“Kimning xati chiroyli?” tanlovini tashkil qilish. Husnixat va uni o‘qitish metodikasining predmeti,maqsadi va vazifalari

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

11

File size

Fayl hajmi

25,2 KB


“Kimning xati chiroyli?” tanlovini tashkil qilish.
Husnixat va uni o‘qitish metodikasining predmeti,maqsadi va vazifalari
 
  Husnixat va uni o‘qitish m etodikasi - pedagogik fan. Inson o‘z fikrini
boshqa kishilarga og‘zaki va yozma shaklda yetkazishi mumkin. Nutqning bu ikki
shaklining  o‘xshash  va  farqli  tomonlari  mavjud  bo‘lib,  ular  o‘z  o‘mida
afzalliklarga  ega.  Og‘zaki  nutq  tovush  chiqarib  aytiladi  va  eshitilish  uchun
mo‘jallanadi. U kishilaming nutq jarayoni vaqtidagi aloqa vositasi bo‘lib xizmat
qiladi. Yozma nutq esa tosh, yog‘och, teri, metall, qog‘oz kabilarga ko‘rish asosida
idrok qilinadigan doimiy belgilar orqali yozib qo‘yiladi. Yozuv kishilaming o‘zaro
fikr almashishi va bilimlami egallashning qudratli vositasi hisoblanadi. 
 Yozma  nutq  avlodlami  bir-biriga  bogMaydi,  uzoq  davrlar  mobaynida
saqlanadi. Yozuv tufayli kishilar fikri, insoniyat qo‘lga kiritgan bilimlar avloddan-
avlodga  yetib  boradi,  abadiy  yashaydi.  Boshlang‘ich  sinflarda  o‘quvchilarni
husnixatga  o‘rgatish  ehtiyoji  yuqoridagi  talablar  asosida  yuzaga  keladi.
Boshlang‘ich sinflarda o‘quvchilarni husnixat bilan yozishga o‘rgatish metodikasi
ularda aniq , chiroyli va tez yozish imkonini hosil qilishi lozim. Bu kabi vazifalarni
amalga oshirish uchun dastur mazmunini va uning talablarini, o‘qitish usullarini,
yozuviga o‘rgatishning gigiyenik shartlarini, o‘quvchilarning yozuvidagi individual
kamchiliklarini tahlil qilish, kamchiliklarning yuzaga kelish sabablarini aniqlash va
tuzatish usullarini ishlab chiqish zarur. 
  Demak,  yozuv  kishi  hayotida  pedagogik  va  ijtimoiy  ahamiyatga  ega.
Yuqoridagi talab asosida yozishga o‘rgatish boshlang‘ich sinflardan boshlanadi. 1-
4-sinf o‘quvchilarini chiroyli yozishga o‘rgatish uchun o‘qituvchining o‘zi husnixat
bilan yozishi, shu bilan birga o‘quvchilarni chiroyli yozishga o‘rgata olishi kerak.
Husnixat va uni o‘qitish fani amaliy fan bo‘lib u chiroyli yozishga o‘rgatish bilan
bir qatorda ta'lim berish, tarbiyalash, vazifalarini ham bajaradi. 
  Pedagogika oliy o‘quv yurtlarida o‘qitiladigan ”Husnixat va uni o‘qitish
Logotip
“Kimning xati chiroyli?” tanlovini tashkil qilish. Husnixat va uni o‘qitish metodikasining predmeti,maqsadi va vazifalari Husnixat va uni o‘qitish m etodikasi - pedagogik fan. Inson o‘z fikrini boshqa kishilarga og‘zaki va yozma shaklda yetkazishi mumkin. Nutqning bu ikki shaklining o‘xshash va farqli tomonlari mavjud bo‘lib, ular o‘z o‘mida afzalliklarga ega. Og‘zaki nutq tovush chiqarib aytiladi va eshitilish uchun mo‘jallanadi. U kishilaming nutq jarayoni vaqtidagi aloqa vositasi bo‘lib xizmat qiladi. Yozma nutq esa tosh, yog‘och, teri, metall, qog‘oz kabilarga ko‘rish asosida idrok qilinadigan doimiy belgilar orqali yozib qo‘yiladi. Yozuv kishilaming o‘zaro fikr almashishi va bilimlami egallashning qudratli vositasi hisoblanadi. Yozma nutq avlodlami bir-biriga bogMaydi, uzoq davrlar mobaynida saqlanadi. Yozuv tufayli kishilar fikri, insoniyat qo‘lga kiritgan bilimlar avloddan- avlodga yetib boradi, abadiy yashaydi. Boshlang‘ich sinflarda o‘quvchilarni husnixatga o‘rgatish ehtiyoji yuqoridagi talablar asosida yuzaga keladi. Boshlang‘ich sinflarda o‘quvchilarni husnixat bilan yozishga o‘rgatish metodikasi ularda aniq , chiroyli va tez yozish imkonini hosil qilishi lozim. Bu kabi vazifalarni amalga oshirish uchun dastur mazmunini va uning talablarini, o‘qitish usullarini, yozuviga o‘rgatishning gigiyenik shartlarini, o‘quvchilarning yozuvidagi individual kamchiliklarini tahlil qilish, kamchiliklarning yuzaga kelish sabablarini aniqlash va tuzatish usullarini ishlab chiqish zarur. Demak, yozuv kishi hayotida pedagogik va ijtimoiy ahamiyatga ega. Yuqoridagi talab asosida yozishga o‘rgatish boshlang‘ich sinflardan boshlanadi. 1- 4-sinf o‘quvchilarini chiroyli yozishga o‘rgatish uchun o‘qituvchining o‘zi husnixat bilan yozishi, shu bilan birga o‘quvchilarni chiroyli yozishga o‘rgata olishi kerak. Husnixat va uni o‘qitish fani amaliy fan bo‘lib u chiroyli yozishga o‘rgatish bilan bir qatorda ta'lim berish, tarbiyalash, vazifalarini ham bajaradi. Pedagogika oliy o‘quv yurtlarida o‘qitiladigan ”Husnixat va uni o‘qitish
metodikasi” fanining maqsadi: 
1. Talabalarga husnixat metodikasidan nazariy ma’lumot berish. 
2. Talabalarni - bo‘lg‘usi o‘qituvchilami husnixat talablari asosida yozishga
o‘rgatish. 
3. Boshlang‘ich ta’lim o‘qituvchilarini husnixatga o‘rgatish metod va usullari
bilan qurollantirish. 
  Boshqa fanlar kabi husnixat va uni o‘qitish metodikasining o‘z predmeti bor.
Bu fanning predmeti taMim berish jarayonida chiroyli yozuvni egallash, grafik
jihatdan to‘g‘ri va chiroyli yozishga o‘rgatish hisoblanadi. 
 Husnixat va uni o‘rgatish metodikasi fani o‘z oldiga quyidagi vazifalami
qo‘yadi:
 - talabalarga chiroyli yozuv haqida nazariy bilim berish; 
- o‘z dastxatlari ustida ishlash yuzasidan malakalar hosil qilish; 
- boshlang‘ich sinflarda husnixat darslarini rejalashtirish va tashkil etishga
o‘rgatish; 
- boshlang‘ich sinflar uchun husnixat materiallarini tanlay olish tamoyillari
bilan tanishtirish. 
  Birinchidan,  husnixat  bilan  yozish  o‘quvchilarda  mehnat  madaniyatini
tarbiyalaydi. Topshiriqlarni toza, aniq va madaniyat bilan bajarish ko‘nikmasini
hosil qiladi. 
 Ikkinchidan,  dastxatga  pala-partish  va  bee'tibor  munosabatda  boMish
o‘quvchilaming  imloviy  savodsizligini  keltirib  chiqaradi.  Natijada  o‘quvchilar
qiladigan ishlarini o‘ylab o‘tirmay bajaraveradilar, o‘z xato va kamchiliklarini ham
o‘ylab ko‘rmaydigan bo‘lib qoladilar.
 Uchinchidan, husnixat bilan to‘g‘ri yozish ijtimoiy ahamiyatga ega bo‘lib
turli  rasmiy hujjatlarni yuritishda kishilar unga ehtiyoj sezadi.  Husnixat  bilan
yozilmagan, to‘ldirilmagan hujjatlarni o‘qishga kitobxonning ko‘p vaqt sarflashiga
to‘g‘ri  keladi.  Vaholanki,  maktabda  har  kuni  o‘qituvchi  30  talab  o‘quvchilar
daftarini tekshiradi. 0 ’qib boMmaydigan dastxat bilan yozilgan xat o‘qituvchining
ko‘p vaqtini sarf bo‘lishiga olib keladi. Aniq va ravon qilib yozilgan dastxat
o‘qituvchining  ishini  yengillashtiradi,  keyingi  taMimiy  maqsadlarini  amalga
oshirishlari uchun imkoniyat yaratadi. Husnixat va uni o‘qitish m etodikasining
Logotip
metodikasi” fanining maqsadi: 1. Talabalarga husnixat metodikasidan nazariy ma’lumot berish. 2. Talabalarni - bo‘lg‘usi o‘qituvchilami husnixat talablari asosida yozishga o‘rgatish. 3. Boshlang‘ich ta’lim o‘qituvchilarini husnixatga o‘rgatish metod va usullari bilan qurollantirish. Boshqa fanlar kabi husnixat va uni o‘qitish metodikasining o‘z predmeti bor. Bu fanning predmeti taMim berish jarayonida chiroyli yozuvni egallash, grafik jihatdan to‘g‘ri va chiroyli yozishga o‘rgatish hisoblanadi. Husnixat va uni o‘rgatish metodikasi fani o‘z oldiga quyidagi vazifalami qo‘yadi: - talabalarga chiroyli yozuv haqida nazariy bilim berish; - o‘z dastxatlari ustida ishlash yuzasidan malakalar hosil qilish; - boshlang‘ich sinflarda husnixat darslarini rejalashtirish va tashkil etishga o‘rgatish; - boshlang‘ich sinflar uchun husnixat materiallarini tanlay olish tamoyillari bilan tanishtirish. Birinchidan, husnixat bilan yozish o‘quvchilarda mehnat madaniyatini tarbiyalaydi. Topshiriqlarni toza, aniq va madaniyat bilan bajarish ko‘nikmasini hosil qiladi. Ikkinchidan, dastxatga pala-partish va bee'tibor munosabatda boMish o‘quvchilaming imloviy savodsizligini keltirib chiqaradi. Natijada o‘quvchilar qiladigan ishlarini o‘ylab o‘tirmay bajaraveradilar, o‘z xato va kamchiliklarini ham o‘ylab ko‘rmaydigan bo‘lib qoladilar. Uchinchidan, husnixat bilan to‘g‘ri yozish ijtimoiy ahamiyatga ega bo‘lib turli rasmiy hujjatlarni yuritishda kishilar unga ehtiyoj sezadi. Husnixat bilan yozilmagan, to‘ldirilmagan hujjatlarni o‘qishga kitobxonning ko‘p vaqt sarflashiga to‘g‘ri keladi. Vaholanki, maktabda har kuni o‘qituvchi 30 talab o‘quvchilar daftarini tekshiradi. 0 ’qib boMmaydigan dastxat bilan yozilgan xat o‘qituvchining ko‘p vaqtini sarf bo‘lishiga olib keladi. Aniq va ravon qilib yozilgan dastxat o‘qituvchining ishini yengillashtiradi, keyingi taMimiy maqsadlarini amalga oshirishlari uchun imkoniyat yaratadi. Husnixat va uni o‘qitish m etodikasining
boshqa fanlar bilan aloqasi.Husnixat va uni o‘qitish metodikasi boshqa fanlar bilan
uzviy  aloqada  bo‘lib  ularning  natijalariga  tayanadi.  Amaliy  fan  hisoblangan
husnixat va uni o‘qitish metodikasi til o‘rganish jarayoni hamdir. Yozish uchun
tanlangan til faktlari ayni vaqtda adabiy tilni o‘zlashtirib borishga yordam beradi.
Pedagogik fanlar qatorida husnixat darslari ham ta’lim- tarbiya berish vazifasini
ham bajaradi. 
  Husnixat darslarida barkamol shaxs tushunchasi ichiga tozalik, tartiblilik
tarbiyasi kiradi. Husnixat va uni o‘qitish metodikasi ham pedagogikaning ta’lim-
tarbiya birligi tamoyiliga amal qiladi. Husnixat va uni o‘qitish metodikasining
asoslaridan yana biri psixologiyadir. Psixalogiya his, tasavvur, fikr, intilish, istak,
havas,  qobiliyat  kabi  tushunchalar  haqida  m  a’lumot  beradi.  Husnixatga
o‘rgatishda bola psixologiyasidagi  yuqoridagi holatlariga tayanib ish ko‘riladi,
o‘quv materiali tanlanadi, sinflar bo‘yicha taqsimlanadi. Husnixat va uni o‘qitish
metodikasi fiziologiya, tilshunoslik, adabiyotshunoslik vatarix fanlari bilan ham
uzviy  aloqadadir.  O‘quvchining  yozuv  jarayonidagi  fiziologik  holati  qo‘l
harakatlari, yozganlarini to‘g‘ri, aniq talaffuz qilishda fiziologiyaga tayansa, yozuv
uchun tanlangan matnni tahlil qilishda adabiyotshunoslik materiallariga, yozuvning
paydo bo‘lishi, uning jamiyatdagi tutgan o‘rnini tushunishda esa tarix fanining
yutuqlariga asoslangan holda ish ko‘radi.
Yozuv haqida. Yozuv haqida ma’lumot.
 Yozuv  -  biror  tilda  qabul  qilingan  maxsus  belgilar  yig‘indisi.  Yozuv
tushunchasi  tilning  tovush  elementlari  (so‘z,  bo‘g‘in,  tovush)ni  ifodalovchi
belgilarnigina emas, balki piktografiya, ideografiya shakllarini ham o‘z ichiga
oladi. Bular aloqa qilish belgilari yig‘indisi sifatida yozuvdan ilgarigi belgilar
(xotira  yozuvi,  hisoblash  yozuvi  va  boshqalar)ga  qarama-qarshi  qo‘yilgan.
Urug‘chilik tuzumi davrida dastlab surat yozuvi paydo bo‘ldi. Kishilik jamiyati
kichik va tarqoq oila - urugMardan tashkil topgan darvda kishilar birbirlari bilan
faqat og‘zaki nutq yordamida fikr almashgan. Yirik urug‘ va qabila jamoalarining
tarkib topishi bilan og‘zaki nutqni uzoqqa yetkazish va uni zamon insoniyatning
shu ehtiyoji zaminida yozuv paydo bo‘lgan. Boshida yozuv bilan bir qatorda grafik
shaklga  ega  bo‘lmagan  usullar  ham  qo‘llanilgan  (mis,  iplami  tugib  qo‘yish).
Bunday belgilar ibtidoiy odamlar hayotida qo‘llanilgan. Bu yozuvning qoldiqlari
Logotip
boshqa fanlar bilan aloqasi.Husnixat va uni o‘qitish metodikasi boshqa fanlar bilan uzviy aloqada bo‘lib ularning natijalariga tayanadi. Amaliy fan hisoblangan husnixat va uni o‘qitish metodikasi til o‘rganish jarayoni hamdir. Yozish uchun tanlangan til faktlari ayni vaqtda adabiy tilni o‘zlashtirib borishga yordam beradi. Pedagogik fanlar qatorida husnixat darslari ham ta’lim- tarbiya berish vazifasini ham bajaradi. Husnixat darslarida barkamol shaxs tushunchasi ichiga tozalik, tartiblilik tarbiyasi kiradi. Husnixat va uni o‘qitish metodikasi ham pedagogikaning ta’lim- tarbiya birligi tamoyiliga amal qiladi. Husnixat va uni o‘qitish metodikasining asoslaridan yana biri psixologiyadir. Psixalogiya his, tasavvur, fikr, intilish, istak, havas, qobiliyat kabi tushunchalar haqida m a’lumot beradi. Husnixatga o‘rgatishda bola psixologiyasidagi yuqoridagi holatlariga tayanib ish ko‘riladi, o‘quv materiali tanlanadi, sinflar bo‘yicha taqsimlanadi. Husnixat va uni o‘qitish metodikasi fiziologiya, tilshunoslik, adabiyotshunoslik vatarix fanlari bilan ham uzviy aloqadadir. O‘quvchining yozuv jarayonidagi fiziologik holati qo‘l harakatlari, yozganlarini to‘g‘ri, aniq talaffuz qilishda fiziologiyaga tayansa, yozuv uchun tanlangan matnni tahlil qilishda adabiyotshunoslik materiallariga, yozuvning paydo bo‘lishi, uning jamiyatdagi tutgan o‘rnini tushunishda esa tarix fanining yutuqlariga asoslangan holda ish ko‘radi. Yozuv haqida. Yozuv haqida ma’lumot. Yozuv - biror tilda qabul qilingan maxsus belgilar yig‘indisi. Yozuv tushunchasi tilning tovush elementlari (so‘z, bo‘g‘in, tovush)ni ifodalovchi belgilarnigina emas, balki piktografiya, ideografiya shakllarini ham o‘z ichiga oladi. Bular aloqa qilish belgilari yig‘indisi sifatida yozuvdan ilgarigi belgilar (xotira yozuvi, hisoblash yozuvi va boshqalar)ga qarama-qarshi qo‘yilgan. Urug‘chilik tuzumi davrida dastlab surat yozuvi paydo bo‘ldi. Kishilik jamiyati kichik va tarqoq oila - urugMardan tashkil topgan darvda kishilar birbirlari bilan faqat og‘zaki nutq yordamida fikr almashgan. Yirik urug‘ va qabila jamoalarining tarkib topishi bilan og‘zaki nutqni uzoqqa yetkazish va uni zamon insoniyatning shu ehtiyoji zaminida yozuv paydo bo‘lgan. Boshida yozuv bilan bir qatorda grafik shaklga ega bo‘lmagan usullar ham qo‘llanilgan (mis, iplami tugib qo‘yish). Bunday belgilar ibtidoiy odamlar hayotida qo‘llanilgan. Bu yozuvning qoldiqlari
hozir  ham  urug‘-qabilalarining  tamg‘alari,  shimoliy  indeyeslaming  chig‘anoq
marjonlari,  biror  ijtimoiy  tabaqaning  xususiy  mulkini  ifodalovchi  belgilar  va
boshqa shakllarda mavjud. 
  Yozuv zamon va masofa jihatidan og‘zaki nutqqa nisbatan ustunlikka ega.
Texnikaning rivoji (telefon, telegraf, radio, televizor, intemet) natijasida undagi
ustunlik masofa jihatidan zaiflashdi, lekin zamon e’tibori bilan yozuv hali ham
og‘zaki nutqdan ustun XIX-XX asr boshlarida topilgan va deshifrovka qilingan
juda ko‘p yodgorliklar yozuvning paydo bo‘lishi va tarixiy taraqqiyotini yoritish
imkonini berdi. Fanning bu yutug‘i yozuv tarixini tilshunoslik fanining mustaqil bir
bo‘lishi sifatida ajratishga olib keldi.
 1. Turli tipdagi Misr iyeogriflari. Bu tur yozuvi XlX-asrning 20-yillarida
fransuz olimi Shampalon tomonidan o‘qilgan, XlX-asrning 70-90 yillarida Evans
o‘qigan qadimgi Kput surat yozuvlari va Semq o‘qigan Kipr surat yozuvlari ham
Misr surat yozuvlari tipiga kiradi. 
2.  Mixxat  yozuvlarining  turli  tiplari.  Bu  tip  yozuvlar  Osiyoda  qadimda
yashagan qator xalqlarning tillarida ishlatilgan (shumer assiro - ovavilon, elom,
xala,  xet-kappodokiya,  fors  tillariga  moslangan).  Bu  tur  yozuvlar  XlX-asr
boshlarida deshifrovka qilina boshlanib, XX-asming 10-yillarida tugallandi. X 
3. Somiy xalqiarda qayd qilingan va tillariga moslangan harf yozuvining eng
qadimgi  shakllari.  Bular  finikiy  va  xalaan  yozuvlari  (asosiy  yodgorliklari
XIXasring  60-70-yillarida  va  XX-asrning  20-yillarida  topilgan).  Janubiy  arab,
oromiy  yozuvlari  (qadimgi  namunalari  XlX-asrning  60-70  yillarida  topilgan).
Ko‘pchilik mutaxassislaming fikricha, qadimgi uyg‘ur va Urxun-Enasoy yozuvlari
ham  aslida  oromiy yozuvlari  zaminida yuzaga kelgan.  Uni  XIX -asrning 90-
yiIlarida tilshunos olimlari VTomsen va V.Radlov deshifrovka qilganlar. 
4. Yunon alfavitining qadimgi shakli va lotin alifbosining alohida varianti va
boshqa turli variantdagi bu yozuv turlari bizgacha yetib kelgan. Bu yozuvlar XVIII
asrdayoq ilm ahliga ma’lum bo‘ladi va ulaming grammatik jihatdan o‘rganilishi
XIX asrda qiyosiy-tarixiy tilshunoslik fanining rivojiga katta yordam ko‘rsatdi.
Yozuvning  eng  qadimgi  shakli  piktografiyadir.  Bu  yozuv  asosan  Amerika
indeeslarida aloqa quroli sifatida qoMlanilgan. Chunki ularning til xususiyatlari
shunga mos edi. Bu yozuv qadimiy bo‘lgani uchun unda ideografik yozuv bilan bir
Logotip
hozir ham urug‘-qabilalarining tamg‘alari, shimoliy indeyeslaming chig‘anoq marjonlari, biror ijtimoiy tabaqaning xususiy mulkini ifodalovchi belgilar va boshqa shakllarda mavjud. Yozuv zamon va masofa jihatidan og‘zaki nutqqa nisbatan ustunlikka ega. Texnikaning rivoji (telefon, telegraf, radio, televizor, intemet) natijasida undagi ustunlik masofa jihatidan zaiflashdi, lekin zamon e’tibori bilan yozuv hali ham og‘zaki nutqdan ustun XIX-XX asr boshlarida topilgan va deshifrovka qilingan juda ko‘p yodgorliklar yozuvning paydo bo‘lishi va tarixiy taraqqiyotini yoritish imkonini berdi. Fanning bu yutug‘i yozuv tarixini tilshunoslik fanining mustaqil bir bo‘lishi sifatida ajratishga olib keldi. 1. Turli tipdagi Misr iyeogriflari. Bu tur yozuvi XlX-asrning 20-yillarida fransuz olimi Shampalon tomonidan o‘qilgan, XlX-asrning 70-90 yillarida Evans o‘qigan qadimgi Kput surat yozuvlari va Semq o‘qigan Kipr surat yozuvlari ham Misr surat yozuvlari tipiga kiradi. 2. Mixxat yozuvlarining turli tiplari. Bu tip yozuvlar Osiyoda qadimda yashagan qator xalqlarning tillarida ishlatilgan (shumer assiro - ovavilon, elom, xala, xet-kappodokiya, fors tillariga moslangan). Bu tur yozuvlar XlX-asr boshlarida deshifrovka qilina boshlanib, XX-asming 10-yillarida tugallandi. X 3. Somiy xalqiarda qayd qilingan va tillariga moslangan harf yozuvining eng qadimgi shakllari. Bular finikiy va xalaan yozuvlari (asosiy yodgorliklari XIXasring 60-70-yillarida va XX-asrning 20-yillarida topilgan). Janubiy arab, oromiy yozuvlari (qadimgi namunalari XlX-asrning 60-70 yillarida topilgan). Ko‘pchilik mutaxassislaming fikricha, qadimgi uyg‘ur va Urxun-Enasoy yozuvlari ham aslida oromiy yozuvlari zaminida yuzaga kelgan. Uni XIX -asrning 90- yiIlarida tilshunos olimlari VTomsen va V.Radlov deshifrovka qilganlar. 4. Yunon alfavitining qadimgi shakli va lotin alifbosining alohida varianti va boshqa turli variantdagi bu yozuv turlari bizgacha yetib kelgan. Bu yozuvlar XVIII asrdayoq ilm ahliga ma’lum bo‘ladi va ulaming grammatik jihatdan o‘rganilishi XIX asrda qiyosiy-tarixiy tilshunoslik fanining rivojiga katta yordam ko‘rsatdi. Yozuvning eng qadimgi shakli piktografiyadir. Bu yozuv asosan Amerika indeeslarida aloqa quroli sifatida qoMlanilgan. Chunki ularning til xususiyatlari shunga mos edi. Bu yozuv qadimiy bo‘lgani uchun unda ideografik yozuv bilan bir
qatorda piktografiyaning ham ayrim elementlari bor. Masalan, toshbaqaning rasmi
quruqlik tushunchasini ifodalagan, ya’ni shartli belgi vazifasini o‘tagan. Chunki
quruqlik tushunchasini yozuvda ideografiya bilan berish qiyin edi. Hayotiy ehtiyoj
bora-bora  yozuvni  soddalashtirdi  va  tasvirlangan  predmet  bilan  yozuv  shakli
o‘rtasidagi o‘xshashlik yo‘qoldi, belgi so‘zning simvoli boMib qoldi. Bu xitoy,
misr,  shumer,  vavilon  va  xett  yozuvlariga  xos  xususiyatdir.  www.ziyouz.com
kutubxonasi Papirus yozish uchun maxsus tayyoqcha va bo‘yoqning kashf etilishi
yozuvni takomillashtirdi, uning soddalashuviga imkon tug‘dirdi. 
  Avesto, Xorazm, Sug‘d, kushon, run, uyg‘ur yozuvi va boshqa yozuvlar
shular jumlasidandir. Xorazm yozuvi oromiy yozuvining eng qadimiy an’analari
saqlab  qolgan  yozuvdir.  Hozirgi  eramizdan  boshlab  sug‘d  yozuvi  qoMlanila
boshlandi. Bu yozuv taxminan VI asrlargacha davom etdi. II asming oxiri III
asming boshlarida Xorazm shohi chiqargan pullarda Xorazm yozuvi uchraydi. V-
VIII  asrlar  davomida  turkiy  xalqlaming  O‘rxun-Enasoy  yozuvidan  keng
foydalanganlar. Bu yozuv fanda “turkiy-run” yozuvi deb ham yuritiladi. Enasoy
daryosi  qirg‘oqlaridagi  O‘rxun  yozuvi  yodgorliklari  haqida  rus  xizmatchisi
Remezov XVIII asming oxirida xabar bergan. Ammo uzoq vaqt mobaynida olimlar
bu yodgorliklami o‘qiy olishmagan. 1892-1893-yillarda daniyalik olim Vilgeli
Tomson,  rus  olimi  V.V.Radlov  yodgorlikdagi  yozuvlami  o‘qishga  muyassar
boMdilar. 0 ’rxun-Enasoy yozuvi turkiy xalqlaming eng katta markaziy yodgorligi
hisoblanadi. VII-VIII asrlarda O‘rta Osiyo arablar tomonidan istilo qilindi. Shu
davrdan  boshlab  O‘rta  Osiyo  jumladan  o‘zbek  xalqi  ham  arab  yozuvidan
foydalanila boshladi. Xalqimiz bu alifbodan 1200 yil foydalanildi. 
  Arab alifbosi yozilishi jihatdan murakkab bo‘ishi bilan birga, o‘zbek tilining
tovushlarini to‘la ifoda eta olmagan edi. Shu jihatlarini e’tiborga olgan i!g‘or fikrli
kishilar  arab  alifbosi  yuzasidan  o‘z  fikrlarini  bildirishga  harakat  qilganlar.
Chunonchi, Bobur o‘zining “Xatti Boburiy” yozuvini yaratdi. Ammo bu yozuv
amaliyotda joriy qilinmadi. 1926-yil iyun oyida O‘zbekiston Markaziy Ijroiya
Qo‘mitasining lotin harflari asosida yangi alifboni qabul qilish haqida qaror qabul
qilindi. 0 ’zbekistonda arab yozuvidan lotin harflariga asoslangan o‘zbek alifbosiga
o‘tish ishlari 1930 yilning birinchi yarmida to‘liq amalga oshirildi. Ammo, bu
yozuvdan ham uzoq foydalanilmadi. 1940 yil 8 mayda amaldagi o‘zbek yozuvi
Logotip
qatorda piktografiyaning ham ayrim elementlari bor. Masalan, toshbaqaning rasmi quruqlik tushunchasini ifodalagan, ya’ni shartli belgi vazifasini o‘tagan. Chunki quruqlik tushunchasini yozuvda ideografiya bilan berish qiyin edi. Hayotiy ehtiyoj bora-bora yozuvni soddalashtirdi va tasvirlangan predmet bilan yozuv shakli o‘rtasidagi o‘xshashlik yo‘qoldi, belgi so‘zning simvoli boMib qoldi. Bu xitoy, misr, shumer, vavilon va xett yozuvlariga xos xususiyatdir. www.ziyouz.com kutubxonasi Papirus yozish uchun maxsus tayyoqcha va bo‘yoqning kashf etilishi yozuvni takomillashtirdi, uning soddalashuviga imkon tug‘dirdi. Avesto, Xorazm, Sug‘d, kushon, run, uyg‘ur yozuvi va boshqa yozuvlar shular jumlasidandir. Xorazm yozuvi oromiy yozuvining eng qadimiy an’analari saqlab qolgan yozuvdir. Hozirgi eramizdan boshlab sug‘d yozuvi qoMlanila boshlandi. Bu yozuv taxminan VI asrlargacha davom etdi. II asming oxiri III asming boshlarida Xorazm shohi chiqargan pullarda Xorazm yozuvi uchraydi. V- VIII asrlar davomida turkiy xalqlaming O‘rxun-Enasoy yozuvidan keng foydalanganlar. Bu yozuv fanda “turkiy-run” yozuvi deb ham yuritiladi. Enasoy daryosi qirg‘oqlaridagi O‘rxun yozuvi yodgorliklari haqida rus xizmatchisi Remezov XVIII asming oxirida xabar bergan. Ammo uzoq vaqt mobaynida olimlar bu yodgorliklami o‘qiy olishmagan. 1892-1893-yillarda daniyalik olim Vilgeli Tomson, rus olimi V.V.Radlov yodgorlikdagi yozuvlami o‘qishga muyassar boMdilar. 0 ’rxun-Enasoy yozuvi turkiy xalqlaming eng katta markaziy yodgorligi hisoblanadi. VII-VIII asrlarda O‘rta Osiyo arablar tomonidan istilo qilindi. Shu davrdan boshlab O‘rta Osiyo jumladan o‘zbek xalqi ham arab yozuvidan foydalanila boshladi. Xalqimiz bu alifbodan 1200 yil foydalanildi. Arab alifbosi yozilishi jihatdan murakkab bo‘ishi bilan birga, o‘zbek tilining tovushlarini to‘la ifoda eta olmagan edi. Shu jihatlarini e’tiborga olgan i!g‘or fikrli kishilar arab alifbosi yuzasidan o‘z fikrlarini bildirishga harakat qilganlar. Chunonchi, Bobur o‘zining “Xatti Boburiy” yozuvini yaratdi. Ammo bu yozuv amaliyotda joriy qilinmadi. 1926-yil iyun oyida O‘zbekiston Markaziy Ijroiya Qo‘mitasining lotin harflari asosida yangi alifboni qabul qilish haqida qaror qabul qilindi. 0 ’zbekistonda arab yozuvidan lotin harflariga asoslangan o‘zbek alifbosiga o‘tish ishlari 1930 yilning birinchi yarmida to‘liq amalga oshirildi. Ammo, bu yozuvdan ham uzoq foydalanilmadi. 1940 yil 8 mayda amaldagi o‘zbek yozuvi
yangi alifboga o‘tish haqidagi yangi alifboga o‘tish haqidagi qonun qabul qilindi.
www.ziyouz.com  kutubxonasi  0  ’zbekiston  Respublikasi  mustaqillik  e’lon
qilinganidan so‘ng lotin yozuvi asosidagi o‘zbek alifbosi masalasini o‘rtaga qo‘ydi.
Bu masala 0 ’zbekiston Respublikasi Oliy Kengashining 1993-yil 2-3-sentabrdagi
12 chaqiriq 13- sessiyasida muhokama qilinib “Lotin yozuviga asoslangan o‘zbek
alifbosini joriy etish to‘g‘risida”gi qaror qabul qilindi. Mazkur qaromi amaliyotga
joriy  qilish  borasida  qizg‘in  ishlar  olib  borildi.  “O‘zbek  tilini  asosiy  imlo
qoidalari”ni  xozirlash  jarayonida  alifbodagi  ayrim  harflar  ulaming  shakllari
yuzasidan fikr mulohazalar paydo bo‘ldi. Mana shular asosida “Lotin yozuviga
asoslangan o‘zbek alifbosini joriy etish to‘g‘risida”gi qarorga o‘zgartirishlarning
kiritilishi to‘g‘risida qaror qabul qilindi. 
Husnixat darslariga qo‘yiladigan talablar Yozuvning gigienik talablari.  
  Gigiyenik talablarga ко’га maktab jihozi o‘quvchining bo‘yiga mos kelishi
lozim. Jihozning o‘quvchining bo‘yiga to‘g‘ri kelmasligi umurtqa pog‘onasining
qiyshayishiga va uzoqni ko‘ra olmaslik kasalligiga olib keladi. Kuzatishlaming
natijasiga ко’га o‘quvchi bir - biridan bo‘yi -bo‘yicha 10 sm ko‘p bo‘magan holda
farqfansa, ulami bir xil oMchamdagi maktab jihoziga o‘tkazish mumkin. Jihozni
bolaning yoshiga mas holda tanlab olish uchun o‘quv yilining boshida uning
bo‘yini  o‘chash  va bo‘yiga mos  maktab jihoziga o‘tqazish kerak. Bo‘yni  0.5
smgacha  aniq  va  to‘g‘ri  o‘lchash  lozim.  Bo‘yni  bo‘y  o‘lchagich  bilan  yoki
o‘quvchini orqasi bilan devorga yopishib turishini ta’minlab, oyoqlari tovonlarini
birlashtirib, oyoq uchlarini chetga ochgan holda devorga tekis holda tegib turishi
lozim. 
 Yozuv qurollari va materiallari quyidagilar sanaladi: 
1. Xattaxta. 
2. «To‘g‘ri o‘tir» plakati. 
3. Alifboning yozma shakli. 
4. Haflar alohida yozilgan ko‘rgazma. 
5. Husnixat daftari. 
6. Rangli bo‘rlar. 
7. Ruchka. 
8. Yozuv daftari. 
Logotip
yangi alifboga o‘tish haqidagi yangi alifboga o‘tish haqidagi qonun qabul qilindi. www.ziyouz.com kutubxonasi 0 ’zbekiston Respublikasi mustaqillik e’lon qilinganidan so‘ng lotin yozuvi asosidagi o‘zbek alifbosi masalasini o‘rtaga qo‘ydi. Bu masala 0 ’zbekiston Respublikasi Oliy Kengashining 1993-yil 2-3-sentabrdagi 12 chaqiriq 13- sessiyasida muhokama qilinib “Lotin yozuviga asoslangan o‘zbek alifbosini joriy etish to‘g‘risida”gi qaror qabul qilindi. Mazkur qaromi amaliyotga joriy qilish borasida qizg‘in ishlar olib borildi. “O‘zbek tilini asosiy imlo qoidalari”ni xozirlash jarayonida alifbodagi ayrim harflar ulaming shakllari yuzasidan fikr mulohazalar paydo bo‘ldi. Mana shular asosida “Lotin yozuviga asoslangan o‘zbek alifbosini joriy etish to‘g‘risida”gi qarorga o‘zgartirishlarning kiritilishi to‘g‘risida qaror qabul qilindi. Husnixat darslariga qo‘yiladigan talablar Yozuvning gigienik talablari. Gigiyenik talablarga ко’га maktab jihozi o‘quvchining bo‘yiga mos kelishi lozim. Jihozning o‘quvchining bo‘yiga to‘g‘ri kelmasligi umurtqa pog‘onasining qiyshayishiga va uzoqni ko‘ra olmaslik kasalligiga olib keladi. Kuzatishlaming natijasiga ко’га o‘quvchi bir - biridan bo‘yi -bo‘yicha 10 sm ko‘p bo‘magan holda farqfansa, ulami bir xil oMchamdagi maktab jihoziga o‘tkazish mumkin. Jihozni bolaning yoshiga mas holda tanlab olish uchun o‘quv yilining boshida uning bo‘yini o‘chash va bo‘yiga mos maktab jihoziga o‘tqazish kerak. Bo‘yni 0.5 smgacha aniq va to‘g‘ri o‘lchash lozim. Bo‘yni bo‘y o‘lchagich bilan yoki o‘quvchini orqasi bilan devorga yopishib turishini ta’minlab, oyoqlari tovonlarini birlashtirib, oyoq uchlarini chetga ochgan holda devorga tekis holda tegib turishi lozim. Yozuv qurollari va materiallari quyidagilar sanaladi: 1. Xattaxta. 2. «To‘g‘ri o‘tir» plakati. 3. Alifboning yozma shakli. 4. Haflar alohida yozilgan ko‘rgazma. 5. Husnixat daftari. 6. Rangli bo‘rlar. 7. Ruchka. 8. Yozuv daftari.
  Bola  maktabga  qadam  qo‘ygan  kundanoq  yozuv  qurollaridan  to‘g‘ri
foydalanishga, ulami ozoda saqlashga o‘rgatib boriladi. 0 ’qituvchi o‘quvchining
yozuv  qurollari  va  materiallarini  muntazam  tekshirib  borishi  muhim  vazifa
sanaladi. Dastur talabi boyicha 1-sinf o‘quvchilari uchun yozuv yo‘li 4 mm, bosh
harflar uchun 8 mm bo‘lgan qiya chiziqlari siyrak bo‘lgan 2 chiziqli daftar tavsiya
etiladi. 2-4-sinflarda  chiziqlari  8  mm  1 chiziqli  daftar  tutilishi  lozim.  Kichik
harflaming  bo‘yi  3  mm,  bosh  harflaming  bo‘yi  6  mm,  raqamlaming  bo  yi
harflardan  2  marta  qisqa  bo‘ladi.  1-2-sinfda  husnixat  uchun  maxsus  alohida
darftarga, 3*4-sinflarda ona tili daftariga yozadilar. 1-2-sinflarda foydalaniladigan
darftarda qiya chiziqlar orasidagi masofa 30 mm va qiya chiziqlarsiz kichik harflar
yoziladigan parallel chiziqlar orasidagi masofa4 mm ga teng bo‘lgan ikki chiziqli
daftar tavsiya etiladi. Qiya chiziqlari siyrak bo‘lgan ikki chiziqli daftarga yozdirib
borish  va mashq  qildirish orqali  l-sinf  o‘quvchilarini  mayda harflar  bilan tez
yozishga  o‘rgatib  boriladi.  Bunday  darftarda  mashq  qilish  o‘quvchi!arga
harflarning eni va ular orasidagi masofani ko‘z bilan chamalash, qiyaligiga rioya
qilish  imkoniyatini  beradi.  1-sinfda  «Husnixat»  predmeti  2-yarim  yillikdan
boshlanadi. 0 ’quvchi daftariga sana va oy yozdiriladi. Xat boshiga amal qilishga
o‘rgatiladi,  daftar  hoshiyasi  boMishi  shart.  Darftarga  sarlovha  yozdirilganda,
sarlovha  va  matn  orasida  satr  qoldirilmaydi.  Daftarga  xatoni  to‘g‘irlash  yo‘li
o‘rgatiladi. Bu holda xato harfning ustidan chiziq tortib, ustiga to‘,g‘risini yozishga
odatlantiriladi.  Daftar  uy  vazifasi  berilgach,  yig‘ib  oiinadi,  tekshiriladi  va
baholanadi. 
  Yozuv materiali boMgan daftami yuritishga quyidagi talablar qo‘yiladi:
 1. Daftarga toza va aniq yozish. 
2. Daftar muqovasidagi yozuvlar yagona talab asosida yozilishi, yonda daftar
qaysi  fan  uchun  tutilganligi,  nechanchi  sinf,  maktabning  nomi  va  nomeri,
o‘quvchining ismi va sharifi ko‘rsatib o‘tilishi zarur. 
3. 1-sinf o‘quvchilarining daftarlari muqovasi o‘qituvchi tomonidan yoziladi. 
4. Har bir daftarda hoshiya boMishi shart.
5. 2-sinfdan boshlab mashq tortib raqami, qayerda bajarilganligi (sinfda yoki
uyda) yozib qo‘yiladi. 
6. Harf yoki bo‘g in hamda so‘zlaming tagiga ehtiyotkorlik bilan chiroyli va
Logotip
Bola maktabga qadam qo‘ygan kundanoq yozuv qurollaridan to‘g‘ri foydalanishga, ulami ozoda saqlashga o‘rgatib boriladi. 0 ’qituvchi o‘quvchining yozuv qurollari va materiallarini muntazam tekshirib borishi muhim vazifa sanaladi. Dastur talabi boyicha 1-sinf o‘quvchilari uchun yozuv yo‘li 4 mm, bosh harflar uchun 8 mm bo‘lgan qiya chiziqlari siyrak bo‘lgan 2 chiziqli daftar tavsiya etiladi. 2-4-sinflarda chiziqlari 8 mm 1 chiziqli daftar tutilishi lozim. Kichik harflaming bo‘yi 3 mm, bosh harflaming bo‘yi 6 mm, raqamlaming bo yi harflardan 2 marta qisqa bo‘ladi. 1-2-sinfda husnixat uchun maxsus alohida darftarga, 3*4-sinflarda ona tili daftariga yozadilar. 1-2-sinflarda foydalaniladigan darftarda qiya chiziqlar orasidagi masofa 30 mm va qiya chiziqlarsiz kichik harflar yoziladigan parallel chiziqlar orasidagi masofa4 mm ga teng bo‘lgan ikki chiziqli daftar tavsiya etiladi. Qiya chiziqlari siyrak bo‘lgan ikki chiziqli daftarga yozdirib borish va mashq qildirish orqali l-sinf o‘quvchilarini mayda harflar bilan tez yozishga o‘rgatib boriladi. Bunday darftarda mashq qilish o‘quvchi!arga harflarning eni va ular orasidagi masofani ko‘z bilan chamalash, qiyaligiga rioya qilish imkoniyatini beradi. 1-sinfda «Husnixat» predmeti 2-yarim yillikdan boshlanadi. 0 ’quvchi daftariga sana va oy yozdiriladi. Xat boshiga amal qilishga o‘rgatiladi, daftar hoshiyasi boMishi shart. Darftarga sarlovha yozdirilganda, sarlovha va matn orasida satr qoldirilmaydi. Daftarga xatoni to‘g‘irlash yo‘li o‘rgatiladi. Bu holda xato harfning ustidan chiziq tortib, ustiga to‘,g‘risini yozishga odatlantiriladi. Daftar uy vazifasi berilgach, yig‘ib oiinadi, tekshiriladi va baholanadi. Yozuv materiali boMgan daftami yuritishga quyidagi talablar qo‘yiladi: 1. Daftarga toza va aniq yozish. 2. Daftar muqovasidagi yozuvlar yagona talab asosida yozilishi, yonda daftar qaysi fan uchun tutilganligi, nechanchi sinf, maktabning nomi va nomeri, o‘quvchining ismi va sharifi ko‘rsatib o‘tilishi zarur. 3. 1-sinf o‘quvchilarining daftarlari muqovasi o‘qituvchi tomonidan yoziladi. 4. Har bir daftarda hoshiya boMishi shart. 5. 2-sinfdan boshlab mashq tortib raqami, qayerda bajarilganligi (sinfda yoki uyda) yozib qo‘yiladi. 6. Harf yoki bo‘g in hamda so‘zlaming tagiga ehtiyotkorlik bilan chiroyli va