KO‘PRIKLAR YUK KO‘TARUVCHANLIGINI HISOBLASHNING ASOSIY QOIDALARI
Yuklangan vaqt
2024-04-21
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
6
Faytl hajmi
25,0 KB
Ilmiybaza.uz
KO‘PRIKLAR YUK KO‘TARUVCHANLIGINI HISOBLASHNING
ASOSIY QOIDALARI
Temir yo‘llardagi ko‘priklar har xil davrda qurilgan va har xil xizmat qilish
muddatiga ega bo‘lgan. Qurilishning har bir davrida ma’lum darajada farqlanadigan
inshootlarni loyihalashning o‘z me’yorlari mos kelgan. Masalan, 1907y. normalari
bo‘yicha ko‘priklar qurilishida harakatlanuvchi tarkib (ikkita besho‘qli parovoz) dan
196,2kN o‘q bosimi bilan vaqtinchalik yuk ko‘zda tutilgan, xozirgi zamonda esa bu
ko‘priklar 250kN/o‘qqa va undan katta o‘ta og‘ir yuklarni o‘tkazishni ta’minlashi
lozim.
Amaldagi temir yo‘llardagi ko‘priklarning ko‘pgina qismi XX asrning birinchi
yarmida qurilgan, ularning xizmat qilish muddati 70 – 80 yilni tashkil etadi. Mazkur
ko‘priklar bir necha bor nafaqat vaqtinchalik harakatlanuvchi yuk, balki atrof
muhitning tabiat-klimatik ta’sirlari, ekspluatatsiyaning haqiqiy sharoitlari ta’siri
natijasida o‘zgarishlarga duchor bo‘lishgan. Konstruksiyalarning eyilishi, o‘z
navbatida ularning o‘rnatilgan tezlik bilan poezdlarning xavfsiz harakatini
ta’minlash uchun ishlash qobiliyati va texnik holatining zaruriy sifatini pasaytiradi.
Kuchsizlangan ko‘priklar bo‘yicha vaqtinchalik yuklarni o‘tkazish imkoniyati
masalalarini echishda, ancha og‘ir harakatlanuvchi tarkiblardan foydalanishga
o‘tishda, hamda ekspluatatsiya qilinayotgan nuqsonli ko‘priklarni kuchaytirish yoki
rekonstruksiya qilishda ularning yuk ko‘taruvchanligini qayta hisoblash lozim.
Bu maqsadlar uchun sinflash usuli bilan texnik holatini hisobga olib,
konstruksiyalarning yuk ko‘taruvchanligini hisobiy baholashni o‘z ichiga oladigan,
ko‘priklar oraliq qurilmalari va tayanchlarining yuk ko‘taruvchanligini aniqlash
Ilmiybaza.uz
bo‘yicha maxsus Ko‘rsatmalar ishlab chiqilgan [17, 47]. Hisob-kitoblar, qoidaga
ko‘ra, ko‘priklarning haqiqiy holatini tekshirish va tahlil qilish materiallaridan
foydalanib, ko‘priklarni sinash stansiyalari va ilmiy-tadqiqot tashkilotlari
mutaxassislari amalga oshiradi.
Ko‘priklarning yuk ko‘taruvchanligi bo‘yicha sinflash usuli shundan iboratki,
unda elementga to‘g‘ri keladigan ruxsat etilgan vaqtinchalik vertikal yukni, etalon
yuk birligida ifodalashadi, bu birlik soni mazkur elementning sinfi deb nomlashadi.
Elementlarning minimal sinfi ko‘prik oraliq qurilmasi yoki tayanchi sinfini
tavsiflaydi. Etalon sifatida 1931 yil loyihasining N1 sxemasi bo‘yicha vaqtinchalik
vertikal yukni qabul qilishadi.
Ko‘prik oraliq qurilmasi yoki tayanchi elementining sinfi quyidagi formuladan
aniqlanadi [17, 47] :
𝐾 =
𝑘
𝑘𝐻(1+µ𝐻), (3.8)
bu yerda k – ruxsat etilgan teng tarqalgan vaqtinchalik yuk; kH – k uchun ta’sir
chizig‘idagi kabi aniqlanadigan, N1 sxemasi bo‘yicha etalon yuk uchun ekvivalent
yuk; (1+µH) – oraliq qurilma materiali va ta’sir chizig‘ini yuklash uzunligiga bog‘liq
holda aniqlanadigan etalon yuk uchun dinamik koeffitsient.
Element ko‘tara olishi mumkin bo‘lgan, ruxsat etilgan teng tarqalgan
vaqtinchalik yuk, metall konstruksiyalar uchun mustahkamligi, bardoshligi va
turg‘unligi bo‘yicha, temirbeton oraliq qurilmalar uchun – mustahkamligi va
bardoshligi bo‘yicha; ko‘priklar tayanchi uchun – o‘rtacha va maksimal bosim, teng
ta’sir etuvchining holati (ekssentrisiteti nisbatan) bo‘yicha, siljish va ag‘darilishiga
qarshi turg‘unligi bo‘yicha aniqlanadi [17, 47]. Hisoblashlarda tekshirishlarda
o‘rnatilgan elementlarning eyilishi va haqiqiy texnik holatini e’tiborga olib, ular
kesimlarining ko‘rsatkichlari hisobga olinadi.
Ko‘priklar yuk ko‘taruvchanligini hisoblashda harakatlanuvchi tarkib
(lokomotiv, vagon, transportyor, kran va boshqa yuklar) sinflanadi. Etalon yuk
ulushida ifodalangan ekvivalent harakatlanuvchi yuk birliklari soni harakatlanuvchi
tarkib sinfi deb nomlanadi.
Yuk sinfi quyidagi formuladan aniqlanadi [17, 47]:
Ilmiybaza.uz
𝐾 =
𝑘𝑜(1+µ𝑜)
𝑘𝐻(1+µ𝐻), (3.9)
bu yerda ko – ta’sir chiziqlari bo‘yicha aniqlanadigan sinflanadigan
harakatlanuvchi tarkibdan sodir bo‘lgan ekvivalent yuk; (1+µo) – ko‘riladigan yuk
uchun dinamik koeffitsient.
Sinflanadigan vaqtinchalik yukdan sodir bo‘lgan ekvivalent ko yukning
qiymatlari hozirgi vaqtda temir yo‘l ko‘priklari bo‘ylab harakatlanuvchi tarkibni
o‘tkazish bo‘yicha Ko‘rsatmalar [17, 47] jadvali bo‘yicha aniqlanadi.
Element sinfi va yuk sinfi bir xil birlikda ifodalanishini e’tiborga olib, ularni
taqqoslashda ko‘prik bo‘ylab poezd yuklarining o‘tkazish shartlarini aniqlashadi.
Agar oraliq qurilma yoki tayanchning sinfi K ko‘riladigan poezd yuki K0
sinfidan katta (K ≥ K0) bo‘lsagina, ko‘prik ekspluatatsiyaning xavfsiz rejimi
ta’minlangan bo‘ladi.
Metall oraliq qurilmalar bo‘ylab sinflanadigan yukni o‘tkazish shartlarini
aniqlashda quyidagilar hisobga olinadi. Agar mustahkamligi va turg‘unligi bo‘yicha
oraliq qurilmaning sinfi yuk sinfidan katta, bardoshligi bo‘yicha esa kichik bo‘lsa,
unda bunday yukni o‘tkazish cheklovlarsiz mumkin. Ammo bunda charchoqlik
resursini aniqlash metodikasi bo‘yicha bardoshligi orqali kuchsiz elementlarining
charchoqlik resursini baholashni amalga oshirish lozim bo‘ladi [17, 47].
Agar mustahkamligi va turg‘unligi bo‘yicha element sinfi yuk sinfidan kichik
bo‘lsa, unda bu yukni ko‘prik bo‘ylab o‘tkazish mumkin emas, oraliq qurilmani esa
kuchaytirish yoki almashtirish lozim bo‘ladi. Bunday holda oraliq qurilmani
kuchaytirish yoki almashtirish bo‘yicha ishlarni tashkillashtirishgacha poezdlarni
cheklangan harakat tezligida o‘tkazish imkoni mavjud. Buning uchun poezd yuki
sinfi Kn-d dinamikasiz aniqlanadi. Agar dinamikasiz poezd yuki sinfi oraliq qurilma
kuchsiz elementi sinfidan katta bo‘lsa, ya’ni Kn-d > K, unda uni ko‘prik bo‘ylab
o‘tkazish mumkin emas. Agar Kn-d < K bo‘lsa, unda vaqtinchalik yukni cheklangan
tezlikda o‘tkazish imkoni bor, ko‘prik bo‘ylab ruxsat etilgan harakat tezligi K/Kn-d
nisbatga va ta’sir chizig‘ining yuklash uzunligiga bog‘liq holda maxsus grafiklar
bo‘yicha aniqlanadi [17, 47].
Temirbeton oraliq qurilmalar bo‘yicha yukni o‘tkazish imkoniyatini aniqlash
Ilmiybaza.uz
uchun quyidagilar hisobga olinadi: agar mustahkamligi va bardoshligi bo‘yicha
oraliq qurilma elementlarining sinfi K yukning tegishli sinfidan katta bo‘lsa, ya’ni
K >Ko, unda bu yukning harakatlanishiga cheklovsiz ruxsat etiladi.
Temirbeton oraliq qurilmalar uchun poezdlarning ruxsat etilgan harakat tezligi
K/Ko ning qiymatlari va dinamik qo‘shimcha µo larga bog‘liq holda Ko‘rsatma [17,
47] grafigi bo‘yicha o‘rnatiladi. Agar bunda temirbetonli oraliq qurilma
elementlarining mustahkamligi va bardoshligi bo‘yicha sinfi yuk sinfidan katta,
bardoshligi bo‘yicha esa kichik bo‘lsa, unda harakat tezligiga cheklov qo‘yilmaydi,
ammo yoriqlarning rivojlanishi va betonning mustahkamlik tavsiflari ustidan
kuzatuv o‘rnatiladi.
Hozirgi vaqtda ko‘priklarning yuk ko‘taruvchanligi bo‘yicha beshta toifasi
o‘rnatilgan [17, 47].
Birinchi toifasiga S14 va R8, va lokomotiv va vagonlarning 350kN o‘q yuklari
ostida hisoblangan ko‘priklar, ikkinchi toifasiga – vagonlari bilan 105Kn/m pogon
yuki bilan va lokomotiv va vagonlarning 270kN o‘q yuki bilan, hamda
transportyorlarning 300÷500t yuk ko‘taruvchanligi va 25÷40km/s tezligi bilan
harakatlanishini ta’minlovchi; uchinchi toifasiga – poezdlarning vagonlari bilan
90kN/m (K-9)pogon yuki bilan va lokomotiv va vagonlarning 270kN o‘q yuki bilan,
hamda transportyorlarning 300÷500t yuk ko‘taruvchanligi va 15÷25km/s tezligi
bilan harakatlanishini ta’minlovchi; to‘rtinchi toifasiga – poezdlarning vagonlari
bilan yo‘lning 75 kN/m (K-7,5) pogon yuki bilan va lokomotiv va vagonlarning
260kN o‘q yuki bilan, hamda transportyorlarning 300÷500t yuk ko‘taruvchanligi va
15km/s dan kam tezligi bilan harakatlanishini ta’minlovchi; beshinchi toifasiga –
birinchi va to‘rtinchi toifalari uchun ko‘rsatilgan yuklarni o‘tkazishni ta’minlay
olmaydigan ko‘priklar kiradi.
O‘tgan yillarda qurilgan, C14 yoki N8 yuk ostida hisoblangan, eskisi yangi
metall yoki temirbeton oraliq qurilmalarga almashtirilgan ko‘priklar, tayanchlari
qoniqarli holatda bo‘lganda ikkinchi toifaga kiradi, agar mavjud hisob-kitoblar
bo‘yicha tayanchlar C14 yoki N8 hisobiy yukni qoniqtirgan holda yuk
ko‘taruvchanlikning birinchi toifasiga kiradi. Ammo tayanchlarda nuqson va
Ilmiybaza.uz
shikastlanishlar mavjud bo‘lganda, ko‘priklar yuk ko‘taruvchanligi toifasi
tayanchlarning texnik holati va yuk ko‘taruvchanligi bo‘yicha o‘rnatiladi [17, 47].
Shunday qilib, ko‘priklar ekspluatatsion yaroqligini vatanimizdagi balli
baholash tizimi ikki bosqichni ko‘zda tutadi: birinchisi – texnik holatining to‘rt
toifasi va ta’mirlov ko‘rinishi ustivorligini aniqlash; ikkinchisi – holatining oliy
toifasiga mos keluvchi ko‘priklar yuk ko‘taruvchanligining hisoblari, va ularning
xavfsiz ekspluatatsiyasi rejmini o‘rnatish. Sun’iy inshootlarning holatini boshqarish
uchun tahlilning mazkur tizimi asosan texnik instrumenlardan foydalanishga
tayanadi.
Chet el (taraqqiy etgan Evropa davlatlari va AQSh) amaliyotida ko‘priklar
ekspluatatsion yaroqliligini baholash uchun nafaqat texnik, balki iqtisodiy
usullaridan foydalanishadi. U yerda qaror qabul qilish uchun mablag‘ sarfini hisobga
olib ekspluatatsion yaroqlilikning zaruriy sathiga erishish uchun iqtisodiy samarali
echimlarni tanlashdan faol foydalanishadi. Qaror qabul qilishda asosiy sxema –
iqtisodiy asoslashni ta’mirlov ishlarining ustivor baholash natijalari bilan bog‘lash.
Hozirgi vaqtda sun’iy inshootlarning holati va saqlov sifatini boshqarish tizimi
bilan bog‘liq masalalarga katta e’tibor qaratiladi. Masala shunday qo‘yiladiki, unda
boshqarish tizimi o‘z ichiga nafaqat saqlov va ta’mirlov ishlarini rejalashtirishni,
ekspluatatsiyaning har xil strategiyalarini taqqoslash asosida ham inshootning
berilgan xizmat qilish muddatini ta’minlash va mablag‘ni ratsional taqsimlash
maqsadida eng optimal echimini o‘rnatishni oladi. Bunda ishonchlilik
ko‘rsatkichlari, ayniqsa uzoqqa chidamliligi yoki qoldiq resursni aniqlash,
konstruksiyalarning vaqt bo‘yicha buzilishi (degradatsiyasi) va sinishini matematik
modellashtirish, inshootlar ekspluatatsion ishonchliligi va poezdlarni xavfsiz
o‘tkazishning zaruriy sathda ushlab turish bo‘yicha ta’mirlov-tiklov ishlarini
optimallashtirish usullari muhim hisoblanadi.
Ilmiybaza.uz