KORPORATIV BOSHQARUV VA KORPORATIV MADANIYAT

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

22

File size

Fayl hajmi

1,3 MB


KORPORATIV BOSHQARUV VA 
KORPORATIV MADANIYAT
Logotip
KORPORATIV BOSHQARUV VA KORPORATIV MADANIYAT
REJA:
1. Korporativ boshqaruv tushunchasining mohiyati, maqsadi va 
vazifalari.
2. Korporativ 
boshqaruv 
ishtirokchilari, 
nazariyalari 
va 
prinsiplari.
3. Korporativ madaniyat tushunchasi.
Logotip
REJA: 1. Korporativ boshqaruv tushunchasining mohiyati, maqsadi va vazifalari. 2. Korporativ boshqaruv ishtirokchilari, nazariyalari va prinsiplari. 3. Korporativ madaniyat tushunchasi.
KORPORATIV BOSHQARUV 
TUSHUNCHASINING MOHIYATI
 
 
 
 
 
Aksiyadorlik 
jamiyatining faoliyatiga jalb 
etilgan 
turli 
shaxslar 
manfaatlari 
muvozanatini 
o`rnatishdan iborat. 
(i.f.d. prof. A.A.Xoshimov)
     Bu mulk shaklidan qatʼiy nazar amaldagi 
huquqiy-meʼyorlarga 
asoslanib, 
boshqaruvning 
maʼlum 
bir 
tamoyillari 
asosida korxona maqsadiga erishish uchun 
amalga oshiriluvchi faoliyat majmuidir.
(i.f.d. prof. D.Suyunov)
     KORPORATIV BOSHQARUV
Logotip
KORPORATIV BOSHQARUV TUSHUNCHASINING MOHIYATI Aksiyadorlik jamiyatining faoliyatiga jalb etilgan turli shaxslar manfaatlari muvozanatini o`rnatishdan iborat. (i.f.d. prof. A.A.Xoshimov) Bu mulk shaklidan qatʼiy nazar amaldagi huquqiy-meʼyorlarga asoslanib, boshqaruvning maʼlum bir tamoyillari asosida korxona maqsadiga erishish uchun amalga oshiriluvchi faoliyat majmuidir. (i.f.d. prof. D.Suyunov) KORPORATIV BOSHQARUV
BOB TRIKKER KORPORATIV BOSHQARUV TUSHUNCHASINI 
QUYIDAGI YONDASHUVLAR (NUQTAI NAZARLAR) BOʼYICHA 
TAʼRIFLAYDI:
boshqariladigan va 
nazorat 
qilinadigan 
tizim 
sifatida qaraladi va 
bunda direktorlar 
kengashi 
kompaniyani 
boshqarishga 
masʼul 
hisoblanadi.
 korporativ tuzilma 
faoliyatidagi 
ishtirokchilar 
oʼrtasidagi huquq 
va 
majburiyatlar 
taqsimoti belgilab 
qoʼyilishini 
nazarda tutadi.
Kompaniyaning 
taʼsischilar 
(aktsiyadorlar) 
oldidagi 
javobgarligi 
va 
huquqlarini 
ifodalovchi 
jarayon sifatida 
ifodalanadi.
kompaniyaning 
moliyaviy 
taʼminotchilari 
va 
ularning 
mablagʼlari 
qaytib 
kelishi 
oʼrtasidagi 
munosabatlarni 
ifodalaydi
kompaniyaning 
moliyaviy 
taʼminotchilari 
va 
ularning 
mablagʼlari 
qaytib 
kelishi 
oʼrtasidagi 
munosabatlarni 
ifodalaydi
Operatsion
O`zaro 
aloqadorlik
Aksiyadorlar
Moliyaviy-
iqtisodiy
Ijtimoiy
Logotip
BOB TRIKKER KORPORATIV BOSHQARUV TUSHUNCHASINI QUYIDAGI YONDASHUVLAR (NUQTAI NAZARLAR) BOʼYICHA TAʼRIFLAYDI: boshqariladigan va nazorat qilinadigan tizim sifatida qaraladi va bunda direktorlar kengashi kompaniyani boshqarishga masʼul hisoblanadi. korporativ tuzilma faoliyatidagi ishtirokchilar oʼrtasidagi huquq va majburiyatlar taqsimoti belgilab qoʼyilishini nazarda tutadi. Kompaniyaning taʼsischilar (aktsiyadorlar) oldidagi javobgarligi va huquqlarini ifodalovchi jarayon sifatida ifodalanadi. kompaniyaning moliyaviy taʼminotchilari va ularning mablagʼlari qaytib kelishi oʼrtasidagi munosabatlarni ifodalaydi kompaniyaning moliyaviy taʼminotchilari va ularning mablagʼlari qaytib kelishi oʼrtasidagi munosabatlarni ifodalaydi Operatsion O`zaro aloqadorlik Aksiyadorlar Moliyaviy- iqtisodiy Ijtimoiy
Logotip
KORPORATIV BOSHQARUVNING 
ASOSIY MAQSADI
Umumiylik nuqtai nazaridan mulkdorlar (aksiyadorlar)ning 
korporativ tuzilma faoliyati ustidan samarali nazorat oʼrnatishi hamda 
istiqbolli yoʼnalishlarini belgilab berishidir.
Xususiylik nuqtai nazaridan past qiymatda investitsiyalar jalb 
qilish, aktsiyadorlarga toʼlanadigan dividendlarni maksimallashtirish, 
kompaniyaning bozordagi ulushi va kapitallashuv darajasini oshirib 
borishdir.
Logotip
KORPORATIV BOSHQARUVNING ASOSIY MAQSADI Umumiylik nuqtai nazaridan mulkdorlar (aksiyadorlar)ning korporativ tuzilma faoliyati ustidan samarali nazorat oʼrnatishi hamda istiqbolli yoʼnalishlarini belgilab berishidir. Xususiylik nuqtai nazaridan past qiymatda investitsiyalar jalb qilish, aktsiyadorlarga toʼlanadigan dividendlarni maksimallashtirish, kompaniyaning bozordagi ulushi va kapitallashuv darajasini oshirib borishdir.
KORPORATIV BOSHQARUVNING 
ASOSIY VAZIFALARI
korporativ tuzilma joriy moliyaviy-xoʼjalik faoliyatini nazorat qilib borish
aktsiyadorlar (shu jumladan minoritar aktsiyadorlar) huquqlarini himoya qilish va 
qonuniy manfaftlarini taʼminlash
aktsiyadorlik jamiyatlari investitsion jozibadorligini oshirib borish orqali biznes 
qiymatini maksimallashtirish (axborot shaffofligi va daromadlilik orqali)
rivojlanish strategiyalarini belgilash va ularni amalga oshirib borish ustidan 
nazorat oʼrnatish va boshqalar
Logotip
KORPORATIV BOSHQARUVNING ASOSIY VAZIFALARI korporativ tuzilma joriy moliyaviy-xoʼjalik faoliyatini nazorat qilib borish aktsiyadorlar (shu jumladan minoritar aktsiyadorlar) huquqlarini himoya qilish va qonuniy manfaftlarini taʼminlash aktsiyadorlik jamiyatlari investitsion jozibadorligini oshirib borish orqali biznes qiymatini maksimallashtirish (axborot shaffofligi va daromadlilik orqali) rivojlanish strategiyalarini belgilash va ularni amalga oshirib borish ustidan nazorat oʼrnatish va boshqalar
KORPORATIV 
BOSHQARUV 
ISHTIROKCHILARI
aktsiyadorlar, yaʼni 
investorlar
korporativ tuzilma 
menejerlari
davlat
kreditorlar va 
boshqa manfaatdor 
shaxslar
emitent sifatida 
aktsiyadorlik 
jamiyatlari
Logotip
KORPORATIV BOSHQARUV ISHTIROKCHILARI aktsiyadorlar, yaʼni investorlar korporativ tuzilma menejerlari davlat kreditorlar va boshqa manfaatdor shaxslar emitent sifatida aktsiyadorlik jamiyatlari
KORPORATIV BOSHQARUVGA OID 
ILMIY-NAZARIY YONDASHUVLARNING 
SHAKLLANISHI 
KORPORATSIYALARNING 
RIVOJLANIB 
BORISHI BILAN BIRGA SODIR BOʼLGAN.
Logotip
KORPORATIV BOSHQARUVGA OID ILMIY-NAZARIY YONDASHUVLARNING SHAKLLANISHI KORPORATSIYALARNING RIVOJLANIB BORISHI BILAN BIRGA SODIR BOʼLGAN.
AKSIYADORLIK NAZARIYASI
Unga koʼra, korporatsiya menejerlarining asosiy majburiyati 
aktsiyadorlar boyligini (mulkini) maksimallashtirish hisoblanadi. 
Chunonchi aktsiyadorlar korporatsiyaning egalari hisoblanadilar va 
zimmalariga eng yuqori riskni oladilar.
Logotip
AKSIYADORLIK NAZARIYASI Unga koʼra, korporatsiya menejerlarining asosiy majburiyati aktsiyadorlar boyligini (mulkini) maksimallashtirish hisoblanadi. Chunonchi aktsiyadorlar korporatsiyaning egalari hisoblanadilar va zimmalariga eng yuqori riskni oladilar.
Logotip
Korporatsiyalar 
boshqaruvi
Boshqaruvda 
taʼsirga ega 
aktsiyadorlar
Boshqarish 
funktsiyalari 
yollanma 
ijrochilarga 
oʼtkazildi
Kapitalni 
boshqarish 
imkoniyati 
yuzaga keldi
Boshqaruvda 
taʼsirga 
boʼlmagan 
aktsiyadorlar
Oddiy 
omonatchilarga 
aylanib qolishdi
Logotip
Korporatsiyalar boshqaruvi Boshqaruvda taʼsirga ega aktsiyadorlar Boshqarish funktsiyalari yollanma ijrochilarga oʼtkazildi Kapitalni boshqarish imkoniyati yuzaga keldi Boshqaruvda taʼsirga boʼlmagan aktsiyadorlar Oddiy omonatchilarga aylanib qolishdi
Yollanma 
menejerlar
Boshqaruvda 
taʼsirga boʼlmagan 
aktsiyadorlar
Boshqaruvda 
taʼsirga ega 
aktsiyadorlar
Logotip
Yollanma menejerlar Boshqaruvda taʼsirga boʼlmagan aktsiyadorlar Boshqaruvda taʼsirga ega aktsiyadorlar
AGENTLIK NAZARIYASI
Аmerikalik iqtisodchilar M.Djensen va U. Mekling tomonidan 
korporatsiyalar ichida sodir boʼlayotgan oʼzaro munosabatlarni tushuntirish 
uchun ishlab chiqilgan. 
Unda korporativ munosabatlar mexanizmi agentlik xarajatlari taʼsiri 
ostida koʼrib chiqiladi. 
Ushbu nazariyaga muvofiq, kapital egalari va bu kapitalni boshqaradigan 
agentlar manfaatlari bir-biriga mos tushmaydi. 
Shu boisdan kompaniyada korporativ boshqaruv shunday olib borilishi 
kerakki, u agentlik muammosini shartnoma huquqi asosida maksimal darajada 
yechish va agentlik xarajatlarini kamaytirishga imkon bersin.
Logotip
AGENTLIK NAZARIYASI Аmerikalik iqtisodchilar M.Djensen va U. Mekling tomonidan korporatsiyalar ichida sodir boʼlayotgan oʼzaro munosabatlarni tushuntirish uchun ishlab chiqilgan. Unda korporativ munosabatlar mexanizmi agentlik xarajatlari taʼsiri ostida koʼrib chiqiladi. Ushbu nazariyaga muvofiq, kapital egalari va bu kapitalni boshqaradigan agentlar manfaatlari bir-biriga mos tushmaydi. Shu boisdan kompaniyada korporativ boshqaruv shunday olib borilishi kerakki, u agentlik muammosini shartnoma huquqi asosida maksimal darajada yechish va agentlik xarajatlarini kamaytirishga imkon bersin.
SHARTNOMALAR NAZARIYASI
Nobel mukofoti laureati R.Kouz 1937 yilda agentlik muammosini 
yechish bilan toʼgʼridan-toʼgʼri bogʼliq boʼlgan shartnomalar nazariyasini ishlab 
chiqdi. 
Uning fikricha, kapital egalari hisoblangan aktsiyadorlar hamda 
boshqaruvchi sifatidagi menejerlar oʼrtasida shartnoma tuzilishi kerak boʼlib, 
unda tomonlarning barcha huquqlari va oʼzaro munosabat shartlari koʼrsatilishi 
lozim. 
Аmmo bunda ham muammo yuzaga keladi, yaʼni barcha vaziyatlarni 
oldindan koʼzda tutib boʼlmaydi. Shuning uchun tomonlar – qoldiq nazorat 
tamoyiliga amal qilishlari lozim, unga koʼra menejerlar shunday vaziyatlarda, 
shartnomada koʼrsatilmagan boʼlsa ham, oʼz ixtiyoricha qaror qabul qilish 
huquqiga ega.
Logotip
SHARTNOMALAR NAZARIYASI Nobel mukofoti laureati R.Kouz 1937 yilda agentlik muammosini yechish bilan toʼgʼridan-toʼgʼri bogʼliq boʼlgan shartnomalar nazariyasini ishlab chiqdi. Uning fikricha, kapital egalari hisoblangan aktsiyadorlar hamda boshqaruvchi sifatidagi menejerlar oʼrtasida shartnoma tuzilishi kerak boʼlib, unda tomonlarning barcha huquqlari va oʼzaro munosabat shartlari koʼrsatilishi lozim. Аmmo bunda ham muammo yuzaga keladi, yaʼni barcha vaziyatlarni oldindan koʼzda tutib boʼlmaydi. Shuning uchun tomonlar – qoldiq nazorat tamoyiliga amal qilishlari lozim, unga koʼra menejerlar shunday vaziyatlarda, shartnomada koʼrsatilmagan boʼlsa ham, oʼz ixtiyoricha qaror qabul qilish huquqiga ega.