KADRLARNI TO‘PLASH VA TANLASH USULLARI
Reja:
1. Mehnat mazmuni va professional vazifalar tahlili
2. Kadrlar to’plash va tanlash
3. Kadrlar zaxirasini shakllantirish
4. Kadrlarni rivojlantirish, kasbga yo’naltirish va moslashuv
5. Kadrlarni tayyorlash va qayta tayyorlash tizimi
Tayanch iboralar:
Yangi xodimlarni izlash va tanlash, lavozim yo’riqnomasi, professional
vazifalar tahlili, kadrlar zaxirasi, o’qitish va malakani oshirish.
Kerakli xodimlarni yollash uchun rahbariyat ular xizmat vaqtida qanday
vazifalarni bajarishini, bu ishlar qanday shaxsiy va ijtimoiy tavsiflarga egaligini aniq
bilish zarur. Bu bilimlar ish mazmuni tahlili yordamida olinadi.
Bunday tahlilning bir necha usullari bor. Ulardan biri xodimni kuzatish va u
bajarayotgan yuqori vazifa va harakatlarni aniqlash va qayd qilishni ko’zda tutadi.
Boshqa usul - bunda axborotni xodimning bevosita boshlig’i bilan suhbatlashish
orqali olish hisoblanadi. Uchinchi usul - xodimdan so’rovnomani tuldirish yoki
ishini va unga qo’yiladigan talablarni yoritish iltimos qilinadi.
Mehnat mazmunini tahlil qilishda olingan axborot asosida lavozim
yo’riqnomasi ishlab chiqiladi, unda xodimning asosiy majburiyatlari, zaruriy bilim
va ko’nikmalari, shuningdek, huquqlari ko’rsatiladi.
Professional vazifalar tahlili.
Professional vazifalar tahlili - ish joyi va lavozimlarning majburiyatlari bilan
bog’lik xususiyatlari va ularning dinamik tavsifnomalarini o’rganish.
Agar siz kichik korxonaga rahbarlik qilsangiz, ortiqcha rasmiyatchiliksiz
xodimlar yollashingiz mumkin, chunki har bir xodim bajarishi kerak bo’lgan
vazifalar sizga ma’lum. Biroq yirik korxonalarda, masalan, “Johnsons & Johnsons”
kompaniyasida minglab xodimlar turli mehnat bilan mashg’ul bo’ladilar.
Boshqaruvchilar har bir kasb xodimiga bo’lgan talablarni jiddiyroq va ob’ektiv
baholash usulini qo’llashga majburdirlar. Bu usul professional vazifalar tahlili
deyiladi.
Bunday tahlil qator savollarga javob berishi lozim. Berilgan mehnat qanday
vazifalar bajarilishini talab qiladi? Berilgan ishni bajarish uchun qanday malaka va
ko’nikmalar zarur? Berilgan ish qanday holatda (sharoitlarda) bajariladi? Mehnat
yuqori tezkorlik bilan bog’liqmi (masalan: gazeta muxbiri) yoki bog’lik emasmi
(masalan, bolalar bog’chasida tarbiyachilik)?
Bunday tahlilga zarur axborotni olish uchun mehnat resurslari bo’yicha
ekspertlar, tadbirkorlar yoki kompaniya bo’linmalari rahbarlaridan shunday
axborotlarni so’rab bilishlari, ijrochilar mehnatini bevosita kuzatish orqali bilishlari
mumkin.
Xodimlar professional vazifalarini tahlil qilib, kadrlar bo’limi rahbari
xizmatchilar uchun lavozim yo’riqnomasini yoki ishchilar uchun ishlab chiqarish
operatsiyalari ta’rifini va shuningdek, muayyan ish turi bajarilishi uchun zaruriy
malakaviy talablarni ishlab chiqishi mumkin.
Lavozim yo’riqnomasi – tashkilotning ichki huquqiy hujjati bo’lib,
hizmatchining boshqaruv apparatidagi vazifasi va o’rni, funktsional majburiyatlari,
huquqi, javobgarligi va uni rag’batlantirish masalalarini tartibga soladi.
Lavozim yo’riqnomasi shtat jadvaliga muvofiq boshqaruv personalining har
bir lavozimi bo’yicha ishlab chiqiladi, hamda tarkibiy bo’lim haqidagi qoidalarning
mantiqiy davomi hisoblaniladi. Lavozim yo’riqnomalari rahbar tomonidan kichik
korxonalarda barcha xizmatchilari uchun, yirik va o’rta korxonalarda bo’lim
boshliqlari uchun tasdiqlanadi.
Lavozim yo’riqnomalari umumiy qism, funktsional vazifalar xaritasi,
huquqlar, javobgarlik, rag’batlantirish kabi asosiy qismlardan iborat.
Lavozim yo’riqnomalari quyidagilarga imkoniyat yaratadi:
- funktsional vazifalarning xizmatchilar orasida teng taqsimlanishi;
- muddatiylik, mehnattalablik, davomiylik va bajarish muddatlarining
miqdor ko’rsatkichlarini joriy qilish hisobiga vazifalarni o’z muddatida va
ishonchli bajarilish darajasini oshirish;
- jamoada ijtimoiy-ruhiy iqlimni yaxshilash, hamda boshliqlar va
xizmatchilar o’rtasidagi kelishmovchiliklarni yo’qotish;
- xizmatchining funktsional aloqalarini va boshqa mutaxassislar bilan
aloqasini aniq belgilash;
- xizmatchining boshqaruvchilik qarorlarini tayyorlash va qabul qilish,
hamda resurslardan foydalanish sohasidagi huquqlarini aniq belgilash;
- xizmatchilarning funktsional vazifalari o’z vaqtida va sifatli bajarilishi
uchun umumiy va shaxsiy javobgarligini oshirish;
- KOUT usulidan foydalanish hisobiga xizmatchilarning moddiy va
manaviy rag’batlantirish samarasini oshirish;
- Ish vaqtini boy berish va ortiqcha ishlanishining oldini olgan holda
xizmatchilarni vaqt bo’yicha bir tekis bandligini ta’minlash.
Malakaviy talablar - berilgan ish turini eng yaxshi bajara oluvchi kishining
ma’lumoti, malakasi va oldingi tajribasi haqidagi ma’lumotlarni keltirish bilan
tavsifnomasi yoritilgan hujjat.
3.2. Kadrlar to’plash va tanlash
Personal yollash uchun javobgar - kadrlar bo’limi xodimlari bo’lib, ularning
majburiyatlariga yangi nomzodlarni to’plash, firmada yangi lavozim, ish joylarini
ochish kiradi. Ular o’z kompaniyasi xodimlari orasidaN mos keluvchi nomzodlarni
izlash, o’z tarmoqlari xizmatchilari va hamkasblaridan so’rash, gazetalarda reklama
e’lonlarini chop etish, mehnatga joylashtirish bo’yicha davlat va xususiy agentliklar
bilan hamkorlik qilish, mehnatga joylashtirish bo’yicha kasaba uyushma byurolariga
murojaat qilish, kollej talabalari orasida nomzodlar izlash bilan shug’ullanadi.
Kadrlarni to’plash.
Nomzodga bo’lgan talablar aniqlangach (lavozim yo’riqnomasi, malakaviy
karta va boshqa shakldagi hujjatlar); kadrlar bo’limi keyingi bosqichni amalga
oshirishga kirishishi mumkin: ya’ni yetarli malakaga ega nomzodlarni tanlash.
Bunda korxona sarflashi mumkin bo’lgan byudjet va birlamchi inson resurslari
asosiy limitlovchi ko’rsatkich bo’lib xizmat qiladi. Moskvada “Mc Donalds”
kompaniyasining ish o’rinlariga tanlovning amalga oshirilishi o’n minglab
nomzodlarning kelishiga sabab bo’lib, noto’g’ri rejalashtirilgan nomzodlarni jalb
qilinishi holatiga misol bo’la oladi.
Nomzodlarni jalb qilishda tashkilot bir qancha qulayliklar va kamchiliklarga
ega bo’lgan qator usullarni qo’llashi mumkin:
1. Tashkilot ichida izlash. Mehnat bozoriga chiqishdan oldin ko’pgina
tashkilotlar o’z uyida nomzodlarni qidirib ko’radi. Ichki qidiruvning keng tarqalgan
usullaridan biri bo’sh ish o’rinlari to’g’risida ichki axborot vositalarida e’lonlar chop
etish:korxona gazetalari, devoriy gazetalar, mahsus va axborot varaqalari,
shuningdek, bo’linma rahbarlariga nomzodlarni tavsiya etish uchun murojjat va
kerakli tavsifga ega xodimlarning shaxsiy ishlari tahlili. Nomzodlarni korxona
ichida tanlash sezilarli moliyaviy xarajatlarni talab etmaydi, xodimlar ko’z oldida
rahbariyat obro’sini oshiradi, tanlangan xodimlar to’g’ridan-to’g’ri korxona
integratsiyalashuviga yo’l ochadi. SHu bilan bir vaqtda ichki qidiruvga qobilyatli
salohiyatli xodimlarini o’zi uchun saqlab qoluvchi bo’linma rahbarlari tomonidan
to’sqinlik qilishi mumkin. Bundan tashqari ichki qidiruv xodimlar soni
chegeralanganligi va talabga mos nomzodlar kam bo’lishi ehtimoli bilan
xarakterlidir.
2. Xodimlar yordamida tanlash. Kadrlar bo’limi korxona personaliga o’z
tanishlari va qarindoshlari orasidan norasmiy qidiruvida yordam so’rab, murojjat
qilishi mumkin. Bu metod, birinchidan, kichik xarajatlar, ikkinchidan, tashkilot
vakillari bilan uzviy aloqa orqali nomzodlar mutanosibligining yuqori darajada
ta’minlanishi bilan o’ziga xosdir. Bu metodning kamchiligi uning norasmiyligi bilan
bog’liq - oddiy xodimlar nomzodlarni tanlash jabhasida professional emas, har
doyim ham ish o’rinlari to’g’risida to’liq ma’lumotga ega emas va ko’pincha
o’zlariga yaqin insonlar salohiyatiga ob’ektiv munosabatda bo’lmaydi. Nomzodlarni
jalb etishda faqatgina ushbu metodning qo’llanishi - har qanday jamiyatda tashkilot
rivojlanishiga to’sqinlik qilluvchi urug’-aymoqchilik va mahalliychilik illatlariga
olib kelishi mumkin.
3. O’zini namoyon etgan nomzodlar. Istalgan tashkilotga xatlar, telefon
qo’ng’iroqlari orqali ish qidiruvchilardan murojjatlar keladi. Tashkilot ayni paytda
ularga talabi bo’lmasada, to’g’ridan-to’g’ri ularni inkor etmasligi kerak chunki,
ularning bilim va malakasi kelajakda foydali bo’lishi mumkin. SHunday ma’lumot
bazasini ushlab turish qimmatga tushmaydi va tashkilot qo’l ostida taxminiy
nomzodlar rezerviga ega bo’lishi imkonini beradi. Ba’zi tashkilotlar o’zining “Ochiq
eshiklar kuni” tadbirini o’tkazadi. Bunda barcha hohlovchilar korxona faoliyati,
ishlab chiqaradigan mahsuloti, mehnat shartlari, ishlab chiqarish quvvati va
boshqalar bilan tanishishi mumkin.
4. Televidiniya, radio, gazeta kabi ommaviy axborot vositalarida e’lonlar
berish. Ushbu metodning asosiy ustunligi – kam xarajatlar bilan aholi keng
qatlamini qamrab olish. Kamchiligigi esa shundan iboratki, ommaviy axborot
vositalaridagi e’lonlar talabga javob bermaydigan nomzodlarning ko’plab murojjat
etishiga olib keladi. Arizalarni ko’rib chiqish va birlamchi tanlov jarayoniga juda
ko’p vaqt va mashaqqat ketishi mumkin. Ushbu metod ommaviy kasblar uchun
nomzodlarni tanlashda qo’l keladi, masalan, yangi yirik ob’ektlarni qurish uchun
ishchilarni yollash. Bunda qaysi soha uchun xodimlar kerak bo’lsa, e’lonlar shu soha
bilan bog’liq matbuotda chop etiladi, masalan, agar kompaniyaga moliya direktor
zarur bo’lsa, u holda moliyaviy va buxgateriya nashrlaridan foydalaniladi.
Qidiruvning bunday usuli salohiyatli nomzodlar sonini chegaralaydi, ularning
yuqori darajadagi malakasini ta’minlaydi va keyingi bosqich tanlovini ancha
osonlashtiradi.
5. Institut va boshqa o’quv muassasalariga chiqish. Ko’pgina yetakchi
tashkilotlar “yosh qon”- yangi, yosh mutaxassislarni jalb etish uchun metoddan
foydalanadi.
O’quv
mutaxassislariga
chiqar
ekan,
tashkilot
kompaniya
prezintatsiyasini o’tkazadi, mahsulotni namoyish etadi, turli videofilmlardan
foydalanadi, bo’lajak bitiruvchilar bilan suhbat o’tkazib, ular qiziqqan savollarga
javob beradi. Kompaniya vakillari bilan suhbat o’tkazish nomzodlar ro’yxatini
yaratish imkonini beradi va boshqa metodlardan farqli o’laroq, tanlov darajasi
yuqori bo’lib, keyingi bosqich tanlovlariga ketadigan vaqt va moliyaviy xarajatlarni
qisqartiradi. Ammo shu bilan birga bu metod ko’lami chegeralangan: direktor
tanlash uchun institutga borish unchalik haqiqatga to’g’ri kelmaydi.
6. Davlat mehnat agentliklari. Ko’pgina zamonaviy davlatlar hokimiyati ish
qidirib yordam so’rab murojjat etganlar uchun maxsus organlar tashkil etib, aholi
ish bilan ta’minlanganlik darajasini oshirishga ko’mak beradi. Rossiya
Federatsiyasida bunday muassasalar ishga joylashish bo’yicha Federal byuro deb
nomlanib, ular har bir ma’muriy okrug – viloyatlar, munitsipal okruglar to’g’risida
– yoshi, ma’lumoti, kvalifikatsiyasi, malakaviy tajribasi, qiziqqan kasbi to’g’risida
ma’lumotlar bazasiga ega. Xodimlarga ehtiyoj mavjud tashkilotlar ushbu
ma’lumotlar bazasiga kirish imkoniyatiga ega. Ushbu usul kamxarj, biroq keng
ko’lamdagi salohiyatli nomzodlarni qamrab ololmaydi, chunki ish bilan ta’minlash
agentliklariga faqatgina aholining ma’lum qatlamgina murojjat etadi, eng avvalo
mehnat ta’tilidan qaytgan ayollar va uy bekalari.
7. Personal tanlash bo’yicha xususiy agentliklar. Oxirgi 30 yil ichida
personal tanlash iqtisodiyotning keng ko’lamda rivojlanayotgan jabhasiga aylanib
ulgurdi. Ko’pgina mamlakatlarda, shu jumladan, bizning davlatda ham, bu soha
bilan shug’ullanuvchi yuzlab xususiy kompaniyalar mavjud. Har bir agentlik o’z
ma’lum bazasiga ega, shuningdek, mijozning talabiga ko’ra maxsus nomzodlarni
tanlash jarayonini amalga oshiradi. Xizmatlar bo’yicha to’lov nomzodning
muvaffaqiyatli tanlangani holda amalga oshiriladi va yillik ish haqining 30%-
50%ini tashkil etadi. Xususiy agentliklar yetarli darajada yuqori sifatli nomzodlar
bilan ta’minlaydi, ularning barcha talablariga javob berishi va keyingi tanlab olish
jarayonini oson kechishiga imkon beradi.
Ko’p tashkilotlar o’z ichida rezerv to’plashni amalga oshirishni ma’qul
ko’radi: o’z xodimlarini xizmat bo’yicha ko’tarilishi arzonroq tushadi. Bundan
tashqari ularning manfaatdorligi kuchayadi, ma’naviy iqlim yaxshilanadi.
Ichki rezervlar hisobidan kadrlarni to’plashning keng tarqalgan usuli -
malakali xodimlarni taklif qilish bilan ochilayotgan vakansiya hakida axborot
tarqatish hisoblanadi. Ichki rezervlar hisobiga kadrlar yig’ishning kamchiligi sifatida
tashqaridan yangi qarashlarga ega bo’lgan kishilarning kelmasligi ko’rilishi
mumkin.
3.2.1-jadval
Ichki va tashqi manbalardan kadrlarni yig’ishning afzalliklari va
kamchiliklari
Manbalar
Afzalliklar
Kamchiliklar
Ichki
Xizmatchilar amalga oshirilgan
imkoniyatlarning namunasini
ko’radi. Muvaffaqiyatli ishning
rag’batlantirishning eng
samarali usullaridan
foydalaniladi. Kompaniya o’zi
biladigan xizmatchilar bilan
ishlashda davom etadi. Ishga
olishdagi moliyaviy xarajatlar
kamayadi.
Murakkab shaxsiy
munosabatlar paydo bo’lish
xavfi mavjud. Turg’unlikka
olib keluvchi “oilalilik”
yuzaga keladi.
Uning sobiq hamkasblari
tomonidan hasad va salbiy
munosabat yuzaga kelishi
mumkin.
Tashqi
Ko’p sonli nomzodlar orasidan
tanlab olish imkoniyati
mavjud.
Yangicha ish yuritish g’oya va
usullari paydo bo’ladi.
Yangi xizmatchining uzoq
vaqt moslashishi lozimligi.
Oldindan ishlayotganlar
orasida ma’naviy-ruhiy
iqlimning yomonlashishi
mumkinligi.
3.2.2-jadval
Menejerning kadrlarni tanlash bo’yicha harakatlari
Bajariladigan
operatsiyalar
CHiziq menejeri harakati
(CHM)
Personal bo’yicha menejerning
harakati (PM)
Ishga olish
vazifasining
qo’yilishi
PM bilan maslahatlashgan holda
vazifa qo’yiladi
CHMga yig’ish usullari
bo’yicha maslahat beradi
Yig’ish haqida
qaror va
kompaniyaning
yig’ish bo’yicha
siyosatini belgilash
PM bilan maslahatlashgan holda
yig’ish siyosati haqida qaror
qabul qiladi
CHMga ariza beruvchilarning
korxonaga ishga olinganda
qanday mavqega ega bo’lishi
mumkinligi turisida maslahat
beradi.
Yig’ish usullari
haqida qarorlar
PMga yig’ish usullari bo’yicha
maslahat beradi
CHM bilan maslahatlashgan
holda yig’ish usullarini
belgilaydi.
O’quv yurtlaridan
nomzodlar yig’ish
Ayrim hollarda nomzodlar
yig’ish bilan shug’ullanadi.
Asosan nomzodlarni yig’ish
bilan shug’ullanadi.
Yig’ish
samaradorligini
o’rganish
Yig’ishning xarajatlari va
foydali tomonlarini tahlil etadi
Yig’ishning xarajatlari va
foydali tomonlarini tahlil etadi
Kadrlarni tanlash.
Kadrlarni rejalashtirishni boshqarishning bu bosqichida to’plash natijasida
hosil qilingan rezervdan rahbariyat eng mos nomzodlarni tanlaydi. Tanlov haqidagi
ob’ektiv qaror, vaziyatga qarab nomzodning ma’lumoti, kasbiy ko’nikmalar
darajasi, oldingi ish tajribasi, shaxsiy sifatlariga asoslanishi mumkin.
Ko’p kompaniyalarda nomzodlardan kerakli xodimni yoki xodimlar guruhini
tanlash odatda bir xil bosqichlardan iborat.
Korxonalarda kadrlarni tanlash personal to’plashning eng muhim
bosqichlaridan bo’lib, quyidagi bosqichlardan iborat bo’ladi:
kadrlar komissiyasini tashkil etish;
ish joylari bo’yicha talablarni shakllantirish;
ommaviy axborot vositalarida tanlov haqida e’lon berish;
nomzodlarni tibbiy va ishga layoqatliligini tekshirish;
nomzodlarning ruhiy holatini tekshirish;
nomzodlarning qiziqishlari va salbiy odatlarini tahlil qilish;
nomzodlarni reyting bo’yicha umumiy baholanishi va yakuniy ro’yxatning tuzilishi;
kadrlar komissiyasining bo’sh joyga nomzod tanlash bo’yicha xulosasi;
lavozimga tasdiqlash, shartnoma tuzish;
nomzodning hujjatlarini rasmiylashtirish va xodimlar bo’limiga topshirish.
Eng avvalo, umumiy nomzodlardan bir nechta eng mos keluvchilari tanlab
olinadi, bunda to’ldirilgan standart shaklli anketa yoki nomzod tomonidan uning
ma’lumoti, ish tajribasi va shaxsiy ma’lumotlari haqida berilgan yig’ma
ma’lumotnoma (rezyume) asos bo’lib xizmat qiladi.
Tanlovda qaror chiqarish uchun kerakli axborotni yig’ishda uchta asosiy
uslub ishlatiladi: sinovlar, suhbatlar va baholash markazlari.
4-rasm
Tanlovning odatdagi jarayoni
Kadrlarni tanlash
SHaxsiy anketali xatlar
Arizani to’ldirish
Tanlov suhbati (intervьyu)
Boshlang’ich tanlov
Тest
Ҳужжatlar asosida qabul
qilmaslik
Takroriy suhbat yoki
k
d
i t
h if
Asosiy ma’lumotlarni
tekshirish
Qabul qilmaslik
Da’vogar
Suhbatlashish
Suhbatlashishlar - kadrlar tanlashning keng tarqalgan usullaridan biri.
Suhbatni samarali o’tkazishning ayrim umumiy tavsiyalari:
1. Nomzod bilan o’zaro tushunishni o’rnating va unga o’zini erkin tutish
imkoniyatini bering.
2. Butun suhbat davomida e’tiborni mehnatga bo’lgan talablarga qarating.
3. Birinchi taassurot bo’yicha baholamang. Barcha axborotni olguncha sabr
qiling.
4. Barcha nomzodlar uchun tuzilgan savollar to’plamini tayyorlang. SHu
bilan birga boshqa vujudga keluvchi masalalarni o’rganish uchun yetarli darajada
egiluvchan bo’ling.
Suhbatlashish orqali uning malakasi haqidagi va boshqa ma’lumotlar
aniqlanadi, nomzod shaxsi haqida tasavvur hosil qilinadi. Ish xarakteriga qarab
nomzodga test yoki bir nechta testlardan o’tish taklif qilinadi. Suhbatdan so’ng ular
bilan bevosita boshliq tanishib, rahbariyat bilan kelishgan holda eng kerakli xodimni
tanlab oladi. SHunday qilib, nomzod unga taklif qilingan shartlarga ko’nganda va
haqikatan ham berilgan ma’lumotlarga mos kelganda, talabgorlarni izlash va
o’rganish jarayoni tugallangan hisoblanadi. Quyida suhbatlashish va testlash
bosqichlarini ko’rib chiqamiz.
Suhbatlashish kompaniya ehtiyojlarini hisobga oluvchi standart tartib
bo’yicha o’tkazilgandagina samarali bo’ladi. Suhbat o’tkazishga jiddiy tayyorlanish,
nomzodlar uchun qulay, norasmiy muhit yaratish, savollarni to’g’ri tuzish kerak.
Savollar xodimning tarjimai holi va ish tajribasi, uning professional intilishlari,
bilimlari, ko’nikmalari va qiziqishlarini qamrab olishi zarur. Quyida shunday
namunaviy savollar berilgan.
Mehnat biografiyasi bo’yicha:
1. Nima uchun ishingizni o’zgartirmokchisiz?
2. Hozirgi ishingizning eng yokmaydigan tomoni nima?
3. Hali tugamagan ishingiz oldida qanday maqsadlar qo’ygansiz?
Yangi lavozim bo’yicha:
1. Bu lavozimdan nima kutayapsiz?
2. Bu ishning qaysi tomonlari siz uchun eng murakkab?
3. Bu ishga qanday yangiliklar kiritmoqchisiz?
4. Bu ishga kirishda birinchi navbatda qanday maqsadni ko’zlaysiz?
5. Siz javobgar bo’lgan ish uchastkasida byudjet 10% ga qisqartirilganda
nima qilasiz?
Karera (martabaga ko’tarilishi) bo’yicha:
1. Sizning uzoq muddatli maqsadlaringiz?
2. O’z karerangizda hozirgi vaqtgacha qanday harakatlangansiz?
3. Mehnatdan qoniqish nuqtai nazardan qaysi omillar siz uchun eng katta
ahamiyatga ega?
4. Xizmat bo’yicha ko’tarilishini qachon kutasiz?
Kompaniya uchun «to’g’ri kelish»
1. Siz o’zingizni do’stona kishi deb hisoblaysizmi?
2. Siz guruh o’yinchisimisiz yoki yolg’iz ishlashni yoqtirasizmi?
3. Hamkasblaringiz yutuklarini maqtaysizmi?
4. Buysunuvchi, lavozim bo’yicha teng kishi, yuqori turuvchi shaxs qanday
sharoitlarga ega bo’lishi kerak?
5. «Qiyin» xizmatchi bilan qanday ishlamoqchisiz?
6. SHu lavozimga rag’bati bo’lgan, o’zini malakalirok deb hisoblovchi,
endilikda sizning qo’l ostingizda bo’lgan hamkasbingiz bilan o’zaro munosabatlarni
qanday ko’rasiz?
Testlash.
Yollash jarayonining eng baxsli bosqichlaridan biri - testlashdir. Testlar
qobiliyatlar, bilimdonlik, intellekt, qiziqishlar, jismoniy ahvol va shaxsiy
xususiyatlarni aniqlash uchun ishlatiladi.
Kompaniyalar uchta asosiy usulni qo’llaydilar: malakaviy, psihologik va
narkotiklarni qabul qilishga moyilligi bo’yicha testlar.
Malakaviy testlar eng ko’p qo’llanilib, ular aniq ishni bajarish uchun kerakli
alohida qobiliyatlarni aniqlashga yordam beradi. Masalan, kotibalar ma’lumotlarni
qayta ishlash bo’yicha test topshiradilar.
Psihologik testlash, odatda oldindan tuzilgan anketalarga yozma javoblar
ko’rinishida o’tkaziladi. Bunday testlar umumiy bilimlar darajasini, ishga
munosabatni, qiziqishlarni, boshqaruv faoliyati uchun qobiliyatlarni va shaxsiy
fazilatlarni baholashga yordam beradi.
Xususiy sektorda boshqa tekshiruv turi - narkologik ekspertiza tobora keng
ishlatilmokda. Tadqiqotlar ko’rsatishicha, giyohvandlar hissasiga progullar, ishlab
chiqarishdagi avariyalar va meditsina xizmati uchun xarajatlar narkotik qabul
qilmaydigan xodimlarga nisbatan ko’proq to’g’ri keladi. Ortiqcha xarajatlar va
unumdorlik pasayishini oldini olish uchun (bu xarajatlar sanoat uchun taxminan
yiliga 100 mlrd. dollarni tashkil qiladi) ish beruvchilar narkologik ekspertiza
natijalarini talab qilmoqda. Amerika menejerlar assotsiatsiyasi o’tkazgan
so’rovlarga ko’ra 60%dan ortik firmalarda narkologik testlash o’tkazadi, ularning
96%i ijobiy natijali kishilarni ishga qabul qiladi.
Ayrim vaqtlarda tanlovda qaror chiqarish uchun kerakli axborotni yig’ishda
baholash markazlaridan foydalaniladi.
Baholash markazlari - ilk bor ikkinchi jahon urushi davrida maxsus xizmat
agentlarini tanlash va baholash uchun paydo bo’lgan edi. Hozir ko’pchilik yirik
kompaniyalar shunday markazlarga ega.
Markazlarda ish bilan bog’liq vazifalarni modellashtirish metodlari bilan
bajarish qobiliyatini baholaydilar. Metodlardan biri- «qog’ozlar uchun soat» deb
ataluvchi mashq nomzodni tahliliy kompaniya rahbari roliga qo’yadi. Uch soat
davomida u qarorlar qabul qilishi: xatlarga, xotiraviy yozuvlarga, turli axborotlarga
qanday javob berish kerakligi hakida qarorlar qabul qilishi kerak. Boshqa usul -
tashkilot majlisini uni olib boruvchisisiz mashq qilish. Nomzodlar so’zga chiqish
mahorati, qat’iyligi, shaxsiy munosabatlar ko’nikmalari bo’yicha baholanadi.
Baholash markazlarining metodlariga: tinglovchilar guruhiga og’zaki
dokladlar, berilgan rolni ijro etish, psihologik testlar, intellekt darajasini aniqlash
bo’yicha testlar, rasmiy intervyu kiradi.
Yollash tartibi va huquqiy me’yorlar.
Federal qonunlar va shtatlar qonunlari ish kuchi yollashning ko’p tomonlarini
tartibga soladi. Xususan, yollovchilar ariza blanklarida, suhbat va test savollarida
kamsituvchi iboralardan foydalanmasligi kerak.
Standart anketalar - ishga qabul qilish haqida arizalar odatda, nomzodning shu
mutaxassislik bo’yicha oldingi ish tajribasi haqidagi savollardan iborat bo’ladi; lekin
ayrim hollarda kasbga aloqasi bo’lmagan savollar (masalan, ish vaqtidan tashqari
paytdagi mashg’ulotlar haqida va hokazo.) ham beriladi. Kasbga aloqasiz savollar
(oilaviy ahvoli, yoshi, diniy qarashlar, moddiy boyligi) bandlikning teng
imkoniyatlarini ta’minlash bo’yicha hay’atning huquqiy me’yorlariga zid bo’lib
yollashda kamsitish asosi bo’lib xizmat qilishi mumkin. Bu kabi savollar alohida
ishonchni talab qiluvchi maxsus ishlar bilan bevosita bog’liq hollargina bundan
mustasno. Nashriyotlar chop etgan ayrim standartlardan foydalangan kompaniyalar
beixtiyor qonunga zid ish ko’radi. SHu bilan birga 1989 yilda qabul qilingan
immigratsion qoidalarni o’zgartirish va ularga rioya qilish nazorati haqidagi qonun
tadbirkorlardan kerakli savollarga javob olishni talab qiladi. Deyarli barcha
kompaniyalarga mamlakatga noqonuniy kirib kelgan chet elliklarni ishga yollash
taqiqlangan.
3.3. Kadrlar zaxirasini shakllantirish
Kadrlar zaxirasini shakllantirish korxona ishonchli faoliyat yuritishi uchun
hayotiy muhim vazifa hisoblanadi. CHunki, xizmatchilarning vafoti, kasalligi,
ta’tili, mehnat safariga chiqishi va ishdan bo’shashi tufayli yuzaga keladigan
vakansiyalarni to’ldirish imkonini beradi. Kadrlar zaxirasi – personalning yuqoriroq
malakali ish joylarini egallash uchun rejali tayyorgarlikdan o’tayotgan qismidir.
Kadrlar zaxirasini shakllantirish uchun boshlang’ich ma’lumotlar:
professional kadrlar tanlash;
ish joylari modellari;
kadrlar attestatsiyasi natijalari;
korxona falsafasi;
xizmatchilarning kadr (shaxsiy) ishlari;
korxonaning shtat jadvali;
xizmat karerasi rejasi.
5-rasm
Рahbar kadrlar zaxirasini shakllantirish
Зaxirani tanlash
rezerva
Hujjatlarni
o’rganish
Suhbatlar,
anketalashtirish
so’rovnoma
Attetatsiya va
ishlab chiqarish
Kadrlar zaxirasi har qanday shakldagi korxona (yirik, o’rta, kichik) uchun
zarurdir. SHuning uchun kadrlar zaxirasi turli yo’llar bilan shakllantiriladi. Falsafasi
o’z zaxirasini tarbiyalash va “begonalarni” qabul qilmaslik asosida qurilgan yirik
korxonada chiziqli rahbarlar uchun kadrlarning vertikal rotatsiyasi va funktsional
xizmatlar mutaxassis rahbarlari uchun kadrlarning gorizontal rotatsiyasiga asosiy
e’tibor qaratilishi lozim. Zaxira bilan muammolar asosan marketing, qimmatli
qog’ozlar, jamoatchilik bilan aloqalar kabi chetdan xizmatchi qidirish zarur bo’lgan
bo’limlarda yuzaga keladi.
Personal soni unchalik katta bo’lmagan (500 kishigacha) o’rta korxonalarda
zaxiraning asosiy qismi o’z xizmatchilari hisobiga shakllantirilishi mumkin.
Zaxiraning qolgan qismi kasb-hunar kollejlari, oliy o’quv yurtlari bitiruvchilari
hisobiga to’ldiriladi. Ular amaliyot va yosh ishchi, mutaxassis sifatida ishlash
jarayonida rejali ravishda malakaliroq ishga tayyorlanishadi.
Zaxirani o’qitish
rezerva
Zaxirani joylashtirish
Individual reja
bo’yicha o’qitish
Zaxira maktablari
Malaka oshirish
kurslari va
institutlari
kvalifikatsii
Qayta tayyorlash
maxsus faqulьtetlari
Xorijda stajirovka
Rahbarlar va
mutaxassislar tanlovlari
Jamoatchilik fikri
so’rovnomalari
Lavozim bo’yicha
imtihon
Lavozimdan odingi
tayyorgarlik
Lavozimga tayinlash
50ta kishidan ortiq ishchi ishlamaydigan kichik korxonalarda zaxira
shakllantirish murakkabroq vazifadir.
CHunki, shtatda ikkita sekretar-referent, ikkita bosh buxgalter, yuristkonsult,
dasturlovchi, marketologlarni saqlash qimmat va ruhiy jihatdan mumkin emasdir.
Fikrimizcha, kadrlarni doimiy o’qitish va personalni gorizontal rotatsiyasi asosida
kasblar va kasblarni o’zgartirish real usuldir.
Korxonada personal zaxirasi bilan shuningdek, rahbar kadrlar zaxirasini
shakllantirish kerak. Ushbu zaxiraning shakllanishi 5-rasmda yoritilgan.
3.4. Kadrlarni rivojlantirish, kasbga yo’naltirish va moslashuv
Ilgari kadrlar bilan ishlash faqat ish kuchini to’plash va tanlash tadbirlari bilan
chegaralanar edi. Boshqaruv ishi yaxshi yo’lga qo’yilgan zamonaviy tashkilotlar
kerakli kishilarni to’plash faqat boshlash deb hisoblaydi. Tashkilotlarning moddiy
resurslari qiymati vaqt o’tishi bilan amortizatsiya hisobiga kamayib borsa, inson
resurslari qiymati ortishi mumkin va zarur. SHunday qilib, tashkilotning hamda
xodimlarning shaxsiy farovonligi uchun ham rahbariyat doimo kadrlar
imkoniyatlarini har tomonlama o’stirish ustida ish olib borish lozim.
Kadrlarni rivojlantirish bo’yicha muvaffaqiyatli dastur yuqori qobiliyatlar va
tashkilot oldida to’rgan vazifalarni bajarishda kuchli motivatsiyaga ega bo’lgan
ishchi kuchi yaratishga yordam beradi. Tabiiyki, bu unumdorlikni ko’tarishga,
demakki tashkilot inson resurslari qiymati oshishiga olib kelishi kerak. Agar,
masalan, shunday dasturni amalga oshirish natijasida mahsulotning zavod qiymatini
oshirmasdan, uni yig’uvchi ishchilarning mehnat unumdorligi 10% ga oshsa,
tashkilotning inson resurslarini rivojlantirishga sarflangan mablag’ foydasi bu
ko’rsatkichdan ancha yuqori bo’ladi.
Jamoada kasbga yo’naltirish va moslashuv.
Xodim mehnatini yanada unumli qilishda jamoada kasbga yo’naltirish va
ijtimoiy moslashuv birinchi qadam hisoblanadi. Agar rahbariyat yangi joyda xodim
muvaffaqiyatidan manfaatdor bo’lsa, tashkilot ijtimoiy tizimligini, har bir xodim
esa, shaxsligini unutmasligi kerak. Tashkilotga yangi kishi kelganda, u oldingi
tajriba va qarashlarni olib keladiki, ular yangi sharoita to’g’ri kelishi yoki to’g’ri
kelmasligi mumkin. Masalan, oldingi boshlig’i hukmdor va yozishma orqali
muloqotni xush ko’rgan bo’lsa, yangi boshlig’iga xat jo’natishni lozim qo’rish
mumkin. Vaholanki, yangi boshliq og’zaki murojjatni yoqtiradi.
3.5. Kadrlarni tayyorlash va qayta tayyorlash tizimi
Rahbariyat inson resurslarini umumiy sifatini oshirishga harakat qilar ekan,
xodimlarni muntazam o’qitish va tayyorlash tizimlarini o’tkazishi kerak. Kadrlarni
tayyorlash - mehnat unumdorligini oshirishga yordam beruvchi ko’nikmalarga
o’rgatishni bildiradi.
Har qanday vaziyatlarda har bir yangi xodimga ish o’rgatish kerak. Har bir
kompaniyada, hatto eskirgan bo’lsada mehnat amallarini bajarish bo’yicha o’z
usullari qabul qilingan.
Barcha yangi xodimlarda kompaniya maqsadlari, uning strategiyasi va
faoliyat uslublari haqida aniq tasavvur hosil qilish uchun ko’pgina yirik va mayda
korxonalar yangi qabul qilingan xodimlarni yollash dasturlariga ega. Ular bir-
birlaridan farq kilsalarda, odatda xodimlarni quyidagi mavzular bilan tanishtirishdan
iborat bo’ladi:
- kompaniya tarixi va tashkiliy tuzilmasi shu jumladan, qabul qilingan
kichiklarning darajama-daraja kattalarga bo’ysinishi (subordinatsiya);
- yollashning umumiy shartlari: ish vaqtidan tashqari mehnatga ehtiyojlar, ish
haqi beriladigan kunlar, bo’shatish tartibi va hokazolar;
- xodimlar xulq atvorlarining umumiy qoidalari, masalan, kiyim formasi,
chekish uchun vaqt va joy;
- qo’shimcha to’lovlar tizimlari, sug’urta nafaqalari va ta’til berish
amaliyotini o’z ichiga olgan holda, mehnat majburiyatlari va javobgarlik tizimi.
Odatda, xodimning bevosita boshlig’i uni tanglikdan chiqarish, hamkasblar,
bo’limlar va asbob-uskunalar bilan tanishtirish uchun alohida vaqt ajratadi,
keyinchalik bu o’zini oqlaydi va yangi xodimning tezda vaziyatni tushunishi va o’z
ishini to’g’ri bajarishiga imkon beradi.
Ko’p kompaniyalar shuningdek, ishchilarni o’qitish va qayta o’qitishga
salmokli mablag’lar ajratadi. O’qitish tajribali ishchi yangi xodimga mehnat
amallarini o’rgatishga yordam beruvchi ish joyida yoki mutaxassis xodimlar
guruhiga ma’ruza o’qiydigan o’quv auditoriyalarida o’tkazilishi mumkin.
Ko’pincha o’quv dasturlari faqat aniq ish turini bajarishni oddiy qoidalarini
o’rgatish bilan cheklanadi.
Mehnat bozorida malakali xodimlar taklifi kamayib borayotgani sababli,
yangi xodimlarga ona tili va arifmetika kurslarini o’qitish zaruriyatiga duch
kelinmoqda. O’rganilgan yirik kompaniyalarning 93%i o’z xizmatlari uchun
shunday kurslarni tashkil etgan yoki tashkil etish arafasida. Ayrim kompaniyalar
kadrlar tayyorlash muammosini boshqacha hal etadi: ular umumta’lim maktablariga
moliyaviy yordam ko’rsatadi yoki hamkorlik qiladi. Masalan, «IBM» har yili
boshlang’ich va o’rta maktablar uchun 10 mln. dollar, kollej va universitetlar uchun
budan ham ortik mablag’ ajratadi.
Uchta asosiy hollarda o’qitish foydali va talab qilinadi. Birinchidan, kishi
tashkilotga ishga kirganda, Ikkinchidan, xizmatchi yangi lavozimga ko’tarilganda
yoki yana yangi ish topshirilganda. Uchinchidan, tekshiruv natijasida xodimga o’z
ishini samarali bajarishi uchun ma’lum ko’nikmalar yetishmasligi aniqlanganda.
Personalni o’qitish xizmatchining professional bilim va ko’nikmalarini ishlab
chiqarish va boshqarishning zamonaviy darajasiga mosligini ta’minlaydi. Ishchi va
xizmatchilarni o’qitish o’z ichiga to’rtta blokni oladi.
1. Professional tayyorgarlik. Ishchi va xizmatchilarning boshlang’ich, o’rta
va oliy professional tayyorgarligi mavjud. Bunda ta’lim to’g’risida hujjat (diplom,
shahodatnoma) beriladi. O’qish muddati 1 yildan 6 yilgacha.
2. Malaka oshirish. Professional kurslar, menejerlar maktablari, malaka
oshirish faqultetlari va biznes institlarida bajariladi. O’qish muddati 1 kundan 1
yilgacha.
3. Kadrlarni qayta tayyorlash. O’quv yurtlarida amalga oshiriladi. Bunda
ishchilar ikkingchi kasb, xizmatchilar esa ikkinchi mutaxassislikni egallaydilar.
O’qish muddati 2 oydan 2 yilgacha.
4. Oliy o’quv yurtidan keyingi qo’shimcha o’qitish. Aspirantura yoki
doktaranturada oliy kasbiy yoki ilmiy malakaga ega bo’lish uchun amalga oshiriladi.
O’qish muddati 2-4 yil.
Personalni o’qitish kichik tizimi uchun quyidagilar boshlang’ich ma’lumotlar
bo’lib xizmat qiladi:
xizmat karerasi modellari;
malaka oshirish rejalari;
korxona falsafasi;
xizmatchi shartnomasi;
kadrlarni o’qitish qoidalari;
kollej va OO’Yuga qabul qilish shartlari;
ish joylari (lavozimlar) modellari.
Kadrlarni o’qitish quyidagi hujjatlarda qayd qilinadi:
kadrlar tayyorlash rejalari;
o’quv dasturlari;
kadrlarni o’qitish bo’yicha yillik hisobotlar;
kadrlarni o’qitish bo’yicha xo’jalik shartnomalari;
xizmatchilarning shaxsiy ishlari;
diplom (bitiruv) ishlari;
xizmatchilar stajirovkalari haqida hisobotlar.
Malaka oshirish ishchilar malakasining fan, texnika va iqtisodiyotning
zamonaviy darajasiga mosligini ta’minlashning asosiy usuli sifatida personalni
o’qitishda alohida ahamiyat kasb etadi. Ma’lumki, agar inson o’z-o’zini o’qitish
bilan shug’ullanmasa va malakasini oshirmasa, olingan bilimlar har besh yilda teng
yarmiga eskiradi. Malaka oshirish korxonalarda bir qancha sabablarga ko’ra keng
tarqalgan.
Birinchidan, malaka oshirish mutaxassislar tayyorlashga nisbatan arzonroq.
Xorijda qimmat stajirovkalarni e’tiborga olmasa, bir haftalik dastur 50 dollardan 200
dollargacha turadi.
Ikkinchidan, personalni tayyorlashga nisbatan kam vaqt ketadi. Korxonalarda
eng ko’p tarqalgan malaka oshirish dasturlarining muddati uch kundan ikki
haftagacha davom etadi.
Uchinchidan, mutaxassislar va rahbarlar uchun o’quv mavzularining maqsadli
yo’naltirilgan bo’lishi. Masalan, “Personal”, “Marketing”, “Qimmatli qog’ozlar”,
“Standartlashtirish”, “Sifat” va h.k.
Rahbarlar va mutaxassislar malakasini oshirishning quyidagi tamoyillarini
ajratib ko’rsatish mumkin:
1. Inson faoliyati sohalari (boshqaruv, iqtisodiyot, ekologiya, ilmiy, badiiy,
pedagogika, jismoniy tarbiya va tibbiyot) bo’yicha tinglovchining shaxsiyatini har
tomonlama takomillashtirish.
2. Keng miqyosdagi o’quv mavzulari asosida maqsadli intensiv tayyorgarlik.
3. Faol o’qtish usullarini o’quv vaqtining 60-75%iga yetkazgan holda keng
qo’llanilishi.
4. Yuqori malakali olimlar, pedagoglar va rahbarlarni jalb qilish va o’qitishni
o’qituvchining shaxsiga yo’naltirilganligi.
5. Tinglovchilar bilan moslashuvchan qayta aloqa.
6. Tinglovchilar salohiyatini kompleks baholash.
7. O’qitishning individual-guruhli usuli.
8. Zamonaviy texnika vositalari, birinchi navbatda, shaxsiy kompyuterlar,
o’quv televideniyasi, kodoskoplar, audiovizual texnika vositalari, videokamera,
videomagnitofon, dasturli o’qitish vositalari va boshqalardan foydalangan holda
o’qitish jarayonining avtomatlashuvi.
Malaka oshirishning asosi o’quv mavzulari asosida tuzilgan moslashuvchan
o’quv dasturlaridir. O’quv mavzui ma’lum kursning aniq reja tarkibi, ish maqsadi,
vazifalari, boshlang’ich ma’lumotlar, o’qitish uslubiyati, texnik vositalar,
adabiyotlar ro’yxati, bilimni nazorat qilish usuli belgilangan yakuniy elementidan
iborat. Umumiy ko’rinishda o’qitish dasturi to’rt ko’rinishdagi o’quv mavzularidan
iborat bo’ladi (qavs ichida umumiy o’quv soatlariga nisbatan foizlardagi taxminiy
hajm keltirilgan):
muammoli ma’ruzalar (25 gacha);
faol o’qitish usullari (kamida 50);
laboratoriya va amaliy mashg’ulotlar (15 gacha);
sog’lomlashtirish majmui (10 gacha).
Kuniga 8-10 soatga mo’ljallangan bir necha namunaviy tayyorgarlik
dasturlari ishlab chiqish kerak. Namunaviy dasturlar buyurtmachilar istagi,
tinglovchilarning qiziqishlari, o’qituvchilar tarkibi va o’qitish muddatidan kelib
chiqqan holda farqlanadi. Malaka oshirish dasturlarining umumiy tarkibi rasmda
keltirilgan.
Qisqa muddatli rahbarlarni o’qitish dasturi shaxni har tomonlama
rivojlantirish kontseptsiyasiga asoslangan. Aniq dastur ishlab chiqish murakkab
vazifa bo’lib, uni korxona direktori yoki personal bo’yicha direktor muovini
tayyorlashi maqsadga muvofiqdir. O’qitish dasturini tayyorlashda quyidagi
omillarga e’tiborni qaratish lozim:
o’qitishning muddati va o’tkazish vaqti;
ma’lum o’quv modellaridan foydalanish bo’yicha buyurtmachi (korxona,
tashkilot, muassasa) manfaatdorligi;
bo’lajak tinglovchilarni individual anketa so’rovnamalari natijalari;
o’quv mashg’ulotlarini o’tkazish joyi (korxona yoki pansionat. Pansionat
yaxshiroq, chunki korxonalarda tinglovchilarni bezovta qilishlari mumkin);
o’quv bazasining holati (auditoriyalar soni, kishilarni joylashtirish, xizmatlar
miqyosi);
o’qituvchilarning o’qitish davridagi bandlik darajasi (4 soatdan 8 soatgacha);
o’qitishning texnik vositalarining mavjudligi (doska, kodoskop, kompyuter,
videosistema);
o’quv kunining namunaviy tartibi (o’qish jadvali).
6 – rasm
Malaka oshirish dasturining tarkibi
`
`
Ishlab chiqarish sifatini oshirishga intilib Motorola kompaniyasining
Gamburgdagi universiteti (Illinoys shtati) xodimlarni tayyorlash va qayta tayyorlash
bilan shug’ullanadi, dasturlar barcha o’qitish darajalarini - o’qish va yozishning
oddiy ko’nikmalaridan boshlab, muxandislarga mo’ljallangan jiddiy kurslargacha
qamrab oladi.
Yangi ish joyidagi bir necha kun ichida boshlig’ingiz sizdan ko’p narsalar
haqidagi bilimlarni kutadi, vaholanki ular haqida gapirib bermagan. Quyida biz 15
Malaka oshirish dasturi
Bilimlarning
nazorati
Tayyorgarlik davri
OAVda reklama
O’quv jarayoni
Faol o’qitish usullari
Yakuniy bosqich
Bitiruv ishi
Bitiruv bilimlar
nazorati
Ishga joylashishda
yordam
Xizmat kar’erasini
ishlab chiqish
Tinglovchilarning
mustaqil ishi
Fanlar bo’yicha
ma’ruzalar
Tinglovchilarni
to’plash
O’qitish dasturini
ishlab chiqish
Bilimlarning joriy
nazorati
sifatlar ro’yxatini beramiz, ularni boshlig’ingiz birinchi ish kuningizdanoq kutadi.
1. Talab qilingandan ko’ra ko’proq ish qiling. Siz yollangan mehnat - bu
sizdan kutilayotgan ishlarning eng kam hajmi. Agar bundan ortiq ish bajara olsangiz,
buni boshlig’ingiz bilib qo’ygani ma’qul. Juda kechgacha va juda ko’p ishlashga
tayyor turing.
2. O’zingizni oqlamang. Agar topshiriq o’z muddatida bajarilmagan bo’lsa,
sabablar hech qanday ahamiyatga ega emas.
3. O’z qiyinchiliklaringizni o’zingiz uddalang. Har bir topshirik o’z
qiyinchiliklariga ega, ularning oldini olishga harakat qiling. Agar boshqalar ko’magi
zarur bo’lsa, ular qanday va qachon yordam kerakligini aniq bilsinlar va muddat
oxirigacha ularning ishini tekshirishni unutmang. Qiyinchiliklarni o’zingiz
uddalashga harakat qiling, boshlig’ingiz oldiga muammolar ko’ymoqchi bo’lsangiz,
uni yechish usullari haqida takliflar kiriting va bajarilgan ishlar haqida hisobot
bering.
4. Boshqa xodimlarning ishi haqida xabardor bo’ling. Ishingizning boshqa
xodimlar mehnati va firma umumiy maqsadi bilan bog’likligini tasavvur qilish,
ularning xulqini tushunishga va o’z ishingizning ustunliklarini aniqlashga yordam
beradi.
5. O’z mehnatingizni hurmat qiling. Uni siz eng muhim ish sifatida ko’ring,
har kuni o’z vaqtida ishga keling.
6. Egiluvchan bo’ling. Kelajakda nima bo’lishi hech kimga ma’lum emas,
shuning uchun o’z imkoniyatlaringizni yo’qotmang, yangi yashash joyiga
ko’chishdan, yangi mutaxassislikni egallashdan voz kechmang.
7. Sizdan yuqori va quyidagilarni qo’llab-kuvvatlang. Ular yuqoriga
ko’tarilganda siz ham ko’tarilasiz.
8. Urishmang, yoqalashmang. Bu boshqalar bilan muloqot qilishdan sizni
ajratib qo’yadi.
9. O’z raqiblaringizni hurmat qiling. Siz yutukka yoki mag’lubiyatga
erishishga qaramay, raqiblaringizni hurmat qiling, chunki musobaqadan so’ng ular
bilan birga mehnat qilasiz.
10. Haqqoniy bo’ling. SHunday yomon vaziyat yo’qki, uni yolg’on battar
yomonlashtirmasin.
11. Gumon qilmang. Suhbatdoshingiz nimani nazarda tutayotganini yoki
istayotganini so’rab bilish, noto’g’ri xulosalar chiqarishdan ko’ra afzalroqdir.
12. Professional bo’ling. Sizning faoliyat sohangiz yoki tarmog’ingizdagi
yangiliklardan xabardor bo’ling (professional birlashmalar ishida qatnashing va
tarmoq nashrlarini kuzating), o’z kasbdoshlaringiz bilan tanishishga harakat qiling.
13. Boshlig’ingizni yarim gapidan tushunib oling: “SHunday qila olasizmi?”
degani “shunday qiling”, “Sizni shoshiltirmoqchi emasdim” degani “tezroq qiling”
ma’nolarini beradi.
14. Kerakli laxzani tanlang. O’z iltimoslaringiz bilan faqat ularni qondira
olish mumkin bo’lgan vaqtda murojaat qiling.
15. Ehtiyotkorlikni saqlang, hech qachon o’z firmangiz, uning biznesi,
xodimlari haqida ommaviy gapirmang. Hatto tor doirada ham bu masalalarni
muhokama qilmang.
Nazorat va mulohaza savollari:
1.Professional vazifalar tahlili deganda nimani tushunasiz?
2.Lavozim yo’riqnomasi nima va u o’z ichiga nimalarni qamrab oladi?
3.Kadrlar to’plash va tanlashda axborotning qanday metodlari ishlatiladi?
4. Kadrlarni to’plash, tanlash va yollashning qanday usullari mavjud?
5. Jamoada kasbga yo’naltirish va moslashuv deganda nimani tushunasiz?.
6. Kadrlar zaxirasi qanday shakllanadi?
7. Ishbilarmonlik muvaffaqiyati texnikasi nimalardan iborat?
8. Kadrlarni o’qitish va malakasini oshirishning qanday asosiy talablari
mavjud?
9.Kadrlarni o’qitish va malakani oshirish korxonaga ta’siri qanday?
10.O’qitish dasturlarining samaradorligini ta’minlovchi qanday