KONTSENTRLAR (10,100,1000 VA KO'P XONALI SONLAR) BO'YICHA MALAKALARINI KUZATISH
Yuklangan vaqt
2024-02-25
Yuklab olishlar soni
9
Sahifalar soni
31
Faytl hajmi
76,5 KB
KONTSENTRLAR (10,100,1000 VA KO'P XONALI SONLAR)
BO'YICHA MALAKALARINI KUZATISH
Mundarija
Kirish ………………………………………………………………….3
I bo'lim. Kichik yoshdagi o'quvchilarning aqliy faoliyatini rivojlantirish
uchun matematika darslarida og'zaki hisoblashning nazariy va uslubiy asoslari
va ahamiyati.
1.1. Boshlang'ich maktab yoshidagi bolalarning psixologik-pedagogik
xususiyatlari……………………………………………………………………… .6
1.2. Arifmetik amallarni (qo‘shish va ayirish) o‘rganishda hisoblash
ko‘nikmalarini mustahkamlash uchun og‘zaki mashqlardan foydalanish..............12
1.3. Boshlang‘ich sinflarda og‘zaki sanash usullarini o‘rganishning nazariy
asoslari.. .................................................................................................................18
II bo'lim. Og'zaki sanash matematikasidan ma'lum maqsadli darslarni
modellashtirish va amaliyotga joriy etish.
2.1. Oldingi darsda o'rganilgan narsalarni mustahkamlash uchun og'zaki
sanash bilan dars qismlarini ishlab chiqish. ………………………………. .27
2.2. Ushbu darsda yangi materialni idrok etishga tayyorgarlik ko'rish uchun
og'zaki sanash bilan dars qismlarini ishlab chiqish……………. ... 30
2.3. Ushbu darsda o'rganilgan narsalarni birlamchi mustahkamlash
maqsadida og'zaki sanash bilan dars qismlarini ishlab chiqish. ……..31
Xulosa ……………………………………………………32
Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati ………..34
1
KIRISH
Bugungi kunda o’quv jarayoni sifati va samaradorligini tubdan oshirish
maqsadida bir qator yangi qarorlar qabul qilinmoqda. O’zbekiston Respublikasi
Prezidentining “Oliy ta’lim tizimini yanada rivojlantirish chora-tadbirlari
to’g’risida”gi 2017- yil 20- apreldagi PQ – 2909 – sonli qarori oliy ta’lim tizimini
tubdan
takomillashtirish,
mamlakatimizni
ijtimoiy-iqtisodiy
rivojlantirish
borasidagi ustuvor vazifalarga mos holda, kadrlar tayyorlashning ma’no- mazmunini
tubdan qayta ko’rib chiqish, xalqaro standartlar darajasida oliy malakali
mutaxassislar tayyorlash uchun zarur sharoitlar yaratish maqsadida qabul qilingan.
Mavzuning dolzarbligi: Boshlang'ich sinflarda og'zaki hisoblash har bir
matematika darsida o'tkaziladi. O'qituvchi har bir darsda og'zaki hisoblashning
maqsadini tushunishi va matematik materialni o'rganish yoki mustahkamlashda
samarali bo'lishi uchun og'zaki mashqlarni ongli ravishda tanlashi kerak.
Talabalarning aqliy rivojlanishida muvaffaqiyatga erishish uchun har safar og'zaki
hisoblashning qiziqarli shakllaridan foydalangan holda og'zaki hisoblash uchun turli
mashqlarni tanlash kerak. Nomlangan materialni umumlashtirish va tizimlashtirish
yosh mutaxassisga ijodiy va ongli ravishda ishlash imkoniyatini beradi.
Muammoni bilish darajasi. Ushbu masalaga bir qator tadqiqotlar
bag'ishlangan. Og'zaki sanash ko'nikmalarini o'zlashtirish boshlang'ich sinf
o'qituvchisining metodik savodxonligiga, matematika darslarida matematik
tushunchalar va boshqa nazariy qoidalarni shakllantirish uchun og'zaki
mashqlarning ahamiyatini tushunishiga bog'liq, shuning uchun og'zaki hisoblash
uchun topshiriqlarni to'g'ri tanlash kerak. , ularning semantik yukini hisobga oling.
A.V.ning asarlari. Beloshistaya, Burlakova, A. Ya. Burlyga va boshqalar O.P.ning
ilmiy izlanishlari. Zaitseva, K.A. Zimovets, T. Ivanova, S.I. Knyazeva. Ushbu
masalani o'rganish kontekstida muhim jihat kichik maktab o'quvchilarining aqliy
faoliyatini rivojlantirishni o'rganishdir, bu jihat V.S.ning asarlarida o'rganilgan.
Kravchenko, T.I. Kramskix, Sh.Kurmanalina. N.N.ning ishida. Makeeva
"Matematika darslarida og'zaki hisoblashni tashkil etish" asosiy e'tibor matematika
2
darslarida boshlang'ich maktabda og'zaki mashqlarning rolini o'rganishga va og'zaki
mashqlar shakllarini o'rganishga, bolalarning aqliy rivojlanishiga bevosita ta'sir
ko'rsatadigan mashqlarni asosli tahlil qilishga qaratilgan. faoliyati amalga oshirildi .
Og'zaki mashqlar aqliy faoliyatning rivojlanishiga bevosita ta'sir qilishiga asoslanib,
ushbu ishni ushbu tadqiqot uchun fundamental deb hisoblash mumkin. Shu
munosabat bilan, albatta, nazariy va amaliy tadqiqotlarni davom ettirish zarur.
Ishning maqsadi: Og`zaki hisoblash usullarini qo`llash va o`zlashtirish
yo`llarini nazariy asoslash, boshlang`ich sinflarda matematika darslarida ulardan
foydalanish usullarini ishlab chiqish.
O'quv ob'ekti: Kichik maktab o'quvchilarida matematika darslarida og'zaki
hisoblash ko'nikmalarini shakllantirish jarayoni.
Tadqiqot mavzusi : Kichik maktab o'quvchilari.
Tadqiqot predmeti: Og`zaki hisoblash texnikasi, bu usullarni o`zlashtirish
yo`llari va ularni matematika darslarida og`zaki hisoblarni bajarishda qo`llash.
Tadqiqot gipotezasi : Og'zaki hisoblash ko'nikmalarini egallash boshlang'ich
sinf o'qituvchisining uslubiy savodxonligiga, matematika darslarida matematik
tushunchalar va boshqa nazariy qoidalarni shakllantirish uchun og'zaki
mashqlarning ahamiyatini tushunishiga bog'liq, shuning uchun uni to'g'ri bajarish
kerak. og'zaki hisoblash uchun vazifalarni ularning semantik yukini hisobga olgan
holda tanlang.
Tadqiqot maqsadlari:
Boshlang'ich maktab yoshidagi bolalarning psixologik va pedagogik
xususiyatlarini ochib berish.
O‘rganilayotgan muammoning holatini nazariya va amaliyotda tahlil
qilish, og‘zaki hisoblash mashqlarining mohiyati va mazmunini ochib berish.
Turli adabiy manbalar, asarlar, maqolalar, o‘qituvchilarning aqliy
sanoq, uning turlari, ma’nosi, qo‘llanilishini tashkil etish bo‘yicha tadqiqotlarini
tahlil qilish.
Og'zaki hisoblash turlarini ko'rib chiqing.
3
Talabalarning bilimlarini mustahkamlash uchun og'zaki mashqlardan
foydalanishning maqsadga muvofiqligini aniqlash.
Boshlang'ich sinflarda matematika darslarida og'zaki hisoblashni
tashkil etishning asosiy texnika va usullarini ochib berish.
Matematika darslarida og'zaki mashqlarning kichik yoshdagi
o'quvchilarning aqliy faoliyatiga ta'sirini o'rganish.
Og'zaki sanash bilan darslarning parchalarini ishlab chiqish.
Tadqiqot usullari: Qo'yilgan vazifalarni hal qilish va gipotezani tekshirish
uchun tadqiqot usullari majmuasidan foydalaniladi.
Nazariy: 1) tadqiqot muammosining muhim momentlarini ochib berish
uchun pedagogik adabiyotlarni tahlil qilish (nazariy, qiyosiy); 2) olingan natijalarni
kuzatish va qayta ishlash usuli; 3) xulosalarni shakllantirish.
Empirik: adabiy manbalar, hujjatlar tahlili.
Matematika darslarida aqliy hisoblashdan foydalanishning
amaliy
ahamiyati shundaki, bunday hisob-kitoblarning savodliligi, to'g'riligi va tezligi
kundalik hayotda zarurdir. Og'zaki mashqlar maktab o'quvchilarining tafakkurini,
aqliy faoliyatini rivojlantirishga, ularda zukkolik, kuzatuvchanlik va matematik
hushyorlikni rivojlantirishga yordam beradi.
4
I bo‘lim. Kichik yoshdagi o‘quvchilarning aqliy faoliyatini rivojlantirish
uchun matematika darslarida og‘zaki hisoblashning nazariy va uslubiy asoslari
va ahamiyati.
1.1. Boshlang'ich maktab yoshidagi bolalarning psixologik-pedagogik
xususiyatlari
Boshlang'ich maktab yoshi - bu boshlang'ich maktabda ta'lim davriga mos
keladigan bolaning rivojlanish bosqichi. Bu asrning xronologik chegaralari turli
mamlakatlarda va turli tarixiy sharoitlarda har xil. Ushbu chegaralar shartli ravishda
6-7 yoshdan 10-11 yoshgacha bo'lgan oraliqda belgilanishi mumkin, ularning
spetsifikatsiyasi boshlang'ich ta'limning rasman qabul qilingan shartlariga bog'liq.
6-7 yoshli bola, go'yo ikki yosh toifasining o'zgarishiga to'g'ri keladi: u hali ham
bolalar o'yinlari va uy muhiti bilan bog'liq his-tuyg'ularning asirida bo'ladi va shu
bilan birga u maktab hayotiga kiradi. uning zimmasiga yangi mas'uliyat yuklanadi.
Bu yoshda bolalarda 7 yil inqirozi ajralib turadi . Psixolog L.S. Vygotskiyning
ta'kidlashicha, 7 yoshli bola bolalik yaqinligini yo'qotishi bilan ajralib turadi, buning
sababi ichki va tashqi hayotning etarli darajada farqlanmaganligi. Bu yoshda ta'sir
va intellektning birligi parchalanadi (ya'ni, bola o'z his-tuyg'ulari va his-tuyg'ulariga
egalik qilmaydi va nazorat qilmaydi). 7 yoshida tajribalarning o'ziga xos tuzilishi
paydo bo'ladi: bola "men baxtliman", "men xafaman", "men mehribonman", ya'ni
nimani anglatishini tushuna boshlaydi. u mazmunli orientatsiyaga ega - mazmunli
tajribalar: tajribalar ma'noga ega bo'ladi va bola o'ziga nisbatan yangi munosabatda
bo'ladi va birinchi marta tajribalarni umumlashtirish yoki affektiv umumlashtirish,
his-tuyg'ular mantig'i mavjud. Yangi shakllanish - bu mag'rurlik, o'zini o'zi qadrlash.
5
idrokning o'tkirligi va yangiligi , o'ziga xos qiziquvchanlik bilan ajralib
turadi . Bu o'quvchilar idrokining eng xarakterli xususiyati uning past differensialligi
bo'lib, ular o'xshash narsalarni idrok etishda farqlashda noaniqlik va xatolarga yo'l
qo'yadilar. Boshlang'ich maktab yoshidagi o'quvchilar idrokining navbatdagi
xususiyati uning o'quvchining harakatlari bilan chambarchas bog'liqligidir. Aqliy
rivojlanishning bu darajasidagi idrok bolaning amaliy faoliyati bilan bog'liq. Bola
uchun ob'ektni idrok etish - u bilan biror narsa qilish, undagi biror narsani
o'zgartirish, biron bir harakatni bajarish, uni qabul qilish, teginish. Yoshroq o'quvchi
9 va 6 raqamlarini, yumshoq va qattiq belgilarni "p" harfi bilan chalkashtirib
yuborishi mumkin, lekin shu bilan birga, jonli qiziqish bilan u atrofidagi hayotni
idrok etadi, bu esa har kuni unga yangi narsalarni ochib beradi. Binobarin,
o'quvchilarning o'ziga xos xususiyati idrokning aniq emotsionalligidir. O'rganish
jarayonida idrok qayta tuziladi, u rivojlanishning yuqori darajasiga ko'tariladi,
maqsadli va boshqariladigan faoliyat xarakterini oladi. O`rganish jarayonida idrok
chuqurlashadi, tahlil qiluvchi, farqlovchi bo`lib, uyushgan kuzatish xarakterini
oladi.
Boshlang'ich maktab yoshining boshida diqqatni ixtiyoriy tartibga solish,
uni boshqarish imkoniyatlari cheklangan. Yosh o'quvchining ixtiyoriy e'tibori yaqin
motivatsiya deb ataladigan narsani talab qiladi. Agar kattaroq o'quvchilar uzoq
motivatsiya mavjud bo'lganda ham ixtiyoriy e'tiborni saqlab qolishsa (ular kelajakda
kutilgan natija uchun o'zlarini qiziqtirmaydigan va qiyin ishlarga e'tibor berishga
majburlashlari mumkin), unda kichikroq talaba odatda o'zini ishlashga majbur
qilishi mumkin. diqqatni jamlash faqat yaqin motivatsiya bo'lsa (a'lo baho olish,
o'qituvchining maqtoviga sazovor bo'lish, eng yaxshi ishni bajarish va hk).
Boshlang'ich maktab yoshida beixtiyor diqqat ancha yaxshi rivojlangan. Har bir
yangi, kutilmagan, yorqin, qiziqarli narsa o'z-o'zidan o'quvchilarning e'tiborini jalb
qiladi, ular hech qanday kuch sarflamaydilar.
O'quvchining bilim faoliyatida xotira muhim rol o'ynaydi . Boshlang'ich
maktab yoshidagi xotiraning yosh xususiyatlari o'rganish ta'sirida rivojlanadi.
6
Og'zaki-mantiqiy, semantik yodlashning roli va o'ziga xos og'irligi ortib bormoqda,
xotirani ongli ravishda boshqarish va uning namoyon bo'lishini tartibga solish
qobiliyati rivojlanmoqda. Boshlang'ich maktab o'quvchilari og'zaki-mantiqiy
xotiradan ko'ra ko'proq rivojlangan vizual-majoziy xotiraga ega. Ular qiziqarli,
yorqin va aniq ma'lumotlarni, hodisalarni, shaxslarni, narsalarni, faktlarni ta'riflar,
tavsiflar, tushuntirishlarga qaraganda yaxshiroq, tezroq va mustahkamroq xotirada
eslab qolishadi. Kichik yoshdagi o‘quvchilar yodlangan material ichidagi semantik
bog‘lanishlarni tushunmasdan, eslab qolishga ko‘proq moyil bo‘ladi. Ammo har yili
ko'proq va ko'proq mashg'ulotlar lotin xotiraga asoslangan. Trening jarayonida
semantik xotira yaxshilanadi, uning yordamida eslab qolishning juda keng doiradagi
oqilona usullarini o'zlashtirish mumkin. Shuningdek, xotiraning barcha turlarini
rivojlantiring: uzoq muddatli, qisqa muddatli, operativ. Boshlang'ich maktab
yoshida
tasavvurni
rivojlantirishning
asosiy
tendentsiyasi
rekreativ
tasavvurni
takomillashtirishdir. Bu ilgari idrok etilganlarni tasvirlash yoki berilgan tavsif,
diagramma, chizma va boshqalarga muvofiq tasvirlarni yaratish bilan bog'liq. Qayta
yaratuvchi tasavvur haqiqatning tobora to'g'ri va to'liq aks etishi tufayli yaxshilanadi.
O'tgan
tajriba
taassurotlarini
o'zgartirish,
qayta
ishlash,
ularni
yangi
kombinatsiyalar, kombinatsiyalarga birlashtirish bilan bog'liq bo'lgan yangi
tasvirlarni yaratish kabi ijodiy tasavvur ham rivojlanmoqda.
Boshlang'ich sinf o'quvchilarining tafakkuri hissiy-majoziydan mavhum-
mantiqiygacha rivojlanadi. "Bola shakllar, ranglar, tovushlar, umuman sezgilar bilan
fikr yuritadi", - deb eslatdi K. D. Ushinskiy o'qituvchilarni maktab ishining boshida
bolalar tafakkurining ushbu xususiyatlariga tayanishga chaqirdi. Birinchi bosqich
maktabining vazifasi bolaning intellektini sabab-oqibat munosabatlarini tushunish
darajasiga etkazishdir. L. S. Vygotskiy bola maktab yoshiga intellektning nisbatan
zaif funksiyasi (sezgi va xotira funktsiyalariga nisbatan ancha yaxshi rivojlangan)
bilan kirib borishini ta'kidladi. Aynan maktabda bolaning intellekti hech qachon
bo'lmaganidek jadal rivojlanadi. Bu davrda o`qituvchining o`rni ayniqsa katta.
7
Tadqiqotlar shuni ko'rsatdiki, o'quv jarayonini boshqacha tashkil etish, o'qitish
mazmuni va usullarini, kognitiv faoliyatni tashkil etish usullarini o'zgartirish bilan
boshlang'ich maktab yoshidagi bolalarning tafakkurining butunlay boshqacha
xususiyatlarini olish mumkin . Maktab ta'limi shunday tuzilganki, og'zaki-mantiqiy
fikrlash asosan rivojlanadi. Agar maktabda o'qishning dastlabki ikki yilida bolalar
ko'rgazmali namunalar bilan ko'p ishlasa, keyingi sinflarda bunday ishlarning hajmi
kamayadi. Shuningdek, bolalarning tafakkuri nutq bilan birgalikda rivojlanadi.
Boshlang'ich maktabda faol so'z boyligi 7000 so'zgacha ko'payadi. Maktab
ta'limining ta'siri nafaqat bolaning so'z boyligini sezilarli darajada boyitishda, balki
eng avvalo, o'z fikrlarini og'zaki va yozma ravishda ifoda etishning nihoyatda
muhim qobiliyatini egallashda namoyon bo'ladi. Kontekstli nutq bolaning
rivojlanish darajasining ko'rsatkichiga aylanadi. Shunda tafakkur narsa va
hodisalarning muhim xossalari va belgilarini aks ettira boshlaydi, bu esa birinchi
umumlashtirish, birinchi xulosalar chiqarish, birinchi o‘xshatishlar, elementar
xulosalar tuzish imkonini beradi. Shu asosda bolada asta-sekin elementar ilmiy
tushunchalar shakllana boshlaydi.
Boshlang'ich maktab yoshida bolaning shaxsiyati sezilarli darajada
shakllanadi. Kattalar va tengdoshlar bilan yangi munosabatlar, jamoalarning butun
tizimiga qo'shilish, faoliyatning yangi turiga qo'shilish - o'quvchiga bir qator jiddiy
talablarni qo'yadigan o'qitish bilan tavsiflanadi. Bularning barchasi odamlar, jamoa,
o'qitish va unga bog'liq vazifalar bilan munosabatlarning yangi tizimini
shakllantirish va mustahkamlashga hal qiluvchi ta'sir ko'rsatadi, xarakter, irodani
shakllantiradi, qiziqishlar doirasini kengaytiradi, qobiliyatlarni rivojlantiradi.
Boshlang'ich maktab yoshida axloqiy xulq-atvorning poydevori qo'yiladi, axloqiy
me'yorlar va xatti-harakatlar qoidalarini o'zlashtirish sodir bo'ladi, shaxsning
ijtimoiy yo'nalishi shakllana boshlaydi. Kichik yoshdagi o'quvchilarning tabiati ba'zi
xususiyatlarda farqlanadi. Avvalo, ular impulsivdir - ular tasodifiy sabablarga ko'ra,
barcha holatlarni o'ylamasdan va tarozida o'ylamasdan, darhol impulslar, motivlar
ta'sirida darhol harakat qilishga moyildirlar. Yoshga bog'liq xususiyat ham umumiy
8
irodaning etishmasligi: kichik o'quvchi mo'ljallangan maqsad uchun uzoq vaqt
kurashda, qiyinchilik va to'siqlarni engib o'tishda hali ko'p tajribaga ega emas. U
muvaffaqiyatsizlikka uchragan taqdirda taslim bo'lishi mumkin, o'zining kuchli va
imkonsizligiga ishonchini yo'qotadi. Ko'pincha injiqlik, o'jarlik bor. Ularning odatiy
sababi oilaviy ta'limning kamchiliklari. Bola uning barcha istaklari va talablari
qondirilishiga odatlangan, u hech narsada rad etishni ko'rmagan. Injiqlik va
qaysarlik maktabning unga qo'yadigan qat'iy talablariga, o'zi xohlagan narsani
qurbon qilish zarurligiga qarshi bolaning noroziligining o'ziga xos shaklidir. Yosh
talabalar juda hissiy. Hissiylik, birinchi navbatda, ularning aqliy faoliyati odatda his-
tuyg'ular bilan ranglanishiga ta'sir qiladi. Bolalar kuzatadigan hamma narsa, ular
nima haqida o'ylashlari, nima qilishlari ularda hissiy rangdagi munosabatni
uyg'otadi. Ikkinchidan, yosh o'quvchilar o'zlarining his-tuyg'ularini qanday ushlab
turishni, ularning tashqi namoyon bo'lishini nazorat qilishni bilmaydilar, ular
quvonchni to'g'ridan-to'g'ri va ochiq ifoda etadilar. Qayg'u, qayg'u, qo'rquv, zavq
yoki norozilik. Uchinchidan, emotsionallik ularning katta emotsional beqarorligi,
kayfiyatning tez-tez o'zgarishi, ta'sir qilish tendentsiyasi, quvonch, qayg'u, g'azab,
qo'rquvning qisqa muddatli va zo'ravonlik namoyon bo'lishida namoyon bo'ladi.
Yillar davomida his-tuyg'ularini tartibga solish, ularning istalmagan ko'rinishlarini
cheklash qobiliyati tobora rivojlanib bormoqda . Boshlang'ich maktab yoshi
kollektivistik munosabatlarni tarbiyalash uchun katta imkoniyatlar yaratadi.
Yuqoridagilarning barchasidan xulosa qilishimiz mumkinki, boshlang'ich
maktab yoshi - bu ijobiy o'zgarishlar va o'zgarishlar davri. Shuning uchun har bir
bolaning ushbu yosh bosqichida erishgan yutuqlari darajasi juda muhimdir. Shunday
qilib, boshlang'ich maktabda ta'lim faoliyati etakchi o'rinni egallaydi. Boshlang'ich
maktab yoshida fikrlash asosiy vazifaga aylanadi.
Shunday qilib, boshlang'ich sinf o'quvchisining rivojlanishi juda murakkab
va qarama-qarshi jarayondir. Bu yoshda o'sib borayotgan odam juda ko'p narsani
tushunishi kerak va shuning uchun siz uning hayotining har kunidan unumli
foydalanishingiz kerak. Yoshning asosiy vazifasi - bu atrofdagi dunyoni: tabiatni,
9
insoniy munosabatlarni tushunish. Boshlang'ich maktab yoshidagi asosiy psixologik
neoplazmalar quyidagilardir: ilmiy tushunchalar tizimini o'zlashtirish tufayli yuzaga
keladigan barcha aqliy jarayonlar va ularning intellektualizatsiyasi, ularning ichki
vositachiligining o'zboshimchalik va xabardorligi; ta'lim faoliyatini rivojlantirish
natijasida o'z o'zgarishlarini bilish. Deyarli barcha intellektual, ijtimoiy va axloqiy
fazilatlar intensiv shakllanadi, ularning ko'pchiligi hayot davomida o'zgarishsiz
qoladi. Ushbu yosh davrining oxiriga kelib, nozik va qo'pol motorli ko'nikmalar juda
muvofiqlashtirilgan va aniq bo'ladi.
1.2.
Arifmetik amallarni o'rganishda hisoblash ko'nikmalarini
mustahkamlash uchun og'zaki mashqlardan foydalanish (qo'shish va ayirish)
Yuqorida aytib o'tilganidek, og'zaki mashqlar matematika darsining ajralmas
qismidir. Ular darsning boshida ham, uning istalgan bosqichida ham amalga
oshirilishi mumkin. Arifmetik amallarni, ya'ni qo'shish va ayirishni o'rganishda
hisoblash ko'nikmalarini mustahkamlash uchun ko'pincha quyidagi og'zaki mashqlar
qatoridan foydalaniladi: (3-ilovaga qarang)
"Romashka" 1 dan 10 gacha bo'lgan raqamlar romashka gulining barglariga
yoziladi va o'rtada "+" yoki "-" belgilari mavjud va raqamlar qo'yilgan joyda tirqish
qilinadi. Ushbu o'yin 10, 100 ichida qo'shish va ayirish, raqam orqali qo'shish va
ayirish va hokazolarni mashq qilish uchun ishlatilishi mumkin.
Sehrli kvadratlar qo'shish va ayirish ko'nikmalarini mashq qilish uchun
ishlatiladi. Kvadrat 9 qismga bo'lingan. Markazda har bir satr va har bir ustundagi
uchta raqamni qo'shish orqali olinishi kerak bo'lgan summa joylashgan. Vazifa:
etishmayotgan raqamlarni to'ldiring.
Doiraviy misollar. Ushbu vazifaning ma'nosi shundaki, har bir keyingi
misol oldingi misolda olingan natijadan boshlanadi. Turli xil hisoblash texnikasini
mashq qilishda foydalanish mumkin. [ 7, p. 37]
10
Og'zaki hisoblash uchun siz misollar chop etilgan kartalardan
foydalanishingiz mumkin. (qo'shish, 10 ichida ayirish, qo'shish, razryad orqali
o'tish bilan ayirish va boshqalar)
Ko'paytirish va bo'lishning arifmetik amallarini o'rganishda hisoblash
ko'nikmalarini mustahkamlash davrida bolalarga quyidagi o'yinlar va mashqlarni
taklif qilish mumkin:
"Misol keltiring" o'yini . Raqamlar berilgan, masalan: 5, 8, 12, 18, 36.
Topshiriq: berilgan javoblar bilan jadvalli ko‘paytirish va bo‘lish uchun turli
misollar keltiring.
“Qaldiq bilan bo'lish” mavzusini o'rganayotganda siz bolalarga quyidagi
mashqni taklif qilishingiz mumkin: raqam berilgan, masalan: 34. Vazifa: 4, 5, 6 ga
bo'linadigan 34 gacha bo'lgan eng katta sonni nomlang, 7, 8, 9 qoldiqsiz.
ulushlar va kasrlar bilan ishlashni kiritishingiz mumkin .
a) Shaklning qaysi qismi soyalangan? (4-ilovaga qarang)
b ) 36, 48, 56, 68, 72 sonlarning 1/4 qismini toping. (9, 12.14, 17.18)
c ) 3/5 sonlarni toping 25, 40, 55, 60, 85. (15, 24, 33,36, 51)
d) 1/3 qismi 6, 8, 14, 18, 25 boʻlsa, sonni toping.(18.24, 42.54.75)
Pochtachi o'yinidan foydalanish mumkin (5-ilovaga qarang)
O'yin qoidalari: "Pochtachi" hisob-kitob natijasi "pochta" natijasidan farq
qiladigan uyga xat olib boradi (* bilan belgilangan). Har bir uyda tegishli harf bor.
"Pochtachi" ning yo'nalishini aniqlab, bolalar kalit so'zni yaratadilar. Kalit so'z:
o'yin. [2, b. 13]
matematik zanjir bilan almashtirish juda qulay . U har qanday shaklda
taqdim etilishi mumkin. (6-ilovaga qarang) Matematik zanjir bolalar e’tiborini
tashkil etish, og’zaki sanash ko’nikmalarini rivojlantirish va o’quvchilarning o’z-
o’zini nazorat qilishni rivojlantirishga yordam beradi. Bolalar bunday ishni yaxshi
ko'radilar.
11
Bolalarni o'ziga jalb qilish uchun og'zaki hisoblash paytida o'yin daqiqalarini
kiritish kerak. Bu, birinchi navbatda, o'quvchilarni bilim olishga o'rgatish, paydo
bo'lgan muammolarni mustaqil ravishda hal qilish uchun o'rganishning har bir
bosqichida o'rganilayotgan narsaning ma'nosiga chuqurroq kirib borish imkonini
beradi.
Bu ularda o'ziga ishonch hosil qiladi va natijalarini yaxshilashga undaydi, bolalar
darsda faol ishlay boshlaydilar va ular matematikani fan sifatida yoqtira
boshlaydilar. Talabalarning raqamlash bo'yicha bilimlarini mustahkamlash uchun
qo'llaniladigan quyidagi mashqlarni batafsil ko'rib chiqing.
1 mashq:
40 dan 90 gacha, 50 dan 20 gacha o'nlab sanash.
42 dan 50 gacha, 73 dan 68 gacha birma-bir sanang.
2-mashq: Doskaga 5, 473, 6, 555, 32,91, 0 44, 9,100, 17, 1,29,350 sonlari
yoziladi. Yagona raqamlarni nomlang. Ikki xonali raqamlarni nomlang. Uch xonali
raqamlarni nomlang.
3 mashq : Raqamlarni bit shartlari yig'indisi bilan almashtiring.
48=40+8 55=50+5 62=60+2
34=30+4 11=10+1 83=80+3
98=90+8 27=20+7 76=70+6
4 mashq: ... 4 o‘nlik va 7 birlik, 8 o‘nlik va 9 birlik, 6 o‘nlik va 1 birlik, 1
o‘nlik va 2 birlik (47,89, 61,12) bo‘lgan sonni ko‘rsating.
5 mashq:
1 ta raqamga ko'paytiring 55, 70, 49,71, 56,50,135, 999, 569
45, 60, 99, 59, 100,5, 8,745, 10 va boshqalarni 25 ga kamaytiring [19, b. 133]
Har bir o‘qituvchi matematika darsida o‘quvchilarning faoliyatini shunday
tashkil etishga harakat qiladiki, ular darsda imkon qadar ko‘proq turli mashqlar va
topshiriqlarni bajarishadi. Va ko'pchilik o'qituvchilarning ta'kidlashicha, har xil
turdagi oddiy muammolarni og'zaki hal qilish juda foydali .
Oddiy qo'shish va ayirish masalalari
12
Ko'paytirish bo'linishi uchun oddiy vazifalar
Maydon va perimetrni topish muammolari
Narx, xarajat, miqdorni topish uchun oddiy vazifalar.
Masalan, “oddiy masalalarni yechish” mavzusini o‘zlashtirganingizdan
so‘ng siz sinfni ikki guruhga bo‘lishingiz, slaydda topshiriqlarni ko‘rsatishingiz,
vaqt oralig‘ini belgilashingiz mumkin, shunda bolalar muammoni o‘z ongida
yechish, uni taqdim etish va yozish kartadagi yechim. Og'zaki hisob-kitoblar biznes
o'yini shaklida ham amalga oshirilishi mumkin, masalan, "Aqlli va aqlli", "Kim
millioner bo'lishni xohlaydi" va boshqalar. Bundan tashqari, og'zaki hisob-kitoblar
tanlov shaklida tashkil etilishi mumkin.
Interfaol o'qitish usullaridan biri ekskursiyalar, mutaxassislarni taklif
qilishdir. Bir qarashda, bu shakl og'zaki hisob-kitoblarni o'z ichiga olmaydi, lekin
shunga qaramay, bu ular uchun eng qulaydir. Axir, gid yoki mutaxassis bilan
muloqot qilish jarayoni shunday qurilishi mumkinki, bola o'z ongida qandaydir
mantiqiy, oddiy vazifalar yoki oddiy iboralarga javoblar topishi kerak. Axir, bunday
harakatlarni ongda, muloqot jarayonida amalga oshirish eng oqilona. Shunday qilib,
aqliy arifmetika qiziqarli va qiziqarli bo'lishi mumkin, bolalarda qiziqish uyg'otadi
va bu mahoratga ehtiyoj borligini ko'rsatadi. [18, b. 54]
oddiy topshiriqlar ro'yxati 8-ilovada keltirilgan.
Yuqoridagi barcha vazifalar masalalarni yechish qobiliyatini rivojlantirish
uchun darsga kiritilgan, ular nazariy bilimlarni o'zlashtirish va hisoblash
ko'nikmalarini rivojlantirishga yordam beradi. Turli xil vazifalar bolalarda qiziqish
uyg'otadi, ularning aqliy faoliyatini faollashtiradi.
To'g'ri tashkil etilgan aqliy hisoblash nafaqat boshlang'ich sinf
o'quvchilarida hisoblash ko'nikmalarini avtomatlashtirishni shakllantirishda, balki
o'qish uchun ijobiy motivatsiyani yaratishda, bolaning shaxsiy fazilatlari va aqliy
qobiliyatlarini rivojlantirishda ustuvor rollardan birini o'ynaydi. [14, b. 212]
Quyida kichik yoshdagi o'quvchilarning aqliy qobiliyatlarini rivojlantirishga
qaratilgan og'zaki hisoblash uchun topshiriqlarning ba'zi variantlari keltirilgan.
13
1.
Yig'indi, ayirma va boshqalarni topish uchun og'zaki hisoblar.
topshiriqning muntazam yangilangan matni bilan.
- 37 kamaytirilgan, ayirilgan 19. Farqi nima? (18)
- 25 raqamiga 17 va 15 sonlarining yig‘indisini qo‘shing.(25+32=57)
- Birinchi koeffitsient 9, ikkinchisi 3. Ko'paytma nima? (27)
- 76 raqamidan 28 sonini ayirdim. Men qanday raqam oldim? (48)
- 23 va 17 sonlar yig‘indisidan 25 ni ayirish. (40-25=15)
9 ni 3 ga bo'lsa, qancha bo'ladi? (3)
50 ni olish uchun 29 ga qanday son qo'shilishi kerak? (21)
- Agar siz mo'ljallangan raqamni 18 ga qo'shsangiz, siz 59 ni olasiz.
Men qaysi raqamni o'yladim? (41)
- Men bir raqamni o'ylab qoldim, unga 17 qo'shib, 31 ni oldim. (14)
2. Geometriya qoidalari. Birliklar.
- tomonlari 12, 14, 15 sm bo‘lgan uchburchakning perimetrini toping;
(26+15=41)
- tomoni 15 sm bo'lgan kvadratning perimetrini toping; (60)
- sm 2 dm1 sm ga aylantiring. (21 sm)
3. Raqamlarni farq bilan solishtirish.
18 soni 36 dan qancha kam? (18 da)
25 dan 100 qancha ko'p? (75 da)
4. Raqamlar qatorida harakatlanish imkoniyati. Raqamlar raqamlari.
- sanoqda 80 raqamidan keyin qaysi raqam keladi; (81)
Qaysi son 8 dan katta va 10 dan kichik? (9)
- sonlar qatoridagi qaysi raqam 28 va 26 sonlar orasida joylashgan; (27)
- 9 ta o'nlik va 2 birlik mavjud sonni nomlang; (92)
28 raqamidan 1 o'nni ayirish. (18)
5. “Tush bilan” topshiriqlari.
- Ikki ot 20 km masofani bosib o'tdi. Har bir ot necha mil yurgan? (20 km)
- Qushlar daryo bo'ylab uchib ketishdi: kaptar, pike, 2 ko'krak,
14
2 ta chaqqon va 5 ta ilon balig'i. Qancha qush? Tez orada javob bering! (5)
- Yetti aka-ukaning bitta singlisi bor. Qancha opa-singillar bor? (1)
6. Og'zaki sanash va jismoniy pauza.
O'qituvchi: Agar men noto'g'ri bo'lsam, siz cho'kib ketasiz, agar men haq
bo'lsam, siz tik turasiz.
Bitta raqam boshqasidan qancha katta ekanligini bilish uchun kattani
kichikga bo'lish kerak. (kattasidan kichikni ayirish kerak)
- 36 6 dan 30 marta ko'p. (6 marta)
Minuendni topish uchun farqga subtrahendni qo'shishingiz kerak. (o'ngda)
- 9 ni olish uchun 40 dan 21 ni ayirish kerak (40 dan 31 ni ayirish kerak)
- To'rtburchakning burchaklaridan biri o'tkir. (to'g'ri emas)
- 100 - eng kichik uch xonali son. (o'ngda)
- Kvadratning barcha tomonlari teng. (o'ngda)
- bissektrisa burchakni ikkiga bo'ladi. (o'ngda)
-Diametr - aylana markazidan uning istalgan nuqtasigacha bo'lgan masofa.
(Bu radius)
Matematik labirintlar. Ular, masalan, 1 dan 100 gacha raqamlar yozilgan
kartalar va bola 1 dan 100 gacha bo'lgan raqamlarni chiziq bilan bog'lashi kerak (7-
ilovaga qarang, 2-jadval).
Matematik loto
Har bir o'quvchiga raqam va harf yozilgan kartalar beriladi. (7-ilovaga 3-
jadvalga qarang) O'qituvchi matematik misollar qo'yadi, talabalar javob raqamini
yopadilar. Qolgan harflardan (radius, yig'indi, doira, segment, diametr, kvadrat)
matematik so'z hosil qilgan kishi g'olib hisoblanadi.
Savollar
1. 90 2 marta kamayishi (45).
2. 39 plyus 0 (39).
3. 48 va 9 (57) ning yig‘indisini toping.
4. 30 ta konfetning uchdan bir qismi (10).
15
5. 20 kg ning beshdan ikki qismi (8).
6. Uchburchak tomonlari soni (3).
7. Kasrning soni 25/6 (25) ga teng.
8. Parallelepipedning yuzlari soni (6).
9. 3 kub (27).
10. 6 kvadrat (36).
11. Kasrning maxraji 4/53 (53) ga teng.
12,33 ga 8 (41) ga oshadi.
13. 15 juft (30).
14. Tomoni 7 sm (28) bo‘lgan kvadratning perimetri.
15. Tomoni 4 sm (16) bo'lgan kvadratning maydoni.
16. 2/3 soat (40).
17. 45 ga 3 va 7 (55) sonlarining yig‘indisi qo‘shilsin. [9, b. 15]
Matematik jumboqlarni unutmang . Ular, shuningdek, yuqoridagi
mashqlar kabi kichik yoshdagi o'quvchilarning aqliy qobiliyatlarini rivojlantirishga
qaratilgan. (7-ilova 4-jadvalga qarang)
Naqshlarni aniqlash, taqqoslash, to'g'ri javobni qidirish vazifalari.
- 9, 11 javobli misollarni toping.
7 + 53 + 811 - 0 (871)
12 + 19 - 21 - 1 (9)
18 + 96 - 100 - 3 (11)
Va hokazo.
- misolni to'g'ri javob bilan moslang:
125 + 30 85
181-96 155
Nazmda topshiriqlar, mantiqiy topshiriqlar
Qafasda 4 ta quyon bor edi. To'rtta yigit bu quyonlardan bittadan sotib oldi
va bitta quyon qafasda qoldi. Bu qanday sodir bo'lishi mumkin? (Bir quyon qafas
bilan sotib olindi)
16
Marinada butun olma, ikkita yarmi va 4 choragi bor edi. Uning nechta olmasi
bor edi? (3)
Kechasi soat 11 da yomg'ir yog'sa, 48 soat ichida quyoshli ob-havo bo'lishi
mumkinmi? (Yo'q, chunki tun bo'ladi)
1 kg go'shtni pishirish uchun bir soat kerak bo'ladi. X kg go'shtni pishirish
uchun qancha vaqt ketadi? (1 soat)
Ular Petyaga raketa haqida kitob berishdi. Petya uni o'qib chiqdi va Svetaga
berdi. Sveta - Vanya, Vanya - Tanya, Tanya - kichkina Maryana. Kitobni nechta
bola o'qigan? (5)
Men butalar ichiga kirishim bilanoq, men boletus, ikkita chanterelles,
boletus va yashil volan topdim. Kimda javob tayyor, qancha qo'ziqorin topdim? (5)
[16, b. 90]
1.3. Boshlang‘ich sinflarda og‘zaki sanash texnikasini o‘rganishning nazariy
asoslari
Matematika er yuzidagi eng muhim fanlardan biri bo'lib, inson hayotida har
kuni u bilan uchrashadi. Shuning uchun o'qituvchi bolalarda ushbu fanga, fanga
qiziqishni rivojlantirishi kerak. Ushbu fanni o'rganishda kichik yoshdagi o'quvchilar
juda ko'p irodali va aqliy harakatlarni, rivojlangan tasavvurni, diqqatni jamlashni
talab qiladi, matematika o'quvchi shaxsini rivojlantiradi. Bundan tashqari,
matematikani o'rganish mantiqiy fikrlashni rivojlantirishga sezilarli hissa qo'shadi
va maktab o'quvchilarining dunyoqarashini kengaytiradi.
Menimcha, turli og‘zaki sanash turlarini qo‘llash, o‘quvchilarni darsning
ushbu bosqichiga va umuman darsga tayyorgarlik ko‘rish va o‘tkazishga jalb qilish
orqali matematikaga bo‘lgan kognitiv qiziqishni rivojlantirish mumkin. Og'zaki
hisob-kitoblar darsning tasodifiy bosqichi bo'lishi mumkin emas. Ular asosiy mavzu
bilan uslubiy aloqada bo'lishi va muammoli xarakterga ega bo'lishi kerak. Bunday
mashqlarning ma'lum tizimini yaratish o'quvchilarga avtomatik mahorat darajasida
bilim olish imkoniyatini beradi.
17
Og'zaki hisoblash ham darsning majburiy bosqichi bo'lib, barcha sinflarda
matematika darslarida o'tkazilishi kerak, uni turli xil ish shakllari bilan ifodalash
mumkin: matematik, arifmetik yoki grafik diktantlar, zanjirli hisoblar, matematik
loto, rebuslar, krossvordlar, testlar, suhbatlar, so'rovlar va boshqalar. Aqliy sanash
mashqlari majmuasiga algebraik va geometrik material, oddiy masala va
topshiriqlarni zukkolik bilan yechish, son va miqdorlar bo‘yicha harakatlar xossalari
va boshqalar kiradi [1, b. 62]
Ma'lumki, tezkor fikrlash qobiliyati aniq fan yoki ijodiy faoliyatdan qat'i
nazar, faoliyatning turli sohalarida har qanday odam uchun zarurdir . Bunga
matematika darslari faol yordam beradi. Matematika, eng avvalo, asabiy aloqalarni
yaxshilash va tezlashtirishga yordam beradi, aniqrog'i, tafakkurni rivojlantiradi.
O'qituvchi kichik o'quvchiga matematik operatsiyalarni bajarishga o'rgatadi, bu
bilimlarni hayotda qo'llash uchun emas, balki ular shubhasiz foydali bo'ladi, lekin
bolaning aql-idrokini rivojlantirish uchun.
Aql uchun arifmetik mashqlarni yechish orqali o‘quvchilar fikrlash
qobiliyatini yaxshilaydi. Shuning uchun boshlang'ich sinf o'qituvchilari matematika
darsida og'zaki mashqlarga alohida e'tibor berishadi, chunki. og'zaki sanash
o'qituvchiga, birinchidan, o'quvchini bir faoliyatdan ikkinchisiga o'tkazishga
yordam beradi, ikkinchidan, o'quvchilarni yangi mavzuni o'rganishga tayyorlash,
uchinchidan, o'tilgan materialni takrorlash va umumlashtirish uchun topshiriqlarni
og'zaki sanashga kiritish mumkin, to'rtinchidan, u o'quvchilarning aql-zakovati va
faolligini oshiradi. [12, b. 37]
Ma'lumki, og'zaki hisoblash jarayonida bolalarda sanab o'tilgan barcha aqliy
jarayonlar - xotira, e'tibor, quloq bilan aytilganlarni idrok etish qobiliyati, reaktsiya
vaqti, nutq, fikrlash mantig'i va mavhum fikrlash rivojlanadi, bu ayniqsa
boshlang'ich sinflarda muhimdir. maktab yoshi. [4, b. 27]
Og'zaki sanash hamma joyda ko'rinadigan va ko'rinmas holda mavjud bo'lib,
ob'ektlarni va ularning tashqi xususiyatlarini idrok etish bilan bog'liq bo'lgan hissiy
va intellektual (fazoviy tasavvur, xotira, mantiqiy va algoritmik fikrlash, idrok,
18
e'tibor) maqsadli ravishda rivojlantiruvchi kognitiv qobiliyatlarni samarali
o'zlashtirishga imkon beradi. va operatsion bilimlar, ularning ishora tizimlari, yangi
ma'lumotlarni o'zlashtirish uchun olingan bilimlardan mustaqil foydalanish
ko'nikmalarini shakllantirish.[3, b. 29]
Yaxshi natijalarga erishish uchun bolalarni tez va to'g'ri hisoblashni
o'rganishga imkon beradigan bir qator shartlarni hisobga olish kerak.
Birinchidan, bu bunday darslarning muntazamligi. Har kuni 5-10 daqiqa
(kamida!) Talabalar og'zaki hisob-kitoblarni talab qiladigan vazifalarni bajarishlari
kerak.
Ikkinchidan, topshiriqlarni tanlash materialning mazmuni, uni taqdim etish
shakli jihatidan xilma-xil bo'lishi kerak. Esda tutingki, monotonlik qiziqishni
o'ldiradi va zerikish keltiradi.
Va nihoyat, shuni ta'kidlash kerakki, topshiriqlarni tanlashda o'quvchilarning
individual xususiyatlarini hisobga olish kerak, topshiriqlarning murakkablik darajasi
o'quv vaqtida talabalarning rivojlanish darajasiga mos kelishi kerak.
Talablar og'zaki hisoblash uchun
Og'zaki hisoblashni o'tkazishda har bir o'qituvchi quyidagi talablarga amal
qiladi :
Aqliy hisoblash uchun mashqlar tasodifiy emas, balki maqsadli
ravishda tanlanadi.
Vazifalar xilma-xil bo'lishi kerak, taklif qilingan vazifalar oson
bo'lmasligi kerak, lekin ular "qiyin" bo'lmasligi kerak.
Mashqlar matnlari, chizmalar va eslatmalar, agar kerak bo'lsa, oldindan
tayyorlanishi kerak.
Og'zaki hisoblashda barcha talabalar ishtirok etishlari kerak.
Og'zaki hisobotni o'tkazishda baholash mezonlarini (rag'batlantirish)
o'ylab ko'rish kerak. [8 , b. 4 ]
Og'zaki sanashni idrok etishning shunday shakllari mavjud.
19
1) Ravon eshitish (o`qituvchi, talaba o`qiydi, magnitafonga yozib
qo`yadi) - topshiriqni quloq bilan idrok qilishda xotiraga katta yuk tushadi, shuning
uchun o`quvchilar tezda charchaydilar. Biroq, bunday mashqlar juda foydali: ular
eshitish xotirasini rivojlantiradi.
2) Vizual (jadvallar, plakatlar, doskadagi yozuvlar, abak) - topshiriqni
yozish hisob-kitoblarni osonlashtiradi (raqamlarni yodlashning hojati yo'q). Ba'zan
yozuvsiz vazifani bajarish qiyin va hatto imkonsizdir. Misol uchun, siz ikkita nom
birliklarida ifodalangan qiymatlar bilan amalni bajarishingiz, jadvalni to'ldirishingiz
yoki ifodalarni taqqoslashda amallarni bajarishingiz kerak.
3) Birlashtirilgan.
Shuningdek:
- fikr-mulohaza (kartalar yordamida javoblarni ko'rsatish).
- variantlar bo'yicha vazifalar (mustaqillikni ta'minlash)
- o'yin shaklidagi mashqlar (zanjirni davom ettirish, taqillatish, qarsak
chalish, "Dialog", "Matematik duel", "Sehrli kvadratlar", "Omillar labirint",
"Viktorina", "Sehrli raqam", "Individual" lotto”, “Eng yaxshi hisoblagich”,
“Kodlangan mashqlar”, “Chip”, “Kim tezroq”, “Gul, quyosh”, “Raqamli tegirmon”,
“Raqamli otashinlar”, “Matematik hodisa”, “Jimjitlik”, “Matematik estafeta
poygasi"). [10 , p. 96 ]
Og'zaki hisob quyidagi shaklda ham tuzilishi mumkin:
Diqqatni rivojlantirish va takomillashtirish bo'yicha vazifalar. Masalan:
naqsh toping va misolni yeching, qatorni davom ettiring.
Idrok, fazoviy tasavvurni rivojlantirish vazifalari. Masalan, bezak,
naqsh chizish; nechta qatorni hisoblang.
Kuzatishni rivojlantirish bo'yicha vazifalar (naqshni toping, nima
ortiqcha?)
Didaktik o'yinlar yordamida og'zaki mashqlar. [20 , p. 122 ]
Og'zaki hisoblashning maqsad va vazifalari
maqsadlarini quyidagicha belgilash mumkin:
20
1.
Darsning maqsadlariga erishish;
2.
Hisoblash ko'nikmalarini rivojlantirish;
3.
Matematik madaniyatni, nutqni rivojlantirish;
4.
Umumlashtirish va tizimlashtirish, olingan bilimlarni yangi vazifalarga
o'tkazish qobiliyati.
Og`zaki mashqlar yoki og`zaki sanash dars bosqichi bo`lganligi uchun uning
o`ziga xos vazifalari bor:
1. O`quvchilarning darsdagi mustaqil faoliyati yoki o`qituvchining
tushuntirishini ongli ravishda idrok etishlari uchun zarur bo`lgan muayyan bilim,
ko`nikma
va
malakalarni
takrorlash
va
tuzatish.
2. O`quvchilarning bilim holatini o`qituvchi nazorati.3. Talabalarni yangi materialni
idrok etishga psixologik tayyorgarligi.4. Kognitiv qiziqishning ortishi , chunki
kichik yoshdagi o'quvchilarning matematikadan yomon ishlashining asosiy
sabablaridan biri bu fanga zaif qiziqishdir. Fanga qiziqish darsdagi ish sifatiga
bog'liq. Qiziqishsiz olingan bilim foydali bo'lmaydi. Shuning uchun ham o`qituvchi
bolalarda bu fanga qiziqishni rivojlantirishi kerak. [17, b. 10]
Boshlang'ich maktab yoshidagi bolalarda matematikaga qiziqishni
rivojlantirishga
aqliy
hisoblashning
ta'sirini
aniqlash
uchun
men
"Chervonopraporskaya 34-sonli maktab" LPR davlat ta'lim muassasasining 4-sinf
o'quvchilarini o'rganishni o'tkazdim.
Birinchi bosqichda bolalarga anketa to'ldirish taklif qilindi. Bolalarning
javoblarini tahlil qilishda quyidagi natijalarga erishildi: og'zaki sanashga
qiziqishning yuqori darajasi - 45%, o'rtacha daraja - 40%, past daraja - 15%. So'rov
natijalari diagrammada keltirilgan. (1-ilovaga qarang)
Ikkinchi bosqichda bu sinfda og'zaki sanash bo'yicha sinfdan tashqari
mashg'ulot o'tkazildi. Og'zaki sanashga qiziqish darajasining o'zgarishi haqidagi
ma'lumotlar so'rovnoma orqali olingan va quyidagi diagrammada keltirilgan. (2-
ilovaga qarang)
21
Ikkinchi so‘rov natijalarini tahlil qilib, birinchi so‘rov natijalari bilan
qiyoslab shunday xulosaga keldimki, aqliy hisoblash bo‘yicha sinfdan tashqari
mashg‘ulotlar tufayli aqliy sanashga qiziqish darajasi ortgan.
Tajriba shuni ko'rsatadiki, og'zaki mashqlardan mohirona foydalanish bilan
ular dars samaradorligini oshirishda muhim rol o'ynashi mumkin. Buning asosiy
shartlari og'zaki mashqlarni qo'shimcha material sifatida va hech qanday tarzda o'z-
o'zidan maqsad sifatida emas, balki darsning organik, zarur qismi sifatida ko'rib
chiqishdir, ularsiz bilim va ko'nikmalarni o'zlashtirish katta qiyinchiliklar bilan
davom etadi. ko'proq vaqt yo'qotish.
Og'zaki hisob-kitoblarning to'g'ri va ravonligiga erishish uchun barcha to'rt
yillik o'qish davomida matematikaning har bir darsida har bir sinf dasturida nazarda
tutilgan og'zaki hisob-kitoblar bo'yicha mashqlar uchun 5-10 daqiqa vaqt ajratish
tavsiya etiladi.
22
II bo'lim. Og'zaki sanash matematikasidan ma'lum maqsadda dars
o'tkazishni modellashtirish va amaliyotga tadbiq etish
2.1. Oldingi darsda o'rganilgan narsalarni mustahkamlash uchun
og'zaki hisoblash bilan dars qismlarini ishlab chiqish
№1 darsdan parcha
Sinf: 1
Mavzu : “Shaklni qo'shish holatlari, a + 7”
Maqsad: - matematika darsiga kognitiv qiziqish darajasini oshirish, ilgari
o'rganilgan materialni mustahkamlash.
- Matematik nutqni, xotirani, e'tiborni, fikrlashni rivojlantirish.
- Aniqlik, kollektivizm tuyg'usini tarbiyalash
- Bolalar, Dunno bugun bizga tashrif buyurgan edi, lekin yo'lda u savatini
tashlab, hozirgina terib olgan barcha qo'ziqorinlarni sochdi. Keling, unga ularni
yig'ishda yordam beraylik. Ammo qo'ziqorinni olish uchun avval siz misolni hal
qilishingiz kerak bo'ladi.
(Doskani ochaman, ustiga qo'ziqorinlar chizilgan, unda misollar: 9 + 7, 8 +
7, 7 + 6, 7 + 6, 12 + 7 va, 13 + 7 va. O'quvchi javob beradi. eritmaning tushuntirishi,
keyin taxtaga o'tadi va qo'ziqorinni o'chiradi - savatga qo'yadi).
- Yaxshi bolalar, Dunnoga yordam berganim uchun u mendan sizga hiyla
ko'rsatishimni so'radi:
- 1 dan 10 gacha bo'lgan sonni o'ylab ko'ring. Unga 1 qo'shing, yana 1 ta
qo'shing, 1 ni ayiring, yana 1 ni qo'shing, 1 ni qo'shing. Endi menga natijani ayting,
men sizga qancha fikr borligini aytaman. (taxmin qilish uchun, natijadan 2 ni ayirish
kerak) Agar vaqt qolsa, siz hiylani hal qilishni taklif qilishingiz mumkin.
2-darsning bir qismi
Darajasi: 3
Mavzu: “Takrorlash. 1 dan 1000 gacha raqamlar"
23
Maqsad: - “yuzlik”da sanash, “yumaloq” yuzliklarni o‘qish, sonlarni so‘z
bilan yozish qobiliyatini shakllantirish;
- talabalarning shaxsiy fazilatlarini rivojlantirish (fikrlash, muloqot qilish,
nutq.
- bir-biriga nisbatan bag'rikenglik, o'zaro hamkorlikni tarbiyalash.
Bugun darsda biz qiziqarli masalalarni hal qilamiz, lekin har bir
muammoning kaliti bor - bu misol va men sizga masalaning shartini o'qishim uchun
avvalo misolni hal qilishingiz kerak.
1) 428+351=
Vazifa: Kechki ovqatni tayyorlash uchun oshpazga 24 kg kartoshka, 3
baravar kam lavlagi va lavlagidan 2 baravar kam piyoz kerak edi. Oshpaz necha
kilogramm piyoz ishlatgan?
Muammoni birinchi bo'lib hal qilgan kishi token oladi.
2) 685+413=
Vazifa: Chumoli uyasida 434 ta ishchi chumoli va 323 ta jangchi chumoli
bor. Agar yana 23 nafar ishchi va 45 nafar jangchi tug‘ilgan bo‘lsa, chumoli uyasida
nechta chumoli bor edi?
3) 560-170=
Vazifa: Timofeyda 678 dollar bor. U birinchi kuni 132 dollar, keyingi kuni
esa 135 dollar sarfladi. Shu ikki kundan keyin Timofeyda qancha rubl qoldi?
4) 746-528=
Vazifa: 640 soat ish vaqti xodimlar o'rtasida taqsimlanadi. Agar har bir
xodim mehnatga 8 soat vaqt ajratsa, korxonada nechta xodim bor? (80)
Eng ko'p tokenga ega bo'lgan bola g'alaba qozonadi.
Fragment № 3
Sinf: 4
Mavzu: "Ikki xonali songa ko'paytirish va bo'lish"
Maqsad: - bolalarning ko'p xonali raqamlar bilan matematik operatsiyalarni
bajarish bo'yicha bilim va ko'nikmalarini mustahkamlash.
24
- O'qituvchini tinglash, xotira, matematik nutq qobiliyatini rivojlantirish
-Matematikaga qiziqishni rivojlantirish.
Bolalar, men sizlarga doskada topshiriq tayyorladim, lekin kimdir
misollardagi barcha belgilarni o'chirib tashladi. Keling, ularni qayta tiklashga
harakat qilaylik.
70 * 59 \u003d 4130 810000 * 60 \u003d 13500 9500 * 50 \u003d 190
410 * 40=16400 68600 * 70= 980 880 * 20=17600
99*90=8910 770000*77=10000 770*20= 15400
Juda qoyil!
2.2. Ushbu darsda yangi materialni idrok etishga tayyorgarlik ko'rish
uchun og'zaki sanash bilan dars qismlarini ishlab chiqish.
Fragment № 1
Sinf: 2
Mavzu: O'n. O'nlab 100 tagacha sanash.
Maqsad: - O'nlab sanashni, dumaloq raqamlarni chaqirishni o'rganing
- Xotira, e'tibor, fikrlash, mantiq, matematik nutqni rivojlantirish
- Mustaqillik va intizom, do'stona munosabatlarni tarbiyalash.
Bortda vagonlari bor lokomotiv bor (9-ilovaga qarang) Vagon raqamlari
misollar yordamida shifrlangan. Misollarni hisoblang va vagonlarni raqamlarning
o'sish tartibiga qo'ying. [13, b. 13]
№2 fragment
Darajasi: 3
Mavzu: " Etti va 7 ga ko'paytirish, bo'linishning tegishli holatlari"
Maqsad: - yetti va 7 sonlarni ko‘paytirish jadvallarini tuzish; bo'linishning
tegishli holatlarini ko'rib chiqing.
- Diqqatni, muloqot qobiliyatlarini, tasavvurni rivojlantirish, guruhlarda
ishlash qobiliyatini shakllantirish, fikr yuritish qobiliyati.
-to'g'rilik, o'zaro yordam, boshqalarni hurmat qilish kabi tarbiya.
25
O'qituvchi "narvon" o'yinini o'tkazadi. Bolalar har bir stolga bittadan karta
olishadi (9-ilovaga qarang).
O'qituvchining buyrug'i bilan ular hisoblab, tegishli bosqichga javob
yozadilar. Bir talaba narvonning bir tomoniga, ikkinchisi esa boshqa tomoniga
ko'tariladi. Yuqori pog'onaga javobni birinchi bo'lib yozgan kishi g'alaba qozonadi.
2.3. Ushbu darsda o'rganilgan narsalarni birlamchi mustahkamlash
uchun og'zaki hisoblash bilan dars qismlarini ishlab chiqish
Fragment № 1
Sinf: 1
Mavzu: "Birinchi o'nlik sonlarini qo'shish va ayirish"
Maqsad: - 10 ichida sonlar tarkibini, qo`shish va ayirish usullarini takrorlash.
- xotirani, mantiqiy fikrlashni, ijodkorlikni rivojlantirish;
hisoblash qobiliyatlari.
- Mavzuga muhabbatni tarbiyalash.
O'qituvchi "Jim" o'yinini o'tkazadi. O'qituvchi oynani, bolalar esa
etishmayotgan raqam bilan kartani ko'rsatadi.
4+
= 6 + 2=5 + 1 = 1 6 - = = 4
7 -
= 5 - 2 = 3
- 2 = 8 + 5 =10
№2 fragment
Mavzu: "11-a shaklini ayirish"
Maqsad: - matematika darsiga kognitiv qiziqish darajasini oshirish.
- bolalarning darsdagi faoliyatini nazorat qilish va baholash qobiliyatini
rivojlantirish.
- insonning eng qimmatli fazilatlarini tarbiyalash: mehribonlik, sezgirlik,
guruhda ishlash qobiliyati.
- Bolalar, bugun Dunno bizga tashrif buyurishga keldi, u bizga sharlar
bermoqchi edi, lekin kuchli shamol esadi va u ularni ushlab turolmadi, keling, ularni
26
tutaylik. Lekin sharni ushlash uchun misollar yechishimiz kerak (misollar doskaga
sharlarda yoziladi, o‘quvchi javobni nomlaydi va qanday yechganini tushuntiradi,
keyin borib sharni bog‘laydi): 13-5, 18-9, 14-7, 11-4, 15 -8, 17-9, 15-6, 16-7.
27
Xulosa
Shunday qilib, hisoblash ko'nikmalari va qobiliyatlarini shakllantirish
murakkab uzoq jarayon bo'lib, uning samaradorligi bolaning individual
xususiyatlariga, uning tayyorgarlik darajasiga va hisoblash faoliyatini tashkil etishga
bog'liq. Ta'lim rivojlanishining hozirgi bosqichida og'zaki hisoblashni tashkil
etishning nafaqat kuchli hisoblash qobiliyatlari va qobiliyatlarini shakllantirishga,
balki bolaning shaxsiyatini har tomonlama rivojlantirishga yordam beradigan
shunday usullarini tanlash kerak. Hisoblash faoliyatini tashkil etish usullarini
tanlashda ishning rivojlanayotgan xususiyatiga e'tibor qaratish, ijodiy vazifalarga
ustunlik berish kerak. Amaldagi og'zaki mashqlar so'zlarning o'zgaruvchanligi,
echimlarning noaniqligi, turli naqsh va bog'liqliklarni aniqlash, bolaning individual
xususiyatlarini hisobga olishga imkon beradigan turli xil modellardan (ob'ektiv,
grafik, ramziy) foydalanish bilan tavsiflanishi kerak. , uning hayotiy tajribasi,
mavzu-samarali va vizual-majoziy fikrlash va bosqichma-bosqich bolani matematik
tushunchalar, atamalar va belgilar dunyosiga kiritish. Hisoblash ko'nikmalarini
shakllantirish algebraik o'zgartirishlar texnikasini tez o'zlashtirishni ta'minlaydi,
kombinatoryal va ehtimolli fikrlashni rivojlantirishga yordam beradi, matnli
muammolarni oqilona hal qilishni o'rganishga, funktsional bog'liqliklarni
tushunishga imkon beradi. Boshqacha aytganda, hisoblash ko'nikmalarini
shakllantirish matematika o'quv fanining fan o'quv natijalarini shakllantirish uchun
asosdir. Bundan tashqari, og'zaki hisoblash mahorati bilvosita boshlang'ich maktab
o'quvchilarining eng tez o'rganishiga hissa qo'shadi, ularning diqqatini va fanga
qiziqishini tarbiyalaydi. Zamonaviy ta'limda o'quv-uslubiy to'plamlar mualliflari va
metodistlar turli xil ta'lim texnologiyalarining keng imkoniyatlarini taqdim etadilar.
O’qituvchining asosiy vazifasi qo’llaniladigan ta’lim texnologiyalari doirasida
matematika darslarida og’zaki hisob-kitoblarni tashkil etish shakllari va usullaridan
malakali foydalanish hisoblanadi.
Zero, aqliy hisoblash matematika o‘quv fanida fan natijalarini
shakllantirishning asosi bo‘lib, turli og‘zaki sanash texnikasi bolalarda
28
matematikaga qiziqish uyg‘otadi, o‘ziga ishonchni uyg‘otadi va o‘z natijalarini
yaxshilashga undaydi. darsda faol ishlay boshlaydi va ular matematikani buyum
sifatida yoqtira boshlaydilar. [5, 285-bet]
29
Adabiyotlar ro'yxati
1. Babenko N.A. Matematika darslarida og'zaki hisoblashdan foydalanish
to'g'risida / N.A. Babenko // Yosh olim. - 2012. - 1-son. T.2. — S. 62-64.
2. Burlyga A.Ya. Og'zaki hisoblashning qiziqarli usullari./A. Ya. Burlyga //
Boshlang'ich maktab. - 1985. - 5-son. - b. 44
3. Doroxova N.V. Og'zaki hisoblash matematika darsi tuzilishining ajralmas
qismi sifatida / N.V. Doroxova // Pedagogika masalalari.-2018.-No3.-28-30-b.
4. Dremova N.I. Menga matematika darslarida og'zaki hisob kerakmi / N. I.
Dremova //Maktabda matematika.- 2010.- No 8.-b.27-29.
5. Dyxova, L.V. Og'zaki hisoblash matematika darslarida o'quvchilarning
bilim faolligini oshirish shakli sifatida /L.V. Dixova //Yevrosiyo xalq jurnali.-2016.-
№2.-p.280-281.
6. Zaitseva O.P. Hisoblash ko'nikmalarini shakllantirishda va bolaning
shaxsiyatini rivojlantirishda aqliy hisoblashning roli / O.P. Zaitseva // Boshlang'ich
maktab. - 2001. - No 1. - S. 65 - 69.
7. Zimovets K.A., Pashchenko V.A. Og'zaki hisob-kitoblarning qiziqarli
usullari./K.A. Zimovets, V.A. Pashchenko // Boshlang'ich maktab.- 1990.- No 6.-
44-46 b.
8. Ivanova T. “Og'zaki sanash” / T. Ivanova // Boshlang'ich maktab.-1999
yil - 11-14-betlar.
9. Klimenkova V.A. "Og'zaki hisoblash uchun" / V. A. Klimenkova //
Boshlang'ich maktab. - 1994 yil - № 5. - 10-bet.
10. Kovalenko V.P. "Matematika darslarida didaktik o'yinlar" / V.P.
Kovalenko. - M .: Ta'lim, 1990. - 96 b.
11. Kryuchkova S.N. Matematika darslarida og'zaki hisoblashning
dolzarbligi / S. N. Kryuchkova//Yevrosiyo xalq jurnali. – 2016.- No 10. -b. 126.
12. Lipatnikova N.G. Matematika darslarida og'zaki mashqlarning o'rni. / N.
G. Lipatnikova / / Boshlang'ich maktab. - 1998. - № 2. - s.
30
13. Misheneva T.S. “Og'zaki hisoblashni tashkil etish usullari” /T.S.
Misheneva // Boshlang'ich maktab. - 1995 - № 12. - p. 15-16
14. Mulyukova A.V. Og'zaki hisoblash matematika darslarida o'quv faoliyati
turlaridan biri sifatida / A.V. Mulyukova//Matematika va texnika fanlarining dolzarb
muammolari.-2017.-b.210-212.
15. Pishcheva A.V. Bolalar uchun og'zaki hisoblashning qiymati /.V.
Pishcheva, Evtuxova M.R., Kokoreva V.V.//Yoshlar ilmiy forumi: Gumanitar
fanlar.-2017.-No3.-180-185-bet.
16. Samuilov S.V. Og'zaki hisoblashni o'rgatishda faol usullardan
foydalanish / S.V. Samuilov, S.V. Samuylova // Ilmiy-metodik elektron jurnal
kontseptsiyasi.-2015.-№T6.-86-90-bet.
17. Tuyboyeva L.I.Og‘zaki sanash kichik yoshdagi o‘quvchilarda aqliy
qobiliyatlarni
rivojlantirish
vositasi
sifatida
/L.
I.
Tuyboeva,
N.N.
Polieva//Pedagogika muammolari.-2015.-№ 2.-b.22-24.
18.Fattaxova Z.N. Foiz bilan og'zaki hisob / Z.N. Fattaxova // Boshlang'ich
maktab. Bundan oldin va keyin. - 2008. - No 7. - S. 51 - 54.
19. Tsubera V.I. Boshlang'ich sinf o'quvchilarida hisoblash ko'nikmalarini
shakllantirish aspektida og'zaki hisobdan foydalanish samaradorligini oshirish
to'g'risida / V.I. Zubera, O.V. Igrakova // Innovatsion fan. - 2015. - No 1-2. - 236-
238-bet.
20.
Shchegoleva
T.N.
Matematika
darslarida
og'zaki
hisoblash
o'quvchilarning bilim faolligini oshirish vositasi sifatida / Shchegoleva T.N.,
Permyakova N.V. / / Zamonaviy fanning yangi yo'nalishlari va tushunchalari.-
2016.-122-123-betlar.