KOMPOZITORLIK IJODIYOTI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

7

File size

Fayl hajmi

21,0 KB


KOMPOZITORLIK IJODIYOTI.
 Reja:
1. Istiqlol yillarida o’zbek musiqasida kompozitorlik ijodiyoti janrlarining
rivojlanishi. 
2. Musiqiy sahnaviy janrlar. 
3. Simfonik musiqa 
4. O’zbek xalq cholg’u asboblari orkestri musiqasi, 
5. Vokal-simfonik va xor musiqasi 
6. Milliy estrada musiqasining rivojlanishi.
1.  Istiqlol  yillarida  o’zbek  musiqasida  kompozitorlik  ijodiyoti
janrlarining rivojlanishi. 
2. Musiqiy sahnaviy janrlar. O’zbek xalqi juda qadimiy va boy madaniyat
tarixiga  ega.  Uning  an’anaviy  musiqa,  tomosha  va  so’z  san’atining
sarchashmalari  miloddan  oldingi  davrlarga  borib  taqaladi.  Qadim
zamonlardayoq,  O’zbekiston  zaminida  yashagan  xalqlar,  yuksak  darajada
taraqqiy  topgan  madaniy  an’analar  sohiblari  bo’lib  kelganlar.  Arxeologik
qazilmalar natijasida topilgan sozanda va raqqosalarning haykalchalari, tasviriy
san’at namunalarida ifodalangan musiqa cholg’u asboblari, asrlar osha bizgacha
etib kelgan xonanda va sozandalar ijodining jonli namunalari, xalq og’zaki ijodi
va yozma adabiyot asarlari, ilmiy va tarixiy manbalar va asori-atiqalar bundan
yorqin dalolat beradi.
Ma’lumki, har bir millatning madaniy taraqqiyoti, qaysi bir davrga mansub
bo’lishidan  qatiy  nazar,  mazkur  xalqning  iqtisodiy,  ilm-fan,  adabiyot  va
ma’naviyat sohalarida erishgan yutuqlari bilan chambarchas bog’liq. Har bir
xalqning ma’naviy ravnaqi esa, eng avvalo uning umumbashariy madaniyatga
Logotip
KOMPOZITORLIK IJODIYOTI. Reja: 1. Istiqlol yillarida o’zbek musiqasida kompozitorlik ijodiyoti janrlarining rivojlanishi. 2. Musiqiy sahnaviy janrlar. 3. Simfonik musiqa 4. O’zbek xalq cholg’u asboblari orkestri musiqasi, 5. Vokal-simfonik va xor musiqasi 6. Milliy estrada musiqasining rivojlanishi. 1. Istiqlol yillarida o’zbek musiqasida kompozitorlik ijodiyoti janrlarining rivojlanishi. 2. Musiqiy sahnaviy janrlar. O’zbek xalqi juda qadimiy va boy madaniyat tarixiga ega. Uning an’anaviy musiqa, tomosha va so’z san’atining sarchashmalari miloddan oldingi davrlarga borib taqaladi. Qadim zamonlardayoq, O’zbekiston zaminida yashagan xalqlar, yuksak darajada taraqqiy topgan madaniy an’analar sohiblari bo’lib kelganlar. Arxeologik qazilmalar natijasida topilgan sozanda va raqqosalarning haykalchalari, tasviriy san’at namunalarida ifodalangan musiqa cholg’u asboblari, asrlar osha bizgacha etib kelgan xonanda va sozandalar ijodining jonli namunalari, xalq og’zaki ijodi va yozma adabiyot asarlari, ilmiy va tarixiy manbalar va asori-atiqalar bundan yorqin dalolat beradi. Ma’lumki, har bir millatning madaniy taraqqiyoti, qaysi bir davrga mansub bo’lishidan qatiy nazar, mazkur xalqning iqtisodiy, ilm-fan, adabiyot va ma’naviyat sohalarida erishgan yutuqlari bilan chambarchas bog’liq. Har bir xalqning ma’naviy ravnaqi esa, eng avvalo uning umumbashariy madaniyatga
qo’shgan hissasi  bilan o’lchanadi va qadrlanadi. Ana shu nuqtai nazardan,
o’zbek xalqi ham boshqa O’rta Osiyo xalqlari bilan birgalikda, jahon ilm-fani
va madaniyati  taraqqiyotiga ulkan hissa  qo’shdi. O’zbek zaminidan etishib
chiqqan  buyuk  allomalar:  Imom  Ismoil  Buxoriy,  Muso  Xorazmiy,  Ahmad
Farg’oniy, Farobiy, Abu Ali ibn Sino, Beruniy, Zamaxshariy, Najmiddin Kubro,
Baxovuddin  Naqshband,  Alisher  Navoiy,  Ulug’bek  va  boshqalar  inson
tafakkurini diniy va dunyoviy fanlarni boyitishga va ma’naviy yuksalishiga
ulkan hissa ko’shganlar. Ularning nomlari nafaqat O’zbekistonda, balki uzoq va
yaqin xorijiy mamlakatlarda ham mashhurdir.
O’zbek  musiqa  san’atida  ham,  adabiyot  va  tasviriy  san’at  sohalarida
bo’lgani  kabi  "musiqali  drama",  "musiqali  komediya",  "operetta",  "opera",
"balet",  "simfoniya","kontsert",  "romans"  kabi  musiqa  atama  turlari  ijobiy
o’zlashtirilib olingan. Mazkur sohalarning deyarlik har birida, milliy ruh bilan
sug’orilgan va ayni chog’da umuminsoniy qadriyatlar qatoridan o’rin olishga
qodir bo’lgan asarlar yaratilgan va ular ota-bobolarimizdan meros bo’lib asrlar
osha kelayotgan an’anaviy musiqa boyliklarimiz bilan bir qatorda, mushtarak
o’zbek  musiqa  madaniyatini  tashkil  qiladi.  Ana  shu  sertarmoq  musiqa
madaniyatimiz majmuida musiqali drama va musiqali komediya janrlarining
o’ziga yarasha o’rni va salohiyati mavjud.
Tarixga murojaat qilganimizda, ba’zan shunday savollar tug’iladi: nima
uchun dunyodagi ko’p xalqlarda "teatr", "drama", "opera", "balet" kabi atamalar
bir xil nom va ma’nolarda yuritiladi? Agar bir zum fikrimiz bilan, olamshumul
tarix charxpalagini orqaga aylantirsak, qadim-qadim zamonlardan, miloddan
avval va keyingi asrlar davomida, dunyo xalqlari o’z mehnat va turmushlari
jarayonida tabiatni mo’jizalarini o’rganib, diniy e’tiqod va falsafiy tafakkurlari
bilan so’z, musiqa, raqs va turli tomosha-o’yinlarni yaratdilar va badiiy san’at
darajasiga  ko’tardilar.  Bu  san’atlarning  bir-biriga  uzviy  chatishtirishlari
natijasida, har-xil san’at turlari bunyodga keldi. Bulardan biri - teatr san’atidir.
Tarix  shunday  ma’lumot  beradi-ki,  butun  dunyo  xalqlari  so’z  (dialog  va
monolog), musiqa va raqs san’atlarining bir-biriiga uzviy bog’lab, mazmunli
tomoshalar  qo’yishga  harakat  qilganlar  va  yaxshi  natijalarga  erishganlar.
Qadimgi yunon xalqi (Ellada davlatida) bunday tomoshani teatr deb ataganlar.
Logotip
qo’shgan hissasi bilan o’lchanadi va qadrlanadi. Ana shu nuqtai nazardan, o’zbek xalqi ham boshqa O’rta Osiyo xalqlari bilan birgalikda, jahon ilm-fani va madaniyati taraqqiyotiga ulkan hissa qo’shdi. O’zbek zaminidan etishib chiqqan buyuk allomalar: Imom Ismoil Buxoriy, Muso Xorazmiy, Ahmad Farg’oniy, Farobiy, Abu Ali ibn Sino, Beruniy, Zamaxshariy, Najmiddin Kubro, Baxovuddin Naqshband, Alisher Navoiy, Ulug’bek va boshqalar inson tafakkurini diniy va dunyoviy fanlarni boyitishga va ma’naviy yuksalishiga ulkan hissa ko’shganlar. Ularning nomlari nafaqat O’zbekistonda, balki uzoq va yaqin xorijiy mamlakatlarda ham mashhurdir. O’zbek musiqa san’atida ham, adabiyot va tasviriy san’at sohalarida bo’lgani kabi "musiqali drama", "musiqali komediya", "operetta", "opera", "balet", "simfoniya","kontsert", "romans" kabi musiqa atama turlari ijobiy o’zlashtirilib olingan. Mazkur sohalarning deyarlik har birida, milliy ruh bilan sug’orilgan va ayni chog’da umuminsoniy qadriyatlar qatoridan o’rin olishga qodir bo’lgan asarlar yaratilgan va ular ota-bobolarimizdan meros bo’lib asrlar osha kelayotgan an’anaviy musiqa boyliklarimiz bilan bir qatorda, mushtarak o’zbek musiqa madaniyatini tashkil qiladi. Ana shu sertarmoq musiqa madaniyatimiz majmuida musiqali drama va musiqali komediya janrlarining o’ziga yarasha o’rni va salohiyati mavjud. Tarixga murojaat qilganimizda, ba’zan shunday savollar tug’iladi: nima uchun dunyodagi ko’p xalqlarda "teatr", "drama", "opera", "balet" kabi atamalar bir xil nom va ma’nolarda yuritiladi? Agar bir zum fikrimiz bilan, olamshumul tarix charxpalagini orqaga aylantirsak, qadim-qadim zamonlardan, miloddan avval va keyingi asrlar davomida, dunyo xalqlari o’z mehnat va turmushlari jarayonida tabiatni mo’jizalarini o’rganib, diniy e’tiqod va falsafiy tafakkurlari bilan so’z, musiqa, raqs va turli tomosha-o’yinlarni yaratdilar va badiiy san’at darajasiga ko’tardilar. Bu san’atlarning bir-biriga uzviy chatishtirishlari natijasida, har-xil san’at turlari bunyodga keldi. Bulardan biri - teatr san’atidir. Tarix shunday ma’lumot beradi-ki, butun dunyo xalqlari so’z (dialog va monolog), musiqa va raqs san’atlarining bir-biriiga uzviy bog’lab, mazmunli tomoshalar qo’yishga harakat qilganlar va yaxshi natijalarga erishganlar. Qadimgi yunon xalqi (Ellada davlatida) bunday tomoshani teatr deb ataganlar.
Teatr (yunon so’zi g’G’eaorx1 - ko’ryapman, qarayotirman, uexgrou - tomosha
ko’radigan maxsus joy ma’nolarini bildiradi). Xuddi shunday, drama so’zi ham,
yunoncha atama bo’lib, (Ogata - harakat, fikr to’qnashuv harakati) dialog va
monolog  badiiy  so’z  va  sahna  harakati  orqali  tuziladi.  Boshqacha  qilib
aytganda,  drama  -  jamiyat  tuzumlaridagi  nuqsonlar,  insonlarning
munosabatlarida yuz beradigan muammolar, ziddiyatlar, qarama-qarshi g’oya
va fikrlar, turli yaxshi va yomon hatti-harakatlar kabi masalarni to’qnashuvi va
ularni echilishi yoki hukm chiqarishi bilan bog’liq adabiy sahnaviy asar.
3. Simfonik musiqa. Urush yillari simfonik musiqa ham sezilarli darajada
o’sdi.  Avvalambor  simfonik  ijodiyotning  janr  doirasi  kengaydi.  Bu  narsa,
san’atning ruhiy psixologik emotsional obrazli chegarasining kengayishi va
boyishi yirik masshtabli shakllar yuzaga kelishiga olib keldi. O’sha yillari,
O’zbeksiton musiqasi uchun an’anaviy bo’lib qolgan syuita va poema bilan bir
qatorda, uvertyura va cholg’u kontsert ham fuqarolik xuquqiga ega bo’ldi.
Lekin, kompzitorlarning ijodiy izlanishlari uchun asosiy soha bo’lib qolgan
simfoniyaning  oldinga  chiqishi  eng  katta  yutuqdir.  Simfonik  musiqaning
g’oyaviy tematik mavzusi kengaydi: simfonik musiqa doirasiga qahramonlik
aktiv va shiddatli, xamda dramatik obrazlar kiritildi. Milliy uslubni o’zlashtirish
sohasida ham jiddiy siljishlar sodir bo’ldi. 
 Uspenskiyning  har  ikkala  asari  “Muqanna”  syuitasi  (  1943  yil)  va
“O’zbekcha poema rapsodiya” si ( 1944 yil) muallif tomonidan dastlab topilgan
vosita va usullar endilikda erkinroq va xilma xilroq qo’llanilayotganidan dalolat
beradi. Kompozitorning badiiy niyati dadilroq bo’lib qoladi. 
 O’zbek  simfonik  musiqasida  o’z  yo’lini  miniatyuralardan  boshlagan
Uspenskiydan  farqli  o’laroq,  Georgiy  Mushel  birdaniga  simfoniya  muallifi
(uning  birinchi  simfoniyasi  30-yillar  oxiriga  mansub)  sifatida  tanildi.
Kompozitorning mazkur janrga qiziqishi doimiy va shu qadar o’tkir ediki,
urushning dastlabki yillaridayoq birin-ketin ikkita simfoniya yaratdi. Ta’kidlash
zarurki,  Mushelning  simfoniya  janrida  individual  moyilligi,  harbiy  davrda
kompozitorlarning  yirik  shaklga  va  ulkan  fuqarolik  mavzulariga  bo’lgan
intilishlariga xos umumiy yo’nalishni aks ettiradi. Simfoniyaning o’ziga xosligi
ko’p jixatdan uning janr belgilari o’zgachaligidan kelib chiqadi. “ Shaklning
Logotip
Teatr (yunon so’zi g’G’eaorx1 - ko’ryapman, qarayotirman, uexgrou - tomosha ko’radigan maxsus joy ma’nolarini bildiradi). Xuddi shunday, drama so’zi ham, yunoncha atama bo’lib, (Ogata - harakat, fikr to’qnashuv harakati) dialog va monolog badiiy so’z va sahna harakati orqali tuziladi. Boshqacha qilib aytganda, drama - jamiyat tuzumlaridagi nuqsonlar, insonlarning munosabatlarida yuz beradigan muammolar, ziddiyatlar, qarama-qarshi g’oya va fikrlar, turli yaxshi va yomon hatti-harakatlar kabi masalarni to’qnashuvi va ularni echilishi yoki hukm chiqarishi bilan bog’liq adabiy sahnaviy asar. 3. Simfonik musiqa. Urush yillari simfonik musiqa ham sezilarli darajada o’sdi. Avvalambor simfonik ijodiyotning janr doirasi kengaydi. Bu narsa, san’atning ruhiy psixologik emotsional obrazli chegarasining kengayishi va boyishi yirik masshtabli shakllar yuzaga kelishiga olib keldi. O’sha yillari, O’zbeksiton musiqasi uchun an’anaviy bo’lib qolgan syuita va poema bilan bir qatorda, uvertyura va cholg’u kontsert ham fuqarolik xuquqiga ega bo’ldi. Lekin, kompzitorlarning ijodiy izlanishlari uchun asosiy soha bo’lib qolgan simfoniyaning oldinga chiqishi eng katta yutuqdir. Simfonik musiqaning g’oyaviy tematik mavzusi kengaydi: simfonik musiqa doirasiga qahramonlik aktiv va shiddatli, xamda dramatik obrazlar kiritildi. Milliy uslubni o’zlashtirish sohasida ham jiddiy siljishlar sodir bo’ldi. Uspenskiyning har ikkala asari “Muqanna” syuitasi ( 1943 yil) va “O’zbekcha poema rapsodiya” si ( 1944 yil) muallif tomonidan dastlab topilgan vosita va usullar endilikda erkinroq va xilma xilroq qo’llanilayotganidan dalolat beradi. Kompozitorning badiiy niyati dadilroq bo’lib qoladi. O’zbek simfonik musiqasida o’z yo’lini miniatyuralardan boshlagan Uspenskiydan farqli o’laroq, Georgiy Mushel birdaniga simfoniya muallifi (uning birinchi simfoniyasi 30-yillar oxiriga mansub) sifatida tanildi. Kompozitorning mazkur janrga qiziqishi doimiy va shu qadar o’tkir ediki, urushning dastlabki yillaridayoq birin-ketin ikkita simfoniya yaratdi. Ta’kidlash zarurki, Mushelning simfoniya janrida individual moyilligi, harbiy davrda kompozitorlarning yirik shaklga va ulkan fuqarolik mavzulariga bo’lgan intilishlariga xos umumiy yo’nalishni aks ettiradi. Simfoniyaning o’ziga xosligi ko’p jixatdan uning janr belgilari o’zgachaligidan kelib chiqadi. “ Shaklning
monumentalligi  musiqa  bayonining  osoyishtaligi,  mavzularni  rivojlantirish
usullari epik simfonizm (xammadan ko’proq Borodin ) an’analarini eslatadi.
Shu  bilan  birga,  Mushelning  o’tkir  kolliziyalarga  bo’lgan  intilishi  mazkur
asarga  lirik,  dramatik  simfonizm  belgilarini  kiritadi”.  Qo’shimcha  qilish
mumkinki, o’zbek intonatsiya manbai zaminida, original singdirilgan romantik
simfoniya ( Shubert) ta’siri ham seziladi. 
4. O’zbek xalq cholg’u asboblari orkestri musiqasi. To’xtasin Jalilov
nomidagi  O’zbekiston  Davlat  Akademik  xalq  cholg’ulari,  Doni  Zokirov
nomidagi O’zbek xalq cholg’ulari orkestrlarining kontsert ijrochilik faoliyati
keng  jamoatchilik  e’tiborini  qozondi.  1948-yilda  Toshkent  Davlat
konservatoriyasida  xalq  cholg’ulari  fakultetining  ochilishi,  O’zbekiston
bastakorlarining original asarlar yaratish borasida faol ijodiy faoliyati ko’plab,
jaxon klassik asarlari va xalq kuylarining moslashtirilishi va qayta ishlanishi,
Davlat orkestriga jaxon sahnasiga chiqish imkonini berdi. 
 Orkestrning  biinchi  ma’sul  chiqishi,  1948-yil  noyabrning  oxirida,
Moskvadagi  P.I.  Chaykovskiy  nomidagi  kontsert  zalida  bo’lib  o’tdi.
Kontsertlar, shuningdek, olimlar uyida, madaniyat saroylari va boshqa zallarda
ham bo’ldi. Ulardan: Mutal Burxonov, Manas Leviev asarlari bilan bir qatorda,
N.  Budashkinning  “Domra  va  orkestr  uchun  kontsert”  (  A.  Baxromov
yakkaxon), E.Grigning “ Tanets Anitri” asarlari ijro etildi.
  Yirik shakldagi orkestr asarlaridan, N. Budashkinning kontserti, Sobir
Boboevning “Bayram uvertyurasi”, G’ofur Qodirovning uch qismli “Syuita”si,
Fattox Nazarovning “ Yoshlar syuitasi” kiritilgan edi.
 Doni Zokirov nomidagi o’zbek xalq cholg’ulari orkestri 50-yillarda tashkil
topgan. Uning eng muhim vazifalaridan biri, o’zbek xalq musiqasini tag’ib
qilish  xamda  keng  tinglovchilar  ommasini  boshqa  xalqlar  musiqasidan
bahramand  etish,  shuningdek,  O’zbekiston  bastakorlarining  yangi  original
asarlari  bilan  tanishtirishdan  iborat.  Orkestrning  negizini,  Toshkent  Davlat
Konservatoriyasining  o’zbek  xalq  cholg’ulari  fakultetini  bitirib  chiqqanlar
tashkil  etdi.  Ular  orasida,  O’zbekistonda  xizmat  ko’rsatgan  artistlar  Qobul
Usmonov, Tohir Rajabov (rubob), Halim Jo’raev (nay), Qahramon Komilov
(g’ijjakchi), respublika ko’rigining sohiblari Rustam Karimov (rubob), Komil
Logotip
monumentalligi musiqa bayonining osoyishtaligi, mavzularni rivojlantirish usullari epik simfonizm (xammadan ko’proq Borodin ) an’analarini eslatadi. Shu bilan birga, Mushelning o’tkir kolliziyalarga bo’lgan intilishi mazkur asarga lirik, dramatik simfonizm belgilarini kiritadi”. Qo’shimcha qilish mumkinki, o’zbek intonatsiya manbai zaminida, original singdirilgan romantik simfoniya ( Shubert) ta’siri ham seziladi. 4. O’zbek xalq cholg’u asboblari orkestri musiqasi. To’xtasin Jalilov nomidagi O’zbekiston Davlat Akademik xalq cholg’ulari, Doni Zokirov nomidagi O’zbek xalq cholg’ulari orkestrlarining kontsert ijrochilik faoliyati keng jamoatchilik e’tiborini qozondi. 1948-yilda Toshkent Davlat konservatoriyasida xalq cholg’ulari fakultetining ochilishi, O’zbekiston bastakorlarining original asarlar yaratish borasida faol ijodiy faoliyati ko’plab, jaxon klassik asarlari va xalq kuylarining moslashtirilishi va qayta ishlanishi, Davlat orkestriga jaxon sahnasiga chiqish imkonini berdi. Orkestrning biinchi ma’sul chiqishi, 1948-yil noyabrning oxirida, Moskvadagi P.I. Chaykovskiy nomidagi kontsert zalida bo’lib o’tdi. Kontsertlar, shuningdek, olimlar uyida, madaniyat saroylari va boshqa zallarda ham bo’ldi. Ulardan: Mutal Burxonov, Manas Leviev asarlari bilan bir qatorda, N. Budashkinning “Domra va orkestr uchun kontsert” ( A. Baxromov yakkaxon), E.Grigning “ Tanets Anitri” asarlari ijro etildi. Yirik shakldagi orkestr asarlaridan, N. Budashkinning kontserti, Sobir Boboevning “Bayram uvertyurasi”, G’ofur Qodirovning uch qismli “Syuita”si, Fattox Nazarovning “ Yoshlar syuitasi” kiritilgan edi. Doni Zokirov nomidagi o’zbek xalq cholg’ulari orkestri 50-yillarda tashkil topgan. Uning eng muhim vazifalaridan biri, o’zbek xalq musiqasini tag’ib qilish xamda keng tinglovchilar ommasini boshqa xalqlar musiqasidan bahramand etish, shuningdek, O’zbekiston bastakorlarining yangi original asarlari bilan tanishtirishdan iborat. Orkestrning negizini, Toshkent Davlat Konservatoriyasining o’zbek xalq cholg’ulari fakultetini bitirib chiqqanlar tashkil etdi. Ular orasida, O’zbekistonda xizmat ko’rsatgan artistlar Qobul Usmonov, Tohir Rajabov (rubob), Halim Jo’raev (nay), Qahramon Komilov (g’ijjakchi), respublika ko’rigining sohiblari Rustam Karimov (rubob), Komil