JAMIYAT HAYOTIGA MA’NAVIY QADRIYATLARNI SINGDIRISH
YO‘LLARI
MUNDARIJA
Kirish………………………………………………………………………3
I Bob: Ma’naviy qadriyatlar tushunchasi
1.1.
Ajdodlardan meros qolgan milliy va ma’naviy qadriyatlarning
ahamiyati…………………………………………………………. ..….................5
1.2.
Hozirgi globallashuv sharoitida milliy va ma’naviy qadriyatlarning
jamiyat hayotida tutgan o’rni …………………………………………….. ……...11
II Bob: Yosh avlod tarbiyasida milliy va ma’naviy qadriyatlarning
ahamiyati
2.1.Jamiyat hayotiga ma’naviy qadriyatlarni singdirish usul hamda
yo’llari…………………………………………...………………..………………16
2.2.Millatning tanazzuli ma’naviy qadriyatlarning tanazzulidir..…………25
Xulosa………………………....…………………………………………...30
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati……………………………………31
1
KIRISH
Mavzuning dolzarbligi.
Milliy qadriyatlarimiz, urf-odatlarimiz va
an'analarimiz qayta tiklanib, yanada rivojlangandagina jamiyatimizda
o’tkazilayotgan islohatlar muvaffaqiyatli amalga osha oladi, chunki ma'naviy
barkamol, ma'rifatli, ruhan bardam, yangicha tafakkurlash qobiliyatiga ega
insongina istiqlol va taraqqiyot yo’lini sharaf bilan o’ta oladi. Shunday ekan,
xalqimizning boy madaniy merosi, yuksak ma'naviy qadriyatlarini chuqur va
atroflicha o’rganib, ularni Respublikamizda yashovchi har bir insonning ongiga
singdirib, ayniqsa yosh avlodni ma'naviy etuk, fidoyi etib tarbiyalash hozirgi kunda
eng dolzarb muammolardan hisoblanadi.
Kurs ishining ahamiyati. Milliy ruxiyat- millatning ichki xolati,
kechinmalari, xis-tuyg’ulari, ma’naviy dunyosi, uy-fikrlari, maqsad va maslaklari
hamda kayfiyatlari bilan bog’liq mulohazalari majmuidir.
Xalq og’zaki ijodida ulug’lanadigan fazilatlardan biri-мilliy iftixor
tuyg’usidir. Bu tuyg’u- o’z milliy mansubligidan millatining boy tarixi, madaniy
va ma’naviy merosidan, uning jahon sivilizatsiyasiga qo’shgan hissasidan
g’ururlanish va faxlanish imkoniyati. Milliy iftixori kuchli bo’lgan shaxs o’z
mamlakati bilan faxrlana oladi va uning taqdiriga befarq qaramaydi. Milliy iftixori
kuchli bo’lgan shaxs istiqbolni chuqurroq anglaydi, uning ertasi bugungidan ko’ra
mukammalroq bo’lishiga intiladi. Shuning uchun biz yoshlarimizda milliy ongni
shakllantirish uchun ta’lim-tarbiyaviy faoliyatimizda katta sa’y-harakat
ko’rsatishimiz lozim bo’ladi.
Хаlq оg’zaki ijodi namunalari asosida o’quvchilarga milliy qаdriyatlarni
shakllantirishda moddiy, ma’naviy, tabiiy, diniy, axloqiy, falsafiy va boshqalardan
foydalanish muhim аhаmiyat kasb etadi.
Kurs ishining obyekti. Xalqimiz orasidan ma’naviy va milliy qadriyatlarni
singdirish yo’llarini topish.
Kurs ishining predmeti. Ma’naviy qadriyatlar tushunchasi, Ajdodlardan
meros qolgan milliy va ma’naviy qadriyatlarning ahamiyati, Hozirgi globallashuv
sharoitida milliy va ma’naviy qadriyatlarning jamiyat hayotida tutgan o’rni, Yosh
2
avlod tarbiyasida milliy va ma’naviy qadriyatlarning ahamiyati, Jamiyat
hayotiga ma’naviy qadriyatlarni singdirish usul hamda yo’llari va Millatning
tanazzuli ma’naviy qadriyatlarning tanazzulidir kabi qismlardan tashkil topgan.
Kurs ishining maqsadi: Kurs ishining asosiy maqsadi xalqimiz orasida
ma’naviy va milliy qadriyatni singdirish yo’llari haqida qoʻshimcha bilim va
tushunchalarni olib borishdir.
Kurs ishining tuzilishi. Kurs ishi kirish, har biri ikki paragrafdan iborat
ikkita bob, xulosa va foydalanilgan adabiyotlar ro’yxatidan iborat.
3
Ma’naviy qadriyatlar tushunchasi
Ajdodlardan meros qolgan milliy va ma’naviy qadriyatlarning ahamiyati
Qadriyat — voqelikdagi muayyan hodisalarning umuminsoniy, ijtimoiy
axloqiy, madaniy maʼnaviy ahamiyatini koʻrsatish uchun qoʻllanadigan tushuncha.
Inson va insoniyat uchun ahamiyatli boʻlgan barcha narsalar, masalan, erkinlik,
tinchlik, adolat, ijtimoiy tenglik, maʼrifat, haqiqat, yaxshilik, goʻzallik, moddiy va
maʼnaviy boyliklar, anʼana, urf-odat va boshqalar qadriyatlar hisoblanadi. Ijtimoiy
fanlarning qaysi sohasida qadriyatga doir tadqiqot olib borilgan boʻlsa, bu
tushunchaga shu jihatdan taʼrif berishga intilishgan.
Holbuki qadriyat aksiologiyaga xos kategoriyadir. Qadriyatni aksiologiya
nuqtai nazaridan talqin qilish uni kategoriya sifatidagi mohiyati, mazmuni,
obyektiv asosi, namoyon boʻlish shakllari va xususiyatlarini oʻrganish imkonini
beradi.1 Qadriyat kategoriyasi faqat buyum va narsalarning iqtisodiy qimmatini
emas, jamiyat va inson uchun biror ahamiyatga ega boʻlgan voqelikning shakllari,
holatlari, narsalar, voqealar, hodisalar. talab va tartiblar va boshqalarning qadrini
ifodalash uchun ishlatiladi. Ijtimoiy jarayonlar taʼsirida kishilarning Qadryatlar
toʻgʻrisidagi qarashlari oʻzgarib boradi. Tarixiy zaruriyatga qarab goh u, goh bu
qadriyat ijtimoiy taraqqiyotning oldingi safiga chiqadi. Mas, yurtni yov
bosganida — ozodlik, imperiya hukmronligi nihoyasida — istiklol, urush
davrida — tinchlik, tutqunlikda — erkinlik, kasal yoki bemorlikda —
sihatsalomatlikning qadri oshib ketadi. Qadriyatlar ijtimoiytarixiy taraqqiyot
mahsuli sifatida oʻz tarixiy ildizi, rivoji, vorislik jihatlariga ega. Qadriyatlar
mehnat, ishlab chiqarish sohasidagi faoliyat, insonlar oʻrtasidagi munosabatlar
uchun foyda keltiradigan narsalar, hodisalar, xattiharakatlar majmuasi sifatida
yuzaga kelib, ayrim kishilar, ijtimoiy guruhlar faoliyati, xattiharakatini maʼlum
yoʻnalishga buradigan, tegishli meʼyorga soladigan maʼnaviy hodisaga aylanadi.
Qadriyatlar umumbashariy, milliy, shaxsiy boʻlishi mumkin. Olam, tabiat va
jamiyatning eng muhim tomonlarini, qonunqoidalarini, aloqadorliklarini
1 Nosirxo’jaеv S., M.F.Lafasov, M.Z.Zaripov «Ma’naviyat asoslari».- T.: Fan, 2002.- 264 b.
4
ifodalaydigan qadriyatlar umumbashariy xususiyatga ega. Bunday qadriyatlar oʻz
ahamiyatini yoʻqotmaydigan, abadiy qadriyatlardir. Muayyan bir elat, millat,
xalqning hayoti, turmush tarzi, tili, madaniyati, maʼnaviyati, urf-odat va anʼanalari,
oʻtmishi va kelajagi bilan bogʻliq qadriyatlar milliy qadriyatlardir. Inson, uning
faoliyati, turmush tarzi, eʼtiqodi, umr maʼnosi, odobi, goʻzalligi bilan bogʻliq
qadriyatlar shaxsiy qadriyatlardir. Qadriyatlar komil insonni tarbiyalashda muhim
omil boʻlib xizmat qiladi.
Qadriyatlar xalqimizning bebaho boyligi, jamiyatimiz, millatimiz,
davlatimiz taraqqiyotining asosiy omillaridan biri. Buyuk ajdodlardan meros bo‘lib
qolgan bebaho ma`naviy boylik asl qadriyatlarimizning sarchashmasidir.2 Ta`lim
muassasamizda “Navro‘z”, “Hosil bayrami”, “Qovun sayli” tadbirlarini o‘tkazish
vositasida o‘quvchilarda milliy qadriyatlarimizda bo‘lgan hurmat va ehtirom
kuchaytiriladi. O’quv jamoasida o‘zaro ahillik, ko‘tarinki kayfiyat, ijodiy
hissiyotlarni vujudga keltiradi hamda Vatan bilan g‘ururlanish, tabiatni sevish va
ardoqlashga intilishni tarkib toptiradi. Asrlar mobaynida xalqimizning yuksak
ma`naviyat, adolatparvarlik, ma`rifatsevarlik kabi ezgu fazilatlari bugungi davr
yoshlari uchun o‘ziga xos hayot maktabiga aylangan.3
Inson va insoniyat uchun ahamiyatli bo'lgan barcha narsalarga qadriyatlar
deyiladi. Qadriyatlar - narsa va voqealar, jamiyat, moddiy va ma'naviy
boyliklaming ahamiyatini ifodalash uchun qo'llanadigan tushuncha. Qadriyatlami
Garb mamlakatlarida "Aksiologiya" fani o'rganadi. Bu atama ilmiy bilimlar
sohasiga XX asming ikkinchi yarmida nesim aksiologi Y. Gartman va frantsuz
olimi P.Lapi tomonidan kiritilgan. Aksiologiyani qadriyatlar to'g'risidagi fan yoki
to'g'ridan- to'g'ri "qadriyatshunoslik" deb atash ham mumkin. Har bir fanga o'z
nomini bergan asosiy tushunchalar bo'lgani kabi "qadriyat" tushunchasi ham
"qadriyatshunoslik" atamasi uchun shunday asos bo'la oladi. G’arbda bu atama
2 Nosirxo’jaеv S., M.F.Lafasov, M.Z.Zaripov «Ma’naviyat asoslari».- T.: Fan, 2002.- 264 b.
3 Hasanboеv J., M. Turopova, O. Hasanboеva. Ma’naviy-axloqiy tarbiya asoslari.-T.: G’afur G’ulom nomidagi
adabiyot va san’at nashriyoti,2000.-111 b.
5
yunoncha "axio" (qadriyat) va "Logos" (fan, ta'limot) tushunchalaridan tashkil
topgan. Qadriyat va qadriyatlar milliy g'oyaning muhim kategoriyalaridan biri,
bo'lib, qadriyatlar axloqiy qoida va me'yorlar, ideallar va maqsadlardagi baholash
mezoni va usullarini ham o'zida aks ettiradi. Ular halollik, poklik, o'zaro yordam,
adolatlilik, haqiqatgo'ylik, ezgulik, tinchlik, shaxs erkinligi, mehr-muhabbat,
mehnatsevarlik, vatanparvarlik kabi fazilatlar, burch, vijdon, or-nomus, mas'uliyat
kabi axloqiy tushunchalar shaklida namoyon bo'ladi. Qadriyat o'z tabiatiga ko’ra,
ijtimoiy-tarixiy xarakterga ega. Ijtimoiy taraqqiyot jarayonida u o'zgaradi va
takomillashadi. Shuning uchun qadriyat to'g'risidagi ta'limotlar ham takomillashib,
rivojlanib boradi.
Milliy ma'naviy qadriyatlar tushunchasi, uning ta'rifi va tavsifi. Demak,
"Qadriyat" tushunchasi - juda keng tushuncha bo'lib, uning bir qismi - ma'naviy
qadriyatlardir. Milliy-ma'naviy qadriyatlar - "milliylik", "Ma'naviyat" va "qadriyat"
tushunchalari kesishgan nuqtada jamlangan ijtimoiy hodisalami o'z ichiga oladi.
Qadriyatlar deyilganda inson va insoniyat uchun ahamiyatli bo’lgan, millat, elat va
ijtimoiy guruhlaming manfaatlari va maqsadlari yo’lida xizmat qilishdagi erkinlik,
ijtimoiy adolat, tenglik, xaqiqat, ma'rifat, go’zallik, yaxshilik, xalollik, burchga
sadoqatli singari fazilatlar majmun tushuniladi. O’tmishdagi barcha falsafiy
ta'limotlarda qadriyatlaming mohiyati va ulaming jamiyat taraqqiyotida tutgan
o’rni masalasiga katta e'tibor berilib, ular ijtimoiy-tarixiy taraqqiyotning maxsuli,
jamiyat ma'naviy kamolotining muhim omili ekanligi ko’rsatib o’tiladi. Qadriyatlar
jamiyat taraqqiyotining, moddiy va ma'naviy boyliklar rivojining yakuni, inson
kamolotining kelajak uchun ham katta ahamiyat kasb etadigan ijobiy maxsulidir.
Insonning ob'ektiv olamiga nisbatan aktiv faoliyati, moddiy va ma'naviy muhit,
yashash shart-sharoitlarining rivojlanishi vorislik asosida sodir bo’lib, yangi-yangi
qadriyatlaming shakllanishiga, o’tmishdan meros bo’lib o’tganlari esa davr mxi,
yangi ijtimoiy extiyoj talablari asosida rivojlanishiga olib keladi. Buning natijasida
ijtimoiy, siyosiy, iqtisodiy, manaviy taraqqiyotning imkoniyatlari xam kengayadi.
Jamiyat taraqqiyoti jarayonida shakillangan har qanday xodisa o’tmishda ijobiy
axamiyat kasb etgani uchungina emas, balki kelajak istiqboli uchun yangi
6
imkoniyatlar yaratib berishga qodir bo’lganligi sababli ham qadiriyat deb ataladi.
Qadiriyatlar olamni bilish va uning amaliy o’zgartirishning muhim omilidir. Xar
bir qadriyatning moiyati taraqqiyot, jamiyat va ruhiy olam xodisalarini bilish, ilmiy
umumlashtirish, ijtimoiy va mabnaviy taraqqiyot tabsir etish imkoniyatlari asosida
belgilanadi. Qadiryatlarning ko’pligi, mavzuni, ularni aniqlash va ularga ebtiqod
qilish insoning bilish qobiliyati va amaliy imkoniyatlaritakomilashib, chukirlashib,
kengayib borayotganini ifodalaydi. Yangi qadiriyatlaming yuzaga kelishi insoning
obbektiv olam, mabnaviyatborasidagi bilimlari vorislik asosida davom
etayotganining ifodasidir.
Qadiryatlar inson an'anaviy kamolotining muhim omilidir. Har bir millat
rivojlanishdagi tarixiy voqealar, unga ijobiy xisa qo’shgan shaxslar xam milliy
qadriyatlar jumlasiga kiradi. qadiryatlarda ular yuzaga kelgan davirning ruxi,
imkoniyatlari, talab va extiyojlari o’zining yaqqol ifodasini topadi.
Ma’naviy va diniy qadriyatlarimiz tarixan uyg‘un holda rivojlanib
takomillashib borgan. Ayniqsa, ma’naviy qadriyatlar rivojida an’anaviy islomning
o‘ziga xos o‘rni bor. Insoniy fazilatlarning eng yuqori cho‘qqisi, shubhasiz, odob
durdonalaridir. Xususan, bugungi kunda komil insonni kamol toptirishda ma’naviy
qadriyatlarning ahamiyati beqiyos.
Bu borada, millatimizning ma’naviy qadriyatlari haqida gap ketganda uzoq
asrlar qa’rida yuzaga kelgan, vatanparvarlik, do‘stlik, tinchliksevarlik,
mehmondo‘stlik, mehnatsevarlik, muruvvat, andisha, or-nomus, halollik, mehr-
oqibat, birodarlik va ahil qo‘shnichilik munosabatlari kabi ezgu insoniy fazilatlarni
alohida ayd etish lozim. Mintaqamizda o‘n asrdan ortiq mavjud bo‘lib kelayotgan
islom dini xalqimizning ana shunday beqiyos ma’naviy qadriyatlarida chuqur aks
etib turadi.
Shu o‘rinda bitta nozik nuqtaga e’tibor qaratish zarur. Nafaqat yurtimizda,
balki butun Markaziy Osiyo mintaqasida deyarli ming yildan beri islom dini bilan
bog‘liq qadriyatlarimiz hanafiy mazhabi asosida shakllanib kelgan. Hanafiy
mazhabining bag‘rikenglik tamoyillari shariatga zid bo‘lmagan milliy urf-odat va
an’analarni saqlanib qolishdagi o‘rni beqiyos. Biz hozirda faxrlanib yodga
7
oladigan ajdodlarimizning aksari mana shu mazhab vakillari bo‘lganlar.4 Demak,
ayta olamizki, milliy va diniy qadriyatlarimiz qatorida hanafiy mazhabi an’analari
ham o‘ziga xos o‘ringa ega. Hozirda, yurtimizga chetdan kirib kelayotgan,
xalqimizning asrlar davomida shakllangan e’tiqodiga zid bo‘lgan turli begona
diniy oqim va firqalar nafaqat muqaddas dinimizga, balki, bevosita ma’naviy
qadriyatlarimizga ham tajovuz ekanini anglab yetishimiz kerak. Yurtimizda Imom
Buxoriy, Imom Termiziy, Imom Moturidiy xalqaro ilmiy-tadqiqot markazlari kabi
buyuk ajdodlarimizning bebaho ma’naviy merosini, xususan, hanafiy mazhabi
ulamolarining merosini hamda moturidiylik aqidaviy ta’limotini o‘rganish va
targ‘ib qilish markazlari faoliyatiga bejiz asos solinmadi. Demak, to‘laqonli
ishonch bilan ayta olamizki, hanafiy mazhabi va moturidiylik ta’limoti –
xalqimizning ma’naviy qadriyatlari bilan mujassamdir. Nafaqat bizning, balki
mintaqmizdagi qardosh va dindosh xalqlarning ham muqaddas qadriyatidir.
Hanafiy mazhabi an’analariga zid oqimlar va firqalarning g‘oyalarini tarqatish
milliy ma’naviyatimiz va qadriyatlarimizga tahdid, deb qaraladi.
Ta’kidlash jozki, mehmondo‘stlik, o‘zaro hurmat-ehtirom, ota-onaning
haqlarini ado etish, ijtimoiy hamkorlik, qarindosh-urug‘, qo‘ni-qo‘shnilar, xususan,
jamiyatdagi ehtiyojmand qatlamlarga ko‘maklashish xalqimizga xos ezgu
fazilatiga aylangan. Jahonda kechayotgan koronavirus pandemiyasining eng og‘ir
pallasida xalqimizning jipsliligi va ahilligi, o‘zaro yordamlashishga doimo
tayyorligining jonli guvohi bo‘ldik. Agar biz g‘arbdan kirib kelayotgan
individualizmga yon berib, millatimizga xos bo‘lgan jamoaviylik tamoyillarini
yo‘qotib qo‘yganimizda natija qanday bo‘lar edi?
Demak, bugungi rivojlangan jamiyatda, xususan, globallashuv davrida
ma’naviy qadriyatlarning o‘rni beqiyos. Bu isbot talab qilmaydigan haqiqat.
Ma’naviy qadriyatlarimizni asrab-avaylash, targ‘ib qilish bugungi jamiyatning
dolzarb va ustivor vazifalaridan ekanligi bejiz emas. Ammo, kezi kelganda aytish
kerak – bugun ijtimoiy hayotda mavjud ayrim illatlarni “o‘zbekchilik” deb
4 Hasanboеv J., M. Turopova, O. Hasanboеva. Ma’naviy-axloqiy tarbiya asoslari.-T.: G’afur G’ulom nomidagi
adabiyot va san’at nashriyoti,2000.-111 b.
8
xaspo‘shlanishi mutlaqo o‘rinsiz holatdir. Dabdabavozlik, moddiyatparastlik, har
qanday ishda kimo‘zarga berilib ketish, riyokorlik, xo‘jako‘rsinchilik, jinoyat
botqog‘iga botirib yuboruvchi tanish-bilishchilik va korrupsiya kabi illatlar
millatni va xalqni tanazzulga yetaklaydi. “Topayaptimi qandini ursin” deyish,
“uzumini yeb, bog‘ini surishtirmaslik” milatning ofati bo‘lib xizmat qiladi. Pul
topgan, mol topgan obro‘li bo‘lavermaydi, qayerdan qay yo‘sinda topgan, nimaga
sarflayapti, birovning haqqini yeb, o‘zini harom-harishga urgan kimsa kabi
kishilardagi salbiy illatlar yuzasidan jamoatchilik nazorati o‘rnatilishi darkor.
Xususan, fuqarolik jamiyatining muhim asoslaridan biri jamoatchilik nazoratining
mavjud bo‘lishidir. Odamlar bunday holatlarga befarq va loqayd bo‘lmasliklari,
eng asosiysi xayrixoh bo‘lib qolmasliklari shart.
Ko‘rinib turibdiki, globallashuv jarayonida texnologik rivojlanish bilan birga
ma’naviy qadriyatlar ham jamiyat a’zolari uchun suv va havodek zarur. Zero,
bugungi rivojlangan davrda jamiyat ma’naviy qadriyatlarsiz ruhan va ma’nan
kemtik holatga tushib qoladi. Har qanday jamiyatda axloqiy me’yorlarning
ahamiyati beqiyos.5
Globallashuv sharoitida moddiy chegaralar tobora nisbiylashib, ma’naviy
qadriyatlar asta-sekin umumiylashib borishi kuzatiladi. Bunday davrda milliy
o‘ziga xoslikni saqlab qolish, miliy o‘zlikni anglash va qadriga yetish
tushunchalari ustivor maqsadga aylanadi. Milliy o‘zlikni anglash va qadrlash
jarayoni ma’naviy qadriyatlarimizning poydevori bo‘lib xizmat qiladi.
5 Hasanboеv J., M. Turopova, O. Hasanboеva. Ma’naviy-axloqiy tarbiya asoslari.-T.: G’afur G’ulom nomidagi
adabiyot va san’at nashriyoti,2000.-111 b.
9
Hozirgi globallashuv sharoitida milliy va ma’naviy qadriyatlarning
jamiyat hayotida tutgan o’rni
O'zbekistonning mustaqilikka erishishi, totalitar buyruqbozlik tuzumining
mafkuraviy hukmronligiga barham berilishi diniy qadriyatlarga nisbatan yangicha
yondashishga imkon berdi. Ko'pgina diniy marosimlar tiklandi. Qurbon hayiti,
ramazon hayiti kabi marosimlar hamma erda ommaviy bayramlarga aylandi.
Bunday qadriyatlar yoshlarda milliy g'urur, vatanparvarlik, milliy birdamlik va
hamjihatlik tuyg'usini shakllantirishda, insonparvarlik, halollik, ahloqiy poklik
fazilatlarini kamol toptirishda katta ahamiyatga ega. Qadriyatlarning amal qilish
doirasiga ko'ra turlari. Milliy qadriyatlar murakkab ijtimoiy-ruhiy xodisa bo'lib, u
millatning tili, madaniyati, tarixi, urf-odatlari, an'analarini, jamiki moddiy va
ma'naviy boyliklarini, iqtisodiy, ijtimoiy-siyosiy hayotining barcha tomonlarini
qamrab oladi. Insonning qaysi millatga mansub ekanligi haqidagi tasawuri faqat
g'oyagina emas, balki tuyg'u hamdir. Bu tuyg'u kishida millatning tarixi, ruxiyati,
xozirgi xolati va hususiyatini, xis qilish shaklida mujassamlashgan bo'ladi. Insonda
milliy ong va g'urur bo'lmasa u o'zining qaysi millatga mansub ekanligini his
etmasa, uning milliy qadriyatlarini anglashi tasawur qilish qiyin. Toki millatlar,
milliy mafkuralar mavjud ekan, milliy munosabatlar ham, milliy his tuyg'ular ham,
milliy qadiriyatlar ham saqlanib qolaveradi. Millatni milliy 47 qadiriyatlaridan
mahrum qilish tarih va insoniyat oldididagi eng katta jinoyatdir. Har bir ruhan
sog'lom kishida o'z qadr-qimmatini saqlash, o'zini hurmat qilish tuyg'usi mavjud.
Har bir millatda ham huddi shu holatni ko'ramiz. Millatlaming o'z-o'zini anglash
jarayoni takomilllashgan sari milliy manfatlar ham milliy qadriyatlar ham
kuchayib, mustahkamlanib boraveradi. Milliy qadriyatlaming e'zozlanishi va
kuchayib berishi zinhor milliy mahdudlikka, milliy xudbinlikka, manmanlikka olib
kelmasligi kerak. SHuning uchun ham bu masalada xushyorlik, nazokat, insof,
diyonat, bag'rikenglik, sahovat talab qilinadi. Milliy qadriyatlar har bir millatning
mohiyatini, uning muayyan mustaqil ijtimoiy etnik birlik ekanini belgilovchi
asosiy mezonlardan biridir. Millatning ruhiyati, tarixiy an'analari, ma'naviy
extiyojiga mos kelmaydigan begona qadriyatlami unga zo'rlab singdirish mumkin
10
emas. Ayniqsa, boy tarixiy merosga ega bo'lgan xalqlar ma'naviy hayot borasidagi
zo'ravonlikni ruhan qabul qilmaydilar. Xalqlarga yangi ma'naviy qadriyatlami
singdirish uchun awal ularga nisbatan extiyoj tug'dirmoqda. Mintaqaviy qadriyatlar
iqtisodiyoti, madaniyati, tarixi, tili, dini, urf-odat va an'analari mushtarak bo'lgan
xalqlar manfaatlariga xizmat qiladigan tabiiy va ijtimoiy xodisalar majmuasini
tashkil etadi. Mintaqaviy qadriyatlarga misol sifatida O’rta Osiyo xududida
istiqomat qiluvchi xalqlarga xos bo'lgan qadriyatlami keltirish mumkin. Bir
zaminda unib o'sgan xalqlarning tarixi, tili, madaniyati, dini, urf-odati va
an'analarida juda ko'p umumiylik mavjud. Ular hamisha bir-birlariga og'a-ini,
quda-anda bo'lib kelganlar. Qadimdan bir man'naviy-ruhiy iqlimdan nafas olib
kelgan xalqlarimiz bugungi mas'uliyatli davrda aql, zakovat, shijoat, dunyoviy
salohiyat va milliy g'urur talab etadigan bir pallada yana ham yaqinroq, yana ham
mehr-oqibatliroq bo'lishlari lozimligini hayotning o'zi taqozo qilmoqda.
Mintaqaviy qadriyatlar turkumiga O’rta Osiyoda yagona iqtisodiy xudud tashkil
qilish. Orol muammolarini xal qilish, ekologik xavfsizlikni ta'miniash, mintaqa
xalqlarini tibbiy va ijtimoiy jihatdan himoyalash, boy tarixiy, ma'naviy
merosimizni avaylab asrash kabilar kiradi. Umuminsoniy qadriyatlar milliy va
ma'naviy qadriyatlardan mazmuni jihatidan chuqur va keng bo'lib, umumbashariy
ahamiyat kasb etadi. Umuminsoniy qadriyatlar barcha millatlar va xalqlarning
maqsadi va intilishlariga muvofiq keladi. Ta'kidlash joizki, jahondagi birorta xalq
va millat o'zidan boshqa xalq va millatlardan, umuman jahon tsivilizatsiyasidan
mutlaqo ajralgan emas. Millatlar boshqa xalqlarning madaniy-ma' naviy
yutuqlaridan foydalanmay turib rivojlana olmaydilar. SHu sababli barcha
xalqlarning ijtimoiy-iqtisodiy, madaniy-ma'naviy rivojlanishi, tarixi bir-biri bilan
chambarchas bog'lanib ketgan. Umuminsoniy qadriyatlar turkumiga insoniyat
tsivilizatsiyasining taraqqiyoti bilan bog'liq bo'lgan umumbashariy muammolar
kiradi. Ulardan eng asosiylari yer yuzida ilm-fanni taraqqiy ettirish, tinchlikni
saqlash, yadroviy qurollarning poygasini to'xtatish, xalqaro xavfsizlikni ta'miniash,
turli kasalliklarning oldini olish, tabiatni muhofaza qilish, qashshoqlik va
savodsizlikka barham berish, sanoat xom ashyosi, energiya manbalari va oziq-
11
ovqat bilan ta'miniash, koinotni va jahon okeani resurslarini o'zlashtirish bilan
bog'liq bo'lgan muammolar kiradi. Qadriyatlaming jahon taraqqiyoti, inson
hayotiga ko'rsatadigan ta'siri nuqtai nazaridan progressiv va reaktsion qadriyatlarga
ajratilishini ham esdan chiqarmaslik kerak. Jamiyatimizning iqtisodiyoti,
madaniyati va ma'naviyatining ilgari qarab rivojlanishiga, ahloq-odob, milliy urf-
odatlar negizlarida komil insonni tarbiyalashga, mustaqil respublikamizdan har
tomonlama ravna- toptirib, jahon tsivilizatsiyasiga qo' shishga astoydil xizmat
qiladigan qadriyatlar - bu progressiv qadriyatlarni tashkil etadi.Aksincha,
mamlakatimiz oldida turgan ijtimoiy-siyosiy, iqtisodiy, madaniy, ma'naviy
muammolarni xal etishga to'sqinlik qiladigan xolislar reaktsion qadriyatlarga
kiradi. Progressiv qadriyatlaming barchasi insonning farovon xayot kechirishini,
erkin yashashi, ma'naviy ahloqiy kamol topishi uchun xizmat qiladigan vosita
hisoblanadi. Shuning uchun ham ularni avaylab asrash, yuksaltirish inson shaxsiy
hayotida ham, jamiyat taraqqiyotida ham katta ahamiyat kasb etadi.
Insonning hayotida madaniy-ma'naviy qadriyatlar kata o'rin egallaydi. Unga
ilmiy texnikaviy va intelektual imkoniyatlar, maorif, ta'lim-tarbiya, tibbiy xizmat,
madaniy meros, turli shakllarda namoyon bo'ladigan madaniyat durdonalari, til,
adabiyot, san'at, xalq hunarmanchiligi mahsulotlari, noyob tarixiy va madaniy
yodgorliklar kiradi.6 Markaziy Osiyo azal-azaldan ilm-fan va madaniyatning,
adabiyot, san'atning markazi bo'lib kelgan. Bu zaminda etishib chiqqan buyuk
mutafakkir jahon ilm-fan madaniyatini o'z kashfiyotlari va o'lrnas asarlari bilan
ijodiy boyitib, yuqori cho'qqiga ko'taradilar. Butun madaniy olamga taniqli olimlar
va mutafakkirlar, Samarqand, Buxoro, Shahrisabz va Xiva muhtasham shaharlar
yaratuvchilari bilan ajdodlarimizning ijodiyoti o'zining ulug'vorligi va go'zalligi
bilan lol qoldirmoqda. «O'zbekistonda yuz berayotgan progressiv o'zgarishlar -
deydi I.A.Karimov, - uning juda katta tabiiy boyliklari, ishlab chiqarish, ilmiy-
texnikaviy va intellektual imkoniyatlari, noyob milliy madaniy merosi, xalqimiz
tarixi, hozirgi hayoti bilan qiziqayotgan dunyoning barcha mintaqalaridagi
6 Hasanboеv J., M. Turopova, O. Hasanboеva. Ma’naviy-axloqiy tarbiya asoslari.-T.: G’afur G’ulom nomidagi
adabiyot va san’at nashriyoti,2000.-111 b.
12
sisatchilar, bizneschilar, oddiy odamlami o'lkamizga tobora ko'proq jalb etmoqda.
Endilikda mintaqamizning boy ma'naviy madaniyati, uning noyob milliy
qadriyatlari, bebaho falsafiy va ma'naviy merosi xalqimizning ruhiyati,
ma'naviyatini yanada yuksak darajaga ko'tarish uchun xizmat qilmoqda. Biz SHarq
tsivilizatsiyasi va madaniyatiga mansubligimiz bilan faxrlanamiz, deydi
I.A.Karimov. bu omillar xalqni doimo bulg'usi o'zgarishlarga ma'naviy va ruhiy
jihatdan tayyorlashga xizmat qiladi. Jamiyat taraqqiyotida, inson hayotida ijtimoiy-
siyosiy qadriyatlar alohida o'rin tutadi. Erkinlik, tengsizlik, birodarlik insoniyat
tomonidan hamisha e'zozlab, qadrlangan. Insonning erkinligi, uning shon-shuxrati
va qadr-qimmati jamiyatimizning oliy qadriyatlaridir. O'zbekistonda boshqa millat
va xalqqa nisbatan do'stlik, birodarlik munosabatida bo'lish - bu o'zbek xalqi va
milliy ruhiyatining ajralmas fazilatidir. Halqimiz hech qachon o'zini boshqa
xalqdan ustun qo'ymagan. Boshqa millatlarga munosib darajada ehtirom
ko'rsatgan. Respublika aholisi orasida ko'pchilikni tashkil qilgan o'zbek millatining
muqaddas burchi ona tilini, o'z milliy madaniyatini va tarixini tiklashdangina
iborat emas, balki birgalikda hayot kechiruvchi kam sonli xalqlarning taqdiri
uchun, ulaming o'ziga xos madaniy - ma'naviy xususiyatlarini saqlab qolish uchun,
kamol topish va o'zligini namoyon etish uchun ularga teng sharoit va imkoniyatlar
yaratib berish borasida mas'ul bo'lishdan ham iboratdir. Ijtimoiy-siyosiy qadriyatlar
ichida barqarorlik, tinchlik, totuvlik alohida ahamiyat kasb etadi. «Ko'p millatli
jamiyatimizda, - deydi I.A.Karimov, - ijtimoiy- siyosiy barqarorlik, fuqarolar
o'rtasida O'zbekistonning bunyo bo'lishi va rivojlanishning birinchi bosqichida
qo'lga kiritilgan eng asosiy yutuq bo'ldi». Barqarorlik, tinchlik, totuvlik - bular
davltchiligimizning yangi binosini barpo qiladigan poydevoridir. Tinchlik va
barqarorlik - bular xalqaro hamjamiyat bilan birlashuvchi vositadir.
«Insonparvarlik yaxshilik, sofdillik singari qadriyatlami qabul qilgan va birgalikda
baham ko'rgan xalq va mamlakatgina butun dunyo xalqlariga yaqin va tushunarli
bo'lishi, jahon hamjamiyatiga qabul qilinishi mumkin», - deydi Insonning oila,
jamiyat, xalq manfaatlarini anglab qilayotgan har qanday hatti- harakati yaxshilik
kateogriyasi nuqtai nazaridan baholanadi. Burch - kishining Vatan, xalq, jamoa,
13
oila bilan o'zaro munosabatlarida o'z oldidagi majburiyat va mas'uliyatini sezish,
ularga nisbatan sadoqatini ifodalaydi. Vijdon - kishining hatti- harakatiga o'zining
munosabati, kishining o'z xulq-odobi uchun ma'naviy mas'uliyat hissini ifodalaydi.
SHa'n tushunchasi shaxsga jamiyat beradigan ijtimoiy bahoni belgilovchi va
shaxsiy qadr-qimmatini ifoda qiluvchi kategoriyadir. Baxt tushunchasi insonning
ijtimoiy va shaxsiy xayotidagi o'z faoliyati, ro'yobga chiqqan orzu-istak va
maqsadlaridan mamnunligini bildiradi. Ahloq kategoriyalari insonning yurish-
turishiga baho beradi, uni jamiyatda mavjud, ko'pchilik ma'qullagan hatti-
harakatga chorlaydi. Ahloq ma'naviyatning shirayu sharbatidir. Inson ahloqi
shunchaki salo-alik, hushmuomalalikdangina iborat emas. Ahloq - bu awalo insof
va adolat tuyg'usi, imon, halollik degani. Ahloqiy, huquqiy qadriyatlarning ко plari
Qur'oni Karimda, hadislarda katta o'rin olgan. Hadislarda bayon qilingan ahloqiy
normalar inson kamolotiga katta ijobiy ta'sir ko'rsatishi shubhasizdir. Hadislarda,
sha'riy hukmlarda o'rtaga tashlangan barcha ahloqiy va huquqiy qadriyatlardan
hozir ham tarbiyaviy omil sifatida keng foydalanish mumkin.
14
Yosh avlod tarbiyasida milliy va ma’naviy qadriyatlarning ahamiyati
Jamiyat hayotiga ma’naviy qadriyatlarni singdirish usul hamda yo’llari
Yosh avlodni komillikka yetaklovchi eng katta kuch –bu kitob va
hayotiy saboqlardir. Yoshlarni milliy qadryatlar ruhida tarbiyalash kelajakni,
millatni va milliyligimizni boqiy ozod holda ko`rishimiz mumkin. Vatanga
sadoqat, do`stlikka ishonch, oilaga mehr –muhabbat, kattalarga hurmatda
kichiklarga izzatda bo`lish tuyg`usini shakllantirsh milliy qadryatlarimizni asl
ko`rinishidir. Insonga faqat dunyoda yuz berayotgan voqelik haqida, odob -va
axloq qoidalari, mehr va sadoqat tushunchalari haqida bilim berishning o‘zi uning
ma‘naviy-axloqiy tarbiyasi uchun yetarli bo‘lib qolmaydi.7
Balki, unda iroda qudrati, mas‘uliyat tuyg‘usini shakllantirish, atrof
muhitga, mehnatga, kasbga, ilmga, qalban va ruhan o‘zga insonlarga mehrli va
oqibatli bo`lish tuyg`usini uyg‘otishga, dilida ulug‘ maqsadlar tug‘ilishiga va
atrofida yuz berayogan hodisalarga o`z munosabatini bildira olishiga
erishishimiz lozim. Yosh avlodni shu xislatlar bilan voyaga yetishlari uchun esa
turli yo‘llar: kattalarni o`git va nasihatlarini tinglash, undan to`g`ri xulosa
chiqara olish qobilyatlarini rivojlantirish orqali; turli vositalar bilan va eng
asosiysi yosh avlod tarbiyasiga samimiy yondashish va tinimsiz izlanishlar
natijasida erishish mumkin. Dunyoda har bir xalqning asrlar, zamonlar osha
yashab kelayotgan milliy qadriyatlari bor. Yosh avlodni ma‘nan barkamol etib
tarbiyalashda ham shubhasiz, milliy va umuminsoniy qadriyatlarga
asoslanamiz. Tarbiya inson umrining oxirigacha davom etadigan jarayon bo’lib
(inson umrining oxirigacha o’rganadi, degan naql asosida tarbiyalanib), doimiy
ravishda rivojlanib, takomillashib, komillikka intilib yashaydi. Quyida uzluksiz
ravishda olib boriladigan axloqiy tarbiyaning har bir bosqichini alohida ko’rib
chiqamiz. Oilada axloqiy tarbiya. Bola tarbiyasini ona qornidan boshlash
maqsadga muvofiq bo’ladi. Ushbu fikrni bir qator Sharq mutafakkirlari ham
tahkidlab o’tishgan. Bolani tarbiyalash uchun, avvalo ota-onaning o’zi
7 Abduraxmonov Abdulxay Saodatga eltuvchi bilim.-T.:Movarounnahr, 2004.-708b.
15
tarbiyalangan bo’lishi kerak. Faqatgina ham jismonan, ham mahnan sog’lom
otaonadan sog’lom farzand dunyoga keladi. «Sog’lom avlod deganda, shaxsan
men, eng avvalo sog’lom naslni, nafaqat jismonan baquvvat shu bilan birga ruhi-
fikri sog’lom, imon-ehtiqodi butun, bilimli, ma’naviyati yuksak, mard va
jasur, vatanparvar avlodni tushunaman», deb tahkidlaganlar. Farzand tug’ilgan
kunidan boshlabdastlab oila muhitida tarbiyalanadi. Bu davrda bolani to’g’ri
ovqatlantirish, to’g’ri parvarish qilish juda muhim. Bir yoshgacha bo’lgan davrda
bola o’ziga yaqin kishilarni ko’rganda xursand bo‟ladi, rangdor o’yinchoqlarni
xush ko‟radi. Bu davrda bolani alla, mahnoli erkalashlar, chiroyli o’yinchoqlar
orqali tarbiyalab borish lozim. 1 yoshdan 3 yoshgacha bo’lgan bolalar esa
turli o’yinchoqlarni o’ynay boshlaydilar, asta-sekin nutqi rivojlana boshlaydi.
Bu davrda bolalar o’yin orqali bir-birlari bilan aloqa bog’laydilar, tasavvur,
fikrlash jarayoni shakllanadi. Ota-ona yoki tarbiyachilarning bolalarni
sevishi, ularning xatti-harakatiga ziyraklik va mehribonlik bilan munosabatda
bo‟lishi, bolaning sog’lom o’sishiga, odob-axloqli bo’lishiga olib keladi.
Maktabgacha ta’lim muassasalarida axloqiy tarbiya. Maktabgacha bo’lgan
ta’lim muassasasidagi davr bola tarbiyasidagi eng muhim davr hisoblanadi.
Chunki, bu davrda paydo bo’lgan taassurotlar izi inson xotirasida umrbod
saqlanib qoladi. Bu davr bolaning aqliy va jismoniy jihatdan tez o’sishi, dunyoni
bilishga intilishi, atrof1muhitga o’z munosabatini bildirish istagi kuchayib
borayotgan davrdir. Boshlang’ich ta’limda axloqiy tarbiya. Boshlang’ich ta’limda
bola hayotida yangi, qiziqarli va muhim davr boshlanadi. Chunki, bola maktabga
kelgach yangi muhit, yangi tartib-qoida, yangi talablarga duch keladi. Bu davrda
bolalar hali o’yin faoliyatini to’liq tark etmaganligini inobatga olib, o’tiladigan
dars mashg’ulotlarini qiziqarli qilib olib borish lozim. Bu davrga kelib bolaga
tarbiyaviy tahsir yo’llari bir muncha aniq va tizimli ravishda bo’lib qoladi. Chunki
endi xususan odobnoma darslari o’tila boshlaydi, bundan tashqari boshqa fanlarda
ham muntazam ravishda axloqiy tarbiya berib boriladi turli to’garaklarni
uyushtirish ham o’zining ijobiy natijalarini beradi.Oliy va O’rta umumiy ta’limda
axloqiy tarbiya. Oliy va O’rta maktab davriga kelib o’quvchi o’rganadigan fanlar
16
ham asta-sekinlik bilan murakkablasha boradi, shunga ko’ra talaba va
o’quvchining fikrlashi va dunyoqarashi ham kengayib boradi. Bu davrda talaba va
o‟quvchilarga o’zaro odob-axloqqa doir maqollar va hadis namunalaridan
ko’proq aytish orqali musobaqa uyushtirish hamda ushbu maqol va hidislarga
o’zlari ham amal qilishlarini tarbiyalash mumkin. Endi talaba va o’quvchilar
burch, vijdon, nomus, adolat, ezgulik kabi axloqiy tushunchalarning mahnisini
tushunib yetadilar. Oliy o’quv yurtlarida axloqiy tarbiya. Oliy ta’limda yoshlar
endi biror mutaxassislikni tanlagan holda, o’zining mustaqil fikri, dunyoqarashi,
intellektual qiziqishiga ega bo’ladilar. Shu sababli bu davrda bo’lajak
mutaxassislarni axloqiy jihatdan tarbiyalash muhim. Chunki bu davrda yosh
o’zining madaniy-ma’naviy saviyasini oshirishga intiladi, o‟z ustida qunt bilan
ishlaydi, radio, televidenie, Internet va barcha informatsion vositalardan
unumli foydalanadi, turli asarlar bilan tanishadi. Bu esa yoshlarni axloqiy
jihatdan tarbiyalash uchun yordam beradi. Ta’limdan keyingi faoliyatda axloqiy
tarbiya. Yosh uzoq muddatli va tizimiy ta’lim natijasida mutaxassis sifatida
shakllandi. Endi u nazariy jihatdan egallagan bilimlarini amaliyotda qo’llab yosh
avlodga ta’lim-tarbiya beradi, uning o’zi boshlang’ich sinf o’quvchilarini
axloqiy ruhda tarbiyalay boshlaydi.8
Uzluksiz ravishda uzoq muddatli olib borilgan ta’lim-tarbiya samarasi mana
endi ko’zga tashlanadi. Jamiyat taraqqiyoti, Vatan ravnaqi, yurt tinchligi, xalq
farovonligi uchun xizmat qiladigan vijdoni pok, iymoni butun, sofdil, vatan’arvar,
xalqsevar, mard, har tomonlama sog’lom, intellektual salohiyatli, bir so’z bilan
aytganda sog’lom avlodni tarbiyalash davr talabi ekan. Bu ishni amalga
oshirish esa barchamizning Vatan oldidagi muqaddas burchimizdir. Shunday
ekan, yoshlarimiz tarbiyasiga doimo ehtiborli bo’laylik. Sharq mamlakatlarida
farzandni barkamol inson etib tarbiya qilish eng muhim vazifa
hisoblanadi. Xususan, tarbiyada diniy ta`limotlardan, hadislardan, badiiy
asarlardan, xalq og`zaki ijodidan foydalanish maqsadga muvofiq. Masalan,
8 Abduraxmonov Abdulxay Saodatga eltuvchi bilim.-T.:Movarounnahr, 2004.-708b.
17
birgina shariatda musulmonlar amal qilishi zarur bo`lgan 934 ta talab
mavjud. Bundan bola tana va ruh pokligini, insonparvarlikni o`rgansa.
Kitob mutoala qilish yordamida o`sib kelayotgan bola odamiylik, sadoqat,
rahm –shafqat, mehr –muruvvat kabi ezgu fazilatlarni o`zida shakllantiradi.
Sobiq ittifoq mafkurasi inqirozga uchraganidan keyin yangi jamiyatni
mafkuraviy, ma’naviy, mahrifiy asoslash, xususan, tarbiyaviy ishlarning
metodologiyasi bo’lmish milliy istiqlol g’oyasini ishlab chiqish eng muhim
vazifalardan biri bo’lib Milliy qadriyatlarni yoshlari ongi va qalbiga singdirish
usullari to’g’risida fikr bildirganda shuni alohida qayd qilmoq kerakki, avvalo
mahmuriy yo’l va zo’rlik usuliga ehtiyotkor bo’lish talab qilindi. mustaqil
O’zbekistonda ma’naviy-mahrifiy sohada olib borilayotgan tarbiyaviy
ishlarning bosh tamoyillaridan biri hisoblanadi. Xullas, g’oyaviy dunyoqarash,
yoshlarni milliy qadriyatlar ruhida tarbiyalash zudlik bilan hal qilinadigan ish
emas, g’oyaviy dunyoqarashni shakllantirish, yoshlar ongi va qalbiga milliy
qadriyatlarni singdirish uchun tarbiyaviy ishning mavjud barcha usullari,
shakllari, vositalaridan o’z o’rnida samarali foydalanish umumiy maqsadlarmizni
amalga oshirishda muhim o’rin egallaydi.
Хalq og’zaki ijodida komil inson g’oyasi azal-azaldan kuylanib kelingan va
u xalqimizning ezgu orzusi, uning ma’naviyatining uzviy bir qismi bo’lib kelgan.
Zardushtiylikning muqaddas kitobi «Avesto»da halol mehnat komillikning asosiy
mezoni sifatida talqin etilgan. Komil inson g’oyasi islom falsafasidan oziqlanib
yanada kengroq ma’no-mazmun kasb etgan.Хalq og’zaki ijodida yosh avlodni
ma’naviy-axloqiy tarbiyalash masalalari keng qamrovli bo’lib, o’z zamirida tarbiya
usullari, insoniy qadriyatlar va yurtsevarlik tarbiyasi; do’st birodarlik, ahillik,
mehnatsevarlik, kasb-hunarga muhabbat, yaxshilik va yomonlikning ta’rifi, yaxshi
va yomon so’zning oqibati, halollik, to’g’rilik, olijanoblik tarbiyasi, adolat, insof
va insofsizlik, og’a-inichilik va qon-qardoshchilikning ahamiyati, botirlik va
qo’rqoqlik, odob-odobsizlik, mehmon va mehmondo’stlik kabi kategoriyalar talqin
qilinadi.O’zbek olimi M. Haydarov yozishicha: “Хalq og’zaki ijodi
namunalaridagi odob-axloq, ta’lim-tarbiya borasidagi pandnomalar bag’oyat
18
hayotiy, xalqchil va ibratlidir. Хususan an’anaviy xalq dostonlari va ertaklari,
qo’shiqlar va maqollar-odobnoma darslari ekanligini, folklorning boshqa katta-
kichik janrlari boshdan-oyoq pandnomaligini unutmasligimiz kerak”1. Хalq
pedagogikasining sharqona an’analari, oilaviy-maishiy yo’nalishlari, o’ziga
xosligi, ommaviy bayram- sayllar, marosimlar, urf-odatlar va udumlarda
ifodalanishi o’sib kelayotgan yosh avlod tomonidan o’rganilishi lozim bo’lgan
masalalar sirasiga kiradi. Folklorshunos olim S. Тurayev ta’kidlashicha: “Хalq
og’zaki ijodida hayotning, tafakkurning, odob-axloq, ta’lim-tarbiyaning hamma
jabhasini, barcha muammolarini qamrab olishi bilan xarakterlanadi”1. Darhaqiqat,
xalq og’zaki ijodida inson qadr-qimmati va sha’nini ulug’lovchi, ma’naviy
kamolotini belgilovchi omillar, iymon-e’tiqodining butunligi, vatanparvarlik,
do’st-birodarlik, yaxshilik, ezgulik, ahillik sahifalari rang-barangdir. Bu
sahifalarning har biri yosh avlod uchun odobnoma, ibratnoma deb baholanishga
tamomila haqlidir.Jamiyatimizdagi yoshlarni milliy qadriyatlarimiz ruhida
tarbiyalashda tarbiyaning vazifalari keng va ko’p qirrali ekanligini unutmasligimiz
kerak. Demak, qanday odamni tarbiya qilish darkor, tarbiya natijasida inson
qanday bo’lishi kerak, degan savollarni avvaldan tasavvur etish zarur. Bunda xalq
og’zaki ijodi namunalaridan foydalanish orqali o’quvchilarda milliy qadriyatlarni
tarkib toptirish katta ahamiyat kasb etadi. Bu jamiyatning komil insonni
tarbiyalashdek
maqsadiga
mos
kelishi
kerak.
Xalq og’zaki ijodida keng talqin qilinadigan мilliy qadriyatlar-insonparvarlik,
bag’rikenglik, vatanparvarlik, mehmondo’stlik, ahillik, to’g’riso’zlik va boshqalar
o’zbek xalqi qadriyatlarining nozik kurtaklari bo’lib hisoblanadi. Ularni xalqimiz
asrlar osha avaylab- asrab kelmoqda. Mamlakatimizning kuch-qudrati manbai ham
uning milliy qadriyatlarga sodiqligidadir. Insonparvarlik — bu o’zbek halqi milliy
ruhiyatining ajralmas fazilatidir.«Хalqimizning ma’naviy merosini, ruhini
mustahkamlash va rivojlantirish — O’zbekistonda davlat va jamiyatning eng
muhim vazifasidir. Ma’naviyat shunday qimmatbaxo mevaki, u bizning qadimiy
va novqiron xalqimiz qalbida butun va insoniyatning ulkan oilasida o’z
mustaqilligini tushunib yetish va ozodlikni sevish tuyg’usi bilan birgalikda
19
yetilgan. Bizning ma’naviyatimiz asrlar davomida million-million kishilar taqdiri
asosida shakllangan. Ma’naviyat — insonning, xalqning, jamiyatningva davlatning
kuch-qudratidir». Ziyolilar va o’qituvchilarning asosiy vazifalaridan biri ham
o’tmish ma’naviy merosimizni yosh avlodga yetkazish va buni yetkazishning
yanada
samarali
usullarini
ishlab
chiqishdan
iboratdir.
Har bir xalqning tarixi shu xalqdan yetishib chiqqan buyuk siymolar, mard
qaxramonlar va fidoyi insonlar tarixi asosida bitiladi. Хalqimizning Shiroq va
Тo’maris, Spitamen va Muqanna, Тemur Malik va Jaloliddin Manguberdi, Amir
Тemur va Bobur Mirzo kabi mard farzandlari-buyuk g’oya sohiblaridir.
Umumiy o’rta ta’lim maktablari o’quvchilarida xalq og’zaki ijodi namunalaridan
foydalanish orqali ularni milliy qadriyatlar ruhida tarbiyalash – pedagogikada
dolzarb masalalar sirasiga kiradi.Insonning o’zi va o’z oilasining baxt-saodati
yo’lida mehnat qilishga shaxsan tayyor ekanligi uning ichki imkoniyatlarini tashkil
qiladi.
Shaxs
imkoniyatlari
juda
chuqur
asoslarga
egadir.
Milliy qadriyatlar, o’z mohiyatiga ko’ra, xalqimizning asosiy maqsad va
muddaolarini ifodalaydigan, uning o’tmishi va kelajagini bir-biri bilan
bog’laydigan, asriy orzu-istaklarini amalga oshirishga xizmat qiladigan g’oyalar
tizimidir.
«Milliy qadriyatlar faqat bugun emas, balki hamma zamonlarda ham eng dolzarb
siyosiy-ijtimoiy masalalar, jamiyatni sog’lom, ezgu maqsadlar sari birlashtirib,
uning o’z muddaolariga erishishi uchun ma’naviy-ruhiy kuch-quvvat beradigan
poydevor bo’lib kelgan. U har bir kishining oilasi, jamiyat, el-yurt oldidagi burch
va ma’suliyatini qay darajada ado etayotganini belgilaydigan ma’naviy mezondir».
Milliy qadriyatlar milliy istiqlol mafkuramiz bilan hamohang bo’lib, uning bosh
g’oyasi — ozod va obod Vatan, erkin va farovon hayot barpo etishdir. Uning
asosiy g’oyalariga qo’yidagilar kiradi: Vatan ravnaqi, yurt tinchligi, xalq
farovonligi, komil inson, ijtimoiy hamkorlik, millatlararo totuvlik, dinlararo
bag’rikenglik.
Milliy istiqlol mafkuramizning asosiy g’oyalaridan biri komil inson g’oyasi bo’lib,
u ham milliy ham umumbashariy mohiyatga ega bo’lgan, odamzotga xos eng
20
yuksak ma’naviy va jismoniy barkamollikni mujassam etgan, uni hamisha
ezgulikka undaydigan olijanob g’oyadir.
Bizni qurshab turgan olamni asrab – avaylash, boy milliy ma’naviy
merosimizni avlodlarga yetkazish uchun ota - bobolarimiz e’tiqodini bilish,
tajribasini qunt bilan egallash kerak bo’ladi. Bu esa talabalardan chuqur bilim va
mahoratni talab etadi. Shuning uchun ham biz ta’lim-tarbiya jarayonlarining
ajralmasligiga tayanib, ulug’ allomalarimiz hayoti va faoliyatini, milliy
qadriyatlarning bebaho qirralari sifatida o’rganish orqali talabalarni yuksak
madaniyatli, o’z Vataniga, kasbiga sadoqatli inson qilib tarbiyalash zaruriyati
tug’iladi. Bunga bugungi kunda ijtimoiy asoslarimiz to’laligicha yetadi va bu
yo’nalishdagi ishlarni amalga oshirishiga Respublikamiz hukumati tomonidan
keng imkoniyatlar yaratilgan.
Jumladan:
• o’tmishimiz qanday bo’lsa, o’shanday o’rganish imkoniyati yaratildi,
• oldin taqiqlangan yozma manbalardan bugun bemalol foydalanish
imkoniyati bor,
• ommaviy, diniy va umumxalq marosimlarini o’tkazishga va ulardan
yoshlar tarbiyasida foydalanishga imkoniyat yaratildi.
Milliy qadriyatlar – muayyan bir millat, elat va xalq hayoti, turmush tarzi,
ularning o’tmishi, kelajagi va yashayotgan ijtimoiy muhiti bilan bog’liqdir deb
falsafa bo’yicha qomusiy lug’atda ta’rif berib o’tilgan. Bu chiqarilgan xulosa
milliy qadriyatlarni o’rganishda talabalarda milliy g’oya, milliy ong, milliy g’urur
tushunchalari ketma-ketligini shakllantirish lozimligini ko’rsatdi. Chunki milliy
g’ururi bo’lmagan inson hech qachon Vatan boyliklari qadriga yetmaydi, uni
asrashni xayoliga ham keltirmaydi, ya’ni vatanparvar, fidoyi inson bo’lib yetisha
olmaydi. O’zbekiston Respublikasining mustaqillikka erishishi bilan jamiyatimiz
hayotida erishilgan ko’plab ijobiy o’zgarishlar qatorida xalqimizning o’zligini
anglay boshlaganligi, milliy an’analarning tiklanishi eng muhim ahamiyat kasb
etadi. Kun sayin yoshlarimizda milliy ong, milliy g’urur kabi tuyg’ular shakllanib,
rivojlanib bormoqda. Biroq, milliy ong, milliy g’ururning kundan-kunga o’sib,
21