KOMBINATORIKA ELЕMЕNTLARI. KOMBINATORIKA MASALALARI. YIG‘INDI VA KO‘PAYTMA QOIDASI
Yuklangan vaqt
2024-04-11
Yuklab olishlar soni
6
Sahifalar soni
11
Faytl hajmi
63,8 KB
KOMBINATORIKA ELЕMЕNTLARI. KOMBINATORIKA
MASALALARI. YIG‘INDI VA KO‘PAYTMA QOIDASI
Reja:
1. Kombinatorika masalalari.
2. Yig’indi qoidasi.
3. Ko’paytma qoidasi.
Tayanch iboralar: Kombinatorika elеmеntlari. Yig’indi, Ko’paytma
qoidasi.
Ma’ruza matni
1.Kombinatorika masalasi. Elementlarning turli kombinatsiyalari va
ularning sonini topish bilan bog’liq masalalar kombinatorika masalalari
deyiladi. Bunday masalalar matematika fanining tarmogi — kombinatorikada
o’rganiladi. Kombinatorika asosan, XVII—XIX asrlarda mustaqil fan sifatida
yuzaga kelgan bo’lib, uning rivojiga B.Paskal, P.Ferma, G.Leybnis,
Y.Bernulli, L.Eyler kabi olimlar katta hissa qo’shganlar.
Kombinatorikada,
asosan,
chekli
to’plamlar,
ularning
qism
to’plamlari, chekli to’plam elementlaridan tuzilgan kortejlar va ularning
sonini topish masalalari o’rganilgani uchun uni to’plamlar nazariyasining bir
qismi sifatida qarash mumkin.
2.Yig’indi
qoidasi.
Kombinatorikada
to’plamlar
birlashmasi
elementlari sonini hisoblash masalasi yig’indi qoidasi deb ataladi.
1)
Agar A∩B =∅ bo’lsa,
n(A∪B) = n(A) + n(B)
(1) bo’ladi.
Ya’ni kesishmaydigan A va B to’plamlar birlashmasi elementlari
soni shu to’plamlar elementlari sonlarining yig’indisiga teng.
2)
Agar A∩B≠∅ bo’lsa,
n(A∪B) = n(A) + n(B) - n(A∩B)
(2)
bo’ladi. Ya’ni umumiy elementga ega ikki to’plam birlashmasi ele-
mentlari soni to’plamlarning har biri elementlari sonlari yig’indisidan
ularning umumiy elementlari sonining ayrilganiga teng. (2) formula (1)
formulaning umumiy holi bo’lib, (1) formulada n(A∩B)=∅, ya’ni
to’plamlarning umumiy elementi yo’q.
3)
Yigindi qoidasi umumiy elementga ega bo’lgan uchta A, B, C
to’plam uchun quyidagicha yoziladi: agar A∩B∩C = ∅bo’lsa,
n(A∪B∪C) = n(A) + n(B) + n(C) - n(A∩B) - n(A∩C) - n(B∩C)
+ n(A∩B∩C)
(3) bo’ladi.
(1) formula bilan yechiladigan kombinatorika masalasi umumiy
holda quyidagicha ifodalanadi: agar x elementni k usul, y elementni m usul
bilan tanlash mumkin bo’lsa, «x yoki y» elementni k + m usul bilan tanlash
mumkin.
Masalan, savatda 8 ta olma va 10 ta nok bor bo’lsa, 1 ta mevani 8 +
10 = 18 usul bilan tanlash mumkin.
(2) formula bilan yechiladigan masala: 40 talabadan 35 tasi
matematika imtihonini, 37 tasi rus tili imtihonini topshira oldi. 2-talaba
ikkala fandan «2» oldi. Nechta qarzdor talaba bor?
Yechish. A — matematika fanidan «2» olgan, B - rus tili fanidan «2»
olgan talabalar to’plami bo’lsin.
n(A) = 40 - 35 = 5
n(A∩B)
=
2.
n(B)= 40 - 37 = 3
n(A∪B) = 5
+ 3- 2 = 6.
Javob: 6 ta qarzdor talaba bor.
(3) formula - yig’indi qoidasi bilan
yechiladigan masalani ko`raylik.
1-masala. Sinfda 40 o`quvchi bor. Uning 26 tasi basketbol, 25 tasi — suzish,
27 tasi — gimnastika bilan shug`ullanadi, bir vaqtda suzish va gimnastika bilan —
15 ta, basketbol va gimnastika bilan — 16 ta, suzish va gimnastika bilan
shug`ullanuvchilar — 18 ta. 1 o`quvchi darsdan ozod. Hamma sport turi bilan nechta
o`quvchi shug`ullanadi? Nechta o`quvchi faqat 1 ta sport turi bilan shug`ullanadi?
Yechish. Maslada 3 ta to`plam qaralyapti: А — basketbol bilan shug`ullanuvchilar,
В — suzish bilan shug`ullanuvchilar, С — gimnastika bilan shug`ullanuvchilar. Bu
uch to`plam kesishadi.
Bu 3 to`plam kesishmasidagi elementlar sonini х bilan belgilasak, quyidagi
tenglamaga ega bo`lamiz:
26 + 25 — (3З — х) + (18 — х) + 27 — (34 - x) + 1 = 40.
Bu yerda х = 10. Demak, hamma sport turi bilan 10 ta o`quvchi, faqat 1 ta
sport turi bilan 10 ta: basketbol bilan — 5 ta, suzish bilan — 2 ta, gimnastika bilan
— 3 ta o`quvchi shug`ullanadi.
2-masala. 50 talabadan 20 tasi nemis tilini, 15 tasi inghliz tilini o`rganadi.
Ikkala tilni biluvchi va faqat 1 ta tilni biluvchi talabalar soni nechta bo`lishi
mumkin?
Yechish. Maslada 2 ta to`plam qaralyapti: А —barcha talabalar to`plami, В
— nemis tilini o`rganadigan, С — inghliz tilini o`rganadigan talabalar to`plami.
Masala sharti bo`yicha n(А) = 50, n(В) =20, n(С) = 15.
А, В va To`plamlar orasidagi munosabatlarni Eyler-Venn diagrammalarida
quyidagicha tasvirlash mumkin. Ikki tilni biluvchi talabalar soni В va С to`plamlar
kesishmasi elementlari sonini topish bilan bog`liq. Faqat 1 ta tilni biluvchi talabalar
soni ikki to`plam birlashmasi elementlari sonini topish bilan bog`liq.
n ( B ∩ C) = 0 n ( B ∩ C) = 15
n (B ∪ C) = 35 n (B ∪ C) = 20
х—Ikki tilni biluvchi talabalar soni bo`lsa, 0 ≤ x ≤ 15 (x ∈ N0). у — 1 ta tilni
biluvchi talabalar soni bo`lsa, 20 ≤ у ≤ 35 (у ∈ N0).
3.Ko’paytma qoidasi. Chekli to’plamlarning dekart ko’paytmasi
elementlari sonini topishga imkon beradigan qoida ko’paytma qoidasi deyiladi.
A = {a1, a2, …, an} va B = {b1,b2, …, bm} to’plamlar elementlaridan
nechta tartiblangan (ai, bj.) juftlik tuzish mumkinligini ko’raylik. Barcha
juftliklarni tartib bilan quyidagicha joylashtiramiz:
(a 1; b 1), (a 1; b 2), … , (a 1; b m),
(a 2; b 1), (a 2; b 2), … , (a 2; b m),
(a n; b 1), (an; b 2), … , (a n; b m).
Bu jadvalda n ta qator va m ta ustun bo’lib, undagi barcha
juftliklar soni n·mga teng. Bu yerda n = n(A) va m = n(B).
Ko’paytma qoidasi n(A×B) = n(A) · n(B) ko’rinishda yoziladi.
Ko’paytma qoidasiga oid kombinatorika masalasining umumiy
ko’rinishi: «Agar x elementni m usul, y elementni n usul bilan tanlash
mumkin bo’lsa, (x;y) tartiblangan juftlikni mn usul bilan tanlash mumkin».
Ikkitadan ortiq to’plamlar uchun bu formula quyidagicha yoziladi:
n(A 1×A 2× … ×A n) = n(A 1) ·n(A 2) ·… · n(A n),(n>2).
Masalan, A shahardan B shaharga 3 yo’l bilan, B shahardan C shaharga
ikki yo’l bilan borish mumkin bo’lsa, A shahardan C shaharga necha xil usul
bilan borish mumkin?
Yo’lning 1-qismini 3 xil, 2-qismini 2 xil yo’l bilan o’tish mumkin
bo’lsa, umumiy yo’lni 3·2 = 6 usul bilan o’tish mumkin.
Umumlashgan ko’paytma qoidasi: «Agar x elementni m usul bilan, y
elementni, x ni tanlab bo’lgandan so ‘ng, n usul bilan tanlash mumkin bo’lsa, (x;y)
juftlikni mn usul bilan tanlash mumkin».
Masala. Nechta turli raqamlar bilan yozilgan ikki xonali sonlar bor?
Yechish. 1-raqamni 9 usul bilan (1, 2, …, 9), 2-raqamni ham 9 usul
bilan (noldan boshlab o’nliklar raqamidan boshqa raqamlar) tanlash mumkin.
Hammasi bo’lib 9·9 = 81 ta shunday son bor ekan.
Nazorat uchun savollar.
1. Kombinatorika masalasi ta’rifini bering.
2. Kombinatorika fani rivojiga xissa qo’shgan olimlarni ayting.
3. Yig’indi qoidasining turli xollarini ko’rsating.
4. Ko’paytma qoidasini ayting va misollar keltiring.
Foydalaniladigan asosiy adabiyotlar ro‘yxati
Asosiy adabiyotlar
1. Xamedova N.A, Ibragimova Z, Tasetov T. Matеmatika. Darslik. T.: Turon-
iqbol, 2007. 363b.(26-28 betlar)
2. Н.А.Хамедова, А.В.Садыкова, И.Ш.Лактаева. Maтемaтикa. Учебное
пособие. Т.: Жахон-принт, 2007.(90-92 betlar)
Qo‘shimcha adabiyotlar
1. Abdullayeva B.S., Sadikova A.V., Muxitdinova M.N., Toshpo‘latova M.I.,
Raximova F. Matematika. TDPU. (Boshlang‘ich ta’lim va sport-tarbiyaviy
ish bakalavriyat ta’lim yo‘nalishi talabalari uchun darslik) Toshkent-2012,
284 bet (65-70).
Matnni to`ldiring
Kombinatorika masalasi.
Elementlarning turli kombinatsiyalari va ularning sonini topish bilan bog’liq
masalalar ……………….. deyiladi. Bunday masalalar matematika fanining
tarmogi
—
…………………..
o’rganiladi.
Kombinatorika
asosan,
………………… asrlarda mustaqil fan sifatida yuzaga kelgan bo’lib, uning
rivojiga B.Paskal, P.Ferma,……………Y.Bernulli, ………….. kabi olimlar
katta hissa qo’shganlar.
Kombinatorikada, asosan, …………… to’plamlar, ularning qism
to’plamlari, chekli to’plam elementlaridan tuzilgan ……………. va
ularning sonini topish masalalari o’rganilgani uchun uni ……………
nazariyasining bir qismi sifatida qarash mumkin.
Kombinatorikada to’plamlar birlashmasi elementlari sonini hisoblash
masalasi …………….. deb ataladi.
Chekli to’plamlarning dekart ko’paytmasi elementlari sonini topishga
imkon beradigan qoida ……………. deyiladi.
A = {a1, a2, …, an} va B = {b1,b2, …, bm} to’plamlar elementlaridan
nechta tartiblangan (ai, bj.) juftlik tuzish mumkinligini ko’raylik. Barcha
juftliklarni tartib bilan quyidagicha joylashtiramiz:
(a 1; b 1), (a 1; b 2), … , (a 1; b m),
(a 2; b 1), (a 2; b 2), … , (a 2; b m),
(a n; b 1), (an; b 2), … , (a n; b m).
Ko’paytma qoidasi n(A×B) = …………….ko’rinishda yoziladi.
Ko’paytma
qoidasiga
oid
kombinatorika
masalasining
umumiy
ko’rinishi: «Agar x elementni m usul, y elementni n usul bilan tanlash
mumkin bo’lsa, …………….tartiblangan juftlikni mn usul bilan tanlash
mumkin».
Test savollari
"Kombinatorika elementlari" mavzusiga doir topshiriqlar
I-variant
1. Ingliz va nemis tillarini o’rganayotgan 90 o’quvchidan 78tasi ingliz tilini, 37tasi
nemis tilini o’rganadi. Qancha o’quvchi ikkala tilni ham o’rganadi?
2. 100ta maktab o’quvchisidan 65tasi futbol, 45tasi volleybol o’ynaydi. Ikkala
o’yinni o’ynovchi o’quvchilar qancha bo’lishi mumkin? Hech bo’lmaganda bitta
o’yinni o’ynovchi o’quvchilar sonichi?
3. A={a,b,c,d,e} va B={1,2,3,4} to’plamlar berilgan. Bu to’plamlarning dekart
ko’paytmasida nechta element bor? Javobingizni asoslab bering.
4. Sinfdagi 28 o’quvchidan necha usul bilan sinf faollarini: sinfkomni, tozalik
rahbarini va devoriy gazeta muharririni saylash mumkin?
5. 10 kishidan 4 ta nomzodni necha usulda ko’rsatish mumkin?
6. Tekislikdagi har 3tasi bir to’g’ri chiziqda yotmagan 8ta nuqtadan o’tuvchi
to’g’ri chiziqlar soni nechta?
II-variant
1. 3, 4, 5, 6 raqamlaridan foydalanib nechta uch xonali son tuzish mumkin? (Bunda
raqam sonda bir marta qatnashadi)
2. 3, 4, 5, 6 raqamlaridan foydalanib nechta 3xonali son tuzish mumkin? (Bunda
raqamlar takrorlanib kelishi mumkin)
3. 7, 0, 5, 3 raqamlaridan foydalanib nechta 3 xonali son tuzish mumkin? (Sonda
raqam bir marta qatnashadi)
4. 7, 0, 5, 3 raqamlaridan foydalanib nechta 3 xonali son tuzish mumkin? (Sonda
raqam takrorlanib kelishi mumkin)
5. Stol atrofida 9 kishini necha usulda joylashtirish mumkin?
III-variant
1. Musobaqada har bir shaxmatchi raqibi bilan bir martadan o’ynashgan. Ular 28
ta uyin o’tkazgan bo’lishsa, musobaqada nechta shaxmatchi o’ynagan?
2. 15 ta o’quvchi bir-birlari bilan qo’l berib ko’rishishdi. Ular hammasi bo’lib
necha marta qo’l berib salomlashishgan?
3. Bitiruvchi o’quvchilar esdalik uchun bir-birlariga rasmlarini berishdi. Barcha
rasm almashtirishlar soni 780 marta bo’lsa, nechta o’quvchi maktabni bitirgan.
4. 13ta musobaqadosh o’rtasidan birinchi, ikkinchi va uchinchi o’rinlar necha xil
usulda taqsimlanishi mumkin.
5. 7254 son raqamlaridan bir marta foydalangan holda nechta toq son yozish
mumkin?
6. 2310 sonning tub bo’luvchilaridan ikkitadan tub bo’luvchilariga ega bo’lgan
nechta murakkab son tuzish
mumkin?
Klaster
Kombinatorika