JISMONIY TARBIYA VA SPORT SOTSIOLOGIYASI FAN SIFATIDA. FANLAR TIZIMIDA JISMONIY TARBIYA VA SPORT SOTSIOLOGIYASINING O‘RNI
Yuklangan vaqt
2024-05-13
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
14
Faytl hajmi
33,3 KB
Ilmiybaza.uz
JISMONIY TARBIYA VA SPORT SOTSIOLOGIYASI FAN SIFATIDA.
FANLAR TIZIMIDA JISMONIY TARBIYA VA SPORT
SOTSIOLOGIYASINING O‘RNI.
Reja:
1. Jismoniy tarbiya va sport sotsiologiyasi haqida umumiy tasavvur
2. Jismoniy tarbiya va sport sotsiologiyasi fan sifatida
3. Jismoniy tarbiya va sport sotsiologiyasining mazmuni, strukturasi, maqsad va
vazifalari hamda funksiyalari
4. Jismoniy tarbiya va sport sotsiologiyasining rivojlanish tarixi
Ilmiybaza.uz
Asosiy tushunchalar: jismoniy tarbiya, sport, sotsiologiyasi, sport
sotsiologiyasi, sotsiologik tadqiqot, motiv, sotsial institut, ziddiyat.
Bugungi kunda mamlakatimizda keng qamrovli islohotlar o‘tkazilmoqda.
Ushbu islohotlardan maqsad mamlakatni ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirish, bozor
iqtisodiyotiga asoslangan, erkin demokratik jamiyat barpo etishdir. Bunday
islohotlar va maqsadlarni amalga oshirishda asosan barkamol avlodga tayaniladi.
Shuning uchun ham keng qamrovli islohotlar negizida barkamol avlodni
shakllantirish masalalariga alohida e’tibor qaratib kelinmoqda.
Barkamol avlodni shakllantirishda asosiy vositalardan biri jismoniy tarbiya va
sport hisoblanadi. Chunki, jismoniy tarbiya va sport yoshlarning voyaga yetishida,
sog‘lom bo‘lib o‘sishida muhim ahamiyat kasb etadi. Sog‘lom insonda o‘ziga
bo‘lgan ishonch, qat’iyatlilik, boshlagan ishini oxiriga yetkaza olish ko‘nikmalari
hamda fazilatlari shakllanib boradi.
Xalqning jismoniy tarbiya va sportga bo‘lgan qiziqishini o‘rganish, unga ta’sir
qiluvchi milliy-ma’naviy va madaniy qadriyatlarini o‘rganib borish ham zarur
hisoblanadi. Ushbu omillar sport sotsiologiyasi doirasida o‘rganiladi. Jismoniy
tarbiya va sport taraqqiyotida bunday omillarning dolzarbligi hamda ularni o‘rganib
borishning zarurligi sport sotsiologiyasining rivojlanishiga sabab bo‘lmoqda. Bu
borada Birinchi Prezident I.A.Karimov Bolalar sportini rivojlantirish jamg‘armasi
Homiylik
kengashining
navbatdagi
yig‘ilishida
“Sport
sotsiologiyasi”ni
rivojlantirish zarurligini ta’kidlab o‘tganligi ham alohida ahamiyatga sazovordir.
Umuman mamlakatimizda sotsiologiya fani mustaqillikka erishganimizdan
so‘nggina keng miqyosda rivojlana boshladi. Sobiq ittifoq davrida sotsiologiya
faniga burjua fani yorlig‘ining yopishtirilishi ushbu tizim talablari doirasidagina
rivojlanishini belgilab berdi. Bunday holat sotsiologiyaga yuzaki munosabatni
hamda sotsiologik tadqiqotlarning kommunistik tizimga xizmat qilishiga olib keldi.
Yevropa va AQShda esa sotsiologiya faqatgina fan sifatida shakllanmasdan,
jamiyatda demokratik tamoyillar mavjudligi, ularni o‘rganuvchi fan sifatida
Ilmiybaza.uz
rivojlana boshlandi. Uning itijtimoiy-iqtisodiy hayot jabhalarini o‘rganuvchi
tarmoqlari ham keng miqyosda taraqqiy etishi bugungi kunlarda ham ko‘zatilmoqda.
Sport sotsiologiyasininig muammolari 1920 yillarga kelib iqtisod, mehnat
hamda bo‘sh vaqt sotsiologiyasi negizida tadqiq etila boshlaydi. Ayniqsa, bu
holat Angliya, Fransiya va Germaniya davlatlarida ko‘zatiladi. Bunday
harakatlarning rivojlanishi 1960 yillarga kelib sport sotsiologiyasini mustaqil fan
sifatida shakllanishiga olib keldi. Shuningdek, bu vaqt mobaynida sport
sotsiologiyasi doirasida xalqaro ilmiy tashkilotlar shakllana boshlaydi,
muntazam asarlar hamda ilmiy jurnallar ham chop etiladi. Bunday jarayon
Xalqaro sport sotsiologiyasi assotsiatsiyasini tashkil topishiga olib keldi. Dastlab
1964 yilda Jenevada Xalqaro sport sotsiologiyasi qo‘mitasi (International
Committee for the Sociology of Sport) tashkil topdi. Ushbu tashkilotni tashkil etish
jarayonida Fransiya, Germaniya, Britaniya, Finlandiya, AQSh, Vengriya, Sobiq
ittifoq, Polsha davlatlarining vakillari ishtirok etishadi. 1993 yilga kelib
Germaniyada bo‘lib o‘tgan Xalqaro sotsiologiya kongressida Xalqaro sport
sotsiologiyasi qo‘mitasi Xalqaro sport sotsiologiyasi assotsiatsiyasiga (International
Sociology of Sport Association) o‘zgartirildi1. Bugungi kunda ushbu tashkilot
Xalqaro sotsiologiya assotsiatsiyasidan tashqari YuNESKOning Xalqaro jismoniy
tarbiya va sport Kengashi, Xalqaro Olimpiya qo‘mitasi, Xalqaro sog‘liqni saqlash
tashkiloti bilan hamkorlik qilib kelmoqda. Ularning hamkorligi asosida xalqaro
anumanlar,
simpoziumlar,
kongresslarni
tashkil
qilish
hamda
“Sport
sotsiologiyasida xalqaro tahlil” (International Review for the Sociology of Sport
(IRSS) jurnalini va maxsus Byulleten/ISSA nashr etish yotadi. Hozirda ushbu
tashkilotning a’zolari 250 dan ortiq bo‘lib, ular 37 mamlakatning fuqarolaridir2.
Umuman olganda sport sotsiologiyasining jismoniy tarbiya va sport
taraqqiyotdagi o‘rni va ahamiyatini quyidagi omillar bilan izohlash mumkin:
birinchidan, sport sotsiologiyasi millatning salomatligi va unga bo‘lgan
qiziqishlarini o‘rganish bilan birga aholi yosh darajalariga ko‘ra jismoniy tarbiya va
1 Кириленко О.Н. Междунароная ассоциация социологии спорта (International sociology of sport association — ISSA):
история и направления деятельности на современном этапе.-2009.-С.57.
2 http://www. issa. otago. ac. nz/about. html.
Ilmiybaza.uz
sportga bo‘lgan munosabatini o‘rganib boradi. Ayniqsa, jismoniy tarbiya va sport
faoliyatida shaxsning xususiyatlari uyg‘unlashtiriladi. Biologik, ijtimoiy va
madaniy omillar shaxsning shakllanishiga xizmat qiladi. Shuning uchun ham
ijtimoiy institut sifatida shaxs va jamiyat hayotida jismoniy tarbiya va sportning
metodologik va nazariy muammolarining o‘rganilishi – sport sotsiologiyasi
predmeti shakllanishining zaruriy sharti hisoblanadi;
ikkinchidan, sport sotsiologiyasining ob’ekti sifatida jismoniy tarbiya va sport
bilan shug‘ullanuvchi aholi, yoshlar, sportchilar jamoasi, sportchilar harakatini
ko‘rsatish mumkin. Sportchilar jamoasining har biri - jamiyat strukturasida yoshi,
jinsi, sinfi, ma’lumoti va boshqa belgilariga ko‘ra o‘z o‘rniga egadir. Ular faoliyatini
sotsiologik tadqiqotlar yordamida o‘rganib borish, mavjud ijtimoiy muammolarni
aniqlash va ularni bartaraf etish imkoniyatini beradi; uchinchidan, sportchilarning
o‘ziga xos qiziqishlari va dunuyoqarashlariga ega bo‘lishi ularga alohida
yondashishni, harakatlarini o‘rganib borish talab qilinadi. Bunday holat va
zaruriyatlarning mavjudligi o‘z navbatida sport sotsiologiyasini mustaqil fan sifatida
o‘rganish zarurligini ko‘rsatadi. Sport sotsiologiyasining tadqiqot metodlari joylarda
sport turlarida yuzaga kelayotgan muammolarni aniqlash, o‘rganish imkonini beradi
hamda shu asosda tegishli taklif va tavsiyalar ishlab chiqiladi.
Bizga ma’lumki har bir fan o‘zining ob’ekti va predmetiga egadir. Ob’ekt va
predmet fanning o‘rganish miqyosini aniqlab beradi. Sotsiologiyaning ob’ekti
jamiyat, ijtimoiy jarayonlar, ijtimoiy tizimlar, guruhlar bo‘lsa, uning predmeti status
va rollar, ya’ni insonlar o‘rtasida o‘zaro munosabatlar hisoblanadi. Obrazli qilib
aytganda, masalan fanning ob’ekti devor bo‘lsa, uning predmeti devorni tashkil
qilgan g‘ishtlarni birlashtirib, jipslapshtirib turuvchi suvoqdir. Suvoq qanchalik
pishiq bo‘lsa devor ham shunchalik mustahkam bo‘ladi. Shuning uchun ham
sotsiologiyada insonlar o‘rtasidagi munosabatlarni tadqiq etish orqali jamiyatdagi
butun jarayonlarni tahlil qilish mumkin. Insonlar har doim jamiyatdagi tutgan
mavqelari hamda vazifalaridan kelib chiqqan holda o‘zaro munosabatga kirishadi.
Bu esa munosabatlarning xilma-xilligini keltirib chiqaradi. Shuningdek, ushbu
munosabatlarni ma’lum bir tartibga soluvchi me’yorlarning jamiyatda mavjudligi
Ilmiybaza.uz
mavjud o‘zaro munosabatlarni ma’lum bir tartibda ro‘y berishini belgilab beradi.
Ushbu munosabatlarning rivojlanishi jamiyatni taraqqiyot sari yetaklaydi. Shu
nuqtai nazardan sport sotsiologiyasining ob’ekti sport tashkilotlari, jismoniy
tarbiya va sportga ixtisoslashgan maktablar, sport bilan shug‘ullanuvchi
guruhlar, millatlar, xalqlar bo‘lsa, uning predmeti esa sportning rivojlanishiga
ta’sir qiluvchi omillar, munosabatlar, yoshlarning qiziqishini oshiruvchi
an’analar, milliy qadriyatlar yoki aksincha, salbiy ta’sir qiluvchi omillar ham
bo‘lishi mumkin.
Sport sotsiologiyasi fanining maqsadi – sport turlari rivojlanishiga ta’sir
qiluvchi ijtimoiy omillarni o‘rganish, jismoniy tarbiya va sport taraqqiyotiga
xizmat qiluvchi ijtimoiy manbalarni yaratish va shakllantirish, yoshlarni sport
turlariga bo‘lgan qiziqishlarini o‘rganish orqali mavjud sport turlari
istiqbolini ilmiy bashorat qilishga ko‘maklashishdan iborat.
Sport sotsiologiyasining vazifalari:
- yoshlarning sport turlariga bo‘lgan qiziqishi, milliy qadriyatlari bilan
uyg‘unligini o‘rganish, tadqiq etib borish,
- yoshlarning yoshi, qiziqishi va oilaviy sharoiti asosida sport
mashg‘ulotlarning texnologiyasini ishlab chiqish;
- yoshlarning sportga bo‘lgan qiziqishni yanada oshishiga olib keluvchi
ilmiy qarashlarning yaratib borish hamda yoshlarning yosh o‘zgarishlari
bo‘yicha dunyoqarashi, tafakkur darajalari o‘zgarish jarayonlarini ilmiy
asosda tadqiq etib borish va h.k.
Sport sotsiologiyasining zamonaviy muammolariga quyidagi omillarni
kiritish mumkin:
-omaviy sport va yuqori natijalar sporti (olimpiya, professional)
o‘rtasidagi qarama qarshilik;
-zamonaviy
sportning
kriminallashuvi,
byurokratlashuvi,
kommersializatsiyalashuvi;
-yuqori malakali sportchilarni sog‘ligi mumammosi – doping qabul qilish,
me’yordan ortiq sport yuklamalari, jarohat olish, nogironlik;
Ilmiybaza.uz
-sportchilar,
ishqibozlar,
fan-sport
klublari
vakillari
tomonidan
tajovuzkorlikning namoyon bo‘lishi;
-sport miqyosida tahqirlashning irqiy, milliy, jinsiy va boshqa
ko‘rinishlarining namoyon bo‘lishi;
-jismoniy madaniyat va salomatlik madaniyatining past darajasi,
zamonaviy insonlar, ayniqsa bolalar va yoshlarda yetarli darajada sport va
harkatchanlikning bo‘lmasligi (kam harakatchanlik turmush tarzining
ommaviylashishi);
-zamonaviy sport harkatlari va tashkilotlari, umuman barcha jismoniy
tarbiya va sport tizimlari bshqaruvi ijtimoiy samaradorligini oshirish
muammolari.
Sport sotsiologiyasi doirasida zamonaviy dunyoda kelib chiqayotgan
zamonaviy ijtimoiy muammolarni o‘rganib borish, ularni vujudga kelish
mexanizmlarini aniqlash kabi birday ularga qarshi itimoiy omillarni shakllantirib
borish jismoniy tarbiya va sportning jamiyat va xalq salomatligidagi o‘rni va rolini
yanada oshirishga xizmat qiladi.
Sport sotsiologiyasi ravnaqini yuksaltirishda uning nazariyasini aniqlash,
ushbu sohani aniq tahlil qilishga yordam beradi. Shuningdek ushbu mavzuni bir
qancha nazariyalar bilan yoritish ham sportning ijtimoiy hodisa sifatidagi rolini
oshiradi. Sport avvalo, insonlar o‘rtasidagi ijtimoiy-iqtisodiy hayotda muhim rol
o‘ynaydi. Sport va jismoniy madaniyatning xarakter hususiyati ularning mafkura,
siyosat, madaniyat, san’at, ta’lim-tarbiya, ishlab-chiqarish, fan texnika sohalari bilan
chambarchas bog‘liqlikda ifodalanadi. Jismoniy tarbiya va sportning insonlar
orasidagi mehnat faoliyatini, salomatlikni jismoniy yetukligini ta’minlashda o‘rni
beqiyosdir. Guruhlardan tortib shaxslarda ilmiy qobiliyat, faollik mehnatsevarlik
ko‘nikmalarini shakllantiradi. Darhaqiqat, hayotda bunday ko‘rinishdagi faoliyat
nazariyalari talaygina ammo bular ishida strukturaviy funksionalizm, konfliktlar
nazariyasi alohida ahamiyatga ega. Ko‘pgina tadqiqotchilar fikriga ko‘ra
strukturaviy funksionalizm ijtimoiy munosabatlar tizimini butkul o‘rganishga
qaratilgan va shuningdek strukturaviy elementlar formasining turg‘un holatidir.
Ilmiybaza.uz
Funksionalistlar fikricha sotsial tizim barqaror bo‘lishi lozim. Shuningdek
taxminlarga ko‘ra sotsial struktura yurituvchilar bilan bir maromdagi tizimdir.
Shuning bilan birga sotsial institutlar tizimida komponentlari sifatida rollarni
shakllantirishda va alohida shaxslarning funksional ehtiyojlarini qondirishda katta
ahamiyat kasb etadi. Sport institutlari tadqiqot yo‘nalishlari 4 yo‘nalish bo‘yicha
ish olib boradi;
- sport jamiyatdagi boshqa bir qancha institutlar bilan bog‘liq holda
faoliyat yuritadi: masalan, oila, tarbiya muassasalari va boshqa tashkilotlar
misol bo‘la oladi.
- boshqa institutlarda ko‘p uchramaydigan diskriminatsiya yoki aksincha
sublimatsiya holatlari. Bunga masalan: millatchilik jamoa tizimlarining ta’siri,
sportning tijoratlanishi, sportning ommalashuvi va boshqalar kiradi.
- aniq mexanizmlarni tadqiq qilish rollarining vujudga kelishi, qarshilik
muammolari nohush kayfiyatlar faoliyatdan chetlanishiga olib keladi.
Bugungi kunda sport psixologiyasi usullari turli sohalarida qo‘llanilmoqda.
Xattoki, eng zaruriy muhim xolatlarda, masalan: harbiy shaxslar faoliyatida, ichki
ishlar idoralari faoliyatida to‘la namoyon bo‘lmoqda. Sport psixologiyasi va sport
sotsiologiyasi o‘rtasidagi bog‘liqliq munosabatlari va ijtimoiy hulq atvorlari asosida
gavdalanadi.
Sport psixologiyasi o‘z muammolarini sport sotsiologiyasidek keng targ‘ib
qilishda ommaviy axborot vositalari yordamidan ham foydalanishga ega. Ya’ni,
sportchining faoliyatini targ‘ib qilish va sportga oid voqea hodisalarni ommaviy
axborot vositalari tomonidan yoritish va boshqa shu kabi faoliyatlarda namoyon
etish mumkin. Shu o‘rinda aytish mumkinki, psixologiya va sotsiologiya sportning
«konstruktiv motiv»larini o‘rganishda bir-biri bilan bog‘lanadilar. Ya’ni
sportchining mashg‘ulotdagi yoki jamodagi sporchilar bilan bo‘lgan munosabatida
ko‘rinadi. Shuningdek, jamoalarda o‘z mavqeini o‘ylaydigan sportchilar ham yo‘q
emas, bu ham jamoadagi psixologik muhitda namoyon buladi. Shunday qilib, bir
karashda bunday muammolar amaliy savollarni oshishga qaratilganidek tuyulsada,
Ilmiybaza.uz
ko‘p hollarda sotsiologik mavzular psixologik mavzular bilan bog‘lanib, bir-birini
to‘ldirib, o‘zaro faoliyat yuritishlari bilan ham alohida ahamiyat kasb etadi.
Sotsial institut samaradorligini oshirish yo‘llari quyidagi yo‘nalishlarda
ko‘riladi:
1. Institut insonlar ijtimoiy me’yorlar va ularga amal qilish harakatlarini o‘rganadi;
2. Shaxsning institut faoliyati himoyasida rivojlanishi huquqiy formal muhitni
yaxshilanishiga ijtimoiy nazoratning kuchayishiga davlat ravnaqiga zamin yaratadi;
3. Moddiy mablag‘ va sharoitning yaratilishi me’yoriy huquqiy faoliyatining
faollashuviga olib keladi.
Jismoniy tarbiya va sportning ijtimoiy xususiyati jamiyatdagi mavud qarama-
qarshiliklar va ziddiyatlarni oldini olishi bilan belgilanadi. Bu yerda ziddiyat ijobiy
ma’noda kurash, chiniqish kabi tushunchalarni beradi. Ziddiyat bu – ikki qarama-
qarshi maqsadlarning to‘qnashuvidagi muxolif va sub’ektlar hamkorligining fikrlari
holatlari, qarashlaridir. Ingliz sotsiologi E. Giddens ziddiyat shunday ta’rif beradi:
«Men sportdagi ziddiyatni shunday tushunamanki, bunda har qanday inson va
gruhlarni aniq kurashishini anglatadi», shuningdek bu kurash har qanday usul va
sharoitlardan holi bo‘lmog‘i darkor. Ziddiyat nazariyasi ziddiyatni uning eng
markaziy nuqtasiga qo‘shib, insoniyat jamiyatida uchraydigan muhim hodisa
sifatida tahlil qiladi. Ziddiyat nazariyasini bir qator tadqiqotchilar, olimlar
rivojlantirdilar. Bular R.Darendorf va A.Kozerlardir. Keyinchalik ziddiyat
nazariyasining ravnaqi D.Bella, K.Boulding, M.Kros, A.Turenlar ishlarida o‘z
aksini topdi. Uning tarafdorlari ziddiyatning jamiyatdagi o‘rni va roliga alohida
to‘xtaladilar. Sotsial ziddiyat deb, jamiyatda tengsizlik orqali vujudga kelgan
hodisaga aytiladi. Ziddiyatning asosiy sub’ektlari eng yirik sotsial guruhlar
hisoblanadi. Ziddiyat shuningdek qarama-qarshi tomonlarning qarshiligini
to‘xtatish, ular munosabatlarini yumshatish xattoki, raqib guruhlarning bir-birlarini
yaxshi tushunishlari, bilishlari, yaqin bo‘lib qolishlariga yordam beradi. Sportga
ilova sifatida ziddiyat nzariyasining vakillari sportni ziddiyat orqali rivojlanadigan
sotsial umumlashma sifatida belgilaydilar. Masalan, jamoada vujudga kelgan
ziddiyat, jamoadagi sportchilar o‘rtasidagi birlikni vujudga keltirishi mumkin,
Ilmiybaza.uz
ammo ziddiyat nazariyasi vakillari qarashlarida ba’zi hollarda esa buning aksi
bo‘lishi ya’ni jamoaning tarqab ketishiga ham olib keladi. P.Sorokin ziddiyatni
insonlar ehtiyojlari bilan bog‘laydi. Masalan, futbol o‘yinida jahon chempionati
uchun turli raqobatdosh jamoalardan o‘yinchilari tayinlanib, ular futboldagi fanatlar
hisoblanib bir butun jamoani tashkil etadilar va o‘z yurti uchun bellashadilar.
Eng buyuk konfliktologlardan bulgan R.Darindorf ziddiyat sub’ektlarini 3 xil
sotsial guruhlarga bo‘ladi:
1.Jamoaga g‘alaba keltirish uchun birlashgan qatnashuvshilar.
2.Ziddiyatga qarshi guruhlar bo‘lib, ammo ziddiyatni o‘z faoliyatlarida keltirib
chiqaradilar.
3.Ziddiyatni bartaraf etuvshi kuchlar misol bo‘ladilar.
Shunday qilib, ziddiyat nazariyasi o‘z faoliyatida ichki jamoaviy va o‘zaro
jamoaviy guruhlarni o‘z ichiga olgan holda ziddiyatni kelib chiqishi va bartaraf etish
yo‘llarini o‘rganadi.
Yuqorida biz ziddiyat nazariyasiga alohida e’tibor qaratdik. Fandagi
strukturaviy nazariya esa sotsiolog olimlar tomonidan alohida dalillar asosida tahlil
qilinadi. Masalan, E.Giddens karashlarida inson yangi jamiyatda o‘zining faol
harakati bilan xarakterlanadi. Giddens insonlar jamoalarining o‘zaro munosabatlari
va sotsial institutlarini taqqoslaydi. Institutlar jamoalarining birligi asosida yuzaga
keladi. Fandagi strukturaviy nazariya sotsial agent tuchunshasidir. Giddensning
fikricha, agentning harakati 3 shaklda namoyon bo‘ladi. Bular harakatlar
motivatsiyasi, harakatlar ratsionalligi va harakatning reflektiv monitoringidir. Sport
sharoitida shunday agent sportchi hisoblanadi.
1.Motivatsiya darajasi agentning olib borgan harakati – bu harakat g‘alabaga
yo‘naltirilgandir.
2.Agentning ratsional harakati uning har qanday faoliyati o‘ziga aniqligini
anglatadi.
3.Reflektiv monitoring harakatlar bu sportchilar va murabbiylar o‘yin vaqtidagi
g‘alabaga qaratilgan faoliyatlaridir.
Ilmiybaza.uz
Jimoniy tarbiya – bashariyat madaniyatining uzviy bog‘langan bir qismi
bo‘lib, uning alohida mustaqil sohasidir. Shuningdek, jismoniy tarbiya maxsus
jarayon va inson faoliyatining mahsuli, shaxs jismoniy mukammalligining vosita va
usulidir. Jismoniy madaniyat individning hayotiy muhim tomonlariga, ya’ni genetik
ravishda o‘tadigan, iste’dod ko‘rinishlarida olingan va hayot jarayonida tarbiya,
faoliyat va atrof-muhit ta’sirida rivojlanishiga ta’sir qiladi. Jismoniy tarbiya muloqot
jarayonida, o‘yinlarda, xordiq chiqarishda, shaxsni o‘zini namoyon qilishining ba’zi
ko‘rinishlarida, ijtimoiy foydali faol faoliyat orqali ijtimoiy ehtiyojlarni qondirib
boradi.
Jismoniy tarbiya o‘zining asosida jismoniy mashqlar, yuklamalar orqali
maqsadli harakatchanlik harakatlariga ega bo‘lib, ular kerakli ko‘nikma va
malakalarni samarali shakllatirishda, jismoniy layoqatlarni, salomatlik va ishchanlik
holatini optimallashtirishda asosiy kuch bo‘lib xizmat qiladi.
Jismoniy tarbiya moddiy va ma’naviy qadriyatlar majmuasida namoyon
etilgan. Birinchisiga sport inshootlari, jihozlar, maxsus moslamalar, sohasni kerakli
jihozlar bilan ta’minlash (sport ekipirovkasi), tibbiy ta’minlanganlik kiradi.
Ikkinchisiga esa axborot, san’at asarlarini, sportning har-xil turlarini, jismoniy
mashqlar majmualarini, insoning jismoniy-sport faoliyati jarayonini nazorat
qiluvchi etik me’yorlar va bashqalarni kiritish mumkin. Jismoniy tarbiya o‘zining
rivojlangan
ko‘rinishida
estetik
qadriyatlarni
(jismoniy
tantalar,
sport-
ko‘rinishlaridagi chiqishlar, tadbirlar va boshqlar) namoyon qiladi.
Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati:
1.Karimov I.A. Yuksak ma’naviyat – yengilmas kuch.-Toshkent: Ma’naviyat,
2008.-B.58.
2.O‘zR FA akademigi, i.f.d, prof. Saidaxror G‘ulomovning “Yuksak bilimli
va intellektual yoshlar salohiyatini yuksaltirish - mamlakatni barqaror taraqqiy
ettirish va modernizatsiya qilishni eng muhim sharti” nomli ma’ruzasi. 2015 yil.
3.Lubыsheva L.I. Sotsiologiya fizicheskoy kulturы i sporta. – M: Akademiya,
2001. – 240 s.
Ilmiybaza.uz
4.Matveev L.P. Teoriya i metodika fizicheskoy kulturы /Uchebnik dlya vuzov
ch.1.-Moskva: 2004.-S.-177.
5.Kerimov F.A. Sport sohasida ilmiy tadqiqotlar.//Darslik.T:Zar qalam,
2004.-344 b.
6.Salamov R.S. Jismoniy tarbiya nazariyasi va uslubiyati.//Darslik.T: ITA-
PRESS, 2015.-296 b.
2-Mavzu yuzasidan testlar:
1. Sport sotsiologiyasining muammolari qachondan buyon tadqiq etila boshlandi?
A. 1920 yildan
B. 1820 yildan
S. 1980 yildan
D. 1990 yildan
2. Sport sotsiologiyasi mustaqil fan sifatida qachon shakllandi?
A. 1960 yildan
B. 1920 yildan
S. 1980 yildan
D. 1990 yildan
3. Xalqaro sport sotsiologiyasi qo‘mitasi dastlab qachon va qaerda tashkil etildi.
A. 1964 yilda Jenevada
B. 1974 yilda Moskvada
S. 1984 yilda Vashingtonda
D. 1994 yilda Parijda
4.Sport sotsiologiyasi fanining maqsadi.......?
A. Sport turlari rivojlanishiga ta’sir qiluvchi ijtimoiy omillarni o‘rganish, sport
turlariga bo‘lgan qiziqishlarini o‘rganib istiqbolni ilmiy bashorat qilish.
B. Omaviy sport va yuqori natijalar sporti (olimpiya, professional) o‘rtasidagi
qarama qarshilikni o‘rganish.
S. Sport miqyosida tahqirlashning irqiy, milliy, jinsiy va boshqa ko‘rinishlarining
namoyon bo‘lishini tadqiq etish.
D. Zamonaviy sport harkatlari va tashkilotlari, umuman barcha jismoniy tarbiya va
sport tizimlari bshqaruvi ijtimoiy samaradorligini oshirish.
5. Sport sotsiologiyasining vazifalari .......... ?
A. Yoshlarning sport turlariga bo‘lgan qiziqishi, sportga bo‘lgan qiziqishni yanada
oshishiga olib keluvchi ilmiy qarashlarning yaratib borish hamda yoshlarning yosh
Ilmiybaza.uz
o‘zgarishlari bo‘yicha dunyoqarashi, tafakkur darajalari o‘zgarish jarayonlarini
ilmiy asosda tadqiq etib borish.
B.Omaviy sport va yuqori natijalar sporti (olimpiya, professional) o‘rtasidagi
qarama qarshiliklarni bartaraf etish.
S.Jismoniy madaniyat va salomatlik madaniyatining past darajasi, zamonaviy
insonlar, ayniqsa bolalar va yoshlarda yetarli darajada sport va harkatchanlikning
bo‘lmasligini tadqiq etish.
D. Zamonaviy sport harkatlari va tashkilotlari, umuman barcha jismoniy tarbiya va
sport tizimlari bshqaruvi ijtimoiy samaradorligini oshirish muammolarini aniqlash.
6. Sport institutlari tadqiqot yo‘nalishlari nechta yo‘nalish bo‘yicha olib boradi?
A. 4 yo‘nalish bo‘yicha
B. 2 yo‘nalish bo‘yicha
S. 6 yo‘nalish bo‘yicha
D.3 yo‘nalish bo‘yicha
7. Sotsial ziddiyat deb ............?
A. Sotsial ziddiyat deb, jamiyatda tengsizlik orqali vujudga kelgan hodisaga aytiladi
B. Sportga ilova sifatida ziddiyat nzariyasi
S. Jamoada vujudga kelgan ziddiyat
D. Qarama-qarshi tomonlarning qarshiligini
8. P.Sorokin ziddiyatni insonlar ehtiyojlari bilan bog‘laydi.
A. Insonlar ehtiyojlari bilan bog‘laydi
B. Institut faoliyati bilan bog‘laydi
S. Sportchilar o‘rtasidagi birlikni vujudga keltirish
D. Munosabatlarini yumshatish bilan bog‘laydi
9. “Men sportdagi ziddiyatni shunday tushunamanki, bunda har qanday inson va
gruhlarni aniq kurashishini anglatadi” ziddiyatga berilgan ushbu ta’rifi muallifi
kim?
A. E. Giddens
B. P.Sorokin
S. R.Darendorf
D. M.Kros
10. Sport sotsiologiyasining ob’ekti .............?
A.Sport tashkilotlari, sportga ixtisoslashgan maktablar, sport bilan shug‘ullanuvchi
guruhlar, millatlar, xalqlar
Ilmiybaza.uz
B. Institutlar faoliyati bilan bog‘liq faoliyat
S. Sportchilar o‘rtasidagi birlikni vujudga keltirish jarayoni
D. Jamiyatdagi butun jarayonlarni tahlil qilish
11. Sotsiologiyaning ob’ekti .................?
A. Jamiyat, ijtimoiy jarayonlar, ijtimoiy tizimlar, guruhlar
B. Institutlar faoliyati bilan bog‘liq faoliyat
S. Sportchilar o‘rtasidagi birlikni vujudga keltirish jarayoni
D.Sport tashkilotlari, sportga ixtisoslashgan maktablar, sport bilan shug‘ullanuvchi
guruhlar, millatlar, xalqlar
12. Sotsiologiyaning predmeti .................?
A.Status va rollar, ya’ni insonlar o‘rtasida o‘zaro munosabatlar B.Jamiyat, ijtimoiy
jarayonlar, ijtimoiy tizimlar, guruhlar
S. Sport bilan shug‘ullanuvchi guruhlar, millatlar, xalqlar
D.Sport tashkilotlari, sportga ixtisoslashgan maktablar
13. Sport sotsiologiyasining predmeti .............?
A.Sportning rivojlantiruvchi ijobiy va salbiy omillar
B.Status va rollar, ya’ni insonlar o‘rtasida o‘zaro munosabatlar S.Jamiyat, ijtimoiy
jarayonlar, ijtimoiy tizimlar, guruhlar
D.Sport bilan shug‘ullanuvchi guruhlar, millatlar, xalqlar
Ilmiybaza.uz