JISMONIY TARBIYA VA SPORT TA’LIMINI LOYIHALASHTIRISH VA BOSHQARISH

Yuklangan vaqt

2024-06-21

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

14

Faytl hajmi

37,4 KB


 
 
 
 
JISMONIY TARBIYA VA SPORT TA’LIMINI LOYIHALASHTIRISH VA 
BOSHQARISH 
 
 
Reja: 
1.Jismoniy tarbiya va sport ta’limini loyihalashtirish, jismoniy tarbiya va 
sportning dolzarb muammolarini hal etishda dasturiy – loyihaviy yondashuvning 
imkoniyatlari hamda loyihalashtirishning metodologik jihatlari. 
2.Sport faoliyatini boshqarishning funksiyalari va tarkibiy qismlari: gnostik, 
loyihalashtiruvchi, kommunikativ, tashkiliy.  
3.Jismoniy tarbiya darslarini tashkil etishga bo‘lgan talablar. 
 
O‘zbekistonning mustaqil davlat sifatida shakllanishi va uning istiqbol sari 
dadil borishi ijtimoiy iqtisodiy, siyosiy, madaniy ma’rifiy so‘zlarni yanada 
takomillashtirishni taqazo etadi. Bu yo‘lda sog‘liqni saqlash, fan, madaniyat, 
texnika, iqtisod, ta’lim-tarbiya, jismoniy tarbiya va sport hamda boshqa sohalarda 
chuqur islohotlar olib borilmokda. Ma’lumki, bu jarayonlarni hozirgi kun talablari 
asosida tashkil kilish va boshqarish asosiy maqsad hisoblanadi. 
Shu sababdan mamlakatimizning mustaqilligini to‘la ta’minlash, uning 
jarayonida taraqqiy etgan davlatlardan biri sifatidagi nufuzini xalqaro huquqlar 
asosida yuqori ko‘tarish kabi faoliyatlar nihoyatda muhim. Bu faoliyatlarni amalga 
oshirishda esa mutaxassis kadrlarni tayyorlash dolzarb vazifalardan hisoblanadi. 
Bunda O‘zbekistan Respublikasining Konstitutsiyasi, “Jismoniy tarbiya va sport 
to‘g‘risida”gi, “Ta’lim to‘g‘isida”gi Qonunlar, “Kadrlar tayyorlash milliy 
dasturi”ning kabul qilinishi alohida ahamiyatga molikdir. 
Aholining salomatligini mustahkamlab borish, o‘quvchi yoshlarning jismoniy 
va ma’naviy kamolotini oshirish, sog‘lom avlod tarbiyasini takomillashtirish 
masalalari kelajagi buyuk davlat qurishning muhim omillaridan biridir. 
JISMONIY TARBIYA VA SPORT TA’LIMINI LOYIHALASHTIRISH VA BOSHQARISH Reja: 1.Jismoniy tarbiya va sport ta’limini loyihalashtirish, jismoniy tarbiya va sportning dolzarb muammolarini hal etishda dasturiy – loyihaviy yondashuvning imkoniyatlari hamda loyihalashtirishning metodologik jihatlari. 2.Sport faoliyatini boshqarishning funksiyalari va tarkibiy qismlari: gnostik, loyihalashtiruvchi, kommunikativ, tashkiliy. 3.Jismoniy tarbiya darslarini tashkil etishga bo‘lgan talablar. O‘zbekistonning mustaqil davlat sifatida shakllanishi va uning istiqbol sari dadil borishi ijtimoiy iqtisodiy, siyosiy, madaniy ma’rifiy so‘zlarni yanada takomillashtirishni taqazo etadi. Bu yo‘lda sog‘liqni saqlash, fan, madaniyat, texnika, iqtisod, ta’lim-tarbiya, jismoniy tarbiya va sport hamda boshqa sohalarda chuqur islohotlar olib borilmokda. Ma’lumki, bu jarayonlarni hozirgi kun talablari asosida tashkil kilish va boshqarish asosiy maqsad hisoblanadi. Shu sababdan mamlakatimizning mustaqilligini to‘la ta’minlash, uning jarayonida taraqqiy etgan davlatlardan biri sifatidagi nufuzini xalqaro huquqlar asosida yuqori ko‘tarish kabi faoliyatlar nihoyatda muhim. Bu faoliyatlarni amalga oshirishda esa mutaxassis kadrlarni tayyorlash dolzarb vazifalardan hisoblanadi. Bunda O‘zbekistan Respublikasining Konstitutsiyasi, “Jismoniy tarbiya va sport to‘g‘risida”gi, “Ta’lim to‘g‘isida”gi Qonunlar, “Kadrlar tayyorlash milliy dasturi”ning kabul qilinishi alohida ahamiyatga molikdir. Aholining salomatligini mustahkamlab borish, o‘quvchi yoshlarning jismoniy va ma’naviy kamolotini oshirish, sog‘lom avlod tarbiyasini takomillashtirish masalalari kelajagi buyuk davlat qurishning muhim omillaridan biridir.  
 
Inson ruhiyati uning ijtimoii turmush va ta’lim-tarbiya jarayonida asosiy 
omildir. Shu sababdan o‘qitish, tarbiya berish, yoshlarning ma’naviy va jismoniy 
kamolotini tarbiyalab yetishtirish, ularni kasb-hunarga yo‘llashda ijtimoiy-
psixologik va pedagogik jarayonlarga alohida e’tibor berib kelinmoqda. Bu jihatlar 
jismoniy tarbiya va sport harakatini boshqarish, ayniqsa, iqtidorli yoshlarni sportga 
jalb etish, sportchilar mahoratini oshirish, ularni sport musobaqalariga ruhiy jihatdan 
tayyorgarliklarini ta’minlash eng muhim pedagogik jarayon hisoblanadi. 
Ta’kidlash lozimki, O‘zbekistonda xalq pedagogikasini takomillashtirishda 
yetuk mutafakkir olimlarning hissalari kattadir. Ilmiy-pedagogik meroslarimizni 
ta’lim tizimiga kiritish va ulardan keng foydalanish fikrlarini olg‘a surdilar. 
Jahon xalqlari tarixi va pedagogikasida o‘chmas iz qoldirgan buyuk allomalar 
Abu Ali ibn Sino, Ismoil Buxoriy, Naqshbandiy, Alisher Navoiy va boshqa sharq 
olimlarining ma’naviy-ma’rifiy hamda ilmiy-pedagogik meroslari o‘quvchi yoshlar 
va mehnatkashlar orasida barpo qilinmoqda. 
Sport jamoalarining faoliyatini ijtimoiy-ruhiy jihatdan o‘rganish va ilg‘or 
tajribalarni ommalashtirishda yetuk yirik olimlarimiz o‘z hissalarini qo‘shib 
kelmoqdalar. 
Sport tashkilotlari faoliyatini boshqarish va ommaviy sog‘lomlashtirish 
musobaqalarini tashkil etishda rahbar xodimlar, mas’ul tashkilotchilar hakamlar, 
xizmatchilar, vakillar va hokazolar, jamoalar umumiy qoidalarga itoat etish, o‘zaro 
yaxshi munosabatda bo‘lish. sport musobaqalari qoidalariga to‘la rioya qilish, yetik 
estetik me’yorlarni bilish kabi talablarni bajaradilar. 
Sport jamoalari faoliyatida, asosan, quyidagi ijtimoiy-ruhiy va pedagogik 
jarayonlar muntazam ravishda mavjuddir: 
1. 
Jamoa rahbari voqelikni kuzatadi. 
2. 
Murabbiy o‘yinlar va barcha mashg‘ulotlarni tashkil qilish jarayonida 
ularni kuzatib, tahlil qiladi. 
3. 
Jamoa ishtirokida rahbarlar va murabbiylar barcha faoliyatlarni, 
shuningdek o‘yin natijalarini birgalikda muhokama qiladilar. 
4. 
Muhokama jarayonida g‘oliblar taqdirlanadi va rag‘batlantiriladi.  
Inson ruhiyati uning ijtimoii turmush va ta’lim-tarbiya jarayonida asosiy omildir. Shu sababdan o‘qitish, tarbiya berish, yoshlarning ma’naviy va jismoniy kamolotini tarbiyalab yetishtirish, ularni kasb-hunarga yo‘llashda ijtimoiy- psixologik va pedagogik jarayonlarga alohida e’tibor berib kelinmoqda. Bu jihatlar jismoniy tarbiya va sport harakatini boshqarish, ayniqsa, iqtidorli yoshlarni sportga jalb etish, sportchilar mahoratini oshirish, ularni sport musobaqalariga ruhiy jihatdan tayyorgarliklarini ta’minlash eng muhim pedagogik jarayon hisoblanadi. Ta’kidlash lozimki, O‘zbekistonda xalq pedagogikasini takomillashtirishda yetuk mutafakkir olimlarning hissalari kattadir. Ilmiy-pedagogik meroslarimizni ta’lim tizimiga kiritish va ulardan keng foydalanish fikrlarini olg‘a surdilar. Jahon xalqlari tarixi va pedagogikasida o‘chmas iz qoldirgan buyuk allomalar Abu Ali ibn Sino, Ismoil Buxoriy, Naqshbandiy, Alisher Navoiy va boshqa sharq olimlarining ma’naviy-ma’rifiy hamda ilmiy-pedagogik meroslari o‘quvchi yoshlar va mehnatkashlar orasida barpo qilinmoqda. Sport jamoalarining faoliyatini ijtimoiy-ruhiy jihatdan o‘rganish va ilg‘or tajribalarni ommalashtirishda yetuk yirik olimlarimiz o‘z hissalarini qo‘shib kelmoqdalar. Sport tashkilotlari faoliyatini boshqarish va ommaviy sog‘lomlashtirish musobaqalarini tashkil etishda rahbar xodimlar, mas’ul tashkilotchilar hakamlar, xizmatchilar, vakillar va hokazolar, jamoalar umumiy qoidalarga itoat etish, o‘zaro yaxshi munosabatda bo‘lish. sport musobaqalari qoidalariga to‘la rioya qilish, yetik estetik me’yorlarni bilish kabi talablarni bajaradilar. Sport jamoalari faoliyatida, asosan, quyidagi ijtimoiy-ruhiy va pedagogik jarayonlar muntazam ravishda mavjuddir: 1. Jamoa rahbari voqelikni kuzatadi. 2. Murabbiy o‘yinlar va barcha mashg‘ulotlarni tashkil qilish jarayonida ularni kuzatib, tahlil qiladi. 3. Jamoa ishtirokida rahbarlar va murabbiylar barcha faoliyatlarni, shuningdek o‘yin natijalarini birgalikda muhokama qiladilar. 4. Muhokama jarayonida g‘oliblar taqdirlanadi va rag‘batlantiriladi.  
 
5. 
Mag‘lublar tegishli vazifalarni oladilar. 
Bu jarayonlar ijtimoiy-psixologik va pedagogik jihatdan bir-biriga 
chambarchas bog‘lanib ketganligi uchun maqsad bu faoliyatlarni uyushtirish, aniq 
yo‘nalishlar berish, kelgusi ish samarasini ta’minlashga qaratilgan bo‘lishi kerak. 
Shu jihatdan ham barcha yosh mutaxassislar sportning turlariga qarab bu 
faoliyatlarni chuqur o‘rganishlari, amaliyot jarayonlarida qayta - qayta tajribalardan 
o‘tkazishlari zarur. 
Sport jamoalari rahbarlari, murabbiylar, jismoniy tarbiya o‘qituvchilari 
ta’lim-tarbiya ishlarini yaxshilashda barcha sport mashg‘ulotlari jarayoni va 
avvaldan mo‘ljallangan vaqtlarda suhbatlar o‘tkazishni yaxshi yo‘lga qo‘yishlari 
lozim. Bunda: 
1. 
sport mashg‘ulotlari va o‘yinlari ijtimoiy-psixologik va pedagogik 
jarayonlarga aniq qaratilishi; 
2. 
oldiga aniq vazifalar qo‘yilishi; 
3. 
suhbat rejalari aniq va ehtiyojga yarasha bulishi; 
4. 
suhbatning ta’sirli bo‘lishi uchun vaqt va joy mos kelishi; 
5. 
suhbat jarayonida aniq maqsadlarga erishish; 
6. 
olingan axborotlar, ma’lumotlar dalil sifatida aniq va to‘g‘ri haqqoniy 
bo‘lishi; 
7. 
suhbatda maqsadga erishilgach, uni darhol to‘xtatish, boshqa vaqtda 
davom ettirishga ehtiyojni uyg‘otish kerak bo‘ladi. 
Suhbatlar ma’lum chegaralangan, maqsadga qaratilgan va erkin holda bo‘lishi 
kerak. Imkoni boricha suhbatda barcha qatnashchilar o‘z fikr-mulohazalarini izhor 
qilishlari kerak. Uning yakunida doimo barchadan qanoat hosil qilishi va yana 
davom ettirishga qiziqish uyg‘otishi zarur. 
Xulosa qilganda, jismoniy tarbiya jamoalari, sport klublari, sport jamoalari va 
aholi o‘rtasida maqsadga qaratilgan tarbiyaviy ishlar muhim ahamiyatga egadir. 
Rahbar xodimlar, murabbiylar, jismoniy tarbiya o‘qituvchilari. jamoati xodimlar va 
sport ixlosmandlari jismoniy tarbiyas og‘lomlashtirish va sport musobaqalarini 
5. Mag‘lublar tegishli vazifalarni oladilar. Bu jarayonlar ijtimoiy-psixologik va pedagogik jihatdan bir-biriga chambarchas bog‘lanib ketganligi uchun maqsad bu faoliyatlarni uyushtirish, aniq yo‘nalishlar berish, kelgusi ish samarasini ta’minlashga qaratilgan bo‘lishi kerak. Shu jihatdan ham barcha yosh mutaxassislar sportning turlariga qarab bu faoliyatlarni chuqur o‘rganishlari, amaliyot jarayonlarida qayta - qayta tajribalardan o‘tkazishlari zarur. Sport jamoalari rahbarlari, murabbiylar, jismoniy tarbiya o‘qituvchilari ta’lim-tarbiya ishlarini yaxshilashda barcha sport mashg‘ulotlari jarayoni va avvaldan mo‘ljallangan vaqtlarda suhbatlar o‘tkazishni yaxshi yo‘lga qo‘yishlari lozim. Bunda: 1. sport mashg‘ulotlari va o‘yinlari ijtimoiy-psixologik va pedagogik jarayonlarga aniq qaratilishi; 2. oldiga aniq vazifalar qo‘yilishi; 3. suhbat rejalari aniq va ehtiyojga yarasha bulishi; 4. suhbatning ta’sirli bo‘lishi uchun vaqt va joy mos kelishi; 5. suhbat jarayonida aniq maqsadlarga erishish; 6. olingan axborotlar, ma’lumotlar dalil sifatida aniq va to‘g‘ri haqqoniy bo‘lishi; 7. suhbatda maqsadga erishilgach, uni darhol to‘xtatish, boshqa vaqtda davom ettirishga ehtiyojni uyg‘otish kerak bo‘ladi. Suhbatlar ma’lum chegaralangan, maqsadga qaratilgan va erkin holda bo‘lishi kerak. Imkoni boricha suhbatda barcha qatnashchilar o‘z fikr-mulohazalarini izhor qilishlari kerak. Uning yakunida doimo barchadan qanoat hosil qilishi va yana davom ettirishga qiziqish uyg‘otishi zarur. Xulosa qilganda, jismoniy tarbiya jamoalari, sport klublari, sport jamoalari va aholi o‘rtasida maqsadga qaratilgan tarbiyaviy ishlar muhim ahamiyatga egadir. Rahbar xodimlar, murabbiylar, jismoniy tarbiya o‘qituvchilari. jamoati xodimlar va sport ixlosmandlari jismoniy tarbiyas og‘lomlashtirish va sport musobaqalarini  
 
uyushtirish jarayonlarida e’tiborlarini ma’naviy-ma’rifiy va madaniy faoliyatlarni 
yaxshilashga qaratish lozim.   
Xulosa shundaki, aholi turar-joylarida eng avvalo sport inshootlari, oddiy 
o‘yin maydonlaridan maqsadli foydalanish zarur. Sport ixlosmandlari, sportsevarlar, 
mutaxassis xodimlar yoshlar o‘rtasida kuchlararo, mavzeylar, dahalar va mahalla 
birinchiligi uchun ular sevgan sport musobaqalarini tashkil qilishlari kerak. 
7.2.Sport faoliyatini boshqarishning funksiyalari va tarkibiy qismlari: 
gnostik, loyihalashtiruvchi, kommunikativ, tashkiliy.  
Jismoniy tarbiya o‘qituvchisining mahorati to‘rtta (4) komponentga 
asoslanadi: 
1)pedagogi yo‘naltirish; 
2)bilim 
3)malaka 
4)avtoritet (obro‘,e’tibor). 
Jismoniy tarbiya o‘qituvchisini pedagogik yo‘naltirish 
Yo‘naltirish - bu shaxsning ma’lun bir mashg‘ulot turiga intilishi, u 
mashg‘ulot turiga juda qiziqishga asoslanadi. Yo‘naltirish kishini ma’lum bir 
faoliyat turi bilan shug‘ullanishga undovchi bir nech motiv (sabab)lar bilan 
tavsiflanadi. 
Pedagogik yo‘naltirish – pedagogi faoliyat bilan shug‘ullanishga intilishi. 
Pedagogik yo‘naltirish ikkita motiv asosida shakllanadi: 
a) bolalarga muhabbat 
b) jismoniy tarbiyaga qiziqish 
Bolalarga muhabbat – bu har bir bolaga g‘amho‘rlik qilish, e’tiborli 
munosabat. Bu bolalar bilan muloqat qilishdan quvonish, bu bolalar bilan ishlashga 
qiziqish, ularni o‘qimishli qilish istagi, ularni jismonan va psixologik rivojlanishiga 
yordam berishdan iborat. 
Jismoniy tarbiyaga qiziqish ikkinchi, asosiy motiv (sabab) hisoblanadi, u 
o‘qituvchining 
pedagogi 
yo‘nalishini 
shakllantiradi. 
Jismoniy 
tarbiya 
o‘qituvchisining o‘z ishiga yo‘nalishi unga berilib ishlashi bilan ifodalanadi. Ish 
uyushtirish jarayonlarida e’tiborlarini ma’naviy-ma’rifiy va madaniy faoliyatlarni yaxshilashga qaratish lozim. Xulosa shundaki, aholi turar-joylarida eng avvalo sport inshootlari, oddiy o‘yin maydonlaridan maqsadli foydalanish zarur. Sport ixlosmandlari, sportsevarlar, mutaxassis xodimlar yoshlar o‘rtasida kuchlararo, mavzeylar, dahalar va mahalla birinchiligi uchun ular sevgan sport musobaqalarini tashkil qilishlari kerak. 7.2.Sport faoliyatini boshqarishning funksiyalari va tarkibiy qismlari: gnostik, loyihalashtiruvchi, kommunikativ, tashkiliy. Jismoniy tarbiya o‘qituvchisining mahorati to‘rtta (4) komponentga asoslanadi: 1)pedagogi yo‘naltirish; 2)bilim 3)malaka 4)avtoritet (obro‘,e’tibor). Jismoniy tarbiya o‘qituvchisini pedagogik yo‘naltirish Yo‘naltirish - bu shaxsning ma’lun bir mashg‘ulot turiga intilishi, u mashg‘ulot turiga juda qiziqishga asoslanadi. Yo‘naltirish kishini ma’lum bir faoliyat turi bilan shug‘ullanishga undovchi bir nech motiv (sabab)lar bilan tavsiflanadi. Pedagogik yo‘naltirish – pedagogi faoliyat bilan shug‘ullanishga intilishi. Pedagogik yo‘naltirish ikkita motiv asosida shakllanadi: a) bolalarga muhabbat b) jismoniy tarbiyaga qiziqish Bolalarga muhabbat – bu har bir bolaga g‘amho‘rlik qilish, e’tiborli munosabat. Bu bolalar bilan muloqat qilishdan quvonish, bu bolalar bilan ishlashga qiziqish, ularni o‘qimishli qilish istagi, ularni jismonan va psixologik rivojlanishiga yordam berishdan iborat. Jismoniy tarbiyaga qiziqish ikkinchi, asosiy motiv (sabab) hisoblanadi, u o‘qituvchining pedagogi yo‘nalishini shakllantiradi. Jismoniy tarbiya o‘qituvchisining o‘z ishiga yo‘nalishi unga berilib ishlashi bilan ifodalanadi. Ish  
 
uning hayoti mazmuniga aylanib qoladi. Bu ikki natijaga olib keladi. 
Bir tomondan, o‘qituvchining o‘z kasbiga bo‘lgan muhabbati uchun doimiy 
ravishda o‘z mahoratini oshirib borishga, o‘z hamkasblrining ishi bilan qiziqishga, 
foydali tomonlarini o‘zlashtirishga, faol ijodiy xodim bo‘lishga undaydi. Boshqa 
tomondan, agar o‘quvchilar mashg‘ulotlar o‘qituvchi uchun rohat emas og‘ir 
majburiyat jamligini his qilsalar, ular ham o‘qituvchiga nisbatan xuddi shunday 
munosabatda bo‘ladilar. 
Jismoniy 
tarbiya 
o‘qituvchisining 
bilimi 
(eruditsiyasi) 
Bilim 
o‘qituvchining pedagogi faoliyatidagi imkoniyatlarini belgilab beruvchi omillardan 
biridir. 
O‘qituvchining eruditsiyasi- umumiy va maxsus bilimlardan tashkil topadi. 
Umumiy bilimlar -(umumsiyosiy, adabiyot, san’at, tarix va h.k) 
o‘qituvchining dunyoqarashi va umumiy madaniyatini bildiradi. 
Maxsus bilimlar- o‘qituvchi uchun o‘z jismoniy tarbiya pedagogi faoliyatini 
amalga oshirish uchun kerak (anatomiya, fiziologiya, psixologiya, pedagogika, 
maxsus fanlar- futbol, basketbol va boshqalar bo‘yicha muammolar). 
Bilimlar faqat kitob va jurnallar, hamda boshqa pedagoglarning tajribasidan 
olinishi kerak emas, balki o‘qituvchi tomonidan o‘z o‘quvchilarini ularning fe’l-
atvori, qobiliyati, layoqati, jismoniy rivojlanishi darajasini o‘rganish jarayonida 
orttirilgan bilimlar juda muhim. 
K.D Ushinskiy ( buyuk rus pedagogi): “Insonni har tomonlama shakllantirish 
uchun uni har tomonlama bilish zarur” degan edi.  
O‘qituvchi egallagan maxsus bilimlarni nazariy, amaliy va uslubiy bilimlarga 
bo‘lish mumkin. 
Nazariy bilimlar- jismoniy tarbiya tarixi, odam organizmining ishlash 
qonuniyatlari tarbiya va ta’lim tamoyillari va boshqalar 
Amaliy bilimlar - avvalo u yoki bu mashqni bajarish uchun kerakli 
bilimlardir. 
Uslubiy bilimlar – bu boshqalarni qanday o‘rgatish bo‘yicha bilimlar ya’ni 
mashqni shaxsan bajarish emas balki bu mashqlarni o‘quvchilar tomonidan 
uning hayoti mazmuniga aylanib qoladi. Bu ikki natijaga olib keladi. Bir tomondan, o‘qituvchining o‘z kasbiga bo‘lgan muhabbati uchun doimiy ravishda o‘z mahoratini oshirib borishga, o‘z hamkasblrining ishi bilan qiziqishga, foydali tomonlarini o‘zlashtirishga, faol ijodiy xodim bo‘lishga undaydi. Boshqa tomondan, agar o‘quvchilar mashg‘ulotlar o‘qituvchi uchun rohat emas og‘ir majburiyat jamligini his qilsalar, ular ham o‘qituvchiga nisbatan xuddi shunday munosabatda bo‘ladilar. Jismoniy tarbiya o‘qituvchisining bilimi (eruditsiyasi) Bilim o‘qituvchining pedagogi faoliyatidagi imkoniyatlarini belgilab beruvchi omillardan biridir. O‘qituvchining eruditsiyasi- umumiy va maxsus bilimlardan tashkil topadi. Umumiy bilimlar -(umumsiyosiy, adabiyot, san’at, tarix va h.k) o‘qituvchining dunyoqarashi va umumiy madaniyatini bildiradi. Maxsus bilimlar- o‘qituvchi uchun o‘z jismoniy tarbiya pedagogi faoliyatini amalga oshirish uchun kerak (anatomiya, fiziologiya, psixologiya, pedagogika, maxsus fanlar- futbol, basketbol va boshqalar bo‘yicha muammolar). Bilimlar faqat kitob va jurnallar, hamda boshqa pedagoglarning tajribasidan olinishi kerak emas, balki o‘qituvchi tomonidan o‘z o‘quvchilarini ularning fe’l- atvori, qobiliyati, layoqati, jismoniy rivojlanishi darajasini o‘rganish jarayonida orttirilgan bilimlar juda muhim. K.D Ushinskiy ( buyuk rus pedagogi): “Insonni har tomonlama shakllantirish uchun uni har tomonlama bilish zarur” degan edi. O‘qituvchi egallagan maxsus bilimlarni nazariy, amaliy va uslubiy bilimlarga bo‘lish mumkin. Nazariy bilimlar- jismoniy tarbiya tarixi, odam organizmining ishlash qonuniyatlari tarbiya va ta’lim tamoyillari va boshqalar Amaliy bilimlar - avvalo u yoki bu mashqni bajarish uchun kerakli bilimlardir. Uslubiy bilimlar – bu boshqalarni qanday o‘rgatish bo‘yicha bilimlar ya’ni mashqni shaxsan bajarish emas balki bu mashqlarni o‘quvchilar tomonidan  
 
bajarilishidir. 
Jismoniy tarbiya o‘qituvchisining malakasi quyidagilar: 
Malaka- bu alohida harakat yoki butun bir faoliyatni qoidalar va faoliyat 
maqsadiga muvofiq ravishda bajarish usullarini amaliy egallash. 
Jismoniy tarbiya o‘qituvchisining malakasi konstruktiv, tashkilotchilik 
komunikativ (didaktik va notiqlikni qo‘shgan holda), gnostik (perseptivni 
qo‘shgan holda), harakatchanlik (amaliy faoliyatni qoshgan holda) malakalariga 
bo‘linadi. 
Konstruktiv malakalar o‘qituvchiga o‘z faoliyatini rejalashtirishga yordam 
beradi. Ularga o‘quv materialini tanlash va tashkil etish malakasi, perseptiv (kelajak) 
va doimiy rejalashtirishni amalga oshirish malakasi,sport anjomlari va asbob-
uskunalarini olish va ta’mirlash malakasi kiradi.  
Tashkiliy malakalar o‘qituvchining rejalashtirgan ishlari ( masalan, 
o‘qituvchi darajasining yaxshi konspektini tuzishi mumkin, lekin sinfda ishni yaxshi 
tashkil qila olmaganligi uchun darsni yomon o‘tkazishi mumkin. Talaba darsni 
o‘tkazish bo‘yicha uslubiy bilimalartga ega bo‘lmasdan turib, o‘zining 
tashkilotchilik qobiliyatiga ko‘ra darsni yaxshi o‘tkazishi mumkin) amalga oshirish 
bilan bog‘liq bo‘ladi. O‘qituvchi pedagogik faoliyatning asosiy komponentlarini 
tushina borib, boshqarishni bilishi, maqsadlarni aniqlay olishi kerak.  
Mahoratni kasbiy faoliyatni tashkil etishni yuqori saviyada amalga 
oshirilishini ta’minlaydigan shaxsiy kompleks xususiyatlar yig‘indisi degan 
tushuncha nuqtai nazaridan yondashishga harakat qilamiz. Bunday muhim 
xususiyatlarga faoliyatning shaxsning insonparvarlik yo‘nalishi kasbiy bilim 
ko‘nikma malakalari pedagogi qobiliyat, pedagogi texnika, pedagogi muloqot va 
pedagogi ijodiyot kiradi. 
1.Shaxsning insonparvarlik yo‘nalishi O‘qituvchining professional jihatdan 
muhim bo‘lgan sifatlari kiradi. Ularga g‘oyaviy, siyosiy bunga o‘qituvchini 
dunyoqarashi, har bir o‘quvchining kelajagi uchun javobgarlik hissi kiradi. 
O‘qituvchining axloqiy sifatlari: Xushmuomala insoniylik talabchanlik 
optimizm (yaxshi kayfiyat) kiradi. 
bajarilishidir. Jismoniy tarbiya o‘qituvchisining malakasi quyidagilar: Malaka- bu alohida harakat yoki butun bir faoliyatni qoidalar va faoliyat maqsadiga muvofiq ravishda bajarish usullarini amaliy egallash. Jismoniy tarbiya o‘qituvchisining malakasi konstruktiv, tashkilotchilik komunikativ (didaktik va notiqlikni qo‘shgan holda), gnostik (perseptivni qo‘shgan holda), harakatchanlik (amaliy faoliyatni qoshgan holda) malakalariga bo‘linadi. Konstruktiv malakalar o‘qituvchiga o‘z faoliyatini rejalashtirishga yordam beradi. Ularga o‘quv materialini tanlash va tashkil etish malakasi, perseptiv (kelajak) va doimiy rejalashtirishni amalga oshirish malakasi,sport anjomlari va asbob- uskunalarini olish va ta’mirlash malakasi kiradi. Tashkiliy malakalar o‘qituvchining rejalashtirgan ishlari ( masalan, o‘qituvchi darajasining yaxshi konspektini tuzishi mumkin, lekin sinfda ishni yaxshi tashkil qila olmaganligi uchun darsni yomon o‘tkazishi mumkin. Talaba darsni o‘tkazish bo‘yicha uslubiy bilimalartga ega bo‘lmasdan turib, o‘zining tashkilotchilik qobiliyatiga ko‘ra darsni yaxshi o‘tkazishi mumkin) amalga oshirish bilan bog‘liq bo‘ladi. O‘qituvchi pedagogik faoliyatning asosiy komponentlarini tushina borib, boshqarishni bilishi, maqsadlarni aniqlay olishi kerak. Mahoratni kasbiy faoliyatni tashkil etishni yuqori saviyada amalga oshirilishini ta’minlaydigan shaxsiy kompleks xususiyatlar yig‘indisi degan tushuncha nuqtai nazaridan yondashishga harakat qilamiz. Bunday muhim xususiyatlarga faoliyatning shaxsning insonparvarlik yo‘nalishi kasbiy bilim ko‘nikma malakalari pedagogi qobiliyat, pedagogi texnika, pedagogi muloqot va pedagogi ijodiyot kiradi. 1.Shaxsning insonparvarlik yo‘nalishi O‘qituvchining professional jihatdan muhim bo‘lgan sifatlari kiradi. Ularga g‘oyaviy, siyosiy bunga o‘qituvchini dunyoqarashi, har bir o‘quvchining kelajagi uchun javobgarlik hissi kiradi. O‘qituvchining axloqiy sifatlari: Xushmuomala insoniylik talabchanlik optimizm (yaxshi kayfiyat) kiradi.  
 
Kommunikativ sifatlari: (muomila qila olish qobiliyati) odamlarga yaqinlik, 
dilkashlik , xushmuomalalilik, e’tiborlilik. 
Pedagogik takt – bu mohir o‘qituvchi intelligentga xos bo‘lgan sifatlar, 
o‘qituvchi mahorati bir bo‘lagi hisoblanib, taktik bo‘lish har insonga axloqiy 
talabchanlik ayniqsa rivojlanuvchi shaxs bilan munosabatda bo‘luvchi pedagogga 
talabchan bo‘lishni taqozo etadi.  
Pedagogik takt – o‘quvchilarga o‘qituvchining maqsadga muvofiq ta’sir 
me’yori, muomalaning samarali usulini qo‘llash ko‘nikmasidir. Takt o‘qituvchi 
uchun darsning barcha bosqichlarida zarur. Ayniqsa, o‘quvchilar bilimlarini 
tekshirish va baholash vaqtida o‘qituvchi o‘zining xulqiga e’tibor berishi kerak. Bu 
o‘rinda takt avvalo, o‘quvchi javobini eshitishda namoyon bo‘lishi zarur. 
Javoblarning mazmuni va shakliga o‘ta e’tibor va qiziqish bilan quloq solish, 
ma’lum qiyinchilik yuzaga kelganda esa pedagogi o‘zini tuta bilmog‘i lozim. 
Hamma o‘quvchilar qaysi o‘qituvchi yaxshi bo‘lsa, odob bilan e’tibor berib 
eshitsa, o‘shanga javob berishni hohlaydi. Bu holatlarda tabassum, qarashlar, 
mimika, bosh qimirlatish  bilan javoblarni quvvatlab turish, yo‘l-yo‘lakay izoh 
berish juda muhimdir. 
Pedagogik takt o‘qituvchi hulqining ixcham, serma’no kasb etishini, ya’ni 
taktik yo‘lni ham hisobga oladi. Odatda o‘qituvchi bolalar oldida turli rollarda, 
ko‘rinishlarda chiqadi va u turli ohang, turli ko‘rinishlar bilan, taktik usullar orqali 
ta’sir ko‘rsatishni talab etadi. 
Pedagogik takt mahorat bilan birga tarbiyalanadi va egallanadi. U 
o‘qituvchining ma’naviy yetuklik darajasi va maxsus bilimlarini egallash bo‘yicha 
hamda bolalar bilan muomala ko‘nikmalarini shakllantirishi yuzasidan o‘z ustida 
katta ishlar qilish natijasidir. 
2.Kasbiy bilim, ko‘nikma va malakalar. Bularga fan bilimlari o‘qitish 
uslublari pedagogika bilimlari, psixologiya bilimlari, nazariy bilimlar, kasbiy 
ko‘nikma va malakalarga quyidagilar kiradi: bilimlarni yetkaza bilish, tekshirish 
ko‘nikmalari, malakalarni hosil qilish ko‘nikmalari, shug‘ullanuvchilarni aqliy 
faoliyatini boshqarish ko‘nikmalari (o‘qituvchini fikrlash qobiliyati aktivligini 
Kommunikativ sifatlari: (muomila qila olish qobiliyati) odamlarga yaqinlik, dilkashlik , xushmuomalalilik, e’tiborlilik. Pedagogik takt – bu mohir o‘qituvchi intelligentga xos bo‘lgan sifatlar, o‘qituvchi mahorati bir bo‘lagi hisoblanib, taktik bo‘lish har insonga axloqiy talabchanlik ayniqsa rivojlanuvchi shaxs bilan munosabatda bo‘luvchi pedagogga talabchan bo‘lishni taqozo etadi. Pedagogik takt – o‘quvchilarga o‘qituvchining maqsadga muvofiq ta’sir me’yori, muomalaning samarali usulini qo‘llash ko‘nikmasidir. Takt o‘qituvchi uchun darsning barcha bosqichlarida zarur. Ayniqsa, o‘quvchilar bilimlarini tekshirish va baholash vaqtida o‘qituvchi o‘zining xulqiga e’tibor berishi kerak. Bu o‘rinda takt avvalo, o‘quvchi javobini eshitishda namoyon bo‘lishi zarur. Javoblarning mazmuni va shakliga o‘ta e’tibor va qiziqish bilan quloq solish, ma’lum qiyinchilik yuzaga kelganda esa pedagogi o‘zini tuta bilmog‘i lozim. Hamma o‘quvchilar qaysi o‘qituvchi yaxshi bo‘lsa, odob bilan e’tibor berib eshitsa, o‘shanga javob berishni hohlaydi. Bu holatlarda tabassum, qarashlar, mimika, bosh qimirlatish bilan javoblarni quvvatlab turish, yo‘l-yo‘lakay izoh berish juda muhimdir. Pedagogik takt o‘qituvchi hulqining ixcham, serma’no kasb etishini, ya’ni taktik yo‘lni ham hisobga oladi. Odatda o‘qituvchi bolalar oldida turli rollarda, ko‘rinishlarda chiqadi va u turli ohang, turli ko‘rinishlar bilan, taktik usullar orqali ta’sir ko‘rsatishni talab etadi. Pedagogik takt mahorat bilan birga tarbiyalanadi va egallanadi. U o‘qituvchining ma’naviy yetuklik darajasi va maxsus bilimlarini egallash bo‘yicha hamda bolalar bilan muomala ko‘nikmalarini shakllantirishi yuzasidan o‘z ustida katta ishlar qilish natijasidir. 2.Kasbiy bilim, ko‘nikma va malakalar. Bularga fan bilimlari o‘qitish uslublari pedagogika bilimlari, psixologiya bilimlari, nazariy bilimlar, kasbiy ko‘nikma va malakalarga quyidagilar kiradi: bilimlarni yetkaza bilish, tekshirish ko‘nikmalari, malakalarni hosil qilish ko‘nikmalari, shug‘ullanuvchilarni aqliy faoliyatini boshqarish ko‘nikmalari (o‘qituvchini fikrlash qobiliyati aktivligini  
 
qo‘zg‘ata bilish), mustaqil ishni uyushtirish ko‘nikmasi, o‘z-o‘zini boshqarish 
ko‘nikmasi, har hil holatlarni tahlil qilish ko‘nikmasi, o‘quvchilarni qiziqishini 
shakllantirish ko‘nikmasi. 
3.Pedagogik faoliyatning yetakchi qobiliyatlari. Mohir o‘qituvchi o‘z 
ishini, asosan, amalga oshirishini ta’minlaydigan eng asosiy qobiliyatlarni ajratib 
olishimiz kerak. Pedagogik faoliyatning quyidagi sakkizta yetakchi qobiliyatlarini 
sanab o‘tish mumkin: 
1)perseptiv qobiliyat – pedagogning kuzatuvchangligi, ziyrakligi; 
2)loyihalashtirish qobiliyatlari - rejalashtirish qobiliyatlari 
3)ta’lim berish qobiliyatlari – bilimlarni yetkazib berish qobiliyatlari; 
4)ekspressiv qobiliyatlari – bu fikr, hissiyot bilimni nutq orqali yetkazish; 
5)kommunikativ qobiliyatlari – bu bolalar bilan til topa bilish; 
6)uyushtirma bilish qobiliyatlari - musobaqa, bayram uyushtira olish; 
7)akademik qobiliyatlari – bu ilmiy tajribalar o‘tkazish qobiliyati 
(o‘qituvchining qobiliyati, imkoniyatini aniqlash); 
8)maxsus qobiliyatlari – bu harakat qobiliyatlari (mashqlarni ko‘rsatib 
berish). Demak yuqorida sanab o‘tilgan pedagogik faoliyatining asosiy tarkibiy 
qismlarini pedagogi mahorat sohibi bo‘lishga intilgan kishi doimo kengaytirib, 
takomillashtirib, o‘z faoliyatiga ularni qo‘llay bilishi zarur. 
Barcha kasb-korlik tizimida o‘qituvchilik kasbi muhim o‘rinda turadi. Chunki 
o‘qituvchi – pedagog yoshlarning g‘oyaviy-siyosiy o‘sishida. Dastlabki texnik 
bilimlarni egallashda, kasb-kor malakalari bilan qurollanishlarida asosiy zveno 
(tarmoq) hisoblanadi, muhim ijtimoiy – mafkuraviy vazifani bajaradi. O‘z kasbini 
bilimdoni bo‘lgan mohir pedagoggina shaxsning ma’naviy hayotini davr ehtiyojlari 
asosida rivojlantira oladi, hamda o‘quvchilarga ta’sir ko‘rsatib, ularga qobiliyat, 
is’tedod, qiziqish, e’tiqod va amaliy ko‘nikmalarini takomillashtiradi. 
Kommunikativ malakalar (didaktik va notiqlikni qo‘shgan holda) 
kommunikativ malakalar o‘qituvchining o‘quvchilari, hamkasblari, ota-onalar bilan 
muloqot qilishi bilan bog‘liq. Ularni uch guruhga bo‘lish mumkin: 
a)shaxsiy komunikativ malakalar - o‘qituvchining kishilar bilan muloqotga 
qo‘zg‘ata bilish), mustaqil ishni uyushtirish ko‘nikmasi, o‘z-o‘zini boshqarish ko‘nikmasi, har hil holatlarni tahlil qilish ko‘nikmasi, o‘quvchilarni qiziqishini shakllantirish ko‘nikmasi. 3.Pedagogik faoliyatning yetakchi qobiliyatlari. Mohir o‘qituvchi o‘z ishini, asosan, amalga oshirishini ta’minlaydigan eng asosiy qobiliyatlarni ajratib olishimiz kerak. Pedagogik faoliyatning quyidagi sakkizta yetakchi qobiliyatlarini sanab o‘tish mumkin: 1)perseptiv qobiliyat – pedagogning kuzatuvchangligi, ziyrakligi; 2)loyihalashtirish qobiliyatlari - rejalashtirish qobiliyatlari 3)ta’lim berish qobiliyatlari – bilimlarni yetkazib berish qobiliyatlari; 4)ekspressiv qobiliyatlari – bu fikr, hissiyot bilimni nutq orqali yetkazish; 5)kommunikativ qobiliyatlari – bu bolalar bilan til topa bilish; 6)uyushtirma bilish qobiliyatlari - musobaqa, bayram uyushtira olish; 7)akademik qobiliyatlari – bu ilmiy tajribalar o‘tkazish qobiliyati (o‘qituvchining qobiliyati, imkoniyatini aniqlash); 8)maxsus qobiliyatlari – bu harakat qobiliyatlari (mashqlarni ko‘rsatib berish). Demak yuqorida sanab o‘tilgan pedagogik faoliyatining asosiy tarkibiy qismlarini pedagogi mahorat sohibi bo‘lishga intilgan kishi doimo kengaytirib, takomillashtirib, o‘z faoliyatiga ularni qo‘llay bilishi zarur. Barcha kasb-korlik tizimida o‘qituvchilik kasbi muhim o‘rinda turadi. Chunki o‘qituvchi – pedagog yoshlarning g‘oyaviy-siyosiy o‘sishida. Dastlabki texnik bilimlarni egallashda, kasb-kor malakalari bilan qurollanishlarida asosiy zveno (tarmoq) hisoblanadi, muhim ijtimoiy – mafkuraviy vazifani bajaradi. O‘z kasbini bilimdoni bo‘lgan mohir pedagoggina shaxsning ma’naviy hayotini davr ehtiyojlari asosida rivojlantira oladi, hamda o‘quvchilarga ta’sir ko‘rsatib, ularga qobiliyat, is’tedod, qiziqish, e’tiqod va amaliy ko‘nikmalarini takomillashtiradi. Kommunikativ malakalar (didaktik va notiqlikni qo‘shgan holda) kommunikativ malakalar o‘qituvchining o‘quvchilari, hamkasblari, ota-onalar bilan muloqot qilishi bilan bog‘liq. Ularni uch guruhga bo‘lish mumkin: a)shaxsiy komunikativ malakalar - o‘qituvchining kishilar bilan muloqotga  
 
kirishish ish va shaxsiy munosabatlarni o‘rnatish malakasida ifodalanadi 
(o‘qituvchining tashkilotchilik imkoniyatlariga bog‘liq); 
b)didaktik malakalar o‘qituvchining o‘quv materilani o‘quvchilar ongiga 
aniq va tushunarli tarzda yetkazib berish malakasiga bog‘liq (jisminiy tarbiya 
o‘qituvchilari har doim ham bu ishni uddalay olmaydilar. Ko‘pincha 
qiyinchiliklarga duch keladilar: o‘qituvchi jismoniy mashqlar haqida so‘zlab berish 
kerakligi haqida bilmaydi; bilganda ham uni qay tarzda yetkazib berishni bilmaydi; 
yoki xatoni qanday tuzatish kerakligini tushuntirib berolmaydi); 
d)notiqlik malakasi jismoniy tarbiya o‘qituvchisi uchun eng avvalo 
ma’naviy-ma’rifiy funksiyani amalga oshirishi uchun kerak. Buning uchun 
o‘qituvchi katta eruditsiyaga va nutq madaniyatiga ega bo‘lishi lozim.  
g)gnostik malakalar ( perseptivni qo‘shgan holda) Gnostik malakalar 
o‘qituvchining alohida o‘quvchilarni hamda jamoani bilib olishi bilan, pedagogi 
vaziyatlarni va o‘z faoliyatini tahlil qila olishi bilan bog‘liq. Gnostik malakalar idrok 
etish jarayonlari bilan chambarchas bog‘liq va perseptiv malakalarga asoslanadi, 
ya’ni o‘qituvchining kuzatish, nazorat qilish, mashqlarni bajarishda xatolarni 
to‘g‘irlash malakasida ko‘rinadi (gnostik malakalarga o‘quv - uslubiy va ilmiy 
adabiyotlardan foydalanish malakasi, elementar (oddiy) tadqiqotlar o‘tkazish va 
ularning natijasini tahlil qilish malakasi, o‘quvchilarni jismonan rivojlantirish 
metodikasiga yangiliklar kiritish kiradi).  
d)harakatchanlik malakalari ( amaliyotni qo‘shgan holda) harakatchanlik 
malakalari eng avvalo o‘qituvchining jismoniy mashqlarini bajarish texnikasida aks 
etadi, mashqlarni to‘g‘ri ko‘rsatib berish ko‘pincha o‘quvchilarga ta’lim berish 
samaradorligii belgilab beradi. Harakatchanlik malakalariga ko‘pchilik amaliy 
ko‘nikmalar kiradi, ular sport uskunalari va anjomlarini tuzatishda ko‘rinadi. 
Malakaning har biri jismoniy tarbiya o‘qituvchisining bir yo‘la bir necha funksiyani 
bajarishni ta’minlaydi. 
Jismoniy tarbiya o‘qituvchisining obro‘-e’tibori (avtoriteti) Pedagogi 
faoliyatning muvaffaqiyatli kechishida o‘qituvchining obro‘-e’tibori katta o‘rin 
tutadi. O‘quvchilar orasida obro‘-e’tiborga ega bo‘lgan o‘qituvchi kuchli tarbiyaviy 
kirishish ish va shaxsiy munosabatlarni o‘rnatish malakasida ifodalanadi (o‘qituvchining tashkilotchilik imkoniyatlariga bog‘liq); b)didaktik malakalar o‘qituvchining o‘quv materilani o‘quvchilar ongiga aniq va tushunarli tarzda yetkazib berish malakasiga bog‘liq (jisminiy tarbiya o‘qituvchilari har doim ham bu ishni uddalay olmaydilar. Ko‘pincha qiyinchiliklarga duch keladilar: o‘qituvchi jismoniy mashqlar haqida so‘zlab berish kerakligi haqida bilmaydi; bilganda ham uni qay tarzda yetkazib berishni bilmaydi; yoki xatoni qanday tuzatish kerakligini tushuntirib berolmaydi); d)notiqlik malakasi jismoniy tarbiya o‘qituvchisi uchun eng avvalo ma’naviy-ma’rifiy funksiyani amalga oshirishi uchun kerak. Buning uchun o‘qituvchi katta eruditsiyaga va nutq madaniyatiga ega bo‘lishi lozim. g)gnostik malakalar ( perseptivni qo‘shgan holda) Gnostik malakalar o‘qituvchining alohida o‘quvchilarni hamda jamoani bilib olishi bilan, pedagogi vaziyatlarni va o‘z faoliyatini tahlil qila olishi bilan bog‘liq. Gnostik malakalar idrok etish jarayonlari bilan chambarchas bog‘liq va perseptiv malakalarga asoslanadi, ya’ni o‘qituvchining kuzatish, nazorat qilish, mashqlarni bajarishda xatolarni to‘g‘irlash malakasida ko‘rinadi (gnostik malakalarga o‘quv - uslubiy va ilmiy adabiyotlardan foydalanish malakasi, elementar (oddiy) tadqiqotlar o‘tkazish va ularning natijasini tahlil qilish malakasi, o‘quvchilarni jismonan rivojlantirish metodikasiga yangiliklar kiritish kiradi). d)harakatchanlik malakalari ( amaliyotni qo‘shgan holda) harakatchanlik malakalari eng avvalo o‘qituvchining jismoniy mashqlarini bajarish texnikasida aks etadi, mashqlarni to‘g‘ri ko‘rsatib berish ko‘pincha o‘quvchilarga ta’lim berish samaradorligii belgilab beradi. Harakatchanlik malakalariga ko‘pchilik amaliy ko‘nikmalar kiradi, ular sport uskunalari va anjomlarini tuzatishda ko‘rinadi. Malakaning har biri jismoniy tarbiya o‘qituvchisining bir yo‘la bir necha funksiyani bajarishni ta’minlaydi. Jismoniy tarbiya o‘qituvchisining obro‘-e’tibori (avtoriteti) Pedagogi faoliyatning muvaffaqiyatli kechishida o‘qituvchining obro‘-e’tibori katta o‘rin tutadi. O‘quvchilar orasida obro‘-e’tiborga ega bo‘lgan o‘qituvchi kuchli tarbiyaviy  
 
ta’sir ko‘rsatadi. Chunki obro‘-e’tiborga ko‘proq ishonadilar va unga taqlid qiladilar. 
Biroq obro‘-e’tibor o‘qituvchining faoliyati jarayonida paydo bo‘ladi, shuning 
uchun u o‘qituvchi mahoratining birlamchi komponenti emas, balki ikkilamchi 
komponenti hisoblanadi. Obro‘-e’tiborli kishi deb ma’lum bir hayot sohasi va 
faoliyatigda unung fikri bilan hisoblashishadigan, unga taqlid qilishga intilishadi, 
unga u yoki bu masalalar yechimini ishonib topshiradigan kishi hisoblanadi. 
Jismoniy tarbiya o‘qituvchisining obro‘-e’tibori quyidagi 
komponentlaridan iborat: 
- jismoniy tarbiya va sport sohasidagi professional insonning obro‘-e’tibori 
shu sohadagi bilim va malakasi, hamda o‘qituvchining sport razryadiga bog‘liq;  
- Yosh obro‘-e’tiborni – o‘qituvchi o‘quvchilarga ko‘z o‘ngida yoshi katta, 
tajribali inson bo‘lib ko‘rinadi; 
- Lavozim obro‘-e’tibori ya’ni o‘qituvchining barcha huquq va majburiyatlari 
bilan pedagog sifatidagi statusi (o‘rni); 
- Ma’naviy obro‘-e’tiborining yo‘qligi jismoniy tarbiya o‘qituvchisining 
boshqa barcha obro‘-e’tibori komponentlarini yo‘qqa chiqarishi mumkin; 
- Bosish, engish obro‘-etibori (avtoriteti) o‘quvchilarning o‘qituvchidan 
qo‘rqishiga asoslanadi (bunday o‘qituvchilar o‘quvchilar idroki itoatkorlikni qabul 
qila olmasligini unutib qo‘yadilar); 
- Oraliqni ushlash obro‘-etibori o‘qituvchining o‘quvchilar bilan kamroq 
muloqotda bo‘lishini bildiradi; 
- Do‘stlik obro‘-e’tibori o‘qituvchi o‘quvchilarga o‘ziga do‘st-sinfdoshga 
muomala qilgandek ruxsat bergan holda paydo bo‘ladi; 
- Man-manlik obro‘-e`tibori (avtoriteti) maqtanchoqlik o‘z qadr-qimmati va 
o‘tmishdagi 
xizmatlarini 
ta’kidlashga 
asoslanadi 
(masalan, 
o‘qituvchi 
musobaqalarda qatnashib, yutuqli o‘rinlarni egallagan bo‘lsa va h.k.); 
- Mehribonlik 
obro‘-etibori 
(avtoriteti) 
ko‘pincha 
o‘qituvchining 
ko‘ngilchangligida ko‘rinadi (masalan, o‘qituvchi dasturdagi materialni o‘tish 
o‘rniga o‘quvchilarga boshqa ishlar bilan shug‘ullanishga ruxsat beradi, yoki ularga 
ko‘tarib baho qo‘yadi); 
ta’sir ko‘rsatadi. Chunki obro‘-e’tiborga ko‘proq ishonadilar va unga taqlid qiladilar. Biroq obro‘-e’tibor o‘qituvchining faoliyati jarayonida paydo bo‘ladi, shuning uchun u o‘qituvchi mahoratining birlamchi komponenti emas, balki ikkilamchi komponenti hisoblanadi. Obro‘-e’tiborli kishi deb ma’lum bir hayot sohasi va faoliyatigda unung fikri bilan hisoblashishadigan, unga taqlid qilishga intilishadi, unga u yoki bu masalalar yechimini ishonib topshiradigan kishi hisoblanadi. Jismoniy tarbiya o‘qituvchisining obro‘-e’tibori quyidagi komponentlaridan iborat: - jismoniy tarbiya va sport sohasidagi professional insonning obro‘-e’tibori shu sohadagi bilim va malakasi, hamda o‘qituvchining sport razryadiga bog‘liq; - Yosh obro‘-e’tiborni – o‘qituvchi o‘quvchilarga ko‘z o‘ngida yoshi katta, tajribali inson bo‘lib ko‘rinadi; - Lavozim obro‘-e’tibori ya’ni o‘qituvchining barcha huquq va majburiyatlari bilan pedagog sifatidagi statusi (o‘rni); - Ma’naviy obro‘-e’tiborining yo‘qligi jismoniy tarbiya o‘qituvchisining boshqa barcha obro‘-e’tibori komponentlarini yo‘qqa chiqarishi mumkin; - Bosish, engish obro‘-etibori (avtoriteti) o‘quvchilarning o‘qituvchidan qo‘rqishiga asoslanadi (bunday o‘qituvchilar o‘quvchilar idroki itoatkorlikni qabul qila olmasligini unutib qo‘yadilar); - Oraliqni ushlash obro‘-etibori o‘qituvchining o‘quvchilar bilan kamroq muloqotda bo‘lishini bildiradi; - Do‘stlik obro‘-e’tibori o‘qituvchi o‘quvchilarga o‘ziga do‘st-sinfdoshga muomala qilgandek ruxsat bergan holda paydo bo‘ladi; - Man-manlik obro‘-e`tibori (avtoriteti) maqtanchoqlik o‘z qadr-qimmati va o‘tmishdagi xizmatlarini ta’kidlashga asoslanadi (masalan, o‘qituvchi musobaqalarda qatnashib, yutuqli o‘rinlarni egallagan bo‘lsa va h.k.); - Mehribonlik obro‘-etibori (avtoriteti) ko‘pincha o‘qituvchining ko‘ngilchangligida ko‘rinadi (masalan, o‘qituvchi dasturdagi materialni o‘tish o‘rniga o‘quvchilarga boshqa ishlar bilan shug‘ullanishga ruxsat beradi, yoki ularga ko‘tarib baho qo‘yadi);  
 
- Rezonerlik obro‘-e’tibori o‘qituvchi o‘quvchilarni o‘zi tushunmaydigan 
masalalarga o‘rgatadi; 
- Pedantizm obro‘-e’tibori o‘qituvchining ongli intizomga rioya qilishidan 
emas, balki byurokraktik (qog‘ozboz) rahbarligidan qonun-qoidalarga so‘zsiz rioya 
qilishida ifodalanadi; 
- Soxta obro‘-e’tibor o‘qituvchi tomonidan biror bir maqsadni ko‘zlamay 
ham tashkil qilinishi mumkin. Lekin har qanday holatda ham u o‘quvchilarning 
ta’lim va tarbiyasiga salbiy ta’sir ko‘rsatadi; 
O‘qituvchining imkoniyatlari ko‘p. Ular bilim-malaka, xususiyatlar shaklida 
amalga oshirilishi, sabablar asosida kuchaytirilishi mumkin. Shu sababli 
professional mahoratga erishish yo‘llari ham turlicha bo‘ladi. Lekin jismoniy tarbiya 
o‘qituvchisining pedagogik mahoratining barcha komponentlaridan savodli va biror 
maqsadga yo‘naltirilgan holda foydalanish pedagogik jarayonga rahbarlik qilishda 
yordam beradi.  
7.3.Jismoniy tarbiya darslarini tashkil etishga bo‘lgan talablar: 
Dars, yuqorida aytib o‘tilganidek, o‘qitishni tashkil etishning o‘zgarmas 
shakli emas. O‘quv amaliyoti va pedagogik tafakkur doimo uni takomillashtirish 
yo‘llarini izlaydi. Bu sohada turli xil ko‘rik-tanlovlar o‘tkazilayotgan pedagogik 
o‘qishlarda o‘rtaga qo‘yilayotgan ilg‘or o‘qituvchilarning fikr va mulohazalari 
diqqatga sazovordir.  
Turli - tuman fikr va mulohazalarni hisobga olgan holda dars quyidagi 
umumiy didaktik talablarga javob berishi lozim: 
1. 
har bir jismoniy tarbiya dars ma’lum bir maqsadni amalga oshirishga 
qaratilgan va puxta rejalashtirilgan bo‘lmog‘i lozim.  
2. 
har bir jismoniy tarbiya dars mustahkam g‘oyaviy - siyosiy yo‘nalishga 
ega bo‘lmog‘i lozim. 
3. 
har bir dars turmush bilan, amaliyot bilan bog‘langan bo‘lmog‘i lozim. 
4. 
har bir jismoniy tarbiya darsi xilma-xil usul, uslub va vositalardan 
unumli foydalangan holda olib borilmog‘i lozim. 
5. 
darsga ajratilgan har bir soat va daqiqalarni tejab, undan unumli 
- Rezonerlik obro‘-e’tibori o‘qituvchi o‘quvchilarni o‘zi tushunmaydigan masalalarga o‘rgatadi; - Pedantizm obro‘-e’tibori o‘qituvchining ongli intizomga rioya qilishidan emas, balki byurokraktik (qog‘ozboz) rahbarligidan qonun-qoidalarga so‘zsiz rioya qilishida ifodalanadi; - Soxta obro‘-e’tibor o‘qituvchi tomonidan biror bir maqsadni ko‘zlamay ham tashkil qilinishi mumkin. Lekin har qanday holatda ham u o‘quvchilarning ta’lim va tarbiyasiga salbiy ta’sir ko‘rsatadi; O‘qituvchining imkoniyatlari ko‘p. Ular bilim-malaka, xususiyatlar shaklida amalga oshirilishi, sabablar asosida kuchaytirilishi mumkin. Shu sababli professional mahoratga erishish yo‘llari ham turlicha bo‘ladi. Lekin jismoniy tarbiya o‘qituvchisining pedagogik mahoratining barcha komponentlaridan savodli va biror maqsadga yo‘naltirilgan holda foydalanish pedagogik jarayonga rahbarlik qilishda yordam beradi. 7.3.Jismoniy tarbiya darslarini tashkil etishga bo‘lgan talablar: Dars, yuqorida aytib o‘tilganidek, o‘qitishni tashkil etishning o‘zgarmas shakli emas. O‘quv amaliyoti va pedagogik tafakkur doimo uni takomillashtirish yo‘llarini izlaydi. Bu sohada turli xil ko‘rik-tanlovlar o‘tkazilayotgan pedagogik o‘qishlarda o‘rtaga qo‘yilayotgan ilg‘or o‘qituvchilarning fikr va mulohazalari diqqatga sazovordir. Turli - tuman fikr va mulohazalarni hisobga olgan holda dars quyidagi umumiy didaktik talablarga javob berishi lozim: 1. har bir jismoniy tarbiya dars ma’lum bir maqsadni amalga oshirishga qaratilgan va puxta rejalashtirilgan bo‘lmog‘i lozim. 2. har bir jismoniy tarbiya dars mustahkam g‘oyaviy - siyosiy yo‘nalishga ega bo‘lmog‘i lozim. 3. har bir dars turmush bilan, amaliyot bilan bog‘langan bo‘lmog‘i lozim. 4. har bir jismoniy tarbiya darsi xilma-xil usul, uslub va vositalardan unumli foydalangan holda olib borilmog‘i lozim. 5. darsga ajratilgan har bir soat va daqiqalarni tejab, undan unumli  
 
foydalanmoq lozim. 
6. 
har bir dars o‘qituvchi va o‘quvchilarning faolligi birligini 
ta’minlamog‘i lozim. 
7. 
darsga sinchiklab tayyorgarlik ko‘rish, darsda mehnatga bo‘lgan 
munosabatni vujudga keltirish, o‘qish vaqtida javobgarlikni his ettirish va 
ehtiyotkorlik muomalasini vujudga keltirish; 
8. 
darsda birgalikdagi faoliyatining muvaffaqqiyat sharti bo‘lgan mehnat 
intizomini saqlash; 
9. 
o‘rgatishni samaradorligi uchun zarur bo‘lgan o‘zaro munosabat, 
o‘zaro hurmatni yetik me’yorlarini saqlash; 
10. 
jihozlarga, asbob anjomlarga jamiyatni moddiy mulki ehtiyotkorlik 
bilan qarashga o‘rgatish; 
11. 
komandalarni benuqson bajarish, saflash va qayta saflash, jamoa 
faoliyatini muvaffaqqiyatli sharti ekanligini to‘g‘ri tushunish; 
12. 
zaruriy jihozlarni tayyorlash va ularni yig‘ishtirishda qatnashish, o‘z-
o‘ziga xizmat qilishni kollektiv faoliyati sifatida qarash; 
13. 
yagona formani talab etish, o‘z ramziga ega bo‘lishlik vatanparvarlik 
va o‘z kollektivini yutuq va muvaffaqqiyatlarini his etishga o‘rgatish; 
14. 
o‘rtoqlari muvaffaqqiyatsizliklari ustidan kulishni qat’iyan taqiqlash 
15. 
darsda o‘quv materiallarining mazmuniga oid ko‘rsatmali qurollar, 
texnika vositalari va komp`yuterlardan foydalanish imkoniyatini yaratmoq lozim. 
16. 
jismoniy tarbiya darslarida mashg‘ulotini butun sinf bilan yoppasiga 
olib borish bilan har qaysi o‘quvchining individual xususiyatlari, ularning 
mustaqilligini oshirish hisobga olinadi. 
17. 
har bir darsda mavzuning xarakteridan kelib chikib, xalqimizning boy 
pedagogik merosiga murojaat qilish va undan foydalanmoq imkoniyatini izlamoq 
lozim. Dars turlari va tuzilishi quyidagicha.Bir soatlik darsga mo‘ljallangan dastur 
materiallarining mazmunini bayon qilish uchun didaktik maqsad va talablarga 
muvofiq ravishda tashkil qilingan mashg‘ulot turi dars turlari deb yuritiladi. Ta’lim 
tizimida eng ko‘p qo‘llaniladigan dars turlari quyidagilardir: 
foydalanmoq lozim. 6. har bir dars o‘qituvchi va o‘quvchilarning faolligi birligini ta’minlamog‘i lozim. 7. darsga sinchiklab tayyorgarlik ko‘rish, darsda mehnatga bo‘lgan munosabatni vujudga keltirish, o‘qish vaqtida javobgarlikni his ettirish va ehtiyotkorlik muomalasini vujudga keltirish; 8. darsda birgalikdagi faoliyatining muvaffaqqiyat sharti bo‘lgan mehnat intizomini saqlash; 9. o‘rgatishni samaradorligi uchun zarur bo‘lgan o‘zaro munosabat, o‘zaro hurmatni yetik me’yorlarini saqlash; 10. jihozlarga, asbob anjomlarga jamiyatni moddiy mulki ehtiyotkorlik bilan qarashga o‘rgatish; 11. komandalarni benuqson bajarish, saflash va qayta saflash, jamoa faoliyatini muvaffaqqiyatli sharti ekanligini to‘g‘ri tushunish; 12. zaruriy jihozlarni tayyorlash va ularni yig‘ishtirishda qatnashish, o‘z- o‘ziga xizmat qilishni kollektiv faoliyati sifatida qarash; 13. yagona formani talab etish, o‘z ramziga ega bo‘lishlik vatanparvarlik va o‘z kollektivini yutuq va muvaffaqqiyatlarini his etishga o‘rgatish; 14. o‘rtoqlari muvaffaqqiyatsizliklari ustidan kulishni qat’iyan taqiqlash 15. darsda o‘quv materiallarining mazmuniga oid ko‘rsatmali qurollar, texnika vositalari va komp`yuterlardan foydalanish imkoniyatini yaratmoq lozim. 16. jismoniy tarbiya darslarida mashg‘ulotini butun sinf bilan yoppasiga olib borish bilan har qaysi o‘quvchining individual xususiyatlari, ularning mustaqilligini oshirish hisobga olinadi. 17. har bir darsda mavzuning xarakteridan kelib chikib, xalqimizning boy pedagogik merosiga murojaat qilish va undan foydalanmoq imkoniyatini izlamoq lozim. Dars turlari va tuzilishi quyidagicha.Bir soatlik darsga mo‘ljallangan dastur materiallarining mazmunini bayon qilish uchun didaktik maqsad va talablarga muvofiq ravishda tashkil qilingan mashg‘ulot turi dars turlari deb yuritiladi. Ta’lim tizimida eng ko‘p qo‘llaniladigan dars turlari quyidagilardir:  
 
1. Yangi bilimlarni bayon qilish darsi. 
2. O‘tilgan materiallarni mustahkamlash darsi.  
3.O‘quvchilarning bilim, malaka va ko‘nikmalarini tekshirish va baholash 
darsi. 
4. Takroriy – umumlashtiruvchi va kirish darslari. 
5.Aralash dars (yuvoridagi dars turlarining bir nechtasini birga qo‘llanish). 
Har bir dars turining ma’lum tuzilishi va xususiyatlari bor, bu narsa 
o‘qituvchining o‘quv materialini to‘g‘ri va samarali tushuntirishiga, mustahkam 
esda qoldirishga, takrorlashga va uning o‘zlashtirilishini nazorat qilib borishiga 
yordam beradi. 
 
Mavzu yuzasidan tayanch iboralar 
Loyihalashtirish, boshqarish, rejalashtirish, jismoniy tarbiya, jismoniy 
madaniyat, tizim, ilmiy boshqarish, ommaviy sport, eruditsiya, texnika, 
kommunikativ qobiliyatlar, didaktik malakalar, notiqlik malakasi, obro‘ – e’tibor, 
dars, harakatchanlik malakalari.  
Nazorat savollari: 
 
1. 
Jismoniy tarbiya va sport ta’limi loyihalashtirishning ahamiyati. 
2. 
jismoniy tarbiya va sportning dolzarb muammolarini hal etishda 
dasturiy – loyihaviy yondashuvning imkoniyatlari hamda loyihalashtirishning 
metodologik jihatlari . 
3. 
Boshqarishda tamoyillarning ahamiyati.  
4. 
Sport faoliyatini boshqarish funksiyalariga tasnif bering. 
5. 
Sport faoliyatini boshqarish funksiyalarining tarkibiy qismlari. 
6. 
Sport faoliyatida loyihalashtiruvchi qobiliyatning ahamiyati qanday?.  
7. 
Sport faoliyatida kommunikativ qobiliyatning ahamiyati qanday?.  
8. 
Sport faoliyatida tashkilotchilik qobiliyatning ahamiyati qanday?.  
9. 
Pedagogik mahoratning tarkibiy qismlarini sanang.  
 
1. Yangi bilimlarni bayon qilish darsi. 2. O‘tilgan materiallarni mustahkamlash darsi. 3.O‘quvchilarning bilim, malaka va ko‘nikmalarini tekshirish va baholash darsi. 4. Takroriy – umumlashtiruvchi va kirish darslari. 5.Aralash dars (yuvoridagi dars turlarining bir nechtasini birga qo‘llanish). Har bir dars turining ma’lum tuzilishi va xususiyatlari bor, bu narsa o‘qituvchining o‘quv materialini to‘g‘ri va samarali tushuntirishiga, mustahkam esda qoldirishga, takrorlashga va uning o‘zlashtirilishini nazorat qilib borishiga yordam beradi. Mavzu yuzasidan tayanch iboralar Loyihalashtirish, boshqarish, rejalashtirish, jismoniy tarbiya, jismoniy madaniyat, tizim, ilmiy boshqarish, ommaviy sport, eruditsiya, texnika, kommunikativ qobiliyatlar, didaktik malakalar, notiqlik malakasi, obro‘ – e’tibor, dars, harakatchanlik malakalari. Nazorat savollari: 1. Jismoniy tarbiya va sport ta’limi loyihalashtirishning ahamiyati. 2. jismoniy tarbiya va sportning dolzarb muammolarini hal etishda dasturiy – loyihaviy yondashuvning imkoniyatlari hamda loyihalashtirishning metodologik jihatlari . 3. Boshqarishda tamoyillarning ahamiyati. 4. Sport faoliyatini boshqarish funksiyalariga tasnif bering. 5. Sport faoliyatini boshqarish funksiyalarining tarkibiy qismlari. 6. Sport faoliyatida loyihalashtiruvchi qobiliyatning ahamiyati qanday?. 7. Sport faoliyatida kommunikativ qobiliyatning ahamiyati qanday?. 8. Sport faoliyatida tashkilotchilik qobiliyatning ahamiyati qanday?. 9. Pedagogik mahoratning tarkibiy qismlarini sanang.