Konfliktlarning olini olish va bartaraf etish asoslari.
Yuklangan vaqt
2024-10-01
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
4
Faytl hajmi
29,5 KB
Ilmiybaza.uz
Konfliktlarning olini olish va bartaraf etish asoslari.
Reja:
1. Pedagogika konfliktlarning kelib chiqishi sabablari.
2. O‘zaro munosabatlarni keskinlashtiruvchi pedagogik vaziyat.
3. To‘qnashuv, qarama-qarshiliklar motivi
4. Ta’lim tarbiya jarayonidagi majburiylik
5. Konfliktning ijobiy va salbiy tomonlari.
Konfliktlarning kelib chiqish sabablari guruhdagi har bir shaxsning fe’l
atvoridagi xatti-harakatlarida shaxsga mansub bo‘lgan millat, xalq xudud
xususiyatlarida namayon bo‘ladi.
Pedagogik konflikologiya vfanining yuzaga kelishining ruxiy madaniy asoslari
bilan tanishi ya’ni pedagogik ziddiyatlarni kelib chiqish sabablarini bilgisi, shu
o‘rinda turli pedagogik ziddiyatlarni kelib chiqish sabablarini bilishi, shu o‘rinda
turli pedagogik ziddiyatlarni oldini olishi va bartaraf etish usullari haqidagi nazariy
bilimlarni amaliyotda keng tadbiq etishlari talablar bilimlariga quiylgan asosiy
talablardan biri sanaladi. Pedagogik konfliktologiya fanining kelib chiqish
sabablaridan yana biri pedagogik madaniyatni rivojlantiradi. Pedagogik konfliktlarni
yuzaga keltirmasligi uchun ziddiyatlarni, muammolarni oldini olishda o‘qituvchi
pedagogika qobiliyat va mahorat o‘qituvchilik ishida muvaffaqiyatga erishish uchun
har bir muallim pedagogik mahoratni egallashlari zarur. Pedagogk faoliyatning
samarali bo‘lishi uchun o‘qituvchida qobiliyatning qo‘ydagi turlar mavjud bo‘lmog‘i
lozim. Bilish-qobiliyati o‘z mutaxassisligini kuchli bilishi, o‘z fani sohasida
kashfiyotlarni hamisha ko‘zatib borishi kerakdir. Tushuntira olish qobiliyati- o‘quv
Ilmiybaza.uz
materialini o‘quvchilarga tushunarli qilib yetkazib bera olish muammoli ziddiyatli
mavzularni hayotiy misollar asosida tushuntirib berish: kuzatuvchanlik qobiliyati-
o‘quvchining tarbiyalanuvchining ichki dunyoga kira olishi, o‘quvchi shaxsini va
uning vqtinchalik ruhiy holatlarini yaxshi tushinish bilish bilan bog‘liq bo‘lgan
kuzatuvchanlikka ham e’tiborini qaratish.
Ta’lim jarayonida o‘qituvchi konfliktlarni yuzaga keltirmasligi uchun
o‘quvchini yosh va individualxuchuchiyatlariga ham e’tibor berish lozim. Har bir
guruh talabalarini xarakteri, tempromentga qarab munosabatga kirishsa, o‘qituvchi
va o‘quvchilar o‘rtasida konfliktlar yuzaga kelmaydi.
O‘zaro munosabatlarni keskinlashtiruvchi pedagogik vaziyat.
Pedagogik vaziyat ta’lim-tarbiya jarayonida yuz beradigan turli xil shart-
sharoitlardir. Pedagogik vaziyatda shunday holatlarga duch kelishimiz mumkin.
Ta’lim jarayoni olib borilayotgan ya’ni o‘qituvchi ma’ruza o‘tayotgan paytda
talabalarimiz tushunmagan narsalarni o‘z vaqtida domlaning fikrini to‘xtatib
savolini beradi. Agar pedagog o‘z fanini puxta egallagan bo‘lsa, savolga javob berib,
keyin ma’ruzani davom ettira oladi. Bunday pedagogik vaziyatda ayrim
pedagoglarimiz fikrim bo‘lindi deb talabalarga tanbeh beradi. Bu vaziyatdan
chiqishga qiynalib qoladilar. Ayrim gurug‘larda iqtidorli talantli talabalarimiz borki,
ularning fikrlari juda keng turli hil mavzudagi savollarni o‘rtacha tashlaydilar,
bunday vaziyatda o‘qituvchi nima qilishi kerak o‘qituvchi biladi lekin talabaga
kengroq umumiyroq tushuntirma yana savol beraveradi. Bunday vaziyatda
o‘qituvchi darsni bahs munozara tarzda tashkil qilsa, guruh talabalaridan yangi yangi
fikrlarni eshitishi va so‘ng umumiy xulosa qilib o‘z fikrlarini bildirishi lozimdir.
Pedagogik vaziyatlarda ham pedagogik konfliktlarni ko‘rishimiz mumkin darsni
bahs munozara shaklida qarama-qarshilik tafovut, mojoralarni oldini olishda
talabalar bir-biri bildirayotgan fikrlarini ba’zan umuman rad qilib tashlaydila.
Pedagogik vaziyatda har talabani ham fikrlarini qaysidir tomonlama to‘g‘riligini
ta’kidlash pedagogni pedagogik vaziyatdagi yutug‘idir.
To‘qnashuv
qarama-qarshiliklar
motivi.
To‘qnashuv
qarama-qarshilik
ziddiyatlar guruhlarda jamoalarda vujudga keladi. Shaxsning jamiyatdagi o‘rni
o‘zini qanday tutishi egallangan mavqey ham sababsiz o‘z-o‘zidan ruy bermaydi.
Faoliyatni amalga oshishi va shaxs xulq atvorini tushuntirish uchun pedagogik
Ilmiybaza.uz
konfliktologiyada motiv tushunchasiga to‘xtalamiz. Motiv aniqroq tushuncha bo‘lib,
u shaxsdagi u yoki bu xulq atvorga nisbatan turgan moyillik hozirlikni tushuntirib
beruvchi sababni nazarda tutadi. To‘qnashuv qarama-qarshgilik motiviga misol.
Mashhur nemis olimi Kurt Levan motivlar muammosi to‘qnashuv qarama
qarshiliklar asosidaligi qo‘yidagicha e’tirof etadi. Masalan, texnika oliygohida
“materiallarning qarshiligi” nomli kurs bor bo‘lib, shu kursni o‘zlashtirish va undan
sinovdan o‘tish ko‘pchilikka osonlicha ruy bermaydi. Hali kurs boshlanmmasdanoq,
yosh talabalarda shu kurs vauning talabalariga nisbatan shunday ustanovka
shakllanadiki,albatta, bu kurs qiyin uni olib boruvchi o‘qituvchi o‘ta
talabchan,qattiqqo‘l va hakozo degan. Bunday totiv mana necha avlod talabalar
boshidan chiqayotgan holat endi aniq bir shaxs ning dars jarayonim boshlangan
keiyngi harakatlari aniq bir motivlar bilan izohlanadi va tirishqoq talaba uchun bu
fan ham boshqa fanlar qatori tinimsiz izlanishi, o‘z vaqtida darslarni tayyorlashni
talab qilsa, boshqasi uchun dangasaroq talaba uchun bu darsdan qiyin dars yo‘q.
Ta’lim-tarbiya jarayonidagi majburiylik O‘zbekiston Respublikasida ta’limni
qo‘yidagi turlari majburiy amalga oshiriladi.
maktabga ta’lim
umumiy o‘rta ta’lim
o‘rta maxsus kasb-hunar ta’limi
maktabgacha ta’lim bola shaxsnini sog‘lom va yetuk, maktabda o‘qishga
tayyorlangan tarzda shakllantirish maqsadini ko‘zlaydi.
- Umumiy o‘rta ta’lim bosqichlari qo‘yidagicha boshlang‘ich ta’lim (1-6 sinflar)
umumiy o‘rta ta’lim (1-6sinflar). Boshlang‘iya ta’lim umumiy o‘rta ta’lim olish
uchun zarur bo‘lgan saboqlarni bilim ko‘nikmalar asoslarini takamillashtirgan
qaratilgan.
Umumiy o‘rta ta’lim bilimlarining zarur ham jihatlikni beradi. Mustaqil fikrlash,
takomillashgan qobiliyati va amaliy tarbiya ko‘nikmalarini rivojlantirgan.
O‘rta maxsus kasb-hunar ta’limi oliy maqsadida har kim umumiy o‘rta ta’lim
asosida akademik litsey yoki kasb-hunar kollejida o‘qishning yo‘nalishini ehtiyoriy
ravishda takomillashtirish huquqiga ega.
Konfliktning ijobiy va salbiy tomonlari. Pedagogika konfliktlarini salbiy
tomonlari o‘quvchilar bilimining baholashda jiddiy hatolarda yana biri turish
Ilmiybaza.uz
guruhlarga sub’ektiv yondashishidir. Bu o‘quvchi tomonidan ayni bir javob uchun
ayni bir ish uchun turli o‘quvchilarni baholashda tafovutlarda aks eatdi. Bunday
vaziyatga e’tibor qiling. Doskada past o‘zlashtiradigan o‘quvchi javob bermoqda,
ishonchsiz, o‘rinsiz gapirmoqda. Bunday holatda o‘qituvchining munosabati qanday
bo‘ladi u o‘quvchi gapini shartta bo‘lib, unga “ikki” qo‘yadi va joyiga o‘tkazadi:
“Sen” hech qachon odam bo‘lmaysan, “Senga o‘rgatsa ham befoyda ekan deb izzat
qiladi. Endi boshqa vaziyatni ko‘raylik. Doska olidida yaxshi o‘zlashtiruvchi kishi
bugun darsga tayyor emas, ishonchsiz holda javob berayapti o‘qituvchi uni ancha
suyaydi. Bu vaziyatlarda konfliktni salbiy tomonlarini yaqqol ko‘zda tashlanadi.
Konfliktning ijobiy tomonlari pedagog ta’lim jarayonida aqliy xujum
metodikalaridan foydalanadi. Aqliy xujum metodikasida muomoli vaziyatli savollar
guruhga tashlanadi.. muammolani mavzu yuzasidan har bir talaba o‘z fikrlarini
bildiradi. Ziddiyatlar, mojoralar to‘qnashuv qarama-qarshiliklar tufayli talabalar
fikrlari yanada kengib barada.