JINOYATNING SUB’EKTIV TOMONI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

9

File size

Fayl hajmi

94,5 KB


JINOYATNING SUB’EKTIV TOMONI
reja:
1. Jinoyat sub’ektiv tomoni tushunchasi.
2. Ayb va uning shakllari.
3. Qasd tushunchasi va uning turlari.
4. Ehtiyotsizlik va uning turlari.
5. Murakkab aybli jinoyatlar.
6. Jinoyat motivi va maqsadi. 
7. Xato va uning jinoiy huquqiy ahamiyati.
1. JINOYAT SUB’EKTIV TOMONI TUSHUNCHASI
Jinoyat tarkibining sub’ektiv tomoni - Jinoyat qonunida jinoyat deb belgilangan
ijtimoiy xavfli qilmishni sodir etgan shaxsning o‘z qilmishiga bo‘lgan ruhiy munosabati
tushuniladi. 
Sub’ektiv tomon belgilari quyidagilarni tashkil etadi:
- ayb;
- motiv;
- maqsad.
Ayb - sub’ektiv tomon zaruriy belgisi,  motiv va maqsad esa - fakultativ belgisi
sanaladi. 
Jinoyat  tarkibida  sub’ektiv  tomonning  bo‘lmasligi  jinoiy  javobgarlikni  istisno
qiladi. Jinoyatning sub’ektiv tomonini to‘g‘ri aniqlash jinoyatchi shaxsning ijtimoiy
xavfliligi darajasini aniqlashda muhim ahamiyat kasb etadi.
Jinoyatni  kvalifikatsiyasi  qilishda  sub’ektiv  tomonning  ahamiyati
1
Logotip
JINOYATNING SUB’EKTIV TOMONI reja: 1. Jinoyat sub’ektiv tomoni tushunchasi. 2. Ayb va uning shakllari. 3. Qasd tushunchasi va uning turlari. 4. Ehtiyotsizlik va uning turlari. 5. Murakkab aybli jinoyatlar. 6. Jinoyat motivi va maqsadi. 7. Xato va uning jinoiy huquqiy ahamiyati. 1. JINOYAT SUB’EKTIV TOMONI TUSHUNCHASI Jinoyat tarkibining sub’ektiv tomoni - Jinoyat qonunida jinoyat deb belgilangan ijtimoiy xavfli qilmishni sodir etgan shaxsning o‘z qilmishiga bo‘lgan ruhiy munosabati tushuniladi. Sub’ektiv tomon belgilari quyidagilarni tashkil etadi: - ayb; - motiv; - maqsad. Ayb - sub’ektiv tomon zaruriy belgisi, motiv va maqsad esa - fakultativ belgisi sanaladi. Jinoyat tarkibida sub’ektiv tomonning bo‘lmasligi jinoiy javobgarlikni istisno qiladi. Jinoyatning sub’ektiv tomonini to‘g‘ri aniqlash jinoyatchi shaxsning ijtimoiy xavfliligi darajasini aniqlashda muhim ahamiyat kasb etadi. Jinoyatni kvalifikatsiyasi qilishda sub’ektiv tomonning ahamiyati 1
quyidagilarda ko‘riladi:
- sub’ektiv tomon - har qanday jinoyat jinoyat tarkibining zaruriy belgisidir. Uning
yo‘qligi qilmishning jinoiyligini istisno qiladi;
- tegishli jinoyat tarkibining sub’ektiv tomoni va uning barcha belgilarining to‘g‘ri
o‘rganilganligi jinoyatni to‘g‘ri va asosli kvalifikatsiya qilishning zaruriy shartidir;
-  sub’ektiv  tomonning  to‘g‘ri  belgilanganligi  aybdor  shaxsga  nisbatan  jinoiy
javobgarlik, jazo muddati va miqdorini to‘g‘ri belgilashda muhim ahamiyat kasb etadi;
- 
sub’ektiv  tomonning  to‘g‘ri  belgilanishi  qonuniylikni  ta’minlash  va
mustahkamlashning zaruriy shartidir. 
2. AYB VA UNING ShAKILLARI
Ayb  -  jinoyat  qonuni  bilan  taqiqlangan  ijtimoiy  xavfli  qilmishni  sodir  etgan
shaxsning o‘zi sodir etgan ijtimoiy xavfli qilmishiga va uning oqibatlariga bo‘lgan ichki
ruhiy munosabati tushuniladi. 
Aybning ruhiy munosabat sifatidagi holatlari tafakkuriy va irodaviylik bo‘lib, ular
birgalikda aybni shakllantiradi.
Tafakkuriy holati bu - shaxs o‘zi sodir etayotgan ijtimoiy xavfli qilmishining
xavflilik xususiyatini anglab yetayotganligini ifodalasa;
Irodaviylik holati – shaxs o‘z harakatlarini boshqara olish imkoniyatini anglatadi.
Aybsiz  holda  zarar  yetkazishda –  aybning  tafakkuriy  va  irodaviy  holatining
mavjud bo‘lmaganligi sababli jinoiy javobgarlik keltirib chiqarmaydi.
Ayb shakllari JK 20-moddasiga ko‘ra, qasd va ehtiyotsizlik ko‘rinishida bo‘ladi. 
3. QASD TUShUNChASI VA UNING TURLARI
Qasddan jinoyat sodir etish tushunchasiga  tarif berishda jinoyat moddiy yoki
formal tarkibli jinoyat ekanligini e’tiborga olish lozim bo‘ladi.
Qasd turlari ikki xil:
- to‘g‘ri qasd;
2
Logotip
quyidagilarda ko‘riladi: - sub’ektiv tomon - har qanday jinoyat jinoyat tarkibining zaruriy belgisidir. Uning yo‘qligi qilmishning jinoiyligini istisno qiladi; - tegishli jinoyat tarkibining sub’ektiv tomoni va uning barcha belgilarining to‘g‘ri o‘rganilganligi jinoyatni to‘g‘ri va asosli kvalifikatsiya qilishning zaruriy shartidir; - sub’ektiv tomonning to‘g‘ri belgilanganligi aybdor shaxsga nisbatan jinoiy javobgarlik, jazo muddati va miqdorini to‘g‘ri belgilashda muhim ahamiyat kasb etadi; - sub’ektiv tomonning to‘g‘ri belgilanishi qonuniylikni ta’minlash va mustahkamlashning zaruriy shartidir. 2. AYB VA UNING ShAKILLARI Ayb - jinoyat qonuni bilan taqiqlangan ijtimoiy xavfli qilmishni sodir etgan shaxsning o‘zi sodir etgan ijtimoiy xavfli qilmishiga va uning oqibatlariga bo‘lgan ichki ruhiy munosabati tushuniladi. Aybning ruhiy munosabat sifatidagi holatlari tafakkuriy va irodaviylik bo‘lib, ular birgalikda aybni shakllantiradi. Tafakkuriy holati bu - shaxs o‘zi sodir etayotgan ijtimoiy xavfli qilmishining xavflilik xususiyatini anglab yetayotganligini ifodalasa; Irodaviylik holati – shaxs o‘z harakatlarini boshqara olish imkoniyatini anglatadi. Aybsiz holda zarar yetkazishda – aybning tafakkuriy va irodaviy holatining mavjud bo‘lmaganligi sababli jinoiy javobgarlik keltirib chiqarmaydi. Ayb shakllari JK 20-moddasiga ko‘ra, qasd va ehtiyotsizlik ko‘rinishida bo‘ladi. 3. QASD TUShUNChASI VA UNING TURLARI Qasddan jinoyat sodir etish tushunchasiga tarif berishda jinoyat moddiy yoki formal tarkibli jinoyat ekanligini e’tiborga olish lozim bo‘ladi. Qasd turlari ikki xil: - to‘g‘ri qasd; 2
- egri qasd. 
Moddiy  tarkibli  jinoyatlarda,  agar  shaxs  o‘z  qilmishining  ijtimoiy  xavfli
xususiyatini anglagan, uning ijtimoiy xavfli oqibatlariga ko‘zi yetgan va ularning yuz
berishini istagan bo‘lsa, bunday jinoyat to‘g‘ri qasddan sodir etilgan deb topiladi;
Agar shaxs o‘z qilmishining ijtimoiy xavfli xususiyatini anglagan, uning ijtimoiy
xavfli oqibatlariga ko‘zi yetgan va ularning yuz berishiga ongli ravishda yo‘l qo‘ygan
bo‘lsa, bunday jinoyat egri qasddan sodir etilgan deb topiladi.
Formal  tarkibli  jinoyatlarda  esa  shaxs  o‘z  qilmishining  ijtimoiy  xavfli
xususiyatini anglagan va shunday qilmishni sodir etishni istagan bo‘lsa jinoyat to‘g‘ri
qasddan sodir etilgan deb topiladi.
Formal tarkibli jinoyatlarda - egri qasd mavjud bo‘lmaydi.
Aybning  qasd  shaklini to‘g‘ri  va  egri  qasd  shakliga  ajratish -  aynan
qasdning irodaviy holatiga bog‘liq bo‘ladi.
Jinoyat huquqida qasdning yana boshqa shakllari ham mavjud bo‘lib, ularga:
Qasdning kelib chiqish vaqtiga ko‘ra: oldindan o‘ylangan qasd yoki to‘satdan yuz
bergan qasd shakllariga. 
Shaxs  haraktlarining  xususiyatiga  qarab:  aniq  va muqobil qasd shaklariga
bo‘linadi. 
Muqobil qasdda - shaxs sodir etgan qilmishi natijasida amalda kelib chiqqan
oqibatiga qarab harakatlari kvalifikatsiya qilinadi.
Qasd  shakllari  sodir  qilingan  ijtimoiy  xavfli  qilmishlarni  tasniflashda,
kvalifikatsiya  qilishda,  jinoyat  tarkibini  to‘g‘ri  tahlil  qilishda  va  jazo  turlarini
individuallashtirishda muhim ahamiyat kasb etadi.
4. EHTIYoTSIZLIK VA UNING TURLARI
Ehtiyotsizlik orqasidan jinoyat sodir etish deb – ijtimoiy xavfli qilmishni o‘z-
o‘ziga ishonish yoki beparvolik orqasidan sodir etishga aytiladi. 
Ya’ni ehtiyotsizlikning ikki shakli mavjud. Ular:
- o‘z-o‘ziga ishonish;
3
Logotip
- egri qasd. Moddiy tarkibli jinoyatlarda, agar shaxs o‘z qilmishining ijtimoiy xavfli xususiyatini anglagan, uning ijtimoiy xavfli oqibatlariga ko‘zi yetgan va ularning yuz berishini istagan bo‘lsa, bunday jinoyat to‘g‘ri qasddan sodir etilgan deb topiladi; Agar shaxs o‘z qilmishining ijtimoiy xavfli xususiyatini anglagan, uning ijtimoiy xavfli oqibatlariga ko‘zi yetgan va ularning yuz berishiga ongli ravishda yo‘l qo‘ygan bo‘lsa, bunday jinoyat egri qasddan sodir etilgan deb topiladi. Formal tarkibli jinoyatlarda esa shaxs o‘z qilmishining ijtimoiy xavfli xususiyatini anglagan va shunday qilmishni sodir etishni istagan bo‘lsa jinoyat to‘g‘ri qasddan sodir etilgan deb topiladi. Formal tarkibli jinoyatlarda - egri qasd mavjud bo‘lmaydi. Aybning qasd shaklini to‘g‘ri va egri qasd shakliga ajratish - aynan qasdning irodaviy holatiga bog‘liq bo‘ladi. Jinoyat huquqida qasdning yana boshqa shakllari ham mavjud bo‘lib, ularga: Qasdning kelib chiqish vaqtiga ko‘ra: oldindan o‘ylangan qasd yoki to‘satdan yuz bergan qasd shakllariga. Shaxs haraktlarining xususiyatiga qarab: aniq va muqobil qasd shaklariga bo‘linadi. Muqobil qasdda - shaxs sodir etgan qilmishi natijasida amalda kelib chiqqan oqibatiga qarab harakatlari kvalifikatsiya qilinadi. Qasd shakllari sodir qilingan ijtimoiy xavfli qilmishlarni tasniflashda, kvalifikatsiya qilishda, jinoyat tarkibini to‘g‘ri tahlil qilishda va jazo turlarini individuallashtirishda muhim ahamiyat kasb etadi. 4. EHTIYoTSIZLIK VA UNING TURLARI Ehtiyotsizlik orqasidan jinoyat sodir etish deb – ijtimoiy xavfli qilmishni o‘z- o‘ziga ishonish yoki beparvolik orqasidan sodir etishga aytiladi. Ya’ni ehtiyotsizlikning ikki shakli mavjud. Ular: - o‘z-o‘ziga ishonish; 3
- beparvolik.
Agar jinoyatni sodir etgan shaxs o‘z xulq-atvori qonunda nazarda tutilgan ijtimoiy
xavfli oqibatlar keltirib chiqarishi mumkinligiga ko‘zi yeta turib, ehtiyotkorlik chora-
tadbirlariga ongli ravishda rioya etmagan holda bunday oqibatlar kelib chiqmasligiga
asossiz ravishda umid qilgan bo‘lsa, bunday jinoyat o‘z-o‘ziga ishonish oqibatida sodir
etilgan deb topiladi. 
O‘z-o‘ziga ishonishning egri qasddan asosiy farqi -  aybning irodaviy holatiga
ko‘ra aniqlanadi. 
Ya’ni egri qasdda shaxs oqibat kelib chiqishiga ongli ravishda yo‘l qo‘yib bersa;
O‘z-o‘ziga ishonishda ushbu oqibatning kelib chiqmasligiga asossiz ravishda umid
qiladi. 
Jinoyat beparvolik orqasidan sodir etilgan deb - agarda shaxs o‘zining xulq-atvori
qonunda nazarda tutilgan ijtimoiy xavfli oqibatlar keltirib chiqarishi muminligiga ko‘zi
yetmasada, lekin ko‘zi yetishi lozim va mumkin bo‘lsa, bunday jinoyat  beparvolik
orqasidan sodir etilgan deb aytiladi.
Beparvolikning aybsiz holda zarar yetkazishdan farqi esa - aybning tafakkuriy va
irodaviy holatiga bog‘liq bo‘ladi. 
Ya’ni,  tafakkuriy  holat  beparovlikda  shaxs  o‘z  qilmishining  ijtimoiy  xavfli
oqibatlar keltirib chiqarishi mumkinligini o‘sha vaziyatga ko‘ra bilishi yoki anglashi
lozimligini ifodalasa;
irodaviy holat - oqibatni oldini olishga harakat qilmaganligida ifodalanadi. 
Aybsiz holda zarar yetkazishda esa, shaxs - o‘z xulq atvorini ijtimoiy xavfliligini
anlamaganligi, anglashi lozim ham bo‘lmaganligi - tafakkuriy holat; 
oqibatni oldini olish imkoniyatining haqiqatda mavjud emasligi esa - irodaviy
holatini tashkil qiladi (moddiy tarkibli jinoyatlar uchun). 
Demak, aybsiz holda zarar yetkazganda, shaxs harakatlarida jinoyat tarkibi mavjud
bo‘lmaydi. 
Odatda, aybning ehtiyotsizlik shakli formal tarkibli jinoyatlarda mavjud bo‘lmaydi.
AYB
4
Logotip
- beparvolik. Agar jinoyatni sodir etgan shaxs o‘z xulq-atvori qonunda nazarda tutilgan ijtimoiy xavfli oqibatlar keltirib chiqarishi mumkinligiga ko‘zi yeta turib, ehtiyotkorlik chora- tadbirlariga ongli ravishda rioya etmagan holda bunday oqibatlar kelib chiqmasligiga asossiz ravishda umid qilgan bo‘lsa, bunday jinoyat o‘z-o‘ziga ishonish oqibatida sodir etilgan deb topiladi. O‘z-o‘ziga ishonishning egri qasddan asosiy farqi - aybning irodaviy holatiga ko‘ra aniqlanadi. Ya’ni egri qasdda shaxs oqibat kelib chiqishiga ongli ravishda yo‘l qo‘yib bersa; O‘z-o‘ziga ishonishda ushbu oqibatning kelib chiqmasligiga asossiz ravishda umid qiladi. Jinoyat beparvolik orqasidan sodir etilgan deb - agarda shaxs o‘zining xulq-atvori qonunda nazarda tutilgan ijtimoiy xavfli oqibatlar keltirib chiqarishi muminligiga ko‘zi yetmasada, lekin ko‘zi yetishi lozim va mumkin bo‘lsa, bunday jinoyat beparvolik orqasidan sodir etilgan deb aytiladi. Beparvolikning aybsiz holda zarar yetkazishdan farqi esa - aybning tafakkuriy va irodaviy holatiga bog‘liq bo‘ladi. Ya’ni, tafakkuriy holat beparovlikda shaxs o‘z qilmishining ijtimoiy xavfli oqibatlar keltirib chiqarishi mumkinligini o‘sha vaziyatga ko‘ra bilishi yoki anglashi lozimligini ifodalasa; irodaviy holat - oqibatni oldini olishga harakat qilmaganligida ifodalanadi. Aybsiz holda zarar yetkazishda esa, shaxs - o‘z xulq atvorini ijtimoiy xavfliligini anlamaganligi, anglashi lozim ham bo‘lmaganligi - tafakkuriy holat; oqibatni oldini olish imkoniyatining haqiqatda mavjud emasligi esa - irodaviy holatini tashkil qiladi (moddiy tarkibli jinoyatlar uchun). Demak, aybsiz holda zarar yetkazganda, shaxs harakatlarida jinoyat tarkibi mavjud bo‘lmaydi. Odatda, aybning ehtiyotsizlik shakli formal tarkibli jinoyatlarda mavjud bo‘lmaydi. AYB 4
№
Ayb shakllari
Tafakkuriy holati
Irodaviy holati
1.
To‘g‘ri qasd
- qilmishining ijtimoiy
xavfli
 
xususiyatini
anglaganligi;
-  ijtimoiy  xavfli
oqibatlarga
 
ko‘zi
yetganligi.
-  shunday  oqibatlarning
kelib chiqishini istab harakat
qilgan bo‘lishligi.
2.
Egri qasd
- qilmishining ijtimoiy
xavfli
 
xususiyatini
anglaganligi;
-  ijtimoiy  xavfli
oqibatlarga
 
ko‘zi
yetganligi.
-  shunday  oqibatlarning
kelib
 
chiqishiga
 
ongli
ravishda
 
yo‘l
 
qo‘yib
berganligi.
3.
O‘z-o‘ziga
ishonish
- o‘zining xulq-atvori
qonunda  nazarda  tutilgan
ijtimoiy  xavfli  oqibatlar
keltirib
 
chiqarishi
mumkinligini
 
ko‘ra
bilganligi.
-  ehtiyotkorlik  chora
tadbirlariga  ongli  ravishda
rioya qilmagan holda, ijtimoiy
xavfli
 
oqibatlar
 
kelib
chiqmasligiga
 
asossiz
ravishda umid qilganligi.
4.
Beparvolik
- o‘zining xulq-atvori
qonunda  nazarda  tutilgan
ijtimoiy  xavfli  oqibatlar
keltirib
 
chiqarishi
muminligiga
 
ko‘zi
yetmasada,  lekin  ko‘zi
yetishi  lozim  va  mumkin
bo‘lishligi.
- oqibatni oldini olishga
harakat qilmaganligi.
5.
Aybsiz holda
zarar yetkazish
-  xulq-atvori  ijtimoiy
xavfliligini anglamaganligi,
-  oqibatni  oldini  olish
imkoniyatining
 
haqiqatda
5
Logotip
№ Ayb shakllari Tafakkuriy holati Irodaviy holati 1. To‘g‘ri qasd - qilmishining ijtimoiy xavfli xususiyatini anglaganligi; - ijtimoiy xavfli oqibatlarga ko‘zi yetganligi. - shunday oqibatlarning kelib chiqishini istab harakat qilgan bo‘lishligi. 2. Egri qasd - qilmishining ijtimoiy xavfli xususiyatini anglaganligi; - ijtimoiy xavfli oqibatlarga ko‘zi yetganligi. - shunday oqibatlarning kelib chiqishiga ongli ravishda yo‘l qo‘yib berganligi. 3. O‘z-o‘ziga ishonish - o‘zining xulq-atvori qonunda nazarda tutilgan ijtimoiy xavfli oqibatlar keltirib chiqarishi mumkinligini ko‘ra bilganligi. - ehtiyotkorlik chora tadbirlariga ongli ravishda rioya qilmagan holda, ijtimoiy xavfli oqibatlar kelib chiqmasligiga asossiz ravishda umid qilganligi. 4. Beparvolik - o‘zining xulq-atvori qonunda nazarda tutilgan ijtimoiy xavfli oqibatlar keltirib chiqarishi muminligiga ko‘zi yetmasada, lekin ko‘zi yetishi lozim va mumkin bo‘lishligi. - oqibatni oldini olishga harakat qilmaganligi. 5. Aybsiz holda zarar yetkazish - xulq-atvori ijtimoiy xavfliligini anglamaganligi, - oqibatni oldini olish imkoniyatining haqiqatda 5
anglashi
 
lozim
 
ham
bo‘lmaganligi.
mavjud emasligi.
Ijtimoiy  xavfli  qilmishni  qasddan  yoki  ehtiyotsizlik  orqasidan  sodir  qilgan
shaxsgina jinoyat sodir etishda aybli deb topilishi mumkin.
5. MURAKKAB AYBLI JINOYaTLAR
Murakkab  aybli  jinoyatlar -  Ayrim  hollarda  qasddan  jinoyat  sodir  etilishi
natijasida boshqa bir og‘ir oqibatlar kelib chiqadi. Lekin bu oqibat shaxsning qasdi bilan
qamrab olinmaydi, balki bu shaxsning ehtiyotsizligi natijasida kelib chiqadigan oqibat
hisoblanadi. Bunday holatda agar qonun sodir etilgan qilmishni qattiqroq javobgarlik
bilan bog‘lagan bo‘lsa, sodir qilingan qilmish qasddan sodir etilgan jinoyat deb topiladi.
Ushbu turdagi jinoyatlar  murakkab aybli jinoyatlar deb nomlanib, JK Maxsus
qism bitta moddasi bilan kvalifikatsiya qilinadi (mas: JK 104-moddasi 3-qism “d”
bandi, “Jabrlanuvchining o‘limiga sabab bo‘lgan og‘ir tan jarohati yetkazish”).
6. JINOYaT MOTIVI VA MAQSADI
Jinoyat motivi deyilganda - inson faolligi manbasi, ichki yo‘naltiruvchi hissiyot
tushuniladi. 
Motiv sub’ektni o‘z maqsadlari sari yo‘naltiruvchi kuch hisoblanadi. U ma’lum
inson ehtiyojlari va qiziqishlaridan yuzaga keladi va shaxsni jinoyat sodir qilishga
yo‘naltiradi. (mas:  “Rashk  motivi”  orqali  qasddan  odam  o‘ldirish  jinoyati  JK  97-
moddasi 1-qismi).
Jinoyat maqsadi esa – ijtimoiy xavfli qilmishni bajarishdan ko‘zlangan manfaat
(mas:“Tamagirlik maqsadida” qasddan odam o‘ldirish JK 97- moddasi 2 – qismi “i”
bandi).
Ushbu  belgilar  jinoyat  tarkibi  sub’ektiv  tomonining  fakultativ  belgisi  sifatida
jinoyatni  kvalifikatsiya  qilishda  e’tiborga  olinmasada,  jazo  tayinlashda  e’tiborga
olinadi. Ayrim hollarda, ushbu belgilar JK Maxsus qism moddalari dispozitsiyasida
6
Logotip
anglashi lozim ham bo‘lmaganligi. mavjud emasligi. Ijtimoiy xavfli qilmishni qasddan yoki ehtiyotsizlik orqasidan sodir qilgan shaxsgina jinoyat sodir etishda aybli deb topilishi mumkin. 5. MURAKKAB AYBLI JINOYaTLAR Murakkab aybli jinoyatlar - Ayrim hollarda qasddan jinoyat sodir etilishi natijasida boshqa bir og‘ir oqibatlar kelib chiqadi. Lekin bu oqibat shaxsning qasdi bilan qamrab olinmaydi, balki bu shaxsning ehtiyotsizligi natijasida kelib chiqadigan oqibat hisoblanadi. Bunday holatda agar qonun sodir etilgan qilmishni qattiqroq javobgarlik bilan bog‘lagan bo‘lsa, sodir qilingan qilmish qasddan sodir etilgan jinoyat deb topiladi. Ushbu turdagi jinoyatlar murakkab aybli jinoyatlar deb nomlanib, JK Maxsus qism bitta moddasi bilan kvalifikatsiya qilinadi (mas: JK 104-moddasi 3-qism “d” bandi, “Jabrlanuvchining o‘limiga sabab bo‘lgan og‘ir tan jarohati yetkazish”). 6. JINOYaT MOTIVI VA MAQSADI Jinoyat motivi deyilganda - inson faolligi manbasi, ichki yo‘naltiruvchi hissiyot tushuniladi. Motiv sub’ektni o‘z maqsadlari sari yo‘naltiruvchi kuch hisoblanadi. U ma’lum inson ehtiyojlari va qiziqishlaridan yuzaga keladi va shaxsni jinoyat sodir qilishga yo‘naltiradi. (mas: “Rashk motivi” orqali qasddan odam o‘ldirish jinoyati JK 97- moddasi 1-qismi). Jinoyat maqsadi esa – ijtimoiy xavfli qilmishni bajarishdan ko‘zlangan manfaat (mas:“Tamagirlik maqsadida” qasddan odam o‘ldirish JK 97- moddasi 2 – qismi “i” bandi). Ushbu belgilar jinoyat tarkibi sub’ektiv tomonining fakultativ belgisi sifatida jinoyatni kvalifikatsiya qilishda e’tiborga olinmasada, jazo tayinlashda e’tiborga olinadi. Ayrim hollarda, ushbu belgilar JK Maxsus qism moddalari dispozitsiyasida 6