KORPORATIV BOSHQARUV. JAMIYATNING UMUMIY YIG’ILISHI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

26

File size

Fayl hajmi

1,3 MB


KORPORATIV BOSHQARUV.
JAMIYATNING UMUMIY YIG’ILISHI
Logotip
KORPORATIV BOSHQARUV. JAMIYATNING UMUMIY YIG’ILISHI
Вставка рисунка
IHTT – Iqtisodiy hamkorlik va taraqqiyot tashkiloti (OECD 
– 
Organisation 
for 
Economic 
Co-operation 
and 
Development) 
ning 
“korporativ 
boshqaruv” 
tushunchasiga korporatsiya organlari, mulkdorlari va 
boshqa manfaatdor shaxslari o‘rtasidagi munosabatlar 
majmuasi deb ta’rif berilgan. 
Jahon 
banki 
(World 
Bank) 
ning 
ta’rifiga 
ko‘ra 
korporativ boshqaruv – qonunchilik, me’yorlar va hususiy 
sektorning 
mos 
ravishdagi 
amaliyotining 
shunday 
birikmasi tushuniladiki, ular korporatsiyaga moliyaviy va 
inson resurslarini jalb qilish, samarali faoliyatni olib 
borishga imkoniyat beradi va   oqibatda ulushdorlar, 
boshqa manfaatdor shaxslar, umuman olganda jamiyat 
manfaatlariga rioya qilingan holda korporatsiya uchun 
uzoq muddatli iqtisodiy qiymatni ko‘paytirish orqali 
o‘zining mavjudligini saqlab qolishni ta’minlaydi.
Korporativ boshqaruv
Logotip
Вставка рисунка IHTT – Iqtisodiy hamkorlik va taraqqiyot tashkiloti (OECD – Organisation for Economic Co-operation and Development) ning “korporativ boshqaruv” tushunchasiga korporatsiya organlari, mulkdorlari va boshqa manfaatdor shaxslari o‘rtasidagi munosabatlar majmuasi deb ta’rif berilgan. Jahon banki (World Bank) ning ta’rifiga ko‘ra korporativ boshqaruv – qonunchilik, me’yorlar va hususiy sektorning mos ravishdagi amaliyotining shunday birikmasi tushuniladiki, ular korporatsiyaga moliyaviy va inson resurslarini jalb qilish, samarali faoliyatni olib borishga imkoniyat beradi va oqibatda ulushdorlar, boshqa manfaatdor shaxslar, umuman olganda jamiyat manfaatlariga rioya qilingan holda korporatsiya uchun uzoq muddatli iqtisodiy qiymatni ko‘paytirish orqali o‘zining mavjudligini saqlab qolishni ta’minlaydi. Korporativ boshqaruv
Korporativ boshqaruv
Korporativ 
boshqaruv 
deganda, 
korporatsiya 
ishtirokchilari, 
mulkdorlari, ichki tarkibiy tuzilmalarini manfaatlarini uyg‘unlashtirish, 
sa’y-harakatlarni, 
kapitallarni 
birlashtirish, 
korporatsiyaning 
umumumiy manfaatlari  asosida uning samarali faoliyatini yo‘lga 
qo‘yish, boshqarish bo‘yicha o‘zaro hamkorligini shakllantiruvchi 
huquqiy usul va vositalar tizimi tushuniladi.
Logotip
Korporativ boshqaruv Korporativ boshqaruv deganda, korporatsiya ishtirokchilari, mulkdorlari, ichki tarkibiy tuzilmalarini manfaatlarini uyg‘unlashtirish, sa’y-harakatlarni, kapitallarni birlashtirish, korporatsiyaning umumumiy manfaatlari asosida uning samarali faoliyatini yo‘lga qo‘yish, boshqarish bo‘yicha o‘zaro hamkorligini shakllantiruvchi huquqiy usul va vositalar tizimi tushuniladi.
Korporativ boshqaruvning 
dominant nazariyalari
  Agentlik nazariyasi
  Jamoaviy ishlab
 chiqarish  nazariyasi
Logotip
Korporativ boshqaruvning dominant nazariyalari  Agentlik nazariyasi  Jamoaviy ishlab chiqarish nazariyasi
Korporativ boshqaruvning 
dominant nazariyalari
  Menedjerlik nazariyasi 
  Ijtimoiy mas’uliyat
 nazariyasi 
Logotip
Korporativ boshqaruvning dominant nazariyalari  Menedjerlik nazariyasi  Ijtimoiy mas’uliyat nazariyasi
Agentlik nazariyasi
AQShda eng ustun nazariya
Buyruq beruvchi (Prinsipal) : Ulushdorlar
Bajaruvchi (Agent): Direktorlar
Boshqaruv va egalikning bo’linganligi
Logotip
Agentlik nazariyasi AQShda eng ustun nazariya Buyruq beruvchi (Prinsipal) : Ulushdorlar Bajaruvchi (Agent): Direktorlar Boshqaruv va egalikning bo’linganligi
Agentlik nazariyasi
Direktorlar aksiyadorlarning agentlari sifatida ko'riladi;

kompaniyaning biznesini yuritish uchun vaqti yoki imkoniyati bo'lmagan aktsiyadorlar 
uchun ishlaydi 
- Bu nazariya direktorlarni o'z vakolatlari va majburiyatlarini bajarishda yo'l-yo'riq va tartibga 
solish uchun eng mos keluvchi nazariya hisoblanadi.

Kengash monitoring agenti sifatida qaraladi
Logotip
Agentlik nazariyasi Direktorlar aksiyadorlarning agentlari sifatida ko'riladi;  kompaniyaning biznesini yuritish uchun vaqti yoki imkoniyati bo'lmagan aktsiyadorlar uchun ishlaydi - Bu nazariya direktorlarni o'z vakolatlari va majburiyatlarini bajarishda yo'l-yo'riq va tartibga solish uchun eng mos keluvchi nazariya hisoblanadi.  Kengash monitoring agenti sifatida qaraladi
Agentlik "xarajatlari"
Agentlarni 
nazorat 
qilish 
va 
intizomiy 
javobgarlikka tortish bilan bog'liq xarajatlar:
 Moliyaviy xarajatlar, 
 monitoring qilishga sarflangan resurslar va vaqt;
 Direktorlar uchun rag’batlantirish xarajaatlari;
 yillik hisobot ma'lumotlarini taqdim etish xarajatlari va 
ushbu ma'lumotlarni ko'rib chiqish uchun asosiy xarajatlar;
 moliyaviy 
tahlilchilar 
va 
asosiy 
aksiyadorlar 
bilan 
uchrashuvlar xarajaatlari;
 boshqaruv auditi tartib-qoidalarini o'rnatish xarajatlari.
Logotip
Agentlik "xarajatlari" Agentlarni nazorat qilish va intizomiy javobgarlikka tortish bilan bog'liq xarajatlar:  Moliyaviy xarajatlar,  monitoring qilishga sarflangan resurslar va vaqt;  Direktorlar uchun rag’batlantirish xarajaatlari;  yillik hisobot ma'lumotlarini taqdim etish xarajatlari va ushbu ma'lumotlarni ko'rib chiqish uchun asosiy xarajatlar;  moliyaviy tahlilchilar va asosiy aksiyadorlar bilan uchrashuvlar xarajaatlari;  boshqaruv auditi tartib-qoidalarini o'rnatish xarajatlari.
Agentlik "xarajatlari"
 Kompaniyaning agentlik xarajatlari 
quyidagilardan iborat bo'ladi: 
 Prisipal tomonidan xarajaatlarning 
monitoringi; (agent o'g'irlaganligini 
bilish uchun);
 agent bilan bog'lanish xarajatlari; 
(agent o'g'irlik qilmasligi uchun);
 Oxirgi yo'qotish (agent o'g'irlaganda).
Logotip
Agentlik "xarajatlari"  Kompaniyaning agentlik xarajatlari quyidagilardan iborat bo'ladi:  Prisipal tomonidan xarajaatlarning monitoringi; (agent o'g'irlaganligini bilish uchun);  agent bilan bog'lanish xarajatlari; (agent o'g'irlik qilmasligi uchun);  Oxirgi yo'qotish (agent o'g'irlaganda).
Menedjerlik nazariyasi 

Direktorlar berilgan (delegiyalangan) vakolatlarga asosan rahbarlik 
vazifasini bajaradilar (ya’ni ularning maqomi yuqori hisoblanadi). 

Direktorlarga nisbatan  har qanday insofli shaxslarga qo‘yiladigan 
qonunga muvofiq halol va insonlarning manfaati uchun harakat 
qiladigan talablar qo‘yiladi.
Logotip
Menedjerlik nazariyasi  Direktorlar berilgan (delegiyalangan) vakolatlarga asosan rahbarlik vazifasini bajaradilar (ya’ni ularning maqomi yuqori hisoblanadi).  Direktorlarga nisbatan har qanday insofli shaxslarga qo‘yiladigan qonunga muvofiq halol va insonlarning manfaati uchun harakat qiladigan talablar qo‘yiladi.
Ijtimoiy mas’uliyat nazariyasi

“aksiyadorlik jamiyati” konsepsiyasining chegaralarini boshqa 
manfaatdor tomonlarni ham o‘z ichiga qamrab olgan holda kengaytiradi. 

Oxirgi tushuncha doirasiga oddiy xodimlardan xodimlar jamlanmasiga 
qadar, ya’ni kreditorlar, yеtkazib beruvchilar, iste’molchilar va hatto 
mahalliy jamoaga qadar tarkibiga kirishi mumkin. 

Ushbu nazariyaga ko‘ra, korporatsiya shunday siyosatga rioya qilishi, 
shunday qarorlar qabul qilishi kerraki, u butun korporatsiya 
(jamiyat)ning maqsad va qadriyatlari nuqtai nazaridan eng ma’qul 
bo‘lgan xatti-harakatlarni amalga oshirishi kerak.
Logotip
Ijtimoiy mas’uliyat nazariyasi  “aksiyadorlik jamiyati” konsepsiyasining chegaralarini boshqa manfaatdor tomonlarni ham o‘z ichiga qamrab olgan holda kengaytiradi.  Oxirgi tushuncha doirasiga oddiy xodimlardan xodimlar jamlanmasiga qadar, ya’ni kreditorlar, yеtkazib beruvchilar, iste’molchilar va hatto mahalliy jamoaga qadar tarkibiga kirishi mumkin.  Ushbu nazariyaga ko‘ra, korporatsiya shunday siyosatga rioya qilishi, shunday qarorlar qabul qilishi kerraki, u butun korporatsiya (jamiyat)ning maqsad va qadriyatlari nuqtai nazaridan eng ma’qul bo‘lgan xatti-harakatlarni amalga oshirishi kerak.
Korporativ boshqaruv ishtirokchilari
- korporativ boshqaruvning bevosita  sub’ektlari;
- korporatsiyaning holati va rivojlanishiga ta’sir ko‘rsatishi mumkin 
bo‘lgan,  korporatsiyaga nisbattan tashqi infratuzilmaga tegishli bo‘lgan 
sub’ektlar.
Logotip
Korporativ boshqaruv ishtirokchilari - korporativ boshqaruvning bevosita sub’ektlari; - korporatsiyaning holati va rivojlanishiga ta’sir ko‘rsatishi mumkin bo‘lgan, korporatsiyaga nisbattan tashqi infratuzilmaga tegishli bo‘lgan sub’ektlar.
Logotip
Team Production Theory
Logotip
Team Production Theory
Jamoaviy ishlab chiqarish nazariyasi
Menejerlar faqat aksiyadorlar manfaatlariga xizmat 
qiluvchi agentlar emas
balki, 
vositachi ierarxlar - firmaning aktivlari va natijalari 
ustidan yakuniy nazorat olib boruvchi va turli guruhlar 
o’rtasidagi 
qarama-qarshi 
manfaatlarni 
muvozanatlovchi shaxs.
Logotip
Jamoaviy ishlab chiqarish nazariyasi Menejerlar faqat aksiyadorlar manfaatlariga xizmat qiluvchi agentlar emas balki, vositachi ierarxlar - firmaning aktivlari va natijalari ustidan yakuniy nazorat olib boruvchi va turli guruhlar o’rtasidagi qarama-qarshi manfaatlarni muvozanatlovchi shaxs.
Korporativ boshqaruv subyektlari

Korporativ boshqaruv subyektlari  – o‘zlariga berilgan vakolatlar 
asosida korporativ boshqaruv ob’ektiga maqsadli ta’sir o‘tkazadigan 
korporativ boshqaruv munosabatlari tomoni bo‘lmish korporatsiyaning 
boshqaruv organlari va (yoki) mansabdor shaxslaridir.

Ta’kidlash lozimki, “korporativ huquqiy munosabatlar subyektlari” va 
“korporativ boshqaruv subyektlari” – ko‘lami jihatidan farqli 
tushunchalardir. 
Logotip
Korporativ boshqaruv subyektlari  Korporativ boshqaruv subyektlari – o‘zlariga berilgan vakolatlar asosida korporativ boshqaruv ob’ektiga maqsadli ta’sir o‘tkazadigan korporativ boshqaruv munosabatlari tomoni bo‘lmish korporatsiyaning boshqaruv organlari va (yoki) mansabdor shaxslaridir.  Ta’kidlash lozimki, “korporativ huquqiy munosabatlar subyektlari” va “korporativ boshqaruv subyektlari” – ko‘lami jihatidan farqli tushunchalardir.
• huquq subyektlari: huquqiy layoqatga 
ega yuridik va jismoniy shaxslar 
(korporatsiyaning o‘zi, uning 
ta’sischilari, aksiyadorlar 
(ishtirokchilar), jismoniy shaxslar – 
boshqaruv organlari a’zolari); 
Korporativ 
huquqiy 
munosabatlarni
ng subyektlari 
•  boshqarishda ishtirok etuvchi 
tuzilmalar, shuningdek huquq sub’ekti 
bo‘lmasligi mumkin bo‘lgan shaxslar.
Korporativ 
boshqaruv 
sub’ektlari 
Logotip
• huquq subyektlari: huquqiy layoqatga ega yuridik va jismoniy shaxslar (korporatsiyaning o‘zi, uning ta’sischilari, aksiyadorlar (ishtirokchilar), jismoniy shaxslar – boshqaruv organlari a’zolari); Korporativ huquqiy munosabatlarni ng subyektlari • boshqarishda ishtirok etuvchi tuzilmalar, shuningdek huquq sub’ekti bo‘lmasligi mumkin bo‘lgan shaxslar. Korporativ boshqaruv sub’ektlari
Jamoaviy ishlash nazariyasi
Kompaniyaning 
aktiv 
va 
mulklarining 
egasi 
aksiyadorlar 
emas, 
balki, 
kompaniyaning o’zi hisoblanadi.
- aksiyadorlar firmadagi yagona qoldiq da'vogar va tavakkalchi EMAS;
Kompaniyaning barcha ishtirokchilari kompaniyani boshqarishda ishtirok etish 
uchun o’z sabablari mavjud;
Logotip
Jamoaviy ishlash nazariyasi Kompaniyaning aktiv va mulklarining egasi aksiyadorlar emas, balki, kompaniyaning o’zi hisoblanadi. - aksiyadorlar firmadagi yagona qoldiq da'vogar va tavakkalchi EMAS; Kompaniyaning barcha ishtirokchilari kompaniyani boshqarishda ishtirok etish uchun o’z sabablari mavjud;