JISMONIY TARBIYANI BOLA HAYOTIDAGI AHAMIYATI
Mundarija
KIRISH
I. BOB. MAKTABGACHA YOSHDAGI BOLALARNING JISMONIY
TARBIYASI
1.1. Maktabgacha yoshdagi bolalarning jismoniy tarbiyasi uchun shart-
sharoitlarni tashkil etish
1.2.Maktabgacha yoshdagi bolalarning jismoniy tarbiyasi va rivojlanishi
muammolari
1.3.Ta'lim rivojlanishining hozirgi bosqichi
II-BOB
JISMONIY
TARBIYA
NUQTAI
NAZARIDAN
MAKTABGACHA YOSHDAGI BOLALARNING SOG'LIG'INI
SAQLASH
2.1.Maktabgacha yoshdagi bolalarning jismoniy salomatligini diagnostika
qilish usullari
2.2.Maktabgacha ta’lim tashkilotdida jismoniy tarbiya dasturi
2.3.Kundalik tibbiy-pedagogik nazoratni ta'minlash
XULOSA
ADABIYOTLAR RO'YXATI
1-bob. Maktabgacha yoshdagi bolalarning jismoniy tarbiyasi
1.1 Maktabgacha yoshdagi bolalarning jismoniy tarbiyasi uchun shart-
sharoitlarni tashkil etish
Maktabgacha ta'lim muassasalarida jismoniy tarbiya - bu bolalarning
salomatligi va har tomonlama jismoniy rivojlanishini yaxshilashga qaratilgan
maqsadlar, vazifalar, vositalar, ish shakllari va usullarining birligi. Shu bilan
birga, u umummilliy jismoniy tarbiya tizimining quyi tizimi, bir qismi bo'lib,
bu tarkibiy qismlardan tashqari jismoniy tarbiyani amalga oshiradigan va
nazorat qiluvchi muassasa va tashkilotlarni ham o'z ichiga oladi. Har bir
muassasa o‘zining o‘ziga xos xususiyatlariga ko‘ra, umuman davlat va
jamiyat manfaatlariga javob beradigan o‘ziga xos ish yo‘nalishlariga ega.
Jismoniy tarbiyaning maqsadi bolalarda sog'lom turmush tarzi asoslarini
shakllantirishdir.
Jismoniy tarbiya jarayonida sog'lomlashtiruvchi, ta'lim va tarbiya
vazifalari amalga oshiriladi. Sog'lomlashtirish vazifalari orasida bolalar
hayotini muhofaza qilish va sog'lig'ini mustahkamlash, har tomonlama
jismoniy rivojlanish, tana funktsiyalarini yaxshilash, faollik va umumiy ish
faoliyatini oshirish alohida o'rin tutadi. Yoshning o'ziga xos xususiyatlarini
hisobga olgan holda, sog'lomlashtiruvchi vazifalar aniqroq shaklda
belgilanadi: umurtqa pog'onasining egilishini shakllantirishga yordam berish,
oyoq kamarlarini rivojlantirish, ligament-artikulyar apparatni mustahkamlash;
barcha mushak guruhlarini, ayniqsa ekstansor mushaklarning rivojlanishiga
yordam berish; tana qismlarining to'g'ri nisbati; yurak-qon tomir va nafas
olish tizimlarining faoliyatini yaxshilash.
Bundan tashqari, bolaning tanasining rivojlanish xususiyatlarini
hisobga olgan holda, bolalarning umumiy ish faoliyatini yaxshilash muhim
ahamiyatga ega, vazifalar aniqroq shaklda belgilanadi: to'g'ri va o'z vaqtida
ossifikatsiyaga, orqa miya egri shakllanishiga yordam berish va
termoregulyatsiyaning to'g'ri rivojlanishiga yordam beradi. Markaziy asab
tizimining faoliyatini yaxshilang: qo'zg'alish va inhibisyon jarayonlari
muvozanatiga, ularning harakatchanligiga, shuningdek, vosita analizatori,
hissiy organlarning yaxshilanishiga hissa qo'shing.
Ta'lim vazifalari bolalarda vosita ko'nikmalari va qobiliyatlarini
shakllantirishni, jismoniy fazilatlarni rivojlantirishni ta'minlaydi; jismoniy
mashqlarning uning hayotidagi o'rni, o'z salomatligini mustahkamlash yo'llari.
Bolalarda asab tizimining plastikligi tufayli harakat qobiliyatlari nisbatan
oson shakllanadi. Ularning aksariyati (emaklash, chopish, yurish, chang'i,
velosipedda yurish va boshqalar) bolalar tomonidan kundalik hayotda
transport vositasi sifatida foydalaniladi. Motor qobiliyatlari atrof-muhit bilan
aloqani osonlashtiradi va uning bilimiga hissa qo'shadi: bola o'zini emaklab,
uni qiziqtirgan narsalarga yaqinlashadi va ular bilan tanishadi. To'g'ri
mashqlar mushaklar, ligamentlar, bo'g'inlar va suyak tizimining rivojlanishiga
samarali ta'sir qiladi. Maktabgacha yoshdagi bolalarda shakllangan harakat
qobiliyatlari ularni maktabda yanada takomillashtirish uchun asos bo'lib,
kelajakda sportda yuqori natijalarga erishish imkonini beradi. Bolalarda vosita
ko'nikmalarini shakllantirish jarayonida murakkabroq harakatlarni va ushbu
harakatlarni (mehnat operatsiyalarini) o'z ichiga olgan turli xil faoliyat
turlarini osongina o'zlashtirish qobiliyati rivojlanadi.
Yosh ma'lumotlariga ko'ra motorli ko'nikmalar hajmi dasturda.
Maktabgacha yoshdagi bolalarda mashq qilish, umumiy rivojlanish mashqlari,
asosiy harakatlar, sport mashqlarini bajarish ko'nikmalarini shakllantirish
kerak. Bundan tashqari, bolalarni sport bilan shug'ullanishga (shaharchalar,
stol tennisi) va sport o'yinlarining elementlarini (basketbol, xokkey, futbol va
boshqalar) bajarishga o'rgatish kerak. Bu yoshda shaxsiy va jamoat
gigienasining dastlabki ko'nikmalarini (qo'l yuvish, kostyum, poyabzal va
boshqalarga g'amxo'rlik qilish) singdirish muhim ahamiyatga ega.
O'zlashtirilgan bilimlar bolalarni jismoniy mashqlar bilan yanada ongliroq va
to'liqroq shug'ullanishga, bolalar bog'chasida va oilada jismoniy tarbiya
vositalaridan mustaqil foydalanishga imkon beradi. Ta'lim vazifalari
bolalarning har tomonlama rivojlanishiga (aqliy, axloqiy, estetik, mehnatga),
ularning qiziqish va muntazam jismoniy mashqlarga bo'lgan ehtiyojini
shakllantirishga qaratilgan.
Maktabgacha ta'lim muassasalarida jismoniy tarbiya tizimi bolalarning
yoshi va psixologik xususiyatlarini hisobga olgan holda quriladi. Bola
hayotining dastlabki etti yili barcha organlar va tizimlarning intensiv
rivojlanishi bilan tavsiflanadi. Bola ma'lum bir irsiy biologik xususiyatlarga
ega, shu jumladan asosiy asabiy jarayonlarning tipologik xususiyatlari (kuch,
muvozanat va harakatchanlik) bilan tug'iladi. Ammo bu xususiyatlar faqat
keyingi jismoniy va aqliy rivojlanish uchun asos bo'lib, hayotning birinchi
oylaridan boshlab belgilovchi omil bolaning muhiti va tarbiyasidir. Shuning
uchun bunday sharoitlarni yaratish va ta'limni bolaning quvnoq, ijobiy hissiy
holati, to'liq jismoniy va aqliy rivojlanishi ta'minlanadigan tarzda tashkil etish
juda muhimdir.
Jismoniy tarbiya estetik tarbiyani amalga oshirishga yordam beradi.
Jismoniy mashqlarni bajarish jarayonida idrok etish, estetik zavqni his qilish,
harakatlarning go'zalligi, nafisligi, ifodaliligini tushunish va to'g'ri baholash
qobiliyatini rivojlantirish kerak. Bolalar binolarni jihozlash bilan bog'liq
mehnat ko'nikmalarini ham o'zlashtiradilar (uzunlikka sakrash uchun qumli
chuqurning qurilmasi, konkida uchish va boshqalar). Jismoniy tarbiyaning
maqsadi bolalarda sog'lom turmush tarzi ko'nikmalarini shakllantirish
bo'lganligi sababli, maktabgacha yoshdagi bolalarning jismoniy tarbiya
muammolarini hal qilishda quyidagilar qo'llaniladi: gigienik omillar,
tabiatning tabiiy kuchlari, jismoniy mashqlar va boshqalar ularda inson
organizmiga ta'sir qiladi. turli yo'llar bilan.
Gigienik omillar (o'qish tartibi, dam olish, ovqatlanish, uyqu va
boshqalar) jismoniy tarbiya muammolarini hal qilishning asosiy shartidir.
Ular jismoniy mashqlarning jalb qilingan tanaga ta'siri samaradorligini
oshiradi. Masalan, jismoniy mashqlar skelet va mushak tizimining
rivojlanishiga yaxshi hissa qo'shadi. Binolar, sport anjomlari, o'yinchoqlar,
kiyim-kechaklar, poyabzallarning tozaligi kasalliklarning oldini oladi.
Gigienik omillar ham mustaqil ahamiyatga ega: ular barcha organlar va
tizimlarning normal ishlashiga yordam beradi. Misol uchun, muntazam va
sifatli ovqatlanish ovqat hazm qilish organlarining faoliyatiga ijobiy ta'sir
ko'rsatadi va zarur oziq moddalarni boshqa organlarga o'z vaqtida etkazib
berishni ta'minlaydi va shuning uchun bolaning normal o'sishi va
rivojlanishiga yordam beradi. Yaxshi uyqu dam olishni ta'minlaydi va asab
tizimining samaradorligini oshiradi. To'g'ri yoritish ko'z kasalliklari paydo
bo'lishining oldini oladi. Qattiq kun tartibiga rioya qilish sizni tartibli,
intizomli va hokazo bo'lishga o'rgatadi. Tabiatning tabiiy kuchlari (quyosh,
havo, suv) jismoniy mashqlarning organizmga ijobiy ta'sirini kuchaytiradi va
insonning ish qobiliyatini oshiradi. Quyosh nurlari bilan havoda yoki suvda
(suzish) jismoniy mashqlarni bajarish jarayonida ijobiy his-tuyg'ular paydo
bo'ladi, alohida organlar va tana tizimlarining funksionalligi oshadi (ko'proq
kislorod iste'mol qilinadi, metabolizm kuchayadi va hokazo).
Tabiatning tabiiy kuchlari ham mustaqil vosita sifatida ishlatilishi
mumkin. Suv terini tozalash uchun ishlatiladi, inson tanasiga mexanik ta'sir
qiladi. O'rmonlar, bog'lar, bog'lar havosi tarkibida fintotsidlar bo'lgan maxsus
moddalar mavjud bo'lib, mikroblarni yo'q qilishga yordam beradi, qonni
kislorod bilan boyitadi va inson tanasiga foydali ta'sir ko'rsatadi. Quyosh
nurlari teri ostida D vitamini cho'kishiga hissa qo'shadi, turli mikroblarni
o'ldiradi va odamni raxitdan himoya qiladi.
Tanaga ko'p qirrali ta'sir qilish uchun tabiatning barcha tabiiy
kuchlarini qabul qilish, ularni maqsadga muvofiq ravishda birlashtirish kerak.
Jismoniy mashqlar insonga ko'p qirrali ta'sir ko'rsatadigan jismoniy
tarbiyaning asosiy o'ziga xos vositasidir. Ular jismoniy tarbiya muammolarini
hal qilish uchun ishlatiladi: ular aqliy, mehnatni amalga oshirishga hissa
qo'shadi, shuningdek, ko'plab kasalliklarni davolash vositasidir. Harakatlar,
jismoniy mashqlar jismoniy tarbiyaning o'ziga xos vositasi hisoblanadi.
Harakat faoliyati - bu tananing biologik ehtiyoji, uning qondirish darajasi
bolalarning sog'lig'ini, ularning jismoniy va umumiy rivojlanishini belgilaydi.
Bolalarni to'g'ri jismoniy tarbiyalash maktabgacha ta'lim muassasalarining
etakchi vazifalaridan biridir.
Maktabgacha yoshda orttirilgan salomatlik insonning har tomonlama
rivojlanishining asosidir. Hayotning boshqa hech bir davrida jismoniy tarbiya
birinchi olti yildagidek umumiy ta'lim bilan chambarchas bog'liq emas.
Maktabgacha yoshdagi bolalik davrida bola salomatlik, uzoq umr ko'rish, har
tomonlama harakatchanlik va barkamol jismoniy rivojlanish asoslarini
qo'yadi. Kasal, jismoniy rivojlanishida orqada qolgan bola tezroq charchaydi,
uning diqqati, xotirasi beqaror bo'ladi. Bu umumiy zaiflik ham organizm
faoliyatida turli xil buzilishlarni keltirib chiqaradi, nafaqat qobiliyatning
pasayishiga olib keladi, balki bolaning irodasini ham susaytiradi. Ajoyib
o'qituvchi V.A. Suxomlinskiy ularning ma’naviy hayoti, dunyoqarashi, aqliy
rivojlanishi, bilimdagi mustahkamligi, o‘ziga bo‘lgan ishonchi bolalarning
salomatligi va quvnoqligiga bog‘liqligini ta’kidlagan. Shu bois, bolalik
davrida tananing kuchini to'plash va kelajakda shaxsning har tomonlama
barkamol rivojlanishini ta'minlash imkonini beradigan jismoniy tarbiya
mashg'ulotlarini tashkil etish nihoyatda muhimdir.
Hozirgi vaqtda bir qator bolalar muassasalarida jismoniy tarbiya
bo'yicha ishlar jismoniy tarbiya tashkilotchilari tomonidan olib borilmoqda.
Ammo ko'pgina maktabgacha ta'lim muassasalarida tarbiyachilar hali ham
jismoniy tarbiya mashg'ulotlarini o'tkazishda ishtirok etadilar. Jismoniy
tarbiyaning umumiy nazariyasi bilan umumiy mazmun va o'rganish
predmetiga ega bo'lgan maktabgacha yoshdagi bolalarning jismoniy tarbiya
nazariyasi bir vaqtning o'zida bolaning tarbiyasi va ta'limi jarayonida uning
rivojlanishini nazorat qilish qonuniyatlarini alohida o'rganadi.
Maktabgacha yoshdagi bolalarning jismoniy tarbiya nazariyasi
tananing mehnat qobiliyatini, paydo bo'ladigan qiziqish va ehtiyojlarni,
vizual-samarali, vizual-majoziy va mantiqiy fikrlash shakllarini, faoliyatning
asosiy turining o'ziga xosligini hisobga oladi. uning rivojlanishi bola
psixikasida katta o'zgarishlar sodir bo'ladi va bolaning yangisiga o'tishi
tayyorlanmoqda.uning rivojlanishining eng yuqori bosqichi. Shunga muvofiq
ravishda bolalarning jismoniy tarbiya nazariyasi jismoniy tarbiyani tashkil
etishning barcha shakllarining mazmunini va uni amalga oshirishning optimal
pedagogik shartlarini ishlab chiqadi. Shu bilan birga, hayotning har bir
davrida bolaning yosh xususiyatlari va imkoniyatlarini, asab tizimining
holatini va umuman butun organizmni hisobga olgan holda, bolalar
tomonidan dasturni o'zlashtirishda qat'iy ketma-ketlik nazarda tutilgan.
Talablardan oshib ketish, bolalarni o'rganish sur'atini tezlashtirish,
dasturning oraliq bo'g'inlarini chetlab o'tishga yo'l qo'yib bo'lmaydigan deb
hisoblash kerak, chunki bu organizmda chidab bo'lmas stressni keltirib
chiqaradi, bu esa bolalarning salomatligi va neyropsik rivojlanishiga zarar
etkazadi. Shu munosabat bilan, akademik A.V.Zaporojets kichik bolaning
imkoniyatlaridan asossiz foydalanishga intiladigan va uni imkon qadar tezroq
olib kelishga intilayotgan sun'iy tezlashtirish tarafdorlarining xavfli
pozitsiyasi haqida ogohlantiradi. jismoniy va ma'naviy rivojlanishning yuqori
darajalariga. Jismoniy tarbiya ayni paytda aqliy, axloqiy, estetik va mehnat
tarbiyasi muammolarini har tomonlama hal qiladi. Bolalarning jismoniy
tarbiyasini tashkil etishning barcha shakllarida (darslar, ochiq o'yinlar,
mustaqil harakat faoliyati va boshqalar) o'qituvchining e'tibori o'z yoshidagi
eng yaxshi fikrlaydigan, ongli ravishda harakat qiladigan bolani tarbiyalashga
qaratilgan. vosita ko'nikmalarini egallash, atrof-muhitda harakatlana olish,
duch kelgan qiyinchiliklarni faol ravishda engib o'tish.ijodiy izlanishlarga
intilishni ko'rsatish.
Maktabgacha yoshdagi bolalarning jismoniy tarbiya nazariyasi doimiy
ravishda rivojlanib boradi va bola tarbiyasining turli tomonlarini qamrab
olgan tadqiqotlar natijasida olingan yangi bilimlar bilan boyitiladi. Bolalar
muassasalarining ommaviy amaliyotida tasdiqlangan tadqiqot ma'lumotlari
dasturlarga, o'quv qo'llanmalariga, darsliklarga va bolalar bilan amaliy
ishlarga kiritilib, butun o'quv jarayonining rivojlanishiga hissa qo'shadi.
Shunday qilib, maktabgacha yoshdagi bolalarning jismoniy tarbiya nazariyasi
butun jismoniy tarbiya tizimini takomillashtirishga yordam beradi. Shunday
qilib, bolalar jismoniy tarbiyasini muvaffaqiyatli tashkil etish uchun quyidagi
shartlar va omillarni ajratib ko'rsatish mumkin:
1. Bolalarning jismoniy salomatligi va harakat rivojlanishi darajasini tahlil
qilish va baholay olish.
2. Jismoniy tarbiya vazifalarini ma'lum bir davr uchun (masalan, o'quv yili
uchun) shakllantirish va bolalarning har birining xususiyatlarini hisobga olgan
holda asosiylarini aniqlang.
3. Ta'lim jarayonini ma'lum bir tizimda tashkil etish, muayyan sharoitlarda
ishlashning eng mos vositalari, shakllari va usullarini tanlash.
4. Maqsadlarga erishish yo'lidagi qiyinchiliklarni oldindan aytib, yakuniy
natijaning istalgan darajasini loyihalash.
5. Erishilgan natijalarni dastlabki ma’lumotlar va belgilangan vazifalar bilan
solishtiring.
6. Kasbiy ko'nikmalarni o'z-o'zini hurmat qilish, uni doimiy ravishda oshirish.
Bolalarning vosita faolligi darajasi va ularning so'z boyligi, nutqi va fikrlashi
o'rtasida to'g'ridan-to'g'ri bog'liqlik o'rnatilgan. Jismoniy mashqlar ta'sirida
tanadagi harakat faolligi uyquni yaxshilaydigan, bolalarning kayfiyatiga
ijobiy ta'sir ko'rsatadigan, aqliy va jismoniy faoliyatini oshiradigan biologik
faol birikmalarning sintezini oshiradi.
1.2 Maktabgacha yoshdagi bolalarning jismoniy tarbiyasi va rivojlanishi
muammolari
Maktabgacha yoshdagi bolalarning jismoniy tarbiyasi va rivojlanishi
muammosini ko'rib chiqish zarurati ularning tanasining umumiy funktsional
holatining past darajasi va ularning jismoniy tarbiyasini tashkil etishning past
samaradorligi bilan bog'liq. Oliy o‘quv yurtlari, muassasalar va ushbu
sohadagi yetakchi mutaxassislarning sa’y-harakatlarini muvofiqlashtirishga
xizmat qiladigan bolalar jismoniy tarbiyasining milliy tizimini o‘zgartirish
konsepsiyasini ishlab chiqish birinchi navbatdagi vazifa etib belgilandi.
Ushbu muammoni amalga oshirishda to'plangan ma'lum tajriba ularni ustuvor
hal qilishni talab qiladigan uchta muammoni ajratib ko'rsatdi. Bu:
1) maktabgacha yoshdagi bolalarning jismoniy rivojlanish xususiyatlarini
o'rganish;
2) federal, shahar, mintaqaviy maktabgacha ta'lim muassasalarida bolalarning
hayoti uchun maqbul sharoitlarni ta'minlash uchun ta'limni tashkil etish
vositalari, usullari va usullarini ishlab chiqish;
3) maktabgacha yoshdagi bolalarning jismoniy madaniyati muammolarini hal
qilish yo'llarini asoslash.1
Maktabgacha yoshdagi bolalarning yosh rivojlanishining xususiyatlari
quyidagi omillarga bog'liq: 2 yoshdan 5 yoshgacha bo'lgan odamda "tana
sxemasi" ning shakllanishi; Yosh dimorfizmi; Bolalarning jismoniy
rivojlanishining jinsiy dimorfizmining zaif ifodasi va o'g'il bolalar va
qizlarning xatti-harakatlarida aqliy farqlarning shakllanishi boshlanishi.
Bolalar, o‘smirlar va yoshlar gigienasi va kasalliklari profilaktikasi ilmiy-
1 Butova S.V. Sinfdagi mashqlarni takomillashtirish // Boshlang'ich maktab, 2006 yil, № 8. P. 98.
tadqiqot instituti ma’lumotlariga ko‘ra, so‘nggi o‘n yilliklarda maktabgacha
yoshdagi bolalarning salomatlik holati keskin yomonlashdi:
1-salomatlik guruhidagi bolalar soni (23,2 dan 15,1 foizga) kamaydi. ) va 2-
guruhdagi bolalar soni ko'paydi.sog'lig'ida turli og'ishlar bilan (60,9 dan
67,6% gacha) va 3-guruhda - surunkali kasalliklar bilan (15,9 dan 17,3%
gacha). Ular maktabga kirishlari bilan bolalarda surunkali kasalliklarning
ko'payishi tendentsiyasi kuzatilayotgani tashvishlidir.
Salomatlikning eng muhim belgilaridan biri bolaning jismoniy rivojlanishi
hisoblanadi. So'nggi 20 yil ichida bir bolada yoshi bilan funktsional
anomaliyalar sonining ko'payishi kuzatildi: 4 yoshida bolalarning aksariyatida
turli funktsional tizimlardan (yurak-qon tomir, oshqozon-ichak, asab, asab
tizimi) 1-3 marta og'ish kuzatiladi. va boshqalar.); 6 yoshga kelib, ularning
soni deyarli 50% bolalarda 4-5 gacha ko'tariladi.
Ta'limning eng muhim vazifalaridan biri jismoniy tarbiya vositalari va
usullari bilan jismoniy rivojlanish, salomatlikni mustahkamlash uchun zarur
vaqtni izlashdir. Ushbu muammoni hal qilish mexanizmi sifatida nimani taklif
qilish mumkin? Bunday mexanizm bolalar bog'chasi o'quv dasturlari
tuzilmasida turli xil ta'lim faoliyati turlarining integratsiyasi bo'lishi mumkin.
Misol tariqasida M.A. Pravdov, Ivanovo viloyati, Shuya, 92-sonli bolalar
bog'chasining katta guruhlarida alifboni rivojlantirish bilan jismoniy tarbiya
mashg'ulotlari birlashmasi; S.V tomonidan taklif etilgan dastur bo'yicha
boshlang'ich sinflarda jismoniy tarbiya darslarida chet (ingliz) tilini
o'zlashtirish.
Menkova. Ushbu tadqiqotlar natijalari quyidagilarga imkon berdi: alifboni
o'zlashtirish va jismoniy mashqlarni bajarish vaqtini ikki baravar oshirish;
kognitiv va motorli faoliyatni birlashtirish, bu ta'lim va dam olish
muammolarini hal qilish samaradorligini oshirishga olib keldi. Bolalarning
ta'lim faoliyatining har xil turlarini birlashtirishning shubhasiz afzalliklariga
qaramay, bu muammoni hal qilish bitta odamda jismoniy rivojlanishni
o'rgatish va ta'minlashga qodir bo'lgan mutaxassislarning etishmasligi bilan
to'sqinlik qilmoqda. Aytish joizki, maktabgacha ta’lim muassasasida jismoniy
tarbiya va sog‘lomlashtirish muhitiga alohida e’tibor qaratilmoqda.
Maktabgacha ta'lim muassasasida jismoniy tarbiya bo'yicha samarali ishlarni
ta'minlash uchun maxsus jihozlangan sport zallari va o'yin maydonchalari
zarur.
Maktabgacha yoshdagi bolalar uchun foydalanishga topshirilgan bolalar
bog'chalari va binolarning odatiy loyihalarida qulay hayot uchun juda muhim
bo'lgan tez o'sib borayotgan chaqaloq tanasining ko'plab xususiyatlari hisobga
olinmaydi. Maktabgacha yoshda tezlik, chidamlilik, moslashuvchanlik va
epchillik fazilatlari sezilarli darajada oshadi, ko'plab motorli ko'nikmalar
shakllanadi, ammo bu sodir bo'ladigan baza (sport zallari va mustaqil
jismoniy mashqlar uchun joylar) to'xtatuvchi vosita bo'lib xizmat qiladi.
tabiatan bolaga xos bo'lgan psixofizik va morfofunksional salohiyatning
rivojlanishini to'liq ta'minlashga imkon bermaydi. Ko'pgina bolalar
bog'chalarida musiqa va jismoniy mashqlar uchun ajratilgan mavjud
imkoniyatlar faqat 3 yoshgacha bo'lgan bolalarning talablariga javob beradi.
Shu munosabat bilan ushbu muammoni hal qilishning samarali usullarini
izlash kerak. Ideal holda, har bir bolalar bog'chasi katta maktabgacha
yoshdagi bolalarning (6-7 yosh) motor qobiliyatlarini amalga oshirish uchun
tegishli moslamalar bilan jihozlangan sport zallari bilan jihozlangan bo'lishi
kerak.
Shubhasiz, bu masalani hal qilish faqat keng qamrovli bo'lishi mumkin
emas (jismoniy mashqlar uchun maydonlarni kengaytirish). Rivojlanishning
intensiv yo'li hozirgi vaqtda ta'limning davlat sektori uchun eng mos keladi.
Biroq, hozirgi iqtisodiy sharoitda u Rossiyadagi barcha maktabgacha ta'lim
muassasalari uchun mos emas. Shuning uchun maktabgacha ta'lim
muassasasining ma'muriy-xo'jalik va pedagogik jamoalarining vazifasi sport
zalining maydonini gigiyenik, anatomik, fiziologik, aqliy, estetik, ergonomik
va talablarga javob beradigan arzon, nostandart, ko'p funktsiyali uskunalar va
inventar bilan to'ldirishdan iborat. boshqa talablar. Ushbu muammoni hal
qilish yo'nalishlaridan biri eng oddiy simulyatorlar, o'quv va o'quv
moslamalarini yaratishdir. Ivanovo viloyatining bolalar bog'chalarida
eksperimental tadqiqotlar o'tkazildi (Shuya, 2-sonli maktabgacha ta'lim
muassasasi "Quyosh", 6-son "Kamalak", 14-son "Qo'ng'iroq"; Furmanov, 13-
sonli maktabgacha ta'lim muassasasi; Kineshma, maktabgacha ta'lim
muassasasi No 4, No 10 va boshqalar) sun'iy jismoniy madaniyat va
rivojlanish muhitidan foydalangan holda amaliyotga joriy etilgan darslarni
o'tkazish usullarining samaradorligidan dalolat beradi. Bolalar bog'chasi
(guruh xonasi) ichida ham, bolalar bog'chasi hududida ham (sport zaliga
aylantirilgan veranda) tashkil etilgan bunday zallarda mashq qilish
moslamalari va turli xil sport anjomlari va jihozlari, shu jumladan zalda
ko'tarilish devori (10x4x2) mavjud. .5 m).
Jismoniy mashqlarda alohida rol bola shug'ullanadigan xonaning rangi
to'yinganligi bilan o'ynaydi. Zalning rang sxemasi va axborot muhiti tashqi va
ichki muhitning o'zaro ta'sirini belgilaydigan, bolaning hayotiy faoliyati va
rivojlanishini ta'minlaydigan omillardir. Sinflar mavzulariga muvofiq hid,
tovush analitik tizimlarni ishlab chiqish va kosmosda yo'naltirish uchun
ishlatiladi. Shu bilan birga, zaldan tashqarida kosmosni idrok etish, "devorlar
orqali ko'rish", quyosh va oyning harakatini shakllantirish, quyosh zenitining
balandligi va fazalarini hisobga olgan holda sinflarni rejalashtirish kabi aniq
vazifalar. oy (o'sish va kamayish) hal qilinadi. Hozirgi vaqtda ta'lim tizimi
turli ta'lim muassasalari uchun tavsiya etiladigan o'quv materiallarini qat'iy
cheklangan vaqt oralig'ida tarqatish bo'yicha jiddiy qiyinchiliklarni boshdan
kechirmoqda. Ushbu muammoni hal qilish usullaridan biri Ivanovo
viloyatidagi bolalar bog'chalari (I.M. Kozlov, M.A.Pravdov) negizida olib
borilgan 12 yildan ortiq vaqt davomida to'plangan tadqiqot va uslubiy ish
tajribasi.
Integratsiya asosiy tamoyil sifatida maktabgacha ta'lim muassasalarida
jismoniy tarbiya va sport bazasini tashkil etish imkonini beradi, bu barcha
yoshdagi bolalar bilan o'quv mashg'ulotlarining butun majmuasi
samaradorligini ta'minlaydi. Ishlab chiqilgan “Rodnichok” sport-
sog‘lomlashtirish dasturi amaliyotga tatbiq etish samaradorligini ko‘rsatdi.
Ushbu dasturning o'ziga xos xususiyati bolaning sensorimotor faoliyatini
faollashtirishga asoslangan sport va dam olish, rivojlanayotgan muhitni
tashkil etishdir. Jismoniy tarbiya darslarida harakat faolligi kognitiv faoliyat
bilan birlashtiriladi. Zalning makonida yo'nalish jihozlar, inventar va
zallarning binolari bilan birga keladigan belgilar va belgilar asosida amalga
oshiriladi. Masalan, jamoaviy estafeta poygasini o'tkazish uchun alifbo va
raqamli belgilarga ega tayoqlardan foydalaniladi, zamin, devor va ship
belgilari tayyorlanadi, ular qurish va qayta qurish uchun ko'rsatmalar bo'lib
xizmat qiladi. Bu bolalarga bolalar bog'chasidan tashqarida kosmosda
vakolatxonalarni shakllantirish imkonini beradi. Shuningdek, fan nomzodi
rahbarligida ADUning Novokuban filiali negizida ilmiy-tadqiqot ishlarini
tashkil etishning qiziqarli tajribasini ham hisobga olish kerak. Yu.B.
Nikiforov. Ushbu universitet bolalarning kalendar va biologik yoshini
baholash va jismoniy tarbiya usullari va shakllarini asoslash bo'yicha juda
muhim masalani hal qiladi. Tashkilotning optimal shakli shahar ta'lim
muassasasini tashkil etishni asoslaydi va amalga oshiradi.
Novokubansk ma'muriyati ushbu maqsadlar uchun sog'liqni saqlash,
ta'lim va sport "Krepysh" mintaqaviy markazini yaratdi, bu yosh
dimorfizmiga asoslangan individual yondashuv uchun maqbul shart-
sharoitlarni ta'minlaydi. Hozirgi vaqtda maktabgacha ta'lim muassasalarida
bolalarning jismoniy tarbiyasi muammosini rivojlantirish bo'yicha sa'y-
harakatlarni muvofiqlashtirish va jamlash maqsadida, P.F. Lesgaft (Sankt-
Peterburg davlat jismoniy madaniyat akademiyasi biomexanika kafedrasi),
Adige davlat universiteti (ADU biomexanika laboratoriyasi) va Shuya davlat
pedagogika universiteti ("Bolalar va talabalarning moslashuvchan va
funktsional imkoniyatlarini o'rganish" ilmiy-tadqiqot laboratoriyasi fakulteti.
Jismoniy ta'lim-tarbiya). Bu, birinchidan, shartnoma tuzuvchi tomonlarning
turli iqlim va iqtisodiy rayonlarda joylashganligi; ikkinchidan, ilmiy va
uslubiy muammolarni hal qilishda moddiy va intellektual resurslarni
birlashtirish zarurati va nihoyat, uchinchidan, Rossiyada yosh avlod
salomatligini mustahkamlash vazifalarining dolzarbligi. Biomexanika
kafedrasida bolalar va o‘smirlar jismoniy tarbiyasi muammolari bo‘yicha
ilmiy tadqiqotlarni tashkil etish tajribasiga ega bo‘lgan malakali mutaxassislar
(I.M.Kozlov, G.P.Ivanova, A.V.Samsonova, N.A.Dyachenko, S.V.Menkova)
faoliyat ko‘rsatib, 10 ta doktorlik va nomzodlik dissertatsiyalari himoya
qilingan. bu muammo. ADU biomexanika laboratoriyasida (mudiri doktor
A.M. Doronin) va ShDPU ilmiy-tadqiqot laboratoriyasida (f.f.n. M.A.Pravdov
mudiri) ular bolalar va yosh talabalar uchun jismoniy tarbiya va sport
muammolari bilan shug'ullanadilar. Ushbu ilmiy-tadqiqot bo'linmalarining
ishi bog'chadan tortib to universitetgacha bo'lgan turli darajadagi ta'lim
muassasalari bilan chambarchas bog'liq. Birgalikdagi ishlarning samaradorligi
ilmiy tadqiqot va metodik ishlanmalarning yagona dasturiga asoslanadi.
Elita sport turlaridan tashqari, maktabgacha va maktab yoshidagi
bolalarning jismoniy holati va tayyorgarligini baholash tadqiqotning asosiy
yo'nalishlari hisoblanadi; bolalar faoliyatining turli turlarini, jumladan, vosita,
hissiy va intellektual komponentlarni birlashtirish mexanizmlarini o'rganish.
Maktabgacha yoshdagi bolalarning sog'lig'ini saqlashni butun jamiyat uchun
ustuvor vazifa deb atash mumkin, chunki faqat sog'lom bolalar olingan
bilimlarni to'g'ri o'zlashtira oladilar va kelajakda samarali va foydali mehnat
bilan shug'ullanishlari mumkin. 2
Salomatlikni saqlash zarurati bolalikdan, tana plastik bo'lgan va atrof-
muhit ta'siriga osongina moslashganda shakllanishi kerak. Bolalarda sog'lom
2 Vayner E.N. Umumiy ta'lim tizimida sog'liqni saqlash muhitini shakllantirish // Valeologiya.-2004.-№1.-P.21-26.
bo'lish, go'zal, faol bo'lib ulg'ayish, o'ziga va boshqalarga zarar etkazmaslik
uchun xizmat qila olish, o'zini tutish istagi kuchayadi. Kattalar yordamida
bola tushunadi: sog'lom bo'lish uchun har kuni jismoniy mashqlar bilan
shug'ullanish, o'zini tutish, jismoniy mashqlar qilish, kundalik rejimga rioya
qilish, sog'lom ovqat iste'mol qilish, atrof-muhit va binolarni toza saqlash va
qoidalarga rioya qilish kerak. gigiena qoidalari. Jismoniy mashqlarda bolalar
o'z tanasining tuzilishi, ichki organlar va tana tizimlarining vazifalari va
maqsadlari haqida elementar g'oyalarni oladilar. Maxsus mashqlar va o‘yinlar
tizimi orqali bolalar salomatlik belgilari bilan tanishadilar, mikroblardan
himoyalanishni, xavfli joylardan qochishni o‘rganadilar, kerak bo‘lganda
o‘ziga va boshqalarga elementar yordam ko‘rsatadilar. Bola jismoniy
madaniyat boyliklari bilan to'g'ridan-to'g'ri tanishish zarurligini qanchalik tez
anglasa, uning hayotining jismoniy tomoniga ijobiy munosabat va qiziqishni
aks ettiruvchi muhim ehtiyoj shunchalik tez shakllanadi. Maktabgacha
yoshdagi bolalik davrida bolalarning sog'lig'i doimiy ravishda jismoniy
tarbiya sharoitida saqlanadi, bu bolalarning umumiy jismoniy tayyorgarligi
ko'rsatkichlari bilan tasdiqlanadi. 5 yoshdan 7 yoshgacha bo'lgan
maktabgacha yoshdagi bolalarda umurtqa pog'onasi ikki baravar ko'payadi:
o'g'il bolalarda u 25 dan 52 kilogrammgacha, qizlarda 20,4 dan 43
kilogrammgacha ko'tariladi. Tezlik ko'rsatkichlari yaxshilandi. Harakatdan 10
metrga yugurish vaqti o'g'il bolalar uchun 2,5 dan 2,0 sekundgacha, qizlar
uchun 2,6 dan 2,2 sekundgacha qisqartiriladi. Umumiy chidamlilikdagi
o'zgarishlar. O‘g‘il bolalar bosib o‘tgan masofa 602,3 metrdan 884,3 metrga,
qizlar 454 metrdan 715,3 metrga oshadi. Maktabgacha yoshdagi bolaning
sog'lig'ini saqlashga jismoniy tarbiyaning turli vositalari va usullari ta'sir
qiladi. Masalan, tezlikni rivojlantirishning samarali vositasi harakatlarni tezda
bajarish qobiliyatini rivojlantirishga qaratilgan mashqlardir. Bolalar
mashqlarni sekin sur'atda yaxshiroq o'rganadilar. O'qituvchi mashqlarning
uzoq, monoton bo'lmasligini ta'minlashi kerak. Ularni har xil sharoitlarda, har
xil intensivlikda, asoratlar bilan yoki aksincha, talablar kamaytirilgan holda
takrorlash maqsadga muvofiqdir.
Maktabgacha yoshdagi bolalarning sog'lig'ini saqlash jarayonida bolalar
uchun har doim qiziqarli bo'lgan o'yin motorli vazifalar, ochiq sport o'yinlari,
sport o'yin-kulgilari alohida ahamiyatga ega; ular katta hissiy zaryadga ega,
tarkibiy qismlarning o'zgaruvchanligi bilan ajralib turadi va buni amalga
oshiradi. vosita muammolarini tezda hal qilish mumkin. Bolalar taklif
qilingan syujet uchun vosita mazmunini ixtiro qilishni, o'yin harakatlarini
mustaqil ravishda boyitish va rivojlantirishni, yangi hikoyalar, yangi harakat
shakllarini yaratishni o'rganadilar. Bu mashqlarni mexanik takrorlash odatini
yo'q qiladi, mavjud chegaralar doirasida mustaqil tushunish va tanish
harakatlarni nostandart sharoitlarda muvaffaqiyatli qo'llash uchun ijodiy
faoliyatni faollashtiradi. Asta-sekin, kattalar tomonidan tashkil etilgan
jamoaviy ijod bolalarning mustaqil faoliyatiga aylanadi.
1.3.Ta'lim rivojlanishining hozirgi bosqichi
Ta'lim rivojlanishining hozirgi bosqichida maktabgacha yoshdagi
bolalarning sog'lig'ini saqlashga qaratilgan jismoniy rivojlanishining bir
qancha tushunchalari mavjud. U yoki bu dasturning falsafasi mualliflarning
bolaga, uning rivojlanish qonuniyatlariga ma'lum nuqtai nazariga, demakki,
shaxsni shakllantirishga, uning o'ziga xosligini himoya qilishga va ochib
berishga yordam beradigan shart-sharoitlarni yaratishga asoslanadi. har bir
o'quvchining ijodiy salohiyati. Bolalarning motor faolligini rivojlantirish
ularni umuminsoniy madaniyatning tabiiy tarkibiy qismi sifatida jismoniy
madaniyat bilan tanishtirish shaklida davom etishi kerak. T.N. Pedagogika
fanlari nomzodi Doronova o'zining "Kamalak" dasturida bog'cha bolalarini
tarbiyalash va rivojlantirishga e'tibor qaratadi, asosiy tarkibiy qism ta'limning
eng muhim predmeti - jismoniy madaniyatni afzal ko'radi.
Inson salomatligi jismoniy madaniyatda bolalar bilan ishlash qanday
tashkil etilganiga bog'liq. Maktabgacha yoshdagi bola mushaklarning
quvonchini va sevgi harakatini his qilishi kerak, bu unga butun hayoti
davomida harakatga, sport va sog'lom turmush tarziga bo'lgan ehtiyojni
qondirishga yordam beradi. T.N. Doronova jismoniy tarbiya vositalari va
shakllarini ochib berdi. Bular gigienik omillar, asab tizimining gigienasi,
jismoniy mashqlar. Jismoniy mashqlarni tanlashda profilaktika,
rivojlantiruvchi, terapevtik, reabilitatsiya yo'nalishi. L.A. boshchiligidagi
mualliflar jamoasining dasturi. Venger "Rivojlanish", unda ikkita nazariy
qoida mavjud. A.V nazariyasi. Zaporojets maktabgacha yoshdagi rivojlanish
davrining ichki qiymati, maktabgacha yoshdagi bolalikni utilitar
tushunchadan gumanistik tushunchaga o'tish haqida. Va LA kontseptsiyasi
Venger maktabgacha yoshdagi bolaga xos muammolarni hal qilishning
majoziy vositalari yordamida atrof-muhitga yo'naltirishning universal
harakatlari sifatida tushuniladigan qobiliyatlarni rivojlantirish haqida. Ushbu
dasturda bolaning jismoniy rivojlanishi uchun vazifalar mavjud emas. V.T.
Kudryavtsev - psixologiya fanlari doktori, B.B. Egorov - pedagogika fanlari
nomzodi maktabgacha yoshdagi bolaning jismoniy tarbiyasi masalasiga
integratsiyalashgan fanlararo yondashuv g'oyasini belgilab berdi va 2000
yilda rivojlanayotgan sog'liqni saqlash pedagogikasi paydo bo'ldi. Ularning
dasturi va uslubiy qo'llanmasi sog'lomlashtirish ishlarining ikki yo'nalishini
aks ettiradi: Ular maktabgacha yoshdagi bolalarning jismoniy tarbiya va
sog'lomlashtirish ishlariga yo'naltirilgan yondashuvni tanqid qiladilar,
maktabgacha ta'lim muassasalari va maktablarda mavjud jismoniy tarbiya
usullarini tubdan qayta ko'rib chiqish zarurligi haqida gapiradilar.
V.T.Kudryavtsev va B.B.Egorovlar hozirgi bosqichda mavjud bo'lgan bir
qator qarama-qarshiliklarni ko'rsatadilar. Ushbu dastur va uslubiy
materialning umumiy maqsadi motor sohasini shakllantirish va ularning ijodiy
faoliyati asosida bolalar salomatligini rivojlantirish uchun psixologik-
pedagogik shart-sharoitlarni yaratishdir.
V.A.Ananiyevning “Maktabgacha yoshdagi bolalar xavfsizligi asoslari”
dasturida muallif bolalarning jismoniy faolligini rivojlantirish vazifasini
qo‘ygan, ularni o‘z sog‘lig‘i va atrofdagilarning sog‘lig‘iga g‘amxo‘rlik
qilishga o‘rgatish, shaxsiy gigiena ko‘nikmalarini shakllantirish; sog'lom
oziq-ovqat haqida bilim berish, bolalarni sog'lom turmush tarziga yo'naltirish,
yuqumli kasallik nima, yuqtirmaslik uchun nima qilish kerakligi haqida
elementar bilimlar berish. Muammolarni hal qilish yo'llari: darslar, o'yinlar -
mashg'ulotlar, vizual faoliyat, yurishlar, gigiena tartib-qoidalari, temperatsiya
tadbirlari, o'yinlar, sport tadbirlari, bayramlar, suhbatlar, adabiyotlarni o'qish,
hissiy jozibali shakllardan foydalanish. Bolalarning sog'lig'ini yaxshilash va
ularning jismoniy faolligini rivojlantirishga qaratilgan ota-onalar bilan
ishlash. Dasturlardan tashqari o‘rganilayotgan muammo bo‘yicha uslubiy
qo‘llanmalar tahlil qilindi.
Ular pedagogika nazariyasida keng ifodalangan. Bizning fikrimizcha,
eng qimmatli qo'llanmalar bolalar bog'chasida bolalarning sog'lig'ini
yaxshilashning bir nechta vositalarini ifodalovchi, noan'anaviy davolash
usullarining batafsil tavsiflarini o'z ichiga oladi. Bu imtiyozlar qatoriga Yu.F.
Zmanovskiy va uning hamkasblari, A.I.ning uslubiy tavsiyalari. Barkan, L.I.
Latoxina, B.V. Shevrygina, N.V. Tsybulya, T.D. Fershalova va boshqalar.
Shunday qilib, bolalar sog'lig'ini saqlash bo'yicha maktabgacha ta'lim
muassasalari uchun zamonaviy dasturlarning mazmunini tahlil qilish,
maktabgacha yoshdagi bolalarning sog'lig'ini yaxshilash muammosini hal
qilishning tushunchalari, yondashuvlari, usullari va vositalaridagi farqlarga
qaramay, mualliflar shunday xulosaga kelishga imkon beradi: bolalar
salomatligini asrash muammosi har bir dastur mazmunida ustuvor yo‘nalish
sifatida belgilab berilgan.
Dasturlar nafaqat o'qituvchilar, balki bolalarning o'zlari, ota-
onalarning ishida faol bo'lishni taklif qiladi. Shunday qilib, maktabgacha
ta'lim muassasalari uchun tahlil qilingan barcha dasturlarga xos bo'lgan
bolalar salomatligini saqlashning umumiy vazifalarini ajratib ko'rsatish
mumkin:
1. Bolalarni holatini va his-tuyg'ularini aniqlashga o'rgating.
2. Faol hayotiy pozitsiyani shakllantirish.
3. O'z tanangiz, tanangiz haqida g'oyalarni shakllantirish.
4. Sog'lig'ingizni mustahkamlash va saqlashni o'rganing.
5. Jismoniy rivojlanishda harakatlarning ehtiyoji va rolini tushunish.
6. Jismoniy mashqlar va turli ishlarni bajarishda xavfsizlik qoidalarini
o'rgatish.
7. Shikastlanishda asosiy yordam ko'rsata olish.
8. Organizmga nima foydali va nima zararli ekanligi haqida tasavvurlarni
shakllantirish.
2-bob Jismoniy tarbiya nuqtai nazaridan maktabgacha yoshdagi
bolalarning sog'lig'ini saqlash
2.1 Maktabgacha yoshdagi bolalarning jismoniy salomatligini
diagnostika qilish usullari
Maktabgacha yosh yoki birinchi bolalik davri barcha organlar va
tizimlarning intensiv rivojlanishi bilan tavsiflanadi. Hayotning birinchi
kunlaridan boshlab bolada ma'lum irsiy biologik xususiyatlar, jumladan,
asosiy asabiy jarayonlarning tipologik xususiyatlari (kuch, muvozanat va
harakatchanlik) mavjud. Ammo bu xususiyatlar faqat keyingi jismoniy va
aqliy rivojlanish uchun asos bo'lib, hal qiluvchi omillar esa bolaning muhiti
va tarbiyasidir. Biz Solikamsk shahridagi 45-sonli maktabgacha ta'lim
muassasasida jismoniy salomatlikni saqlash sharoitida jismoniy salomatlik
darajasini aniqlaydigan bayonot tajribasini o'tkazdik.
Tadqiqotlarimiz davomida tibbiy ma'lumotlarni ko'rib chiqish va tahlil qilish
orqali biz o'quv yilida sovuqqonlik statistikasini o'rgandik. Bolalarda
kasallanish darajasini baholash mezoni sifatida ikkita ko'rsatkich ishlatilgan:
1) shamollashlar soni (yiliga);
2) kasallik tufayli o'tkazib yuborilgan kunlar soni (yilda). Hozirgi vaqtda
e'tibor aholining sekinlashishiga, ya'ni Rossiyada so'nggi 10 yil ichida to'rt
baravar ko'p bo'lmagan bolalar soniga qaratilmoqda. Bolaning o'sishi esa,
shifokorlarning fikriga ko'ra, millat salomatligining eng muhim
ko'rsatkichlaridan biridir. Bu pozitsiyani bizning tadqiqotlarimiz ham
tasdiqlaydi. Solikamsk shahridagi 45-sonli maktabgacha ta'lim muassasasida
o'tkazilgan tajriba jarayonida so'nggi o'n yillikdagi vazn va bo'y
ko'rsatkichlari tahlili o'tkazildi. V.Yu tomonidan ishlab chiqilgan va nashr
etilgan maktabgacha yoshdagi bolalarning jismoniy rivojlanishini individual
baholash shkalasi. Davydov. 2002 yilda 2002 yilda o'g'il bolalarning tana
uzunligi bo'yicha ma'lumotlarni baholash (V.Yu. Davydov shkalasi bo'yicha)
barcha yosh guruhlarida 4 ball, 2004 yilda - 4 va 6 yoshli bolalar uchun - 5
ball va 5 ballni tashkil etdi. yosh - 4 ball. 2008 yilga kelib, bu ko'rsatkich
sezilarli darajada kamaydi va barcha yosh guruhlarida atigi 3 ballga
baholandi. Xuddi shunday o'zgarishlar bolalarning tana vaznini o'lchashda
ham kuzatiladi. Deyarli barcha o'rganilgan parametrlarda sezilarli kechikish
qayd etildi. So'nggi besh yil ichida bolalarda VC indeksini, dinamometriyani
va natijada 200 metrga yugurish (chidamlilik) va to'pni uloqtirish (tezlik
kuchi) bo'yicha sinov natijalarini pasaytirish tendentsiyasi kuzatildi.
Shunday qilib, mavjud ma'lumotlar hozirgi vaqtda jismoniy rivojlanish
holatida ham, bolalarning jismoniy tayyorgarligi darajasida ham sezilarli
darajada yomonlashuv mavjudligi haqidagi gipotezani qo'llab-quvvatlaydi.
Bularning barchasi jismoniy tarbiya, ta’lim va tibbiyot sohalari mutaxassislari
oldiga ilmiy asoslangan dasturlar ishlab chiqish vazifasini qo‘yadi.
Maktabgacha yoshdagi jismoniy tarbiyada, psixologlarning fikriga ko'ra, eng
haqiqiy narsa maqsadga erishish uchun motivlarni shakllantirishdir.
Solikamsk shahridagi 45-sonli maktabgacha ta'lim muassasasida yutuqlarning
haqiqiy motivlarini o'rganish uchun motivlarning to'qnashuvi texnikasi L.K.
Maksimova va M.V. Matyuxina. Bolalarga ikkita vazifadan birini tanlash
taklif qilindi: Sinfda muvaffaqiyatsiz bo'lgan harakatni takrorlang yoki
o'ynang; Erishilgan natijani yaxshilashni xohlaydiganlar uchun, qiyinroq
vazifani bajarishga harakat qiling yoki ilgari bajarilgan ishni yana bir marta
takrorlang; Bolalarga topshiriqlar qiyinligi bo‘yicha bir xil ekanligi va har
kimni tanlash mumkinligi, lekin birinchi vazifani afzal ko‘rgan kishi bu
vazifani o‘zi uddalashi, ikkinchisi esa o‘qituvchining yordamiga tayanishi
mumkinligi aytildi.
Yutuq motivatsiyasining namoyon bo'lishi uchun uning barcha
o'rganilgan vaziyatlarda individual namoyon bo'lish chastotasi hisobga
olingan. Bunday holda, eksperiment boshlanishiga qadar motivatsiyaning
o'rtacha darajasi faqat o'rta guruhning 7 nafar bolasida, past - 19 bolada va nol
- 56 maktabgacha yoshdagi bolalarda aniqlandi (1-jadval). 1-jadval
Eksperimentning boshida maktabgacha yoshdagi bolalarning muvaffaqiyat
motivatsiyasining namoyon bo'lish chastotasi natijalari Harakat faoliyatining
motivlarini o'rganish uchun (V.A. Nesterov, I.M. Vorotilkina, V.E. Mogilev)
bolalarga individual ravishda qisqacha hikoya taklif qilindi, unda o'rganilgan
motivlarning har biri personajlardan birining shaxsiy pozitsiyasi sifatida
ishlaydi. Har bir xatboshini o'qib bo'lgach, bolaga tarkibga mos keladigan
rasm ko'rsatildi - yodlash uchun tashqi yordam.
Motivlarni tanlash chastotasiga ko‘ra, jismoniy tarbiya
mashg‘ulotlarida o‘g‘il bolalarning 92,4 foizi, qizlarning 88,7 foizi faqat
o‘yinga jalb qilinganligi aniqlandi. O'g'il bolalarning 6,5 foizi va qizlarning
9,3 foizi sog'lom, kuchli va go'zal bo'lishni xohlaydi, mos ravishda 1,1 va 2,0
foizi o'qituvchisining maqtoviga sazovor bo'lishni xohlaydi. Binobarin,
ko'pchilik bolalar jismoniy mashqlarning ma'nosini tushunmaydilar, asosiy
harakatlarni o'zlashtirish zarurligini ko'rmaydilar va go'zallik va sog'likka
jismoniy mashqlar orqali erishish mumkinligini tasavvur qilmaydilar.
Shunday qilib, biz dastlab bolalar oldiga qo'yilgan maqsadga erishish uchun
motivatsiyani shakllantirish vazifasiga duch keldik. Maqsadga erishish uchun
motivatsiya bolaning oldiga qo'yilgan maqsad erishish mumkin, real