Jismoniy tarbiya va sport sohasidagi pedagogik innovatsiyalar
Yuklangan vaqt
2024-06-21
Yuklab olishlar soni
2
Sahifalar soni
41
Faytl hajmi
444,4 KB
Jismoniy tarbiya va sport sohasidagi pedagogik innovatsiyalar
Reja:
1. Ilg‘or pedagogik innovatsiyalarlar va ularning didaktik ahamiyati.
2. Pedagogik innovatsiyalarlar ning asosiy vazifalari.
3. Pedagogik innovatsiyalarning turlari.
4. Ta’lim texnologiyalari.
5. Tarbiya texnologiyalari.
5. Pedagogik texnologiyalarning o‘ziga xos xususiyatlari.
6. Pedagogik jarayonning texnologik pasporti.
7. Pedagogik jarayonning texnologik xaritasi.
8. Shaxsga yo‘naltirilgan ta’lim texnologiyalarining turlari.
9. Interfaol metodlar
Tayanch tushunchalar: texnologiya, innovatsiyalarlar yondashuv, pedagogik
texnologiya, ta’lim texnologiyasi, tarbiya texnologiyasi, texnologik loyiha, shaxsga
yo‘naltirilgan ta’lim texnologiyalari, texnologik pasport, texnologik xarita, interfaol
metodlar.
Ilg‘or pedagogik texnologiyalar va ularning didaktik ahamiyati. Har bir
nazariya o‘zining metodologik asoslariga ega bo‘ladi. Ta’lim texnologiyasi
nazariyasining ilk g‘oyalari ilgari surilgan davrlardayoq mazkur nazariyaning asoslari
ham yaratila boshlangan. Ta’lim texnologiyasi nazariyasining umumiy asoslarini uning
maqsadi, mazmuni, vazifalari, tamoyillari, obektiv (tashqi) hamda subektiv (ichki)
omillari, obekti, asosiy tushunchalari, mezonlari va boshqalar tashkil etadi.
Yuqorida qayd etilganidek, pedagogik texnologiya nazariyasi o‘tgan asrning
ikkinchi yarmidan boshlab asoslanib kelinayotgan bo‘lsa-da, aynan “pedagogik
texnologiya” tushunchasiga nisbatan turlicha yondashuvlar mavjud. Xususan, pedagog
olim V.P.Bespalko pedagogik texnologiyani “amaliyotga tadbiq qilinadigan muayyan
pedagogik tizim loyihasi” deya ta’riflab, asosiy diqqatni o‘quv-pedagogik jarayonni
oldindan loyihalashga qaratadi 68 . N.F.Talizina esa pedagogik texnologiyani “fan va
amaliyot oralig‘ida muayyan tamoyillarni olg‘a suruvchi metodlar ishlab chiqaruvchi,
ularni izchil qo‘llash kabi masalalarni hal etishga yo‘naltirilgan mustaqil fan” 69
bo‘lishi lozimligini qayd etadi va h.k.
So‘nggi o‘n yil davomida iste’molda “pedagogik texnologiya”, “zamonaviy
pedagogik
texnologiya”,
“o‘qitish
texnologiyasi”
kabi
tushunchalar
keng
qo‘llanmoqda.
Aksariyat
o‘qituvchilar
“ta’lim
texnologiyasi”,
“pedagogik
texnologiya” tushunchalari mazmunan bir ma’noni anglatishini ta’kidlaydi. Bunday
yondashuv u qadar to‘g‘ri emas. Zero, yuqorida qayd etib o‘tilganidek, ta’lim
jarayonini texnologiyalashtirish g‘oyasi dastlab G‘arbiy Yevropa va AQShda
shakllangan. G‘arbiy Yevropa mamlakatlari va AQShda “Pedagogika” fani mavjud
emas, shu bois “pedagogik faoliyat”, “pedagogik texnologiya” tushunchasi ham
iste’molda yo‘q.
Texnologiya (yunoncha “techne” – mahorat, san’at; “logos” –
tushuncha, ta’limot) – ishlab chiqarishning biror sohasida xomashyo,
material, yarim fabrikat va shu kabilarga ishlov berish yoki qayta ishlash,
ularning holati, xossalari, shaklini о‘zgartirishda qо‘llaniladigan usullar
(metodlar) majmui
Nomlari qayd etilgan mamlakatlarda shaxsga ilmiy bilimlarni berish jarayoni
“ta’lim jarayoni” sifatida nomlanadi, shaxsga bilimlar berish, uning ma’lumotini
oshirish, ta’lim samaradorligini ta’minlashga xizmat qiluvchi fanlar majmui
“Metodika” deb yuritiladi. Metodika fanlarini o‘qitishda asosiy e’tibor ta’lim sifatini
yaxshilash, samaradorligini ta’minlashga qaratiladi.
O‘zbekiston Respublikasi (shu jumladan, MDH mamlakatlari) ta’lim tizimi
amaliyotida o‘qitilib kelinayotgan “Pedagogika” fanining predmeti
68 Bespalko V.P. Slagayemiye pedagogicheskoy texnologii. – Moskva Pedagogika,
1989. – S. 6. 69 Talizina N.F. Upravleniye prosessom usvoyeniya znaniy. – Moskva:
Izd-vo MGU, 1984. – S. 13.
4
shaxsni shakllantirish, uning kamolotini ta’minlashga yo‘naltirilgan ta’limiy hamda
tarbiyaviy faoliyatni tashkil etish jarayonining mazmunidan iborat. YA’ni, shaxsning
yetuk kamoloti ikki muhim faoliyat – ta’limiy, tarbiyaviy faoliyat jarayonining
samarasi natijasi sifatida namoyon bo‘ladi.
Xo‘sh, “pedagogik texnologiya” va “metodika” tushunchalari bir xil ma’noni
anglatadimi?
Bu o‘rinda T.N.Ballo “pedagogik texnologiya” tushunchasiga ta’rif berar ekan,
uni o‘qitish jarayoniga nisbatan topshiriqli yondashuv, L.V.Zankov, T.Y.Galperin,
V.I.Davidovlar bosqichli o‘qitish, G.K.Selevko va boshqa mualliflar esa mazmunli
umumlashma sifatida baholaydi. P.Mitchelning nuqtai nazariga ko‘ra pedagogik
texnologiya barcha jihatlariga ko‘ra o‘ziga xos va samarali natijalarni qo‘lga kiritish
imkonini beruvchi pedagogik tizimni tashkil etish bilan bog‘liq holda ta’lim tizimi
doirasida olib borilayotgan tadqiqot nazariyasi va amaliyotining muayyan
tarmog‘idir70.
S.K.Islamgulova esa “...texnologik loyihaga asoslangan ta’lim jarayonini tashkil
etish usuli bo‘lib, u avvaldan belgilangan muayyan qoida va talablarga javob beradi71”,
- degan qarashni ilgari suradi.
Boshqa mualliflarning ham yondashuvlari bir-birlaridan farq qiladi. M: texnika
resurslari, ijtimoiy subektlar, ularning o‘zaro ta’sirini hisobga olgan holda ta’lim
shakllarini optimallashtirishga yo‘naltirilgan o‘qitish va bilimlarni o‘zlashtirishning
barcha jarayonlarini yaratish, qo‘llash va aniqlashning tizimli metodi (YUNESKO);
pedagogik maqsadlarga erishish yo‘lida foydalaniladigan barcha shaxsiy, uskunali va
metodologik vositalarning tizimli yig‘indisi, ularning amal qilish tartibi (M.V.Klarin);
ta’lim jarayoniga nisbatan o‘ziga xos yondashuv; ijtimoiy- muhandislik tafakkurining
pedagogik ifodasi, texnokratik ongning pedagogikaga ko‘chirilgan tasviri, ta’lim
jarayonining muayyan standarti (B.L.Farberman); didaktik maqsad, talab etilgan
o‘zlashtirish darajasiga erishish, ta’lim jarayonini avvaldan loyihalashtirish
(U.N.Nishonaliyev);
o‘qituvchining
o‘qitish
(tarbiya)
vositalari
yordamida
o‘quvchilarga muayyan sharoit va izchillikda ta’sir ko‘rsatish, mazkur faoliyatning
mahsuli sifatida ularda oldindan belgilangan sifatlarni shakllantirish jarayoni
5
(N.Saidahmedov).
Metod o‘qituvchi va o‘quvchilarning hamkorligida tashkil etilayotgan ta’lim
jarayonida qo‘yilgan maqsadga erishish usuli sanaladi. Biroq, ushbu tushuncha ham
tadqiqotchilar tomonidan turli sharhlanadi. M: o‘qituvchi va o‘quvchilarning o‘zaro
bog‘langan va ta’lim maqsadini hal etishga yo‘naltirilgan faoliyatini tartibga soluvchi
usul (Y.K.Babanskiy); o‘quvchilarning bilish faoliyatini tashkil etish usuli (T.A.Ilina);
didaktik vazifalarni hal etishga yo‘naltirilgan o‘qituvchi va o‘quvchilarning faoliyat
birligi borasidagi umumiy nazariy qarash (P.I.Pidkasistiy) va b.
70 Islamgulova S.K. Texnologizasiya prosessa obucheniya v shkole: teoriya i opit. –
Almati: Tvorcheskaya pedagogika, 2003. – S. 23.
71 O‘sha asar. – 25-bet.
6
Rivojlangan mamlakatlar ta’lim tizimida shaxs ijtimoiylashuvini ta’minlovchi
yetakchi omil sifatida ta’lim jarayoni e’tirof etilsa, respublikada shaxsning
shakllanishida ta’lim va tarbiya jarayoni birdek ahamiyatga ega. Aksariyat hollarda esa
tarbiya jarayoni bu borada ustuvor bo‘lishi lozim, chunki o‘zida axloqiy xislatlarni
namoyon eta olgan shaxsgina ijtimoiy munosabatlarni tashkil etish jarayonida ular
mazmunining ijobiy xususiyat kasb etishini ta’minlaydi, axloqli insongina ta’lim
(bilim)ni qadrlay oladi, zero, axloqning asosiy kategoriyalaridan biri ham bilimlilik
sanaladi, degan g‘oyani ilgari suriladi. Shunday ekan, bu o‘rinda “pedagogik
texnologiya” tushunchasining qo‘llanilishi asosiy e’tiborni faqat ta’lim jarayonini
samarali tashkil etishgagina qaratmay, balki ham ta’lim, ham tarbiya jarayonining
samaradorligini ta’minlashga birdek qaratish lozim.
“Ta’lim texnologiyasi” tushunchasi “ta’lim metodikasi” tushunchasiga nisbatan
kengdir.
“Ta’lim texnologiyasi” tushunchasi esa lug‘aviy jihatdan (inglizcha “An
educational technology”) – ta’lim jarayonini yuksak mahorat, san’at darajasida tashkil
etishga oid ma’lumotlar beruvchi fan, ta’limot ma’nosini anglatadi. Alohida qayd etib
o‘tish joizki, ayni vaqtda ta’lim texnologiyasi tushunchasini mantiqiy-g‘oyaviy
jihatdan izohlash borasida yagona fikr mavjud emas.
Ta’lim metodi – о‘quv jarayonining majmuaviy vazifalarini yechishga
yо‘naltirilgan о‘qituvchi va о‘quvchilarning birgalikdagi faoliyati usuli
bо‘lsa, ta’lim metodikasi esa muayyan о‘quv predmetini о‘qitishning
ilmiy asoslangan metod, qoida va usullar tizimini tavsiflaydi
Ta’lim texnologiyasi – ta’lim maqsadiga erishish jarayonining
umumiy mazmuni, ya’ni, avvaldan loyihalashtirilgan ta’lim jarayonini
yaxlit tizim asosida, bosqichma-bosqich amalga oshirish, aniq
maqsadga erishish yо‘lida muayyan metod, usul va vositalar tizimini
ishlab chiqish, ulardan samarali, unumli foydalanish, ta’lim jarayonini
yuqori darajada boshqarishni ifodalaydi
7
O‘qituvchining samarali faoliyat ko‘rsatishga undovchi darsning metodik
ishlanmasidan farqli o‘laroq, ta’lim texnologiyasi o‘quvchilar faoliyatiga nisbatan
yo‘naltirilgan bo‘lib, u o‘quvchilarning shaxsiy va o‘qituvchi bilan birgalikdagi
faoliyatlarini inobatga olgan holda, o‘quv materiallarini mustaqil o‘zlashtirishlari
uchun zarur shart-sharoitlarni yaratishga xizmat qiladi.
Pedagogik texnologiyaning asosiy muammosi –
о‘quvchi shaxsini rivojlantirish orqali ta’lim
maqsadiga erishishni ta’minlash
8
XX asr kishilik jamiyati taraqqiyoti tarixidan fan va texnika sohasida yuz bergan
inqiloblar davri sifatida joy oldi. Ilm-fan va texnika rivojining yuksak sur’ati moddiy
ishlab chiqarish jarayonini nazariy (g‘oyaviy), amaliy jihatdan boyitib borish bilan
birga ijtimoiy munosabatlarning yangicha mazmun kasb etishini ta’minladi. Xizmat
ko‘rsatish sohalarining paydo bo‘lishi, yangicha turmush tarzi kishilarning moddiy
va ma’naviy ehtiyojlarining ortib borishiga zamin hozirladi.
Kishilik jamiyati taraqqiyotining quyi bosqichlarida shaxsni tarbiyalash, unga
ta’lim berishga yo‘naltirilgan faoliyat sodda, juda oddiy talablar asosida tashkil etilgan
bo‘lsa, bugungi kunga kelib ta’lim jarayonini tashkil etishga nisbatan o‘ta qat’iy,
murakkab talablar qo‘yilmoqda. Chunonchi, murakkab texnika bilan ishlay oladigan,
ishlab chiqarish jarayonining mohiyatini to‘laqonli anglash imkoniyatiga ega,
favqulodda ro‘y beruvchi vaziyatlarda ham yuzaga kelgan muammolarni ijobiy hal eta
oluvchi malakali mutaxassisni tayyorlashga bo‘lgan ijtimoiy ehtiyoj ta’lim jarayonini
texnologik yondashuv asosida tashkil etishni taqozo etmoqda.
Ijtimoiy taraqqiyot bilan uzviy aloqadorlikda rivojlanib borayotgan pedagogika
fanining vazifalari doirasi kengayib bormoqda. Tabiiy ravishda zamonaviy fan-texnika
yutuqlaridan samarali, unumli foydalana olish vazifasi mazkur fan oldiga ham
qo‘yilgandir (55-rasm):
Ijtimoiy- iqtisodiy
Taraqqiyot (IIT1)
Kadrlartayyorlash
jarayonining mazmuni
(KTJM)
Ta’lim-tarbiya
tizimi
(TTT)
Ijtimoiy
buyurtma (IB)
Ijtimoiy-iqtisodiy
taraqqiyot
(IIT2)
9
55-rasm. Ijtimoiy taraqqiyot va uzluksiz ta’lim mazmuni
Bugungi kunda respublika ijtimoiy hayotiga ham tezkor axborot oqimi bevosita
ta’sir ko‘rsatmoqda. Axborotlarni tezkor sur’atda qabul qilib olish, ularni tahlil etish,
qayta ishlash, nazariy jihatdan umumlashtirish, xulosalash, o‘quvchiga yetkazib
berishni yo‘lga qo‘yish ta’lim tizimi oldida turgan dolzarb muammolardan biri
hisoblanadi. Ta’lim-tarbiya jarayoniga pedagogik texnologiyani tadbiq etish yuqorida
qayd etilgan dolzarb muammoni ijobiy hal etishga xizmat qiladi.
Ta’lim tizimini texnologiyalashtirish g‘oyasi o‘tgan asrning boshlarida G‘arbiy
Yevropa, AQShda ta’lim tizimini isloh qilish, ta’lim samaradorligini oshirish,
shaxsning ijtimoiylashuvini ta’minlash uchun muayyan shart-sharoitni yaratishga
qaratilgan ijtimoiy harakat yuzaga kelgan davrda ilk bora o‘rtaga tashlandi. Mazkur
g‘oya 30-yillarda ta’lim jarayoniga “pedagogik texnika” (“ta’lim texnikasi”)
tushunchasining olib kirilishi
Ijtimoiy buyurtmaning
bajarilishi sifat
kо‘rsatkichi (IBBSK)
10
bilan asoslandi. Bu davrlarda yaratilgan maxsus adabiyotlarda “pedagogik texnika”
(yoki “ta’lim texnikasi”) tushunchasi “o‘quv mashg‘ulotlarini aniq va samarali tashkil
etishga ko‘maklashuvchi usul va vositalar yig‘indisi” tarzida talqin etildi, o‘quv
jarayoniga o‘quv va laboratoriya jihozlarining olib kirilishi, ulardan samarali, unumli
foydalanish, material mazmunini ko‘rgazmali qurollar yordamida tushuntirish kabi
holatlar ta’lim samaradorligini oshirishga yordam beruvchi yetakchi omillardir deya
baholandi.
XX asrning 50-yillarida ta’lim jarayonida texnik vositalarni qo‘llash “ta’lim
texnologiyasi” yo‘nalishini belgilab beruvchi omil deya e’tirof etildi, asosiy e’tibor
o‘quvchilar auditoriyasini kengaytirish texnik vositalardan foydalanish evaziga amalga
oshirilishi, texnik vositalarning imkoniyatlarini yanada takomillashtirish, ularning
axborot sig‘imini kengaytirish, axborotlarni uzatish xizmatini sifatli tashkil etish, ta’lim
olishni individuallashtirish kabi masalalarga qaratildi. Bu yo‘lda olib borilgan
tadqiqotlarning obekti, tayanch nuqtasi sifatida texnik vositalar imkoniyatlari, ularni
takomillashtirish jarayoni qabul qilindi, o‘quv jarayonini “texnologiyalashtirish”ning
tashkiliy jihatlarini o‘rganishga alohida urg‘u berildi.
60-yillarning boshlarida ta’limni dasturlash asosida ta’lim jarayonini tashkil etish
“texnologiya” tushunchasining mohiyatini ochib beruvchi omil sifatida ko‘rila
boshlandi. Dasturiy ta’lim o‘quvchilarga muayyan bilimlarni alohida qism holida emas,
balki izchil, yaxlit tarzda berilishini nazarda tutadi (5-jadval):
5-jadval. “Ta’lim texnologiyasi” nazariyasining shakllanish bosqichi
№ Bosqichlar
Yillar
Ta’lim texnologiyasi – TT
1. I-bosqich
XX asr
30-yillar
TT = Ptex: o‘quv mashg‘ulotlarini aniq va samarali
tashkil etishga ko‘maklashuvchi usul va vositalar
yig‘indisi (pedagogik texnika – Ptex)
11
2. II-bosqich
XX asr
50-yillar
TT = Ptex. + TV: ta’lim jarayonida texnik
vositalarni (TV) qo‘llash, ularning
imkoniyatlarini takomillashtirish, axborot
sig‘imini kengaytirish, axborotlarni uzatish
xizmatini sifatli tashkil etish, o‘quvchi faoliyatini
individuallashtirish:
3. III-bosqich
XX asr
60-yillar
TT = Ptex. + TV + DT + Dasturiy ta’lim (DT) –
ta’lim maqsadlarining aniqlanishi, ta’lim jarayonini
umumiy loyihalash, o‘quvchilar tomonidan nazariy
bilimlar o‘zlashtirilishi ehtimolini oldindan
tashxislash, ta’lim jarayoni samaradorligini
aniqlash, ta’lim
maqsadining natijalanganligini o‘rganish, faoliyat
natijalarini tahlil etish
TT = Ptex + TV + DT
12
Ta’lim jarayonini texnologiyalashtirish nazariyasining shakllanishi uzoq muddatli
vaqt oralig‘ida kechdi. Qator mamlakatlar – AQSH, Angliya, Yaponiya, Italiyada
ta’lim texnologiyasi va uning muammolarini tadqiq etishga alohida e’tibor qaratildi.
Ta’lim texnologiyasi muammolarini tadqiq etuvchi tashkilotlar (m: Ta’lim
kommunikasiyasi assosiasiyasi, 1971 yil; Pedagogik ta’lim Milliy kengashi, 1967 yil)
tuzildi, maxsus jurnallar (“Ta’lim texnologiyasi” (“Educatiohal Technology”), 1961
yil, AQSH; 1970 yil, Angliya; 1965 yil, Yaponiya; 1971 yil, Italiya; “Ta’lim
texnologiyasi va dasturli ta’lim”, 1964 yil, Angliya; “Ta’lim texnologiyasi sohasidagi
tadqiqotlar”, 1965 yil, Yaponiya) nashr etildi.
Mustaqillik sharoitida O‘zbekiston Respublikasi ta’lim muassasalari faoliyati
jarayoniga yangi pedagogik texnologiyalarni olib kirishga qaratilgan harakat bir qator
yetakchi tashkilotlar tomonidan olib borilmoqda. Xususan, AXELS, IREX, JICA,
KOICA kabi tashkilotlar tomonidan olib borilgan faoliyat o‘zining samaradorligi bilan
alohida ahamiyat kasb etdi. So‘nggi o‘n yilliklar ichida yuqorida nomlari keltirilgan
tashkilotlarning ko‘magida respublikaning bir qator yetakchi oliy o‘quv yurtlari
qoshida Innovasion markazlar (Pedagogik texnologiya markazlari) tashkil etildi.
Ta’lim va tarbiya jarayonida pedagogik texnologiyalarni qo‘llash muayyan
afzalliklarga ega. YA’ni texnologik yondashuv orqali ta’limiy, pedagogik, ijtimoiy
faoliyat qirralarini ochishda yangi imkoniyatlar yaratiladi. Jumladan: natijalarni yuqori
aniqlikda qayd etish, pedagogik jarayonni samarali boshqarish; mavjud amaliy
tajribani ilmiy asosda tahlil qilish, qo‘llash; ta’limiy va ijtimoiy-tarbiyaviy
muammolarni yaxlit hal etish; shaxs rivojlanishi uchun qulay sharoitni ta’minlash;
insoniyatga noqulay holatlarning ta’sirini kamaytirish; resurslardan oqilona
foydalanishni yo‘lga qo‘yish; kadrlar tayyorlash milliy modeliga muvofiq samarador
yangi texnologiyalarni ishlab chiqarish, ijtimoiy-pedagogik muammolarni hal etish
imkonini beradi.
Pedagogik texnologiyalarning umumiy mohiyati, ustuvor tamoyillari va
asosiy vazifalari. Ta’lim jarayonini texnologik tashkil etishning umumiy mezoni
sifatida uning aniq va puxta o‘ylangan maqsadga yo‘naltirilganligi qabul qilingan.
13
Bunda asosiy (umumiy) va juz’iy maqsadlarni amalga oshirish uchun muayyan
qonuniyat, jarayon, tizim hamda unga mos amallar majmui taqozo etiladi. Pedagogik
texnologiyaning vositaviy yo‘naltirilganligi esa uning keng imkoniyatlarga egaligini
belgilab beradi. Bu o‘rinda ta’limning tashkiliy jihatlari avvaldan, go‘yo tashqaridan
belgilangan maqsadlarga erishish usuli sifatida qaraladi. Mos ravishda amalga
oshirilishi talab etiladigan jarayonlar mohiyatini tahlil etish, ularni saralash o‘quv
faoliyati mazmunini hisobga olmagan holda yo‘lga qo‘yiladi.
O‘quv mashg‘uloti uchun ta’lim metodlarini tanlashning muhim sharti – bu
o‘quvchilarning bilim darajalarini oldindan tashxislash, ularning ko‘nikma,
14
malakalarini mavjud meyoriy talablar bilan taqqoslash hisoblanadi.
Ta’lim jarayoni o‘quvchilarning belgilangan maqsad asosida harakat qilishlarini
uzluksiz nazorat qilishni nazarda tutadi.
Pedagogik texnologiya ta’lim maqsadiga tashkiliy-uslubiy vositalar yordamida
erishish mumkinligini ifodalaydi. Agar texnologik tizimlarda asosiy e’tibor bilimlarni
uzatish, o‘quvchilar tomonidan o‘zlashtirilgan bilimlar darajasini aniqlash maqsadida
nazoratni yo‘lga qo‘yishga doir harakatlar tizimini ishlab chiqishga yo‘naltirilgan
bo‘lsa, metodlar majmuasini tanlash asosan amaliy (yoki tajriba) asosda amalga
oshiriladi.
Ta’lim jarayonini samarali tashkil etishda uni loyihalashtirish muhim ahamiyatga
ega.
Ta’limning
to‘laligicha
standartlashtirishga
yo‘naltirilganligi
texnologik
yondashuvga xos bo‘lib, u didaktikada ta’limning asosiy jihatlaridan biri sifatida e’tirof
etiladigan va keyingi yillarda butun jahon pedagogikasining tadqiqot obektiga
aylangan o‘qituvchi, o‘quvchi o‘rtasida yuzaga keluvchi munosabatlar mazmunini
ifodalaydi.
Ta’lim jarayonini loyihalashga texnologik yondashuv quyidagi asosiy
bosqichlardan iborat (56-rasm):
56-rasm. Ta’lim jarayonini texnologik loyihalash bosqichlari
Ta’lim jarayonini loyihalashtirish – alohida olingan ta’lim jarayonini
samarali tashkil etish uchun barcha omillarni inobatga olgan holda
uning loyihasi (sxemasi)ni ishlab chiqish
1-bosqich
Asosiy bosqichlar
3-bosqich
2-bosqich
ta’lim jarayonini real muayyan
bosqichlarga bо‘lish, har bir bosqich
uchun xususiy maqsadlarni belgilash,
asosiy maqsadni amalga oshirish
yо‘lida juz’iy maqsadlarni ham hal
etib borish
О‘quvchilarning
bilim darajasini
oldindan
tashxis qilish
ta’lim jarayonining
umumiy, asosiy
maqsadini belgilab
olish
15
Bosqichlar ketma-ketligi o‘qituvchi harakatlarining davriyligini, takrorlanib
turishini ifodalaydi. Bosqichlarning bir-biriga muvofiq ravishda ketma-ket kelishi
o‘qituvchi harakatining muayyan maqsad, aniq nazorat usullari, ta’lim shakliga ko‘ra
bir necha marotaba takrorlanib borishi hisobiga nihoyasiga yetkazilishini anglatadi.
Bunday yondashuv ta’lim samaradorligiga erishish, ta’lim jarayonining
mazmunini, o‘quvchiga ilmiy bilimlarni turli vositalar yordamida yetkazib
16
berishni nazarda tutadi. Ta’lim natijasi samarali ravishda o‘zlashtiriladigan bilim,
o‘qituvchi va o‘quvchilarning birgalikdagi tadqiqotchilik faoliyati, bu borada
orttirilgan tajriba, o‘quvchilarda axloqiy-hissiy sifatlarning shakllanganligi bilan
belgilanadi.
Ta’lim maqsadlarini,
baholash mezonlarini,
ta’limiy
sharoitlarni
takroriy hosil qilish asosida tarbiyaviy faoliyat jarayoniga ham pedagogik
texnologiyalarni
samarali
tadbiq
etish mumkin. Shu tarzda pedagogik
texnologiyaning asl mohiyati namoyon bo‘ladi, o‘quv va tarbiyaviy faoliyat
o‘rtasidagi tafovut barham topadi. Ta’lim texnologiyasi ta’lim maqsadlarini
aniqlashtirish, yaxlit jarayonni qismlarga ajratish, ta’lim natijalarini
standartlashtirish,
ta’lim
jarayonidagi
samarali
teskari aloqa,
avtomatlashtirish imkoniyatlarini takomillashtirish kabi muhim ta’limiy
muammolarni ijobiy hal qilish imkonini beradi. Mazkur muammolarni hal etishda
mavjud pedagogik (avtomatlashgan va avtomatlashmagan) tajribani inobatga olish,
unga nisbatan tanqidiy munosabatda bo‘lish maqsadga muvofiq. Pedagogik
texnologiyaning
rivojlanish istiqbollari
uning nazariy asoslarini
tanqidiy ravishda tahlil qilish, ta’lim jarayoniga nisbatan samarali yondashuvning
qaror topishi hisobiga ta’minlanadi. YA’ni, ma’lum vaqt oralig‘ida pedagogik
texnologiyaning nazariy asoslarini o‘zgartirish
bilan birga uning “muammo maydoni”ni ham o‘zgartirish mumkin bo‘ladi.
Ta’lim jarayonini texnologik yondashuv asosida tashkil etish bir qator didaktik
vazifalarni ijobiy hal etishni taqozo qiladi. Chunonchi, didaktik maqsadlar ro‘yxatini
ishlab chiqish, ularga muvofiq ravishda ta’lim jarayonini loyihalash, ta’lim jarayonini
loyihalashda yaxlit jarayon, uning bosqichlari o‘rtasidagi muvofiqlikni ta’minlash,
o‘quvchilar tomonidan ijtimoiy tajribaning to‘laqonli o‘zlashtirilishi, barcha
o‘quvchilar bilim, ko‘nikma, malakalari darajalarining tenglashuviga erishish va h.k.
Ma’lumki, har qanday pedagogik texnologiya ta’limning rivojlantiruvchi
tamoyillariga asoslangan bo‘lib, o‘quvchi shaxsini tarbiyalashga yo‘naltirilishi lozim.
Pedagogik texnologiya nazariyasining markazida ta’lim jarayonining rahbari, ayni
vaqtda, ushbu jarayonning ham subekti, ham obekti bo‘lgan o‘qituvchi va o‘quvchilar
17
turadi. Shunday ekan, bu subektlar o‘rtasidagi o‘zaro hamkorlik, o‘zaro muloqot,
ularning bir-birlariga nisbatan ko‘rsatadigan aks ta’sirlari eng zamonaviy talablarga
javob bera olishi zarur. Buning uchun o‘qituvchi, avvalo, ta’lim-tarbiya jarayonini
tashkil etishga nisbatan qo‘yiladigan talablar, ta’limni tashkil etish, boshqarish
tamoyillari, yo‘llari, o‘quvchini aqliy, jismoniy jihatdan rivojlantirishga xizmat
qiluvchi usullar, u bilan hamkorlik qilish, uni o‘qish, o‘rganishga yo‘naltirish, o‘quvchi
shaxsi faoliyatini to‘g‘ri tashkil etish, ular bilan muloqotga kirishish, pedagogik
faoliyatni tashkil etish jarayonida yuzaga keladigan muammo, kelishmovchiliklarni
birgalikda bartaraf etish, auditoriyada ijodiy, ishchanlik muhitini hosil qilish, o‘quvchi
faoliyatini aniq va to‘g‘ri baholashga imkon beruvchi metodlar bilan qurollangan
bo‘lishi lozim.
18
Pedagogik texnologiyaning asosiy tamoyillarini bilish bu jarayon to‘g‘risida aniq
tasavvurga ega bo‘lishga imkon yaratadi. Pedagogik texnologiya umumiy didaktik
tamoyillarga ega bo‘lishi bilan birga, quyidagi aynan o‘zigagina xos bo‘lgan
tamoyillarga ham egadir (57-rasm):
57-rasm. Pedagogik texnologiyaning umumiy didaktik tamoyillari
Bir butunlik, yaxlitlik tamoyili. Ushbu tamoyil ikki jihatni o‘zida aks ettiradi: 1)
ta’lim, tarbiya, shaxs kamoloti (taraqqiyoti) birligi; 2) pedagogik texnologiyaning
muayyan, qat’iy tizimga egaligi (“tizimlilik” tushunchasi bu o‘rinda ham ma’lum
o‘quv fanini o‘qitish jarayoniga, ham umumiy ta’lim jarayoniga xoslikni anglatadi).
Asoslilik (fundamentlik) tamoyili. Mazkur tamoyil fanlarning o‘rganish obekti,
ichki mohiyati, xususiyatlariga ko‘ra turli yo‘nalish (blok)larga bo‘lib o‘rganish
afzalliklarini ifoda etadi. O‘quv fanlari tabiiy, ijtimoiy va gumanitar fanlar tarzida
turkumlashtirilgan. Har bir o‘quv fani uning uchun yadro, o‘zak sanaluvchi
ma’lumotlarga ega bo‘lib, bu ma’lumotlar shaxs tomonidan fanlar asoslarining
o‘rganilishi, aniq mutaxassislik bo‘yicha mustaqil bilim olish, o‘zlashtirilgan
bilimlarni kengaytirib borish yo‘lida tayanch tushunchalar bo‘lib xizmat qiladi.
Bunday yondashuv ma’lum yo‘nalish bo‘yicha mutaxassislarni tayyorlash
Faoliyatli yondashuv
Tamoyillar
Ta’limning uzluksizligi
О‘qitib tadqiq etish,
tadqiq etib о‘qitish
Ta’lim mazmunini
insonparvarlashtirish va
insoniylashtirish
Madaniyatni anglash (madaniy
hayotning rivojlanishiga
muvofiqlik)
Асослилик (фундаментлик)
Bir butunlik, yaxlitlik
19
jarayonida fanlararo aloqadorlik xususiyatidan foydalanish imkonini ham beradi.
O‘quv fanlarining muayyan yo‘nalishlar tarzida biriktirilishi shaxs xotirasiga nisbatan
zo‘riqishni kamaytiradi, fikrlash quvvatini oshiradi, tafakkurning yuzaga kelishini
ta’minlaydi.
XX asrning 80-yillarida ta’lim jarayonini tashkil etish
90-yillarda ushbu jarayonning tashkil etilishi
о‘quvchilarga mavjud fanlar sohalari bо‘yicha oz-ozdan ma’lumot
(bilim) berishdan iborat deb talqin etilgan bо‘lsa,
20
Mohiyatli yondashuv asoslashning muhim omili sanalib, u tabiiy, ijtimoiy va
gumanitar fanlarni umumlashtirishni ham ko‘zda tutadi.
Madaniyatni anglash (madaniy hayotning rivojlanishiga muvofiqlik)
tamoyili. Mazkur tamoyil olmon pedagogi A.Disterveg tomonidan XIX asrda
iste’molga kiritilgan bo‘lib, bugungi kunga qadar ham o‘z ahamiyatini yo‘qotmagan.
Madaniyatni anglash tamoyili o‘quvchilarga ijtimoiy jamiyatning madaniy taraqqiyoti
darajasidan kelib chiqib ta’lim berilishini nazarda tutadi. O‘tgan asrda ta’lim
samaradorligini ta’minlovchi yetakchi omil sifatida o‘qituvchining bilim darajasi, va
mahorati e’tirof etilgan bo‘lsa, bugungi kunda uning bilimi, salohiyati, mahoratining
yuqori darajada bo‘lishi bilangina muvaffaqiyatlarni qo‘lga kiritib bo‘lmasligi
barchaga ayon. Mazkur o‘rinda zamonaviy fan va texnika imkoniyatlari, xususan,
kompyuter, multimediya vositalari, jamiyatning ijtimoiy va iqtisodiy taraqqiyotining
e’tiborga olinishi muhim ahamiyat kasb etadi. Endilikda mutaxassislar
g‘oyasi yetakchi o‘rin tutuvchi bozor munosabatlari sharoitiga tayyorlanishlari lozim.
Ta’lim mazmunini insonparvarlashtirish va insoniylashtirish tamoyili. Tilga
olingan har ikki tushuncha ham lug‘aviy jihatdan (yunoncha “humanus” – “insoniylik”,
“humanitas” – “insoniyat”), bir o‘zakka ega bo‘lsa-da, ularning har biri o‘ziga xos
ma’nolarni
ifodalaydi.
YA’ni
insonparvarlashtirish
ta’lim
muassasalarida
o‘rganiladigan fanlar sirasiga ijtimoiy fanlar (tarix, madaniyatshunoslik, sosiologiya,
psixologiya, filologiya va b.)ning kiritilishini, “insoniylashtirish” tushunchasi esa
shaxs va uning faoliyatiga nisbatan ijobiy yondashuvni anglatadi. Boshqacha aytganda,
о‘zlashtirilgan bilimlar negizida muayyan, aniq fan bо‘yicha
yangi ma’lumot (bilim)larga ega bо‘lish uchun qulay sharoitni
yaratish jarayoni sifatida qayd qilingan
soha (yoki yо‘nalish)larning о‘ziga xos jihatlari, bu boradagi
nazariy va amaliy bilimlarni chuqur bilish, muayyan faoliyatlarni
samarali tashkil etish, belgilangan
muddatda aniq maqsadni hal etishga ulgurish,
ma’lum yutuqlarga erisha olish
21
insonparvarlashtirish – bu inson va jamiyat o‘rtasida yuzaga keluvchi munosabatlar
jarayonida inson omili, uning qadr- qimmati, sha’ni, or-nomusi, huquq va burchlarini
hurmatlashga asoslanuvchi faoliyatni tashkil etish jarayoni bo‘lsa, insoniylashtirish
“barcha sharoitlar inson va uning kamoloti (taraqqiyoti) uchun” degan g‘oya asosida
tashkil etiluvchi faoliyat jarayoni sanaladi.
Ta’lim jarayonini loyihalashtirishda har bir o‘qituvchi ushbu tamoyilga qat’iy
amal qilishi lozim yoki o‘z mutaxassisligiga oid muammolarni hal etishda uni jamiyat
manfaatlari bilan uyg‘un bo‘lishiga e’tibor berishi maqsadga muvofiqdir. Endilikda
pedagog o‘quvchilar faoliyatini avtoritar
22
(yakka hokimlik) tarzida boshqarmay, balki ta’limiy hamkorlik g‘oyalariga sodiqlik
asosida ta’lim jarayonini insoniylashtiradi yoki boshqacha aytilsa, ta’limni
insoniylashtirish tamoyiliga amal qilinishini ta’minlaydi. Bu holat o‘z navbatida
yuksak ma’naviyatli shaxsning shakllanishiga olib keladi.
O‘qitib tadqiq etish, tadqiq etib o‘qitish tamoyili. Tamoyil quyidagi ikki jihatni
yoritishga xizmat qiladi:
O‘qitish jarayonining mazkur ikki jihati muhim ahamiyatga ega bo‘lib, u
o‘qituvchining kasbiy, pedagogik mahoratining oshirib borishi, o‘quvchilarni bo‘lajak
mutaxassislik faoliyatiga puxta tayyorlash uchun zamin yaratadi.
Ta’limning uzluksizligi tamoyili. Mazkur tamoyil o‘quvchilarning kasbiy
sifatlarga ega bo‘lishlari, mavjud sifatlarning hayotiy faoliyat davomida takomillashib
borishini nazarda tutadi. Shaxsga uning butun umri uchun asqotishi mumkin bo‘lgan
bilimlarni berish mumkin emas, zero, mavjud bilimlar har besh-o‘n yil mobaynida
o‘zgarib, mazmunan boyib boradi. Mazkur tamoyil o‘qituvchining o‘z faoliyatida
mustaqil ta’limni tashkil etishga e’tibor berishi, pedagog yetakchiligini ta’minlagan
ta’limdan o‘quvchilarning mustaqil bilim olishlari uchun zurur sharoit yaratib berishni
ifodalaydi.
Faoliyatli yondashuv tamoyili nazariya va amaliyotning didaktik bog‘liqligiga
asoslanadi. Didaktika nazariyasida bilim tushunchasi quyidagi ikki xil ma’noda
izohlanadi:
a) o‘quvchilar o‘zlashtirishi lozim bo‘lgan bilimlar;
b) ular tomonidan o‘zlashtirilib, amaliy faoliyat jarayonida
qo‘llaniladigan, shaxsiy tajribaga aylangan bilimlar
Bilimlar faoliyat yuritish jarayonidagina mustahkamlanadi, shu sababli
1) ta’lim muassasalarining har bir о‘qituvchisi о‘z fani sohasiga
о‘quvchilarni jalb qilgan holda tadqiqotlarni olib borishi lozim;
2) о‘qituvchi ta’lim texnologiyasini ishlab chiqadi, uni
amaliyotda sinab kо‘radi, kuzatadi, tuzatishlar kiritadi,
ya’ni, u ta’lim jarayonini tadqiq etadi
23
Boshlang‘ich
Algoritmik
Evristik
Ijodiy
Muhim darajalar
o‘quvchilarda nazariy bilimlarni amalda qo‘llay olish iqtidorini tarbiyalash lozim.
Amaliyotga tatbiq etilmagan bilimlar tez orada unutilib yuboriladi.
Ta’lim texnologiyalaridan birining tanlanishi darsda qaysi darajadagi bilim va
ko‘nikmalarni o‘zlashtirish nazarda tutilganligiga bog‘liq. Bunda yangi o‘quv
materialini o‘zlashtirishning quyidagi darajalari inobatga olinadi (58-rasm):
58- rasm. Yangi o‘quv materialini o‘zlashtirish darajalari
24
Boshlang‘ich va algoritmik xarakterdagi darajalar samarali bilim, ko‘nikmalarni
aniqlash uchun mezon vazifasini o‘taydi. O‘zlashtirishning ushbu darajalarini
aniqlashga yordam beruvchi texnologik jarayonni ijrochi texnologiya deb atash
mumkin. O‘quv materialini esda saqlab qolish, ko‘nikmalarni hosil qilishga
yo‘naltirilgan faoliyat darajasi o‘quvchilarning mahsuldor, natijaviy faoliyatlarini
uyg‘unlashtirishni talab qiladi. Mazkur holat o‘quv faoliyatini tashkil etishga
muammoli rivojlantiruvchi texnologiyani tadbiq etilishi bilan amalga oshadi. Unga
ko‘ra ta’lim jarayonini tashkil etish o‘quvchilarni o‘quv materialini referatlashtirish,
ularning mashg‘ulotlarda o‘z ma’ruzalari bilan qatnashish, munozara, ishchanlik
o‘yinlarida faol ishtirok etishga o‘rgatishi lozim.
O‘quv faoliyati izlanuvchan, evristik xarakter kasb etganda,
O‘zlashtirishning mazkur darajasini ifoda etuvchi texnologik jarayon
evristik texnologiya deb ataladi.
Pedagogik texnologiyaning asosiy maqsadi komil shaxsni shakllantirish uchun
poydevor bo‘lgan pedagogik jarayonni takomillashtirish, insonparvarlashtirish,
o‘quvchining mustaqilligini ta’minlash, o‘qitish jarayonida texnik vositalar
imkoniyatlaridan samarali foydalanishga erishishdan iborat.
Pedagogik texnologiyani qo‘llashda quyidagi vazifalar hal etiladi (59-rasm).
Ko‘rsatilgan vazifalarni ijobiy hal etishda quyidagi shartlarga amal qilinishi
lozim:
1. Mavjud sharoitlarni inobatga olgan holda faoliyatni tashkil etish.
2. O‘quvchi (tarbiyalanuvchi)larning yosh, fiziologik, psixologik, shaxsiy
xususiyatlarini hisobga olish.
yuqori darajadagi muammoli,
muammoli-rivojlantiruvchi
ta’lim, vaziyatlarni tahlil qiluvchi topshiriqlar, mustaqil
ishlar,
muammoli xarakterdagi topshiriqlar, ishchan
о‘yinlar kabi shakllardan foydalanish zarur
25
3. Ta’lim (tarbiya) jarayonini demokratlashtirish va insonparvarlashtirish.
4. O‘quvchi (tarbiyalanuvchi)lar
faoliyatini
obektiv
nazorat
qilish,
baholash.
5. Xususiy fanlarni o‘qitish jarayonida imkon qadar, albatta, samarali ravishda
texnik vositalar imkoniyatidan keng foydalanish.
Pedagogik texnologiyalarning turlari. G.K.Selevkoning fikricha, pedagogik
faoliyatni qamrab olish sohasiga muvofiq pedagogik texnologiya quyidagi to‘rt guruh
(vertikal struktura)ga ajratiladi (60-rasm):
26
Asosiy vazifalar
Ta’lim (tarbiya) jarayonining umumiy, yaxlit loyihasini ishlab
chiqish
Ta’lim (tarbiya) jarayonida hal etiladigan aniq maqsad va vazifalarni belgilash
Ta’lim (tarbiya) jarayoni mohiyatini bashoratlash
(taxmin qilish) va uning mazmunini ishlab chiqish
Ta’lim (tarbiya) jarayoni samaradorligini ta’minlashga yordam
beruvchi eng samarali, maqbul shakl, metod, usul, texnik
vositalarni tanlash
Ta’lim jarayonida o‘quvchining erkin, mustaqil faoliyat ko‘rsatishi uchun
muayyan shart-sharoitlarni yaratish, ularda ma’lum ko‘nikma, malakalarning
shakllanishi uchun vaqt o‘rnini belgilash, ularning bilimlari darajasini
avvaldan tashxislash
O‘quvchilar faoliyatini yo‘naltirish, nazorat qilish va baholashni tashkil etish
Ishlab chiqilgan pedagogik texnologiya loyihasini
jamaoda sinash, maqsadning natijalanganlik darajasini
tahlil etish
59-
rasm. Pedagogik texnologiyaning asosiy vazifalari
Ta’lim jarayonida ta’limiy-
ijtimoiy siyosatni amalga oshirish
darajasini ifodalaydi; mamlakat,
mintaqa,
o‘quv muassasalariga xos yaxlit ta’lim
jarayonini qamrab oladi
27
(m: rivojlantiruvchi ta’lim,
mintaqaviy ta’lim sifatini
boshqarish, maxsus ta’lim
muassasalarda tashkil etiluvchi
tarbiyaviy ishlar texnologiyalari)
O‘quv jarayonining alohida qism
(modul)lari, xususiy, tarmoqli,
didaktik, metodik yoki tarbiya viy
vazifalarni hal etuvchi faoliyatni
ifodalaydi (m: subekt va obektning
alohida faoliyat turlari, mavzuni
o‘rganish, bilimlarni o‘zlashtirish,
materiallarni takrorlash, o‘quvchilar
bilim, ko‘nikma, malakalarini
nazorat qilish texnologiyalari) –
modulli- tarmoqli texnologiya
Metatexnolog
iya
Mezotexnolo
giya
Pedagogik
texnologiya
(vertikal
tuzilma)
Makrotexnolog
iya
Mikrotexnolog
iya
Sohaga oid pedagogik
texnologiyalar; ma’lum ta’lim
yoki tarbiya sohasi doirasidagi
faoliyat (umumpedagogik va
umummetodik daraja)ni qamrab
oladi (m: ta’lim texnologiyasi,
to‘ldiruvchi ta’lim
texnologiyasi, b.)
Kichik operativ vazifalar, shaxsning
o‘qish jarayonidagi individual, b.
subektlar bilan o‘zaro harakati (aloqa-
shaxsiy daraja)ni ifodalaydi (m: yozish
ko‘nikmalarini shakllantirish,
shaxsning alohida sifatlarini
tarbiyalash texnologiyalari)
60-
rasm. Pedagogik texnologiya (vertikal tuzilma)
28
Yotiq tuzilma
Pedagogik texnologiyaning yotiq (gorizontal) tuzilmasi uch asosiy nuqtai nazarni
ifodalaydi (61-rasm):
Rasmiy-tasviriy:
maqsadlar tavsifi,
mazmun, metod va
vositalar, faoliyat
algoritmi, kutilgan
natijaga erishishda
qo‘llanadigan
modellarni
ifodalaydi
Ilmiy: obekt va subekt
faoliyatini amalga
oshirish, uning
maqsadga muvofiqligi,
rejalashtirilganligi,
tashkil etilishi, maqsadni
amalga oshirish va
natijalarni tahlil etish
jarayonini ifodalaydi
Jarayonli-
faoliyatli: ma’lum
muammoni hal
etish yo‘llari ilmiy
jihatdan
asoslangan,
amaliyotga tadbiq
etish choralari
belgilangan
bo‘lishi zarur
61- rasm. Pedagogik texnologiyaning yotiq tuzilmasi
Ta’lim-tarbiya jarayoni butun mashg‘ulot davomida o‘quvchi faolligi,
qiziquvchanligini muntazam ravishda uyg‘otib borish maqsadini ko‘zda tutadi. O‘quv
omillarini yaratishga asoslangan pedagogik texnologiya o‘quvchilarni tezkorlik bilan
o‘quv yoki o‘quv ishlab chiqarish faoliyatiga jalb qilish imkonini beradi. Aks holda,
zaif, yetarli darajada tushunarli bo‘lmagan yoki aniq natijani ko‘zlamagan topshiriqlar
mashg‘ulotning samarasiz yakunlanishiga olib keladi.
Bunday holatlar ko‘pincha o‘qituvchining o‘quvchiga nisbatan salbiy
munosabatda bo‘lishiga olib keladi. Natija o‘quvchida ortiqcha hissiyotlarga berilish,
o‘quv faoliyatiga undovchi rag‘batning pasayishi, o‘qishdan bezish, o‘quv predmeti
va o‘qituvchiga nisbatan salbiy munosabatda bo‘lishiga sabab bo‘ladi. O‘qituvchi va
o‘quvchi orasidagi munosabat insonparvarlik mezonlari asosida tashkil etilib, noxush
29
Фаолият кўрсатишга
асосланган педагогик
технология
Boshqarishga
asoslangan pedagogik
texnologiya
hissiyotlarni bartaraf etishga yo‘naltirilishi lozim. Pedagogik munosabatda erishilgan
yutuqlardan zavqlanish, o‘quv faoliyatiga chanqoqlik bilan intilish birgalikdagi ijodiy
muloqotga chorlashi kerak. Ta’lim jarayonida o‘quvchi shaxsiga nisbatan hurmatsizlik
bilan yondashilganda ko‘zda tutilgan talabchanlikka, ayniqsa, ongli intizomni
o‘rnatishga erishish mumkin emas.
Ta’lim jarayonining didaktik mohiyati quyidagi pedagogik texnologiyalarni
ajratishga imkon beradi (62-rasm):
Turlar
62-
rasm. Pedagogik texnologiya turlari
Muayyan о‘quv-tarbiya maqsadlarini bajarishga sabab bо‘luvchi omillarni yaratishga
asoslangan pedagogik texnologiya (kelgusi о‘quv omillarini yaratish texnologiyasi)
30
Bevosita muloqot (kommunikativ hamkorlik)ni tashkil etish
Pedagogik munosabatning tarkibiy qismi bo‘lgan muloqot (kommunikativ
faoliyat)ni quyidagi shakllarda uyushtirish mumkin (63-rasm):
Pedagogik
jarayonni
andozalash
Asosiy shakllar
Guruh bilan
muloqotga kirishish
Rivojlantiruvchi pedagogik
jarayonda muloqot jarayonini
boshqarishni tashkil etish
Faoliyatni amalga oshirish
jarayonida yuzaga keluvchi
muloqot tizimining andozasini
yaratish
31
63- rasm. Pedagogik jarayonda uyushtiriladigan
muloqotning asosiy shakllari
Ta’lim-tarbiya ishini tashkil etishda o‘qituvchi va o‘quvchi orasidagi o‘zaro
munosabat, muloqotning bir necha metodlari mavjud bo‘lib, ular quyidagilar (64-
rasm):
64- rasm. O‘qituvchi va o‘quvchilar o‘rtasidagi munosabat turlari
O‘quv omillarini yaratishga asoslangan pedagogik texnologiya o‘qituvchilarning
o‘quvchilarga muloqot asosida ta’sir etish yo‘llarini ham o‘z ichiga oladi. Keng
tarqalgan metod yoki muloqot ta’sirlari quyidagilardan iborat: ishontirish, isbotli
natijalarga asoslanish, bevosita hamda bilvosita ta’sir, o‘z-o‘zini tarbiyalash va o‘zaro
ta’sir metodlari.
Pedagogik texnologiyani o‘quv jarayoniga faol tadbiq etish hisobiga ta’lim
jarayonining rag‘bati (motivasiyasi) kuchaytirilishi mumkin. Ma’lumki, tayyor holda
olingan bilimlar, odatda, ularni amaliyotda qo‘llashni qiyinlashtiradi, bu ayniqsa, aniq
masalalarni yechishda namoyon bo‘ladi.
Shaxsga yo‘naltirilgan ta’lim texnologiyalarining turlari. Zamonaviy sharoitda
Munosabat turlari
Beqaror
Barqaror-ijobiy
Sust-ijobiy
О‘qituvchilarning
umumiy hissiy-ijobiy
holatdagi vaziyatlarda
о‘quvchilar jamoasi bilan
ijobiy, ammo
sustmunosabatni tashkil
etishlari bilan tavsiflanadi
О‘qituvchining о‘quvchilarga
nisbatan barqaror-ijobiy
munosabati, ularga g‘amxо‘rlik
kо‘rsatish, qiyinchiliklarni
yengishga yordam berish, ular
bilan vazmin, bosiq ohangda
muloqotda bо‘lish bilan
tavsiflanadi
О‘qituvchilarning
umumiy hissiy-ijobiy
holatdagi vaziyatlarda
о‘quvchilar jamoasiga
nisbatan beqaror
munosabatda bо‘lishlari
bilan tavsiflanadi
32
ta’limning shaxs imkoniyatlarini to‘laqonli ro‘yobga chiqarish, uning qiziqish,
ehtiyojlarini oshirish, qobiliyatlarini rivojlantirish imkoniyatlaridan samarali
foydalanishga alohida e’tibor qaratilmoqda.
Ayni vaqtda jahon ta’limi tajribasiga asoslangan holda ta’lim muassasalarida
shaxsga yo‘naltirilgan ta’lim texnologiyalarining quyidagi turlaridan keng foydalanish
imkoniyati yuzaga kelgan (71-rasm):
Asosiy turlar
Hamkorlik ta’limi
Mustaqil ta’lim
71- rasm. Shaxsga yo‘naltirilgan texnologiyalarining asosiy turlari
Shaxsga yо‘naltirilgan ta’lim – ta’lim jarayonining asosiy obyekti о‘quvchi bо‘lib,
uning shaxsi, qadr-qimmatini yuqori о‘ringa qо‘yadigan, asosiy e’tiborni intellektual
salohiyatini oshirish, dunyoqarashini boyitish, ma’naviy-axloqiy tafakkurini
rivojlantirishga qaratadigan pedagogik faoliyat turi
Rivojlantiruvchi ta’lim
О‘yin texnologiyalari
Interfaol ta’lim
Innovatsion ta’lim
Muammoli ta’lim
Modul ta’limi
Dasturiy ta’lim
Tabaqalashtirilgan ta’lim
Masofaviy ta’lim
Individual ta’lim
33
Quyida shaxsga yo‘naltirilgan ta’lim texnologiyalari turlarining mohiyati
qisqacha ochib beriladi.
1. Muammoli ta’lim zamonaviy ta’lim mohiyatini aks ettiruvchi ilg‘or
pedagogik texnologiya hisoblanadi. Ta’lim amaliyotida undan foydalanish ta’lim
oluvchilarda ijodiy izlanish, kichik tadqiqotlarni amalga oshirish, muayyan farazlarni
ilgari surish, natijalarni asoslash, ma’lum xulosalarga kelish kabi ko‘nikma,
malakalarni shakllantirishga xizmat qiladi. Muammoli o‘qitishda muammoli
vaziyatlarni hal qilish metodi faol qo‘llaniladi. Muammoli vaziyatlarni hal qilishda
bahs-munozaralardan foydalaniladi. Bunda, ayniqsa, kichik guruhlarda ishlash
samarali kechadi.
2. Modul ta’limi. Modul ta’limidan o‘quvchilarning mustaqil ta’lim olishlarini
yo‘lga qo‘yish, ularni ma’lum o‘quv materiallari bilan ta’minlash, o‘quvchilarning
ta’limiy faoliyati yuzasidan monitoringini tashkil etishda foydalaniladi. Uni qo‘llashda
o‘quvchilarga yaxlit o‘quv materiali blok (alohida ajratilgan qism)larda 1-blok, 2-blok
va h.k. tarzida taqdim etiladi. Modul ta’limi asosida masofaviy ta’limni ham yo‘lga
qo‘yish mumkin. Bunda o‘quvchilar alohida chop etilgan yoki kompyuter varianti
ko‘rinishidagi bloklardan iborat materiallar bilan ta’minlanadi. Taqdim etilgan
materiallar o‘quvchilar tomonidan to‘la o‘rganilgandan so‘ng ularga nazariy bilimlarga
egalikni mustaqil baholash, mavjud bilimlarni mustahkamlashga xizmat qiluvchi
pedagogik yoki psixologik xarakterdagi topshiriqlar beriladi.
3. Dasturiy ta’lim. O‘quvchilarning ichki ehtiyojlari, qiziqishlari, ular tomonidan
o‘quv materiallarini o‘zlashtirishda duch kelayotgan muammolar, o‘quvchilarning
bilim, dunyoqarash, o‘quv fanining imkoniyatlarini inobatga olgan holda tashkil etiladi.
Uzluksiz ta’lim jarayonida dasturiy ta’limni qo‘llashda o‘qituvchilar tomonidan
mualliflik dasturlarining ishlab chiqilishi ahamiyatlidir. Zero, mualliflik dasturlari
o‘quv mashg‘ulotlarining rang-barang bo‘lishini ta’minlash bilan birga mavjud
imkoniyatlarni to‘la inobatga olgan holda ishlab chiqiladi.
4. Rivojlantiruvchi
ta’lim.
Mazkur
ta’lim
o‘quvchilarning
ichki
imkoniyatlarini oshirish, ularni ro‘yobga chiqarishga yo‘naltiriladi. Rivojlantiruvchi
ta’limda, ko‘proq, treninglardan foydalaniladi. Treninglar ta’lim oluvchilarda muayyan
34
bilimlarni puxta
o‘zlashtirish, ularni amaliyotda samarali qo‘llay olishga doir
ko‘nikma, malakalarni shakllantirishga, bu jarayonda ularning mavjud imkoniyatlarini
to‘la ro‘yobga chiqarishga yordam beradi. Bugungi kunda uzluksiz ta’lim tizimida
rivojlantiruvchi ta’limni qo‘llashda, taqdimotlardan ham samarali foydalanish tajribasi
to‘plandi. Mazkur metod ta’lim oluvchilarda o‘quv faoliyatini tashkil etishga ijodiy
yondashish, o‘z ustida ishlash, mustaqil ta’lim olish ko‘nikmalarini ham
rivojlantirishga yordam beradi.
5. O‘yin texnologiyalari. Ta’lim amaliyotida rolli va ishbilarmonlik o‘yinlaridan
foydalaniladi. Rolli va ishbilarmonlik o‘yinlari o‘quvchilarni muayyan jarayonga
tayyorlash, ularda ma’lum hayotiy voqelik, hodisalar
35
jarayonida bevosita ishtirok etish uchun dastlabki ko‘nikma-malakalarni hosil qilishga
xizmat qiladi. Ta’lim jarayoni ishtirokchilari (m: o‘quvchilar, ota- onalar, pedagogik
jamoa a’zolari, ta’lim muassasalarining rahbarlari, jamoatchilik tashkilotlarning
xodimlari va b.) sifatida turli rollarni bajarish talabalarga pedagogik faoliyat mazmuni
bilan yaqindan tanishish imkoniyatini yaratsa, o‘quvchilarga ma’lum faoliyatni
samarali tashkil etishga ham nazariy, ham amaliy, eng muhimi ruhiy tayyorlanishga
yordam beradi.
6. Interfaol ta’lim. Bugungi kunda interfaol (inglizcha “inter” – birgalikda,
“act” – harakat qilmoq) ta’limdan foydalanish tobora ommalashmoqda. U ta’lim
jarayonining asosiy ishtirokchilari – o‘qituvchi, o‘quvchi va o‘quvchilar guruhi
o‘rtasida yuzaga keluvchi hamkorlik, qizg‘in bahs- munozalar, o‘zaro fikr almashish
imkoniyatiga egalik asosida tashkil etiladi, ularda erkin fikrlash, shaxsiy qarashlarini
ikkilanmay bayon etish, muammoli vaziyatlarda yechimlarni birgalikda izlash, o‘quv
materiallarini o‘zlashtirishda o‘quvchilarning o‘zaro yaqinliklarini yuzaga keltirish,
“o‘qituvchi – o‘quvchi – o‘quvchilar guruhi” o‘zaro bir-birlarini hurmat qilishlari,
tushunishlari, qo‘llab quvvatlashlari, samimiy munosabatda bo‘lishlari, ruhiy birlikka
erishishlari kabilar bilan tavsiflanadi.
7. Hamkorlik ta’limi. Ushbu ta’lim pedagog va o‘quvchi (talaba)larning ta’limiy
faoliyat jarayonida birgalikda rivojlanishlari, bir-birlarini tushuna olishlari, bir-
birlariga nisbatan yaqinlikni his qilishlari, faoliyat bosqichlari, ularda erishilgan
natijalarni hamkorlikda tahlil qilishidan iborat bo‘lib, ilg‘or, rivojlantiruvchi g‘oyalarni
o‘zida aks ettirishi bilan alohida ahamiyat kasb etadi.
Hamkorlik ta’limining asosiy yo‘nalishlari quyidagilardir:
- pedagogik talabni inkor etgan holda ta’limiy hamkorlikka asoslanuvchi
munosabatlarni tashkil etish;
- o‘quvchi, talabalarga insonparvarlik g‘oyalari asosida individual yondashish;
- ta’lim jarayonida kasbiy, ma’naviy birlikning qaror topishiga erishish.
Hamkorlik ta’limining asosiy g‘oyasi o‘quv topshiriqlarini birgalikda bajarish
hamda birgalikda ta’lim olishni nazarda tutadi.
8. Tabaqalashtirilgan ta’lim. Uzluksiz ta’lim tizimida mazkur ta’limdan
36
foydalanish o‘quvchilarning shaxsiy layoqatlari, qiziqishlari, qobiliyatlarini aniqlash
asosida ularga turli o‘zlashtirish darajalari bo‘yicha, biroq, DTS va o‘quv dasturi
talablaridan kam bo‘lmagan hajmdagi materiallarni berishga yo‘naltiriladi.
9. Individual ta’lim. Bugungi kunda individual ta’lim keng ommalashmoqda.
Binobarin, mazkur ta’lim o‘z mohiyatiga ko‘ra shaxs tomonidan uning uchun qulay
bo‘lgan vaqt, makon, muddatda ma’lum dastur asosida bilim olinishini ta’minlaydi.
Bozor munosabatlari sharoitida har bir mutaxassis kuchli raqobatga bardoshli bo‘la
olishi zarur. Bu esa tabiiy ravishda mutaxassislarni o‘z ustilarida ishlash, kasbiy bilim,
ko‘nikma, malakalarini
37
doimiy ravishda takomillashtirib borishni taqozo etadi. Xuddi mana shu sababga ko‘ra
uzluksiz ta’limning muayyan bosqichlari, umumiy o‘rta ta’lim maktablari, kasb-
hunarga yo‘naltirilgan ta’lim muassasalari, oliy o‘quv yurtlari, qolaversa, kasbiy
faoliyatni olib borish davrida individual tarzda ilmiy bilimlarni o‘zlashtirish, o‘z
bilimlarini mustahkamlash va boyitish, kasbiy faoliyatga tayyorlanishga yo‘naltirishni
taqozo etmoqda. Individual ta’lim vaqtni iqtisod qilish, ortiqcha kuch, mablag‘
sarflamaslik, maqbul dastur, vaqt va makonni tanlash imkoniyatini yaratadi. Bu turdagi
ta’limning tobora keng ommalashib borayotgan shakli – bu repetitorlik ta’limi bo‘lib,
u asosida ta’lim olishda ma’lum qulayliklarga ega bo‘lish mumkin. Bunda, eng
muhimi, o‘qituvchi butun e’tiborini yakka shaxsga qaratib, uning ichki imkoniyatlari,
qiziqish va ehtiyojlarini inobatga olgan holda o‘quv materiallarini tanlaydi.
10. Masofaviy ta’lim. Ushbu turdagi ta’lim “o‘qituvchi va o‘quvchi o‘rtasidagi
to‘g‘ridan-to‘g‘ri, shaxsiy aloqasiz “masofadan o‘qitish” imkonini yaratib beruvchi
zamonaviy
axborot
va
telekommunikasion
texnologiyalardan
foydalanishga
asoslangan o‘qitish jarayonining o‘ziga xos yangi shakli” 76 . Shaxsga yo‘naltirilgan
ta’limning o‘ziga xos bu shakliga ko‘ra ta’lim jarayoni yangi axborot texnologiyalar
va multimediya tizimi yordamida tashkil etiladi.
Masofaviy ta’lim quyidagi imkoniyatlarga ega:
1. Ta’lim olishga, bilimlarni o‘zlashtirishga ijobiy yondashuvni ta’minlaydi.
2. Pedagogik jarayon maqsadi sifatida ta’lim oluvchiga aniq yo‘nalish beradi.
3. Metodologik, nazariy va uslubiy bilimlarni egallashga imkon yaratadi.
4. Bilish faoliyatini mustaqil tashkil etish imkonini beradi.
5. Turli axborotlarini izlash, ularni o‘zlashtirish orqali ta’lim olish imkoniyatini
yaratadi77.
11. Mustaqil ta’lim. Mazkur ta’lim “olingan bilim, ko‘nikma va malakalarni
mustahkamlash, qo‘shimcha ma’lumot yoki materialni mustaqil o‘rganish maqsadida”
78 tashkil etiladi. Mustaqil ta’limning afzalligi o‘quvchilar bilimlarni o‘zlari uchun
qulay bo‘lgan sharoit va vaqtda o‘zlashtira oladilar. Bugungi kunda mustaqil ta’lim
olish uchun keng imkoniyatlar mavjud. O‘quvchi mavjud nashr ishlari (o‘quv, ilmiy,
ilmiy-ommabop va ommabop asarlar), Internet, ommaviy axborot vositalari tomonidan
38
taqdim etilayotgan materiallari yordamida o‘z bilim, ko‘nikma, malakalarini
mustahkamlash imkoniyatiga ega. Biroq, mustaqil ta’limning tashkil etilishi uchun
ham muayyan darajada nazorat zarur. Zero, yosh xususiyatlariga ko‘ra imkoniyatlari
turlicha bo‘lgan o‘quvchilar tizimlashtirilmagan, asoslanmagan ma’lumotlarni ham
qabul qilishlari ehtimoldan holi emas. Shu sababli
76 Pedagogika fanidan izohli lug‘at / Tuzuvchilar: J.Hasanboyev va b. – Toshkent:
“Fan va texnologiya” nashriyoti, 2009. – 263-264-betlar.
77 O‘sha manba. – 262-bet.
78 O‘sha manba. – 263-263-betlar.
39
ta’lim muassasalarida o‘qituvchilar ta’lim oluvchilarni mustaqil ta’lim olishga
rag‘batlantirishda ularga metodik yordam ham ko‘rsatishlari, to‘g‘ri yo‘nalish bera
olishlari kerak.
12. Innovasion ta’lim. Ushbu turdagi ta’lim o‘quvchi, talabada yangi g‘oya,
meyor, qoidalarni yaratish, o‘zga shaxslar tomonidan yaratilgan ilg‘or g‘oyalar, meyor,
qoidalarni tabiiy qabul qilishga oid sifat hamda malakalarni shakllantirish imkoniyatini
yaratadi. “Innovasion ta’lim” (inglizchadan “innovation” – yangilik kiritish, yaratish)
tushunchasi ilk bor 1979 yilda Rim klubida “Ta’lim olishning chegarasi yo‘q” (“Net
predelov obucheniyu”) mavzusida o‘qilgan ma’ruzada tilga olingan. Mazkur ta’lim
ijtimoiy muhit, madaniyat, ta’lim sohalarida ro‘y berayotgan innovasion o‘zgarishlarni
rag‘batlantirish, shaxs hayoti, jamiyatning innovasion davrida yuzaga kelayotgan
muammoli vaziyatlarni ijobiy hal qilishni tezlashtirish imkoniyatini yaratadi 79 .
Uzluksiz ta’lim tizimida innovasion ta’limdan foydalanish o‘quvchilarni ular
tomonidan bilim, ko‘nikma, malakalar o‘zlashtirayotgan sohalarda yangiliklar
yaratish, ilg‘or g‘oyalarni asoslash, amaliyotga samarali tatbiq etishga tayyorlaydi.
Interfaol metodlar. So‘nggi yillarda ta’lim tizimida interfaol metodlardan keng
va samarali foydalanilmoqda. Interfaol (inglizcha “inter” – birgalikda, “act” – harakat
qilmoq) metodlari shaxsni har tomonlama rivojlantirish, unda mustaqil fikrlash,
shaxsiy fikrini erkin bayon etish ko‘nikma, malakalarini rivojlantirishga xizmat qiladi.
“Zamonaviy ta’limni tashkil etishga qo‘yiladigan muhim talablardan biri ortiqcha
ruhiy va jismoniy kuch sarf etmay, qisqa vaqt ichida yuksak natijalarga erishishdir.
Qisqa vaqt orasida muayyan nazariy bilimlarni o‘quvchilarga yetkazib berish, ularda
ma’lum faoliyat yuzasidan ko‘nikma, malakalarni hosil qilish, shuningdek, o‘quvchilar
faoliyatini nazorat qilish, ular tomonidan egallangan bilim, ko‘nikma, malakalar
darajasini baholash o‘qituvchidan yuksak pedagogik mahoratni, ta’lim jarayoniga
nisbatan yangicha yondashuvni talab etadi.
Bugungi kunda bir qator rivojlangan mamlakatlarda o‘quvchilarning o‘quv, ijodiy
faolliklarini oshiruvchi, ta’lim-tarbiya
jarayonining smaradorligini kafolatlovchi
pedagogik texnologiyalarni qo‘llash borasida katta tajriba to‘plangan bo‘lib, ushbu
40
tajriba asoslarini tashkil etuvchi metodlar interfaol metodlar nomi bilan
yuritilmoqda”80.
79 http://msk.treko.ru/show_dict_1234.
80 Tolipov O‘., Usmonboyeva M. Pedagogik texnologiyalarning tatbiqiy asoslari /
O‘quv qo‘llanma. – Toshkent: Fan, 2006. – 66-bet.
Interfaol metodlar – ta’lim jarayonida о‘qituvchi va о‘quvchilar о‘rtasida
hamkorlikni qaror toptirish, faollikni oshirish, о‘quvchilar tomonidan
bilimlarning samarali о‘zlashtirilishini ta’minlash, ularda shaxsiy sifatlarni
rivojlantirishga xizmat qiladigan metodlar
41
Interfaol metodlarni qo‘llash dars samaradorligini oshirishga yordam beradi,
“o‘quvchilarning mustaqil fikrlash, tahlil qilish, xulosalar chiqarish, o‘z fikrini
bayon qilish. uni asoslagan holda himoya qila bilish, sog‘lom muloqot,
munozara, bahs olib borish ko‘nikmalarini rivojlantiradi”81.
Zamonaviy ta’lim tizimida interfaol metodlardan foydalanish yetakchi o‘rin
tutmoqda. Darslikning “Ilovalar” qismi (1-ilova)da interfaol metodlarning
ayrimlari namuna sifatida keltiriladi.
Nazorat uchun savollar:
1. “Texnologiya” tushunchasi qanday ma’noni anglatadi?
2. Pedagogik texnologiya deganda shaxsan Siz nimani tushunasiz?
3. “Pedagogik texnika”
negizida
qanday amaliy
harakatlar
tashkil etilgan?
4. “Ta’lim texnologiyasi” nazariyasi qanday bosqichlarda shakllandi?
5. Ta’lim jarayonini texnologik loyihalash nima?
6. Pedagogik texnologiya tamoyillari qaysilar?
7. Ta’lim texnologiyalaridan birini tanlashda nima nazarda tutiladi?
8. Pedagogik texnologiyaning asosiy vazifalari nimalardan iborat?
9. Pedagogik texnologiyalar qanday turlarga bo‘linadi?
10. O‘qituvchi va o‘quvchi o‘rtasidagi
muloqotning
qanday
metodlari mavjud?
11. Pedagog faoliyatining mazmunini yorituvchi omillar qaysilar?
12. Ta’lim jarayonini loyihalashtirish qanday bosqichlarda kechadi?
13. Pedagogik texnologiyalarning muhim belgilarni ko‘rsating.
14. Shaxsga yo‘naltirilgan ta’lim nima?