Ilmiybaza.uz
KO‘PRIKLAR EKSPLUATATSIYASINING VAZIFASI,
STRUKTURASI
Ko‘priklar ekspluatatsiyasi bo‘yicha ishlar vazifasi to‘rt guruhga bo‘linadi [21]:
I. Nazorat qilish (qarab turish) – bu ko‘prikning transport-ekspluatatsion
sifatini kamaytiradigan nuqson va shikastlanishlarni o‘z vaqtida oshkor qilish uchun
kuzatuvlarning ma’lum bir tizimi.
Nuqson – bu ko‘prik konstruksiyasi elementlarining loyiha yoki me’yoriy xujjat
(QMQ, O‘zRDSt, sertifikat, texnik pasport) lar tomonidan o‘rnatilganiga mos
kelmasligi.
Shikastlanish – ekspluatatsiya jarayonida nuqsonlar mavjudligi yoki tashqi
muhit tajovuzkor omillari (suv, havo, texnogen va b.lar) ning ta’siri keltirib
chiqargan, konstruksiya yoki inshootning ayrim elementlarining har qanday
bo‘zilishi.
Ko‘priklar
ekspluatatsiyasining
ta’rifi
va
strukturasi.
Ko‘priklar
ekspluatatsiyasi – ko‘priklar, regulyasion inshootlar va ularga bevosita tutashadigan
territoriyalarning jami hisobiy xizmat qilish muddatini yaroqli holda ishining
butligini ta’minlovchi, tashkiliy va texnik chora-tadbirlar majmui. Xizmat qilish
muddatining kalendar davomiyligi mazkur inshoot uchun loyihada yoki normativ
hujjatlarda belgilanadi.
Umuman ko‘priklar xizmat qilish zonasiga quyidagilar kiradi [21]:
1) bo‘ylama yo‘nalishada - ko‘prik (yo‘l o‘tkazgich) ning o‘zi va ikki tomondan
6m uzunlikdagi unga tutashadigan kirish uchastkalari;
Ilmiybaza.uz
2) ko‘ndalang yo‘nalishda - ko‘priklar ko‘tarma konusida yoki regulyasion
inshootlar mavjudligida uzunligi bo‘ylab inshootning yuqori va past tomoniga 25m
uzunlikka. Yo‘l o‘tkazgichlarda bu zona inshoot konusining eni bilan cheklanadi;
3) suv oqimi o‘zani oqim bo‘yicha yuqori va pasti bo‘ylab 100m uzunlikda
kuzatiladi.
Ko‘priklar ekspluatatsiya bo‘yicha ko‘priklar ekspluatatsiyasi xizmati
shug‘ullanadi. Ko‘priklar ekspluatatsiyasi xizmatining vazifalari quyidagilar
hisoblanadi [21]:
1) yo‘l uchun o‘rnatilgan hisobiy tezlikda va hisobiy o‘q yuklari bilan transport
vositalari hamda piyodalar harakatini yil davomida, uzluksiz, xavfsiz va har jihatdan
qulay (komfortli) ta’minlash;
2) ish va material-texnik manba (resurs) larning minimal xarajatlarida
inshootlarning texnik yaroqlilik holati va ularning ximat qilishining hisobiy
muddatini ta’minlash;
3) yo‘llardagi harakat jadalligi va transport vositalarining massasi o‘sishini
e’tiborga olib inshootning transport-ekspluatatsion holatini muttasil yaxshilash;
4) inshootlarning tashqi ko‘rinishini lozim bo‘lgan (tegishli) holatda ushlab
turish.
“Buyurtmachi” – tasarrufida umumiy foydalanishdagi yo‘l turgan, ko‘priklar
ekspluatatsiyasini o‘tkazish bo‘yicha Shartnoma bo‘yicha boshqa yuridik shaxslarga
topshiradigan ijrochi hokimiyat organi.
“Pudratchi” – bu Shartnomaga asosan bevosita ko‘priklar ekspluatatsiyasini
amalga oshiruvchi va ekspluatatsiyaning talab beradigan sathi uchun javob beruvchi
yuridik shaxs. “Pudratchi” sifatida – bu ishlab chiqaruvchi yo‘l tarkibidagi ishlab
chiqarish ko‘prik bo‘limi yoki ixtisoslashtirilgan ko‘rinishdagi tashkilot, egalik
mulki shakliga bog‘liq bo‘lmagan, ekspluatatsiya bo‘yicha ishlarni bajarishga OQI
ning ruxsati (guvohnomasi) mavjud bo‘lgan. Shartnomaning maksimal amal qilish
muddati 5 yil va tender savdosi o‘tkazilgan so‘ng “Buyurtmachi” bilan tuziladi.
Ko‘priklar ekspluatatsiyasi sathi – konstruktiv elementlar va inshoot umumiy
ko‘rinishining texnik holatini aniqlashni yoritadigan ko‘rsatkichlar majmuasi.
Ilmiybaza.uz
Ko‘priklarning talab qilinadigan sathi, ekspluatatsiya bo‘yicha zaruriy ishlar
majmuasini yoritadigan, ajratiladigan mablag‘ hajmiga muvofiq Buyurtmachining
Pudratchi bilan shartnomasida o‘rnatiladi (3.4-rasm) [21].
Ko‘priklar ekspluatatsiyasi bo‘yicha rahbarlik “Buyurtmachi” shtatidagi ko‘prik
bo‘limi tomonidan amalga oshiriladi. Sonli tarkibi quyidagi mezon bo‘yicha
aniqlanadi: 2500 p.m. ko‘prik uzunligida bitta mutaxassis, ammo mutaxassislarning
minimal soni – 2 ta odam.
“Buyurtmachi” shtatidagi ko‘prik bo‘limi quyidagi asosiy vazifalarni bajaradi
[21]:
3.4-rasm. Ko‘priklar ekspluatatsiyasi xizmatining strukturasi [22]
1) “Buyurtmachi” tomonidan biriktirilgan inshoot texnik holatining nazorati va
tahlilini
va
axborotlar
to‘lashni
amalga
oshirish,
ko‘prik
to‘g‘risida
avtomatlashtirilgan ma’lumotlar bankini amalga oshirish;
2) inshootlarning inventarizatsiyasini tashkillashtiradi va zarurat tug‘ilsa,
o‘tkazadi;
3) nogabarit va og‘ir yuk (NOYu – me’yordan ortiq yuk) larni o‘tkazishni
tashkillashtirish va nazoratini amalga oshirish;
4) texnik hujjatlar (arxiv) ning saqlanishini ta’minlaydi;
5) inshootlar ekspluatatsiyasining ishlab chiqarish dasturini ishlab chiqadi,
Ilmiybaza.uz
ularni bajarish uchun vosita (mablag‘) larni aniqlaydi;
6) tender asosida pudratchi tashkilotlarning tanlovini amalga oshiradi (konkurs
savdosini o‘tkazadi: elektron auksion va birja);
7) pudratchilarning ishlab chiqarish faoliyati ustidan doimiy nazoratni amalga
oshiradi va ishning bajarilish muddatini nazorat qiladi;
8) ko‘priklarning ta’mirlov, rekonstruksiya va yangi qurilishidagi loyiha
hujjatlarini ko‘rib chiqish va tasdiqlashda ishtirok etadi;
9) ko‘priklarni ekspluatatsiyaga topshirishdan oldin qabul qiluv ishlariga
qatnashadi;
10) avariya-tiklov ishlarini bajarishda tashkiliy-texnik yordam ko‘rsatadi.
Ko‘priklar ustidan nazorat quyidagi chora-tadbirlardan tashkil topgan:
1.1) Texnik ro‘yxat – bu texnik hujjatlarni yurgizish orqali ko‘prik har bir
elementining holati va edirilish darajasini qayd qilish. Texnik hujjatlar tarkibi [21]:
1) Ko‘prik kartochkasi. Ko‘prik, oraliq qurilmalar, tayanchlar, regulyasion
inshootlar, kirish yo‘llari va mudofaasi to‘g‘risida umumiy ma’lumotlardan tashkil
topgan;
2) Ko‘prikning texnik pasporti. 6 ta shakldan tashkil topgan. Ko‘prik, oraliq
qurilmalar, tayanchlar, mavjud texnik hujjatlar ro‘yxati, nuqsonlar ro‘yxati, texnik
holatining bahosi, fotografiya va rasmlar;
3) Yo‘l uchun ko‘priklar ro‘yxati va texnik holatining mavjudligi. Quyidagi
ma’lumotlarni o‘z ichiga oladi: inshootning o‘rnashgan joyi; inshootda bajarilgan
ta’mirlash ishlarining muddati va turlari; ko‘prikning texnik tavsiflari; texnik
holatining bahosi;
4) Ko‘prikning alohida kitobi. Quyidagi ko‘priklar uchun tuziladi: temirbeton –
uzunligi 300m dan va metall – uzunligi 100 dan katta. Tashkil topgan: inshooning
o‘rnashgan joyi; bk ko‘taruvchanligi to‘g‘risida ma’lumot; harakatning uzoq
cheklanganlik muddati; ko‘prikdagi hodisalar ro‘yxati; o‘tkazilgan kshrik va
ta’mirlar ro‘yxati: ko‘prik polotnosi, oraliq qurilma, tayanch va regulyasion
inshootlar; ko‘prik (elementlari bo‘yicha) nuqsonlarini kuzatish tarkibi; o‘zan
o‘lchovlari profili va ularning joylashish rejasi; saqlov bo‘yicha fikr va farmoyishlar.
Ilmiybaza.uz
5) Umumiy kitob. Kichik va o‘rtacha ko‘priklar uchun tuziladi. U alohida
kitobdagi kabi bo‘ladi, faqat har bir ko‘prik uchun alohida bob ajratiladi. Hujjatlar
ikki nushada rasmiylashtiriladi, kartochkalar esa 5 nushada. Hujjatlar ko‘prik ustasi
tomonidan to‘ldiriladi yoki mutaxassislashtirilgan tashkilotlar jalb qilinishi mumkin.
4 nusha kartochka bilan hujjatlarning bir nushasi “Buyurtmachi” ga topshiriladi.
6) Texnik hujjatlarga qo‘shimcha quyidagilar kiradi: loyiha va ijro etuvchi
xujjatlari (ko‘prikning ijro etuvchi chizmalari; loyihadan chetga chiqishlarning
kelishilgan hujjatlari; yopiq (nooshkor) ishlarning qabul qiluv aktlari; qurilish
materiallariga guvohnomalar).
Texnik hujjatni olib borish davriyligi: muntazam. Yil oxirida barcha hujjatlar
ekspluatatsiya qiluvchi tashkilotning boshlig‘i va “Buyurtmachi” tomonidan
tekshiriladi [21].
1.2) Doimiy nazorat – bu sodir bo‘ladigan nuqson va shikastlanishlarni o‘z
vaqtida oshkor qilish, o‘tkazish muddati 10 kunda bir marta. Inshootning doimiy
nazorati usta (master) tomonidan tashqi (vizual) ko‘rik orqali bajariladi.
1.3) Joriy ko‘rik – bu inshoot elementlari va uning barcha ko‘rinadigan
qismlarining umumiy holatini aniqlash, ulardagi nuqsonlarni oshkor qilish va ularni
bartaraf etish, hamda muz ko‘chishi va toshqinni o‘tkazish va yong‘inga qarshi
chora-tarbirlarni tashkillashtirish choralarini ko‘rish. Joriy nazorat inshootni zaruriy
nazorat-instrumental o‘lchashlar bilan vizual ko‘rigini o‘z ichiga oladi. Bahorda
inshootni muz ko‘chishi va toshqin o‘tganidan so‘ng ko‘rikdan o‘tkazadi, kuzda esa
– batamom muzlashdan oldin.
1.4) Davriy ko‘rik. Vazifasi xuddi joriy nazoratdagi kabi, ammo bosh muhandis
yoki boshliq tomonidan o‘tkaziladi. O‘tkazish muddati bahor va kuzda, hamda
ko‘prikda avariyali vaziyatda, yirik ta’mirlar tugagan yoki rekonstruksiyadan so‘ng.
Joriy va davriy ko‘riklar vaqtida oshkor qilingan barcha nuqsonlar, nuqsonlarni
bartaraf etish bo‘yicha me’yordan tashqari ishlarni o‘tkazish rejasiga kiritish uchun
asos bo‘lib xizmat qiladigan ko‘prik kitobiga kiritilishi lozim.
1.5) Maxsus ko‘rik – ko‘prikning haqiqiy yuk ko‘taruvchanligini va uning
ekspluatatsion ishonchliligi (rad emaslik, uzoqqa chidamlilik, ta’mirga yaroqlilik,
Ilmiybaza.uz
saqlanganlik) ni aniqlash. Maxsus ko‘rik quyidagilarni o‘z ichiga oladi: tekshirish
(vizual ko‘rik, nazorat-instrumental o‘lchash, defektoskopiya usullari bilan qurilish
materialining xossalarini aniqlash) va sinov (statik va dinamik) o‘tkazish. Ko‘rik
bo‘nday ishlarga OQI (ob’ekt qurilish ishlari) ruxsatiga ega bo‘lgan
ixtisoslashtirilgan tashkilot tomonidan o‘tkaziladi. Maxsus ko‘rikni o‘tkazish
muddatlari: rejali – qurilish materiali turiga bog‘liq holda, rejadan tashqari – ta’mir
va rekonstruksiyadang keyin, MOYu (me’yordan ortiq yuk) larni o‘tkazishdan oldin
va keyin hamda joriy va davriy ko‘riklar natijalari bo‘yicha. Maxsus ko‘rik natijalari
akt (ilovaga q.) va texnik hisobot ko‘rinishida rasmiylashtiriladi.
1.6) Diagnostika – bu inshootning texnik holatini baholash, hamda ko‘prik
texnik pasportini tuzish va unga tuzatish kiritish uchun ekspluatatsiyaning xavfsiz
rejimini aniqlash. O‘tkazish vaqti besh yilda bir marta. Diagnostikani
ixtisoslashtirilgan tashkilot o‘tkazadi va tekshiruv hamda sinovni o‘z ichiga oladi.
1.7) Rejimli kuzatuv – bu ko‘prik zonasidagi o‘zan jarayonlarini nazorat qilish.
Rejimli kuzatuv o‘z ichiga oladi: suv sathini o‘lchash va daryo o‘zani profilini
tuzish. Rejimli kuzatuvlarni ixtisoslashtirilgan tashkilotlar bajaradi.
O‘rtacha va katta ko‘priklarda suv sathi o‘lchovlarining o‘tkazish davri
tayanchlari oldi yuqori tomonida – oyida 4 marta, muz ko‘chishi va toshqin vaqtida
– har kuni o‘tkaziladi. O‘lchovlar natijalari sathlar grafigi ko‘rinishida
rasmiylashtiriladi va ko‘prik kitobiga yozib qo‘yiladi.
Daryo o‘zani profillarini tuzish davriyligi barcha ko‘priklarda yilida ikki marta:
qishda va baland suv (toshqin) o‘tgandan keyin. Kamida uchta stvor (kuzatish
nuqtasidan o‘tgan to‘g‘ri chiziq) da suv chuqurligini o‘lchab, daryo o‘zani profili
olinadi: past tomondan ko‘prik stvorida, oqim bo‘yicha 25m masofada yuqori va
pastda. O‘lchovlar har bir stvorda 2 – 10m da belgilanadi. Natijalar o‘zan o‘lchovlari
grafigi ko‘rinishida rasmiylashtiriladi va ko‘prik kitobiga yozib qo‘yiladi.
II. Saqlov – bu ko‘prik bo‘ylab ekspluatatsiyasining butun hisobiy muddati
davomida xavfsiz va qulay harakatini ushlab turish bo‘yicha ishlar turi, ko‘prik,
regulyasion inshoot va ularga tutashadigan territoriyalar elementlarida sodir bo‘lgan
nuqsonlar to‘g‘risida xabar berish yoki ularni bartaraf etish bo‘yicha ishlarni
Ilmiybaza.uz
bajarish [22].
2.1) Parvarish qilish – bu nuqsonlar sodir bo‘lishini oldini oladigan ishlar, ya’ni
inshoot elementlari yuzasidan zararli modda va begona predmetlarni yig‘ish va olib
tashlash, hamda muz ko‘chishi va toshqin suvlarini o‘tkazishni tashkillashtirish
ishlari. Davriyligi: yil davomida doimiy ravishda.
2.2) Profilaktika – bu inshoot elementlarining 10% gacha edirilishida nuqsonlar
sodir bo‘lishining boshlang‘ich bosqichida bartaraf etishni ta’minlovchi ishlar.
Ishning taxminiy tarkibi: beton va temirbeton uchun – betonning gidrofobizatsiyasi
(nam yuqtirmasligi), yog‘och uchun – antiseptiklash, metall uchun – bo‘yash.
Davriyligi 3 – 10 yil.
2.3) Rejali-ogohlantiruv ta’miri (ROT) – bu inshoot elementlarining 10% dan
ko‘p, ammo 25% dan kam edirilishida nuqsonlarni bartaraf etishni ta’minlovchi
ishlar. ROT texnik pasportning nuqsonlar vedomosti asosida bajariladi. Ishning
taxminiy tarkibi: qoplamaning chuqurlar ta’miri; xavfsizlik to‘siq va perilalari ayrim
elementlarining ta’miri; piyodalar yo‘li va deformatsion choklarning ta’miri;
gidroizolyasiyaning lokal ta’miri; tayanch va oraliq qurilmalar elementlarining
yuzalarini tishlash; kirish ko‘tarmasi bilan ko‘prik birikish tugunlarining ta’miri.
Davriyligi 5 – 20 yil.