Ilmiybaza.uz
KO‘PRIKLI O‘TISH JOYLARINI LOYIHALASHDA GIDROMETRIK
QIDIRUVLAR
Reja:
1. Gidrometrik ishlar tarkibi.
2. Tayyorgarlik ishlari davri.
3. Daryodan o‘tish joylarini asoslash.
4. Loyihalash bosqichlari.
Tayanch so’z va iboralar: geodezik ,geologik, gidrologik, gidrometrik ishlar,
inshootlar, daryo o‘zani, oqim xajmi, qidiruv partiyasi, jixozlar, burg‘ulash, ponton,
eshkakli qayiq, TIA, ishchi loyiha, gidrometrik hisoblash.
Ilmiybaza.uz
Ko’prikli o’tish joyining loyihasi geodezik, geologik, gidrologik va
gidrometrik ishlarning natijalari asosida tuziladi. Aytib o’tilgan ishlar majmui
ko’prikli o’tish joyini qidirish deb ataladi. Ayrim murakkab hollarda loyihalash
materiallari ko’prikli o’tish joyining modelini laboratoriyada tekshirish natijalari
bilan to’ldiriladi.
Daryodan o’tish joyi to’g’risidagi ma’lumotlarning ro’yhati va hajmi (ularni
qidiruv vaqtida yig’ish zarur) ko’prikli o’tish joyi loyihasining mazmuni bilan
belgilanadi. Loyihada avvalambor daryodan o’tish joyi asoslangan bo’lishi, ya’ni
tanlangan o’tish joyi loyihalash talablarini eng yaxshi tarzda qanoatlantirishi
ko’rsatilishi kerak: xo’jalik mintaqasiga xizmat qilish nuqtai nazaridan trassaning
o’tishini eng foydaliligi, inshootlar uchun qurilish-foydalanish harajatlari va
tashishlar uchun transport harajatlari eng kamligi; ko’prikli o’tish joyi
inshootlarining turg’unligi bilan belgilanadigan harakat xavfsizligi; kema harakati
va yog’och oqizish organlari talablarining bajarilishi. Daryodan o’tish joyi
masalasiga loyihada e’tibor berilishi kerak, chunki ko’prikli o’tish joylari ancha
katta uzunlikdagi avtomobil yo’llarining joydagi vaziyatini belgilovchi punktlar
hisoblanadi.
Loyihada ko’prikli o’tish joyidagi hamma inshootlarning yuklarni utkazib
yuborish va inshootlarning suv oqimining yemiruvchi ta’siriga qarshilik ko’rsata
olishini ta’minlash uchun yetarli bo’lgan, suv oqimidan xo’jalik maqsadlarida (kema
qatnovi, yog’och oqizish, suv ta’minoti, energiya ta’minoti va hokazolar uchun)
maromida foydalanishni cheklamaydigan asosiy o’lchamlari belgilab berilishi zarur.
Loyihada ko’prikli o’tish joyi barcha inshootlari uchun konstruktiv yechimlar
bo’lishi, ular mustahkamlikka va turg’unlikka hisoblanib, asoslangan bo’lishi zarur.
Daryodan o’tish joyini asosli tanlash uchun geodezik ishlar asosida
kartografik materiallar yig’iladi yoki tuziladi va o’tish joyi varianti sifatida
tanlangan joylarda suv oqimi rejimi to’g’risida ma’lumotlar (gidrologik
ma’lumotlar) olinadi.
Inshootlarning asosiy o’lchamlarini aniqlash uchun, daryo hususiyatlari
to’g’risidagi (jonli kesimlarning chuqurligi va kengligi, oqim tezligi, o’zan
Ilmiybaza.uz
jarayonlari ko’rsatkichlari, suv sathi va sarfi o’zgarishlari) aniq miqdoriy
ma’lumotlar asosida batafsil gidravlik va o’zan hisoblashlari bajariladi. Bunday
ma’lumotlarni olish uchun gidrometrik ishlar o’tkaziladi.
Ko’prikli o’tish joyi inshootlarining konstruktiv yechimlari uchun shu
inshootlar quriladigan asoslar, inshootlar qurilishi mumkin bo’lgan mahalliy
materiallar (jumladan, ko’tarma va boshqarish inshootlari qurish uchun gruntlar) va
u yoki bu inshootning alohida o’zi ishlashi to’g’risidagi ma’lumotlar zarur bo’ladi.
Bu materiallar asosan o’tish joyida suv oqimini muhandislik-geologik tekshirish va
qisman geodezik va gidrometrik ishlarni bajarish yo’li bilan olinishi mumkin.
Ko’prikli o’tish joylarini loyihalashda hal etiladigan masalalar ro’yhatiga
muvofiq qidiruv vaqtida quyidagi ishlarni bajarish zarur:
-
geodezik s’yomkalar (yo’lning o’q chizig’ini o’tkazish, planlarni
s’yomka qilish-holatli va gorizontallarda, profillarni s’yomka qilish);
-
gidrologik tekshirish (suv oqimi rejimini tavsiflovchi materiallar
to’plash; daryo vodiysini morfometrik tekshirish);
-
gidrometrik ishlar (daryo tubi planini s’yomka qilish, oqim tezliklarini
aniqlash, suv sarflari, o’zan jarayonlari tavsiflarini aniqlash, ayrim hollarda esa qat’i
suv oqimini o’lchash);
-
muhandislik-geologik tadqiqotlar (geologik qirqimlarni tuzish, gruntni
tekshirish, gidrologik tekshirish, mahalliy qurilish materiallari qidirish); boshqa
ishlar (ko’prikli o’tish joyining daryodagi boshqa inshootlar bilan o’zaro
bog’liqligini o’rganish; kema yurishi va yog’och oqizish sharoitlarini aniqlash).
Aytib o’tilgan ishlarni bajarish uchun
qidiruv partiyasi, odatda,
ixtisoslashtirilgan qidiruv partiyalari tashkil etiladi. Uncha katta bo’lmagan suv
oqimlaridan o’tish joyini qidiruv hollaridagina bu ishlar ko’prikli o’tish joyi
joylashadigan yo’lning o’q chizig’i o’tkazishni olib borayotgan partiyaga
topshiriladi. Alohida partiyalar tashkil etish uchun, ko’prikli o’tish joyidagi katta
hajmli qidiruv ishlari, partiya tarkibiga gidrologiya va gidrotexnika sohasida
ixtisoslashgan muhandislarni kiritish zarurati va o’tish joylarini qidirishda murakkab
Ilmiybaza.uz
geologik ishlarni, shu jumladan juda chuqur burg’ilash ishlarini bajarish zarurati
asos bo’ladi.
Ko’prikli o’tish joylarini loyihalash ketma-ket bosqichlar bilan bajariladi
(bundan keyin q.). Har loyihalash bosqichidan oldin ma’lum qidiruv davri keladi.
Qidiruvlar davri ishlarning hajmi va tarkibi bilan bir-biridan farq qiladi.
Ko’prikli o’tish joyini qurish bo’yicha umumiy taxminiy mulohazalarni
tuzishda ko’prik tuynugi, ko’prik sxemasi va kutiladigan ishlar hajmi to’g’risida,
shuningdek, daryodan o’tish joyining turli variantlari bo’yicha ko’prikli o’tish
joyining taxminiy qiymati to’g’risida taxminiy ma’lumotlar olingan bo’lishi kerak.
Bu ma’lumotlardan butun yo’lni qurish uchun hamma smeta hisobini tuzishda va
o’tish joyining maqsadga muvofiq bo’lmagan variantlarini aniqlash uchun,
shuningdek, navbatdagi qidiruv ishlari dasturini ishlab chiqish uchun foydalaniladi.
O’tish joyini qurish bo’yicha umumiy taxminiy mulohazalarni ishlab chiqish
bosqichida suv oqimi orqali o’tish turi haqidagi masala hal etilishi kerak. Tanlangan
ko’prikli o’tish joyi turida to’htashni yoki suv orqali o’tishning biror boshqa turi
qabul qilishni tashish miqdori to’g’risidagi ma’lumotlarni va eng asosiysi, ularning
rivojlanish istiqboli, shuningdek, suv oqimi orqali o’tishning har xil turning qurilish-
foydalanish qiymati to’g’risidagi ma’lumotlarni hisobga oluvchi texnik-iqtisodiy
hisoblashlar asosida hal etish mumkin. Tegishli hollarda bunday tanlash
umumdavlat mulohazalari asosida amalga oshiriladi. Suv oqimi orqali o’tish
avtomobil yo’lining bir qismi hisoblanganligi sababli iqtisodiy qidiruvlar o’tish
joylari uchun alohida bajarilmaydi, bundan avtonom (mustaqil) ko’prikli o’tish
joylari, masalan, daryoning turli qirg’oqlarida joylashgan, shahar qismlarini bog’lab
turadigan o’tish joylari bundan mustasnodir.
Ko’prikli o’tish joyini qurish bo’yicha umumiy taxminiy mulohazalar
qidiruvlarning birinchi davri materiallari asosida ishlab chiqiladi, u tayyorgarlik
ishlari yoki qidiruvlarning kameral davri deb ataladi.
Umumiy tahminiy mulohazalarni tuzish uchun yo’l va o’tish joylarini
xaritalar bo’yicha o’tkaziladi va ishonchli kartografik material bo’lmagan holdagina
bu maqsad uchun minimal dala ishlari bajariladi.
Ilmiybaza.uz
Hozir loyihalashning quyidagi bosqichlari qabul qilingan: texnik-iqtisodiy
asoslash (TIA) yoki texnik-iqtisodiy hisoblash (TIH); loyiha (L); ishchi
hujjatlari (IH).
Ko’prikli o’tish joyini qurish zarurligini texnik-iqtisodiy asoslash daryoni
kesib o’tishda o’q chizig’ining uzil-kesil eng qulay o’rnini (planda va bo’ylama
profilda), ko’prikning zarur uzunligini, ko’prikli o’tish joyi boshqa inshootlarining
o’lchamlarini belgilashga imkon beradigan hajmda (hozirgi talablarga ko’ra) ishlab
chiqiladi. Bu hujjatda ko’prik va o’tish joyidagi boshqa inshootlarning
konstruksiyalarining tavsiya etiladigan yechimlari
keltirilgan bo’lishi, inshootlarning materiali tanlangan bo’lishi, ishlarning hajmlari
hisoblab chiqilgan bo’lishi (yetarlicha aniqlikda), trassaning tanlangan varianti
bo’yicha ko’prikli o’tish joyini qurish usuli va qiymati belgilangan bo’lishi kerak.
Ko’prikli o’tish joyini qurish zarurligini texnik-iqtisodiy asoslashni yo’l
bo’yicha tashishlarning rivojlanishini hisobga olgan holda ishlab chiqish talab
etiladi, buning uchun tegishli iqtisodiy tekshirishlar o’tkazish zarurdir. Texnik-
iqtisodiy asoslashni ishlab chiqishning asosiy usuli variantlab loyihalashdir.
Daryodan o’tish joyi haqidagi va inshootlarning (ko’prik va boshqalarning) asosiy
o’lchamlari haqidagi uzil-kesil yechim trassani o’tkazish va inshootlarning
konstruksiyalari ehtimoliy variantlarini batafsil ishlab chiqish va taqqoslash asosida
qabul qilindi.
Texnik-iqtisodiy asoslashdan oldin ko’prikli o’tish joyini batafsil texnik
qidiruv ishlari to’la hajmda bajariladi, chunki loyihalashning bu bosqichida o’tish
joyi loyihasining asosiy qismi barcha inshootlarning (ko’prik, qayir ko’tarmalari va
boshqarish inshootlarining) asosiy o’lchamlarini uzil-kesil aniqlash bajarilishi zarur.
O’tish joyi loyihasi ko’prikli o’tish joyi qurish zarurligining tasdiqlangan
texnik-iqtisodiy asoslanishi asosida ishlab chiqiladi. O’tish joyi qurilishining
loyihasini ishlab chiqishda aniqlangan qiymati texnik-iqtisodiy asoslashni ishlab
chiqishda belgilangan qiymatidan 10% dan ko’proq farq qilmasligi talab etiladi.
Loyihani
ishlab
chiqish
natijasida
o’tish
joyi
barcha
inshootlarining
konstruksiyalari, ishlarning aniqlashtirilgan hajmlari, qurilishning uzil-kesil qiymati
Ilmiybaza.uz
tugrisidagi va qurilishni tashkil etish buyicha hamma ma’lumotlar olingan bo’lishi
kerak.
Ko’shimcha qidiruv ishlari ishchi hujjatlarini ishlab chiqishda bevosita
ko’prikli o’tish joyini qurishda bajariladi, u vaqtda loyihaning ishchi chizmalarini
yoki ishlab chiqarishni tashkil etish sxemasiga aniqlik kirituvchi ba’zi detallar
tekshiriladi. Shu maqsadda qo’shimcha geodezik s’yomka va burgilash, kamdan-
kam hollarda gidrometrik ishlar bajariladi.
Ko’prikli o’tish joyida qidiruv ishlarini bajaruvchi, partiya boshlig’i rahbarlik
qiluvchi qidiruv partiyasi tarkibiga odatda quyidagilar kiradi: ishlarga texnik
jihatdan boshchilik qiluvchi muhandis; ayrim ish turlariga boshchilik qiluvchi
muhandis;
muhandislarning ko’rsatmasiga
muvofik, instrumental ishlarni
bajaruvchi va o’lchash materiallarini rasmiylashtiruvchi texniklar; xizmat
ko’rsatuvchi xodimlar (ishchilar, xo’jalik yurituvchilar). Partiya xodimlari soni
ishlarning hajmiga bog’liq.
Qidiruvlar boshlanishi oldidan bajarilishi kerak bo’lgan ishlarning aniq
ro’yhati va ularni bajarish rejasi belgilanadi. Qidiruvlarning kalendar rejasi ishlarni
bajarishning belgilangan muddatlari asosida, birok, ayrim ish turlari yilning qat’i
ma’lum davrida, masalan, gidrometrik ishlar-toshqin o’tishi vaqtida; geodezik
ishlar-qor qoplami bo’lmagan davrda o’tkazilishini hisobga olib tuziladi.
Qidiruv partiyalarining jihozlari odatdagi texnik aniqlikdagi geodezik
asboblardan, gidrometrik asboblardan, muhandislik-geologik va tuproq-grunt
tekshirish uchun jizhozlar, yordamchi va rasmiylashtirish ishlari uchun texnik
inventardan iborat.
Daryoning qat’i oqimini o’lchash jihozlari, odatda, majburiy ro’yxatga
kirmaydi, chunki ko’prik ostidagi yuvilishlar, hisoblashga cho’kindilar sarfini
kiritmasdan, tabiiy gidrometrik tavsiflar bo’yicha aniqlanishi mumkin.
Gidrometrik ishlar vaqtida partiya suzuvchi vositalar-eshkakli yoki motorli
qayiqlar, o’ta katta daryolarda ishlaganda esa pontonlarga ega bo’lishi kerak. Ayrim
hollarda (tezoqar tor daryolarda) gidrometrik ishlarni osma kajavalarda turib olib
borish kerak.
Ilmiybaza.uz
Qidiruv partiyasi jihozlarining butligi ayniqsa muhimdir, chunki biror bir
asbob yoki moslamaning yo’qligi butun bir seriya ishlarning bajarilishiga imkon
bermaydi, natijada qidiruv materiallari ancha qadrsiz bo’lib qolishi mumkin.
Nazorat savollari
1.
Gidrometrik qidiruv ishlari qanday ishlarni o‘z ichiga olgan?
2.
Daryodan o‘tish joyining asoslanishi
3.
Gidrometrik qidiruv ishlar tarkibi.
4.
Tayyorgarlik ishlari davri qanday ishlar bajariladi?
5.
Daryodan o‘tish joylarini asoslash.
6.
Ko‘prikli o‘tish joylarini loyihalashda hal etiladigan masalalar ro‘yhatiga
muvofiq qidiruv vaqtida qanday ishlarni bajarish zarur?