻarmasiga 20 mlrd soʻm miqdorida mablagʻ oʻtkazilishi, mazkur sohaga
xalqaro moliya institutlari mablagʻlarini keng jalb qilish va ularning manzilli yetib
borishini nazorat qilish, kadrlarga boʻlgan ehtiyojni toʻldirish yuzasidan ham qator
vazifalar belgilab qoʻyildi. Bu yuqorida ta’kidlangan vazifalarning oʻz vaqtida va
samarali bajarilishini ta’minlash imkonini beradi.
Ma’lumki, davlatimiz rahbarining tashabbusi bilan islohotlarning yangi
bosqichida Oʻzbekiston iqtisodiyotining eng muhim sohalaridan biri hisoblangan
qishloq xoʻjaligi tubdan isloh qilinyapti. Ayniqsa,
hozirgi pandemiya paytida oziq-ovqat xavfsizligini ta’minlash, ichki bozorni zarur
iste’mol tovarlari bilan toʻldirish, narx-navo barqarorligini ushlash — bularning
bariga agrar jabhani rivojlantirmasdan erishib boʻlmaydi, albatta. Sir emas, yaqin-
yaqingacha paxtachilik va gʻallachilikdan tashqari, boshqa tarmoqlar ikkinchi va
undan past darajaga tushib qolgan edi. Vaholanki, yurtimizning bogʻdorchilik,
sabzavot-polizchilik salohiyati ham yuqori boʻlib, mazkur tarmoqlardan katta
daromad olish mumkinligi faqat oxirgi yillardagina tan olina boshlandi. Paxta
maydonlari qisqartirilib, boʻshagan yerlarga eksportbop ekin turlari joylashtirildi.
Natijada gʻoʻza hali gulga oʻtirmasdan turib, gilos, oʻrik, shaftoli, tarvuz, qovun
kabi bogʻ va dala ne’matlari eksport qilinmoqda. Buning hisobiga katta valyuta
tushumiga erishilyapti.
Koronavirus savdo-iqtisodiy aloqalarni cheklab qoʻygan bu yilgidek ogʻir sharoitda
ham.
Ma’lumotlarga qaraganda, 2025-yilgacha mamlakat yalpi ichki mahsuloti
hajmini 100 milliard dollar, yillik eksportni 30 milliard dollarga yetkazish maqsad
qilingan. Bu koʻrsatkichlarga erishish uchun esa qishloq xoʻjaligi sohasidagi
mavjud boʻlgan zaxiradagi imkoniyatlar ishga solinmoqda. Prezidentimiz alohida
ta’kidlab aytganidek, “Bu yil qishloq xoʻjaligida katta islohotlarni boshlayapmiz.
Ilmiybaza.uz
Hokimlar bu masalani chuqur tushunib, ichiga kirishlari shart. Endi orqaga yoʻl
yoʻq. Qishloq xoʻjaligi ishlab chiqarishini erkinlashtirmasak, manfaatdorlikni
oshirmasak, iqtisodiy oʻsish va samaradorlikka erishib boʻlmaydi”. Prezidentimiz
BMT Bosh Assambleyasi 75-sessiyasida soʻzlagan nutqida ham oziq-ovqat
xavfsizligi va aholining turmush darajasini yaxshilash masalasiga alohida e’tibor
qaratdi. Binobarin, global pandemiya barcha sohalar kabi oziq-ovqat va qishloq
xoʻjaligi tarmogʻiga salbiy ta’sir koʻrsatdi. Hatto rivojlangan davlatlarda aholining
muhtoj qatlamini oziqovqat bilan ta’minlashda koʻplab muammolar paydo boʻldi.
Ayrim turdagi muhim oziq-ovqat mahsulotlari tanqisligi, eksport va importda
cheklovlar kuzatildi. Xalqaro ekspertlarning xulosasiga ayrim davlatlarda
kuzatilayotgan oziq-ovqat mahsulotlari tanqisligidan, ayniqsa, yosh bolalar va
goʻdaklar koʻproq aziyat chekishmoqda. Vaziyatni yumshatish, har bir kishining
toʻyib ovqatlanishiga erishish uchun qishloq xoʻjaligi va oziq-ovqat sanoatida
yuqori natijalarga erishayotgan mamlakatlar yutuqlarini oʻrganish, hayotiy
dasturlarni qabul qilish oʻta zarur. Samarqand davlat universitetida bugun
boshlanadigan ushbu xalqaro konferensiya oʻzaro tajriba va fikr almashish, yaqin
va uzoq istiqbolga moʻljallangan hujjatlar ishlab chiqish uchun qulay fursatni
yaratishi bilan gʻoyatda ahamiyatlidir.
TUSHUNCHA VA IBORALAR
Ichki bozor — barcha ishlab chiqarilgan va sotishga moʻljallangan
mahsulotlarni ichki bozorda sotishda vujudga keladigan iqtisodiy munosabatlar
sohasi.
Milliy bozor — muayyan mamlakat bozori boʻlib, uning bir qismi xalqaro
ayriboshlash (mahsulot va xizmatlar eksporti va importi) bilan bogʻliq.
Xalqaro bozor — xorijiy bozorlar bilan bogʻliq va xorijiy xaridor hamda
sotuvchiga yoʻnaltirilgan milliy bozorlar segmentining yaxlitligi.
Jahon
bozori
—
jahonning
barcha
mamlakatlar
bozorlarini
umumlashtiruvchi sintetik tushuncha.
Ilmiybaza.uz
Kartel – monopolistik birlashmaning bir koʻrinishi. Yirik korxona
egalarining bozorda xukmronlik qilish, koʻp foyda olish maqsadida tuzgan
uyushmasi. Uyushmaga kiruvchilar mahsulot hajmi, narxi, ishchilar yollash sharti,
patentlar ayirboshlash, bozorlarni boʻlish, umumiy mahsulot ishlab chiqarishdagi
xar bir qatnashchining kvotasi va shu kabilarni kelishib olishlari.
Bozor baholari – talab va taklif asosida yuzaga keladigan narxlar.
Bozor islohotlari – bozor iqtisodiyoti va bozor munosabatlarini
shakllantirishga qaratilgan chora-tadbirlar majmui.
Bozor narxi – bozorda aniq tovarlar buyicha talab va taklifning toʻla
mutanosib boʻlishi hamda raqobat ta’siri natijasida shakllanadigan narx.
Bozor qiymati – xarajatlari belgilangan tarzda ishlab chiqarilgan tovar
qiymati. Bu qiymat tovarlarning bozordagi bahosini tartibga solib turadi.
Bozor ulushi – korxonaning bir xil yoki oʻxshash tovarlar sotishdagi hissasi.
Bozor yangiligi – biror bozorda birinchi marta taklif etiladigan tovar, uning
yangi turi, varianti, oʻrami va hokazolar.
Bozor yetakchisi narxi – aniq tovar sotishda hissasi katta boʻlgan korxona
tovariga belgilangan narx boʻlib, boshqalarning narxlaridan pastroq yoki yuqoriroq
boʻlishi mumkin.
Bozorga chuqurroq singish strategiyasi – mavjud tovarni mavjud bozorda
sotishga qaratilgan marketing strategiyasi.
Savdo qilinadigan mahsulotlar — xorijiy bozorlarda ayirboshlanadigan
mahsulotlar.
Savdo qilinmaydigan mahsulotlar — ishlab chiqarilgan mamlakat bozorida
sotilib, xalqaro ayirboshlashda ishtirok etmaydigan mahsulotlar.
Jahon bozori konyukturasi — muayyan davriy va geografik miqyosda
qator omillar ta’sirida vujudga keladigan bozorning aniq holati.
TAKRORLASH UCHUN SAVOLLAR
Ilmiybaza.uz
1.
Jahon bozoriga qanday omillar ta’sir etadi va ular qanday guruhlarga
ajratiladi?
2.
Jahon bozori konyunkturasi nima va unga qanday omillar ta’sir
koʻrsatadi?
3.
Tayyor mahsulotlar bozorida narxlarning shakillanishiga ta’sir
qiluvchi omillar tizimi nimalardan iborat?
4.
Xalqaro savdoda qoʻllaniladigan narxlarning qanday turlari mavjud?
5.
Jahon qayta ishlash sanoati mahsulotlari bozori holatini baholang va
rivojlanish tendensiyalarini aniqlang.
6.
Jahon xoʻjaligining rivojlanishida tabiiy xomashyo resurslari qanday
ahamiyatga ega?
7.
Jahon
iqtisodiyotida
xomashyo
mahsulotlari
iste’molining
oʻzgarishiga qanday omillar ta’sir koʻrsatadi?
8.
Jahon xomashyo bozorlari uchun qanday xususiyatlar xos?
9.
Jahon oziq-ovqat mahsulotlarini ishlab chiqarish manbalari va omillari
nimalardan iborat?
10.
Jahondagi oziq-ovqat mahsulotlari eksport va import qiluvchi
mamlakatlarga qanday mamlakatlar kiradi?
11.
Dunyo mamlakatlari aholini oziq-ovqat bilan ta’minlash darajasiga
koʻra qanday guruhlarga ajratiladi?
12.
Jahon oziq-ovqat mahsulotlari bozorining tarkibiga baho bering.
13.
Jahon oziq-ovqat inqirozining sabablari nimalardan iborat?