Jamoa tarbiya ob’yekti va sub’ekti sifatida. Tarbiyaning umumiy metodlari
Yuklangan vaqt
2024-09-27
Yuklab olishlar soni
3
Sahifalar soni
28
Faytl hajmi
123,3 KB
Jamoa tarbiya ob’yekti va sub’ekti sifatida. Tarbiyaning umumiy metodlari
Reja:
1.
Jamoa tushunchasi. O’quvchilar jamoasini shakllantirishning mohiyati
va tashkiliy asoslari.
2.
O’quvchilar
jamoasining
rivojlanish
darajasi
va
bosqichlari.
O’quvchilar jamoasi rivojining asosiy shart-sharoitlari.
3.Tarbiya metodlari haqida tushuncha. Tarbiya metodlari tasnifi.
4.Ijtimoiy ongni shakllantirish metodlari. Faoliyatni tashkil etish va ijtimoiy
xulq-atvor me’yorlarini shakllantirish.
5. Pedagogik rag’batlantirish va xulq-atvorni tuzatish metodlari.
6.Tarbiya metodlarini tanlab olish shartlari.
Tayanch iboralar: jamoa, rasmiy (ishchanlik) va norasmiy (hissiy), an’ana,
kundalik faoliyat an'analari, bayram an'analari, bevosita va bilvosita nazorat. Tarbiya
metodlari, tushuntirish (hikoya qilish, o'rgatish), Mashqlantirish (odatlantirish,
mashq qildirish), Namuna (maslahat berish, uzr so'rash, yaxshiliklar haqida so'rash,
o'rnak bo'lish), Nasihat qilish, o'git (undash, ko'ndirish, iltimos qilish, yolvorish,
tilak-istak bildirish, ma'qullash, rahmat aytish, duo qilish, oq yo’l tilash va
hokazolar), Qoralash va jazo (ta'kidlash, ta'na, gina, tanbeh berish, majbur qilish,
koyish, ayblash, uyaltirish, qo'rqitish, nafratlanish, ont-qasam ichirish, urish,
kaltaklash va hokazolar).
Jamoa tushunchasi. Ijtimoiy munosabatlar ko'lamining kengayishi o'sib
kelayotgan avlodni o'ta murakkab xususiyatga ega munosabatlar jarayoniga har
tomonlama yetuk etib tayyorlash vazifasini qo'ymoqda. Psixologik, intellektual va
fiziologik jihatdan yetuk inson hayotiy qarama-qarshilik, xususan, turli buzg'unchi
g'oyalar ta'siriga tushib qolish, nosog'lom turmush kechirish va noqonuniy xatti-
harakatlarni sodir etishdan o'zini saqlab qola oladi. Shuningdek, shaxsning aqliy
salohiyatga egaligi jamiyat ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishini ta'minlovchi asosiy
omildir. O'zbekiston Respublikasida, demokratik va huquqiy jamiyat barpo
etilayotgan mavjud sharoitda yosh avlodning mustaqil va erkin fikrlay olishi ro'y
berayotgan voqea-hodisalarga shaxsiy munosabatini bildirishga imkon beradi.
Ijtimoiy borliqda kechayotgan o'zgarishlarga nisbatan shaxsiy nuqtayi nazarning
shakllanishi shaxs faolligini ko'rsatuvchi muhim jihatlardan biridir. Qolaversa,
mustaqil fikr egasi bo'lgan shaxs o'z imkoniyatlari, qobiliyatini erkin namoyon eta
oladi. Muvaffaqiyatli ravishda olib borilayotgan ta'limiy islohotlarning ham asosiy
maqsadi erkin, mustaqil fikriga ega barkamol shaxs va malakali mutaxassisni
tarbiyalab voyaga yetkazishdan iboratdir. Bu xususida O'zbekiston Respublikasining
birinchi Prezidenti I.A.Karimov quyidagilarni e'tirof etadi: «Amalga oshirilayotgan
islohotlarning asosiy maqsadi har bir fuqaroning shaxs sifatida shakllanishi uchun,
o'z qobiliyatini, o'z talantini ishga solib hayotini yanada yaxshilashi, ma'nan
boyitishi uchun barcha imkoniyatni yaratib berishdan iboratdir»'.
Komil insonni shakllantirish masalasi barcha davrda, ham muhim ijtimoiy
vazifa sifatida kun tartibiga qo'yilgan. Xususan, zardushtiylik dinida komillikning
asosi ezgu fikr, ezgu so'z va ezgu amal (harakat)dan iborat ekanligi ta'kidlansa, islom
ta'limoti g'oyalariga ko'ra yetuklikning bosh mezoni - ilmlilik, bilimli bo'lishdir.
Sharq mutafakkirlarining asarlarida ham komil inson qiyofasining yoritilishiga
alohida ahamiyat berilgan. Xususan, Abu Nasr Forobiy komil insonni shakllantirish
va fozil jamoa (yetuk jamiyatni shakllantirish tarbiyaning bir butun, yaxlit ikki
yo'nalishi ekanligiga urg'u beradi. Allomaning fikricha, fozil jamiyat komil inson
sa'yi-harakati bilan barpo etilishi mumkin. Shu bois mamlakatni boshqaruvchi shaxs
o'zida eng oliy insoniy fazilatlarni mujassam eta olishi zarur, deb hisoblaydi. «Aql
to'g'risidagi» risolasida Abu Nasr Forobiy rahbar shaxs qiyofasida namoyon bo'lishi
lozim bo'lgan o'n ikki fazilatni keltirib o'tadi. Bizning fikrimizcha, mazkur fazilatlar
har bir zamonaviy shaxsda o'z aksini topa olishi kerak, zero, ular inson hayotining
mo'tadil
kechishi
hamda
muayyan
kasbiy
faoliyatlarni
tashkil
etishda
muvaffaqiyatlarga erishishni kafolatlaydi.
Abu Rayhon Beruniy ham komillikning asosini ilmli bo'lishda deb hisoblaydi
va barcha illatlarning asosiy sababi ilmsizlikdir, deya urg'u beradi. Allomaning
fikricha, axloqiylik, to'g'rilik, odillik, tadbirkorlik, o'zini vazmin tutish, kamtarlik,
insof, ehtiyotkorlik, shuningdek, adolatli va vijdonli bo'lish komil inson qiyofasida
aks etishi zarur bo'lgan eng asosiy sifatlardir.
Abu Ali ibn Sino ham kamolotga erishishning birinchi mezon sifatida bilimli
bo'lishni alohida qayd etadi. Bilimli insonning adolatli bo'lishi esa uning yanada
yuksalishini ta'minlaydi, deya baholab alloma, adolatni ruhiy lazzat (ruhiy
xotirjamlik)ning muhim ko'rsatkichi ekanligini uqtiradi.
Alisher Navoiy asarlarida komil inson muammosi markaziy o'rinni egallaydi va
o'z orzusidagi komil inson shaxsini asarlarining qahramonlari timsolida
gavdalantirishga urinadi. Mutafakkir qarashlarida komil inson quyidagi sifatlarga ega
bo'lishi borasidagi g'oya ilgari suriladi: aqlli. axloqli. bilimli, iiodkor. qobiliyatli.
dono, kamtar. insonparvar, saxovatli, sabr-qanoatli. adolatli, muruvvatli, sog'lom.
jismonan baquvvat, mard va jasur1.
Abdulla Avloniy komil insonni tarbiyalash borasidagi qarashlari bilan Sharq
mutafakkirlarining fikrlarini boyitar ekan, komil inson qiyofasida, yana shuningdek,
vatanparvarlik hamda intizomlilik sifatlari ham namoyon bo'lishi kerak, deb
hisoblaydi. Alloma millat taqdirining jonkuyari sifatida milliy til taraqqiyoti jamiyat
ma'naviy rivojini ta'minlovchi asosiy omil, deya baholaydi.
Shaxsning jamoada qaror topishi. Shaxs psixologik jihatdan taraqqiy etgan,
shaxsiy xususiyatlari va xatti-harakatlari bilan boshqalardan ajralib turuvchi muayyan
jamiyat a'zosi bo'lib, uning shakllanishi ijtimoiy munosabatlar jarayonida kechadi.
Mazkur jarayonda qatnashish asosida u jamiyat tomonidan tan olingan ma'naviy-
axloqiy, shuningdek, huquqiy me'yorlar mohiyatini o'zlashtiradi. Jamiyatning a'zosi
sifatida uning ijtimoiy va iqtisodiy taraqqiyotini ta'minlovchi mehnat faoliyatini
yo'lga qo'yadi. Shuningdek, shaxsiy ehtiyojlari, manfaatlarini qondirish yo'lida ham
atrofdagilar bilan munosabatga kirishadi.
Shaxs ijtimoiy muhitdan uzilgan holda mavjud bo'la olmaydi. Buning misoli
sifatida R.Kipling tomonidan yaratilgan asardagi Mauglini keltirish mumkin. Garchi,
inson bolasi bo'lsada, ijtimoiy munosabatlar jarayonida ishtirok etish ko'nikma va
malakalari shakllanmaganligi bois odamlar hayotiga moslasha olmaydi.
Bola yoshligidan o'yin, mehnat va o'qish faoliyatlarini tengdoshlari bilan
birgalikda tashkil etish asosida ijtimoiy muhitga moslasha boradi. Ijtimoiy muhit
bolaga borliqni anglash uchungina emas, balki o'zligini anglash uchun ham
imkoniyat yaratadi. Bolaning doimiy ravishda jamoa orasida bo'lishi, uning jamoa
ta'sirida shakllanishi unda ijtimoiy faollikni yuzaga keltiradi.
Sharq mutafakkirlari jamoaning shaxs kamolotini ta'minlashdagi o'rni va roliga
alohida e'tibor berganlar. Xususan, Abu Ali ibn Sino ijtimoiy muhitning shaxsni
shakllantirishdagi rolini yuqori baholaydi. Tashqi muhit va odamlar insonning
borliq, unda kechayotgan o'zgarishlar, jarayonlar mohiyatini anglashgagina emas,
balki uning xulqida yaxshi va yomon sifatlarning shakllanishiga ham sezilarli ta'sir
etishi, shu bois bolalarni tarbiyalashda u mansub bo'lgan mikromuhit xususiyatini
inobatga olishni ta'kidlaydi. Bolani yomon ta'sirlardan saqlash zarurligini uqtiradi.
Shuningdek, alloma o'qitish samaradorligini ta'minlashda bolalarga jamoa
asosida bilimlarni berish maqsadga muvofiqligini ta'kidlaydi.
Abu Nasr Forobiyning uqtirishicha, inson boshqalar bilan munosabatda bo'lish,
ularning yordami va qo'llab-quvvatlashlarini his etish ehtiyojiga ega. Ana shu
ehtiyojni qondirish yo'lidagi amaliy harakatlar insonni kamolotga yetaklaydi, deb
hisoblaydi. Abu Rayhon Beruniy esa shaxsning rivojlanishida o'zaro yordam,
hamkorlik, odamlarga nisbatan xayrixohlik uning ijtimoiy muhitdagi roli va o'rnini
belgilab beradi.
Jamoa haqida tushuncha. Jamoa (lotincha «kollektivus» so'zining tarjimasi
bo'lib, yig'ilma, omma, birgalikdagi majlis, birlashma, guruh) bir necha a'zo
(kishi)lardan iborat bo'lib, ijtimoiy ahamiyatga ega umumiy maqsad asosida tashkil
topgan guruh demakdir. Zamonaviy talqinda «jamoa» tushunchasi ikki xil ma'noda
ishlatiladi. Birinchidan, jamoa deganda bir necha kishilarning muayyan maqsad
yo'lida birlashuvidan iborat tashkiliy guruhi tushuniladi (masalan, ishlab chiqarish
jamoasi, zavod jamoasi, o'quv yurti jamoasi, xo'jalik jamosi va hokazo). Ikkinchidan,
jamoa deganda yuqori darajada uyushtirilgan guruh tushuniladi. Chunonchi,
o'quvchilar jamoasi yuqori darajada uyushtirilgan birlashma hisoblanadi.
O’quvchilar jamoasini shakllantirishning mohiyati va tashkiliy asoslari.
Jamoada va jamoa yordamida tarbiyalash — tarbiya tizimida muhim ahamiyatga ega
bo'lgan tamoyillardan biridir. Shaxsni shakllantirishda jamoaning yetakchi rol
o'ynashi to'g'risidagi fikrlar pedagogika fanining ilk rivojlanish davrlaridayoq
bildirilgan. Jamoada uning a'zolari o'rtasidagi munosabatning alohida shakli yuzaga
keladi, bu esa shaxsning jamoa bilan birgalikda rivojlanishini ta'minlaydi. Lekin har
qanday guruhni ham jamoa deb hisoblab bo'lmaydi. Jamoa bir qator belgilarga
egadirki, mazkur belgilar jamoani kishilarning yetarli darajada uyushgan har qanday
guruhdan ajratib turadi.
O'quvchilar jamoasi o'ziga xoslik kasb etuvchi muhim belgilarga egadir. Quyida
jamoa va uning xususiyatlari (belgilari) borasida so'z yuritamiz.
Jamoa ijtimoiy jamiyatning bir qismi hisoblanadi, unda ijtimoiy hayot va
kishilik munosabatlarining barcha me'yorlari o'z ifodasini topadi. Zero, jamoa
jamiyatdagi mavjud munosabatlar tizimida namoyon bo'lar ekan, jamoa va ijtimoiy
jamiyat maqsadi, intilishida o'zaro birlik, uzviylik, aloqadorlik yuzaga keladi.
Shu bois jamoa hayotining aniq (yagona) maqsadga qaratilganligi va
ijtimoiy-g'oyaviy xususiyat kasb etishi uning yetakchi belgisi sanaladi.
Har bir jamoa boshqa jamoalar bilan uzviy aloqadorlikda mavjud bo'ladi.
Muayyan jamoaning har bir a'zosi jamiyat ijtimoiy faoliyatini tashkil etish jarayonida
o'z jamoasi bilan birgalikda ishtirok etadi. Jamoa a'zolarini intilishlarini tushunish,
jamoa oldiga qo'yilgan maqsad mohiyatini chuqur his etish hamda uning shaxsni
shakllantirishdagi o'rni va rolini to'g'ri baholay olish jamoa a'zolarining umumiy va
xususiy (shaxsiy) maqsad, qiziqishi, ehtiyoj va faoliyatlari o'rtasidagi birlikni
namoyon etadi hamda jamoaning bo’linishiga yo’l qo'ymaydi.
Har bir jamoa o'z-o'zini boshqarish organiga ega va umumiy jamoaning uzviy
qismi sanaladi. Shuningdek, u maqsadning birligi va tashkil qilish xususiyatlari
orqali umummilliy jamoa bilan bog'lanadi. Ijtimoiy jamiyat ehtiyojini qondirishga
yo'naltirilgan birgalikdagi faoliyat jamoaning navbatdagi muhim xususiyatidir.
Jamoa faoliyatining ijtimoiy-g'oyaviy yo'nalishi ham jamoaning faoliyati
mazmunida o'z aksini topishi muhim ahamiyatga egadir.
Jamoa xususiyatini aniqlashda kishilar guruhining yagona ijtimoiy tizimini
o'rnata olishdagi usuli, ya'ni, jamoani tashkil qilish usuli ham muhim hisoblanadi.
Pedagogik jihatdan maqsadga muvofiq tashkil etilgan jamoa, xususan, uning
a'zolari o'rtasida o'zaro ruhiy yaqinlik, ishchanlik, bir-biri uchun g'amxo'rlik, o'zaro
yordam, jamoa manfaati uchun qayg'urish, mazkur yo'lda amaliy harakatlarni tashkil
etish hamda javobgarlik hissi qaror topadi. Demak, jamoa o'zida quyidagi
xususiyatlarni namoyon etadi:
1-rasm. Jamoaning o’ziga xos xususiyatlari
Birgalikdagi faoliyat umumjamiyat ishi uchun mas'uliyat hissini uyg'ota borib,
jamoa a'zolarini bir-biriga yaqinlashtiradi, a'zolarda jamoaga mansublik hissini paydo
bo'lishiga ko'maklashadi, jamoa bilan munosabatda bo'lish ehtiyojini oshiradi. Jamoa
a'zolari orasida o'zaro hissiy birlik (bir-birini yoqtirish hissi) yuzaga keladi. Ushbu
munosabat ko'pincha o'z-o'zidan paydo bo'ladi hamda ular o'qituvchining ta'sir
ko'rsatishi uchun qo'l keladi. Jamoa a'zolari o'rtasidagi ruhiy birlik mazmuni ular
orasida hosil bo'lgan ishchanlik faoliyatining xarakteriga bevosita bog'liqdir.
Jamoaning rasmiy (ishchanlik) va norasmiy (hissiy) tuzilishini bir-biridan
farqlash lozim. Jamoaning rasmiy tuzilishi deganda jamoa faoliyatining turli
ko'rinishlarini amalga oshirish uchun zarur bo'ladigan tashkiliy jihatlari ko'zda
tutiladi. Mazkur jihat bir tomondan jamoa a'zolari o'rtasida yuzaga kelgan ishchanlik
munosabati mazmunini ifoda etsa, ikkinchi tomondan, rahbarlik vazifasini bajaruvchi
shaxslar
tomonidan
jamoa
a'zolarining
xatti-harakatlari
va
intilishlarini
muvofiqlashtirish yo'lida tashkil etilayotgan boshqaruv faoliyati mohiyatini
Jamoa
Majburiy, mas’uliyatli
munosabatning yo’lga
qo’yilishi
Birgalikdagi
umumiy
faoliyatning
tashkil etilishi
Saylangan
umumiy
rahbariy
organiga egalik
Ijtimoiy
ahamiyatga ega
yagona
maqsadning
mavjudligi
yoritishga xizmat qiladi.
Norasmiy tuzilma jamoaning barcha a'zolari o'rtasidagi shaxslararo ma'naviy-
psixologik munosabatlarning umumiy tizimi va mikroguruhni tashkil qiluvchi ayrim
a'zolar o'rtasidagi tanlash munosabatlari mazmunini ifodalaydi. Jamoaning har bir
a'zosi mavjud munosabatlar tizimida u yoki bu o'rinni egallaydi. O'quvchining
jamoadagi o'rni uning shaxs sifatida shakllanishi va kamolotga erishishiga muhim
ta'sir ko'rsatadi. Maktab yoki sinfdagi rasmiy va norasmiy tuzilmalar bir-biriga
muvofiq bo'lganda, jamoaning rasmiy yetakchilari norasmiy munosabatlar tizimida
ko'zga ko'ringan o'rinni egallagan holdagina u chinakam jamoa bo'la oladi.
Shuningdek, norasmiy guruhlar (mikroguruhlar) umumjamoa ijtimoiy manfaatlari
uchun kurashuvchi guruhlar bo'lgandagina jamoa o'zini chinakam jamoa tarzida
namoyon etishi mumkin.
Yashash joylarida o'zaro birikkan bolalar guruhlari qanchalik ahil va inoq
munosabat asosida tashkil topgan bo'lmasin haqiqiy jamoa bo’la olmaydi. Chinakam
jamoa ijtimoiy ahamiyatga moyillik faoliyatini tashkil eta olishi, jamoa a'zolari
o'rtasida o'zaro hamkorlik va ishchanlik xarakteridagi aloqa va munosabatlarni qaror
toptirishi lozim. Jamoaning majburiylik belgisi unga o'qituvchiik rahbarlikning
yo'lga qo'yilishidir.
Shunday qilib, jamoa bir necha (a'zo) kishidan iborat guruh bo'lib, u ijtimoiy
ahamiyatga ega bo'lgan umumiy maqsad asosida tashkil topadi. Jamoa tomonidan
amalga oshirilayotgan faoliyat uning oldiga qo'yilgan maqsad mazmunini ifoda
etadi. Jamoa a'zolari o'rtasida qaror topgan o'zaro birlik, shuningdek, ular o'rtasida
tashkil etiluvchi munosabat jarayonidagi tenglik jamoaga rahbarlik qilish, jamoa
a'zolarining guruh yetakchilariga bo'ysunishlari, shuningdek, ular tomonidan jamoa
oldidagi javobgarlik hissini anglashlari uchun zamin yaratadi.
Jamoa va uni shakllantirish o'qituvchilik faoliyatining maqsadi hisoblanadi.
Muhim tarbiyaviy ta'sir kuchiga ega bo'lgan subyektlarning alohida namuna
ko'rsatishlari jamoani shakllantirishning muhim vositasi bo'lib, ushbu vosita
yordamida jamoaning barcha yoki muayyan a'zosini tarbiyalash ijobiy samaralar
beradi.
Jamoa tomonidan hal etilishi ko'zda tutilgan yetakchi tarbiyaviy vazifa shaxsni
har tomonlama tarbiyalash, unda ijobiy sifatlarni tarbiyalash hamda mustahkam
hayotiy pozitsiyani qaror toptirishdan iboratdir.
Umumiy o'rta ta'lim hamda o'rta maxsus kasb-hunar ta'limi muassasalarida
jamoani shakllantirish mas'uliyatli vazifa sanaladi.
Maktab jamoasi tarkibida eng barqaror bo'g'in - bu muayyan sinflar negizida
shakllangan jamoalar sanaladi. Sinf jamoasi tarkibida o'quvchilar tomonidan amalga
oshiriluvchi asosiy faoliyat o'qish faoliyati sanaladi. Aynan sinf jamoasida shaxslararo
aloqa va munosabatlar tarkib topadi. Shuningdek, sinflar jamoalari negizida maktab
jamoasi shakllanadi. Maktab jamoasi ikki muhim bo'g'in - o'qituvchilar jamoasi
hamda o'quvchilar jamoasi asosida tarkib topadi. O'quv yurtlari jamoasi tarkibida
o'quvchilar jamoasi asosiy qismni tashkil etadi. O'quvchilar jamoasi - bu ijtimoiy
ahvoli shuningdek, umumiy saylov organlari oldidagi umumiy javobgarlik, barcha
a'zolarning huquq va burchlari tengligi asosidagi o'zaro birlikka ega o'quvchilar
guruhidir.
O'quvchilar jamoasi unga rahbarlikni olib boruvchi o'qituvchilar hamda
bolalardan iborat jamoaning murakkab birlashmasi bo'lib, o'z-o'zini nazorat qilish
hamda o'z-o'zini boshqarish huquqi, shuningdek, o'ziga xos psixologik muhit va
an'analariga ega bo'ladi.
Jamoani shakllantirish muayyan qonuniyatlarga bo'ysunadigan uzoq muddatli
murakkab jaravondir.
Jamoaga qo'yilayotgan talablar mazmunidagi farq jamoa rivojlanishi bosqichini
aniqlovchi yorqin tashkiliy ko'rsatkich sanaladi. Jamoaning amaliy faoliyati
mazmuni, jamoa a'zolarining jamoa oldidagi javobgarligi, ular o'rtasidagi ijodiy
hamkorlik, shuningdek, ularning xulq-atvori axloqiy kamolot darajalarini
ko'rsatuvchi muhim belgilar sifatida namoyon bo'ladi. Jamoani shakllantirishda
uning hayotini belgilovchi ichki jarayonining mohiyatini inobatga olish zarur.
O’quvchilar jamoasining rivojlanish darajasi va bosqichlari. Jamoaning
vujudga kelish uchun to'rt bosqich zarur. Jamoaning shakllanish bosqichlarida
dastlab o'qituvchi butun guruhga talab qo'yadi hamda mazkur jarayonda jamoa
faollarining shakllanishiga alohida e'tibor qaratadi. Navbatdagi bosqichda muayyan
darajada shakllangan jamoa faollari (aktivi) jamoa a'zolari oldiga ma'lum
talablarni qo'yadi. Uchinchi bosqichda esa jamoa umumiy holda jamoaning har
a'zosidan muayyan tarzdagi faoliyatni olib borishni talab qiladi. So'nggi (to'rtinchi)
bosqichda esa jamoaning har bir a'zosi o'z oldiga mustaqil ravishda jamoa
manfaatlarini ifoda etuvchi talabni qo'yish layoqatiga ega bo'ladi.
Jamoaning shakllanish bosqichlarini belgilash shartli hisoblanadi, zero,
jamoaning shakllanishi muayyan chegara yoki oraliqqa ega emas. Shunga qaramay
o'qituvchilik nuqtayi nazaridan jamoaning shakllanishini muayyan bosqichlarga
ajratish juda muhimdir. Bolalar jamoasini ma'lum rivojlanish bosqichlarga ajratish
alohida ahamiyat kasb etadi. Bolalar jamoasi rivojlanishining har bir bosqichi jamoa
a'zolariga nisbatan samarali o'qituvchiik ta'sir ko'rsatishning maqbul shakl va
metodlarini tanlash imkonini beradi.
Jamoa rivojlanishining birinchi bosqichi. Mazkur bosqichda talab faqat
o'qituvchilar tomonidan qo'yiladi. Bu jamoa rivojlanishining boshlang'ich nuqtasidir.
Ushbu davrdagi jamoa hali tarbiyalovchi jamoa bo’lmay, balki «tashkil etuvchi
birlik» (sinf yoki guruh) hisoblanadi. Ushbu bosqichda o'quvchilar o'qituvchi
tomonidan talablarning qo'yilishiga e'tiborsiz qaraydilar. Jamoa a'zolarining uzluksiz
ijodiy faoliyatini tashkil qilish va ularni muayyan (yagona) maqsad atrofida
birlashtirishga erishish orqaligina jamoa qaror topadi. O'quvchilarning jamoa
faoliyatida ishtirok etishi tufayli asta-sekin boyib boradigan tajriba, faoliyat natijasini
birgalikda muhokama qilish, qilinajak ishlarni rejalashtirish jamoa a'zolarida
mas'uliyat, javobgarlik, faoliyat birligi, shuningdek, ishchanlik munosabatining
paydo bo'lishi, shuningdek, o’quvchilarda jamoa faoliyatiga nisbatan qiziqishning
paydo bo'lishiga olib keladi. Bolalarning jamoa faoliyatini tashkil etish borasidagi
tajribaga ega emasliklari bois so'z yuritilayotgan bosqichda o'qituvchining asosiy
maqsadi jamoa a'zolarini oddiy tarzda uyushtirishdan iborat bo'ladi.
Ushbu bosqichda o'qituvchining talabchanligi, jamoaning barcha a'zolariga
birday talabni qo'ya olishi, u tomonidan qo'yilayotgan talabning qat'iyligi, izchilligi
hamda murosasizligi muhim omil hisoblanadi. Bu vaziyatda o'qituvchining
«hukmdorlik» davri uzoq davom etishi mumkin emasligi, bir qarashda intizomning
vujudga kelganligi ma'lum bo'lsada, ayni vaqtda guruh a'zolarining faolliklarini
rivojlantirish uchun zarur bo’luvchi sharoitning hali mavjud bo’la olmaganligini
hisobga olish zarur.
Jamoa hayotining birinchi bosqichida jamoa faolining paydo bo'lishi ushbu
davr uchun xarakterli hodisadir. Jamoa faoli (aktivi) muayyan guruhning shunday
a'zolaridirki, ular jamoa manfaatiga muvofiq tarzda harakat qiladilar, o'qituvchi
faoliyati va talabiga nisbatan xayrixohlik bilan munosabatda bo'ladilar. Faollar
o'qituvchining yaqin yordamchilari sifatida ish olib boradilar.
Jamoa rivojlanishining ikkinchi bosqichi. Ushbu bosqich jamoa faolining
o'qituvchi talabini qo’llab-quvvatlash hamda o'z navbatida uning o'zi bu talablarni
jamoa a'zolari zimmasiga qo'yishi bilan tavsiflanadi. Endilikda o'qituvchi jamoada
paydo bo’lgan va u bilan bog’liq muammo, masalalarni yolg'iz o'zi hal qilmaydi.
Jamoa faoli bilan maxsus tarbiyaviy ish olib borish orqali bu ishga uni jalb etadi.
Ushbu bosqichda jamoa hayotini tashkil qilish usuli murakkablashib boradi, ya'ni,
jamoa o'z-o'zini boshqarishga o'tadi.
O'quvchilar amaliy faoliyatining doimiy ravishda murakkablashib borishi
mazkur davrning muhim xususiyati sanaladi. Ikkinchi bosqichda jamoaning muhim
ishlarini o'quvchilar tomonidan mustaqil rejalashtirilishi, tadbirlarni o'tkazishga
tayyorgarlik, uni o'tkazish hamda faoliyat natijalarini muhokama qilish jamoa
faoliyatining ijodiy xususiyat kasb etishini ko'rsatuvchi omillar sanaladi.
Jamoaning ijobiy rivojlanishi uning a'zolarida motiv (rag'bat)larning paydo
bo'lishi, ijodiy hamkorlik va o'zaro yordam munosabatlarining tez sur'atlar bilan
rivojlanishiga olib keladi.
Jamoada mustaqil faoliyatriing yuzaga kelishida jamoa faolining roli
beqiyosdir. Ammo jamoa faolining jamoa a'zolari orasida hurmat qozona olishi,
ularga namuna bo'lishi, o'z burchlarini aniq va puxta bajarishi hamda o'z
mavqelaridan
noo'rin
foydalanmasliklari
juda
muhimdir.
Bu
o'rinda
A.S.Makarenkoning jamoa faoliga nisbatan «jamoa vijdoni» deya bergan ta'rifini
eslab o'tish joizdir. Jamoa faoli birmuncha imtiyozlar (huquqlar)ga ega bo'lsada, ayni
paytda uning o'ziga ham oshirilgan talablarning qo'yilishi maqsadga muvofiqdir.
Jamoaning rivojlanishi bu bosqichda to'xtab qolishi mumkin emas, chunki
faoliyat ko'rsatayotgan kuch jamoaning bir qismigina xolos. Bordi-yu, jamoaning
rivojlanishi ushbu bosqichda to'xtatib qolinsa, jamoa faolining guruhning boshqa
a'zolari bilan qarama-qarshi qo'yish xavfi tug'ilishi mumkin. Bu bosqichda
jamoaning barcha a'zolarining alohida faollik ko'rsatishga erishishlari zarur sanaladi.
Jamoa rivojlanishining uchinchi bosqichi. Jamoa faoliyatida bu bosqich
anchagina sermahsul hisoblanadi. A.S.Makarenkoning. aniqlashiga ko'ra, bu davrda
butun jamoa «ayrim o'zini chetga olib qochuvchi, injiq shaxs»larga talab qo'ya
boshlaydi.
Jamoa ishiga ushbu bosqichda faqat faolgina emas, balki uning butun a'zolari
qiziqadi. Jamoa hayotidagi uchinchi bosqich, ijtimoiy fikr mavjudligi bilan
ifodalanadi. O'qituvchi mazkur yo'nalishda maqsadga muvofiq va izchil ish olib
borgan sharoitdagina ijtimoiy fikrni shakllantirishga erishishi mumkin. Shu
maqsadda u yoki bu tadbir rejasi, jamoaning birgalikdagi faoliyati va uning a'zolari
xatti-harakati jamoa bo'lib muhokama qilinadi, turli mavzularda suhbatlar va
ma'ruzalar uyushtiriladi, o'quvchilar o'rtasida samarali axborot vositalari yordamida
ijtimoiy-g'oyaviy, axloqiy, estetik, ekologik, huquqiy, iqtisodiy va hokazo
bilimlarning targ'iboti tashkil etiladi. O'qituvchi jamoa a'zolarining birgalikdagi
faoliyatini tashkil etar ekan, jamoa a'zolarining ijodiy tajribasiga hissa qo'shish
imkonini beradigan o'zaro munosabatlarini shakllantirishga ta'sir ko'rsatadigan shakl
va metodlardan foydalanadi.
Jamoaning har bir a'zosida, ijtimoiy ahamiyatli faoliyatni maqsadga muvofiq
ravishda tashkil etish ko'nikmasini hosil qila olishi jamoa a'zolari orasida barqaror
insoniy munosabatlarning tarkib topishiga yordam beradi.
Jamoada barqaror insoniy munosabatlarning yuzaga kelishining sababi —
uning a'zolarini ijobiy, madaniy-ma’rifiy mazmunga ega bo'lgan ishlarni tashkil
etishda faol ishtirok etishlaridir.
Jamoa rivojlanishining uchinchi bosqichida ko'rsatib o'tilgan xususiyatlar
shundan dalolat beradiki, ushbu bosqichda jamoa faoligina emas, balki jamoaning
har bir a'zosi bir-birlariga nisbatan axloqiy mazmundagi talablarni qo'ya
boshlaydilar.
Jamoa rivojlanishining to'rtinchi bosqichi. Bu bosqich uning barcha a'zolari
jamoa oldida turgan vazifalar asosida o'z-o'zlariga talablar qo'ya olishlari bilan
tavsiflanadi. Shuni aytish joizkl, har bir bosqich jamoa a'zolarining o'ziga nisbatan
muayyan talab qo'yishi bilan tavsiflanadi, ammo qo'yilgan har bir talab o'ziga xos
yo'nalishi (masalan, o'yindan umuminsoniyat baxti yo’lida kurashishga intilish
o'rtasidagi farq) bilan ajralib turadi.
To'rtinchi bosqich jamoa a'zolarining o'ziga nisbatan yuksak axloqiy talablar
qo'ya olishlari bilan ahamiyatlidir. Jamoaning hayoti va faoliyati mazmuni jamoa
a'zolarining har biri uchun shaxsiy ehtiyojga aylanadi. Jamoadagi tarbiya jarayoni
o'z-o'zini tarbiyalash jarayoniga aylanadi. Biroq bu holat jamoaning muayyan
shaxsni yanada rivojlantirishdagi roli va o'rnini pasaytirmaydi. To'rtinchi bosqichda
amalga oshiriladigan vazifalar ancha murakkab va mas'uliyatlidir. Mazkur
bosqichda jamoa oldiga istiqbolli, yuksak va murakkab talablarni qo'yish uchun
mutlaqo qulay sharoit yaratiladi.
Bugungi kunda o'qituvchi-olimlar (L.I.Nikova va boshqalar) bolalar
jamoasining rivojlanish jarayonining mohiyatini tahlil qilar ekanlar, uni quyidagi
uch bosqichga bo'ladilar:
a) jamoani dastlabki jipslashtirish;
b) jamoani shakllantirish asosida uning har bir a'zosini individual rivojlantirish;
s) jamoaning umumiy faoliyatini yo’lga qo'yish.
Jamoa hayotida muhim o'rin tutuvchi har bir bosqichni ajratib ko'rsatish
yuqorida bayon etilgan fikrlarga zid emas, balki shaxsning rivojlanishida jamoaning
yetakchi ahamiyatini ta'kidlaydi. A.S.Makarenko jamoa a'zolari o'rtasida yuzaga
keluvchi munosabatlarining ichki xususiyatlariga katta ahamiyat bergan edi. Pedagog
jamoada shakllangan eng muhim quyidagi belgilarni ajratib ko'rsatgan edi:
1) major - doimiy tetiklik, o'quvchilarning faoliyat (harakat)ga tayyorliklari;
2) o'z jamoasining qadriyatlari mohiyatini tushunish, uning uchun g'ururlanish
asosida o'z qadr-qimmatini anglash;
3) jamoa a'zolari o'rtasidagi do'stona birlik;
4) jamoaning har bir a'zosida qaror topgan do'stona birlik;
5) tarbiyali, ishchan harakatga yo’llovchi faollik;
6) hissiyotni boshqara olish hamda muloqot odobiga amal qilish ko'nikmasi.
O’quvchilar
jamoasi
rivojining
asosiy
shart-sharoitlari.
Jamoani
shakllantirishda jamoa a'zolari va ularning faoliyatlariga qo'yiladigan yagona
talablar muhim ahamiyat kasb etadi.
Yagona talab o'quvchilarning dars jarayonidagi, tanaffus, sinfdan tashqari
ishlar vaqtidagi, shuningdek, jamoat joylari hamda oiladagi xulq-atvor qoidalarni o'z
ichiga oladi.
Puxta o'ylab qo'yilgan talablar tizimining muntazam amalga oshirilishi
maktabda muayyan tartibning o'rnatilishini ta'minlaydi.
O'qituvchilar tomonidan qo'yilgan talablar quyidagi sharoitlarda ijobiy natija
beradi:
1. Qo'yilayotgan talablar o'quvchi shaxsini hurmat qilish tuyg'usi bilan
uyg'unlashgan bo'lishi kerak.
2. Talablar muayyan maktab yoki sinfdagi mavjud sharoitni hisobga olgan
holda qo'yilishi lozim.
3. Jamoaga nisbatan qo'yilayotgan talablar aniq bo'lishi lozim.
4. O'quvchilarning tashqi qiyofasi, kiyinishi, yurish-turishi hamda muomalasiga
nisbatan qo'yilayotgan talablar, ularda ma'naviy madaniyatni shakllantirishga xizmat
qilishi shart.
O'quvchi qo'yilayotgan talablar hajmi va tizimini bilibgina qolmasdan, talab
qo'yish metodikasini ham o'zlashtira olgan bo'lishi kerak.
O'quvchilar jamoasiga nisbatan talablarni qo'yish metodikasi bolalarni talablar
mazmuni bilan tanishtirish, talablarning ahamiyatini tushuntirish, tajriba orttirish
hamda o'quvchilar faoliyat, shuningdek, qo'yilayotgan talablarning bajarilish
holatini muntazam suratda nazorat qilib turishdan iborat.
O'quvchilarni talablar bilan tanishtirish ko'pincha umumiy majlislarda amalga
oshiriladi, bunda ta'lim muassasasining direktori yoki o'quv ishlari bo'yicha direktor
o'rinbosari istiqbol rejalari va ularni amalga oshirish jarayonidagi talablar mazmuni
bilan o'quvchilarni tanishtiradi. Batafsil tanishtirish ayrim hollarda amalda
ko'rsatish, keyinroq sinflar bo'yicha sinf majlislari yoki maxsus suhbatlarni
uyushtirish asosida amalga oshiriladi.
Xulq-atvorni tarkib toptirishga yo'naltirilgan talablar bilan tanishtirish mazkur
talablar ustida mashq qildirish bilan qo'shib olib borilishi kerak. Xulq-atvorni
tarbiyalash ongni tarbiyalashga qaraganda ancha murakkab ish. O'quvchilar talablar
mohiyatini yaxshi anglashlari mumkin, biroq aksariyat hollarda ularga rioya
qilmaydilar. Shu bois muntazam ravishda mashq qildirish madaniy xulq-atvorni
odatga aylantiradi.
Talablarning qo'yilishi jarayonida ularga o'quvchilarning amal qilishi ustidan
nazorat o'rnatish lozim. Nazorat qilib borish turli shakllar yordamida amalga
oshiriladi, chunonchi, xulq-atvor jurnalini yuritish, sinfdagi navbatchilik uchun
stendda baholarni qayd etib borish va boshqalar. Qo'yilayotgan talablarning
bajarilishi yuzasidan olib borilayotgan nazorat muntazam ravishda, izchil olib
borilishi va haqqoniy bo'lishi zarur. Olib borilgan nazorat natijalaridan o'quvchilarni
ogoh etib borish maqsadga muvofiq hisoblanadi.
Jamoani uyushtirish va jipslashtirish unda faol (aktiv)ni tarbiyalash bilan
chambarchas bog'liq. Har bir o'qituvchining jamoani shakllantirish borasidagi
harakati jamoaningtayanch yadrosini tanlashdan boshlanadi.
Jamoa faolini shakllantirish jamoaning u yoki bu faoliyatiga nisbatan ehtiyoji
mazmunidan kelib chiqadi.
Ishonchli, ishchan jamoa faolini yaratish uchun o'qituvchi o'quvchilar
faoliyatini ularning jamoa ishlaridagi ishtiroki, xulq-atvorini kuzatib borishi har bir
o'quvchining ijtimoiy faoliyatni tashkil etish layoqatini aniqlashi zarur.
Jamoa faolini shakllantirishda o'quvchilarning jamoadagi obro'sini ham
inobatga olish lozim. Jamoa faoli tarkibini bolalarning o'zlari, albatta, o'qituvchi
ishtirokida va rahbarligida tanlasa maqsadga muvofiq bo'ladi. O'qituvchi jamoa faoli
bilan maslahatlashish asosida tarbiyaviy faoliyatni tashkil etadi.
Jamoa faolining har bir a'zosi zimmasiga muayyan vazifani yuklash, ularning
ma'lum davrda ana shu vazifalar yuzasidan hisobot berib borishlariga erishish
maqsadga muvofiq. O'qituvchi aynan faolga oshirilgan talab qo'yadi. O'quvchilar
jamoasida faol rahbarligida o'z-o'zini boshqarish jamoa a'zolaridan ayrimlarining
boshqasi ustidan ustun kelishiga olib kelmasligi kerak.
Shu bois o'qituvchi faolni maqsadga muvofiq faoliyat yuritishini nazorat qilib
borishi lozim.
O'quvchilarning o'z-o'zini boshqarishi bu o'qituvchilar tomonidan tashkil
qilinadigan jamoa ishini uyushtirish va boshqarishda o'quvchilarning faol ishtirok
etishidir. O'z-o'zini boshqarishning shakllari orasida jamoa a'zolarining yig'ilishi,
konferensiyasi hamda turli komissiyalar (masalan, o'quv komissiyasi yoki tozalik
komissiyasi) faoliyati muhim o'rin tutadi.
O'quvchilar jamoasini shakllantirishda an'analar muhim o'rin tutadi. Jamoa
an'analari jamoa a'zolari tomonidan birdek qo’llab-quvvatlanuvchi barqarorlashgan
odatlar bo'lib, ularning mazmunida munosabatlar xususiyati hamda jamoaning
ijtimoiy fikri yorqin ifodalanadi.
Jamoa an'analari shartli ravishda ikkiga bo’linadi:
a) kundalik faoliyat an'analari;
b) bayram an'analari.
Kundalik faoliyat an'analari o'quvchilarning o'quv faoliyati (o'zaro yordam
turlari) va mehnat faoliyati (ko'chatlar o'tqazish, hasharlar uyushtirish va
boshqalar)ni o'z ichiga oladi.
Bayram an'analariga ijtimoiy ahamiyatga ega turli voqea hamda hodisalar bilan
bog'liq sanalar (xususan, «Alifbe bayrami», «Mustaqillik bayrami», «Navro'z
bayrami», «Xotira va qadrlash kuni» va boshqalar)ni nishonlash maqsadida tashkil
etilgan faoliyat kiradi.
An'anaviy bayramlar o'quv muassasalarida turlicha o'tkaziladi. O'quvchilar
an'analar mohiyatini anglasalar, ularga nisbatan ongli munosabatda bo'lsalargina
uning ta'sir kuchi yuqori bo’ladi.
An'analarning yuzaga kelishida o'quvchilarning unga nisbatan munosabati katta
ahamiyatga ega. Maktab rahbariyati va o'qituvchilar o'quvchilar jamoasiga muayyan
sanalarga bag'ishlab haddan ziyod ortiqcha tadbirni uyushtirish talabini qo'ymasligi
zarur.
Tadbirlarni tashkil etish va o'tkazishda o'qituvchilar jamoasi yoki o'qituvchi
tomonidan ushbu jarayonda o'quvchilar jamoasi bilan birgalikda ish olib borish, ularni
an'analarai davom ettirishga o'rgatish masalasiga alohida e'tibor qaratishlari
pedagogik jihatdan ijobiy natijalarni beradi.
Jamoa va uning shaxsni shakllanishidagi o'rni va roli muammosi yuzasidan olib
borilgan ilmiy tadqiqotlar shaxs va jamoa o'rtasidagi munosabatlarning rivojlanishi
borasida quyidagi andozaning yaratilishini ta'minlaydi:
O'quvchilar jamoasi ijtimoiy-foydali ahamiyat kasb etuvchi umumiy maqsad va
birgalikdagi faoliyatga asosan jipslashgan o'quvchilar birlashmasi, guruhidir.
O'quvchilar jamoasi (shuningdek, akademik litsey va kasb-hunar kollejlari
o'quvchilari jamoasi)ga rasmiy saylangan (tayinlangan) o'quvchi hamda
o'qituvchilar yo'lboshchilik qiladi. Ular sirasiga guruh rahbari, guruh faollari
(xususan, guruh yetakchisi (starosta), «Kamolot» tashkilotining guruh bo'limi raisi,
tozalik komissiyasi raisi, devoriy gazeta muharriri va boshqalar).
Bolalar jamoalarida rasmiy yetakchilar bilan birga norasmiy yo'lboshchilarning
mavjudligi ko'zga tashlanadi. Odatda rasmiy yo’lboshchilar tarkibini a'lo baholarga
o'qiydigan, jamoa ishlarida faol ishtirok etuvchi o'quvchilar tashkil etsa, norasmiy
liderlar garchi bu kabi sifatlarni namoyon etmasalarda, ayrim sifatlariga ko'ra
tengdoshlarini o'z ortlaridan ergashtira oladilar. Bunday o'quvchilar boshqalardan
jismonan kuchliligi, qat'iyatliligi, hech narsadan cho'chimasligi, o'ziga bo'lgan
ishonchi bilan ajralib turadilar. Norasmiy liderlarning ma'naviy-axloqiy qiyofasi
boshqa o'quvchilarga jiddiy ta'sir ko'rsatadi. Shu bois sinf rahbari hamda maktab
pedagogik jamoasi bunday liderlarning faoliyatini bevosita va bilvosita nazorat
qilib borishlari zarur. O'quvchilar uyushmasiga pedagogik rahbarlik, yuqorida qayd
etilganidek, aksariyat holatlarda sinf rahbari tomonidan amalga oshiriladi. Shu
sababli sinf rahbari guruhning umumiy hamda har bir a'zosining individual
xususiyatlarini bilishi, ularni inobatga olgan holda jamoaga yondashishi zarur. Sinf
rahbarining norasmiy liderlar va ularning shaxsi haqida to'laqonli ma'lumotlarga ega
bo'lishi pedagogik faoliyatni samarali tashkil etishga yordam beradi.
Yuqorida bildirilgan fikrlardan quyidagi xulosalarga kelish mumkin.
1. Jamoa bir necha a'zo (kishi)lardan tashkil topgan muayyan guruh bo'lib, u
ijtimoiy ahamiyatga ega bo'lgan umumiy maqsad asosida birlashadi hamda mazkur
maqsadni amalga oshirish uchun yo'naltirilgan faoliyatni tashkil etadi.
2. Jamoa o'zida bir necha xususiyat (belgi)larni namoyon etadi.
3. Jamoani shakllantirish muayyan qonuniyatlarga bo'ysunadigan uzoq
muddatli, murakkab jarayon bo'lib, u ko'pchilik tadqiqotchilarning e'tirof etishlariga
ko'ra to'rt bosqichdan iborat bo'ladi.
4. Jamoani shakllantirish o'ziga xos metodika asosida amalga oshiriladi. Ushbu
metodika doirasida jamoaga nisbatan talablarning qo'yilishi, jamoa faoli (aktivi)ni
tarbiyalash masalasi alohida ahamiyatga egadir.
5. Jamoaning mustahkam bo'lishi, uning a'zolari o'rtasida o'zaro yordam hamda
hamkoriikning qaror topishida jamoa an'analari muhim ahamiyat kasb etadi.
Tarbiya metodlari haqida tushuncha. Maqsad, mazmun, shakl, metod va
vositalar kabi tushunchalar tarbiya jarayonining mohiyatini ochib beradi. Biroq,
tarbiya mohiyatini yoritishda o'ziga xos ahamiyatga ega bo’lgan yana bir tushuncha
ham mavjud, bu tarbiya metodlari tushunchasidir.
Training method (from the Greek "metodos") way of achieving the goal of
education; pupils in thinking, feelings and behavior will impact methods. School
practices, methods that pupils in thinking, feelings and behavior will impact
methods.The creation of new methods of education is not the power of a single
teacher. There is always the problem of improving the techniques to solve it each
according to his trainer, the education process in accordance with the specific
conditions of its richness of expression on the basis of common
methods.Techniques, positive and negative, the way educational process highly
efficient and effective assessment. The effectiveness of the techniques that can be
assessed through the use of the exact circumstances. Teaching methods to select a
number of factors.Goals and objectives of education. The aim of the training and
techniques allow you to choose the right content. What is the purpose, then it must
be in accordance with the methods of achieving it.The nature of the formation of
the person on the content of the education and social needs. However, the same
task can be filled with a variety of opinions. Therefore, the techniques are not
generally content with is very important to connect with the idea.
Tarbiya metodi (yunoncha “metodos” – yo’l) tarbiya maqsadiga
erishishning yo’li; tarbiyalanuvchilarning ongi, irodasi, tuyg’ulari va xulqiga ta’sir
etish
usullari.
Maktab
amaliyotiga
tatbiq
etilganda,
metodlar
–
bu
tarbiyalanuvchilarning ongi, irodasi, tuyg’ulari va xulqiga ta’sir etish
usullaridir.Tarbiyaning
mutlaqo
yangi
metodlarini
yaratishga
bironta
tarbiyachining kuchi yetmaydi. Metodlarni takomillashtirish muammosi doimo
mavjud, har bir tarbiyachi o’zining imkoniyatiga ko’ra uni hal qiladi, tarbiya
jarayonining aniq shart-sharoitlariga mos ravishda o’zining xususiy qarashlarini
ifoda etish asosida umumiy metodikani boyitadi.Metodning ijobiy va salbiysi
bo’lmaydi, tarbiya jarayonida ma’lum yo’lni yuqori darajadagi samarali va samarasiz
deya baholash mumkin emas. Metodning samaradorligini u qo’llanilayotgan sharoit
nuqati nazaridan baholash mumkin. Tarbiya metodlarini to’g’ri tanlash bir qator
omillarga bog’liq.
Tarbiyaning maqsad va vazifalari. Tarbiya maqsadi va mazmuni
metodlarni to’g’ri tanlashga imkon beradi. Maqsad qanday bo’lsa, unga erishish
metodlari unga muvofiq bo’lishi zarur. Tarbiyaning mazmuni shaxsning
shakllanishiga qo’yiluvchi ijtimoiy talablar mohiyatidan iborat. Unutmaslik
kerakki, aynan bitta vazifa turli xil fikrlar bilan to’ldirilgan bo’lishi mumkin.
SHuning uchun metodlarni umuman mazmun bilan emas, balki aniq fikr bilan
bog’lash g’oyat muhimdir1.
Tarbiyalanuvchilarning
yosh
xususiyatlari.
Tarbiya
jarayonida
tarbiyalanuvchilarning yosh xususiyatlarini inobatga olish maqsadga muvofiqdir.
Yosh xususiyatlari muayyan bir yosh davriga xos bo'lgan anatomik, fiziologik
(jismoniy) va psixologik xususiyatlardir. Aytaylik, mas'uliyat tuyg'usini boshlang'ich
ta'lim, o'rta ta'lim va o'rta maxsus, kasb-hunar ta'limi muassasalarida ta'lim olayotgan
o'quvchilarda ham shakllantirish mumkin. Biroq har bir bosqichda mazkur sifatni
shakllantirish borasida turli metodlar qo'llaniladi.
Xalq pedagogikasida tarbiya metodlari. Xalq pedagogikasi o'zbekona axloq,
odob va tarbiyaning barcha qirralarini o'zida mujassamlashtirgan. Xalq
pedagogikasida turlicha tarbiya metodlari hamda vositalaridan foydalaniladi. Bu
metod va vositalar nihoyatda rang-barang bo'lib, ko'p jihatlari bilan ilmiy
pedagogikadan ustunlik qiladi. Binobarin, ushbu metodlar ilmiy pedagogikaning
shakllanishiga ham o'z ta'sirini o'tkazgan. Xalq pedagogikasida qo'llanilgan xilma-
xil tarbiya metodlarini quyidagi tarzda umumlashtirish mumkin.
1. Tushuntirish (hikoya qilish, o'rgatish).
2. Mashqlantirish (odatlantirish, mashq qildirish).
3. Namuna (maslahat berish, uzr so'rash, yaxshiliklar haqida so'rash, o'rnak
bo'lish).
4. Nasihat qilish, o'git (undash, ko'ndirish, iltimos qilish, yolvorish, tilak-istak
bildirish, ma'qullash, rahmat aytish, duo qilish, oq yo’l tilash va hokazolar).
5. Qoralash va jazo (ta'kidlash, ta'na, gina, tanbeh berish, majbur qilish, koyish,
ayblash, uyaltirish, qo'rqitish, nafratlanish, ont-qasam ichirish, urish, kaltaklash va
hokazolar).
Agar e'tibor berilsa, yuqoridagi beshta metod umumiy yaxlitlikni ifodalaydi.
Oldin bolaga umumiy jarayonning mohiyati tushuntiriladi. Bolalar narsa, hodisa va
1 Martin, Jay. The Education of John Dewey. (2003). Columbia University Press
jarayonlarning mohiyatiga tushunmaganlarida tarbiyachi namuna vositasidan
foydalanadi, ya'ni, yoshlarning mustaqil kuzatuvchanligiga e'tibor beriladi. Bu
holatda ham tushunmaganlar kattalarning nasihati, o'g'iti asosida narsa, hodisa yoki
jarayonlarning mohiyatini anglaydilar. Bordiyu, bu holatda ham kutilgan natijaga
erishilmasa yoki bolalar e'tibor qaratilgan holatning mohiyatini tushunishni
istamasalar, eng so'nggi chora sifatida qoralash va jazo metodidan foydalanishga
to'g'ri keladi. Biroq, bu eng so'nggi chora. Zamonaviy pedagogika g'oyalariga ko'ra
qoralash va jazo metodlarini so'nggi, aniqrog'i kam samara beradigan chora ekanligi
isbotlangan.
Xalq pedagogikasi namunalari, tarbiya metodlari va tarbiyaviy ta'sirlar
muayyan vositalar yordamida qo'llanilgan. Mehmon kutish, mehmonga borish, turli
mehnat jarayonlari, hasharlar, turli gurunglar (choyxona, to'y marosimlari), sayillar,
oilaviy an'analar (tug'ilgan kun, fuqarolik pasporti, umumiy o'rta, o'rta maxsus
hamda oliy maiumotga egalik to'g'risidagi attestat va diplom, shuningdek, davlat
mukofotlarini olish kabi holatlarni nishonlash) va musobaqalar o'ziga xos tarbiya
vositasi sanaladi.
Ijtimoiy ongni shakllantiruvchi metodlar o'quvchilarda ma'naviy-axloqiy
sifatlar, e'tiqod hamda dunyoqarashni shakllantirish maqsadida ularning ongi, his-
tuyg'usi va irodasiga ta'sir ko'rsatish usullari sanaladi.
Bu guruh usullarining mohiyati shundaki, ular orqali o'quvchilar ongiga
jamiyatda ustuvor o'rin tutuvchi ijtimoiy g'oya va maqsadlar singdiriladi. Yoshlar
dunyoqarashini shakllantirish, ularning hayot mazmunini tushunib olishlariga
ko'maklashish uchun ijtimoiy ongni shakllantiruvchi usullar qo'llaniladi.
O'quvchilarda g'oyaviy onglilik va ijtimoiy faollik, ya'ni, davlatning ichki va
xalqaro siyosati mazmunini tushunish va idrok qilish ko'nikmalarini tarbiyalash
lozim. Tushuntirish ijtimoiy ongni shakllantirishda eng ko'p ishlatiladigan usuldir.
Tushuntirishning vazifasi o'quvchilarni yuksak madaniyatli, milliy g'urur tuyg'usiga
ega bo'lib voyaga yetishlarini tarbiyalashga yordam berishdan iborat.
Tushuntirishda o'quvchilarga mamlakat fuqarosining davlatga nisbatan
muayyan huquq va burchlar asosida bog'langanligi borasida ma'lumotlar beriladi.
Bunda davlat bayrog'i, gerbi, madhiyasi hamda Konstitutsiyasiga sadoqat ruhida
tarbiya berishning ahamiyati katta. Shu sababli davlat bayrog'i, gerbi, madhiyasi
hamda Konstitutsiyasining mohiyati tushuntiriladi.
Suhbat.
O'quvchi
shaxsini
g'oyaviy
va
ma'naviy-axloqiy
jihatdan
shakllantirishda o'qituvchining jonli so'zi eng ta'sirchan usul hisoblanadi. Suhbat
uchun mavzu tanlashda uning mazkur sinf o'quvchilari uchun dolzarbligi,
o'quvchilarda ma'naviy-axloqiy ishonch uyg'otishning suhbat mazmuniga bo’lgan
munosabatlari va suhbatdan kutilayotgan natijani hisobga olish zarur. Suhbat
quyidagi mavzularda uyushtirilishi mumkin:
a) etik mavzular (ijtimoiy ma'naviy-axloqiy me'yorlar, jamiyatda ustuvor o'rin
tutuvchi ijtimoiy munosabatlar, jamoa orasida o'zini tutish qoidalari va boshqalar);
b) estetik mavzular (tabiat go'zalligi, shaxslararo munosabatlar, inson
go'zalligi);
d)
siyosiy
mavzular
(davlatning ichki va
tashqi siyosati, dunyo
voqealari, xalqaro munosabatlar va boshqalar);
e)
ta'lim va bilishga oid mavzular (koinot, hayvonot va o'simliklar
dunyosi, elektronika va boshqalar).
Suhbatlarning, shuningdek, ijtimoiy-foydali mehnatni tashkil etish, huquqiy,
ekologik, iqtisodiy va gigiyenik mavzularda ham tashkil etilishi o'zining ijobiy
natijalarini beradi.
Suhbat davomida o'quvchilarga ularning o'z fikrlarini erkin ifoda etishlari
hamda mustaqil fikrlashlariga imkon beruvchi savollar bilan murojaat qilish juda
muhimdir. Bu borada bahs-munozaralarning ahamiyati katta.
Hikoya. O'quvchilar odatda hayot va turli adabiyotlardan olingan aniq misollar
bilan boyitilgan hikoyalarni katta qiziqish bilan tinglaydilar. Ularga axloq me'yorlari,
xalq o'tmishi, tabiiy boyliklar, qahramonlar hayoti va jasorati, shuningdek, tarix,
adabiyot va san'at haqida hikoya qilib berish mumkin. Badiiy adabiyot namunalari,
shuningdek, ommaviy axborot vositalari — radio, televideniye, gazeta va jurnallar
sahifalarida e'lon qilingan ma'lumotlar ham o'quvchilar uchun qimmatli material
bo'ladi. Suhbat ham, hikoya ham o'quvchilarning yoshiga mos mavzularda ular
tushunadigan so'zlar vositasida adabiy tilda o'tkazilishi maqsadga muvofiqdir.
Suhbat yoki hikoya mavzusining o'quvchilar tomonidan belgilanishi, ularning
samarali kechishini ta'minlaydi, buning natijasida o'quvchilar ilgari surilayotgan
mavzuga befarq qaramaydilar.
Namuna. O'quvchilar o'z atrofidagi kishilarda hamma yaxshi axloqiy sifatlarni
ko'rishlari va ibrat olishlari nihoyatda muhim. O'qituvchining shaxsan o'zi namuna
bo’lishi, ayniqsa, yoshlarga katta ta'sir ko'rsatadi. Ular o'qituvchining darsda va
hayotda o'zini qanday tutishini, atrofdagi kishilar bilan qanday muomala qilishini,
o'z vazifalarini qanday bajarishini kuzatib yuradilar.
O'quvchilar o'zlariga yaqin kishilarning xulq-atvoriga taqlid qiladilar, Xulq-
atvorlar bolalarda yaxshi sifatlarning, ba'zan esa yomon sifatlarning ham tarkib
topishiga ta'sir ko'rsatadi. Shuning uchun o'qituvchi va ota-onalar har qanday holatda
ham o'zlarini tuta bilishlari kerak. Ular qayerda bo'lishmasin, atroflarida bolalar
borligini his etishlari lozim. Kattalarning so'zi bilan yurish-turishi va xatti-
harakatlarida tafovut bo'lmasligi kerak.
Ilg'or kishilarning hayoti va faoliyatidan olingan ma'lumotlar, adabiy asar,
kinofilm va spektakllar qahramonlarining xatti-harakatidagi yaxshi namunalar
bolalarning ongiga kuchli ta'sir qiladi.
Maktablarda ishlab chiqarish ilg'orlari bilan uchrashuvlar o'tkaziladi.
O'quvchilar o'z ota-onalarining ishlab chiqarishdagi muvaffaqiyatlari bilan
faxrlanadilar, ularga taqlid qilishga intiladilar. Namunada xalq pedagogikasi
g'oyalaridan ham foydalaniladi. Ota-onalar o'z farzandlarini hamisha katta hayotiy
tajribaga ega, dunyoqarashi va bilim doirasi keng kishilardan ibrat olishga da'vat qilib
kelganlar. Masalan, «Qush uyasida ko'rganini qiladi». Juda oddiy xulosa. Shu oddiy
xulosa ostida qancha fikrlar jamlanib yotganligini hamisha ham fahmiga boravermaymiz.
Bu bilan xalq «uyingda tartibli bo'l, aks holda bolang ko'chada tartibsiz bo'ladi», «bola
oldida birovlarning g'iybatini qilma, bolang g'iybatchi bo'ladi», demoqchi.
O'z-o'zini tarbiyalash metodlari. O'quvchida o'z-o'zini tarbiyalashga, ya'ni, o'z
ustida ongli, batartib ishlashga ehtiyoj paydo bo'lgandagina tarbiya jarayonini samarali
deb hisoblash mumkin. Tarbiya jarayonida o'z-o'zini tarbiyalash metodlaridan
foydalanish samarali hisoblanadi. O'z-o'zini tarbiyalash metodlari o'quvchilarning o'zini
o'zi idora qilishlari, turli o'quvchilar organlari faoliyatida faol ishtirok etishlarini
ta'minlash, ularning ijtimoiy mavqelarini oshirish maqsadida qo'llaniluvchi usullardir.
O'z-o'zini tarbiyalash o'quvchilarning o'zini o'zi idora qilish va o'quvchilarning turli
organlari faoliyatida faol ishtirok etishni ta'minlash, ularning ijtimoiy mavqeini
oshirishning ta'sirchan vositasidir. O'quvchilar o'qish, tarbiya va dam olishda o'z-
o'zini tarbiyalash usullaridan foydalanadilar, bu usullar o'quvchilarni o'z-o'zini tarbiyalash
tashabbuskorlik va mustaqillikka undaydi.
As the driving force behind
the social development of the
human person needs the influence
of objective factors, the ordinary
people,
the
biological
and
physical (material) needs, the
higher
(spiritual)
needs
opportunities to meet their needs,
as well as a set of relations
between the states.Needs or
create reasons for this activity.
People looking for means and
resources to meet their own
needs. There are options to meet
the needs of people happy.
Otherwise, he will be unhappy to
learn that the driving force.If
moral education, and social
development. Moral education
and
faulty
human
social
breakdown and social benefit
(theft, extremism, lies, fraud, etc.)
face. Moral education to meet the
needs of people looking for ways
to communicate with people and
to improve the quality of social.
These
mutual
influences
aimed at the efficient use of power
Odam ijtimoiy rivojlanishini harakatga
keltiruvchi kuch deb, kishi ehtiyojlari ta’sirida
yuz
beradigan
ob’ektiv
omillarni,
odamlarning oddiy, biologik va jismoniy
(moddiy)
ehtiyojlaridan
boshlab,
oliy
(ma’naviy va ruhiy) ehtiyojlariga qadar
bo’lgan ehtiyojlar majmui hamda ularni
qondirish
imkoniyatlari
orasidagi
munosabatlarga aytiladi.
Ehtiyojlar
u
yoki
bu
faoliyatning
sabablarini
vujudga
keltiradi.
O’zining
ehtiyojlarini qondirish uchun kishi vosita va
manbalar
qidiradi.
Ehtiyojni
qondirish
imkoniyatlari mavjud bo’lganda, kishi o’zini
baxtiyor his etadi. Aks holda, o’zini baxtsiz
deb bilib, unda harakatlantiruvchi kuch paydo
bo’ladi.
Agar odamning axloqiy tarbiyasi to’g’ri
bo’lsa,
u
ijtimoiy
rivojlanadi.
Axloqiy
tarbiyasi nosoz odamning ijtimoiy sifatlari
nuray boshlaydi va ijtimoiy illat (o’g’rilik,
nashavandlik, yolg’on so’z, firibgarlik va
hokazo) larga duchor bo’ladi. Axloqiy
tarbiyasi
yaxshi
odam
ehtiyojini
qondirishning to’g’ri yo’llarini izlaydi hamda
odamlar bilan muloqotda bo’lib, yaxshi
ijtimoiy sifatlari takomillashib boradi.
leading educational interaction to
be successful in the.
Bunday
o’zaro
ta’sirlardan
paydo
bo’lgan kuchdan samarali foydalanish uchun
yo’naltirilgan
tarbiyaviy
ta’sirning
muvaffaqiyatli
bo’lishi
yetakchi
o’rinni
egallaydi.2
O'z-o'zini tahlil (nazorat qilish o'z shaxsi, mavjud fazilatlari, xatti-harakati, xulq-
atvorini tahlil qilish, mavjud sifatlarni boyitish yoki salbiy odatlarni bartaraf etishga
qaratilgan faoliyat usuli.
O'z-o'zini tahlil (nazorat) qilish uchun o'quvchi o'zining yurish-turishi, intizomi,
ijobiy fazilatlarining ortib borishi va aksincha, salbiy odatlarining kamayib borishi haqida
muntazam ravishda kundaligiga yozib boradi.
O'z-o'zini baholash mavjud fazilatlari, xatti-harakati, xulq-atvorini tahlil qilish
asosida o'z shaxsiga baho berishga yo'naltirilgan faoliyat usuli.
O'quvchining qobiliyatini o'z kuchi bilan yuzaga chiqishiga yordamlashish zarur.
O'z-o'zini baholash qiyin, lekin o'quvchini bunga yetarli tayyorlash mumkin. Shu bois
o'quvchi irodali bo'lishi, o'z burchini tushunishi, tahsil va tarbiya olish uchun sababli asos
bo'lishi, ya'ni, tarbiyalanishni xohlashi, o'zini o'rtoqlari, atrofdagilarning ko'zi bilan
ko'rish va o'z-o'zini takomillashtirishga intilishi lozim.
O'z-o'zini baholash o'quvchi uchun shaxsiy imkoniyatlarini hisob-kitob qilish,
o'ziga chetdan turib xolisona baho berish, o'zidan qoniqish hosil qilishda yordam beradi.
Izohlash - tarbiyalanuvchiga hissiy-og'zaki ta'sir etish usuli. Izohlashning hikoya
va tushuntirishdan farqlanadigan muhim belgisi muayyan guruh yoki alohida shaxsga
yo'naltirilganligidir. Ushbu metodni qo’llash sinf o'quvchilarining umumiy yoki jamoa
a'zolarining shaxsiy xususiyatlarini bilishga asoslanadi. Boshlang'ich sinf o'quvchilari bilan
ish olib borishda izohlashning elementar usul va vositalari qo'llaniladi: «Shunday
harakat qilish kerak», «Hamma shunday qiladi». O'smirlar bilan ishlaganda ma'naviy-
axloqiy tushunchalarning ijtimoiy ahamiyati va ma'nosini izohlash zarur. Izohlash
quyidagi holatlarni yuzaga keltirish uchun qo'llaniladi:
1) yangi ma'naviy-axloqiy sifatlar yoki xulq ko'nikmalarini tarkib toptirish va
2 Curriculum, cultural traditions and pedagogy: understanding the work of teachers in England, France and Germany
(2012).
mustahkamlash;
2) tarbiyalanuvchilarning sodir etilgan muayyan hodisa (masalan, sinf o'quvchilari
ommaviy ravishda darsga kelmaganlari)ga to'g'ri, ongli munosabatni hosil qilish.
Maktab amaliyotida izohlash ishontirishga tayanadi. Ishontirish vositasida o'quvchi
ruhiyatiga sezilarsiz holda ta'sir etiladi. Boshlang'ich sinf o'quvchilari hamda o'smirlar
ishonuvchan bo'lishadi. Pedagog ishontirishdan tarbiyalanuvchi ma'lum ko'rsatmani
qabul qilishi zarur bo'lgan vaziyatlarda foydalanadi. Mazkur metoddan boshqa
metodlarning ta'sirini kuchaytirish uchun ham foydalaniladi.
Munozara tarbiyalanuvchilarga hissiy-og'zaki ta'sir ko'rsatish asosida ularda
ma'naviy-axloqiy sifatlarni shakllantirishga yo'naltirilgan bahs-munozara usuli bo'lib,
siyosiy, iqtisodiy, madaniy, estetik va huquqiy mavzular («Did haqida bahs»,
«Mashhur bo'lish yo'llari», «Biz madaniyatli kishilarmizmi?» va hokazolar)da
o'tkaziladi. Munozara turli nuqtayi nazarlar to'qnashgan vaziyatda o'quvchilarda
ma'lum hodisaga nisbatan ishonch hosil qilishga yordam beradi.
Munozara asosida turli qarashlar yotadi. Bahs ijobiy natija berishi uchun puxta
tayyorgarlik ko'rish maqsadga muvofiq. Munozara uchun mustaqil mulohaza va
qarashni yuzaga keltiruvchi 5~6 ta savol tayyorlanadi. Ushbu savollar bilan munozara
ishtirokchilari oldindan tanishtiriladilar. Ba'zan tarbiyachi munozara ishtirokchilarini
o'zi tayinlashi ham mumkin. Chiqishlar jonli, erkin va qisqa bo'lishi zarur. Matnni
yozish kerak emas, agar shunday holat yuz bersa munozara zerikarli tus oladi.
Pedagog munozara ishtirokchilariga fikrlarini ixcham, asosli va dalillar asosida bayon
etishga yordam beradi.
Mashq va o'rgatish (faoliyatda mashqlantirish) metodlari muayyan mashq
yordamida bolalar faoliyatini oqilona, maqsadga muvofiq va har tomonlama puxta
tashkil qilish, ularni axloq me'yorlari va xulq-atvor qoidalarini bajarishga
odatlantirishdir. Odatlar bolalikdan tarkib topadi va shaxs rivojlanishining keyingi
bosqichlarida mustahkamlanib boradi.
O'qituvchi hamda ota-onalar bolalarda ijobiy odatlarning tarbiyalanib
borayotganligini kuzatib borishlari kerak. O'quvchilar odatlarni o'z yaqinlaridan
meros qilib olmaydi, balki ular atrofdagilar bilan faol muloqotga kirishishlari tufayli
taqlid qilish, uzluksiz tarbiyani yo'lga qo'yish asosida tarkib toptiriladi. Natijada odat
xarakterga aylanadi.
Mashq muayyan xatti-harakatlarni ko'p marotaba takrorlashni o'z ichiga oladi.
Mashq va odatlantirish o'quvchi uchun ongli, ijobiy jarayondir. Mashq natijasida
ko'nikma, odat, yangi bilimlar hosil qilinadi, o'quvchining aqliy qobiliyati
rivojlanadi, ma'naviy-axloqiy sifatlari boyiydi, hayotiy tajribasi ortadi.
O'rgatish tarbiyalanuvchilar ijtimoiy xulq-atvor ko'nikmalari, odatlarini
shakllantirish maqsadida rejali va izchil tashkil qilinadigan turli harakatlar, amaliy
ishlardir.
O'rgatish bir necha izchil harakatlar yig'indisidir. O'qituvchi bu harakatlarni
ko'rsatib berishi, tushuntirishi, kuzatishi lozim. Tarbiya amaliyotida mashq
qilishning turli xili mavjud:
1) faoliyatda mashq qilish;
2) kun tartibi mashqlari;
3) maxsus mashqlar.
Faoliyatda mashq qilish mehnat, ijtimoiy hamda jamoa faoliyatini tashkil etish
va o'zaro munosabatni yo'lga qo'yish odatlarini tarbiyalashga qaratilgandir. Kun
tartibi mashqlari belgilangan kun tartibiga amal qilish, shu bilan bog'liq istak va
harakatlarni boshqarish, ish va bo'sh vaqtdan to'g'ri foydalanish odatiga o'rgatadi.
Maxsus mashqlar madaniy xulq ko'nikma va malakalarini hosil qiladi,
mustahkamlaydi.
Topshiriq o'quvchilarda mehnat, ijtimoiy xulq va hayotiy tajriba
ko'nikmalarini shakllantirish maqsadida qo'llaniladigan usul. O'quvchilarning
topshiriqlarni jamoa bo’lib bajarishlari ularda ijtimoiy xulq tajribalarini
shakllantirishda alohida ahamiyatga ega. O'quvchilar o'z kuchlarini umum ishiga
sarflashga, jamoa uchun mas'uliyatni his etishga o'rganadilar. Mehnat qilish
o'quvchilarning harakatlarini shakllantiradi, mustahkamlaydi.
Pedagogik talab turli xatti-harakatlarni bajarish hamda faoliyatda ishtirok etish
jarayonida o'quvchi tomonidan amal qilinishi zarur bo'lgan ijtimoiy xulq-atvor
me'yorlari. Pedagogik talab tarbiyaning eng muhim usullaridan biridir. Pedagogik
talab ma'lum harakatlarni rag'batlantiruvchi yoki to'xtatuvchi hamda o'quvchini
oqilona harakatlarni bajarishga undovchi xarakterga ega bo’lishi mumkin.
Rag'batlantirish tarbiyalanuvchining xatti-harakati va faoliyatiga ijobiy baho
berish asosida unga ishonch bildirish, ko'nglini ko'tarish va uni qo'llab-quvvatlash
usulidir. O'qituvchi har bir o'quvchi shaxsida ro'y berayotgan ijobiy o'zgarishlarni
anglay olishi zarur. Shundagina o'quvchi o'zining kamolga yetayotganligini his
qiladi, unda o'z kuchiga nisbatan ishonch paydo bo'ladi. Uni hurmat qilishadi, unga
ishonishadi, uning fikrlari bilan qiziqishadi, unga quloq solishadi, demak, u jamoada
o'z o'rniga ega. O'qituvchi ana shunday holatning yuzaga kelishi uchun
rag'batlantiruvchi usullardan foydalanadi. O'quvchining yanada ijobiy sifatlarga ega
bo'lishga intilishiga yordam beradi. Maktablar tajribasida rag'batlantirishning
quyidagi turlari qo'llaniladi:
2-rasm. Rag'batlantirish turlari
Har qanday rag'batlantirish mavjud pedagogik talablarga muvofiq bo'lishi,
ketma-ket bo'lmasligi zarur, shuningdek, o'quvchini yoki uning xatti-harakatlarini
haddan oshirib maqtash, boshqa o'quvchilarga taqqoslash, ularni kamsitmaslik,
talabchanlikni bo'shashtirmaslik kabi shartlarga muvofiq qo'llaniladi.
Jazolash tarbiyalanuvchining xatti-harakati va faoliyatiga salbiy baho berishdir.
Jazo ham o'quvchining individual xatti-harakatlari va umumjamoaning faoliyati
uchun qo'llaniladigan eng so'nggi tarbiya usuli. Jazo choralarini qo'llashda jismoniy
jazo, urish, kaltaklash kabi usullardan foydlanish mumkin emas, o'quvchini
qo'rqitish, g'azablantirish ham ijobiy natija bermaydi. Aksincha, o'quvchi qo'rqqanda
yolg'on gapirishni o'rganadi, ikki yuzlamachi bo'lib qoladi. Maktablarda qollash
Rag’batlantirish
Safda birinchi o’rinda turish
O’quvchining zimmasiga mas’uliyatli vazifa yuklash
Maktab devoriy gazetasi yoki radiosi orqali nomini qayd etish
Maqtash (ota-onalar hamda o’quvchilar jamoasi)
Maqtov yorlig’i bilantaqdirlash
Fotosuratini hurmat taxtasiga qo’yish
Jamoa nomidan minnatdorchilik bildirish
Estalik sovg’asini berish (badiy kitob va o’quv
qurollari)
Maxsus stipendiyalar tayinlash
Qo’llab-quvvatlash
Musoboqalarda bayroqdor bo’lishi
mumkin bo'lgan jazo choralariga quyidagilar kiradi:
2-chizma. Jazolash turlari
3-rasm. Jazolash turlari
Tanbeh berish — eng muhim jazo chorasi. O'qituvchi o'quvchiga yuzma-yuz
turib tanbeh beradi, buni kundaligiga yozib qo'yish mumkin.
Ogohlantirish — sodir etilishi mumkin bo'lgan muayyan xatti-harakatlarning
oldini olish maqsadida qo'llaniladi.
Hayfsan berish - o'quvchining ma'lum xatti-harakatlarini qat'iy choralar asosida
baholash. Agar tanbeh va ogohlantirish kutilgan natijani bermasa, o'quvchi
belgilangan intizomni buzaversa, uning aybi qay darajada bo'lishi va intizomni
qanday sharoitda buzganligini inobatga olib unga hayfsan e'lon qilish mumkin.
Uyaltirish — o'quvchining ma'lum xatti-harakatlariga jamoa yoki uning
tarbiyasi uchun mas'ul bo'lgan subyektlar (ota-onalar, vasiylar, jamoatchilik vakillari
va boshqalar) oldida baho berish. Odamning eng nozik sezgilaridan biri uyat, or-
nomus va sharm-hayodir. Odamda insonda izzat-nafs, odamiylik qancha kuchli bo'lsa,
avvalo, o'zini hurmat qilsa, unda or-nomus, uyat shunchalik kuchli bo'ladi. Bolalarni
tarbiyalashda shu his-tuyg'ularni ehtiyotkorlik bilan o'stirish lozim, lekin ha deb
uyaltiraverish va qizartiraverish yaramaydi. Bundan oqilona va o'z o'rnida
foydalanish kerak, shundagina ijobiy natijaga umid qilish mumkin.
Jazo puxta o'ylab qo'llanilishi lozim, aksincha, jahl ustida jazolash mumkin
emas. Jazolar yakka xarakterda, ya'ni, birgina usulni qo'llash asosida bo'lsin,
o'quvchining aybiga mos, muvofiq bo'lishi, tez-tez qo'llanilmasligi, jazolanuvchida
jazoning to'g'ri belgilanganligiga nisbatan shubha tug'ilmasin va ular o'z ayblarini
sezsin. Jamoada muhokama qilish va jamoa tomonidan qo'llab-quvvatlangan jazo
berilsa, uning ta'sir kuchi yanada oshadi. Barcha holatlarda ham jazo
\
Jazolash
Ogohlantirish
Tanbeh berish
Hayfsan berish
Uyaltirish
tarbiyalanuvchining
jismoniy
va
ruhiy
azob-uqibatlarga
solmasligi,
uni
tahqirlamasligi, sha'nini yerga urmasligi kerak.
Xulosa qilib aytganda yuqorida ta'riflangan tarbiyaning umumiy metodlari
o'quvchilarga pedagogik ta'sir ko'rsatish sohalarini qamrab olmaydi.
Pedagogika fani va amaliyoti har doim rivojlanib borar ekan, unga muvofiq
ravishda tarbiya jarayoni ham takomillashib boraveradi. Tarbiya jarayonining
umumiy holatidan kelib chiqqan holda tarbiya metodlarini quyidagi uch guruhga
bo'lish mumkin:
4-rasm. Tarbiya metodlarining turlari
Bu guruhlar o'z navbatida bir qator tarbiya elementlarini tashkil etadi.
Chunonchi, shaxs ongini shakllantirish metodlariga: hikoya, tushuntirish, izohlash,
ma'ruza, etik suhbat, ishontirish, nasihat, yo'riqnoma, munozara, ma'ruza, namuna;
faoliyatni tashkil etish va ijtimoiy xulqni shakllantirish metodlariga mashqlantirish,
odatlantirish, pedagogik talablar, jamoat fikri, topshiriq, tarbiyalovchi vaziyat; xulq
va faoliyatni rag'batlantirish metodlariga: musobaqa, rag'batlantirish va jazolash
kiradi.
Tarbiya metodlari
Xulq va faoliyatni rag’batlantirish metodlari
Shaxs ongini shakllantiruvchi metodlar
Faoliyatni tashkil etish va ijtimoiy xulqni shakllantirish metodlari