KOMPANIYALARDAGI XIZMAT MARTABASINI VA XODIMLARNING XIZMAT-KASB JIHATIDAN KO‘TARILISHINI BOSHQARISH

Yuklangan vaqt

2024-06-21

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

9

Faytl hajmi

470,7 KB


 
 
 
 
 
KOMPANIYALARDAGI XIZMAT MARTABASINI VA XODIMLARNING 
XIZMAT-KASB JIHATIDAN KO‘TARILISHINI BOSHQARISH 
 
Reja: 
1.Martaba tushunchasi va bosqichlari 
2. Xizmat martabasini boshqarish 
3. Xizmat-kasb jihatidan ko‘tarilish tizimi 
4. Kadrlar rezervi bilan ishlash 
 
Martaba (mavqe) – bu personalning o‘z mehnat istiqboli to‘g‘risidagi 
sub’ektiv ravishda anglab yetilgan fikr-muloxazalari, o‘zini o‘zi namoyon qilish va 
mehnatdan qoniqish hosil qilish borasida kutilgan yo‘llaridir. 
Kishining ishdan tashqari hayoti martabaga ma’lum darajada ta’sir qiladi, bu 
martabaning ma’lum qismi hisoblanadi.  
Masalan, katta vakolatlarga, yana ham yuqoriroq maqomga, nufuzga, 
hokimiyatga, ko‘p miqdordagi pulga ega bo‘lishdir.  
Martaba tushunchasi tashkiliy nog‘ona bo‘ylab uzluksiz va doimiy ravishda 
yuqoriga harakat qilib borishni anglatmaydi. 
Martaba – bu insonning mehnat qilish bilan bog‘liq hayoti mobaynidagi ish tajribasi 
va faoliyatini anglab yetilgan mavqei va hulq-atvoridir. 
Martabaning ikki turi bo‘ladi:  
 kasb martabasi, 
 tashkilot ichidagi martaba. 
Kasb martabasi shu bilan ajralib turadiki, muayyan bir xodim o‘zining kasbiy 
faoliyati jarayonida rivojlanishning turli bosqichlaridan o‘tadi: - ta’lim olish, ishga 
kirish, kasb-xunar sohasida o‘sish, o‘ziga xos kasbiy qobiliyatlarini qo‘llab-
quvvatlash, pensiyaga chiqish.  
KOMPANIYALARDAGI XIZMAT MARTABASINI VA XODIMLARNING XIZMAT-KASB JIHATIDAN KO‘TARILISHINI BOSHQARISH Reja: 1.Martaba tushunchasi va bosqichlari 2. Xizmat martabasini boshqarish 3. Xizmat-kasb jihatidan ko‘tarilish tizimi 4. Kadrlar rezervi bilan ishlash Martaba (mavqe) – bu personalning o‘z mehnat istiqboli to‘g‘risidagi sub’ektiv ravishda anglab yetilgan fikr-muloxazalari, o‘zini o‘zi namoyon qilish va mehnatdan qoniqish hosil qilish borasida kutilgan yo‘llaridir. Kishining ishdan tashqari hayoti martabaga ma’lum darajada ta’sir qiladi, bu martabaning ma’lum qismi hisoblanadi. Masalan, katta vakolatlarga, yana ham yuqoriroq maqomga, nufuzga, hokimiyatga, ko‘p miqdordagi pulga ega bo‘lishdir. Martaba tushunchasi tashkiliy nog‘ona bo‘ylab uzluksiz va doimiy ravishda yuqoriga harakat qilib borishni anglatmaydi. Martaba – bu insonning mehnat qilish bilan bog‘liq hayoti mobaynidagi ish tajribasi va faoliyatini anglab yetilgan mavqei va hulq-atvoridir. Martabaning ikki turi bo‘ladi:  kasb martabasi,  tashkilot ichidagi martaba. Kasb martabasi shu bilan ajralib turadiki, muayyan bir xodim o‘zining kasbiy faoliyati jarayonida rivojlanishning turli bosqichlaridan o‘tadi: - ta’lim olish, ishga kirish, kasb-xunar sohasida o‘sish, o‘ziga xos kasbiy qobiliyatlarini qo‘llab- quvvatlash, pensiyaga chiqish.
 
 
Tashkilot ichidagi martabani - u xodimning bir tashkilot doirasida rivojlanish 
bosqichlarining izchillik bilan almashishi. 
Tashkilot ichidagi martaba uchta asosiy yo‘nalishda bo‘ladi: 
vertikal yo‘nalish – martabaning vertikal yo‘nalishi deyilganda tarkibiy pog‘onaning 
yuqoriroq darajasiga ko‘tarilishi tushuniladi; 
gorizontal yo‘nalish – faoliyatning boshqa funksional sohasiga o‘tkazishni yoxud 
pog‘onadagi muayyan xizmat rolini bajarishni nazarda tutadi.  
Gorizontal yo‘nalishga oldingi pog‘onadagi vazifalarni kengaytirish yoki 
murakkablashtirish ham kiradi. 
markazga intiluvchan yo‘nalish – deyilganda asosiy o‘zakka, ya’ni tashkilot 
rahbarligiga intilish tushuniladi.  
Masalan, xodimni uning uchun maqbul bo‘lmagan uchrashuvlarga taklif etish, 
rasmiy yoki norasmiy kengashlarga chaqirish, xodimning norasmiy axborot 
manbaiga yo‘l topish, unga ishonch ohangida murojaat qilish, rahbariyatning ayrim 
muhim topshiriklar berishi. 
Martabani rejalashtirish va amalga oshirishning asosiy vazifasi kasbiy va tashkilot 
ichidagi martabalarning o‘zaro ta’sirini ta’minlashdir.  
Bu ta’sir qator vazifalarni hal qilishni nazarda tutadi: 
 tashkilot maqsadlari bilan ayrim xodim maqsadlarining o‘zaro bog‘liqligiga 
erishish; 
 martabani rejalashtirishning muayyan xodimga qaratilishini ta’minlash; 
bundan maqsad o‘ziga xos ehtiyojlari va vaziyatlarini hisobga olishdir; 
 martabani boshqarish jarayonining oshkoraligini ta’minlash; 
 "martabaning boshi berk ko‘chalari"ga barham berish, amalda ularda 
xodimning rivojlanishi uchun imkoniyat yo‘q bo‘ladi;  
 martabani rejalashtirish jarayoni sifatini oshirish; 
 muayyan martabaga doir qarorlarni hal qilishda foydalaniladigan xizmat 
sohasida usishning ko‘rgazmali va idrok etiladigan mezonlarini shakllantirish; 
 personalning martabaga bo‘lgan layoqatini o‘rganish; 
 noreal umidlarni qisqartirish maqsadida xodimlarning martabaga intilishiga 
Tashkilot ichidagi martabani - u xodimning bir tashkilot doirasida rivojlanish bosqichlarining izchillik bilan almashishi. Tashkilot ichidagi martaba uchta asosiy yo‘nalishda bo‘ladi: vertikal yo‘nalish – martabaning vertikal yo‘nalishi deyilganda tarkibiy pog‘onaning yuqoriroq darajasiga ko‘tarilishi tushuniladi; gorizontal yo‘nalish – faoliyatning boshqa funksional sohasiga o‘tkazishni yoxud pog‘onadagi muayyan xizmat rolini bajarishni nazarda tutadi. Gorizontal yo‘nalishga oldingi pog‘onadagi vazifalarni kengaytirish yoki murakkablashtirish ham kiradi. markazga intiluvchan yo‘nalish – deyilganda asosiy o‘zakka, ya’ni tashkilot rahbarligiga intilish tushuniladi. Masalan, xodimni uning uchun maqbul bo‘lmagan uchrashuvlarga taklif etish, rasmiy yoki norasmiy kengashlarga chaqirish, xodimning norasmiy axborot manbaiga yo‘l topish, unga ishonch ohangida murojaat qilish, rahbariyatning ayrim muhim topshiriklar berishi. Martabani rejalashtirish va amalga oshirishning asosiy vazifasi kasbiy va tashkilot ichidagi martabalarning o‘zaro ta’sirini ta’minlashdir. Bu ta’sir qator vazifalarni hal qilishni nazarda tutadi:  tashkilot maqsadlari bilan ayrim xodim maqsadlarining o‘zaro bog‘liqligiga erishish;  martabani rejalashtirishning muayyan xodimga qaratilishini ta’minlash; bundan maqsad o‘ziga xos ehtiyojlari va vaziyatlarini hisobga olishdir;  martabani boshqarish jarayonining oshkoraligini ta’minlash;  "martabaning boshi berk ko‘chalari"ga barham berish, amalda ularda xodimning rivojlanishi uchun imkoniyat yo‘q bo‘ladi;  martabani rejalashtirish jarayoni sifatini oshirish;  muayyan martabaga doir qarorlarni hal qilishda foydalaniladigan xizmat sohasida usishning ko‘rgazmali va idrok etiladigan mezonlarini shakllantirish;  personalning martabaga bo‘lgan layoqatini o‘rganish;  noreal umidlarni qisqartirish maqsadida xodimlarning martabaga intilishiga
 
 
asosli baho berishni ta’minlash; 
 xizmat sohasida usish yo‘llarini aniqlash; bu yo‘llardan foydalanish kerakli 
vaqtda va kerakli o‘rinda xodimlarga bo‘lgan miqdor va sifat ehtiyojlarini qondiradi. 
Inson martabaning turli bosqichlarida turli ehtiyojlarini qondiradi (5.1-rasm). 
 
asosli baho berishni ta’minlash;  xizmat sohasida usish yo‘llarini aniqlash; bu yo‘llardan foydalanish kerakli vaqtda va kerakli o‘rinda xodimlarga bo‘lgan miqdor va sifat ehtiyojlarini qondiradi. Inson martabaning turli bosqichlarida turli ehtiyojlarini qondiradi (5.1-rasm).
 
 
 
Dastlabki bosqich maktabda o‘qishni, o‘rta va oliy ma’lumot olishni o‘z ichiga oladi 
hamda 25 yoshgacha davom etadi.  
Shundan keyin rivojlanish bosqichi boshlanadi, u taxminan besh yil – 25 yoshdan 
30 yoshgacha davom etadi. Bu davrda xodim tanlangan kasbini o‘zlashtirib oladi, 
zarur ko‘nikmalar hosil qiladi, uning malakasi shakllanadi, o‘z-o‘zini namoyon 
qilishi sodir bo‘ladi va mustaqillik o‘rnatishga ehtiyoj paydo bo‘ladi.  
Ko‘tarilib borish bosqichi odatda 30 yoshdan 45 yoshgacha davom etadi. Bu davrda 
malakaning ortishi, xizmatda ko‘tarilish yuz beradi.  
Saqlanib qolish bosqichi erishilgan natijalarni mustahkamlash harakatlari bilan 
ajralib turadi va 45 yoshdan 60 yoshgacha davom etadi. Malakaning yuqori 
cho‘qqisiga erishiladi, faol g‘ayrat va maxsus ta’lim olish tufayli malaka yanada 
takomillashadi, xodim o‘z bilimlarini yoshlarga berishga qiziqib qoladi.  
Yakunlanish bosqichi 60 yoshdan 65 yoshgacha davom qiladi. Bu davrda odam 
pensiya to‘g‘risida o‘ylay va ketishga tayyorgarlik ko‘radi.  
Dastlabki bosqich maktabda o‘qishni, o‘rta va oliy ma’lumot olishni o‘z ichiga oladi hamda 25 yoshgacha davom etadi. Shundan keyin rivojlanish bosqichi boshlanadi, u taxminan besh yil – 25 yoshdan 30 yoshgacha davom etadi. Bu davrda xodim tanlangan kasbini o‘zlashtirib oladi, zarur ko‘nikmalar hosil qiladi, uning malakasi shakllanadi, o‘z-o‘zini namoyon qilishi sodir bo‘ladi va mustaqillik o‘rnatishga ehtiyoj paydo bo‘ladi. Ko‘tarilib borish bosqichi odatda 30 yoshdan 45 yoshgacha davom etadi. Bu davrda malakaning ortishi, xizmatda ko‘tarilish yuz beradi. Saqlanib qolish bosqichi erishilgan natijalarni mustahkamlash harakatlari bilan ajralib turadi va 45 yoshdan 60 yoshgacha davom etadi. Malakaning yuqori cho‘qqisiga erishiladi, faol g‘ayrat va maxsus ta’lim olish tufayli malaka yanada takomillashadi, xodim o‘z bilimlarini yoshlarga berishga qiziqib qoladi. Yakunlanish bosqichi 60 yoshdan 65 yoshgacha davom qiladi. Bu davrda odam pensiya to‘g‘risida o‘ylay va ketishga tayyorgarlik ko‘radi.
 
 
Ohirgi, pensiya bosqichidan bu tashkilotdagi martaba tugaydi.  
 
2. Xizmat martabasini boshqarish 
 
Ishga qabul qilinayotgan odam mehnat bozorini yaxshi bilib olishi darkor. U mehnat 
bozorini bilmasdan turib o‘ziga birinchi qarashda ma’qul bo‘lib ko‘ringan ishga 
kirib qo‘yishi mumkin.  
Kishi mehnat bozorini yaxshi biladi, o‘z mehnatini sarflaydigan istiqbolli sohani 
qidiradi va o‘z bilimi hamda o‘quvlariga mos keladigan ish topish qiyinligini bilib 
oladi, chunki bu sohada ishlamoqchi bo‘lganlar juda ko‘p bo‘ladi, natijada kuchli 
raqobat vujudga keladi va shunda martabaga erishishdi. 
Martabaning maqsadi biror sababda namoyon bo‘ladi, xodim ana shu sababga ko‘ra 
aniq ishga ega bo‘lishni, lavozimlarning ierarxik zinapoyasida muayyan pog‘onani 
egallashni istaydi. 
Martabaning maqsadlari yosh o‘tishi bilan almashinib boradi. 
Martabani boshqarishni ishga qabul qilish chog‘idan boshlashnadi. Xodimni ishga 
qabul qilayotib, ish beruvchi tashkilotning talablari bayon qilingan savollar 
berishadi.  
Misol tariqasida ishga kirayotganlarning ish beruvchiga beradigan ayrim savollarini 
aytib o‘tamiz: 
 tashkilotning yosh mutaxassislarga nisbatan falsafasi qanday? 
 uy-joy bilan ta’minlash imkoniyatlari qanday? 
 yiliga xizmat safarlariga (shu jumladan, xorijiy safarlarga) necha kun ketadi? 
 tashkilotning rivojlanish istiqbollari qanday? 
 tashkilot ishlab chiqargan mahsulotni xodimlar sotib olganda chegirmalar 
bormi? 
 tashkilotda ishdan tashqari vaqtlarda ishlash yo‘lga qo‘yilganmi? 
 tashkilotdagi mehnatga haq to‘lash tizimlari qanday? 
 tashkilotning raqobatchisi kimlar? 
 tashkilot o‘zining bolalar davolashsog‘lomlashtirish muassasalariga egami? 
Ohirgi, pensiya bosqichidan bu tashkilotdagi martaba tugaydi. 2. Xizmat martabasini boshqarish Ishga qabul qilinayotgan odam mehnat bozorini yaxshi bilib olishi darkor. U mehnat bozorini bilmasdan turib o‘ziga birinchi qarashda ma’qul bo‘lib ko‘ringan ishga kirib qo‘yishi mumkin. Kishi mehnat bozorini yaxshi biladi, o‘z mehnatini sarflaydigan istiqbolli sohani qidiradi va o‘z bilimi hamda o‘quvlariga mos keladigan ish topish qiyinligini bilib oladi, chunki bu sohada ishlamoqchi bo‘lganlar juda ko‘p bo‘ladi, natijada kuchli raqobat vujudga keladi va shunda martabaga erishishdi. Martabaning maqsadi biror sababda namoyon bo‘ladi, xodim ana shu sababga ko‘ra aniq ishga ega bo‘lishni, lavozimlarning ierarxik zinapoyasida muayyan pog‘onani egallashni istaydi. Martabaning maqsadlari yosh o‘tishi bilan almashinib boradi. Martabani boshqarishni ishga qabul qilish chog‘idan boshlashnadi. Xodimni ishga qabul qilayotib, ish beruvchi tashkilotning talablari bayon qilingan savollar berishadi. Misol tariqasida ishga kirayotganlarning ish beruvchiga beradigan ayrim savollarini aytib o‘tamiz:  tashkilotning yosh mutaxassislarga nisbatan falsafasi qanday?  uy-joy bilan ta’minlash imkoniyatlari qanday?  yiliga xizmat safarlariga (shu jumladan, xorijiy safarlarga) necha kun ketadi?  tashkilotning rivojlanish istiqbollari qanday?  tashkilot ishlab chiqargan mahsulotni xodimlar sotib olganda chegirmalar bormi?  tashkilotda ishdan tashqari vaqtlarda ishlash yo‘lga qo‘yilganmi?  tashkilotdagi mehnatga haq to‘lash tizimlari qanday?  tashkilotning raqobatchisi kimlar?  tashkilot o‘zining bolalar davolashsog‘lomlashtirish muassasalariga egami?
 
 
 yuqoriroq lavozimlarga ko‘tarilish imkoniyatlari qanday? 
 ta’lim olish, malakani oshirish yoki qayta tayyorlanish uchun shart-sharoitlar 
yaratib beriladimi?  
 lavozimlar qisqaradimi va nima munosabat bilan? 
 mabodo qisqarishta tushib qolsam ishga joylashishda tashkilotning yordam 
berishiga umid qilishim mumkinmi? 
 pensiya fondining shakllanish prinsiplari qanday, pensiyaning miqdorlarichi 
va x.k. 
 
3. Xizmat-kasb jihatidan ko‘tarilish tizimi 
 
"Xizmat-kasb jihatidan ko‘tarilish" va "martaba" tushunchasi bir-biriga yaqin 
bo‘lsa ham, lekin ayni bir xil tushuncha emas.  
Xizmat-kasb jihatidan ko‘tarilish deyilganda tashkilot tomonidan turli darajalar 
(lavozimlar, ish o‘rinlari, jamoadagi mavqe-martabalarni taklif qilish) izchilligi 
tushuniladi. 
Martaba deyilganda haqiqatda egallanadigan bosqichlar (lavozimlar, ish o‘rinlari va 
mavqelar) izchilligi tushuniladi. 
Muntazam rahbarlari misolida xizmat-kasb jihatidan ko‘tarilish tizimini qarab 
chiqamiz. Bu tizim muntazam rahbarlar tayyorlashning beshta asosiy bosqichini 
nazarda tutadi. 
 yuqoriroq lavozimlarga ko‘tarilish imkoniyatlari qanday?  ta’lim olish, malakani oshirish yoki qayta tayyorlanish uchun shart-sharoitlar yaratib beriladimi?  lavozimlar qisqaradimi va nima munosabat bilan?  mabodo qisqarishta tushib qolsam ishga joylashishda tashkilotning yordam berishiga umid qilishim mumkinmi?  pensiya fondining shakllanish prinsiplari qanday, pensiyaning miqdorlarichi va x.k. 3. Xizmat-kasb jihatidan ko‘tarilish tizimi "Xizmat-kasb jihatidan ko‘tarilish" va "martaba" tushunchasi bir-biriga yaqin bo‘lsa ham, lekin ayni bir xil tushuncha emas. Xizmat-kasb jihatidan ko‘tarilish deyilganda tashkilot tomonidan turli darajalar (lavozimlar, ish o‘rinlari, jamoadagi mavqe-martabalarni taklif qilish) izchilligi tushuniladi. Martaba deyilganda haqiqatda egallanadigan bosqichlar (lavozimlar, ish o‘rinlari va mavqelar) izchilligi tushuniladi. Muntazam rahbarlari misolida xizmat-kasb jihatidan ko‘tarilish tizimini qarab chiqamiz. Bu tizim muntazam rahbarlar tayyorlashning beshta asosiy bosqichini nazarda tutadi.