Jismoniy tarbiya va sport sohasidagi pedagogik innovatsiyalar

Yuklangan vaqt

2024-06-21

Yuklab olishlar soni

5

Sahifalar soni

41

Faytl hajmi

444,4 KB


 
 
 
 
Jismoniy tarbiya va sport sohasidagi pedagogik innovatsiyalar 
 
 
Reja: 
1. Ilg‘or pedagogik innovatsiyalarlar va ularning didaktik ahamiyati. 
2. Pedagogik innovatsiyalarlar ning asosiy vazifalari. 
3. Pedagogik innovatsiyalarning turlari. 
4. Ta’lim texnologiyalari. 
5. Tarbiya texnologiyalari. 
5. Pedagogik texnologiyalarning o‘ziga xos xususiyatlari. 
6. Pedagogik jarayonning texnologik pasporti. 
7. Pedagogik jarayonning texnologik xaritasi. 
8. Shaxsga yo‘naltirilgan ta’lim texnologiyalarining turlari. 
9. Interfaol metodlar 
 
Tayanch tushunchalar: texnologiya, innovatsiyalarlar yondashuv, pedagogik 
texnologiya, ta’lim texnologiyasi, tarbiya texnologiyasi, texnologik loyiha, shaxsga 
yo‘naltirilgan ta’lim texnologiyalari, texnologik pasport, texnologik xarita, interfaol 
metodlar. 
Jismoniy tarbiya va sport sohasidagi pedagogik innovatsiyalar Reja: 1. Ilg‘or pedagogik innovatsiyalarlar va ularning didaktik ahamiyati. 2. Pedagogik innovatsiyalarlar ning asosiy vazifalari. 3. Pedagogik innovatsiyalarning turlari. 4. Ta’lim texnologiyalari. 5. Tarbiya texnologiyalari. 5. Pedagogik texnologiyalarning o‘ziga xos xususiyatlari. 6. Pedagogik jarayonning texnologik pasporti. 7. Pedagogik jarayonning texnologik xaritasi. 8. Shaxsga yo‘naltirilgan ta’lim texnologiyalarining turlari. 9. Interfaol metodlar Tayanch tushunchalar: texnologiya, innovatsiyalarlar yondashuv, pedagogik texnologiya, ta’lim texnologiyasi, tarbiya texnologiyasi, texnologik loyiha, shaxsga yo‘naltirilgan ta’lim texnologiyalari, texnologik pasport, texnologik xarita, interfaol metodlar.
 
 
Ilg‘or pedagogik texnologiyalar va ularning didaktik ahamiyati. Har bir 
nazariya o‘zining metodologik asoslariga ega bo‘ladi. Ta’lim texnologiyasi 
nazariyasining ilk g‘oyalari ilgari surilgan davrlardayoq mazkur nazariyaning asoslari 
ham yaratila boshlangan. Ta’lim texnologiyasi nazariyasining umumiy asoslarini uning 
maqsadi, mazmuni, vazifalari, tamoyillari, obektiv (tashqi) hamda subektiv (ichki) 
omillari, obekti, asosiy tushunchalari, mezonlari va boshqalar tashkil etadi. 
 
Yuqorida qayd etilganidek, pedagogik texnologiya nazariyasi o‘tgan asrning 
ikkinchi yarmidan boshlab asoslanib kelinayotgan bo‘lsa-da, aynan “pedagogik 
texnologiya” tushunchasiga nisbatan turlicha yondashuvlar mavjud. Xususan, pedagog 
olim V.P.Bespalko pedagogik texnologiyani “amaliyotga tadbiq qilinadigan muayyan 
pedagogik tizim loyihasi” deya ta’riflab, asosiy diqqatni o‘quv-pedagogik jarayonni 
oldindan loyihalashga qaratadi 68 . N.F.Talizina esa pedagogik texnologiyani “fan va 
amaliyot oralig‘ida muayyan tamoyillarni olg‘a suruvchi metodlar ishlab chiqaruvchi, 
ularni izchil qo‘llash kabi masalalarni hal etishga yo‘naltirilgan mustaqil fan” 69 
bo‘lishi lozimligini qayd etadi va h.k. 
So‘nggi o‘n yil davomida iste’molda “pedagogik texnologiya”, “zamonaviy 
pedagogik 
texnologiya”, 
“o‘qitish 
texnologiyasi” 
kabi 
tushunchalar 
keng 
qo‘llanmoqda. 
Aksariyat 
o‘qituvchilar 
“ta’lim 
texnologiyasi”, 
“pedagogik 
texnologiya” tushunchalari mazmunan bir ma’noni anglatishini ta’kidlaydi. Bunday 
yondashuv u qadar to‘g‘ri emas. Zero, yuqorida qayd etib o‘tilganidek, ta’lim 
jarayonini texnologiyalashtirish g‘oyasi dastlab G‘arbiy Yevropa va AQShda 
shakllangan. G‘arbiy Yevropa mamlakatlari va AQShda “Pedagogika” fani mavjud 
emas, shu bois “pedagogik faoliyat”, “pedagogik texnologiya” tushunchasi ham 
iste’molda yo‘q. 
Texnologiya (yunoncha “techne” – mahorat, san’at; “logos” – 
tushuncha, ta’limot) – ishlab chiqarishning biror sohasida xomashyo, 
material, yarim fabrikat va shu kabilarga ishlov berish yoki qayta ishlash, 
ularning holati, xossalari, shaklini о‘zgartirishda qо‘llaniladigan usullar 
(metodlar) majmui 
Ilg‘or pedagogik texnologiyalar va ularning didaktik ahamiyati. Har bir nazariya o‘zining metodologik asoslariga ega bo‘ladi. Ta’lim texnologiyasi nazariyasining ilk g‘oyalari ilgari surilgan davrlardayoq mazkur nazariyaning asoslari ham yaratila boshlangan. Ta’lim texnologiyasi nazariyasining umumiy asoslarini uning maqsadi, mazmuni, vazifalari, tamoyillari, obektiv (tashqi) hamda subektiv (ichki) omillari, obekti, asosiy tushunchalari, mezonlari va boshqalar tashkil etadi. Yuqorida qayd etilganidek, pedagogik texnologiya nazariyasi o‘tgan asrning ikkinchi yarmidan boshlab asoslanib kelinayotgan bo‘lsa-da, aynan “pedagogik texnologiya” tushunchasiga nisbatan turlicha yondashuvlar mavjud. Xususan, pedagog olim V.P.Bespalko pedagogik texnologiyani “amaliyotga tadbiq qilinadigan muayyan pedagogik tizim loyihasi” deya ta’riflab, asosiy diqqatni o‘quv-pedagogik jarayonni oldindan loyihalashga qaratadi 68 . N.F.Talizina esa pedagogik texnologiyani “fan va amaliyot oralig‘ida muayyan tamoyillarni olg‘a suruvchi metodlar ishlab chiqaruvchi, ularni izchil qo‘llash kabi masalalarni hal etishga yo‘naltirilgan mustaqil fan” 69 bo‘lishi lozimligini qayd etadi va h.k. So‘nggi o‘n yil davomida iste’molda “pedagogik texnologiya”, “zamonaviy pedagogik texnologiya”, “o‘qitish texnologiyasi” kabi tushunchalar keng qo‘llanmoqda. Aksariyat o‘qituvchilar “ta’lim texnologiyasi”, “pedagogik texnologiya” tushunchalari mazmunan bir ma’noni anglatishini ta’kidlaydi. Bunday yondashuv u qadar to‘g‘ri emas. Zero, yuqorida qayd etib o‘tilganidek, ta’lim jarayonini texnologiyalashtirish g‘oyasi dastlab G‘arbiy Yevropa va AQShda shakllangan. G‘arbiy Yevropa mamlakatlari va AQShda “Pedagogika” fani mavjud emas, shu bois “pedagogik faoliyat”, “pedagogik texnologiya” tushunchasi ham iste’molda yo‘q. Texnologiya (yunoncha “techne” – mahorat, san’at; “logos” – tushuncha, ta’limot) – ishlab chiqarishning biror sohasida xomashyo, material, yarim fabrikat va shu kabilarga ishlov berish yoki qayta ishlash, ularning holati, xossalari, shaklini о‘zgartirishda qо‘llaniladigan usullar (metodlar) majmui
 
 
Nomlari qayd etilgan mamlakatlarda shaxsga ilmiy bilimlarni berish jarayoni 
“ta’lim jarayoni” sifatida nomlanadi, shaxsga bilimlar berish, uning ma’lumotini 
oshirish, ta’lim samaradorligini ta’minlashga xizmat qiluvchi fanlar majmui 
“Metodika” deb yuritiladi. Metodika fanlarini o‘qitishda asosiy e’tibor ta’lim sifatini 
yaxshilash, samaradorligini ta’minlashga qaratiladi. 
O‘zbekiston Respublikasi (shu jumladan, MDH mamlakatlari) ta’lim tizimi 
amaliyotida o‘qitilib kelinayotgan “Pedagogika” fanining predmeti 
 
68 Bespalko V.P. Slagayemiye pedagogicheskoy texnologii. – Moskva Pedagogika, 
1989. – S. 6. 69 Talizina N.F. Upravleniye prosessom usvoyeniya znaniy. – Moskva: 
Izd-vo MGU, 1984. – S. 13. 
Nomlari qayd etilgan mamlakatlarda shaxsga ilmiy bilimlarni berish jarayoni “ta’lim jarayoni” sifatida nomlanadi, shaxsga bilimlar berish, uning ma’lumotini oshirish, ta’lim samaradorligini ta’minlashga xizmat qiluvchi fanlar majmui “Metodika” deb yuritiladi. Metodika fanlarini o‘qitishda asosiy e’tibor ta’lim sifatini yaxshilash, samaradorligini ta’minlashga qaratiladi. O‘zbekiston Respublikasi (shu jumladan, MDH mamlakatlari) ta’lim tizimi amaliyotida o‘qitilib kelinayotgan “Pedagogika” fanining predmeti 68 Bespalko V.P. Slagayemiye pedagogicheskoy texnologii. – Moskva Pedagogika, 1989. – S. 6. 69 Talizina N.F. Upravleniye prosessom usvoyeniya znaniy. – Moskva: Izd-vo MGU, 1984. – S. 13.
4 
 
 
shaxsni shakllantirish, uning kamolotini ta’minlashga yo‘naltirilgan ta’limiy hamda 
tarbiyaviy faoliyatni tashkil etish jarayonining mazmunidan iborat. YA’ni, shaxsning 
yetuk kamoloti ikki muhim faoliyat – ta’limiy, tarbiyaviy faoliyat jarayonining 
samarasi natijasi sifatida namoyon bo‘ladi. 
Xo‘sh, “pedagogik texnologiya” va “metodika” tushunchalari bir xil ma’noni 
anglatadimi? 
Bu o‘rinda T.N.Ballo “pedagogik texnologiya” tushunchasiga ta’rif berar ekan, 
uni o‘qitish jarayoniga nisbatan topshiriqli yondashuv, L.V.Zankov, T.Y.Galperin, 
V.I.Davidovlar bosqichli o‘qitish, G.K.Selevko va boshqa mualliflar esa mazmunli 
umumlashma sifatida baholaydi. P.Mitchelning nuqtai nazariga ko‘ra pedagogik 
texnologiya barcha jihatlariga ko‘ra o‘ziga xos va samarali natijalarni qo‘lga kiritish 
imkonini beruvchi pedagogik tizimni tashkil etish bilan bog‘liq holda ta’lim tizimi 
doirasida olib borilayotgan tadqiqot nazariyasi va amaliyotining muayyan 
tarmog‘idir70. 
S.K.Islamgulova esa “...texnologik loyihaga asoslangan ta’lim jarayonini tashkil 
etish usuli bo‘lib, u avvaldan belgilangan muayyan qoida va talablarga javob beradi71”, 
- degan qarashni ilgari suradi. 
Boshqa mualliflarning ham yondashuvlari bir-birlaridan farq qiladi. M: texnika 
resurslari, ijtimoiy subektlar, ularning o‘zaro ta’sirini hisobga olgan holda ta’lim 
shakllarini optimallashtirishga yo‘naltirilgan o‘qitish va bilimlarni o‘zlashtirishning 
barcha jarayonlarini yaratish, qo‘llash va aniqlashning tizimli metodi (YUNESKO); 
pedagogik maqsadlarga erishish yo‘lida foydalaniladigan barcha shaxsiy, uskunali va 
metodologik vositalarning tizimli yig‘indisi, ularning amal qilish tartibi (M.V.Klarin); 
ta’lim jarayoniga nisbatan o‘ziga xos yondashuv; ijtimoiy- muhandislik tafakkurining 
pedagogik ifodasi, texnokratik ongning pedagogikaga ko‘chirilgan tasviri, ta’lim 
jarayonining muayyan standarti (B.L.Farberman); didaktik maqsad, talab etilgan 
o‘zlashtirish darajasiga erishish, ta’lim jarayonini avvaldan loyihalashtirish 
(U.N.Nishonaliyev); 
o‘qituvchining 
o‘qitish 
(tarbiya) 
vositalari 
yordamida 
o‘quvchilarga muayyan sharoit va izchillikda ta’sir ko‘rsatish, mazkur faoliyatning 
mahsuli sifatida ularda oldindan belgilangan sifatlarni shakllantirish jarayoni 
4 shaxsni shakllantirish, uning kamolotini ta’minlashga yo‘naltirilgan ta’limiy hamda tarbiyaviy faoliyatni tashkil etish jarayonining mazmunidan iborat. YA’ni, shaxsning yetuk kamoloti ikki muhim faoliyat – ta’limiy, tarbiyaviy faoliyat jarayonining samarasi natijasi sifatida namoyon bo‘ladi. Xo‘sh, “pedagogik texnologiya” va “metodika” tushunchalari bir xil ma’noni anglatadimi? Bu o‘rinda T.N.Ballo “pedagogik texnologiya” tushunchasiga ta’rif berar ekan, uni o‘qitish jarayoniga nisbatan topshiriqli yondashuv, L.V.Zankov, T.Y.Galperin, V.I.Davidovlar bosqichli o‘qitish, G.K.Selevko va boshqa mualliflar esa mazmunli umumlashma sifatida baholaydi. P.Mitchelning nuqtai nazariga ko‘ra pedagogik texnologiya barcha jihatlariga ko‘ra o‘ziga xos va samarali natijalarni qo‘lga kiritish imkonini beruvchi pedagogik tizimni tashkil etish bilan bog‘liq holda ta’lim tizimi doirasida olib borilayotgan tadqiqot nazariyasi va amaliyotining muayyan tarmog‘idir70. S.K.Islamgulova esa “...texnologik loyihaga asoslangan ta’lim jarayonini tashkil etish usuli bo‘lib, u avvaldan belgilangan muayyan qoida va talablarga javob beradi71”, - degan qarashni ilgari suradi. Boshqa mualliflarning ham yondashuvlari bir-birlaridan farq qiladi. M: texnika resurslari, ijtimoiy subektlar, ularning o‘zaro ta’sirini hisobga olgan holda ta’lim shakllarini optimallashtirishga yo‘naltirilgan o‘qitish va bilimlarni o‘zlashtirishning barcha jarayonlarini yaratish, qo‘llash va aniqlashning tizimli metodi (YUNESKO); pedagogik maqsadlarga erishish yo‘lida foydalaniladigan barcha shaxsiy, uskunali va metodologik vositalarning tizimli yig‘indisi, ularning amal qilish tartibi (M.V.Klarin); ta’lim jarayoniga nisbatan o‘ziga xos yondashuv; ijtimoiy- muhandislik tafakkurining pedagogik ifodasi, texnokratik ongning pedagogikaga ko‘chirilgan tasviri, ta’lim jarayonining muayyan standarti (B.L.Farberman); didaktik maqsad, talab etilgan o‘zlashtirish darajasiga erishish, ta’lim jarayonini avvaldan loyihalashtirish (U.N.Nishonaliyev); o‘qituvchining o‘qitish (tarbiya) vositalari yordamida o‘quvchilarga muayyan sharoit va izchillikda ta’sir ko‘rsatish, mazkur faoliyatning mahsuli sifatida ularda oldindan belgilangan sifatlarni shakllantirish jarayoni
5 
 
 
(N.Saidahmedov). 
Metod o‘qituvchi va o‘quvchilarning hamkorligida tashkil etilayotgan ta’lim 
jarayonida qo‘yilgan maqsadga erishish usuli sanaladi. Biroq, ushbu tushuncha ham 
tadqiqotchilar tomonidan turli sharhlanadi. M: o‘qituvchi va o‘quvchilarning o‘zaro 
bog‘langan va ta’lim maqsadini hal etishga yo‘naltirilgan faoliyatini tartibga soluvchi 
usul (Y.K.Babanskiy); o‘quvchilarning bilish faoliyatini tashkil etish usuli (T.A.Ilina); 
didaktik vazifalarni hal etishga yo‘naltirilgan o‘qituvchi va o‘quvchilarning faoliyat 
birligi borasidagi umumiy nazariy qarash (P.I.Pidkasistiy) va b. 
 
70 Islamgulova S.K. Texnologizasiya prosessa obucheniya v shkole: teoriya i opit. – 
Almati: Tvorcheskaya pedagogika, 2003. – S. 23. 
71 O‘sha asar. – 25-bet. 
5 (N.Saidahmedov). Metod o‘qituvchi va o‘quvchilarning hamkorligida tashkil etilayotgan ta’lim jarayonida qo‘yilgan maqsadga erishish usuli sanaladi. Biroq, ushbu tushuncha ham tadqiqotchilar tomonidan turli sharhlanadi. M: o‘qituvchi va o‘quvchilarning o‘zaro bog‘langan va ta’lim maqsadini hal etishga yo‘naltirilgan faoliyatini tartibga soluvchi usul (Y.K.Babanskiy); o‘quvchilarning bilish faoliyatini tashkil etish usuli (T.A.Ilina); didaktik vazifalarni hal etishga yo‘naltirilgan o‘qituvchi va o‘quvchilarning faoliyat birligi borasidagi umumiy nazariy qarash (P.I.Pidkasistiy) va b. 70 Islamgulova S.K. Texnologizasiya prosessa obucheniya v shkole: teoriya i opit. – Almati: Tvorcheskaya pedagogika, 2003. – S. 23. 71 O‘sha asar. – 25-bet.
6 
 
 
Rivojlangan mamlakatlar ta’lim tizimida shaxs ijtimoiylashuvini ta’minlovchi 
yetakchi omil sifatida ta’lim jarayoni e’tirof etilsa, respublikada shaxsning 
shakllanishida ta’lim va tarbiya jarayoni birdek ahamiyatga ega. Aksariyat hollarda esa 
tarbiya jarayoni bu borada ustuvor bo‘lishi lozim, chunki o‘zida axloqiy xislatlarni 
namoyon eta olgan shaxsgina ijtimoiy munosabatlarni tashkil etish jarayonida ular 
mazmunining ijobiy xususiyat kasb etishini ta’minlaydi, axloqli insongina ta’lim 
(bilim)ni qadrlay oladi, zero, axloqning asosiy kategoriyalaridan biri ham bilimlilik 
sanaladi, degan g‘oyani ilgari suriladi. Shunday ekan, bu o‘rinda “pedagogik 
texnologiya” tushunchasining qo‘llanilishi asosiy e’tiborni faqat ta’lim jarayonini 
samarali tashkil etishgagina qaratmay, balki ham ta’lim, ham tarbiya jarayonining 
samaradorligini ta’minlashga birdek qaratish lozim. 
“Ta’lim texnologiyasi” tushunchasi “ta’lim metodikasi” tushunchasiga nisbatan 
kengdir. 
 
“Ta’lim texnologiyasi” tushunchasi esa lug‘aviy jihatdan (inglizcha “An 
educational technology”) – ta’lim jarayonini yuksak mahorat, san’at darajasida tashkil 
etishga oid ma’lumotlar beruvchi fan, ta’limot ma’nosini anglatadi. Alohida qayd etib 
o‘tish joizki, ayni vaqtda ta’lim texnologiyasi tushunchasini mantiqiy-g‘oyaviy 
jihatdan izohlash borasida yagona fikr mavjud emas. 
 
Ta’lim metodi – о‘quv jarayonining majmuaviy vazifalarini yechishga 
yо‘naltirilgan о‘qituvchi va о‘quvchilarning birgalikdagi faoliyati usuli 
bо‘lsa, ta’lim metodikasi esa muayyan о‘quv predmetini о‘qitishning 
ilmiy asoslangan metod, qoida va usullar tizimini tavsiflaydi 
Ta’lim texnologiyasi – ta’lim maqsadiga erishish jarayonining 
umumiy mazmuni, ya’ni, avvaldan loyihalashtirilgan ta’lim jarayonini 
yaxlit tizim asosida, bosqichma-bosqich amalga oshirish, aniq 
maqsadga erishish yо‘lida muayyan metod, usul va vositalar tizimini 
ishlab chiqish, ulardan samarali, unumli foydalanish, ta’lim jarayonini 
yuqori darajada boshqarishni ifodalaydi 
6 Rivojlangan mamlakatlar ta’lim tizimida shaxs ijtimoiylashuvini ta’minlovchi yetakchi omil sifatida ta’lim jarayoni e’tirof etilsa, respublikada shaxsning shakllanishida ta’lim va tarbiya jarayoni birdek ahamiyatga ega. Aksariyat hollarda esa tarbiya jarayoni bu borada ustuvor bo‘lishi lozim, chunki o‘zida axloqiy xislatlarni namoyon eta olgan shaxsgina ijtimoiy munosabatlarni tashkil etish jarayonida ular mazmunining ijobiy xususiyat kasb etishini ta’minlaydi, axloqli insongina ta’lim (bilim)ni qadrlay oladi, zero, axloqning asosiy kategoriyalaridan biri ham bilimlilik sanaladi, degan g‘oyani ilgari suriladi. Shunday ekan, bu o‘rinda “pedagogik texnologiya” tushunchasining qo‘llanilishi asosiy e’tiborni faqat ta’lim jarayonini samarali tashkil etishgagina qaratmay, balki ham ta’lim, ham tarbiya jarayonining samaradorligini ta’minlashga birdek qaratish lozim. “Ta’lim texnologiyasi” tushunchasi “ta’lim metodikasi” tushunchasiga nisbatan kengdir. “Ta’lim texnologiyasi” tushunchasi esa lug‘aviy jihatdan (inglizcha “An educational technology”) – ta’lim jarayonini yuksak mahorat, san’at darajasida tashkil etishga oid ma’lumotlar beruvchi fan, ta’limot ma’nosini anglatadi. Alohida qayd etib o‘tish joizki, ayni vaqtda ta’lim texnologiyasi tushunchasini mantiqiy-g‘oyaviy jihatdan izohlash borasida yagona fikr mavjud emas. Ta’lim metodi – о‘quv jarayonining majmuaviy vazifalarini yechishga yо‘naltirilgan о‘qituvchi va о‘quvchilarning birgalikdagi faoliyati usuli bо‘lsa, ta’lim metodikasi esa muayyan о‘quv predmetini о‘qitishning ilmiy asoslangan metod, qoida va usullar tizimini tavsiflaydi Ta’lim texnologiyasi – ta’lim maqsadiga erishish jarayonining umumiy mazmuni, ya’ni, avvaldan loyihalashtirilgan ta’lim jarayonini yaxlit tizim asosida, bosqichma-bosqich amalga oshirish, aniq maqsadga erishish yо‘lida muayyan metod, usul va vositalar tizimini ishlab chiqish, ulardan samarali, unumli foydalanish, ta’lim jarayonini yuqori darajada boshqarishni ifodalaydi
7 
 
 
O‘qituvchining samarali faoliyat ko‘rsatishga undovchi darsning metodik 
ishlanmasidan farqli o‘laroq, ta’lim texnologiyasi o‘quvchilar faoliyatiga nisbatan 
yo‘naltirilgan bo‘lib, u o‘quvchilarning shaxsiy va o‘qituvchi bilan birgalikdagi 
faoliyatlarini inobatga olgan holda, o‘quv materiallarini mustaqil o‘zlashtirishlari 
uchun zarur shart-sharoitlarni yaratishga xizmat qiladi. 
Pedagogik texnologiyaning asosiy muammosi – 
о‘quvchi shaxsini rivojlantirish orqali ta’lim 
maqsadiga erishishni ta’minlash 
7 O‘qituvchining samarali faoliyat ko‘rsatishga undovchi darsning metodik ishlanmasidan farqli o‘laroq, ta’lim texnologiyasi o‘quvchilar faoliyatiga nisbatan yo‘naltirilgan bo‘lib, u o‘quvchilarning shaxsiy va o‘qituvchi bilan birgalikdagi faoliyatlarini inobatga olgan holda, o‘quv materiallarini mustaqil o‘zlashtirishlari uchun zarur shart-sharoitlarni yaratishga xizmat qiladi. Pedagogik texnologiyaning asosiy muammosi – о‘quvchi shaxsini rivojlantirish orqali ta’lim maqsadiga erishishni ta’minlash
8 
 
 
XX asr kishilik jamiyati taraqqiyoti tarixidan fan va texnika sohasida yuz bergan 
inqiloblar davri sifatida joy oldi. Ilm-fan va texnika rivojining yuksak sur’ati moddiy 
ishlab chiqarish jarayonini nazariy (g‘oyaviy), amaliy jihatdan boyitib borish bilan 
birga ijtimoiy munosabatlarning yangicha mazmun kasb etishini ta’minladi. Xizmat 
ko‘rsatish sohalarining paydo bo‘lishi, yangicha turmush tarzi kishilarning moddiy 
va ma’naviy ehtiyojlarining ortib borishiga zamin hozirladi. 
Kishilik jamiyati taraqqiyotining quyi bosqichlarida shaxsni tarbiyalash, unga 
ta’lim berishga yo‘naltirilgan faoliyat sodda, juda oddiy talablar asosida tashkil etilgan 
bo‘lsa, bugungi kunga kelib ta’lim jarayonini tashkil etishga nisbatan o‘ta qat’iy, 
murakkab talablar qo‘yilmoqda. Chunonchi, murakkab texnika bilan ishlay oladigan, 
ishlab chiqarish jarayonining mohiyatini to‘laqonli anglash imkoniyatiga ega, 
favqulodda ro‘y beruvchi vaziyatlarda ham yuzaga kelgan muammolarni ijobiy hal eta 
oluvchi malakali mutaxassisni tayyorlashga bo‘lgan ijtimoiy ehtiyoj ta’lim jarayonini 
texnologik yondashuv asosida tashkil etishni taqozo etmoqda. 
Ijtimoiy taraqqiyot bilan uzviy aloqadorlikda rivojlanib borayotgan pedagogika 
fanining vazifalari doirasi kengayib bormoqda. Tabiiy ravishda zamonaviy fan-texnika 
yutuqlaridan samarali, unumli foydalana olish vazifasi mazkur fan oldiga ham 
qo‘yilgandir (55-rasm): 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ijtimoiy- iqtisodiy 
Taraqqiyot (IIT1) 
Kadrlartayyorlash 
jarayonining mazmuni 
(KTJM) 
Ta’lim-tarbiya 
tizimi 
(TTT) 
Ijtimoiy 
buyurtma (IB) 
Ijtimoiy-iqtisodiy 
taraqqiyot 
(IIT2) 
8 XX asr kishilik jamiyati taraqqiyoti tarixidan fan va texnika sohasida yuz bergan inqiloblar davri sifatida joy oldi. Ilm-fan va texnika rivojining yuksak sur’ati moddiy ishlab chiqarish jarayonini nazariy (g‘oyaviy), amaliy jihatdan boyitib borish bilan birga ijtimoiy munosabatlarning yangicha mazmun kasb etishini ta’minladi. Xizmat ko‘rsatish sohalarining paydo bo‘lishi, yangicha turmush tarzi kishilarning moddiy va ma’naviy ehtiyojlarining ortib borishiga zamin hozirladi. Kishilik jamiyati taraqqiyotining quyi bosqichlarida shaxsni tarbiyalash, unga ta’lim berishga yo‘naltirilgan faoliyat sodda, juda oddiy talablar asosida tashkil etilgan bo‘lsa, bugungi kunga kelib ta’lim jarayonini tashkil etishga nisbatan o‘ta qat’iy, murakkab talablar qo‘yilmoqda. Chunonchi, murakkab texnika bilan ishlay oladigan, ishlab chiqarish jarayonining mohiyatini to‘laqonli anglash imkoniyatiga ega, favqulodda ro‘y beruvchi vaziyatlarda ham yuzaga kelgan muammolarni ijobiy hal eta oluvchi malakali mutaxassisni tayyorlashga bo‘lgan ijtimoiy ehtiyoj ta’lim jarayonini texnologik yondashuv asosida tashkil etishni taqozo etmoqda. Ijtimoiy taraqqiyot bilan uzviy aloqadorlikda rivojlanib borayotgan pedagogika fanining vazifalari doirasi kengayib bormoqda. Tabiiy ravishda zamonaviy fan-texnika yutuqlaridan samarali, unumli foydalana olish vazifasi mazkur fan oldiga ham qo‘yilgandir (55-rasm): Ijtimoiy- iqtisodiy Taraqqiyot (IIT1) Kadrlartayyorlash jarayonining mazmuni (KTJM) Ta’lim-tarbiya tizimi (TTT) Ijtimoiy buyurtma (IB) Ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyot (IIT2)
9 
 
 
 
55-rasm. Ijtimoiy taraqqiyot va uzluksiz ta’lim mazmuni 
Bugungi kunda respublika ijtimoiy hayotiga ham tezkor axborot oqimi bevosita 
ta’sir ko‘rsatmoqda. Axborotlarni tezkor sur’atda qabul qilib olish, ularni tahlil etish, 
qayta ishlash, nazariy jihatdan umumlashtirish, xulosalash, o‘quvchiga yetkazib 
berishni yo‘lga qo‘yish ta’lim tizimi oldida turgan dolzarb muammolardan biri 
hisoblanadi. Ta’lim-tarbiya jarayoniga pedagogik texnologiyani tadbiq etish yuqorida 
qayd etilgan dolzarb muammoni ijobiy hal etishga xizmat qiladi. 
Ta’lim tizimini texnologiyalashtirish g‘oyasi o‘tgan asrning boshlarida G‘arbiy 
Yevropa, AQShda ta’lim tizimini isloh qilish, ta’lim samaradorligini oshirish, 
shaxsning ijtimoiylashuvini ta’minlash uchun muayyan shart-sharoitni yaratishga 
qaratilgan ijtimoiy harakat yuzaga kelgan davrda ilk bora o‘rtaga tashlandi. Mazkur 
g‘oya 30-yillarda ta’lim jarayoniga “pedagogik texnika” (“ta’lim texnikasi”) 
tushunchasining olib kirilishi 
Ijtimoiy buyurtmaning 
bajarilishi sifat 
kо‘rsatkichi (IBBSK) 
9 55-rasm. Ijtimoiy taraqqiyot va uzluksiz ta’lim mazmuni Bugungi kunda respublika ijtimoiy hayotiga ham tezkor axborot oqimi bevosita ta’sir ko‘rsatmoqda. Axborotlarni tezkor sur’atda qabul qilib olish, ularni tahlil etish, qayta ishlash, nazariy jihatdan umumlashtirish, xulosalash, o‘quvchiga yetkazib berishni yo‘lga qo‘yish ta’lim tizimi oldida turgan dolzarb muammolardan biri hisoblanadi. Ta’lim-tarbiya jarayoniga pedagogik texnologiyani tadbiq etish yuqorida qayd etilgan dolzarb muammoni ijobiy hal etishga xizmat qiladi. Ta’lim tizimini texnologiyalashtirish g‘oyasi o‘tgan asrning boshlarida G‘arbiy Yevropa, AQShda ta’lim tizimini isloh qilish, ta’lim samaradorligini oshirish, shaxsning ijtimoiylashuvini ta’minlash uchun muayyan shart-sharoitni yaratishga qaratilgan ijtimoiy harakat yuzaga kelgan davrda ilk bora o‘rtaga tashlandi. Mazkur g‘oya 30-yillarda ta’lim jarayoniga “pedagogik texnika” (“ta’lim texnikasi”) tushunchasining olib kirilishi Ijtimoiy buyurtmaning bajarilishi sifat kо‘rsatkichi (IBBSK)
10 
 
 
bilan asoslandi. Bu davrlarda yaratilgan maxsus adabiyotlarda “pedagogik texnika” 
(yoki “ta’lim texnikasi”) tushunchasi “o‘quv mashg‘ulotlarini aniq va samarali tashkil 
etishga ko‘maklashuvchi usul va vositalar yig‘indisi” tarzida talqin etildi, o‘quv 
jarayoniga o‘quv va laboratoriya jihozlarining olib kirilishi, ulardan samarali, unumli 
foydalanish, material mazmunini ko‘rgazmali qurollar yordamida tushuntirish kabi 
holatlar ta’lim samaradorligini oshirishga yordam beruvchi yetakchi omillardir deya 
baholandi. 
XX asrning 50-yillarida ta’lim jarayonida texnik vositalarni qo‘llash “ta’lim 
texnologiyasi” yo‘nalishini belgilab beruvchi omil deya e’tirof etildi, asosiy e’tibor 
o‘quvchilar auditoriyasini kengaytirish texnik vositalardan foydalanish evaziga amalga 
oshirilishi, texnik vositalarning imkoniyatlarini yanada takomillashtirish, ularning 
axborot sig‘imini kengaytirish, axborotlarni uzatish xizmatini sifatli tashkil etish, ta’lim 
olishni individuallashtirish kabi masalalarga qaratildi. Bu yo‘lda olib borilgan 
tadqiqotlarning obekti, tayanch nuqtasi sifatida texnik vositalar imkoniyatlari, ularni 
takomillashtirish jarayoni qabul qilindi, o‘quv jarayonini “texnologiyalashtirish”ning 
tashkiliy jihatlarini o‘rganishga alohida urg‘u berildi. 
60-yillarning boshlarida ta’limni dasturlash asosida ta’lim jarayonini tashkil etish 
“texnologiya” tushunchasining mohiyatini ochib beruvchi omil sifatida ko‘rila 
boshlandi. Dasturiy ta’lim o‘quvchilarga muayyan bilimlarni alohida qism holida emas, 
balki izchil, yaxlit tarzda berilishini nazarda tutadi (5-jadval): 
5-jadval. “Ta’lim texnologiyasi” nazariyasining shakllanish bosqichi 
 
№ Bosqichlar 
Yillar 
Ta’lim texnologiyasi – TT 
1. I-bosqich 
XX asr 
30-yillar 
TT = Ptex: o‘quv mashg‘ulotlarini aniq va samarali 
tashkil etishga ko‘maklashuvchi usul va vositalar 
yig‘indisi (pedagogik texnika – Ptex) 
10 bilan asoslandi. Bu davrlarda yaratilgan maxsus adabiyotlarda “pedagogik texnika” (yoki “ta’lim texnikasi”) tushunchasi “o‘quv mashg‘ulotlarini aniq va samarali tashkil etishga ko‘maklashuvchi usul va vositalar yig‘indisi” tarzida talqin etildi, o‘quv jarayoniga o‘quv va laboratoriya jihozlarining olib kirilishi, ulardan samarali, unumli foydalanish, material mazmunini ko‘rgazmali qurollar yordamida tushuntirish kabi holatlar ta’lim samaradorligini oshirishga yordam beruvchi yetakchi omillardir deya baholandi. XX asrning 50-yillarida ta’lim jarayonida texnik vositalarni qo‘llash “ta’lim texnologiyasi” yo‘nalishini belgilab beruvchi omil deya e’tirof etildi, asosiy e’tibor o‘quvchilar auditoriyasini kengaytirish texnik vositalardan foydalanish evaziga amalga oshirilishi, texnik vositalarning imkoniyatlarini yanada takomillashtirish, ularning axborot sig‘imini kengaytirish, axborotlarni uzatish xizmatini sifatli tashkil etish, ta’lim olishni individuallashtirish kabi masalalarga qaratildi. Bu yo‘lda olib borilgan tadqiqotlarning obekti, tayanch nuqtasi sifatida texnik vositalar imkoniyatlari, ularni takomillashtirish jarayoni qabul qilindi, o‘quv jarayonini “texnologiyalashtirish”ning tashkiliy jihatlarini o‘rganishga alohida urg‘u berildi. 60-yillarning boshlarida ta’limni dasturlash asosida ta’lim jarayonini tashkil etish “texnologiya” tushunchasining mohiyatini ochib beruvchi omil sifatida ko‘rila boshlandi. Dasturiy ta’lim o‘quvchilarga muayyan bilimlarni alohida qism holida emas, balki izchil, yaxlit tarzda berilishini nazarda tutadi (5-jadval): 5-jadval. “Ta’lim texnologiyasi” nazariyasining shakllanish bosqichi № Bosqichlar Yillar Ta’lim texnologiyasi – TT 1. I-bosqich XX asr 30-yillar TT = Ptex: o‘quv mashg‘ulotlarini aniq va samarali tashkil etishga ko‘maklashuvchi usul va vositalar yig‘indisi (pedagogik texnika – Ptex)
11 
 
 
2. II-bosqich 
XX asr 
50-yillar 
TT = Ptex. + TV: ta’lim jarayonida texnik 
vositalarni (TV) qo‘llash, ularning 
imkoniyatlarini takomillashtirish, axborot 
sig‘imini kengaytirish, axborotlarni uzatish 
xizmatini sifatli tashkil etish, o‘quvchi faoliyatini 
individuallashtirish: 
3. III-bosqich 
XX asr 
60-yillar 
TT = Ptex. + TV + DT + Dasturiy ta’lim (DT) – 
ta’lim maqsadlarining aniqlanishi, ta’lim jarayonini 
umumiy loyihalash, o‘quvchilar tomonidan nazariy 
bilimlar o‘zlashtirilishi ehtimolini oldindan 
tashxislash, ta’lim jarayoni samaradorligini 
aniqlash, ta’lim 
maqsadining natijalanganligini o‘rganish, faoliyat 
natijalarini tahlil etish 
TT = Ptex + TV + DT 
11 2. II-bosqich XX asr 50-yillar TT = Ptex. + TV: ta’lim jarayonida texnik vositalarni (TV) qo‘llash, ularning imkoniyatlarini takomillashtirish, axborot sig‘imini kengaytirish, axborotlarni uzatish xizmatini sifatli tashkil etish, o‘quvchi faoliyatini individuallashtirish: 3. III-bosqich XX asr 60-yillar TT = Ptex. + TV + DT + Dasturiy ta’lim (DT) – ta’lim maqsadlarining aniqlanishi, ta’lim jarayonini umumiy loyihalash, o‘quvchilar tomonidan nazariy bilimlar o‘zlashtirilishi ehtimolini oldindan tashxislash, ta’lim jarayoni samaradorligini aniqlash, ta’lim maqsadining natijalanganligini o‘rganish, faoliyat natijalarini tahlil etish TT = Ptex + TV + DT
12 
 
 
Ta’lim jarayonini texnologiyalashtirish nazariyasining shakllanishi uzoq muddatli 
vaqt oralig‘ida kechdi. Qator mamlakatlar – AQSH, Angliya, Yaponiya, Italiyada 
ta’lim texnologiyasi va uning muammolarini tadqiq etishga alohida e’tibor qaratildi. 
Ta’lim texnologiyasi muammolarini tadqiq etuvchi tashkilotlar (m: Ta’lim 
kommunikasiyasi assosiasiyasi, 1971 yil; Pedagogik ta’lim Milliy kengashi, 1967 yil) 
tuzildi, maxsus jurnallar (“Ta’lim texnologiyasi” (“Educatiohal Technology”), 1961 
yil, AQSH; 1970 yil, Angliya; 1965 yil, Yaponiya; 1971 yil, Italiya; “Ta’lim 
texnologiyasi va dasturli ta’lim”, 1964 yil, Angliya; “Ta’lim texnologiyasi sohasidagi 
tadqiqotlar”, 1965 yil, Yaponiya) nashr etildi. 
Mustaqillik sharoitida O‘zbekiston Respublikasi ta’lim muassasalari faoliyati 
jarayoniga yangi pedagogik texnologiyalarni olib kirishga qaratilgan harakat bir qator 
yetakchi tashkilotlar tomonidan olib borilmoqda. Xususan, AXELS, IREX, JICA, 
KOICA kabi tashkilotlar tomonidan olib borilgan faoliyat o‘zining samaradorligi bilan 
alohida ahamiyat kasb etdi. So‘nggi o‘n yilliklar ichida yuqorida nomlari keltirilgan 
tashkilotlarning ko‘magida respublikaning bir qator yetakchi oliy o‘quv yurtlari 
qoshida Innovasion markazlar (Pedagogik texnologiya markazlari) tashkil etildi. 
Ta’lim va tarbiya jarayonida pedagogik texnologiyalarni qo‘llash muayyan 
afzalliklarga ega. YA’ni texnologik yondashuv orqali ta’limiy, pedagogik, ijtimoiy 
faoliyat qirralarini ochishda yangi imkoniyatlar yaratiladi. Jumladan: natijalarni yuqori 
aniqlikda qayd etish, pedagogik jarayonni samarali boshqarish; mavjud amaliy 
tajribani ilmiy asosda tahlil qilish, qo‘llash; ta’limiy va ijtimoiy-tarbiyaviy 
muammolarni yaxlit hal etish; shaxs rivojlanishi uchun qulay sharoitni ta’minlash; 
insoniyatga noqulay holatlarning ta’sirini kamaytirish; resurslardan oqilona 
foydalanishni yo‘lga qo‘yish; kadrlar tayyorlash milliy modeliga muvofiq samarador 
yangi texnologiyalarni ishlab chiqarish, ijtimoiy-pedagogik muammolarni hal etish 
imkonini beradi. 
 
Pedagogik texnologiyalarning umumiy mohiyati, ustuvor tamoyillari va 
asosiy vazifalari. Ta’lim jarayonini texnologik tashkil etishning umumiy mezoni 
sifatida uning aniq va puxta o‘ylangan maqsadga yo‘naltirilganligi qabul qilingan. 
12 Ta’lim jarayonini texnologiyalashtirish nazariyasining shakllanishi uzoq muddatli vaqt oralig‘ida kechdi. Qator mamlakatlar – AQSH, Angliya, Yaponiya, Italiyada ta’lim texnologiyasi va uning muammolarini tadqiq etishga alohida e’tibor qaratildi. Ta’lim texnologiyasi muammolarini tadqiq etuvchi tashkilotlar (m: Ta’lim kommunikasiyasi assosiasiyasi, 1971 yil; Pedagogik ta’lim Milliy kengashi, 1967 yil) tuzildi, maxsus jurnallar (“Ta’lim texnologiyasi” (“Educatiohal Technology”), 1961 yil, AQSH; 1970 yil, Angliya; 1965 yil, Yaponiya; 1971 yil, Italiya; “Ta’lim texnologiyasi va dasturli ta’lim”, 1964 yil, Angliya; “Ta’lim texnologiyasi sohasidagi tadqiqotlar”, 1965 yil, Yaponiya) nashr etildi. Mustaqillik sharoitida O‘zbekiston Respublikasi ta’lim muassasalari faoliyati jarayoniga yangi pedagogik texnologiyalarni olib kirishga qaratilgan harakat bir qator yetakchi tashkilotlar tomonidan olib borilmoqda. Xususan, AXELS, IREX, JICA, KOICA kabi tashkilotlar tomonidan olib borilgan faoliyat o‘zining samaradorligi bilan alohida ahamiyat kasb etdi. So‘nggi o‘n yilliklar ichida yuqorida nomlari keltirilgan tashkilotlarning ko‘magida respublikaning bir qator yetakchi oliy o‘quv yurtlari qoshida Innovasion markazlar (Pedagogik texnologiya markazlari) tashkil etildi. Ta’lim va tarbiya jarayonida pedagogik texnologiyalarni qo‘llash muayyan afzalliklarga ega. YA’ni texnologik yondashuv orqali ta’limiy, pedagogik, ijtimoiy faoliyat qirralarini ochishda yangi imkoniyatlar yaratiladi. Jumladan: natijalarni yuqori aniqlikda qayd etish, pedagogik jarayonni samarali boshqarish; mavjud amaliy tajribani ilmiy asosda tahlil qilish, qo‘llash; ta’limiy va ijtimoiy-tarbiyaviy muammolarni yaxlit hal etish; shaxs rivojlanishi uchun qulay sharoitni ta’minlash; insoniyatga noqulay holatlarning ta’sirini kamaytirish; resurslardan oqilona foydalanishni yo‘lga qo‘yish; kadrlar tayyorlash milliy modeliga muvofiq samarador yangi texnologiyalarni ishlab chiqarish, ijtimoiy-pedagogik muammolarni hal etish imkonini beradi. Pedagogik texnologiyalarning umumiy mohiyati, ustuvor tamoyillari va asosiy vazifalari. Ta’lim jarayonini texnologik tashkil etishning umumiy mezoni sifatida uning aniq va puxta o‘ylangan maqsadga yo‘naltirilganligi qabul qilingan.
13 
 
 
Bunda asosiy (umumiy) va juz’iy maqsadlarni amalga oshirish uchun muayyan 
qonuniyat, jarayon, tizim hamda unga mos amallar majmui taqozo etiladi. Pedagogik 
texnologiyaning vositaviy yo‘naltirilganligi esa uning keng imkoniyatlarga egaligini 
belgilab beradi. Bu o‘rinda ta’limning tashkiliy jihatlari avvaldan, go‘yo tashqaridan 
belgilangan maqsadlarga erishish usuli sifatida qaraladi. Mos ravishda amalga 
oshirilishi talab etiladigan jarayonlar mohiyatini tahlil etish, ularni saralash o‘quv 
faoliyati mazmunini hisobga olmagan holda yo‘lga qo‘yiladi. 
O‘quv mashg‘uloti uchun ta’lim metodlarini tanlashning muhim sharti – bu 
o‘quvchilarning bilim darajalarini oldindan tashxislash, ularning ko‘nikma, 
13 Bunda asosiy (umumiy) va juz’iy maqsadlarni amalga oshirish uchun muayyan qonuniyat, jarayon, tizim hamda unga mos amallar majmui taqozo etiladi. Pedagogik texnologiyaning vositaviy yo‘naltirilganligi esa uning keng imkoniyatlarga egaligini belgilab beradi. Bu o‘rinda ta’limning tashkiliy jihatlari avvaldan, go‘yo tashqaridan belgilangan maqsadlarga erishish usuli sifatida qaraladi. Mos ravishda amalga oshirilishi talab etiladigan jarayonlar mohiyatini tahlil etish, ularni saralash o‘quv faoliyati mazmunini hisobga olmagan holda yo‘lga qo‘yiladi. O‘quv mashg‘uloti uchun ta’lim metodlarini tanlashning muhim sharti – bu o‘quvchilarning bilim darajalarini oldindan tashxislash, ularning ko‘nikma,
14 
 
 
malakalarini mavjud meyoriy talablar bilan taqqoslash hisoblanadi. 
Ta’lim jarayoni o‘quvchilarning belgilangan maqsad asosida harakat qilishlarini 
uzluksiz nazorat qilishni nazarda tutadi. 
Pedagogik texnologiya ta’lim maqsadiga tashkiliy-uslubiy vositalar yordamida 
erishish mumkinligini ifodalaydi. Agar texnologik tizimlarda asosiy e’tibor bilimlarni 
uzatish, o‘quvchilar tomonidan o‘zlashtirilgan bilimlar darajasini aniqlash maqsadida 
nazoratni yo‘lga qo‘yishga doir harakatlar tizimini ishlab chiqishga yo‘naltirilgan 
bo‘lsa, metodlar majmuasini tanlash asosan amaliy (yoki tajriba) asosda amalga 
oshiriladi. 
Ta’lim jarayonini samarali tashkil etishda uni loyihalashtirish muhim ahamiyatga 
ega. 
Ta’limning 
to‘laligicha 
standartlashtirishga 
yo‘naltirilganligi 
texnologik 
yondashuvga xos bo‘lib, u didaktikada ta’limning asosiy jihatlaridan biri sifatida e’tirof 
etiladigan va keyingi yillarda butun jahon pedagogikasining tadqiqot obektiga 
aylangan o‘qituvchi, o‘quvchi o‘rtasida yuzaga keluvchi munosabatlar mazmunini 
ifodalaydi. 
Ta’lim jarayonini loyihalashga texnologik yondashuv quyidagi asosiy 
bosqichlardan iborat (56-rasm): 
56-rasm. Ta’lim jarayonini texnologik loyihalash bosqichlari 
Ta’lim jarayonini loyihalashtirish – alohida olingan ta’lim jarayonini 
samarali tashkil etish uchun barcha omillarni inobatga olgan holda 
uning loyihasi (sxemasi)ni ishlab chiqish 
1-bosqich 
Asosiy bosqichlar 
3-bosqich 
2-bosqich 
ta’lim jarayonini real muayyan 
bosqichlarga bо‘lish, har bir bosqich 
uchun xususiy maqsadlarni belgilash, 
asosiy maqsadni amalga oshirish 
yо‘lida juz’iy maqsadlarni ham hal 
etib borish 
О‘quvchilarning 
bilim darajasini 
oldindan 
tashxis qilish 
ta’lim jarayonining 
umumiy, asosiy 
maqsadini belgilab 
olish 
14 malakalarini mavjud meyoriy talablar bilan taqqoslash hisoblanadi. Ta’lim jarayoni o‘quvchilarning belgilangan maqsad asosida harakat qilishlarini uzluksiz nazorat qilishni nazarda tutadi. Pedagogik texnologiya ta’lim maqsadiga tashkiliy-uslubiy vositalar yordamida erishish mumkinligini ifodalaydi. Agar texnologik tizimlarda asosiy e’tibor bilimlarni uzatish, o‘quvchilar tomonidan o‘zlashtirilgan bilimlar darajasini aniqlash maqsadida nazoratni yo‘lga qo‘yishga doir harakatlar tizimini ishlab chiqishga yo‘naltirilgan bo‘lsa, metodlar majmuasini tanlash asosan amaliy (yoki tajriba) asosda amalga oshiriladi. Ta’lim jarayonini samarali tashkil etishda uni loyihalashtirish muhim ahamiyatga ega. Ta’limning to‘laligicha standartlashtirishga yo‘naltirilganligi texnologik yondashuvga xos bo‘lib, u didaktikada ta’limning asosiy jihatlaridan biri sifatida e’tirof etiladigan va keyingi yillarda butun jahon pedagogikasining tadqiqot obektiga aylangan o‘qituvchi, o‘quvchi o‘rtasida yuzaga keluvchi munosabatlar mazmunini ifodalaydi. Ta’lim jarayonini loyihalashga texnologik yondashuv quyidagi asosiy bosqichlardan iborat (56-rasm): 56-rasm. Ta’lim jarayonini texnologik loyihalash bosqichlari Ta’lim jarayonini loyihalashtirish – alohida olingan ta’lim jarayonini samarali tashkil etish uchun barcha omillarni inobatga olgan holda uning loyihasi (sxemasi)ni ishlab chiqish 1-bosqich Asosiy bosqichlar 3-bosqich 2-bosqich ta’lim jarayonini real muayyan bosqichlarga bо‘lish, har bir bosqich uchun xususiy maqsadlarni belgilash, asosiy maqsadni amalga oshirish yо‘lida juz’iy maqsadlarni ham hal etib borish О‘quvchilarning bilim darajasini oldindan tashxis qilish ta’lim jarayonining umumiy, asosiy maqsadini belgilab olish
15 
 
 
 
Bosqichlar ketma-ketligi o‘qituvchi harakatlarining davriyligini, takrorlanib 
turishini ifodalaydi. Bosqichlarning bir-biriga muvofiq ravishda ketma-ket kelishi 
o‘qituvchi harakatining muayyan maqsad, aniq nazorat usullari, ta’lim shakliga ko‘ra 
bir necha marotaba takrorlanib borishi hisobiga nihoyasiga yetkazilishini anglatadi. 
Bunday yondashuv ta’lim samaradorligiga erishish, ta’lim jarayonining 
mazmunini, o‘quvchiga ilmiy bilimlarni turli vositalar yordamida yetkazib 
15 Bosqichlar ketma-ketligi o‘qituvchi harakatlarining davriyligini, takrorlanib turishini ifodalaydi. Bosqichlarning bir-biriga muvofiq ravishda ketma-ket kelishi o‘qituvchi harakatining muayyan maqsad, aniq nazorat usullari, ta’lim shakliga ko‘ra bir necha marotaba takrorlanib borishi hisobiga nihoyasiga yetkazilishini anglatadi. Bunday yondashuv ta’lim samaradorligiga erishish, ta’lim jarayonining mazmunini, o‘quvchiga ilmiy bilimlarni turli vositalar yordamida yetkazib
16 
 
 
berishni nazarda tutadi. Ta’lim natijasi samarali ravishda o‘zlashtiriladigan bilim, 
o‘qituvchi va o‘quvchilarning birgalikdagi tadqiqotchilik faoliyati, bu borada 
orttirilgan tajriba, o‘quvchilarda axloqiy-hissiy sifatlarning shakllanganligi bilan 
belgilanadi. 
Ta’lim  maqsadlarini, 
baholash  mezonlarini, 
ta’limiy 
sharoitlarni 
takroriy hosil qilish asosida tarbiyaviy faoliyat jarayoniga ham pedagogik 
texnologiyalarni 
samarali 
 tadbiq 
etish  mumkin.  Shu  tarzda pedagogik 
texnologiyaning asl mohiyati namoyon bo‘ladi, o‘quv va tarbiyaviy faoliyat 
o‘rtasidagi tafovut barham topadi. Ta’lim texnologiyasi ta’lim maqsadlarini 
aniqlashtirish, yaxlit jarayonni qismlarga ajratish, ta’lim natijalarini 
standartlashtirish, 
ta’lim 
jarayonidagi 
samarali 
  
teskari aloqa, 
avtomatlashtirish imkoniyatlarini takomillashtirish kabi muhim ta’limiy 
muammolarni ijobiy hal qilish imkonini beradi. Mazkur muammolarni hal etishda 
mavjud pedagogik (avtomatlashgan va avtomatlashmagan) tajribani inobatga olish, 
unga nisbatan tanqidiy munosabatda bo‘lish maqsadga muvofiq. Pedagogik
 
texnologiyaning 
rivojlanish istiqbollari 
uning  nazariy asoslarini 
tanqidiy ravishda tahlil qilish, ta’lim jarayoniga nisbatan samarali yondashuvning 
qaror topishi hisobiga ta’minlanadi. YA’ni, ma’lum vaqt oralig‘ida pedagogik 
texnologiyaning nazariy asoslarini o‘zgartirish 
bilan birga uning “muammo maydoni”ni ham o‘zgartirish mumkin bo‘ladi. 
Ta’lim jarayonini texnologik yondashuv asosida tashkil etish bir qator didaktik 
vazifalarni ijobiy hal etishni taqozo qiladi. Chunonchi, didaktik maqsadlar ro‘yxatini 
ishlab chiqish, ularga muvofiq ravishda ta’lim jarayonini loyihalash, ta’lim jarayonini 
loyihalashda yaxlit jarayon, uning bosqichlari o‘rtasidagi muvofiqlikni ta’minlash, 
o‘quvchilar tomonidan ijtimoiy tajribaning to‘laqonli o‘zlashtirilishi, barcha 
o‘quvchilar bilim, ko‘nikma, malakalari darajalarining tenglashuviga erishish va h.k. 
Ma’lumki, har qanday pedagogik texnologiya ta’limning rivojlantiruvchi 
tamoyillariga asoslangan bo‘lib, o‘quvchi shaxsini tarbiyalashga yo‘naltirilishi lozim. 
Pedagogik texnologiya nazariyasining markazida ta’lim jarayonining rahbari, ayni 
vaqtda, ushbu jarayonning ham subekti, ham obekti bo‘lgan o‘qituvchi va o‘quvchilar 
16 berishni nazarda tutadi. Ta’lim natijasi samarali ravishda o‘zlashtiriladigan bilim, o‘qituvchi va o‘quvchilarning birgalikdagi tadqiqotchilik faoliyati, bu borada orttirilgan tajriba, o‘quvchilarda axloqiy-hissiy sifatlarning shakllanganligi bilan belgilanadi. Ta’lim maqsadlarini, baholash mezonlarini, ta’limiy sharoitlarni takroriy hosil qilish asosida tarbiyaviy faoliyat jarayoniga ham pedagogik texnologiyalarni samarali tadbiq etish mumkin. Shu tarzda pedagogik texnologiyaning asl mohiyati namoyon bo‘ladi, o‘quv va tarbiyaviy faoliyat o‘rtasidagi tafovut barham topadi. Ta’lim texnologiyasi ta’lim maqsadlarini aniqlashtirish, yaxlit jarayonni qismlarga ajratish, ta’lim natijalarini standartlashtirish, ta’lim jarayonidagi samarali teskari aloqa, avtomatlashtirish imkoniyatlarini takomillashtirish kabi muhim ta’limiy muammolarni ijobiy hal qilish imkonini beradi. Mazkur muammolarni hal etishda mavjud pedagogik (avtomatlashgan va avtomatlashmagan) tajribani inobatga olish, unga nisbatan tanqidiy munosabatda bo‘lish maqsadga muvofiq. Pedagogik texnologiyaning rivojlanish istiqbollari uning nazariy asoslarini tanqidiy ravishda tahlil qilish, ta’lim jarayoniga nisbatan samarali yondashuvning qaror topishi hisobiga ta’minlanadi. YA’ni, ma’lum vaqt oralig‘ida pedagogik texnologiyaning nazariy asoslarini o‘zgartirish bilan birga uning “muammo maydoni”ni ham o‘zgartirish mumkin bo‘ladi. Ta’lim jarayonini texnologik yondashuv asosida tashkil etish bir qator didaktik vazifalarni ijobiy hal etishni taqozo qiladi. Chunonchi, didaktik maqsadlar ro‘yxatini ishlab chiqish, ularga muvofiq ravishda ta’lim jarayonini loyihalash, ta’lim jarayonini loyihalashda yaxlit jarayon, uning bosqichlari o‘rtasidagi muvofiqlikni ta’minlash, o‘quvchilar tomonidan ijtimoiy tajribaning to‘laqonli o‘zlashtirilishi, barcha o‘quvchilar bilim, ko‘nikma, malakalari darajalarining tenglashuviga erishish va h.k. Ma’lumki, har qanday pedagogik texnologiya ta’limning rivojlantiruvchi tamoyillariga asoslangan bo‘lib, o‘quvchi shaxsini tarbiyalashga yo‘naltirilishi lozim. Pedagogik texnologiya nazariyasining markazida ta’lim jarayonining rahbari, ayni vaqtda, ushbu jarayonning ham subekti, ham obekti bo‘lgan o‘qituvchi va o‘quvchilar
17 
 
 
turadi. Shunday ekan, bu subektlar o‘rtasidagi o‘zaro hamkorlik, o‘zaro muloqot, 
ularning bir-birlariga nisbatan ko‘rsatadigan aks ta’sirlari eng zamonaviy talablarga 
javob bera olishi zarur. Buning uchun o‘qituvchi, avvalo, ta’lim-tarbiya jarayonini 
tashkil etishga nisbatan qo‘yiladigan talablar, ta’limni tashkil etish, boshqarish 
tamoyillari, yo‘llari, o‘quvchini aqliy, jismoniy jihatdan rivojlantirishga xizmat 
qiluvchi usullar, u bilan hamkorlik qilish, uni o‘qish, o‘rganishga yo‘naltirish, o‘quvchi 
shaxsi faoliyatini to‘g‘ri tashkil etish, ular bilan muloqotga kirishish, pedagogik 
faoliyatni tashkil etish jarayonida yuzaga keladigan muammo, kelishmovchiliklarni 
birgalikda bartaraf etish, auditoriyada ijodiy, ishchanlik muhitini hosil qilish, o‘quvchi 
faoliyatini aniq va to‘g‘ri baholashga imkon beruvchi metodlar bilan qurollangan 
bo‘lishi lozim. 
17 turadi. Shunday ekan, bu subektlar o‘rtasidagi o‘zaro hamkorlik, o‘zaro muloqot, ularning bir-birlariga nisbatan ko‘rsatadigan aks ta’sirlari eng zamonaviy talablarga javob bera olishi zarur. Buning uchun o‘qituvchi, avvalo, ta’lim-tarbiya jarayonini tashkil etishga nisbatan qo‘yiladigan talablar, ta’limni tashkil etish, boshqarish tamoyillari, yo‘llari, o‘quvchini aqliy, jismoniy jihatdan rivojlantirishga xizmat qiluvchi usullar, u bilan hamkorlik qilish, uni o‘qish, o‘rganishga yo‘naltirish, o‘quvchi shaxsi faoliyatini to‘g‘ri tashkil etish, ular bilan muloqotga kirishish, pedagogik faoliyatni tashkil etish jarayonida yuzaga keladigan muammo, kelishmovchiliklarni birgalikda bartaraf etish, auditoriyada ijodiy, ishchanlik muhitini hosil qilish, o‘quvchi faoliyatini aniq va to‘g‘ri baholashga imkon beruvchi metodlar bilan qurollangan bo‘lishi lozim.
18 
 
 
Pedagogik texnologiyaning asosiy tamoyillarini bilish bu jarayon to‘g‘risida aniq 
tasavvurga ega bo‘lishga imkon yaratadi. Pedagogik texnologiya umumiy didaktik 
tamoyillarga ega bo‘lishi bilan birga, quyidagi aynan o‘zigagina xos bo‘lgan 
tamoyillarga ham egadir (57-rasm): 
 
 
 
 
57-rasm. Pedagogik texnologiyaning umumiy didaktik tamoyillari 
 
Bir butunlik, yaxlitlik tamoyili. Ushbu tamoyil ikki jihatni o‘zida aks ettiradi: 1) 
ta’lim, tarbiya, shaxs kamoloti (taraqqiyoti) birligi; 2) pedagogik texnologiyaning 
muayyan, qat’iy tizimga egaligi (“tizimlilik” tushunchasi bu o‘rinda ham ma’lum 
o‘quv fanini o‘qitish jarayoniga, ham umumiy ta’lim jarayoniga xoslikni anglatadi). 
Asoslilik (fundamentlik) tamoyili. Mazkur tamoyil fanlarning o‘rganish obekti, 
ichki mohiyati, xususiyatlariga ko‘ra turli yo‘nalish (blok)larga bo‘lib o‘rganish 
afzalliklarini ifoda etadi. O‘quv fanlari tabiiy, ijtimoiy va gumanitar fanlar tarzida 
turkumlashtirilgan. Har bir o‘quv fani uning uchun yadro, o‘zak sanaluvchi 
ma’lumotlarga ega bo‘lib, bu ma’lumotlar shaxs tomonidan fanlar asoslarining 
o‘rganilishi, aniq mutaxassislik bo‘yicha mustaqil bilim olish, o‘zlashtirilgan 
bilimlarni kengaytirib borish yo‘lida tayanch tushunchalar bo‘lib xizmat qiladi. 
Bunday yondashuv ma’lum yo‘nalish bo‘yicha mutaxassislarni tayyorlash 
Faoliyatli yondashuv 
Tamoyillar 
Ta’limning uzluksizligi 
О‘qitib tadqiq etish, 
tadqiq etib о‘qitish 
Ta’lim mazmunini 
insonparvarlashtirish va 
insoniylashtirish 
Madaniyatni anglash (madaniy 
hayotning rivojlanishiga 
muvofiqlik) 
Асослилик (фундаментлик) 
Bir butunlik, yaxlitlik 
18 Pedagogik texnologiyaning asosiy tamoyillarini bilish bu jarayon to‘g‘risida aniq tasavvurga ega bo‘lishga imkon yaratadi. Pedagogik texnologiya umumiy didaktik tamoyillarga ega bo‘lishi bilan birga, quyidagi aynan o‘zigagina xos bo‘lgan tamoyillarga ham egadir (57-rasm): 57-rasm. Pedagogik texnologiyaning umumiy didaktik tamoyillari Bir butunlik, yaxlitlik tamoyili. Ushbu tamoyil ikki jihatni o‘zida aks ettiradi: 1) ta’lim, tarbiya, shaxs kamoloti (taraqqiyoti) birligi; 2) pedagogik texnologiyaning muayyan, qat’iy tizimga egaligi (“tizimlilik” tushunchasi bu o‘rinda ham ma’lum o‘quv fanini o‘qitish jarayoniga, ham umumiy ta’lim jarayoniga xoslikni anglatadi). Asoslilik (fundamentlik) tamoyili. Mazkur tamoyil fanlarning o‘rganish obekti, ichki mohiyati, xususiyatlariga ko‘ra turli yo‘nalish (blok)larga bo‘lib o‘rganish afzalliklarini ifoda etadi. O‘quv fanlari tabiiy, ijtimoiy va gumanitar fanlar tarzida turkumlashtirilgan. Har bir o‘quv fani uning uchun yadro, o‘zak sanaluvchi ma’lumotlarga ega bo‘lib, bu ma’lumotlar shaxs tomonidan fanlar asoslarining o‘rganilishi, aniq mutaxassislik bo‘yicha mustaqil bilim olish, o‘zlashtirilgan bilimlarni kengaytirib borish yo‘lida tayanch tushunchalar bo‘lib xizmat qiladi. Bunday yondashuv ma’lum yo‘nalish bo‘yicha mutaxassislarni tayyorlash Faoliyatli yondashuv Tamoyillar Ta’limning uzluksizligi О‘qitib tadqiq etish, tadqiq etib о‘qitish Ta’lim mazmunini insonparvarlashtirish va insoniylashtirish Madaniyatni anglash (madaniy hayotning rivojlanishiga muvofiqlik) Асослилик (фундаментлик) Bir butunlik, yaxlitlik
19 
 
 
jarayonida fanlararo aloqadorlik xususiyatidan foydalanish imkonini ham beradi. 
O‘quv fanlarining muayyan yo‘nalishlar tarzida biriktirilishi shaxs xotirasiga nisbatan 
zo‘riqishni kamaytiradi, fikrlash quvvatini oshiradi, tafakkurning yuzaga kelishini 
ta’minlaydi. 
XX asrning 80-yillarida ta’lim jarayonini tashkil etish 
 
90-yillarda ushbu jarayonning tashkil etilishi 
о‘quvchilarga mavjud fanlar sohalari bо‘yicha oz-ozdan ma’lumot 
(bilim) berishdan iborat deb talqin etilgan bо‘lsa, 
19 jarayonida fanlararo aloqadorlik xususiyatidan foydalanish imkonini ham beradi. O‘quv fanlarining muayyan yo‘nalishlar tarzida biriktirilishi shaxs xotirasiga nisbatan zo‘riqishni kamaytiradi, fikrlash quvvatini oshiradi, tafakkurning yuzaga kelishini ta’minlaydi. XX asrning 80-yillarida ta’lim jarayonini tashkil etish 90-yillarda ushbu jarayonning tashkil etilishi о‘quvchilarga mavjud fanlar sohalari bо‘yicha oz-ozdan ma’lumot (bilim) berishdan iborat deb talqin etilgan bо‘lsa,
20 
 
 
 
Mohiyatli yondashuv asoslashning muhim omili sanalib, u tabiiy, ijtimoiy va 
gumanitar fanlarni umumlashtirishni ham ko‘zda tutadi. 
Madaniyatni anglash (madaniy hayotning rivojlanishiga muvofiqlik) 
tamoyili. Mazkur tamoyil olmon pedagogi A.Disterveg tomonidan XIX asrda 
iste’molga kiritilgan bo‘lib, bugungi kunga qadar ham o‘z ahamiyatini yo‘qotmagan. 
Madaniyatni anglash tamoyili o‘quvchilarga ijtimoiy jamiyatning madaniy taraqqiyoti 
darajasidan kelib chiqib ta’lim berilishini nazarda tutadi. O‘tgan asrda ta’lim 
samaradorligini ta’minlovchi yetakchi omil sifatida o‘qituvchining bilim darajasi, va 
mahorati e’tirof etilgan bo‘lsa, bugungi kunda uning bilimi, salohiyati, mahoratining 
yuqori darajada bo‘lishi bilangina muvaffaqiyatlarni qo‘lga kiritib bo‘lmasligi 
barchaga ayon. Mazkur o‘rinda zamonaviy fan va texnika imkoniyatlari, xususan, 
kompyuter, multimediya vositalari, jamiyatning ijtimoiy va iqtisodiy taraqqiyotining 
e’tiborga olinishi muhim ahamiyat kasb etadi. Endilikda mutaxassislar 
 
g‘oyasi yetakchi o‘rin tutuvchi bozor munosabatlari sharoitiga tayyorlanishlari lozim. 
Ta’lim mazmunini insonparvarlashtirish va insoniylashtirish tamoyili. Tilga 
olingan har ikki tushuncha ham lug‘aviy jihatdan (yunoncha “humanus” – “insoniylik”, 
“humanitas” – “insoniyat”), bir o‘zakka ega bo‘lsa-da, ularning har biri o‘ziga xos 
ma’nolarni 
ifodalaydi. 
YA’ni 
insonparvarlashtirish 
ta’lim 
muassasalarida 
o‘rganiladigan fanlar sirasiga ijtimoiy fanlar (tarix, madaniyatshunoslik, sosiologiya, 
psixologiya, filologiya va b.)ning kiritilishini, “insoniylashtirish” tushunchasi esa 
shaxs va uning faoliyatiga nisbatan ijobiy yondashuvni anglatadi. Boshqacha aytganda, 
о‘zlashtirilgan bilimlar negizida muayyan, aniq fan bо‘yicha 
yangi ma’lumot (bilim)larga ega bо‘lish uchun qulay sharoitni 
yaratish jarayoni sifatida qayd qilingan 
soha (yoki yо‘nalish)larning о‘ziga xos jihatlari, bu boradagi 
nazariy va amaliy bilimlarni chuqur bilish, muayyan faoliyatlarni 
samarali tashkil etish, belgilangan 
muddatda aniq maqsadni hal etishga ulgurish, 
ma’lum yutuqlarga erisha olish 
20 Mohiyatli yondashuv asoslashning muhim omili sanalib, u tabiiy, ijtimoiy va gumanitar fanlarni umumlashtirishni ham ko‘zda tutadi. Madaniyatni anglash (madaniy hayotning rivojlanishiga muvofiqlik) tamoyili. Mazkur tamoyil olmon pedagogi A.Disterveg tomonidan XIX asrda iste’molga kiritilgan bo‘lib, bugungi kunga qadar ham o‘z ahamiyatini yo‘qotmagan. Madaniyatni anglash tamoyili o‘quvchilarga ijtimoiy jamiyatning madaniy taraqqiyoti darajasidan kelib chiqib ta’lim berilishini nazarda tutadi. O‘tgan asrda ta’lim samaradorligini ta’minlovchi yetakchi omil sifatida o‘qituvchining bilim darajasi, va mahorati e’tirof etilgan bo‘lsa, bugungi kunda uning bilimi, salohiyati, mahoratining yuqori darajada bo‘lishi bilangina muvaffaqiyatlarni qo‘lga kiritib bo‘lmasligi barchaga ayon. Mazkur o‘rinda zamonaviy fan va texnika imkoniyatlari, xususan, kompyuter, multimediya vositalari, jamiyatning ijtimoiy va iqtisodiy taraqqiyotining e’tiborga olinishi muhim ahamiyat kasb etadi. Endilikda mutaxassislar g‘oyasi yetakchi o‘rin tutuvchi bozor munosabatlari sharoitiga tayyorlanishlari lozim. Ta’lim mazmunini insonparvarlashtirish va insoniylashtirish tamoyili. Tilga olingan har ikki tushuncha ham lug‘aviy jihatdan (yunoncha “humanus” – “insoniylik”, “humanitas” – “insoniyat”), bir o‘zakka ega bo‘lsa-da, ularning har biri o‘ziga xos ma’nolarni ifodalaydi. YA’ni insonparvarlashtirish ta’lim muassasalarida o‘rganiladigan fanlar sirasiga ijtimoiy fanlar (tarix, madaniyatshunoslik, sosiologiya, psixologiya, filologiya va b.)ning kiritilishini, “insoniylashtirish” tushunchasi esa shaxs va uning faoliyatiga nisbatan ijobiy yondashuvni anglatadi. Boshqacha aytganda, о‘zlashtirilgan bilimlar negizida muayyan, aniq fan bо‘yicha yangi ma’lumot (bilim)larga ega bо‘lish uchun qulay sharoitni yaratish jarayoni sifatida qayd qilingan soha (yoki yо‘nalish)larning о‘ziga xos jihatlari, bu boradagi nazariy va amaliy bilimlarni chuqur bilish, muayyan faoliyatlarni samarali tashkil etish, belgilangan muddatda aniq maqsadni hal etishga ulgurish, ma’lum yutuqlarga erisha olish
21 
 
 
insonparvarlashtirish – bu inson va jamiyat o‘rtasida yuzaga keluvchi munosabatlar 
jarayonida inson omili, uning qadr- qimmati, sha’ni, or-nomusi, huquq va burchlarini 
hurmatlashga asoslanuvchi faoliyatni tashkil etish jarayoni bo‘lsa, insoniylashtirish 
“barcha sharoitlar inson va uning kamoloti (taraqqiyoti) uchun” degan g‘oya asosida 
tashkil etiluvchi faoliyat jarayoni sanaladi. 
Ta’lim jarayonini loyihalashtirishda har bir o‘qituvchi ushbu tamoyilga qat’iy 
amal qilishi lozim yoki o‘z mutaxassisligiga oid muammolarni hal etishda uni jamiyat 
manfaatlari bilan uyg‘un bo‘lishiga e’tibor berishi maqsadga muvofiqdir. Endilikda 
pedagog o‘quvchilar faoliyatini avtoritar 
21 insonparvarlashtirish – bu inson va jamiyat o‘rtasida yuzaga keluvchi munosabatlar jarayonida inson omili, uning qadr- qimmati, sha’ni, or-nomusi, huquq va burchlarini hurmatlashga asoslanuvchi faoliyatni tashkil etish jarayoni bo‘lsa, insoniylashtirish “barcha sharoitlar inson va uning kamoloti (taraqqiyoti) uchun” degan g‘oya asosida tashkil etiluvchi faoliyat jarayoni sanaladi. Ta’lim jarayonini loyihalashtirishda har bir o‘qituvchi ushbu tamoyilga qat’iy amal qilishi lozim yoki o‘z mutaxassisligiga oid muammolarni hal etishda uni jamiyat manfaatlari bilan uyg‘un bo‘lishiga e’tibor berishi maqsadga muvofiqdir. Endilikda pedagog o‘quvchilar faoliyatini avtoritar
22 
 
 
(yakka hokimlik) tarzida boshqarmay, balki ta’limiy hamkorlik g‘oyalariga sodiqlik 
asosida ta’lim jarayonini insoniylashtiradi yoki boshqacha aytilsa, ta’limni 
insoniylashtirish tamoyiliga amal qilinishini ta’minlaydi. Bu holat o‘z navbatida 
yuksak ma’naviyatli shaxsning shakllanishiga olib keladi. 
O‘qitib tadqiq etish, tadqiq etib o‘qitish tamoyili. Tamoyil quyidagi ikki jihatni 
yoritishga xizmat qiladi: 
 
O‘qitish jarayonining mazkur ikki jihati muhim ahamiyatga ega bo‘lib, u 
o‘qituvchining kasbiy, pedagogik mahoratining oshirib borishi, o‘quvchilarni bo‘lajak 
mutaxassislik faoliyatiga puxta tayyorlash uchun zamin yaratadi. 
Ta’limning uzluksizligi tamoyili. Mazkur tamoyil o‘quvchilarning kasbiy 
sifatlarga ega bo‘lishlari, mavjud sifatlarning hayotiy faoliyat davomida takomillashib 
borishini nazarda tutadi. Shaxsga uning butun umri uchun asqotishi mumkin bo‘lgan 
bilimlarni berish mumkin emas, zero, mavjud bilimlar har besh-o‘n yil mobaynida 
o‘zgarib, mazmunan boyib boradi. Mazkur tamoyil o‘qituvchining o‘z faoliyatida 
mustaqil ta’limni tashkil etishga e’tibor berishi, pedagog yetakchiligini ta’minlagan 
ta’limdan o‘quvchilarning mustaqil bilim olishlari uchun zurur sharoit yaratib berishni 
ifodalaydi. 
Faoliyatli yondashuv tamoyili nazariya va amaliyotning didaktik bog‘liqligiga 
asoslanadi. Didaktika nazariyasida bilim tushunchasi quyidagi ikki xil ma’noda 
izohlanadi: 
 
a) o‘quvchilar o‘zlashtirishi lozim bo‘lgan bilimlar; 
b) ular tomonidan o‘zlashtirilib, amaliy faoliyat jarayonida 
qo‘llaniladigan, shaxsiy tajribaga aylangan bilimlar 
 
Bilimlar faoliyat yuritish jarayonidagina mustahkamlanadi, shu sababli 
1) ta’lim muassasalarining har bir о‘qituvchisi о‘z fani sohasiga 
о‘quvchilarni jalb qilgan holda tadqiqotlarni olib borishi lozim; 
2) о‘qituvchi ta’lim texnologiyasini ishlab chiqadi, uni 
amaliyotda sinab kо‘radi, kuzatadi, tuzatishlar kiritadi, 
ya’ni, u ta’lim jarayonini tadqiq etadi 
22 (yakka hokimlik) tarzida boshqarmay, balki ta’limiy hamkorlik g‘oyalariga sodiqlik asosida ta’lim jarayonini insoniylashtiradi yoki boshqacha aytilsa, ta’limni insoniylashtirish tamoyiliga amal qilinishini ta’minlaydi. Bu holat o‘z navbatida yuksak ma’naviyatli shaxsning shakllanishiga olib keladi. O‘qitib tadqiq etish, tadqiq etib o‘qitish tamoyili. Tamoyil quyidagi ikki jihatni yoritishga xizmat qiladi: O‘qitish jarayonining mazkur ikki jihati muhim ahamiyatga ega bo‘lib, u o‘qituvchining kasbiy, pedagogik mahoratining oshirib borishi, o‘quvchilarni bo‘lajak mutaxassislik faoliyatiga puxta tayyorlash uchun zamin yaratadi. Ta’limning uzluksizligi tamoyili. Mazkur tamoyil o‘quvchilarning kasbiy sifatlarga ega bo‘lishlari, mavjud sifatlarning hayotiy faoliyat davomida takomillashib borishini nazarda tutadi. Shaxsga uning butun umri uchun asqotishi mumkin bo‘lgan bilimlarni berish mumkin emas, zero, mavjud bilimlar har besh-o‘n yil mobaynida o‘zgarib, mazmunan boyib boradi. Mazkur tamoyil o‘qituvchining o‘z faoliyatida mustaqil ta’limni tashkil etishga e’tibor berishi, pedagog yetakchiligini ta’minlagan ta’limdan o‘quvchilarning mustaqil bilim olishlari uchun zurur sharoit yaratib berishni ifodalaydi. Faoliyatli yondashuv tamoyili nazariya va amaliyotning didaktik bog‘liqligiga asoslanadi. Didaktika nazariyasida bilim tushunchasi quyidagi ikki xil ma’noda izohlanadi: a) o‘quvchilar o‘zlashtirishi lozim bo‘lgan bilimlar; b) ular tomonidan o‘zlashtirilib, amaliy faoliyat jarayonida qo‘llaniladigan, shaxsiy tajribaga aylangan bilimlar Bilimlar faoliyat yuritish jarayonidagina mustahkamlanadi, shu sababli 1) ta’lim muassasalarining har bir о‘qituvchisi о‘z fani sohasiga о‘quvchilarni jalb qilgan holda tadqiqotlarni olib borishi lozim; 2) о‘qituvchi ta’lim texnologiyasini ishlab chiqadi, uni amaliyotda sinab kо‘radi, kuzatadi, tuzatishlar kiritadi, ya’ni, u ta’lim jarayonini tadqiq etadi
23 
 
 
Boshlang‘ich 
Algoritmik 
Evristik 
Ijodiy 
Muhim darajalar 
o‘quvchilarda nazariy bilimlarni amalda qo‘llay olish iqtidorini tarbiyalash lozim. 
Amaliyotga tatbiq etilmagan bilimlar tez orada unutilib yuboriladi. 
Ta’lim texnologiyalaridan birining tanlanishi darsda qaysi darajadagi bilim va 
ko‘nikmalarni o‘zlashtirish nazarda tutilganligiga bog‘liq. Bunda yangi o‘quv 
materialini o‘zlashtirishning quyidagi darajalari inobatga olinadi (58-rasm): 
 
 
 
 
 
 
 
58- rasm. Yangi o‘quv materialini o‘zlashtirish darajalari 
23 Boshlang‘ich Algoritmik Evristik Ijodiy Muhim darajalar o‘quvchilarda nazariy bilimlarni amalda qo‘llay olish iqtidorini tarbiyalash lozim. Amaliyotga tatbiq etilmagan bilimlar tez orada unutilib yuboriladi. Ta’lim texnologiyalaridan birining tanlanishi darsda qaysi darajadagi bilim va ko‘nikmalarni o‘zlashtirish nazarda tutilganligiga bog‘liq. Bunda yangi o‘quv materialini o‘zlashtirishning quyidagi darajalari inobatga olinadi (58-rasm): 58- rasm. Yangi o‘quv materialini o‘zlashtirish darajalari
24 
 
 
Boshlang‘ich va algoritmik xarakterdagi darajalar samarali bilim, ko‘nikmalarni 
aniqlash uchun mezon vazifasini o‘taydi. O‘zlashtirishning ushbu darajalarini 
aniqlashga yordam beruvchi texnologik jarayonni ijrochi texnologiya deb atash 
mumkin. O‘quv materialini esda saqlab qolish, ko‘nikmalarni hosil qilishga 
yo‘naltirilgan faoliyat darajasi o‘quvchilarning mahsuldor, natijaviy faoliyatlarini 
uyg‘unlashtirishni talab qiladi. Mazkur holat o‘quv faoliyatini tashkil etishga 
muammoli rivojlantiruvchi texnologiyani tadbiq etilishi bilan amalga oshadi. Unga 
ko‘ra ta’lim jarayonini tashkil etish o‘quvchilarni o‘quv materialini referatlashtirish, 
ularning mashg‘ulotlarda o‘z ma’ruzalari bilan qatnashish, munozara, ishchanlik 
o‘yinlarida faol ishtirok etishga o‘rgatishi lozim. 
O‘quv faoliyati izlanuvchan, evristik xarakter kasb etganda, 
 
O‘zlashtirishning mazkur darajasini ifoda etuvchi texnologik jarayon 
evristik texnologiya deb ataladi. 
Pedagogik texnologiyaning asosiy maqsadi komil shaxsni shakllantirish uchun 
poydevor bo‘lgan pedagogik jarayonni takomillashtirish, insonparvarlashtirish, 
o‘quvchining mustaqilligini ta’minlash, o‘qitish jarayonida texnik vositalar 
imkoniyatlaridan samarali foydalanishga erishishdan iborat. 
Pedagogik texnologiyani qo‘llashda quyidagi vazifalar hal etiladi (59-rasm). 
Ko‘rsatilgan vazifalarni ijobiy hal etishda quyidagi shartlarga amal qilinishi 
lozim: 
1. Mavjud sharoitlarni inobatga olgan holda faoliyatni tashkil etish. 
2. O‘quvchi (tarbiyalanuvchi)larning yosh, fiziologik, psixologik, shaxsiy 
xususiyatlarini hisobga olish. 
 
yuqori darajadagi muammoli, 
muammoli-rivojlantiruvchi 
ta’lim, vaziyatlarni tahlil qiluvchi topshiriqlar, mustaqil 
ishlar, 
muammoli xarakterdagi topshiriqlar, ishchan 
о‘yinlar kabi shakllardan foydalanish zarur 
24 Boshlang‘ich va algoritmik xarakterdagi darajalar samarali bilim, ko‘nikmalarni aniqlash uchun mezon vazifasini o‘taydi. O‘zlashtirishning ushbu darajalarini aniqlashga yordam beruvchi texnologik jarayonni ijrochi texnologiya deb atash mumkin. O‘quv materialini esda saqlab qolish, ko‘nikmalarni hosil qilishga yo‘naltirilgan faoliyat darajasi o‘quvchilarning mahsuldor, natijaviy faoliyatlarini uyg‘unlashtirishni talab qiladi. Mazkur holat o‘quv faoliyatini tashkil etishga muammoli rivojlantiruvchi texnologiyani tadbiq etilishi bilan amalga oshadi. Unga ko‘ra ta’lim jarayonini tashkil etish o‘quvchilarni o‘quv materialini referatlashtirish, ularning mashg‘ulotlarda o‘z ma’ruzalari bilan qatnashish, munozara, ishchanlik o‘yinlarida faol ishtirok etishga o‘rgatishi lozim. O‘quv faoliyati izlanuvchan, evristik xarakter kasb etganda, O‘zlashtirishning mazkur darajasini ifoda etuvchi texnologik jarayon evristik texnologiya deb ataladi. Pedagogik texnologiyaning asosiy maqsadi komil shaxsni shakllantirish uchun poydevor bo‘lgan pedagogik jarayonni takomillashtirish, insonparvarlashtirish, o‘quvchining mustaqilligini ta’minlash, o‘qitish jarayonida texnik vositalar imkoniyatlaridan samarali foydalanishga erishishdan iborat. Pedagogik texnologiyani qo‘llashda quyidagi vazifalar hal etiladi (59-rasm). Ko‘rsatilgan vazifalarni ijobiy hal etishda quyidagi shartlarga amal qilinishi lozim: 1. Mavjud sharoitlarni inobatga olgan holda faoliyatni tashkil etish. 2. O‘quvchi (tarbiyalanuvchi)larning yosh, fiziologik, psixologik, shaxsiy xususiyatlarini hisobga olish. yuqori darajadagi muammoli, muammoli-rivojlantiruvchi ta’lim, vaziyatlarni tahlil qiluvchi topshiriqlar, mustaqil ishlar, muammoli xarakterdagi topshiriqlar, ishchan о‘yinlar kabi shakllardan foydalanish zarur
25 
 
 
3. Ta’lim (tarbiya) jarayonini demokratlashtirish va insonparvarlashtirish. 
4. O‘quvchi (tarbiyalanuvchi)lar 
faoliyatini 
obektiv 
nazorat 
qilish, 
baholash. 
5. Xususiy fanlarni o‘qitish jarayonida imkon qadar, albatta, samarali ravishda 
texnik vositalar imkoniyatidan keng foydalanish. 
Pedagogik texnologiyalarning turlari. G.K.Selevkoning fikricha, pedagogik 
faoliyatni qamrab olish sohasiga muvofiq pedagogik texnologiya quyidagi to‘rt guruh 
(vertikal struktura)ga ajratiladi (60-rasm): 
25 3. Ta’lim (tarbiya) jarayonini demokratlashtirish va insonparvarlashtirish. 4. O‘quvchi (tarbiyalanuvchi)lar faoliyatini obektiv nazorat qilish, baholash. 5. Xususiy fanlarni o‘qitish jarayonida imkon qadar, albatta, samarali ravishda texnik vositalar imkoniyatidan keng foydalanish. Pedagogik texnologiyalarning turlari. G.K.Selevkoning fikricha, pedagogik faoliyatni qamrab olish sohasiga muvofiq pedagogik texnologiya quyidagi to‘rt guruh (vertikal struktura)ga ajratiladi (60-rasm):
26 
 
 
Asosiy vazifalar 
 
Ta’lim (tarbiya) jarayonining umumiy, yaxlit loyihasini ishlab 
chiqish 
 
Ta’lim (tarbiya) jarayonida hal etiladigan aniq maqsad va vazifalarni belgilash 
 
Ta’lim (tarbiya) jarayoni mohiyatini bashoratlash 
(taxmin qilish) va uning mazmunini ishlab chiqish 
 
Ta’lim (tarbiya) jarayoni samaradorligini ta’minlashga yordam 
beruvchi eng samarali, maqbul shakl, metod, usul, texnik 
vositalarni tanlash 
 
Ta’lim jarayonida o‘quvchining erkin, mustaqil faoliyat ko‘rsatishi uchun 
muayyan shart-sharoitlarni yaratish, ularda ma’lum ko‘nikma, malakalarning 
shakllanishi uchun vaqt o‘rnini belgilash, ularning bilimlari darajasini 
avvaldan tashxislash 
 
O‘quvchilar faoliyatini yo‘naltirish, nazorat qilish va baholashni tashkil etish 
 
Ishlab chiqilgan pedagogik texnologiya loyihasini 
jamaoda sinash, maqsadning natijalanganlik darajasini 
tahlil etish 
59- 
rasm. Pedagogik texnologiyaning asosiy vazifalari 
 
Ta’lim jarayonida ta’limiy-
ijtimoiy siyosatni amalga oshirish 
darajasini ifodalaydi; mamlakat, 
mintaqa, 
o‘quv muassasalariga xos yaxlit ta’lim 
jarayonini qamrab oladi 
26 Asosiy vazifalar Ta’lim (tarbiya) jarayonining umumiy, yaxlit loyihasini ishlab chiqish Ta’lim (tarbiya) jarayonida hal etiladigan aniq maqsad va vazifalarni belgilash Ta’lim (tarbiya) jarayoni mohiyatini bashoratlash (taxmin qilish) va uning mazmunini ishlab chiqish Ta’lim (tarbiya) jarayoni samaradorligini ta’minlashga yordam beruvchi eng samarali, maqbul shakl, metod, usul, texnik vositalarni tanlash Ta’lim jarayonida o‘quvchining erkin, mustaqil faoliyat ko‘rsatishi uchun muayyan shart-sharoitlarni yaratish, ularda ma’lum ko‘nikma, malakalarning shakllanishi uchun vaqt o‘rnini belgilash, ularning bilimlari darajasini avvaldan tashxislash O‘quvchilar faoliyatini yo‘naltirish, nazorat qilish va baholashni tashkil etish Ishlab chiqilgan pedagogik texnologiya loyihasini jamaoda sinash, maqsadning natijalanganlik darajasini tahlil etish 59- rasm. Pedagogik texnologiyaning asosiy vazifalari Ta’lim jarayonida ta’limiy- ijtimoiy siyosatni amalga oshirish darajasini ifodalaydi; mamlakat, mintaqa, o‘quv muassasalariga xos yaxlit ta’lim jarayonini qamrab oladi
27 
 
 
(m: rivojlantiruvchi ta’lim, 
mintaqaviy ta’lim sifatini 
boshqarish, maxsus ta’lim 
muassasalarda tashkil etiluvchi 
tarbiyaviy ishlar texnologiyalari) 
O‘quv jarayonining alohida qism 
(modul)lari, xususiy, tarmoqli, 
didaktik, metodik yoki tarbiya viy 
vazifalarni hal etuvchi faoliyatni 
ifodalaydi (m: subekt va obektning 
alohida faoliyat turlari, mavzuni 
o‘rganish, bilimlarni o‘zlashtirish, 
materiallarni takrorlash, o‘quvchilar 
bilim, ko‘nikma, malakalarini 
nazorat qilish texnologiyalari) – 
modulli- tarmoqli texnologiya 
 
 
Metatexnolog
iya 
Mezotexnolo
giya 
Pedagogik 
texnologiya 
(vertikal 
tuzilma) 
Makrotexnolog
iya 
Mikrotexnolog
iya 
Sohaga oid pedagogik 
texnologiyalar; ma’lum ta’lim 
yoki tarbiya sohasi doirasidagi 
faoliyat (umumpedagogik va 
umummetodik daraja)ni qamrab 
oladi (m: ta’lim texnologiyasi, 
to‘ldiruvchi ta’lim 
texnologiyasi, b.) 
Kichik operativ vazifalar, shaxsning 
o‘qish jarayonidagi individual, b. 
subektlar bilan o‘zaro harakati (aloqa-
shaxsiy daraja)ni ifodalaydi (m: yozish 
ko‘nikmalarini shakllantirish, 
shaxsning alohida sifatlarini 
tarbiyalash texnologiyalari) 
 
60- 
rasm. Pedagogik texnologiya (vertikal tuzilma) 
27 (m: rivojlantiruvchi ta’lim, mintaqaviy ta’lim sifatini boshqarish, maxsus ta’lim muassasalarda tashkil etiluvchi tarbiyaviy ishlar texnologiyalari) O‘quv jarayonining alohida qism (modul)lari, xususiy, tarmoqli, didaktik, metodik yoki tarbiya viy vazifalarni hal etuvchi faoliyatni ifodalaydi (m: subekt va obektning alohida faoliyat turlari, mavzuni o‘rganish, bilimlarni o‘zlashtirish, materiallarni takrorlash, o‘quvchilar bilim, ko‘nikma, malakalarini nazorat qilish texnologiyalari) – modulli- tarmoqli texnologiya Metatexnolog iya Mezotexnolo giya Pedagogik texnologiya (vertikal tuzilma) Makrotexnolog iya Mikrotexnolog iya Sohaga oid pedagogik texnologiyalar; ma’lum ta’lim yoki tarbiya sohasi doirasidagi faoliyat (umumpedagogik va umummetodik daraja)ni qamrab oladi (m: ta’lim texnologiyasi, to‘ldiruvchi ta’lim texnologiyasi, b.) Kichik operativ vazifalar, shaxsning o‘qish jarayonidagi individual, b. subektlar bilan o‘zaro harakati (aloqa- shaxsiy daraja)ni ifodalaydi (m: yozish ko‘nikmalarini shakllantirish, shaxsning alohida sifatlarini tarbiyalash texnologiyalari) 60- rasm. Pedagogik texnologiya (vertikal tuzilma)
28 
 
 
Yotiq tuzilma 
Pedagogik texnologiyaning yotiq (gorizontal) tuzilmasi uch asosiy nuqtai nazarni 
ifodalaydi (61-rasm): 
 
 
 
 
 
Rasmiy-tasviriy: 
maqsadlar tavsifi, 
mazmun, metod va 
vositalar, faoliyat 
algoritmi, kutilgan 
natijaga erishishda 
qo‘llanadigan 
modellarni 
ifodalaydi 
 
Ilmiy: obekt va subekt 
faoliyatini amalga 
oshirish, uning 
maqsadga muvofiqligi, 
rejalashtirilganligi, 
tashkil etilishi, maqsadni 
amalga oshirish va 
natijalarni tahlil etish 
jarayonini ifodalaydi 
 
Jarayonli- 
faoliyatli: ma’lum 
muammoni hal 
etish yo‘llari ilmiy 
jihatdan 
asoslangan, 
amaliyotga tadbiq 
etish choralari 
belgilangan 
bo‘lishi zarur 
 
61- rasm. Pedagogik texnologiyaning yotiq tuzilmasi 
Ta’lim-tarbiya jarayoni butun mashg‘ulot davomida o‘quvchi faolligi, 
qiziquvchanligini muntazam ravishda uyg‘otib borish maqsadini ko‘zda tutadi. O‘quv 
omillarini yaratishga asoslangan pedagogik texnologiya o‘quvchilarni tezkorlik bilan 
o‘quv yoki o‘quv ishlab chiqarish faoliyatiga jalb qilish imkonini beradi. Aks holda, 
zaif, yetarli darajada tushunarli bo‘lmagan yoki aniq natijani ko‘zlamagan topshiriqlar 
mashg‘ulotning samarasiz yakunlanishiga olib keladi. 
Bunday holatlar ko‘pincha o‘qituvchining o‘quvchiga nisbatan salbiy 
munosabatda bo‘lishiga olib keladi. Natija o‘quvchida ortiqcha hissiyotlarga berilish, 
o‘quv faoliyatiga undovchi rag‘batning pasayishi, o‘qishdan bezish, o‘quv predmeti 
va o‘qituvchiga nisbatan salbiy munosabatda bo‘lishiga sabab bo‘ladi. O‘qituvchi va 
o‘quvchi orasidagi munosabat insonparvarlik mezonlari asosida tashkil etilib, noxush 
28 Yotiq tuzilma Pedagogik texnologiyaning yotiq (gorizontal) tuzilmasi uch asosiy nuqtai nazarni ifodalaydi (61-rasm): Rasmiy-tasviriy: maqsadlar tavsifi, mazmun, metod va vositalar, faoliyat algoritmi, kutilgan natijaga erishishda qo‘llanadigan modellarni ifodalaydi Ilmiy: obekt va subekt faoliyatini amalga oshirish, uning maqsadga muvofiqligi, rejalashtirilganligi, tashkil etilishi, maqsadni amalga oshirish va natijalarni tahlil etish jarayonini ifodalaydi Jarayonli- faoliyatli: ma’lum muammoni hal etish yo‘llari ilmiy jihatdan asoslangan, amaliyotga tadbiq etish choralari belgilangan bo‘lishi zarur 61- rasm. Pedagogik texnologiyaning yotiq tuzilmasi Ta’lim-tarbiya jarayoni butun mashg‘ulot davomida o‘quvchi faolligi, qiziquvchanligini muntazam ravishda uyg‘otib borish maqsadini ko‘zda tutadi. O‘quv omillarini yaratishga asoslangan pedagogik texnologiya o‘quvchilarni tezkorlik bilan o‘quv yoki o‘quv ishlab chiqarish faoliyatiga jalb qilish imkonini beradi. Aks holda, zaif, yetarli darajada tushunarli bo‘lmagan yoki aniq natijani ko‘zlamagan topshiriqlar mashg‘ulotning samarasiz yakunlanishiga olib keladi. Bunday holatlar ko‘pincha o‘qituvchining o‘quvchiga nisbatan salbiy munosabatda bo‘lishiga olib keladi. Natija o‘quvchida ortiqcha hissiyotlarga berilish, o‘quv faoliyatiga undovchi rag‘batning pasayishi, o‘qishdan bezish, o‘quv predmeti va o‘qituvchiga nisbatan salbiy munosabatda bo‘lishiga sabab bo‘ladi. O‘qituvchi va o‘quvchi orasidagi munosabat insonparvarlik mezonlari asosida tashkil etilib, noxush