Korporativ huquq

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

36

File size

Fayl hajmi

5,7 MB


Korporativ 
huquq
Logotip
Korporativ huquq
KORPARATIV HUQUQNING 
UMUMIY QOIDALARI
Logotip
KORPARATIV HUQUQNING UMUMIY QOIDALARI
Kompaniya
Korporatsiya
Firma
Tadbirkor
Organizatsiya
Jamiyat
Yuridik shaxs
Logotip
Kompaniya Korporatsiya Firma Tadbirkor Organizatsiya Jamiyat Yuridik shaxs
Nima uchun odamlar hozirgi kunda 
kompaniyalar yaratadilar???
Logotip
Nima uchun odamlar hozirgi kunda kompaniyalar yaratadilar???
….Money, money, 
money….
Logotip
….Money, money, money….
Kompaniya kimga tegishli?
Logotip
Kompaniya kimga tegishli?
Kompaniya kimga tegishli?
 Ta’sischi (aksiyadorlar)?
 Direktorlar?
 Kuzatuv kengashi?
 Iste'molchilar - mijozlar? 
Logotip
Kompaniya kimga tegishli?  Ta’sischi (aksiyadorlar)?  Direktorlar?  Kuzatuv kengashi?  Iste'molchilar - mijozlar?
Logotip
Kompaniya nima?
Kompaniya 
- 
bu 
umumiy 
maqsadga erishish maqsadida 
birgalikda 
ishlash 
uchun 
birlashgan 
odamlar 
guruhi 
tomonidan 
tuzilgan 
yuridik 
shaxs.
Korporatsiya 
"ko'rinmas, 
nomoddiy va faqat qonunni 
hisobga olgan holda mavjud 
bo'lgan sun'iy shaxs"
Chief Justice John 
Marshall in 1819
Logotip
Kompaniya nima? Kompaniya - bu umumiy maqsadga erishish maqsadida birgalikda ishlash uchun birlashgan odamlar guruhi tomonidan tuzilgan yuridik shaxs. Korporatsiya "ko'rinmas, nomoddiy va faqat qonunni hisobga olgan holda mavjud bo'lgan sun'iy shaxs" Chief Justice John Marshall in 1819
Yuridik shaxs
Kompaniya - bu "korporativ organ", "yuridik 
shaxs" yoki "sun'iy shaxs".
Kompaniya o'z a'zolaridan, ya'ni 
kompaniyaning egalari bo'lgan 
aksiyadorlaridan alohida shaxs hisoblanadi.
Logotip
Yuridik shaxs Kompaniya - bu "korporativ organ", "yuridik shaxs" yoki "sun'iy shaxs". Kompaniya o'z a'zolaridan, ya'ni kompaniyaning egalari bo'lgan aksiyadorlaridan alohida shaxs hisoblanadi.
Yuridik shaxs sifatida
 Kompaniya cheklangan javobgarlikka ega;
 U o'zi shartnomalar tuzishi mumkin;
 U 
o’z 
qarzlari 
va 
majburiyatini 
o’zi 
bajaradi;
 U sudga berishi mumkin yoki sudga 
tortilishi mumkin
 A'zolar o'zgarishi mumkin bo'lsa-da, u 
abadiy yashaydi.
Logotip
Yuridik shaxs sifatida  Kompaniya cheklangan javobgarlikka ega;  U o'zi shartnomalar tuzishi mumkin;  U o’z qarzlari va majburiyatini o’zi bajaradi;  U sudga berishi mumkin yoki sudga tortilishi mumkin  A'zolar o'zgarishi mumkin bo'lsa-da, u abadiy yashaydi.
Kompaniyaning 5 ta xususiyati
‽  Mustaqil yuridik shaxsiyat (legal personality), 
‽  Cheklangan javobgarlik (limited liability), 
‽  Aylanuvchi hissalar/ulushlar (transferable 
shares), 
‽  
Boshqaruv 
tuzilmalari 
timsolida 
markazlashgan boshqaruv organi (sentralized 
management under a board structure) 
‽  Kapitaldagi hissadorlarning ulushli egaligi 
(shared ownership by contributors of equity 
capital).
Logotip
Kompaniyaning 5 ta xususiyati ‽ Mustaqil yuridik shaxsiyat (legal personality), ‽ Cheklangan javobgarlik (limited liability), ‽ Aylanuvchi hissalar/ulushlar (transferable shares), ‽ Boshqaruv tuzilmalari timsolida markazlashgan boshqaruv organi (sentralized management under a board structure) ‽ Kapitaldagi hissadorlarning ulushli egaligi (shared ownership by contributors of equity capital).
Logotip
 Kompaniyalarning rivojlanish tarixi
 O’rta asrlar: yakka tadbirkor, sheriklar; 
 19 
asr 
industrial 
revolyutsiya 
– 
cheklangan 
mas’uliyat va mustaqil javobgarlik;
 20 
asr- 
ommaviy 
ishlab 
chiqarish 
- 
katta 
korporatsiyalar- boshqaruv va egalikning bo’linishi, 
aksiyadorlarning ko’payishi va diversifikatsiya;
 21 asr moliyaviylashuvning kuchayishi - globallashuv 
va kapital oqimlari
Korporativ Huquq 
Logotip
 Kompaniyalarning rivojlanish tarixi  O’rta asrlar: yakka tadbirkor, sheriklar;  19 asr industrial revolyutsiya – cheklangan mas’uliyat va mustaqil javobgarlik;  20 asr- ommaviy ishlab chiqarish - katta korporatsiyalar- boshqaruv va egalikning bo’linishi, aksiyadorlarning ko’payishi va diversifikatsiya;  21 asr moliyaviylashuvning kuchayishi - globallashuv va kapital oqimlari Korporativ Huquq
 Kontraktarizm 
– 
kompaniya 
shartnomaviy 
munosabatlardan tuzilgan;
 Berle va Means: egalik va nazoratni ajratish - 
boshqaruvchilik - vositachilik ierarxiyasi;
 Agentlik nazariyasi - aksiyadorlar asosiy boshliqlar, 
direktorlar esa agentlar sifatida;
 Aksiyadorlarning ustuvorligi - korporativ nazorat 
bozori;
 Manfaatdorlik - plyuralistik yondashuv;
 Neoliberalizm - erkin bozor kapitalizmi;
 Rivojlangan ulushdorlar nazariyasi;
 Ijtimoiy korporativ javobgarlik va barqarorlik
Korporativ boshqaruvning tarixiy 
rivojlanishi
Logotip
 Kontraktarizm – kompaniya shartnomaviy munosabatlardan tuzilgan;  Berle va Means: egalik va nazoratni ajratish - boshqaruvchilik - vositachilik ierarxiyasi;  Agentlik nazariyasi - aksiyadorlar asosiy boshliqlar, direktorlar esa agentlar sifatida;  Aksiyadorlarning ustuvorligi - korporativ nazorat bozori;  Manfaatdorlik - plyuralistik yondashuv;  Neoliberalizm - erkin bozor kapitalizmi;  Rivojlangan ulushdorlar nazariyasi;  Ijtimoiy korporativ javobgarlik va barqarorlik Korporativ boshqaruvning tarixiy rivojlanishi
Korporativ huquqning 
dominant nazariyalari
 Agentlik nazariyasi
Yordamchilik nazariyasi
Jamoaviy ishlab chiqarish
 nazariyasi
Logotip
Korporativ huquqning dominant nazariyalari  Agentlik nazariyasi Yordamchilik nazariyasi Jamoaviy ishlab chiqarish nazariyasi
Agentlik nazariyasi
 AQShda eng ustun nazariya
 Buyruq beruvchi (Prinsipal) : 
Ulushdorlar
 Bajaruvchi (Agent): Direktorlar
 Boshqaruv va egalikning bo’linganligi
 Muammolar:
 Oportunizm;
 Ishonchsiz axborot
Logotip
Agentlik nazariyasi  AQShda eng ustun nazariya  Buyruq beruvchi (Prinsipal) : Ulushdorlar  Bajaruvchi (Agent): Direktorlar  Boshqaruv va egalikning bo’linganligi  Muammolar:  Oportunizm;  Ishonchsiz axborot
Agentlik nazariyasi
Direktorlar aksiyadorlarning agentlari sifatida 
ko'riladi;
 kompaniyaning 
biznesini 
yuritish 
uchun 
vaqti 
yoki 
imkoniyati 
bo'lmagan 
aktsiyadorlar uchun ishlaydi 
- Bu nazariya direktorlarni o'z vakolatlari va 
majburiyatlarini 
bajarishda 
yo'l-yo'riq 
va 
tartibga solish uchun eng mos keluvchi 
nazariya hisoblanadi.
 Kengash monitoring agenti sifatida qaraladi
Logotip
Agentlik nazariyasi Direktorlar aksiyadorlarning agentlari sifatida ko'riladi;  kompaniyaning biznesini yuritish uchun vaqti yoki imkoniyati bo'lmagan aktsiyadorlar uchun ishlaydi - Bu nazariya direktorlarni o'z vakolatlari va majburiyatlarini bajarishda yo'l-yo'riq va tartibga solish uchun eng mos keluvchi nazariya hisoblanadi.  Kengash monitoring agenti sifatida qaraladi
Direktorlarning nazariya va 
amiliyotdagi roli
Ulushdorlardan vazifa olgan agentlar o’z 
boshliqlari bo’lgan ulushdorlarga hisobdor 
bo’lishadi;
Agentlar 
boshliqlari 
(ulushdorlar) 
oldida 
javobgarlikka ega (odatda "aktsiyadorlarning 
eng yaxshi manfaatlarini ko'zlab ishlash" deb 
ta'riflanadi);
Logotip
Direktorlarning nazariya va amiliyotdagi roli Ulushdorlardan vazifa olgan agentlar o’z boshliqlari bo’lgan ulushdorlarga hisobdor bo’lishadi; Agentlar boshliqlari (ulushdorlar) oldida javobgarlikka ega (odatda "aktsiyadorlarning eng yaxshi manfaatlarini ko'zlab ishlash" deb ta'riflanadi);
Agentlik "xarajatlari"
Agentlarni 
nazorat 
qilish 
va 
intizomiy 
javobgarlikka tortish bilan bog'liq xarajatlar:

Moliyaviy xarajatlar, 

monitoring qilishga sarflangan resurslar va vaqt;
 Direktorlar uchun rag’batlantirish xarajaatlari;
 yillik hisobot ma'lumotlarini taqdim etish xarajatlari va 
ushbu ma'lumotlarni ko'rib chiqish uchun asosiy xarajatlar;
 moliyaviy 
tahlilchilar 
va 
asosiy 
aktsiyadorlar 
bilan 
uchrashuvlar xarajaatlari;
 boshqaruv auditi tartib-qoidalarini o'rnatish xarajatlari.
Logotip
Agentlik "xarajatlari" Agentlarni nazorat qilish va intizomiy javobgarlikka tortish bilan bog'liq xarajatlar:  Moliyaviy xarajatlar,  monitoring qilishga sarflangan resurslar va vaqt;  Direktorlar uchun rag’batlantirish xarajaatlari;  yillik hisobot ma'lumotlarini taqdim etish xarajatlari va ushbu ma'lumotlarni ko'rib chiqish uchun asosiy xarajatlar;  moliyaviy tahlilchilar va asosiy aktsiyadorlar bilan uchrashuvlar xarajaatlari;  boshqaruv auditi tartib-qoidalarini o'rnatish xarajatlari.
Agentlik "xarajatlari"
 Kompaniyaning agentlik xarajatlari 
quyidagilardan iborat bo'ladi: 
 Prisipal tomonidan xarajaatlarning 
monitoringi; (agent o'g'irlaganligini 
bilish uchun);
 agent bilan bog'lanish xarajatlari; 
(agent o'g'irlik qilmasligi uchun);
 Oxirgi yo'qotish (agent o'g'irlaganda).
Logotip
Agentlik "xarajatlari"  Kompaniyaning agentlik xarajatlari quyidagilardan iborat bo'ladi:  Prisipal tomonidan xarajaatlarning monitoringi; (agent o'g'irlaganligini bilish uchun);  agent bilan bog'lanish xarajatlari; (agent o'g'irlik qilmasligi uchun);  Oxirgi yo'qotish (agent o'g'irlaganda).
"Xarajatlarni" kamaytirish
 Menejerlarga 
rag'batlantiruvchi 
to'lovlarni 
taqdim etish;
 Korporativ 
nazorat 
bozori 
- 
yomon 
boshqariladigan kompaniyalar egallab olinadi 
va rahbariyat quvib chiqariladi.
Ammo…….
 Enronda direktorlarga aksiya opsionlari berildi va bu 
ularni uzoq muddatli ishlash uchun emas, balki 
kompaniyaning 
qisqa 
muddatli 
daromadlarini 
boshqarishga undadi.
 bozor bu jihatdan mukammal emas.
Logotip
"Xarajatlarni" kamaytirish  Menejerlarga rag'batlantiruvchi to'lovlarni taqdim etish;  Korporativ nazorat bozori - yomon boshqariladigan kompaniyalar egallab olinadi va rahbariyat quvib chiqariladi. Ammo…….  Enronda direktorlarga aksiya opsionlari berildi va bu ularni uzoq muddatli ishlash uchun emas, balki kompaniyaning qisqa muddatli daromadlarini boshqarishga undadi.  bozor bu jihatdan mukammal emas.
Logotip
 Yordamchilar nazariyasi
Logotip
Yordamchilar nazariyasi
     Yordamchilar nazariyasi
 Bu 
Prinsipal 
va 
agentlar 
o'rtasidagi 
ziddiyatni 
yaxshilaydi;
 agentlarni muvaffaqiyatga, mas'uliyatga, e'tirofga va 
hokimiyatga bo'lgan ehtiyojiga e'tibor qaratadi;
 Agentlar 
opportunistik emas, balki aksiyadorlar 
manfaatlarini 
ko'zlab 
ish 
yuritadigan 
yaxshi 
boshqaruvchilar sifatida ko'riladi.
 Agentlar guruh uchun eng yaxshi deb topilgan 
qarorlarni qabul qiladilar
Logotip
Yordamchilar nazariyasi  Bu Prinsipal va agentlar o'rtasidagi ziddiyatni yaxshilaydi;  agentlarni muvaffaqiyatga, mas'uliyatga, e'tirofga va hokimiyatga bo'lgan ehtiyojiga e'tibor qaratadi;  Agentlar opportunistik emas, balki aksiyadorlar manfaatlarini ko'zlab ish yuritadigan yaxshi boshqaruvchilar sifatida ko'riladi.  Agentlar guruh uchun eng yaxshi deb topilgan qarorlarni qabul qiladilar