KICHIK YOSHDAGI O‘QUVCHILARDA ILMIY DUNYOQARASH ELЕMЕNTLARINI SHAKLLANTIRISHDA ONA TILINI O‘RGATISHNING AHAMIYATI (FONЕTIKA, GRAMMATIKA, SO‘Z YASALISHI VA ORFOGRAFIYANI O‘RGATISH MЕTODIKASI)
Yuklangan vaqt
2024-05-16
Yuklab olishlar soni
3
Sahifalar soni
31
Faytl hajmi
56,2 KB
FONЕTIKA, GRAMMATIKA, SO‘Z YASALISHI VA ORFOGRAFIYANI
O‘RGATISH MЕTODIKASI
KICHIK YOSHDAGI O‘QUVCHILARDA ILMIY DUNYOQARASH
ELЕMЕNTLARINI SHAKLLANTIRISHDA ONA TILINI
O‘RGATISHNING AHAMIYATI
REJA:
1. Ona tili darslarida ilmiy dunyoqarash elementlarini shakllantirish.
2. Boshlangʻich sinf oʻquvchilariga ona tilini oʻrgatishning lingvistik asoslari.
Tayanch so`z va iboralar: fonetika, tovush, so‘z, jarangsiz, jarangli, grafika,
unli tovushlar, undosh tovushlar, bo‘g‘in.
1.Ona tili darslarida ilmiy dunyoqarash elementlarini shakllantirish.
O‘quvchilarga ta’lim-tarbiya berish vazifalaridan biri ularda ilmiy dunyoqarash
elementlarini shakllantirishdir. Bu vazifani hal qilishdan maqsadga muvofiq
ishlashning yetakchi sharti − o‘quvchini shaxs sifatida muvaffaqiyatli kamol
toptirishdir. Quyida ko‘rsatilgan omillar tilni o‘rgatish bilan bog‘liq holda
o‘quvchilarda ilmiy dunyoqarash elementlarini shakllantirish usulini belgilaydi:
1. Tilning ijtimoiy hodisa sifatidagi mohiyati uning aloqa (kommunikativ)
vazifasini ifodalashdan iboratdir. Maktabda, Shu jumladan, boshlang‘ich sinflarda
tilni o‘rgatishning yyetakchi yo‘nalishi o‘quvchilar tomonidan tilning aloqa
vazifasini bajarishini tushunishlariga erishish hisoblanadi.
2. Til bilan tafakkur uzviy bog‘liq bo‘lib, tafakkur so‘z vositasida yuzaga
chiqadi. Til tafakkurning mahsuli hisoblanib, ongdan tashqarida o‘zicha
yashamaydi.
3. Til va tafakkur atrofimizni o‘rab olgan moddiy borliqqa nisbatan
ikkilamchidir. Tafakkur tashqi dunyoning tushunchadagi ifodasi hisoblanadi. So‘z
tushunchaning shartli nomini o‘zida aks ettiradi. Dunyoda yo‘q narsa ongda ham,
tilda ham bo‘lmaydi. Bu holat o‘quvchilarda dunyoqarashni shakllantirish asosini
tashkil etadi va didaktik tamoyillardan birini, ya’ni til atrofni o‘rab olgan muhitni,
voqelikni kuzatish jarayonida faol bilish faoliyati vaziyatida o‘rganilishini
belgilaydi. Bunday yondashish dunyoqarashning asosiy masalalardan biriga, ya’ni
nima birlamchi: tabiat (materiya)mi yoki ongmi degan savolga javob tayyorlash
hisoblanadi; materiya − birlamchi, ong – ikkilamchi degan tushunchadan
o‘quvchilarning xabardor bo‘lishiga yordam beradi.
4. Til − barcha tomonlari o‘zaro dialektik bog‘lanishda va birlikda bo‘lgan
murakkab, ko‘p qirrali hodisa. Aloqa jarayonida tilning barcha tomonlari, uning
barcha jihatlari bir-biriga o‘zaro ta’sir etadi, Shunday sharoitdagina til o‘zining
aloqa quroli vazifasini bajara oladi.
O‘quvchilarda dunyoqarash asoslarini shakllantirish ko‘p qirrali jarayon bo‘lib,
u maktabda va maktabdan tashqarida olib boriladigan o‘quv-tarbiyaviy ishlarning
barcha tizimida hal qilinadi.
Tilning rivojlanishi, ayrim so‘zlarning ma’nolari haqidagi bilimni boshlang‘ich
sinf o‘quvchilari ot, sifat, son, fe'lni o‘rganish jarayonida astasekin bilib oladilar. Bu
o‘rinda “So‘zning tarkibi” bo‘limi katta imkoniyatga ega. o‘quvchilar bu bo‘lim
materiallarini o‘rganish jarayonida tilimizning yangi so‘zlar bilan boyib borishi
haqidagi muhim manbalar bilan, so‘z yasalishi bilan tanishadilar. Ma'lumki,
ko‘pgina yangi so‘zlar tilda mavjud bo‘lgan so‘zlar zaminida yaratiladi, tilda bor
qoliplar kabi yasaladi: limon tipida limonzor, suvchi tipida bo‘zchi kabi. Tilda yangi
so‘zning paydo bo‘lishi o‘zidan keyin bir xil o‘zakli so‘zlar guruhining hosil
bo‘lishiga sabab bo‘ladi: ishli, ishsiz, ishchi kabi.
Boshlang‘ich sinflarda tilning rivojlanishi haqidagi masala maxsus
o‘rganilmaydi. Tilga jamiyatning rivojlanishi bilan bog‘liq holda rivojlanadigan
hodisa sifatida ilmiy qarashga zamin yaratish muhim ahamiyatga ega. Tilning leksik
tomoni boshqalariga nisbatan harakatchan, tez rivojlanadigan bo‘lgani uchun, til
leksikasi misolida boshlang‘ich sinf o‘quvchilari saviyasiga mos ravishda
jamiyatning rivojlanishi bilan bog‘liq holda tilning ham rivojlanishi tushuntiriladi.
Tilning leksik tarkibida yuz berayotgan o‘zgarishlar yuzasidan o‘qituvchi va
o‘quvchilarning kuzatishlari bolalarda dunyoni bilish haqidagi tasavvurini
shakllantirishga mos material beradi.
Kichik yoshdagi o‘quvchilarning tilni o‘zlashtirish jarayonini tekshirish Shuni
ko‘rsatadiki, tilga ilmiy dunyo qarash asoslarini shakllantirish uning muhim
bog‘lanishlarini bilishga ham yordam beradi. Xususan, o‘quvchilarning so‘zning
tovush tomoni bilan uning leksik ma’nosi, so‘zning morfemik tarkibi'bilan leksik
ma’nosi, so‘zning grammatik ma’nosi bilan uning ma’lum so‘z turkumiga
tegishliligi o‘rtasidagi bog‘lanish kabilarni bilib olishi Shu maqsadga xizmat qiladi.
Bu bog‘lanish tilning fonetik, leksik, so‘z yasalishi va grammatik tomonlarining
birbiriga ta'sir qilishini xarakterlaydigan umumiy bog‘lanishlarning xususiy
ko‘rinishi hisoblanadi. Shuni ta'kidlash kerakki, o‘quvchilarning xarakterli
bog‘lanishlarni tushuntirishlari tilni egallash nuqtai nazaridangina emas, balki
dunyoqarashlarini shakllantirishda ham katta ahamiyatga ega.
2. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilariga ona tilini o‘rgatishning lingvistik
asoslari
Maktabda o‘quv predmeti sifatida tilni o‘rganish tizimi tilning barcha tomonlarini,
ya’ni fonetikasi, leksikasi, so‘z yasalishi va grammatikasi (morfologiya va
sintaksis)ning o‘zaro ichki bog‘lanishlariga asoslanadi.
Tilning barcha tomonlari o‘zaro bog‘lanishining ko‘p qirraliligi va murakkabligi,
ularning dialektik birligi, avvalo, uning aloqa vositasidagi vazifasida namoyon
bo‘ladi. Aloqa vositaligi tilning muhim xususiyati, asosidir. Bu vazifani tilning har
bir qismi boshqa qismlar bilan o‘zaro bog‘lanishda bajaradi. Har bir so‘zga xos
bo‘lgan tovush shakli kishilarga aloqa uchun imkoniyat yaratadi. Ammo so‘zning
tovush qurilishi, shakli mazmunsiz aqlga to‘g‘ri kelmaganidek, o‘zicha yashamaydi.
Istalgan tovushlar yig‘indisi emas, balki ma’lum ma’no bildiradigan tovushlar
yig‘indisigina aloqa maqsadiga xizmat qilishi mumkin.
Ma’lumki, ma’no bildiradigan tovushlar yig‘indisi so‘zdir. Tilning lug‘at boyligi,
leksikasi fikr ifodalash uchun xizmat qiladigan o‘ziga xos qurilish materialidir.
Tilning lug‘ati qanchalik boy bo‘lsa ham grammatikasiz u o‘lik hisoblanadi.
Tilning lug‘at boyligi o‘z-o‘zicha aloqa vazifasini bajarmaydi. Aloqa maqsadida
xizmat qilish uchun lug‘at boyligidagi so‘zlar bir-biri bilan grammatik jihatdan
o‘zaro bog‘lanib, gap tuziladi. Mana shu tuzilgan gap orqali fikr ifodalanadi.
Shunday qilib, tilning har bir jihatining o‘ziga xos xususiyatini ko‘rib chiqishning
o‘zi ularning o‘zaro munosabatini, bir-biriga o‘tishining murakkabligini ta’kidlaydi.
TilShunoslik fani bo‘limlari o‘rtasidagi munosabatlar ham Shunga o‘xshash
murakkabdir.
Fonetika, leksikologiya bilan ham, grammatika bilan ham bog‘lanadi. Tovushlar,
fonemalar, bo‘g‘inlar tilda alohida emas, balki ma’lum leksik ma’no bildiradigan
so‘z tarkibida yashaydi.
Fonetikaning sintaksis bilan bog‘lanishi, xususan, har bir gapda ma’lum
ohangda bo‘lishida ko‘rinadi. Grammatik va semantik jihatdan bog‘langan so‘zlar
majmuasi ma’lum ohangga ega bo‘lsagina gap hisoblanadi. Bunda gapning
mazmuni so‘zlovchining gapda ifodalangan ohangiga bog‘liq bo‘ladi. Shunday
qilib, ohang gapda so‘z tartibi, yordamchi so‘zlardan foydalanish, so‘z o‘zgartishlar
bilan birga gap tuzish usullaridan biri sifatida xizmat qiladi.
Leksikologiya so‘z yasalishi bilan jips bog‘lanadi: birinchidan, tilning lug‘at
tarkibi, asosan, tilda mavjud bo‘lgan so‘zlardan yangi so‘zlar yasalishi hisobiga
to‘ldirilib, boyib boradi; ikkinchidan, yasalgan so‘zlarning leksik ma’nosi yasama
negizning moddiy ma’nosiga asoslanadi.
Morfologiya leksikologiya va so‘z yasalishi bilan jips bog‘langan.
Morfologiya, asosan, so‘zning grammatik xususiyatlarini o‘rganadi. So‘zning
grammatik ma’nosi doimo leksik ma’nosi bilan birga namoyon bo‘ladi, har bir so‘z,
bir tomondan, Shu so‘zga tegishli bo‘lgan ma’lum o‘ziga xos leksik-grammatik
guruhning belgilarini bildiradi, ikkinchi tomondan, u so‘zning o‘z leksik ma’nosi
bo‘ladi. So‘zdagi mana Shu umumiy birlik morfologiyada, leksikadan ajralmagan
holda, leksika zaminida o‘rganiladi.
So‘z uchun muqarrar morfemik tarkibi xarakterli bo‘lib, bunga so‘zning leksik
ma’nosi va qator grammatik belgilari bog‘liq bo‘ladi. Yangi so‘z qaysi usul bilan
yasalmasin, u doim grammatik shakllanadi va o‘zining leksik ma’nosiga ega bo‘ladi.
Har bir so‘z turkumida so‘z yasalishining xarakterli xususiyatlarn mavjud. So‘zning
morfemik tarkibi va yangi so‘z yasalish usullari tilShunoslik fanining so‘z yasalishi
bo‘limida, grammatika va leksikologiyadan ajratilmagan holda o‘rganiladi.
Morfologiya va sintaksis har tomonlama o‘zaro bog‘lanadi. Morfologiyada,
asosan, so‘zlarning grammatik ma’nosi va uni ifodalash shakllari o‘rganiladi;
sintaksisda so‘zlarni o‘zaro bog‘lanib so‘z birikmasi va gap hosil qilish usullari,
Shuningdek, gap turlari, ularning mazmuni va ishlatilishi o‘rganiladi. So‘z
morfologiyada ham, sintaksisda ham o‘rganiladi, ammo o‘rganish ob’ekti har xil
bo‘ladi. Sintaksisning o‘rganish ob’ekti gapdir; unda so‘z gap yoki so‘z birikmasida
boshqa so‘zlar bilan ma’no va grammatik jihatdan bog‘langan holda o‘rganiladi.
Morfologiyada so‘z gapdan tashqarida ham o‘rganilishi mumkin; so‘zga muayyan
leksik-grammatik guruhga kiradigan so‘zlar bilan o‘zaro munosabati nuqtai
nazaridan qaraladi. Morfologiya va sintaksisda so‘zga bunday har xil yondashish
ularning bir-biriga bog‘liqligini inkor etmaydi, aksincha, ular so‘z va gapning o‘zida
yashaydi. So‘zlar so‘z o‘zgarish tizimiga ega bo‘lgani tufayli gaplar aloqa vazifasini
bajaradi. SHakl yasalishi va so‘z yasalishi morfologiyada o‘rganiladi, ammo gapda
tatbiq etiladi, so‘zlarning o‘zaro bog‘lanish qoidalarini o‘rganish esa sintaksis
sohasiga taalluqlidir. So‘z birikmasi tarkibidagi so‘zlarning o‘zaro bog‘lanish
usulini aniqlashda Shu so‘z birikmasiga kirgan so‘z turkumining morfologik
xususiyatlari hisobga olinadi. Bular morfologiya va sintaksisda bir-biri bilan bog‘liq
holda o‘rganiladigan til hodisalarining ayrimlaridir. Bu aniq misollar morfologiya
va sintaksis bir-birini taqozo qilsa ham, grammatikaning mustaqil bo‘limi ekanini
ta’kidlash uchun yetarli.
Keltirilgan fikrlar boshlang‘ich sinf o‘quvchilariga predmetlararo ichki bog‘lanishni
hisobga olgan holda ona tilini o‘rgatish metodikasini belgilaydi.
1. Tilning barcha (leksik, fonetik, so‘z yasash, grammatik) tomonlari o‘zaro
bog‘liqligini va ularning har biri o‘ziga xos xususiyatlarga ega ekanini hisobga olib,
o‘quvchilar tilni ongli o‘zlashtirishlari uchun tilning har bir tomoni xususiyatlarini
va ular o‘rtasidagi bog‘lanishni o‘zlashtirishlari zarur.
1-4-sinflarda ona tilini o‘rganish tizimi fonetika, leksikologiya, so‘z yasalishi va
grammatikaning o‘zaro bog‘lanishi mohiyatini hisobga olgan holda tuziladi. Bu hol
dastur materiallarini o‘rganish tartibini belgilashda ham, ta’lim mazmunini (dastur
bo‘limlari o‘rtasidagi uzviy bog‘lanishni) aniqlashda ham hisobga olinadi.
2. Tilning barcha jihatlarining bir-biriga ta’siri uning aloqa quroli vazifasida
namoyon bo‘ladi. Tilning asosiy birligi sifatida aloqa maqsadida so‘zni to‘g‘ri
talaffuz qilish yoki yozish, Shu tilda so‘zlaShuvchi barcha kishilarga bir xilda
tushunarli bo‘lishi, gapda grammatik jihatdan to‘g‘ri tuzilishi kerak.
Maktabda tilning barcha tomonlarini bir-biri bilan bog‘liq holda o‘rganish ona tilini
o‘rgatishning yyetakchi metodik tamoyili hisoblanadi. Buni amalga oshirish til
o‘suvchan, bir-biriga o‘zaro ta’sir etadigan tomonlari mavjud bo‘lgan murakkab
hodisa ekanini tushuntirishda ilmiy asos hisoblanadi.
3. Boshlang‘ich sinflarda ona tilini o‘rgatishning
mazmuni va vazifalari
Ona tili kursida beriladigan bilimlar mazmunini o‘zbek tilining tovush tuzilishi va
yozma nutqda tovushlarni ifodalash usullari haqidagi (fonetik va grafik); so‘zlarning
o‘zgarishi va gapda so‘zlarning bog‘lanishi haqidagi (grammatik, ya’ni morfologik
va sintaktik); so‘zning morfemik tarkibi va so‘z yasalish usullari haqidagi (so‘z
yasalishiga doir); so‘zlarning leksik-semantik guruhi haqidagi (leksikologik);
o‘zbek tilining to‘g‘ri yozuv tamoyillari va tinish belgilarining ishlatilishi haqidagi
(orfografik va punktuastion) bilimlar tashkil etadi. Bu bilimlar, birinchidan,
grammatik, fonetik, so‘z yasalishiga oid tushunchalarda, ikkinchidan, grafik,
orfografik, punktuastion qoidalarda namoyon bo‘ladi. Bundan tashqari, o‘zbek tili
kursi fonetik, grafik, morfologik, sintaktik va boshqa ko‘nikma va malakalarni ham
o‘z ichiga oladi.
Tilni o‘rganish jarayonida o‘quvchilarda boshqa ko‘pgina o‘quv predmetlari uchun
umumiy bo‘lgan ko‘nikmalar (predmetlararo ko‘nikmalar)ni hosil qilish ustida ham
ish olib boriladi. Pedagogikada bunday predmetlararo ko‘nikmalarga analiz, sintez,
abstraktlashtirish (til hodisalarini fikran tasavvur etish), umumlashtirish, guruhlash,
taqqoslash kabilar kiradi. Ushbu ko‘nikmalarni o‘quvchilarda shakllantirish ustida
maqsadga muvofiq ishlash ularning o‘quv faoliyatini faollashtirishga, bilimlarini
muvaffaqiyatli egallashlariga imkoniyat yaratadi. Ona tili kursidan hosil
qilinadigan maxsus ko‘nikmalar bilan predmetlararo ko‘nikmalar, bir-biridan
ajratilmagan holda o‘quv-tarbiyaviy jarayonda shakllantiriladi.
Beriladigan bilim va o‘quvchilarda hosil qilinadigan maxsus ko‘nikmalar maktab
dasturlarida qayd etilgan.
Boshlang‘ich sinflarda o‘rganish uchun tilni ongli egallashga va o‘quvchilarda
grafik va imloviy malakalarni shakllantirishga zamin bo‘ladigan bilimlar tanlangan.
Fonetika va grafika sohasida o‘quvchilar so‘zning tovush tarkibini, unli va undosh
tovushlarning o‘ziga xos xususiyatlarini, so‘zda tovushning ma’noni farqlashdagi
ahamiyatini to‘g‘ri tushunishga imkon beradigan bilimlarni o‘zlashtiradilar,
Shuningdek, ularga so‘zning tovush va grafik shakli o‘rtasidagi nisbat (bog‘lanish)ni
ongli aniqlash, so‘zni to‘g‘ri yozish imkoniyati yaratiladi. Morfologiya sohasidan
ham so‘zni ongli o‘zlashtirish, uni to‘g‘ri ishlatish uchun katta amaliy ahamiyatga
ega bo‘lgan bilimlar tanlangan. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari I sinfdan boshlab so‘z
turkumlari (ot, sifat, son, olmosh, fe’l)ni har xil saviyada o‘rganadilar.
Sintaksisdan dasturga nutq birligi sifatida gap haqidagi, gapda so‘zlarning
bog‘lanishi, bosh va ikkinchi darajali bo‘laklar haqidagi bilimlar kiritilgan. So‘zning
morfemik tarkibi yuzasidan har bir morfemaning muhim belgilarini, ularning
ahamiyati va so‘zda bir-biriga ta’sirini boshlang‘ich sinf o‘quvchilari tushunadigan
va so‘zlarni to‘g‘ri yozishda foydalanishlari uchun zarur bo‘lgan hajmda ma’lumot
berilgan.
Dasturda “Leksika” bo‘limi alohida berilmagan, ammo o‘quvchilar so‘zlarning
leksik-semantik guruhlari (sinonimlar, antonimlar) haqida, ularning leksik
ma’nolari haqida so‘z turkumlari va so‘z tarkibini o‘rganish jarayonida ma’lumot
oladilar.
Dasturning “Grammatika, imlo va nutq o‘stirish” bo‘limi har bir sinfda quyidagicha
qismlarni o‘z ichiga oladi: “Tovushlar va harflar”, “So‘z”, “Gap”, “Bog‘lanishli
nutq”. Asosiy mavzular bosqichli izchillik tamoyiliga asoslanib, har to‘rt sinfda
o‘rganiladi. Har bir sinfda yyetakchi mavzular ajratiladi. 1-sinfda fonetika va
grafikaga oid mavzularni o‘rganishga katta o‘rin beriladi, chunki o‘quvchilar o‘qish
va yozish jarayonini egallaydilar. 3- sinfda so‘zning morfemik tarkibi va gapni
o‘rganish muhim hisoblanadi. So‘z yasalishiga doir bilimlar asosida o‘quvchilarda
so‘zning leksik ma’nosiga, undan nutqda foydalanishga ongli munosabat o‘sadi. 4-
sinfda so‘z turkumlarini o‘rganish birinchi o‘ringa qo‘yiladi (morfologik bilim
chuqurlashtiriladi, otlarning egalik va kelishik qo‘shimchalarini, fe’llarning
tuslovchi qo‘shimchalarini to‘g‘ri yozish malakalari shakllantiriladi).
Bog‘lanishli nutq ustida to‘rt yil davomida grammatik va orfografik materiallarni
o‘rganish bilan bog‘liq holda reja asosida ish olib boriladi.
Ona tili darslarida til hodisalari ma’nosi (semantikasi), qurilishi, vazifasi jihatidan
o‘rganiladi.
O‘zbekiston Respublikasi mustaqillikka erishgan kundan boshlab jamiyatni isloh
qilish siyosatini kun tartibiga qo‘ydi. Barcha sohalardagi kabi ta’lim sohasini isloh
qilish siyosati ham izchillik bilan amalga oshirila boshlandi.
Boshlang‘ich sinflarda ona tili darslarining turlari va ularga qo‘yiladigan
talablar. Darsning umumiy tasnifi. Maktabda dars o‘quv-tarbiya jarayonini tashkil
qilishning asosiy shakli hisoblanadi. Dars ta’lim-tarbiyani amalga oshirishning eng
qulay va eng zarur omilidir.
Darsga qo‘yiladigan umumiy talablar quyidagilar:
1. Ta’limiy talab. Har bir dars o‘quvchiga qandaydir bilim berishi lozim. Har
bir darsning asosiy maqsadi ham Shu.
2. Tarbiyaviy talab. Bu har jihatdan komil shaxsni tarbiyalash demakdir.
3. Didaktik talablar. Bu o‘qituvchiga darsni to‘g‘ri tashkil qilish: dars
maqsadlarini, turini to‘g‘ri belgilash, darsdagi u yoki bu materialni o‘quvchilarga
etkazib berish uslub va usullarini to‘g‘ri tanlash, o‘quvchilar bilimini tekshirish va
baholash shakllari aniqlab olish demakdir.
4. Psixologik talablar. Bu talab Shuni nazarda tutadiki, o‘qituvchi o‘z
o‘quvchilarining xarakter-xususiyatini qanchalik darajada yaxshi bilishi judda katta
ahamiyatga ega. O‘z o‘quvchilarining psixologik xususiyatlarini yaxshi bilgan
o‘qituvchigina to‘laqonli dars uyushtirishi mumkin.
5. Gigienik talablar. Bu o‘quvchilar salomatligi haqida qayg‘urish demakdir.
Sinfda yorug‘lik, toza havo har doim etarli bo‘lishi lozim.
Boshqa fanlar kabi, ona tili o‘qitishning samaraliligi darsning sifatiga bevosita
bog‘liqdir.
Darsga qo‘yilgan umumdidaktik talablar pedagogik adabiyotlarda keng
yoritilgan. Ularni ona tili o‘rgatishga tatbiq qilib, metodik aniqliklar kiritilsa, ona tili
darslariga qo‘yilgan talablar quyidagicha bo‘ladi:
I. Yangi bilim berish, ularni nutq praktikasiga tatbiq etish va
o‘quvchilarni tarbiyalash bir butun jarayondir. Darsda o‘quvchilarning o‘quv
faoliyatini tashkil etishga, foydalaniladigan til materialining g‘oyaviy-siyosiy,
estetik va badiiy qimmatli bo‘lishiga, tilni o‘rganish jarayonida bolalarda
dunyoqarash elementlarini shakllantirishga alohida ahamiyat berish zarur. Ijodiy
izlanish muhiti yaratilgan darslardagina zarur axloqiy sifatlar tarbiyalanadi.
II.
Darsning
aniqligi
va
ichki
mantiqiyligi,
uning
maqsadga
yo‘naltirilganligi juda muhim. Yangi material o‘rgatiladigan darsning mazmuni
va mantiqi o‘rganiladigan til hodisasi hamda uning lingvistik mohiyatining bir-
biriga ta’sir qilishiga ma’lum darajada sabab bo‘ladi. O‘qituvchi bu o‘zaro
bog‘lanishni bilishi va uni o‘quvchilar bilan birga topshiriqlarni bajarish davomida
asta ocha borishi muhimdir.
III. Ona tili darsi, avvalo, o‘quvchilar nutq va tafakkurini o‘stirish darsidir.
Ona tili darslari ijtimoiy-foydali bo‘lishi uchun o‘quvchilarda o‘z fikrini grammatik
to‘g‘ri, uslubiy aniq, izchil ifodalash va boshqalar fikrini bera olish ko‘nikmasini
shakllantirishga qaratilishi lozim. Ona tili darslarida nutq o‘stirish ko‘rsatmasi
grammatik materialni o‘rgatishda o‘quvchilarning tilimizdagi har bir so‘z turkumi
yoki so‘z qismining rolini bilib olishlariga erishtiradigan metodik usullarni
qo‘llashni talab etadi, ya’ni grammatik nazariya grammatik to‘g‘ri va aniq nutq
malakalarini shakllantirishga, anglab, tushunib yozish malakalarini o‘stirishga
amalda tatbiq etish uchun o‘rgatiladi. Darsda bolalar nutqini o‘stirish darsning
mazmunida va qo‘llannilgan vazifalar turlarida o‘z aksini topadi.
O‘quvchilarga beriladigan nazariy bilim tildan ongli foydalanish imkonini beradi.
Nazariyaga ahamiyat berish, elementar tarzda bo‘lsa ham, o‘quvchilarning til
hodisalari o‘rtasidagi bog‘lanishni bilib olishiga e’tibor berish demakdir.
Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari bunday bog‘lanishni bilsalar, nima uchun Shunday?
so‘rog‘iga javob topa oladilar. Masalan, “Nima uchun daftar so‘zi kelishik va egalik
qo‘shimchalari bilan turlanadi, o‘qidik so‘zi esa shaxs-son qo‘shimchalari bilan
tuslanadi?”.
Ona tili darslarining turlari va qurilishi. Dars turlari uning didaktik
maqsadiga ko‘ra belgilanadi, chunonchi: yangi materialni o‘rganish darsi, bilimni
mustahkamlash
darsi,
umumlashtiruvchi-takrorlash
darsi,
bilimlarning
qanchalik o‘zlashtirilganini hisobga olish (tekshiruv) darsi va boshq. Har bir dars
turi muayyan qurilishi bilan boshqasidan farqlanadi. Darsning didaktik maqsadi, turi
va qurilishi o‘rtasida ma’lum bog‘lanish mavjud. Muayyan bir darsning didaktik
maqsadi o‘rganiladigan mavzuga va bu darsning darslar tizimida tutgan o‘rniga
qarab belgilanadi. O‘qituvchi dasturda mavzuga ajratilgan soatlar sonini va
o‘rganiladigan materialning xususisiyatlarini hisobga olgan holda, dars turini tanlab,
qurilishini belgilaydi.
4. Boshlang‘ich sinf ona tili darslarida qo‘llaniladigan metodlar
Ona tilini o‘qitishda o‘qituvchi bilan o‘quvchining birgalikdagi faoliyatini
tashkil etish shakllari, metodlari va usullari ta’lim tizimining takomillaShuvi bilan
bog‘liq holda rivojlanib, yangilanib bormoqda.
“Metod” – o‘qituvchi va o‘quvchilar hamkorligida tashkil etilayotgan ta’lim
jarayonida qo‘yilgan maqsadga erishish usulidir. Lekin u tadqiqotchilar tomonidan
turlicha sharhlanadi.
Metodika – shaxsga bilim berish, uning ma’lumotini oshirish, ta’lim
samaradorligini ta’minlashga xizmat qiluvchi fanlar majmuidir. XIX-XX asrlarning
oxirgi yillariga qadar o‘qitish metodlari sifatida tushuntirish-bayon metodi, suhbat
metodi, analiz-sintez metodi, mustaqil ish metodi, induktiv va deduktiv metodlar
ona tili ta’limi darslarini tashkil etishda ko‘proq qo‘llanilib kelindi.
Bayon qilish metodi ona tili darslarida qo‘llangan asosiy metodlardan biri
bo‘lgan. Bunda o‘qituvchi bayon qilishdan oldin o‘quvchilarning o‘rganilayotgan
mavzu yuzasidan bilimlarini aniqlab olgan. Bu o‘quvchilarni o‘qituvchi bayonini
kuzatib, tinglab borishga, faol bo‘lishga undagan. O‘qituvchining bayoni, ya’ni
bayon qilish metodida grammatik mavzuning xususiyatidan kelib chiqib, o‘qituvchi
ma’lumotlarni o‘z so‘zlari bilan bayon qilib bergan. Bunda o‘qituvchi zimmasiga
o‘rganilayotgan grammatik mavzuning muhim o‘rinlarini aniq, lo‘nda, misollar
tahlili bilan izchil bayon qilib berish vazifasi yuklangan. Boshlang‘ich sinflarda
bayon qilish metodi o‘quvchilarning yoshi va eslab qolish holatidan kelib chiqqan
holda 3-5 daqiqaga mo‘ljallangan. Bayon qilish metodini qo‘llash holatlari hozir
ham uchraydi.
Suhbat
metodi
boshlang‘ich
sinflarda
ona
tilini
o‘qitishda
keng
qo‘llaniladigan va Shu bosqich o‘quvchilari tabiatiga mos metod sanaladi. Suhbat
metodi savol-javob metodi deb ham yuritilgan. Suhbat metodi o‘qituvchidan
mavzuning xususiyatini o‘zida aks ettirgan o‘quv materialini topishni, grammatik
mavzuning muhim belgilarini aniqlash, ularning o‘xshash va farqli jihatlarini
ajratish, o‘xshash va farqli jihatlariga qarab guruhlash, umumlashtirishga, xulosa
chiqarishga yo‘naltirilgan savollar tuzishni, ularni o‘quvchilarga izchil berib
borishni talab etadi.
Boshlang‘ich sinflarda suhbat metodining muammoli o‘qitish metodi sifatida
qo‘llanilishi ta’limda o‘quvchilarni faollashtirishga katta ta’sir ko‘rsatadi.
Muammoli o‘qitish metodiga amerikalik pedagog va psixolog Dj. Dyun 1894 yilda
asos solgan. Bu metodning maqsadi ilmiy tushunchalarni o‘zlashtirishga yordam
berishgina emas, balki o‘quvchilarning bilish qobiliyatini ham rivojlantirish, ijodiy
qobiliyatlarini o‘stirish hamdir. Bunda suhbat davomida o‘qituvchining topshirig‘i
bilan o‘quvchining oldiga biror muammo qo‘yiladi va darsda muammoli vaziyat
yaratiladi. Bu muammoni o‘quvchi oldin egallagan bilimlari asosida hal etadi.
Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining hayotiy tajribalari kamligi sababli o‘qituvchi
muammoni hal qilishga yordamlaShuvchi savollar beradi. Muammoni o‘quvchi hal
qila olmasa, uni o‘qituvchining hal qilishiga to‘g‘ri keladi. Shuning uchun
boshlang‘ich sinfda muammoli o‘qitish metodi yarim izlanishli metod deb ham
yuritiladi. Masalan, muammoli o‘qitish metodini leksik-semantik va grammatik
mashqlarni tashkil etishda ham qo‘llash mumkin. Bu metoddan 1-sinfdan boshlab
foydalanish mumkin. Bu metodni “Tovush va harf” mavzusini o‘rganayotganda
tovushning so‘z ma’nosini farqlashdagi vazifasini tushuntirishda, “So‘z ma’nosi”,
“Nutq va gap” mavzularini o‘rganishda ham qo‘llash mumkin. Masalan, “So‘z
ma’nosi” mavzusini o‘rganish uchun xattaxtaga turli ma’nodagi, ya’ni turli so‘z
turkumiga kiradigan so‘zlar aralash holda yozib qo‘yiladi. O‘quvchilar bilan
qo‘yidagicha savol-javob tashkil qilinadi:
So‘zlar: kitob, qurdi, shifokor, sakkiz, qizil, qalam, o‘qidi, yashil, binokor,
o‘nta, o‘qituvchi, sakkiz.
So‘zlarni o‘qing.
– Birinchi so‘z nimani bildiryapti? Narsanimi, shaxsnimi?
– Bu so‘zga qanday savol beramiz?
– Ikkinchi so‘z harakatni bildiryaptimi yoki narsanimi?
– Bu so‘zga qaysi so‘roqni beramiz?
– Qaysi so‘zlar miqdorni bildiryapti?
– Bu so‘zlarga qaysi so‘roqni beramiz?
– Qaysi so‘zlar rangni bildiryapti?
– Bu so‘zga qaysi so‘roqni beramiz?
So‘zlar ichidan shaxsni (kasb egasini) bildirayotgan so‘zlarni topib, bir
ustun qilib yozing.
– Ikkinchi ustunga narsani bildirgan so‘zlarni topib yozing.
– Uchinchi ustunga harakatni bildirgan so‘zlarni topib yozing va hok.
O‘quvchilar topshiriqni o‘qituvchi yordamida bajarib bo‘lgach, muammoli
savol o‘rtaga tashlanadi:
– Yuqoridagi so‘zlar nimasiga ko‘ra farqlanyapti?
O‘quvchilar “ma’nosiga ko‘ra” degan fikrni ayta olmasalar, o‘qituvchi bu
muammoni hal qiladi:
– Bu so‘zlar ma’nosiga ko‘ra va so‘roqlariga ko‘ra farq qiladi. O‘ylang,
so‘zlarni qaysi xususiyatlariga ko‘ra guruhlarga ajratamiz? So‘zlarni nechta guruhga
ajratish mumkin?
Savol-javoblardan ko‘rinib turibdiki, o‘quvchilar bilan suhbat rivojlantirilib
borilyapti va o‘quvchilar suhbat davomida yangi-yangi ma’lumotlarni egallab
bormoqdalar. 3-4-sinflarga o‘tganda bunday suhbatlar oxirida o‘quvchilarning
o‘zlari xulosa chiqaradilar. Bunday suhbatlarda o‘quvchilarning yoshi, saviyasidan
tashqari, vaqt ham hisobga olinadi. Suhbat uzoq davom etsa, o‘quvchilar charchab
qoladilar, o‘zlashtirish darajasi ham susayadi.
Boshlang‘ich sinf ona tili darslarida mustaqil ish metodi asosan o‘rganilgan
mavzuni mustahkamlash qismida mashqlar ishlash jarayonida qo‘llaniladi.
O‘quvchilar o‘qituvchining topshirig‘i bilan mustaqil ishlarni og‘zaki yoki yozma
shaklda bajaradilar. Topshiriq qiyin va ko‘p vaqtni olmasligi, o‘quvchilar kuchi
yetadigan qilib, muayyan vaqt ichida bajarishga mo‘ljallangan bo‘lishi kerak.
Mustaqil ishlash uchun topshiriq 1-sinfdan boshlab beriladi va u asta-sekin
marakkablashtirilib boriladi. 1-sinfda “Yozgan so‘zlaringizni lug‘atdan tekshiring”,
“Rasmga qarab sabzavot nomlarini alifbo tartibida yozing”, “Rasmni kuzating. Unda
tasvirlangan narsalarni aniqlang va ularning nomini yozing” kabi topshiriqlar
beriladi. Masalan, 88- mashqda “O‘lkamda bahor” mavzusida syujetli rasm
berilgan. O‘quvchilar rasmni kuzatib, narsa nomlarini yozadilar. Bunda bir o‘quvchi
5ta, ikkinchi o‘quvchi 10ta va hokazo so‘z yozishi mumkin. Aslida rasmda 30 tadan
ortiq narsa tasvirlangan: tog‘, osmon, bulut, qor, terak, tol, o‘rik, ko‘ylak, shim, tufli,
mayka, lenta, soch, bosh, qir, dala, o‘t, gul, qo‘l, oyoq, quloq, ko‘z, burun, yuz, og‘iz,
barmoq, bo‘yin, qorin, yubka, jemper, daraxt va hokazo. Bu o‘quvchilarning e’tibor
bilan kuzatishga – kuzatuvchanlikka o‘rgatadi.
Analiz-sintez metodi savod o‘rgatish darslariga rus-tuzem maktablari va tatar
o‘qituvchilarining faoliyati orqali kirib kelgan. Ona tili ta’limi jarayoniga analiz-
tahlil grammatik hodisaning muhim belgilarini aniqlash maqsadida, o‘rganilgan
grammatik tushunchaning yangi qirralarini ochish va mustahkamlash maqsadida
tadbiq etiladi. Fonetik, leksik, morfologik va sintaktik tahlil Shu metodning amalda
namoyon bo‘lishidir. Sintez qismlarga bo‘lib o‘rganilgan grammatik materialni
yaxlitlashdir. Masalan, ot, sifat, fe’l, son kabi so‘z turkumlari o‘rganilayotganda
ularga oid so‘zlar berilib, ular ishtirokida gap tuzish, aralash berilgan so‘zlardan gap
tuzish, aralash berilgan gaplarni voqealar rivoji asosida tartiblashtirib matn tuzish,
mazmunan tahlil qilingan rasm asosida hikoyacha tuzish kabi ishlarda sintez metodi
namoyon bo‘ladi. Analiz-sintez metodida ham o‘quvchilarni faollashtirish
o‘qituvchining o‘quvchilarga beradigan savol va topshiriqlariga, ishni tashkil etish
shakllariga bog‘liq bo‘ladi.
Induksiya metodida o‘quvchilar o‘qituvchi tavsiya etgan til dalillarini
kuzatadi, tahlil qiladi va Shu asosda xulosa va ta’riflar keltirib chiqaradi.
Deduksiya metodida o‘quvchi tayyor qoida – ta’rif bilan tanishadi va uning
mohiyatini til dalillari asosida ochadi.
Bu metodlarning samarasi o‘qituvchining savol-topshiriqlari mazmuni
grammatik hodisaning muhim tomonlariga yo‘naltirilganligiga, izchilligiga,
faoliyatni tashkil etish shakllariga, o‘quv vositalari (darslik, turli xarakterdagi
lug‘atlar, rasm, jadvallar, texnik vositalar)ga bog‘liq bo‘ladi.
Xulosa qilib aytganda, yuqoridagi barcha metodlarning muvaffaqiyati
o‘qituvchining beradigan savol-topshiriqlariga bog‘liq. Yo‘l-yo‘lakay duch kelgan
savollar bilan kichik yoshdagi o‘quvchining anglash faoliyatini ishga solish
kutilgan natijani bermaydi.
So‘ngi yillar davomida ta’lim tizimiga an’anaviy metodlar bilan birga
pedagogik texnologiya, zamonaviy pedagogik texnologiya, o‘qitish texnologiyasi
kabi tushunchalar kirib keldi. Bular mazmunan bir ma’noni anglatishini pedagoglar
o‘z tadqiqot ishlarida qayd etmoqdalar.
Savollar va topshiriqlar
1. Tilni o‘rgatish bilan bog‘liq holda o‘quvchilarda ilmiy dunyoqarash
elementlarini shakllantirish usullari?
2. Induksiya metodi va Deduksiya metodining farqli tomonlari aytib o‘ting
3. Darsga qo‘yiladigan umumiy talablar qaysilar?
4. Bayon qilish metodi to‘g‘risida fikr yuriting.
Test:
1. Ona tili darsiga qo‘yilgan talablar qaysi javobda?
a)yangi bilim berish, ularni nutq amaliyotiga tatbiq etish va o‘quvchilarni
tarbiyalash bir butun jarayondir. Darsning aniqlik va ichki logikasi, uning
maqsadga yo‘naltirilganligi. Ona tili darsi o‘quvchilar nutqi va tafakkurini
o‘stiruvchi dars ekanligi. Darsning aniqlik va ichki logikasi, uning maqsadga
yo‘naltirilganligi.
b)ona tili darsi o‘quvchilar nutqi va tafakkurini o‘stiruvchi dars ekanligi
d)kitobni tashviqot qilish
e)individual yordam va kundalik nazorat. Sinfdan tashqari ommaviy ishlar
2. Boshlang‘ich sinfda ona tilini o‘rgatishning yyetakchi prinsipini toping.
a)tilning barcha tomonlarini o‘zaro bog‘liq holda o‘rganish – yyetakchi
prinsip.
b)fonetika bilan grafikani bog‘lik holda o‘rgatish – yyetakchi prinsip.
d)grafika bilan orfografiyani bog‘liq holda o‘rganish – yetakchi prinsip.
e)morfologiya bilan sintaksisni bog‘liq holda o‘rganish – yyetakchi prinsip.
3. Ona tili o‘qitish metodikasining metodologik asosini nima tashkil etadi?
a)borliqni bilish nazariyasi
b)lug‘at boyligi
d)tilning mavjudligi
e)metodlar majmuasi
4. Boshlang‘ich sinf ona tili darslarida qo‘llaniladigan asosiy metodlarni
belgilang?
a)bayon qilish va mustaqil ish metodi, suhbat metodi, yarim izlanishli metod,
Induktsiya va deduktsiya metodi
b)suhbat metodi, yarim izlanishli metod
d)induksiya va deduksiya metodi
e)suhbat metodi
Boshlang‘ich sinfda ona tilini o‘rgatishning yetakchi prinsipini toping.
a)tilning barcha tomonlarini o‘zaro bog‘liq holda o‘rganish – yetakchi prinsip.
b)fonetika bilan grafikani bog‘lik holda o‘rgatish – yetakchi prinsip.
d)grafika bilan orfografiyani bog‘liq holda o‘rganish – yetakchi prinsip.
e)morfologiya bilan sintaksisni bog‘liq holda o‘rganish – yetakchi prinsip.
5. Ona tili o‘qitish metodikasining metodologik asosini nima tashkil etadi?
a)borliqni bilish nazariyasi
b)lug‘at boyligi
d)tilning mavjudligi
e)metodlar majmuasi
6. Kichik yoshdagi o‘quvchilar og‘zaki va yozma nutqni egallashlarida
fonetikadan olgan bilimlarining ahamiyati to‘g‘ri ko‘rsatilgan qatorni ko‘rsating?
a)monetik bilimga asoslangan holda o‘qish va yozishni bilib oladilar, fonetik
bilim so‘zni to‘g‘ri talaffuz qilish asosini tashkil etadi; orfografik malakalarni
shakllantirish uchun zamin tayyorlaydi, gapni ohangiga rioya qilib o‘qishga yordam
beradi, so‘zning tovush tomonini bilishi uning ma’nosini tushunishga yordam
beradi.
b)so‘zni, uning bo‘g‘in tuzilishini tushunishga yordam beradi.
d)orfografik malakalarni shakllantirish uchun zamin tayyorlaydi, so‘zlarni
tovush tomondan tahlil qilishga o‘rgatadi, gaplarni ohangiga rioya qilib o‘qishga,
logik urg‘u va gap qurilishidagi pauzalarga rioya qilish uchun zarur.
e)fonetik bilimlar o‘zbek yozuvi fonologik yozuv ekanini, 29 ta harf, 30 ta
tovush borligi haqida ularni to‘g‘ri talaffuz qilish va to‘g‘ri yozishga o‘rgatadi.
Boshlang‘ich sinf o‘quvchilariga fonetikani o‘rgatishning ahamiyati
Fonetika tilshunoslikning alohida bo‘limi bo‘lib, “fone” – tovush, “tika” – quti,
“tovushlar qutisi” degan ma’noni bildiradi.
Fonetikada nutq tovushlari, bo‘g‘in, urg‘u, fonetik hodisalar o‘rganiladi.
Eslatma:
Tilshunoslikda 3 xil tovush farqlanadi: a) fizik; b) biologik va c) nutq tovushi.
Fizik tovush jonli va jonsiz mavjudotning barchasiga xos bo‘lib, havoning
siqilishidan hosil bo‘ladi.
Biologik tovush jonli mavjudotga xos va tiriklik belgisidan biri. Hayvon va
parrandalarning ovozi, kishining gap hosil qilmaydigan tovushi; qiyqiriq, xurrak,
kulgi, yig‘i ovozi.
Nutq tovushi esa insonning nutq apparati yordamida talaffuz qilinadigan
tovushlar hisoblanib, fonetika ana shu tovushlarnigina o‘rganadi.
Inson nutq tovushlarini biriktirib so‘z hosil qiladi va bir-biri bilan nutqiy
faoliyatga kirishadi. Shu o‘rinda til va nutqni farqlashimiz kerak bo‘ladi:
a) hali voqelanmagan imkoniyat tarzidagi, ma’lum jamiyat a’zolari uchun
barobar xizmat qiluvchi ijtimoiy-ruhiy aloqa vositasi — til;
b) Shu tilning muayyan shaxs nutqiy faoliyatida bevosita namoyon bo‘lishi,
voqelanishi — nutqdir.
Til va nutq umumiylik — xususiylik, imkoniyat — voqelik, mohiyat — hodisa
zidlanishini o‘zida namoyon etib, bir-biriga zidlanadi va bunday zidlanish har bir til
sathlariga xos birliklarning nomlanishida ham o‘z ifodasini topadi.
Tilning fonologik (fonetik) sathining birligi fonema bo‘lsa, fonemaning real
talaffuz qilingan, quloq bilan eshitilgan ko‘rinishi fon (allofon) yoki tovush
hisoblanadi.
Tovushlar tabiiy va inson tovushlariga bo‘linadi. Tabiatdagi insondan
tashqarida paydo bo‘lgan barcha tovushlar tabiiy tovushlar sanaladi.
Nutq tovushlarining uch tomoni mavjud: a) talaffuz (fiziologiya); b) akustik; d)
vazifaviy tomonlari.
Nutq tovushlari insonning nutq a’zolari harakati natijasida maydonga keladi.
Nutq tovushlarining bu tomoni uning talaffuz (fiziologik) belgisi hisoblanadi va u
fiziologiya fani bilan uzviy bog‘liqlikda o‘rganiladi. Nutq apparati o‘pka, bo‘g‘iz,
tovush paychalari, og‘iz bo‘shlig‘i, tanglay, til, lab, burun, tish kabi a’zolarni o‘z
ichiga oladi.
Har qanday tovush havoning tebranishi natijasida hosil bo‘ladi. Shuning uchun
ularning hammasi ma’lum sifat belgisiga: balandlik, kuch (yoki tezlik), miqdor (yoki
uzunlik) va tembr belgilariga ega bo‘ladi. Tovushlarning bu tomoni akustik tomon
deyiladi va u fizika fani bilan aloqada o‘rganiladi. Nutq tovushlari ma’lum
maqsadda talaffuz etiladi. Tovushlarning ketma-ket talaffuz qilinishidan ma’lum
axborot uzatiladi. Demak, tovushlar ma’noli birliklar tarkibida ularni moddiy
tomondan shakllantirish va ma’nosini bir-biridan farqlash vazifasini bajaradi.
Masalan, soli bilan sholi so‘zlari birinchi tovushlari bilan, sot bilan soch so‘zlari
oxirgi tovushlari bilan, sot bilan sut so‘zlari o‘rtasidagi tovushlari bilan farqlanadi.
Eslatma:
1 Tovushlarning bunday belgilari vazifaviy belgisi sanaladi va u faqat inson
tovushlarigagina xos belgi hisoblanadi.
2.Yuqorida sanalgan belgilardan birinchisi tabiiy tovushlarga ham, inson
tovushlariga ham xos belgi bo‘lsa, ikkinchi va uchinchi belgilar faqat inson
tovushlarigagina xosdir.
Masalan, k tovushi til o‘rtasining yuqori tanglayga tegishi va o‘pkadan
chiqayotgan havoning bu to‘siqdan portlab chiqishi natijasida hosil bo‘ladi. Bu
tovushning nutq a’zolarining qayerida va qanday yo‘l bilan hosil bo‘lishi talaffuz
(fiziologik) tomoni sanaladi. Uning sof shovqindan iborat ekanligi, jarangsizligi
akustik belgisi, k ning g dan va boshqa tovushlardan farqlanishi esa vazifaviy belgisi
hisoblanadi.
TilShunoslik fani uchun vazifaviy tomoni muhim sanaladi. Shuning uchun
vazifaviy belgi lingvistik (tilShunoslik) belgi deb ham yuritiladi.
Nutq jarayonida real talaffuz qilingan, qulog‘imiz bilan eshitgan eng kichik va
boshqa mayda bo‘lakka bo‘linmaydigan nutq parchasi tovush sanaladi.
Bevosita kuzatishda bir nechta tovushlar orqali talaffuz qilinuvchi so‘z va
uning ma’noli birliklarini shakllantirish va farqlash vazifasini bajarishga xoslangan,
ketma-ketlik jihatdan boshqa mayda bo‘lakka bo‘linmaydigan eng kichik til birligi
fonemadir.
Fonemalar ikki va undan ortiq ma’noli birliklarni bir-biriga zidlash orqali
aniqlanadi.
Fonemalar so‘zlarning tarkibida muayyan tartibda kelib, ularni moddiy
tomondan shakllantiradi. Bunda so‘z tarkibidagi fonemalarning joylashish tartibi
katta rol o‘ynaydi.
Nutq tovushlarining asosiy vazifasi ma’no farqlash vazifasidir.
Biz nutqimizni yozma ravishda ham bayon qilamiz. Bunda yozma nutq harflar
ketma-ketlikdan tashkil topadi. Tovushning yozuvdagi ifodasiga harf deyiladi.
Harflar fonemalarning yozuvdagi aksi, tasviridir. Shuning uchun har bir tilda harflar
Shu tilning fonemalariga qarab olinadi.
Nutq tovushini hosil qilishda ishtirok etadigan a’zo nutq a’zosi, bu a’zoning
barchasi esa nutq apparati deyiladi.
Nutq a’zolari tovush hosil qilishdagi faoliyatiga ko‘ra 2xil:
a) faol a’zo- tovush paychasi, kichik til, til, yumshoq tanglay, pastki jag‘, lab.
b) nofaol a’zo- yuqori jag‘, tish, qattiq tanglay, burun bo‘shlig‘i.
Tovushlar o‘pkadan chiqayotgan havoning og‘iz bo‘shlig‘ida to‘siqqa uchrashi
yoki uchramasligiga ko‘ra ikki turli bo‘ladi: a) unli tovushlar; b) undosh tovushlar.
Kichik yoshdagi o‘quvchilarning og‘zaki va yozma nutqni egallashlarida
fonetikadan olgan bilimlarining ahamiyati katta:
a) fonetik bilimga asoslangan holda I sinf o‘quvchilari savod o‘rganish davrida
o‘qishni va yozishni bilib oladilar;
b) fonetik bilim so‘zni to‘g‘ri talaffuz qilish (tovushlarni to‘g‘ri talaffuz qilish,
urg‘uli bo‘g‘inni ajratish, orfoepik me’yorga rioya qilish) asosini tashkil etadi;
d) fonetik bilim morfologik va so‘z yasalishiga oid bilimlar bilan birga
o‘quvchilarda qator imloviy malakalar (jarangsiz va jarangli undoshlarning
yozilishi) shakllantirish uchun zamin bo‘ladi;
e) fonetik bilim gapni ohangiga ko‘ra to‘g‘ri aytish, logik urg‘u va gap
qurilishidagi to‘xtamlarga rioya qilish uchun zarur;
f) so‘zning tovush tomonini bilish uning ma’nosini tushunish va nutqda ongli
qo‘llash uchun muhimdir; hózir va hozúr, átlas va atlás so‘zlari ma’nosidagi farq
faqat urg‘u orqali ajratiladi. So‘zning tovush tomonini tasavvur qilish so‘zlarni
talaffuzda farqlash, ayrim so‘zlarni to‘g‘ri talaffuz qilish va qo‘llash uchun zarur.
I sinfda fonetika va grafikani o‘rganishga katta o‘rin beriladi, chunki
o‘quvchilar o‘qish va yozish jarayonini Shu sinfda egallaydilar. Bu bilimlar keyingi
sinflarda mustahkamlanadi, takomillashtiriladi.
Tovushlar va harflar, unli va undosh tovushlarning xususiyatlari bilan
tanishtirish.
Tovush murakkab tushuncha bo‘lgani uchun boshlang‘ich sinflarda unga ta’rif
berilmaydi. Shunga qaramay, bolalarda tovush haqida to‘g‘ri ilmiy tasavvur amaliy
mashqlar yordamida hosil qilinadi. Bunda yetakchi usul so‘zdagi tovushlarning
talaffuzi hamda so‘zning leksik ma’nosi so‘zdagi tovushlarning tarkibiga bog‘liqligi
ustida kuzatish hisoblanadi. Masalan, aka, uka, ona, opa, ota, kul, gul kabi bir unli
yoki bir undosh bilan farqlanadigan so‘zlar har xil leksik ma’noni ifodalaydi.
So‘zning tovush tarkibi ustida ishlash savod o‘rgatish davridanoq boshlanadi.
Bolalar bu davrda talaffuz qilingan yoki eshitilgan so‘z tovushlardan tuzilishini bilib
oladilar. Ular so‘zni tovush tomonidan tahlil qilishga o‘rganadilar, ya’ni so‘zni
bo‘g‘inlarga bo‘ladilar, so‘zdagi tovushlarni tartibi bilan aytadilar. Bunda tovush
tomondan tahlilni .harf tomondan tahlil bilan aralashtirmaslikka alohida ahamiyat
beriladi. Masalan, ko‘l so‘zida k, o‘, l tovushlari, tindi so‘zida t,i,n,d,i tovushlari
borligini aytishlari zarur.
So‘zning tovush tarkibini to‘g‘ri tasavvur etish undagi harflarni tuShurib
qoldirmay yoki o‘rnini almashtirmay yozish malakasini shakllantirish uchun ham,
so‘zni to‘g‘ri talaffuz qilish uchun ham katta ahaminyatga ega. Shuning uchun savod
o‘rgatishdan so‘ng ham, so‘zni tovush tomondan tahlil qilish mashqlari yordamida
so‘zdagi tovushlar tarkibini aniqlash ko‘nikmasini takomillashtirish ustida ishlab
borish zarur.
Ma’lumki, nutq tovushlari ikki katta guruhga bo‘linadi: unli tovushlar va
undosh tovushlar. Buni o‘quvchilarga tushuntirishda quyidagi belgilari hisobga
olinadi:
Unli tovushlar haqida ma’lumot
1. Faqat un (ovoz)dan iborat bo‘lgan va bo‘g‘in hosil qiladigan fonemalarga
unli fonemalar deyiladi.Hozirgi o‘zbek adabiy tilida oltita unli fonema mavjud: i, u,
e, o‘, o, a.
2. Unli tovushlar 3 tomonlama tasnif qilinadi:
a)labning ishtiroki;
b)og‘izning ochilish darajasi (tilning ko‘tarilishi darajasi) hozirgi o‘zbek
adabiy tili unlilari tasnifi uchun asos bo‘ladi. Bunga ko‘ra unlilar dastlab ikkiga
bo‘linadi:
1) lablangan unlilar (u, o‘ ); 2) lablanmagan unlilar (e, a, i ). Bu jihatdan o unlisi
oraliq holatda qoladi.
Og‘izning ochilish darajasi belgisiga ko‘ra esa uch darajaga bo‘linadi:
a)tor unlilar (til o‘rtasining tanglayga tomon yuqori ko‘tarilishi natijasida hosil
bo‘ladi. Shuning uchun yuqori ko‘tarilish yoki yuqori tor ham deyiladi): u, i;
b)o‘rta tor yoki o‘rta keng unlilar: e, o‘ ;
d) keng unlilar (quyi ko‘tarilish yoki quyi tor): a, o.
Undosh tovushlar haqida ma’lumot
1. Talaffuz qilinayotganda o‘pkadan chiqayotgan havo oqimi ma’lum to‘siqqa
uchraydigan, shovqin ishtirok etadigan va bo‘gin hosil qilolmaydigan fonemalarga
undosh fonemalar deyiladi.
2. O‘zbek tilida undosh tovushlar 23 ta: b, v, g, d, z, j, y, k, 1, m, n, p, r, s, t, f,
x, ch, sh, q, g‘, h, ng.
Bu undosh tovushlardan bittasi — ng yozuvda maxsus belgilar bilan
berilmaydi.
3. Undosh tovushlar uch tomondan tasnif qilinadi:
I. Hosil bo‘lish o‘rniga ko‘ra:
1. Lab undoshlari:
a) lab-lab undoshlari: b, p, m;
b) lab-tish undoshlari: f, v.
2. Til undoshlari:
a) til oldi undoshlari: d, t, z, s, sh, j, ch, n, l, r;
b) til o‘rta undoshi: y;
d) til orqa undoshlari: g, k, ng;
e) chuqur til orqa undoshlari: q, g‘, x.
3. Bo‘g‘iz undoshi: h.
II. Hosil bo‘lish usuliga ko‘ra:
a) portlovchilar: b, p, d, t, g, k, j, q, m, n, ng;
b) sirg‘aluvchilar: v, f, z, s, y, r, l, sh, g‘, x, h;
d) qorishiqlar: ch.
III. Ovoz va shovqinning ishtirokiga ko‘ra:
1. Jarangli undoshlar:
b, v, g, d, z, j, y, g‘, l, m, n, ng, r.
2. Jarangsiz undoshlar:
p, f, k, t, s, ch, sh, q, x, h.
Ayrim jarangsiz undosh jarangli undosh bilan hosil bo‘lish o‘rniga ko‘ra bir xil
bo‘lib, juftlik hosil qiladi. Ular 8ta: b-p, d-t, z-s, v-f, g-k, dj-(sirg‘aluvchi) -sh, g‘-
x, dj-ch.
Nutqda ba’zan jaranli undosh jarangsizlashadi: kitob-kitop, tez-tes, dard-dart
kabi.
4. Shuningdek, ular tarkibiga ko‘ra sof va qorishiq, ovoz va shovqinning
ishtirokiga ko‘ra sonorlar va shovqinlilar deb ham tasniflanadi. Qorishiq undoshlar
bitta: ch. Sonorlar esa beshta: l, m, n, ng, r. Bularning ichidan l yon tovush, r titroq
tovush sanaladi.
Fonetik hodisalar
1. Nutq jarayonida talaffuz qulayligiga erishish harakati tufayli ketma-ket
kelayotgan tovushlarning o‘zaro ta’siri natijasida o‘zgarishlarga uchrashi fonetik
hodisalar deyiladi. Fonetik hodisalar unlilarga ham, undoshlarga ham taalluqlidir.
2. Nutq jarayonida quyidagi tovush o‘zgarishlarini kuzatishimiz mumkin:
Tovush tushishi - bunga ko‘ra asosga qo‘shimcha qo‘shilishi natijasida asosda
unli yoki undosh tovush tushib qoladi. Masalan:
past, sust so‘zlariga –ay fe’l yasovchi qo‘shimchasi qo‘shilsa tovush tushadi:
pasay, susay.
ikki, olti, yetti kabi sonlarga jamlovchi son qo‘shimchasi qo‘shilsa (-ov, -ala,
-ovlon) asosdagi i unlisi tushib qoladi: ikkov, yettalasi, oltov.
men, sen kabi olmoshlariga qaratqich va tushum kelishiklari qo‘shimchasi (–
ni,-ning) qo‘shilsa: meni, seni, mening, sening.
bag‘ir, ko‘ngil, shahar kabi so‘zlarga egalik qo‘shimchasi qo‘shilsa ikkinchi
bo‘g‘indagi a, i, u kabi unlilar tushib qoladi: shahri, ko‘ngli, bag‘rim, burni kabi.
Tovush orttirilishi - bunda asosga qo‘shimcha qo‘shilishi bilan asos tarkibida
undosh tovushlar orttiriladi:
achi, isi, sasi so‘zlariga –q so‘z yasovchi qo‘shimchasi qo‘shilsa tovush
orttiriladi: achchiq, issiq, sassiq.
u, bu, Shu ko‘rsatish olmoshlariga jo‘nalish, o‘rin-payt, chiqish kelishiklari (–
ga, -da, -dan) hamda –day, -cha qo‘shimchalari qo‘shilsa –n tovushi orttiriladi:
unga, bunga, Shunga, unda, bundan, Shundan, Shuncha, bunday.
Tovush almashishi (o‘zgarishi)- bunda asosga qo‘shimcha qo‘shilganda bir
tovush boshqa tovushga almashadi:
bo‘ya, tara, sana, sayla, tanla kabi so‘zlariga –q yoki –v qo‘shimchalari
qo‘shilsa, asosdagi -a tovushi -o tovushiga almashadi: bo‘yoq, sanoq, taroq, saylov,
tanlov.
yosh, son, ot kabi so‘zlarga –a qo‘shimchasi qo‘shilsa: son+a = sana, ot+a
= ata.
-ga, -gani, -guncha kabi –g tovushi bilan boshlanuvchi qo‘shimchalar oxiri
–k, q tovushlari bilan tugagan so‘zlarga qo‘shilsa, asos yoki qo‘shimcha tarkibida
tovush almashadi: tekkuncha, terakka,chiqqani, buloqqa, oqquncha.
oxiri –k, -q tovushlari bilan tugaydigan so‘zlarga egalik qo‘shimchasi
qo‘shilganda asos tarkibidagi jarangsiz tovush jarangli tovushga almashadi:
buloq+i-bulog‘i, yurak+i-yuragi, tilak+i-tilagi, bilak+i-bilagi. Lekin idrok, huquq,
mashq, park, kabi so‘zlarga egalik qo‘shimchasi qo‘shilsa. tovush almashishi yuz
bermaydi: idroki, mashqi, huquqi, parki kabi.
O‘quvchilar bu belgilarni yodlab olishlariga yo‘l qo‘ymaslik, aksincha, 1-
sinfdanoq bolalarda tovushni talaffuz qilganda, ovoz yoki shovqin eshitilganda nutq
organlarining vaziyatini kuzatish ko‘nikmasini o‘stirib borish lozim. Bunday
kuzatishlar IV sinfda davom ettiriladi va umumlashtiriladi. Tovushlarni
o‘zlashtirishga bunday yondashish, unli va undosh tovushlarni puxta o‘zlashtirishga
imkon berishi bilan birga, o‘quvchilarning aqliy qobiliyatini o‘stirish vazifasini ham
bajaradi; xususan, bolalar kuzatilgai hodisaning bir necha belgilarin taqqoslashga,
umumlashtirishga o‘rganadilar.
O‘zbek tili yozuvi tovush yozuvi hisoblanadi, chunki tovush yozuvda harflar
bilan ifodalanadi.1- sinf o‘quvchilari quyidagilarni bilib olishlari lozim: tovushni
talaffuz qilamiz va eshitamiz; harfni ko‘ramiz, o‘qiymiz va yozamiz; harf—
tovushning yozuvda ifodalanadigan belgisi. O‘quvchilar ko‘pincha tovush bilan
harfni aralashtirib, xatoga yul qo‘yadilar.
O‘quvchilarda grafik malakani shakllantirish uchun ular quyidagilarni
bilishlari zarur: 1) bir undosh harf yozuvda ikki undosh tovushni ifodalashi mumkin
(masalan, maktab so‘zidagi b
harfi p tovushini, maktabim so‘zidagi b
harfi
b
tovushini ifo-dalaydi); 2) jo‘ja, jajji so‘zlaridagi j (jch) tovushi (jarangli, portlovchi)
ham, jurnal, jirafa so‘zlaridagi j tovushi (jarangli, sirg‘aluvchi) ham bitta j harfi
bilan ifodalanadi; 3) tong, keng so‘zlaridagi uchinchi jarangli undosh tovush ng ikki
harf birikmasi ng bilan ifodalanadi4)sh ch harf birikmalari ham birtovushni
ifodalaydi: shamol choy. Jarangli va jarangsiz undosh tovushlar. ularning yozuvda
ifodalanishi.
1) talaffuz qilinish usuli (unli tovush talaffuz qilinganda, havo oqimi og‘iz
bo‘shlig‘idan erkin rashvishda o‘tadi, undosh tovush talaffuz qilinganda, havo og‘iz
bo‘shlig‘ida to‘siqqa uchraydi); 2) ovoz va shovqinning ishtiroki (unli tovushlar
faqat ovozdan iborat, undosh to-vushlar talaffuz qilinganda shovqin eshitiladi,
ba’zan shovqin va qisman ovoz eshitiladi); 3) bo‘g‘in hosil qilish xususiyati (unli
tovushlar bo‘g‘in hosil qiladi, undosh to vushlar bo‘g‘in hosil qilmaydi.
Jarangli va jarangsiz undosh tovushlar, ularning yozuvda ifodalanishi
O‘quvchilarga jarangli va jarangsiz undoshlar ham tovushlar talaffuzini
kuzatishga asoslanib tanishtiriladi. Bunda jufti bor jarangli va jarangsiz undoshlar
ajratiladi. Kuzatishda o‘quvchilar faol qatnashishi va ularga jufti bor jarangli
undosh bilan jarangsiz undoshlarni ajratish qanchalik muhim ekanini yaqqol
ko‘rsatish uchun faqat bitta undosh tovush bilan farqlanadigan baqir – paqir, gul –
kul, dil – til, zina – sina, joy – choy kabi so‘zlardagi tovushlarni taqqoslash maqsadga
muvofiq. Bunda o‘qituvchi o‘quvchilar diqqatini b-p, v-f, g-k, d-t, z-s, j-ch tovushlari
biri jarangli, ikkinchisi jarangsiz undoshdan iborat tovush juftlarini hosil qilishiga
qaratadi, ularning talaffuzidagi farqni amaliy tushuntiradi (jarangli undosh
tovushlarda shovqin va qisman ovoz qatnashadi, jarangsiz undoshlarda esa faqat
shovqin eshitiladi). Xattaxtaga quyidagicha yozib qo‘yiladi:
Jufti bor jarangli undoshlar: b, v, g, d, z, j, җ, g‘
Jufti bor jarangsiz undoshlar: p, f, k, t, s, ch, sh, x.
Jufti yo‘q jarangli va jufti yo‘q jarangsiz undoshlar bilan ham o‘quvchilar har
xil fonetik sharoitda tovushlarni talaffuz qilishni kuzatish jarayonidatanishtiriladi.
Buning uchun o‘quvchilar so‘z oxirida yoki unli tovushdan oldin kelgan ko‘l, bilim,
otam, olmos; quyon, bino; shifoner, fabrika; tong, singil; qo‘y, kiyik kabi
so‘zlardagijarangli undoshning talaffuzini taqqoslaydilarva l, m, n, r, ng,y jarangli
undosh tovushlar talaffuz qilinganda, ovoz va shovqin eshitilishini, ya’ni jarangli
undosh tovush ekanini, bularning jarangsiz jufti yo‘qligini (jufti yo‘q jarangli
undosh tovush ekanini) bilib oladilar. Xuddi Shunga o‘xshash usuldao‘quvchilar q,
h undoshlari talaffuzqilinganda, faqat shovqin eshitilishini, jarangsiz undosh tovush
ekanini, jarangli jufti yo‘qligini (jufti yo‘q jarangsiz undosh tovush ekanini) bilib
oladilar. Kuzatish natijasi xattaxtaga quyidagi ko‘rinishda yoziladi (yoki kartonda
tayyorlangan ko‘rgazma ko‘rsatiladi):
Jufti yo‘q, jarangli undoshlar: l, m, n, r, ng, y
Jufti yo‘q jarangsiz undoshlar: q, h
Bolalar jufti yo‘q jarangli undosh tovush so‘zning oxirida kelganda ham
alifbodagi xuddi Shu harf yozilishini, ya’ni talaffuzi doim yozilishiga mos kelishini
bilib olishlari yetarli. Jufti bor jarangli undosh tovushlar so‘z oxirida kelganda, bun-
day moslik bo‘lmaydi, ya’ni ko‘pincha uning jarangsiz jufti talaffuz qilinadi
(maktap, ozot kabi). Bunday so‘zlar o‘zbek tilida ko‘p bo‘lgani uchun 1 sinfdanoq
o‘quvchilarni ularning ayrimlari bilan tanishtirish zaruriyati tug‘iladi. Dasturga
ko‘ra, 1 sinf o‘quvchilari b va d jarangli undoshi so‘z oxirida kelganda, uning
jarangsiz jufti p va t talaffuz qilinishi bilan va bunday so‘zlarning yozilishini qanday
tekshirish bilan tanishtiriladi. Ularning talaffuzi va yozilishini tekshirishda
fonetikaga asoslaniladi. O‘quvchilar fonetik bilimlariga asoslangan holda, jufti bor
jarangli undoshlarning yozilishini quyidagicha tushuntiradilar:
– Kitob so‘zi oxirida jufti bor undosh tovushni eshityapman, Shuning uchun
so‘zni tekshirish kerak. Shu undoshdan keyin unli tovush eshitiladigan so‘z
tanlayman: kitobi. Kitobi so‘zida b tovushi eshitilyapti, Shuning uchun kitob so‘zida
b harfini yozaman.
Bunday muhokama yuritish uchun o‘quvchilar quyidagi bilim va ko‘nikmalarni
egallashlari kerak:
1. Jufti bor jarangli va jarangsiz undosh tovushlarni ajratish.
2. So‘z oxirida kelgan jufti bor jarangli undosh tovushning jarangsiz jufti
eshitilishi, Shuning uchun bunday so‘zlarni tekshirish kerakligini bilish.
3. Undosh tovush unli tovushdan oldin kelganda, boshqa tovush bilan
almashmasligini bilish. Undosh tovushdan so‘ng unli tovush kelgan so‘z
tekshiruvchi so‘z bo‘la olishini bilish.
4. Tekshiruvchi va tekshiriluvchi so‘zdagi undosh harfni taqqoslash (kitobi –
kitob, maqsadi – maqsad, maqsadga).
Shunday qilib, o‘quvchilar qanday so‘zlar tekshirishni talab qilishi va uning
sababini, qanday so‘zlar tekshiruvchi so‘z hisoblanadi va nima uchunligini bilishlari
zarur.
O‘qituvchi qanday so‘zlar tekshirishni talab qilishini tushuntirish uchun jufti
bor jarangli va jarangsiz undosh tovushi bo‘lgan so‘zlar ustida kuzatish o‘tkazadi:
maktabim – maktab, tuzi – tuz kabi.
O‘quvchilar yozilishi talaffuzidan farq qiladigan so‘zlarni va so‘zdagi jarangsiz
undosh tovush o‘ziga mos harf bilan ifodalanishini taqqoslash bilan so‘zning oxirida
jufti bor undosh tovush kelsa, u so‘z tekshirishni talab qilishiga ishonadilar.
Tekshirishga tayangan holda, yozishga imkoniyat yaratish uchun o‘quvchilar
tekshiruvchi so‘zni tekshiriladigan so‘zdan doim oldin yozadilar: avlodi – avlod,
kitobi – kitob.
3. Bo‘g‘in ustida ishlash
Bo‘g‘in murakkab tushuncha bo‘lgani uchun boshlang‘ich sinflarda uning
qoidasi berilmaydi. Dasturga ko‘ra, o‘quvchilarda so‘zni bo‘g‘inlarga bo‘lish
ko‘nikmasini shakllantirish vazifasi talab etiladi. O‘quvchilar so‘zni bo‘g‘inlarga
bo‘lishda so‘zda nechta unli bo‘lsa, Shuncha bo‘g‘in bo‘ladi, degan tushunchaga
asoslanadilar. Bu tushunchani ular savod o‘rgatish davridayoq hosil qiladilar.
Bolalar yozilgan so‘zdan dastlab unli harfni topadilar, keyin so‘zda nechta unli
bo‘lsa, uni Shuncha qism (bo‘g‘in)ga bo‘ladilar.
I sinfda o‘quv yilining birinchi yarmida og‘zaki va yozma tarzda bo‘g‘inlarga
bo‘lish, Shuningdek, o‘qituvchi topshirig‘iga ko‘ra, muayyan bo‘g‘inli so‘z tanlash
mashqlari har kuni o‘tkaziladi. So‘zni bo‘g‘inlarga to‘g‘ri va tez bo‘lish
ko‘nikmasini hosil qilish 1-sinfda o‘tkaziladigan muhim mashqlar qatoriga kiradi.
O‘quvchilar o‘qish va yozish jarayonini egallashda mana Shu ko‘nikmaga
tayanadilar. O‘zbek grafikasida bo‘g‘in tamoyili yetakchi tamoyil hisoblanadi.
O‘quvchi so‘zni to‘g‘ri yozish uchun uni avval bo‘g‘inlarga bo‘ladi. Bo‘g‘inlardagi
tovushlarning o‘zaro bir-biriga ta’sirini aniqlaydi, undosh va unli tovushlarni
ifodalash uchun zarur harflardan foydalanadi. O‘quvchi quyidagicha muhokama
yuritadi:
– “Vatan” so‘zida ikki bo‘g‘in bor.
Birinchi bo‘g‘inga va; ya’ni v, a harflarini yozaman, ikkinchi bo‘g‘inga tan:
ya’ni t, a, n harflarini yozaman. O‘quvchi so‘zni bo‘g‘inlarga bo‘lish, bo‘g‘indagi
har bir tovushning o‘rnini, tartibini aniq ko‘z oldiga keltirib, bo‘g‘inlab aytish
ko‘nikmasiga ega bo‘lsa, so‘zdagi harflarni tushirib qoldirmay, o‘rnini
almashtirmay yoza oladi. Shuning uchun bo‘g‘in ustida ishlashga so‘zni bo‘g‘inlab
ko‘chirib yozish, bo‘g‘inlab diktovka bilan yozish (bo‘g‘inlab izohlab yozish)
mashqlarini ham kiritish lozim. Ikkinchidan, so‘zni bo‘g‘inlarga bo‘lish ko‘nikmasi
o‘quvchilar uchun so‘zning oldingi qatorga sig‘may qolgan qismini keyingi qatorga
bo‘g‘inlab to‘g‘ri ko‘chirish uchun zarur. O‘quvchilar “So‘zlar bir yo‘ldan ikkinchi
yo‘lga bo‘g‘inlab ko‘chiriladi” va “Bir harfdan iborat bo‘g‘inni oldingi yo‘lda
qoldirib yoki keyingi yo‘lga ko‘chirib bo‘lmaydi” degan asosiy bo‘g‘in ko‘chirish
qoidalarini I sinfdayoq o‘rganadilar. Oddiy tuyulgan birinchi qoida ham so‘zni
bo‘g‘inlarga bo‘lish, bo‘g‘in ko‘chirish qoidasiga mos keladigan maktab, Ra’no,
singil kabi so‘zlar misolida juda ko‘p mashqlar bilan mustahkamlashni talab etadi.
Bolalar, ayniqsa, singil, ko‘ngil, tongi kabi so‘zlarni bo‘g‘inga bo‘lishda
qiynaladilar, chunki bu so‘zlarda bitta jarangli undosh tovush ng harf birikmasi bilan
ifodalanadi. Bu so‘zlarni bo‘g‘inga bo‘lishda bu ikki harf sing-lim, ko‘ng-lim, tong-
gi so‘zlaridagi kabi oldingi bo‘g‘inda qolishi, yoki si-ngil, ko‘-ngil, to-ngi
so‘zlaridagi kabi keyingi bo‘g‘inga ko‘chirilishi kerak (Bir tovushni ifodalagan
harfni ikkiga bo‘lib bo‘lmaydi). Keyingi qoida esa aka, ota, oila, mudofaa, mutolaa
kabi so‘zlar misolida yanada ko‘proq mashq bilan o‘rgatish va mustahkamlashni
talab etadi. Bu qoidalar keyingi sinflarda yangi murakkabroq so‘zlar misolida
mustahkamlab boriladi.
Dasturga ko‘ra, tutuq belgili (ma’no, sun’iy kabi) so‘zlarni bo‘g‘inga bo‘lish
va ko‘chirishda tutuq belgisi har doim birinchi bo‘g‘inda bo‘lishi, katta, ikki kabi
ikkita bir xil undoshli so‘zlarni bo‘g‘inga bo‘lganda ikkita bir xil undoshning biri
oldingi bo‘g‘inda qolishi, ikkinchisi keyingi bo‘g‘inga o‘tishi (kat-ta, ik-ki kabi)
o‘quvchilarga 2-sinfdayoq o‘rgatiladi.
Savol va topshiriqlar
1. Unli va undosh tovushlarning xususiyatlari
2. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari bo‘g‘in ustida ishlashning ahamiyati
3. Jarangli va jarangsiz undosh tovushlar
Test:
1. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari egallashi lozim bo‘lgan fonetik-grafik
ko‘nikmalar to‘g‘ri berilgan javobni toping.
a)tovushlar va harflar, unli va undosh tovushlar, jufti bor jarangli va jufti yo‘q
jarangsiz undoshlar
b) tovushlar va harflar, unli va undosh tovushlar
d) jarangli va jarangsiz undoshlar, so‘zni bo‘g‘inga bo‘lish
e) so‘zlarni bo‘g‘inga bo‘lish, urg‘uli bo‘g‘inni ajratish
2. Talaffuzga asoslangan yozuv qoidalari qaysi prinsipga kiradi?
a) fonetik
b) shakliy
d) morfologik
e) grammatik
3. Nutqning fonetik bo‘linishi qanday qismlarga ajratiladi?
a)fraza, takt, so‘z, bo‘g‘in, tovush
b)fraza, tovush, bo‘g‘in,
d)tovush, bo‘g‘in, so‘z, takt
e)fakt, fraza, bo‘g‘in, so‘z
4. Fonetika bo‘limlari to‘g‘ri ko‘rsatilgan javobni aniqlang.
a)umumiy, tarixiy, qiyosiy, tavsifiy, eksperimental
b)umumiy, tarixiy, qiyosiy, eksperimental, funksional
d)eksperimental, tavsifiy, qiyosiy, umumiy, laborotoriya
e)umumiy, tarixiy, qiyosiy, funksional, laborotoriya
Asosiy adabiyotlar:
1. Qosimova K., Matchonov S., Gʻulomova X., Yoʻldosheva Sh., Sariyev Sh. Ona
tili oʻqitish metodikasi. -T.: “Noshir”, 2009. -163 b.
2. Gʻulomova X., Yoʻldosheva Sh., Mamatova G., Boqiyeva H., Masharipova
U., Sattorova X. Husnixat va uni oʻqitish metodikasi. –T.: TDPU, 2013Ю -70 b.
Qoʻshimcha adabiyotlar:
1. Mirziyoyev Sh. Erkin va farovon, demokratik Oʻzbekiston davlatini birgalikda
barpo etamiz. -Toshkent: “Oʻzbekiston”, 2016. -56 b.
2. Ona tilidan Milliy oʻquv dasturi. –T.: “Respublika ta’lim markazi”, 2021.
3. Ҳамроев А.Р., Пўлотова Ю.А. Она тили ўқитиш методикаси. (Ўқув
қўлланма.) – Тошкент . 2021. “Durdona”. –B. 350.
4. Adizova N.B., Jumayev R.X., Qoʻldoshev R.A., Ismatov S.R. Ona tili
oʻqitish metodikasi. -Buxoro: “Durdona”, 2021. - 292 b.
4. Adizova N.B., Adizova N.B. Ona tili oʻqitish metodikasi. -Buxoro: “Durdona”,
2021. -120 b.
6. Jumayev R.X. Ona tili oʻqitish metodikasi. -Buxoro: “Durdona”, 2021. - 120
b.
7. Azimova I.A. va boshq. Ona tili va oʻqish savodxonligi (2-sinf oʻqituvchilari
uchun metodik qoʻllanma). – T.: “Respublika ta’lim markazi”, 2021. – 128 b.
8. Azimova I.A. va boshq. Ona tili va oʻqish savodxonligi 1-sinf oʻqituvchilari
uchun metodik qoʻllanma. –T.: “Respublika ta’lim markazi”, 2021. - 128 b.
9. Azimova I.A. va boshq. Ona tili va oʻqish savodxonligi 1-2-qism: 1-sinf uchun
darslik. – T.: “Respublika ta’lim markazi”, 2021. – 104 b.
10. Ikromova R. va boshq. Ona tili (4-sinf uchun darslik). –T.: “Oʻqituvchi”,
2020. -160 b.
11. Mavlonova K. va boshq. Ona tili va oʻqish savodxonligi. 1-2-qism: 3-sinfi
uchun darslik. – Toshkent: “Respublika ta’lim markazi”, 2022. – 144 b.
12. Mavlonova K. va boshq. Ona tili va oʻqish savodxonligi. 1-2-qism: 2-sinf
uchun darslik. – T.: “Respublika ta’lim markazi”, 2021. – 120 b.