JAMOA TARBIYA OB’YEKTI VA SUB’YEKTI SIFATIDA

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

7

File size

Fayl hajmi

29,5 KB


JAMOA TARBIYA OB’YEKTI VA SUB’YEKTI SIFATIDA
Reja:
1. Jamoa haqida tushuncha. 
2. O‘quvchilar jamoasini shakllanish bosqichlari.
3. O‘quvchilar jamoasini shakllantirish shart-sharoitlari.
4. Jamoa an’analari.
Tayanch tushunchalar: jamoa, o‘quvchilar jamoasi, jamoaning shakllanish
bosqichlari, jamoaning shakllanish darajalari, konformizm, lider, norasmiy lider.
1.Jamoa  haqida  tushuncha.  Jamoa (lotincha  «kollektivus»  so‘zining
tarjimasi bo‘lib, yig‘ilma, omma, birgalikdagi majlis, birlashma, guruh) bir necha
a’zo (kishi)lardan iborat bo‘lib, ijtimoiy ahamiyatga ega umumiy maqsad asosida
tashkil topgan guruh demakdir. Zamonaviy talqinda «jamoa» tushunchasi ikki xil
ma’noda ishlatiladi. Birinchidan, jamoa deganda bir necha kishilarning muayyan
maqsad yo‘lida birlashuvidan iborat tashkiliy guruhi tushuniladi (masalan ishlab
chiqarish jamoasi, zavod jamoasi, o‘quv yurti jamoasi, xo‘jalik jamosi va hokazo).
Ikkinchidan, jamoa deganda yuqori darajada uyushtirilgan guruh tushuniladi.
O‘quvchilar jamoasi yuqori darajada uyushtirilgan birlashma hisoblanadi.
Logotip
JAMOA TARBIYA OB’YEKTI VA SUB’YEKTI SIFATIDA Reja: 1. Jamoa haqida tushuncha. 2. O‘quvchilar jamoasini shakllanish bosqichlari. 3. O‘quvchilar jamoasini shakllantirish shart-sharoitlari. 4. Jamoa an’analari. Tayanch tushunchalar: jamoa, o‘quvchilar jamoasi, jamoaning shakllanish bosqichlari, jamoaning shakllanish darajalari, konformizm, lider, norasmiy lider. 1.Jamoa haqida tushuncha. Jamoa (lotincha «kollektivus» so‘zining tarjimasi bo‘lib, yig‘ilma, omma, birgalikdagi majlis, birlashma, guruh) bir necha a’zo (kishi)lardan iborat bo‘lib, ijtimoiy ahamiyatga ega umumiy maqsad asosida tashkil topgan guruh demakdir. Zamonaviy talqinda «jamoa» tushunchasi ikki xil ma’noda ishlatiladi. Birinchidan, jamoa deganda bir necha kishilarning muayyan maqsad yo‘lida birlashuvidan iborat tashkiliy guruhi tushuniladi (masalan ishlab chiqarish jamoasi, zavod jamoasi, o‘quv yurti jamoasi, xo‘jalik jamosi va hokazo). Ikkinchidan, jamoa deganda yuqori darajada uyushtirilgan guruh tushuniladi. O‘quvchilar jamoasi yuqori darajada uyushtirilgan birlashma hisoblanadi.
Jamoada va jamoa yordamida tarbiyalash - tarbiya tizimida muhim ahamiyatga
ega bo‘lgan tamoyillardan biridir. Shaxsni shakllantirishda jamoaning yetakchi rol
o‘ynashi to‘g‘risidagi fikrlar pedagogika fanining ilk rivojlanish davrlaridayoq
bildirilgan.  Jamoada uning a’zolari o‘rtasidagi munosabatning alohida shakli
yuzaga keladi, bu esa shaxsning jamoa bilan birgalikda rivojlanshini ta’minlaydi.
Lekin har qanday guruhni ham jamoa deb hisoblab bo‘lmaydi. Jamoa bir qator
belgilarga egadirki, mazkur belgilar jamoani kishilarning etarli darajada uyushgan
har qanday guruhdan ajratib turadi.
Ijtimoiy ahamiyatga ega yagona maqsadning mavjudligi.
Jamoaning maqsadi albatta ijtimoiy maqsadlar bilan mos kelishi, jamiyat va davlat
tomonidan qo‘llab-quvvatlanishi, Davlat konstitutsiyasi va qonunlariga, jamiyat
mafkurasiga qarama-qarshi bo‘lmasligi zarur.
Umumiy birgalikdagi faoliyat. Kishilar aniq maqsadga birgalikda tez erishish
uchun jamoaga birlashadilar. Buning uchun jamoaning har bir a’zosi birgalikdagi
faoliyatda faol ishtirok etishi
zarur, faoliyat Umumiy tashkil eitilishi kerak. Jamoa a’zolari birgalikdagi faoliyat
natijalari uchun yuqori shaxsiy javobgarlikni his qilishlari bilan ajralib turishadi.
Majburiy  mas’uliyatli  munosabatning  yo‘lga  qo‘yilishi. Jamoa  a’zolar
orasida faqatgina yagona maqsad va faoliyat emas, ularning g‘am-qayg‘ularining
aloqador birligi aks etuvchi maxsus munosabatlar yuzaga keladi.
5-rasm. «Jamoa» tushunchasi tavsifi
Logotip
Jamoada va jamoa yordamida tarbiyalash - tarbiya tizimida muhim ahamiyatga ega bo‘lgan tamoyillardan biridir. Shaxsni shakllantirishda jamoaning yetakchi rol o‘ynashi to‘g‘risidagi fikrlar pedagogika fanining ilk rivojlanish davrlaridayoq bildirilgan. Jamoada uning a’zolari o‘rtasidagi munosabatning alohida shakli yuzaga keladi, bu esa shaxsning jamoa bilan birgalikda rivojlanshini ta’minlaydi. Lekin har qanday guruhni ham jamoa deb hisoblab bo‘lmaydi. Jamoa bir qator belgilarga egadirki, mazkur belgilar jamoani kishilarning etarli darajada uyushgan har qanday guruhdan ajratib turadi. Ijtimoiy ahamiyatga ega yagona maqsadning mavjudligi. Jamoaning maqsadi albatta ijtimoiy maqsadlar bilan mos kelishi, jamiyat va davlat tomonidan qo‘llab-quvvatlanishi, Davlat konstitutsiyasi va qonunlariga, jamiyat mafkurasiga qarama-qarshi bo‘lmasligi zarur. Umumiy birgalikdagi faoliyat. Kishilar aniq maqsadga birgalikda tez erishish uchun jamoaga birlashadilar. Buning uchun jamoaning har bir a’zosi birgalikdagi faoliyatda faol ishtirok etishi zarur, faoliyat Umumiy tashkil eitilishi kerak. Jamoa a’zolari birgalikdagi faoliyat natijalari uchun yuqori shaxsiy javobgarlikni his qilishlari bilan ajralib turishadi. Majburiy mas’uliyatli munosabatning yo‘lga qo‘yilishi. Jamoa a’zolar orasida faqatgina yagona maqsad va faoliyat emas, ularning g‘am-qayg‘ularining aloqador birligi aks etuvchi maxsus munosabatlar yuzaga keladi. 5-rasm. «Jamoa» tushunchasi tavsifi
Saylangan  umumiy  rahbariy  organga  egalik. Jamoada  demokratik
munosabatlar  o‘rnatiladi.  Jamoani  boshqarish  organlari  jamoaning  obro‘li
a’zolarini to‘g‘ridan-to‘g‘ri, ochiq saylab olish asosida shakllantiriladi.
Mazkur aytilgan belgilaridan tashqari jamoa boshqa muhim o‘ziga xosliklari
bilan  ham  farqlanadi.  Bu  jamoa  ichki  muhitida  aks  etuvchi  o‘ziga  xoslik,
psixologik iqlim, jamoa a’zolari orasidagi munosabatlarda ko‘rinadi.
Maktab jamoasi tarkibida eng barqaror bo‘g‘in - bu muayyan sinflar negizida
shakllangan  jamoalar  sanaladi.  Sinf  jamoasi  tarkibida  o‘quvchilar  tomonidan
amalga oshiriluvchi asosiy faoliyat o‘qish faoliyati sanaladi. Aynan sinf jamoasida
shaxslararo aloqa va munosabatlar tarkib topadi. Shuningdek, sinflar jamoalari
negizida maktab jamoasi shakllanadi.
Yuqoridagi jamoaning o‘ziga xos belgilaridan kelib chiqib, shunday xulosa
chiqarish mumkin. O‘quvchilar jamoasi - bu ijtimoiy ahamiyatga ega yagona
maqsadni ko‘zda tutuvchi, birgalikdagi faoliyatni tashkil etuvchi, umumiy saylab
qo‘yilgan organiga ega bo‘lgan, mustahkamlik, umumiy javobgarlik bilan ajralib
turuvchi,  barcha  a’zolarining  huquq  va  majburiyatlarda  tengligi  sharoitida
majburiy aloqadorlikka ega bo‘lgan o‘quvchilar guruhidir.
2.Jamoani  shakllantirish  bosqichlari. Jamoani  shakllantirish  muayyan
qonuniyatlarga bo‘ysunadigan uzoq muddatli murakkab jarayondir.
O ’quvchilar jamoasini shakllantirish to‘rt bosqichda amalga oshiriladi.
_      Jamoa shakllanishining birinchi bosqichi. Mazkur bosqichda talab faqat
o‘qituvchilar  tomonidan  qo‘yiladi.  Bu  jamoa  rivojlanishining  boshlang‘ich
nuqtasidir. Ushbu davrdagi jamoa hali tarbiyalovchi jamoa bo‘lmay, balki «tashkil
etuvchi birlik» (sinf yoki guruh) hisoblanadi. Ushbu bosqichda o‘ quvchilar o‘
qituvchi  tomonidan  talablarning  qo‘yilishiga  e’tiborsiz  qaraydilar.  Jamoa
a’zolarining uzluksiz ijodiy faoliyatini tashkil qilish va ularni muayyan (yagona)
maqsad  atrofida  birlashtirishga  erishish  orqaligina  jamoa  qaror  topadi.
O‘quvchilarning jamoa faoliyatida ishtirok etishi tufayli asta sekin boyib boradigan
tajriba,  faoliyat  natijasini  birgalikda  muhokama  qilish,  qilinajak  ishlarni
rejalashtirish  jamoa  a’zolarida  mas’uliyat,  javobgarlik,  faoliyat  biriligi,
shuningdek, ishchanlik munosabatining paydo bo‘lishi, shuningdek, o‘quvchilarda
jamoa faoliyatiga nisbatan qiziqishni paydo bo‘lishiga olib keladi. Bolalarning
Logotip
Saylangan umumiy rahbariy organga egalik. Jamoada demokratik munosabatlar o‘rnatiladi. Jamoani boshqarish organlari jamoaning obro‘li a’zolarini to‘g‘ridan-to‘g‘ri, ochiq saylab olish asosida shakllantiriladi. Mazkur aytilgan belgilaridan tashqari jamoa boshqa muhim o‘ziga xosliklari bilan ham farqlanadi. Bu jamoa ichki muhitida aks etuvchi o‘ziga xoslik, psixologik iqlim, jamoa a’zolari orasidagi munosabatlarda ko‘rinadi. Maktab jamoasi tarkibida eng barqaror bo‘g‘in - bu muayyan sinflar negizida shakllangan jamoalar sanaladi. Sinf jamoasi tarkibida o‘quvchilar tomonidan amalga oshiriluvchi asosiy faoliyat o‘qish faoliyati sanaladi. Aynan sinf jamoasida shaxslararo aloqa va munosabatlar tarkib topadi. Shuningdek, sinflar jamoalari negizida maktab jamoasi shakllanadi. Yuqoridagi jamoaning o‘ziga xos belgilaridan kelib chiqib, shunday xulosa chiqarish mumkin. O‘quvchilar jamoasi - bu ijtimoiy ahamiyatga ega yagona maqsadni ko‘zda tutuvchi, birgalikdagi faoliyatni tashkil etuvchi, umumiy saylab qo‘yilgan organiga ega bo‘lgan, mustahkamlik, umumiy javobgarlik bilan ajralib turuvchi, barcha a’zolarining huquq va majburiyatlarda tengligi sharoitida majburiy aloqadorlikka ega bo‘lgan o‘quvchilar guruhidir. 2.Jamoani shakllantirish bosqichlari. Jamoani shakllantirish muayyan qonuniyatlarga bo‘ysunadigan uzoq muddatli murakkab jarayondir. O ’quvchilar jamoasini shakllantirish to‘rt bosqichda amalga oshiriladi. _ Jamoa shakllanishining birinchi bosqichi. Mazkur bosqichda talab faqat o‘qituvchilar tomonidan qo‘yiladi. Bu jamoa rivojlanishining boshlang‘ich nuqtasidir. Ushbu davrdagi jamoa hali tarbiyalovchi jamoa bo‘lmay, balki «tashkil etuvchi birlik» (sinf yoki guruh) hisoblanadi. Ushbu bosqichda o‘ quvchilar o‘ qituvchi tomonidan talablarning qo‘yilishiga e’tiborsiz qaraydilar. Jamoa a’zolarining uzluksiz ijodiy faoliyatini tashkil qilish va ularni muayyan (yagona) maqsad atrofida birlashtirishga erishish orqaligina jamoa qaror topadi. O‘quvchilarning jamoa faoliyatida ishtirok etishi tufayli asta sekin boyib boradigan tajriba, faoliyat natijasini birgalikda muhokama qilish, qilinajak ishlarni rejalashtirish jamoa a’zolarida mas’uliyat, javobgarlik, faoliyat biriligi, shuningdek, ishchanlik munosabatining paydo bo‘lishi, shuningdek, o‘quvchilarda jamoa faoliyatiga nisbatan qiziqishni paydo bo‘lishiga olib keladi. Bolalarning
jamoa  faoliyatini  tashkil  etish  borasdagi  tajribaga  ega  emasliklari  bois  so‘z
yuritilayotgan bosqichda o‘qituvchining asosiy maqsadi jamoa a’zolarini oddiy
tarzda uyushtirishdan iborat bo‘ladi.
Jamoa hayotining birinchi bosqichida jamoa faollarining paydo bo‘lishi ushbu
davr uchun xarakterli hodisadir. Jamoa faoli (aktivi) muayyan guruhning shunday
a’zolaridirki, ular jamoa manfaatiga muvofiq tarzda harakat qiladilar, o‘qituvchi
faoliyati va talabiga nisbatan xayrixohlik bilan munosabatda bo‘ladilar. Faollar
o‘qituvchining yaqin yordamchilari sifatida ish olib boradilar.
Jamoa rivojlanishining ikkinchi bosqichi. Ushbu bosqich jamoa faolining
o‘qituvchi talabini qo‘llab-quvvatlash hamda o‘z navbatida uning o‘zi bu talablarni
jamoa a’zolari zimmasiga qo‘yishi bilan tafsiflanadi. Endilikda o‘qituvchi jamoada
paydo bo‘lgan va u bilan bog‘liq muammo, masalalarni yolg‘iz o‘zi hal qilmaydi.
Jamoa faoli bilan maxsus tarbiyaviy ish olib borish orqali bu ishga uni jalb etadi.
Ushbu bosqichda jamoa hayotini tashkil qilish usuli murakkablashib boradi, ya’ni,
jamoa o‘z-o‘zini boshqarishga o‘tadi.
O‘quvchilar  amaliy  faoliyatining  doimiy  ravishda  murakkablashib  borishi
mazkur  davrining  muhim  xususiyati  sanaladi.  Ikkinchi  bosqichda  jamoaning
muhim  ishlarini  o‘quvchilar  tomonidan  mustaqil  rejalashtirilishi,  tadbirlarni
o‘tkazishga  tayyorgarlik,  uni  o‘tkazish  hamda  faoliyat  natijalarini  muhokama
qilish  jamoa  faoliyatining  ijodiy  xususyat  kasb  etishini  ko‘rsatuvchi  omillar
sanaladi.
Jamoaning  rivojlanishi  bu  bosqichda  to‘xtab  qolishi  mumkin  emas,  chunki
faoliyat ko‘rsatayotgan kuch jamoaning bir qismigina xolos. Bordi-yu, jamoaning
rivojlanishi ushbu bosqichda to‘xtatib qolinsa, jamoa faolining guruhning boshqa
a’zolari bilan qarama- qarshi  qo‘yish xavfli tug‘ilishi mumkin. Bu bosqichda
jamoaning  barcha  a’zolarining  alohida  faollik  ko‘rsatishga  erishishlari  zarur
sanaladi.
Jamoa  rivojlanishining  uchinchi  bosqichi. Jamoa  faliyatida  bu  bosqich
anchagina sermahsul hisoblanadi. Bu davrda butun jamoa «ayrim o‘zini chetga
olib qoluvchi, injiq shaxs»larga talab qo‘ya boshlaydi.
Jamoa ishiga ushbu bosqichda faqat faolgina emas, balki uning butun a’zolari
qiziqadi.  Jamoa  hayotidagi  uchinchi  bosqich,  ijtimoiy  fikr  mavjudligi  bilan
Logotip
jamoa faoliyatini tashkil etish borasdagi tajribaga ega emasliklari bois so‘z yuritilayotgan bosqichda o‘qituvchining asosiy maqsadi jamoa a’zolarini oddiy tarzda uyushtirishdan iborat bo‘ladi. Jamoa hayotining birinchi bosqichida jamoa faollarining paydo bo‘lishi ushbu davr uchun xarakterli hodisadir. Jamoa faoli (aktivi) muayyan guruhning shunday a’zolaridirki, ular jamoa manfaatiga muvofiq tarzda harakat qiladilar, o‘qituvchi faoliyati va talabiga nisbatan xayrixohlik bilan munosabatda bo‘ladilar. Faollar o‘qituvchining yaqin yordamchilari sifatida ish olib boradilar. Jamoa rivojlanishining ikkinchi bosqichi. Ushbu bosqich jamoa faolining o‘qituvchi talabini qo‘llab-quvvatlash hamda o‘z navbatida uning o‘zi bu talablarni jamoa a’zolari zimmasiga qo‘yishi bilan tafsiflanadi. Endilikda o‘qituvchi jamoada paydo bo‘lgan va u bilan bog‘liq muammo, masalalarni yolg‘iz o‘zi hal qilmaydi. Jamoa faoli bilan maxsus tarbiyaviy ish olib borish orqali bu ishga uni jalb etadi. Ushbu bosqichda jamoa hayotini tashkil qilish usuli murakkablashib boradi, ya’ni, jamoa o‘z-o‘zini boshqarishga o‘tadi. O‘quvchilar amaliy faoliyatining doimiy ravishda murakkablashib borishi mazkur davrining muhim xususiyati sanaladi. Ikkinchi bosqichda jamoaning muhim ishlarini o‘quvchilar tomonidan mustaqil rejalashtirilishi, tadbirlarni o‘tkazishga tayyorgarlik, uni o‘tkazish hamda faoliyat natijalarini muhokama qilish jamoa faoliyatining ijodiy xususyat kasb etishini ko‘rsatuvchi omillar sanaladi. Jamoaning rivojlanishi bu bosqichda to‘xtab qolishi mumkin emas, chunki faoliyat ko‘rsatayotgan kuch jamoaning bir qismigina xolos. Bordi-yu, jamoaning rivojlanishi ushbu bosqichda to‘xtatib qolinsa, jamoa faolining guruhning boshqa a’zolari bilan qarama- qarshi qo‘yish xavfli tug‘ilishi mumkin. Bu bosqichda jamoaning barcha a’zolarining alohida faollik ko‘rsatishga erishishlari zarur sanaladi. Jamoa rivojlanishining uchinchi bosqichi. Jamoa faliyatida bu bosqich anchagina sermahsul hisoblanadi. Bu davrda butun jamoa «ayrim o‘zini chetga olib qoluvchi, injiq shaxs»larga talab qo‘ya boshlaydi. Jamoa ishiga ushbu bosqichda faqat faolgina emas, balki uning butun a’zolari qiziqadi. Jamoa hayotidagi uchinchi bosqich, ijtimoiy fikr mavjudligi bilan