KASR TUSHUNCHASI BILAN TANISHTIRISH
1
MUNDARIJA:
Kirish……………………………………………………………………….…….3
Asosiy qism
I BOB KASRLAR BILAN TANISHTIRISHNING MOHIYATI…..………11
1.1 Miqdorlarning ulushlari bilan tanishtirish metodikasi………………………11
1.2
Boshlang'ich
sinflarda
kasr
tushunchasi
elementlarini
o'rgatish
metodikasi………………………………………………………………….……16
II BOB BOSHLANG‘ICH SINFLARDA MATEMATIKA O‘QITISH
METODLARI......................................................................................................26
1.1 Uslub (metod) tushunchasi uni turlari. O’quv-bilish faoliyatini
tashkil qilish uslubi................................................................................................26
2.2 Boshlang`ich sinflarida matematika o`qitishni zamonaviy tarzda amalga
oshirish imkoniyatlari va kasr elementalarini o’rgatish metodikasi.......................31
Xulosa....................................................................................................................32
Foydalanilgan adabiyotlar...................................................................................33
2
Kirish
Mavzuning
dolzarbligi:
Kasrlar
bilan
tanishtirishning
mohiyati.
Oʻquvchilarni kasrlar bilan tanishtirish dasturga binoan 3-sinfdan boshlanadi.
Kasrlarning hosil boʻlishi, ularni taqqoslash, sonning ulushini topish va berilgan
ulushga koʻra sonning oʻzini topish bilan tanishadilar. 4-sinfda 1ning ulushi, bir
necha ulushi va uning yozma koʻrinishi tasavvurlariga ega boʻladilar. Kasr
tushunchasi geometriyada kesma ulushi, miqdorlarning ulushi va boshqa geometrik
shakllarning ulushlari bilan bevosita bogʻlangan. Kasr tushunchasini hosil qilish har
xil narsalarni teng boʻlaklarga boʻlish, kesish, sindirish, maydalashdan kelib chiqadi
deyiladi. Boshlangʻich sinfdan oldin, ya’ni maktabgacha yoshdayoq kasr
tushunchasining boshlangʻich tushunchalari berilgan. Masalan, olma, tarvuz,
bodring, non va boshqalarni bir necha boʻlaklarga boʻlib koʻrgan va boshlangʻich
tushunchalarni olgan. Shu maqsadda bolalarni ulushlar bilan, ularning yozilishi bilan
tanishtirish, taqqoslashni oʻrganish, sonning ulushlari va ulush boʻyicha sonni
topishda doir masalalarni yechish koʻzda tutiladi, aytib oʻtilgan barcha masalalar
koʻrgazmali qilib ochib beriladi. Miqdorlarning ulushlari bilan tanishtirish
metodikasi. Yuqorida koʻrdikki, 3-sinfda birning ulushlari, ya’ni 1/2, 1/3, 1/4 va
hokazo ulushlarga oid tasavvurlarni hosil qilishdan iborat. Kasrlarni oʻrgatish
deyarli koʻrgazma asosida tushuntiriladi. Bu koʻrgazmalarga meva qovun, tarvuz,
geometrik shakl, chup, qogʻoz va boshqa atrofdagi narsalarni olish mumkin.
Koʻrgazmali tushuntirishda, masalan, olmani teng ikkiga boʻlish, ba’zan teng
boʻlmagan 2 boʻlakka boʻlish, u yarim olma emasligini, demak, kasrni hosil
qilmaslikni tushuntirish kerak. Faqat teng boʻlakka boʻlgandagina kasr son yoki
butunning ulushi hosil boʻlishini mustahkamlash, sindirish lozim.
Kurs ishining maqsadi: Boshlang’ich ta’lim metodikasining xususan,
matematikadan boshlang’ich ta’lim metodikasining vazifalaridan biri o’qitishning
yetarlicha yuqori rivojlantiruvchi samaradorligini oshirishni ta’minlashda o’qitishni
aqliy rivojlanishlariga ta’sirini jadallashtiradi. Matematikadan boshlang’ich ta’lim-
tarbiyaviy vazifalarni nazariy bilimlar tizimi asosidagina hal etish mumkin.
O’qitishning ma’lum mazmuni va o’qituvchilarning aqliy faoliyati bilan
3
ta’sirlanadigan u yoki bu o’quv yo’nalishi ucnun eng samarali usullarni qo’lay bilish
darsga tayyorlanishda yoki darsning o’zida yuzaga keladigan aniq metodik
vazifalarni hal etishi zarur.
Kurs ishining vazifasi: Bashlang’ich sinflarda o’quvchilarning aqliy
rivojlanishlariga asos solinishi sababli boshlang’ich sinf o’qituvchisi uchun
o’quvchilarning aqliy faoliyatlati darajasini va imkoniyatlarini bilish va hisobga
olish muhimdir. Dars o’tish jaroyonida o’qituvchi kursatmalilik va kurgazmali
qurollardan foydalanib yangi pedagogik texnalogiyalardan foydalanish juda muhim
hisoblanadi.
Kurs ishining pridmeti: O’quvchilarni kasrlar bilan tanishtirish dasturga
binoan 4-sinfdan boshlanadi. Kasrlarni hosil bo’lishi, ularni taqqoslash, sonni
ulushini topish va berilgan ulushiga ko’ra sonning o’zini toppish bilan tanishadilar.
4-sinfda 1 ning ulushi va bir necha ulushi, uning yozma ko’rinishi tasavurlariga ega
bo’ladilar. Kasr tushunchasi geometriyada kesma ulushi, middorlarning ulushi va
boshqa geometrik shakllarning ulushlari bilan bevosita bog’langan. Kasr
tushunchasini hosil qilish har xil narsalarni teng bo’laklarga bo’lish, kesish,
sindirish, maydalashdan kelib chiqadi deyiladi.
Kurs ishining obyekti: Boshlang’ich sinfdan oldin, ya’ni maktabgacha
yoshdayoq kasr tushunchasining boshlang’ich tushunchalari berilgan. Masalan,
olma, tarviz, bodring, non va boshqalarni bir necha bolaklarga bo’lib ko’rgan va
boshlang’ich tushunchalarni olgan. Shu maqsadda bolalarni ulushlar bilan
tanishtirish, taqqoslashni o’rgatish, sonning ulushlari va ulushi bo’yicha sonni
topishga doir masalalarni yechish ko’zda tutiladi.
Kurs ishi tuzulishi: Mazkur ish “Kirish”, Asosiy qism, “Xulosa”
hamda foydalaniladigan adabiyotlar ro’yxatidan iborat.
4
I BOB KASRLAR BILAN TANISHTIRISHNING MOHIYATI
1.1 Miqdorlarning ulushlari bilan tanishtirish metodikasi
“Vatanimizning kelajagi, xalqimizning ertangi kuni, mamlakatimizning
jahon hamjamiyatidagi obro’-etibori avvalombor farzandlarimizning unib-o’sib,
ulg’ayib, qanday inson bo’lib hayotda kirib borishiga bog;liqdir. Biz bunday o’tkit
haqiqatni hech qachon unutmasligimiz kerak”. Mamlakatimizda yuz berayotgan
ijtimoiy-iqtisodiy
munosabatlar,
xalq
ta’limi
tizimida
bolayotga
o’zgarishlar “Ta’lim tog’risidagi”gi qonunda hamda “Kadrlar tayyorlash milliy
dasturi”da ko’satib o’tganidek, har bir o’qituvchi oldiga muhim vazifalar
qo’yilmoqda. Mustaqillik yillari ta’lim sohasida amalga oshirilgan islohatlar yagona
maqsad- barkamol shaxsni v malakali mutaxasisni tarbiyalash ham muhim
ahamiyatni kasb etadi. Davlat ta’lim standartlari o’quv ani bo’yicha metodik
majmualar (dastur, o’quv rejasi,darsliklarni) yaratish uchun keng imkoniyatlar ochib
beradi, shuningdek o’quv fanlararo bog’lanish va bilimlarni muvofiqlashtirish
tamoyili asosida o’quv fanlarning o’zoro bog’liqligi va fanlararo bo’lanishini
ta’minlashga xizmat qiladi. Boshlang’ich matematika kursi, bolalar tafakkuri
rivojlanishiga yordam beradi. Boshlang’ich bilimlar yagona majmuani yaratadi,
zaruriy metadologik tasavurlarni va fikirlashning mantiqiy tuzilishlarini
shakllantirishga yo’naltirilgan bo’ladi.
Boshlang’ich ta’lim metodikasining xususan, matematikadan boshlang’ich
ta’lim
metodikasining
vazifalaridan
biri
o’qitishning
yetarlicha
yuqori
rivojlantiruvchi
samaradorligini
oshirishni
ta’minlashda
o’qitishni
aqliy
rivojlanishlariga ta’sirini jadallashtiradi. Matematikadan boshlang’ich ta’lim-
tarbiyaviy vazifalarni nazariy bilimlar tizimi asosidagina hal etish mumkin.
Oqitishning ma’lum mazmuni va o’qituvchilarning aqliy faoliyati bilan
ta’sirlanadigan u yoki bu o’quv yo’nalishi ucnun eng samarali usullarni qo’lay bilish
darsga tayyorlanishda yoki darsning o’zida yuzaga keladigan aniq metodik
vazifalarni hal etishi zarur. Bashlang’ich sinflarda o’quvchilarning aqliy
rivojlanishlariga asos solinishi sababli boshlang’ich sinf o’qituvchisi uchun
o’quvchilarning aqliy faoliyatlati darajasini va imkoniyatlarini bilish va hisobga
5
olish muhimdir. Dars o’tish jaroyonida o’qituvchi kursatmalilik va kurgazmali
qurollardan foydalanib yangi pedagogik texnalogiyalardan foydalanish juda muhim
hisoblanadi. O’quvchilarni kasrlar bilan tanishtirish dasturga binoan 4-sinfdan
boshlanadi. Kasrlarni hosil bo’lishi, ularni taqqoslash, sonni ulushini topish va
berilgan ulushiga ko’ra sonning o’zini toppish bilan tanishadilar. 4-sinfda 1 ning
ulushi va bir necha ulushi, uning yozma ko’rinishi tasavurlariga ega bo’ladilar. Kasr
tushunchasi geometriyada kesma ulushi, middorlarning ulushi va boshqa geometrik
shakllarning ulushlari bilan bevosita bog’langan. Kasr tushunchasini hosil qilish har
xil narsalarni teng bo’laklarga bo’lish, kesish, sindirish, maydalashdan kelib chiqadi
deyiladi. Boshlang’ich sinfdan oldin, ya’ni maktabgacha yoshdayoq kasr
tushunchasining boshlang’ich tushunchalari berilgan. Masalan, olma, tarviz,
bodring, non va boshqalarni bir necha bolaklarga bo’lib ko’rgan va boshlang’ich
tushunchalarni olgan. Shu maqsadda bolalarni ulushlar bilan tanishtirish,
taqqoslashni o’rgatish, sonning ulushlari va ulushi bo’yicha sonni topishga doir
masalalarni yechish ko’zda tutiladi. Aytib o’tilgan barcha masalalar ko’rgazmali
qilib ochib berildi. 3-sinfda birning ulushlari, ya’ni vahakozo ulushlarga oid
tasavvurlarni hosil qilishdan iborat. Kasirlarni o’rgatish ko’rgazma asosida
tushuntiriladi .Bu ko’rgazmalarga meva, qovun, tarvuz, geometrik shakl, cho’p,
qog’oz va boshqa atrofdagi narsalarni olish mumkin. Ko’rgazmali tushuntirishda,
masalan, olmani teng ikkiga bo’lish, yordamida kasr hosil qilnadi .Shunga mos
olmani teng bo’lmagan ikki bo’lakka bo’lib, u yarim olma emasligini, demak,
kasrni hosil qilmaslikni, tushintirishi kerak. Faqat teng bo’lakka bo’lganidagina kasr
son yoki butunning ulushi hosil bo’lishini mustahkam singdirish lozim. Butun
sonning o’zaro teng bo’lgan ma’lum bir ulushiga sonning kasri deyiladi. Turli xil
geometric shakllar bilan ishlayotganda bu shakl yordamida ulushlarni hosil qiladilar
hamda uning ba’zi shakllarini keltirib chiqaradilar. Masalan, kvadratni teng 4
bo’lakka bo’lishda, uni ikkita yo’l bilan bo’lib, burchaklarining o’zoro tengligiga
hamda tamonlarining o’zoro tengligiga asoslanib shuningdek, kvadrat simmetriyasi
haqida tasavvurlarga ega bo’ladilar. Shuning dek boshqa o’quvchilarga doirani,
ba’zilarga to’g’ri to’rburchakni 4 bo’lakka bo’lish topshiriladi. Bundan keyingi ish
6
teng bo’laklarni ulushlardan bittasini, ikkitasini, uchtasini olib ularni qanday sonlar
bilan yozish mumkinligiga o’qitiladi. Kasrlarni ikkidan bir, uchdan bir, to’rtdan bir
kabi o’qish va larga narsalarni qanday bo’lib, qancha qismi olinoyotganligi orasidagi
bog’lanishlarni hosil qilish lozim. Shu asosda surat va maxraj hamda kasr kabiyangi
atamalar kiritmasdan o’qiladi. Lekin chiziqning pastida bo’tinni nechaga bo’lgan
son, yuqorisiga necha ulushni olgan son yozilishi tushuntiriladi. “Ulushlar”
mavzusida shaklni teng bo’laklarga bo’lish asosida ulushlarni taqqoslash ham
tushuntiriladi. Masalan, o’qituvcchi 5 ta bir xil to’rburchakli qog’ozdan yo’lakchali
qilib qirqishni taklif qiladi. Bu yo’lakchaning birinchisini teng ikkiga, ikkinchisini
teng to’rtga bo’lib ularni ustma ust qo’yish asosida har bir teng bo’laklarni
taqqoslaydi. Unda kabi ekanligiga ishonch hosil qiladilar. 3-sinfda sonning
ulushini topishni amaliy masalalardan boshlash kerak. Masalan, uzunligi 12 sm
bo’lgan qog’oz bo’lakchani olib uni 2 ga buklash topshiriladi. Bo’lakchaning
yarminecha sm ? sm. Endibo’lakchani yana ikkiga bo’klab to’rt qismga bo’ladi.
Bo’lakchaning qanday qismi hosil bo’ladi va uning uzunligi qancha? Javob:
12:4=3sm qismi. Bu ish chizg’ich yordamida o’lchab ko’riladi. Kasrni o’rganish
metodikasi “Ulushlar” mavzusiga asoslangan holda, kasrlarning hosil bo’lish bilan
birga 4-sinfda tanishtiriladi. Bunda ko’rgazmali qurol bilim berishning bosh mezoni
bo’ladi. Narsalarni, shakllarni teng bo’laklar5ga bo’lish va bo’laklardan bittasini,
ikkitasini, uchtasini,… olish masalasi uni ifopdalash va yozish asosiy vazifa bo’ladi.
Bunda kasr, kasrning surati, maxraji kabi atamalar bilan tanishtirilib o’tiladi.
Kasrlarni yozish bajarish quyidagi qoidalarga amal qilish zarur.
Chiziq ostida yozilgan son kasrning maxfaji deyilib, butun narsa
nechaga teng bo’lishini ifodalaydi./ kasrning ustida yozilgan son kasrning surati
deyilib, teng qismlardan qanchasi olinganini ko’rsatadi. Boshlang’ich sinfda maxraji
10 dan katta bo’lmagan kasrlar qaraladi. Bundan keyin kasrlarni maydaroq
ulushlarga maydalashva yiriklashga doir masalalar qaraladi. Masalan, yoki larni
tushuntirish uchun bir xil yulakcha olamiz va 1-sini 4 ga teng bo’lakka 2-sini 8 ta
teng bo’lakka bo’lib, 1-sidan 3 ta ulushni, 2-sidan 6 ta ulushni olamiz. Bu ikkita
yulakchadagi
yuzalar
tengligiga
ko’rinarli
bo’ladi.
Shuningdek ifoda
7
tushuntiriladi. Sonning kasrini topishga doir masalalarni yechishda 3-sinfda
urganilgan sonning ulushini toppish masalasi asos bo’lib xizmat qiladi. Masala.
Uzunligi 10sm bo’lgan kesma chizilgan, qismi necha smga teng. Uzunligi 10sm
bolgan kesma chiziladi va uning ulushini bilib olamiz.
I-----I-----I-----I-----I-----I
10:5=2 sm so’ngra kesmaning qismini top[ishda 2*3=6 sm ishni bajaradi,
yoki birdaniga 10:5*3=6 sm deb bajarish mumkin. Masala. Daftar 24 betlik,
o’quvchi daftarning qismini to’ldiradi. Necha bet yazilmay qoldi? Masala
shartining qisqacha shartiquyidagicha: Bor edi – 24bet Yozildi- qimi Qoldi-?
I----I----I----I----I----I----I----I----I
Yechish: masalani yechishda kesma tasvirdan foydalanamiz. Kesmani 24 bet
deb olib, uni 8 ta teng bo’lakka bo’lamiz va uning 5 qismini ajratamiz.
1) 24:8=3 bet
2) 3*5=15 bet
3) 24-15=9 bet yozilmadi.
Umumiy ifoda ko’rinishida 24-24:8*5=9 bet 4-sinf darsligida berilgan
sonning kasrini topishga ba’zi masalalarni yechishda katta, murrakkab ifodalar hosil
bo’ladi. Bunday masalalarning yechimlariniamallarni bajarish yordamida ifodalash
kerak bo’ladi. Masalan: oramda 240 msim bor edi. Shu simning qismi ishlatildi.
Qolganidan necha metr ortiq sim ishlatilgan?
Yechimning ifoda ko’rinishidagi yozivuni quyidagicha bajaramiz:
1.
240:8*5=150 m
2.
240-150=90 m
3.
150-90=60 m
4.
umumiy ifodadan 240:8”*5(240-240:8*5)
Kasr tushunchasini shakllantirish har xil premetrlarni teng qismlarga
bo’lishdan boshlanadi, bu premetrlarning har birini biz bir butun deb qaraymiz.
Abstrak kasr tushunchasi ko’rinishidan shu konkret bo’lishidan singdiriladi
maydalananishdan, yoyilishdan kelib chiqqan bo’lishi kerak.
8
Bu boshlangich bosqichni o’quvchi bir necha yil ilgari bosib o’tgan
maktabgacha yoshdayoq unga olmalar, proyneklar va konfetlarni bo’lishga, qovun
va tarvizlarni, bodring, pamidorlarni kesishga to’g’ri kelgan edi va usha davrdayoq
ko’pmarta butunning yarmi, choragi, uchdan biri va boshqa usullar haqida aytish
mumkin. Bolalarning shaklni teng bo’laklarga bo’lish borasida to;plangan tasvirlari
va malakalari ularda butunning ulushlari tushunchasini tarkik topishda asosiy
boshlang’ich tayanch bo’ladi.
Kasrlarni o’rganishda ko’rsatmalilik va ko’rgazma qo’rollar masalasi
ayniqsa muhimdir. Kasrlarni o’rganishning bu bosqichida o’tish to’la ko’rgazmali
bo’lishi, ayniqsa zarur shuning uchun ulushlarning hosil bo’lish jarayoni
ko’rilayotganligi munosabati bilan iloji boricha kuproq aniq predmetlar: olma, lenta
va boshqa har xil geometrik shakllarning modellarini teng bo’laklarga bo’lishga doir
amaliy mashg’ulotlarini o’tkazish kerak.
Bolalarni ulushlar hosil bo’lishi bilan tanishtirishga doir birinchi darsni
taxminan bunday boishlash lozim.
“Bugun biz yangi sonlar bilan tanishamiz. Mening qo’limdagi nima?
(oquvchi olmani ko’rsatadi) qaranglar men uni nima qilayapman (u olmani teng
ikkiga ajratadi) har bo’lakni nima deb atash mumkin? (olmaning yarmi bunichi
?) (butun olmani kursatadi) bir butun olma nechta yarimta olmaga teng?” (ikkita)
Predmetlarni teng bo’laklarga bo’lish bilan bir vaqtda ularni teng bo’lmagan
bo’laklarga bo’lish bilan ham ish kurish mumkin. Masalan, doiraning bitta modulini
ikkita teng bo’lakka, ikkinchisini umuman teng bo’lmagan ikkita bo’lakka bo’lish
kerak.
Bunday topshiriqlarni bajarishda o’quvchilar doirani ikki bo’lakka
bo’lishning usullaridan o’xshashlik va farqini aniqlay oloadilar: u holda ham bu
holda ham doira ikkiga bo’linadi lekin birinchi holda ikkita teng bo’lakdan bo’lakka,
ikkita holdan e4sa ikkita teng bolmagan bo’lakka bo’linadi va har bir bo’lak
doiraning S qismini tashkil qiladi.
Geometrik shakillar to’plami bilan ishlanayotganda o’quvchilar bu
shaklning ko’p xossalarini qaytaradilar va yana ko’p xossalari bilan tanishadilar.
9
Masalan, kvadratni teng to’rt bo’lakka bo’lishda o’quvchilar bu topshiriqni
bajarishning 2 ta usuli mavjudligini oson payqaydilar. Ular kvadrat tamonlari va
burchaklari o’zoro tengligiga yana bir bor ishonch hosil qiladilar, kvadrat
simmetriyasi haqida birinchi tasavurga ega bo’ladi.
Turli shakllarni teng bo’laklarga bo’lishda va bunday bo’laklarning
bittasidan, ikkitasidan va hokozadan iborat shakllarni o’rganish kasr sonlarni
belgilash uchun zarur bo’lgan atamalar va belgilarni kiritishga imkon beradi.
Shunday qilib kasrlarni hosil qilish jarayonini namoyish qilishdan bolalar etiborini
kasrlar o’z nomlarini qanday prinsipda olishlariga qaratilishlari lozim.
Bolalarni turli ulushlarning nomlari va hosil bo’lishi bilan tushuntirib
bo’lgach ularga har xil usulini qanday belgilashini ko’rsatish zarur va boshqa
ko’rinishdagi yozuvlar bilan “surat” va “maxraj” atamalarini kiritmasdan
tushuntiriladi. O’qituvchi ikkidan bir ulushini talab qilsa, buning uchun o’quvchilar
chiziq chizishadi va chiziq ostiga ikkini, chiziq ustiga birni yozishadi.
kasrlarning hosil bo’lishi bilan o’quvchilarni tanishtirish 3-sinfdan
boshlanadi. Bunda ko’rgazmalilik juda muhimdir. Kasrlar hosil bo’lishining
qaralishi munosabati bilan har xil aniq predmetlarni teng qismlarga bo’lishga doir
amaliy mashg’ilotlar bajarilishi kerak har xil shakllarni teng qishlarga bo’lish va
shunday qismlardan bittasini, ikkitasini va bundan ortiqlarini o’z ichiga oladigan
qaralishi zarur atamalarni va kasr sonlarni belgilash simvolikasini kiritish imkonini
beradi. Shunnga o’xshash imkoni boricha har xil shakllardan foydalanib,
o’quvchilarni boshqa maxrajli kasrlar bilan tanishtiriladi. Bolalarni kasrlar bilan
tanishtirishning bu bosqichida kasrlarni maydaroq usullariga maydalash jarayonini
ko’rish va bunga teskari jarayonini ko’rish imkonini beradigan yagona
usul geometrik
interpritatsiyadir.
Kasrni
maydaroq usullariga
maydalashni doiralardan,
kvadratdan,
to’g’ri to’rtburchakdan, kesmalardan
foydalanish kerak. Bu holatlarda har qaysi katak ulushni tasvirlaydi. Ikkita katak ni
yoki ni tashkil qiladi. ekanini o’quvchilar chizmaga qarab tanishadilar. Ustki to’rt
to’rtburchakda 8 dan 6 ni; pastki to’rt to’rtburchakda esa to’rtdan uchni
shtrixlaymiz. Taqqoslash yo’li bilan mos to’g’ri to’rtburchaklar o’zaro teng ekaniga
10
demak, = yoki = ekaniga ishonch hosil qilamiz. Sonning ulushini topishga doir
masalalarni yechish mos kasrning aniq mazmuni ochiladi va mustahkamlanadi.
Bunday masalalarni yechishda sonning bir usulini topishga doir masalalarni
yechish malakasi asos bo’ladi.
Sonning kasrini topishda doir masalalarni yechish mos ko’rsatmalilikka
asoslangan bo’lishi kerak.
O’quvchilarni sonning kasrini topishga doir masalalarni yechish bilan
tanishtirishni amaliy xarakterdagi masalani o’rganib chiqish yaxshi samara
beradi. “Uzunligi 10 sm bo’lgan kesma chizing. Shu kesmaning qismi necha
santimetrga teng? O’quvchilar uzunligi 10 sm bo’lgan kesmani chizishadi
va oldin bu kesmaning qismi necha sm ga teng ekanini topishadi: 10:5=2 (sm)
so’ngra kesmaning qismi necha sm ga teng ekanini topishadi.
I----I----I----I----I----I
10 sm
Yana bir doira chizing va uni teng 4 ta bo’lakka bo’ling. Bo’laklardan
bittasini bo’yang. Bu gal doiraning to’rtdan bir qismini (ulushini) bo’yadingiz.
To’rtdan uch qismi bo’yalmagan.
2. Daftaringizga biror AB kesma chizing. Uning o’rtasini C nuqta bilan
belgilang. Natijada AB kesma teng ikki bo’lakka ajratildi: AC=CB. Har bir bo’lak
AB ning ikkidan bir qismini (yarim) tashkil qiladi.
3. Nodira opa bitta butun tortni teng 8 bo’lakka bo’ldi. Shundan bir
bo’lagini o’g’liga berdi. O’g’li tortning qanday uushini oldi? (O’g’li 8 dan 1
usushini oldi)
Doirani, kesmani, kvadrat yoki to’g’ri to’rtburchakni bir butun deb
qarash mumkin. Butunning teng bo’laklari usushlar deyiladi. Odatda 2 dan 1
ulushli yarim, 4 dan 1 ulush – chorak, 8 dan ulush esa nimchorak deyiladi.
Oddiy kasr. Uning qo’shilishi va yozilishi.
AB kesma teng 4 bo’lakka bo’lingan.
A C D F B
I---------I---------I--------I--------I
11
1.2 Boshlang'ich sinflarda kasr tushunchasi elementlarini o'rgatish
metodikasi
Kasr — matematikada birning bitta yoki bir nechta qismidan (boʻlagidan)
iborat son. Kasr ikkita butun sonning nisbati bilan ifodalanadi: yoki n/m . Bu yerda
m kasrning maxraji, n boʻlsa surati deyiladi. Maxraj chiziqning ostiga (yoki ketiga),
surat boʻlsa chiziqning ustiga (yoki oldiga) yoziladi. Maxraj bir sonni necha
boʻlakka boʻlinganini koʻrsatadi, surat boʻlsa shu kasrda shunday ulushlardan nechta
borligini koʻrsatadi. Masalan, kasrida surat 3 dir va u kasr teng uch boʻlakni
ifodalashini koʻrsatadi. Maxraj boʻlsa 4 dir va u toʻrtta boʻlak bir boʻlib butunni hosil
qilishini anglatadi. Matematikada koʻrinishida yozsa boʻladigan barcha sonlar
ratsional sonlar toʻplamiga kiradi. Bu yerda a va b butun sonlardir va b 0 ga teng
emas (b‡0). Kasr sonlar yaqqol surat yoki maxrajli boʻlmasligi ham mumkin,
masalan oʻnli kasr, foiz, manfiy darajalar (mos ravishda 0,01, 1% va 10−2; bularning
har biri 1/100 ga teng). Butun sonni ham maxraji 1 ga teng kasr koʻrinishida yozish
mumkin: masalan 7 va 7/1 bir-biriga teng. Kasrlar nisbat va boʻlinmalarni
ifodalashda ham ishlatiladi. Masalan, 3/4 kasr 3:4 nisbat va 3 ÷ 4 boʻlinmani
ifodalaydi. Oddiy kasrlar Oddiy (yoki sodda) kasr ratsional soning yoki
koʻrinishida yozilganidir. Bunda Boʻlinuvchi kasrning surati deyiladi. Boʻluvchi
boʻlsa kasrning maxraji deb ataladi. Oddiy kasrlarni yozish Ilmiy bosma etishda
kasrlarni yozishning toʻrt usuli bor:
•
maxsus kasrlar: egri chiziqli va bir belgi qilib berilgan kasrlar.
Matndagi boshqa belgilar bilan teng balandlikka va kenglikka ega. Odatda sodda
kasrlar uchun qoʻllaniladi, masalan: ½, ⅓, ⅔,
¼ va ¾. Sonlar kichikligi uchun koʻp fontlarda bunday yozilgan kasrlarni
oʻqish muammo boʻlishi mumkin.
Zamonaviy matematik analizda ishlatilmaydi. Boshqa joylarda ishlatiladi;
•
satr kasrlari: maxsus kasrlarga oʻxshash, ammo gorizontal chiziq bilan
yoziladi. Masalan, boshqa belgilar bilan bir xil balandlikdagi kasri;
12
•
shilling kasrlari: 1/2; bunday nomlanishiga sabab bu yozish Britaniya
puli (£sd) bilan ishlatilgan. Masalan, 2 shilling va 6 pennini yarim krona deb 2/6
kabi yozishgan. „Ikki shilling va 6 penni“ kasr boʻlmagan boʻlsa ham, oldinga
qaragan egri chiziq hozir kasrlar bilan ishlatiladi. Masalan, satrlarni bir tekis qilib
yozish uchun. Yana kasrlar ichidagi kasrlarni yoki darajalar ichidagi kasrlarni yozish
uchun ishlatiladi (qarang: murakkab kasr);
•
qavatli kasrlar: ; Bu belgilashda matnning ikki yoki undan koʻp satri
ishlatiladi. Bunday yozish matnda satrlar orasida joy ajratadi. Katta boʻlgani uchun
oʻqish oson. Ammo, sodda kasrlarni yozishda yoki murakkab kasrlar ichidagi
kasrlarni yozishda ishlatilsa muammoli boʻlishi mumkin.
Toʻgʻri va notoʻgʻri kasrlar Toʻgʻri kasr deb suratining moduli maxrajining
modulidan kichkina kasrga aytiladi. Agar kasr toʻgʻri boʻlmasa u notoʻgʻri kasr deb
ataladi. Notoʻgʻri kasrlar birga teng yoki katta boʻladi. Masalan,5/7 7/9 , va 1/2
kasrlari toʻgʻri kasrlardir. , 3/2 7/5 , va8/5 kasrlari boʻlsa notoʻgʻri kasrlardir. Har
qanday butun sonni notoʻgʻri kasr qilib yozish uchun, 1 sonini maxraj qilib olish
kerak. Aralash kasrlar Butun son va toʻgʻri kasr bilan yozilgan kasr aralash kasr deb
nomlanadi. Murakkab kasrni undagi butun son bilan kasrning yigʻindisi deb
tushuniladi. Har qanday ratsional sonni aralash kasr qilib yozish mumkin. Faqat
surat va maxrajga ega kasr sodda kasr deb nomlanadi. Miqdorlarning ulushlari bilan
tanishtirish metodikasi. Yuqorida koʻrdikki, 3-sinfda birning ulushlari, ya’ni 1/2,
1/3, 1/4 va hokazo ulushlarga oid tasavvurlarni hosil qilishdan iborat. Kasrlarni
oʻrgatish deyarli koʻrgazma asosida tushuntiriladi. Bu koʻrgazmalarga meva qovun,
tarvuz, geometrik shakl, chup, qogʻoz va boshqa atrofdagi narsalarni olish mumkin.
Koʻrgazmali tushuntirishda, masalan, olmani teng ikkiga boʻlish, ba’zan teng
boʻlmagan 2 boʻlakka boʻlish, u yarim olma emasligini, demak, kasrni hosil
qilmaslikni tushuntirish kerak. Faqat teng boʻlakka boʻlgandagina kasr son yoki
butunning ulushi hosil boʻlishini mustahkamlash, sindirish lozim.Turli xil geometr
shakllar bilan ishlayotganda bu shakl yordamida ulushlarni hosil qiladilar, hamda
uning ba’zi xossalarini keltirib chiqaradilar.Masalan, kvadratni teng 4 boʻlakka
boʻlishda, uni ikkita yo’l bilan boʻlib, burchaklarining oʻzaro tengligiga hamda
13
tomonlarning ham oʻzaro tengligiga asoslanib, shuningdek kvadrat simmetriyasi
haqida tasavvurlarga ega boʻladilar. Shuningdek, boshqa oʻquvchilarga doirani,
ba’zilariga toʻgʻri toʻrtburchakni 4 boʻlakka boʻlish topshiriladi. Bundan keyingi ish
teng boʻlaklarga boʻlingan ulushlardan bittasini, ikkitasini, uchtasini olib ularni
qanday sonlar bilan yozish mumkinligi o’qitiladi. Kasrlarni ikkidan bir, uchdan bir,
to’rtdan bir kabi oʻqish va 1/2, 1/3, 1/4 larga narsalarni qanday boʻlib, qancha qismi
olinayotganligi orasidagi bogʻlanishni hosil qilish lozim. Shu asosda surat va maxraj
hamda kasr kabi yangi terminlar kiritmasdan oʻqiladi. Lekin chiziq chizish,
chiziqning pastida butunni nechaga boʻlgan son, yuqorisida necha ulushni olgan son
yozilishi tushuntiriladi. «Ulushlar» mavzusida shakllarni teng boʻlaklarga boʻlish
asosida ulushlarni taqqoslash ham tushuntiriladi. Masalan, oʻqituvchi 5 ta bir xil
toʻgʻri toʻrtburchakli qogʻozdan yoʻlakchali qilib qirqishni taklif qiladi. Bu
yoʻlakchani birinchisini teng ikkiga, ikkinchisini teng toʻrtga boʻlib, ularni ustma -
ust qoʻyish asosida har bir teng boʻlaklarni taqqoslaydi. Unda 1/2>1/4, 14>1/8,
1/3>1/6 kabi ekanligiga ishonch hosil qiladilar. 3-sinfda sonning ulushini topishni
amaliy masalalardan boshlash kerak. Masalan: uzunligi 12sm boʻlgan qogʻoz
yoʻlakchani olib uni ikkiga buklash topshiriladi. Yoʻlakchaning yarmi necha sm?
12/2=6 sm. Endi yoʻlakchani yana ikki boʻklab toʻrt qismga boʻladi. Yoʻlakchani
qanday qismi hosil boʻladi va uning uzunligi qancha?
Javob: 12:4=3 sm 1/4 qism. Bu chizgich yordamida ham oʻlchab koʻriladi.
Masala: 1. Kitob 80 bet, oʻquvchi uning 1/4 qismini oʻqidi.Necha bet kitob
oʻqilgan. 80 betning 1/4 qismi qancha? 80:4=20 bet.
2. Kinozaldan bozorgacha 720 m. Shu yoʻlning 8/9 qismini asfalt bilan
qoplashdi.
Yoʻlning necha metri asfalt bilan qoplangan?
1.Boshqa masalalarni yechayotganda chizmadan foydalanish yetarli son
kesma orqali tasvirlanadi, u berilgan sondagi teng boʻlaklarga boʻlinadi, ulushi
belgilanadi, sungra yechishni ogʻzaki yoki yozma bajaradi. Masalan: 1/2 mda, 1/4
m da, 1/5 m da necha sm bor ?
2.1/2 soatda, 1/6 soatda necha minut bor?
14
Vaqt oʻlchovlarini oʻrganayotganda nima uchun «bir yarim», «chorak kam
10» deb aytilishini tushuntirish
Aksincha sonning ulushiga qarab sonning oʻzini topishda ham katta e’tibor
beriladi. Masalan, «Tu-104» samolyot 1/3 minutda 5 km uchadi. 1 minutda necha
km uchadi? 1/3 kismi 5 km boʻlgan son necha?
5*3=15 km
2. Keyinchalik, sonni uning ulushi boʻyicha topishga doir masalalar bilan
aralashtirib kiritiladi. 3-sinfda ulushni va ulushga qarab sonni topishga doir faqat
sodda masalalar, 4-sinfda esa murakkab masalalar yechiladi. Kasrlarni oʻrganish
metodikasi. «Ulushlar» mavzusida asoslangan holda kasrlarning hosil boʻlish bilan
4-sinfda tanishtiriladi. Bu yerda ham koʻrgazma qurol bilim berishning bosh mezoni
boʻladi. Narsalarni, shakllarni va boshqa atrodagilarni teng boʻlaklarga boʻlish va
shu boʻlaklardan bittasini, ikkitasini, uchtasini, …. olish masalasi, uni ifodalash va
yozish asosiy vazifa boʻladi. Bunda kasr, kasrning surati, maxraji kabi terminlar
bilan tanishtiriladi. Kasrlarni yozishni bajarishda quyidagi doirada amal qilish
eslatiladi. Chiziq ostida yozilgan son kasrning maxraj deyilib, butun narsa nechaga
teng yozilgan son kasrning surati deyilib, teng qismlardan qanchasi olinganini
koʻrsatadi. Boshlangʻich sinfda maxraji 10 dan katta boʻlmagan kasrlar qaraladi.
Bundan keyin kasrlarni maydaroq ulushlarga maydalash va aksincha masalalar
qaraladi. Masalan, 3/4=6/8 yoki 2/8-1/4 larni tushuntirish uchun bir xilda yoʻlakcha
olamiz va 1-sini 4 ta teng boʻlakka, 2-sini 8 ta teng boʻlakka boʻlib 1-sida 3 ta
ulushni, 2-sida 6 ta ulushni olamiz. Bu ikkala yoʻlakchadagi yuzalar tengligi
koʻrinarli boʻladi. Shuningdek 2/8= 1/4 ifoda tushuntiriladi. Quyidagi savollar
beriladi: Unga javob shakliga qarab aytiladi: qaysi biri katta? 1/2ml yoki 4/4 ml? 2/2
ml yoki 4/4 ml? 1 butunda nechta 1/8 ulush bor? >,<=belgilarini qoʻying 3/8…..3/4,
4/5….1, 4/8…..1/2
4). Shunday sonni tanlangki, tenglik yoki tensizlik oʻrinli boʻlsin.
5/10=……/2, 3/8.>…./4, 1,2<……/4.
15
Masala: 1. Sayohatchilar uch kunda 120 km yoʻl yurdilar. Birinchi kuni
hamma yulning qismini, ikkinchi kuni esa hamma yoʻlning qismini yurdilar.
Uchinchi kuni sayohatchilar necha kilometr yoʻl yurgan? 120-(60+40) = 20
II BOB BOSHLANG‘ICH SINFLARDA MATEMATIKA O‘QITISH
METODLARI
1.1 Uslub (metod) tushunchasi uni turlari. O’quv-bilish faoliyatini
tashkil qilish uslubi.
Arifmetik material kursning asosiy mazmunini tashkil etadi. Boshlang‘ich
kursning asosiy o‘zagi natural sonlar va asosiy miqdorlar arifmetikasidan iborat.
Bundan tashqari, bu kursda geometriya va algebraning asosiy tushunchalari
birlashadi.
Boshlang‘ich sinf matematika kursi maktab matematika kursining organik
qismi bo‘lib hisoblanadi. V–XI sinflarda o‘qitiladigan matematikaning eng asosiy
va o‘quvchilar yoshiga mos bo‘lgan elementar tushunchalari beriladi. Yuqori
sinflarda shu tushunchalar kengaytirilgan, chuqurlashtirilgan va boyitilgan holda
o‘qitiladi. Demak, boshlang‘ich sinf matematikasining mazmuni yuqori sinf
matematikasining mazmunini ham belgilab beradi. Boshlang‘ich matematikaning
tuzilishi o‘ziga xos xususiyatlarga ega:
1. Arifmetik material kursning asosiy mazmunini tashkil qiladi. U natural
sonlar arifmetikasi, asosiy miqdorlar, algebra va geometriya elementlarining
propedivtik kurslari asosiy bo‘lim shaklida o‘qitilmasdan arifmetik material bilan
qo‘shib o‘qitiladi.
2. Boshlang‘ich sinf materiali konsentrik tuzilgan. Masalan, oldin I-o‘nlikni
raqamlash o‘qitilsa, keyin 100 ichida raqamlash va arifmetik amallar bajarish
o‘qitiladi. Undan keyin 1000 ichida arifmetik amallar bajarish, keyin ko‘p xonali
sonlar ichida.
Bularni o‘qitish bilan birga raqamlash, miqdorlar, kasrlar, algebraik va
geometrik materiallar qo‘shib o‘qitiladi.
16
3. Nazariya va amaliyot masalalari o‘zaro organik bog‘langan xarakterga
ega.
4. Matematik tushuncha, xossa, qonuniy bog‘lanishlarni ochish kursda
o‘zaro bog‘langan.
5. Har bir tushuncha rivojlantirilgan holda tushuntiriladi.
Masalan, arifmetik amallarni o‘qitishdan oldin uning aniq mohiyati
ochiladi, keyin amalning xossalari, keyin komponentlar orasidagi bog‘lanish, keyin
amal natijasi, oxirida amallar orasidagi bog‘lanish beriladi.
6. Asosiy tushunchalar va natijaviy tushunchalar o‘zaro bog‘lanishda
berilgan.
Masalan, qo‘shish asosida ko‘paytirish keltirib chiqarilgan.
Boshlang‘ich matematika kursi o‘z tuzilishi bo‘yicha o‘z ichiga olgan,
arifmetik, algebraik va geometrik materialdan iborat qismlarni .
Boshlang‘ich matematika kursida arifmetik materialning konsentrik
joylashuvi saqlanadi.
Ammo, amaldagi dasturda konsentrlar soni kamaytirilgan: o‘nlik, yuzlik,
minglik, ko‘p xonali sonlar. Shuni ham aytish kerak, material shunday katta
guruhlashganki, unda o‘zaro bog‘langan tushunchalar, amallar, masalalarni qarash
vaqt jihatdan yaqinlashtirilgan.
Arifmetik amallarning xossalari va mos hisoblash usullarini o‘rganish bilan
bir vaqtda arifmetik amallar natijalari bilan komponentalari orasidagi bog‘lanishlar
ochib beriladi. (Masalan, agar yig‘indidan qo‘shiluvchilardan biri ayrilsa, ikkinchi
qo‘shiluvchi hosil bo‘ladi.) Komponentlaridan birining o‘zgarishi bilan arifmetik
amallar natijalarining o‘zgarishi kuzatiladi.
Algebra elementlarini kiritish, chuqur, tushunilgan va umumlashgan
o‘zlashtirish maqsadlariga javob beradi: tenglik, tengsizlik, tenglama, o‘zgaruvchi
tushunchalari konkret asosda ochib beriladi.
1-sinfdan boshlab sonli tengliklar va tengsizliklar (4=4, 6=1+5,
2<3, 6+1>5, 8-3< 8-2 va hokazo) qaraladi.
17
Ularni o‘rganish arifmetik materialni o‘rganish bilan bog‘lanadi va uni
chuqurroq ochib berishga yordam beradi.
2-sinfdan boshlab (x+6)-3=2 va h.k ko‘rinishdagi tenglamalar qaraladi.
Тenglamalarni yechish, oldin tanlash metodi bilan, so‘ngra amallarning
natijalari bilan komponentlari orasidagi bog‘lanishlarni bilganlik asosida bajariladi.
O‘zgaruvchi bilan amaliy tekshirish o‘quvchilarning funksional
tasavvurlarini egallashlariga imkon beradi.
Geometrik material bolalarning eng sodda geometrik figuralar bilan
tanishtirish, ularning fazoviy tasavvurlarini rivojlantirish, shuningdek, arifmetik
qonuniyatlarni, bog‘lanishlarni ko‘rsatmali maqsadlariga xizmat qiladi. (Masalan,
to‘g‘ri to‘rtburchakning teng kvadratlarga bo‘lingan ko‘rsatmali obrazidan
ko‘paytirishning o‘rin almashtirish xossasini bog‘lanishi ochib foydalaniladi...).
1-sinfdan boshlab to‘g‘ri va egri chiziqlar, kesmalar, ko‘pburchaklar va
ularning elementlari, to‘g‘ri burchak va hokozo kiritilgan.
O‘quvchilar geometrik figuralarni tasavvur qila olishni, ularni nomlari,
katakli qog‘ozga sodda yasashlarni o‘rganib olishlari kerak. Bundan tashqari, ular
kesma va siniq chiziq uzunligini, ko‘pburchak perimetrini, to‘g‘ri to‘rtburchak,
kvadrat va umuman har qanday figuraning yuzini (paletka yordamida) topish
malakasini egallab olishlari kerak.
Boshlang‘ich sinflarda matematika o‘qitishning maqsadlari quyidagilar:
umumta’lim maqsadi, tarbiyaviy maqsadi, amaliy maqsadi. Bu maqsadlar bir-biri
bilan uzviy bog‘liq bo‘lib, bir-birini to‘ldiradi.
1. Ta’lim maqsadi o‘qituvchidan quyidagilarni talab qiladi.
a) o‘quvchilarga matematik bilimlar tizimidan, bilim, malaka ko‘nikma
berish;
b) haqiqiy olamni matematik metodlar bilan o‘rganish;
v) o‘quvchilarning og‘zaki va yozma nutqlarini o‘stirishni, uning sifatli
bo‘lishini ta’minlash;
18
g) o‘quvchilarga matematikadan shunday bilimlar berishni ta’minlashi
kerakki, bu bilimlar orqali, faol bilish faoliyati orqali, bilim, malaka, ko‘nikmalari
ortib borsin.
2. Тarbiyaviy maqsad. Matematika o‘qitish o‘quvchilarni sabotlilikka,
tirishqoqlikka, puxtalikka, o‘z fikri va xulosalarini nazoarat qila olishga, ayniqsa,
kuzatish, asosida aytiladigan fikrlarning ravon bo‘lishiga erishish kerak. Miqdorlar
orasidagi bog‘lanishni ifodalash uchun matematikada simvollar ishlatiladi. Mana
shu matematik til rivojlanishi kerak. O‘qituvchining vazifasi simvolik tilda
ifodalangan matematik fikrni ona tiliga ko‘chirishga o‘rgatishdan iborat bo‘lmog‘i
kerak.
Bilishga intilish, mustaqil ishdan qanoat hosil qilish tuyg‘ularini tarbiyalashi
kerak. Matematika fanini o‘qitishning o‘zi o‘quvchilarda diqqat va fikrni to‘play
bilishni tarbiyalaydi.
O‘qituvchi quyidagilarni ta’minlashi kerak:
a) o‘quvchi moddiy olamdagi bog‘lanishlarni, miqdorlarning o‘zgarishini,
bir-biri bilan aloqasini anglay olishi;
b) o‘quvchilarning matematikani o‘rganishga astoydil qiziqishini
ta’minlash;
d) mehnatga, vatanga insonlarga bo‘lgan munosabatini tarbiyalash, estetik
did hosil qilish;
g) o‘zbek millatining tarixi, jumladan, matematika o‘qitilishi tarixiga
bo‘lgan dunyoqarashni tarbiyalash;
d) o‘quvchilarning fikrlash qobiliyatini va matematik madaniyatini
tarbiyalash;
3. Amaliy maqsad. Matematika o‘qitishdan kuzatilgan amaliy maqsad –
o‘quvchilar olgan bilimlarni, amalda qo‘llay olishga o‘rgatishdan iborat. Olingan
bilimlarni sonlar va matematik ifodalar, nuqtalar ustida bajariladigan amallarga
tatbiq qila bilish, har xil masalalarni yechishda foydalana bilishga o‘rgatish. Bu
bilimlarni kundalik hayotda uchraydigan masalalarni hal qilishga qo‘llay bilishga
o‘rgatishdir.
19
O‘qitish
metodi
tushunchasi
didaktika
va
metodikaning
asosiy
tushunchalaridan biri.
Shunday qilib o‘qitish metodlari o‘zlashtirish, tarbiyalash va rivojlanish
kabi uchta asosiy vazifani bajaradi.
O‘qitish metodlaridan, ta’limning yangi mazmuniga, yangi vazifalariga mos
keladiganlariga ongli tanlab olish uchun oldin hamma o‘qitish metodlarini
tasniflashni o‘rganib chiqish zarur.
1. Ilmiy-tadqiqot metodlari haqida ma’lumot. Pedagogik tarbiyalashga oid
ish tajribalarni o‘rganmay va umumlashtirmay, pedagogik jarayonini chuqur
tadqiq qilmay turib pedagogikani rivojlantirib bo‘lmaydi. Hozirgi ta’lim-tarbiya
pedagogikani ilmiy bilishning umumiy metodi bilan qurollantiradi, ammo boshqa
har qanday fan kabi pedagogika fanining ham xususiy tadqiqot metodlari mavjud.
Ilmiy tadqiqot metodlari - bu qonuniy bog‘lanishlarni, munosabatlarni,
aloqalarni o‘rnatish va ilmiy nazariyalarni tuzish maqsadida ilmiy axborotlarni olish
usullaridir. Kuzatish, tajriba, maktab hujjatlari bilan tanishish, o‘rganish, suhbat va
so‘rovnomalar o‘tkazish, ilmiy pedagogik tadqiqot metodlari jumlasiga kiradi.
So‘nggi vaqtlarda matematik va kibernetik metodlardan, shuningdek,
modellashtirish metodlaridan foydalanish qayd qilinmoqda.
Boshlang‘ich
matematika
o‘qitish
metodikasida
butun
pedagogik
tadqiqotlarda qo‘llaniladigan metodlarning o‘zidan foydalaniladi.
2. Kuzatish metodi.
Kuzatish metodi – odatdagi sharoitda kuzatish natijalarini tegishlicha qayd
qilish bilan pedagogik jarayonni bevosita maqsadga yo‘naltirilgan holda idrok
qilishdan iborat. Kuzatish metodidan o‘quv-tarbiya ishining u yoki bu sohasidagi
ishning qanday borayotganini o‘rganish uchun foydalaniladi. Bu metod o‘qituvchi
va o‘quvchilarning faoliyatlari haqida majbur qilinmagan tabiiy sharoitda faktik
material to‘plash imkonini beradi.
Kuzatish vaqtida tadqiqotchi o‘quv jarayonining odatdagi borishiga
aralashmaydi. Kuzatish aniq maqsadni ko‘zlangan reja asosida uzoq yoki yaqin
20
vaqt oralig‘ida davom etadi. Kuzatishning borishi, faktlar, sodir bo‘layotgan
voqealar, jihozlar kuzatish kundaligiga qayd qilinib boriladi.
Kuzatish tutash yoki tanlama bo‘lishi mumkin. Тutash kuzatishda kengroq
olingan hodisa (masalan, matematika darslarida kichik yoshdagi o‘quvchilarning
bilish faoliyatlari), tanlama kuzatashda kichik-kichik hajmdagi hodisalar (masalan,
matematika darslarida o‘quvchilarning mustaqil ishlari) kuzatiladi. Qaror yozish
yoki kundalik yuritish kuzatishni qayd qilishning eng sodda metodidir. Ammo
kuzatishlarni qayd qilishning eng ishonchli metodi texnik vositalar, video, foto va
kinosyomkadan, teleekrandan foydalanishdir.
Foydalaniladigan kuzatish metodlaridan biri ilg‘or pedagogik tajribani
o‘rganish va umumlashtirishdan iborat. Bu metoddan muvaffaqiyatli
foydalanishning majburiy asosiy sharti shundan iboratki, o‘qituvchilar tajribasining
tavsifi qo‘yilgan tadqiqot vazifasiga javob beradigan bo‘lishi kerak (bizning
mamlakatimizda ilg‘or pedagogik tajribani o‘rganishga doir katta ish olib
borilmoqda. Bu tajribaning umumlashtirilishi ilmiy-amaliy konferensiyalarning va
pedagogika o‘qishlarining materiallari to‘plamlarida, monografiyalarda va jurnal
maqolalaridaaxboroy tehnologiyalarini qo‘llash jarayonida o‘z aksini topmoqda).
3. Tajriba
Tajriba - bu ham kuzatish bo‘lib, maxsus tashkil qilingan, tadqiqotchi
tomonidan nazorat qilib turiladigan va tizimli ravishda o‘zgartirib turiladigan
sharoitda o‘tkaziladi. Pedagogik Tajriba o‘qitishning va tarbiyalashning u yoki bu
usulining, ko‘rsatma – qo‘llanmalarining samaradorligini tadqiq qilishda
qo‘llaniladi.
Tajriba o‘tkazishdan oldin tadqiqotchi tadqiq qilinishi kerak bo‘lgan
masalalarni aniq ifodalab olishi, bunday masalalarni hal qilinishi maktab
amaliyotida va pedagogika fani uchun ahamiyatga ega bo‘lishi kerak. Tajriba
o‘tkazishdan oldin tadqiqotchi o‘rganish predmeti bo‘lmish masalaning nazariyasi
va tarixi bilan, shuningdek, shu soha bo‘yicha amaliy ish tajribasi bilan tanishib
chiqadi. Тadqiqotda ilmiy farazni o‘rni katta ahamiyatga ega. Butun tajribani tashkil
qilish ilmiy farazni tekshirishga yo‘naltiriladi. U material to‘plash yo‘larini
21
belgilash imkonini beradi, tadqiqotchining faktik materialda chalkashib ketishiga
yo‘l quymaydi.
Tajriba natijalarini tahlil qilish, taqqoslash metodi bilan o‘tkaziladi. Buning
uchun ikki yoki bir necha guruh tuziladi, bu guruhlarga kirgan o‘quvchilar tarkibi
bo‘yicha tayyorgarlik darajalari va boshqa ko‘rsatkichlar bo‘yicha imkoni boricha
bir xilda bo‘lishi kerak. Bir xil sinflarda tadqiqotchi tomonidan maxsus ishlab
chiqilgan tajriba materiali bo‘yicha ish bajariladi. Тaqqoslash uchun nazorat sinflari
tanlanadi, bu sinflar o‘quvchilar tarkibi, ularning bilim darajalari bo‘yicha
taxminan tajriba sinflarga teng kuchli bo‘lishi kerak, bu sinflarda matematika tajriba
sinflarda qo‘llaniladigan metodlar, vositalar va boshqalar qo‘llanilmaydi.
Tajriba natijalari haqida obektiv ma’lumotlar olishning boshqa usullaridan
ham foydalaniladi:
1. Tajriba-sinov o‘tkaziladigan sinflarda boshlang‘ich shartlar nazorat
sinfidagiga qaraganda bir muncha eng qulayroqdir; agar tajriba sinflarda bunday
sharoitlarda yaxshi natijalar olingan bo‘lsa, masalani tajriba hal qilishi o‘zini
oqlagan hisoblanadi;
2. O‘quvchilarnig tarkibi taxminan bir xil bo‘lgan ikkita sinf olinadi; tadqiq
qilinayotgan masalaning yangi yechimi shu sinflarning bittasida qullaniladi, so‘ngra
boshqa mavzu materiallarida ikkinchi bir sinfda qo‘llaniladi; agar bunday
qo‘llanishdagi yangi metod, usul yaxshi natija bersa, bu usul, metod o‘zini oqlagan
bo‘ladi.
Tajribani boshlashdan oldin, uning oraliq bosqichlarida va oxirida hamma
sinf o‘quvchilarining bilimlari tekshiriladi. Olingan ma’lumotlarni tahlil qilish
asosida tadqiq qilinayotgan metodning, usulning va h.k. samaradorligi haqida
xulosalar chiqariladi. Tajriba-sinov o‘tkaziladigan sinflardan olingan sifat va
miqdoriy natijalarni tahlil qilish asosida xulosa chiqariladi. Miqdoriy kattaliklarni
aniqlashning turli xil usullari (o‘zlashtirilishi bo‘yicha, to‘g‘ri va noto‘g‘ri
javoblarni taqqosdash va h.k.) mavjud. Keyingi vaqtlarda shu maqsadda variasion
statistika metodlaridan har xil hisoblash texnikasi va kibernetik vositalardan
22
foydalanilmoqda. Ba’zi muhim qoidalarni tajribaviy tekshirish ommaviy Tajriba
yo‘li bilan amalga oshiriladi.
4. Maktab hujjatlarini o‘rganish.
Pedagogik tadqiqotlarning keng tarqalgan metodlaridan biri o‘quvchilar
ishlari va hujjatlarini o‘rganishdan iborat. O‘quvchilarning ishlari ularni dasturning
ayrim bo‘limlari bo‘yicha tayyorgarlik darajasini aniqlash, o‘qitishning ma’lum
davri davomida o‘sishi va rivojlanishlarini kuzatish imkonini beradi. Masalan,
maxsus yozma va grafik ishlar shu maqsadda o‘tkaziladiki, bularni tekshirish
natijasida bolalarning matematikadan olgan bilimlarini va malakalari aniq ko‘rinishi
kerak; ma’lum vaqt oralig‘ida bunday maxsus ishlarni bajartirib turish, o‘quvchilar
olg‘a siljiyotganini va qanday darajada siljiyotganini ko‘rsatadi. O‘quvchilarning
yozma ishlarida yo‘l qo‘ygan xatolarini tahlil qilish muhim ahamiyatga ega.
Bunday
tahlil
butun
sinf
o‘quvchilarining
duch
keladigan
murakkab
qiyinchiliklarini, shuningdek, o‘quvchilarning matematikani o‘zlashtirishlaridagi
induvidual xususiyatlarini aniqlash imkonini beradi.
O‘quv hujjatlari (o‘quv rejasi, dasturi, metodik ishlar hujjatlari, hisobotlar va
h.k.) o‘quv tarbiyaviy ishlarni rivojlanish jarayoni va holatini aks ettiradi.
O‘quvchilarning daftarlarini o‘rganish, ilmiy tadqiqot ishi uchun ahamiyatga
ega. Uzoq vaqt davomida o‘quvchilar jamoasini qarab chiqish va tahlil qilish
o‘qituvchi ishi tizimini, o‘quvchilar ishining xususiyatlarini ochishga yordam
beradi.
5. Suhbat metodi.
Pedagogik tadqiqotlarda suhbat metodidan ham foydalaniladi. Bu metoddan
foydalanish kuzatishdan olingan ma’lumotlarni to‘ldiruvchi va aniqlovchi
materiallar
olish,
topshirishlar
bajarish
imkonini
beradi.
Bu
metod
muvaffaqiyatining asosi bolalar bilan aloqa o‘rnatilishi, ular bilan bemalol erkin
muloqotda bo‘lish imkoniyatidan iborat
Suhbat uchun uning maqsadini belgilash, dastur ishlanmasi, yo‘nalishi va
metodikani asoslash juda muhimdir. Suhbat metodi bevosita berilgan savollarga
23
javoblarning ishonchliligini tekshirish imkonini beruvchi bevosita va bilvosita
savollarni kiritishni nazarda tutadi.
Suhbat metodi o‘qituvchilarga, ota-onalarga qaratilgan bo‘lishi ham
mumkin, bu holda aytib o‘tilgan ehtiyotkorlikning hojati yo‘q, shu sababli, bunda
tadqiqotchining suhbatdoshiga nisbatan munosabati ochiq-oydin bo‘lishi mumkin.
6. Anketalashtirish so‘rovnoma o‘tkazish metodi.
Biror masalaga nisbatan fikrlarni aniqlash, ba’zi faktlarni to‘plash talab
qilingan hollarda anketalashtirish metodidan foydalaniladi. Agar javoblar og‘zaki
olinadigan bo‘lsa, u holda bu javoblar qarorga to‘la yoziladi. Ko‘pchilik bir
savolning o‘ziga javob berganda, buning ustiga har kim mustaqil javob bersa, yozma
anketalash qimmatli bo‘ladi.
Anketadan foydalanilganda quyidagi ikki talabga amal qilish zarur:
1) anketada savollar kam bo‘lishi kerak;
2) savollar shunday tuzilishi kerakki, ularni hamma bir xil tushinsin, ular
aniq (mujmal bo‘lmagan) javoblarni talab qilsin.
Ilmiy - pedagogik tadqiqotlarda nazariy metodlar etakchi o‘rin tutadi. Har
bir tadqiqotda oldin o‘rganish ob’ektini tanlash, nazariy tahlil asosida ob’ekt qaysi
faktlarda bog‘liqligini aniqlash va tekshirish uchun ulardan etakchilarini tanlash
kerak. Тadqiqotning maqsad va vazifalarini yaqqol aniqlash gipotezasini tuzish
shunga mos ravishda tadqiqot o‘tkazish metodikasini ishlab chiqish, tadqiqotning
borishida olingan faktlarni tushuntirish va tahlil qilish usullarini tanlash va
xulosalarni ifodalash lozim. Bu ishlarning hammasini bajarish uchun tadqiq
qilinayotgan masalaning ilgari va hozirgi vaqtdagi nazariyasi va amaliyotini
yorituvchi adabiy manbalarni o‘rganish va tahlil qilish kerak. Nazariy metodlar
boshqa metodlar bilan bir qatorda matematika metodikasiga oid har bir tadqiqodga
qo‘llaniladi. Har qanday ilmiy muammolarni hal qilishda eng oldin qilinayotgan
masalaga oid hamma adabiyotni o‘rganish va nazariy tadqiqot o‘tkazish kerak. Busiz
maqsadga yo‘naltirilgan bo‘lmaydi, sinash bazan xatolar yo‘li bilan olib boriladi,
shu bilan birga har doim ham qo‘yilgan masalaning to‘la jalb qilinishiga olib
24
kelinavermaydi. Shu bilan birga adabiyotni o‘rganmay turib va nazariy tahlil qilmay
turib, fanda izchillik ta’minlanmaydi.
Matematika metodikasiga doir tadqiqotlarda boshqa metodlardan ham
foydalaniladi. Odatda bu metodlarning hammasidan birgalikda foydalanish, bu xil
natijalarning ishonchli bo‘lishini ta’minlaydi.
Hozirgi zamon didaktikasida o‘qitish metodlari klassifikasiyasiga har xil
yondoshish mavjud. Bizning fikrimizga eng maqsadga muvofiq, har xil metodlarni
o‘z ichiga olgan klassifikasiyadir.
Yuqorida keltirilgan ta’rifdan o‘qitish metodlari o‘qituvchi va
o‘quvchilarning birgalikdagi faoliyatidan iborat ekani ko‘rinadi.
Binobarin, bunday faoliyat tashkil qilish rag‘batlantirish va nazorat qilishni
nazarda tutadi, shunga ko‘ra o‘qitish metodlari ham uchta katta guruhga bo‘linadi:
o‘quv faoliyatini tashkil qilish metodlari; o‘quv faoliyatini rag‘batlantirish
metodlari; o‘quv faoliyatini samaradorligini nazorat qilish metodlari.
O‘quv bilish faoliyatini tashkil qilish metodlarini bir nechta guruhlarga
bo‘lib klassifikasiya qilish mumkin.
I. O‘quvchilar bilim oladigan manbalar bo‘yicha:
Og‘zaki, ko‘rsatmali va amaliy metodlar (tushuntirish, suhbat, hikoya, kitob
bilan ishlash va h.k).
Ko‘rsatmali metodlar (tevarak atrofdagi predmetlar va hodisalarni kuzatish,
ularning modellari va tasvirlarini qarash) o‘quvchilarning amaliy ishlari
II. O‘quvchilar fikrining yo‘nalishi bo‘yicha:
Induksiya, deduksiya va analogiya.
III. Pedagogik ta’sir, boshqarishning darajasi, o‘quvchi-larning o‘qishda
mustaqilliklar darajasi bo‘yicha:
O‘qituvchi boshchiligida bajariladigan o‘quv ishi metodi;
O‘quvchilarning mustaqil ishlari metodi.
IV. O‘quvchilarning mustaqil faolliklari darajasi bo‘yicha:
Izohli-illyustrativ metod;
Reproduktiv metod: bilimlarni muammoli bayon qilish metodi;
25
qisman izlanish va tadqiq qilish metodi.
I. Og‘zaki, ko‘rsatmali va amaliy metodlar
1) Og‘zaki metodlar – qisqa muddat ichida hajmi bo‘yicha eng ko‘p
ma’lymotlarni berish, o‘quvchilar oldiga muammolar qo‘yish, ularni hal qilish
yo‘llarini ko‘rsatish imkonini beradi.
Bu metodlar o‘quvchilarning abstrakt tafakkurlarining rivojlanishiga sharoit
yaratadi.
a) Тushuntirish. Bilimlarni tushuntirish metodining mohiyati shundan
iboratki, bunda o‘qituvchi materialni bayon qiladi, o‘quvchilar esa uni, ya’ni
bilimlarni tayyor holda qabul qilib olishadi.
2.2 Boshlang`ich sinflarida matematika o`qitishni zamonaviy tarzda
amalga oshirish imkoniyatlari va kasr elementalarini o’rgatish metodikasi
Boshlang`ich sinf o`quvchilariga matematikadan samarali ta`lim berilishi
uchun o`qituvchi boshlang`ich sinflarda matematika o`qitish metodikasini egallab,
chuqur o`zlashtirib olmog`i lozim. Respublikamizda mustaqillikning dastlabki
kunlaridan boshlab jamiyatni isloh qilish va yangilash jarayonining eng muhim
bug`ini
jamiyatdagi
demokratik
o`zgarishlarning,
iqtisodiyotni
barqaror
rivojlantirishning, respublikaning jahon hamjamiyatiga integratsiyalashuvining
zarur va majburiy sharti sifatida ta`lim sohasini isloh qilish siyosati izchillik bilan
amalga oshirilmoqda. Bugungi kunda Kadrlar tayyorlash milliy dasturi yosh avlodga
uzluksiz ta`lim berish va uni tarbiyalash jarayonini yaxlit qamrab oladigan yagona
ta`lim tizimi hisoblanadi. Ta`lim tizimining har bir bo`g`ini alohida o`ringa ega.
Metodik masalalar har bir darsda yuzaga keladi, Shu bilan birga odatda, ular bir
qiymatli yechimga ega emas. O`qituvchi darsda yuzaga kelgan metodik masalaning
mazkur o`quv vaziyati uchun eng yaroqli yechimini tez topa olishi uchun bu soxada
yetarlicha keng tayyorgarlikka ega bo`lishi talab etiladi. Boshlang`ich ta`lim
metodikasi o`qitish vositasi sifatida mavjud didaktik o`yinlar mantiq ilmi
va matematik nuqtai nazaridan mazmunan yetarli emasligi tufayli didaktik
o`yinlardan foydalaniladi va o`rganilgan materialni faqat mustaxkamlash vositasi
sifatida foydalaniladi.
26
Matematika boshlang`ich ta`lim metodikasining predmeti quyidagilardan
iborat:
1.Matematika o`qitishdan ko`zda tutilgan maqsadni aniqlab asoslash (nima
uchun matematika o`qitiladi, o`rgatiladi)
2. Matematika o`qitish mazmunini ilmiy ishlab chiqish (nimani o`rgatish) bir
tizimga keltirilgan bilimlar darajasini o`quvchilarining yosh xususiyatlariga mos
keladigan qilib qanday taqsimlansa, fan asoslarini o`rganishda izchillik
ta`minlanadi, o`quv ishlariga o`quv mashg`ulotlari beradigan yuklama bartaraf
qilinadi, ta`lim mazmuni o`quvchilarning aniq bilim olish imkoniyatlariga mos
keladi.
3.O`qitish metodlarini ilmiy ishlab chiqish (qanday o`qitish kerak) ya`ni,
o`quvchilar hozirgi kunda zarur bo`lgan iqtisodiy bilimlarni, malaka, ko`nikmalarni
va aqliy faoliyat qobiliyatlarini egallab olishlari uchun o`quv ishlari metodikasi
qanday bo`lishi kerak?
4.O`qitish
vositalari-darsliklar,
didaktik
materiallar,
ko`rgazmali
qo`llanmalar va o`quv- texnika vositalaridan foydalanish (nima yordamida o`qitish)
5.Ta`limni tashkil qilishni ilmiy ishlab chiqish (darsni va ta`limning darsdan
tashqari shakllarini qanday tashkil etish).
Boshlang`ich sinf o`qituvchisi matematika fanidan tuzilgan dasturga binoan
o`quvchilarga quyidagi bilimlarni berishni nazarda tutadi:
· Butun nomanfiy sonlarni raqamlash;
· Asosiy miqdorlar va ularning o`lchov birliklari;
· Arifmetik amallar;
· Matnli masalalar;
· Algebraik material(tenglik, tengsizlik va b.q.)
· Geometrik material;
Maktabda matematikani o`qitishni uyushtirishning tarixiy, murakkab, ko`p
yillik tajribada tekshirilgan va hozirgi zamonning asosiy talablariga javob beradigan
shakli darsdir. Matematikaning eng qadimgi davrlaridan hozirgi kungacha bo`lgan
ko`p asrlik rivojlanish tarixida uning to`rt rivojlanish davri qayd etiladi:
27
1. Dastlabki omillarning jamlanishi bilan bog`liq matematikaning paydo
bo`lish davri.Bu davrda matematika hali alohida fan tariqasida o`zining predmeti
va metodiga ega bo`lmay, balki matematikadan faqat ayrim faktlar to`planadi.
Bunga misol qilib qadimgi Misr, Bobil, Xitoy va Hind matematikasini ko`rsatish
mumkin.
2. Elementar matematika davri. Bu davrga qadimgi Yunon matematiklari
asos soldilar va uni O`rta Osiyodagi O`rta Sharq olimlari jumladan Al-Farg`oniy,
Abu Ali Ibn Sino, Umar Xayyom, Ulug`beklar davom ettirdilar.
3. O`zgaruvchan miqdorlar matematikasi davri.
4. Klassik oliy matematika davri.
O`quvchilaning matematik bilimlarni o`zlashtrishi faqat o`quv ishida to`g`ri
metod tanlashga bog`liq bo`lmasdan, balki o`quv jarayonini tashkil qilish formasiga
ham bog`liqdir. Dars deb dastur bo`yicha belgilangan, aniq jadval asosida , aniq vaqt
mobaynida o`qituvchi rahbarligida o`quvchilarning o`zgarmas soni bilan tashkil
etilgan o`quv ishiga aytiladi. Dars vaqtida o`quvchilar matematikadan nazariy
malumotga, hisoblash malakasiga, masala yechish, har xil o`lchashlarni bajarishga
o`rganadilar, ya`ni darsda hamma o`quv ishlari bajariladi. Matematika darsining
o`ziga xos tomonlari, eng avvalo, bu o`quv predmetining xususiyatlaridan kelib
chiqadi. Bu xususiyatdan biri shundan iboratki, unda arifmetik material bilan bir
vaqtda algebra geometriya elementlari ham o`rganiladi.Matematika boshlang`ich
kursining boshqa o`ziga xos tomoni nazariy amaliy masalalarning birgalikda
qaralishidir. Shuning uchun xar bir darsda yangi bilimlar berilishi bilan unga doir
amaliy o`quv malakalar sngdiriladi. Taniqli olim J.Ikromov o`zining “Язык
обучения математики” kitobida "Maktab o`quvchilarining matematik madaniyati
shakllanishi bir necha davrga bo`linadi",-deb ta`kidlaydi. Birinchi navbatda ular
ob`yektiv tushunchalarning birgalikda tashkil etadigan mazmuni —matematik
reallikni aniqlab oladilar. Bunda ob`yektlarning aniqlik xususiyatlari bilan tarixiy
jihatlar o`rtasidagi bog`liqlik alohida ahamiyat kasb etadi. Bu yerda matematik
reallik jumlasiga e`tibor qaratadigan bo`lsak ushbu reallikni o`quvchilar matematik
hisob kitoblarning turmush jarayonidagi ahamiyatini bevosita bilganlarida ya`ni
28
kundalik turmush bilan bog`liq misol va masalalarni bevosita bajarganlaridagina his
qiladilar. Demak kundalik turmush bilan bog`liq holda matematika o`qitishni tashkil
etish o`quvchi faoliyatida muhim ahamiyatga egadir. Kundalik turmush bilan
bog`liq misollar yechish asosida o`quvchi matematik bilimlar shunchaki
o`zlashtiriladigan bilimlar emas balki hayotiy zaruriyat sifatida o`zlashtirilishi
lozimligi to`g`risida xulosa qiladilar. Odatda darsda bir necha didakik materiallar
amalga oshiriladi: yangi materialni utish; o`tilgan materialni mustaxkamlash;
bilmilarni mustaxkamlash; bilimlarni umumlashtirish, tizimlashtirish; mustaxkam
o`quv va malakalar xosil qilish va xokazo.Matematika darslarining o`ziga xos yana
bir tomoni Shundaki, bu-o`quv materialining abstraktligidir. Shuning uchun
ko`rgazmali
vositalar,
o`qitishning
faol
metodlarini
sinchiklab
tanlash,o`quvchilarning faolligi, sinf o`quvchilarining o`zlashtirish darajasi,
kabilarga ham bog`liq. Matematika darsida turli tuman tarbyaiviy vazifalar ham hal
qilinadi. O`quvchilarda kuzatuvchanlikni, ziyraklikni, atrofga tanqidiy qarashni,
ishda tashabbuskorlikni, mas`uliyatni va sof vijdonlilikni, to`g`ri va aniq so`zlashni,
hisoblash, o`lchash va yozuvlarda aniqlikni, mehnatsevarlik va qiyinchiliklarni
yengish xislatlarini tarbyailaydi.
Bu yerda sanab o`tilgan ish shakllari va dars bir birini to`ldiradi. Asosiy
masala darsga taalluqlidir. Darsda hamma ishlarga bevosita o`qituvchi rahbarlik
qiladi. Qo`shimcha mashg`ulotlarda esa ish o`qituvchining o`zi tomonidan yoki
o`qituvchi rahbarligida o`quvchilar tomonidan badjariladi.cBugungi kunda
asoslanishi lozim bo`lgan holat-o`quvchiga pedagogik yordam ko`rsatish va o`quv
biluv
jarayonida
uni
pedagogik
qo`llab
quvvatlashning
qulay
shakl
va imkoniyatlarini izlab topishdan iboratdir. O`quvchilar bilan har bir darsda bir
nechta tushunchalar bilan ish olib boriladi. har bir tushunchani tushunish boshqa bir
tushunchani takrorlash, esga olib borish bilan olib borilsa, bu tushuncha esa keyingi
tushunchalarni tushuntirish uchun xizmat qiladi. O`qitish jarayonida har bir o`quv
materiali rivojlantirlgan holda olib boriladi, bu o`quv materiali o`zidan keyin
o`qitiladigan
materiallarni
tushunish
uchun
poydevor
bo`ladi.
Boshqa
tushunchaning o`zlashtirilish jarayonini qarasak, u bir nechta darslarning o`zaro
29
bog`liqligi o`qitilishi natijasida hosil bo`ladi. Shunday qilib matematik
tushunchalarni hosil qilish birgina darsning o`zida hosil qilinmasdan, balki o`zaro
aloqada bo`lgan bir qancha darslarni o`tish jarayonida hosil qilinadi. Bunday
darslarni birgalikda darslar tizimi deb ataymiz.Shuning uchun o`qituvchi mavzuning
mazmunini ochadigan darslarni mantiqiy ketma ketlikda joylashtirishi kerak.Eng
katta talab darsning o`quv tarbiyaviy maqsadini e`tiborga olish, o`qitish
tamoyillarining metodik va umumpedagogik tomonlarini hisobga olishdir. Mavzu
bo`yicha yaxshi o`ylangan darslar tizimining o`quv vaqtini mavzularga to`g`ri
taqsimlashga bog`liq.Unda o`quvchilarning mustaqilligini hosil qilish, xususiy
misollarni qarash, xususiy xulosalar chiqarish, undan umumiy xulosalar chiqarishga
olib kelish diqqat markazida turishi lozim. Bu bilimlar darslar tizimida hosil qilinib,
mustaxkamlangandan keyin misol va masalalar yechishni ta`minlashi kerak. Undan
keyin mashqlar yordamida malakalarni qayta ishlashi, shuningdek hosil qilingan
bilimlarni doimo bir tizimda keltirish va umumlashtirishni ham ta`minlash kerak.
30
Xulosa
Xulosa qilib aytganda boshlang’ich sinfda olingan bilimlar kelajakda juda
katta
ahamiyat
kasb
etadi. Boshlang’ich
sinfda
matematika
o’qitishda
o’quvchilarga mavzularni oddiydan murakkabga qarab olib borish lozim.
Shundagina dars tushunarli va qiziqarli bo’lib yetkaziladi. Boshlang’ich sinflarda
kasr tushunchasini shakllantyirish 3-sinfdan ulush tushunchalari bilan olib boriladi.
Boshlang’ich sinflarda kasr tushunchasini ko’rgazmali qo’rollarsiz masalan,
narsalar olma, tarvuz, qovun va geometrik shakllar: Doira, kesma, kvadrat, to’g’ri
to’rburchaklarsiz olib borib bo’lmaydi. Boshlang’ich sinflarda kasr tushunchasi
o’quvchilarga qismlarga bo’lib o’rganilishini, chamalashni shakllantiradi. Dars
davomida bolalarga kasr haqida malumot berish jarayonida ularga anniq qilib
orgatish lozim turli o’yin va ko’rgazmalardan foydalanish zarur masalan Kasrlarni
yozishni bajarishda quyidagi doirada amal qilish eslatiladi. Chiziq ostida yozilgan
son kasrning maxraj deyilib, butun narsa nechaga teng yozilgan son kasrning surati
deyilib, teng qismlardan qanchasi olinganini koʻrsatadi. Boshlangʻich sinfda maxraji
10 dan katta boʻlmagan kasrlar qaraladi. O`quvchilaning matematik bilimlarni
o`zlashtrishi faqat o`quv ishida to`g`ri metod tanlashga bog`liq bo`lmasdan, balki
o`quv jarayonini tashkil qilish formasiga ham bog`liqdir. Dars deb dastur bo`yicha
belgilangan, aniq jadval asosida , aniq vaqt mobaynida o`qituvchi rahbarligida
o`quvchilarning o`zgarmas soni bilan tashkil etilgan o`quv ishiga aytiladi. Dars
vaqtida o`quvchilar matematikadan nazariy malumotga, hisoblash malakasiga,
masala yechish, har xil o`lchashlarni bajarishga o`rganadilar, ya`ni darsda hamma
o`quv ishlari bajariladi. Matematika darsining o`ziga xos tomonlari, eng avvalo,
bu o`quv predmetining xususiyatlaridan kelib chiqadi. Bu xususiyatdan biri shundan
iboratki, unda arifmetik material bilan bir vaqtda algebra geometriya elementlari
ham o`rganiladi.Matematika boshlang`ich kursining boshqa o`ziga xos tomoni
nazariy amaliy masalalarning birgalikda qaralishidir.
31
Foydalanilgan adabiyotlar
1.
Bekboyeva N.M., Adambekova G.A. “Boshlang’ich sinflarda
matematika o’qitish metodikasi” Toshkent o’qituvchi 2016 yil
2.
Jumayev M.E., Tojiyeva Z.G. “Boshlang’ich sinflarda matematika
o’qitish metodikasi” Toshkent fan va texnalogiya 2015 yil
3.
Ismoilova D. Va boshqalar “Boshlang’ich sinflarda matematika
o’qitish metodikasi” Ma’ruzalar matni Termiz 2015 yil
4.
Jumayev
M.E.
“Boshlang’ich
sinflarda
matematika
o’qitish
metodikasidan laboratoriya mashg’uloti” Toshkent: “Yangi asr avlodi” 2016 yil
5.
Jumayev E.E. BoshlangMch matematika nazariyasi va metodikasi.
(KHK uchun) Toshkent. “Turon iqbol” 2020 yil.
6.
Jumayev M.E. va boshq. Birinchi sinf matematika daftari.Toshkent.
“TuronIqbol” 2017 yil
7.
Tadjiyeva Z.G‘ va boshqalar. Boshlang‘ich sinflarda matematikadan
dars samaradorligini oshirishda tarixiy materiallardan foydalanish. Toshkent.
TDPU, 2018
8.
W W W . tdpu. uz
9.
W W W . pedagog. uz
10. W W W . Ziyonet. uz