KOMMUNIKATSIYA SIYOSATI
Reja:
1. Talabni shakllantirish va sotishni rag’batlantirishning mohiyati.
2. Xaridorlarga va sotuvchilarga ta’sir etish uslublari.
3. Kommunikatsiya siyosatining mohiyati, mazmuni va maqsadlari.
4. Marketing kommunikatsiyasi kompleksi va unda reklamaning o’rni.
1. Talabni shakllantirish va sotishni rag’batlantirishning mohiyati
Tovarni sotib olishda insonlar ma’lum ehtiyojlarini qondirishni nazarda
to’tadi. SHu sababli tovarning sifat ko’rsatkichlari to’g’risida axborot zarur.
Bozorga kirish firma uchun mas’uliyatli davr, uning tovarlari haqida hali
ma’lumotlar berilmagan. Bo’lajak iste’molchi quyidagi axborotlarni olishi shart:
tovarning borligi va sotilish joyi;
qaysi ehtiyojlarni qondirishga qaratilganligi;
iste’mol qiymatining asosiy ko’rsatkichlari;
xaridorlarni ko’niktirmay qolgan holda ularning ximoya qilish kafolatlari.
Bulgusi xaridorlarga axborotlar yetkazish uslublari quyidagilar:
1.
Reklamalar (radio, televidenie, yozma).
2.
Ko’rgazmalar o’tkazish,
3.
Yig’ilishlar, anjumanlar va filmlar orqali yetkazish va boshqalar.
Talabni shakllantirish va sotishni rag’batlantirishda to’g’ri marketingning
ahamiyati kattadir.
To’g’ri marketing – bu marketingning dialogik tizimidir, ya’ni sotuvchi
xaridor bilan suhbatlashib, oxiri xaridorni buyurtma borligiga ishontiradi. To’g’ri
marketingning afzallik tomoni shundaki, siz o’z xizmatingiz natijasini o’z
ko’zingiz bilan qurishingiz mumkin.
Telemarketing – bu to’g’ri maretingning bir shakli bo’lib, bunda mijoz bilan
telefon orqali muloqot qilish tushuniladi. Telemarketingdan foydalanganda telefon
qilish vaqtini to’g’ri tanlash kerak. Mutaxassislarning fikricha eng optimal vaqt
kunduzi soat 10 dan keyin va tushdan keyin soat 14-17 hisoblanadi.
Sotishni rag’batlantirish – bu ma’lum bir muddatda sotish hajmini oshirish
maqsadida turli rag’batlantirish vositalaridan foydalanish hisoblanadi. Bu
rag’batlantirish vositalariga: mukofotlar, chegirmalar, ketma-ket tovarni sotib
olgani uchun sovg’alar, lotereya va uyinlar o’tkazish, tovar bilan qo’shimcha
narsalar qo’shib berish, bepul yetkazib berish va o’rnatish, ma’lum muddatda
sotilgan tovarga bepul xizmat ko’rsatish va boshqalar kiradi.
Sotishni rag’batlantirishda tovar to’g’risida ma’lum darajada axborotga ega
bo’lmagan iste’molchilarga murojat qilinadi. SHuning uchun rag’batlantirish
siyosatining vazifasi - ularda firma tovarlarini keyingi vaqtda sotib olishga ishtiyoq
tug’dirish hamda doimo aloqada bo’lishga chiqarishdan iborat. Odatda talabni
shakllantirish tadbirlari iste’molchilarga va sotuvchilarga qaratilgan bo’ladi.
Iste’molchilarni rag’batlantirish ularga sezilarli tijorat imtiyozlari berishni ko’zda
to’tadi:
tovarni sotib olish hajmiga va doimiy aloqada bo’lib turishga beriladigan
imtiyoz;
har xil shakldagi qarzlarga tovar sotish;
tovarning ko’p hajmda xarid qilinishini ko’zlab namunalarni bepul tarqatish;
tovarlarni vaqtincha ishlatish uchun bepul berish;
ishlatilgan tovarni ma’lum shartlar bilan qabul qilish;
yangi tovarlarni bo’lajak xaridorlarga ko’rsatish;
tovar ishlab chiqaruvchi korxonalarda sayoxat uyushtirish;
yangi tovarlarning bozorga kiritilishiga bag’ishlangan matbuot
konferentsiyalari o’tkazish;
tovar narxini keskin tushirish to’g’risidagi radio, televidenie va matbuot
orqali ye’lonlar.
Bozorga kirish davrida agar firma birinchi marotaba bozorga kirib borayotgan
bo’lsa, unda alohida strategiya ishlab chiqiladi. Odatda, quyidagi 4 xil marketing
strategiyasidan foydalaniladi:
1. Jadal (shiddatli) marketing.
Buni ko’pchilik xaridorlar - tovar to’g’risida ma’lumotga ega bo’lmagan yoki
bo’lgani ham uning yuqori narxidan ta’sirlanmagan holda ishlatadi. Xaridorlarni
jalb qilish, ularning talabini shakllantirish tadbirlari o’tkazishga katta mablag’
ajratish orqali uyushtiriladi. Tovarning ham narxi yuqori o’rnatilib ko’p foyda olish
nazarda tutiladi.
2. Bozorga tanlov asosida kirish uslubi.
Uning hajmi katta bo’lmagan holatda ishlatiladi. Tovar ko’pchilikka noaniq,
unga yuqori narx qo’yilsa ham xaridorlar sotib olish mumkin. Raqobatchilar
bozorda juda oz va shuning uchun talabni rag’batlantirishga kam xarajat qilib
ko’proq foydaga erishish mumkin.
3. Bozorga keng ko’lamli kirib borish uslubi.
Bozorning hajmi katta, tovar haqida xaridorlar kam taassurotga ega va uning
narxi balandligiga rozi bo’lmagan davrda ishlatiladigan uslub. Undan tashqari
raqobat kuchli, tovar ishlab chiqarishni ko’paytirish natijasida uning tannarxi
pasayadi va «narxlar jag’i»ga imkon yaratadi. Rag’batlantirishga ko’proq mablag’
ajratishga imkoniyat yaratiladi.
4. Sust marketing uslubi bilan bozorning hajmi katta bo’lganda, xaridorlar
tovarni yaxshi bilsada, kamroq xarajatlar qilib, pastroq narx orqali, raqobat kam
sharoitda muvaffaqiyatga erishiladi.
Tovar bozorining tushkunlik davrida talabni va sotishni rag’batlantirish
tadbirlari shu tovar uchun to’xtatiladi. Sotuvchilarga qaratilgan rag’batlantirish
tadbirlari, asosan tovar sotilishi hajmini ko’paytirish maqsadida olib boriladi:
pul mukofoti berish;
qo’shimcha dam olish kunlari, firma hisobidan sayoxatlarga borish;
qimmatbaho sovg’alar;
ma’naviy rag’batlantirish;
korxona faoliyati reklamasi;
xayriya ishlarida faol qatnashish va boshqalar.
Talabni shakllantirish va sotishni rag’batlantirishda «pablik rileyshnz»
tadbirlari katta yordam beradi. Bu atama «jamoatchilik bilan murosa» ma’nosini
beradi, «pablik rileyshnz»ning turli ta’riflari bor, ulardan eng muvaffaqiyatli
chiqqani - bu atamani jamiyatda tovar va firma haqida yaxshi taassurotlar yaratish
maqsadlarida o’tkaziladigan tadbirlar majmui deb ta’kidlaydilar. «Pablik
rileyshnz» va marketing bir birini to’ldiradi. «Pablik rileyshnz» yashirin shakldagi
reklamaning bir turi bo’lib, maqsadga muvofiqligi va tadrijiyligi bilan ajralib
turadi. Agar pasayib borayotgan talab sharoitida reklama faroliyati to’xtatiladigan
bo’lsa, «Pablik rileyshnz» ni firmaning bozorga o’rnashgan kunidan boshlab to
uning bozorda bo’ladigan oxirgi kuniga qadar o’tkazish zarur.
SHuningdek, ko’rgazma va yarmarkalar marketing va reklamaning samarali
vositalari sanaladi.
Ko’rgazma va yarmarkalarning eng yaxshi tomoni - xaridorlarga tovarni
uning haqiqiy kiyofasida taqdim etish imkoniyati borligidadir. Ko’rgazma ham,
yarmarka ham tijorat-tomosha tadbirlari hisoblanadi. Ularning o’rtasidagi farq
shundan iboratki, ko’rgazma istalgan shaharda har xil sabablar bilan, hatto tovarsiz
tashkil etish mumkin. Yarmarka esa kat’iy sur’atda va muntazam ravishda bir
joyda o’tkaziladi. Bundan tashqari, ko’rgazma garchi unda bitishuvlar o’tkazilgan
bo’lsa ham o’z ruxiga ko’ra asosan ma’rifiy-targ’ibot yo’nalishiga ega, ko’p
hollarda unda «kelajak tovarlari» ham namoyish qilinadi. Yarmarka esa birinchi
navbatda tijorat yo’nalishi bilan ajralib turadi, unda hali talabdan qolmagan «eski»
tovarlar ham bo’lishi mumkin.
12.2. Xaridorlarga va sotuvchilarga ta’sir etish uslublari
Sotuvchi uchun ko’rgazma va yarmarkaning ahamiyati birinchi navbatda o’z
raqiblari tovarlarini o’rganish imkoniyatiga ega bo’lishi va turli reklama
vositalaridan foydalanib, o’z tovarlarini keng reklama vositalaridan foydalanib, o’z
tovarlarini keng reklama qilishi bilan belgilanadi.
Reklama va tovar sotishni rag’batlantirish tadbirlarini belgilash, rejalashtirish
va uni amalga oshirish, katta xarajatlar sarflashni talab qilish bilan bir qatorda
yuqori malakali mutaxassislarni ishga jalb etishni taqazo qiladi. Odatda sanoat
firmalari bunday mutaxassislarga ega emas. SHu sababli, qoida tarzida, bu ishlarni
amalga oshirish ixtisoslashgan tashkilotlarga buyuriladi. Ularning uch turi-reklama
agentligi, umummilliy reklama beruvchilar, chakana reklama beruvchilar mavjud.
Reklama agentliklarini quyidagi printsiplariga ko’ra tavsiflash mumkin:
-ko’rsatadigan xizmatlari hajmiga ko’ra-universal;
-muayyan tovar va reklama vositalariga ko’ra ixtisoslashgan;
-faoliyati sohasiga ko’ra-ichki bozorda ish ko’radigan va ichki hamda tashqi
bozorda ish ko’radigan turlari.
Hozirgi sharoitda «to’liq xizmat ko’rsatish» agentliklari tobora keng
tarqalmoqda. Ular savdo reklama siyosatining umumiy va ayrim masalalari
bo’yicha o’z mijozlariga maslahatlar beradi, u yoki bu tovarni chiqarishning
maqsadga muvofiqligi haqida sanoat firmalariga tavsiyalar tayyorlaydi, reklama
kompaniyasining rejasi va smetasini tuzadi, uni o’tkazishning muddatlari va
davriyligini belgilaydi, reklama kompaniyasi rejasiga muvofiq holda o’rinlar va
xizmatlarni sotib oladi, tadbir o’tkazish vaqtini belgilaydi, reklamani tayyorlashni
amalga oshiradi. SHunday qilib, «to’liq xizmat ko’rsatish» agentligi reklama
kompaniyasini ishlab chiqish bilan birga marketing bilan bog’liq ko’pgina
xizmatlarni bajaradi.
AQSHda besh mingdan ortiq firma reklama agentligi tarzida ish olib boradi.
Ammo asosiy ish bir necha yirik tashkilot hissasiga to’g’ri keladi. Yirik agentliklar
yirik reklama beruvchilarga xizmat ko’rsatadi. Yirik reklama beruvchilar esa
nisbatan katta bo’lmagan tovarlar guruhi: oziq-ovqat mahsulotlari, dori-darmonlar,
kasmetika vositalari, avtomobillar, tamaki mahsulotlari va shunga o’xshashlar
doirasida ish olib boradi. Ishlab chiqaruvchilar keng ko’lamli umummilliy reklama
yordamida iste’molchiga tovarni ilgariroq sotishga va xaridorlarda o’z markasiga
mansub tovarlar ixlos uyg’otishga harakat qiladilar.
Bunday hollarda reklama marketing kompleksida yetakchi tarkibiy qismga
ayldanadi.
Reklama beruvchi bilan agentlik o’rtasidagi munosabatlar o’zaro tuziladigan
shartnoma bilan tartibga solinadi Bu shartnomada agentlik ko’rsatadigan jami
xizmatlar ko’rsatiladi. Reklamani tarqatish vositalariga xaqni reklama agentligi
mijoz hisobidan to’laydi. SHu sababli ham mijoz agentlikka to’lovlarni o’z vaqtida
o’tkazib qo’yishi kerak. Reklama agentligi xizmatlari uchun xaq beruvchi
tomonidan emas, balki agentlikning reklamasidan foydalangan reklama-axborot
vositalari tomonidan to’lanadi. Komission mukofot (vositachilik haqi)ning oddiy
miqdori reklama qiymatining 15%ini tashkil etadi. Bundan tashqari, «to’liq xizmat
ko’rsatish» agentliklari tomon haqi ham oladi. Tovon haqiga xarajatlarning haqiqiy
qiymati bilan birga bozorni tadqiq etish, iste’molchilar talabi holatini tahlil qilish,
iste’molchi ruxiyatiga ta’sir ko’rsatish usullarini ishlab chiqish kabi xizmatlarga
kafolatli daromadlar ham kiradi. Juda ko’p hollarda xizmat ko’rsatishda agentlik
mijozning reklamasi bilan bog’liq ishlarning bir yillik umumiy qiymatini baholaydi
va oylik teng badallar ko’rinishida gonarar oladi. Gonarar summasini belgilash
uchun buyurtmani bajarish uchun turli bo’limlar sarf etadigan umumiy ish soatlari
miqdori hisoblanadi va soatlar soni bir soatlik ish haqi stavkasiga ko’paytiriladi,
so’ngra bu miqdorga qo’shimcha xarajatlar va foyda uchun yana 25% qo’shiladi.
Agentlik reklama vositalaridan vaqt va o’rin sotib olgani uchun mijozga rasmiy
ye’lon qilingan tariflar bo’yicha komission tashlamalar bilan 15% chegirib, to’lov
varaqasi yuboradi. CHetdan material bergan va xizmat ko’rsatganlarga
to’lanadigan xaq varaqasida amaldagi xarajatlar keltiriladi. Yil davomida yoki
oxirida xarajatlarning baholangan va amaldagi miqdorlari o’rtasidagi har qanday
farqni tugatish uchun ganarar summasiga tuzatishlar kiritiladi.
12.3. Kommunikatsiya siyosatining mohiyati, mazmuni va maqsadlari
Marketingda kommunikatsiya deb biz har xil auditoriyalar adresiga, shu
jumladan, xaridorlar, sotuvchilar, ta’minotchilar, aktsionerlar, boshqaruv
organlariga firmadan yuboriladigan signallar majmuini tushunamiz.
Kommunikatsiya siyosati (promotion mix) – bu tovarni bozorga siljitish
usullari yig’indisidir. Kommunikatsiyaning asosiy vositalari bo’lib pablik rileyshnz
– jamoat bilan aloqa; reklama; sotishni rag’batlantirish; maxsus ko’rgazmalar;
shaxsiy sotuv hisoblanadi.
Reklama- bir tomonlama ommaviy kommunikatsiyaning to’lovli turi bo’lib, u
aniq bir xzomiydan chiqib, firma faoliyatini bevosita yoki bilvosita qo’llab-
quvvatlashga xizmat qiladi.
SHaxsiy sotuv – bu «ulchalik» kommunikatsiya yakka ikki tomonlama bo’lib
(dialog) maqsadi mizojni to’xtovsiz tarzda harakatga keltirishga undash. Bir
vaqtning o’zida firma uchun axborot manbai hamdir.
Savdoni avj oldirish-shaxsiy reklama va shaxsiy savdoni to’ldiruvchi hamma
tovarni sotishni tezlashtirish va ma’lum kengaytirishga qaratilgan vaqtincha
choralarni o’z ichiga oladi.
Jamoatchilik bilan aloqa-aniq maqsadga qaratilgan xarajatlar yaramida
tashkilot va uning turli auditoriyalari orasida, o’zaro bir-birini tushinish va
ishonchli ruxiy holat yaratishga xizmat qiladi. Bu yerdagi kommunikatsiyaning
maqsadi faqat sotishgina emas, balki firma faoliyatini qo’llab-quvvatlash hamdir.
Bu an’anaviy muloqot vositalaridan tashqari quyidagi bevosita kommunikatsiya
turlari: salonlar, yarmarkalar, ko’rgazmalar, pochta orqali tarqatish, telemarketing,
kataloglar orqali savdo ham mavjud.
Marketing kommunikatsiyasining bosqichlari
Yillar
Bosqichning nomi
Bosqichning tavsifnomasi
1950-
1960
Tizimsiz
kommunikatsiya
Kommunikativ siyosat katta rol uynamaydi,
doimiy talabni ta’minlash uchun tovar taklifi
bosqichi
hajmiga kontsentratsiya bosh masala
hisoblanadi
1960-
1970
Tovar
kommunikatsiyasi
bosqichi
Sotishni tashkil etishda korxona kommunikativ
vosi-talardan foydalanadi.
Birin-chi rejaga
reklama va sotishni rag’batlantirish chiqadi
1970-
1980
Maqsadli guruh
kommunikatsiya
bosqichi
Kommunikatsiya firmalar tomonidan foyda
olishga imkon beruvchi maqsadli guruhlar bilan
o’zaro ta’sirda mijozlar bilan muloqot uchun
ishlatiladi
1980-
1990
Raqobatli
kommunikatsiya
bosqichi
Kommunikativ sharoitni o’zgarishi va
kommunikativ raqobat ko’rsatishning o’sishi
korxonadan kommunikatsiyani optimal shakl va
vositalarini talab qiladi
1990-
2010
Raqobatli va
integratsiyalangan
kommunikatsiya
bosqichi
Bozorni rivojlanish dinamikasi reklama
tashuvchilariga
media
tarqatishni
shakllantirishga olib keladi. Integratsiyalangan
kommunikatsiyaga o’tishni talab qiladi
Kommunikatsiya quyidagicha tasniflanadi: kontakt turi bo’yicha shaxsiy va
shaxsiy bo’lmagan; jadalligi bo’yicha jadal va takror; qo’llash chastotasi bo’ycha
yagona va ko’p marotabalik; ta’sir natijasiga ko’ra samarali va samarasiz.
Kommunikatsiya tashuvchilari sifatida menejment(firma boshqaruvi);
xodimlar; mijozlar; jamoat; biznes bo’yicha sheriklar.
Kommunikatsiya maqsadi: Uzatuvchi qanday auditoriyaga yetib bormoqda
ekan va qanday javob olmoqchi ekanini aniq bilishi lozim.
Ma’lumot tayyorlash. Pivbar, xaridorlarning tajribasini va ko’zda tutilgan
auditoriyaning ma’lumotlarini dekodlash usulini hisobga olmoq kerak.
Kanallarni rejalashtirish. Uzatuvchi o’z ma’lumotlarini ko’zlagan auditoriyaga
eng yaxshi yetkazib bera oladigan kanallar orqali o’zatish kerak.
Ma’lumot samaradorligi-o’zatuvchining aks aloqa signallari bo’yicha
ko’zlangan auditoriyaning o’zatilgan ma’lumotlarga javobini baholay olishi kerak.
Yuqorida sanab o’tilgan samaradorlik shartlari har qanday marketing