Ilmiybaza.uz
KO‘PRIKLI O‘TISH JOYLARINI LOYIHALASHDA GIDROMETRIK
QIDIRUVLAR
Reja:
1. Gidrometrik ishlar tarkibi.
2. Tayyorgarlik ishlari davri.
3. Daryodan o‘tish joylarini asoslash.
4. Loyihalash bosqichlari.
Tayanch so’z va iboralar: geodezik ,geologik, gidrologik, gidrometrik ishlar,
inshootlar, daryo o‘zani, oqim xajmi, qidiruv partiyasi, jixozlar, burg‘ulash, ponton,
eshkakli qayiq, TIA, ishchi loyiha, gidrometrik hisoblash.
Ilmiybaza.uz
Ko’prikli o’tish joyining loyihasi geodezik, geologik, gidrologik va
gidrometrik ishlarning natijalari asosida tuziladi. Aytib o’tilgan ishlar majmui
ko’prikli o’tish joyini qidirish deb ataladi. Ayrim murakkab hollarda loyihalash
materiallari ko’prikli o’tish joyining modelini laboratoriyada tekshirish natijalari
bilan to’ldiriladi.
Daryodan o’tish joyi to’g’risidagi ma’lumotlarning ro’yhati va hajmi (ularni
qidiruv vaqtida yig’ish zarur) ko’prikli o’tish joyi loyihasining mazmuni bilan
belgilanadi. Loyihada avvalambor daryodan o’tish joyi asoslangan bo’lishi, ya’ni
tanlangan o’tish joyi loyihalash talablarini eng yaxshi tarzda qanoatlantirishi
ko’rsatilishi kerak: xo’jalik mintaqasiga xizmat qilish nuqtai nazaridan trassaning
o’tishini eng foydaliligi, inshootlar uchun qurilish-foydalanish harajatlari va
tashishlar uchun transport harajatlari eng kamligi; ko’prikli o’tish joyi
inshootlarining turg’unligi bilan belgilanadigan harakat xavfsizligi; kema harakati
va yog’och oqizish organlari talablarining bajarilishi. Daryodan o’tish joyi
masalasiga loyihada e’tibor berilishi kerak, chunki ko’prikli o’tish joylari ancha
katta uzunlikdagi avtomobil yo’llarining joydagi vaziyatini belgilovchi punktlar
hisoblanadi.
Loyihada ko’prikli o’tish joyidagi hamma inshootlarning yuklarni utkazib
yuborish va inshootlarning suv oqimining yemiruvchi ta’siriga qarshilik ko’rsata
olishini ta’minlash uchun yetarli bo’lgan, suv oqimidan xo’jalik maqsadlarida (kema
qatnovi, yog’och oqizish, suv ta’minoti, energiya ta’minoti va hokazolar uchun)
maromida foydalanishni cheklamaydigan asosiy o’lchamlari belgilab berilishi zarur.
Loyihada ko’prikli o’tish joyi barcha inshootlari uchun konstruktiv yechimlar
bo’lishi, ular mustahkamlikka va turg’unlikka hisoblanib, asoslangan bo’lishi zarur.
Daryodan o’tish joyini asosli tanlash uchun geodezik ishlar asosida
kartografik materiallar yig’iladi yoki tuziladi va o’tish joyi varianti sifatida
tanlangan joylarda suv oqimi rejimi to’g’risida ma’lumotlar (gidrologik
ma’lumotlar) olinadi.
Inshootlarning asosiy o’lchamlarini aniqlash uchun, daryo hususiyatlari
to’g’risidagi (jonli kesimlarning chuqurligi va kengligi, oqim tezligi, o’zan
Ilmiybaza.uz
jarayonlari ko’rsatkichlari, suv sathi va sarfi o’zgarishlari) aniq miqdoriy
ma’lumotlar asosida batafsil gidravlik va o’zan hisoblashlari bajariladi. Bunday
ma’lumotlarni olish uchun gidrometrik ishlar o’tkaziladi.
Ko’prikli o’tish joyi inshootlarining konstruktiv yechimlari uchun shu
inshootlar quriladigan asoslar, inshootlar qurilishi mumkin bo’lgan mahalliy
materiallar (jumladan, ko’tarma va boshqarish inshootlari qurish uchun gruntlar) va
u yoki bu inshootning alohida o’zi ishlashi to’g’risidagi ma’lumotlar zarur bo’ladi.
Bu materiallar asosan o’tish joyida suv oqimini muhandislik-geologik tekshirish va
qisman geodezik va gidrometrik ishlarni bajarish yo’li bilan olinishi mumkin.
Ko’prikli o’tish joylarini loyihalashda hal etiladigan masalalar ro’yhatiga
muvofiq qidiruv vaqtida quyidagi ishlarni bajarish zarur:
-
geodezik s’yomkalar (yo’lning o’q chizig’ini o’tkazish, planlarni
s’yomka qilish-holatli va gorizontallarda, profillarni s’yomka qilish);
-
gidrologik tekshirish (suv oqimi rejimini tavsiflovchi materiallar
to’plash; daryo vodiysini morfometrik tekshirish);
-
gidrometrik ishlar (daryo tubi planini s’yomka qilish, oqim tezliklarini
aniqlash, suv sarflari, o’zan jarayonlari tavsiflarini aniqlash, ayrim hollarda esa qat’i
suv oqimini o’lchash);
-
muhandislik-geologik tadqiqotlar (geologik qirqimlarni tuzish, gruntni
tekshirish, gidrologik tekshirish, mahalliy qurilish materiallari qidirish); boshqa
ishlar (ko’prikli o’tish joyining daryodagi boshqa inshootlar bilan o’zaro
bog’liqligini o’rganish; kema yurishi va yog’och oqizish sharoitlarini aniqlash).
Aytib o’tilgan ishlarni bajarish uchun
qidiruv partiyasi, odatda,
ixtisoslashtirilgan qidiruv partiyalari tashkil etiladi. Uncha katta bo’lmagan suv
oqimlaridan o’tish joyini qidiruv hollaridagina bu ishlar ko’prikli o’tish joyi
joylashadigan yo’lning o’q chizig’i o’tkazishni olib borayotgan partiyaga
topshiriladi. Alohida partiyalar tashkil etish uchun, ko’prikli o’tish joyidagi katta
hajmli qidiruv ishlari, partiya tarkibiga gidrologiya va gidrotexnika sohasida
ixtisoslashgan muhandislarni kiritish zarurati va o’tish joylarini qidirishda murakkab
Ilmiybaza.uz
geologik ishlarni, shu jumladan juda chuqur burg’ilash ishlarini bajarish zarurati
asos bo’ladi.
Ko’prikli o’tish joylarini loyihalash ketma-ket bosqichlar bilan bajariladi
(bundan keyin q.). Har loyihalash bosqichidan oldin ma’lum qidiruv davri keladi.
Qidiruvlar davri ishlarning hajmi va tarkibi bilan bir-biridan farq qiladi.
Ko’prikli o’tish joyini qurish bo’yicha umumiy taxminiy mulohazalarni
tuzishda ko’prik tuynugi, ko’prik sxemasi va kutiladigan ishlar hajmi to’g’risida,
shuningdek, daryodan o’tish joyining turli variantlari bo’yicha ko’prikli o’tish
joyining taxminiy qiymati to’g’risida taxminiy ma’lumotlar olingan bo’lishi kerak.
Bu ma’lumotlardan butun yo’lni qurish uchun hamma smeta hisobini tuzishda va
o’tish joyining maqsadga muvofiq bo’lmagan variantlarini aniqlash uchun,
shuningdek, navbatdagi qidiruv ishlari dasturini ishlab chiqish uchun foydalaniladi.
O’tish joyini qurish bo’yicha umumiy taxminiy mulohazalarni ishlab chiqish
bosqichida suv oqimi orqali o’tish turi haqidagi masala hal etilishi kerak. Tanlangan
ko’prikli o’tish joyi turida to’htashni yoki suv orqali o’tishning biror boshqa turi
qabul qilishni tashish miqdori to’g’risidagi ma’lumotlarni va eng asosiysi, ularning
rivojlanish istiqboli, shuningdek, suv oqimi orqali o’tishning har xil turning qurilish-
foydalanish qiymati to’g’risidagi ma’lumotlarni hisobga oluvchi texnik-iqtisodiy
hisoblashlar asosida hal etish mumkin. Tegishli hollarda bunday tanlash
umumdavlat mulohazalari asosida amalga oshiriladi. Suv oqimi orqali o’tish
avtomobil yo’lining bir qismi hisoblanganligi sababli iqtisodiy qidiruvlar o’tish
joylari uchun alohida bajarilmaydi, bundan avtonom (mustaqil) ko’prikli o’tish
joylari, masalan, daryoning turli qirg’oqlarida joylashgan, shahar qismlarini bog’lab
turadigan o’tish joylari bundan mustasnodir.
Ko’prikli o’tish joyini qurish bo’yicha umumiy taxminiy mulohazalar
qidiruvlarning birinchi davri materiallari asosida ishlab chiqiladi, u tayyorgarlik
ishlari yoki qidiruvlarning kameral davri deb ataladi.
Umumiy tahminiy mulohazalarni tuzish uchun yo’l va o’tish joylarini
xaritalar bo’yicha o’tkaziladi va ishonchli kartografik material bo’lmagan holdagina
bu maqsad uchun minimal dala ishlari bajariladi.