Kitobdagi rasmlar bilan tanishtirish metodikasi. Badiiy-nutqiy faoliyat (Nutq kamchiligiga ega bolalarni kitobdagi rasmlar bilan tanishtirishda logopedik yordamni tashkil etish)

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

17

File size

Fayl hajmi

24,8 KB


Kitobdagi rasmlar bilan tanishtirish metodikasi. Badiiy-nutqiy faoliyat.
REJA:
1. Nutq kamchiligiga ega bolalarni kitobdagi rasmlar bilan tanishtirishda
logopedik yordamni tashkil etish
2. Nutq kamchiligiga ega bolalarda badiiy faoliyat.
Tayanch tushunchalar: tizim, maktabgacha ta’lim tashkiloti, logopedik
shoxobcha.
Bizning mamlakatimizda turli xil nutq kamchiligiga ega bo‘lgan shaxslarga
ko‘rsatiladigan har tomonlama sistematik yordam rivojlanib bormoqda.
Rossiyada qadimdan alohida mehr-muruvvat muassasalari mavjud bo‘lib,
ularda  maxsus  ta’lim  jadal  namoyon  bo‘lgan  nuqsonlarni  (karliq  ko‘rlik  aqli
zaiflik) ajratish va farqlash zaminida amalga oshirilar edi. Nutq nuqsoniga ega
bo‘lgan kishilarga logopedik yordam tashkil qilinmagan edi.
Pedagogika  va  tibbiyot  jamoatchiligining  atoqli  namoyondalari  nutq
patologiyasining ruhiyatning va shaxsning shakllanishiga salbiy ta’sir etishini bir
necha bor ko‘rsatib o‘tganlar.
1911  yili  Moskva  o‘qituvchilarining  s’ezdi  bo‘lib  o‘tdi.  Unda  nutq
kamchiliklariga ega bo‘lgan bolalarga maxsus yordamni tashkil qilish zarurligi
birinchi marta ta’kidlab o‘tildi. Bunday yordam surdopedagog F.A.Pay rahbarligi
ostida ikkita yordamchi maktabda tashkil qilingan edi. 1915 yilda esa logopediya
Ko‘rslari tashkil etildi.
Logotip
Kitobdagi rasmlar bilan tanishtirish metodikasi. Badiiy-nutqiy faoliyat. REJA: 1. Nutq kamchiligiga ega bolalarni kitobdagi rasmlar bilan tanishtirishda logopedik yordamni tashkil etish 2. Nutq kamchiligiga ega bolalarda badiiy faoliyat. Tayanch tushunchalar: tizim, maktabgacha ta’lim tashkiloti, logopedik shoxobcha. Bizning mamlakatimizda turli xil nutq kamchiligiga ega bo‘lgan shaxslarga ko‘rsatiladigan har tomonlama sistematik yordam rivojlanib bormoqda. Rossiyada qadimdan alohida mehr-muruvvat muassasalari mavjud bo‘lib, ularda maxsus ta’lim jadal namoyon bo‘lgan nuqsonlarni (karliq ko‘rlik aqli zaiflik) ajratish va farqlash zaminida amalga oshirilar edi. Nutq nuqsoniga ega bo‘lgan kishilarga logopedik yordam tashkil qilinmagan edi. Pedagogika va tibbiyot jamoatchiligining atoqli namoyondalari nutq patologiyasining ruhiyatning va shaxsning shakllanishiga salbiy ta’sir etishini bir necha bor ko‘rsatib o‘tganlar. 1911 yili Moskva o‘qituvchilarining s’ezdi bo‘lib o‘tdi. Unda nutq kamchiliklariga ega bo‘lgan bolalarga maxsus yordamni tashkil qilish zarurligi birinchi marta ta’kidlab o‘tildi. Bunday yordam surdopedagog F.A.Pay rahbarligi ostida ikkita yordamchi maktabda tashkil qilingan edi. 1915 yilda esa logopediya Ko‘rslari tashkil etildi.
1918  yil  V.Bonch  Bruevich  tashabbusi  bilan  Moskvadagi  barcha
maktabgacha tarbiya muassasalarining tarbiyachilari va vrachlari uchun majburiy
logopedik Ko‘rslar tashkil qilindi. Bir yildan so‘ng Xalq Komissarlari sovetining
farmoni chiqib, unda Maorif va sog‘liqni saqlash xalq komissarlarining anomal
bolalarni tarbiyalash va sog‘liqni saqlash bo‘yicha vazifalari aniq belgilab berildi.
Bolalar nuqsonligi bilan Ko‘rashish bo‘yicha I Butun Rossiya s’ezdi (1920)
anomal  rivojlanishning  xilma-xil  turlariga  ega  bo‘lgan  bolalar  uchun  tashkil
qilinadigan maxsus ta’lim va tarbiya tizimi tamoyillari tamoyillarining belgilab
berdi.
1922 yil N.QQoupskaya Butun Rossiya guberniya xalq maorifi bo‘limi
mudirlarining s’ezdida so‘zlagan nutqida bu toifadagi bolalar uchun muassasalar
tashkil qilishning muhimligi to‘g‘risida alohida to‘xtalib o‘tdi.
1924  yilda  balog‘atga  yetmagan  bolalarni  ijtimoiy  ho‘qo‘qiy  jihatdan
himoya qilish yuzasidan II s’ezd bo‘lib o‘tdi. S’ezdda L.S.Vigotskiy so‘zga chiqib,
nuqsonning to‘zilishini tahlil qilish, uni to‘zatish va o‘rnini to‘ldirishga yangicha
yondashish yo‘lini taklif qildi, maxsus ta’limnish maqsad va vazifalarini ommaviy
maktablaridagi tarbiya tamoyilaridan kelib chiqqan holda belgilab berdi.
1929  yil  defektologiya  muommalarini  ishlab  chikish  bo‘yicha  tashkil
qilingan ilmiy markaz — Eksperimenta, defektologiya institutini, «Hurmat belgisi»
ordenli Sobiq SSSR Pedagogika faning Defektologiya ilmiy tekshirish institutining
tashkil  qilinishi  juda  katta  ahamiyatga  ega  bo‘ldi.  Bu  esa  anomal  bolalarni
kompleks  o‘rganishga,  maxsus  maktablarning  differensiallashgan  tarmorini  va
ularda  bolalarni  ta’lim-tarbiyasi  tizimining  ilmiy  asoslarini  ishlab  chiqishga
imkoniyat yaratdi.
30 yillarnint boshlarida institut anomal bolalarga majburiy sur’atda umumiy
ta’lim berish haqidagi qonunni qabul qilishda qatnashdi.
Turli  xil  anomaliyalarni  kliniko-psihologik  tashxis  diagaostika  qilishga
tayanib,  bolalarni  kompleks  o‘rganish  mamlakatda  maxsus  ta’lim-tarbiya  va
maktab muassasalarining ko‘p tarmoqli tizimini rivojlantirish uchun asosiy ilmiy
zaminni yaratish imkonini berdi.
Nutq nuqsonining murakkab strukturasini to‘g‘ri tushunish faqat to‘g‘ri
tashxis  qo‘yishni,  maxsus  muassasa  to‘rini  hamda  bola  bilan  olib  boradigan
Logotip
1918 yil V.Bonch Bruevich tashabbusi bilan Moskvadagi barcha maktabgacha tarbiya muassasalarining tarbiyachilari va vrachlari uchun majburiy logopedik Ko‘rslar tashkil qilindi. Bir yildan so‘ng Xalq Komissarlari sovetining farmoni chiqib, unda Maorif va sog‘liqni saqlash xalq komissarlarining anomal bolalarni tarbiyalash va sog‘liqni saqlash bo‘yicha vazifalari aniq belgilab berildi. Bolalar nuqsonligi bilan Ko‘rashish bo‘yicha I Butun Rossiya s’ezdi (1920) anomal rivojlanishning xilma-xil turlariga ega bo‘lgan bolalar uchun tashkil qilinadigan maxsus ta’lim va tarbiya tizimi tamoyillari tamoyillarining belgilab berdi. 1922 yil N.QQoupskaya Butun Rossiya guberniya xalq maorifi bo‘limi mudirlarining s’ezdida so‘zlagan nutqida bu toifadagi bolalar uchun muassasalar tashkil qilishning muhimligi to‘g‘risida alohida to‘xtalib o‘tdi. 1924 yilda balog‘atga yetmagan bolalarni ijtimoiy ho‘qo‘qiy jihatdan himoya qilish yuzasidan II s’ezd bo‘lib o‘tdi. S’ezdda L.S.Vigotskiy so‘zga chiqib, nuqsonning to‘zilishini tahlil qilish, uni to‘zatish va o‘rnini to‘ldirishga yangicha yondashish yo‘lini taklif qildi, maxsus ta’limnish maqsad va vazifalarini ommaviy maktablaridagi tarbiya tamoyilaridan kelib chiqqan holda belgilab berdi. 1929 yil defektologiya muommalarini ishlab chikish bo‘yicha tashkil qilingan ilmiy markaz — Eksperimenta, defektologiya institutini, «Hurmat belgisi» ordenli Sobiq SSSR Pedagogika faning Defektologiya ilmiy tekshirish institutining tashkil qilinishi juda katta ahamiyatga ega bo‘ldi. Bu esa anomal bolalarni kompleks o‘rganishga, maxsus maktablarning differensiallashgan tarmorini va ularda bolalarni ta’lim-tarbiyasi tizimining ilmiy asoslarini ishlab chiqishga imkoniyat yaratdi. 30 yillarnint boshlarida institut anomal bolalarga majburiy sur’atda umumiy ta’lim berish haqidagi qonunni qabul qilishda qatnashdi. Turli xil anomaliyalarni kliniko-psihologik tashxis diagaostika qilishga tayanib, bolalarni kompleks o‘rganish mamlakatda maxsus ta’lim-tarbiya va maktab muassasalarining ko‘p tarmoqli tizimini rivojlantirish uchun asosiy ilmiy zaminni yaratish imkonini berdi. Nutq nuqsonining murakkab strukturasini to‘g‘ri tushunish faqat to‘g‘ri tashxis qo‘yishni, maxsus muassasa to‘rini hamda bola bilan olib boradigan
to‘zatish tarbiyalash ish metodlarini belgilay bilishnigina emas, balki ikqilamchi
nuqsonlarning kelib chiqish ehtimollarini oldindan aytib berish imkonini beradi.
Xalq ta’limi va sog‘liqii saqlash organlari tomonidan maxsus ta’lim va
to‘zatish  ishlariga  muhtoj  yasli,  maktabgacha  tarbiya  va  maktab  yoshidaga
bolalarni aniqlash hamda hisobga olishga yo‘naltirilgan tashkiliy pedagogik ish
o‘tkazildi.
Nazariya va amaliyotning o‘zaro yaqin hamkorligi nutq nuqsoniga ega
bo‘lgan o‘smir va bolalarga beriladigan ta’lim-tarbiyani ilmiy asoslash, maxsus
muassasalar tarmog‘ini rivojlantirishga bo‘lgan ehtiyojni aniqlash imkonini berdi.
Nomenklaturaga u yoki bu tipdagi maxsus muassasaning kiritilishidan oldin
bolalar  keng  miqyosda  kompleks  klinikononrofiziologik  va  ruhiy  pedagogik
jihatdan o‘rganiladi eksperimental ta’lim tizimi tashkil qilinadi.
Hozirgi  vaqtda  turli  tipdagi  muassasalarning  to‘zilishi  va  to‘zatish
tarbiyaviy ta’sir etish mazmuni aniq belgilangan.
Bolani  uning umumiy va nutqiy rivojlanishi  saviyasiga  mos keladigan
muassasaga  o‘tkazish  zarurati  turilganda  bu  imkoniyatni  ta’minlovchi  vorislik
ko‘zda to‘tiladi.
Yil sayin maktabgacha tarbiya yoshidaga anomal bolalarga ko‘rsatilayotgan
yordam kengayib bormoqia. Xalq ta’limi davlat komitetining «Jismoniy va aqliy
rivojlanishida  kamchiligi  bor  bolalar  uchun  maktabgacha  tarbiya  muassasalari
nomenklaturasi haqida»gi karori qabul qipingandan so‘ng maxsus maktabgacha
tarbiya muassasalari tarmog‘i sezilarli darajada rivoj topdi.
Maktab reformasiga muvofiq nutqiy nuqsonga ega bo‘lgan bolalar uchun
mo‘ljallangan maktab  va maktabgacha ta’lim  tizimini  takomillashtirish  davom
ettirilmoqda. Nutq nuqsoniga ega bo‘lgan katta yoshdagi kishilar, o‘smirlar va
bolalarga  poliklinikalarda,  shifoxonalarda,  dispanser,  sanatoriylarda  kompleks
tibbiy logopedik yordam ko‘rsatiladi.
Rivojlanishida  kamchiligi  bor  bolalarga  davlatimizning  ko‘rsatayotgan
g‘amho‘rligi faqat maxsus muassasalarning differensiallashgan tarmog‘ini tashkil
etishda namoyon bo‘lmay balki rivojlanishida nuqsoni bor bolalarga beriladigan
ta’lim  darajasini  sistematik  ravishda  oshirib  borishda  aks  etayotir.  Ko‘pchilik
Logotip
to‘zatish tarbiyalash ish metodlarini belgilay bilishnigina emas, balki ikqilamchi nuqsonlarning kelib chiqish ehtimollarini oldindan aytib berish imkonini beradi. Xalq ta’limi va sog‘liqii saqlash organlari tomonidan maxsus ta’lim va to‘zatish ishlariga muhtoj yasli, maktabgacha tarbiya va maktab yoshidaga bolalarni aniqlash hamda hisobga olishga yo‘naltirilgan tashkiliy pedagogik ish o‘tkazildi. Nazariya va amaliyotning o‘zaro yaqin hamkorligi nutq nuqsoniga ega bo‘lgan o‘smir va bolalarga beriladigan ta’lim-tarbiyani ilmiy asoslash, maxsus muassasalar tarmog‘ini rivojlantirishga bo‘lgan ehtiyojni aniqlash imkonini berdi. Nomenklaturaga u yoki bu tipdagi maxsus muassasaning kiritilishidan oldin bolalar keng miqyosda kompleks klinikononrofiziologik va ruhiy pedagogik jihatdan o‘rganiladi eksperimental ta’lim tizimi tashkil qilinadi. Hozirgi vaqtda turli tipdagi muassasalarning to‘zilishi va to‘zatish tarbiyaviy ta’sir etish mazmuni aniq belgilangan. Bolani uning umumiy va nutqiy rivojlanishi saviyasiga mos keladigan muassasaga o‘tkazish zarurati turilganda bu imkoniyatni ta’minlovchi vorislik ko‘zda to‘tiladi. Yil sayin maktabgacha tarbiya yoshidaga anomal bolalarga ko‘rsatilayotgan yordam kengayib bormoqia. Xalq ta’limi davlat komitetining «Jismoniy va aqliy rivojlanishida kamchiligi bor bolalar uchun maktabgacha tarbiya muassasalari nomenklaturasi haqida»gi karori qabul qipingandan so‘ng maxsus maktabgacha tarbiya muassasalari tarmog‘i sezilarli darajada rivoj topdi. Maktab reformasiga muvofiq nutqiy nuqsonga ega bo‘lgan bolalar uchun mo‘ljallangan maktab va maktabgacha ta’lim tizimini takomillashtirish davom ettirilmoqda. Nutq nuqsoniga ega bo‘lgan katta yoshdagi kishilar, o‘smirlar va bolalarga poliklinikalarda, shifoxonalarda, dispanser, sanatoriylarda kompleks tibbiy logopedik yordam ko‘rsatiladi. Rivojlanishida kamchiligi bor bolalarga davlatimizning ko‘rsatayotgan g‘amho‘rligi faqat maxsus muassasalarning differensiallashgan tarmog‘ini tashkil etishda namoyon bo‘lmay balki rivojlanishida nuqsoni bor bolalarga beriladigan ta’lim darajasini sistematik ravishda oshirib borishda aks etayotir. Ko‘pchilik
maxsus maktablar internat shaklida bo‘lib, ularda bolalarni ta’limtarbiya olishi
davlat hisobidan ta’minlanadi.
Bizning  mamlakatimizda  aholiga  ko‘rsatiladigan  differensiyalashgan
logopedik yordam keng rivojlangandir. Bu yordam xalq ta’limi va sog‘liqni saqlash
sohalari orqali amalga oshirilmoqda.
Nutq nuqsoniga ega bo‘lgan bolalarga mo‘ljallangan maktabgacha tarbiya
muassasalari
Defektologiya sohasidaga ilmiy tadqiqotlar orqali nuqsonni erta aniqlash va
uni oldinroq to‘zatish katta ahamiyatga ega ekanligi isbotlab berilgan.
Bir qator hollarda maxsus maktabgacha ta’lim va tarbiya rivojlaniщsagi
kamchiliklarni  to‘zatadi  va  bu  bilan  bolalarning  maktabda  o‘qshida  vujudga
keladigan qiyinchiliklarning oldini oladi (G.A.Vlasova, 1972).
Yaqqol namoyon bo‘lgan nutq nuqsonlari mavjud bo‘lganda bolalar bilan
olib boriladigan  to‘zatish  tarbiyalash  ishlarini  erta  boshlash  nuqsonni  sezilarli
darajada kompensatsiya qilinishini ta’minlaydi.
1960 yildan boshlab sobiq SSSRda nutq nuqsoniga ega bo‘lgan bolalarga
mo‘ljallangan  maktabgacha  tarbiya  muassasalari  tarmog‘i  rivojlana  boshladi.
Dastlab bu ommaviy bog‘chalar qoshida tashkil qilingan alohida eksperimental
guruhlar edi, koninchalik esa nutq nuqsoniga ega bo‘lgan bolalarga mo‘ljallangan
alohida bolalar borchalari va yasli, bog‘chalari tashkil topdi.
Dastlabki bosqichda bolalar bog‘chalarida yengil nutq kamchiligiga ega
bo‘lgan (nutqiing fonetik tomoni rivojlanmagan) bolalar uchun guruhlar ochildi.
Konin  birmuncha  murakkab  nuqsonli  bolalar  (dudo‘qlanadigan,  nutqi  to‘liq
rivojlanmagan bolalar) guruhari tashkil qilindi. Sobiq SSSR maorif ministrligining
1972 yil 21 noyabrdaga 125 sonli qaroriga asosan maorif sistemasidagi anomal
bolalar uchun maxsus maktabgacha tarbiya muassasalari nomenklaturasi (ro‘yxati)
tasdiqlandi.
Nutq nuqsoniga  ega  bo‘lgan  bolalarga  mo‘ljallangan bog‘chalar, yasli-
bog‘chalar  va  umumiy  tipdagi  borcha,  yasli-bog‘chalar  qoщidagi  tegishli
maktabgacha  tarbiya  guruhlari  yuqorida  nomlari  ko‘rsatib  o‘tilgan  muassasa
qiraydigan xalq ta’limi bo‘limlari tomonidan komplektlashtiriladi.
Logotip
maxsus maktablar internat shaklida bo‘lib, ularda bolalarni ta’limtarbiya olishi davlat hisobidan ta’minlanadi. Bizning mamlakatimizda aholiga ko‘rsatiladigan differensiyalashgan logopedik yordam keng rivojlangandir. Bu yordam xalq ta’limi va sog‘liqni saqlash sohalari orqali amalga oshirilmoqda. Nutq nuqsoniga ega bo‘lgan bolalarga mo‘ljallangan maktabgacha tarbiya muassasalari Defektologiya sohasidaga ilmiy tadqiqotlar orqali nuqsonni erta aniqlash va uni oldinroq to‘zatish katta ahamiyatga ega ekanligi isbotlab berilgan. Bir qator hollarda maxsus maktabgacha ta’lim va tarbiya rivojlaniщsagi kamchiliklarni to‘zatadi va bu bilan bolalarning maktabda o‘qshida vujudga keladigan qiyinchiliklarning oldini oladi (G.A.Vlasova, 1972). Yaqqol namoyon bo‘lgan nutq nuqsonlari mavjud bo‘lganda bolalar bilan olib boriladigan to‘zatish tarbiyalash ishlarini erta boshlash nuqsonni sezilarli darajada kompensatsiya qilinishini ta’minlaydi. 1960 yildan boshlab sobiq SSSRda nutq nuqsoniga ega bo‘lgan bolalarga mo‘ljallangan maktabgacha tarbiya muassasalari tarmog‘i rivojlana boshladi. Dastlab bu ommaviy bog‘chalar qoshida tashkil qilingan alohida eksperimental guruhlar edi, koninchalik esa nutq nuqsoniga ega bo‘lgan bolalarga mo‘ljallangan alohida bolalar borchalari va yasli, bog‘chalari tashkil topdi. Dastlabki bosqichda bolalar bog‘chalarida yengil nutq kamchiligiga ega bo‘lgan (nutqiing fonetik tomoni rivojlanmagan) bolalar uchun guruhlar ochildi. Konin birmuncha murakkab nuqsonli bolalar (dudo‘qlanadigan, nutqi to‘liq rivojlanmagan bolalar) guruhari tashkil qilindi. Sobiq SSSR maorif ministrligining 1972 yil 21 noyabrdaga 125 sonli qaroriga asosan maorif sistemasidagi anomal bolalar uchun maxsus maktabgacha tarbiya muassasalari nomenklaturasi (ro‘yxati) tasdiqlandi. Nutq nuqsoniga ega bo‘lgan bolalarga mo‘ljallangan bog‘chalar, yasli- bog‘chalar va umumiy tipdagi borcha, yasli-bog‘chalar qoщidagi tegishli maktabgacha tarbiya guruhlari yuqorida nomlari ko‘rsatib o‘tilgan muassasa qiraydigan xalq ta’limi bo‘limlari tomonidan komplektlashtiriladi.
Normal  nutqni  o‘zlashtirgan,  ta’limni  muvaffaqiyatli  tamomlagan  va  7
yoshga to‘lmagan bolalar umumiy tipdagi bog‘chaga o‘tkaziladilar.
Maxsus  maktabgacha  tarbiya  muassasalari  sharoitida  turli  xil  nutq
nuqsonlariga  ega  bo‘lgan  bolalarga  beriladigan  logopedik  ta’limning  asosiy
vazifalari yetakchi nutq nuqsonini to‘zatish bilan birga xat-savodni  egallashga
tayyorlash ishini ham o‘z ichiga oladi.
Nutq  nuqsoniga  ega  bolalarga  mo‘ljallangan  maktabgacha  tarbiya
muassasalarida barcha to‘zatish jarayonlarini aniq tashkil qilish ko‘zda to‘tiladi.
To‘zatish ishlari quyidagilar, ya’ni:
— bolalarni o‘z vaqtida tekshirish;
— mashg‘ulotlar jadvalini oqilona to‘zish;
— har bir bola bilan olib boriladigan individual ishni rejalashtirish;
— frontal mashg‘ulotlarni rejalashtirish;
—  mashg‘ulotlarni  kerakli  jihozlar  va  ko‘rgazmali  qurollar  bilan
ta’minlash;
— logopedning tarbiyachi  va ota-onalar bilan o‘zaro hamkorlik qilishi
orqali ta’minlanadi.
Nutqida kamchiligi bor shaxslarning barcha yosh guruhlarida nutq bilish
faoliyati, emotsional irodaviy sohalaridagi nuqsonlarni bartaraf etish imkoniyatlari
tibbiy  va  pedagogik  ta’sirlar  kompleksining  o‘z  vaqtida  va  aynan  bir  xil
qo‘llanishiga bog‘liqdir.
To‘zatuvchi ta’lim ishlarining barcha komplekslarini o‘tkazish umumdastur
talablarini  bajarish  bilan  birga  nutq  nuqsonlarining  to‘zatish  bo‘yicha  maxsus
mashg‘ulotlarni qo‘shib olib borishni talab qiladi. Nutq nuqsoniga ega bo‘lgan
maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalar guruhlari uchun oddiy kun tartibidan farq
qiladigan, maxsus kun tartibi ishlab chiqilgan. Jumladan unda logoped tomonidan
o‘tkaziladigan umumiy, guruhdardagi va yakka tartibdagi mashg‘ulotlar ko‘zda
to‘tilgan. Shu bilan birga kechki vaqtda tarbiyachining logoped topshirigi bo‘yicha
guruhlarda  va  alohida  bolalar  bilan  nutqii  to‘zatish  yuzasidan  maxsus  soatlar
ajratilgan.  Tarbiyachi  o‘z  ishini  dastur  talablari  va  bolalarning  nutqiy
imkoniyatlarini  hisobga  olgan  holda  rejalashtiradi.  Tarbiyachi  bola  nutqining
shakllanishidagi individual kamchiliklarni bilishi, nutqining talaffo‘z va leksiko-
Logotip
Normal nutqni o‘zlashtirgan, ta’limni muvaffaqiyatli tamomlagan va 7 yoshga to‘lmagan bolalar umumiy tipdagi bog‘chaga o‘tkaziladilar. Maxsus maktabgacha tarbiya muassasalari sharoitida turli xil nutq nuqsonlariga ega bo‘lgan bolalarga beriladigan logopedik ta’limning asosiy vazifalari yetakchi nutq nuqsonini to‘zatish bilan birga xat-savodni egallashga tayyorlash ishini ham o‘z ichiga oladi. Nutq nuqsoniga ega bolalarga mo‘ljallangan maktabgacha tarbiya muassasalarida barcha to‘zatish jarayonlarini aniq tashkil qilish ko‘zda to‘tiladi. To‘zatish ishlari quyidagilar, ya’ni: — bolalarni o‘z vaqtida tekshirish; — mashg‘ulotlar jadvalini oqilona to‘zish; — har bir bola bilan olib boriladigan individual ishni rejalashtirish; — frontal mashg‘ulotlarni rejalashtirish; — mashg‘ulotlarni kerakli jihozlar va ko‘rgazmali qurollar bilan ta’minlash; — logopedning tarbiyachi va ota-onalar bilan o‘zaro hamkorlik qilishi orqali ta’minlanadi. Nutqida kamchiligi bor shaxslarning barcha yosh guruhlarida nutq bilish faoliyati, emotsional irodaviy sohalaridagi nuqsonlarni bartaraf etish imkoniyatlari tibbiy va pedagogik ta’sirlar kompleksining o‘z vaqtida va aynan bir xil qo‘llanishiga bog‘liqdir. To‘zatuvchi ta’lim ishlarining barcha komplekslarini o‘tkazish umumdastur talablarini bajarish bilan birga nutq nuqsonlarining to‘zatish bo‘yicha maxsus mashg‘ulotlarni qo‘shib olib borishni talab qiladi. Nutq nuqsoniga ega bo‘lgan maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalar guruhlari uchun oddiy kun tartibidan farq qiladigan, maxsus kun tartibi ishlab chiqilgan. Jumladan unda logoped tomonidan o‘tkaziladigan umumiy, guruhdardagi va yakka tartibdagi mashg‘ulotlar ko‘zda to‘tilgan. Shu bilan birga kechki vaqtda tarbiyachining logoped topshirigi bo‘yicha guruhlarda va alohida bolalar bilan nutqii to‘zatish yuzasidan maxsus soatlar ajratilgan. Tarbiyachi o‘z ishini dastur talablari va bolalarning nutqiy imkoniyatlarini hisobga olgan holda rejalashtiradi. Tarbiyachi bola nutqining shakllanishidagi individual kamchiliklarni bilishi, nutqining talaffo‘z va leksiko-
grammatik tomonidan nuqsonlarni bilishi, ta’lim va ta’limdan tashqiri faoliyat
jarayoni davomida har bir bolaning nutqiy imkoniyatlarini hisobga olishi shart.
Logoped bilan hamkorlikka nutqning to‘liq rivojlanmaganligi (FNR guruhlarida)
nutqii  o‘stirish,  tevarak-atrof  bilan  tanishtirish,  savol  o‘rganishga  tayyorlash
bo‘yicha  mashg‘ulotlar  rejalashtiriladi.  Logoped  bilan  tarbiyachining  ishidagi
izchillik maxsus daftarda qayd qilinadi.
Logopedning  ota-onalar  bilan  hamkorliqiagi  ishi  butun  pedagogik
jarayonning ajralmas qismi bo‘lib, bolalar bog‘chasi sharoitida quyidagi shakllarda
amalga oshiriladi.
Ota-onalar majlislari. Birinchi ota-onalar majlisi avgustning oxirida yoki
sentyabrning boshida o‘tkaziladi. Ota-onalar muassasa to‘zilishi, ish mazmuni va
vazifalari bilan, bolalar borchasidagi kun tartibi va qoidalar bilan tanishtiriladi.
Odatda, bu majlisni bog‘cha mudirasi barcha maxsus guruhlar bolalarining ota-
onalari bilan birgaliqia o‘tkazadi.
Ikkinchi majlisni har bir logoped o‘z guruhida oktyabr oyida o‘tkazadi.
Ushbu  majlisning  maqsadi  ota-onalarni  bolalarni  tekshirish  natijasida  olingan
ma’lumotlar  bilan  tanishtirishdir.  Bunda  logoped  har  bir  bolaning  nutqiy  va
umumiy  rivojlanishini  atroflicha  ta’riflaydi.  Ota-onalarga  bolalarning  nutqiy
rivojlanishlaridagi asosiy kamchiliklarni tushunarli qilib yoritib berish, ularning
normadan orqada qolish darajasini va ushbu nuqsonni bartaraf etishda hamkorlik
qilish zarurligini ko‘rsatib berishi keraq
Uchinchi ota-onalar majlisi yanvar oyvda o‘tkaziladi. Unda yarim yillik ish
natijalari  aytilib,  koningi  to‘zatish  ishlari  yo‘nalishi  yoritib  beriladi,  Har  bir
bolaning nutqiy va umumiy rivojlanishi, bolalardagi ijobiy dinamika, shuningdek
mashg‘ulot davomvda uchragan qiyinchiliklar ta’riflanadi.
Oxirgi  ota-onalar  majlisi  may  oyida  o‘tkaziladi.  Unda  yil  davomida
bajarilgan  ishlar  yakunlanadi.  O‘tilgan  materialni  mustahkamlash  bo‘yicha
tavsiyalar  beriladi.  Logoped  ota-onalarni  bolani  ommaviy  maktabda,  nutq
maktabida ta’lim olishi yoki zarurat bo‘lsa, bog‘chaning maxsus guruhida qayta
bo‘lishi haqida komissiyani qarori bilan tanishtiradi. Komissiyaning qarori to‘liq
asoslanadi.
Logotip
grammatik tomonidan nuqsonlarni bilishi, ta’lim va ta’limdan tashqiri faoliyat jarayoni davomida har bir bolaning nutqiy imkoniyatlarini hisobga olishi shart. Logoped bilan hamkorlikka nutqning to‘liq rivojlanmaganligi (FNR guruhlarida) nutqii o‘stirish, tevarak-atrof bilan tanishtirish, savol o‘rganishga tayyorlash bo‘yicha mashg‘ulotlar rejalashtiriladi. Logoped bilan tarbiyachining ishidagi izchillik maxsus daftarda qayd qilinadi. Logopedning ota-onalar bilan hamkorliqiagi ishi butun pedagogik jarayonning ajralmas qismi bo‘lib, bolalar bog‘chasi sharoitida quyidagi shakllarda amalga oshiriladi. Ota-onalar majlislari. Birinchi ota-onalar majlisi avgustning oxirida yoki sentyabrning boshida o‘tkaziladi. Ota-onalar muassasa to‘zilishi, ish mazmuni va vazifalari bilan, bolalar borchasidagi kun tartibi va qoidalar bilan tanishtiriladi. Odatda, bu majlisni bog‘cha mudirasi barcha maxsus guruhlar bolalarining ota- onalari bilan birgaliqia o‘tkazadi. Ikkinchi majlisni har bir logoped o‘z guruhida oktyabr oyida o‘tkazadi. Ushbu majlisning maqsadi ota-onalarni bolalarni tekshirish natijasida olingan ma’lumotlar bilan tanishtirishdir. Bunda logoped har bir bolaning nutqiy va umumiy rivojlanishini atroflicha ta’riflaydi. Ota-onalarga bolalarning nutqiy rivojlanishlaridagi asosiy kamchiliklarni tushunarli qilib yoritib berish, ularning normadan orqada qolish darajasini va ushbu nuqsonni bartaraf etishda hamkorlik qilish zarurligini ko‘rsatib berishi keraq Uchinchi ota-onalar majlisi yanvar oyvda o‘tkaziladi. Unda yarim yillik ish natijalari aytilib, koningi to‘zatish ishlari yo‘nalishi yoritib beriladi, Har bir bolaning nutqiy va umumiy rivojlanishi, bolalardagi ijobiy dinamika, shuningdek mashg‘ulot davomvda uchragan qiyinchiliklar ta’riflanadi. Oxirgi ota-onalar majlisi may oyida o‘tkaziladi. Unda yil davomida bajarilgan ishlar yakunlanadi. O‘tilgan materialni mustahkamlash bo‘yicha tavsiyalar beriladi. Logoped ota-onalarni bolani ommaviy maktabda, nutq maktabida ta’lim olishi yoki zarurat bo‘lsa, bog‘chaning maxsus guruhida qayta bo‘lishi haqida komissiyani qarori bilan tanishtiradi. Komissiyaning qarori to‘liq asoslanadi.
Shanba yoki chorshanba kunlari (kunning ikkinchi yarmida) har hafta ota-
onalar uchun qisqa muddatli majlislar (pyatiminutqa) o‘tkaziladi. Ba’zi bir ota-
onalar  bolalari  bilan  taklif  qilinadilar.  Logoped  ota-onalarni  tovushlarni
mustahkamlashning  asosiy  usullari  bilan  tanishtiradi.  Uyda  qanday  mashqlar
bajarish kerakligani ko‘rsatib beradi.
Ota-onalarning ochiq logopedik mashg‘ulotlarda ishtirok etishi butun o‘quv
yili davomida rejalashtiriladi (3 oyda 1 marta). Bunday mashg‘ulotlarda logoped
ota-onalarni ta’limning asosiy usullari, materialni tanlash, shuningdek mashg‘ulot
davomida bolalarga qo‘yiladigan asosiy talablar bilan tanishtiradi.
Ota-onalarga  mo‘ljallangan  stendlarni  logoped  va  tarbiyachi  butun  yil
davomida chiqirib turadilar. Stendda normadagi bola nutqining rivojlanishi, nutq
anomaliyalarining xilma-xil turlari, ommabop adabiyotlar ro‘yxati kabi masalalar
yoritilib  boriladi.  Tovushlarni  talaffo‘z  qilish,  bog‘lanishli  nutqning
shakllantirishga doir nutqiy material vaqt-vaqti bilan yangilanib turiladi. Ota-onalar
burchagida axborot bo‘limi mavjud bo‘lib, unda ota-onalar majlislarining sanalari,
logoped bilan suhbatlashish uchun takliflar, mutaxassislarning konsultatsiya berish
vaqti ko‘rsatilgan bo‘ladi.
Nutq  kamchiligiga  ega  bo‘lgan  bolalarga  mo‘ljallangan  maktabgacha
tarbiya muassasalari anomal bolalarga ta’lim va tarbiya berish umumiy sistemasida
perspektiv bo‘rin bo‘lib hisoblanadi, qiysiki u nuqsonning koningi rivojlanishini
oldini oladi.
Bir qator patologik shakllarda (oligofreniya, ko‘rish nuqsonlari, tayanch
harakat apparatidagi nuqsonlar) nutq kamchiligiga ega bo‘lgan bolalarga maxsus
maktabgacha tarbiya muassasalari sharoitida logopedik yordam ko‘rsatiladi.
Sobiq SSSR Xalq ta’limi ministrining 1975 yil 14 oktyabrdagi 131sonli
qaroriga muvofiq ko‘rishida, tayanch harakat apparatida va aqliy rivojlaniщida
kamchiligi  bo‘lgan bolalarga mo‘ljallangan bog‘chalarda o‘qituvchi  defektolog
lavozimi guruhga bitta hisobidan joriy qilinadi.
Tayanch  harakat  apparatida  kamchiligi  bor  bolalarga  mo‘ljallangan
maktabgacha tarbiya muassasalari
Tayanch  harakat  sohasida  kamchiligi  bor  bolalar  uchun  maktabgacha
tarbiya  muassasalarining  guruhlari  yoshni  hisobga  olib  quyidagicha
Logotip
Shanba yoki chorshanba kunlari (kunning ikkinchi yarmida) har hafta ota- onalar uchun qisqa muddatli majlislar (pyatiminutqa) o‘tkaziladi. Ba’zi bir ota- onalar bolalari bilan taklif qilinadilar. Logoped ota-onalarni tovushlarni mustahkamlashning asosiy usullari bilan tanishtiradi. Uyda qanday mashqlar bajarish kerakligani ko‘rsatib beradi. Ota-onalarning ochiq logopedik mashg‘ulotlarda ishtirok etishi butun o‘quv yili davomida rejalashtiriladi (3 oyda 1 marta). Bunday mashg‘ulotlarda logoped ota-onalarni ta’limning asosiy usullari, materialni tanlash, shuningdek mashg‘ulot davomida bolalarga qo‘yiladigan asosiy talablar bilan tanishtiradi. Ota-onalarga mo‘ljallangan stendlarni logoped va tarbiyachi butun yil davomida chiqirib turadilar. Stendda normadagi bola nutqining rivojlanishi, nutq anomaliyalarining xilma-xil turlari, ommabop adabiyotlar ro‘yxati kabi masalalar yoritilib boriladi. Tovushlarni talaffo‘z qilish, bog‘lanishli nutqning shakllantirishga doir nutqiy material vaqt-vaqti bilan yangilanib turiladi. Ota-onalar burchagida axborot bo‘limi mavjud bo‘lib, unda ota-onalar majlislarining sanalari, logoped bilan suhbatlashish uchun takliflar, mutaxassislarning konsultatsiya berish vaqti ko‘rsatilgan bo‘ladi. Nutq kamchiligiga ega bo‘lgan bolalarga mo‘ljallangan maktabgacha tarbiya muassasalari anomal bolalarga ta’lim va tarbiya berish umumiy sistemasida perspektiv bo‘rin bo‘lib hisoblanadi, qiysiki u nuqsonning koningi rivojlanishini oldini oladi. Bir qator patologik shakllarda (oligofreniya, ko‘rish nuqsonlari, tayanch harakat apparatidagi nuqsonlar) nutq kamchiligiga ega bo‘lgan bolalarga maxsus maktabgacha tarbiya muassasalari sharoitida logopedik yordam ko‘rsatiladi. Sobiq SSSR Xalq ta’limi ministrining 1975 yil 14 oktyabrdagi 131sonli qaroriga muvofiq ko‘rishida, tayanch harakat apparatida va aqliy rivojlaniщida kamchiligi bo‘lgan bolalarga mo‘ljallangan bog‘chalarda o‘qituvchi defektolog lavozimi guruhga bitta hisobidan joriy qilinadi. Tayanch harakat apparatida kamchiligi bor bolalarga mo‘ljallangan maktabgacha tarbiya muassasalari Tayanch harakat sohasida kamchiligi bor bolalar uchun maktabgacha tarbiya muassasalarining guruhlari yoshni hisobga olib quyidagicha
komplektlashtiriladi:  yasli  guruhi  2—3  yoshdagi  bolalar,  kichik  guruh  3—  4
yoshdagi bolalar, o‘rta guruh 4—5 yoshdagi bolalar, katta guruh 5—6 yoshdagi
bolalar, tayyorlov guruhi — 6—7 yoshli bolalar. Guruhdagi bolalar soni 10—12 ta
bo‘lishi keraq
Bolalar har yili 1 avgustdan 1 sentyabrga qadar qubul qilinadi. 7 yoshga
to‘lgan bolalar tibbiy pedagogak komissiyaning xulosasiga ko‘ra tegashli tipdagi
maktablarga o‘tkaziladilar.
O‘qituvchi  logoped  bolalarni  aqliy  rivojlanishi,  to‘g‘ri  nutqqa,  to‘g‘ri
talaffo‘z qilishga o‘rgatishga doir butun o‘quv to‘zatish ishini o‘tkazadi. U vrach
psixonevrolog, guruh tarbiyachilari bilan  hamkorliqia ish olib boradi, bolalar bilan
frontal, kichik guruhlar to‘zib, yakka tartibda mashg‘ulotlar o‘tkazadi, tegishli
hujjatlarni yozib boradi.
Aqliy zaif bolalarga mo‘ljallangan maktabgacha tarbiya muassasalari.
Bolalar  bog‘chasi  (bolalar  uyi)  aqliy  zaif  bolalarga  mo‘ljallangan
maktabgacha  tarbiya  muassasasining  asosiy  tipi  bo‘lib  hisoblanadi.  Guruhlar
yoshni hisobga olib, quyidagicha komplektlashtiriladi: kichik guruh 3—4 yoshdan
A—5 yoshgacha, o‘rta guruh 4—5 yoshdan 5—6 yoshgacha, katta guruh 5—6,
tayyorlov guruhi 6—7 yosh.
Guruhlagi bolalar soni intellektning bo‘zilishi darajasidan qat’i nazar 10—
12 boladan iborat bo‘ladi.
Maktabgacha tarbiya yoshidaga aqliy zaif bolalarning ko‘pchiligida yakqol
namoyon  bo‘lgan  nutq  kamchiliklari  mavjud  bo‘lib,  ular  uchun  korreksion
ta’limning  umumiy  sistemasida  sistematik  logopedik  ish  ko‘zda  to‘tiladi.
Logopedik ish mashg‘ulotlar jadvaliga qat’iy rioya qilgan holda har bir yosh
guruhida  haftasiga  2  marta  frontal  nutq;  o‘stirish  mashg‘ulotlarida  amalga
oshiriladi (ta’limning 1 — 3 yillarida guruh kichik guruhlarga bulinadi; 4 yilda
guruh bilan frontal mashg‘ulot o‘tkaziladi). Har bir bola bilan haftasiga 3 marta
individual logopedik mashg‘ulotlar o‘tkaziladi.
Korreksion  ta’lim  mazmuniga  ona  tili  tovushlarini  nutqga  kiritish
(postanovka) va mustahkamlash (avtomatizatsiya), nutqiing ravonligi, nafas olish,
urg‘u  qo‘yish  ustida  ishlash,  so‘z  boyligini  aniqlashtirish  va  kengaytirish,
grammatik  to‘zilishlarni  amalda  borlangan  nutqii  shakllantirish  kiradi.  Nutqni
Logotip
komplektlashtiriladi: yasli guruhi 2—3 yoshdagi bolalar, kichik guruh 3— 4 yoshdagi bolalar, o‘rta guruh 4—5 yoshdagi bolalar, katta guruh 5—6 yoshdagi bolalar, tayyorlov guruhi — 6—7 yoshli bolalar. Guruhdagi bolalar soni 10—12 ta bo‘lishi keraq Bolalar har yili 1 avgustdan 1 sentyabrga qadar qubul qilinadi. 7 yoshga to‘lgan bolalar tibbiy pedagogak komissiyaning xulosasiga ko‘ra tegashli tipdagi maktablarga o‘tkaziladilar. O‘qituvchi logoped bolalarni aqliy rivojlanishi, to‘g‘ri nutqqa, to‘g‘ri talaffo‘z qilishga o‘rgatishga doir butun o‘quv to‘zatish ishini o‘tkazadi. U vrach psixonevrolog, guruh tarbiyachilari bilan hamkorliqia ish olib boradi, bolalar bilan frontal, kichik guruhlar to‘zib, yakka tartibda mashg‘ulotlar o‘tkazadi, tegishli hujjatlarni yozib boradi. Aqliy zaif bolalarga mo‘ljallangan maktabgacha tarbiya muassasalari. Bolalar bog‘chasi (bolalar uyi) aqliy zaif bolalarga mo‘ljallangan maktabgacha tarbiya muassasasining asosiy tipi bo‘lib hisoblanadi. Guruhlar yoshni hisobga olib, quyidagicha komplektlashtiriladi: kichik guruh 3—4 yoshdan A—5 yoshgacha, o‘rta guruh 4—5 yoshdan 5—6 yoshgacha, katta guruh 5—6, tayyorlov guruhi 6—7 yosh. Guruhlagi bolalar soni intellektning bo‘zilishi darajasidan qat’i nazar 10— 12 boladan iborat bo‘ladi. Maktabgacha tarbiya yoshidaga aqliy zaif bolalarning ko‘pchiligida yakqol namoyon bo‘lgan nutq kamchiliklari mavjud bo‘lib, ular uchun korreksion ta’limning umumiy sistemasida sistematik logopedik ish ko‘zda to‘tiladi. Logopedik ish mashg‘ulotlar jadvaliga qat’iy rioya qilgan holda har bir yosh guruhida haftasiga 2 marta frontal nutq; o‘stirish mashg‘ulotlarida amalga oshiriladi (ta’limning 1 — 3 yillarida guruh kichik guruhlarga bulinadi; 4 yilda guruh bilan frontal mashg‘ulot o‘tkaziladi). Har bir bola bilan haftasiga 3 marta individual logopedik mashg‘ulotlar o‘tkaziladi. Korreksion ta’lim mazmuniga ona tili tovushlarini nutqga kiritish (postanovka) va mustahkamlash (avtomatizatsiya), nutqiing ravonligi, nafas olish, urg‘u qo‘yish ustida ishlash, so‘z boyligini aniqlashtirish va kengaytirish, grammatik to‘zilishlarni amalda borlangan nutqii shakllantirish kiradi. Nutqni
o‘stirish yuzasidan olib boriladigan har kungi ishlar maxsus maktabgacha tarbiya
muassasasining butun jamoa tomonidan amalga oshiriladi.
Ko‘rish  nuqsoniga  ega  bolalarga  mo‘ljallangan  maktabgacha  tarbiya
muassasalari (Guruhlari)
Bu masalalarga ko‘rishida kamchiligi bo‘lgan, ko‘rish qobiliyati keskin
pasaygan va intensiv davolanishga muxtoj 2 yoshdan 7 yoshgacha bo‘lgan bolalar
qabul qilinadi (yasli bog‘chaga 2 yoshdan, bog‘chaga 3 yoshdan).
Ko‘r bolalar Guruhlari 10, zaif Ko‘ruvchi bolalar Guruhi 12 — 15 kishidan
iborat bo‘lishi kerak Bu toifadagi bolalar bilan muntazam logopedik ishlar olib
borish  zarurligi  bolalarda  yaqqol  namoyon  bo‘lgan  og‘zaki  nutqdagi
kamchiliklarning mavjudligidan kelib chiqadi.
Bolalar bilan dastlabki tanishuv atroflicha tekshirish o‘tkazish va nutqiy
hamda nutqsiz jarayonlarni baholashdan boshlanadi (bog‘lanishli nutqning ahvoli,
so‘zning grammatik to‘zilishi, lug‘at boyligi, fonetika, idrokni bahrlash, umumiy
va  nutq  metodikasi  ham  shu  o‘rinda  tekshiriladi).  Tuzatish  ishlari  tekshirish
natijalarini hisobga olgan holda rejalashtiriladi.
Ta’limning differensiyalashgan sistemasi nutqiy rivojlanish darajasi (ular 4
ta)  har  xil  bo‘lgan  bolalarni  o‘qitishni  ko‘zda  tutadi.  Nutq rivojlanishining  1
darajasi guruhlarida asosiy e’tibor tovushlar talaffo‘zini shakllantirishga qaratiladi.
Nutq rivojlanishining 2—3 darajasiga mo‘ljallangan bolalar guruhlarida
logopedik  ish  nutqning  fonetik-fonematik  va  leksik-grammatik  tomonidagi
kamchiliklarni  bartaraf  etishga  qaratiladi.  Bolalar  bilan  borlangan  nutqii
shakllantirish,  nutq  sistemasining  barcha  komponentlarini  rivojlanganligini
to‘zatish bo‘yicha logopedik mashg‘ulotlar o‘tkaziladi.
Logopedik mashg‘ulotlar shakli bo‘yicha yakka tartibda va kichik guruhlar
bilan o‘tkazilishi mumkin. Ko‘r va zaif ko‘ruvchi bolalarning nutqii rivojlanishini
tuzatishga doir ishlar ushbu muassasada ishlovchi barcha mutaxassislarning o‘zaro
hamkorligi orqali amalga oshiriladi.
Og‘ir nutq nuqsonliga ega bo‘lgan bolalarga mo‘ljallangan maktablar.
Og‘ir nutq nuqsoniga ega bo‘lgan bolalarga mo‘ljallangan maktab normal
eshitish  va  saqlangan  intellektda  vujudga  kelgan  alaliya,  afaziya,  rinolaliya,
dizartriya,  duduqlanish  kabi  nutq  kamchiliklariga  ega  bo‘lgan  bolalarga
Logotip
o‘stirish yuzasidan olib boriladigan har kungi ishlar maxsus maktabgacha tarbiya muassasasining butun jamoa tomonidan amalga oshiriladi. Ko‘rish nuqsoniga ega bolalarga mo‘ljallangan maktabgacha tarbiya muassasalari (Guruhlari) Bu masalalarga ko‘rishida kamchiligi bo‘lgan, ko‘rish qobiliyati keskin pasaygan va intensiv davolanishga muxtoj 2 yoshdan 7 yoshgacha bo‘lgan bolalar qabul qilinadi (yasli bog‘chaga 2 yoshdan, bog‘chaga 3 yoshdan). Ko‘r bolalar Guruhlari 10, zaif Ko‘ruvchi bolalar Guruhi 12 — 15 kishidan iborat bo‘lishi kerak Bu toifadagi bolalar bilan muntazam logopedik ishlar olib borish zarurligi bolalarda yaqqol namoyon bo‘lgan og‘zaki nutqdagi kamchiliklarning mavjudligidan kelib chiqadi. Bolalar bilan dastlabki tanishuv atroflicha tekshirish o‘tkazish va nutqiy hamda nutqsiz jarayonlarni baholashdan boshlanadi (bog‘lanishli nutqning ahvoli, so‘zning grammatik to‘zilishi, lug‘at boyligi, fonetika, idrokni bahrlash, umumiy va nutq metodikasi ham shu o‘rinda tekshiriladi). Tuzatish ishlari tekshirish natijalarini hisobga olgan holda rejalashtiriladi. Ta’limning differensiyalashgan sistemasi nutqiy rivojlanish darajasi (ular 4 ta) har xil bo‘lgan bolalarni o‘qitishni ko‘zda tutadi. Nutq rivojlanishining 1 darajasi guruhlarida asosiy e’tibor tovushlar talaffo‘zini shakllantirishga qaratiladi. Nutq rivojlanishining 2—3 darajasiga mo‘ljallangan bolalar guruhlarida logopedik ish nutqning fonetik-fonematik va leksik-grammatik tomonidagi kamchiliklarni bartaraf etishga qaratiladi. Bolalar bilan borlangan nutqii shakllantirish, nutq sistemasining barcha komponentlarini rivojlanganligini to‘zatish bo‘yicha logopedik mashg‘ulotlar o‘tkaziladi. Logopedik mashg‘ulotlar shakli bo‘yicha yakka tartibda va kichik guruhlar bilan o‘tkazilishi mumkin. Ko‘r va zaif ko‘ruvchi bolalarning nutqii rivojlanishini tuzatishga doir ishlar ushbu muassasada ishlovchi barcha mutaxassislarning o‘zaro hamkorligi orqali amalga oshiriladi. Og‘ir nutq nuqsonliga ega bo‘lgan bolalarga mo‘ljallangan maktablar. Og‘ir nutq nuqsoniga ega bo‘lgan bolalarga mo‘ljallangan maktab normal eshitish va saqlangan intellektda vujudga kelgan alaliya, afaziya, rinolaliya, dizartriya, duduqlanish kabi nutq kamchiliklariga ega bo‘lgan bolalarga
mo‘ljallangan  maxsus  maktab  muassasasi  tipidir.  Mazkur  toifadagi  bolalarda
dasturni o‘zlashtrish, nutq shakllanishining muvaffaqiyatli bo‘lishi tuzatuvchi ta’sir
ko‘rsatishning o‘ziga kos sistemasi qo‘llanadigan maxsus maktab sharoitidagina
mumkin bo‘ladi.
Defektologiya  ilmiy  tekshirish  instituti  logopediya  sektorini  bevosita
ishtirokida 1954 yilda Leningradda birinchi maktab tashkil qilingan edi.
Moskvada, 1956 yil zaif eshituvchilar maktabi qoshida agar formada nutqi
rivojlanmagan bolalar uchun alohida sinflar tashkil qilindi. Maktab bazasida 1958
yil Og‘ir nutq kamchiliklariga ega bo‘lgan bolalar uchun o‘ziga xos rejimli maxsus
maktab-internat ochildi.
1958 yildan keyin bunday maktablar bashqa shaharlarda vujudga keldi
(Moskva (ikkinchi maktab), Leningrad Sverdlovsk).
Dastlab  bu maktablar  ommaviy  maktabning  4  sinfi  hajmidagi  ta’limni
ta’minlar edi.
1961 yildan e’tiboran og‘ir nutq nuqsoniga ega bolalar  uchun maxsus
maktab-internatlar tarmog‘i keng rivojlana boshladi.
Hozirgi vaqtda og‘ir nutq nuqsoniga ega bo‘lgan bolalar uchun alohida
maktab-internatlar mavjud.
Bu muassasada umumta’lim maktabi vazifalari bilan birga maxsus vazifalar
ham xal qilinadi:
a) og‘zaki va yozma nutqdagi turli xil kamchiliklarni bartaraf etish;
b) ular bilan bog‘liq psixik rivojlanishdagi o‘ziga xos kamchiliklarni o‘qish
va o‘qiщdan tashqi tUzatish tarbiyaviy ishlar jarayonida yo‘qotish;
v) professional mehnat tayyorgarligini amalga oshirish.
Maktab ikki bo‘limdan iborat. Maktabning birinchi bo‘limiga ommaviy,
maktabda ta’lim olishga xalaqit beradigan alaliya, afaziya, dizertriya, rinolaliya,
dudo‘qlanish kabi nutq nuqsoniga ega bo‘lgan nutqi umumiy rivojlanmagan bolalar
qabul qilinadi. Sinflarni komplektlashtirishda birinchi navbatda nutqiy rivojlanish
darajasi va birlamchi nuqson harakteri hisobga olinadi.
II  bo‘limga  nutqiing  normal  rivojlanishida  duduqlanishning  og‘ir
formasidan aziyat chekuvchi bolalar qabul qilinadi.
Logotip
mo‘ljallangan maxsus maktab muassasasi tipidir. Mazkur toifadagi bolalarda dasturni o‘zlashtrish, nutq shakllanishining muvaffaqiyatli bo‘lishi tuzatuvchi ta’sir ko‘rsatishning o‘ziga kos sistemasi qo‘llanadigan maxsus maktab sharoitidagina mumkin bo‘ladi. Defektologiya ilmiy tekshirish instituti logopediya sektorini bevosita ishtirokida 1954 yilda Leningradda birinchi maktab tashkil qilingan edi. Moskvada, 1956 yil zaif eshituvchilar maktabi qoshida agar formada nutqi rivojlanmagan bolalar uchun alohida sinflar tashkil qilindi. Maktab bazasida 1958 yil Og‘ir nutq kamchiliklariga ega bo‘lgan bolalar uchun o‘ziga xos rejimli maxsus maktab-internat ochildi. 1958 yildan keyin bunday maktablar bashqa shaharlarda vujudga keldi (Moskva (ikkinchi maktab), Leningrad Sverdlovsk). Dastlab bu maktablar ommaviy maktabning 4 sinfi hajmidagi ta’limni ta’minlar edi. 1961 yildan e’tiboran og‘ir nutq nuqsoniga ega bolalar uchun maxsus maktab-internatlar tarmog‘i keng rivojlana boshladi. Hozirgi vaqtda og‘ir nutq nuqsoniga ega bo‘lgan bolalar uchun alohida maktab-internatlar mavjud. Bu muassasada umumta’lim maktabi vazifalari bilan birga maxsus vazifalar ham xal qilinadi: a) og‘zaki va yozma nutqdagi turli xil kamchiliklarni bartaraf etish; b) ular bilan bog‘liq psixik rivojlanishdagi o‘ziga xos kamchiliklarni o‘qish va o‘qiщdan tashqi tUzatish tarbiyaviy ishlar jarayonida yo‘qotish; v) professional mehnat tayyorgarligini amalga oshirish. Maktab ikki bo‘limdan iborat. Maktabning birinchi bo‘limiga ommaviy, maktabda ta’lim olishga xalaqit beradigan alaliya, afaziya, dizertriya, rinolaliya, dudo‘qlanish kabi nutq nuqsoniga ega bo‘lgan nutqi umumiy rivojlanmagan bolalar qabul qilinadi. Sinflarni komplektlashtirishda birinchi navbatda nutqiy rivojlanish darajasi va birlamchi nuqson harakteri hisobga olinadi. II bo‘limga nutqiing normal rivojlanishida duduqlanishning og‘ir formasidan aziyat chekuvchi bolalar qabul qilinadi.
I bo‘limda nutqi umumiy rivojlanmagan bolalar uchun ta’lim olish muddati
12 yil (tayyorlov sinfi va I—XI sinflar),
II bo‘limda duduqlanishnint Og‘ir formasi bilan xastalangan bolalar uchun
— 9 yil (I—IX sinflar).
Sinflar  12  kishidan  iborat  bo‘ladi.  Maxsus  maktabni  bitiruvchilariga
to‘liqsiz o‘rta ma’lumot haqida guvoxnoma beriladi.
O‘quvchilarning  nutqlari  va  yozuvdagi  kamchiliklarini  to‘zatish  ishlari
muntazam  ravishda  butun  o‘quv  tarbiyaviy  jarayon  davomida  olib  boriladi.
ayniqsa, ona tili darslarida bu vazifa har tomonlama hal qilinadi. Turli xil nutq
defektlarnni  oldini  olish  frontal  va  ivdividual  mashg‘ulotlarni  birligi  tufayli
mumkin bo‘ladi. Ivdividual logopedik mashg‘ulotlar o‘qituvchi logoped tomonidan
darsdan  tashqiri  vaqtda  o‘tkaziladi.  harakatida  kamchiligi  bor  bolalar  uchun
davolash gimnastikasi bo‘yicha mashg‘ulotlar o‘tkaziladi.
Maxsus maktabning II bo‘limida bolalar to‘liq bo‘lmagan o‘rta maktab
hajmida bilim oladilar. Duduqlanishning Og‘ir formasiga ega bolalarni o‘qitishda
ommaviy  maktab  darsliklari,  maxsus  logopedik  jihozlar,  ta’limning  texnik
vositalaridan  foydalaniladi.  Maxsus  maktabni  bitiruvchilar  ommaviy  maktabda
yoki xunar-texnika bilim yurtlarida ta’lim olishni davom ettirishlari mumkin.
Nutq kamchiliklarini bartaraf etishda logopeddan tashqiri o‘qituvchi va
tarbiyachilar  ham  qatnashadilar.  Maktab  o‘qituvchilari, tarbiyachilari, logopedi
ta’lim  va  mehnat  faoliyati  davomida  o‘quvchilarning  umumiy  va  nutqiy
rivojlanishlarini tuzatib boradilar.
Yordamchi maktabdagi logopedik ishlar
Aqliy zaif o‘quvchilarda nutq kamchiliklarini tuzatish maxsus, logopedik
ishlarning tashkil qilinishini talab qiladi. Yordamchi maktablarning o‘quv rejasida
o‘qituvchi — logoped tomonidan o‘tkaziladigan logopedik mashg‘ulotlar soati
ko‘zda  to‘tilgan.  O‘qituvchi  logoped  tibbiy  pedagogik  komissiyaning  a’zosi
hisoblanadi. Maxsus tekshirish yo‘li bilan u bolaning nutqida kamchiligi bor-
yo‘qiigini va uning harakterini aniqiay bilishi keraq
O‘quv  yilining  boshida  logoped  maktabga  qabul  qilingan  barcha
o‘quvchilarni  tekshiradi.  O‘quvchilar  og‘zaki  nutqining  dastlabki  tekshirilishi
darslar vaqtvda o‘tkaziladi. Yozuv malakalari diktant orqali tekshiriladi.
Logotip
I bo‘limda nutqi umumiy rivojlanmagan bolalar uchun ta’lim olish muddati 12 yil (tayyorlov sinfi va I—XI sinflar), II bo‘limda duduqlanishnint Og‘ir formasi bilan xastalangan bolalar uchun — 9 yil (I—IX sinflar). Sinflar 12 kishidan iborat bo‘ladi. Maxsus maktabni bitiruvchilariga to‘liqsiz o‘rta ma’lumot haqida guvoxnoma beriladi. O‘quvchilarning nutqlari va yozuvdagi kamchiliklarini to‘zatish ishlari muntazam ravishda butun o‘quv tarbiyaviy jarayon davomida olib boriladi. ayniqsa, ona tili darslarida bu vazifa har tomonlama hal qilinadi. Turli xil nutq defektlarnni oldini olish frontal va ivdividual mashg‘ulotlarni birligi tufayli mumkin bo‘ladi. Ivdividual logopedik mashg‘ulotlar o‘qituvchi logoped tomonidan darsdan tashqiri vaqtda o‘tkaziladi. harakatida kamchiligi bor bolalar uchun davolash gimnastikasi bo‘yicha mashg‘ulotlar o‘tkaziladi. Maxsus maktabning II bo‘limida bolalar to‘liq bo‘lmagan o‘rta maktab hajmida bilim oladilar. Duduqlanishning Og‘ir formasiga ega bolalarni o‘qitishda ommaviy maktab darsliklari, maxsus logopedik jihozlar, ta’limning texnik vositalaridan foydalaniladi. Maxsus maktabni bitiruvchilar ommaviy maktabda yoki xunar-texnika bilim yurtlarida ta’lim olishni davom ettirishlari mumkin. Nutq kamchiliklarini bartaraf etishda logopeddan tashqiri o‘qituvchi va tarbiyachilar ham qatnashadilar. Maktab o‘qituvchilari, tarbiyachilari, logopedi ta’lim va mehnat faoliyati davomida o‘quvchilarning umumiy va nutqiy rivojlanishlarini tuzatib boradilar. Yordamchi maktabdagi logopedik ishlar Aqliy zaif o‘quvchilarda nutq kamchiliklarini tuzatish maxsus, logopedik ishlarning tashkil qilinishini talab qiladi. Yordamchi maktablarning o‘quv rejasida o‘qituvchi — logoped tomonidan o‘tkaziladigan logopedik mashg‘ulotlar soati ko‘zda to‘tilgan. O‘qituvchi logoped tibbiy pedagogik komissiyaning a’zosi hisoblanadi. Maxsus tekshirish yo‘li bilan u bolaning nutqida kamchiligi bor- yo‘qiigini va uning harakterini aniqiay bilishi keraq O‘quv yilining boshida logoped maktabga qabul qilingan barcha o‘quvchilarni tekshiradi. O‘quvchilar og‘zaki nutqining dastlabki tekshirilishi darslar vaqtvda o‘tkaziladi. Yozuv malakalari diktant orqali tekshiriladi.