KO‘PRIKLAR REKONSTRUKSIYASI (Avtomobil kranlaridan foydalanib temirbeton oraliq qurilmalarni almashtirishning texnologik sxemasi, Oraliq qurilmalarni ko‘ndalang surish yo‘li bilan almashtirishning texnologik sxemasi)

Yuklangan vaqt

2024-05-06

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

11

Faytl hajmi

7,8 MB


Ilmiybaza.uz 
 
 
 
 
 
 
KO‘PRIKLAR REKONSTRUKSIYASI 
 
REJA: 
1. Avtomobil kranlaridan foydalanib temirbeton oraliq qurilmalarni 
almashtirishning texnologik sxemasi.  
2. Oraliq qurilmalarni ko‘ndalang surish yo‘li bilan almashtirishning 
texnologik sxemasi.  
3. Oraliq qurilmani ko‘ndalang siljitishda ishlarning asosiy tarkibi. 
4. Yo‘llar soni o‘zgarishi munosabati bilan ko‘priklarning rekonstruksiyasi.  
 
Tayanch so‘zlar va iboralar: 
avtomobil kranlari; texnologik sxema; ko‘ndalang surish; ko‘ndalang siljitish; 
yo‘llar soni o‘zgarishi munosabati bilan rekonstruksiya.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ilmiybaza.uz KO‘PRIKLAR REKONSTRUKSIYASI REJA: 1. Avtomobil kranlaridan foydalanib temirbeton oraliq qurilmalarni almashtirishning texnologik sxemasi. 2. Oraliq qurilmalarni ko‘ndalang surish yo‘li bilan almashtirishning texnologik sxemasi. 3. Oraliq qurilmani ko‘ndalang siljitishda ishlarning asosiy tarkibi. 4. Yo‘llar soni o‘zgarishi munosabati bilan ko‘priklarning rekonstruksiyasi. Tayanch so‘zlar va iboralar: avtomobil kranlari; texnologik sxema; ko‘ndalang surish; ko‘ndalang siljitish; yo‘llar soni o‘zgarishi munosabati bilan rekonstruksiya. Ilmiybaza.uz 
 
 
1. Avtomobil kranlaridan foydalanib temirbeton oraliq qurilmalarni 
almashtirishning texnologik sxemasi 
Kichik va o‘rta ko‘priklar oraliq qurilmalarini almashtirish uchun katta yuk 
ko‘taruvchanlikka ega (“Kato”, “Libxer”) avtomobil kranlaridan foydalaniladi. 
Ayrim hollarda ular oraliq qurilmalarni almashtirish jarayonini tezlashtirish va 
poezdlar 
harakati 
tangligi 
keltirib 
chiqaradigan 
qo‘shimcha 
harajatlarni 
kamaytirish imkonini beradi (82-rasm). 
 
 
82-rasm. Avtomobil kranlaridan foydalanib temirbeton oraliq qurilmalarni 
almashtirishning texnologik sxemasi: 1  –  “Kato” krani;  2  – yangi oraliq 
qurilmaning o‘rnatilgan bloki;  3  – yangi oraliq qurilmaning montaj qilinadigan 
bloki;  4  –  montaj qilinadigan oraliq qurilmani kranga stropovka qilish;  5  –  
vaqtinchalik tayanchlar;  
6 – demontaj qilingan eski oraliq qurilmalar; R1, R2 – kran strelasining 
qulochi 
 
Temir yo‘l ko‘prigi oraliq qurilmalarini avtoyo‘l kranlari yordamida 
almashtirish bo‘yicha asosiy ishlar tarkibiga quyidagilar kiradi (82-rasm): oraliq 
qurilmalarni o‘rnatish uchun vaqtinchalik tayanchlarni qurish bilan bog‘liq 
tayyorlov ishlari, kranlar, yangi oraliq qurilmalarni ko‘prikka keltirish va b.; 
texnologik xaritaga muvofiq kranlarni ishchi holatga o‘rnatish; ekspluatatsiya 
qilinayotgan ko‘prik polotnosini demontaj qilish; eski oraliq qrurilma (yoki uning 
Ilmiybaza.uz 1. Avtomobil kranlaridan foydalanib temirbeton oraliq qurilmalarni almashtirishning texnologik sxemasi Kichik va o‘rta ko‘priklar oraliq qurilmalarini almashtirish uchun katta yuk ko‘taruvchanlikka ega (“Kato”, “Libxer”) avtomobil kranlaridan foydalaniladi. Ayrim hollarda ular oraliq qurilmalarni almashtirish jarayonini tezlashtirish va poezdlar harakati tangligi keltirib chiqaradigan qo‘shimcha harajatlarni kamaytirish imkonini beradi (82-rasm). 82-rasm. Avtomobil kranlaridan foydalanib temirbeton oraliq qurilmalarni almashtirishning texnologik sxemasi: 1 – “Kato” krani; 2 – yangi oraliq qurilmaning o‘rnatilgan bloki; 3 – yangi oraliq qurilmaning montaj qilinadigan bloki; 4 – montaj qilinadigan oraliq qurilmani kranga stropovka qilish; 5 – vaqtinchalik tayanchlar; 6 – demontaj qilingan eski oraliq qurilmalar; R1, R2 – kran strelasining qulochi Temir yo‘l ko‘prigi oraliq qurilmalarini avtoyo‘l kranlari yordamida almashtirish bo‘yicha asosiy ishlar tarkibiga quyidagilar kiradi (82-rasm): oraliq qurilmalarni o‘rnatish uchun vaqtinchalik tayanchlarni qurish bilan bog‘liq tayyorlov ishlari, kranlar, yangi oraliq qurilmalarni ko‘prikka keltirish va b.; texnologik xaritaga muvofiq kranlarni ishchi holatga o‘rnatish; ekspluatatsiya qilinayotgan ko‘prik polotnosini demontaj qilish; eski oraliq qrurilma (yoki uning Ilmiybaza.uz 
 
bloklari) ni demontaj qilish; yangi oraliq qurilmalarni montaj qilish; ko‘prik 
polotnosini yotqizish va harakat uchun peregonni ochish. 
Kichik va o‘rta temir yo‘l ko‘priklari oraliq qurilmalarini almashtirish ham 
katta yuk ko‘taruvchanlikka ega bo‘lgan bitta avtoyo‘l krani yordamida bajariladi 
(83, 84-rasmlar). 
 
 
 
83-rasm. Temir yo‘l ko‘prigining 
metall oraliq qurilmasini bitta avtoyo‘l 
krani bilan almashtirish 
84-rasm. Temir yo‘l ko‘prigining 
temirbeton oraliq qurilmasini bitta 
avtoyo‘l krani bilan almashtirish 
 
Temir yo‘lning o‘rta ko‘priklari rekonstruksiyasining amaliyotida oraliq 
qurilmalarni almatirishda ko‘ndalang surish metodi o‘z tatbig‘ini topmoqda. Uning 
mohiyati shundan iboratki, unda oraliq qurilma maxsus qurilgan pirs (bog‘lab 
qo‘yiladigan maxsus joy) yoki vaqtinchalik tayanchlar bo‘ylab ko‘prikka 
ko‘ndalang siljitiladi, uning o‘rniga esa ko‘ndalang siljitish yoki boshqa usul bilan 
yangi oraliq qurilma o‘rnatiladi (84-rasm). 
 
2. Oraliq qurilmalarni ko‘ndalang surish yo‘li bilan almashtirishning 
texnologik sxemasi 
Temir yo‘l transporti tizimida oraliq qurilmalarni almashtirish uchun konsolli 
kranlar o‘z tatbig‘ini topmoqda. Konsolli kranlar orasida (80t yuk ko‘taruvchanligi 
bilan GEK-80 turidagi) burilmaydiganlari ko‘proq tarqalgan. Ko‘priklarni 
rekonstruksiya qilishda kamdan-kam 130t yuk ko‘taruvchanligi bilan  GEPK-130 
turdagi buriladigan konsolli kranlardan foydalanishadi, chunki ularning soni juda 
kam. 
Ilmiybaza.uz bloklari) ni demontaj qilish; yangi oraliq qurilmalarni montaj qilish; ko‘prik polotnosini yotqizish va harakat uchun peregonni ochish. Kichik va o‘rta temir yo‘l ko‘priklari oraliq qurilmalarini almashtirish ham katta yuk ko‘taruvchanlikka ega bo‘lgan bitta avtoyo‘l krani yordamida bajariladi (83, 84-rasmlar). 83-rasm. Temir yo‘l ko‘prigining metall oraliq qurilmasini bitta avtoyo‘l krani bilan almashtirish 84-rasm. Temir yo‘l ko‘prigining temirbeton oraliq qurilmasini bitta avtoyo‘l krani bilan almashtirish Temir yo‘lning o‘rta ko‘priklari rekonstruksiyasining amaliyotida oraliq qurilmalarni almatirishda ko‘ndalang surish metodi o‘z tatbig‘ini topmoqda. Uning mohiyati shundan iboratki, unda oraliq qurilma maxsus qurilgan pirs (bog‘lab qo‘yiladigan maxsus joy) yoki vaqtinchalik tayanchlar bo‘ylab ko‘prikka ko‘ndalang siljitiladi, uning o‘rniga esa ko‘ndalang siljitish yoki boshqa usul bilan yangi oraliq qurilma o‘rnatiladi (84-rasm). 2. Oraliq qurilmalarni ko‘ndalang surish yo‘li bilan almashtirishning texnologik sxemasi Temir yo‘l transporti tizimida oraliq qurilmalarni almashtirish uchun konsolli kranlar o‘z tatbig‘ini topmoqda. Konsolli kranlar orasida (80t yuk ko‘taruvchanligi bilan GEK-80 turidagi) burilmaydiganlari ko‘proq tarqalgan. Ko‘priklarni rekonstruksiya qilishda kamdan-kam 130t yuk ko‘taruvchanligi bilan GEPK-130 turdagi buriladigan konsolli kranlardan foydalanishadi, chunki ularning soni juda kam. Ilmiybaza.uz 
 
GEK-80 kranlari bilan uzunligi 27m gacha, massasi 100t gacha bo‘lgan 
temirbeton oraliq qurilmalarni, uzunligi 34,2m gacha, massasi 80t gacha bo‘lgan 
metall oraliq qurilmalarni almashtirish mumkin. Ikkita polispast (yuk ko‘taruvchi 
mexanizm) li kranning maksimal yuk ko‘taruvchanligi nisbatan kalta yuklar bilan 
ishlashda 110t ni tashkil etadi (85-rasm) . 
 
 
85-rasm. GEK-80 konsolli kran bilan oraliq qurilmani almashtirishning 
texnologik sxemasi:  
a  –  oraliq qurilmani platformaga uzatish va stropovka qilish;  b  –  oraliq 
qurilmani platformaga uzatish rejasi;  v  –  kran konsoli ostiga oraliq qurilma 
(bloklar) ni ko‘ndalang ko‘chirish;  g  –  oraliq qurilma (blok) ni ko‘prikka 
o‘rnatish; 1  –  konsolli kran; 2  –  oraliq qurilma (blok); 3 – platforma; 4 – berk 
yo‘l (tupik) 
 
GEK-80 konsolli burilmaydigan kran bilan oraliq qurilmani almashtirishda 
ishlar 
ketma-ketligi 
6.15-rasm): 
yuk 
telejkalarini 
ko‘ndalang 
ko‘chirish 
(g‘ildiratish) uchun ko‘prik oldida uncha katta bo‘lmagan estakada qurish; 
“tanaffus” da ishlarni tashkil qilish uchun peregonni yopish; ko‘prikdagi yo‘lni 
echib olish va eski olarliq qurilmani demontaj qilishga tayyorlash; yuk telejkali 
konsolli kranni ko‘prikka keltirish va keyin gabaritdan tashqaridagi estakadaning 
ko‘ndalang yo‘li bo‘ylab uni g‘ildiratish; eski oraliq qurilmalarni qaytarib 
estakadaga uzatish va etkazilgan yuk telejkalariga o‘rnatish bilan ularni demontaj 
Ilmiybaza.uz GEK-80 kranlari bilan uzunligi 27m gacha, massasi 100t gacha bo‘lgan temirbeton oraliq qurilmalarni, uzunligi 34,2m gacha, massasi 80t gacha bo‘lgan metall oraliq qurilmalarni almashtirish mumkin. Ikkita polispast (yuk ko‘taruvchi mexanizm) li kranning maksimal yuk ko‘taruvchanligi nisbatan kalta yuklar bilan ishlashda 110t ni tashkil etadi (85-rasm) . 85-rasm. GEK-80 konsolli kran bilan oraliq qurilmani almashtirishning texnologik sxemasi: a – oraliq qurilmani platformaga uzatish va stropovka qilish; b – oraliq qurilmani platformaga uzatish rejasi; v – kran konsoli ostiga oraliq qurilma (bloklar) ni ko‘ndalang ko‘chirish; g – oraliq qurilma (blok) ni ko‘prikka o‘rnatish; 1 – konsolli kran; 2 – oraliq qurilma (blok); 3 – platforma; 4 – berk yo‘l (tupik) GEK-80 konsolli burilmaydigan kran bilan oraliq qurilmani almashtirishda ishlar ketma-ketligi 6.15-rasm): yuk telejkalarini ko‘ndalang ko‘chirish (g‘ildiratish) uchun ko‘prik oldida uncha katta bo‘lmagan estakada qurish; “tanaffus” da ishlarni tashkil qilish uchun peregonni yopish; ko‘prikdagi yo‘lni echib olish va eski olarliq qurilmani demontaj qilishga tayyorlash; yuk telejkali konsolli kranni ko‘prikka keltirish va keyin gabaritdan tashqaridagi estakadaning ko‘ndalang yo‘li bo‘ylab uni g‘ildiratish; eski oraliq qurilmalarni qaytarib estakadaga uzatish va etkazilgan yuk telejkalariga o‘rnatish bilan ularni demontaj Ilmiybaza.uz 
 
qilish; konsolli kranga yangi oraliq qurilmani uzatish; ko‘prik oldidagi yangi oraliq 
qurilmani kranga stropovka qilish telejkalarni gabarit tashqarisida g‘ildiratish; 
ko‘prikka yangi oraliq qurilmalarni montaj qilish; telejkalari bilan kranni 
stansiyaga jo‘natish; ko‘prik polotnosini yotqizish; harakat uchun peregonni 
ochish. 
Elektrlashtirilgan uchastkalarda oraliq qurilmalarni almashtirish bo‘yicha 
konsolli kranlarning ishida oddiy sharoitlarda tutash tarmoqlarini demontaj qilish 
talab etilmaydi, ularni faqat toksizlantirish lozim. Yangi oraliq qurilmani konsolli 
kranga stropovka va montaj qilish namunasi 85a-rasmda tasvirlangan. 
 
 
85a-rasm. Oraliq qurilmanlarni almashtirishda ularni burilmaydigan GEK 
konsolli kranga stropovka qilish1 
 
Temir yo‘l liniyalari bo‘ylab yuklangan konsolli kranlarning xavfsiz harakati 
qo‘sh g‘ildiraklardan relslarga tushadigan yukning kattaligi va kran turg‘unligini 
ta’minlash zarurati sababli temir yo‘l liniyasi konstruksiyasiga yuqori talablar 
qat’iy qo‘yadi . 
 
3. Oraliq qurilmani ko‘ndalang siljitishda ishlarning asosiy tarkibi 
Oraliq qurilmani ko‘ndalang siljitishda ishlarning asosiy tarkibiga quyidagilar 
kiradi (86-rasm): vaqtinchalik to‘kilma (qoidaga ko‘ra, chaqiq toshdan) qurish; 
yig‘ma 
temirbeton 
blok 
(86,b,87, 
88-rasmlar) 
yoki 
inventar 
MIK 
S 
konstruksiyalardan (86, v , 88-rasmlar) vaqtinchalik tayanchlar qurish; ustki va 
                                                 
1Bridge Engineering Handbook, Second Edition: Superstructure Design. Edited by Wai-Fah Chen and Lian 
Duan. © 2014 (520 bet). 
 
Ilmiybaza.uz qilish; konsolli kranga yangi oraliq qurilmani uzatish; ko‘prik oldidagi yangi oraliq qurilmani kranga stropovka qilish telejkalarni gabarit tashqarisida g‘ildiratish; ko‘prikka yangi oraliq qurilmalarni montaj qilish; telejkalari bilan kranni stansiyaga jo‘natish; ko‘prik polotnosini yotqizish; harakat uchun peregonni ochish. Elektrlashtirilgan uchastkalarda oraliq qurilmalarni almashtirish bo‘yicha konsolli kranlarning ishida oddiy sharoitlarda tutash tarmoqlarini demontaj qilish talab etilmaydi, ularni faqat toksizlantirish lozim. Yangi oraliq qurilmani konsolli kranga stropovka va montaj qilish namunasi 85a-rasmda tasvirlangan. 85a-rasm. Oraliq qurilmanlarni almashtirishda ularni burilmaydigan GEK konsolli kranga stropovka qilish1 Temir yo‘l liniyalari bo‘ylab yuklangan konsolli kranlarning xavfsiz harakati qo‘sh g‘ildiraklardan relslarga tushadigan yukning kattaligi va kran turg‘unligini ta’minlash zarurati sababli temir yo‘l liniyasi konstruksiyasiga yuqori talablar qat’iy qo‘yadi . 3. Oraliq qurilmani ko‘ndalang siljitishda ishlarning asosiy tarkibi Oraliq qurilmani ko‘ndalang siljitishda ishlarning asosiy tarkibiga quyidagilar kiradi (86-rasm): vaqtinchalik to‘kilma (qoidaga ko‘ra, chaqiq toshdan) qurish; yig‘ma temirbeton blok (86,b,87, 88-rasmlar) yoki inventar MIK S konstruksiyalardan (86, v , 88-rasmlar) vaqtinchalik tayanchlar qurish; ustki va 1Bridge Engineering Handbook, Second Edition: Superstructure Design. Edited by Wai-Fah Chen and Lian Duan. © 2014 (520 bet). Ilmiybaza.uz 
 
ostki g‘ildiratish (bostirish) yo‘llarini qurish; oraliq qurilmani surish uchun katok 
(g‘ula) yoki sirpang‘ich (salazka) lar qurish; oraliq qurilmani g‘ildiratish yo‘llariga 
o‘rnatishda ko‘tarish uchun gidravlik domkratlarni qurish; oraliq qurilmani 
ko‘ndalang 
surishning 
itaruvchi 
qurilmasi 
sifatida 
gorizontal 
gidravlik 
domkratlarni o‘rnatish; eski oraliq qurilmani loyihaviy holatigacha surish; yangi 
oraliq qurilmani montaj qilish; g‘ildiratish va boshqa texnologik qurilmalarni 
demontaj qilish. 
Temir yo‘l o‘rtacha ko‘priklarining rekonstruksiyasida oraliq qurilmalarni 
almashtirishning, ularni bo‘ylama va ko‘ndalang surishni o‘z ichiga oladigan 
qo‘shma usularini qo‘llash o‘z tatbig‘ini topmoqda. Oraliq qurilmalarni 
almashtirish bo‘yicha ishlar texnologiyasi quyidagilarni ko‘zda tutadi: yangi oraliq 
qurilmani ko‘prik o‘qi bo‘ylab kirish yo‘lida yig‘ish; g‘ildiratish moslamalarini 
qurish; 
tortish 
(itaruvchi) 
va 
tormoz 
moslamalarini 
qurish; 
inventar 
konstruksiyalarni qo‘llab qurilgan, vaqtinchalik g‘ildiratish tayanchlari bo‘ylab 
yig‘ilgan 
oraliq 
qurilmani 
bo‘ylama 
(ko‘prik 
o‘qi 
bo‘ylab) 
surish; 
almashtiriladigan oraliq qurilmani, qoidaga ko‘ra, oraliq qurilma uchlarida 
joylashadigan maxsus pirs bo‘ylab ko‘ndalang (ko‘prik o‘qiga ko‘ndalang) 
g‘ildiratish; yangi oraliq qurilmani almashtiriladigani o‘rniga ko‘ndalang 
dumalatish; tayanch qismlariga yangi oraliq qurilmani o‘rnatish; g‘ildiratish 
moslamalarini demontaj qilish; eski oraliq qurilmani yig‘ishtirib olish; texnologik 
qurilma (vaqtinchalik tayanch, pirs va sh.o‘.) larni demontaj qilish . 
 
Ilmiybaza.uz ostki g‘ildiratish (bostirish) yo‘llarini qurish; oraliq qurilmani surish uchun katok (g‘ula) yoki sirpang‘ich (salazka) lar qurish; oraliq qurilmani g‘ildiratish yo‘llariga o‘rnatishda ko‘tarish uchun gidravlik domkratlarni qurish; oraliq qurilmani ko‘ndalang surishning itaruvchi qurilmasi sifatida gorizontal gidravlik domkratlarni o‘rnatish; eski oraliq qurilmani loyihaviy holatigacha surish; yangi oraliq qurilmani montaj qilish; g‘ildiratish va boshqa texnologik qurilmalarni demontaj qilish. Temir yo‘l o‘rtacha ko‘priklarining rekonstruksiyasida oraliq qurilmalarni almashtirishning, ularni bo‘ylama va ko‘ndalang surishni o‘z ichiga oladigan qo‘shma usularini qo‘llash o‘z tatbig‘ini topmoqda. Oraliq qurilmalarni almashtirish bo‘yicha ishlar texnologiyasi quyidagilarni ko‘zda tutadi: yangi oraliq qurilmani ko‘prik o‘qi bo‘ylab kirish yo‘lida yig‘ish; g‘ildiratish moslamalarini qurish; tortish (itaruvchi) va tormoz moslamalarini qurish; inventar konstruksiyalarni qo‘llab qurilgan, vaqtinchalik g‘ildiratish tayanchlari bo‘ylab yig‘ilgan oraliq qurilmani bo‘ylama (ko‘prik o‘qi bo‘ylab) surish; almashtiriladigan oraliq qurilmani, qoidaga ko‘ra, oraliq qurilma uchlarida joylashadigan maxsus pirs bo‘ylab ko‘ndalang (ko‘prik o‘qiga ko‘ndalang) g‘ildiratish; yangi oraliq qurilmani almashtiriladigani o‘rniga ko‘ndalang dumalatish; tayanch qismlariga yangi oraliq qurilmani o‘rnatish; g‘ildiratish moslamalarini demontaj qilish; eski oraliq qurilmani yig‘ishtirib olish; texnologik qurilma (vaqtinchalik tayanch, pirs va sh.o‘.) larni demontaj qilish . Ilmiybaza.uz 
 
 
 
86-rasm. Oraliq qurilmalarni ko‘ndalang surish yo‘li bilan almashtirishning 
texnologik sxemasi: a  –  ko‘prik o‘qi bo‘ylab umumiy ko‘rinish;  b,  v  – ko‘prik 
o‘qiga ko‘ndalang ko‘rinish;  1  –  eski oraliq qurilma;  2  –  ostki g‘ildiratish 
yo‘li; 3 –  ustki g‘ildiratish yo‘li;  4  –  vaqtinchalik tayanchning yig‘ma bloklari;  
5  –  oraliq qurilmani surishdagi holati; 6  –  shpal katagi;   
7  – to‘kma; 8  –  gidravlik domkrat; 9 –  MIK elementlaridan vaqtinchalik 
tayanch S; 10 – og‘ma ustun 
 
 
 
87-rasm. Yig‘ma betonli 
bloklardan yig‘ilgan vaqtinchalik 
tayanchlardan foydalanib 
temirbeton oraliq qurilmani 
ko‘ndalang surish 
88-rasm. Oraliq qurilmani ko‘ndalang surish 
uchun MIK S va g‘ildiratish yo‘llari 
elementlaridan vaqtinchalik pirsni qurish 
 
Ilmiybaza.uz 86-rasm. Oraliq qurilmalarni ko‘ndalang surish yo‘li bilan almashtirishning texnologik sxemasi: a – ko‘prik o‘qi bo‘ylab umumiy ko‘rinish; b, v – ko‘prik o‘qiga ko‘ndalang ko‘rinish; 1 – eski oraliq qurilma; 2 – ostki g‘ildiratish yo‘li; 3 – ustki g‘ildiratish yo‘li; 4 – vaqtinchalik tayanchning yig‘ma bloklari; 5 – oraliq qurilmani surishdagi holati; 6 – shpal katagi; 7 – to‘kma; 8 – gidravlik domkrat; 9 – MIK elementlaridan vaqtinchalik tayanch S; 10 – og‘ma ustun 87-rasm. Yig‘ma betonli bloklardan yig‘ilgan vaqtinchalik tayanchlardan foydalanib temirbeton oraliq qurilmani ko‘ndalang surish 88-rasm. Oraliq qurilmani ko‘ndalang surish uchun MIK S va g‘ildiratish yo‘llari elementlaridan vaqtinchalik pirsni qurish Ilmiybaza.uz 
 
Oraliq qurilmalarni almashtirishning maqsadga muvofiq usulini tanlash 
mahalliy sharoitlar, daryo oqimining rejimi, temir yo‘l uchastkasining yuk 
kuchlanganligi, ko‘prik qurilish tashkilotining texnika bilan jihozlanganligi va b. 
larni e’tiborga olib, har xil echimlarning texnik-iqtisodiy tahlili asosida aniqlanadi. 
4. Yo‘llar soni o‘zgarishi munosabati bilan ko‘priklarning 
rekonstruksiyasi 
Oshayotgan o‘tkazuvchanlik xususiyatini ta’minlash maqsadida yo‘llar sonini 
oshirish yo‘li bilan ko‘priklarning rekonstruksiyasi amalga oshiriladi. Bo‘nda 
mavjud yo‘l o‘qidan 20 – 25m masofada joylashtirib, ikkinchi yo‘l uchun yangi 
ko‘prik qurish tavsiya etiladi. Mazkur echim ikkinchi yo‘l uchun ko‘prik qurish 
uchun maqbul sharoitni ta’minlaydi va mavjudini ekspluatatsiya qilishga xalaqit 
bermaydi. Agar sharoit imkon beradigan bo‘lsa, ko‘prik kechuvining gidrologik 
sharoitlarini yomonlashtirmasdan, ikkinchi yo‘l ostidagi ko‘prikni past tomondan 
joylashtirish maqsadga muvofiq (89-rasm).  
 
 
89-rasm. Yo‘llar soni o‘zgarishi munosabati bilan mavjud  ko‘prikning 
rekonstruksiyasida ikkinchi yo‘l uchun yangisini qurish 
 
Ekspluatatsiya qilinayotgan katta va beqiyos katta eski qurilgan ko‘priklarda, 
kengaytirilgan poydevorlarida  qiyalama muzkesarlari mavjud oraliq tayanchlarni, 
ma’lum sharoitlarda texnik va iqtisodiy ko‘rsatkichlari bo‘yicha ularni ikkinchi 
yo‘l uchun yonma-yon qurish maqsadga muvofiq (90-rasm). Shu maqsadda 
tayanch qoplamasi va poydevor chetidan yuqorida joylashgan muzkesarning 
mavjud terimi bir qismi buzib olinadi va uning o‘rniga ikkinchi yo‘l uchun monolit  
betondan ustqurma (ustida qurilgan qism) ni ko‘tarishadi . 
Ilmiybaza.uz Oraliq qurilmalarni almashtirishning maqsadga muvofiq usulini tanlash mahalliy sharoitlar, daryo oqimining rejimi, temir yo‘l uchastkasining yuk kuchlanganligi, ko‘prik qurilish tashkilotining texnika bilan jihozlanganligi va b. larni e’tiborga olib, har xil echimlarning texnik-iqtisodiy tahlili asosida aniqlanadi. 4. Yo‘llar soni o‘zgarishi munosabati bilan ko‘priklarning rekonstruksiyasi Oshayotgan o‘tkazuvchanlik xususiyatini ta’minlash maqsadida yo‘llar sonini oshirish yo‘li bilan ko‘priklarning rekonstruksiyasi amalga oshiriladi. Bo‘nda mavjud yo‘l o‘qidan 20 – 25m masofada joylashtirib, ikkinchi yo‘l uchun yangi ko‘prik qurish tavsiya etiladi. Mazkur echim ikkinchi yo‘l uchun ko‘prik qurish uchun maqbul sharoitni ta’minlaydi va mavjudini ekspluatatsiya qilishga xalaqit bermaydi. Agar sharoit imkon beradigan bo‘lsa, ko‘prik kechuvining gidrologik sharoitlarini yomonlashtirmasdan, ikkinchi yo‘l ostidagi ko‘prikni past tomondan joylashtirish maqsadga muvofiq (89-rasm). 89-rasm. Yo‘llar soni o‘zgarishi munosabati bilan mavjud ko‘prikning rekonstruksiyasida ikkinchi yo‘l uchun yangisini qurish Ekspluatatsiya qilinayotgan katta va beqiyos katta eski qurilgan ko‘priklarda, kengaytirilgan poydevorlarida qiyalama muzkesarlari mavjud oraliq tayanchlarni, ma’lum sharoitlarda texnik va iqtisodiy ko‘rsatkichlari bo‘yicha ularni ikkinchi yo‘l uchun yonma-yon qurish maqsadga muvofiq (90-rasm). Shu maqsadda tayanch qoplamasi va poydevor chetidan yuqorida joylashgan muzkesarning mavjud terimi bir qismi buzib olinadi va uning o‘rniga ikkinchi yo‘l uchun monolit betondan ustqurma (ustida qurilgan qism) ni ko‘tarishadi . Ilmiybaza.uz 
 
Agar muzkesar uzunligi kengaytirish uchun etarli bo‘lmasa, unda yangi 
yonma-yon quriladigan qismi alohida poydevorga joylashtiriladi (91-rasm). 
Tayanchning eski va yangi qismlarining birgalikdagi ishi deformatsion chokda 
kuchli betonli yoki temirbetonli shponka, hamda metall ankerlar qo‘yish bilan 
ta’minlanadi . 
Kichik va o‘rtacha ko‘priklarning rekonstruksiyasida mavjud qirg‘oq 
tayanchining bevosita yaqini (yoni) da ikkinchisini qurish eng katta qiyinchilik 
tug‘diradi. Ishni osonlashtirish va mavjud qirg‘oq tayanchini shikastlamaslik 
uchun, yangi qirg‘oq tayanchini ko‘tarmaga olib chiqib va ularni eski qirg‘oq 
tayanchlari chegarasidan tashqarida  joylashtirib, ikkinchi yo‘l ko‘prigini 
cho‘zishga harakat qilishadi. Ayrim hollarda, masalan atrofi to‘ldirilgan (to‘kilgan) 
qirg‘oq tayanchlari uchun, baland rostverk turidagi poydevor hosil qiluvchi qoziq, 
qoziq-qobiq yoki burg‘ilangan qoziqlardan foydalanib, eski ko‘tarma jinsida yangi 
qirg‘oq tayanchlarini qurishadi. Bunday echim ko‘tarmani maxsus mahkamlashdan 
qutulish imkonini beradi. 
 
 
 
90-rasm. Amur daryosi (Rossiya, 
Xabarovsk) orqali ko‘prik 
rekonstruksiyasida poydevorning eski 
terimidan foydalanib ikkinchi yo‘l 
ostida tayanchni yonma-yon qurish 
91-rasm. Ko‘prik rekonstruksiyasida 
ikkinchi yo‘l ostida tayanchni yonma-yon 
qurish: 
1 – eski terim; 2 – yangi terim; 
3 – anker; 4 – poydevor qismini yonma-
yon qurish 
 
Ikkinchi yo‘l ostida qirg‘oq tayanchini qurish uchun olib tashlanadigan 
ko‘tarma uchastkasi, odatda bir uchi bilan eski qirg‘oq tayanchiga, boshqasi bilan 
esa – ko‘tarmaga qo‘yilgan shpaldan yasalgan katakka tayanadigan yukdan 
Ilmiybaza.uz Agar muzkesar uzunligi kengaytirish uchun etarli bo‘lmasa, unda yangi yonma-yon quriladigan qismi alohida poydevorga joylashtiriladi (91-rasm). Tayanchning eski va yangi qismlarining birgalikdagi ishi deformatsion chokda kuchli betonli yoki temirbetonli shponka, hamda metall ankerlar qo‘yish bilan ta’minlanadi . Kichik va o‘rtacha ko‘priklarning rekonstruksiyasida mavjud qirg‘oq tayanchining bevosita yaqini (yoni) da ikkinchisini qurish eng katta qiyinchilik tug‘diradi. Ishni osonlashtirish va mavjud qirg‘oq tayanchini shikastlamaslik uchun, yangi qirg‘oq tayanchini ko‘tarmaga olib chiqib va ularni eski qirg‘oq tayanchlari chegarasidan tashqarida joylashtirib, ikkinchi yo‘l ko‘prigini cho‘zishga harakat qilishadi. Ayrim hollarda, masalan atrofi to‘ldirilgan (to‘kilgan) qirg‘oq tayanchlari uchun, baland rostverk turidagi poydevor hosil qiluvchi qoziq, qoziq-qobiq yoki burg‘ilangan qoziqlardan foydalanib, eski ko‘tarma jinsida yangi qirg‘oq tayanchlarini qurishadi. Bunday echim ko‘tarmani maxsus mahkamlashdan qutulish imkonini beradi. 90-rasm. Amur daryosi (Rossiya, Xabarovsk) orqali ko‘prik rekonstruksiyasida poydevorning eski terimidan foydalanib ikkinchi yo‘l ostida tayanchni yonma-yon qurish 91-rasm. Ko‘prik rekonstruksiyasida ikkinchi yo‘l ostida tayanchni yonma-yon qurish: 1 – eski terim; 2 – yangi terim; 3 – anker; 4 – poydevor qismini yonma- yon qurish Ikkinchi yo‘l ostida qirg‘oq tayanchini qurish uchun olib tashlanadigan ko‘tarma uchastkasi, odatda bir uchi bilan eski qirg‘oq tayanchiga, boshqasi bilan esa – ko‘tarmaga qo‘yilgan shpaldan yasalgan katakka tayanadigan yukdan Ilmiybaza.uz 
 
bo‘shatuvchi paketlar bilan yopiladi. Ammo maxsus qurilish asbob-uskunalaridan 
foylanilganda baland (10 -14m) ko‘tarmalar va yo‘llar orasidagi masofa 4,2m dan 
katta bo‘lganda yuk bo‘shatuvchi paketlarsiz va ular himoyasi ostida 
kotolovanlarni qazimasdan qirg‘oq tayanchlarini qurish mumkin (92-rasm) .  
 
 
92-rasm. Rekonstruksiya qilinadigan ko‘prikning ikkinchi yo‘l ostidagi qirg‘oq 
tayanchining qurish sxemasi: a – ko‘prik o‘qi bo‘ylab ko‘rinish; b – ko‘prik o‘qiga 
ko‘ndalang ko‘rinish;  
1 – yangi yo‘l o‘qi; 2 – mavjud yo‘l o‘qi; 3 – eski qirg‘oq tayanchining terimi 
 
Mazkur texnologiya mavjud yo‘l bo‘ylab harakatni to‘xtatmasdan qisqa 
muddatda yangi qirg‘oq tayanchlarini qurish bo‘yicha ishlarning butun majmuini 
bajarish imkonini beradi. 
Kichik ko‘priklar  rekonstruksiyasining variantlaridan biri ikkinchi yo‘l ostida 
kengaytirishni e’tiborga olib suv o‘tkazuvchi quvurlarni qurish hisoblanadi. 
 
NAZORAT SAVOLLARI: 
1. Avtomobil kranlaridan foydalanib temirbeton oraliq qurilmalarni 
almashtirishning texnologik sxemasi.  
2. Oraliq qurilmalarni ko‘ndalang surish yo‘li bilan almashtirishning 
texnologik sxemasi.  
3. Oraliq qurilmani ko‘ndalang siljitishda ishlarning asosiy tarkibi. 
4. Yo‘llar soni o‘zgarishi munosabati bilan ko‘priklarning rekonstruksiyasi.  
Ilmiybaza.uz bo‘shatuvchi paketlar bilan yopiladi. Ammo maxsus qurilish asbob-uskunalaridan foylanilganda baland (10 -14m) ko‘tarmalar va yo‘llar orasidagi masofa 4,2m dan katta bo‘lganda yuk bo‘shatuvchi paketlarsiz va ular himoyasi ostida kotolovanlarni qazimasdan qirg‘oq tayanchlarini qurish mumkin (92-rasm) . 92-rasm. Rekonstruksiya qilinadigan ko‘prikning ikkinchi yo‘l ostidagi qirg‘oq tayanchining qurish sxemasi: a – ko‘prik o‘qi bo‘ylab ko‘rinish; b – ko‘prik o‘qiga ko‘ndalang ko‘rinish; 1 – yangi yo‘l o‘qi; 2 – mavjud yo‘l o‘qi; 3 – eski qirg‘oq tayanchining terimi Mazkur texnologiya mavjud yo‘l bo‘ylab harakatni to‘xtatmasdan qisqa muddatda yangi qirg‘oq tayanchlarini qurish bo‘yicha ishlarning butun majmuini bajarish imkonini beradi. Kichik ko‘priklar rekonstruksiyasining variantlaridan biri ikkinchi yo‘l ostida kengaytirishni e’tiborga olib suv o‘tkazuvchi quvurlarni qurish hisoblanadi. NAZORAT SAVOLLARI: 1. Avtomobil kranlaridan foydalanib temirbeton oraliq qurilmalarni almashtirishning texnologik sxemasi. 2. Oraliq qurilmalarni ko‘ndalang surish yo‘li bilan almashtirishning texnologik sxemasi. 3. Oraliq qurilmani ko‘ndalang siljitishda ishlarning asosiy tarkibi. 4. Yo‘llar soni o‘zgarishi munosabati bilan ko‘priklarning rekonstruksiyasi. Ilmiybaza.uz 
 
 
Ilmiybaza.uz