KOMBINATORIKA ELEMENTLARI

Yuklangan vaqt

2024-03-25

Yuklab olishlar soni

14

Sahifalar soni

16

Faytl hajmi

125,0 KB


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 “KOMBINATORIKA ELEMENTLARI”  
 
 
 
R E F E R A T  
 
 
 
“KOMBINATORIKA ELEMENTLARI” R E F E R A T
2 
 
 
Reja: 
 
     1.Kambinato’rikaning yig’indi qoidasi 
     2. Ko’paytirish qoidasi 
     3. O’rinlashtirish 
    4. O’rin  almashtirish 
    5. Gruppalashlar 
6. Takrorlanuvchi o’rin almashtirishlar 
     7.   KOMBINATORIK MASALALAR 
 
 
    Hulosa.  
    Foydalanilgan adabiyotlar. 
 
 
 
2 Reja: 1.Kambinato’rikaning yig’indi qoidasi 2. Ko’paytirish qoidasi 3. O’rinlashtirish 4. O’rin almashtirish 5. Gruppalashlar 6. Takrorlanuvchi o’rin almashtirishlar 7. KOMBINATORIK MASALALAR Hulosa. Foydalanilgan adabiyotlar.
3 
 
Kirish. 
 
O’zbekiston Respublikasi “Ta’lim to’g’risida”gi qonuni va “Kadrlar 
tayorlash milliy dasturi”da oliy o’quv yurtlarida fanlarni o’qitishda 
innavatsion texnalogiyalarini qo’llash orqali talabalarning fanlarga bo’lgan 
qiziqishlarini oshirish, olingan ilmiy bilimlar asosida dunyoqarashini, yuqori 
ma’naviy - ahloqiy fazilatlarini, estetik didni shakillantirib, ta’limning hayot 
bilan mustahkam aloqalarini ta’minlashga etibor qaratilishi takitlangan. 
Bu ulkan vazifalarni amalga oshirish uchun talabalarining, xususan 
matematika fani talabalari darsga ilmiy jixatdan mustaxkam tayorgarlik 
ko’rishlari bilan bir qatorda milliy g’oya va nazariyalar ustida ham masuliyat 
bilan izlanishlariga to’g’ri keladi. 
Maskur kurs ishi oliy o’quv yurtida matematika dasturiga moslab yozilgan 
bo’lib bunda kombinatorika elementlarini sodda va tushunarli tilda bayon 
etishga harakat qilingan.  
Ko’pgina amaliy masalalarni hal qilishda to’plamlarning elementlari 
ustida turlicha gruppalash, amallar va hokazo ishlar bajarishga tog’ri keladi. 
Matematikaning shu doiradagi masalalari bilan shug’ullanadigan tarmog’i 
kombinatorika deb ataladi. 
 
Masalan: 3 ta yer uchastkasining biriga qovun, biriga tarvuz, biriga 
bodring ekish mo’ljallangan. Bu poliz ekinlarini uchastkalarga necha xil  
usul bilan almashlab ekish mumkin. Poliz ekinlarining turi a, b, c bo’sin, u 
holda  u ekinlarni 3 ta uchastkaga abc, acb, bac, bca, cab, cba usullarda ekish 
mumkin. 
 
 
 
  
3 Kirish. O’zbekiston Respublikasi “Ta’lim to’g’risida”gi qonuni va “Kadrlar tayorlash milliy dasturi”da oliy o’quv yurtlarida fanlarni o’qitishda innavatsion texnalogiyalarini qo’llash orqali talabalarning fanlarga bo’lgan qiziqishlarini oshirish, olingan ilmiy bilimlar asosida dunyoqarashini, yuqori ma’naviy - ahloqiy fazilatlarini, estetik didni shakillantirib, ta’limning hayot bilan mustahkam aloqalarini ta’minlashga etibor qaratilishi takitlangan. Bu ulkan vazifalarni amalga oshirish uchun talabalarining, xususan matematika fani talabalari darsga ilmiy jixatdan mustaxkam tayorgarlik ko’rishlari bilan bir qatorda milliy g’oya va nazariyalar ustida ham masuliyat bilan izlanishlariga to’g’ri keladi. Maskur kurs ishi oliy o’quv yurtida matematika dasturiga moslab yozilgan bo’lib bunda kombinatorika elementlarini sodda va tushunarli tilda bayon etishga harakat qilingan. Ko’pgina amaliy masalalarni hal qilishda to’plamlarning elementlari ustida turlicha gruppalash, amallar va hokazo ishlar bajarishga tog’ri keladi. Matematikaning shu doiradagi masalalari bilan shug’ullanadigan tarmog’i kombinatorika deb ataladi. Masalan: 3 ta yer uchastkasining biriga qovun, biriga tarvuz, biriga bodring ekish mo’ljallangan. Bu poliz ekinlarini uchastkalarga necha xil usul bilan almashlab ekish mumkin. Poliz ekinlarining turi a, b, c bo’sin, u holda u ekinlarni 3 ta uchastkaga abc, acb, bac, bca, cab, cba usullarda ekish mumkin.
4 
 
1. KOMBINATORIKANING YIG’INDI QOIDASI 
 
A va B to’plamlar berilgan bo’lsin. Bu to’plamlar birlashmasining 
elementlari sonini yig’indi qoidasidan foydalanib topiladi. Bu qoida quyidagicha: 
A to’plamning elementlari n ta bo’lsin. r(A)=n. B to’plamning elementlari soni  m 
ta bo’lsin. r (B)=m. 
A va B to’plamlar umumiy elementga ega bo’lmasa,u holda bu to’plamlar 
birlashmasining elementlari soni  A to’plam elementlari soni bilan B to’plam 
elementlari soni yig’indisidan iborat bo’ladi. Yani: 
a)    r (A  B) = r (A) + r (B) = n + m  
Bu qoidani n ta to’plam uchun ham to’g’ri deb qabul qilamiz. Ya’ni A1, A2 … An 
ta to’plam berilgan bo’lsin va bu to’plamlar umumiy elementga ega emas.Ya’ni 
o’zaro 
kesishmaydigan 
to’plamlardir. 
U 
holda. 
r 
(A1A2…An)=r(A1)+r(A2)+…+r(An) 
b) A va B to’plamlar umumiy elementga ega bo’lsin. 
    r (A  B) = r (A) + r (B) – r (A  B) 
A1 A2 … An to’plam uchun bu holni umumlashtiramiz. Ya’ni bu berilgan n ta 
to’plam umumiy elementga ega bo’lsa, u holda bu to’plamlar birlashmasining 
elementlari soni quyidagicha bo’ladi: 
r (A1 A2 … An) = r (A1) + r (A2) +… + r (An) – r (A1  A2) – r (A2   A3) …- 
r (An-1 An ) + r (A1 A2  A3) +…+ (-1n-1) r (A1 A2…An).  
 
Ya’ni n ta to’plam birlashmasining elementlari soni shu to’plamlar 
elementlari soniga juft sondan olingan to’plamlar kesishmalarining soni manfiy 
ishora bilan toq sondagi to’plamlar kesishmalarining elementlari soni musbat 
ishora bilan qo’shilishiga teng bo’ladi. Bu yig’indi A1 A2 …An to’plamlar 
birlas00hmasining elementlari sonini bildiradi. 
 
 
 
 
4 1. KOMBINATORIKANING YIG’INDI QOIDASI A va B to’plamlar berilgan bo’lsin. Bu to’plamlar birlashmasining elementlari sonini yig’indi qoidasidan foydalanib topiladi. Bu qoida quyidagicha: A to’plamning elementlari n ta bo’lsin. r(A)=n. B to’plamning elementlari soni m ta bo’lsin. r (B)=m. A va B to’plamlar umumiy elementga ega bo’lmasa,u holda bu to’plamlar birlashmasining elementlari soni A to’plam elementlari soni bilan B to’plam elementlari soni yig’indisidan iborat bo’ladi. Yani: a) r (A  B) = r (A) + r (B) = n + m Bu qoidani n ta to’plam uchun ham to’g’ri deb qabul qilamiz. Ya’ni A1, A2 … An ta to’plam berilgan bo’lsin va bu to’plamlar umumiy elementga ega emas.Ya’ni o’zaro kesishmaydigan to’plamlardir. U holda. r (A1A2…An)=r(A1)+r(A2)+…+r(An) b) A va B to’plamlar umumiy elementga ega bo’lsin. r (A  B) = r (A) + r (B) – r (A  B) A1 A2 … An to’plam uchun bu holni umumlashtiramiz. Ya’ni bu berilgan n ta to’plam umumiy elementga ega bo’lsa, u holda bu to’plamlar birlashmasining elementlari soni quyidagicha bo’ladi: r (A1 A2 … An) = r (A1) + r (A2) +… + r (An) – r (A1  A2) – r (A2  A3) …- r (An-1 An ) + r (A1 A2  A3) +…+ (-1n-1) r (A1 A2…An). Ya’ni n ta to’plam birlashmasining elementlari soni shu to’plamlar elementlari soniga juft sondan olingan to’plamlar kesishmalarining soni manfiy ishora bilan toq sondagi to’plamlar kesishmalarining elementlari soni musbat ishora bilan qo’shilishiga teng bo’ladi. Bu yig’indi A1 A2 …An to’plamlar birlas00hmasining elementlari sonini bildiradi.
5 
 
2. KO’PAYTIRISH QOIDASI 
 
 
X va Y chekli to’plamlar dekart ko’paytmasining elementlari soni X to’plam 
bilan Y to’plamdagi elementlari sonlarining ko’paytmasiga teng. X va Y 
to’plamlar dekart ko’paytmasi (x,y)  ko’rinishidagi juftliklardan iborat bo’lib,bu 
juftliklar soni nechta degan savolga ko’paytirish qoidasi javob beradi.Bu 
juftliklarni tuzaylik. 
X = {x1, x2 …xn} va Y = {y1, y2,…ym} 
XY 
(x1; y1)  (x1; y2) …(x1; ym) 
(x2 ;y1) (x2 ;y2)…(x2; ym)  
………………………… 
(xn; y1) (xn; y2)…(xn; ym) 
Bu yerda har bir satrda m ta juftlik bor bo’lib,har bir ustunda n ta juftlik bor 
bo’lib,hammasi bo’lib bu yerdagi juftliklar soni m*n juftlik bor. 
r (X Y) = r (X) · r (Y)  
Bu qoida n ta to’plam uchun ham to’g’ri. 
r (X1  X2 … Xn) = r (X1) · r (X2) …· r (Xn) 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
5 2. KO’PAYTIRISH QOIDASI X va Y chekli to’plamlar dekart ko’paytmasining elementlari soni X to’plam bilan Y to’plamdagi elementlari sonlarining ko’paytmasiga teng. X va Y to’plamlar dekart ko’paytmasi (x,y) ko’rinishidagi juftliklardan iborat bo’lib,bu juftliklar soni nechta degan savolga ko’paytirish qoidasi javob beradi.Bu juftliklarni tuzaylik. X = {x1, x2 …xn} va Y = {y1, y2,…ym} XY (x1; y1) (x1; y2) …(x1; ym) (x2 ;y1) (x2 ;y2)…(x2; ym) ………………………… (xn; y1) (xn; y2)…(xn; ym) Bu yerda har bir satrda m ta juftlik bor bo’lib,har bir ustunda n ta juftlik bor bo’lib,hammasi bo’lib bu yerdagi juftliklar soni m*n juftlik bor. r (X Y) = r (X) · r (Y) Bu qoida n ta to’plam uchun ham to’g’ri. r (X1  X2 … Xn) = r (X1) · r (X2) …· r (Xn)
6 
 
(n  - 1) qator 
(n  - 1) qator 
3. O’RINLASHTIRISH 
 
Ta’rif: n ta elementni k tadan o’rinlashtirish deb k tadan bitta elementi yoki 
elementlarining tartibi bilan farq qiluvchi gruppalarga (kombinasiyalarga) aytiladi. 
Teorema: n elementni k tadan o’rinlashtirishlar soni  
Akn = n (n-1) (n-2)…n- (k-1) ga teng. 
 
Isbot. a, b, c, d…f  n ta elementni 2 tadan o’rinlash tuzaylik. 
 
 
                          ab, ac, ad…af 
ba, bc, bd…bf 
ca, cb, cd…cf 
da, db,dc…df 
…………….. 
fa, fb, fc…fd 
n-1 gruppa 
Demak, A1n = n, A2n =n (n-1) 
n elementni 2 tadan o’rinlashtirish soni. Shu n ta elementni 3 tadan 
o’rinlashtiraylik. 
abc, abd…abf 
acb, acd …asf 
adb, adc…adf 
…………….. 
afb, afc…afd 
bac,bad,…baf 
bca,bcd,…bcf 
              bda,bdc,…bdf        n ta 
…………….. 
bfa,bfc,…bfd 
cab,cad,…caf 
cba,cbd,…cbf 
(n  - 1) qator 
n qator 
n · (n - 1) 
6 (n - 1) qator (n - 1) qator 3. O’RINLASHTIRISH Ta’rif: n ta elementni k tadan o’rinlashtirish deb k tadan bitta elementi yoki elementlarining tartibi bilan farq qiluvchi gruppalarga (kombinasiyalarga) aytiladi. Teorema: n elementni k tadan o’rinlashtirishlar soni Akn = n (n-1) (n-2)…n- (k-1) ga teng. Isbot. a, b, c, d…f n ta elementni 2 tadan o’rinlash tuzaylik. ab, ac, ad…af ba, bc, bd…bf ca, cb, cd…cf da, db,dc…df …………….. fa, fb, fc…fd n-1 gruppa Demak, A1n = n, A2n =n (n-1) n elementni 2 tadan o’rinlashtirish soni. Shu n ta elementni 3 tadan o’rinlashtiraylik. abc, abd…abf acb, acd …asf adb, adc…adf …………….. afb, afc…afd bac,bad,…baf bca,bcd,…bcf bda,bdc,…bdf n ta …………….. bfa,bfc,…bfd cab,cad,…caf cba,cbd,…cbf (n - 1) qator n qator n · (n - 1)
7 
 
cda,cdb,…cdf 
…………….. 
 
cfa,cfb,…cfd 
 
dab,dac,…daf 
dba,dbc,…dbf 
dca,dcb,…dcf 
 
 
…………….. 
  dfa,dfb,…dfc… 
n-2 gruppa 
Demak, n ta elementni 3 tadan o’rinlashtirishlar soni  
A3n = n (n-1) (n-2) bo’ladi. 
Xuddi shutartibda n elementni 4 tadan o’rinlashtirishlar soni  
A4n = n (n-1) (n-2) (n-3) ekanligini topish mumkin.Bu xulosalarimizni 
umumlashtirsak  
Akn = n (n-1) (n-2)…(n-(k-1)) 
Demak, n elementni k tadan o’rinlashtirishlar soni haqiqatdan  
Akn = n (n-1) (n-2)…(n-(k-1)) bo’ lar ekan. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
(n  - 1) qator 
7 cda,cdb,…cdf …………….. cfa,cfb,…cfd dab,dac,…daf dba,dbc,…dbf dca,dcb,…dcf …………….. dfa,dfb,…dfc… n-2 gruppa Demak, n ta elementni 3 tadan o’rinlashtirishlar soni A3n = n (n-1) (n-2) bo’ladi. Xuddi shutartibda n elementni 4 tadan o’rinlashtirishlar soni A4n = n (n-1) (n-2) (n-3) ekanligini topish mumkin.Bu xulosalarimizni umumlashtirsak Akn = n (n-1) (n-2)…(n-(k-1)) Demak, n elementni k tadan o’rinlashtirishlar soni haqiqatdan Akn = n (n-1) (n-2)…(n-(k-1)) bo’ lar ekan. (n - 1) qator
8 
 
4. O’RIN  ALMASHTIRISH 
 
Ta’rif: n elementni n tadan o’rinlashtirishlar o’rin almashtirishlar deyiladi. 
O’rin almashtirishlar Pn bilan belgilanadi.O’rin almashtirishlar  sonini 
o’rinlashtirishdagi k ning o’rniga n ni qo’yib keltirib chiqarish mumkin. 
A
k
n  = n (n-1)…(n-(k-1))        (1) k = n 
A
n
n = n (n-1)…(n-(n-1)) = n (n-1) (n-2)…1=1·2·3·…(n-2) (n-1)n = n! 
Pn =A
n
n  = n! 
Demak, n elementni o’rinlashtirishlar soni n faktorialga teng.Birdan n gacha 
bo’lgan sonlar ko’paytmasi factorial deyiladi. 
                   Pn = n! 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
8 4. O’RIN ALMASHTIRISH Ta’rif: n elementni n tadan o’rinlashtirishlar o’rin almashtirishlar deyiladi. O’rin almashtirishlar Pn bilan belgilanadi.O’rin almashtirishlar sonini o’rinlashtirishdagi k ning o’rniga n ni qo’yib keltirib chiqarish mumkin. A k n = n (n-1)…(n-(k-1)) (1) k = n A n n = n (n-1)…(n-(n-1)) = n (n-1) (n-2)…1=1·2·3·…(n-2) (n-1)n = n! Pn =A n n = n! Demak, n elementni o’rinlashtirishlar soni n faktorialga teng.Birdan n gacha bo’lgan sonlar ko’paytmasi factorial deyiladi. Pn = n!
9 
 
5. GRUPPALASHLAR 
 
Ta’rif: n ta elementni k tadan gruppalashlar deb kamida 1 tadan elementi 
bilan farq qiluvchi o’rinlashtirishlarga aytiladi. 
Teorema: n elementni k tadan gruppalashlar soni  
Ckn = Akn / Pk ga teng 
Isbot: Dastlab 4 ta elementdan 3 tadan a,b,c,d o’rinlashtirishlar tuzaylik. 
abc, abd, acd, bcd 
acb, adb, adc, bdc 
bac, bad, bca, bda 
cab, cad, cbd, cba 
cda, cdb, dab, dbc 
dac, dca, dba, dcb 
        
 
 
 
 
  4 ta 
A34 = 24 = 6 · 4 
P3 = 6 = 1 · 2 · 3 = 6 
Ckn = Akn / Pk = 4 · 3 · 2 / 1 · 2 · 3 = 24 / 6 = 4 
Ckn = 4 
Demak, bu to’g’ri bo’ladi. 
Ckn = Akn / Pk  
Ckn = n (n-1) (n-(k-1) / k! 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
9 5. GRUPPALASHLAR Ta’rif: n ta elementni k tadan gruppalashlar deb kamida 1 tadan elementi bilan farq qiluvchi o’rinlashtirishlarga aytiladi. Teorema: n elementni k tadan gruppalashlar soni Ckn = Akn / Pk ga teng Isbot: Dastlab 4 ta elementdan 3 tadan a,b,c,d o’rinlashtirishlar tuzaylik. abc, abd, acd, bcd acb, adb, adc, bdc bac, bad, bca, bda cab, cad, cbd, cba cda, cdb, dab, dbc dac, dca, dba, dcb 4 ta A34 = 24 = 6 · 4 P3 = 6 = 1 · 2 · 3 = 6 Ckn = Akn / Pk = 4 · 3 · 2 / 1 · 2 · 3 = 24 / 6 = 4 Ckn = 4 Demak, bu to’g’ri bo’ladi. Ckn = Akn / Pk Ckn = n (n-1) (n-(k-1) / k!
10 
 
6. TAKRORLANUVCHI O’RIN ALMASHTIRISHLAR 
 
Ta’rif: bir necha elementi bir xil bo’lgan n ta elementni o’rin almashtirish 
takrorlanuvchi o’rin almashtirish deyiladi. 
k ta elementi bir xil bo’lgan n ta elementni o’rin almashtirishlar soni Pn(k) 
bilan yoziladi. 
Bu n ta element turli xil bo’lganda Pn = n! edi. Uning k ta elementi bir xil 
bo’gani uchun bu elementlar o’rin almashtirilib hosil qilingan gruppalarning 
hammasi bir xil.O’shancha gruppaning bittasinigina hisobga olinib n! ta gruppa k! 
marta kamayadi. Demak, a,b, c  ,c , c ,c ,…c ,d…f (n) O’rin almashtirishlar soni 
Pn (k) = n!/k! bo’lar ekan. 
n ta elementning k tasi bir xil bo’lishi bilan yana m tasi bir xil bo’lsin. 
a, b, b, b… 
b , c, c, c…c   d…f(n) 
Bu holda o’rin almashtirishlar soni yana m marta kamayadi. 
Pn (m,k) = n!/k!m! (7) 
                            
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
10 6. TAKRORLANUVCHI O’RIN ALMASHTIRISHLAR Ta’rif: bir necha elementi bir xil bo’lgan n ta elementni o’rin almashtirish takrorlanuvchi o’rin almashtirish deyiladi. k ta elementi bir xil bo’lgan n ta elementni o’rin almashtirishlar soni Pn(k) bilan yoziladi. Bu n ta element turli xil bo’lganda Pn = n! edi. Uning k ta elementi bir xil bo’gani uchun bu elementlar o’rin almashtirilib hosil qilingan gruppalarning hammasi bir xil.O’shancha gruppaning bittasinigina hisobga olinib n! ta gruppa k! marta kamayadi. Demak, a,b, c ,c , c ,c ,…c ,d…f (n) O’rin almashtirishlar soni Pn (k) = n!/k! bo’lar ekan. n ta elementning k tasi bir xil bo’lishi bilan yana m tasi bir xil bo’lsin. a, b, b, b… b , c, c, c…c d…f(n) Bu holda o’rin almashtirishlar soni yana m marta kamayadi. Pn (m,k) = n!/k!m! (7)
11 
 
7.   KOMBINATORIK MASALALAR. 
 
1. Yig’ndi va ko’paytma qoidasi.  
a) Agar A va B o’zaro kesishmaydigan to’plamlar bo’lib, A da m element, B 
da n element bo’lsa 

 berlashmada m+n element bo’ladi. Agar A va B 
to’plamlar o’zaro kesishsa 

 birlashmaning elemintlari soni m+n dan A va B 
lar uchun mumumiy bo’lgan elementler sonini ayrib tashlab topiladi. 
   
b) Agar A va B to’plamlar chekli va Ada n element Bda m element bo’lsa, 
bu elementlardan tuzilgan k uzunlikdagi kortijlar soni 
n
m gat eng.  
 
Endi bu qoidalarga xos misollar keltiramiz.  
Yig’ndi qoidasi  (

) =n(A)+n(B)  (1)     n (

)=n (A)+n(B)-n (
  
) (2) 
Formulalar orqali  ifodalanishini bilamiz.  
(1) formula bilan yechiladigan kombinatorika masalasi umumiy holda quydagicha 
ifodalanadi: Agar X elementi m usul, Y elementi n usul bilan tanlash mumkin 
bo’lsa, “X yoki Y” elementini m+n usul bilan tanlash mumkin.  
 
1-misol. Savatda 10 dona olma va 20 dona shoftoli bor, bo’lsa 1 dona 
mevani necha xil usul bilan tanlash mumkin.  
 
Yechish. 1 dona mevani 10+20=30 usul bilan tanlash mumkin  
 
2-misol. X={1,2,3,4}, Y={a,b,c,d,e} to’plamlar berilgan 
)
(
Y
n X

=? 
     
Yechish. n (x)=4. n(Y)=5 bo’lgan uchun  n(XxY)=4+5=9.  
 
3-misol. X={2,4,6,8}, y={2,5,7,9} to’hlamlar berilgan. n (XxY)=?  Yechish 
n(x)=4, n(y)=4  
Lekin 2 sonni xar ikkala to’plamda ham qatnashadi, demak  
)
(
Y
n X

=1 (2) 
formulaga ko’ra 
)
(
Y
n X

=4+4-1=7. 
 
4 – misol. 30 ta talabadan 25 tasi matematikadan yakuniy nazoratdan, 23 tasi 
iqtisod yakuniy nazariydan o’ta oldi. 3 ta talaba ikkala fan bo’yicha  yakuniy 
nazariydano’ta olmadi. Nechta qarzdor talaba bor.  
 
Yechish. A bilan matematika yakuniy nazariydan o’tmagan talabalar 
to’plamini, B bilan iqtisod fanidan yakuniy nazariydan o’tmagan talabalar 
11 7. KOMBINATORIK MASALALAR. 1. Yig’ndi va ko’paytma qoidasi. a) Agar A va B o’zaro kesishmaydigan to’plamlar bo’lib, A da m element, B da n element bo’lsa  berlashmada m+n element bo’ladi. Agar A va B to’plamlar o’zaro kesishsa  birlashmaning elemintlari soni m+n dan A va B lar uchun mumumiy bo’lgan elementler sonini ayrib tashlab topiladi. b) Agar A va B to’plamlar chekli va Ada n element Bda m element bo’lsa, bu elementlardan tuzilgan k uzunlikdagi kortijlar soni n m gat eng. Endi bu qoidalarga xos misollar keltiramiz. Yig’ndi qoidasi (  ) =n(A)+n(B) (1) n (  )=n (A)+n(B)-n (    ) (2) Formulalar orqali ifodalanishini bilamiz. (1) formula bilan yechiladigan kombinatorika masalasi umumiy holda quydagicha ifodalanadi: Agar X elementi m usul, Y elementi n usul bilan tanlash mumkin bo’lsa, “X yoki Y” elementini m+n usul bilan tanlash mumkin. 1-misol. Savatda 10 dona olma va 20 dona shoftoli bor, bo’lsa 1 dona mevani necha xil usul bilan tanlash mumkin. Yechish. 1 dona mevani 10+20=30 usul bilan tanlash mumkin 2-misol. X={1,2,3,4}, Y={a,b,c,d,e} to’plamlar berilgan ) ( Y n X  =? Yechish. n (x)=4. n(Y)=5 bo’lgan uchun n(XxY)=4+5=9. 3-misol. X={2,4,6,8}, y={2,5,7,9} to’hlamlar berilgan. n (XxY)=? Yechish n(x)=4, n(y)=4 Lekin 2 sonni xar ikkala to’plamda ham qatnashadi, demak ) ( Y n X  =1 (2) formulaga ko’ra ) ( Y n X  =4+4-1=7. 4 – misol. 30 ta talabadan 25 tasi matematikadan yakuniy nazoratdan, 23 tasi iqtisod yakuniy nazariydan o’ta oldi. 3 ta talaba ikkala fan bo’yicha yakuniy nazariydano’ta olmadi. Nechta qarzdor talaba bor. Yechish. A bilan matematika yakuniy nazariydan o’tmagan talabalar to’plamini, B bilan iqtisod fanidan yakuniy nazariydan o’tmagan talabalar